tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post3676780760688221255..comments2024-03-29T09:30:38.282+02:00Comments on Yrjöperskeles-blog: JOTAIN IHAN MUUTA LXXVIIYrjöperskeleshttp://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comBlogger45125tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-60356686204562945662020-02-22T20:29:15.859+02:002020-02-22T20:29:15.859+02:00Tervehdys vieraalle ja Pinlaarenille & kiitos ...Tervehdys vieraalle ja Pinlaarenille & kiitos kommenteistanne.<br /><br />vieras: Juuri näin.<br /><br />Pinlaareni: Ja kiitos sinullekin. Sekä kiitoksesta että jaetuista muistoista. Ja nykytilanteesta ajattelen juuri samoin kuin sinä.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-48143633381106677262020-02-22T11:59:18.198+02:002020-02-22T11:59:18.198+02:00Kiitos jälleen kerran kirjoituksistasi. Tästä kirj...Kiitos jälleen kerran kirjoituksistasi. Tästä kirjoituksesta tulivat rakkaina muistoina tajuntaani ajelut lättähatulla, sekä käynnit kauppa-autolla mummoni kanssa.<br /><br />Tuolloin mummon ja vaarin kylällä oli kolmekin kivijalkakauppaa, mutta tuo auto oli kätevin/lähin vaihtoehto. Joskus ostosten kantoavun palkkiona oli "vetokorkkinen" Pepsi-pullo.<br /><br />Nykyään ko. kylässä on sentään yksi hyvin palveleva kauppa, kaikesta mädätyksestä huolimatta. Muistan menneitä lapsuusaikoja lämmöllä, ja toivon, että tuo(kin) lapsuuteni kylä pysyy pystyssä.<br /><br />Kekkosesta puheenollen: muistan lapsuudestani, kuinka mustavalkotelevisiosta kuului vaalituloksen laskentaa... Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Silloin ajat olivat tavallaan paremmin, ja asiat yksinkertaisempia. Varmasti osittain siksi, että olin lapsi.<br /><br />Nykyään, kun on omaa jälkikasvua, tulee päähän vääriä (lue: vihaisia) ajatuksia koskien viherpunikkeja, ja sitä, millaista tuhoa ne yrittävät tehdä Suomelle - ja tuleville sukupolville.<br /><br />Ehkä elän menneessä vastustaessani uutta normaalia, ja halutessani turvallisen yhteiskunnan lapsilleni... Enkä yhteiskuntaa, jossa seksuaalirikokset (tiettyjen kunniankansalaisiksi luokiteltavien tekeminä) ovat hyväksyttäviä, samoin kuin muut keppostelut, kuten esim. vaikkapa suuhun virtsaaminen väkivaltaisen ryöstön yhteydessä, ovat ihkua etnistä värinää.Pinlaareninoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-88031982322890715822020-02-22T02:51:58.151+02:002020-02-22T02:51:58.151+02:00Veikkaan että ne linkkurit joissa oli kaapeli taka...Veikkaan että ne linkkurit joissa oli kaapeli takana, liittyy siihen telehommaan. Ensin posti oli Posti- ja lennätinlaitos, sitten Posti- ja telelaitos.<br /><br />https://fi.wikipedia.org/wiki/Posti-_ja_telelaitosvierashttps://www.blogger.com/profile/11636087152894173619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-55722239562523389792020-02-21T23:00:30.865+02:002020-02-21T23:00:30.865+02:00Tervehdys, Ano. Jos löydät kyseisen piirroksen nii...Tervehdys, Ano. Jos löydät kyseisen piirroksen niin laita linkki. Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-52896608196988469562020-02-21T22:47:48.181+02:002020-02-21T22:47:48.181+02:00Tietysti juuri tuo piirros vuodelta 1954 oli miele...Tietysti juuri tuo piirros vuodelta 1954 oli mielessäni: juuri siinähän on kuvateksti, jossa tuo nimiväännös esiintyi, ja kuvatekstikin täsmälleen sellaisena kuin muistinkin. Mutta taisin samalla sekoittaa sen erääseen toiseen Karin piirrokseen, jossa Kekkonen hoki olevansa "ainoa sopiva mies pääministeriksi". Se olikin eri piirros, mutta suunnilleen samalta ajalta. Siihenkin sama kuvateksti olisi hyvinkin voinut sopia, joten ei ihmekään, että muistin väärin, minkä piirroksen alla se oli.