Elettiin
Huitsinnevadassa pääsiäistä Herran vuonna 2016. Harras kirkkokansa oli
kokoontunut Huitsinnevadan kirkkoon kuuntelemaan kirkkoherra Ilmari Jötikän
pääsiäissaarnaa. Seurakunnan pitkäaikainen kanttori-urkuri Häläläsin Tässi
soitti urkujaan ja kirkkoväki pani merkille, että hän näytti soittavan omaa
sovitustaan AC/DC:n kappaleesta Highway To Hell, mutta eivät ihmetelleet asiaa millään
muotoa, sillä tässä kirkossa ei tehty mitään ilman kirkkoherra Jötikän
suostumusta. Tähän kappalevalintaan oli siis oma ja aivan varmasti perusteltu syynsä.
Jötikkä oli tunnettu ja arvostettu hengenmies, joka oli toiminut johtavana
piruntorjuntaupseerina Huitsinnevadassa jo neljännesvuosisadan. Ja olihan kirkkoväkikin
suurimmalta osaltaan kuitenkin tutustunut kyseisen australialaisen heavybändin
tuotantoon, eivätkä he kuuluneet siihen porukkaan joka pyöritti vinyylejä
takaperin löytääkseen salattuja viestejä. Saattoipa kirkkokansan jalka
hissukseen taputella kirkon lattiaa vasten musiikin tahdissa, eikä ihme, sillä
kanttori Tässi oli sen tason soittaja, että hän sai metronomin tikityksenkin svengaamaan.
Urut
vaikenivat, sakastin ovi aukeni kovaäänisesti narahtaen ja kirkkoherra Jötikkä
astui sisään. Kirkkoväki huomasi, että Jötikkä oli repinyt albastaan hihat irti
ja niitten alla käsivarsissa oli tavallinen jätkän ruutupaita joka sekin oli
kääritty puoleenväliin käsivartta paljastaen lihaksikkaat kyynärvarret ja
lentopallon kokoiset nyrkit.
Itse
asiassa kirkkoherra Jötikkää oli vaikeaa ajatella papiksi ulkomuotonsa
perusteella. Hän oli yli satakiloinen leveäharteinen mies, jolla oli jonkun
verran mahaa. Hänen naamansa oli kirveellä veistetyn pärstän prototyyppi ja
hänen lyhyt tumma tukkansa oli jo vuosia sitten voittanut taistelun kamman
epätoivoista yritystä vastaan sojottaen vähän sinne sun tänne mutta ennen
kaikkea juuri sinne, minne sitä huvitti. Itse asiassa Jötikän olisi voinut
kuvitella aikanaan näkevänsä vanhoilla tukkisavotoilla, jossa hän olisi
tukkisaksilla nostanut pöllejä rekeen tiettyjä hiljaisia motivoivia kirosanoja
luetellen ja illalla tukkikämpällä lihasopan syötyään kääntävän laverilla
kylkeä, päästävän illan kuitiksi miehekkään pierun ja aloittavan sen jälkeen
armottoman kuorsauksen.
Olisipa
hänet voinut kuvitella myös taitavaksi maasepäksi, joka olisi aikanaan hurjilla
käsivoimillaan ja suurella taidollaan leiponut kärsivällisesti rautaa
maanviljelijöitä hyödyttävään muotoon. Hänet olisi voinut myös kuvitella
komppanianpäälliköksi jossain talvisodan Kollaalla, jossa hän olisi epätoivoisessa
tilanteessa vetänyt konepistoolistaan liikkuvat taakse, laittanut pari
varsikäsikranaattia vyöhönsä ja komentanut miehensä vastaiskuun käskyllä
”seuratkaa”. Ja miehet olisivat seuranneet häntä vaikka helvettiin asti. Hän
olisi myös käynyt sellaiseksi vanhan ajan konstaapeliksi, joka olisi
virka-autollaan kurvannut tanssilavalle, lopettanut humalaisten tappelun,
aikaansaanut jännälöysää housuun jo pelkällä karismaattisella läsnäolollaan,
kuskannut taskulämmintä rähinäviinaa liikaa nauttineet miehet putkan pahnoille
lepäilemään ja laskenut nuo nolot miehet aamulla krapulaisina häpeissänsä kotiinsa
kun työmiehen lauantai meni justiinsa niin kuin Irwin aikanaan lauloi.
Kaikissa
näissä vaihtoehdoissa hän olisi ollut epäilemättä mies paikallaan, mutta hän
oli valinnut itselleen hengenmiehen uran. Yhtä kaikki, kirkkoherra Ilmari Jötikkä
oli sanasta lihaksi muuttunut todiste lauseesta ”On miehiä, joitten paidassa
lukee Minulle Ei Vittuilla. Ja sitten on miehiä, joille Ei Vittuilla”.
Jötikkä
astui seurakuntansa eteen ja avasi sanaisen arkkunsa:
-
Hyvät seurakuntalaiseni. Nythän on niin, että tällä kertaa jätämme nämä
virrenveisuut väliin ja siirrymme suoraan saarnaan.
Tämän
jälkeen hän nousi saarnastuoliin ja mäjäytti suurella nyrkillään siinä olevaa
raamattua niin, että kirkon katolla huilaustaukoa pitäneet varikset säikähtivät
ja lensivät pois raakkuvia vastalauseitaan esittäen. Jötikkä aloitti saarnansa:
-
Saarnani käsittelee aihetta ”rohkeus”. Mitä on rohkeus? Mielestäni rohkeutta on
se, että uskaltaa ottaa vastuuta lähimmäisistään ja puolustaa heitä kaikin
mahdollisin keinoin. Rohkeutta on myös se, että uskaltaa toimia tämän Suomeksi
nimittämämme kokonaisuuden puolesta, sillä se on ainoa tekijä, joka on meistä
suomalaisista ja meidän hyvinvoinnistamme kiinnostunut. Rohkeutta on myös kyky
ymmärtää, että koko maailma ei voi olla lähimmäisiämme, ainakaan jos lähimmäisyys
tarkoittaa meille yksipuolista elatus-, sietämis- ja rakastamisvelvollisuutta
kiittämätöntä ja röyhkeää viranomaispäätöksellä osaksemme määrättyä
pakkolähimmäistä kohtaan.
-
Sen vuoksi rohkeutta – ja suurta sellaista – on myös uskallus taistella oman
maansa hallintokoneistoa vastaan, mikäli se koneisto toimii omien
kansalaistensa haitaksi joko oman ahneutensa vuoksi, tukeakseen jotain
ulkopuolista miehittäjää tai sellaiseksi laskettavaa tekijää, tukeakseen
Suomelle ja suomalaisille haitallista
ideologiaa tai näiden kaikkien yhdistelmää. Valitettavaa on, että viimeisten
vuosien aikana tällaista rohkeutta on todellakin alettu tarvita päivä päivältä
enemmän, mitä joskus oltaisiin pidetty käsittämättömänä ajatuksena. Ajatus
siitä, että hallintokoneisto toimisi tieten tahtoen kansalaisiaan vastaan oli joskus
aikanaan, eikä niin kovinkaan kauan sitten yksinkertaisesti mahdoton. Mutta me
elämme valitettavasti sairaita aikoja.
-
Rohkeuden vastakohta on pelkuruus ja pelkureita ovat nimenomaan he, jotka toimivat
poliittisen valtavirran mukana, vaikka tietäisivät sen olevan vahingollista ja
vaarallista niin lähimmäisilleen kuin koko kansalle. Pelkurit toimivat opportunistisesti
näin suojellakseen omia etujaan, asemaansa ja julkista kuvaansa. Pelkureita
ovat myös ne, jotka seuraavat vallitsevaa poliittista muotia ainoastaan
nostaakseen omaa egoaan niin sanottuna hyvänä ihmisenä tajuamatta sitä, mitä
hänen niin sanottu hyvä ihmisyytensä aiheuttaa toisille suomalaisille
lähimmäisille. Nämä ihmiset ignoroivat muualta tulleitten, meidän suomalaisten mielipidettä
kysymättä pakolla elätettäväksemme ja siedettäväksemme annettujen röyhkeitten
ja kiittämättömien ihmisten väkivallanteot ja selittävät ne olemattomaksi tai
ainakin merkityksettömiksi. Ja sen lisäksi keskittyvät toteutunutta väkivaltaa
vastustavien suomalaisten väkivaltaa vastustaviin sanoihin, tuomiten ne itsessään
vakavammaksi kuin toteutunut, oikea väkivalta. Vain osoittaakseen sen, että he
pelkureina eivät uskalla vastustaa mielivaltaa ja toivovat sen propagandaa
toistamalla saavansa siltä almuja ja arvostusta.
