tiistai 15. syyskuuta 2009

JULKISHALLINTOA JA VAPAAHENKILÖITÄ

Lomaillessani pohjoisessa törmäsin tämän nykyajan ihmevehkeen mokkulan avustuksella pienehköön uutiseen, jonka olisin toivonut nousevan huomattavasti suuremmaksi. Uutisessa eduskunnan puhemies Sauli Niinistö ennusteli, että julkishallinnon talous tulee jatkossa keittämään ankarasti yli näillä sanoilla: ”Hän myös maalaili, että Suomessa saatetaan parhaillaan jo istuttaa seuraavan talouskriisin siementä, kun syntynyttä kuplaa pidetään yllä julkisen talouden velkaantumisella. Eduskunnan puhemies varoitti, että yhteiskunnan julkiseen puoleen iskevät talouslaman vaikutukset ovat vasta edessä.”

Uutinenhan jäi varsin pieneksi, eikä siitä syntynyt myrskyä edes vesilasiin. Olen itsekin kirjoitellut julkishallinnosta aika ajoin, joten tämä kirjoitus on sinänsä vanhan toistoa, mutta toistaminen kannattaa, sillä ongelmahan ei ole minnekään hävinnyt. Mm. Hannu Visti on myös kirjoittanut usein julkishallinnosta ja siihen liittyvästä jonninjoutavasta turhasta.

Itsehän käytän ns. köyhän kansan karttuisaa järjenjuoksua, jonka mukaan julkishallinto on aikoinaan perustettu tarjoamaan kansalaisille välttämättömiä palveluja. Näitä ovat mm. terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, palo- ja pelastustoimi ja vaikkapa kunnallinen vesilaitos ja kirjasto. Täysin järkeviä palveluja, joitten rahoittamisen verovaroilla voi ymmärtää. Saanhan itsekin palkkani sosiaalipiipertäjänä verovaroista, mutta työni nähdään suht tarpeellisena.

Nykyisessä julkishallinnossa tämä perusajatus on hämärtynyt. Säästöjä toki suoritetaan, mutta ne koskevat aina suorittavaa tasoa, eli sitä tasoa, jota varten julkishallinto on yleensä olemassa. Hiljattain uutisoitu vanhustenhuollon alennustila kertoo asiasta hyvin.

Säästöt eivät kosketa eräänlaista aatelisluokkaa, joka julkishallinnossa pesii ja voi hyvin. Säästöt eivät koske esim. omalla alallani sosiaalipuolella yleisiä hallintojohtajia, hallinto- ja kehittämisjohtajia, projektipäällikköjä, projektijohtajia, projektityöntekijöitä, projektitutkijoita, projektikoordinaattoreita, projektisuunnittelijoita, projektisihteereitä, arviointipäällikköjä, hallintopalvelupäällikköjä, henkilöstöpäällikköjä, kehittämispäällikköjä, sijaishuollon aluekehittäjiä, erityissuunnittelijoita, strategiapäällikköjä, tulosaluejohtajia, tulosaluesihteereitä, ryhmäpäälliköitä, henkilöstövisiosuunnittelijoita, palvelussuhdepäälliköitä, henkilöstöhallintapäälliköitä, johtavia neuvojia, johtavia tutkimussosiaalityöntekijöitä, erikoistutkijoita, suunnittelijoita, erityissuunnittelijoita, tutkijatohtoreita, käytäntötutkimuksen professoreita, erityisasiantuntijoita ja johtavia kehittämiskonsultteja.

Näitten työntekijöitten työ vaikuttaa parhaimmassa tapauksessa julkishallinnon suorittavaan tasoon (jota varten koko julkishallinto on perustettu) ei yhtään mitään ja huonoimmassa tapauksessa työtä huomattavasti haittaavasti.

Miksi julkisuudessa ei nosteta kissaa pöydälle ja keskustella siitä, tarvitaanko oikeasti tämmöinen määrä pikkutason, keskitason ja isommankin tason julkishallinnollisia pomoja? Eikö heidän palkallaan voisi palkata suorittavan tason työntekijöitä?

Kissa pysyy pöydän alla. Itse näen syynä sen, että nämä pomot ovat hankkineet itselleen maisterin paperit, eikä maisteria voi mitenkään pistää tekemään muita kuin pomonhommia.

Suomessa on vieläkin voimassa joku ihmeellinen arvostuskoodi yliopistollista koulutusta kohtaan. Meillä koulutetaan aivan liikaa maistereita, joista ei yhteiskunnalle ole mitään hyötyä, joten heidät on sijoitettava akateemisiksi suojatyöllistetyiksi julkishallintoon, vaikka heitä ei siellä tarvita. Heidän työllistämistään ja tarpeellisuuttaan ei saa kyseenalaistaa. He eivät myöskään tee virheitä, koska heillä on akateeminen loppututkinto. Julkishallinnossa kusi valuu lautaa pitkin alaspäin ja syyllinen virheeseen löydetään suorittavalta tasolta. Julkishallinnossa muutenkin, kun joku asia on ryssitty, on tarpeellista löytää syyllinen. Se, että virheestä opittaisiin, ei ole niin tärkeää.

