eli Jotain Ihan Muuta XXVII
Ihmiset
– noin laajempana ryhmänä varsinkin – tykkäävät määritellä kulunutta aikaa
tiettyinä aikakausina ja siinä määrittelyssä yksi käyttökelpoinen tapa ovat
tietysti täydet vuosikymmenet. Vähänkin lähihistoriaa tunteva pystyy hyvin nopeasti
mieltämään tietyt tapahtumat ja ominaispiirteet jotka liittyvät 60-lukuun,
70-lukuun, 80-lukuun ja niin edelleen. Nykyisin elämme 2010-lukua, mutta se ei
ole vielä ns. valmis aikakausi, vaan se on vielä kesken, vasta vajaat
puolilleen kirjoitettu lehti. Joskus myöhemmin kulunut vuosikymmenemme on
tietynlainen ”luku” ja ”aikakausi” joka muistetaan omista ominaispiirteistään
joille kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin naureskellaan, koska silloin ollaan
kehitetty jo uudet, todennäköisesti vielä höpelömmät ominaispiirteet.
Yksittäisellä
ihmisellä ei tämänlainen aikakausien määrittely mene välttämättä niin
yksioikoisesti, että siirryttäisiin 60-luvusta 70-lukuun tarkalla
kellonlyömällä 31.12. klo 00.00. Oma elämäntilanne saattaa vaikuttaa niin, että
tietyllä tavalla mennyt vuosikymmen jatkuu ihmisessä vielä pitkäänkin, eikä
anna tilaa tulevalle. Ja voihan se tuleva vuosikymmen ihan rauhassa odottaa.
Jokainen ihminen kun mieltää ajankulun omalla tavallaan.
Vuosikymmenestä
toiseen hyppääminen ei ole onnistunut jouhevan mutkattomasti myöskään eräältä
Perskeleen Yrjöltä. Ykän – silloisen pikku-Ykän – 60-luku vaihtui 70-luvuksi
vasta vuoden 1972 heinäkuussa. Varsinaisesta 1960-luvusta Ykältä jäi sinänsä
puolet kokematta ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että Äiti-Perskeles
pyöräytti Ykän maailmaan vasta 1960-luvun puolessa välissä. Pikku-Ykä tuli
maailmaan syöksysynnytyksellä, mutta sen jälkeen niin pikku- kuin isollakaan
Ykällä ei ole ollut asioitten kanssa kovin suurta hoppua. Ehtiihän sitä
vähemmälläkin hosumisella. Sinänsä pikku-Ykä eli historiallisen 1960-luvun
juuri sillä parhaimmalla mahdollisella tavalla, eli tajuamatta ollenkaan että
nyt elettiin historiallista 1960-lukua.
1960-lukuhan
on ilmiö, suuri sellainen. Paristakin syystä pikku-Ykän muistiin ei ole jäänyt
siitä ilmiöstä kuin murto-osa. Ensimmäinen syy on tietysti se, että sitä ikää
kun oli kovin vähän, niin eihän niistä paljoa muista. Toinen syy oli se, että
vaikka Nyhtänköljässäkin elettiin kasvavan teollisuuden ja hyvinvoinnin
aikakautta, ei siellä henkisesti eletty sellaista 60-luvun hippikesää kuin
muualla maailmassa ja ehkä jossain päin Suomeakin. Henkinen asenne oli sanotaanko
ehkä jotain 1950-luvun alkua, mikä tietysti oli itsessään hyvä, sillä
Nyhtänköljän talvipakkasissa hipit olisivat kuolleet kylmään ja nälkään. Joskus
muutamia vuosikymmeniä myöhemmin Ykä tosin vanhempana hoksasi, että hipit
taisivat sittenkin voittaa, eikä siihen tarvittu kuin strategian muutos, eli ei
pyrittykään itse elättämään itseään, vaan tehtiin hippeydestä opin- ja
uskonkappale ja pantiin sen jälkeen toiset elatusvelvollisiksi. Muuttuva
maailma ja suomalainen yhteiskunta teki sen mahdolliseksi. Joskus vuonna 1968
oltaisiin idealle vielä naurettu.
Mutta
sehän oli vielä kaukaisessa tulevaisuudessa se. Kun elettiin vuotta 1967, pikku-Ykä
teki ensimmäisen kerran kunnolla tuttavuutta suomalaiseen kohinalla kehittyvään
terveydenhuoltojärjestelmään ja muuttui itsekin tilastoluvuksi, joka osoitti
järjestelmän toimivuutta ts. vietti kaksi viikkoa Maakuntakaupungin
keskussairaalassa melkein hengen vieneessä mahataudissa. Kun ottaa huomioon,
että allekirjoittanut naputtelee tällä hetkellä liki viisikymppisenä tätä
juttuaan, niin epäilemättä tässä on itsekin jonkunlainen todiste silloisesta
voimakkaasti vähentyneestä lapsikuolleisuudesta.
Varsinaisia
henkilökohtaisia muistoja ei allekirjoittaneella siitä reissusta tosin ole kuin
kaksi ja puoli. Ensimmäinen on mielikuva sairaanhoitajasta, jolla on kädessään
pistosruutta, jonka liioittelemaan pyrkivä muisti on mielessä kasvattanut
suurinpiirtein liekinheittimen kokoiseksi. Toinen on muistin tuokiokuva
paluusta auton kyydillä takaisin Nyhtänköljään. Isä-Perskeles kertoi myöhemmin,
että se auto oli nyhtänköljäläisen taksiautoilijan Ford Zephyr.
Se
muistikuva nro 2½ on siitä jännä, että sitä pikku-Ykä ei itse asiassa muista.
Mutta se vaikutti silti jälkeenpäin vielä kymmenisen vuotta. Pikku-Ykän
vanhemmat kertoivat poikansa valittaneen sairaalakeikan jälkeen monta kertaa
siitä, että häntä ”hyrskytettiin”. Se, mitä ”hyrskyttäminen” oikein oli jäi
täysin epäselväksi, mutta mahdollisesti sen takia pikku-Ykää seurasi
toistakymmentä vuotta painajainen, jossa kaksi valtavan suurta muodotonta
massaa törmäsi toisiinsa ja pikku-Ykä ratsasti sen toisen massan huipulla
kauhusta kankeana. Ääniefekteinä unessa oli kahden kivitalonkokoisen
myllynkiven pauhu. Aikaa myöten uni katosi ja ”hyrskyttäminen” jäi mysteeriksi,
mutta epäilemättä jotain hyvin toimivaa ja tehokasta se oli.
1960-luvulla
Suomi rakennettiin täyteen kerrostalolähiöitä. Perskeleitten kohdalla
sellaiseen siirtymistä saatiin vielä muutama vuosi odottaa, sillä heillä
asuinpaikkana oli paikallisen Oma-Apumyymälän yhteyteen rakennettu kahden
perheen puinen, varsin huonokuntoinen asuinkombinaatti jota kaupantaloksi
kutsuttiin. Talon toisella perheellä oli siskokset, toinen Ykää vuotta vanhempi
ja toinen taas saman verran nuorempi.
