tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post2845159830066630621..comments2024-03-28T15:55:31.201+02:00Comments on Yrjöperskeles-blog: JOTAIN IHAN MUUTA LXIXYrjöperskeleshttp://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comBlogger80125tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-27741871525013903832021-02-06T07:12:54.032+02:002021-02-06T07:12:54.032+02:00Tervehdys, Ano. Ei ne karut neukkuautot tänne Suom...Tervehdys, Ano. Ei ne karut neukkuautot tänne Suomen oloihin tosiaan mitään huonoja olleet. Tuosta käynnistämisestä mulla on Warresta samanlaisia kokemuksia.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-37514060961417304252021-02-06T02:12:20.325+02:002021-02-06T02:12:20.325+02:00Vaimo ajeli aikanaan vuosikausia Moskvitsh Elite 1...Vaimo ajeli aikanaan vuosikausia Moskvitsh Elite 1300 M:llä työmatkat. Auto maksoi 100mk ja mittarissa vain 60000 km.<br />Edellinen omistajamummo siirtyi Lada-kantaan ja Mosse jäi hänelle pihakoristeeksi kun ei kelvannut vaihdossa Ladaan.<br />Muutaman viikon opettelun jälkeen vaimo alkoi jopa pitää autostaan, oli kuulemma ketterä ajella kaupungissa. Käynnistämisessä aamuisin täytyi hallita tietyt niksit ja ne kun hän oppi niin Mosse lähti yli 30 asteen pakkasesta ilman lämmitystä käyntiin.<br />Olihan se toki ollut varsinkin miespuolisille työkavereille jokapäiväinen puheen- ja ilonaihe sekä vitsailun kohde mutta hymy oli hyytynyt kun tuli kunnon pakkaset ja Mosse oli ainoa mikä käynnistyi parkkipaikalla missä ei ollut lämmitystolppia ja ratin takana istui kaikenlisäksi vielä nainen...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-59926637142077067452019-10-10T23:03:32.423+03:002019-10-10T23:03:32.423+03:00Tervehdys, Mansen Sälli ja kiitos lisäyksistä. Niv...Tervehdys, Mansen Sälli ja kiitos lisäyksistä. Nivahan on tosiaan vielä ihan aktiivisessa käytössä ja sehän ei olekaan mikään citymaasturi vaan ihan oikea sellainen.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-85115200325563059692019-10-10T12:09:39.830+03:002019-10-10T12:09:39.830+03:00Kyllä Lada Kalinaakin Suomeen tuotiin, häveliäästi...Kyllä Lada Kalinaakin Suomeen tuotiin, häveliäästi Lada 117/119-nimillä, tosin.<br />Varsinkin tuo 117 muistuttaa ulkoisesti siinä määrin jotakin 90-luvun läntistä pikkuautoa, että ei niitä oikein tahdo huomata.<br />Itse asiassa, Ladaahan tuodaan edelleenkin ainakin Niva-, Vesta- ja Granta-malleja.<br />Niva on edelleen se 70-luvun peruja oleva malli, ulkoisesti hieman modernisoituna.<br />Vestaa ja Grantaa ei ole kyllä juurikaan näkynyt liikenteessä, muutama yksilö maahantuojan pihassa Tampereen liepeillä. Nivaa on tainnut Suomeen kulkeutua lähivuosina useammankin firman tuomana.<br /><br />--Mansen Sälli--Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-38969471078589560452019-10-10T06:37:10.950+03:002019-10-10T06:37:10.950+03:00Tervehdys, DuPont. Silloin Kekkoslovakian aikaanha...Tervehdys, DuPont. Silloin Kekkoslovakian aikaanhan liki jokaisella oli jonkunlaista kokemusta itäautoista. Se viimeisin latukkamalli mitä tuotiin Suomeen taisi olla Lada 112.