maanantai 17. joulukuuta 2018

KUVIA KYLMÄSTÄ SODASTA JA RAUHASTA OSA II


Jatketaan sitten ajankuvilla kylmän sodan Suomesta siitä mihin viimeksi jäätiin eli UKK totesi 27.10.1981 että mä en viitti enää ts. Kekkoslovakia joutui taas opettelemaan olemaan pelkkä Suomi ilman Urkkia:



Niin kuin aikaisemmassa jaksossa tuli todettua, kansakunta pysähtyi ja järkyttyikin. Neljännesvuosisadan Suomea johtanut maan isä Urkki väistyi. Siksi ei oikeastaan ollut yllätys että huomattavan suuri osa kansasta halusi uuden turvallisen maan isän ja siihen rooliin Mauno Koivisto sopi oikein hyvin. Ei oikeastaan siksi että hän olisi ollut ehdottomasti se paras ehdokas vaan siksi että hyvin suuri osa ihmisistä toimii puhtaasti mielikuvien mukaan ja Koivistolla oli muihin ehdokkaisiin nähden kaksi etua:

1. Hän näytti presidentiltä.

2. Hänellä oli valmis lempinimi ”Manu” joka saundasi samassa sävellajissa ”Urkin” kanssa.

Eikä siihen oikeastaan muuta tarvittu. Koivisto ei sinänsä voittanut valitsijamiesvaaleja aivan totaalisin murskaluvuin vaan sai äänistä 43,1 % mutta kun varsinaisissa presidentinvaaleissa osa SKDL:n sekä SMP:n ainoa valitsijamies äänesti Koivistoa jo ensimmäisellä kierroksella oli peli sillä selvä. Voisi spekuloida että suuri osa kansaa halusi turvalliseksi koetun Kekkosen ajan jatkuvan niin että maan isän pärstä vain vaihtuisi ja kaikki jatkuisi niin kuin ennenkin.



Maan isän pärstä vaihtui ja Suomi jatkoi elämäänsä. Elettiin tietysti kylmän sodan aikaa ja pelko täydellisestä ydintuhosta oli olemassa jatkuvasti. Tavallinen suomalainen ei sinänsä sitä paljoa miettinyt vaan eli elämäänsä siitä välittämättä. Se oli kuin taivaanrannassa häämöttävä sysimusta pilvi jonka olemassaolo tiedettiin mutta kun se ei tullut päälle niin elettiin kuin ennenkin. Mikä tietysti järkevää olikin. Kun piti kuitenkin käydä töissä ja elättää perheet. Sen sijaan tiedostava ja kulttuuriväki piti asiaa innokkaasti esillä sillä ruokkihan se heidän tiedostavaa egoaan ja kulttuuriväelle se antoi mahdollisuuden olla julkisuudessa. Niinpä keväällä 1982 alkoi Suomen rautateillä puksutella rauhanjuna:



Virallisen ilmoituksen mukaan rauhanjunan tarkoituksena oli rauhankasvatuksen tukeminen ja vastustaa ydinasevarustelua. Mukana oli yhteensä satoja taiteilijoita kaikilta taiteen aloilta. Näinpä rauhanjunan myötä tehtiin rauhanperformansseja, lausuttiin rauhanrunoja, piirrettiin rauhankuvia, syötiin rauhanmakkaraa ja ennenkaikkea ”sadat taiteilijat kaikilta taiteen aloilta” saivat naamansa mukavasti silloiseen mediaan koska eihän se uskaltanut olla tästä rauhan täsmäiskusta uutisoimatta ja hehkuttamatta tätä vallan ihmeellistä ideaa. Sinänsä niin itä- kuin länsiblokissa ei tiedetty  eikä välitetty että mikä v**tu on suomalainen rauhanjuna mutta eihän se mikään asian olennainen idea ollutkaan. Olipahan kumminkin mainio keino päästä näkyville ja tuntea itsensä hyväksi ja tiedostavaksi ihmiseksi.