Siskosten
kanssa pikku-Ykä tuli varsin mukavasti juttuun. Omaa aikaakin tosin tarvittiin
puolin ja toisin, sillä pikkuisten tyttöjen ja pikkuisten poikien leikit
tuppaavat eroamaan toisistaan. Vuosikymmeniä myöhemmin joku tulisieluinen
feministi tosin tulkitsisi asian niin, että kolme viatonta lasta aivopestiin
vanhempiensa toimesta sukupuolisidonnaisiin rooleihin, mutta siihen aikaan
kummankaan perheen vanhemmat eivät olleet moisesta kuulleetkaan.
Tuumasivatpahan keskenään, että ei kai mukuloita tarvihe leikkimään opettaa.
Paremmin ne sen osaavat kuin aikaihmiset. Ja niin leikit vaan soljuivat
kohdalleen ja omille tavoilleen. Ykälle pikkupoikien leikkejä ja tytöille
omiaan. Ykälle leikkipyssy ja tytöille nuket. Eikä pikku-Ykälle tullut koskaan
mieleen sovittaa päälleen sisarusten hametta, vaikka nykynäkemyksen mukaan tästä
tekemättä jääneestä roolileikistä jäikin pikku-Ykän sieluun parantumaton arpi,
joka Ykän vanhetessa eikun laajenee vaan, käy sitä myötä aina entistä
kipeämmäksi ja pahimmillaan saattaa saada miehen kirjoittamaan rasistiseksi
tulkittavaa blogia.
[Välihuomautus
eli anteeksipyyntö]: Pyydän anteeksi vanhemmalta siskolta, että kaadoin
leikkiämpärillisen hiekkaa jäätelötötterösi päälle joskus vuonna 1968. Mutta
toisaalta oliko sun ihan pakko tulla esittelemään sitä tötteröä mulle ja sanoa,
että enpä anna edes nuolaista, nän nän nää. Siitä minä sitten jotenkin
suivaannuin ja tuumasin, että ollaan sitten ilman ihan porukalla niin. Taatanan
pelkele. [Välihuomautus päättyy].
Kaupantalossa
oli kyllä juokseva vesi, lämminkin sellainen, mutta se tuli vain tiski- ja
käsienpesualtaaseen, joten varsinainen suurempi hygienia hoidettiin kaupan
pihan toisella puolella olevassa melko ränsistyneessä saunarakennuksessa.
Saunasta ei varsinaisesti suuria muistoja ole, mutta saunan pesutilassa oli
kylpyamme, jossa pikku-Ykää sitten liotettiin ja puhtaaksi puunattiin.
Kylpyvedessä oli aina tuoksuvaa (muttei kuohuvaa) kylpysuolaa, ja pikku-Ykä
oppi ajattelemaan, että tämä vaan yksinkertaisesti kuuluu asiaan, vaikkei
millään muotoa hyvälle tuoksukaan. Seuravassa asunnossa ei saunatilat sinänsä
sen kummemmat olleet, mutta siellä kylpysuola jäi pois, ja Ykä hoksasi, että
näinhän tää homma pelittää paremmin.
Kaupantalolla
Perskeleet elivät kolmen sukupolven asunnossa. Äidinäiti asusteli siellä myös,
ja vahti pikkuista Ykää, kun kehittyvä suomalainen yhteiskunta vaati vanhempien
Perskeleitten työpanosta. Tietysti työpanosta vaati myös pikku-Ykän aina
nälkäinen vatsa, johon vanhempien piti otsansa hiessä hankkia särvintä
täytteeksi.
Jossain
vaiheessa Perskeleille ilmestyi myös mustavalkoinen televisio. Sen tarjonnasta
pikku-Ykä ei hirveästi muista. Tulihan sieltä uutisia. Pikku-Ykällekin tuli
jonkunlainen käsitys siitä, että oli käynnissä Vietnamin sota, mutta se jäi
pahemman kerran epäselväksi että mikä on Vietnam ja mikä on sota.
Ulkomaailmasta ei muutenkaan nuorella miehellä pahemmin havaintoja ollut. Sen
Ykä ymmärsi, että on olemassa sellainen jännän näköinen paikka kuin Tallinna,
ja siellä Kasper-nukke seikkaili Eulaalia Kenkkusen ilkitöitä torjuessaan. Se,
missä Tallinna tarkalleen ottaen sijaitsi jäi taas hämärän peittoon. Termit
Neuvostoliitto ja Neuvosto-Eesti olivat vielä kaukana tulevaisuudessa ja
hittoakos pikkupoika niillä olisi tehnytkään. Maailma rajoittui vielä mukavalla
tavalla muutaman hehtaarin alueelle kaupantalon ympärille. Siihen
harppiympyrään mahtui myös kioski, joka myi niitä jäätelötötteröitä (kaikkia
niitä ei tullut hiekoitettua) joten pikkupojan vaatimat logistiset tarpeetkin
oli täysin turvattu.
Varsinaiset
musiikkivirtaukset eivät vielä 1960-luvulla hetkauttaneet pikku-Ykän elämää,
eikä niistä ole jäänyt mieleen kuin yksi aivoparadoksi. Ykä on nimittäin aivan
varma, että hän kuuli radiosta kaupantalolla asuessaan Kalle Fält Bandin
kappaleen Voita Hellalla, mutta tämä ei ole mahdollista, sillä kappale on
äänitetty vasta vuonna 1977. Aivot varmaankin tekevät tepposiaan ja yhdistävät
muistoissa kaksi asiaa yhdeksi vääräksi muistoksi. Sinänsä kappaleen kertosäe
kuvaisi hyvin kyllä myös vuotta 2014 eli ”niin kuin voita hellalla, vähän aikaa
tirisee ja kaikki sulaa pois”.
Vuonna
1969 asumistilanne sitten muuttui. Mummo löysi vanhoilla päivillään itselleen
vielä uuden miehen ja muutti Maakuntakaupunkiin. Heti perään kävi ilmi, että
kaupantalo jyrätään maan tasalle. Uuden asunnon etsimisessä oli kiire. Jopa
niinkin kiire, että kun Perskeleet tekivät muuttoa uuteen asuntoon, oltiin
kaupantalon toista puolta jo purkamassa.
Uusi
asunto oli kaupantalolta noin kilometrin verran itään sijaitseva tyyppitalon
yläkertahuoneisto. Alakerrassa asusteli kaksi vanhaa mummoa. Vuosia myöhemmin
tosin isä-Perskeles kertoi, että ne olivat vanhapiikasiskoksia, mutta mitäs
pikku-Ykä sillä tiedolla sinänsä olisi tehnyt. Kun ei silloin vielä ymmärtänyt,
mitä vanhapiika tarkoittaa. Yläkerran huoneisto oli varsin ahdas, siinä oli
vain yksi varsinainen huone ja keittiö, mutta asumismuoto tiedettiinkin vain
väliaikaiseksi, sillä Oy Firma Ab oli rakentamassa kerrostaloaluetta, jossa
Perskeleillekin olisi huoneisto luvassa.
