perjantai 27. huhtikuuta 2018

LAHTARIN JA PUNIKIN VAPPU


Vappuaatto Helsingissä Herran vuonna 2018


Vappua juhlistavan Helsingin katuja käveli kaksi miestä joitten oli hieman hankalaa tottua vuoden 2018 vaatetyyliin mutta he ymmärsivät että joukosta ei kannattanut erottua liikaa. Siinähän Kolmatta Linjaa tepastelivat Lahtari ja Punikki jotka olivat vihankostajina ampuneet toisensa Tampereen taistelussa vuonna 1918 mutta sittemmin tulleet Taivaassa hyviksi ystäviksi. Molemmat olivat alun perin olleet kotoisin Helsingistä. Punikki oli ollut tavallinen sekatyömies ennen värväytymistään punakaartiin ja Lahtari puolestaan oli ollut opiskelija ennen kuin oli lähtenyt jääkäriksi Saksaan. Nämä Taivaasta lyhyen maanpäällisen loman saaneet toverukset katselivat arvioiden kulmia ja rakennuksia etsien jotain tuttua. Punikki totesi näkymiä katsellessaan:

- No on täällä sentään jotain tuttua. Aika paljon täältä on kyllä purettu ja rakennettu uudelleen ja mikäli muistan oikein niin nää uudet rakennukset on kopioitu kyllä suoraan niistä kanahäkeistä mitä minä rakentelin ennen kapinaa.

- Joo… siltä se näyttää. Pyhä Pietarihan kyllä varoitti meitä että kulttuurishokki saattaa olla melkoinen. Mutta rakennukset on kuitenkin rakennuksia, ne muuttuvat ajan myötä ja onhan täällä tosiaan vielä paljon tuttujakin taloja. Vaan entäs nää ihmiset? Niitä minä ihmettelen. Ketä… tai siis mitä noikin tyypit tuolla oikein on?

Lahtari oli esittänyt kysymyksensä mukaansa saamalleen Taivaalliselle Älykännykälle joka vastasi:

- Nuo ovat hipstereitä. Ärsyttäviä ehkä mutta eivät millään lailla vaarallisia. Ei niistä kannata huolehtia.

- Entäs toi jätkä jolla on hamppuköyttä tukkana?

- Se on puolestaan rasta. Tai oikeastaan semmonen wanna be-rasta kas kun se on kuitenkin suomalainen. Varsinaiset rastat ovat jamaikalaisia joka sijaitsee Suomeen nähden ihan huitulan helevetissä. Tää on pojat tätä nykyaikaa tämä. Ulkomaalaisia vaikutteita joista Suomessa ainakin osa ihmisistä on kovasti innoissaan.

Lahtari totesi että ehkäpä kaikilla ajoilla on omat omituiset ilmiönsä. He silloin aikanaan tappoivat toisiaan ja nykyisin itsensä pelleksi julkisesti tekeminen on puolestaan päivän sana. Olihan se sinänsä tietysti vähemmän hengelle hupaa. Sitten hän sanoi Punikille:

- Tiedätkös, ystäväni. Näyttää muuten vähän siltä että se sinun puolesi sitten pitkässä juoksussa peri sittenkin voiton vaikka sen varsinaisen rähinän me valkoiset voitettiinkin. Täällähän on nimittäin haalarit päällä kulkevaa väkeä ihan pilvin pimein. Eikös ne nyt kumminkin duunareita ole ja kun tässä on vappujuhlakin menossa niin liekö tuo sellainen työväenluokan voittoa juhlistava puku?

Punikki vastasi puolestaan:

- Joo, minä olen pannut tuon saman merkille. Tosin ihmettelen sitä että valtaosa noista duunareista näyttää olevan melko nuoria naisia. Miehiä on haalareissa yllättävän vähän. Tuossa näyttää noita haalarinaisia tulevan muutama ja yhdellä ainakin näkyy olevan vasemmistoliiton merkki rintapielessä. Se vasemmistoliitto on käsittääkseni se nykyinen vasemmistopuolue. Jos kysyttäis heiltä… anteeksi neiti, voisitteko kertoa meille nykyisestä suomalaisen työmiehen tilanteesta? Me kun ollaan oltu pitkään… tota noin… ulkomailla.

- Mitäs tyyppejä te oikein olette? Menitte ja määrittelitte sukupuoleni törkeän maskuliinisilla ennakko-oletuksilla. Ja muutenkin puhuitte sovinistista paskaa. Työmies? Miten niin vaan mies? Haistakaa kuulkaa oletettu sukupuolielin.

Naispuoliset haalareissaan kulkevat duunarioletetut poistuivat niskojaan nakellen ja sekä Punikki että Lahtari ihmettelivät hieman saamaansa tylyä vastakaikua. Kohteliaita ja tiedonhaluisiahan tässä vaan pyrittiin olemaan. Heitä kohti oli tulossa jälleen samanlainen naisporukka mutta Punikki älysi pyytää Taivaalliselta Älypuhelimelta pikabriiffauksen. Sen turvin hän yritti sitten onneaan uudestaan:

- Päivää, arvoisat henkilöoletetut. Voisitteko kertoa meille nykyisestä suomalaisen työhenkilön tilanteesta? Me kun ollaan oltu pitkään… no… ulkomaankomennuksella.

- Suomalainen työhenkilö tukee kaikin mahdollisin keinoin vapaata kansainvälistä liikkuvuutta ja vastustaa yhtä lailla kaikin mahdollisin keinoin sitä, että kehitysmaalaista maahanmuuttoa pyritään rajoittamaan. Ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa eikä sellaiset keinotekoiset asiat kuin rajat tai taloudelliset resurssit voi eikä saa sitä estää. Meillä on tilaa, meillä on varaa ja meillä on velvollisuus. Tämä on prioriteetti. Ja työhenkilöt kannattavat ehdottomasti sitä että translaki on saatava välittömästi voimaan!

Punikki raapi hieman päätään. Translaista hän ei oikein osannut kysyä. Se tuli ehkä venäjän kielen sanasta transport ja meinasi vissin joitain kuljetus- ja tullisysteemeitä. Toivottavasti. Ehkä hänen oli parempi olla kysymättä ja ennen kaikkea tietämättä. Mutta kun tyttösen selvitys jäi joka tapauksessa hieman epäselväksi niin hän pyysi hieman täsmennystä:

- Niin tota… mutta kun minä en oikeastaan kysynyt tuota. Minkäslainen on se tavallisen suomalaisen, siis suomalaisen työläisen asema? Sellaisen kun tekee, no, niinkun työtä.

- Jaa… ei me oikeastaan siitä niin tiedetä… kun ei meidän piireissä niitä oikein liiku.

- Niin mutta mehän ollaan Kalliossa ja tämä jos mikä on työläiskaupunginosa.

Haalarit päällä kulkeva eikä ehkä niinkään duunareihin itsensä lukeva tyttöporukka räjähti nauruun:

- Työläiskaupunginosa! Toi oli paha. Oletteko te karanneet tänne jostain sisällissodan ajoista?

- Tavallaan joo… mutta kun teillä on nuo haalarit päällä niin missäs hommissa te oikein olette?

- Hommissa? Me missään hommissa olla. Me ollaan yhteiskuntatieteitten opiskelijoita Helsingin Yliopistosta. Minä itse opiskelen uhriutuvaa feminististä tilastovääristelytutkimusta.

- Jaa, tota noin anteeksi aiheuttamamme häiriö. Jos me tästä jatketaan matkaa.

Nuoret yhteiskunnallisesti valveutuneet naiset jatkoivat matkaa ihmetellen että mitähän hyypiöitä nuokin olivat. Vieläkö tommosia on olemassa? Mistähän Takahikiän Perähikiältä nuo on tänne eksyneet? Punikki näytti sekä ihmettelevältä että perinteisen suomalaiskansallisesti vittuuntuneelta. Suomalaisen miehen perusvitutushan on tunne joka on kautta historian yhdistänyt kaikki yhteiskuntaluokat. Lahtari puolestaan huomasi että vastaan tuli taas uusi haalariporukka mutta yhdellä naisista oli rinnassaan kokoomuksen pinssi. Sehän oli se nykyinen oikeistopuolue. Hän totesi että jospa hän kyselisi:

- Anteeksi häiriö, mutta voisitteko kertoa minkälainen on kansallismielisen ja isänmaallisen ihmisen nykytilanne Suomessa?

Nuoret naiset katsoivat Lahtaria hieman hämmentyneenä mutta vastasivat kuitenkin.

- Jaa… eihän niitä semmosia enää olekaan kuin jossain perussuomalaisissa. Ja nehän on natseja kuitenkin kaikki. Onhan kuitenkin selvää että Suomen itsenäisyys on jotain vanhojen mummojen ja äijien horinaa eikä suomalaisten ja ennen kaikkea uussuomalaisten hyvinvointia ja turvallisuutta voi pitää yllä millään muulla kuin aina vain lisääntyvällä integroitumisella Euroopan Unioniin.

Lahtari puolestaan raapi päätään ja pyysi sitten täsmennystä:

- Tuota… mikäli minä nyt olen ollenkaan kärryillä niin eikös se sellainen tarkoita nimenomaan itsenäisyyden menettämistä ja käskyvallan siirtämistä ulkomaille? Ja kun meillähän oli… siis tota noinniinkun esi-isillämme se idea oli just päinvastainen.

- No sinähän ihme tyyppi olet. Taidat olla niitä Putinin trolleja. Painukaa jonnekin vitun Hommaforumille minne te kuulutte. Ja jääkää sinne.

Lahtari totesi että taitaa olla parempi olla kyselemättä yhtään mitään. Kun nämä nuoret naiset olivat poistuneet hän totesi Punikille:

- Jos et ymmärrä sinä niin en ymmärrä minäkään. Nyt olis kyllä kaljan paikka. Taivaallinen Älykännykkä, annapas vinkkejä.

- Viisikymmentä metriä tätä katua eteenpäin on pieni kuppila. Siellä myydään raikasta Tsuhnan Kostoa, joka on maustettu transfobisella slurrilla. Luulen, että pitäisitte siitä.

Toverukset siirtyivät kohti kuppilan ovea josta tuli samalla ulos muutama hupparipäinen nuori jätkä jotka virittelivät joitain huiveja naamansa peitoksi. Niillä näytti olevan joitain astaloitakin mukanaan ja niitä näytti olevan viereisessä puistossa enemmänkin, kymmenkunta kappaletta ja ne näyttivät pitävän kovaa meteliä. Lahtari kysyi Taivaalliselta Älykännykältä:

- No mitäs jätkiä nuo sitten ovat?

