tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post4748271220504593290..comments2024-03-29T15:18:21.914+02:00Comments on Yrjöperskeles-blog: JOTAIN IHAN MUUTA LXVIYrjöperskeleshttp://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comBlogger50125tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-8803834681962172632019-06-10T11:17:36.834+03:002019-06-10T11:17:36.834+03:00Tervehdys Eijalle ja Patelle Pankavaarasta & k...Tervehdys Eijalle ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne. Ja joo, Volgahan oli se ”vähän parempi” - ja oikein sympaattisen näköinen - neuvostoauto joita oli aikanaan Suomessa varsin paljon takseina. Ne neuvostolimusiinithan olivat sitten Tshaikoja ja ZILejä. Volgaa muuten valmistetaan vieläkin:<br /><br />https://i.ytimg.com/vi/0erpO5wtHq4/maxresdefault.jpg<br /><br />Ja 1970-luvullahan Brylcremen kuuluisin mannekiinihan oli Cisse Häkkinen. Tukka hyvin, kaikki hyvin.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-87752184454330470302019-06-10T09:56:27.834+03:002019-06-10T09:56:27.834+03:00Osta Volga, velka kestää kauemmin kuin Volga. KGB ...Osta Volga, velka kestää kauemmin kuin Volga. KGB versio v8 siitä saattaisi saada varsinaisen itärodin.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-9357392436039350002019-06-10T09:28:25.580+03:002019-06-10T09:28:25.580+03:00Mites oli Volga? Muistan yhen yömatkan Volga-taksi...Mites oli Volga? Muistan yhen yömatkan Volga-taksilla; kuinka mukavasti keinutti koko matkan ajan. Enollani oli varre. Mut hän olikin niitä idässä vierailevia miehiä. 1990-luvun alussa Saksassa asuessani näki paljon Trabantteja, kaikenkirjavia. Naapurin nuori rouva oli ajanut vain traabia joten kävi autokoulussa ajotunnit uusiks, jotta osaisi ajaa esim. länsiautoja.<br />Isäpuoleni suostutteli minua hankkimaan ajokorttia lupauksella, ett saisin häneltä Trabantin. En hankkinut. Vasta Ruotsissa ajoin kortin ja silloin meillä oli jo Volvo (automaattivaihteella).<br /><br />Lapsuuden parturimainos: Brylcreem-tyyli on tyttöjen mieleen. Ja sitten komee mies siinä kuvassa.<br /><br />//EijaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-46752075070598008562019-06-09T22:58:38.188+03:002019-06-09T22:58:38.188+03:00Tervehdys Patelle Pankavaarasta, Beckerille, Pyssy...Tervehdys Patelle Pankavaarasta, Beckerille, Pyssymiehelle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Pate, Becker & Pyssymies: Kiitos taas lisäyksistä. Tässä saa mukavaa tiedon rautaisannosta niin autoista kuin autoteollisuudesta.<br /><br />Qroquius Kad: Itse olen aina käyttänyt noista antifan tyypeistä termiä leikkipartisaanit ja sehän on kuvaava. Oikeat partisaanit jossain Neuvostoliitossa tai Jugoslaviassa taistelivat henkensä uhalla aseistettuja sotilaita vastaan. Nämä elämysmatkailijat puolestaan terrorisoivat aseettomia siviilejä ilman minkäänlaista hengenvaaraa. Mokomat paskat.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-83579232878987229802019-06-09T21:55:35.564+03:002019-06-09T21:55:35.564+03:00Minusta venäläisten suurin virhe Ladan tuotannossa...Minusta venäläisten suurin virhe Ladan tuotannossa oli se että eivät tehneet sopimusta coupe- ja spidermalleista. Mitkä olivat tyylikästä italialaista muotoilua vailla mitään ergometriaa. Mutta jos olisi ollut edullinen zigulin convertible mikä olisi ollut ajellessa turkishaalareissa joko karvalakki tai huuva päässä talvipakkasella.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-38071705491544212632019-06-09T19:32:56.604+03:002019-06-09T19:32:56.604+03:00Pate Pankavaarasta klo 11.39:
meinaatko juuri, et...Pate Pankavaarasta klo 11.39:<br /><br />meinaatko juuri, että antifa-väkeä olisi ollut taistelemassa YPG:n riveissä, siis islamismia vastaan?<br /><br />Minulla kun on ollut Antifan sympatioista ja tavoitteista aivan päinvastainen käsitys:<br />mitä enemmän islamismia Eurooppaan, sitä enemmän ihkun ihanaa anarkiaa, ja sitä enemmän kuviteltuja mahdollisuuksia päästä Lopullisen Tavoitteeseen, eli Euroopan-laajuisen hulinaan.<br />He eivät tietenkään itse ymmärrä millään tasolla, miten heille kävisi saavutettuaan tavoitteensa.<br /><br />He ovat kuin pilalle hemmoteltuja lapsia, jotka vaativat vauraiden vanhempiensa ostavan heille vaarallisia lemmikkejä, joiden kanssa viettää laatuaikaa, jättäen ne sitten vanhempien huollettaviksi ja kurissapidettäviksi. <br />Eiväthän vanhemmat sitä tietenkään tee, mitä hullua: vaarallisia elukoita!<br /><br />Ehei, ne jätetään koulutettujen vaaranhallinnoijien riesaksi. Heillä on tosin ollut niitä riesoja omastakin takaa aivan liikaa, ja omia syömähampaita riesojen raateluhampaiden hallinnoimiseksi aivan liian vähän.<br /><br />Vaan paljonpa se hemmoteltuja lapsia ja heidän vanhempiaan kiinnostaa, kunnes koulutettujen vaaranhallinnoijien resurssit loppuvat totaalisesti - mikä siis on se tilanne, jota Antifa-Annat ja Anarko-Markot toivovat.<br /><br />Koska eivät tajua, mitä siitä seuraa.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-42618986049144522542019-06-09T18:30:06.873+03:002019-06-09T18:30:06.873+03:00Sorsajahti ja sokos - tosiaankin, ennen vanhaan, s...Sorsajahti ja sokos - tosiaankin, ennen vanhaan, sokoksen tavarataloissa oli urheilu - ja aseosasto. Ja muissakin tavarataloissa. Pentuna oli hupaa käydä tampereella, oli Erämies, Hjort ja sokkari ja anttila ja stockmann - paljon pyssyjä, patruunoita, virveleitä ja vieheitä. Ja koreita esitteitä. Niitä tuli kannettua jokusia kotiin.<br /><br />Warre oli tullessaan suorastaan tyylikäs, muotoilu oli moderni. Koska moottorissa ei ole öljyä, ei pakkanen hyydyttänyt. Naapurin isännällä oli semmonen. Myöhemmin opin, että moottorin nostaa riuskempi ukko kepeesti paikoiltaan verstaan pöydälle ja takas. Kevyt koska puuttuu venttiilikoneisto ja sen vaatimat kilkkeet. Motti on myös kiitollinen viritettävä entisille mopopojille. Olin yhden warrella kisanneen ralliharrastajan tukijoukoissa. Ajoin huoltolantsikkaa, perässä traileri. Tuli nyhdettyä jokunen karannut rallikärry tielle muun askareen välissä, oikea neliveto rules! Muuten tuli kilpa-auton hienosätötyökalut kumileka, pajavasara ja komposiittimateriaalit kuten jeesusteippi ja popniitti hyvin tutuiksi.<br /><br />Viidakkorumpu on alkuperäisesti saab 96, alkuperäisellä kaksitahtikoneella.<br /><br />lantsikka oli karu ja täynnä hämäriä pikkuriesoja. Toimi kumminkin. Toisin kuin 70-luvun ja myöhemmät brittivaunut. Jeremy Clarkson teki brittiläisen autoteollisuuden tuhosta ohjelman, tuubista löysin, aika karuja faktoja. Pomot tehtaisiin palkattiin suoraan kauppakoulusta. Lakkoilu kansanhuvi, laatu ei kiinnostanut ketään. Pelti halpaa ja paskaa made in cccp -laatua. Hitsauslinjan päässä korit lastattiin avolavalle jolla ne roudattiin tien toiselle puolelle maalaamoon. Sateen sattuessa sateessa. Yms sekoiluja.<br /><br />Sähkölaitevalmistaja Lucas tunnettiin nimellä "Pimeyden Apostoli". Kun varaosamyymälässä kertoi olevansa vailla pimeyden apostolin saarnaajaa, löytyi Lucaksen virranjakajaan se pyörivä härpätin heti. - Mikä sen värkin oikea nimi lie? Saarnaajaksi sitä kaikki kutsuivat.