Sinänsä
pikku-Ykästä oli varsin mukavaa asustaa tällä tyyppitaloalueella, sillä siellä
oli kavereitakin ja – mikä parasta – aivan talon vierestä kulki rautatie. Aina
kun junan ääni kuului, Ykä juoksi sisältä ulos katsomaan junan kulkua ja
ihmettelemään, että minkähänlaisia vaunuja sillä tällä kertaa olikaan
perässään. Samalla pikku-Ykä haaveili siitä, että kun hänestä aikanaan tulisi
iso-Ykä, niin hän rupeaisi takuuvarmasti veturikuskiksi.
Ei
tullut Ykästä veturikuskia, mutta tulihan sentään jonkun sortin sosiaalipiipertäjä.
Tuolloin, vuonna 1969 tosin Ykällä ei ollut käsitystä koko asiasta ja vielä
seuraavalla vuosikymmenellä ja pitempäänkin Nyhtänköljässä niin kuin varmaan
koko maassakin ajateltiin, että ”sosiaalivaltion” tukeen turvautuminen oli
viimeinen mahdollisuus ja äärimmäinen häpeä. Ajatus siitä, että aikanaan
ihmiset vaatisivat ja myös saisivat itsestäänselvyytenä vastikkeettoman
elatuksen sosiaalihuollosta oli tuohon aikaan jotakin, jota ei yksinkertaisesti
ajateltu, koska se oli liian scifiä.
Nykymaailman
ylisuojellusta näkövinkkelistä ajatellen olisi kai jonkunlainen skandaali, että
kun rautatie on melkein taloissa kiinni, niin siinä ei ole minkäänlaista
suoja-aitaa. Silloin asia ei hetkauttanut ketään ja tajusivathan nulikatkin,
ettei radalle pidä mennä, jos siellä kulkee juna. Siinähän käy huonosti. Hyvin
se ajatus upposi päähän ilman virkamiesohjeistustakin.
1960-luvulla
Helsingissä vallattiin Vanha. Asiaa ei noteerattu Nyhtänköljän
tyyppitaloalueella. Amatöörien puuhastelua. Sen sijaan pikku-Ykä valtasi erään
kaverinsa kanssa isojen poikien pesäpallokentän. Tai no, ei kai sitä ihan
valtaukseksi voinut sanoa, sillä isot pojat siinä pelasivat pesäpalloa
edelleenkin nulikoista välittämättä, mutta kun meni istumaan siihen kotipesän
viereen, oli itsekin melkein mukana pelissä.
Ykällä
tosin loppui mielenkiinto lajiin melko nopeasti, sillä yksi pojista palloa
lyötyään ja ykköspesälle juostessaan heitti tietysti mailan pois kädestään ja
sehän löysi itselleen sopivan lepopaikan pikku-Ykän otsalohkosta, johon se kolahti
melkoisella voimalla. Eihän siinä muuta kuin hirmuisen rääkymisen kanssa kotia
kohti, ja otsaan kohonnut muhkea kuhmuuttinen kohouma antoi Ykälle mainion
opetuksen siitä, ettei välttämättä kannata olla ihan vieressä, jos erityyppiset
astalot heiluvat. Vaikka ne heiluisivat ihan rauhallisessa mielessä sinänsä.
Ajan myötä, Ykän vanhetessa opetus muotoutui muotoon ”Järkimiehen ei tarvitse
koskaan juosta tappelua karkuun. Se ehtii kävelläkin.”
[Välihuomautus
vuodelta 1974]: Seuraava varsinainen Ykän pesäpalloyritys olikin sitten vasta
koulussa, jossa parin ensimmäisen luokan jälkeen pelattiin voimistelutunnilla
jo joukkuelajejakin ja yksi niistä oli tottakai pesäpallo. Oli tietysti selvää,
ettei sen ikäiset nulikat varsinaisia Ilpo Kytösalmia olleet, mutta
naapuriluokan poika sai palloon mainion osuman, suorastaan erinomaisen ja pallo
lensi laakana ja kovaa vauhtia suoraan ykköspolttajan otsaan ja pisti
polttajalta älyn ämpäriin. Kyseinen polttaja oli tietysti antisankarimme
pikku-Ykä, jonka osallistuminen pesäpalloon rajoittui jatkossa hyvin
passiivisiin minimisuorituksiin. Ykä ei ollut vieläkään varma, että pitääkö hän
pesäpallosta, mutta siitä hän oli aivan varma, että pesäpallo ei pidä hänestä,
ja tällaiset lajikohtaiset antipatiat osasi nyrkillätapettavakin ottaa
asianmukaisella vakavuudella. [Välihuomautus vuodelta 1974 päättyy].
1960-luvulla
maailmalla oli käynnissä monia vakavia konflikteja. Ne eivät pikku-Ykää
juurikaan hetkauttaneet, sillä tyyppitaloalueella oli menossa oma, myös suhteellisen
vakava konfliktinsa. Konfliktin toisena osapuolena oli eräässä talossa
asusteleva mahdottoman ruma takkukarvainen mäyräkoira jota Ykä kutsui
rättelökoiraksi ja toisena osapuolena, no, suurinpiirtein kaikki muut. Koira
oli karmea räkyttäjä ja se pyrki aina näykkimään ohi kulkevien naapureitten
kinttuja siinä aika ajoin onnistuenkin.
Niin
isä-Perskeles kuin moni muukin pyysivät koiran omistajaa pitämään rakkinsa
kytkettynä tai mieluummin hankkiutumaan siitä eroon, mutta vapaanahan se
pääosin vaelteli. Päivänä eräänä isä-Perskeles sotki polkupyörällä töistä
kotiin, noitui pitkiä, rumia ja karvaisia sanoja ja totesi että nyt se loppuu.
Pikku-Ykä arvasi, että rättelökoiralla ja isä-Perskeleellä oli taas ollut erimielisyyttä
siitä, että saako yleisellä tiellä fillaroida ja missä määrin.
Isä-Perskeles
kävi hakemassa paksua hamppuköyttä, jonka päähän hän solmi muhkean solmun. Sen
jälkeen hän sanoi Ykälle, että lähdetääs poika kävelylle. Kävely ei kestänyt
pitkään, kun rättelökoira ryntäsi pihasta ohjuksen lailla ja omistajan
elkeillä. Tällä kertaa kinttujen näykkiminen jäi vaiheeseen, sillä
isä-Perskeles antoi mukanaan kuskaamalleen köydenpätkälle kunnon heijarin ja
mäjäytti solmupään rättelökoiran perslihoihin oikein kunnolla. Hurtta häipyi
pihalleen uikuttaen ja oli jatkossa kuin koirakoulun käynyt. Pikku-Ykä sai
tapauksesta taas yhden hyödyllisen elämänopetuksen eli: ”Asiat hoituvat aina
puhumalla. Joskus puhumisen määritelmää tosin tulee hieman laajentaa.”