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-66476814005804734972020-02-21T18:36:46.678+02:002020-02-21T18:36:46.678+02:00Tervehdys, Ano. Olet toki oikeassa ja meinaat ehkä...Tervehdys, Ano. Olet toki oikeassa ja meinaat ehkä tätä pilapiirrosta:<br /><br />https://images.cdn.tiede.fi/vO3ge9isqJRmmEITm1doG2WeGms=/890x0/smart/filters:no_upscale()/tiede.fi/s3fs-public/discussion_comment_image/25q81vs.gif?itok=vuQ_BqLv<br /><br />Itse käytän termiä Kekkoslovakia noottikriisin ja vuoden 1962 presidentinvaalien jälkeen koska silloin Kekkosen vallalle ei ollut enää mitään varteenotettavaa haastajaa.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-43478608591724155862020-02-21T17:57:58.648+02:002020-02-21T17:57:58.648+02:00Kirjoitit:
"Varsinaisesti Kekkoslovakiahan s...Kirjoitit:<br /><br />"Varsinaisesti Kekkoslovakiahan saattoi sanoa alkaneen noottikriisin jälkeen mutta koska Urho Kekkonen valittiin presidentiksi jo vuonna 1956 niin pidetään Kekkoslovakian alkupistettä siinä."<br /><br />Kyllä tuo nimiväännös on peräisin jo 1950-luvun alkupuolelta, jolloin Kekkonen ei vielä edes ollut presidentti mutta kylläkin monen peräkkäisen hallituksen pääministeri. Sen keksi pilapiirtäjä Kari Suomalainen. Eräässä sen aikaisessa pilapiirroksessa, jonka hän kerran teki hallitusneuvottelujen ollessa käynnissä: Kekkonen hokee: "Minä olen ainoa sopiva mies pääministeriksi, minä olen ainoa...". Ja kuvatekstinä oli: "Eläköön Kekkoslovakian kansantasavalta."<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-62660154605880905822020-02-21T15:18:02.751+02:002020-02-21T15:18:02.751+02:00Tervehdys Tuumailijalle ja Puskarossille & kii...Tervehdys Tuumailijalle ja Puskarossille & kiitos lisäyksistä. Periaatteessa se on kai se ja sama kumman puoleinen liikenne on, tosin itse tykkään oikeanpuoleisesta ihan sen takia että olen oikeakätinen ja näin ollen vaihteita pystyy vaihtamaan paremmalla kädellään.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-8061926173200131762020-02-21T12:53:55.271+02:002020-02-21T12:53:55.271+02:00Vanha perinne oli, että vastaantulija ohitetaan mi...Vanha perinne oli, että vastaantulija ohitetaan miekkakäden puolelta. Suurimman osan ollessa oikeakätisiä tuo ohitus tapahtui siis vasemmalta.<br />Japsiautojen sivulle aukeava takaluukku aukeaa Euroopassa kadun puolelle, Japanissa jalkakäytävän puolelle.<br />Pakoputki sijoitetaan yleensä kadun puolelle autoa. Japseissa sekin on jalkakäytävän puolella.<br />-PuskarossiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-14269719361243899152020-02-21T02:11:48.727+02:002020-02-21T02:11:48.727+02:00Eipä sitä kaikkea voi tietää. Valaisen havaintoasi...Eipä sitä kaikkea voi tietää. Valaisen havaintoasi vielä lisää: Japani lienee Britannian ja Thaimaan ohella ainoa maa maailmassa, joka on SEKÄ itsenäisesti keksinyt vasemmanpuoleisen liikenteen ETTÄ myös pitänyt sen. Mielenkiintoista kyllä, se oli Japanissa alunperin kirjoittamaton sääntö. Se tuli kirjoitettua selkeästi lakiin lopullisesti vasta niinkin myöhään kuin 1924. Siihen asti se oli oikeastaan vain vanha tapa, jota kaikki olivat satoja vuosia noudattaneet vaikkei sitä missään lukenut.