tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post8543305581980048395..comments2024-03-28T23:23:18.277+02:00Comments on Yrjöperskeles-blog: JOTAIN IHAN MUUTA LXXXYrjöperskeleshttp://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comBlogger67125tag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-49977997525631891422020-05-04T06:59:07.350+03:002020-05-04T06:59:07.350+03:00Tervehdys, Ano ja kiitokset linkistä. Jollain lail...Tervehdys, Ano ja kiitokset linkistä. Jollain lailla noita japanilaisia nää suomalaiset jutut tuntuu kiinnostavan. Nokitan siis hieman samanlaisella. Nuo vocaloid-systeemit ovat siellä Japanissa kovasti suosittuja ja tässä on tarjolla Kotimaani Ompi Suomi. Tää on muuten tosi nätti versio:<br /><br />https://www.youtube.com/watch?v=eGSCwnlJHaI<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-88623063179165138272020-05-04T02:06:07.701+03:002020-05-04T02:06:07.701+03:00Tervehdys Yrjö
Ja kiitos taas jutusta. Tässä vähä...Tervehdys Yrjö<br /><br />Ja kiitos taas jutusta. Tässä vähän genren sivusta kun sattuivat noi animet silmään: nightcoreversio Säkkijärven polkasta, olepa hyvä!<br /><br />https://www.youtube.com/watch?v=JC5b21lkFwIAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-63558500777573763452020-04-28T23:31:26.454+03:002020-04-28T23:31:26.454+03:00Tervehdys, Vittuuntunut NettoVeronmaksaja. Sinänsä...Tervehdys, Vittuuntunut NettoVeronmaksaja. Sinänsä aika tanakkaa laadunvalvontaa mutta ei ehkä kauhean kustannustehokasta.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-2609124873023026222020-04-28T21:17:26.755+03:002020-04-28T21:17:26.755+03:00"Tiikereikin malli muuttui pieniltä yksityisk..."Tiikereikin malli muuttui pieniltä yksityiskohdiltaan kokoajan,Henschel väittikin että heiltä lähti korkeintaan reilut kymmenen identistä Tiikeriä."<br /><br />Tuohon liittyen eräs kansainvälinen tuttu kertoi jostain aikaisemmasta työpaikastaan, että erään ei itäisen valtion toimintaorganisaation laitetilauksen toimituksessa oli kunnon sanktiot jos pultit/mutterit/ruuvit/muut vastaavat erosivat tuotantosarjassa.<br /><br />Eli jos oli määritelty että 10/10 ruuvin-xyz kanta on oltava philips, ei 1/10 talttapää kelpaa... vaikka loput 9/10 oli oikein... ja kyseinen tuoteyksikkö hylättiin/palautettiin korjattavaksi. Vittuuntunut NettoVeronmaksajanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-41938712219828154922020-04-27T06:50:21.646+03:002020-04-27T06:50:21.646+03:00Tervehdys, tjtk. Joo, käyväthän ne japanilaiset ka...Tervehdys, tjtk. Joo, käyväthän ne japanilaiset kattelemassa täällä revontuliakin. Onhan ne komeita, en kiistä mutta että matkustaa puoli maailmaa. Noita japanilaisia pyssyjä suomalaisilla on käsittääkseni ollut ainakin Arisaka-kivääreitä.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-70917624920334650902020-04-27T01:28:30.139+03:002020-04-27T01:28:30.139+03:00Japanialaisista tuli mieleen, että käydessäni tyki...Japanialaisista tuli mieleen, että käydessäni tykistömuseossa Hämeenlinnassa, siellä oli joku japsimimmi tutkimassa ilmeisesti japanilaista tykkiä (ainakin kaikki tykin merkinnät ovat japaniksi). Kovin tarkkaa työtä teki ja epäilenkin, että kysymyksessä on mahdollisesti ainoa säilynyt kappale maailmassa. No, japanilaiset ovat muutenkin hieman outoja ja tuhansien km matka tykin perässä ei liene ainoalaatuinen.