Vuonna
1969 kokoontuivat ihmiset sadoin tuhansin rockfestivaaleille Woodstockiin. Niin
kokoontui muitten muassa pikku-Ykäkin. Ei tosin sadoin tuhansin eikä
Woodstockiin, mutta päiväkotiin nyt kumminkin ja muutamin kymmenin. Sellainen
pieni päiväkotihan se oli, ja sinne oli sitten Ykänkin aika mennä, kun
äidinäiti ei enää asunut Perskeleillä. Päiväkodissa Ykä sai ensimmäisen
havainnon siitä, että oli olemassa jotain sellaista kuin yhteiskunta. Eikä Ykä
siitä havainnosta oikein pitänyt, sillä tuntui jokseenkin ikävältä totella
ventovieraitten tätien komentoja ja olla osa paimennettavaa laumaa. Vaikka
nykyisin monet tiedostavat yksilöt ajattelevat, että päiväkoti on suorastaan olennainen
ja välttämätön osa lapsen kasvussa ja yhteiskuntaan sopeuttamisessa, niin
Ykästä vaikutti lähinnä siltä, että karjalaumaahan tässä ollaan eikä touhusta
puutu enää muu kuin polttomerkki persuuksiin.
Totta
kai Ykä hoitotätejä totteli, vaikka asia jurppikin. Niin kuin tottelivat
muutkin, sillä vaikka asia päiväkodeissa nykyisin toisin ehkä onkin, ei siihen
aikaan aikuisille haistateltu ja muutenkin oltiin kiltisti. Se kuului kuvioon.
Niin Ykäkin oppi olemaan päiväkodissa halutulla lailla. Vaikka Ykä ei tietysti
silloin termiä ”lusiminen” tuntenut, hän ajatteli, että tää keikka pitää vaan
lusia pois. Ja hoksasivathan asian jossain vaiheessa vanhemmat Perskeleetkin,
ja kun taas vuorostaan isänäiti otti pikku-Ykän oikein mielellään päivähoitoon,
jäi päiväkotikeikka sitten noin puolen vuoden mittaiseksi.
Vuonna
1970 Perskeleet sitten muuttivat Oy Firma Ab:n kerrostalokolmioon.
Kolmikerroksinen kuutionmuotoinen talo oli juuri valmistunut, sisälsi kolme
huonetta ja keittiön, joten tilanpuute loppui kerralla ja asunto oli tietysti
muutenkin uusinta uutta sisältäen jopa kylpyhuoneen, jonka ammeessa oli suihku.
Sellaista ei Perskeleillä vielä ollut ennen ollutkaan, vaan pesu oltiin
hoidettu saunassa vatipesuna.
Alueella
oli firman rakentama leikkikenttä lapsille, kiikkuineen kiipeilytelineineen
hiekkalaatikkoineen kaikkineen ja sen vieressä oli aikuisille väsätty
lentopallokenttä, jossa kerrostaloalueen aikamiehet pelailivat ahkerasti ja
paimensivat samalla toistensa mukuloita suuremmilta tohelouksilta. Eihän
pikku-Ykä vielä termistä yhteisöllisyys tajunnut yhtään mitään, mutta alueella
oli voimakas yhteisöllisyyden henki. Kun kuumana kesäpäivänä alueen talomies
huusi ”kulohälytys!” muutaman kerran, kuuli Ykä huudon toistuvan kauempaakin
toisten huutamana. Huusipa itsekin, niin kuin muutkin möllit. Kovasti tärkeänä.
Tässähän oltiin melkein palovartijoita. Olisihan asia saatu varmasti selville
uutisista tai maakuntalehdestä, mutta se oli alueen oma kulohälytys, joka toimi
ja levisi. Nykyisin asiaa kai pidettäisiin omituisena. Ja eihän enää ole
kulovaroitusta eikä kulohälytystä vaan virkamiesmäisempi ja laimeampi
metsäpalovaroitus.
Kerrostaloalueella
asuessa pikku-Ykälle alkoi hahmottua pikkuhiljaa myös ajanlasku ja ajan kulku.
Sinänsä Ykän maailmassa elettiin vielä henkisesti 1960-lukua, mutta pian
muuttamisen jälkeen kesällä 1970 Ykä kiikkui leikkikentän kiikussa ja ajatteli
että nyt on sitten vuosi 1970. Se, että ajatus tuli noin puoli vuotta vuoden
varsinaisen vaihtumisen jälkeen on sivuseikka. Pikkupojilla on kuitenkin omat
prioriteettinsa, eikä allakka kuulu niihin, ellei kyseessä ole joulu tai
syntymäpäivä.
Siinä
samassa kiikkusessiossa Ykä sai myös seuraavan opetuksen elämän kovista
realiteeteista. Naapuritalon tyttö, Ykää vuotta nuorempi, tuli kinuamaan päästä
juuri siihen kiikkuun missä Ykä sattui olemaan. Ihan vaan sen takia, että hän
halusi juuri siihen kiikkuun. Rosa Meriläinen olisi varmasti ollut ylpeä
voimakastahtoisesta nuoresta naisesta mutta Meriläinen ei ollut tuolloin vielä
syntynytkään, joten Ykä totesi että tuossa on kolme vapaata kiikkua, minä tästä
mihinkään lähde.
Tyttöhän
alkoi itkupotkurääkymisen kun ei saanut haluamaansa ja tapahtui asioitten
ketjureaktio eli tytön äitee tuli omalle parvekkeelle ja tyttö rääkyi asian
äidilleen hiukkasen eri tavalla kuin se oli mennyt. Sitten tuleekin parvekkeelleen
äiti-Perskeles, jolle naapurin rouva huutaa vihaisena, että iso poika kiusaa
heidän tyttöään. Kun pikku-Ykä oli sattunut olemaan aikaisemmin päivällä omiin
nimiin vähän hankala, niin lopputulemana tuli sitten selkäsauna, yksi harvoista
ja ainoa ilman varsinaista syytä saatu. Ykä ymmärsi tarinan opetuksena sen,
että naiset osaavat olla kieroja paskiaisia, ja joskus niitten kanssa on
viisaampaa vaan väistää ja häipyä takavasemmalle. Pääsee paljon helpommalla.