<br /><br />Vasemman puolen liikenne on muuten juuri se syy, miksi japsiautoissa tankin korkki on eri puolella kuin muissa. Tähän vasemmanpuoleiseen liikenteeseen on muuten yllättävän vaikea tottua, katson vieläkin suojatietä ylittäessä ensin väärään suuntaan. Onkohan Joppoksella samoja ongelmia Thaimaassa? Perhanan tsaari meni vaihtamaan Suomen liikenteen oikealle puolelle. Ja Ruotsi sata vuotta myöhemmin perässä. Olisi tämä Japanissa oleilu helpompaa jos Suomi ja Ruotsi olisivat yhä vasemmistolaisia. Poliittisesti sitä kyllä tunnutaan kovasti olevan.<br /><br />Maailmassa on yhä useita maita, joissa ajetaan vasemmalla, mutta lähes kaikki niistä ovat joko Britannian tai Hollannin entisiä siirtomaita (Hollanti itse vaihtoi oikealle puolelle koska Napoleon pakotti, mutta monet sen siirtomaat jäivät vasureiksi):<br /><br />https://external-preview.redd.it/uumZt4iy7chxJXraGOAzgFi9QK0jM3ybbJ4w33kp39o.jpg?auto=webp&s=d9c191d0ff43de191e3e71356c7a3f63635ceaa7<br /><br />Pieni saarivaltio Samoa yllätti ja vaihtoi vasemmalle 2009. Syynä oli se, että oli halvempaa tuoda käytettyjä autoja läheltä Australiasta, Uudesta-Seelannista ja Japanista kuin kaukaa länsimaista.Tuumailijanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-42475970449324568362020-02-20T23:05:37.445+02:002020-02-20T23:05:37.445+02:00Tervehdys, Tuumailija ja suuret kiitokset noista. ...Tervehdys, Tuumailija ja suuret kiitokset noista. Hoksasin tyhmänä vasta nyt että Japanissahan on vasemmanpuoleinen liikenne.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-20906458932601504032020-02-20T22:01:32.876+02:002020-02-20T22:01:32.876+02:00Tokihan kuvia löytyy, täältä pesee.
Nagoyan paika...Tokihan kuvia löytyy, täältä pesee.<br /><br />Nagoyan paikallisliikenteen bussi:<br />https://live.staticflickr.com/4443/37728444381_95589d32f2_b.jpg<br /><br />Sendain paikallisliikenteen bussi:<br />https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Sendai-city-bus-1524.jpg/640px-Sendai-city-bus-1524.jpg<br /><br />Tokion paikallisliikenteen bussi:<br />https://i.ytimg.com/vi/n79cgRg0iCk/maxresdefault.jpg<br /><br />Osakan paikallisbusseja rautatieaseman suurpysäkillä:<br />https://i.pinimg.com/originals/98/5a/60/985a60e34a3452dc67b0b7c50e377c44.jpg<br /><br />Paikallisbussin sisätiloja. Keskiovista eteenpäin on vanhusten ja vaivaisten paikkoja, takana normaaleja. Istumapaikkoja on bussin pienuudesta johtuen selvästi vähemmän kuin Suomessa:<br />https://xmininjapan.files.wordpress.com/2010/10/img_1575.jpg<br /><br />On myös erikoisempia busseja, yhtiöstä ja tarkoituksesta riippuen:<br />https://c-lj.gnst.jp/public/article/detail/a/00/00/a0000196/img/basic/a0000196_main.jpg?20180926184927<br /><br />Jos on hieno ilma, niin löytyy avomallikin:<br />https://res.klook.com/images/fl_lossy.progressive,q_65/c_fill,w_1295,h_720,f_auto/w_80,x_15,y_15,g_south_west,l_klook_water/activities/ebj2n3ocn3f6nr6q78yt/SkyHop-OnHop-offBusPass.jpg<br /><br />---<br /><br />Kaukoliikenteen linjurit ovatkin sitten jo isompikokoisia:<br />https://i.pinimg.com/originals/fe/b2/58/feb258c7393825e744deb9d97a045330.jpg<br /><br />Jotkut ovat kaksikerroksisia:<br />https://www.japanvisitor.com/images/content_images/highway-bus-5.jpg<br /><br />Yksi tunnetuimpia kaukoliikenneyhtiöitä on Willer Express, jonka tunnistaa vaaleanpunaisesta väristään. Näillä olen matkustanut useasti:<br />https://miro.medium.com/max/1400/0*4_3Ap5KQX5xlOxy0.jpg<br /><br />Tässä Willer Expressin penkkejä. Tuossa näkee hyvin sen "kuomun" jonka voi vetää pään ympärille kun haluaa rauhoittua nukkumaan:<br />https://acoupletravelers.com/wp-content/themes/journey/timthumb.php?src=http%3A%2F%2Facoupletravelers.