<br /><br />Noin äänien perusteella pornoin panssarivaunu on sherman, jossa on lentokoneen tähtimoottori. Aivan upeet saundit. tykkijullituppikullinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-36557846881724094012020-04-26T23:00:44.234+03:002020-04-26T23:00:44.234+03:00Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Kalevi Nissilä...Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Kalevi Nissilälle, Historixille, Joppos123:lle, Pyssymiehelle, Qroquius Kadille ja klovalle & kiitos kommenteistanne.<br /><br />Tvälups: Kiitos tiedosta. Eiköhän ne suht kuranttia tavaraa vielä nekin ole. <br /><br />Kalevi: Eipä kommentissa niin vikaa. Täytyy katsoa saiskos tuon ohjelman vielä näkyville netin kautta.<br /><br />Historix: Kiitos mielenkiintoisesta lisätiedosta. Israelhan aloitti oman armeijansa koko lailla nyrkkipajatasolta. Onnistuen.<br /><br />Joppos123: Jos mietitään maihinlaskua lentokentälle niin vaikka kyseessä ovat valiosotilaat niin siinä alkuvaiheessahan ne ovat aika suojattomia ja kyllä silloin nuo vanhemmatkin aseet olisivat puraisseet ikävästi.<br /><br />Pyssymies: Kiitos myös mielenkiintoisista lisäyksistä.<br /><br />Qroquius Kad: Joo, olisihan se Panzer IV saattanut olla ”saksalaisten Sotka” mutta toisaalta silloin – niin kuin aina myöhemminkin – toimittiin sen aikaisen tiedon ja ymmärryksen varassa. Oli vaikeaa sanoa mikä olisi viisainta. Ja kiitos myös lisäyksistä.<br /><br />klova: Muistan lukeneeni että Saksan talous- ja teollisuusmiehet olivat sanoneet Hitlerille että jos pyssysille meinataan ryhtyä niin Saksa on siihen valmis aikaisintaan 1944 tai 1945. Aatu ei uskonut.<br />Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-34274711585169107962020-04-26T21:48:19.619+03:002020-04-26T21:48:19.619+03:00Nyttemmin kun Speerin muistelmille on alettu antam...Nyttemmin kun Speerin muistelmille on alettu antamaan se arvo mikä muistelmille kuuluu ja jokunen taloustieteiliäkin on tutkinut Saksan sorataloutta,niin ihmeen alkukantaista ja tehotonta touhua tuo oli.<br /><br />Vaikka mitäpä muuta voi odottaa maalta jonka työvoimasta reilu kolmannes oli maanviljelyn palveluksessa ja naiset kotona.Bkt per capita puolet briteistä ja sijoitukset ulkomaille kehitysmaa luokkaa,siis viimeisenä rauhanvuotena.<br /><br />Eräänlainen ihme onkin ja sen kysymyksen sijaan,että olisiko Saksa voinut voittaa,pitäisi kysyä miten ihmeessä Saksan tappioon meni niin kauan.<br /><br />Saksan tankkituotanto oli kuin urheiluautojen tuotantoa,jokainen tankki valmistettiin erikseen paikallaan.Vain yhdessä tehtaassa oli liukuhihna eli autoteollisuudesta tuttu menetelmä.Lopuissa tehtaisssa ammattimiehet väsäsivät tankkeja kuin ferrareita.Tiikereikin malli muuttui pieniltä yksityiskohdiltaan kokoajan,Henschel väittikin että heiltä lähti korkeintaan reilut kymmenen identistä Tiikeriä.<br /><br />Esim jenkit aloittivat shermannien tuotannon kunnon kapitalistiseen tapaan järjestämällä tarjouskilpailun.Ensimmäisen 10 000 erän voitti ja sai tehdäkseen Lincoln kiinteällä hinnalla,jotain aivan ennenkuulumatonta sotivassa maassa,ensin määritetään mitä halutaan ja millä hinnalla ja sitten vehkeen valmistuksesta järjestetään tarjouskilpailu.<br /><br />Samoin Neuvostoliitossakin koko ajan puntaroitiin kuinka valmistaa vehkeet tarvittavan hyviksi mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähällä työvoimalla,varsinkin ammattimiesten työ täytyi yksinkertaistaa,suurelta osin poistaa tuotannossa.