- Ne ovat aktivisteja. Ainakin omasta mielestään. Antifan porukkaa ja anarkisteja. Ne meinaavat mennä räyhäämään ja häiritsemään kansallismielisten vapputapahtumaa.

Punikki kysyi puolestaan:

- Jos nyt tuon oikein ymmärsin niin ovatkos nuo sitten niitä duunareita?

- Etpä ymmärtänyt sitten sinne päinkään. Tulee muistaa, että vuoden 2018 Suomessa duunarit ovat haalarit päällä arkena ja yliopistoihmiset puolestaan vappuna. Tuo porukka on osittain yliopisto-opiskelijoita, osa elää vanhempiensa rahoilla ja osa huilailee muuten vaan yhteiskunnan tuella.

- No mitä ne niin kuin sitten haluavat?

- Noo… sinänsä ne sanovat olevansa nimenomaan työväen asialla. Mutta lähinnä ne ovat semmosia elämäntaparäyhääjiä jotka leikkivät partisaania turvallisissa ja valvotuissa olosuhteissa. Särkevät ikkunoita, polttavat autoja ja käyvät ihmisten kimppuun jos niillä on viisinkertainen ylivoima.

- Siis sinä älyhärpäke meinaat sitä että nuo lähtevät riekkumaan ihan tavallisille ihmisille eikä poliisi tee niille täällä mitään?

- Juuri sitä minä meinaan. Tää on nykyaikaa Suomessa vuonna 2018.

Punikki raapi hieman parransänkeään. Lahtari joi Tsuhnan Kostonsa loppuun. Hänenkin ilme kertoi että mitta alkaa olla täynnä. Sitten Lahtari katsoi ikkunasta ulos ja vinkkasi:

- Hei… katopas… tuollahan on naamiaistarvikeliike. Ja katsos mitä siellä on…



- No jumalauta… tässähän päästään kohta tunnelmaan… mennään ja pannaan toi ikkuna pieniksi ja otetaan noi vermeet päällemme.

- Ei tartte. Käytetään Taivaallista Älykännykkää.

- Hä? Eihän sillä ikkunoista läpi pääse.

- Kyllä vaan pääsee. Minä tutustuin siellä Taivaassa pari vuotta sitten yhteen edesmenneeseen Oulunsalosta kotoisin olevaan ohjelmoijaan. Se harrastaa niitä samoja juttuja Taivaassakin ja huomasi Taivaallisessa ohjelmassa pienen bugin jolla tään älyhärpäkkeen käyttömahdollisuudet lisääntyvät huomattavasti. Heppu opetti mulle sen bugin käytön… ootas… napu napu naputi ja vielä kerran napu…

Yhtä-äkkiä toverusten päällä oli punaisten ja valkoisten univormu.

- Lähdetääs hieman jututtamaan noita ”työläisiä” vai mitä perkeleen kakkivisteja ne väittivät olevansa.

Punikki ja Lahtari kävelivät viereiseen puistoon jossa niin sanotut aktivistit olivat virittelemässä kemiallisesti kohotettua taisteluhenkeä. He huomasivat paikalle ilmestyneet kaksi miestä ja koska huomasivat olevansa kymmenen kahta vastaan he totesivat uhoavalla äänellä:

- Mitäs vitun jätkiä te ootte?

Lahtari otti käteensä Taivaallisen Älykännykkänsä, aktivoi jälleen bugin ja sanoi:

- Tilaus Taivaasta. Tarvitaan kaksi tukevaa pajukeppiä, kymmenen pistolapiota sekä häive- ja pakenemissuoja puolen hehtaarin alueelle tästä paikasta.

- Kuitti: tilatut tavarat tulevat välittömästi ja suoja on aktivoitu.

Punikki ja Lahtari katsoivat toisiinsa julmasti hymyillen ja totesivat:

- Pannaan sitten saatana vähän meininkiä…

- Täällä Yleisradion puoli yhdeksän uutiset, hyvää iltaa. Vapun vietto on maassamme edennyt pääosin rauhallisesti mutta Helsingissä viranomaisia askarruttaa outo episodi. Kymmenen vasemmistoaktivistia oli joutunut kertomansa mukaan kahdeksi tunniksi kahden – sisällissodan ajan punaisen ja valkoisen osapuolen univormuihin pukeutuneen – miesoletetun panttivangiksi ja kiduttamaksi.

- Aktivistien mukaan miehet olivat ensiksi antaneet heitä ensiksi selkään pajukepeillä ja sen jälkeen pakottaneet heidät kahden tunnin ajan kaivamaan ojaa lapioilla. Mysteeriksi asian tekee se, ettei kukaan ulkopuolinen huomannut kyseisessä puistossa tapahtuneen mitään mutta poliisin antamien tietojen mukaan puistossa on kaivettu seitsemän metriä pitkä oja, jokaisen aktivistin pakarat ovat pahoilla paukamilla ja heillä kaikilla on yllättävän ruumiillisen työn aiheuttamia rasitusvammoja. Lisäksi jokaisen voidaan todeta olevan pahasti traumatisoitunut.

- On myös esitetty teoriaa joukkohallusinaatiosta mutta jokainen aktivisti on poliisin toimesta testattu. Aktivisteista löytyi tavallista alkoholia, kannabista sekä erilaisia amfetamiinijohdannaisia mutta ei minkäänlaisia varsinaisia hallusinogeenejä. Aktivistien mukaan kidutus oli kestänyt kaksi tuntia ja sen jälkeen nuo kiduttajat olivat yksinkertaisesti kadonneet kuin tuhka tuuleen. Poliisi etsii miehiä aktiivisesti ja hetken kuluttua näytämme teille valvontakameran kuvia joissa mahdolliset rikolliset näkyvät. Sisäministeri Kai Mykkänen on todennut, että väkivaltaa vastustavien väkivaltaisten aktivistien turvallisuus on yksi yhteiskunnan ja virkakoneiston tärkeimmistä prioriteeteista eikä poliisi lepää ennen kuin syylliset ovat löytyneet. Yle uutiset seuraa tilannetta ja kertoo mikäli työkiduttajista saadaan havaintoja.


Samaan aikaan kun suomalaiset viranomaiset etsivät kuumeisesti kahta selkäsauna- ja lapiotyöterroristia kyseiset henkilöt olivat jo Taivaassa ja istuivat varsin nolon näköisinä Pyhän Pietarin toimistossa. Pietari katseli Taivaallisesta Läppäristään tallennetta Punikin ja Lahtarin edesottamuksista Helsingissä ja siirsi sitten katseensa kahteen pää painuksissa istuvaan toverukseen.

- Jaahah, poijjaat… teillä sitten lähti se homma vähän lapasesta.

Lahtari totesi tähän:

- No joo… kyllähän siinä vähän niin pääsi käymään… mitäpä sitä selvää asiaa kieltämäänkään… se oli se kulttuurishokki vaan jotenkin liian suuri… paloi päreet niin kertakaikkiaan…

Punikki jatkoi:

- Mitenkäs… kun lomaehtoja rikottiin niin tulikos meille sitten Helvettiin lähtö?

Pyhä Pietari rapsutteli paksua partaansa ja vastasi hymyillen:

- Noo… ei ny kumminkaan. Mutta se heppu joka hakkeroi Taivaalliset Tietokoneohjelmat saa kyllä parin viikon komennuksen alakertaan hiilenlapiointiin. Sitä kun ei katsota täällä oikein hyvällä. Mutta teille tulee kumminkin sadan vuoden lomakielto. Tästä juteltiin Äijän kanssa ja hän ymmärtää kyllä sinänsä teidän touhujanne.

- Kuinkas? Meillähän lähti mopo käsistä niin kerta kaikkiaan.

- No joo, mutta se on ymmärrettävää. Se kulttuurishokki. Mutta kun tilanne on semmonen, että Taivaan Peruskirjassa on pienoinen bugi itsessäänkin.

- Mikäs se on?

- No se, että ihmisellä on vapaa valinta. Se on ihan perusasia josta ei tingitä. Se toimi ihan hyvin silloin kun elettiin kyläyhteisöissä ja ihminen saattoi muodostaa mielipiteensä näkemänsä perusteella ja omaa järkeä käyttäen. Mutta sitten tuli se valtamedia ja sillä perkeleellä kun on taipumus keskittyä aina yhden vallitsevan totuuden näppeihin. Sen seurauksena ihmisille syötetään siellä Suomessakin ihan utopistista tuubaa ja kun niillä ei ole oikein muutakaan tiedonlähdettä niin sen seurauksena on sitten tuo kävelevä ja puhuva kissan oksennus minkä tekin näitte siellä Helsingissä. Ei teitä voi liikaa syyttää. Totta kai tolkullinen ihminen vuodelta 1918 polttaa päreensä Helsingissä vuonna 2018. Niin että vaikka lomarikkomus tehtiin niin Äijä päätti että nyt saa armo käydä oikeudesta.

- No tota… mitäs me nyt tehdään?

- Menette tietenkin takaisin Taivaan iloon ja riemuun.

- Vaan voitaiskos me anoa kuitenkin lomaa sinne Persaukistenniemen mökkikylään? Sieltä kun ei kuolemattomat sielut pääse karkuun.

- No, pannaan harkintaan. Menkääs poijjaat nyt…

Punikki ja Lahtari poistuivat toimistosta helpottuneina. Pyhä Pietari katseli vielä kertaalleen tallenteen jossa he antoivat niin sanotuille aktivisteille selkäsaunan paljaalle perseelle ja pakottivat ne sitten lapiohommiin. Hän hymyili ja myhäili itsekseen.

Olivat ne vaan aika velikultia…


61 kommenttia:

  1. Niinpä se. Hienoa settiä taas Ykältä.

    Tässähän pätee juurikin se Lahtisen toteamus että: " Jos jostain tulisi ihminen jonka päätä ei vielä ole tällä koohotuksella sekoitettu, niin sanon minä että se ihmettelis."

    T.Ymmi

    VastaaPoista
  2. Kuten aikaisemminkin, usea kommentoija on näihin Ykän vertaansa vailla oleviin fiktiivisiin(kin) tarinoihin ihastunut ja toivonut että saataisiin ne oikein kirjan kansien väliin painettuna. En ole mikään kirjallisuuden tai selitteläätiön asiantuntija, mutta kyllä näissä kirjoituksissa Veikko Huoviselta vaikutteita on saatu? Oli mukava perjantain aloitus tänään ja iloista Vapunpäivää voiman "pimeälle" puolle ja oikein paskaa sinne stadin kuplaan ;) (feat. Kirkko&kaupunki)

    Sepi

    VastaaPoista
  3. Tervehdys Ymmille ja Sepille & kiitos kommenteistanne.