Tämä julkishallinnossa majaileva pomoluokka on mielestäni nykyajan aatelia. Huvittavaa sinänsä, että aateliston olemassaolo on nykyisin vasemmiston mahdollistama. Aikanaanhan he taistelivat aatelistoa vastaan kovastikin. Aatelisnimikkeitähän ovat vanhastaan mm. paroni, kreivi, herttua ja ruhtinas. Paronin suomenkielinen vastine vapaaherra sopii mielestäni hyvin nykyiselle aatelille, tosin hieman nykyaikaistetussa muodossa, eli nykyaatelia voisi kuvata termillä vapaahenkilö.

Vapaahenkilön olemassaoloa ja tarpeellisuutta ei saa arvostella ja hän elää rahvaan rahoilla. Vapaahenkilö on myös vapaa työhönsä liittyvästä osaamisvastuusta. Hyvä esimerkki vapaahenkilöstä on viestintäoikeuden tutkintatohtori Päivi Tiilikka. Hän nillitti Jussi Halla-ahon liian lievästä tuomiosta julkisuudessa, vaikka ei ollut tutustunut koko Halla-ahon kirjoitukseen, josta tuomio tuli. Siitä huolimatta ei hänen pätevyyttään aseteta millään tavoin kyseenalaiseksi. Hän on nykyaikaista aatelia edustava vapaahenkilö, joka on arvostelun yläpuolella. Hänen asemansa on hänen työnsä. Hänen asemansa myös takaa hänen pätevyytensä.

Tämä onnistuu julkishallinnossa. Yksityisellä puolella tämä ei oikein pelitä, koska yksityisen puolen on tienattava ensinnäkin oma leipänsä ja vielä ylimääräistäkin, jotta se pystyisi elättämään virka-aatelin. Jos yksityisellä puolella hitsaaja hitsaa paskaa saumaa, se on paskaa saumaa, vaikka hän kuinka selittäisi.

Näkisin, että ainoa asia, mitä tämä virka-aateli saa aikaiseksi, on asioitten uudelleen nimeäminen. Mikäs siinä sinänsä, voihan päästötodistuksen muuttaa päättötodistukseksi, sairasloman sairauslomaksi, eläkkeelle jäämisen eläköitymiseksi, kulutusmaidon täysmaidoksi ja maaoravan tikutakuksi, mutta onko asiasta välitöntä hyötyä kenellekään ja oliko noita nimenmuutoksia varten ihan välttämätöntä palkata ihmisiä?

Julkishallinto osaa myös tehdä ns. kummitusrahaa. Ajatellaanpa vaikka Hörhölän kaupunkia, jonka alaisuudessa toimii lastensuojelulaitos. Laitos toimii kiinteistöissä, jotka omistaa kunnan kiinteistövirasto. Laitos maksaa tiloista vuokraa sanokaamme 200.000 euroa vuodessa kiinteistövirastolle. Kiinteistövirasto on virallisesti tienannut 200.000 euroa, vaikka se ei tosiasiassa ole tienannut yhtään mitään. Veronmaksajien rahoja on vain siirretty momentilta toiselle.

Minulla ei ole sinänsä mikään tarkoitus halveksia ihmisiä, jotka menevät yliopistoon lukemaan tiettyjä yhteiskunnallisia aineita. Sehän tarjoaa mahdollisuuden saada varsin turvatun työpaikan julkishallinnossa. Mutta onko asiassa sinänsä mitään järkeä? Kuinka paljon tarvitsemme julkishallinnon pikkupomoja, joista ei ole mitään hyötyä? Vai kannattaisiko koko maan koulutusrakennetta muokata hieman järkevämpään suuntaan. Jos kaikki kansalaiset ovat vain puhe- ja kirjoitustyöntekijöitä, kuka meidät silloin loppulaskussa elättää?

12 kommenttia:

  1. Ugh. Veli todistaa viisaasti. Kuten minulla on tapana sanoa, maailman vaarallisin eläin on lyhyen matikan lukenut feministidemari. Nämä yleensä suorittavat jonkun huuhaamaisterin tutkinnon ja päätyvät edellä kuvaamaasi paperinpyörittäjän hommaan haittaamaan oikeaa työntekoa.

    VastaaPoista
  2. Kyllähän se asia taas tuli tässä sanottua, paitsu lisäisin siihen vielä materiaalilaskun, kaikenlaiset tarvikkeet, työhuoneet ym ym. Saattaa olla isokin kuluerä?

    VastaaPoista
  3. Kiitos. Olellinen havainto.

    Minua tuli kaupassa (viinakaupassa) vastaan yksi tuttu - keskustelimme taloudesta. Hän sanoi että onneksi tästä ei ole mahdollista mennä kuin yhteen suuntaan - ylöspäin.

    Asia jäi vaivaamaan minua. Sitten vasta kotona tuli mieleen että onhan toinenkin mahdollisuus. Mennä alaspäin.

    Sitten luin Uudesta Suomesta keskustelun W:stä eli ensin mennään hiukan elvytyksen voimalla ylöspäin ja sitten taaas alaspäin. Luulen että näin siinä voi hyvin käydä.