<br /><br />Vehkeet eivät ehkä herätä pikkupojissa ja asefanaatikoissa sellaista ihailua,mutta ajoivat asiansa ja Saksa tuotto juuri sen mitä kykeni,liittoutuneey sen mitä tarvittiin.klovahttps://www.blogger.com/profile/00294193025683164182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-50688621227320273732020-04-26T20:53:30.534+03:002020-04-26T20:53:30.534+03:00Neukkujen piiska paukkui myös rantapyssyssä. Väylä...Neukkujen piiska paukkui myös rantapyssyssä. Väylätorjuntakanuuna tai jotain yhtä vaikuttavaa oli nimitys. Vanha kunnon 88mm RMB palveli samassa tarkoituksessa loppu-uransa. Ranskisten toimittama pst-ohjuskin sai toisenlaisen taistelukärjen ja päätyi rantapyssyn riemuksi. Lankaohjattu aika töpäkkä värkki. Isompi kuin Vigilante.<br /><br />SA käyttää kalustonsa loppuun, eikä tuhlaa. Paitsi nykyään, toimivaa kalustoa kun on ajettu sulattoon urakalla.<br /><br />Ranskalaisten piti ottaa muuten pantteri vaunukseen sodan jälkeen. Alkaa tuotantokin peräti. USA toimitti kumminkin niin halvalla ylijäämiään, että hylkäsivät idean. Muttei näköjään pantterin tykkiä.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-84177170913235680592020-04-26T20:49:08.469+03:002020-04-26T20:49:08.469+03:00Edelleen veli Pyssymiehen huomiosta kullan kelpois...Edelleen veli Pyssymiehen huomiosta kullan kelpoisuudesta onteloammuksen materiaaliksi tuli mieleen edellisvuosituhannen lopun "Metsästäjä"-lehden liitteen juttu haulimateriaaleista.<br />Siinä oli eri metalleja arvioitu kaikki ominaisuudet huomioiden ja lopputulos oli, että mitä kalliimpi, sitä parempi:<br /><br />parasta haulimateriaalia on platina, kakkonen kulta ja kolmonen hopea.<br />Näiden käyttäminen metsästyksessä saati kiekko- ym. ammunnassa vaatisi lähinnä jonkun arabiöljyemiirin hullun pojan. Ikävä kyllä heikäläisiäkin riittää Persianlahden suunnalla. <br /><br />Ja vielä Panzerschreckistä off-topiciin:<br />se on todellakin panssariNkauhu, eikä panssarikauhu.<br />Termille "lehmäkauppa" on käynyt toisinpäin:<br />kaikki hokevat sitä muodossa "lehmänkauppa", vaikka lehmät eivät ole kykeneviä minkäänlaiseen kaupankäyntiin.<br /><br />Kyse oli siitä isännästä, joka oli myymässä huonoa lehmää ja lupasi ostajalle jotain muuta hyvää myöhemmin sitä vastaan, että hän nyt ostaa tämän pois kuleksimasta.<br />Termi on aluperin saksalaiselta kielialueelta (Kuhhandel), ja sen tunnettu sovellettu versio on "voita vai tykkejä":<br /><br />konservatiivipuolue lupaa vasemmistopuolueelle kannattavansa heidän tulevaa ehdotustaan lahjoittaa kansalaisille voita, jos vasemmisto nyt seuraavassa äänestyksessä kannattaa konservatiivien ehdotusta vahvistaa maanpuolustusta ostamalla tykkejä.<br /><br />Molemmat kustannetaan toki kansalaisten selkänahasta kiskotuilla veroriikintaalereilla, mutta sehän ei tässä ollutkaan puheena kummallakaan osapuolella.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-57266148564336340962020-04-26T20:12:46.242+03:002020-04-26T20:12:46.242+03:00Välihuomautus: Kanavalta 10 TV6 tänään Su 26.04.20...Välihuomautus: Kanavalta 10 TV6 tänään Su 26.04.2020 klo 19.00 tuli juuri mielenkiintoinen puolen tunnin osuus Sherman-vaunusta. Fast N Loud -sarjasta tuttu Aaron Kaufman tutustuu Sherman panssarivaunu M4A3E8 (”Easy Eight”) <br />Kalevi Nissilanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-53792141971463315572020-04-26T17:27:11.545+03:002020-04-26T17:27:11.545+03:00Tuohon veli Pyssymiehen toteamukseen, että Panzer ...Tuohon veli Pyssymiehen toteamukseen, että Panzer IV oli riittävän hyvä ovat muutamat muutkin päätyneet:<br />eräässä historiadokkarissa muistaakseni britti pohdiskeli asiaa siten, että saksalaisten ei olisi pitänyt kehitellä aina vain uusia ja parempia taisteluvaunuja, kun heillä oli nelospanssarissa suhteellisen hyvä konsepti.