Tuossa
vaiheessa kerrostaloalueella asuessa ei rock-musiikki pikku-Ykää vielä juuri
hetkauttanut, eikä Perskeleitten pienen matkaradion kautta ohjelmiaan kansan
kuultavaksi lähettävä Yleisradio sitä paljoa vielä soittanutkaan. Tosin radion
kautta Ykäkin ymmärsi, että oli olemassa eriskummallisen kuuloinen kieli, jota
kutsuttiin englanniksi. Niinpä Ykä kuunteli ihmetyksestä pää kallellaan, kun
eräs yhtye lauloi sillä oudolla kielellään pokkana ja vakavissaan että ö hölö
hölölö lö… ö hölö hölölö lö…
Myöhemmin
Ykä oppi, että kyseessä oli kovastikin kuuluisa yhtye nimeltä Led Zeppelin, ja
kappale oli Whole Lotta Love, mutta yhtä kaikki hölölölöltä se silloin
kuulosti. Pieni ihminen tietysti hahmottaa vieraitten kielten kulun oman
kielensä ja rajoitetun ymmärryksensä mukaan. Aikanaan sitten oppii enemmän.
Joillakin se kestää tietysti pitempään, ja joskus 1970-luvun puolivälissä, kun
kaikki möllit olivat löytäneet Korkeajännitys-lehdet, ei eräs Ykän kaveri
suostunut millään tajuamaan, että lyhenne SS ei todellakaan tarkoita että
”saksalaiset sotilaat”.
Kun
Perskeleet olivat muuttaneet kerrostaloalueelle, tuli kuvioon myös uusi
perheenjäsen. Pikkuveli Jykä se ei vielä ollut, vaan tunnettiin nimellä Fiat 600
eli Pompannappi ja voi että se olikin huikea vehje. 0,7 litran kone, 32 kaakin
tehot ja 110 km/h huippunopeus eivät tietysti nykymaailmassa kuulosta
kummoiselta, mutta kun vaihtoehtona aikaisemmin oli ollut apostolinkyyti tai
pyöräily, jonka saloja Ykäkin opetteli polvet ruvella, oli kyseessä sentään
melkoinen menopeli.
Perskeleitten,
niin kuin monien muittenkin sen ajan suomalaisperheitten yleinen harrastus oli
sunnuntaiajelu. Silloin bensiini oli vielä suht halpaa, eikä muutaman vuoden päästä
tulevan Yom Kippur-sodan aiheuttama energiakriisiä vielä tunnettu. Autoajelu
oli mukavaa tietysti muutenkin, mutta varsinkin hienoa oli Pompannapin
hiekkateillä nostattama komea pölypilvi sekä vastaantulevien autojen hymy.
Silloinhan autoja ei oltu suunniteltu samoissa tuulitunneleissa niin kuin
nykyään, vaan niillä oli kaikilla oma ilmeensä. Pikkupojan
matkustusmukavuudessa ei Perskeleitten Pompannappi tosin pärjännyt Ykän tädin
ja hänen miehensä Tanen kuplavolkkarille, sillä Kuplan hattuhylly ei ollut
varsinaisesti hylly, vaan syvä monttu, ja sielläkös nöösipojan oli mukavaa
matkustella ja kuunnella siinä alapuolella Kuplan moottorille ominaista
tietyllä tavalla pulputtavaa ääntä.
Autolla
mentiin sitten myös Nyhtänköljän kirkkoon. Ykänkin oli aika oppia tuntemaan
ilmiö nimeltä kuolema. Tietysti Ykän isoisät olivat jo tups´ahossa, mutta se
oli tapahtunut jo ennen Ykän syntymää. Nyt haudattiin joku Perskeleitten
sukulainen, jonka sukulaisuussuhdetta Ykä ei osannut oikein määritellä, kun ei
muistanut kyseistä ihmistä koskaan tavanneensa. Hautajaisseremonia sekä vanha
ja hämärä kirkko olivat tunnelmaltaan synkän arvokkaita, painottaen nimenomaan
sanaa synkkä, ja Ykä istui penkillä turpa rullalla ja toivoi, että täältä
pääsisi pian kotiin.
Seremoniassa
pappi puhui monotonisesti taivaan ilosta ja Ykälle tuli mieleen, että jos tämä
seremonia on jonkun sortin esimakua siitä tulevasta, niin taivaan ilossa ollaan
ruoto suorana, naama peruslukemilla ja paska jäykkänä. Ykää ihmetytti myös
haudattavan sukulaisen ikä. Se oli niin järkyttävän vanha. Melkein
seitsemänkymmentä. Kuinka valtavan pitkä ihmisen elämä oikein olikaan? Silloin
vielä viisivuotiaalle pojalle maailma oli suuri, etäisyydet pitkiä ja aika
loputon.
Vaikka
muualla maailmassa seuraavana vuonna eli 1971 jotkut ehkä vielä viettivätkin
Vesimiehen Aikaa (ja joillekin se jäi päälle pysyvästi) ei hippimeininki
Perskeleitä pahemmin hetkauttanut, vaan he viettivät Isä-Perskeleen
lapsuudenkaverin Jästisen perheen kanssa vesimiesten aikaa pienillä kirjaimilla
ja tämähän tapahtui tietysti Nyhtänköljän Suurella Järvellä eräässä saaressa
sijaitsevassa Jästisten kesämökissä.
Mökki
oli semmonen pieni, sähkötön lautamökki kivisellä luonnotilaisella tontilla ja
siinä oli pieni rantasauna. Eli juuri sellainen mökki minkälaisen mökin pitää
ollakin. Nykyiset mökithän ovat järestään sadanviidenkymmenen neliön
hirsihuviloita keskellä hehtaarin ruohokenttää. Valon mökkiin toi petromaksi ja
kynttilät, kaasuliedellä valmistui sapuska ja ulkotulilla oli tarjolla sekä
paistettua makkaraa että savuahventa. Harvalattiainen rantasauna antoi pehmeät
löylyt ja sieltä pikkumöllin oli mukavaa hypätä jortaniin viilentymään.
Eräs
reissuista jäi varsinkin pikku-Ykän mieleen. Siinä heti reissun alkuun
isä-Perskeles pelasti Jästisen hengen. Jästinen kun meni ja putosi laiturilta
äkkisyvään eikä osannut uida, mikä oli Ykälle melkoinen yllätys. Jästinen kun
oli Ykän mielestä melkein yhtä kova jätkä kuin isä-Perskeles ja se oli meinaan
jo paljon se. Kävi ilmi, että Jästinen oli heitetty pienenä järveen sillä
ajatuksella, että siinähän tuo oppii uimaan, kun on pakko. Eipä oppinut eikä opetellut
sen jälkeenkään. Siitä huolimatta mies viihtyi vesillä niin kalalla kuin
sorsametsälläkin ja juuri Jästisen Leijona-haulikolla Ykä ampui muutamaa vuotta
myöhemmin ensimmäiset laukauksensa.
