tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post5121029948362491846..comments2024-03-29T00:19:04.176+02:00Comments on Yrjöperskeles-blog: JOTAIN IHAN MUUTA CIVYrjöperskeleshttp://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comBlogger70125tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-62832048466169744462021-07-21T06:49:29.599+03:002021-07-21T06:49:29.599+03:00Tervehdys, Vajaatahtimies ja kiitos lisäyksistä.Tervehdys, Vajaatahtimies ja kiitos lisäyksistä.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-51423811196653402052021-07-21T00:24:06.740+03:002021-07-21T00:24:06.740+03:00Nyt vasta kesälomalla tuli luettua tämäkin hauska ...Nyt vasta kesälomalla tuli luettua tämäkin hauska muistelu. Kiitos siitä, ja kiitos myös paljon väriä lisänneille kommentoijille. Itsellänikin nämä kulkineet kuuluvat lapsuuden ja nuoruuden maisemiin.<br /><br />Siannaamasta lisäisin sen verran, että brittirosmojen suosiossa oli nimenomaan essexiläisen kolmilitraisen V6-bensakoneen vauhdittama versio, eli sama pannu kuin täällä jo mainitussa 3000GTXL-Caprissa, toki eri viritysasteella. Suomessa näitä kai ei ollut, poliisi turvautui tehokkaimmillaan 2-litraiseen Essex V4.<br /><br />Vauxhall joutui jo 20-luvulla GM-omistukseen, mutta se oli pitkään tunnettu laatuautona, ja mallisarjat olivat täysin omaa suunnittelua. 60-luvulla laatu alkoi heiketä muiden brittimerkkien lailla ja 70-luvulla malleista tuli Opelin kopioita. <br /><br />Viva ja Victor olivat loppuun asti Vauxhallin omilla koneilla. Vasta Vauxhall Astra eli D-Kadett ja Cavalier eli B-Ascona/Manta olivat Opelin moottoreilla, mikä oli ehkä isommissa koneissa jopa teknisesti askel taaksepäin. Cavalieria tehtiin myös Vauxin 1,3-litraisella tekniikalla. Kaverillani oli Oulussa hetken semmoinen automaattivaihteistolla, ja kyllähän sillä tasamaalle rakennetussa kaupungissa pääsi paikasta toiseen. Maantiellä ei ollut mikään varsinaisesti mieleenpainuva menopeli, paitsi metelin ja bensankulutuksen suhteen.<br /><br />Allekirjoitan täysin Pyssymiehen kannan tehokkaasta ja vähäeleisestä ajotavasta etuvetoisella.<br /><br />VajaatahtimiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-49004988851998436042021-07-12T00:07:14.531+03:002021-07-12T00:07:14.531+03:00Land Rover oli rekisteröity autoksi sillä jos se o...Land Rover oli rekisteröity autoksi sillä jos se olisi ollut työkone niin se olisi ollut liian meluisa kabiinista, raitisilmatuuletus oli todella tehokas luukut auki ja ilmaa tuli sisälle.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-75215187589125903352021-07-12T00:03:47.901+03:002021-07-12T00:03:47.901+03:00Pikkupoikana etelä-pohjanmaalla naapurin lääkäri v...Pikkupoikana etelä-pohjanmaalla naapurin lääkäri vuosi taisi olla 1972 kehui kun oli ostanut Range Roverin että on nelivetoinen eikä talvella tarvitse olla piikkipyöriä, no taisi olla joulukuun puolta kun auto oli solmussa mäyryntiellä ja lekuri ajeli tipparellulla.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-10504050462503536092021-07-11T22:48:56.886+03:002021-07-11T22:48:56.886+03:00Tervehdys KKi:lle, Joppos123:lle ja Pyssymiehelle ...Tervehdys KKi:lle, Joppos123:lle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteista, lisäyksistä ja jaetuista muistoista. Näitä onkin tullut tähän postaukseen mukavan paljon.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-57334863432540138022021-07-11T15:24:30.628+03:002021-07-11T15:24:30.628+03:00Rangerover