<br /><br />Heidän olisi pitänyt alkaa tuottaa sitä suurissa sarjoissa koko kapasiteetillaan ja keskittää kaikki kehittelytyö siihen:<br />miten saada moottorista irti enemmän tehoa ja vääntöä, miten parantaa aseistusta ja ampumatarvikkeita, miten panssaroida paremmin painon nousematta liikaa...<br /><br />Täten toimien heillä olisi voinut olla lähettää Kurskin taisteluun moninkertainen määrä vaunuja, kaikki mallia PzKpfw IV mutta versioita (Ausführungen) K - Q; viimemainittujen huippunopeus 60 km/t, panssarointi kestäen 100 mm pst-tykin suoran osuman etupanssariin ja 75 mm pääaseen läpäisy sama kuin 88 mm tykillä.<br /><br />Kaikkia tuotettaisiin jokaisessa Saksan vaunutehtaassa niiden koko kapasiteetilla ja jokainen kehitysversio perustuisi edelliseen, joten henkilöstön ei tarvitsisi opetella uutta konseptia.<br /><br />Olisiko tämä voinut tuottaa Saksalle voiton? Eipä tietenkään: lopputulos oli selvä USAn liityttyä sotan.<br />Vaan olisihan tuo kieltämättä ollut mielenkiintoista, miten pitkälle saksalaiset olisivat nelospanssarin konseptin pystyneet kehittämään, kun kaikki resurssit olisi panostettu siihen ja vain siihen plus sen alustalle kehitettyihin rynnäkkötykkeihin.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-89724281437516978412020-04-26T17:06:31.476+03:002020-04-26T17:06:31.476+03:00Ainiin: Käykää panssarimuseossa tulevana suvena, m...Ainiin: Käykää panssarimuseossa tulevana suvena, museo militariassa - tykiatömuseo linnan kasarmilla - myös. maailmanmitassa ainutlatuista kalustoa esillä. Osa panssareista ulkona ja tykkipihalla on paljon tykkejä ihmeteltäväksi. Saa nähdä hommaavatko korona-peliä myyntiin, sotkun kamaa kun olisi.<br /><br />Panssareiata lisää tietoa netistä: Bovington Tank Museum ja Chieftain youtubessa kumpikin. Lyhyitä videoita ja pitkiä luentoja. Chieftain kiipeilee joka paikalle vaunuissa ja selittää ketjun kiristtyksen ihan joka vaunusta. Sotinut Abramsilla, on siis jotain perspektiiviä asioihin.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-16600676260059682902020-04-26T16:50:51.336+03:002020-04-26T16:50:51.336+03:00Stukat, suomalaiset ja saksalaiset, kannaksella ru...Stukat, suomalaiset ja saksalaiset, kannaksella ruhjoivat hyökkääjän huoltoa. Ja ns. toista aaltoa. Mukana talkoissa suomen kaikki pommarit. Maaleja oli tiheässä.<br /><br />Tali-Ihantalan kahinassa vuorotellen yksi iso haupitsi tikkasi muuatta siltaa rikki, vuoroon stukat vainosivat sama siltaa. CCCP-pinohiiret korjasivat siinä välissä. Sturmit 75mm vainosivat sotkia ja 105mm jalkaväkeä.<br /><br />Muuten, kamiinatorvi, offenrohr panzershcreck, on panssariNkauhu. Panssarikauhu iski välillä jalkaväkeen kun pelästyivät moottorin murinaa ja ketjujen kolinaa. Ottivat ritolat "Ne jyrää meitin". Tuo n-llinen virallinen muoto on hävinnyt puheenparresta vallan kokonaan.<br /><br />Ja sitten asiaan liittyvä ruotsalainen tutkimustieto: Onteloammuksen kuparin lämpötila on noin 500 Astetta. Se ei siis ole sulaa, eikä todellakaan plasmaa. Läpäistyään terästä on se toki kuumaa ja sytyttää kaikenmoista syttyvää, mm. ruutia. Mutta ei ole sulaa vaan plastista, sitä kun venyttää suuret voimat. kärki kiitää 10 000 m/s, kanta 2000 - 3000 m/s. Kun metalli ja metalli kohtavat nopeudella, joka ylittää äänennopeuden ko. metalleissa käyttäytyvät ne kuin nesteet. Siksi se kartio tehdään raskaasta metallista, kulta voisi olla hyvä metalli kartioksi. Ehkä liian kallis kumminkin. Uraani ei ole tarpeeksi istkeää venyäkseen ontelon sisuksena. Nuoleksi se käy. Ja Abrmsin panssarin vahvikkeeksi.