tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post7655720407733523568..comments2024-03-28T15:41:53.748+02:00Comments on Yrjöperskeles-blog: JOTAIN IHAN MUUTA LXXXIVYrjöperskeleshttp://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comBlogger53125tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-76997801611079184402020-07-05T00:10:48.477+03:002020-07-05T00:10:48.477+03:00Tervehdys Pyssymiehelle ja Qroquius Kadille & ...Tervehdys Pyssymiehelle ja Qroquius Kadille & kiitos lisäyksistä.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-65603475247949533852020-07-04T23:30:28.693+03:002020-07-04T23:30:28.693+03:00Mainitun vaunun nimestä kertoo Lexikon der Wehrmac...Mainitun vaunun nimestä kertoo Lexikon der Wehrmacht näin:<br /><br />"Das Fahrzeug erhielt die Bezeichnung Jagdpanzer 38 und wurde in einigen Dokumenten auch als 'Hetzer' bezeichnet, wobei diese Bezeichnung niemals offiziell vergeben wurde."<br /><br />Eli vaunun nimi oli virallisesti Jagdpanzer 38, ja joissakin dokumenteissa mainitaan nimeksi myös "Hetzer", mutta se ei koskaan ollut virallisessa käytössä. <br />Lisää aiheesta osoitteessa<br /><br />http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/inhaltsverzeichnisHeer.htmQroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-25029824880085515362020-07-04T21:40:10.436+03:002020-07-04T21:40:10.436+03:00Mäyrä iskee!
Mit Vit! Kirja "Encyclopedia of...Mäyrä iskee!<br /><br />Mit Vit! Kirja "Encyclopedia of German Tanks of world war two<br />Revised edition -<br />Peter Chamberlain & Hillary Doyle" löytyi mökiltä. Koska se tänne on kulkeutunut ja miksi - ei mitään ideaa. Mitä se saunakammarissa oleili on vielä hämärämpää.<br /><br />Jagdpanzer 38 (d) on ko malli ja kirja kertoo sivulla 57: "... The original Czech model was to continue in production as the Hetzer, some with rigid mounted guns ... This redesigned vehicle was capable on mounting the 7,5 cm PaK 42 / 1 (L/70) either in recoiling mount or rigidly ..." Kuvaa asennuksesta ei opuksesta löydy. Hetzer ko. värkin nimenä ei ollut sodan aikana käytössä -olipas -eipäs -olipas-eipäs ... - tästä on netissä vääntöä ihan urakalla.<br /><br />No sodan jälkeen värkki oli tsekeillä ja sveitsiläisillä käytössä. Oli ilmeisen toimiva värkki vaikka jotkut tituleeraavat "Armoured coffin"-tittelillä kapinetta. Pieni, kapea, matala, lyhyt vaunu. Ahdas ja epäergonominen. vastasi -45 suuresta osasta kolmannen valtakunnan vihollisten vaunutappioista.<br /><br />N. Moran ja Jgdpz 38(t) Pt 1: https://www.youtube.com/watch?v=TxF6penza6w <br /><br />Hetzer “Starr” oli se ilman rekyylikoneistoa tehty versio. Lopullinen versio Jagdpanzer 38(d). https://tanks-encyclopedia.com/ww2/nazi_germany/Jagdpanzer-38_Hetzer.php/ <br /><br />https://en.wikipedia.org/wiki/Hetzer <br />https://fi.wikipedia.org/wiki/Hetzer <br /><br /><br />Mikä mäyrä? No, jossain tuo hetzer oli käännetty mäyräksi. Sen edeltäjä oli näätä, Marder.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-27451813315887203502020-07-04T14:51:30.466+03:002020-07-04T14:51:30.466+03:00Tervehdys, Pyssymies. Joo, olihan heillä niitä Cen...Tervehdys, Pyssymies. Joo, olihan heillä niitä Centurioneja myös ja sehän on perinteisempi nimenomaan hyökkäysvaunu. Ja oikein mukavaa mökkeilyä.