-
Evankelis-luterilainen kirkkomme ei ole rohkea kirkko. Se on pelkuruuden ja
alistumisen kirkko, joka ryömii valtaapitävän ideologian ja sitä itseään vihaavan
islamilaisuuden edessä kuvitellen saavansa alistumisella sen hyväksymisen. Sen
pelkuruuden johtaja on arkkipiispamme Kari Mäkinen, joka on muuttamassa
kirkkoamme itsensä irvikuvaksi. Irvikuvaksi joka kumartaa sitä vihaavalle
islamille, kuvitellen islamin kumartavan samalla lailla takaisin ja joka nostaa
etnisesti muut ihmiset kuin suomalaiset – jotka sattumoisin sen Mäkisen evankelisluterilaisen
kirkon veroillaan elättävät – suomalaisten yläpuolelle.
-
Kyseisen kirkon kohdalla tietynlainen parodiahorisontti ylitettiin, kun kuulin
kyseisen Mäkisen saaneen sosialidemokraattisilta naisilta ”Risto Rohkea”-tunnustuspalkinnon.
Rohkea? Sinänsä arkkipiispamme Mäkinen kuuluu oikein hyvin samaan seurakuntaan
demarinaisten kanssa, sillä ne ovat akateemisessa utopistisissa unelmissaan
elävä, omasta kuvittelemastaan erinomaisuudesta sokaistunut ideologisia
Tupperware-kestejään pitävä kanalauma, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä
reaalitodellisuudesta. Demarinaisista ja Mäkisestä voi todeta, että vakka ja
kansi ovat toisensa todellakin löytäneet. Sillä mitä oli se rohkeus, jota tämä
kanalauma Mäkisessä arvosti? No se oli tämä: ”haluamme erityisesti antaa
tunnustuksen arkkipiispan rohkeudelle ottaa lukuisissa puheenvuoroissaan
myönteistä kantaa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien puolesta”.
-
Tämäkö oli rohkeutta? Elämme maassa, jossa haittamaahanmuutto on nostettu
uskonnolliseksi dogmiksi. Itseisarvoksi jota ei saa millään muotoa ja missään
olosuhteissa kyseenalaistaa. Poliittinen eliittimme haluaa tänne
haittamaahanmuuttajia, vaikka tietää, että niistä on suomalaisille pelkkää
harmia ja vaaraa niin nyt kuin tulevien sukupolvien aikana.
Virkamieskoneistomme johtajat toimivat samoin. Media toimii samoin. Sen sijaan
sellainen henkilö, joka kysyy, että miksi ihmeessä ja millä perusteella niitä
pitäisi tänne hankkia demonisoidaan täysin. Arkkipiispa Mäkinen toistaa
itselleen turvallista valtaideologian epistolaa ja haluaa myös tänne lisää
haittamaahanmuuttajia, koska pelkureitten johtamassa maassa pelkurin kuuluu
niin haluta. Välittämättä mitään siitä, mitä se maksaa ja ennen kaikkea mitä se
aiheuttaa meille kaikille. Ihmisille, joita hän väittää lähimmäisikseen, mutta
joista hän ei välitä kissan paskaakaan.
-
Mikä on hänen rohkeutensa? Sekö, että hän toistaa vain ja ainoastaan sen, mitä
valtakoneisto haluaa, ja unohtaa siinä samalla kaikki suomalaiset
lähimmäisensä? Sekö, että hän samalla flirttailee kristinuskoa vääräuskoisena
pitävän islamin kanssa tietoisesti unohtaen sen, mikä on kristittyjen
uskonnonvapauden ja henkilökohtaisen turvallisuuden tila islamilaisissa maissa?
Rohkeutta olisi tämän mielettömyyden kyseenalaistaminen ja kyseisen Risto
Rohkea-palkinnon ansainnut mies olisi vaikkapa Junes Lokka. Mutta pelkureiden
maassa pelkuruus selitetään rohkeudeksi, joten Mäkinen palkitaan siitä, että
hän tekee lampaana sen, mitä muutkin lampaat ovat aina tehneet teuraalle
mennessään.
-
Tämä on se rohkeus, mihin evankelis-luterilainen kirkkomme arkkipiispansa
johdolla pystyy. Se on sitä samaa rohkeutta, jolla saksalainen pappi tuki
natsivaltaa vuonna 1939. Se on sitä samaa rohkeutta, jolla ortodoksinen kirkko
tuki Neuvostoliittoa vuonna 1972. Se on alistuvan organisaation rohkeutta tehdä
alistumisestaan itseisarvo ja kutsua sitä rohkeudeksi ymmärtämättä edes hävetä.
Itse asiassa se on vielä hävettävämpää, sillä toisin kuin saksalaisilla ja
neuvostoliittolaisilla kollegoillaan Mäkisellä ja hänen seuraajillaan ei ole
uhkana kuoleman tai vankileirille joutumisen pelko. He tekevät sen omasta
vapaasta tahdostaan. He nostavat toiseuden jalustalle, palvovat sitä ja vähät
välittävät kanssasuomalaisistaan. Jos tämä ei ole Raamatunkin kiroamaa
Kultaisen Vasikan palvontaa, niin mikä sitten?
-
Siksipä, rakkaat seurakuntalaiseni, totisesti minä sanon teille. Menkää
kotiinne. Menkää pilkille. Menkää kaljalle. Menkää saunaan. Menkää hiihtämään. Menkää
mummolaan. Tai jos olette mummoja, kutsukaa lapsenlapset käymään. Mutta älkää
tulko enää tänne. Tämä kirkoksi joskus kutsuttu organisaatio on vain maallinen poliittinen
virasto joka käyttää teidän maksamia verorahojanne teitä vastaan tukeakseen
maallista, teille ja teitä seuraaville sukupolville vahingollista ja tuhoisaa
ideologiaa sekä sitä ylläpitävää koneistoa. Ja siksi sanon teille: erotkaa
kirkosta. Niin tein minäkin. Vuorokausi sitten. Ja lähetin samalla tuomiokapitulille
eroilmoitukseni kirkkoherran tehtävästä. Samoilla sanoilla, kuin mitä sanoin
teille tänään. Tiedän, että siellä järkytytään ja loukkaannutaan niin, että
veri kiertää väärinpäin ja varpaankynnet irtoaa, mutta sen instituution
tunnetiloille minä haistatan jatkossa pitkät paskat.
-
Sillä minä lopetan papin työni ja siirryn toisiin, tärkeämpiin tehtäviin. Aloitan
jo tänään työt paikallisen soittoruokala Örinäoksan portsarina.
Evankelis-luterilainen kirkkomme rypee hallinnollisen, ideologisen ja
utopistisen synnin riettaudessa ja irstaudessa. Sitä ei pelasta enää edes se
tietty nasaretilainen toisella tulemisellaan ja mikäli hän sattuisi ilmestymään
kuvioihin, valtiokirkkomme huutaisi muitten mukana hysteerisesti että ”antakaa
meille Barabbas”. Mutta suomalaisessa räkälässä sen sijaan on paljon rehellisiä
sieluja, jotka tarvitsevat oikeaa lähimmäisen antamaa henkistä tukea. Siksi
minä siirryn sinne. Pois tästä kirkoksi nimitetystä hirviöstä. Seurakuntalaiset,
kavahtakaa tekin tätä hirviötä. Herran rauhaa teille.
Kirkkoväki
totesi yhteen ääneen: ”ja se on viisautta”. Sen jälkeen todennäköisesti
ensimmäisen kerran suomalaisessa kirkkohistoriassa se nousi spontaanisti
seisomaan ja aloitti aplodit. Jötikkä repäisi albansa kahtia, jätti puoliskot
saarnastuoliin ja läksi kävelemään pois kirkosta kaivaen samalla taskustaan
Hankkijan lippalakin ja pisti sen päähänsä. Kirkkoväki seurasi häntä. Kanttori-urkuri
Tässi soitti kirkon tyhjenemistä säestääkseen sotilasmarssia Ohi On. Hän
itsekin oli irtisanoutunut virastaan samaan aikaan kuin kirkkoherra ja päätti
toteuttaa unelmansa folk metal-bändin perustamisesta. Olihan se sentään
kristillisempää kuin ev lut kirkon nykyinen epistola sillä se saattaisi
aiheuttaa joillekin ihmisille jopa iloa.
Kiitokset kommentoija Viikon Radiokasvolle vinkistä ja inspiraatiosta.