Näinä aikoina alkoi kehittyä myös vihreä liike, joka oli tuossa vaiheessa ihan oikea ympäristöliike mutta joka myöhemmin muokkasi puolueena itsensä sertifikoiduksi ihmisten asioihin kärsäntyöntämispuolueeksi jossa erityisesti vanhat taistolaiset löysivät itselleen uuden poliittisen kodin ja senhän kyllä huomaa. Liike alkoi Koijärvi-liikkeestä:



Koijärviaktivistit kahlitsivat itsensä kaivinkoneisiin vastustaakseen kyseisen lintujen suosiman järven kuivaamista. Asia oli silloisessa Suomessa huomattavan suuri uutinen. Mainittakoon että nykyisissä vihreissä ei ole enää juurikaan alkuaikojen ympäristöaktivisteja mikä ei tietysti ole ihmekään sillä eihän vihreät ole ympäristö- vaan utopistinen kontrolli- valvonta- ja säätelypuolue. Kuinkahan monta nettoveronmaksajaa muuten vihreissä on koskaan ollut?

Suomessa elettiin Koiviston ensimmäisellä kaudella vielä hyvin tiukasti YYA-aikaa. YYA-sopimusta oltiin jatkettu vuonna 1970 kahdellakymmenellä vuodella mutta jo vuonna 1983 sitä jatkettiin uudestaan. Varmaankin kaiken varalta ettei asia vaan vahingossakaan pääsisi unohtumaan ja ennen kaikkea ettei Moskovan olisi tarvinnut muistuttaa.



Mutta mutta. YYA-paratiisissakin oli käärme. Ja sen käärmeen nimi oli Väiski. Nimittäin K-kaupan Väiski ja hänen lihatiskinsä. Josta Neuvostoliitossakin vedettiin oikeaoppisen proletaariset sovhoosiporot nokkaan.



Neuvostoliiton – ja erityisesti Neuvosto-Viron – kohdalla oli nimittäin se ongelma että nämä suomalaisesta näkövinkkelistä katsottuna täysin viattomat lihamainokset näkyivät Suomen television kautta myös Pohjois-Virossa ja niitähän katsottiin. Oikein urakalla. Neuvosto-Virossa Väiskin lihatiski oli lähinnä saavuttamaton unelma joten paikallinen valtakoneisto syytti sitä läntiseksi propagandaksi jolla myrkytetään neuvostokansalaisen mieli ja esitetään se valheellinen väittämä että lännessä oli lihaa tarjolla ja muutenkin parempi elintaso. Suomessa ystävyysvierailuilla käyneille neuvostokansalaisille oli tuplasti suurempi yllätys että Suomessa ei ollut vain yhtä Väiskin lihatiskiä vaan sellainen löytyi joka ristuksen kunnasta ja useammasta kaupasta per kunta.

Mennäänpä sitten välillä populaarikulttuuriin. Jos Hurriganes räjäytti 1970-luvulla rock´n´roll-pajatson niin kyseessä ei ollut silti vielä varsinainen teinihysteria. Ensimmäinen (ja oikeastaan ainoa) kotimainen teinihysteria Suomessa syntyi vuonna 1984 kun yhtye Dingo tuli tapetille. Muuan Ykä näki Dingon esiintyvän Levyraadissa vuonna 1984 kappaleellaan ”Sinä Ja Minä”, toimi oraakkelina ja totesi: ”tuo on niin karmeaa kuraa ja jätkätkin näyttää niin naurettavilta että tuosta tulee aivan varmasti Suomen suosituin yhtye”. Johon sekä muuan Ykän silloinen tyttöystävä sekä hänen veljensä sanoivat nauraen että never gonna happen. Vaan kuinkas hänessä kävi?