<br /><br />TM:n sumujen saaren kirjeenvaihtaja kertoi yhdestä lakosta: tehdasta lämmitettiin hiilikamiinoilla, lämmittäjät eiät halunneet tulla töihin ennen muita työntekijöitä. Työnantaja määräsi töihin aikaisemmaksi. Koko tehdas lakkoon. Työnantaja taipui, muut työntekijät menivät lakkoon, eihän kylmässä tehtaassa voi työskennellä. Siis oikeasti: tehdasta lämmitetään hiilikamiinoilla. Työntekijöille ei sovi, että joku tulee töihin ennen muita - mutta ei kelpaa aloitus viieässä tehdassalissakaan. Työntekijäliitolla ei tolkkua kertoa jäsenilleen, että vaativat mahdotonta.<br /><br />pallosilmälada oli fiiatin laillinen kopio ja aika tyylikäs 60-luvun auto. Valitettavasti ajoasento oli ISA-stantardin mukainen. - Italian Stantard Ape - ratti kaukana, polkimet lähellä. Laatu aitoa cccp mallia. Ja sähkövärkit jopa Lucasta huonommat. Mutta lämmin se hyrysysy oli ja siinä oli kunnon maavara. Ja rysähti käyntiin oli 35 astetta lämmintä tai kylmää. Vaskistien värkkäämä kaasutin (italiaanojen tai länsigermaanien) pudotti bensankulutusta ja lisäsi tehoa. On muuten toinen automalli jonka osaan purkaa ja koota ilman ohjekirjaa. Mainittakoon, että kokoamisen jälkeenkin autot toimii. Eka oli mini.<br /><br />Muuten ”jos maailmassa on jotain autoa vain kaksi kappaletta niin toinen löytyy varmasti Suomesta” - samaa sanontaa saattoi aikoinaan soveltaa tykeissä rantapyssyyn ja panssarimuseoon & Tikkakosken sotilasilmailumuseoon & museo militariaan. Paitsi, että noissa museoissa on maailman ainoita yksilöitä useampikin. muunmuassa T70, Martinsyde Buzzazrd ja näitä kahtahan tehtiin paljon.<br /><br />muuten tuo TM:n kirjeenvaihturi ennusti, ettei britanniaan jää muuta autotehdasta kuin Morgan, Tiesi mistä kirjoitti.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-30619041933981759442019-06-09T13:13:43.194+03:002019-06-09T13:13:43.194+03:00Tuo sanonta että jos autoa on valmistettu kaksi ka...Tuo sanonta että jos autoa on valmistettu kaksi kappaletta niin Suomesta löytyy se toinen, ei ole aivan perätöntä puhetta. Suomesta löytyy nimittäin varsin huomattava määrä ajokalustoa joita ei koko maailmassa ole kovin montaa. Tosin niitä ei näy kovin useasti muuta kuin jossakin Lahden Classic - tapahtunassa.<br /><br />Kolmannen polven Cortina eli ns. Cokis-malli on todellakin ruostunut näkymättömiin. Suomeen ilmestyi aikoinaan laivalastillinen omituisia erikoisvarusteltuja Cortinoita. Oli äärivaloa, koristelistaa ja muuta tilpehööperiä joita ei yleensä näkynyt Suomeen tuotavissa ns. "riisutuissa malleissa". Selvisi pian että kyseessä oli Kanadan vientimalli, joka ei sinne kelvannut koska laatu oli täysin hanurista. No minne sitten? Kokeiltiin Tanskaa ja tulos oli sama, ei kelpaa. Kunnes joku keksi että dumpataan ne halvalla kovan autoverotuksen Suomeen. Ja sinnehän en kelpasivat. Niitä sitten paikattiin ja siistittiin kovalla työllä myyntikelpoisiksi. Ovien sisälle työnnettiin mm. vaahtomuovia jotta ne saatiin hiljaisemmiksi. Tämä Corinan malli todellaki ruostui silmissä ja ilmankos ne ovatkin nyt harvinaisia jopa museoajoneuvotpahtumissa.Beckerhttps://www.blogger.com/profile/03528121827280308830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-50660578359824511752019-06-09T11:57:50.911+03:002019-06-09T11:57:50.911+03:00Vielä harppisaksan hyötyajoneuvoista niin niitä vi...Vielä harppisaksan hyötyajoneuvoista niin niitä vissiin ei tuotu tänne. Venäläisiä Gazeja tuotiin mutta muistelen isäntien puhuneen että näistä 50-60 luvulla tuoduista tuppasi urakkamiesten soranajossa katkeamaan rungot. Eikä tainnut olla tuontia myöskään traktori ja työkone puolella. Ja radiomainoksesta tuttu Rego ollut Warren maahantuoja ainakin Kätkäläisestå tutun mallin osalta. Mutta MZ oli kova sana, joku suunnittelija karkasi länteen ja taisi olla Suzukin avain suunnittelijoita. Mutta rauhanvaltiossa oli huvittaviakin tapoja peittää militarismia polkupyörätehdas Suhlissa teki ainoastaan rynnäkkökiväärejä.