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-67494722997462448672020-07-04T13:01:36.208+03:002020-07-04T13:01:36.208+03:00Håkaneilla oli oikeitakin hyökkäysvaunuja, useampi...Håkaneilla oli oikeitakin hyökkäysvaunuja, useampi versio Centurioneja. Uusin Strv 104, eka versio Strv 81. S-vagn oli vehje, jonka idea oli tylsyttää hyökkäävän neukkuarmeijan panssarikärki. Iskeä väijyksistä, vetäytyä suojaan ja iskeä uudestaan ja uudestaan.<br /><br />Ikv:n idea taas oli tuoda panssaritulta nurmiporien tueksi paikkoihin,joissa ei panssarin oleteta pystyvän liikkumaan.<br /><br />Pyhimysvolvo oli etevään kuoreen paketoitua erittäin tavallista tekniikkaa. Erittäin helppo ja halpa ylläpidettävä. Ei erikoisia temppuja ajamiseensa vaativa mutta silti hauska. Turbobimmeri taas oli ihan päinvastainen juttu. Tylsä kuori ja ihkauutta tekniikkaa. Ajaminen vaati tempun tietämistä - turboviive ja sen hallinta. Erkoista oli sekin, että kapistuksen pystyi rikkomaan ihan vaan sammuttamalla moottorin. Väärään aikaan. Mutta oli se hubaa se ajelu!<br /><br />Saman värkin turboton versio oli kanssa meillä tarjolla, siinä oli kaksi settiä kaasuttimia. Kesä- ja talvikaasarit. Ei tehdasasennuksena vaan ihan oma keksintö, talviajoa helpottamaan. Muistaakseni nokka-akselikin vaihdettiin samalla kun kaasuttimet. Esson baarissa tiedettiin meidän vaihtavan mäntiinkin talvirenkaat...<br /><br />Sen nixmannien ihmevärkin tyyppiä en muista. Löytyy kirjasta, kotoa. Tarkistan kun satun paikalle. Mökillä nyt.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-53053243991574440682020-07-04T04:15:36.323+03:002020-07-04T04:15:36.323+03:00— Tinahattu taas —
Tunnin mittainen video johon -...— Tinahattu taas —<br /><br />Tunnin mittainen video johon - Soomepois Eestist - lähetti linkin. Kyllä tuo on aivan totta, ei tarvitse rustata kulisseja. Seattle, San Francisco, Los Angeles, kaikki samassa kunnossa. Amerikkalaiset kirjoittavat niiden tilanteesta paljon.<br /><br />Pandora Spox 1 day ago<br />Its not just Seattle - the entire west coast is a homeless encampment. It sucks.<br />https://www.youtube.com/watch?v=bpAi70WWBlw&feature=youtu.beAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-2037933145683765162020-07-02T18:23:34.494+03:002020-07-02T18:23:34.494+03:00Tervehdys Pyssymiehelle, Huru-ukolle, Qroquius Kad...Tervehdys Pyssymiehelle, Huru-ukolle, Qroquius Kadille ja Ekulle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Pyssymies & Huru-ukko: Kiitos jaetuista automuistoista.<br /><br />Pyssymies: Kiitos lisäyksistä. Olisko niin että Ruotsin puolustusstrategia oli liiankin puolustuksellinen? Puolustukseen kun kuuluu myös vastahyökkäys ja siihen noista vaunuista kumpikaan ei ollut kovin hyvä. Olisko sulla jotain linkkiä siitä saksalaisesta täysin kiinteätykkisestä vaunusta? Lukisin mielelläni sillä tieto oli mulle ihan uusi.<br /><br />Qroqius Kad: Ei toi uusi pyhimys-Volvo kyllä säväytä samalla lailla kuin se edellinen. Ja tuo hakaristipizza & triggeröityminen kuvaa aikaamme hyvin. Potkut työntekijöille ilman varoitusta. Suomen työaikalakien mukaan se muuten ei onnistuisi. Ja niin kuin totesit, niin kyseisen naisen kohdalla attention whore-tutka antaa selviä merkkejä.<br /><br />Ekku: Ehkä siinä autossa vaan tehtiin jotain oikein. Tai sen muotoilussa. <br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-28689922709424572842020-07-02T00:25:58.822+03:002020-07-02T00:25:58.822+03:00Pyhimys-Volvot on nykyään arvossaan, vaikka eihän ...Pyhimys-Volvot on nykyään arvossaan, vaikka eihän se oikeastaan ole kuin Amazonin tekniikka eri korissa. Isän serkku aikoinaan kunnosti niitä kaksi eri yksilöä alusta loppuun.