Kiitos erinomaisesta tarinasta, jossa totta ainakin toinen puoli tai enemmänkin. Näin se vaan sanojen merkitys vaihtelee aikakaudesta toiseen. Ilmeisesti kaikki on suhteellista, myös rohkeus tai se mitä pidetään rohkeutena. Olen myös ihmetellyt kirkkomme ylimmän tahon kantaa monessakin asiassa, myös esittämäsi taustalla olevassa. On tullut mieleeni, ehkäpä hieman ns. pirullinenkin ajatus eli:
VastaaPoistajospa Mäkinen et co ovatkin fiksuja ja haluavat varmistaa, ettei vaan kirkollinen verotusoikeus poistuisi. Jos kirkko olisi ottanut kielteisen kannan, vaikkapa maahanmuuttoon, homojen vihkimiseen, naispappeuteen, aborttiin jne. , olisiko syntynyt painetta kirkon nykyisen aseman muuttamiseen ja tätä kautta kirkollisverotuksen lopettamiseen nykymuodossaan. Sen verran itselläni on ikää, että muistan tämän asian olleen vahvasti esillä jo 70-luvulla. Siispä Mäkinen et Co ovatkin bisnesmiehiä ja - naisia ja pelaavat varman päälle sekä turvaavat omat, tulevatkin rahavirrat. Kyllähän nyt eurojen takia voidaan hieman periaatteista lipsua. Ja kun päästään kaltevalle pinnalle, niin jokainen tietää, mitä siitä seuraa aivan fysiikan lakien mukaan. Toivon, että jatkat kirjoittamistasi niitä on virkistävää lukea.
Hyvä tarina! Näinhän se menee. Olen itsekin miettinyt tuota valtionkirkon henkistä korruptiota ja muotien aallonharjoilla surffailua jo ennen Mäkisen muodikkaita lausuntoja. Mäkinen oli kuitenkin mies, joka sinetöi kirkosta eroamiseni viime syksyn lopulla. Olin siihen asti pitänyt kirkkoa viimeisenä instituutiona, joka saarnaisi jatkuvuuden, sukupolvien ketjun ja perinteisten traditioiden puolesta, mutta olin väärässä. Pahempaa monikulttuuriuskonnon edistäjää ja traditioiden tuhoajaa ei juuri taida tästä maasta löytyä, kommareita lukuunottamatta.
VastaaPoistaOlen alkanut epäillä, ettei ev.lut kirkolle ole todellakaan väliä, mihin uskoo, kunhan vain uskoo, vaikka siihen kultaiseen vasikkaan. Uskovien mielten hallitseminen tuo kuitenkin valtaa uskovien yli, ja sehän on yksi järjestäytyneiden uskontojen tavoitteista. Olisikohan mistään saatavissa kirkon saarnoja tai lausumia 1930-luvun Suomesta? Minä veikkaan, että saarnat ovat silloin olleet niin nationalistisia, että nuivinkin nyky"rasisti" voisi kalveta, poliittisten sävelten mukaan kuin näköjään tanssitaan. Kirkko ei ehkä ole silloin kehoittanut rakastamaan venäläistä, tai piilottelemaan naapurimaan desantteja, vai mitä luulette?
Olen lueskellut melkolailla kansalaissodasta Suomessa, ja monesta teoksesta on tullut ilmi, että senaikaiset papit olivat miltei ensimmäisiä, jotka kansannousussa tapettiin. Eikä riittänyt pelkkä kuula, vaan esiintyi vielä julmempia teloitusmuotoja. Kirkonmiehiä saattoi löytyä mm. naulattuina kielestään kiinni puukirkon rappusiin, mikä kertoo melkoisesta vapautuneesta, aiemmin padotusta vihamäärästä. Joten ei ne syyllistämiset, kansan moittimiset ja kansaa vastaan asettumiset silloinkaan ilmeisesti ennenkuulumattomia olleet.
-Mikko-
Eikös se Iso Kirja ole aina varoitellutkin vääristä profeetoista !
VastaaPoistaKun Mäkinen nyt suuressa viisaudessaan(lue. paremmuudessaan) on päättänyt suojella paperittomia eli käytännössä purra valtion ruokkivaa kättä, olisi syytä tapahtua seuraavaa:
1) Valtionapu yhteisöverosta päättyy päivämäärällä nyt
Perustelut:
Valtion ei kuulu maksaa hautaustoimesta - se kuuluu yksiselitteisesti seurakuntalaisten maksettavaksi jäsenten kirkollisverojen piiristä.
Väestökirjapidon voi hoitaa valtiokin - järjestelmät ovat olemassa - karsitaan turhia päällekkäisyyksiä.
Historiallisten rakennusten ylläpito - voidaan hoitaa remonntiavustuksina - esim. Aran kautta, jolloin rahojen kohdistuskin juuri rakennuksiin on helpompaa.
2) Kirkollisveron kanto vastiikketta loppuu myös päivämäärällä nyt
Perustelut: Valtionhallinnossa on muutenkin ollut tavoitteiteena pyrkiä kustannusvastaavuuteen. Miksi siis valtio vastikkeetta kantaa kirkollisveroa ja tilittää sen seurakunnille. Tästä lähtien siis valtio laskuttaa seurakuntia veronkannosta ja tilityksistä -olisiko sellainen 50 % :hyvä :). Toisaalta ainahan seurakunnat voivat hoitaa veronkannon itse - verotiedothan ovat julkisia - napatkoon tiedot sieltä ja lähetelkööt jälkikäteen lippusia ja laskuja - ihan vapaasti.
Erittäin hyvä kirjoitus! Noudattaisin kehotusta ja eroaisin kirkosta, jos olisin Ykän tavoin jo naimisissa. Olen aina haaveillut kesähäistä samassa kirkossa kuin missä vanhempani vihittiin. Olen virallisesti naapuriseurakunnan jäsen, joten kirkon varaaminen häitä varten taitaisi olla jo sinällään vaikeampaa kuin jos olisin kyseisen kirkkorakennuksen seurakunnan jäsen. Jos eroaisin valtionkirkosta ja liittyisin luterilaisena pysyneeseen kirkkokuntaan kuten Lähetyshiippakunta, voisin kyllä saada kirkkohäät, mutta tuskin haluamassani kirkossa. Valtionkirkko kun vuokraa tilojaan tiettyjen piispojen kannanottojen mukaan mieluummin muslimeille kuin Luther-säätiölle. Joten toistaiseksi taidan kai pysyä kirkon jäsenenä.
VastaaPoistaKäytännössä oma kirkossa pysymiseni tai kirkosta eroamiseni ei edes vaikuttaisi yhtään mihinkään. Ulkosuomalaisena en maksa mitään veroja Suomeen, joten eroamiseni ei tuntuisi kirkon rahapussissa mitenkään. Merimieskirkon vuosittainen 30 euron jäsenmaksu on minun kirkollisveroni ja se menee kokonaan Merimieskirkon toimintaan täällä paikallisesti. Suomen pirunkutsuntaorganisaatio ei niistä rahoista näe senttiäkään.
Kiki Duracell
Ilo pidentää ikää, kunnes kuolemme nauruun. Hyperventilaationauru pääs, elikkäs näin kotoisasti hypervenarit. Kiitos.
VastaaPoistaTänks, Ykä
VastaaPoistaJos tuollaista laadukasta saarnaa olisi kuultu jo aikoinaan, niin en ehkä olisi eronnut kirkosta jo silloin 70-luvun lopussa, heti kun se oli mahdollista iän puolesta. Kirjallisena kirkkoherran virastossa kolmena kappaleena mukana selitysosio että miksi...
Jotenkin en koskaan ole ymmärtänyt sen paremmin valtiokirkon asemaa kuin kirkon verotusoikeuttakaan. Eikös kirkon elämää olekaan turvaamassa korkeammat voimat kun pitää maallisia ruikuttaa jeesaamaan? Tuollaisestahan saattaisi luottamus kärsiä siihen tahoon jota ollaan palvovinaan.
Toisaalta, rahoitushan voisi hoitua samalla tavalla kuin jenkeissäkin, eli maksakoon ne pöljät jotka haluavat siihen kuulua.
Tervehdys Cosiddettolle, Mikolle, Uncle le Clubille, Kiki Duracellille, Juhalle ja Varakaanille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaCosiddetto: Kiitos kannustuksestasi. Tuo, mitä tuumailit on sinänsä ihan mahdollista ja omalta osaltaan todennäköistäkin, raha puhuu ja elanto täytyy turvata, mutta sinänsä uskon, että niin kyseinen Mäkinen kuin esmes surullisenkuuluisa Irja Askola ihan oikeastikin uskovat tuohon utopiaansa. Sinänsä osavastuu näitten ihmisten utopian julkisesta korostamisesta on myös medialla, joka hyvin ahnaasti kuulee heiltä kerta toisensa jälkeen juuri sitä, mitä se haluaakin kuulla. Varmasti on olemassa vielä paljon myös ns. vanhan liiton pappeja, jotka kirskuttelevat hampaitaan nykymenon johdosta, mutta kirkko on kirkon lisäksi myös byrokraattisesti johdettu virasto, joka tukkii erimielisten turvat.
Mikko: Itse asiassa silloin, kun aloitin blogini, niin mietin, että liittyisinkö takaisin kirkkoon josta olin eronnut jo 1980-luvulla. Ihan jonkinlaisena protestina islamisoitumista vastaan. Onneksi tuli vähän selvitettyä kirkon tilaa jo siinä vaiheessa ja todettua, että pitäkääpä kirkollinen tunkkinne.