Oli hieno auto, ulkonäössä hieman sama...Rangerover<br /><br />Oli hieno auto, ulkonäössä hieman samaa ilmettä kuin minillä. Bensakoneinen oli hieno ajettava ja janoinen. Jos maistui, niin kyllä maksoikin. Energiakriisi sai aikaan dieselöintiä, oikein perkinsin meridieselöintiä. Lopputulos oli justiinsa niin kamala kuin voi kuvitella. Metelöivä nuhapumppu joka piti tankata haisevalla liemellä, paskaisella letkulla, öljyisellä kuralla seisten, rekka-autojen pumpulla. Mutta hieno auto sisältä edelleen.<br /><br />Kartanonomistajan tyttärellä, koulukaverilla oli semmoinen kulkineena aina välillä. Oli se hienoa kyytiä. Paitsi perkinsöitynä.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-74364346455113907312021-07-11T13:39:05.526+03:002021-07-11T13:39:05.526+03:00Parista viimeisestä kuvsta tuli mieleen. Minin men...Parista viimeisestä kuvsta tuli mieleen. Minin menestys toi tuhon siemenen brittien autoteollisuudelle, minin rakenne ei skaalautunut kofin hyvin ja kierrätysosien käyttö oli myös pitkän päälle huono idea. 30-luvun moottori oli ehkä 50-luvulla toimiva mutta olisi se pitänyt päivittää jo 60-luvulla.<br /><br />Ford Capin oli kova juttu aikoinaan - paitsi pienikoneiset, ne olivat aika säälittäviä. Sama koski Opel Mantaa.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-55930636970111863452021-07-11T13:04:32.448+03:002021-07-11T13:04:32.448+03:00Itse olen siirtynyt automaattiin ja en hevin vaihd...Itse olen siirtynyt automaattiin ja en hevin vaihda. Balkanilla oli ensimmäiset tutustumiset automaattivaihteisiin autoihin ja tykästyin heti. Saattueajossa käytettiin vain manuaalia, sillä pystyy tekemään eritavalla erinäisiä ajotemppuja joita automaatilla ei voi tehdä.<br />Siellä oli aika tarkkaa kenellä oli oikeus ajaa komman saattueessa ns "blue light" ajossa. Itse annoin näytöt eräällä reissulla makemaahan, oli muutamia mielenkiintoisia tilanteita.<br />Noissa hommissa käytössä oli melkolailla viritetyt W-W Tuaregit. Ne kulki ihan helvetisti.Joppos123https://www.blogger.com/profile/03425218597134668828noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-58219150738935062162021-07-11T12:36:19.611+03:002021-07-11T12:36:19.611+03:00Brittivaunut, niin.
Itselleni toki tuttu lähinnä ...Brittivaunut, niin.<br /><br />Itselleni toki tuttu lähinnä Land Rover ja Fordit Capri ja Transit.<br /><br />Kaverilla oli teinivuosina Capri 3000 GTXLR eli jenkkivienti ökyversio. Sen aikaisilla kulkiputkilla ja Mangelsin uuten kieroilla vanteilla. :D<br />Olihan se laite, aivan sama mikä vaihde päällä aina jaksoi lähteä. Noh, Esvortin kopassa kuorma-auton moottori. Essex kutonen kehitti muistaakseni 160 netto hevosta, vaan vääntö oli luokkaa panssarivaunu.<br /><br />Land Rover oli kova todella kova jousinen laite. Ja dieselinä hidas, todella hidas. Vaan eihän sitä kaupunkimasturiksi oltu tehtykään. Itselläni sellainen oli tasan kokolailla kuukauden. Vaihtui possunokka Transitiin se olikin ihan mainio laite. Silloisen projektin tarveaineet kulki kätevästi. Hidashan sekin tosin dieselinä oli, eikä Perknsiä oikein tahtonut saada käyntiin ilman startpilotia.<br /><br />Kuorma-autoista Traaterit ja Petikat on jäänyt kokematta. Ensimmäinen työkaluni oli Rolss-Royce 320hv moottorinen Jyry-Sisu. Eaton-Fuller laatikolla. Siinä juuri kortin saaneelta poikaselta meinasi itku alkuun päästä. Vaan kun oppi, niin maailman paras vaihteisto.KKihttps://www.blogger.com/profile/13309791273174222906noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-91802279301618205492021-07-11T06:11:38.061+03:002021-07-11T06:11:38.061+03:00Tervehdys Pyssymiehelle ja vieraalle & kiitos ...Tervehdys Pyssymiehelle ja vieraalle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Pyssymies: Lienemme samoilla linjoilla tosin minä ajan käsivaihteisella.<br /><br />vieras: Ei ole nyt tällä hetkellä mielessä. Jos tulee inspiraatio niin sitten kyllä. Mutta tällä hetkellä sitä ei ole. Noita juttuja on ollut kyllä mukava kirjoittaa.