    Ymmi: Kiitokset. Ja tosiaan, jos vaikka vuodesta 1985 tuotaisiin aikakoneella heppu meidän aikaamme niin se miettisi että onko tää totta vai trikkikuva.

    Sepi: Lämmin kiitos. Mutta niin kuin olen monesti sanonut niin yritys saada nämä painetuksi olisi nykyisessä Suomessa minulle liian riskaabelia. Menetettävää on kerta kaikkiaan liian paljon. Onneksi on tämä internet.

    VastaaPoista
  4. aion lukea tämän. Mutta sitä ennen, Ykä, onko tiedossa hyvä loppu / huono loppu/ ja miten paljon väkivaltaa tekstissä osapuolten välillä? Saisko synopsiksen, please?

    T. heikkohermoinen Wappuilija

    VastaaPoista
  5. Tervehdys, heikkohermoinen Wappuilija. Satuinkin katsomaan kommenttisi melkein samalla minuutilla kun sen laitoit. Tota noin… kyllä väkivalta menee sallituissa rajoissa. Loppu on mielestäni oikeudenmukaisuuden kannalta kyllä hyvä. Joku muu voisi olla ehkä eri mieltä.

    VastaaPoista
  6. Kiitos Ykä, no tulipas sinulta krpytinen vastaus. Ehkä rohkaistun kuitenkin lukemaan kirjoituksen. Mukavaa Wappua Hotellin Respaan jo nyt!

    VastaaPoista
  7. Ai perhana, tällä kertaa sait kyllä väsättyä suorastaan hulvattoman tekeleen. Sai nauraa ääneen monta kertaa tätä lukiessa. Tarinan huipentuma oli tietysti Punikin ja Lahtarin suorittama 'aktivistien' löylytys. Aika velikultia...

    VastaaPoista
  8. Aivan mainio kirjoitus Ykältä.

    Tämän minä painostan vaimonkin lukemaan, sillä mikään ei saa nykyaikaa näyttämään naurettavammalta, kuin sen katsominen sadan vuoden takaisin silmin.

    VastaaPoista
  9. Aivan kerrassaan mainio turina, kiitoksia :)

    VastaaPoista
  10. Lievänä OT:na keissi Mänttä-Vilppulasta kun sinne ujutettiin niitä unisex-vessoja, jos Lahtari ja Punikki parivaljakko olisivat moisessa käyneet niin siinähän olisi ollut ihmettelemistä. Toivottavasti toi nuorempi sukupolvi osaa laittaa stopin tälle koohotukselle! Moniko ihminen oikeasti tarvitsee tuontyylistä "hotelli helpotusta"? Heh, naisilla kun kestää toi vessassakäynti keskimäärin enemmän kuin miehellä tietyistä syistä johtuen, siis jos kyseessä on "pienet uutiset".

    OT2, Näin Ruotsissa ja toivottavasti meidän nilkit eivät paina perässä näin Tuntematonta sotilasta siteeratakseni.

    Suomen ja viron kielestä puuttuvatkin toi 3. persoonan pronominin sukupuoli, Suomessa "hän" ja Virossa "ta", mutta rivien välistä voi toki päätellä sukupuolen. Kuten sanoissa tarjoilija/tarjoilijatar tai "soomlane/soomlanna", saksassa on taasen Verkaufer/Verkäuferin (myyjä/myyjätär), Kellner/Kellnerin (tarjoilija/tarjoilijatar) tai Leiter/Leiterin (johtaja/johtajatar) josta voi iiiik päätellä k.o. henkilön sukupuolen. On se ilkeetä!

    Mielenkiinnolla odottelen miten käy mm. saksan (der, die, das) ja venäjän (pystyy päättelemään substantiivin loppukirjaimesta) maskuliinisille, feminiinisille ja neutreille substantiiveille? Muutetaanko artikkelia/loppukirjainta vai mitä tehdään, yhtenäistetään kaikki? Niin ja onhan espanjassa el (m.) ja la (f.) tai ranskassa le (m.) ja la (f.). Huhhuh, taitaa kohta mennä kielioppi kokonaan uusiksi näissä nykyajan hullutuksissa useammankin maan/kielen kohdalla! Ja vain pienen marginaaliporukan miellyttämiseksi....


    - Soomepois Eestist -

    VastaaPoista
  11. Onhan tuossa sadan vuoden takaisille, sekä Lahtarille että Punikille, ihmettelemistä. Ensinnä tietysti se, että ihmisillä on outojen tukkavärkkien lisäksi pärstässään lävistyksiä. Monet miehet ovat hyvin akkamaisia, ja naiset puolestaan puhelevat pahemmalla kielellä kuin renkituvan pahakielisin kolli - sillä erotuksella, että renki sentään teki töitä henkensä pitimiksi.

    Lahtari, jääkärikoulutukseen lähtenyt opiskelija, lienee tutustunut aikansa ylioppilasvappuun. Se, että melkein koko haalariväellä on Ylioppilaskunnan kesälakki joko päässä tai olkapäällä saattaa herättää ajatuksen, että onpa koko kansa sivistetty pitkälle - ja kenties aiheellisia jatkopohdintoja a)koulutuksen tasosta tai b)siitä, kukas niitä töitä sitten tekee?

    Punikkikin voi ihmetellä, että onpas ennätyksellisen monen paskahuussin katolla lunta. Hän lienee aikanaan myös kuullut anarkisteista, jotka tekivät Pietarissa, Moskovassa ja muuallakin keisarikunnassa helvetinkoneillaan juonikkaita terrori-iskuja korkea-aatelisia hallintoruhtinaita, jopa itse keisarihuonetta vastaan..ovatko nämä hampuusit jotain henkistä sukua heidän kanssaan?

    Vaan terveellisiä kevätjuhlaharjoituksia Ykälle ja koko kommentoija- ja lukijakunnalle!

    Terv. Achtung

    VastaaPoista
  12. Heh, Punikki & Lahtari -asetelmasta tuli minullekin mieleeni V Huovisen samanniminen littlejuttu eli novelli. Tässä oli vahva nykyaikatwist, mistä kiitokseni. Olen itse paljon nuorempi, sieltä 60-luvulta, mutta mukava oli kertomuksessa se, että punikki ynnä lahtari näyttivät ymmärtävän tätä aikaa varsin yhteisellä tavalla.

    VastaaPoista
  13. Tervehdys Anolle, Reijo Koiraalle, Simolle, Perttu Huoviselle, Soomepoisille Eestist, Achtungille ja Matille & kiitos kommenteistanne.

    Ano: Toivottavasti sait luettua. Oikein mukavaa vappua sinnekin päin.

    Reijo: Lämmin kiitos.

    Simo: Varmasti sata vuotta sitten eläneistä Suomi näyttäisi aivan käsittämättömältä. Sinänsä elintaso ja tavaramäärä ihmetyttäisi mutta jos samalle ihmiselle kerrottaisiin historiaa niin kyllä hän tuumaisi että jossain vaiheessa touhu lähti pahasti sivuraiteelle.

    Perttu: Lämmin kiitos sinullekin.

    Soomepois: Tuo unisex-vessatapaus on erinomainen esimerkki siitä, kuinka omasta mielestään valveutuneet ihmiset yrittävät syöttää toisille jotain mitä he eivät halua eivätkä tarvitse. Nostan hattua nuoremmalle sukupolvelle joka toivottavasti osaa sanoa pitäkää tunkkinne myös monessa muussa asiassa. Ruotsista jos puhutaan niin siihen ei olla enää aikoihin tarvittu analyysiä vaan diagnoosia. Mutta älä huoli. Kyllä meidän nilkit painaa perässä. Tuosta kieliasiasta en osaa sen kummemmin sanoa mutta ehkä Becker puolestaan osaisi sanoa että onko se ”hen” tosiasiassa löytänyt tiensä ruotsin puhekieleen vai onko se vain höyrähtäneitten märkä uni.

    Achtung: Joo, nuo lävistykset ovat maino apuväline joilla kauniskin nainen saa itsenä nopeasti rumaksi. Siihen kun lisätään se satamahuoran kielenkäyttö niin a vot. Lahtarin ja punikin aikaanhan ylioppilas oli Herra Ylioppilas mutta nykyisinhän se lätsä on kärsinyt inflaation. Jo siinä vaiheessa kun itse kirjoitin niin maahan oli ujutettu se ajattelukanta että maalla menee sitä paremmin mitä enemmän on maistereita. Yhtään miettimättä että mihin niitä tarvitaan ja että jonkunhan ne työtkin tarvitsisi tehdä. Oikein mukavaa vappua sinullekin.

    Matti: Itse asiassa kyseinen Huovisen littlejuttu mainittiin punikin ja lahtarin aikaisemmissa seikkailuissa:

    http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2013/09/lahtari-ja-punikki-taivaan-ilossa.html

    VastaaPoista

  14. Noin niinkuin taivaallisten asioitten "asiantuntijana" sanoiisin, että Ykä on vissiin saanut erikoiskoulutuksen sekä ylä- että alakerran henkilökäyttäytymiskemioihin:-)))
    Hyvää käytännön teologiaa nykyajalle ja ajattomastikin !

    Tällaista teologiaa kun oikeasti opetettaisiinkin, niin ei olisi noita kaiken päsmäröiviä likkapappeja joka tolpassa notkumassa itseään kahlehtimassa ählämikollien palautusta estämässä.

    Jummi, että olet, Ykä, päässyt P.Pietarinkin pään sisälle. Ei ihan vähäinen juttu.

    VastaaPoista
  15. Selittääkö alhainen ikäni (44) mahdollisesti sen ihmetykseni joittenkin atavistisesta vihasta naisten lävistyksiä kohtaan. Onkohan siinä semmoista puritaanisuuden seksivihaa mukana (väittäisin, että nainen, jolla on vaikkapa nännilävistykset, on huomattavasti seksinnälkäisempi kuin puritaaninen raamattupiiriläinen). Ja näin heteromiehenä arvostan seksiä uhkuvaa naista paljon enemmän kuin puritaanipihtaria.