Evlut-kirkkommehan on muuten mainostanutkin, että tärkeintä on usko. Tajuamatta, että sen uskon mukaan, jota he yrittävät liehitellä he itse ovat vääräuskoisia, joitten kohtalo on joko alistuminen tai kuolema. Noita 1930-luvun saarnoja olisi mukava saada luettavaksi. Ihan mielenkiinnon takia. Kirkkohan periaatteessa seuraa valtaapitäjien linjaa, mutta mitä muistelen lapsuudestani ja nuoruudestani niin ei kirkko silloin ollut sillä lailla ”neuvostovastaisia metsästävä” kirkko kuin mitä nykykirkkomme on rasisteja ja suvaitsemattomia metsästävä. Ehkä siihen aikaan papeilla oli vielä käytännön järki päässä. Ainakin he olivat pappeja eivätkä poliitikkoja.
Kansalaissodassa tehtiin paljon pahaa, mutta tietysti niistä julmuuksista osa on liioiteltujakin. Itse pyrin blogissani siihen, ettei niitä tapahtumia enää koskaan tapahtuisi, mutta jotenkin se tavoite tuntuu vaan lipsuvan koko ajan kauemmaksi. Ja hulluinta on se, että se lipsuu kauemmaksi niitten toimesta, jotka väittävät toimivansa rauhan ja suvaitsevaisuuden puolesta.
Uncle le Club: No niinhän se varoitti. Niin kuin varoitti myös fariseuksista ja kirjanoppineista ja hehän täällä valtaa pitävät. Noita ehdotuksiasi kannatan kybällä. Loistoideoita!
Kiki Duracell: Kiitokset. Ja tilanteesi on kieltämättä hieman toisenlainen kuin monella muulla ja perusteetkin hyviä. Hyviä naimiaisia sitten kun sen aika on. Ja voihan sitä kirkosta erota sen jälkeen.
Juha: Kiitokset. Ja vielä haudan reunallakin irvistellään. Purraan nilkasta, jos ei muuhun pystytä.
Varakaani: Sanotaanko, jos joku manan maille jo aikoja sitten mennyt vanhan kansan kirkkoherra olisi saanut nähdä aikakoneella kirkkonsa nykyisen tilan, niin se olisi pitänyt varmasti vielä tukevamman saarnan. Minähän en ole uskovainen, mutta eikös kirkko vieläkin noudata kymmentä käskyä ja se ensimmäinen oli ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia”. Äkkiseltään maallikkona mieltäisin tuon käskyn myös niin, että älä tue muita jumalia äläkä alista uskontoasi muitten uskontojen edessä. Minä hyväksyin ajatuksen kirkollisverosta varsin pitkään, vaikka olin itse pulaakista eronnut sillä näin kansankirkon kuitenkin yhdistävänä voimana. Nykyisin se on lähinnä hajottava ja suomalaisuutta mitätöivä viides kolonna.
Nykypapisto ei selvästikään enää usko helvettiin ja sen tulista saarnaamiseen, vaan on päättänyt roudata maanpäällisen helvetin tänne Lähi-idästä. En tiedä onko kirkolla missään vaiheessa ollut kunniaa kantaa erityistä mainetta kansalaisten edun valvojana - ehkä sotia lukuun ottamatta - mutta nykyinen toiminta on täysin järjetöntä. Kun kirkon päätehtävänä on aina ollut vanhojen mummojen taloudellinen riisto, niin nykyisin siihen on lisätty vielä muiden päälle kuseskelu. Kuvaavinta on, että arkkipiispa saa ateistiselta järjestöltä kunniamaininnan ja palkinnon - ja ottaa sen hymyillen vastaan. Vi77u mikä teuraslammas.
VastaaPoistaPitäisiköhän tuon Mäkisen titteli päivittää Suurmuftikisi? Monissa islamilaisissa maissa kun on hallituksen perustama ja ylläpitämä suurmuftin virka.
VastaaPoistaYkä, kiitos saarnasta!
VastaaPoistaEv.lutin ongelmana näyttää olevan se, että se tunnustaa allahin samaksi jumalaksi kuin omansa, vaikka ei ole vielä valmis sanomaan että profeetan nimi on Muhammed. Yksi arkkipiispan tehtävistä on hoitaa kirkon suhteita toisiin kirkkoihin. Ideologioista ei puhuta mitään, mutta saattaahan se olla, että islam mielletään kirkoksi. Mikään kirkollisen opin auktoriteetti arkkipiispa ei muuten ole tehtäväkuvansa mukaan, siis se vallitseva käsitys joka asettaa arkkipiispan ja paavin ikään kuin samalle viivalle, on puhdasta paskaa. Arkkipiispa ei ole "kirkon ääni". Mutta nopeasti ovat nuo aikaisemmin kovin maallisilta vaikuttaneet ihmiset jälleen löytäneet kristillisen seurakunnan lämpimän sylin. Näyttää nykyinen kirkollinen paatos kelpaavan. Arkkipiispan tehtäväkuvaus löytyy laista, jos joku epäilee.
Mäkinen, tuo naistenmies, on arkuuden perikuva. Rohkeat kirkonmiehet ovat menneet keskitysleireille toisinajattelijoina (ja jopa kuolemaan asti) oman aatteensa vuoksi seurakuntalaisiaan tukiessaan. Näistä on melko monia esimerkkejä natsi-Saksan ajalta. Kuuluisin taitaa olla Martin Niemöller (sukellusveneen komentaja 1. maailmansodassa, ensimmäisen luokan rautaristi). Mutatis mutandis voidaan laittaa natsien tilalle islam. Niemöller oli kuuluisa jo 1941, kun keskitysleiristä (Sachsenhausen) vapautettu Leo Stein kirjoitti hänestä Yhdysvalloissa artikkeli Jewish Weeklyyn.
Kaikki organisoidut uskonnot ovat itsestään saatanasta (hahhaa!), mutta toiset uskonnot ovat pahempia kuin toiset. Aivan samoin kuin toiset kulttuurit ovat huomattavasti parempia kuin toiset. Mäkinen on varmasti oppinut mies, mutta ei relativismi oppia katso. Hän on hiipastaan, hameestaan ja käädyistään huolimatta varmasti myös vaatimaton mies, ja Churchillin sanoin, hänellä on paljon syytä tuohon vaatimattomuuteensa. ("Mr Attlee is a modest man, who has much to be modest about").
Tuosta saarnan mallia: https://www.youtube.com/watch?v=T0vM4TfVn2M
VastaaPoistaMistähän tässä vielä pitäisi erota? Kirkosta erosin armeijasta päästyäni (rippikoulun käymisestä sai kaksi vuorokautta kuntoisuuslomaa, joten sen kävin intissä). Kokoomusta olen joskus äänestänyt, viimeksi kokoomuslaista presidenttiehdokasta, eli nykyistä edessä istuvaa. Mutta, mutta, Kokoomuksen Terhi Koulumies kirjoittaa tällaista US:ssa:
VastaaPoista"Lopetetaan kutsumasta Isisiä muslimiterroristeiksi (otsikko). Ajatus tulee esiin otsikossa. Mielestäni median pitäisi alkaa määritellä Isisiä koskevat uutiset kokonaan toisesta näkökulmasta. Isisiä kannattaisi lopettaa nimittämästä islamistilaista terrorismia edustavaksi järjestöksi ja alkaa nähdä se ihan maailmanhistoriasta tuttuna sotaa lietsovana valtiona."
Miten niin mäkiset, askolat, koulumiehet, kuinsuunnaton määrä muitakin julkisuudessa esiintyviä henkilöitä ovat saattaneet itsensä sellaiseen tilaan, että edes kykenevät jatkuvaan islamin valkopesuun? Kun en ole käyttänyt alkoholin lisäksi elämäni aikana muuta huimausainetta kuin kannabista, uskon vahvasti, että nämä intelligentsiaan itsensä lukevat (muuthan eivät siihen harhaan eksy) ovat nauttineet jotain kovan luokan mielenlaajentajaa. Ei saatana kukaan vapaaehtoisesti tuollaisia päästä suustaan/näppäimistöltään. Korkean verenpaineen lääkkeenä käytetään vasodilaattoreita, joilla on suonia laajentava vaikutus, jolloin paineet laskevat. Onko näillä käytössä jokin cerebrodilaattori, jolla saadaan aikaan ei-välittömästi-fataali aivopöhö?