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-10608968195173643782021-07-11T00:53:56.884+03:002021-07-11T00:53:56.884+03:00Oletko miettinyt jotain kesätarinaa? Noista ankka-...Oletko miettinyt jotain kesätarinaa? Noista ankka-aiheista kävi mielessä onnistuisiko tarinan aikaansaanti neiti Näpsästä tai jostain muusta? Tässä seitsemän vuoden aikana on julkaistu tarinat Akusta, Ankan veljeksistä, Roopesta, Hessusta sekä Minnistä.vierashttps://www.blogger.com/profile/11636087152894173619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-21177973203919006602021-07-11T00:17:52.521+03:002021-07-11T00:17:52.521+03:00"hyvä kuski ajaa niin ettei sen tarvitse olla..."hyvä kuski ajaa niin ettei sen tarvitse olla taitava kuski." - Hyvydestä tiijä mutta laiska kuski ajaa liikaa reutomatta. Ja minä olen tunnetusti laiska. Panos / tuotos suhteen pitää olla kohdallaan.<br /><br />Annan nykyään automagiigan päättää moottorin säädöt, vaihteen ja ylläpitää nopeuden, miksi turhaan veivata heebeleitä ja hantaakeja ja vaivata päätään koutavilla.<br /><br />Kaikkein nolointa on näyttää mallia ja ajaa kaseikkoon,naika monelta kölviltä tämä on vielä tajuamatta - ja osalta varttuneenpaalin väkeä.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-53003942416537728812021-07-10T23:08:53.950+03:002021-07-10T23:08:53.950+03:00Tervehdys, vieras. Meni kommentit näköjään ristiin...Tervehdys, vieras. Meni kommentit näköjään ristiin. Mutta en osaa vastata kysymyksiisi. Keskityn Suomeen. Ymmärrän tosin että Floridassa on pantu hanttiin demokraateille.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-11876970529625301602021-07-10T22:26:14.330+03:002021-07-10T22:26:14.330+03:00Onko sinulla arviota sitä mitä Amerikassa tapahtuu...Onko sinulla arviota sitä mitä Amerikassa tapahtuu 2024 presidentinvaaleissa? Tavoitteleeko Donald Trump republikaanien presidenttiehdokkuutta vai onko ehdokas joku muu? Esim. Ron DeSantis tai Mike Pompeo? Jaksaako Joe Biden toimia presidenttinä kautensa loppuun asti vai siirtääkö hän tehtävänsä varapresidentti Kamala Harrisille?<br /><br />Ron DeSantis on Florian kuvernööri. Mike Pompeo taitaa juuri nyt olla "vapaaherra".<br /><br />Tässä ensi vuonna eli 2022 on vuorossa välivaalit jossa valitaan kongressista koko edustajainhuone sekä kolmasosa senaatista. Lisäksi valitaan tietty määrä osavaltioiden kuvernöörejä. Tämän lisäksi valitaan kaikkien osavaltioiden parlamentit ja senaatit. Joissakin valitaan kuvernöörit- Joissakin kaupungeissa valitaan pormestarit.vierashttps://www.blogger.com/profile/11636087152894173619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-74850763625970896972021-07-10T22:14:44.446+03:002021-07-10T22:14:44.446+03:00Tervehdys, Qroquius Kad. Tarinaan en osaa ottaa ka...Tervehdys, Qroquius Kad. Tarinaan en osaa ottaa kantaa. Mutta tuo kyseinen Rolls-Royce näyttää vaan kerta kaikkiaan liian modernilta. Ei Rollsin pidä mikään Bemari olla. Toisaalta, mitäs minä persaukinen näihin kommentoimaan. Kun meinaan veroineen tuon hinta Suomessa olisi kai jotain puoli miljoonaa.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-58667605279223603682021-07-10T22:14:38.935+03:002021-07-10T22:14:38.935+03:00Tämä ei liity mihnkään mutta mitä meiltä Ykä on Ro...Tämä ei liity mihnkään mutta mitä meiltä Ykä on Ron DeSantisista?<br /><br />Olisiko hän sopiva republikaaniehdokas Amerikan presidentinvaaleihin 2024? Tai vaikka varapresdienttiehdokas? On ollut arveluja Donald Trumpin paluusta 2024 vaaleissa mutta onko Donald riittävän hyvässä kunnossa silloin? Jos Donald lähtee ehdolle, olsiko Ron hyvä varapresidentti?<br /><br />Ron DeSantis on Floridan kuvernööri. Hän on toiminut hyvin siinä kun on kitkenyt kulttuurimarxilaisuustta pois Floridan osavaltion instituutioista.vierashttps://www.blogger.com/profile/11636087152894173619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-61739077515215414212021-07-10T19:44:26.992+03:002021-07-10T19:44:26.992+03:00Näistä kentlemanneista rajattiin siis tarkoituksel...Näistä kentlemanneista rajattiin siis tarkoituksellisesti ulos ne kiesit, joihin vain oikeilla englantilaisilla homoloordeilla on varaa. <br />Eräitä toisenlaisia ökyautoja on usein nimitetty kullinjatkeiksi. <br /><br />Nytpä on sitten myös homoloordi-sarjaan saatu sellainen vallan nimeltäänkin:<br /><br />https://fi.