    Trilisser

    VastaaPoista
  16. Hieno tulevaisuuden kuvaus, kiitos!
    Yleensähän tulevaisuuden fiktioissa tulee ongelmia, jotka ratkaistaan niksnaks-keinoilla, joita ei nykypäivänä voida edes kuvitella. Sen sijaan kekseliästä oli ottaa nykyajan älyhärpäke käyttöön, jolla saatiin historialliset vermeet niskaan. Kyllähän Kyylaaksossa jo tuo osataan. Eli kaverukset eivät yllättyneet nykypäivän menosta sen uskomattomien elämää helpottavien vipstaakien vuoksi, vaan käsittämömästä sosiaalisesta rappiosta, joka on tuhoamassa sen, minkä vuoksi he torrakkaan aikoinaan tarttuivat.
    Tästä poliittisen aasin siltana todisteena mielipide, joka ehkä rimmaa Yrjö 1000:n hienon tarinan kanssa. Professorin ajatuksia - blogissa http://professorinajatuksia.blogspot.fi/2018/04/beta-miesten-ikioma-kerho.html#comment-form
    käsiteltiin Alek Minassianin autolla suoritetun terrori-iskun taustoja. Blogin viitteenä oli klikkejä, joissa syyksi ajateltiin beta-miehiin kohdistuvaa sortoa alfa-miesten ja naisten taholta. Eli pimpan puute voi aiheuttaa tappavia seuraamuksia, mikä tiedetään muihin syihin liittyen tapahtuvan yksittäistapauksina pienemmässä mittakaavassa. Kommentoin viheliäisesti proffan blogiin. Lukekaapa kommentit, voi Pyhä Sylvi.

    VastaaPoista
  17. Tervehdys Terho Hämeenkorvelle, Trilisserille ja Veijo Hoikalle & kiitos kommenteistanne.

    Terho: Onhan tämän tyyppisissä jutuissa tietysti vähän ongelmana että minulla on lukijoina myös vakaumuksellisia kristittyjä mutta uskon heidän kaikkien ymmärtävän että näissähän käsitellään pelkästään maanpäällisiä asioita mutta hieman laajemmissa raameissa. Itse tykkään kyllä väsäillä juttuja niin ylä- kuin alakerrasta.

    Trilisser: Eihän meillä ole ikäeroa kuin kymmenkunta vuotta ja eihän sillä näillä maileilla enää mitään merkitystä ole. Vaan en osaa sanoa mitään tuosta vihasta enkä myöskään seksinnälästä vs. lävistykset. Minusta itsestäni ne ovat vaan yksinkertaisesti helvetin rumia. Makuasiahan se on ja jos joku haluaa ripustaa poskeensa vaikka riippulukon niin sehän on tietty hänen asiansa.

    Veijo: Kiitokset sinullekin. Tuo älyhärpäke tuntui jotenkin luontevalta antamaan kavereille hieman infoa. Mitä tulee tuohon toiseen asiaan niin onhan siinä ns. betamiesten naisenpuutteessa ja sitä myötä lapsettomuudessa totta kai omat, ihan yhteiskunnallisen mitan ongelmat mutta jos ryhdytään puhumaan laajemmin länsimaisten betamiesten naisenpuuteterrorismista niin silloin kyllä kehitettiin taas uusi taso liioittelulle.

    VastaaPoista
  18. Trilisserille: oletko koskaan tavannut tuollaista "raamattupiiriläistä"? Seurustelin muinoin itseäni kymmenen vuotta nuoremman papintyttären kanssa, joka oli raamattupiiriläinen. Kyyti oli aivan uskomatonta, kun siihen vaiheeseen päästiin. Enpä aliarvioisi...

    VastaaPoista
  19. Olihan Suomen sisällissota yksi verisin mitä euroopaassa on koskaan käyty. Tunteet pääsi sodan jälkeen vähän liikaa valloilleen ja jälki oli rumaa. Talvisota tuli oikeastaan siinä mielessä hyvään paikkaan, että se hitsasi porukan taas yhteen.
    Jos punaiset olisivat aikoinaan kapinansa voittaneet niin alta vuoden olataisiin oltu punalipun yksi vasalli muiden joukossa ja kenties täälläkin kirjoittavia ei olisi koskaan syntynyt.
    Eiköhän anneta jo menneiden olla menneitä?
    Enään ei intissä kysellä vanhenpien poliittista taustaa kun äijää pistetään aliupseerikouluun, näin muuten tehtiin aikoinaan.
    Toivottavasti en ole mukana jos Suomeen tulee samanlainen veli veljeä vastaan asetelma joskus mutta jos tilanne on se, että laittomat maasta kävellen tai penaalissa niin lähden vaikka rollaattorin saattelemana mukaan.
    Asiasta kiraffiin.
    Olen käymässä vanhimman poikani luona ja samalla pojanpojan luona.
    Täällä oli ongelma supikoiran kanssa, ei ole enään.

    VastaaPoista
  20. Paljon tämän mehevämmin ei voi vappuviikonloppuja aloitella.

    VastaaPoista
  21. hmm ettäkö Rapala-poskinen Rakel Liekki karvalankamaton nuolemisineen vaiko ns kiltti uskistyttö jolla perinteiset arvot ja halu suuren lapsikatraan äiteeksi..?

    Kyllä jos kunnon kyytiä arvostaa niin jälkimmäinen onkin se parempi.

    Ensinmainitulla on enemmän kumppaneita (myöskin suurempi tautiriski), jälkimmäisen kanssa niitä suorituskertoja taas tulee enemmän; ilman "sadetakkia", työn tekijäänsä opastaen...

    -Tvälups-

    VastaaPoista
  22. Tervehdys Castorille, joppos 123:lle, Tupla-J:lle ja Taisteluvälineupseerille & kiitos kommenteistanne.

    Castor: Jos noita vanhoja muistaa niin samanlaisia kokemuksia vähän itsellänikin. Risti kaulasta jäi yöpöydälle, lakanat lauloi, vaakamambo soi eikä papin mielipidettä asiaan kysynyt kumpikaan.

    joppos 123: Yksi verisimpiä joo, esmes käytyyn aikaan ja väkilukuun nähden Jugoslavian sisällissota oli siihen verrattuna pientä piiperrystä. Minun mielestä myös menneitten tulisi olla menneitä ja siksi vähän tämän sorttisia aina kirjoittelen. Kunniaa niin valkoisille kuin punaisille (olen itse punikkisukua) nimenomaan rivimiehille. Ei ne punaiset tainneet tajuta, että minkälaista systeemiä ne olivat lähdössä johtajiensa puolesta rakentamaan. Onneksi hävisivät sillä silloin olisi käynyt juuri niin kuin sanoit. Maa nimeltä Suomi olisi jäänyt syntymättä. Tuosta armeijan ns. punaisesta kulmasta puhui oma isäni mulle aikanaan ja se oli syy miksi hän ei päässyt upseerikouluun ja jäi aliupseeriksi.

    Ja noita supikoiria on muutenkin liikaa. Niitä joutaakin hävittää. Turha vieraslajihan se on.

    Tupla-J: Lämmin kiitos ja mukavaa vappuviikonloppua. Tuossa kommentissasi oli muuten tekninen ongelma sillä g-mail herjasi että tästä osoitteesta voidaan kalastella tietoja. En keksi siihen mitään muuta syytä kuin sen, että g-mailin joku automaattitoiminta mieltää nimimerkkisi jonkunlaiseksi mainospostiksi.

    Tvälups: Kyseinen Liekki lienee nykyisin jonkunlainen kulttuurihenkilö. Kulttuurihenkilön aseman voi saavuttaa monin tavoin. Siinä mielessä kyseiselle naisoletetetulle voi antaa kunniaa että hän on aiemmalla urallaan ollut todellakin ruumiillisen työn tekijä.

    VastaaPoista
  23. Castor: Jos sinulla on tarjolla kyseisenlaisia papintyttäriä, niin ollos hyvä ja anna heitin yhteystiedot.

    VastaaPoista
  24. Tarinaa lukiessa sitä pohti pariinkin kertaan miltä Suomi näyttää 100 vuoden kuluttua, ja pystyykö sitä edes fantasioimaan. Tehtävä lienee mahdoton, sillä tuskinpa kukaan sata vuotta sitten olisi voinut hurjimmissa houreissaankaan kuvitella tällaista olevaisuutta.

    Trilisserin pohdintaa naisten lävistyksistä lähtisin lähestymään ihmisen seksuaalisuuden perusteista:
    miehen seksuaalisuutta ohjaa tarve siirtää DNA:taan mahdollisimman moneen naiseen saadakseen mahdollisimman monta perimänsä jatkajaa. Näisen seksuaalisuutta puolestaan ohjaa tietoisuus siitä, että seksin seurauksena hän saattaa joutua kantamaan lasta seuraavat yhdeksän kuukautta ja sen päälle hoitamaan ja huoltamaan tätä toistakymmentä vuotta.

    Niinpä mies katselee naista arvioiden tämän kykyä toimia lastaan hoitavana äitinä, nainen puolestaan miestä arvioiden tämän halua jäädä huolehtimaan hänestä raskauden ja lapsen ensivuosien ajaksi sekä kykyä tähän.

    Miehen ilmeisen heikot fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset resurssit tähän saavat naisen pitämään jalat ristissä. Näkyvät tatuoinnit, lävistykset ja rivonrietas käyttäytyminen kertovat miehelle naisen voimakkaasta tarpeesta rikkoa räikeästi yleisiä sopivuusnormeja.
    Sellainen nainen ei ehkä koe äitiyttä yhtä velvoittavana kuin sopivuusnormien mukaan käyttäytyvä, saattaisipa pahimmassa tapauksessa pitää lapsensa heitteillejättöä jopa omaa erityisyyttään korostavana tekona.

    Jotenkin tähän tapaan asian näkisin. Pariutumisdynamiikasta alfa- ja betamiehineen jos puhutaan, ihmettelisin kyllä mihin ovat hukkuneet ne gamma-, delta- ja omegamiehet?
    Keskusteluissa kun tavataan niputtaa kaikki alfojen eli ylempitasoisten (jos ihan tarkkoja ollaan, alfa on ylimmän tason mies) miesten alapuolella olevat betoiksi, vaikka nämä sijoittuvat siis heti alfan alapuolelle, eli ovat ylemmän keskitason miehiä. Heidän alapuolellaan ovat gammat eli alemman keskitason miehet, deltat eli alempitasoiset miehet ja omegat eli alimman tason miehet.

    Eli skaala on 1 - 5, mutta ykkösten lisäksi puhutaan vain kakkosista, vaikka todellisuudessa tarkoitetaan nelosia ja viitosia?

    VastaaPoista
  25. Trilisser: en tiedä ikääsi, mutta tuo kyseinen neitokainen on nykyään 52-vuotias. Kuvan olen nähnyt työpaikan sivustolla, ei ollenkaan hassummin säilynyt. Eipä minulla noita sentään useampaa ole ollut tuossa sarjassa.