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-62211556690507527722019-06-09T11:45:59.033+03:002019-06-09T11:45:59.033+03:00Luhtasaaren Erkki Alavudella aikoinaan dieselöi sh...Luhtasaaren Erkki Alavudella aikoinaan dieselöi sherpan koneilla viimeisiä murinamarinoita. Akku takaloosteriin ja sitä vauhdin hurmaa oliko 80 km/h tasaisella myötätuulessa vai alamäessä. Sitten italdesign yritti tehdä mineistä ja marinoista premium autoja kansalle. Tekniikan Maailmassa oli 1970 lopulla koeajovertailu missä oli lada, skoda ja murinamarina. Tuskimpa loordit sitä lukivat herrainkerholla nahkapolstereissaan.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-28678634464212355372019-06-09T11:39:54.834+03:002019-06-09T11:39:54.834+03:00Tervehdys, Becker ja kiitos lisäyksistä. Mitä tule...Tervehdys, Becker ja kiitos lisäyksistä. Mitä tulee tuohon itäautojen kuskaamiseen Saksaan niin olen törmännyt sanontaan ”jos maailmassa on jotain autoa vain kaksi kappaletta niin toinen löytyy varmasti Suomesta”.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-68316583641750054122019-06-09T11:39:33.087+03:002019-06-09T11:39:33.087+03:00On paikkoja joissa antifa tulkitaan rikollis-/terr...On paikkoja joissa antifa tulkitaan rikollis-/terroristijärjestöksi ja meillä tuntuu nauttivan valtiovallan erityissuojelua kuin liito-orava tai saimaan norppa. New Jerseyn osavaltio luokittaa antifan terroristijärjestöksi ja siihen suhtautuvat vakavasti myöskin FBI ja Homeland Security. Kannattaa muistaa että eurooppalaisia antifan jäseniä on taistellut Syyriassa kurdien YPGn riveissä myöskin pari ihan kantasuomalaistakin. Tämän jo yksistään pitäisi herättää syvää huolestumista yhteiskunnassa järjestöstä joka avoimesti liputtaa poliittisen väkivallan ja terrorin puolesta. Kun tämä joukko terrorisoi G20 maiden kokousta Hampurissa mukana riehumassa ollut vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Henrik Jaakkola paheksui poliisin voimankäyttöä, eipä Henrikkiä harjattu toisin kuin erästä herraa joka oli Eugen Schamannin haudalla. Liittotasavallan poliisi pisti 104 kpl etsintäkuulutuksia ja paikalla oli noin 20000 poliisia joista loukkaantui 231. Muuten Li Andersson on tuttavapiiri joka on aktiivisesti antifassa mukana ja Li itse esimerkiksi on liimannut läppäriinsä antifan tarran. Keski- ja itäeuroopassa käydään rajujakin mielenosoituksia samoin kuin häiritsivät Chemnitzissä ex Karl Marx Stad pidettyjä murhatun muistomarsseja joissa myös antifaa komppaavat kulttuurimarxistiset toimittajat valehtelivat saksalaisissa tiedoitusvälineissä kuten myös Merkelin puoluetoverit. Meillä näitä on suojeltu 1980 luvulta lähtien, sana poppoo pyörii milloin yhdenasianliikkeinä, antifoina... tähän samaan kuvioon kuuluvat turkistarhaiskut, sabotoinnit Helsinki Tampere motarin rakennustyömaalla tai Pyhäjoen ydinvoimalaitokselle sekä eduskuntavaalien alla narinkkatorilla. Meillä löytyy laista jos asioista puhutaan oikeilla nimillä keinot ja mikäli halua löytyy laittaa ne täytäntöön. Mutta ei ole opittu noin 50 vuoden takaisesta historiasta mitään. Ensiksi riehutaan mielenosoituksissa, sitten poltetaan ja räjäytetään poliittisten vastustajien kiinteistöjä sen jälkeen virkamiehet sekä yhteiskunnalliset vaikuttajat tarvitsevat kylkimiinan ja singon kestävät autot ja luotiliivit kuten saksassa kävi. Eikä meidän politiikoissa ole yhtä tiukkoja miehiä kuten Helmuth Schmidt ja joka ilmoitti mahdollisesti joko hän tai rouvansa kidnapataan valtio ei käy mitää keskusteluja.