<br />Tosin eipä ole Bmw 2002 turbokaan mikään halpa... Ekkuhttps://www.blogger.com/profile/03351321971072548499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-48557203834076259422020-07-01T23:05:25.563+03:002020-07-01T23:05:25.563+03:00Pyhimys-Volvo aikoo tehdä comebackin, joskin aavis...Pyhimys-Volvo aikoo tehdä comebackin, joskin aavistuksen verran muuttuneena:<br /><br />https://www.is.fi/autot/art-2000001178008.html<br /><br />Hakaristipelleily puolestaan on saavuttanut jo todellakin pelleilyn rajan:<br /><br />https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006557860.html<br /><br />Nähdäkseni tässä on kyse vain siitä, mikä tässä on se pelleilevä taho:<br />uutisaiheen antanut vai sen julkituonut henkilöoletettu, joka on tämän näköinen<br /><br />https://twitter.com/LaskaMisty/photo<br /><br />ja on nyt saanut julkisuutta, joka on kuvasta päätellen hänelle varsin mieluista.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-48343681079985176892020-07-01T21:58:26.016+03:002020-07-01T21:58:26.016+03:00Strv 103C ja Ikv91
Jos englanti on hallussa, Nic...Strv 103C ja Ikv91<br /><br />Jos englanti on hallussa, Nicolas Moranin näkemyksiä aiheesta Strv103:<br /><br />https://www.youtube.com/watch?v=JOn6QrN6pCA - osa 1 Strv103<br /><br />https://www.youtube.com/watch?v=USjxhn8FEwM - museonjohtajan näkemys myös.<br /><br />Vaunua yritettiin myydä ja kai ostaakin. Niitä vuokrattiin briteille saksaan kokeisiin. Pikku vikoja löytyi: NIH - paha vika, Not Invented Here. Oikeitakin vikoja, liikkeestä ei voi ampua minkäänlaisella tarkkuudella. Strids Vagnin, hyökkäysvaunun kumminkin pitäis semmoiseen pystyä, edes häirintään. Tykin vakaimet nimittäin alkoi olla tähän aikaa toimivaa teknologiaa ja vakaimesta on oikeasti hyötyä. Esimerkiksi mäen takaa ampuillessa, tykki jo maaliin suunnattu kun vaunu nousee ampumaan. Nykyisillä vakautetuilla tähtäimillä ampuminen on vielä etevämpää, kun tykki osoittaa tähtäyspisteeseen tykki laukeaa*. Kiinteätykkinen** vaunu ei tämmöiseen pysty. Huomattiin myös esteen - mäen tms. takana väijyvän Strv 103:n olevan isompi maali kuin tornillisen tankin torni. Oikea tankki voi ampua sivulle, kesken liikkeen, kapealtakin ajouralta. S-Vagn ei. Ja oikeastaan S-Vagn on Tank Destroyer, tankintuhoaja, moottoroitu pst-tykki, panssarintorjuntavaunu, ei panssarivaunu. Siihenhän se oli suunniteltukin. Ei tullut kauppoja. Ilmakuljetusjoukoille se olisi ollut omiaan mutta USA oli kehittänyt juuri onnettoman Sheridaninsa, eikä ollut kiinnostunut.<br /><br />Muistaakseni Vår Försvaret tms. kirjanen, ruottin intin valistuskirjanen, esitteli innostuneena Ikv91 vaunua. Kulkee tiellä, maastossa ja uikin vielä. Värkki on jalkaväen tulitukivaunu. Ja tankintuhoajakin koko 90mm ammuksen voimalla. Nurmiporille oli kyytiä tarjoamassa sitten miehistönkuljetusvaunu. Nykyään tehtävät on yhdistetty. Kyytivaunu ammuskele tarpeen mukaan. <br /><br />Onteloammuksia kohtaan kehitettiin toimivia suojauksia ja siksi 90mm ammus jäi tehottomaksi oikeita panssarivaunuja vastaan. Vaunu vanheni noin kymmenessä vuodessa, edelleen toimiva peli rynnäkkövaunuja vastaan. Mutta pienempi konetykkikin riittää vaunuille ja konetykki on kiusallisempi vihulaisen nurmiporille ja hulikukkereille. <br /><br /><br />*Tykin vakautus vaatii paljon tehoa, tarkka vakauttaminen vielä enemmän. Vakautetaan tarkasti vain tähtäin ja orjuutetaan tykki tähtäimelle. Kun tykki sattuu osoittamaan maaliin, laukaistaan tykki automaagisesti.