    VastaaPoista
  26. QK:n evolutiivisesta näkökulmasta tuli mieleeni evolutiivis-geneettisesti lähin yhä elävä sukulaislajimme bonobo l. kääpiösimpanssi. Laji muistuttaa Homo sapiensia sikäli, että naaraiden seksuaalivietti toimii ovulaatiokierron vaiheesta riippumatta - siis varsinaista kiima-aikaa naarailla ei ole. Bonobonaaraat siis ilmeisesti valitsevat hedelmällisimpänä aikana mieluiten kärkiuroksia siittämään, mutta muuten eivät sitten ole niin kranttuja. Ja kyllä nuo ihmisapinat sitten paneskelevatkin paljon, ja ihmissilmin erittäin liberaalisti. Ne saattavat esim. ryhtyä riitelemään jostain vähäpätöisestä asiasta niin, että riita yltyy koko lauman kattavaksi yleiseksi paini- lyönti- ja purentaotteluksi. Minkä jälkeen ryhdytään tekemään yleistä sopua kauheilla seksiorgioilla, jossa kaikki panevat kaikkia about ikään, sukupuoleen tai sukulaisuuteen katsomatta. Siinähän sitten pääsevät epsilonit, ksiit ja omegatkin osingoille lihallisista iloista, jos asiaa näin haluaa katsoa.

    En silti olisi hurraten ottamassa tällaista normistoa ihmisten keskuuteen, vaikka Esko Valtaoja jossain kirjassaan muistaakseni sellaista toivoikin.

    Lävistykset ja niiden kauneusarvo ovat tietysti katsojan silmässä. Kaikenlaista kummallista ihmislajin kulttuuri on aikojen myötä kehittänyt, ja joku näitäkin pitää kauniina:

    https://kerranelamassa.fi/maailman-parhaat/eksoottinen-kauneus/

    Minä lienen omaksunut pohjoiseurooppalais-roomalais-kristillisen kulttuurin niin syvälle, että katson vapaan miehen ja naisen _oikeudeksi_ olla vailla lävistyksiä. Antiikin aikoina näet isäntä usein taotti orjalleen lävistyksen, merkiksi omistuksestaan. Kun Rooman tuhon ja kansainvaellusten aikaan roistojoukkiot ja merirosvot usein olivat karanneita orjia - jotka eivät olleet viitsineet hankkiutua lävistyksestään eroon - lienee tämä piirre kulkeutunut jotenkin kulttuurimme piirissä pesivään outlaw-romantiikkaan.

    Naisten keskuudessa kauan aikaa yleistyneen tavan ottaa korviinsa lävistyskorut hyväksyn toki. Mutta muuten lävistyksen kantaja viestii minulle, että hän ei, vaikka on vapaana syntynyt, halua olla civis, vaan jotakin muuta. Hän ei ehkä tarkoita tätä, mutta viestin sisällön tulkitsen silti noin.

    Terv. Achtung

    VastaaPoista
  27. Tervehdys Trilisserille, Qroquius Kadille, Castorille ja Achtungille & kiitos kommenteistanne.

    Trilisser & Castor: Viesti välitetty.

    Qroquius Kad & Achtung: En ota näihin lävistys yms. aiheisiin sen enempää kantaa kuin minkä jo sanoin että minusta ne ovat vaan helvetin rumia. Sama vaikutus on sillä jos naisen nahka on tatuoitu täyteen kuvia. Ei vaan nappaa.

    Kiitos myös joppos 123:lle yksityisviestistäsi. Voimia eloon ja jaksamista.

    VastaaPoista
  28. Olipa erikoinen näkemys vapun viettoon.Ja pirun hyvä. Itsekkin olen pääkaupugissa viettänyt monet vaput niin punaisten kuin valkoisten seurassa ilman ongelmia. Jahka vaan juotavaa on riittänyt ja iloluontoisia naisia, niin politiikasta viis. Manta altaassakin on uitu. Ylioppilaslakkikin on vaikken ole edes ylioppilas. Jostain ravintolasta jäi aikoinaan joltakin pöytään, eikä sitä kukaan käynyt sieltä kyselemästä joten sain pitää. En sitä nykyjään kehtaa pitää, eikä kyse ole jostain ansiottomasta arvonnoususta, mutta ylioppilaat eivät ole enään sitä mitä olivat.

    Naisista voisin kertoa sitä sun tätä, Hesassa kun asuin, mutta ovat kyllä arvaamattomia Luojan luomia, ihania sellaisia. On tullut välillä herättyä aika uskomattomista paikoista. Monella risti kaulassa kulkevalla daamilla on tosiaan varsin erikoinen tapa levittää muutakin kuin raamatun sanaa.
    Mutta mitä suurempi rosmo, sen enmmän suosiota on naismaailmassa. Breivik Norjassa on saanut tuhansia ihailu ja kosiokirjeitä vastakkaiselta sukupuolelta. Mahtaa vanginvartijoita kismittää.

    Kyllä muuten tuo muoto Hen on jo aivan arkipäivää Ruotsissa. Paikalliselta Ica:lta tuli jokin asiakaskysely, jossa oli mm. kolme ruksia, Han, Hon, Hen. Ja tuon muodon käyttö varmaan lisääntyy, sillä paine sen käyttämiseen lisääntyy koko ajan. Osa ruotsalaisista on todella sen näköisiä, että muoto "Hen" on aivan paikallaan.

    Ainoat lävistykset, jotka allekirjoittanut sietää on naisen korvassa. Mulla oli duunikaverina yks yli kolmekymppinen heppu, svenne, joka hommasi lävistyksen kieleen. Kivualias, aina tiellä oleva ja niin saatanan typerän näköinen. Aikani hänelle vittuilin ja hävisihän se pallukka kielestä. En ole varma oliko mun ansiota, mutta hävisi joka tapauksessa ja se oli pääasia. Ruotsissa on välillä duuneissa niin omalaatuisen näköisiä tyyppejä, että on vaan hyvä ettei tarvitse niitä enään tuijotella.

    Klara Wappen sinne respaan ja blogin arvoisille kommentoijille!

    VastaaPoista
  29. Tervehdys, Becker. Tuosta erikoisesta vapunvietosta täytyy muistuttaa että juttua kirjoitettaessa ei vahingoitettu ensimmäistäkään niin eläintä, ihmistä kuin anarkistia. Ylioppilaslakki on mulla ollut päässä kaksi kertaa eli lakkiaisissa ja sitten ylioppilaskuvassa. Lakin whereabouts ovat mulle sen jälkeen tuntemattomat.

    Kyllähän joillakin naisilla on tosiaan sellainen maku että mitä enemmän jätkällä on nahassaan huonosti hakattuja kuvia ja mitä mulkumpi luonne niin sen varmempi flaksi. Ja sitten kun nainen on päässyt kyseisestä hakkaavasta jätkästä eroon se hankkii heti toisen samanlaisen. Kirjoitin itse kyseisestä aiheesta jo vuonna 2009:

    http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2009/11/vakka-ja-kansi.html

    Mitenkähän tuon hen-muodon kanssa on, onkohan se siellä Ruotsissa ns. yleisesti hyväksytty vai onko se jotain jonka promillen murto-osa on syöttänyt väkisin ihmisille?

    Oikein mukavaa vappua sinnekin.

    VastaaPoista
  30. Pieni juttu vihervassariemakko-olettajien logiikasta. Meikää on naurattanut ihan heterosikamaisesti juttu Fria Tiderissä: "Högklackade skor är kvinnoförtyck". Siis, korkokengät ovat naisten alistamista. Nicole Valencia kirjoittaa DN:ssä että korkokengät ovat sosiaalisesti hyväksytty naisten alistamiskeino ja että kenkäliikkeet myyvät ei-ergonomisia kenkiä tienatakseen rahaa. Ei saatana ja hyvää päivää. Kenkäliikkeet myyvät sen takia korkokenkiä koska niille on kysyntää. Olen varma että on olemassa naisia jotka ymmärtävät että korkokengät ovat haitaksi terveydelle ja eivät sen vuoksi käytä niitä ja sitten tulee kanan logiikalla rusnattu emakko jonka mielestä VHM on syyllinen menetettyyn terveyteen, lol. Ykä, kiitos mainiosta tarinasta ja hauskaa vappua kaikille. (Muuten, noissa korkokengissä on kysymys seksuaalisesta värinästä. Niillä saadaan perse keinumaan mukavasti ja se kiinnostaa urosta).

    VastaaPoista
  31. @ Trilisser & Castor, eikös noista teologian opiskelijoista ole sellainen hurja huhu että bileissä toi alkomaholi maistuu ja meno on sen mukaista? Sitten kun on valmistunut ja pappina/raamatuntutkijana niin menoa pitää jonkunverran hillitä? Intissä oli ironinen sanonta noista sotilaspastoreista, piruntorjuntaupseeri. No tekopyhyys on yksi pahoista tavoista, jota inhoan yli kaiken vaikka en ole silleen kauhean uskonnollinen tyyppi. Parhaimmat "kyydit" olen saanut hieman ylipainoisilta naisilta joilla on muotoja vaikka muille jakaa, ja joukossa oli myös eräs paikkakunnan silmäätekevän papintytär. Ota nyt näistä naisista selvää, ehkä se seksihalukkuus ja kokeilunhalu löytyvät sitten "koeajossa" ennenkuin lyö hynttyyt yhteen? Mutta se überfeminismi ja turhasta nillittäminen syö kyllä tosi paljon pois naisen haluttavuudesta & seksikkyydestä vaikka olisi ulkoisesti minkälainen kaunotar tahansa.

    @ Becker, noi kielilävärit ovat jo käytännöllisellä tasolla ongelmalliset, syömisestä ja puhumisesta tulee omanlaisensa haaste. Miehellä just menettelee noi korvarenkaat, mutta jos niitä härpäkkeitä alkaa laittamaan mm. genitaalialueille (prinssi Albert lävistys), en vain jotenkin ymmärrä. Naiselle sentään sopii korvien lisäksi rengas toiseen sieraimeen (mutta ei sitä sonninrinkulaa, please) ja napalävistys, muu menee överiksi nänni- ja genitaalialueiden lävistyksineen. Luulisi siinä seksuaalisen nautinnon huonontuvan jos klitassa roikkuu joku rengas?

    OT:na artikkeli entisestä kotikaupungistani, kuten tuossa tulee ilmi niin venäläisillä on ongelmia ääntää tuota suomen Y-kirjainta kunnolla ja siitä oli sitten lyhyt matka "tuonpuoleiseen". Talvisota-leffassa olikin tunnussanana Äyräpään Ärjy, mikä lienee todella vaikeaa ulkomaalaiselle ääntää. Oli muistaakseni kohtauksessa jossa Taneli Mäkelä lähti pataljoonan komentopaikalle pyytämään lisäjoukkoja etulinjaan?

    Hyvät vapuntoivotukset hotellin respaan ja kaikille lukijoille, vaikka toi sää ei taida suosiakaan juhlimista, heh menee kalsarikännien puolelle ja edelleenkään en laita sitä valkoista lakkia päähäni.