Itse kirkosta aikanaan erotessani totesin perusteluksi sen etten usko,johon todettiin,ettei tarvitsekaan.Siihen sitten kirkkoherralle vastasin,että jos uskoon tulisin,niin kyllähän sen seurakunnan silloin täytyisi olla vain uskovaisista koostuva yhteisö,joka itse myös touhunsa kustantaa,ja jossa ei poliittisilla tunnuksilla johtoon valita tyyppejä,jotka ajaa juuri raamatun vastaisia jippoja-eli mitä muuta nykyinen Ev.lut.kirkko on kuin yksi uusi väylä vallanhimoisille päästä edes johonkin neuvostoon aukomaan suutaan ja kokemaan vallan antamaa voiman tunnetta.Yhtä tekopyhää,kuin nykyisen paavin höpötys islamin ja kristittyjen samasta jumalasta,jonka osoituksena tämä idiootti pesee kristittyjen suurimmassa juhlassa muslimien jalkoja-olisi nuollut sitten perseetkin,sillä siitähän tuossa on kysymys muutenkin eli muslimien perseen nuolemisesta koko eliitin toimesta.Ilmeisesti luulevat säästyvänsä pommeilta ja kaulojen katkomiselta,pelkuriraukat.
VastaaPoistaT:Vesku
Koska en tänäkään vuonna pääsiäiskirkossa käynyt, tämä kävi kyllä minun pirtaani hyvästä saarnasta. Kari Mäkinen taas päästele sellaisia aivopieruja, että jutut täytyy lukea vähintään kahteen kertaan, kun ei meinaa uskoa silmiään. Jos valtionkirkko alkaa suojella kielteisen turvapaikan saaneita, eikö se ole lainvastaista samalla tavalla kuin ihmissalakuljetus? Irja Askola on toinen tuulihattu ja nämä kaksi ovat kyllä sellainen parivaljakko, että sotkeutuessaan päivänpolitiikkaan ja suostuessaan kovaäänisten vähemmistöjen käsikassaraksi, he unohtavat kokonaan sen tehtävän, johon heidät on palkattu, vieläpä isolla rahalla ja eduilla. Mutta ei sen ole väliä, koska kun Jeesus ei ollut suomalainen, niin kirkon ei tarvitse suomalaisten etuja puolustaa. Voi Ziisus! Kirkolle ei riitä enää edes se, että pieni Suomi on koko maailman sosiaalitoimisto, täytyy yrittää olla jotakin vielä enemmän. Ja kun monikulttuuria ja islamia kumarretaan, pyllistetään silloin niille tavallisille suomalaisille, jotka veroina kirkonkin toiminnan mahdollistavat.
VastaaPoistaRouva Ano
Mäkinen, huomasin muuten vasta, tuomitsee vihapuheet, mutta ei missään yhteydessä, kertaakaan ole tuominnut terroritekoja. Ikäänkuin vihapuheet olisivat pahempia kuin terrori. On siinä meillä neiti! Vihapuhe on vakavampi kuin vihateko...Pelko tämän tyylin Mäkisellä sanelee, siis islamin pelko ja eliitin kritiikin pelko. Neiti Mäkinen on pelkuri, eikä anasaitse edes mainintaa. Heikkoakin heikompi esitys! Lupaan tarjota perskännit täällä matka mukaan lukien sille, joka löytää Mäkisen puheista yhdenkään kohdan, jossa terrorismi tuomitaan.
VastaaPoistaLoistava saarna Ykä. Kävisin kirkossa mieluusti, jos siellä puhuttaisiin tuon tason asiaa.
VastaaPoistaMielenkiintoista jälleen todeta että kyllä se ruotsintauti vaan sinnekkin leviää. Mikä lie, onkohan se tuo länsituuli joka epidemian sinne kuljettaa. Pian Suomessakin riisutaan ristit kirkon seiniltä jottei loukata muslimeja.
En ole pappien puheista juuri muutenkaan piitannut, mutta kyllä tuo islamin kehuminen alkaa olla jo liian paksua.
Minäkin muuten huomasin tuon Terhi Koulumiehen aivopierun ja ajattelin että jumalauta, nyt siellä on koko kokoomus valjastettu tuon islamin valkopesun airueiksi. Koulumiehellä on pitkä lista luottamustehtäviä kyseisen puolueen riveissä ja on oppiarvoltaan sentään valt. maisteri, joten kyllähän hän tietää mistä puhuu.
Ja kaikki ihmettelevät ovatko he tulleet hulluiksi. Eivät ole. Follow the money.
Olen edelleen tiukasti sitä mieltä, että Bilderbergin käskyjaossa tulleita ohjeita aletaan myös meillä soveltaa käytäntöön. Hyvänä esimerkkinä Ruotsin Quisling,Reinfeldt, joka käskynjaolta tultuaan alkoi mädättämään maahanmuutolla koko yhteiskuntaa ja palkkioksi sai hyväpalkkaisen huippuviran amrikkalaisten oligarkkien omistamalta Chase Manhattan pankilta.
Suomeen on Stubbista muodostumassa Suomen oma Quisling, jonka parasiittimyönteisyys on aivan samaa luokkaa kuin naapurimaassa. Luojan kiitos hän ei ole pääministeri, eikä koskaan sellaiseksi tule. Stubb, joka viihtyy maailmalla paremmin kuin Suomessa, on pikkuhiljaa rakentamassa itselleen myös kansainvälistä karriääria, tosin suomalaisten hyvinvoinnin kustannuksella. Ei Kokoomuksen valkopesu tähän pääty. Jatkoa tullaan seuraamaan mielenkiinnolla, milloin seuraava henkilö antaa oman panoksensa tälle uudelle agendlle.
Niin muuten islam ei ole uskonto siinä mielessä kuin kristinusko. Se on poliittis taloudellinen järjestelmä, josta uskontoa on eri arvioiden mukaan n. 40%.
Tervehdys Kumitontulle, Strix Senexille, Castorille, Veskulle, Rouva Anolle, Beckerille ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaKumis: Minä luulen, että akseli Mäkinen, Askola & kumpp omaavat kyllä jonkinlaisen jumaluskon. Ainakin se tekee touhun astetta helpommaksi, sillä eihän Yläkerran Äijä ole koskaan varsinaisesti kertonut, että mikä hänen tahtonsa on. Tämä jättää määrittelyn sertifikoiduille pappishenkilöille ja hehän osaavatkin sitten määritellä oikein urakalla. Ja tuo palkinto on todellakin varsin kuvaava, sillä vasemmisto on asiakseen röhönauranut kristilliselle kirkolle iät ja ajat ja nyt kirkko huomaa (ja vielä tunnustaa) olevansa samalla puolella sen kanssa.
Strix Senex: Titteli voisi käydä. Toisaalta kun ottaa huomioon kirkon linjan, niin kävisikö Alistuneitten Mufti?
Castor: Seuraava vaihe muuten saattaa olla tosiaankin se, että evlut kirkko tunnustaa Muhammedin jonkunlaiseksi omaksi profeetakseen, koska ”eiväthän uskontojemme erot niin suuren suuria ole”. Paavihan on katolisen kirkon mukaan Jeesuksen työn suora jatkaja ja käskynhaltija maan päällä. Protestanttinen arkkipiispa on loppujen lopuksi vain virkamies ja on huvittavaa, kuinka suvaitsevaistollemme nyt kirkon apu niin kovasti kelpaa.
Luulisin, että näitä rohkeita kirkonmiehiä Suomessa ovat niitä, jotka mielletään virallisessa kirkossa lahkolaisiksi ja siksi tuomitaan. Näkisin, että heille tärkeintä on kristinusko, ei kristinuskon nimellä toimiva maallinen virasto.
Tuo Koulumiehen pläjäys on kyllä uskomaton. Tuon logiikan mukaan jos järkevästi toimittaisiin ja todettaisiin olevamme sodassa, niin sitten pitäisi alkaa suorat sotatoimet. Sen sijaan me käymme sotaa ottamalla rajojemme sisälle aina vain enemmän vihollisen sotilaita oman sosiaaliturvamme varaan ”kotoutettavaksi”. Ja joo, nyt kun muistelen, niin äkkiseltään en muista Mäkisen tuominneen kuin vihapuheen ja suvaitsemattomuuden.
Vesku: Ajattelen samoin ja sääliksi käy ihan oikeasti uskovia. Mitä helvettiä tämä kirkko heille tarjoaa? Tuo paavin ele oli äärimmäisen alistumisen ele ja sanat eivät riitä kuvaamaan häpeää.
Rouva Ano: Tuo valtionkirkon ilmoitus kielteisen päätöksen saaneitten suojelusta ja siis toisinsanoen viranomaisen vastustamisesta on aika mielenkiintoinen. Varsinkin jos viranomaiset eivät asiaan puutu. Tarkoittaako se kääntäen sitä, että muilla ihmisillä on puolestaan oikeus muiluttaa myönteisen päätöksen saaneita Haaparannan puolelle viranomaispäätöksestä välittämättä?