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-14959137769465360042019-10-09T23:20:21.646+03:002019-10-09T23:20:21.646+03:00Omistin hetken aikaa tuollaisen Lada Samaran, eikä...Omistin hetken aikaa tuollaisen Lada Samaran, eikä ollut yhtään hassumpi auto kaupunkiympäristössä. Moottoritiellä tehon puute "ehkä" hieman näkyi ja se meteli. Kiva kaupunkiauto oli ketteränä ja pienenä. Onnistuin myymään sen, ennen kuin hajosi venäläiseen mahdottomuuteensa.<br />https://i.postimg.cc/Dw5kRhmK/lada-samara.jpg<br />Se oli punainen ja ralliraidat perässä...!DuPonthttps://www.blogger.com/profile/08466464449420027496noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-60400509329528317522019-10-08T21:13:52.082+03:002019-10-08T21:13:52.082+03:00Tervehdys, Mansen sälli ja kiitos mielenkiintoisis...Tervehdys, Mansen sälli ja kiitos mielenkiintoisista lisäyksistä.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-27787611447171566052019-10-08T18:09:23.389+03:002019-10-08T18:09:23.389+03:00Kiitokset, tämähän oli mielenkiintoinen katsaus id...Kiitokset, tämähän oli mielenkiintoinen katsaus idän ihmeisiin!<br /><br />Tuosta Mossen Alekosta vielä, sikälihän se poikkeaa Simca 1307 / Talbot 1510:stä, että Alekossa on moottori pitkittäin, kun se noissa Ranskan (tai Uuudenkaupungin) vehkeissä on muistaakseni poikittain. Kori on pitkälti sama kuin Simcassa, vähän pidemmällä nokalla. Muistaakseni keulan rakenteissa ja voimansiirrossa on otettu mallia 70-luvun lopun Audeista ja ainakin loppuaikoina näissä taisi olla Indenorin dieselmoottoreita.<br />Huhun mukaan Alekon modernisointia olisi tutkittu Uudenkaupungin tehtaalla 90-luvun laman kynnyksellä, mutta lopulta päädyttiin Samaran länsimaistamiseen eli Euro-Samaraan.<br /><br />Suomi ei ole ainoa länsimaa (?) jossa näitä neukkulan ajopelejä on kasattu. Belgiassa, Brysselin liepeillä kokoonpantiiin Volgaa sekä Mossea Scaldia-merkkisenä, Perkinsin dieselkoneella. Ladan pohjalta taas on Saksassa tehty Bohse Eurostar-merkkistä, melkoisen kolhon näköistä avoautoa. Muista itäautoista, esim. 80-luvun Skoda Rapidista on tehty laikka-kabrioletteja ainakin Englannissa. Sivumennen sanoen, Skoda 110R ei ollut mielestäni ollenkaan pöllömmän näköinen itä-coupeksi. Myöhemmät versiot, eli Garde ja Rapid on vähän tylsempiä, mutta onhan nekin ihan mielenkiintoisia ajettavia.<br /><br />Tuosta 70/80-luvun Jawa-moposta vielä, muistelisin että se ei tarkkaan ottaen ollut edes Jawan tuote, tsekkiläinen kylläkin. Semmoista ihastelin edistysmielisen osuuskauppaliikkeen toimipisteessä Ranualla noin vuonna -79, lie ollut jäsenetutarjouksena. Myöhemmin on Jawa Stella -nimellä Suomessa myyty myös jotakin latvialaista hirvitystä. Tsekkiläisiä Jawa-prätkiä ja mopojahan kyllä saa nykyäänkin.<br /> <br />-- Mansen Sälli --<br /><br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-39037574738063940702019-10-06T20:38:05.886+03:002019-10-06T20:38:05.886+03:00Tervehdys Qroquius Kadille ja Vajaatahdille & ...Tervehdys Qroquius Kadille ja Vajaatahdille & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Qroquius Kad: Toivotaan että tällaiset mopoontumisajot saataisiin joskus aikaiseksi. Järkevämmässä yhteiskunnassa.