    Sitten luin Kauppalehdestä että puhelimien vienti on laskenut 57% eikä siitä nouse koska tuotanto on siirretty suurelta osin Kiinaan.

    Tässä maassa on liian monella ihmisellä liian vähän kosketusta taloudelliseen todellisuuteen - talous-analfabeettien mannekiini on tietysti itse T. Halonen joka on myöntänytkin - varmasti täysin asiaa häpeilemättä - ettei ymmärrä taloudesta mitään. Miksi pitäisikään hävetä - eihän humanistin tarvitse ymmärtää mitään taloudesta. Yäk.

    Ahistaa mihin tämä maa menee.

    VastaaPoista
  4. Tai sitten suorittava porras yhtiöitetään.

    Tässä olen kuunnellut vaimon puheita suoraan suorittavalta
    tasolta.

    Kaikki päälliköt kunnanjohtajasta alkaen huutaa että pitää yhtiöittää toimintoja.

    Järjestetään ylemmille toimihenkilöille yhtiöittämisseminaareja mahdollisimman kaukana.
    Siellä sitten kaikki kuuntelee krapuloissaan konsultin jorinoita.
    Sitten tullaan töihin pää täynna suuria ajatuksia.

    Sitten yhtiöitetään niin saatanan tavalla ja kunta saa paljon rahaa kassaan siitä toisesta taskusta kun kunta ostaa palvelut kunnan yhtiöltä.

    Kyllä varmaan.

    Tähän vielä teekkari vitsi.

    Mitä yhtäläisyyttä on six päkillä olutta ja konsultilla?????

    Kusettaa...

    VastaaPoista
  5. Tervehdys kommentoijille & kiitokset hyvistä lisäyksistä.

    VastaaPoista
  6. Jätte bra settiä kirjoittelet. Ei pelkästään maahanmuutosta vaan ihan oikeasta asiasta, jota on mukava lukea.

    Mietin vain, että onko asiat oikeasti noin huonosti, että siellä on miljuuna eri turhaa paperinpyörittäjää ja sitten se suorittava henkilöstö oikeasti jää vähemmälle huomiolle?

    Jos näin on, niin ei perkele >:-/

    (Lähteitä, lähteitä.. sitten voin alkaa heittään propagandaa muuhunkin suuntaan :))

    VastaaPoista
  7. Puhut asiaa veli veikkonen. Kun esimerkiksi poliisihallinnossa tehtiin hallintorakenteen muutos, jossa poliisilaitoksia yhdistettiin, se johti vain raskaampaan hallintoon. Jostakin kumman syystä päällystö ajoi ensin asemiin ja luotiin kaikenmaailman "jätehuoltoupseerin"virkoja jotta kaikille löytyy hieno nimike. Kenttätoiminta ym. suorittava toiminta on selkeästi kärsinyt, varsinkin haja-asutusalueilla. Koko hanketta perusteltiin hallinnollisella yhdistymisellä, jolla saadaan lisää väkeä suorittavaan työhön.

    Julkishallinto on aina hyvä tällaisessa...kuten eittämättä hyvin tiedät, vaikka poliittisia päätöksiä taustalla onkin.

    VastaaPoista
  8. Tervehdys Yrjö!

    Lähetin sinulle sähköpostia pari päivää sitten, mutta lieneekö jäänyt spämmifiltteriin..?

    Ei mulla muuta.

    VastaaPoista
  9. Kiitokset kommentoijille. Jaskalle niistä lähteistä, periaatteessa et tarvitse muuta kuin minkä tahansa isomman kaupungin nettisivut. Kattele sieltä erilaisten pikkupomojen määrää ja tee johtopäätöksiä. Minä tein näin esmes jutussani "Sisustamista ja säästämistä":

    http://yrjoperskeles.blogspot.com/2009/04/sisustamista-ja-saastamista.html

    Poropoliisi: vastasin viestiisi. Anteeksi viivästys, mutta minä en käy tossa Ykä-postissa joka päivä.

    VastaaPoista
  10. Kun en jaksa rekisteröityä Hommaan niin postaanpa tämän tänne. Työvalmennussäätiö Tekevän Anu Laasanen on sitä mieltä, ettei maahanmuuttajista saa yrittää tehdä "liian suomalaisia":

    http://www.sjl.fi/web/pdf/200938_ke/sjl23p03.pdf

    VastaaPoista
  11. Tuo koulutuspolitiikka alkaa asettua silläkin tavalla uusiin mittoihin, että nyt kuuluu jo nurinaa siitä, ettei kuuluisa innovaatiokoulutus tuotakaan innovaatioita.

    On tämä taikaseinäyhteiskunta aika villi - sano. ;)

    VastaaPoista
  12. Tervehdys Suleville ja Kullervolle. Ehkäpä tässä olisi tilaisuus palkata paljon innovaatiokouluttajien innovaatiovalmentajia. Jotka koulutetaan innovaatiovalmennuskoulutuksessa, jota vetävät yli-innovaattorit. Haistan ainakin 200 akateemista suojatyöpaikkaa.

    VastaaPoista