Dingosta tuli niin totaalinen – nimenomaan varhaisteinityttöjen – hysteria ettei Suomessa ole ollut sellaista sitä ennen eikä sen jälkeen. Se muuan Ykä suoritti varusmiespalvelustaan juuri silloin kun kyseinen hysteria oli kuumimmillaan ja kasarmilla jätkien kanssa tuli tuumittua että nuo Dingon kaverit ovat tavallaan surullisen hahmon ritareita. Niitten ympärillä kirkuu tuhansia naarasyksilöitä jotka olisivat valmiita tekemään niitten kanssa ihan mitä tahansa. Ja sakkolihaa joka ainoa. Häh-hää…

Jos 1970-luvun huumorihahmo oli Spede Pasanen & kumpp. niin 1980-luvulla manttelinperijänä oli huumorisarja Velipuolikuu joka teki Pirkka-Pekka Peteliuksesta suomalaisen supertähden. Ehkä se kuuluisin Velipuolikuun sketsi oli ”Raivola rysäpöksyt”:




Rauhanjuna oli tuossa vaiheessa tipahtanut raiteilta jo aikaa sitten joten jotain uutta tiedostavaa osallistumista piti kulttuurihenkilöille keksiä. Näinpä keksittiin Etiopian nälänhädän ja siitä seuranneen Band Aid-systeemin myötä Suomessakin Apua-orkesteri:



Kyseinen, suomalaisista muusikoista ynnämuista koostuva potpurri levytti kappaleen ”Maksamme Velkaa” jonka tuotto pantiin sitten samaan Etiopia-koriin joskaan ei ole varmaa kuinka paljon niistä alaleuanväpätysrahoista on koskaan päätynyt perille. Eihän se ollut ideakaan vaan se antoi taas mahdollisuuden olla esillä hyvänä ja tiedostavana ihmisenä. Hotellin respa säälii lukijan korvaa eikä linkitä kyseistä kappaletta. Ja toteaa että suomalaisilla ei ole Afrikalle mitään velkaa.

Jos siirrytään hetkeksi 1980-luvun suomalaiseen autokantaan niin Lada oli vielä kova nimi ja useana vuonna Suomen myydyin auto:



1990-luvun alussa nuo Ladat sitten hävisivät hyvin nopeassa tahdissa ja nykyisin kuvassa oleva maantiellä vastaantuleva pallosilmä-Latukka suorastaan jo pistää silmään ja saa aikaan myhäilevän retrohymyn. Käsitykseni mukaan niitä myytiin Venäjälle silloin varsin suurissa määrin.

Vuonna 1985 tapahtui median alalla se merkittävä uudistus että yksityiset radio- ja myöhemmin tv-asematkin saivat toimiluvan. Tähän asti suomalaisille oli ollut tarjolla radiossa Ylen yleisohjelma ja rinnakkaisohjelma. Ensimmäinen yksityiset radioasemat olivat Nivalassa toiminut Radio Lakeus ja heti sen jälkeen toimintansa Helsingissä aloittanut Radio City. Ensimmäinen yksityinen televisiokanava oli MTV:n Kolmoskanava josta muuan Ykälle jäi siihen maailmanaikaan parhaiten mieleen sarja Sledge Hammer.



Trust me. I know what I´m doing.

Jos puhutaan 1980-luvun suomalaisesta urheilusta niin yleisurheilumenestyshän hiipui mutta tarjolla oli toki muuta. Mainitaan pari asiaa. Ensimmäisenä Matti Nykänen joka suorastaan dominoi kyseisen vuosikymmenen mäkihyppyä:



Mattihan tuli myöhemmin kuuluisaksi ihan muista kuvioista ja häntä voi myös pitää melkoisena surullisen hahmon ritarina. Se toinen suomalaisia ilahduttanut urheiluasia oli sen pitkään jatkuneen lätkäpronssin ruinaamisen päättyminen vuonna 1988 Calgaryn olympialaisissa. Pronssia ei tosin tullut silloinkaan vaan kerralla hopeaa:



Pysytään vielä urheilussa ja otetaan pieni takauma joka edellisestä osasta jäi pois tuotannollis-teknisistä syistä (ts. se unohtui). Suomalaiset rakastavat voittajia mutta he rakastavat myös urhoollisia häviäjiä. Ja kukapa olisi hävinnyt urhoollisemmin kuin Juha Mieto Lake Placidin talviolympialaisissa jolloin hän hävisi 15 kilometrin hiihdossa Ruotsin Thomas Wassbergille kokonaista yhden (1) sadasosasekunnin ja jäi hopealle. Oman muistini mukaan hiihdossa ryhdyttiin sen jälkeen mittaamaan aikaa kymmenesosien tarkkuudella. Voi myös spekuloida, että olisiko Mietaasta tullut samanlainen legenda jos hän olisi voittanut sen hiihdon.




Jos puhutaan 1970-luvun ihmisestä ja hänen käytössään olevasta viihde-elektroniikasta niin silloinhan käytössä olivat lähinnä radionauhuri ja vähän varakkaammilla stereolaitteisto sekä sitten lähes kaikilla mustavalkoinen tv. 1980-luvulla tarjolle tuli muutakin. Pieni, mutta sinänsä merkittävä uusi tulokas olivat korvalappustereot joitten myötä musiikki alkoi kulkea ihmisten mukana siellä missä he vain liikkuivatkaan. Sony Walkman, anyone?:



Liikkuvan kuvan puolella käyttöön tuli VHS-nauhuri joka omalla tavallaan vapautti kansalaisen televisio-ohjelmien aikataulun mukaisesta seuraamisesta ja lopetti samalla riidat siitä että mitä ohjelmaa katsotaan. Olihan niissä (ainakin kehittynemmissä malleissa) mukana ajastin:



VHS-nauhurin myötä Suomeen tuli myös uutena ilmiönä videovuokraamot. Kuinkahan monta toimivaa VHS-nauhuria Suomessa mahtaa tällä hetkellä olla? Musiikkipuolelle tuli sitten CD-soitin (vinyylilevyssä on edelleenkin allekirjoittaneen mielestä parempi soundi) ja kun 1970-luvulla tietokone oli jotain sellaista joita oli yliopistoissa ja sotavaltiolla niin nyt suomalaisten koteihin tuli Commodore-64:



Keskusmuistia komeat 64 kilotavua ja mukana kasettiasema. Hinta vuonna 1984 kolmetuhatta silloista markkaa. Monitoriksi riitti matkatelkkari.

1980-luvun loppupuolella kuvioihin tuli myös kännykkä jota tosin silloin mainostettiin lähinnä matkapuhelimena ja olihan sen koko huomattavasti enemmän kuin kouran täydeltä. Tuon kännykkätuotannon myötä aiemmin kumisaappaista ja Nokian nuoriso-ohjaajasta tunnettu Nokia aloitti tiensä maailmanlaajuiseksi suuryritykseksi. Kyseinen matkapuhelinkuva vuodelta 1989 jossa Neuvostoliiton silloinen johtaja Mihail Gorbatšov puhuu Nokian matkapuhelimeen on kahdessakin mielessä merkittävä:



Ensinnäkin miehen käsissä on sekä tuote että brändi joka tulisi tulevina vuosina tahkoamaan Suomelle huomattavat määrät rahaa. Toiseksi kuva on otettu Gorbatšovin Suomen vierailulta jossa hän ensimmäisenä neuvostojohtajana tunnusti Suomen aseman puolueettomana valtiona. Sittenhän ei mennyt kuin pari vuotta kun koko Suuri ja Mahtava romahti. Tapahtumien nopeus oli loppujen lopuksi valtava mikä tietysti herättää toivoa siitä että myös nykyinen läntinen Suuri ja Mahtava jossain vaiheessa romahtaisi. Mielellään yhtä nopeasti.