<br /><br />Vajaatahti: Kiitokset sinullekin ja kiitos lisäyksistä.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-74130482814190737992019-10-06T20:23:51.719+03:002019-10-06T20:23:51.719+03:00Kiitokset Ykälle ostalgisesta historiapläjäyksestä...Kiitokset Ykälle ostalgisesta historiapläjäyksestä, joka soittelee tällaisen ikänsä autoja harrastaneen setämiehen herkimpiä kieliä.<br />Trabi oli kokonaisuutena yksi autoilun historian heikoimmista esityksistä, mutta se on jäävä historiankirjoihin maailman ensimmäisenä automobiilina, jonka kori oli kokonaan kierrätysmateriaalia. Duroplast oli yleisliittolaisen tekstiiliteollisuuden ylijäämää, puuvillalumppua vahvistettuna harppi-Saksan kemianteollisuuden jätefenolihartsilla. Sitä pystyi prässäämään kuten peltiä, joten se oli sarjavalmistuksessa kätevämpää kuin lasikuitu ja muut muovimateriaalit.<br />Trabille annettiin täällä lempinimi "vauhtipahvi", vaikka kori ei ollut pahvia, eikä vauhdista voinut puhua kuin korkeintaan ohittajien yhteydessä.<br />- VajaatahtiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-31963279589653815972019-10-06T19:23:30.644+03:002019-10-06T19:23:30.644+03:00Se tapaaminen kuulostaa korviini nyt tällaiselta:
...Se tapaaminen kuulostaa korviini nyt tällaiselta:<br /><br />https://www.youtube.com/watch?v=s4tm-RUAkmI<br /><br />Saavumme sinne kaikki, me veljet ja sisaret, hartain askelin. Osalla yllämme MC Tsuhnan liivit, osalla vain naamiot.<br /><br />Heitämme ne menemään kaikessa rauhassa, ja paiskaamme kämmentä ja/tai halaamme karhunsyleilyllä tahi lempeästi, miten veli tai sisar mieluisimmaksi näkee.<br /><br />Syömme koppivoituita Tsuhnan koston kera. Alkupalasnapseiksi nautimme toki Tsuhnan kapinaa niin monta, kuin veli tai sisar parhaakseen katsoo; sama toistuu ruoan jälkeen yhteisen ilonpidon merkeissä.<br /><br />But it's too late, has always been, will always be, sanoi Dr. Manhattan.<br />Mutta onko niin?QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-45614573456083485182019-10-06T17:41:30.587+03:002019-10-06T17:41:30.587+03:00Tervehdys Huru-ukolle ja Ekulle & kiitos komme...Tervehdys Huru-ukolle ja Ekulle & kiitos kommenteistanne. Toivon suuresti että esmes tämän blogin kommentoijien setämies (ja tätinainen) tapahtuma joskus järjestettäisiin. Se vaan vaatisi tilanteen että ihmisen ei enää tarvitsisi toimia nimimerkin takana joten eihän se valitettavasti ihan lähitulevaisuudessa onnistu.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-22904207250999302112019-10-06T15:37:49.751+03:002019-10-06T15:37:49.751+03:00Näitä "setämies-miittejä" järjestetään, ...Näitä "setämies-miittejä" järjestetään, mutta ei sillä nimellä. Kaikki museoautokokoontumiset, perinnekonepäivät, markkinat tms. On niitä. Kun joku aloittaa jutustelun, niin sitä kyllä riittää.