<br /><br />PyssymiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-29409568548263817362020-04-26T16:14:18.472+03:002020-04-26T16:14:18.472+03:00Piti ihan kurssikirjasta tarkastaa mutta muistin o...Piti ihan kurssikirjasta tarkastaa mutta muistin oikein. Niinkin myöhään kuin 1988 ammuttiin Vuosangassa "piiskatykillä" eli neukuilta sotasaaliiksi saaduilla 45mm pst-kanuuna m/1932:lla.<br />Siinä piti lataamisessa olla tarkkana ettei kohtuullisen livakka lukkolaitteisto haukkaa sormia poikki.<br />A-tarvikkeen sytyttimet alkoivat olla aika hapettuneita joten varmaan joka neljäs kranaatti jäi suutariksi.<br />Niitä härveleitä oli vielä -90 luvulla lentokenttien suojaamiseen tarkoitetuilla torjuntapataljoonilla, kuten myös jo muutoin käytöstä poitettuja Maxim konekiväärejä.Joppos123https://www.blogger.com/profile/03425218597134668828noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-13241672111818909672020-04-26T13:05:07.618+03:002020-04-26T13:05:07.618+03:00Vielä noista Israelin Sherman-vaunuista vähän. Nii...Vielä noista Israelin Sherman-vaunuista vähän. Niiden tarinahan on mitä mielenkiintoisin ja sisältää melkoisen määrän historian ironiaa.<br /><br />Israel on käyttänyt M4-vaunusarjan eri versioita hyvin moniin erikoistarkoituksiin, kuten miinanraivaajina, panssaroituina ambulansseina, krh-vaunuina (niissä oli muuten suomalaiset 160 mm. Tampellan korohorot), siltavaunuina ja telatykkeinä (M7 Priestin lisäksi). <br /><br />Varsinaisina taisteluvaunuina iipot käyttivät ainakin seuraavia Shermanversioita: M4A2 (Tamar), M4A1 (Meir) nämä olivat kaksi ensimmäistä vaunua, joita käytettiin 1948 itsenäisyyssodassa. Vanhempia malleja edusti myös M4A3 varustettuina 75 mm jo perin tehottomalla kanuunalla. Kehittyneempiä versioita olivat M4A1E8 ja A3E8, näissä oli jo paremmat 76 mm tykit ja ns. märkä ampumatarvekesäilytys, ne saivat Israelissa nimen M1 ”Supersherman”. Niistäkin aika kuitenkin ajoi ohi viimeistään Siinain kampanjan 1956 jälkeen. Iipot lähtivät modernisoimaan M4-vaunujaan. Israelin insinöörit pyrkivät tekemään omille vaunuille saman, minkä britit olivat tehneet Firefly-Shermannin kanssa: eli parantaa huomattavasti alkuperäistä iskukykyä. Kun perus Shermannin 75 mm kanuunan lähtönopeus oli vain 600 m/s, sillä ei ollut enää läpäisykykyä. Tilalle asennettiin ranskalainen 75mm CN 75-50 -kanuuna. Syntyi M50. Ja tässä on sitten sitä historian ironiaa: kyseinen ranskalaiskanuuna oli jatkokehitetty ja paranneltu kopio saksalaisesta Kwk 42 L/70 -kanuunasta, eli Panther-vaunun pääaseesta! Siinä missä saksalaisen lähtönopeus oli luokkaa yli 900 m/s, niin ranskalaisten ylsi jo 1000 m/s. Pienestä mm koostaan huolimatta, ranskalaiskanuunaa pidettiin yhtenä aikansa parhaista vaunuaseista. Ranskalaiset käyttivät kyseistä kanuunaa kevyessä AMX-13 vaunussa (joka sekin oli Israelin panssarijoukoilla).<br /><br />1950-luvun lopulla M50 vaunujen Continental-bensiinimoottorit olivat käyttöikänsä päässä. Nyt etsittiin uutta moottoria ja sellaiseksi valikoitui Cummingsin diesel. Samalla telaketjut vaihtuivat alkuperäistä leveämmiksi. 