Samalla
reissulla yöllä saareen iski vuosikymmenen ukonilma ja mökin viereinen puu
kaatui. Onneksi ei mökkiin päin. Ukkonen ei Ykää pelottanut silloin eikä
myöhemminkään, ja kokemus tuntui pienestä pojasta uskomattoman hienolta, koska vielä
varsin kokemattomalle aistimaailmalle ilmiöt olivat silloin vielä uusia ja sitä
kautta tietysti ennennäkemättömän suuria. Tuulen pauhu, jyrinän meteli sekä
suurelta järvenselältä heijastuvat jatkuvat salamaryöpyt ovat tietysti hienoja
katsoa aikuisenkin, mutta pikku-Ykälle se oli vielä astetta suurempi näytelmä.
Eikä sähköttömällä mökillä tarvinnut pelätä että salamat saavat aikaan
oikosulun. Petromaksi suhisi sähköistä välittämättä.
[Välihuomautus,
Nyhtänköljä 2014]: Silloin mökkireissulla vuonna 1971 niin omat kuin Jästisen
vanhemmat vaikuttivat hyvin hyvin vanhoilta ja hyvin hyvin aikuisilta. Vaikka eiväthän
he olleet silloin vielä kolmeakymmentäkään. Yli kaksikymmentä vuotta nuorempia
kuin Ykä nykypäivänä. Aivan hiljattain Nyhtänköljässä käydessään Ykä tapasi
sattumalta vanhan koulukaverinsa Joren. Viimeksi oli nähty joskus
kaksikymppisinä. Nopeat tervehdykset ja kädenpuristukset. Mitäs siinä
kolmenkymmenen vuoden jälkeen muuta osaisi? Jore näytti niin hirvittävän vanhalta.
Ja kun mies ei ollut Ykää nähnyt kolmeenkymmeneen vuoteen, niin epäilemättä Ykä
näytti Joren silmissä täsmälleen yhtä ikälopulta. Silti ne omat alle
kolmikymppiset vanhemmat vuonna 1971 tuntuvat vieläkin ajatuksissa paljon
vanhemmilta kuin mitä itse on nyt. Kaikki on niin suhteellista. Aika ja
aikuisuus varsinkin. [Välihuomautus Nyhtänköljästä vuodelta 2014 loppuu].
Heinäkuu
1972. Ykä istui muuttotavaroita täynnä olevalla traktorinlavalla ja jätti
tietämättään jäähyväiset 1960-luvulleen. Muuttomatka ei ollut pitkä, noin
kilometri. Perskeleet muuttivat rivitaloon Oy Firma Ab:n toiselle asuinalueelle.
Traktorin lavalla istuminen oli jännää ja Ykää vieläkin huvitti parin päivän
takainen episodi. Kerrostaloalueella rakennettiin edelleenkin uusia taloja, ja
kun Ykä muun nulikkalauman kanssa pyöri rakennusalueella, missä ei olisi
tietenkään saanut pyöriä, huusi yksi vanhemmista rakennusmiehistä tellinkien
päältä nulikoille narisevan velmulla äänellä:
-
Perkeleen pennut, hölökötäkötkä!
Liekö
miehellä ollut psykologista silmää, sillä tuo möläytys häivytti poikalauman
rakennukselta tavallista kieltoa huomattavasti tehokkaammin ja samalla
ystävällisemmin, sillä pojathan nauraa kätkättivät tuota aivan uutta
poistumiskäskyä koko loppupäivän.
-
Perkeleen pennut, hölökötäkötkä!
Oikeastaan
se oli varsin hyvä loppukaneetti pikku-Ykän 1960-luvulle. Nyt, heinäkuussa 1972
alkaisi pikku-Ykän 1970-luku. Se toisi tullessaan uuden asuma-alueen. Uudet
kaverit. Uuden, laajemman pikkupojan reviirin ja rohkeammat leikit. Se toisi
Philipsin radionauhurin ja c-kasetit, jotka äänitettäisiin täyteen purkkaa ja
jytää. Se toisi sarjakuvalehdet ja Ykän huoneen katossa tukena ja turvana
roikkuvat pienoismalleista kootut ilmavoimat. Ja se toisi tullessaan myös
pikkuveli Jykän.
Se
toisi mukanaan myös koulun. Ja koulun kesälomien myötä myös vielä Ykää
odottavat pikkusen pojan kesät. Valitettavasti se toisi mukanaan aikanaan myös
sen kouluissa olevan lasten salatun välituntimaailman, joka perustuisi
vahvemman oikeuteen, kiusaamiseen, alistamiseen ja suoranaiseen sadismiin. Vielä
tähän mennessä, koko pikku-Ykän 1960-luvun ajan olivat omat vanhemmat olleet
aina tukena ja turvana. Nyt kuvioihin astuisivat uudet ihmiset. Opettajiksi
kutsutut palkka-aikuiset. Yhteiskunnan edustajat. Vaikka Ykän 1970-luvulla
luokissa vallitsi kuri ja järjestys, oli koulun piha eri aluetta. Siellä Ykä
huomasi ensiksi, että palkka-aikuiset eivät tätä lasten salattua maailmaa
nähneet. Ja sitten hän huomasi, että vaikka he näkivät, he eivät siihen
pystyneet vaikuttamaan. Ja lopulta hän tajusi, että he eivät edes välittäneet.
Ja siinä oli Ykälle taas opetus. Palkka-aikuisilta on turha odottaa apua. Jos
et auta itse itseäsi, jäät yksin.
Mutta
tämä kaikki, hyvineen ja pahoineen oli vielä edessä, ja Ykä istuskeli kurkona
traktorin lavalla kauniissa kesäpäivässä. Traktori ei vienyt Ykää vain paikasta
toiseen. Se kuljetti Ykän yhdestä vuosikymmenestä seuraavaan.
Jore näytti niin hirvittävän vanhalta. Ja kun mies ei ollut Ykää nähnyt kolmeenkymmeneen vuoteen, niin epäilemättä Ykä näytti Joren silmissä täsmälleen yhtä ikälopulta.
VastaaPoistaVaan kun tapaa ala-asteen luokkakavereista tyttöjä, niin ne näyttää edelleen paljon itseä nuoremmilta. Jätkät on menettänyt tukkansa ja saaneet tilalle vatsansa, mutta likat ne on syötävän hyvännäköisiä edelleen.
Mukavaa luettavaa näin sateisen koleana kesäpäivänä.
VastaaPoistaPäiväkoti jäi 5v allekirjoittaneelle vajaan puolen päivän kokemukseksi. "Minä lähen helevettiin täältä" -totesin ja painelin kotiin, eikä minua sen koommin sinne laitettukaan. Iso mies pärjäsi jo kotona omillaankin.
-Tvälups-
Mainiota settiä jälleen. Helppo eläytyä vaikka omat kokemukset luonnollisesti hieman eroavatkin ja väliin pari vuosikymmentäkin mahtuu.
VastaaPoistaTuo lastentarha jäi itseltä väliin varmaan jo siksi että sillä Peukolonperällä missä itse asuimme, ei moisia ollut ja kotoa seuraava askel olikin perhepäivähoito, joka kyllä oli ihan mukava vaihtoehto jo lapsikatraan rajatun koonkin vuoksi, ja ainakaan omalle kohdalle ei sattunut mitään pirttihirmuja. Parissa eri hoitopaikassa taisin pääosin olla. Moisesta oli laitosmeininkikin kaukana.