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F09%2FWILLER-Express-Bus-in-Japan.jpg&q=90&w=610&zc=1<br /><br />Tässä aivan erinomainen video siitä, miten linja-autoja käytetään:<br />https://www.youtube.com/watch?v=WEIlbXPJvpE<br /><br />---<br /><br />Polttomoottorinen lättähattu Chibassa:<br />https://c1.staticflickr.com/6/5067/5624585512_ef7a03162c_b.jpg<br /><br />Lättähattu Hakonessa:<br />https://live.staticflickr.com/342/18773462976_2ef510405c_b.jpg<br /><br />Täyssähköinen lättähattu Osakan-Kioton alueella:<br />https://live.staticflickr.com/65535/48743361453_4535427d7f_b.jpg<br /><br />Lättähatuissa voi olla tilanteesta riippuen montakin vaunua:<br />https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/JR_East_203_Joban-line_local.jpg/1024px-JR_East_203_Joban-line_local.jpg<br /><br />Kuva sisäpuolelta. Etualalla pitkittäispenkkejä ja takana näkyy poikittaispenkkejä. Seisoskelijoille on tarjolla katosta roikkuvat käsikahvat:<br />https://live.staticflickr.com/2445/3839148360_9d47dc12d2_b.jpg<br /><br />Joissain kaupungeissa on myös raitiovaunuja, kuten Toyamassa:<br />https://live.staticflickr.com/6088/6132717166_178e2e075e_b.jpg<br /><br />Semmoinen kavalkadi tällä kertaa! Näillä se matkanteko taittuu kätevästi ja halvalla.Tuumailijanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-40991883202256717412020-02-20T21:48:30.608+02:002020-02-20T21:48:30.608+02:00Tervehdys, Puskarossi. On muuten myös se – varsin ...Tervehdys, Puskarossi. On muuten myös se – varsin paikkansapitävä – sanonta eli ”jos maailmassa on jotain autoa vain kaksi kappaletta niin toinen löytyy Suomesta”.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-22776189531959032242020-02-20T21:27:57.611+02:002020-02-20T21:27:57.611+02:00Pieni kevennys noista läänikilvistä:
Mikkelin lään...Pieni kevennys noista läänikilvistä:<br />Mikkelin läänissä on asunut Suomen parhaat autonhoitajat.<br />Lähes kaikki Suomen nykyiset museoautot ovat sieltä ...<br />-PuskarossiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-5580549155326830072020-02-20T14:18:19.761+02:002020-02-20T14:18:19.761+02:00Tervehdys Ano1:lle, Juha Kivelälle, Beckerille, vi...Tervehdys Ano1:lle, Juha Kivelälle, Beckerille, vieraalle, Tuumailijalle, Ano2:lle, Achtungille ja Pyssymiehille & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Ano: Jotain tuollaista muistan lukeneeni itsekin. Lättähattujen korvaajiksihan muuten suunniteltiin uusia lättähattuja mutta homma jäi prototyypiksi:<br /><br />https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm10<br /><br />Juha: Aitoa lättähattukyytiä pääsee vieläkin nauttimaan kesäisin välillä Helsinki – Porvoo:<br /><br />https://www.porvoonmuseorautatie.fi/<br /><br />Becker: Olen kieltämättä hieman kateellinen kun en ole moiseen kyytiin päässyt. Lättähatulla olen aikanaan reissannut minäkin ja sanonta ”toimii kuin junan vessa” saattaa tulla sieltä. Lättähatun vessanpöntössähän ei ollut varsinaisesti mitään liikkuvia osia vaan pelkkä reikä raiteille. Meilläkään ei olla enää aikakausiin kuljettu millään julkisilla. Omassa autossa kun voi valita matkaseuransa.<br /><br />vieras: Muistanpa joo, tosin en ole nähnyt sellaisia aikoihin. Postihan oli aikanaan Posti- ja lennätinlaitos ja nuo autot liittyivät varmaankin siihen lennätinpuoleen.<br /><br />Tuumailija: Kiitos mainiosta Japaninkatsauksesta. Jos löydät joitain kuvalinkkejä noista vehkeistä niin katsoisin mielelläni.<br /><br />Ano2: Tuo on mennyt minulta ohi kun ei tule Yleä katsottua ollenkaan. Mitä nyt Ylen sivulta 235 edellisen yön NHL-tulokset. Mutta kiitos vinkistä.<br /><br />Achtung & Pyssymies: Kiitos molemmille mainiosta historiankatsauksesta. Voisi sanoa, että silloin elettiin eräänlaista täyden palvelun aikaa.