Becker: Kiitokset. Ruotsissahan muslimit juhlistivat kristillistä pääsiäistä huutamalla rukouskutsuja kovaäänisistä. Oletan, että tämä leviää meillekin. Ja miksei niitä voisi huudattaa kellotapuleistakin, kun suurimmassa osassa on kuitenkin kellojen sijasta kaiuttimet. Minä en sinänsä tyrmää näitä Bilderberg- ym. teorioita, mutta ihmettelen kyllä. Suurella kansainvälisellä rahalla olisi mahdollisuus kaapata kontrolli Euroopassa muutenkin, joten miksi saattaa maanosa ensiksi kaaokseen ja taloudelliseen romahdustilaan? Miksi täyttää maanosa ihmisillä, jotka ovat fanaattisen uskonsa vuoksi vaikeita / mahdottomia kontrolloida? Minulla ei vaan yksinkertaisesti ymmärrys riitä. Stubbin kohdalla muuten luulen, että heppu on jo hiukka paniikissa. Tyypin arvostus laskee ja sitä myötä mahdollisuudet niihin suurimpiin Brysselvirkoihin. Katainen osasi realisoida maanpetturuutensa juuri sopivalla hetkellä.
Ano: Kiitos kommentistasi, mutta valitettavasti jouduin jättämään sen julkaisematta, minkä hetken miettimisen jälkeen varmaan ymmärrät itsekin. Tätäkin blogia epäilemättä seurataan nettipoliisin toimistossa.
Herran pääsiäisrauhaa sullekin, Yrjö Perskeles! Oli kyllä voimakas saarna, niin sisällön kuin ilmeisen ulosannin suhteen. Eronnut kirkkoherra vissiin poistui pitkää käytävää myöten pääovesta, mikä tietysti kantaa erityisen symboliikan. Olemmekin ihan hiljakkoin käsitelleet kirkon alennustilaa, joka nyt arkkipiispan suulla on ns. puhjennut kukkaansa. Olen tuntenut tuollaisen rennon, siviilissä sekä tarvittaessa saarnatessaankin varsin rahvaanomaisen pappismiehen - hän oli itse asiassa kutakuinkn läheistä sukua perheellemme. Tuolloin, 60-70-luvuilla hän ei enää tehnyt seurakuntatyötä vaan oli korkeissa asemissa kirkossa. Ukko oli Kekkosen kavereita, mutta meillä käydessään ei epäröinyt heittää ankaria kekkosvitsejä. Hän oli ankara kommunismin vihaaja - käytti kommareista usein nimitystä "bolshevikit". Hän tiesi myös kirkkoon pesiytyneet punapapit, eikä säästellyt sanojaan heitä kommentoidessaan. Muistan hänen kertoneen myös Muhammedin opista, ja viesti oli kuin Churchillin kirjoituksista! Oli luullakseni niitä, jotka viimeiseen asti suojelivat ev.lut. kirkkoa tuolta mädätykseltä. Kuoli korkeassa iässä, mutta ei - Herran armosta? - ehtinyt nähdä tätä alennustilaa.
VastaaPoistaNykyisen "nuivan" papiston ongelma on, että polttivat voimansa ja uskottavuutensa jo 90-luvulla mm. naispappeuden vastustamiseen. Monet heistä ovat varsin ankaria meidän maallisten ihmisten heikkouksia kohtaan. Näin heidän fokuksensa rajautuu oikein uskovien vahtimiseen sen sijaan, että huomio kiintyisi kristittyjen suojelemiseen tämän uskonnon avoimilta vihollisilta. "Hyttysen he siivilöivät, mutta nielaisevat kamelin", kuten Jeesus kuvasi farisealaisten väärää fokusta Jumalan tahdon toteuttamisessa (hyönteiset ja kamelinliha ovat molemmat juutalaisilta kiellettyä ruokaa, huom.)
Ajattelevalla papistolla olisi kyllä vahvat teologiset perusteet asettaa arkkipiispan ja eräiden muiden piispojen lausunnot erittäin kyseenalaisiksi. Mutta onko heitä tarpeeksi, ja riittävän uskottavissa asemissa? Joko papiston enemmistö on "vapautuksen teologian" punamädättämää porukkaa?
Tähän liittyen ajatus taas liitää: Seurakuntahan on noin juridisesti itsenäinen oikeusyhteisö, joka mm. omistaa kiinteistönsä. Millaisellahan menettelyllä Kirkkolain mukaan voisi yksittäisen seurakunnan olla mahdollista erota hiippakunnasta ja kirkkokunnasta? Ja vaikka liittyä ulkoseurakuntana esim. Namibian ev.lut. kirkkoon, joka on itse asiassa suomalaisten lähetyssaarnaajien perustama ja teologiassaan tietääkseni - olosuhteiden pakosta? - huomattavasti nuivemmalla tasolla kuin Suomen emokirkko?
terv. Achtung
Tervehdys Achtung, ja kiitos hyvistä huomioista. Pääovestahan päähenkilö luonnollisesti poistui. Ensimmäinenhän, tai ainakin tunnetuin niistä ensimmäisistä punapapeista oli Terho Pursiainen. Minä en tunne Suomen kirkkohistoriaa tarpeeksi hyvin, että osaisin määritellä missä vaiheessa tämä murros tapahtui, mutta varmaankin tuo naispappeuskysymys oli yksi suuri osa. Ja mikä on todellakin vanhakantaisempien pappien osuus seurakunnissa? Onko heitä tarpeeksi minkäänlaiseen vastarintaan? Itse kallistun sille kannalle, että kirkko taitaa nykymuodossaan olla kokonaan menetetty. Mutta tuo ideasi seurakunnan eroamisesta ja liittymisestä Namibian ev.lut kirkkoon on kyllä mielenkiintoinen. Joku kirkkolakia paremmin tunteva voisi kommentoida, että onko se teknisesti mahdollista.
VastaaPoistaToki ano ja syrjänperäläiset ymmärtävät miksi kommentti ei tule näkemään julkisuutta. Oikeastaan ne asiat joita syrjänperäläiset tuovat esiin kauttani, ovat tarkoitettu Ykälle ja hotellin henkilökunnalle.
VastaaPoistaSiellä syrjänperällä tapahtuu asioita joista harva tietää ja ehkä paikan syrjäisyydestä johtuen ei juuri ketään edes kiinnosta.
Kuitenkin myös he ovat suomalaisia.
Ja ovat huolissaan, kuten niin moni, siitä mihin tätä maata ollaan ajamassa.
Kuten aiemmin olen maininnut, siellä on tehty valmisteluja, aivan kuten hyvin monessa paikassa pitkin maata.
Mieluiten syrjänperän asukkaat eläisivät rauhassa kuten esi-isänsä saivat tehdä iät ajat, mitä nyt naapurit välillä intoutuivat pieneksi käymänsä maa-alueen laajennushankkeita ajamaan.
Mitä tulee vasaraan ja nauloihin, kun joku saa jossain jonkun ajatuksen, niin aina, ihan riippumatta siitä oliko ajattelija edes maininnut asiasta kenellekkään, tulee joku joka toteuttaa sen ajatuksen.
Niin hyvässä kuin pahassa.
Ei tätäkään tarvitse julkaista. Eikä edes lukea loppuun asti jos ei huvita.
Tosiaan, pääsiäisen kunniaksi meni sitten yksi "sankari" polttamaan kirkon Ylivieskassa. Niin tarkkaan en ole viitsinyt uutisia lukea, jotta mikä oli motiivina. Odottelen sitä hetkeä, että jossain Ranskassa, Saksassa, Ruotsissa tai miksei jossain muussa EU-maassa tehdään samantyylinen tihutyö jotain (suur)moskeijaa vastaan. Voin vain kuvitella valtavirran meedian otsikoita, vihapuhe ja -rikos jne toitotusta.
VastaaPoistaLoppukaneetiksi sitten tällainen meemi natsismista ja islamista, jos se on poistettu tuolta niin teksti menee näin "When muslims tell you it's only small percentage of muslims that are extremist. Just remember only about 7% to 10% of Germans were nazies and look how that turned out".
Kari Mäkinen näköjään sitten päätti myös omalta kohdaltani miten suhtaudun ev.lut. kirkkoon, erohan siitä tuli! Odottelen pääsiäisen yli ennenkuin laitan erohakemuksen vireille, se vähä on vielä kunnioitusta jäljellä kirkkoa kohtaan.
- Soomepois Eestist -
Tervehdys, Anolle ja Soomepoisille Eestist & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Tokihan minä tämän julkaisen. Sillä syrjänperäläisiä on paljon. Heitä löytyy kaupungeistakin. Ja elämme maassa, jossa valtiokoneisto on ottanut asiakseen kiristää syrjänperäläisten pinnaa ja se julistaa maamme suurimmaksi ongelmaksi, että syrjänperäläisten pinna kiristyy, vaikkei saisi. Syrjänperäläisten tulisi vain hyväksyä ja mielellään julkisesti ylistää heille vahingollista suvaitsevaisuuden sanomaa. Ja se tie ei pääty hyvin. Valtiovallankin kannattaisi ottaa asia vakavasti. Ei siksi, että syrjänperäläiset ovat vittuuntuneet, vaan siksi, mistä se johtuu.