- lihapuhe
Tervehdys Kumitontulle, Taisteluvälineupseerille ja Lihapuheelle & kiitos kommenteistanne. Kun tässä on viimeksi palvottu juhannusrömpsää ja harrastettu homohypetystä ihan homona, niin teki mieli paeta taas turvallisille lapsuusvuosikymmenille.
VastaaPoistaKumis: Totta tuo. Mutta naisethan ovat meikkaamisen mestareita. Miehet eivät tässä iässä enää yleensä paskaakaan välitä. Tietysti onhan niitä heppuja viidenkymmenen villityksessään, jotka meikkaamisen sijasta hankkivat itselleen Harley-Davidsonin, jonka moottori on kokoa herranjumala ja joista ei aina oikein erota, että viekö mies pyörää vaiko pyörä miestä.
Taisteluvälineupseeri ja Lihapuhe: Tuosta päiväkodista lienemme kaikki samaa mieltä. Tietysti on totta, että mummomahdollisuus ei ole enää olemassa kuin harvoille, koska isovanhemmat asuvat yleensä ihan jossain muualla päin Suomea kuin lastenlapset. Ikävää sinänsä. Sosialidemokraattinen yhteiskuntamme tietysti ajattelee, että päiväkoti on luonnollinen ja välttämätön tapa ihmisen sopeuttamisessa yhteiskuntaan.
Taidetaan Ykän kanssa olla samanikäisiä. Jos jotain pitää purnata lapsuudesta, niin se on tämä perkeleen peruskoulu, tai siis lähinnä siirtymäaika joka napsahti kohdalle. 4 vuotta kansakoulua ja sitten uusi opetussuunnitelma ja peruskoulua loppu oppivelvollisuus. Tähän tietysti kuuluu, että entiset oppikoulujen opettajat ns. vittuilivat uusille peruskoululaisille ja tekivät parhaansa heterogeenisen aineksen lannistamiseksi. Asiaan kuului tietysti opettajien tuttujen lapset, joille suhteellisella arvostelulla saatiin aina paremmat arvosanat ym. paskaa. Tavallisesta duunariperheestä tulevalle tie aukeni aina akateemiselle tasolle, mutta perkeleesti se vaati töitä. Helpolla pääsevat kakarat nykyään.
VastaaPoistaTervehdys, Ano. Varmaankin samoja ikäluokkia ollaan. Myös minä aloitin kansakoulusta ja sitten se vaihtui parin vuoden jälkeen peruskouluun. Ja sitä myötä sitten pikkuhiljaa kaaos siirtyi välitunnilta oppitunnille. Joittenkin mielestä se sitten vissiin oli toivottavaa kehitystä.
VastaaPoistaTosi mukavaa lueskeltavaa taas kerran. Olet lapsuutesi ja nuoruutesi saanut viettää turvallisissa oloissa "landella."
VastaaPoistaEi se nyt stadissakaan niin paljon turvattomampaa ollut, mutta aksjööniä oli tietty enemmän ja se muovasi nuorukaista eri tavalla.
Mun lapsuudessa ei noita päiväkoteja vielä ollut, joten sosiaalista meininkiä sai harjoitella naapureitten ja omien sisarusten kesken samalla aikaansaattaen muutaman lastenhoitajan hermoromahduksen partaalle.
Selkäänkin joskus saatiin ja kieltämättä aiheesta.
Koulunkäynti alettiin vanhasta kunnon kansakoulusta, josta on hyviä muistoja, mutta muuten koulua käytiin noin puoli vastentahtoisesti.
Erään parhaan kaverini faija oli kova yksityisfilosofi ja keskustelija. Hän opasti nuorta meikäläistä omaan ajatteluun ja sen tuloksena sitä nyt ollaa rasisteja ja islamofobioita ja ties mitä.
On mukava seurata kakruja, miten niiden pikku atk (aivot) imuroi tietoa ympäroivästä maailmasta, ihan niinkuin itse aikoinaa.
Tervehdys, Becker ja kiitokset. Minä kun nulikkana kävin ensimmäisen kerran Helsingissä vuonna 1971 niin tuli tuumittua, että eihän näin isoa ole olemassakaan ja enhän minä ollut vielä nähnyt muuta kuin sen, mitä Rautatieaseman ratikkapysäkin ja Brahenkentän välimatkaa oli. Tätivainaa asusteli siellä.
VastaaPoistaKaipa ne päiväkodit ovat välttämättömiä, kun naisväestö on kuitenkin pitkälti työelämässä. Ei ne silti ajatuksena oikein miellytä. Nykyisin ei varmaankaan enää palkata nuoria tyttöjä lapsenlikaksi niin kuin ennen vanhaan hyvinkin moni perhe teki. Vai lieneekö niin, että kaiken pitää mennä virallisen kautta eikä niitä saa palkatakaan.
Kunniaa yksityisfilosofeille. Nykyinen yhteiskunnallistettu kasvatusjärjestelmä ei pahemmin kannusta omaan ajatteluun.
Pikkumukuloitten pääkopan kovalevyt ovat varmaankin niitä parhaimpia havainnoitsijoita, sillä niitä ei ole vielä täytetty kaikenlaisella roskapostilla niin kuin aikaihmisillä.
Lepään ensin parin tunnin ajan, niin jaksan sitten lukea kunnolla tämänkin blogimerkinnän. Tuli otettua pari Piña Coladaa vanhan kaverin kanssa.
VastaaPoistaTervehdys, Tom. Ja tässäpä siis tilanteeseen sopiva kappale:
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=Q3i8FWeRryM
Hieman kommentteja:
VastaaPoistaMeikäkin syntyi kovin nuorena.
Ja meikäkin eli 8-vuotiaaksi asti kolmen sukupolven talossa. Se oli kokonainen talo, juu. Kutsun sitä edelleen mummilaksi, vaikka mummi ei siellä enää kauheasti asukaan.
"Täältä tulee Honey Boo Boo" -sarjaa katsoessani olen havainnut, että sarjan päähenkilöiden kodin ihan vierestä kulkee myös junarata, eikä siinä välissä ole aitaa tai mitään.
Mutta blogimerkintä oli vähän liian pitkä ja sitä paitsi kirjoitettu kursiivilla. :)
Lopuksi haluaisin sanoa, että kun toinen vanha kaveri kävi kämpilläni tänään, sain tietää, ettei hän ollut ollenkaan huomannut homoviikkoa.
Tervehdys, Tom. Joskus nää vaan venyy, ja tämän tyyppiset jutut mulla on tapana tehdä kursiivilla. Tuntuu vaan jotenkin sopivan. Kaverisi lienee saavuttanut sen kuuluisan zeniläisen tyyneyden tilan, josta olen hänelle vilpittömän kateellinen.