<br /><br />Pyssymies: Tuo juttu Tampereen vaakunasta oli minulle ihan uusi. Täytyy laittaa muillekin katsottavaksi:<br /><br />https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Tampere.vaakuna.1839-1960.svg/250px-Tampere.vaakuna.1839-1960.svg.png<br /><br />Ei tuo tosiaan oikein heraldisesti ole oikeaoppinen. Myös Raaseporin vaakunasta on ollut kissanhännänvetoa:<br /><br />https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Raasepori.vaakuna.svg<br /><br />Eikä se minun mielestä kyllä kovin tyylikäs ole. <br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-89189381660692214942020-02-20T00:38:01.649+02:002020-02-20T00:38:01.649+02:00Linjuriauto on maantien ässä.
Tuo Scania-Vabis BF...Linjuriauto on maantien ässä.<br /><br />Tuo Scania-Vabis BF61V 1954 on aito nysse. Kyljessä on vanha ja heraldisesti ihan paska Tampereen vaakuna. Joojoo, oon nipo - mutta kun olen tullut seonneeksi joskus graafiseen suunnitteluun, en malta olla huomauttamatta. Vaakunan pitää noudattaa heraldisia sääntöjä, vaakuna ei ole taideluomus. Perkele! Tuota vaakunaa jotkut manselaistollot havittelee takaisin.<br /><br />Asiaan: <br /><br />Todellakin, ennen muinoin julkisella liikenteellä pääsi vaikka minne. paikkoihin joihin nykyään pääsee vain omalla autolla. Semmoisille syrjäkylille kulki postiauto, joihin ei nykyään uskalla ajaa kuin maasturilla tai pallosilmäladalla. No, eihän postejakaan ole enää niissä kylissä, ei niihin kai tarvi kenenkään enää päästä. Semmoisia kyliä on koko joukko ihan tuppukylän ympäristössäkin.<br /><br />Toinen postiautojen ominaisuus oli loistava palvelu & paikallistuntemus. Kun kuskille kertoi, että tuonne turistinuupumajängälle olis tarvis mennä ja tuo talvitie näkyis vievän perille. Voitkos pysäyttää sopivalle hollille? Niin kuskipa kertoi, että ei tuo polku ole kulkukelponen, nixmanni rikkoi sillat ja pitkospuut on lahot jo. Menkää tuota korkeuskäyrää - ja sitten tuota polkua. Tai etelässä, tällä puolen oulujärveä, kertoi maatilan nimen, niin tiesi kuski jättää oikeaan tienhaaraan. Nyt tarvitaan auto, navigaattori ja googlen streetview.<br /><br />Ajokki-Vanaja VAL 550BD - nuo kattoikkunat oli ja on hienoja. Ja avattavat sivuikkunat, oi noita aikoja. Nyt kattoikkunoiden tilalla on ilmastointiputket, joista puhalletaan jääkylmää ilmaa helteellä matkustajien päähän ja hartioille. Pipo, kaulaliina ja vähintään pikkutakki välttämättömyys nykyään helteellä. Tai oma auto. Kehitys on kehittynyt.<br /><br />Myymäläautot tulivat kesäisin tutuiksi, padasjoella vaikutti 70-luvulla Kallen Valinnan myymäläauto, sitä kohtaamaan tulin soutaneeksi jokusen kerran mantereelle, maantien varteen. Sulatejuustoa, voita, makkaraa, näkkileipää, jauhoja, sokeria ja munia saareen hakemaan. Hopeatoffee ja suklaa myös puutelistalla. Jallun Valinnalla ei ollut myymäläautoa, kai. Pohjoisempana päijänteen rannalta saattoi tavata OL Keskimaan myymäläauton, kuskina ei ollut kummikaan hobitti.<br /><br />Muistaakseni nuo rotellit kiellettiin, majoitusbisneksen vaatimuksesta. Rotellien seuraajia ihmettelin 80-luvulla, BDR-Linjautoja, joissa helevetin iso matkatavaratila. Josta löytyi identtisiä telttoja pari tusinaa. Kiersivät leirintäaluelta toiselle, kaikilla samanlaiset teltat, makuupussit, yms. kamppeet. Ja ruuan teki koko porukalle mukana kulkeva kokki. Teltat olivat erikoisia ja hyviä. Jäi mieleen muutamaltakin leirialueelta. Ite kuljin polkupyörällä, yksin tai tulevan Lady of the Housen kanssa. Teltta, jossa mahtui seisomaan herätti kateutta.