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Cullinan<br /><br />Alunperin auton tilasivat itselleen henkilökohtaisiin yksityistarkoituksiinsa kaksi englantilaista homoloordia, Cullifordin herttua ja Culliburtonin markiisi. Alkuperäisen ajatuksen mukaisesti herttua Culliford <br /><br />https://www.houseofnames.com/culliford-family-crest<br /><br />lähestyi ensin Fordia, mutta jostain syystä siellä ei ihastuttu asiaan.<br />Niinpä siis Rolls-Royce toteutti tilauksen sillä ehdolla, että auton synnylle sepitetään jokin aivan toisenlainen tarina!<br /><br />Jos tämä ei ole totta, minkä minä sille voin?<br />Syyttäkää Rolls-Roycea!QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-48984244502526580372021-07-10T19:11:20.530+03:002021-07-10T19:11:20.530+03:00Tervehdys Patelle Pankavaarasta, veejiille, Timpal...Tervehdys Patelle Pankavaarasta, veejiille, Timpalle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Pate: Joo, tuota kalustoa hankittiin. Se Hawk oli – liekö vieläkin – suunniteltu toimimaan tosipaikassa rynnäkkökoneita vastaan. Tutkaahan siinä ei ollut mutta tykki ja infrapunaohjukset kumminkin. Noista autohommista muistan myös Michèle Moutonin.<br /><br />veejii: Kiitos jaetuista muistoista. Toinen mainio sen ajan kuunnelmahan oli se Elmo.<br /><br />Timppa: Näin kävi ja nykyisin taas jos näkee pallosilmä-Ladan niin se pistää hymyilemään. Se kun alkaa olla aika harvinainen nykyään.<br /><br />Pyssymies: Kiitos lisäyksistä. Tuosta ajamisesta tuli mieleen vanha lause eli hyvä kuski ajaa niin ettei sen tarvitse olla taitava kuski.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-35374746061350204832021-07-10T18:04:20.846+03:002021-07-10T18:04:20.846+03:00Hiljattain syöpään edesmennyt frau Sabine Schmitz ...Hiljattain syöpään edesmennyt frau Sabine Schmitz yritti transitin 40 vuotisjuhlan kunniaksi top gear ohjelmassa kiertää Ringin alle 10 minuutissa. Siinä meni useammaltakin itseään rattimiehenä pitäneeltä tai kyykkypyörällä liikkeellä olleelta miehinen libodo kun tuo valkyyria tuli ja meni transitilla ohi. Yritys jäi pikkuista vajaaksi. Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-42201265498279939032021-07-10T16:41:49.840+03:002021-07-10T16:41:49.840+03:00transit vs turbo Saab
Kumpi ompi nopeampi?
No, a...transit vs turbo Saab<br /><br />Kumpi ompi nopeampi?<br /><br />No, ainakin 80-luvulla taisi transit saada useamman karkaajan kiinni kun oli poliisi puikoissa. Yks tuttu polliisi kertoi transitin olevan sorateiden kunkku. Saab oli toki valtatiellä nopea, kunnes alkoi keittää.<br /><br />Mutta asiaan. Mini oli ja on vieläkin hyvin omanlaisensa ajettava, Etuvetoinen ja nopeasti reagoiva, Sillä on helppo ajaa aika lujaa, se menee minne käskee ilman sen kummempia temppuja. Kun on tarvis päästä vielä kovempaa tuleekin sitten metkuja matkaan. Alkaa tulla tarvetta käyttää käsijarrua kääntymisapuna ja jarrua & kaasua samalla jalalla. auto myös alkaa tehdä hyvin nopeita liikkeitä joihin pitää vastata ajoissa oikean suuntaisella ja määräisellä tavalla. Sen rajan jonka toisella puolella kuskista tulee matkustaja tunnistaminen oli aluksi hieman hakusessa. kun se löytyi oli sillä rajalla ajaminen hyvin koukuttavaa. samoin kuin sen ensimäisen rajan keksiminen, nopea ajaminen vs. helevetin nopea ajaminen. Tai löysä mutta joutuisa meno vs, totinen puristus.<br /><br />Tuo loi pohjan ajokäsialalle. Eleetön, jouisa, vähän hosumista vaativa tyyli tuli tavakseni. Vaikka minulla oli monen monta takavetoista, paljon näyttävämpää etenemistä suosivaa autoa tämän jälkeen.