<br /><br />** Eikä se tykki ole edes kiinteä, sehän liikkuu rekyylissä ihan normaalisti. Saksalaisilla oli oikeasti kiinteätykkinen vaunu tekeillä. Ei rekyylikoneistoa tilaa viemässä vaunusta. Aika loppui kesken ja oli kai muutakin ongelmaa.<br /><br /><br />Pyssymies<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-66418279825069788542020-07-01T21:03:28.629+03:002020-07-01T21:03:28.629+03:00Jospa minäkin kannan kekoon korteni. On näitä kulk...Jospa minäkin kannan kekoon korteni. On näitä kulkineita ollut, on idästä ja etelästä, ja kaikkea siltä väliltä. ON ollut pihalintua eli rintintiniä, pallosilmää ja äiti armas, tuolta rajan takaa. Ihan eka oli mosse 407. On ollut patonkia, luupäätä ja mitä kaikkea. Ja on näitä nyt puheena oleviakin. Kajakkikakiskko, ysipari ja 142. Volvolla ovien lukumäärän näkin tyypistä, 142, kaksi ovea, 144, neljä ovea. Sama amzonin kanssa. Amazonissa se veikeä juttu, että takajarrurempa ei ollutkaan läpihhuutojuttu. Kas kun se takarumpu oli kartioakselin päässä, kiilalla varmistettu, että pyöri alkselin mukana. Teetti töitä, jos ei ollut tehtaan/merkin omaa ulosvetäjää.<br />Jos en kovin väärin muista, niin se 96 v-nelkku oli suoraan vaihtokelpoinen taunuksen vastaavan kanssa.<br />100A tuli kansa tutuksi, tulevalla nuoremman lapsen äidillä oli sellaien, muuten hyvä, etujarrut hankaluutena, kun sieltä tuppasi ajan saatossa osia putoilemaan. Vähän kuin tämä itämaan lentokone, tämä putoilevi, eiku tupolevi:)<br />Tuossa tein sellaisen noåean päässälaskun, että noin kolmisenkymmentä eri merkkistä tai tyyppistä autoa ollut omanani, siis useitakin saman merkin tyyppejä. Ja vielä useampaan joutunut perehtymään, osin kantapään kautta, opi ja erehdy ja tee se remontti uudelleen. Kun se merkki- ja mallikirjo oli aikoinaan melko surta tuttavieb ja sukulaistenkin nurkissa.<br />Huru-ukkoAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-14918342887254305652020-07-01T17:28:03.250+03:002020-07-01T17:28:03.250+03:00Volvo, volvo
rakkaus tai kuolema
ahhahhaa
- disko...Volvo, volvo<br />rakkaus tai kuolema<br />ahhahhaa<br /><br />- diskobiisiä mukaillen<br /><br />Munavolvo, PV ja Duet kuuluvat oikeastaan panssariajoneuvoihin, ne ei oo peltiä vaan levyä. Amazon lie kaksoiskäyttötuote. Sillä on siviilikäyttöäkin, maailman nopein traktori aikanaan kun oli.<br /><br />Jos siirryn eläkkeellä mökille asumaan, semmonen farkkumallin amazon alkaa kiinnostaa. Aika ikuinen rakenteltaan ja pikkufiksauksiin piisaa sitten aika. Kestänee pikkuteitäkin.<br /><br />Abina ollessani silloinen luokkatoveri / tyttöystävä haki ajelulle isukkinsa uudella volvolla. Hieno kärry, brittiläiseen luxukseen (mini) tottuneelle oli kuin scifiä. Mittaritaulu valoineen ja hanikoineen oli tajunnan räjäyttävä kokemus. Pikku hankaluus oli se, että valohanikkaa piti hakea aika tovi huoltispysähdyksen jälkeen. Aika ennen kännyköitä... No, vaikka typy onkin nyt dippainssi - vai onko jo tekniikan tohtori, en tiijä - ei se hanikka ollut löytyä millään. Mut hei, iso musta edustusvolvo, kelpasi sillä körötellä. Ja valot, kun ne saatiin päälle, oli hyvät.<br /><br />Työkaveri ajeli volvolla rallia, kokeilin kärryä ja oli kyllä aika lotja makuuni. Tie kävi kovin ahtaaksi ja mutkaiseksi. Hassusti säädetty tai sitten en vaan osaa. Tai oikeasti iso lotja.