<br /><br />Noissa vanhoissa busseissa oli muuten yksi luxusvaruste, varuste jota ei enää ole. Polkupyöräkoukku. <br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-89052479991917925322020-02-19T21:24:51.127+02:002020-02-19T21:24:51.127+02:00Vaikka kirjoitus koskee Kekkoslovakian aikaa, lien...Vaikka kirjoitus koskee Kekkoslovakian aikaa, lienee paikallaan valaista linjuriliikenteen palvelukonseptia varhemminkin. Itse en tätä tietenkään ollut todistamassa, mutta isävainaa kertoi sotien jälkeisistä ajoista. Linjurien osalta 50-luvulle asti, minkä jälkeen jätkä siirtyi henkilöautokantaan. -50-luvulla tämänkin maalaistöllin ohi ajoi paikallisen liikennöitsijän kaksisuuntainen päivävuoro. Tarkoitti, että aamulla lähti menomatka maakunnan isoon kaupunkiin, ja illansuussa sama auto palasi samaa reittiä. Väki tiesi hyvin lähtöajat, mutta tuosta eteenpäin aikatauluja ei varsinaisesti ollut - auto ehti kelin ja pysähdysten mukaan.<br /><br />Matkustajina tuolla vuorolla oli kaikenlaisia ihmisiä. Joku kävi räätälillä, joku kangas- tai pyssykaupoilla, joku kävi kaupungin torilla kaupittelemassa vihtoja tms. Matkatavaraa oli monilla paljon. Erikoisempi asiakaskunta olivat tavaran lähettäjät tai vastaanottajat, jotka itse eivät tulleet kyytiin. Joku töllinäijä saattoi reitin varresta vyörätä esim. voimapaperiin pakatun sianruhonpuolikkaan kyytiin, ja antaa kuskille ohjeen, mihin lihakauppaan se piti toimittaa. Kaupunkiin päästyä kuskilla oli autonhuollon jälkeen viisikuusi tuntia aikaa, jotka hän käytti tähän asiakkaidensa toimeksiantojen tsuppailuun. Saattoi noutaa räätäliltä asiakkaalle teetetyn puvun, roudasi sen sianpuolikkaan lihamestarille, kaikenlaista. Otti muuten siitä lihasta maksunkin, ja paluumatkalla jätti rahat toimeksiantajalle, tietysti omalla palkkiollaan vähennettynä. Vaikea kuvitella nykyaikaan, kun kaikki reunaehdot ovat muuttuneet.<br /><br />Terv. AchtungAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-71044655950693139612020-02-19T19:58:04.359+02:002020-02-19T19:58:04.359+02:00Oletkos katsonut Tom Backmanssonin ohjaamaa Bussen...Oletkos katsonut Tom Backmanssonin ohjaamaa Bussen (Bussi) -sarjaa? Ilmeisesti FST:n tilaama joskus 2006 paikkeilla. Patinaa alkaa olla vahvasti jo "modernista" liikenteestäkin kertovissa jaksoissa. Tämä 13-osainen sarja on Yle Areenassa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-25295652348455877702020-02-19T19:57:35.130+02:002020-02-19T19:57:35.130+02:00Ai miten kivoja kuvia, noissa vanhoissa busseissa ...Ai miten kivoja kuvia, noissa vanhoissa busseissa on sitä jotain. Linjuria ja kiskobusseja tulee käytettyä paljon, joten lisään havaintoja joukkoliikenteen ihmemaasta Japanista:<br /><br />-paikallisliikenteen linja-autoissa lippupolitiikka on mielenkiintoinen. Sisään astutaan keskiovista. Sisäpuolella oven vieressä on lippukone, joka sylkäisee lipun käteesi. Lipussa on sen pysäkin numero, josta astuit kyytiin. Sitten matkaan. Etuosan televisioruudulta voit etsiä numerosi. Sen vieressä ilmoitetaan rahasumma miten paljon kyyti maksaa. Hinta elää koko ajan, sillä matkan hinta riippuu kuinka kaukana jäät pois. Kun pääset kohdepysäkille, painat soittokelloa ja kävelet bussin etuosaan. Kuskin vieressä on lukija/kassalaite, jonka aukkoon pudotat lipun ja kolikot. Kuski kiittää ja voit poistua etuovesta. Runsaammin bussia käyttäville on olemassa myös bussikortteja, jolloin matka on halvempi. Kortti piipataan sisäänastuessa keskiovien lippukoneeseen, ja poistuessa kuskin kassalaitteeseen, jolloin kortilta veloitetaan rahaa matkan pituuden mukaan.