<br />Jos joku järjestäisi ihan Setämies-miitin, niin kyllä tulisi väkeä paikalle, ihan uteliaisuudesta:) Ekkuhttps://www.blogger.com/profile/03351321971072548499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-3830518508870382112019-10-06T02:53:31.081+03:002019-10-06T02:53:31.081+03:00QK, tuohon vaivaan olisi auttanut niinkin yksinker...QK, tuohon vaivaan olisi auttanut niinkin yksinkertainen asia kuin termostaatin vaihto. Ja tuskinpa ne ennkujen allargiat oli sen viisaampia ku nää vr/lokakuun rautatien allergiat. Kas kun lopetti se japsikin keittämisen/ylikuumenemisen kun yhteen hiaseen vaihdoin termarin pihassa. Pääs likka viileemmällä autolla turkkuseen ku oli lahteen tullessaan.<br />Valiant mainittu: Oli minusta komee kaara, valkoinen, punaiset penkin, vaan olikin silloin amiskan miehii? ja pomolla oli sellanen.<br />Pyssymiehelle: Mahtoko sillä 13-17 sadalla kuluttaneeella kuplailijalla olla vuoto tankissa? Siis muuta kautta kuin moottorin kautta? Ittekin joitakin tuhansia kuplalla ajaneena kulutus oli "vain" maks. n. 9 - 10 satasella, ja siihen sai kyllä polkee.<br />Huru-ukko<br />PS. Sitähän järjestetään kaikenmoisia mopomiittejä sun muuta, niin olisiko kenelläkään intoa edes selvittää, että mites olis tämmöinen setämiesmiitti? Ihan vaan näistä vanhoista kulkimista juteltais ja muisteltais. Kun näkyy useammallakin tuo muisti palaavan pätkittäin, muillakin kuin Ykällä:)<br />Mie en pysty/osaa alkaa moista puuhaamaan, mutta jos ja kun olen innolla mukana mahdollisuuksien mukaan osallistumaan tapahtumaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-68254549316149914972019-10-05T22:49:17.143+03:002019-10-05T22:49:17.143+03:00Tervehdys, Qroquius Kad. Isä-Perskeleellä oli 1970...Tervehdys, Qroquius Kad. Isä-Perskeleellä oli 1970-luvulla Lada 1300 vajaan pari vuotta. Totesi sitten siitä luopuessaan (kirosanat polttoaineen kulutuksesta poistettu) että oli sitten ensimmäinen ja viimeinen itäauto. Itse olen ajanut niistä vanhoista itäautoista Ladaa ja Skodaa. Varsin kolhoja ajettaviahan ne olivat. Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-65610057103162273932019-10-05T22:33:46.363+03:002019-10-05T22:33:46.363+03:00Minulla ei ole oikeastaan kokemusta itäautoista:
...Minulla ei ole oikeastaan kokemusta itäautoista: <br />isävainaa osti brittejä (ensimmäinen oli Mini, kaksi seuraavaa Austin Allegroja) kunnes siirtyi 1980-luvun puolivälissä japanilaisiin, kyllästyttyään perin juurin Sumujen Saaren autoteollisuuden tasoon.<br /><br />Ajoin kerran Wartburgilla:<br />tuttava oli hankkinut sellaisen kakkosautoksi ja pyysi minua siirtoajoon, ajaakseen itse perässä omalla länsisaksalaisellaan.<br />En edelleenkään voi ymmärtää, miksei hän antanut minun ajaa sitä sakemannia ja ajanut itse Dee-Dee-äRräläistään:<br />sitä oli mielettömän vaikea ajaa. Polkimetkin olivat omituiset metallinyrkit, joiden päällä kengän kuvioitu kumpohja ei meinannut pysyä. Onneksi matka oli lyhyt vailla pahempia liikennesolmuja.<br /><br />Yo-kirjoitusten ja varusmiespalveluksen välisenä kesänä olin pallosilmä-Ladan kyydissä. Minä ja kaksi muuta kyytiläistä ihmettelimme, miksi kuskin täytyy pitää lämmityslaite täysillä tässä helteessä?<br />Vastaus oli, että juuri siksi:<br />muuten Lada alkaa keittää.<br /><br />No, kaipa se oli talvella lämmin.