1980-luvulla Suomessa oltiin saatu aikaan melkoinen hyvinvointi ja se sitten omalla tavallaan läksi lapasesta. Seurauksena oli niin sanottu kasinotalous. Kasinotaloudessa ihmisille tyrkytettiin lainoja heikkoja takuita vastaan ja helposti saatuja lainoja käytettiin usein nollapohjalle perustuvaan luksuselämään. Maassa oli olemassa sekä sijoitus- että asuntokupla joka puhkesi muutamaa vuotta myöhemmin. Ajan ilmiö olivat ns. jupit. Tuona aikana elänyt ymmärtää mitä Lacosten tuotemerkki silloin tarkoitti:



Yksi 1980-luvun valitettavista ilmiöistä joka alkoi kyllä jo 1970-luvulla oli pakkilaatikkorakentaminen jossa erityisesti kaupunkien ja kuntien keskustoista purettiin vanhat hyvännäköiset puurakennukset, rakennettiin tilalle elementtikolosseja ja saatiin lähes jokainen kuntakeskus näyttämään samalta eli ei miltään. Laitetaan esimerkkinä näkymä Raision keskustasta:



Niinhän sitä sanotaan että Neuvostoliiton pommikoneet eivät saaneet Helsingin keskustassa aikaan samanlaista tuhoa kuin sodan jälkeinen suomalainen rakennussuunnittelu.

Nykyisinhän suomalaiseen mediaan kuuluu olennaiselta osalta ns. mediateloittaminen – erityisesti Yleisradiossa – eli toimittajat rakentavat ennakkoasetelman ”yksi väärinajattelija ja monta oikeinajattelijaa” ja koko touhu on keskeyttämistä ja päällerääkymistä. Mistä tämä perinne on oikein lähtöisin? Kuinka se alkoi? Muuan Ykä muistelee että kyseinen tapa tuli esille ensimmäisenä 1980-luvulla Ylen vaalitenteissä joissa Pekka Oksala ja erityisesti Leif Salmén keskittyivät siihen että haastateltava ts. hiillostettava saatiin vaikuttamaan mahdollisimman typerältä:



Linja on jatkunut ja jalostunut ja nykyisin toimittajat ihan oikeasti uskovat että heidän oma mielipiteensä kiinnostaa katsojia enemmän kuin haastateltavan mielipide. Ja toisaalta toimittajathan ovat erikoistuneet nykyisin haastattelemaan toisiaan.

1980-luvulla Suomen maanpuolustus voimistui pikkuhiljaa ja sai itselleen lisää uutta ja siihen aikaan suhteellisen nykyaikaista kalustoa. Esimerkkinä voi mainita esim:

- TOW panssarintorjuntaohjukset
- AT-5 panssarintorjuntaohjukset
- APILAS kertasingot
- Lisää kenttätykistöä (155 K 83, 152 H 88 plus lisää 122 H 63 ja 130 K 54)
- Pasi-sisut
- BMP-2 rynnäkkövaunut
- T-72 panssarivaunut
- 9K38 Igla-olkapääohjus
- Crotale-ilmatorjuntaohjusjärjestelmä



Ilmavoimat olivat silloin vielä Saab Draken- ja MiG-21 bis-kannassa. Jos mennään hieman asioiden edelle niin puolustusvoimat saivat Neuvostoliiton hajottua oman aikansa lottovoiton kun yhdistynyt Saksa möi Itä-Saksan asemateriaalia halpaan hintaan ja suomalaiset kävivät ostoksilla. Erityisen tärkeää tämä oli sen vuoksi että Hornet-hankinta söi silloin huomattavan määrän puolustusvoimien hankintamenoista ja ilman itäsaksalaista kalustoa maavoimat olisivat olleet pahasti orpopojan asemassa. On vieläkin hieman epäselvää että kuinka paljon kalustoa silloin hankittiin mutta muuan Ykän tietojen mukaan ainakin:

- Noin 100 T-72-panssarivaunua
- Noin 100 kuljetus- ja rynnäkköpanssarivaunua
- Noin 500 putkea tykistöä
- Noin 800 ilmatorjunta-asetta.
- Noin 100.000 rynnäkkökivääriä
- Noin 50.000 tonnia ampumatarvikkeita

1980-luvun loppupuolella suomalaiseen politiikkaan tarttui sitten syöpä jonka seuraukset näkyivät erityisesti seuraavalla vuosituhannella. Syövän nimi oli konsensuspolitiikka. Käytännössä politiikka näkyi siten että politiikka katosi politiikasta, poliitikot muuttuivat ammattilaisiksi ja elettiin tilanteessa jossa kolme suurta puoluetta (SDP, KEPU ja Kokoomus) vuorottelivat hallituksessa niin että kaksi oli hallituksessa ja yksi lepovuorossa ja pienemmät puolueet olivat kuuliaisina kiilapoikina. Konsensuspolitiikan myötä nykyiset järjestelmäpuolueet vihreistä kokoomukseen ovat kaikki sekä monikultturismin ja federalismin kannattajia eli yhden The Järjestelmäpuolueen edustajia. Nykyisin Järjestelmäpuolueen ohjelmaan on tullut mukaan myös ilmastouskovaisuus jolla suomalaisia rangaistaan siitä mitä muualla maailmassa tehdään sekä kaikkialle kärsänsä työntävä pakkofeminismi.



Tästä Holkerin hallituksestahan sen voi sanoa alkaneen

Se oli sitten – muistaakseni – vuonna 1989 kun suomalaisissa kaupoissa sai alkaa myydä ulkomaalaisia oluita. Keppanavahvuisina tietysti. Alkuun myyntiin tulivat ainakin Tuborg, Carlsberg, Heineken, tsekkiläinen Pilsner Urquell ja amerikkalainen Budweiser. Se, onko Budweiser olutta on sinänsä olutfilosofinen kysymys johon ei tässä sen kummemmin puututa. Tuohon aikaan Suomessa oli vielä paljon ns. kuivia kuntia joissa keskiolutta ei saanut myydä kaupoissa ollenkaan. Niitä oli enimmillään yhdeksänkymmentä ja viimeisenä gepardikiellosta luopui vuonna 1995 Luoto.



Universumin parasta olutta eli Tsuhnan Kostoa ei silloin vielä ollut mutta sitä kannattaa mainostaa joka tapauksessa. Jos muistellaan sen ajan törpöttelykulttuuria niin silloin ei vielä läheskään kaikki Alkot olleet itsepalvelualkoja. Melkoinen – ehkä suurin osa – oli vielä tiskialkoja joissa jonottaessa tunnelma oli hartaampi kuin kirkossa. Liiasta puheliaisuudesta ja varsinkin nauramisesta saattoi nimittäin tulla Alkon myyjän tuomio että huomenna sitten uudestaan. Kuppiloissa puolestaan oli se tapa että tilattiin aina A-olutta. Keskioluen ryntäys kapakoihin alkoi vasta 1990-luvulla.

Vuonna 1990 Suomi sai sitten ensimmäisen kerran maistella monikultturismin hedelmiä. Silloin Suomeen alkoi saapua somaleita. Kyseiset somalit eivät tulleet Somaliasta vaan Moskovasta jossa oltiin lopetettu rauhan- ja solidaarisuudenrahoitus jonka turvin kyseiset somalit siellä elivät eivätkä halunneet palata kotimaahansa. Tarvittavat hyödylliset idiootit löytyivät Suomesta:



Presidentti Mauno Koivisto teki uransa aikana monia pahoja virheitä. Pahimmat virheensä hän teki 1990-luvun laman aikana. Mutta tuossa tilanteessa hän oli oikeassa vastustaessaan somalien tuloa ja todetessaan:

- Somalialaiset on syytä pysäyttää rajalle. Otetaan nimet ylös ja luvataan harkita. Todetaan, että Neuvostoliitto on turvallinen maa. Jos joku on eri mieltä, niin sitten riidellään. Sanoin, että ellei näitä pysäytetä, miten sitten muitakaan.