<br /><br />-kaukoliikennebusseissa on tarjolla monenhintaista palvelua ja erilaisia mukavuuksia. Yöbusseissa on yleensä niskatuessa eräänlainen pieni kuomu, jonka nukkuja voi vetää päänsä ympärille tuomaan nukkumarauhaa. Kaukobussit ovat luotijuniin verrattuna huomattavan edullisia, mutta huonona puolena on matkan kesto: bussilla menee 3-4 kertaa enemmän aikaa kuin luotijunilla. Noh, kyllähän luotijunat kulkevatkin jopa 320km/h joten ihmekös tuo.<br /><br />-lättähatun tyylisiä junia/kiskobusseja on täälläkin. Tulee käytettyä usein ja pidän niistä kovasti. Ne ovat halpoja kulkuvälineitä, isoista ikkunoista näkee mukavasti maisemia, rataverkosto on kattava. Suomessa harmillisesti paljon asemia on lakkautettu, mutta täällä on eri meininki: kiskobussit pysähtyvät jokaisella maitolaiturillakin. Ne palvelevat yleensä yhden prefektuurin (läänin) aluetta, eli niitä ei ole tarkoitettu kaukoliikenteeseen.Tuumailijanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-2829313983243259252020-02-19T19:45:25.762+02:002020-02-19T19:45:25.762+02:00Muistan semmoisia postilinja-autoja jotka olivat l...Muistan semmoisia postilinja-autoja jotka olivat lyhempiä kuin tavallisen linkkurin kokoiset postilinja-autot. Niissä lyhyemmissä oli kuitenkin iso tavaratila, joka ulottui lattiasta kattoon. Joissakin postilinja-autoissa oli takana jokin kaapelinkuljetus-juttu. Muistaako Ykä mitään tämmöistä?<br /><br />Junes ja Tiina olivat muutaman päivän Vilnassa. Siellä on johdinautoja. Ratikoita ei ole ollut koskaan Vilnassa. Riikassa ja Tallinnassa on ratikat ja johdinautot.vierashttps://www.blogger.com/profile/11636087152894173619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-65270639840104263932020-02-19T19:41:31.479+02:002020-02-19T19:41:31.479+02:00Minäpä olen tuollaisilla piikkinokka Sisuilla ajel...Minäpä olen tuollaisilla piikkinokka Sisuilla ajellut. Niissä kuski avasi oven manuaalisesti kahvasta vetämällä. Ja takana oli tosiaan lasilevyillä eristetty tupakkaosasto. No eihän ne paljoa eristäneet kun käytävän kohta oli oveton. <br /><br />Kuljin aikoinaa aika paljon busseilla kun asuimme Helsingin ulkopuolella mutta koulua kävin kaupungissa. Mielipaikkani oli kuskin vieressä edessä. Niissä yleensä oli yksi penkki yhdelle tai kahdelle. Oli mukavaa katsella edessä kun maisema vaihtui. Muistan hyvin nuo erot Volvon ja Scania-Vabiksen busseissa joissa koneet olivat bussin edessä. Konekoppa oli Volvoissa iso ja korkea kun taas Scanian koppa oli matalampi. Ne Volvot muuten kulkivat lujaa. Joskus illemalla kun oli vähän liikennettä antoi kuski kunnolla runtua ja melkein tuntui kuin bussi olisi mennyt sladia. Tosin ei meitä montaa ollut silloin kyydissäkään. Olisi saattanut tulla valituksia paitsi minulta.<br /><br />Kiskobusseisakin on tullut aika paljon aikanaan reissattua. Vaikka Lättähatussa oli vain pari vaunua niin niissä oli ihan oikeat konduktöörit. Niitä aikoja haikeudella muistelen.<br /><br />Nykyjään en paljoa julkisia käyttele niin kauan kun omaa autoa voi käyttää. Joko saat viereesi jonkun HBTGTituityy kusepään, huumehöyryissä olevan kahjun tai sitten suojavärin omaavan kunniakansalaisen. Suojavärissä sinänsä ei mitään pahaa, useat käyttäytyvät ihan siivosti, mutta jos sattuu tulemaan Vuosaaresta niin pelkkä näkeminen saa päivän pilalle.