<br /><br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-11691195290566493622021-07-10T16:23:42.625+03:002021-07-10T16:23:42.625+03:0070- luvulla Fordin malleja (Escort, Capri, Cortina...70- luvulla Fordin malleja (Escort, Capri, Cortina/Taunus) tuotiin sekä Saksasta että Englannista. Sattuneesta syystä ne Saksan Fordit olivat paljon halutumpia.<br />Brittiautojen laatu romahti. Itäautojen laatua länsiautojen hinnalla. Ei ihme että, että Ladat valloittivan suomen markkinat hinnallaan, ja japanilaiset laadullaan.<br /><br />TimppaTimohttps://www.blogger.com/profile/13910825292747254549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-3194820959587891222021-07-10T14:41:57.046+03:002021-07-10T14:41:57.046+03:00Olipa nostalgisia autonkuvia heti alussa ja muutam...Olipa nostalgisia autonkuvia heti alussa ja muutamankin kyydissä olen päässyt istumaan. Mieleenpainuvin oli Minin kyyti 80-luvun loppupuolella, sillä siinä istui melkoisen matalalla verrattuna uudempiin autoihin. Tuntui siltä että perse viistäisi maata. Tai tuossa tapauksessa asfalttia. Myös enon Cortina jäi mieleen kun hän päästeli reipasta vauhtia pitkin mutkaista ja mäkistä soratietä niin, että me takapenkin kakarat iskimme ajoittain päätä kattoon hihkuen:”Lisää vauhtia!” <br /><br />Kekkoslovakian aikaan sattui myös se kun isoenoni osti Sunbeam 1300:n. Käsittääkseni tuokin oli brittiautoja. Tosin pitkän linjan automies ei kauaa tuolla ajellut vaan pisti nopeasti vaihtoon. Ajattelin ehdottaa listalle lisäksi Ford Transitia joka oli nopeutensa vuoksi brittirosvojen suosikkiauto. Mutta huomasin että se taitaakin olla alkujaan hybridi eli saksalais-brittiläinen.<br /><br />Automuisteloita riittäisi liiaksikin joten loikkaan tuohon ”Knalli ja Sateenvarjo”-kuunnelmasarjaan. Sitä tulee yhä kuunneltua työnteon ohessa kun useampikin jakso tuli otettua talteen. veejiihttps://www.blogger.com/profile/10994979730273675905noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-4290335056056173962021-07-10T00:55:25.127+03:002021-07-10T00:55:25.127+03:00Kekkosslovakian viimeinen iso hankinta Hawkit. Har...Kekkosslovakian viimeinen iso hankinta Hawkit. Harjoitushävittäjä/-koulutuskone mistä punailmavoimin kentsu vai marsalkka huomautti suomalaisille että teidän piti ostaa harjoituskone kuten tsekkiläinen L 39 eikä taistelukonetta kuten Hawk.Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-30098545410344788742021-07-10T00:50:23.055+03:002021-07-10T00:50:23.055+03:00Suomi osti panssarien ohella 1950 luvulla vampiret...Suomi osti panssarien ohella 1950 luvulla vampiret ja gnatit. Gnateissa oli peri brittiläiset viat, adentykillä ammuttaessa suihkuturbiini saattoi sammua. Sitten oli 1950 luvun lopulla ostetut "mootoritykkiveneet" Vasama I ja Vasama ll joissa moottorina oli napier deltic. Kuinka ollakkaan Napier valmisti 1930 lisenssillä jumon 2 tahtista vastaiskudieseliä jonka jälkeläinen oli tämä deltic, samaa moottoria käytettiin mm. junissa. Niitä olisi ostettu enemmän mutta amiraaliteetti vastusti ja seurauksena oli nuoli-luokan tilaukset. Niin ja Parlock Bay jota ei sovi unohtaa. Pikkuserkku palveli varusveijarina Matti Kurjella ja totesi viinalaiva Pohjanmaan somalian vierailusta että siellä olisi pitänyt olla oikea sotalaiva. Matti Kurjen päätykeillä olisi puhdistanut mogadishun kadut niin ettei olisi jäänyt pulun paskaakaan. Pate Pankavaarastahttps://www.blogger.com/profile/12249786060666473433noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-44848776760811605382021-07-10T00:47:44.905+03:002021-07-10T00:47:44.905+03:00Tervehdys, Pate. Muistuttavat kyllä toisiaan joo.Tervehdys, Pate. Muistuttavat kyllä toisiaan joo.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.com