    Pahkasiassa olikin vitsi miksi teekkareilla on se tupsu lakissansa => kastaa salaa tupsun toisen paukkulasiin ja juo viinakset vaivihkaa omaan kurkkuunsa...


    - Soomepois Eestist -

    VastaaPoista
  32. keski-ikäinen pikkupoika29. huhtikuuta 2018 klo 14.16

    Itse yritin juurikin pari päivää sitten keksiä hyvää yleisnimitystä nykypäivän opiskelulle, mutta en keksinyt edes lähelle niin hyvää kuin tämä: "opiskelen uhriutuvaa feminististä tilastovääristelyä". Varastan tämän heti omaan käyttöön.

    VastaaPoista
  33. Tottapa sinä veli Lemminkäinen hyvin tiedät, ettei jälkiteollisen tietoyhteiskunnan nuori nainen enää ole vastuussa teoistaan, ainakaan niiden seksuaalisuuteen liittyviltä osilta.
    Kun nuori nainen laittautuu mahdollisimman puoleensavetävän näköiseksi ja oloiseksi miehen silmissä, häntä ei saakaan katsoa, sillä silloin on sikasikasikamies, MiiTuu!!
    Kun naiselta kysytään miksi hän sitten laittautui haluttavan näköiseksi, hän tekikin sen vain itseään varten, nih!

    Osa tästä käyttäytymisestä on toki naisten keskinäistä kilpavarustelua:
    veljeni vaimo on kertonut melkoisen kattavan kattauksen naisten vessoissa kohtaamistaan peilin edessä kaunistautumisista, joihin on liittynyt usein selkeä "Minäpä olenkin nuorempi ja kauniimpi kuin sinä, lällällää!" -aspekti.
    Siltikään asianomaiset eivät enää tunnista käyttäytymisensä perimmäistä merkitystä, eli olla haluttava miehen silmissä.

    Pahimmillaan tämä syyntakeettomusoletus ilmenee naisen lähtiessä kapakkaillan päätteeksi ympäri juovuksissa tuntemattoman miehen asunnolle tai oikaisemaan kotiin pimeän puiston läpi, surullisin seurauksin. Kun naisia yritetään varoittaa tällaisesta tolkuttomasta riskikäyttätymisestä, alkaa rrraivokas rrrääkynä kuinka sikamiehet taas syyllistävät törkeän rikoksen uhria!

    Jos mies lähtee kapakasta kotiin oikaisten läpi kujan, jossa on rähisevä jengi tai menee snagarijonoon, jossa on jo valmiina rettelö ja joutuu hakatuksi teholle, on ensimmäinen kysymys hänen tultuaan tajuihinsa:
    "Mitä helvettiä sä oikein ajattelit kun teit noin?"
    Jos mies alkaisi huutaa, että hänellä on oikeus kulkea koska tahansa missä tahansa miten tahansa, eikä kenelläkään ole mitään oikeutta tehdä hänelle mitään tällaista eikä sitäpaitsi häntä saa syyllistää, koska hänhän on uhri, on vastaus vain:
    "Taisit saada liian monta iskua päähän...jutellaan lisää sitten kun järki on palannut?"

    Ja kuitenkin tämä naisen vastuuttomuus on varsin nuori ilmiö:
    lukuisissa maamme naisten kansallispuvuissa riippuu vyötäröllä avain. Se on sen agraariyhteiskunnan maatilan, eli lyhyesti talon avain, jota emäntä kantoi talon henkilöstö- ja talouspäällikkönä.
    Joidenkin emäntien on mainittu olleen niinkin mahtavia tässä asemassaan, että isäntien, eli talon omistajien ja toimitusjohtajien oli pyydettävä lupaa omalle rahankäytölleen.

    Se oli tilanne tämän bloggauksen päähenkilöiden elinaikana sata vuotta sitten. Mitä näiden aikojen ja nykyajan välissä on tapahtunut? Onko naisille annettu liikaa vapauksia ja oikeuksia, mutta niiden myötä luovuttu vaatimasta vastuita ja velvollisuuksia?
    Ja jos näin, olisiko suotavaa vaatia tässä asiasa ryhdistäytymistä vaikkapa niin muodikkaan tasa-arvon nimissä?

    Sellaisen tasa-arvon, joka vallitsi siinä agraariyhteiskunnassa:
    molemmilla omat tehtävänsä ja niillä ansaitut vapaudet ja oikeudet, joiden vastapainoina ovat niistä koituvat vastuut ja velvollisuudet?

    VastaaPoista
  34. En ole ennen usaria tänne juuri klikkaillut, mutta tuo Seppo Oikkosen viimeisin ja ilmeisesti viimeinen on helvetin hyvä ja täyttä asiaa:
    http://kuinkakarlmarxtavataan.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254581-jattaydyn-syrjaan
    Tuo mistä Seppo kirjoittaa, eli poliittinen korrektius on toteutunut Ruotsissa varsin totaalisesti, ja alkaa olla sitä jo Suomessakin.

    Ykä kyselee tuosta "Hen" ilmiöstä Ruotsissa ja väittäisin että se on jo aika pitkälle hyväksytty. Sitä ei uskalleta olla käyttämättä, sillä jo alkaa joku puolestaloukkantuja mölisemään ja asialla saatta olla hankalat seuraukset.
    Kuolleet kalat uivat myötävirtaan ja niin tekee suurin osa ruotsalaisista. Mikään yritys tai instanssi ei viitsi riskeerata toimintaansa zombien laumoja vastaan.

    VastaaPoista
  35. Tiedostava uuskieli on absurdia, mutta kohteliaana miehenä kutsun tietysti ihmisiä sillä tavoin, kuin he haluavat. Raappahousujätkät ja kansoista vaikka puolalaiset ovat miehiä. Kallion hipsterit ja ruotsalaiset ovat puolestaan miesoletettuja.

    Asiaan voi liittyä kevyttä vittuilua, mutta itsehän pyysivät.

    VastaaPoista
  36. Kiitos Ykälle taas mahtavasta kertomuksesta!
    Luen näitä aina, vaikka en koskaan kommentoi. Koskapa jutut eivät vaadi kommentointia, niin napissaan ne ovat.
    Tähän haluan kuitenkin laittaa:

    Kummallisen mutkan kautta se toi Khalifattalle mieleen erään mielenkiintoisen Huovis-tarinan, "Lahtari ja punikki"-novellin.
    Silloin oli aika eh... aika erilainen, kuten tarinasta voi päätellä: http://www.linnunrata.com/veikko.huovinen/lahtarijapunikki.pdf

    VastaaPoista
  37. Tervehdys Lemminkäiselle, Soomepoisille Eestist, keski-ikäiselle pikkupojalle, Qroquius Kadille, Beckerille. LW:lle ja Khalifattalle & kiitos kommenteistanne.

    Lemminkäinen: Totta joo. Kukaan ei käske naista laittamaan korkokenkiä jalkaansa. Ja oikein mukavaa vappua sinullekin.

    Soomepois: Muistan tuon Talvisota-pätkän hyvin. Käsittääkseni suomalaiset myös käyttivät paljon h-kirjainta tunnussanoissa sillä venäläisillä se tuppaa ääntymään g:ksi. Oikein mukavaa vappua sinullekin.

    keski-ikäinen pikkupoika: Ei tartte varastaa, sillä luovutan ©:n yleiseen käyttöön.

    Qroquius Kad: Tuollaista naisten kilpavarustelua varmasti on, mutta turha heidän on väittää etteivätkö he haluaisi olla haluttavia miesten silmissä. Jos näin ei olisi, niin eiköhän tuo lesbous olisi nykyistä huomattavasti yleisempää. Totta tuokin mitä muuten tuumit. Jos naiselle tehdään jotain, niin se on tekijän vika oli nainen kuinka höhlä hyvänsä. Jos miehelle tapahtuu jotain, se johtuu miehen omasta typeryydestä. Nykyinen tasa-arvo on sitä että naisella on kaikki miehen oikeudet ilman mitään miehen velvollisuuksia.

    Becker: Toi Oikkonen on kyllä kovasti tolkullinen mies ja toivottavasti hän ei lopeta kirjoittamista kokonaan niin kuin tuosta vähän kuvan sai. Tuota Ruotsia ihmettelen päivä päivältä enemmän. Maata voisi verrata konetuliaseeseen sillä idealla että jokainen luoti on joku uusi PK-mylvintä. Luoti menee patruunapesään, laukeaa ja laukauksen rekyylillä vetää uuden patruunan pesään joka laukeaa jne.

    LW: Asiaan liittyen voi puolestani harrastaa vaikka raskasta rynnäkkövittuilua.

    Khalifatta: Lämmin kiitos. Ja tuo mutka ei ole mitenkään kummallinen sillä kyseinen Huovisen tarina on ollut inspiraationa näille tarinoille, mikä myös mainitaan kyseisten velikultien aikaisemmassa seikkailussa:

    http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2013/09/lahtari-ja-punikki-taivaan-ilossa.html

    VastaaPoista
  38. Kannatan ehdottomasti naisten korkokenkien käyttöä! Oikean seisonta- ja käyntitavan opetellut nainen on korkokengissä kyllä viehättävä näky. Nilkka, sääri, reisi sekä peffa muodostavat viehkeän kaarevat muodot, ja hyvin opeteltu korkkarikävely tosiaan aiheuttaa naisellisen lantion ja peffan liikkeen. Olin tuossa helmikuulla erään lukion kakkosluokkalaisten vanhojentanssiaisia katsomassa; mikäs siinä vanhempana setämiehenä oli havainnoidessa. Ja havaintoni siis puhtaan analyyttistä, ilman mitään pervoa kuolaamista. Muutama tyttö hallitsi korkkareilla olemisen varsin hyvin. Mutta liian moni ei osannut ojentaa jalkaansa tyylikkäästi, vaan niin tanssi kuin kävely, myös ihan seisonta, oli hiukan koukkupolvista - ei siis viehkeää. Tuolloin ei myöskään se lantio eikä peffa liiku "tarkoitetulla" tavalla.

    Terveysnäkökulmasta: olen harjaantuneiden korkkarinaisten antanut kertoa itselleni, että harjaantuneesti oikealla tekniikalla, hyvässä ryhdissä liikkuva nainen ei erityisesti rasitu korkkarien käytöstä - mitä nyt jalkaterät jälkikäteen tykkäävät lepuutuksesta. Harjoitus tässäkin vahvistaa alaselkää ja -vatsaa - ja tämähän saattaa kiinnostaa saatille pyrkijöitäkin..