1960-luvun alussa päivitetyt Shermannit saatiin palveluskäyttöön ja niillä oli mahdollista taistella arabien T-54 vaunua vastaan, mutta JSIII oli sille liikaa. Uuden päivityksen teko oli tarpeen. Näin syntyi M51: standardi M4A3E8 (jenkkien EasyEight) ja uusi ranskalainen CN 105 F1 L/56-kanuuna yhdistettiin. Kanuunalla oli pituutta melkein 6 metriä, joten sitä ei saatu kirveelläkään Shermannin torniin. Oli pakko lyhentää putkea 1,5 metriä ja näin myös lähtönopeus hieman laski, tuloksena oli D1504 L/44 -kanuuna. Mutta se saatiin nyt asennettua. Kuvittele: pienessä toisen maailmansodan vaunussa on torniin istutettuna nykyaikaisen AMX-30 -taisteluvaunun tehokas pääase!<br /><br />M51 oli edelleen heikosti panssaroitu, siten sen mahdollisuudet, huolimatta hyvästä pääaseesta, olivat huonot moderneja venäläisvaunuja vastaan. Israelin armeija sai kuitenkin arvokasta kokemusta päivittäessään M4-vaunujaan. Näin se loi pohjaa teollisuudelle, joka myöhemmin modernisoi M-48, M-60 ja Centurion -vaunut ja lopulta kehitti täysin oman Merkava taisteluvaunun. <br />Historixhttps://www.blogger.com/profile/02732892259166447843noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-31119819559811219912020-04-26T10:36:58.469+03:002020-04-26T10:36:58.469+03:00Katselin tätä viimeisintä kommenttiani. Ei kannatt...Katselin tätä viimeisintä kommenttiani. Ei kannattaisi parin kaljan jälkeen kirjoitella mitään - logiikka pettää. Juuri tästä syystä myös yleisilmailussa on nollatoleranssi. Kalevi Nissilanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-45610803520190574382020-04-26T10:05:50.916+03:002020-04-26T10:05:50.916+03:00Leo 2A4:t ovat edelleen käytössä.
Osa muunnettu h...Leo 2A4:t ovat edelleen käytössä. <br />Osa muunnettu hinaus-, raivaus- sekä it-vaunuiksi ja loput siroiteltu kaikkiin jäljelläoleviin maavoimien varuskuntiin. Näin KAIPR:kin sai valmiusjoukoilleen tst-vaunukalustoa. <br /><br /><br />-Tvälups-<br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-45678532451629576912020-04-26T06:16:29.824+03:002020-04-26T06:16:29.824+03:00Tervehdys Pyssymiehelle ja Kalevi Nissilälle &...Tervehdys Pyssymiehelle ja Kalevi Nissilälle & kiitos kommenteista ja lisäyksistänne. Wikipedian mukaan Pzkw IV oli Lapin sodassa mukana mutta varmaksi tiedoksi en sitä sano. Ja iipothan olivat ymmärtääkseni uusineet niihin Shermaneihin isomman tykin. Oliko 105 mm, en ole varma. Shermaneilla oli myös käsittääkseni se etu että ne ampuivat enemmän alakulmilla kuin T55-vaunut. Hiekkadyynien seassa siitä oli etu. Ja joo, kyllähän Osasto Kuhlmeystä oli suomalaisille elintärkeä etu.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-67379638844086632022020-04-25T23:25:36.486+03:002020-04-25T23:25:36.486+03:00Unohtui linkki:
https://www.wikiwand.com/fi/Talin...Unohtui linkki:<br /><br />https://www.wikiwand.com/fi/Talin–Ihantalan_taistelu<br />Kalevi Nissilanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-76084027656696110902020-04-25T23:15:10.477+03:002020-04-25T23:15:10.477+03:00Siis Rolls-Royce Merlin'n lentokonemoottorista...Siis Rolls-Royce Merlin'n lentokonemoottorista, joka oli tarkoitettu Spitfire hävittäjään tehtiin modifikaatio mallia ryssä eli Meteor. Korvataan alumiini raudalla, ja poistetaan ahdin tarpeetomana, koska ei lennetä korkealla. Polttainejärjestelmäkään ei tarvitse toimia ylösalaisin ja painelaakerikin voidaan poistaa, koska ei potkuria. En olisi uskonut, että löytyy yhtäläisyyksiä panssarivaunun ja hävittäjän välillä. <br /><br />Tästä tulikin mieleen eräs lentokoneiden ja panssarivaunujen yhteistyön muoto. Neukkujen suurhyökkäyksessä vuonna -44 meidän olisi todennäköisesti käynyt huonosti, ellei myös osaltaan saksalaiset Junkers Ju 87 eli Stuka lentäjät olisi harventaneet hyökkääviä panssarivaunujonoja. Tästä on harvemmin ollut juttua.<br />Kalevi Nissilanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-84080598767395320102020-04-25T23:13:38.219+03:002020-04-25T23:13:38.219+03:00T-34 Sotka ja pitkäputkinen Sotka