VastaaPoistaOokei.
VastaaPoistaKaverini ei ollut ollenkaan viime aikoina seurannut tiedostusvälineitä. Kyse ei ole zenistä. :)
Henkilökohtaisen mielenrauhan kannalta kaverisi valinta on kieltämättä varteenotettava.
VastaaPoistaKyllähän sitä pojannaskalina maalla ei paljoa ollut nykysten kakrujen aktiviteettitarjontaa ja pleikkarii ja ties mitä, mutta vilkas mielikuvitus korvasi sen asian, ...
VastaaPoista-jpt-
Kun näiden -00 ja -10 -vuosikymmenten meininkiä joskus tulevaisuudessa ihmetellään niin ainakin minä tulen luultavasti muistamaan nämä aikana jona moni vanhempi ulkoisti lastensa kasvatuksen pleikkarille, töllölle, tietsikkapeleille, päiväkodille ja koululle.
VastaaPoistaKyllähän aina on ollut kasvattamattomia ja huonosti kasvatettuja lapsia, mutta jotenkin tuntuu että koskaan aikaisemmin ei ole tainnut olla sellaista aikaa, jona monet aikuiset tuntuvat vilpittömästi luulevan että kasvatusvastuu kuuluu amerikkalaiselle väkivaltaviihteelle ja yhteiskunnalle. Samaan aikaan halutaan ulkoistaa kasvatusvastuu, halutaan sitten toki pitää kiinni kasvatusvallasta kynsin hampain. Tätäkään en käsitä.
Naapurustoon muuttanut perseilijäpaviaanien lauma on ikävä kyllä tarjonnut erinomaisen mahdollisuuden tarkastella kasvatusontgelmien koko kirjoa. (Voi kun ei tarvitsisi.) Kaava menee näin:
Lapset opetetaan "pärjäämään elämässä" aivan kuin oletettaisiin että aikuisikä tullaan viettämään pääasiassa vankilan kongilla. Kun äiti haluaa härnätä naapureita niin hän käyttää lapsia (sekä omia että vieraita) proxyinä. Lapset tekevät samaa. Yllyttävät ja kannustavat pienempiä ja tyhmempiä tekemään kaikenlaista kiellettyä jotta ikäviä asioita tapahtuisi mutta niin että he eivät muka ole tehneet mitään.
Hyväntahtoisuuteen tietenkin vastataan pahantahtoisuudella. Ja kun lapset valehtelevat äidilleen niin äiti teeskentelee uskovansa lapsia "pitääkseen omiensa puolta" (=voidakseen ottaa mahdollisimman kusipäisen asenteen) vaikka tietää aivan tarkasti valheet valheiksi. Välllä huomaa hyvin miten äiti kasvattaa omalla esimerkillään lapsia epärehellisiksi ja manipulatiivisiksi.
Äidistä tulee jatkuvasti mieleen amerikkalainen sanonta "you can take girl out of trailer park but you can't take trailer park out of girl".
Takkirauta-blogissa Ruukinmatruuna toitottaa jatkuvasti että "don't get mad, get even". Nytpä on sitten tullut nähtyä että mihin se periaate johtaa jos se, että ympäröivä maailma ei alistu ala-asteikäisten ja sellaisen tasolle jääneiden öykkäröivälle perseilylle ja alistumattomuus koetaan aggressiona johon pitää vastata tuplaten aggressiivisemmin.
Ei sulla Ykä olisi tietoa hyvistä ja halvoista rauhallisessa maaseutumaisessa ympäristössä olevista taloista täällä Pinnanmaalla? Sellaisista missä paviaanilaumojen reviirinvaltaukset kuuluvat Avara Luonto -dokkareihin eivätkä leikkikentän arkeen?
Tervehdys, -jpt-. Mielikuvitushan on paras leikkikalu. Noista pelimasiinoista muistan, kun joskus 1970-luvun lopulla erään kaverin kotiin tuli se televisioon kytkettävä boksi, millä saattoi pelata ”tennistä” eli siinä oli kaksi pystypalkkia ja sitten neliö pallona siinä välissä ja voi että sitä pidettiinkin hienona.
VastaaPoistaMeillä oli tuollainen tv-peli.
VastaaPoistaTervehdys myös Anolle. Meni näköjään kommentit ristiin. Kertomasi ilmiöt eivät valitettavasti ole ollenkaan harvinaisia. Kyselemiäsi taloja löytyy niin Pinnanmaalla kuin yleensäkin haja-asutusalueella paljonkin, eikä hinnat päätä huimaa, ainakaan jos vertaa niitä Helsinkiin. Asuntokaupassa on täälläpäin ostajan markkinat. Ongelmana on sitten taas se työpaikka. Jos vaan jotain löydät, niin tervetuloa vaan tänne Pinnanmaalle.
VastaaPoistaTervehdys, Tom. Nythän nää kommentit menee ristiin ihan urakalla. Meillä ei ollut moista masiinaa. Myöhemmin 1980-luvulla velipojalle hankittiin Commodore 64.
VastaaPoistaLuulin että Ykä on laittanut Hotellin tai työpaikan ovelle lapun jossa lukee että "lomalla". Miten jaksottelet loman uunin pankolla löhöilyn ja sieltä alas kömpimisen kesken?
VastaaPoistaNoista tarinoista. Lahtarin ja Punikin tuoreet kuulumiset olisi kiva kuulla. Samlalla heiltä voisi kysellä Saarisen ja Sinisalon kuulumiset. Samaan menoon saisi selville vieläkö Kari piirtää siellä suunnalla.
Mitä jos tekisit jonkin Yrjö-tarinan, jossa ovat Ykä, Pikku-Ykä, Vikki, Tanhuavvaari tms. muut Yrjö-sarjan hahmot ja tarinoiden tapahtumapaikat? Ei kai se ole plagiointia, jos tarina on itse keksitty?
Entäs dekkaritarina? Mites olisi vaikka Schimanski-tarina?
Tervehdys, Vieras. Ei me olla vielä lomalla. Syssymmällä sitten.
VastaaPoistaJuttutoiveistasi:
Lahtarin ja Punikin, samoin kuin Saarisen ja Sinisalon kuulumisia taivaan ilossa saattaa joskus tulla vielä juttua, mutta minä kun olen tämmöinen inspiraatiokirjoittaja, niin en pysty vaan istumaan koneelle ja alkamaan kirjoittamaan noista aiheista. Tarvitsen sen inspiraation jostain tapahtumasta tai sen semmoisesta. Ehkä joskus.
Erkki Kanervan tekemät Yrjö-hahmot ovat mielestäni niin mainioita itsessään, etten niihin kärsääni tunge.
Schimanskin kohdalla on se ongelma, että en tunne tarpeeksi Saksaa, Saksan kansaa ja saksalaista kansanluonnetta. Saksalaisille voi sinänsä nostaa hattua Brasilia-pelistä. Oli se aika huikea esitys.