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-50448904013336993402019-06-09T11:28:24.017+03:002019-06-09T11:28:24.017+03:00Kyllä tuon Mosse 1500:n kone muistuttaa erehdyttäv...Kyllä tuon Mosse 1500:n kone muistuttaa erehdyttävästi Bemarin vastaavaa. Se oli kuitenkin Mosseksi kovakulkuinen laite. Konelan jätkät paahtoivat niillä Tarvontietä edestakaisin pultti pohjassa näyttääkseen miten Mosse kulkee. Vuokrasipa Konela Keimolan moottoriradan päiväksi käyttöönsä ja sinne sitten rahdattiin nippu 1500:ia yleisön ajettavaksi. Sai paahtaa täysillä Mossella yhden kierroksen. Minäkin kävin nauttimassa siellä vauhdin hurmasta.<br /><br />Englannin autoteollisuuden johdosta kertonee sekin että pomot eivät juuri koskaan edes käyneet niissä maissa joihin autoja vietiin. Urheiluautot menivät esim. Yhdysvaltoihin kaupaksi kaikki mitä linjoilta lähti. Tämä taas johtui Euroopassa olleiden jenkkisolttujen mukanaan viemistä urheiluvaunuista. Tämäkin ilo loppui aikanaan kun mallistojen uusiminen polki täysin paikoillaan. Eräs suurista älynväläyksisitä oli USA:n markkinoille suunniteltu Austin Atlantic, joka oli täysi floppi. Autossa ei ollut mitään amerikkalaisia kiinnostavaa. Mutta kun kukaan ei ollut vaivautunut tutkimaan että minkälaisia autoja jenkit suosivat.<br /><br />En tiedä Lordien keskinäisistä naimakaupoista, mutta englantilaisesta yläluokasta voisi kyllä kirjoitella pitkiä sarkastisia blogeja.<br /><br />IFA tulee sanoista "Ilman Fasisitista Apua." On muuten mielenkiintoinen ilmiö että kaikki vanhat itä-autot haetaan Suomesta takaisin Saksaan kunnosta välittämättä. Esim Empun eli EMW:n raadoistakin maksetaan hyviä rahoja niitä myyville. Empussa- han oli Bemarin kuutoskone ja kovakulkuisuutensa vuoksi niitä myös löytyi ojienpohjalta vähän väliä.Beckerhttps://www.blogger.com/profile/03528121827280308830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-76009337574961331802019-06-09T11:05:08.734+03:002019-06-09T11:05:08.734+03:00Tervehdys Patelle Pankavaarasta, Veijo Hoikalle, K...Tervehdys Patelle Pankavaarasta, Veijo Hoikalle, KLS:lle ja Anoxille & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Pate & KLS: Kiitos hyvistä lisäyksistä. Ja joo, aikanaan tavarat tehtiin kestämään.<br /><br />Erikseen Patelle: Eikös se Antifa hiljattain yrittänyt murhata AfD:n poliitikon Frank Magnitzin Saksassa? RAF-järjestöä vastaan (jota itäblokki tuki ja rahoitti) Bundesrebublik Deutschland toimi kaikin mahdollisin keinoin. Kuinka läntisen Euroopan maat toimivat Antifata vastaan? Toimivatko ollenkaan?<br /><br />Veijo: Jatkossa pikkusen selkeämpiä kommentteja kiitos. Mulla kun on pitkät piuhat ja kylmäjuotoksia välissä.<br /><br />Anox: Kuuluisiko kyseinen Marina siihen sarjaan mitä kiinteistökaupoissa on? Eli pommitaloa myydään lauseella ”tee-se-itse-miehelle”?Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-15642331282743594212019-06-09T10:23:14.083+03:002019-06-09T10:23:14.083+03:00Niin ja legandaksi noussut IFA F9 oli omaa sukuaan...Niin ja legandaksi noussut IFA F9 oli omaa sukuaan DKW F9 vuosimallia 1939 mutta mielenkiintoisin oli EMW340 joka taas oli juuri ennen sotia tehty BMW326/327/328. EMW oli ilmeisesti käsintehty luksustuote jonka muistaaksen valmistusmäärät jäivät pieniksi mutta laatu vaihteli kohtuullisesta suteen. Sittemmin tehtaalla tehtiin Wartburgia ja IFAn perinteitä jatkoi vauhtipahvi Trabant kolmas itäblokin sosialistisen suunnitelmatalouden kirsikka kakunpäällä oli FSO Syrena 105 puolasta. Toi EMW aiheutti ongelmia kun itäpuoli tulkitsi aluksi että BMW on heillä käytössä. Lopulta nimi muuttui EMW ja bemarin sinivalkoinen logo punavalkoiseksi. Lisäksi BMW sukuista moottoripyörää tehtiin EMW nimellä ja varmasti eniten luvatta kopioituja pyöriä Zundappin ohella kun vielä Kiinalaisetkin kopsasivat vanhat sotaratsut. Tosin tuskin kyselivät lokomoltatakaan lisenssejä kun tekivät omat variaatiot sotakorvausvetureista. Ja sotien jälkeinen piikkinokka mosse oli sotakorvauksina viedyn tehtaan ennen sotia esitellyn opel kadetin venäläinen päivitys. Tosin väitetään että eliten neloskone olisi baijerilaista alkuperää kun kylän poijat heittivät bemun koneita mosseen ja mirafiorin tiukempia myllyjä ladaan.