    Eikäpä siinä mitään, jos nainen ei tykkää korkkareita käyttää - en minä ainakaan sitä vaadi. Ehkä parempikin niin, jos ei lajia hallitse. Vaan ei voi kiistää tuollaisen hallitun detaljin tuomaa säväystä. Se on kyllä todettava, että korkkarit sopivat lähinnä sisätiloihin ja tasaiselle alustalle. Idän Irinat toki pistelevät korkokengillä vaikka sepelillä tai nupulakivillä.

    Telaketjufeministinen näkökulma asiaan vaan yhä jaksaa ihmetyttää: mitä ihmeen pahaa siinä voi olla, jos naisen motiivi tällätä itseään olisikin vain, että siten voi ilahduttaa toisten silmiä? Miksi naisen sopii laittaa itsensä naiselliseksi vain räikeällä burlesque-tyylillä, ja sittenkin vain "itseään varten"?

    Terv. Achtung

    VastaaPoista
  39. Tervehdys, Achtung. Joo, onhan se ihan viehkeän näköistä. Vaan niin kuin olen tuolla ylempänä sanonut, ei ne korkokengät yhdenkään naisen jalkoihin pakolla tule.

    VastaaPoista
  40. Vaikka punikkien menestys perustui herravihan lietsontaan, marxilainen sosialismi oli periaatteessa rationaalinen ideologia. Toki lähtöoletukset perustuivat näennäistieteelliseen ja vääräksi osoitettuun teoriaan.

    Moderni suvakkius on hylännyt järjen kokonaan. Tunne on tärkein, erityiseti jonkun vähemmistön oletettu tai kuviteltu tunne.

    VastaaPoista
  41. Tervehdys, Vasarahammer. Tuo on täysin totta. Punikit halusivat kokeilla jotain johon uskoivat ja jota ei oltu vielä koskaan kokeiltu. Nykyiset vihervasemmistolaiset ovat puhtaasti fiilisvasemmistolaisia. Samoin he ovat yhteiskunnan rahansiirroista riippuvaisia. Entisajan punikit tiesivät että vaikka systeemi muuttuu niin ilman lapiotyötä ei pärjätä kumminkaan.

    VastaaPoista
  42. Tuosta saisi muuten hyvän sketsin: Feministi Orvokki Kanainen selittää kuinka patriarkaatti VHM tuhosi hänen terveytensä, valmistamalla ja myymällä korkokenkiä. Punikit v. 1918 olivat aikansa lapsia. He kuvittelivat että vallankumous kehrää pelkkää hyvinvointia työläisille. Kukaan ei myöskään tiennyt mitä esimerkiksi Neuvostoliitossa tulee tapahtumaan vallankumouksen johdosta. Tänään me tiedämme.

    VastaaPoista
  43. Tervehdys, Lemminkäinen. Joo, varsin hyvä sketsi tuosta tulisi. Ja totta tuo mitä punikeista sanoit. He saattoivat perustellusti sanoa ”me emme tienneet”. Nyt tiedetään, mutta ei oikein uskota vieläkään. Viimeisin esimerkki löytyy Venezuelasta.

    VastaaPoista
  44. Näin kauan on kestänyt päästä lukemaan Ykän blogia ja toipua siitä uutisesta, että Yle yritti lähettää lastenohjelmaa, jossa esiintyi INTIAANI! Ykä varmaan tietää, että ellei joku muu taho olisi ehtinyt ensin, lastensuojelu olisi varmasti puuttunut asiaan. Luojan kiitos Suomessa ollaan hereillä!

    Ykän mainiosta tarinasta on jouduttu vähän sivuraiteelle, kun on kommentoitu paljon lävistyksistä ja korkokengistä. Laitanpa naisihmisenä (en oletettuna sellaisena) lusikkani soppaan ja ilmaisen inhoni lävistyksiä ja tatuointeja kohtaan. Olen Ykän kanssa tästäkin samaa mieltä; ne tekevät naisesta helvetin ruman. Olemukseen jos sitten liittyy vielä vihreä tai sininen kynitty pää tai muuten sotkuinen kuontalo ja rekkakuskin vaatetus, arvelisin että miehistäkin yhdistelmä on luotaantyöntävä. Sen sijaan voin vakuuttaa monen kymmenen vuoden kokemuksella, että hyvälestinen kenkä on mukava jalassa, vaikka olisi korkeakorkoinenkin ja sellaiset jalkaan laittaessa tulee niin ihanan naisellinen olo!

    Tällaisten tarinoiden (kuten tämä viimeinen) mestarina Ykä voisi kehitellä vastaavanlaisen esim. Kannakselta jatkosodassa taivaallisiin joukkoihin ammuttujen aikamatkasta nykypäivään. Olen tainnut ehdottaa sitä ennenkin, mutta mitään hyväähän ei koskaan odota liian kauan...

    Hauskaa vappua vaan kaikille! Ei pidä ottaa niin paljon, että huomenna on pipi pää. Krapulahan on ainoa sairaus, joka siltä säästyneitä kanssaihmisiä naurattaa.

    Rouva Ano



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rouva Ano, vuosia sitten näin yhdessä lehdessä kuvasarjan japanilaisesta naisesta, jolla oli koko selän kokoinen lohikäärmeaiheinen tatuointi. Oli todellä upea!

      Niin, ja minä pidän myös "kynittytukkaisista" tai kaljuista naisista. Kaikkein luotaantyöntävin minun silmiini on semmoinen permanentattu ureankeltainen kihara pehko. Letti,saparot, nuttura, ponnari jne. aina parempia kuin löysänä heiluva. Ja valitettava tosiasia on myös se, että suomalaisnaisilla ei ole sitä korpinmustaa tukkaa, josta tykkään.

      Trilisser

      Poista
  45. Tervehdys, Rouva Ano. Järjestöni MC Tsuhnahan kertoi myös muita asioita joista puolestaloukkaantua:

    http://mctsuhna.blogspot.fi/2018/04/pertin-vappumuotia-ja.html

    Lisää on varmaan tulossa mutta ei ehditty keksiä enempää. Ja minun mielestäni naiset ovat kauniita ihan ilman mitään tilpehööriä. Oikein hyvää vappua sinullekin.

    VastaaPoista
  46. Se on makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli, joten kommentoidaanpas tällä kertaa täysin subjektiivistä mielipideasiaa. Tatuoinnit mimmillä on ihan ok jos ei mennä överiksi. Pieni kuva jossain, oli se sitten kädessä tai mirrissä ei ole huono. Kasvoissa, tai sitten moniväri liian isona aina ollut turn off. Lävistykset korvissa kuuluu naisille mutta jos naama on kuin meikän uistinpakissa ravisteltu niin ei nappaa. Napakoru menee vielä mutta siitä alaspäin ei tarvitsisi rautaa laitella.
    Itselläni on muutama kuva mutta maltilla ja niillä kaikilla on oma tarinansa.

    VastaaPoista
  47. Tässä sitä "hyvää" tulevaisuutta pukkaa päälle oikein roppakaupalla. Sääliksi käy tulevia sukupolvia. Allekirjoitan tämän puheenvuoron lähes sataprosenttisesti.

    Perustapa siinä sitten suurilapsinen perhe (kolme ja enemmän) jos kumpikin avio/avopuolisoista käyvät pätkätöissä tai saavat työmarkkinatukea plus tähän päälle "kuntouttava työtoiminta", mikä lienee se viimeinen v*ttuilu valtion taholta pitkäaikaistyöttömälle. Niitä töitä nyt vaan ei valitettavasti riitä aivan kaikille näin automaation, robotisaation, "toiminnan tehostamisen" ja "tuotannon ulkoistamisen alihankkijoille" aikakaudella....


    - Soomepois Eestist -

    VastaaPoista
  48. Aa,klassinen Hankkijan lippis MCtsuhnan blogissa. Hankkijan hakaset kuten niitä kutsuttiin, tarkoittivat seuraavia asioita: V= tilattu, V= toimitettu V= palautettu :)

    VastaaPoista
  49. Eikös noi alkuperäiset Hankkijan lippikset ole nykyisin rahanarvoista keräilytavaraa? Jostain muistan kuulleeni tai lukeneeni, että priimakunnossa olevasta lippiksestä saa ihan kivan kasan federaation valuuttaa.
    Ennen lippis oli merkki duunarista tai maanviljelistä ja sille lähes naurettiin. Niin se muoti muuttuu kun junnut menee nykyisin kesät talvet jokin "jou" lippis päässä.

    VastaaPoista
  50. Noista tatuoinneista vielä sen verran, että ennenhän ne olivat joko vangin tai merimiehen merkkejä. Jossain vaiheessa taas siitä tuli muotia ja porukka otti kaikenmaailman tribaaleja nahkaansa.
    Meillä on sääntö, että voi olla leimoja mutta ne eivät saa näkyä kun virkapukua kannetaan. Eli ei siis naamarissa tai käsissä jos pitää lyhythihaista virkapaitaa. Tästäkin ollaan pikkasen lipsuttu eli käsivarsien tatsoista ei välitetä. Itse olen kylmänsodanveteraani ja olen pitänyt huolen siitä ettei kuvat näy.
    Muutama on tullut vuosien varrella otettua ja kaikilla on oma tarinansa. Mitään " semper fi" juttuja ei ole tullut otettua vaikka siihenkin olisi oikeus. Turha provosoida. Omat kuvat liittyvät omiin lapsiin ja yksi iso siihen mitä tässä nyt kohta 33 vuotta on tullut touhuttua.
    Jälkimmäinen on aika iso ja sen merkityksen ymmärtää vain kolleegat, ulkomaanelävillä ei ole hajuakaan.
    Kannan myös aina mukanani neljän suurimman uskonnon tunnuksia, en siksi, että uskoisin mutta ihan varmuuden vuoksi.
    Eihän sitä koskaan tiedä loppupelissä. Pitää olla linjat auki.

    VastaaPoista
  51. Tervehdys joppos 123:lle, Soomepoisille Eestist ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.

    joppos 123: Minullahan ei ole mitään kuvia nahassani. Ei ole koskaan kiinnostanut. Jos taas jollain toisella on niin eihän se minulta pois ole. Makuasia tosiaan. Mutta jos nainen on tatuoitu vaikka tällaiseksi:

    https://i.pinimg.com/736x/cd/3c/37/cd3c37a81d75d683d768fa64c5f0ef26--tattooed-girls-inked-girls.jpg

    niin mielenkiinto häviää kyllä. Ja tosiaan silloin kun olin vielä lapsi ja nuorikin ei niitä tatuointeja ollut muilla kuin vangeilla ja merimiehillä. Mainstreamia siitä tuli joskus 1980-luvun lopussa.