<br /><br />Yhdellä tutulla oli pyhimysvolvo, kunnosti ja vaihtoi sitten bimmeriin - siihen jonka nokassa oli peilikirjoituksella turbo. Virheliike. Volvo oli hauska ajaa ja aika helppo ylläpidettävä. Ei erikoisen urheilullinen. Toisin kuin bimmeri, joka vaati urheiluhenkeä vähän liikaakin. <br /><br />Ex-tyttöystävä, nyk. Lady of the House, hyppäsi suoraan pikkuhiivatin ratista kartanovolvon rattiin. 60" pitkä naisenroikale kun saa semmoiseen kunnollisen istuma-asennon. Siis näkee ulos, yltää polkimille, vaidekeppiin ja rattiin. Yhtä aikaa, samoilla säädöillä. Sama onnistuu toki nipponilaisessa koppimopossanikin mutta pitkä työmatka on kivempi isolla autolla. Ja työpäivän aikana ei tarvi pyöriä ympäri kylää ja lääniä, toisin kuin eräiden. Mökkiviikon kamat mahtuu konttiin ahtamatta ja rakkine ei kuulosta hajoavan pikkutielläkään vaikka osuisi kuoppiin.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-38718194313896226042020-07-01T17:06:03.213+03:002020-07-01T17:06:03.213+03:00Tervehdys, Joppos123. Joo, ja jos ruumissaldoa mie...Tervehdys, Joppos123. Joo, ja jos ruumissaldoa mietitään niin miksi ihmeessä sirppiä ja vasaraa ei vaadita kiellettäväksi?Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-76590945567585949562020-07-01T16:20:29.905+03:002020-07-01T16:20:29.905+03:00Swastikasta sen verran, että nykytärähtäneistö sai...Swastikasta sen verran, että nykytärähtäneistö saisi varmaan Kaakkois-Aasiassa aivoverenvuodon pöyristymisestä.<br />Swastika löytyy jokaisesta budhalaisesta temppelistä ja patsaasta ja niitä siellä muuten riittää.<br />Ikkunaluukuissa yleisin koriste budhalaisilla on hakaristi jne.<br />Intiassa olen seilannut yhden illan jokipaatilla jonka nimi oli Swastika.<br />On ne vaan kaameita natseja niillä tonteilla.Joppos123https://www.blogger.com/profile/03425218597134668828noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-57048369252955257782020-07-01T15:36:44.479+03:002020-07-01T15:36:44.479+03:00Tervehdys, Pyssymies ja kiitos jaetuista muistoist...Tervehdys, Pyssymies ja kiitos jaetuista muistoista.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-12556733366973234502020-07-01T14:30:48.485+03:002020-07-01T14:30:48.485+03:00Saapasteluja
Tuttavapiirissä oli saabisteja, 96 j...Saapasteluja<br /><br />Tuttavapiirissä oli saabisteja, 96 ja 95 -kuskeja. Valtio, sotasellainen ja tele suosi ilmahöyläsaabeja. Eivät herättäneet kummoista mielenkiintoa silloin. 96 oli useammallakin tutulla, hassu, kapea, pitkä puikula. Pitkä pikkuauto. Rattivaihde ja kuski istui vinossa. Kulki lumessa ja pikkuteillä hyvin mutta muuten aika EVVK.<br /><br />Jouduin siten kerran juoppokuskiksi 96:n rattiin - ja aloin ymmärtää mokoman faneja. Helevetin mukava kärry soratiellä, rentoa menoa. Isot pyörät siloittivat menoa. Matka joutui ilman erikoista yritystä. Valmistus loppui aika monen fanin mielestä ennen aikojaan.<br /><br />Saab 99 oli poliisilla panda-autona ja siviiliautona. Muistin läänin liikkuvien siviilisaabien tuntomerkit aikoinaan ulkoa. kaksi sisäpeiliä paljasti useimmiten ne ja takalasiin laitettu, kojelaudan päälisen takaa peittävä tyhmä tarra. Muuten olisi tutka ja muu ylimääräinen kama etuakkunalla näkynyt takaa, siksi se tarra.