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-25839846545937888102019-06-09T10:03:04.169+03:002019-06-09T10:03:04.169+03:00Baader Meinhof Wagen tuli siitä että Andreas Baade...Baader Meinhof Wagen tuli siitä että Andreas Baader mielellään valitsi keikka- ja varsinkin pakoautoiksi sonderklasse premium bemareita. Ei se terroristinkaan suu ole tuohesta tehty vallankumousta tehdessä kun iso bemu alla. Tuohon suosittellen hakusanoiksi RAF, rote armee fraktion, Deutscher Herbst 1977. Opettavaista miten muutama kymmenen henkeä piti kaksikymmentö vuotta yhtä kansakuntaa herkillä. Kannattaa katsoa miltä opintosuunnilta vasemmistoterroristit löytyvät ja kuinka niitä ei otettu vakavana turvallisuusuhkana 1960 luvun lopulla analogialla voisi vetää tiettyjä johtopäätöksiä täälläkin anttivanttien suuntaan. Horst Mahler palasi juurilleen setä vai eno oli SA johtaja joka likvidoitiin pitkienpuukkojen yössä ja nykyisin 1. polven RAF sisäpiiriläinen on puolessa välissä 90 vuotta ja aktiivi uusnatsi joka on puheitten ja kirjoitusten takia saanut välillä muutaman vuoden vettä ja leipääkin joten niitä nutun kääntäjiä löytyy saksankin maalta. Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-52385983060709257952019-06-09T09:53:40.359+03:002019-06-09T09:53:40.359+03:00Brittiautoista laadultaan surkeimpia oli Morris Ma...Brittiautoista laadultaan surkeimpia oli Morris Marina,pari esimerkkiä laadunvalvonnasta:<br />Suomeen tuli 4-ovinen Marina, jossa oli kaksi vasenta takaovea! Se toinen oli siististi takapenkillä...<br />Eräs Marina tuli eka katsastukseen, jolloin katsastusmies havaitsi, että toisessa etupöyörässä oli levyjarru, mutta toisessapa rumpujarru!<br /><br />AnoxAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-81140186095165268712019-06-09T08:46:32.041+03:002019-06-09T08:46:32.041+03:00Minäkin olen kyllä kuullut tuon nimityksen Itä-Sak...Minäkin olen kyllä kuullut tuon nimityksen Itä-Saksan seisoja, autoa tarkoittavana. Mutta sikäli kuin tiedän tai kuten minulle aikoinaan kerrottiin, sillä ei tarkoitettu Wartburgia vaan sen edeltäjää, IFA:a, jota ei enää 1960-luvulla valmistettu, joskin niitä oli vielä jonkin verran käytössä. Sitä oli valmistettu joskus DDR:n alkuvuosina 1950-luvun alussa, ja Suomeen niitä oli tuotu paljon. Ja sillä oli vielä huonompi maine kuin sen seuraajaksi kehitetyllä Wartburgilla.KLShttps://www.blogger.com/profile/14279624501795912416noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-30950895210632203282019-06-09T08:43:42.945+03:002019-06-09T08:43:42.945+03:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Veijo Hoikkahttps://www.blogger.com/profile/02850853520100295940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-3970418664561834312019-06-09T08:16:22.359+03:002019-06-09T08:16:22.359+03:00Muistan kun kansakouluaikana tuli kerättyä jätepap...Muistan kun kansakouluaikana tuli kerättyä jätepaperia, taitaa olla tämä ihanoikea ilmastotalkoo tuntematon tämän päivän ilmastoaktiiveille. Joka tapauksessa isä näki pinossa kansataisteli lehtiä ja köski besorkata ne itselleen. Toisen kerran 1980 luvulla olin kesätöissä Helsingissä huomasin ilmeisesti vähemmistökommunistien opintopiirin vanhat poliittiset