Soomepois Eestist: Nää kirkonpolttajat lienee porukkaa, jotka ovat kuunnelleet liikaa jotain doom-metallia tai mitä hittoa se nyt onkaan ja käyttäneet liikaa tajunnanlaajentajia. Tosi paska juttu, sillä siinä sitten poltettiin taas yksi pala suomalaista historiaa. Moskeijoitahan ei ole pahemmin poltettu, mutta mitä on asioita seurannut, niin esmes Ruotsissa turvapaikkahuilailijat ovat olleet kovasti ahkeria sytyttelemään omia tilojaan tuleen milloin mistäkin syystä ja täällähän ne uutisoidaan ns. hieman värittyneesti.
Näkyi vielä meemi linkissä ja sehän pitää paikkansa. Sama muuten toimii kommunistien kanssa. Ne olivat aikanaan Venäjällä hyvin pieni, mutta hyvin röyhkeä porukka ja kuinkas kävi? Itse erosin kirkosta jo kymmeniä vuosia sitten, ennen sen nykytilaa. Oma perusteeni oli silloin, että uskonto on ihmisen oma asia, eikä se tarvitse mitään turvonnutta organisaatiota sanomaan, kuinka uskot. Itse olen uskonnon puolesta aina ollut agnostikko. Emmää tiedä, ja loppulaskussa ei oikein pahemmin kiinnostakaan. Kun minä kuolen, niin näen kyllä onko sen rajan takana mitään ja jos ei ole, niin minä en silloin tajua mistään mitään eikä asiantila silloin pahemmin harmitakaan.
Pääsiäisrauhaa Pakistanin pahenevassa ahdingossa oleville kristityille sitten toivotettiin rauhanuskonnon puolesta,72 kuollutta tällähetkellä,yli 300 loukkaantunutta-useat kriittisessä tilassa.Isku puiston leikkikentälle,missä kristityt viettivät pääsiäistä perheineen.Kuolleet pääasiassa lapsia ja naisia.Arkkipiispa Mäkinen,piispatar Askola:tällaisia tekoja tekeviä ja tukevia,hädintuskin ihmiseksi luokiteltavia,te olette suojelemassa,siitäkin huolimatta,että jopa islamisoituneet viranomaiset määräävät heidät lähtemään!
VastaaPoistaAaaarrrrggghhhh!
T:Vesku
No, tässä nyt on sellainen asia, että ei noista askoloiden mielipiteitä oikein allekirjoita maakuntien pastoritkaan. Tämä kirkon rälssi edustaa kirkossa samaa todellisuudesta vieraantunutta poppoota kuin muukin julkisen sektorin johto.
VastaaPoistaEi tästä kauaa ole kun paikallisen pappismiehen kanssa juttelin ja yllättävän samaa mieltä tilanteesta oltiin. Siinä on vain se, että syöminen se on maalaipapinkin pääelinkeino. Kovasti jos rälssiä kritisoi, niin jää se seuraava puolenvuoden pätkätyö saamatta.
Ja eikähän tuo ole näköjään vain ev.lut ongelma. Eikös se paavi juuri käynyt pesemässä muslimien jalkoja?
Siinä valossa, tietäen Soinin uskonnon, niin PS harjausinto ei enää niinkään kummastuta.
-KKi-
Kiitos jälleen Ykälle aiheeseensa hyvin kolahtavasta kirjoituksesta.
VastaaPoistaMutta, jättäisin kuitenkin vähän eriävän mielipiteen kirkkoherra Jötikän toiminnasta:
-Ei kristinuskon perussanoma tai Kristuksen suorittama syntien sovitus ole mihinkään kadonnut, kirkkokansa tarvitsee edelleenkin lakia ja evankeliumia.
-Ei vastuullinen seurakunnan paimen jätä vastuulleen uskottuja sieluja heitteille ja totea heille että ”soronoo, se oli tässä!”
-Jos emäkirkon toiminta tai oppi tms. ei miellytä, niin siitä voi erota - niin on ennenkin tehty. Mutta eron jälkeen perustetaan oma seurakunta, jossa oppi on raamatun sanan mukaista, tai mukautettu sen oppisuunnan mukaan, mitä kirkkoväki tunnustaa (reformistit, baptistit, jne, jne.) TAI liitytään jo olemassaolevaan kirkkoon, jossa opin asiat ovat kohdallaan. Esimerkkinä tällaisesta kirkosta Suomessa on STLK, joka on ollut itsenäinen, omavarainen ja on aina ollut täysin irrallaan valtionkirkosta ja kaikista sen kotkotuksista.
-Se, että seurakunta(laiset) joutuu maksamaan oman kirkkonsa toiminnasta (tilavuokrat, papin palkan, tms.), on se hinta mikä tulee omasta uskonnollisesta riippumattomuudesta.
Eli ehkäpä seurakuntalaiset puhuvat ex-kirkkoherra Jötikän uuden, vastaperustetun ja kunnantalon vuokratuissa nuorisotiloissa kokoontuvan Huitsinnevadan Luterilaisen Seurakunnan pastoriksi, eivätkä päästä tätä katkeroitumaan itsesyytösten keskelle ravintelin ovensuuhun…
Tämmöistä epistolaa täältä Tsadin suunnalta,
t. Riku Raunioilla
Ateistit eroilivat aikanaan kirkosta Päivi Räsäsen kommenttien kiihdyttäminä.
VastaaPoistaUskovaiset eroavat nykyisin kirkosta sen vuoksi että kirkko on hylännyt uskon, uskovaiset ja pyhät tekstinsä.
Arkkipiispa Mäkinen ja Irja Askola ovat aivan kuin ne Raamatun varoituksissa mainitut eksyttäjät, joita pitää ihan erityisesti välttää, varoa ja tyrkätä sivuun.
Jos Mäkinen ja Askola eivät ole susia lampaan vaatteissa, eksyttämään keskittyviä vääriä paimenia ja Kristuksen kristinuskosta yleishumanistisella höttöpuurolla korvanneita saatananpalvojia niin mitä ne sitten ovat?
Suosittelen Ykälle ja kaikille muillekin Ykän blogin ystäville kirjaa "Kristus rautaesiripun takana". Se kertoo Richard Wurmbrandin elämästä ja teoista kommunistisessa Romaniassa. Sellainen varoitus, että kirjaa on vaikea lukea itkemättä.
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Richard_Wurmbrand
Jos pitäisi kaikista tämän planeetan sankareista valita yksi henkilö rohkeuden symboliksi, niin minun valintani olisi Wurmbrand.
Suomen kirkko tarvitsisi nyt Richard Wurmbrandeja askoloiden ja mäkisten tilalle. Ikävä kyllä ev.lut kirkon sisällä ei ole tilaa rohkeille kristityille, joten nämä siirtyvät lähetysjärjestöjen palvelukseen. Kostona ev.lut -kirkko tietenkin leikkaa niiden avustuksia ja tunkee rahat islamin levittämiseen.
Aamen, veli Perskeles, Aamen
VastaaPoistaOlipas taas hyvä tarina. Minusta, kirkosta aikoja sitten eronneena ja ateistina, tuntuu, että EvLut kirkossamme on tajuttu semmoinen asia, että ihmisten usko jumalaan (pienellä j:llä) on horjunut. Täysipäiset "tolkun ihmiset" tajuavat, ettei taruolentojen ihmetekoihin kannata uskoa. Ja siksi kirkkoraukka henkitoreissaan lähtee valtavirran mukaan, pitääkseen nenänsä vedenpinnalla. Huonostihan siinä käy, mutta niin kävisi joka tapauksessa.
VastaaPoistaTähän mitenkään liittymättä, vaimo on matkoilla, ja eilen kun oli kaunis ilta, lähdin paikallisjunalla aikani kuluksi pääkaupungin keskustaan, ihan vain kävelemään ja parilla olusella ja intialaisella ruoalla käymään. Heti meidän paikallisasemallamme, jota en ole aikoihin käyttänyt, huomasin uuden ilmiön: suuri, ellei suurin, osa porukasta oli matuja. Ei siinä mitään, mutta sekä omalla asemalla, että Helsingissäkin, näkyi lähi-itäläisen näköisiä miehiä, jotka jostakin kumman syystä kulkivat kolmen porukoissa, Saattoi olla sattumaakin, mutta tuntui omituiselta, että kolmen lähi-itäläisen miehen joukkoja näin erittäin monia, ja miehet olivat nuoria, hyväkuntoisia, sotilaan oloisia. Ei mulla muuta.
Tervehdys Veskulle, KKi:lle, Rikulle Raunioilla, Ano1:lle, Ano2:lle, Reijo Koiraalle ja Juha R:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaVesku: Jep. Kohteena nimenomaan kristityt. Mutta hei, tuo on pientä. Sillä Suomessa on puhuttu rumia sanoja. Pakko priorisoida suuttumisen ja suvaitsemisen kohteet.