Ainiin, Vickers...T-34 Sotka ja pitkäputkinen Sotka<br /><br />Ainiin, Vickers-Armstrons 6 ton Tank oli 30-luvun alun tankeista kenties paras. Niinpä luonnollisesti brittiarmeija ei sitä käyttänyt. Tietenkään. Se kun ei sopinut ideologiaan. Piti olla joko hidas, raskaasti panssaroitu, raskas jalkaväkitankki tai nopea kevyt, kevyesti panssaroitu ja nopea whippet - siis läpimurtotankki. Eikä Vickers-Armstrons 6 ton Tank ollut kumpaakaan.<br /><br />Eikä ollut T-34:kään. Ei ollut hidas, ei ollut kevyesti panssaroitu eikä kevyesti aseistettu. T-34 oli karkeatekoinen, hankala ja raskas ohjattava. Työnlaadultaan ihan paska. Ergonomialtaan vielä paskempi. T-34 oli tankki, jolla voitettiin sota.<br /><br />Ekat versiot ei olleet kummoisiakaan. Ensimmäisissä oli 76,2mm tykki aika läyhänen, riitti juuri ja juuri. Seuraaviin tuli parempi samankaliberin tykki. Ja niihin suvaittiin toimittaa panssariamuksiakin. Tornissa oli alunperin johtaja ja ampuja. Tornista näkyi ulos aika huonosti. Johtajan piti siis johtaa aika sokeana ja samalla ladata ahtaassa tornissa tykkiä.<br /><br />Mutta viisto panssari oli riittävän paksu, iso moottori liikutti vaunua ripeästi, Leveät telaketjut kantoivat vaunua liejussa ja lumessa. Ja vaunu oli halpa tuottaa. Ja traktorikuskeja löytyi ajajiksi, riskejä kuskeja. Vaihteisto ja ohjaus vaati voimaa. Määrä voitti laadun, hienot PzkwI, II, II, IV, V, VI:t olivat paperia rujon T-34:n rinnalla.<br /><br />Pitkäputkinen Sotka 85mm tykkeineen ja kolmen miehen torneineen on venäläisten ja vanhojen suomalaisten panssarimiesten mielestä koko kahinan paras panssarivaunu. Voi olla, voi olla olemattakin. Britit kannattaa Sherman fireflyä, jenkit samoin, saksalaiset Pantheria.<br /><br />Jotkut britit, jenkit ja saksalaiset pitää sodan parhaana saksalaispanssarina StuG III -vaunua. Mutta, hei: Eihän se ole panssarivaunu. Ei niin mutta se on saksalaisten Sotka. Halpa tuottaa massoittain. Matala, piiloutuu väijymään hyvin ja hyvin panssaroitu. Ja panssareita vastaa tehokas, hyvin tehokas. Koulutetun, kokeneen miehistön ja koulutetun, vaunua tukevan, jalkaväen kanssa ikävä vastus jalkaväellekin. Suomessa olivat loppuaikansa bunkkereina lentokenttiä sulkemassa.<br /><br />Panzerkampfwagen IV oli riittävän hyvä, sitäpä eivät saksalaiset tajunneet, pantteri ja erikoisesti tiikerit olivat hinta/laatu suhteeltaan huonompia. Suomessa olivat varalla kylmän sodan kuumimman ajan. Ehtivätkö ne todella Lapin sotaan? Oikeasti.<br /><br />Viimeinen sota Pzkw IV:lle oli kuuden päivän sota. Aika pitkä ura. Syyria soti tsekkiläisillä Panzerkampfwagen IV vaunuilla. Shermaneja vastaan.<br /><br /><br />Pyssymies<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-87850645446762081012020-04-25T22:19:34.452+03:002020-04-25T22:19:34.452+03:00Tervehdys, Pyssymies ja kiitos vielä lisäyksistä. ...Tervehdys, Pyssymies ja kiitos vielä lisäyksistä. Käsittääkseni tuo BT-42 soveltui siellä Syvärillä kiinteitten asemien tuhoamiseen hyvin mutta sen panssarikranaattia ei saatu oikein millään toimimaan. Sinänsä kaliiberi oli vakuuttava. Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-1626980753687330922020-04-25T21:52:22.716+03:002020-04-25T21:52:22.716+03:00T-28, postijuna, oli ideana samanmoinen kuin britt...T-28, postijuna, oli ideana samanmoinen kuin brittien independent-vaunu. Torneja monta, tulta joka suuntaan ja surkea floppi tositoimissa. Sama idea oli mm. Grosstracktorissakin.<br /><br />Postijuna sai nimensä hassusta pyörästöstään, jonkun puskutraktorin peruja. Ja sattumuksesta, jossa talvisodassa löydettiin vaunusta muutamia postisäkkejä. Mainio hinausvaunun aihio kumminkin. Sotakamreeri Lehväslaiho kuvaa jatkosodan alun tapahtumaa "Panssarisotaa"-kirjassaan. Pikkutornin ampuja menetti hermonsa kun naaman eteen, pikakiväärin kilpeen paukkui vyötolkulla konekivääritulta. Meteli kova ja maalia & ruostetta sinkosi ampujan silmille.<br /><br />T-37A / T-38 oli jollain yksiköllä käytössä. Olen siitä lukenut jostain, etteivät peräti uineet sillä? Kovin laajaa ei käyttö lie ollut. Myöhempi ura vaunuille urkeni pst-miesten koulutuksessa. Meikattuina oikeiksi vaunuiksi ajelivat tähtäilyn kohteina. Esittivät T-34 ja KV-1 vaunuja.<br /><br />Christiet - BT-5 ja BT-7 - olivat nopeita ja hienoja vaunuja. Valitettavasti liian hienoja. Voimansiirto ja ketjut ainakin olivat kovilla ja moottorikin vaati hoivaa. Näistä perustettiin oma osastonsa, panssarijäksterit istuivat kansilla kyydissä oikein suuren maailman malliin.<br /><br />BT – 42 ei muuten ole panssarivaunu. Sitä tituleerattiin rynnäkkötykiksi. Mutta ei se ole rynnäkkötykkikään. Se on panssarihaupitsi. Kehityksen pontimena oli saada joutilaat BT-vaunut johonkin hyötykäyttöön, kun ne olivat vanhentuneet varsinaiseen tarkoitukseensa. Ja toinen idea oli saada panssaridivisioonalle liikkuvaa tykistöä. Hommaan olisi sopinut 105mm Tampella tai 76,2 mm "rykmentinkanuuna", paria muutakin kai koetettiin saada. Mutta Nenonen ei antanut hyviä tykkejä tarkoitukseen. Brittiläinen 114mm haupitsi oli tarkka, sen ampumatarvike tehokas. Mutta kantama lyhyt. Näitä haupitseja oli aika vähän, niinpä ne siirrettiin tähän tarkoitukseen. Hökötykseen tuli aika iso umpitorni, ampui 360 asteen sektoriin. Oli siis edistyksellinen panssarihaupitsi. <br /><br />Mutta ei rynnäkkötykki, eikä ainakaan panssarivaunu. Nimittäin pellit oli ohuet, kesti kiväärikaliberin tulta ja sirpaleita. Ja tykki käytti irtolatausta. Siis ensin kranaatti putkeen ja sitten perään hylsyssä ruutipussit. Ontelokranaatti oli sitten tehty saksalaisen 105mm kranaatin kärjestä ja Dunkirkin 114mm sotasaalisammuksen perästä. Viipurissa näillä yritettiin Churchill-panssaria tuhota. Kas kun ei Tiger II:ta. Kas kun Churchill-panssari on paitsi hidas niin myös todella järkyttävän vahvasti panssaroitu. Sotkaan olis tehonnut mut ei todellakaan kirkkomäkeen.<br /><br />Ennen Viipuria olivat pitäneet vihaa koemielessä Syvärin takana. Hyvällä menestyksellä. Tuli tarkkaa ja hyvätehoista. Eikä lyhyt kantama haitannut. Vastatykistötoiminta kun myöhästyi liikkuvuuden takia ja oli aika tehotonta panssaroinnin vuoksi muutenkin.<br /><br />Pyssymies<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9070006650807556389.post-61735604975851775492020-04-25T21:36:43.023+03:002020-04-25T21:36:43.023+03:00Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksistä. Tulee ...Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksistä. Tulee muistaa että sota ei ole vain johtajien ja sankareitten sota vaan se on aina pitkälle myös insinöörien sotaa.Yrjöperskeleshttps://www.blogger.com/profile/05308173038964076025noreply@blogger.com