oppikirjat ja otin talteen ukolle joka oli sitä mieltö että pitää tietää mitä vihollinen ajattelee. Mutta kun katselee vanhoja mainoksia ja lapsuudesta tuttuja tuotteita ei aina pysty uskomaan että kehitys tuo parempia tuotteita. Pallohooveri oli pomminkestävä, vanhat pakastimet freoneineen jäähdyttivät meilläkin uskollisesti nelisenkymmentä vuotta, radiot toimivat vieläkin samoin kuin mankeli. Sveitsiläinen ompelukone ilman automatiikkaa tikkaa tomerasti. Puhumattakaan elintarvikkeista joissa oli makua tekstuuria nykyään soijaa ja elintarvike jauhelihapihvit maistuvat vanhalta märältä kengän pohjalliselta. Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-89079160994806453432019-06-09T07:58:52.274+03:002019-06-09T07:58:52.274+03:00Meidän perheen ensimmäinen auto kolmoskoppainen Fo...Meidän perheen ensimmäinen auto kolmoskoppainen Ford Cortina 1.6 L koottiin kertaalleen uudestaan ensimmäiseen 40000 km:n korroosion kesto olematon. Tyynellä kelillä kun kuului rapina, se ei ollut tuuli eikä sade vaan ruostuminen. No oma ensimmäinen auto oli tädin entinen bifuel Austin "allergia" Allegro oliko 1.3 vai 1.5 nuhapumppu petroolilla. Kannentiivisteitä vaihdettiin useammin kuin öljyjä. Sitten meni parikymmentä vuotta seuraavaan harha-askeleeseen eli anjovikseen. Minulla oli farmari 4D avensis, ei diesel vaan 2 litran bensakone. Lopputulos ei mitään sumujen vai surujen saarelta, syttä ja sutea. Ainoa paikka missä osataan tehdä autoja on empiirisesti Stuttgart mittarissa vasta 540000km:ä ja mennään iloisesti lukuun ottamatta vierailuja ja tulevia sellaisia tiisselipumpulla. Leyland/BMC/BLC saattoi surkeimpina aikoina verrata sev maissa toimiviin kombinaatteihin missä kukaan ei tiennyt mistään mitään tuotannosta mutta työmaalla oli ruoka ja pubikaverit. Lee Iacocca kun aloitti Chryslerin saneerauksen möi ensimmäiseksi tuotantolaitokset britanniasta pois, olivat keränneet varsinaisen museo-osaston. Brittien kaukonäköisyydestä kertoo paljon lordi Rootesin totemus kun 1948 heille viranomaiset kauppasivat soraläjää Wolfsburgista nimeltään Wolkswagen ettei siitä tulee koskaan mitään. Ei ole Hillmanneja, Rooteseja, Sumbeamia, Chrysleriä,... minikoossa brittiläisen autoteollisuuden työhenkeen voisi verrata vanhaa Wärtsilän Helsingin telakkaa molemmissa oli harvinaisen paljon erilaisia mielensä pahoittajia.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-49946668191775080052019-06-09T07:02:49.405+03:002019-06-09T07:02:49.405+03:00Tervehdys Soomepoisille Eestist, Terho Hämeenkorve...Tervehdys Soomepoisille Eestist, Terho Hämeenkorvelle, Qroquius Kadille, Beckerille ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne. VEB otti ja selvisi & monesta suunnasta joten ei mennyt hukkaan multa tämäkään postaus. Learning all the time, sanois englantilainen jollainen Clarksonkin on ja kuiva vittuiluhan on heidän leipälajinsa. <br /><br />Eräs itäauto joka on elänyt täyden kierroksen on Skoda. Sehän oli ennen kakkosrähinää laadukas länsiauto, sen jälkeen kansandemokraattinen sillipurkki ja nykyisin jälleen laadukas länsiauto. Tosin oikeastaan Skodahan on nykyisin volkkari.<br /><br />Niin olen huolissani Qroquius Kadin tavoin minäkin. Alkavatko 2000-luvulla syntyneet lapset mieltää että Suomen maakunta-asema on se normaali olotila?<br /><br />Beckerin lisäys briteistä oli minulle uutta. Kiitokset. Tuli tuosta lordivoittoisuudesta mieleen että kuinkahan monta sukupolvea ristiinnaimista siellä brittienkin aatelistossa mahtaa olla?<br /><br />Ja tuo Paten kommentti kiteytti nykytilanteen pirun osuvasti.