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-20948815944874184842019-10-05T21:48:58.938+03:002019-10-05T21:48:58.938+03:00Tervehdys, Pyssymies. Jos noita vanhoja Tekniikan ...Tervehdys, Pyssymies. Jos noita vanhoja Tekniikan Maailmoita löytäisi enemmän niin noista yleisönosaston pläjäyksistä saisi aikaan oman postauksen. En ole lukenut mutta olen kuullut (urbaanilegenda?) että sinne oltaisiin joskus lähetetty seuraava viesti:<br /><br />”Olen nyt ajanut autollani kymmenen tuhatta kilometriä ykkösvaihteella. Joko voin käyttää muita vaihteita?”<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-79069768364201587202019-10-05T18:27:58.474+03:002019-10-05T18:27:58.474+03:00TM:n yleisönosasto - mikä piru se olikaan nimeltää...TM:n yleisönosasto - mikä piru se olikaan nimeltään - oli aikoinaan hauskaa luettavaa. Paitsi moponviritysohjeita vonkaavia urpoja - "hei, rakensin moottorikelkan, miten saisin sen soliferin miponmoottoriin lisää tehoa" - oli palstalla autotestipalautetta. Paljon. Mitä kummallisempi kottero, sitä raivokkaampaa palutetta.<br /><br /><br />Muiden muassa: Rättäri on ihan lämmin talviauto. Kunhan rättikaton alle tunkee viiden sentit styroksin ja lattialle kans. Ja hommaa webaston puhkumaan lämmintä ilmaa. Ja turvallinenkin se on, onhan siinä turvavyöt.<br /><br />"Mosse eliten ajo-ominaisuudet on loistavat, en ole kertaakaan ajanut ojaan. Ja laadukaskin se on, jo kuudes (vai oliko se kymmenes, nyt en muista) elite menossa." Mmm, siis vuonna -72, kuudes / kymmenes elite - vakuuttavaa, todella.<br /><br />Mossen testistä vaahdottiin muistaakseni monessa numerossa, öljynlauduttimen autuutta ylistettiin ja kerrottiin heti perään, että se kannattaa poistaa, ei valu öljyä hukkaan. Että sikäli turha se valitus öljynkulutuksesta.<br /><br />Kyllä wartburg on taloudellinen auto, ei tarvitse venttiileitäkään ikinä säädättää. Ja vapaakytkin tekee ajosta rentoa. Ja käteen jäävät nupit ja nippelit on pikkujuttu, onhan warre saksalaista laatua.<br /><br />Joku onnellinen kuplailija kertoi, ettei 13 - 17 litraa sadalla sataoktaanista ole paljon, eikä kuplassa ole talvella kylmempää kuin ulkonakaan.<br /><br />Isojen autojen testin jälkeen american autoilija puolusti kiihkeästi tehostamattomia, häipyviä, tehottomia levyjarruja kalliissa autossa. Levyjarrut ja tehostimet on vika-altista tekniikkaa kuulemma. Ja sinne tänne lelluva kyyti on sama kuin hyvät ajo-ominaisuudet.<br /><br />Maino hupipalsta - siellä oli säännöllisesti ikiliikkujan keksijöitäkin keksintöään esittelemässä.<br /><br />Pyssymies<br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-83812186088690228472019-10-05T16:54:42.039+03:002019-10-05T16:54:42.039+03:00Tervehdys JMP:lle ja Beckerille & kiitos komme...Tervehdys JMP:lle ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.<br /><br />JMP: Kaikkiaan nuo vanhat Tekniikan Maailmat ovat varsin viihdyttävää luettavaa.<br /><br />Becker: Nykyisinhän noita Dacioita on Suomessa varsin paljon. En osaa sanoa auton laadusta mitään kun ei ole kokemusta. Pohjautuu käsittääkseni ranskalaiseen tekniikkaan ja sitä minä vähän vierastan.