    Becker & joppos 123: Hankkijahan on jossain muodossa perustettu uudestaan mutta sen nykyinen logo on tylsä:

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Hankkija.svg/886px-Hankkija.svg.png

    Luulen, että jos rupeaisi tehtailemaan noita perinteisiä Hankkija-lippiksia uustuotantona niin kauppa saattaisi käydä. Siinä tosin varmasti olisi noita ©-ongelmia.

    Soomepois: Kyllähän tuo kaveri asiaa puhui. Nykyisin nuorilla ihmisillä elämän ja perheen perustamisen edellytykset menevät päivä päivältä huonommiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ykä: tuo linkkaamasi naarashan on upea! Kelpaisi meikälle ihan varmasti.

      Poista
  52. Vielä joppos 123:lle yksityisviestistäsi: Oikein toimittu. Ja tekniikan tiedän minäkin.

    VastaaPoista
  53. Tervehdys taas!

    Hankkijan muinaisuuttakin lienee tässä ketjussa syytä vilkaista - Lahtari ja Punikki kun saattoivat jo olla jotenkin tekemisissä tämän liikkeen kanssa, vaikka helsinkiläisillä ei maatalouden hankintaliikkeeseen välttämättä kauheasti kontaktia tuolloinkaan ollut.

    Keskusosuusliike Hankkija perustettiin 1905. Perustajajäseniä olivat 18 osuusmeijeriä, 27 osuuskassaa (osuuspankkia) ja pari muuta osuuskuntaa, kaiketi osuuskauppoja. Tietysti Pellervo-Seura ja Hannes Gebhard (myös Maalaisliiton isä) olivat asiassa vahvoja takapiruja. Alkuperäinen idea oli kylvösiemenen tuottaminen - logon väkäset tarkoittavat "tutkittu-tarkastettu-taattu" - sekä kasvinjalostus. Pian mukaan tulivat väkilannoitteet, väkirehut, sitten maatalouskoneet ym. työkalut ja tarvikkeet. Nopeasti toiminta eriytettiin maatalous- ja teknilliseksi liiketoiminnaksi: jälkimmäisen pääala oli meijerilaitteistojen tuonti, meijerien suunnittelu ja vissiin asennuskin pitkin Suomea, ja myös Pietarin seudulla - siellä Hankkijalla oli sivukonttorikin v:een 1918 asti.

    Maatalouskaupan jakelu kehittyi Suomen taloudellisen nousun jaksona hyvin, sillä useimmat maaseudun pitäjäosuuskaupat pitivät paitsi SOK:n myös Hankkijan tuotteita tarjolla, useat olivat jopa Hankkijan jäseniä. SOK vastasi kuluttajapuolen tavaroista, ja Hankkija maatalouspuolen. Samasta osuuskaupasta siis sai niin voita, amerikanfläskiä kuin siemeniä, chilensalpietaria, äkeitä tai vaikka traktoreita - kalliimmat artikkelit tietenkin tilausperiaatteella.

    Tämä pellervolainen idylli loppui sitten 60-luvulla, kun SOK perusti oman maatalousliiketoiminna (SMK), ja Hankkijan vähittäisjakelu tyrehtyi. Osuuskunnan oli luotava oma vähittäismyyntijärjestelmä. Samalla jäsenkadon myötä osuuspääoma alkoi rapautua, ja 70-luvulla perustettiin alueellisia viljelijäosuuskuntia, jotka tulivat Hankkijan jäseniksi. Tältä ajalta, 60-70-luvuilta ne oranssit lippiksetkin ovat. 80-luvulla osuuskunta oli onnistunut keräämään sen verran luottokelpoisuutta, että ostaa pläjäytti velaksi Puolimatkan rakennusliikkeen, ja muutti nimensä Noveraksi. Mikä sitten Suuren Laman aikaan ajoikin alkuperäisen osuuskunnan konkurssiin. SOK (joka oli jo SMK:n lopettanut) osti konkurssipesästä Noveran/Hankkijan maatalousliiketoiminnan (Hankkija Maatalous Oy), ja oltiin eräässä mielessä palattu pellervolaisen osuustoiminnan yhteisyyteen. Liike toimi Agrimarket-liikeketjun nimisenä.

    Joitakin vuosia sitten, 2013, SOK kuitenkin hankkiuitui paskanhajuisista maajusseista eroon, ja myi Hankkija-Maatalous Oy:n tanskalaiselle DK-Agro Holding A/S:lle. Tämän yhtiön omistajina ovat mm. tanskalaisten maajussien osuuskunta - sikäläinen Hankkija - sekä ruotsalainen vastaava osuuskunta Lantmännen Ekonomisk Förening, joka taitaa omistaa suurimman siivun tuosta holdingyhtiöstä.

    Mielenkiintoiseksi tilanteen Suomessa tekee se, että Kesko myi K-maatalous-liiketoimintansa taannoin juuri Lantmännen Agro Ab:lle. Tilanne on siis se, että nämä kaksi ovat Suomen maataloustarvike- ja -konekaupan suurimmat toimijat. Ja siis Lantmännen kilpailee täällä tavallaan itseään vastaan. Osuuskunnallista maatalouskauppaa Suomessa ei enää ole - paitsi muutaman itsepäisen osuuskaupan ikiomat harrastukset SOK:n ohjeista piittaamatta. No, onhan tuo markkinakin ihan erilainen kuin 113 vuotta sitten.

    Mutta se lippis on kyllä designiltaan ainutlaatuinen ja taatusti huomiota herättävä. Oli jo silloin, kun se lanseerattiin.

    Terv. Achtung

    VastaaPoista
  54. Tervehdys, Achtung ja kiitos tiedon pläjäyksestä. Silloin kun olin nulikka niin Hankkijahan näkyi kaikkialla. Samoin muuten kuin näkyi (jos mennään off topicista off topicin off topiciin) joka paikassa Tunturi- ja Solifer-mopoja. Nykyisinhän ne ovat kallista retrotavaraa.

    VastaaPoista
  55. Tervehdys, Trilisser. Makuasioita. En lähde kinastelemaan.

    VastaaPoista
  56. 70-luvun nulikkavuodet olivat muuten aikaa, jolloin mopo- ja fillarikaupassakin ketjuohjaus (sic) löi itsensä läpi. 60-luvulla ei kuulemma ollut mikään temppu tilata mistä tahansa lähikaupasta minkä tahansa merkkinen mopo tai pyörä. Mutta 70-luvun lopulla merkkiedustukset olivat tiukat. Tunturi kaiketi luotti yhä ammattilaisuuteen vähittäismyynnissään: Tuntureita sai erikoistuneista pyöräliikkeistä - meidän kylällä paikallinen Shell-huoltamoyrittäjä toimi Tunturi-edustajana. Mutta K-kauppiaat oli Kesko sitonut jo Soliferiin, ja S-osuuskaupat myivät pelkästään Helkamaa - Raisu, anyone? En nyt muista, edustivatko E-osuusliikkeet mitään mopomerkkiä.

    Hankkija, vaikka sloganinsa mukaan oli "Monessa Mukana", ei kaiketi sekaantunut mopo- tai pyöräkauppaan. Fiat-autoedustus sillä kuitenkin oli. Pellervolaisen solidaarisuuden vuoksi Suomen Karjanjalostusosuuskunnan keinosiementäjille eli kravattisonneille hankittiin Fiat 127:t siinä vaiheessa kun klassisista Kuplavolkkareista oli aika luopua, joskus v. 1974 tjsp. Hankkija ei kumminkaan edustanut Fiat-traktoreita, vaan tietenkin Massikkaa.

    Terv. Achtung

    VastaaPoista
  57. Tervehdys, Achtung ja kiitos taas tiedon pläjäyksestä. Laitetaan tähän kuvaksi vielä 1970-luvulla myyntiin tullut Jawa-mopo joka ei kuitenkaan lyönyt itseään kovin suuresti läpi:

    https://cdn.nettimoto.com/live/review/13104/jawa-babetta-bac162f0e2a24fe6-large.jpg

    Jawa-moottoripyöriä Suomessa puolestaan oli aikanaan paljonkin. Niin kuin myös IC-pyöriä. Taattua itärautaa.

    VastaaPoista
  58. Tatuoinneista ja niiden kertomista tarinoista tuli mieleen Mikko Nousiaisen kertomus Renny Harlinin elokuvan "Viiden päivän sota" kuvausten yhteydestä. Rainassa Nousiainen esitti venäläistä palkkasoturia, jonka rooliasuun kuului lukuisia feikkitatuointeja.

    Eräänä päivänä hän sitten oli kuvausten lomassa hotellin baarissa rooliasussaan, kun huomasi tuntemattoman miehen katselevan häntä tiiviisti. Nousiainen ehti jo ihmetellä, kunnes huomasi miehellä oleva nahassaan roppakaupalla ilmeisen aitoja kuvia!
    Silloin iski pienoinen paniikinpoikanen: onko tuo tyyppi gangsteri ja onko hänen feikkitatuoinneissaan vihollisjärjestön tunnuksia ja jos on, ehtiikö hän selittää etteivät ne ole aitoja? Tilanne kuitenkin laukesi miehen lähtiessä pois.

    Kertoessani tätä veljelleni hän arveli kyseessä olleen samantapaisen jutun, josta hän oli lukenut jostain:
    FBI:n agentti oli kauan ja hartaasti valmistautunut soluttautumaan MC-jengiin mm. ottamalla feikkitatuointeja, jotka kertoisivat vuosikausien jengihistoriasta. Jossain MC-paikassa oli sitten hänen kahdenkeskisille juttusilleen tullut baikkeri, joka ilmeisestikään ei kuulunut jengiin mutta oli niiden kanssa varsin läheinen. Hän nimittäin totesi, että taidat olla FBI:n soluttautuja?
    Agentin kysyessä äimän käkenä miten niin, mies viittasi hänen "tatuointeihinsa": niiden pitäisi olla monen vuoden ajalta, mutta vanhimmatkaan eivät ole lainkaan haalistuneet. Ne on siis otettu kaikki samalla kertaa.

    Voisin kuvitella, että sen jälkeen G-mies seisoi jähmettyneenä odottaen mitä nyt tapahtuisi. Mies virnisti kevyesti ja sanoi:
    "Ei mulla muuta...Mä lähden jatkamaan sinne, minne tie vie, ja sun kannattais palata takaisin sinne, mistä tie sut toi. Kerro terveisiä!"

    VastaaPoista
  59. Tervehdys, Qroquius Kad. Saattaa pitää paikkansa. Soluttautujan homma on aina rankka. Niin kuin olen todennut niin itselläni ei ole nahkassani ensimmäistäkään kuvaa.

    VastaaPoista