<br /><br />Soratiellä ihan ok ajettava, kunhan ei yrittänyt liikoja. Jos yritti tuli hiki, kuskille ja kyytiläisille. Ammattikuski, poliisi, tuttuvani piti transiittia sorateiden kinginä takaa-ajoissa. Saab tuppasi siirtymään ojan väärälle puolelle liian helposti. Asfaltilla taas ei vauhti piisannut saabilla, turbo hieman paransi tilannetta mutta niitäpäs ei panda-autoina ollut.<br /><br />Karvaralliajoilta hauska sattumus: Kerran iltasella oli autona jonkun tutun isukin uusi saab 99. Lisävaloina hellat, hellan siniset huput valojen päällä. Päätimme pistäytyä mopopoikien suosimalla hiekkamontulla. Apukuski vilkutti lisävalojen kytkintä kun karautimme montulle. Mopopojille tuli kiire, joka suuntaan sinkoili mopoja, ylös rinnettä ja pitkin kangasta.<br /><br />99:n kuskit oli muuten aika usein mulqvistejä, paitsi liikenteessä niin muutenkin. Kumma juttu.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-40914349783968901342020-07-01T09:37:53.963+03:002020-07-01T09:37:53.963+03:00Tervehdys Anolle ja joopajoolle & kiitos komme...Tervehdys Anolle ja joopajoolle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Ano: Siihen aikaanhan sorateitä oli tosiaan paljon enemmän ja kiviä lensi kyllä kaikista autoista. See LUU-5 on muuten periytynyt siellä Lapin poliisissa aina uudelle autolle:<br /><br />https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_675,f_auto,fl_lossy,q_auto:eco/13-3-5502321.jpg<br /><br />joopajoo: Ja tässäkin tapauksessa toimittiin ns. kaiken varalta. Pieni lauma hörhöjä pyörittää maata ihan tahtonsa mukaan.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-84678913829173904842020-07-01T09:13:08.433+03:002020-07-01T09:13:08.433+03:00Onkohan jossain suuri tynnyri rasvaa, ettei satu k...Onkohan jossain suuri tynnyri rasvaa, ettei satu kun pitää ottaa jatkuvasti kakkoseen? <br /><br />Hakaristin poisto on muuten ihan tähän maailmanaikaan kuuluva veto, mutta kun tuo ersatz-kotka uudessa merkissä on sama kuin Natsi-Luftwaffen käyttämä kotka, tosin tyyliteltynä. Natsit käyttivät surutta roomalaisten aquila-symbolia ja Gallen-Kallela melkein natsina varmasti tunsi heraldiikkaa. Vaadin kotkamerkin kieltoa!<br /><br />Samalla lausun, että professori TT vähälahjainen, joka muna pystyssä etsii natseja ja natsisymboleja sieltäkin missä niitä ei ole.joopajoonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-16116937789188224812020-07-01T08:39:21.241+03:002020-07-01T08:39:21.241+03:00Isä pelkäsi 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun so...Isä pelkäsi 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun sorateillä näitä Saab 96:ia, ne kun viskelivät vastaantulevien päälle irtokiviä. Itse muistan poliiseilla olleen Saab 99 -autoja. Kemijärven leirintäalueella kesällä -76 naurettiin serkun kanssa "lentävien" Saabin rekisterinumeroa, joka oli LUU-5.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-49443912780727813352020-07-01T06:56:30.461+03:002020-07-01T06:56:30.461+03:00Tervehdys Joppos123:lle, Ekulle ja Tuumailijalle &...Tervehdys Joppos123:lle, Ekulle ja Tuumailijalle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Joppos123: Onneksi ei sitten käynyt sen pahemmin. Mutta joo, amppeeri on tuttu peli. Niitä oli aikanaan Suomi täynnä. Nyt kun sellaisen joskus harvoin näkee niin pistää lämpimästi hymyilemään. Sama juttu kuin kuplan, pommi-Corollan tai pallosilmä-Ladan kanssa.<br /><br />Ekku: Joo, näin taisi olla. Se 96 oli se rallipeli enkä muista ole sitten kuullutkaan.