Valitettavasti hallitus ei uskonut Koivistoa, laski somalit maahan ja aukaisi Pandoran lippaan jonka sisällöstä nykyisin joudumme nauttimaan. Suvaitsevais-tiedostavan väen keskuudessa somalit olivat kuin taivaan lahja heidän vääristyneelle hoivavietilleen sekä julkiselle hyvän ihmisen egolle joten somalit muuttuivat hyvin nopeasti käveleviksi solidaarisuuspokaaleiksi joitten arvosteleminen oli kaikkia mahdollisia saatanallis-perkeleellisiä ismejä.

Kylmän sodan loppuminen ja itäblokin luhistuminen oli näin jälkeenpäin uskomattoman nopea – ja tavalliselle suomalaiselle täysin yllätyksellinen – prosessi joka sai viimeisen pisteensä kun Neuvostoliitto totesi 26.12. 1991 jo edesmennyttä Urkkia siteeraten että me ei viitsitä enää ja hajoitti itsensä. Se lopullinen tekijä joka hajoitti Neuvostoliiton oli vanhoillisen kommunistiklikin epäonnistunut vallankaappausyritys elokuussa 1991. Tuolloin klikki komensi erikoisjoukot ampumaan vallankaappausta vastustavia mielenosoittajia mutta ne kieltäytyivät. Klikin ja kaappausyrityksen lopun alkua oli Boris Jeltsinin panssarivaunun päällä pitämä puhe:



Samassa kaplakassa Baltian maat (niin kuin muutkin neuvostotasavallat) julistautuivat itsenäisiksi. Suomellakin olisi ollut nyt mahdollisuus alkaa todella itsenäiseksi valtioksi. Merkkejä ja yritystä siitä nähtiin jo vuonna 1990 Saksojen yhdistyessä jolloin Suomi julisti yksipuolisella päätöksellään Pariisin rauhansopimuksen aserajoitusartiklat mitättömiksi ydinasekieltoa lukuun ottamatta. Uusi aika oli periaatteessa alkamassa. Mutta 1990-luvun Suomea kohtasi kaksi katastrofia.

Ensimmäinen oli 1990-luvun suuri lama, jonka likapyykki on vieläkin pesemättä ja sen valtavat inhimilliset kärsimykset laskematta.

Ja toinen oli EU-kansanäänestys, jossa EU myytiin suomalaisille pelkkänä vapaakauppaliittona joka samalla olisi tuonut turvaa itää vastaan. Valtamedia oli EU:n puolella ja propagandan sisältö oli selkeä: joko liitymme Euroopan Unioniin tai sitten joudumme tsuhnan helvettiin. Ehkä poliitikoilla oli jo tiedossa että EU:n suunnitelmana oli muuttua kansallisvaltioitten itsenäisyyden lopettavaksi totalitaristiseksi valtioksi mutta äänestäjillä tätä tietoa ei ollut. Niinpä EU:n kannattajat voittivat asiaa koskevan kansanäänestyksen.

Suomella oli Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen muutama vuosi etsikkoaikaa opetella jälleen olemaan täysin itsenäinen valtio. Jota Suomi koko kylmän sodankin aikana ja Neuvostoliiton varjossa pyrki mahdollisimman pitkälle olemaan. Nyt poliittinen eliitti käänsi suunnan täysin toiseksi ja teki itsenäisyyden menettämisestä itseisarvon. Seuraukset nähdään vuonna 2018.

Mutta sehän onkin jo toinen tarina joka on vielä pahasti kesken eikä sen loppua osaa kukaan vielä sanoa. Mutta ehkä tähän lopuksi kävisi suuresti arvostamani Pauli Vahteran kommentti jonka hän laittoi kirjoituksen ykkösosaan:

Köyhä Suomi perusti Rautaruukin, Kemiran, Postipankin, Partekin, Outokummun, Veitsiluodon, telelaitoksen (Soneran), Imatran voiman (Fortum), Nesteen, paikallispankit, ja paljon muuta. Maailmaa halaava Suomi on nuo kaikki myynyt ja silti velkaantunut.