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-72258256026431804252019-06-09T05:45:55.724+03:002019-06-09T05:45:55.724+03:00VEB Volks Eigene Betrieb eli harppisaksassa kansan...VEB Volks Eigene Betrieb eli harppisaksassa kansan omistama katosi treuhandanstaltin toimesta historian yöhön. Saksassa on nykyisin myös ostalgiaa eli määrättyjä asioita kaivataan vanhasta paratiisista kuten ruokia. Eiköhän ne kaikki autotehtaat joko lopetettiin kannattamattomina tai paloiteltiin ja myytiin tuottavat osat. Kaikki tuo onnistuttiin tekemään vajaassa 20 vuodessa, USA:n jälkeen seuraavassa sarjassa suurimpia autojen tuottajia ja viejä muuttuu autojen tuojaksi. 1960 luvun mainokset olivat laadukkaita, hyvää grafiikkaa semmoisia pieniä taideteoksia täynnä optimismia. Oltiin päästy siihen vaiheeseen että kansa saattoi vastata kyllä Kekkosen 1950 luvulla esittämään kysymykseen onko meillä varaa vaurastua. Nyt hypetetään ilmaston muutoksella mikäs se olikaan YK:n lausunto 1989 että maailmanlopun piti tulla vuoteen 2000 mennessä ilmaston lämpeämisen takia. Nyt on jo ilmasto maitoa, margariiniä... meillä tätä hulluutta pitää yllä porukka joka lentää lomillaan goalle tai thaimaahan pesemään norsuja, kotona kalliossa laitetaan etelä-afrikasta tuoduista avokadoista pastaa jonka vehnäjauhot ovat argentiinasta ja koko komeus huuhdellaan ilmasto ystävällisesti luomupunkulla joka on rahdattu chilestä tai uudesta seelannista. Siinä sitä sitten Maija "ei alpakoita stadiin ei minnekkään" kuunnellen on mukava miettiä miten tämmöistä vanhalla tiisseli mannelavetilla ajelevaa voitaisiin yhteisen hyvän nimissä kurmoottaa lisää.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-44479169821836873232019-06-09T01:28:41.861+03:002019-06-09T01:28:41.861+03:00VEB on Volkseigener Betrieb = kansan omistama lait...VEB on Volkseigener Betrieb = kansan omistama laitos.<br />Englannin autoteollisuuden tuhosivat ammattiliitot ja heikko Lordi voittoinen johto.<br />Samalla linjalla saattoi olla porukkaa joka kuului kymmeneen eri liitton. Kun yksi lähti tarpeilleen niin muut alkoivat myös "lakkoon." Työn laatu oli ala-arvoista, sitä suorastaan sabotoitiin. Toimitusajat eivät pitäneet alkuunkaan kutiansa ja osia varastettiin siinä määrin että jotkin työläiset pitivät peräti varaosakauppaa omalla ajallaan. Mm. Jaguari pysyi pystyssä nippa nappa kiitos tarmokkaan uuden johtajan ja ulkoistamalla alihankintaa esim. Japaniin, mikä oli silloin ennekuulumatonta.<br />Beckerhttps://www.blogger.com/profile/03528121827280308830noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-37462855873220970332019-06-09T01:09:02.337+03:002019-06-09T01:09:02.337+03:00Ei se olekaan VEB, vaan VeB: Volkseigenert Betrieb...Ei se olekaan VEB, vaan VeB: Volkseigenert Betrieb, eli aivan muuta kuin mitä nimi sanoo.<br />Tämän opetti minulle isävainaa ollessani vielä peruskoulussa esitellessään minulle niitä Kekkoslovakian saksan oppikirjoja, joiden mukaan hänen oli lukiossa opetettava.<br />Bundesrepublik ja muut paha, DDR ja fau-ee-bee hyvä.<br /><br />Hän oli ehkä tästä syystä vielä edellisvuosituhannen loppuun asti kanssani eri mieltä siitä, ettei DDR:stä puhuttaisi enää 1990-luvun loppupuolella, kuten ei Neuvostoliitosta.<br />Hänellä olikin tuplasti kauemmin YYA-Suomea takanaan kuin minulla silloin; <br />vaikeaahan on alkaa omaksua jotain totaalisen uutta vuosikymmenten tottumuksen ja ikääntymisen myötä.<br /><br />Veljeni lapsilla on tänään takanaan EU-Suomea kauemmin kuin ovat eläneet.<br />Veljeni ei ole asianlaitaan lainkaan mielissään, kuten ei vaalituloksesta huolimatta muodostetun hallituksen perusteisiin ja perustaan.<br /><br />Hän on raskaasti huolissaan. Niin olen minäkin.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.com