KKi: On varmasti niin, että kaikki papit eivät suinkaan jaa tuota Mäkisen ja Askolan epistolaa. Mutta sitä en tiennytkään, että papeillakin on menty tähän toistuvien määräaikaisten työsopimusten tilaan. Se nimittäin tukkii työntekijän turvan varsin perusteellisesti. Soinia voi sanoa perussuomalaisten tulpaksi. Kun se tulppa on saatu otettua irti, niin sitten nähdään, että mihin puolueesta on.
Riku Raunioilla: Tulee muistaa, että minä en ole uskovainen, joten tietyt asiat jäävät varmasti minulta huomaamatta. Uskovainen kirjoittaja olisi epäilemättä jatkanut tarinaa kertomallasi tavalla. Vaan uuden seurakuntatoimensa ohella voisi Jötikkä kuitenkin myös aika ajoin harjoittaa voimaperäistä lähimmäisenrakkautta Örinäoksan ovella.
Ano1: Uskonnollisen ihmisen näkövinkkelin kautta asia on varmaan noin. Itse ajattelen heitä lähinnä poliittiseen muotiin hurahtaneina virkahuorina joitten toiminnassa poliittisuus on etusijalla.
Ano2: Kiitos vinkistä.
Reijo Koiras: Ja Lällähin rauhaa!
Juha R: Tämä on varmasti mahdollista. Ihmiset ovat koko aika enemmän maallistumassa ja sinänsä tapakristittyjähän suomalaiset ovat pääosin olleet pitkään. Sääliksi vain käy niitä ihan oikeasti kristillisiä ihmisiä. Helsingin kaupunkikuva on kyllä muuttunut aika radikaalisti siitä, minkälainen se oli kun sinne itse aikanaan muutin. Poismuuttaessanihan se oli jo perin rikastettu.
VastaaPoistaIlmeisesti myös Kartsa ottaisi vastaan myös sotarikolliset ja elintasopakolaiset?
Tämä on jäänyt mieleen, kun ovat päässeet uutisiin, valitusta milloin mistäkin
ruuasta, säästä. Olisi varmaan kannattanut katsoa kartasta minne menee, onhan tämä
melko pohjoinen maa.
Karin Mäkisen harhaoppisia ajatuksia pari vuoden takaa.
Ei muuten ole uusia jumalia, vaikka ei olisikaan uskonnollinen.
Vaan vääriä jumalia.
http://yle.fi/uutiset/arkkipiispa_rinnastaa_profeetat_ja_ilmastotutkijat/6915714
Erooakin joku näitä puheista.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/keskustan-kansanedustaja-pettyi-arkkipiispan-lausuntoon-aikoo-erota-kirkosta/5810986
Toinen piispa puhuu vihapuheesta...
http://yle.fi/uutiset/espoon_piispa_tapio_luoma_suurten_uskontojen_rinnakkaiselo_on_mahdollista_suomessa/8768131
http://mvlehti.net/2016/03/27/espoon-piispa-tapio-luoman-suvakki-ideologia-islam-ja-kristinusko-rinnakkaineloon-suomessa/
Rikun mainitseman Suomen Tunnustuksellisen Luterilaisen Kirkon, ent. Luther-Säätiön, oppi on juuri sitä mitä mainitsin edellisessä viestissäni farisealaisista synnin kyylääjistä. He suuntaavat energiansa luterilaisen opin puhtauteen; terveiden parantamiseen sairaiden asemesta.
VastaaPoistaTehdäänpä ajatusleikillinen vertailu. Apostolit Pietari ja Paavali hakeutuivat silloisen maailman keskukseen Roomaan, levittivät siellä oppiaan ja kokivat kumpikin marttyyrikuoleman ilmeisesti v. 63-64 jKr (ei siis jaa!). Jos Rooman seurakunnan johdossa heidän jälkeensä olisi ollut mäkisiä ja askoloita, olisivat keisarin sotilaat soluttautuneet saman tien heidän katakombiseurakuntaansa, ja kristillisen kirkon päättäjäisiä olisi vietetty Colosseumilla viimeistään huhtikuun iduksena v. 67, keisari Neron peukuttaessa aitiostaan erityisen massiivisia suurpetojen ruokkiaisia.
Jos taas johdossa olisivat olleet STLK-tyyliset hengenmiehet, liike olisi surkastunut oikeaoppisten keskinäiseksi salaseuraksi, joka olisi voinut säilyä ehkä sata vuotta pitempään. Apostolit olivat näet strategisesti uskomattoman tehokkaita lähetyskäskyn täyttäjiä: he ymmärsivät mm. olla vaatimatta "pakanoilta" (siis ei-juutalaisilta") ympärileikkausta tai kashrut-ruokavalion noudattamista. Heidän seuraajansakin näyttävät pitäneen strategianaan koko yhteisön arvomaailman ohjausta ennemmin kuin yksittäisen seurakuntalaisen 100% oikeaoppisuutta. STLK:nkaan papit eivät ole tätä ymmärtäneet, eivätkä ikiaikaista papin ohjetta: hyvän saarnan on 1)lohdutettava piinattuja _ja_ 2)piinattava lohdutettuja. (Jötikän saarnassa molemmat elementit olivat kyllä esillä, kiitos, Ykä.)
Näin ollen tavalliselle vittuuntuneelle ev.lut. seurakuntalaiselle STLK-seurakunnan perustaminen ei ole mikään vaihtoehto. Häntä jurppii ennen kaikkea se, että hänen kirkollisveroäyrisillään rahoitetaan selvästi havaittavaa omaan laariin kusemista, ja sitä jopa voidaan tehdä hänen memeettisten tai jopa geneettisten esi-isiensä selkänahasta rakennetuissa Herran huoneissa.
En nyt ole ehtinyt perehtyä Kirkkolakiin, mutta oletan, että siinä ei ylipäätään tunneta sellaista tilannetta, jossa seurakunta haastaa opillisesti kirkon. Näin ollen luulen, että seurakunta voisi, omaisuuksineen, erota kirkosta vain siten, että se esim. seurakuntaäänestyksen tai äänioikeutettujen (min. 15v.) valtakirjojen 100% kattavuudella näin tekisi. Tällöin, oman ymmärrykseni mukaan (Castor pudottakoon oletuksen, jos olen väärässä), ev. lut. seurakunnasta tulisi Kirkkolaista riippumatta yhdistyslain tarkoittama uskonnollinen yhdyskunta, joka olisi juridisesti vapaa tekemään mitä lystää. Toki tällöin sen pitäisi myös järjestää itse jäsenmaksujensa keruu yms. Ja kristillisestä seurakunnasta kun puhutaan, sen pitää myös hakea opillinen auktoriteettinsa korkeammalta tasolta, vaikka sitten Namibian ev. lut. kirkon jäsenyyden kautta. Voisiko, Ykä, Huitsinnevadan seurakunnalla olla näin kattava opillinen näkemys?
yst. terv. Achtung
Hilipati heijaa, notta näin
VastaaPoistaPäivi Granlund
"On hyvä, että ihmiset, jotka eivät koe kirkkoa omakseen eroavat. Kirkkoon kuuluminen on ihan vapaaehtoista.
Koti uskonto ja isänmaa on järkyttävää kristinuskon pilkkaa ja jopa epäjumalan palvelusta.
Kristuksen sanoma ja pelastustyö otetaan henkilökohtaisesti vastaan. Siitä seuraa rakkaus lähimmäisiä ja jopa vihollisia kohtaan. Kristityn tie on hyvin kapea, mutta palkitseva ja täynnä kilvoittelua itsensä kanssa. Se kutsuu rajat ylittävään rakkauteen. "Minä olin outo, ettekä ottaneet minua huoneeseenne..." Matt 24, 41-46.
Kristinuskon yhdistäminen nationalismiin on epäjumalan palvelusta. Katolilainen Hitler sai tästä aikaan cocktailin, jonka seurauksena tuhottiin 6 miljoonaa juutalaista, kymmeniä tuhansia vammaisia, homoseksuaaleja, toisin ajattelijoita ja heidän suojelijoitaan. Syttyi maailman historian verisin sota."
Asia kunnossa. Toivottaa:
-KKi-
Tervehdys Anolle, Achtungille ja KKi:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Kiitos linkeistä. Näistä alkaa pian saada kasaan ”Karin kootut”. Ja kyse ei ollut Kari Suomalaisesta, jonka koottuja teoksia plärää mielellään.
Achtung: Ymmärrän pointtisi, mutta tämä menee sen verran teologian puolelle, etten kommentoi sen kummemmin. Mutta tuo idea siitä, että kokonainen seurakunta ottaisi ritolat kirkosta on kyllä mielenkiintoinen.
KKi: No jopa pit Päivi suarnan… myö jouvuttaan kalmistoihin pojat…