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-91922429572065048402019-10-05T16:28:06.962+03:002019-10-05T16:28:06.962+03:00Täällä mainittiin Dacia. Asuin aikoinaan Katajanno...Täällä mainittiin Dacia. Asuin aikoinaan Katajannokalla, siis Hesassa, ja lähdin eräänä iltana kävelylle suuntana varmaan jokin keskustan kuppila. Kiersin presidentin linnan editse ja siellä oli varmaan jokin vastaanotto kyseessä sillä Kauppatorille oli parkkeerattuna pitkä rivi mustia autoja kuskeineen. Oli Cadillaccia, Mersua ja Rollssia vai olisko ollut Bentley. Kuitenkin pitkä rivi autoja kalliimmasta päästä, paitsi se jonon viimeinen, musta Dacia. Jotenkin se ei vaan sopinut joukkoon vaikka väri oli oikea. En tuntenut mitään vahingoniloa, kävi enemmänkin sitä kuskia sääliksi.<br />Toivottavasti kelpasi mukaan kuskiporukoihin, jotka siinä seisoivat ja turisivat keskenään. En sitten tiedä olivatko lähettiläiden kuskit oman maan väkeä vaiko peräti kantasuomalaisia.Beckerhttps://www.blogger.com/profile/03528121827280308830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-43044952237019917262019-10-05T15:48:34.344+03:002019-10-05T15:48:34.344+03:00Joskus 70-luvulla oli Tekniikan Maailmassa isohkoj...Joskus 70-luvulla oli Tekniikan Maailmassa isohkojen autojen testi, jossa oli Volgakin mukana. Muistan aina kun TM totesi kuvatekstissään, että takaistuimen selkänojan keskelle on päätetty tehdä patti.<br /><br />JMPAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-25703849601603895242019-10-05T14:44:22.094+03:002019-10-05T14:44:22.094+03:00Tervehdys Roskapussille, Pyssymiehelle, Huru-ukoll...Tervehdys Roskapussille, Pyssymiehelle, Huru-ukolle, thinker Dillille, Anolle ja Anoxille & kiitos kommenteistanne. Tässä tuli taas mainio sekä muistojen että tietojen rautaisannos. Liekö monella lukijalla sama tilanne kuin itselläni eli nuo kymmenien vuosien takaiset asiat muistaa oikein hyvin mutta lähimuisti alkaa pätkiä pahemman kerran.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-67140025121196839232019-10-05T12:57:47.407+03:002019-10-05T12:57:47.407+03:00" Skoda, neljä pöyrää ja loota. Helppo purkaa..." Skoda, neljä pöyrää ja loota. Helppo purkaa ja koota. Äiti työntää, isä ohjaa ja lapset kannattelee pohjaa. " - tästähän puuttuu "mummo kerää muttereita". Olihan kotaloota toki viiden hengen auto.<br /><br />Nämä automuistelukset on hauskoja, sikäli Ykä on iskenyt kultasuoneen. Kommenteissakin on ihan helmee, ennen turattiin autojen kanssa, nyt puhelinten. <br /><br />Ainakin osat "Rapeat ranskalaiset","Hunneja kello kuudessa - Das Ist Norm", "Ruostetta sumujen saarelta", "Ameriikan ihmeet" ja "kKjakkikaksikko ja maailman nopein traktori" ovat vielä tyrkyllä muisteltaviksi. <br /><br />Ranskisten erikoiset ratkaisut ja etevät ja ei-niin-etevät systeemit ovat monella muistissa. Samoin saksanpoikain kommervenkit, Mersut ja Messerschmitt:it, borgwardit ja bimmerit. Saaga maailman huipulta pohjalle kahdessakymmenessä vuodessa olisi käsittelyn arvoinen - Jeremy Clarksonin juttu "miten britannian autoteollisuus tuhottiin" löytyy toki juutuubista mut siinä ei ole suomi näkökulmaa. Hävittäjä-foordit ja white puolitelavaunut ovat osa raskaan liikenteen historiaa, kevyemmän taksi-valiantit, leuhkat letukat ja jykevät jeepit - ylijäämät ja ihkauudet. PV-volvoista, amazoneista, viidakkorummuista, homopulkista, susiyseistä, ilmahöyläsaabeista ja muista kummajaisistakin lie monilla kokemusta.