<br /><br />Tuumailija: Täällä Suomessahan tilanne on just toisin päin. Uutta autoa ei kannata hankkia ja autokanta on vanha. Ja siellä Japanissahan ovat suosittuja myös ne pienet kei-autot joista meillä taisi olla joskus vähän puhettakin.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-31122688090395113932020-07-01T00:41:13.460+03:002020-07-01T00:41:13.460+03:00Ysisatasen omistin joskus. Oli hyvä ajettava, tunt...Ysisatasen omistin joskus. Oli hyvä ajettava, tuntui että se on valmistettu pohjoismaiselle ihmiselle kunnon polkimineen ja selkeine hallintalaitteineen. Suosittelen kokeilemaan jos joskus saat tilaisuuden. Kryptan kanssa samaa mieltä; auto oli yllättävän hyvä huoltaa ja korjata itse. Talvikäynnistyvyys oli erinomainen ja isojen pyörien ansiosta maavaraakin oli hieman metsäreissuja varten.<br /><br />Täällä Japanissa vanhoja autoja näkee erittäin harvoin. Kotimaiset autot ovat halpoja ja niihin suhtaudutaan kulutustavarana. En ole satavarma miten käyttömaksut toimivat, mutta minulla on käsitys että verotus ja vakuutus suosivat uusien autojen ostoa ja omistamista; vanhan auton pitämisellä ei oikeastaan voita mitään. Näin autokanta pysyy jatkuvasti uutena ja se näkyy. Ruostetta ei näy liikenteessä missään, vaikka kyllä täälläkin on sadetta, lunta ja jäätä. Autot ovat vain niin uusia. Toki harmipuolena on autoharrastajien kannalta se, että autot päätyvät hyvin nopeasti kierrätykseen joten vanhoja autoja on vaikea löytää. Itselläni ei autoa täällä ole, koska siihen ei kertakaikkiaan ole mitään tarvetta. Täällä joukkoliikenne, polkupyörä ja mopo ovat niin ylivoimaisia tapoja matkustaa.Tuumailijanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-9296263936626536512020-07-01T00:00:57.359+03:002020-07-01T00:00:57.359+03:00Syy siihen, miksi Saab lopetti ralliautojen kehitt...Syy siihen, miksi Saab lopetti ralliautojen kehittelyn taisi kuitenkin olla se, että 99-malli ei enää sopinut perusrakenteeltaan kovin hyvin ralliautoksi. Kyllähän niilläkin aluksi kokeiltiin, mutta ei oikein tullut tulosta. Tehoahan turbosta saatiin kyllä. <br />Ekkuhttps://www.blogger.com/profile/03351321971072548499noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-12175036131757964272020-06-30T23:30:00.448+03:002020-06-30T23:30:00.448+03:00Kaverilla oli joskus aikoinaan sata-amppeeri. Oli ...Kaverilla oli joskus aikoinaan sata-amppeeri. Oli ikimuistoinen hetki kun motarilla ajellessa, meikä ratissa penkki kajahti yllättäen lähes makuuasentoon. Hetkenaikaa oli ohjaamo täynnä raajoja ja kauhua. Siitäkin selvittiin mutta jäi kyllä mieleen pysyvästi.Joppos123https://www.blogger.com/profile/03425218597134668828noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-14371313480033879912020-06-30T23:25:19.852+03:002020-06-30T23:25:19.852+03:00Tervehdys Strix Senexille, Terho Hämeenkorvelle, J...Tervehdys Strix Senexille, Terho Hämeenkorvelle, Joppos123:lle, Taisteluvälineupseerille, Kumitontulle, klovalle, hepalle, J.Edgarille, Kalevi Nissilälle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteista, lisäyksistä ja jaetuista muistoista. Ekstrakiitos Tvälupsille noista linkeistä. Ja joo, ilmavoimat valitsi sen pienemmän riesan tien. Merkkien ja tuotteitten pudotuspeli se vaan jatkuu.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-33893885685000404382020-06-30T23:19:38.307+03:002020-06-30T23:19:38.307+03:00Ralli on tärkeä osa saabin ja volvon tarinaa.