<br /><br />Oma auto - paras auto. Olen muuten aikoinaan nähnyt tuollaisen Rotelin Suurtorilla Helsingissä. Niissä kuskit teki sapuskankin sillä kaikki tuotiin mukana Saksasta. Aika uskomaton tapa matkustaa, mutta saidat sakemannit varmaan viihtyivät. "Rotel - Das Rollende Hotel."Beckerhttps://www.blogger.com/profile/03528121827280308830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-55695553033148960012020-02-19T18:57:16.956+02:002020-02-19T18:57:16.956+02:00Kiskobussista olin aikeissa kirjoittaa, että matku...Kiskobussista olin aikeissa kirjoittaa, että matkustin sellaisella kyllä vielä joko vuonna 2011 tai 2012 Seinäjoelta Jyväskylään, mutta onneksi sitten tein tarkistuksen.. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiskobussi<br /><br />Kyllä se vaan olikin jo tuolloin moottorivaunu, tyypiltään kaiketi moottorivaunu Dm12. Mielenkiintoinen tuo etappi Seinäjöki - Jyväskylä. Pieniä pysäkkejä, kuten Tuurin kyläkauppa, Ähtärin eläintarha ja Haapamäki, joista viimeksi mainitulla lienee edelleen parkissa tuota hieman vanhempaa kalustoa..<br /><br />PS. Toisaalta VR:n omatkin sivut kirjoittavat edelleen kiskobussi, joten väärinymmärryksen mahdollisuus on ilmeinen.Juha Kivelahttps://www.blogger.com/profile/09572641705938535737noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-54938012216930381542020-02-19T18:28:28.266+02:002020-02-19T18:28:28.266+02:00Joskus lukemani selityksen mukaan yksi syy siihen,...Joskus lukemani selityksen mukaan yksi syy siihen, miksi ns. lättähatuista luovuttiin eikä uusia samanlaisia vaunuja enää hankittu vanhojen tilalle, oli tämä:<br />Niissäkin suunniteltiin kustannusten säästämiseksi siirtymistä kuljettajarahastukseen. Muutoin se olisi hyvin käynytkin päinsä, sillä niissähän ei ollut erikseen veturia vaan vaunussa oli moottori ja ohjaamo, ja usein niissä tosiaan, varsinkin hiljaisimmilla rataosilla, oli vain yksi vaunu. Mutta rautatieläisten ammattiyhdistys vastusti kuljettajarahastukseen siirtymistä ankarasti. Niissäkin oli siis joko oltava kuljettajan lisäksi konduktööri tai sitten ne eivät liikennöineet ollenkaan. Tuloksena oli, että ne poistettiin vähitellen käytöstä, ja samalla moni rataosuus jäi kokonaan ilman henkilöliikennettä. Ja niilläkin radoilla, joilla henkilöliikennettä vielä on, paitsi Helsingin seudulla, kulkee vain kaukojunia ja pienet väliasemat, jossa ennen pysähtyivät vain paikallisjunat, käytännössä lättähatut, on kokonaan suljettu.<br />Henkilökunnan kannalta tämä kuitenkin merkitsi, että irtisanotuiksi tulivat konduktöörien lisäksi myös kuljettajat.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-35904667835334820112020-02-19T16:28:23.817+02:002020-02-19T16:28:23.817+02:00Tervehdys Ekulle, Anolle ja Huru-ukolle & kiit...Tervehdys Ekulle, Anolle ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Ekku & Ano: Kiitos vinkeistä.<br /><br />Ano & Huru-ukko:<br />Kiitos lisäyksistä.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-22550184512325228212020-02-19T16:14:21.526+02:002020-02-19T16:14:21.526+02:00Tuosta Lauttakylän bussista Satakunnan Liikenteen ...Tuosta Lauttakylän bussista Satakunnan Liikenteen hallilla, kun se Satakuntalainen lienee omistaa nykyisn sen Lauttakylän Auton ja ko. yksilö lienee se entisöity jolla käydään näytteluýissä ja muissa poserrauksissa. Mm. Joukkoliikennepäivillä jossa minäkin siihen tutustuin.<br />Ja se kyyti siellä Jns - Kontiomäki välillä tuntui "kuoppaiselta", siellä oli ns. kevytkiskotus, muistakkseni 43 kg/ metri, kun muulla rataverkolla 54 kg/ tai vielä raskaampi 63 kg/m. Ja vielä, lyhyttä kiskoa eiä jatkuvaksi hitsattua kuten muu enemään liikennöity rataverkko. Siitä johtuen paino- tai nopeusrajoituksia junilla.<br />Huru-ukkoAnonymousnoreply@blogger.com