<br /><br />Kun Ykä kyllästyy ihmettelemään miksi asuntojen sisälämpötilaa pitää laskea 17 asteeseen ilmastonmuutoksen hidastamiseksi mutta antonovit ja herculekset kyörää nonstoppina rikastusta tripolista ilman, että se lisäisi hiilijalanjälkeä. Niin välipaloina autoistumisen aika voisi helpottaa. Eihän sitä ilmasiltaa vielä ole, vastahan hallitus aloitti, odottakaa vain.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-32506789630010426602019-10-05T12:03:29.062+03:002019-10-05T12:03:29.062+03:00Tuolla jossakin mainittiin sellainenkin kulkine ku...Tuolla jossakin mainittiin sellainenkin kulkine kuin NSU. Oli se isävainaallakin, köröteltiin muutamana pääsiäisenä Savoon sukuloimaan. Perkama että oli kylmä. Oli siitä sitten parempikin versio, olisiko ollut NSU 1000, oli jo ihan auton kokoinen ja kulkeva vehjes. Siitä prinssistä, siitä on joku vanha mainoslin jossain, siinä horstvessel tai joku vesseli ojentaa kanootin melaa katolla odottavalle Lise-Lottele, kanootti oli jo siellä kattotelineellä. Paljonhan noita kulkineita, itäisiä ja läntisiä on tullut nähtyä, joitakin itsekin koettua ja omistettuakin. Kaikkia ei vain jaksa aina muistaa. Mutta kuten sanottua, näissä Ykän jutuissa on sitä nostalgiaa sopivasti ja kommentetatoreiden jutuissa lisää. Itselläkin alkaa muisti papailla pätkittäin. Iso kiitos ja hatun nosto kaikille, sekin onnisttuu. Ostin nääs eilen uuden ensimmäisen pääkappaleen pitkästä aikaa.<br />Huru-ukko<br />Ai niin, siitä latuksta, aamuula töihin lähtöö tehdessä vilkaisin, että paljonko pakkasta. Piti katsoo parikin kertaa, että -51. Ei --kele, kyllä se sitä näyttää. Oli latukka kankea kääntää, kas kun illalla ajoin sen pihaan, jäi perä tielle päin. Heltken sai kylkintä luistattaa, että ei sammunut ja sai vahdelootan yhteistyökykyiseksi....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-8975783064689596472019-10-05T10:59:40.036+03:002019-10-05T10:59:40.036+03:00Vain yksi on joukosta poissa: ei niin nostalginen,...Vain yksi on joukosta poissa: ei niin nostalginen, mutta kategoriaan kuuluva Dacia 1300, jota myytiin meillä Renault 12 halpisversiona, made in Romania!<br />Kyseisessä maassa käyttivät 1970-luvulla noita takseina, eikä kunto ollut hääppöinen.<br /><br />Mosse Aleko oli Simca 1307:n inkarnaatio, mamuautojen huutokaupassa myytiin muutama tuollainen Suomeen. Taisivat saada ne kilpiinkin, kun on jossain EU-maassa myyty aikoinaan. Simcasta tuli sittemmin Talbot, mutta valmistus jatkui Ranskassa - ja Suomessa!<br /><br />Nappisilmä-Ladalla muutaman vuoden ajaneena voin vahvistaa lämpimyyden ja pakkaskäynnistymisen, nimim. kaapelia Volvoille ja Mersuille tarjonneena!<br /><br />Mukavia muisteloita, kiitos Ykälle ja osallitujille!<br /><br />AnoxAnonymousnoreply@blogger.com