Vii...Ralli on tärkeä osa saabin ja volvon tarinaa.<br /><br />Viidakkorumpu ja Erik Carlsson - Carlsson på taket - legenda wanhoilta ajoilta. Ajoilta, jolloin rallia ajettiin oikeilla autoilla, ei muoviohjuksilla. Stig Blomqvist ja Simo Lampinen kuuluivat myös saabin rattiin. Muuan nuori Markku ajoi Volvolla ja oli puskissa milloin missäkin. Ajoi lujaa ja kun alkoi pysyä tiellä, nimi Markku Alén alkoi näkyä urheilusivujen otsikoissa. Aikoinaan rallitalleissa oli tiedossa,"without Finn you cannot win", suomalaisia oli aikas monella tallilla kuskina ja suomalainen rallin voittajana ei ollut uutinen. Ruotsalaisia oli myös asialla. Espanjalaisia, ranskalaisia, saksalaisia tai brittejä ei pidetty mainittavina kuskeina, ainakaan suomessa. Eka ulukomaanelävä jyskälän rallin voittajana oli UUTINEN. Kulta-aikaa kesti kekkoslovakiasta marastaniaan, manustanian aikaan kyllä jo alkoi ilmetä merkkejä ulukomaankekkeruusien esiinmarssista ralliin. Tallit ja autourheiluherrat työntäjinä.<br /><br />Yksi, aika suuri, syy suomalaisten menestykseen oli suomalaisten tapa rakentaa autot kestämään. Ruotsalaisetkin osasivat saman jutun. Muut ajoivat niin, että autot kestivät. Suomalaiset niin, että voittivat.<br /><br />Kaksitahtisen rallisaabin ääni oli helppo tunnistaa, V4:n ääni oli kanssa omanlaisensa. Pimeässä kun ääni oli tunniste nr 1. Muuten kajakkikaksikko oli kapeudestaa tunnistettavissa, valot lähellä toisiaan. Ohi menevän saabin etujarrulevyt hehkuivat yössä valkoisina - rallin tunnelmaa parhaimmillaan. Alenin volvon tunnisti hyvin määrätietoisesta menosta, jopa pimeässä.<br /><br />Suomalaisten rallikuskien loiston aika oli rallin suuren muutoksen aika. Rallit muuttuivat herrasmiesten kokonontumisajoista automerkkien ja muiden rahakkaiden toimijoiden maksamaksi huippu-urheiluksi. Aluksi ja vielä 50-luvulla, ajeltiin kaikessa rauhassa lähdöstä maaliin, omalla autolla. Matkan varrella oli muutama pätkä, jossa sopi hieman revitellä, näyttää köyhille mistä kana pissii. Autot olivat aluksi aika tavallisia, ehkä ylimääräinen hakuvalo ja pari vararengasta mukaan. Perillä illastettiin ja jaettiin pokaaleita. Jäähdyttimen säleikköön, siihen autoliiton merkin viereen, ruuvattiin rallin emalimerkki ja ajeltiin sitten kotiin ylpeänä. <br /><br />Kun muovikoriset maantieformulat syrjäyttivät myytäviksi tehdyt autot, saab lopetti rallin. Siitä alkoi alamäki tuotekehitykselle ja myynnille.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.com