52 kommenttia:

  1. Samat tunnot jäi suurinpiirtein, 80-90 luvuista kuin sinulla. Pieniä musiikillisia erimielisyyksiä lukuunottamatta. Manu oli oikeassa somalien suhteen, mutta talouspolittikkassa hän oli kävelevä katastrofi. Hän tappoi yrittäjiä sellaisen määrän, josta kärsimme maana vieläkin. Kaikkien niiden tuhottujen perheiden jälkikasvut, eivät ikinä ala yrittäjiksi. Koska heille selvisi mitä ihmiselle voidaan tehda,ilman että yrittäjä olisi mitenkään voinut omilla toimillaan voinut asiaan vaikuttaa.

    VastaaPoista
  2. Muistikuvia on tuolta ajalta, vaikka lapsi ja nuori tuolloin olinkin... ja paljon niistä muistikuvista tuli eletyn elämän välityksellä, jossa YYA-teksti oli isoin kirjaimin kirjoitettuna koulumme seinälle, ainakin jonain tiettynä aikana. Täysin en pysty muistamaan, oliko tuolloin jokin merkkivuosi tai päivä, vai sattuiko paikkakunnallamme vierailemaan juuri tuolloin ystävyyskaupungin delegaatio.

    Commodore 64 oli ensimmäinen tietokoneeni ja Ladalla tuli opeteltua ajoa talvisin järven jäällä. Kyllä nuo ajat Gorbatshovista tiiliskivikännyköineen ja Neuvostoliiton kaatumiseen muistan - tai ainakin tunnistan hyvin nuo Ykän laittamat kuvat.

    Hieman syrjähyppynä tähän päivään laitan Iljan julkaisusta linkin:

    https://mvlehti.net/2018/12/16/nakokulma-keltaliivit-ja-globalisaatio/

    Syy linkitykselle on, että olen aiemminkin huomannut tuon Risto Lappeenrannasta -nimimerkin kirjoittavan aivan järkeviä. Ylle linkkaamassani kirjoituksessa kiinnostaa seuraava erityisesti, jossa "Ainoa järkevä syy tälle kannatuksen järkyttävälle romahdukselle on se, että kansa on saatu äänestämään presidentiksi henkilö, jonka tavoitteet ja mielipiteet ovat aivan toiset kuin kansalla".

    Tuossa kirjoitetaan tilanteesta Ranskassa ja tarkoitetaan presidentti Emmanuel Macronia, mutta analogia on omasta mielestäni vahva myös Suomen osalta.

    Risto Lappeenrannasta -nimimerkin kyseisessä kirjoituksessa on muutakin tärkeää, josta on mahdollista vetää analogiaa Suomen tilanteeseen, kuten valtamedia ja mielipiteenmuokkaus tukemaan tietyn maan kansalaisille itselleen haitallista politiikkaa, joiden mukaisia poliitikkoja kansa saadaan propagandalla ja aktiivisella mielipiteenmuokkauksella kannattamaan, vaikka heidän todelliset toimijansa - joiden hyväksi he toimivat - ovatkin eliitin parissa.

    Psykologien ja psykiatrien täytyy tästä olla tietoisia ja heidän on mahdollista niin tahtoessaan kertovan kansalle, kuinka tällainen irrationaalinen ja täysin järjen vastainen operaatio kyetään järjestämään... saamaan aikaan täydellinen joukkopsykoosi, vai mistä lie onkaan kyse?!

    Suuri ongelma onkin siinä, että tällaiset joukkopsykoosit ja tukahdetut tosiasiat saavat aikanaan sellaiset mittasuhteet, että valta vaihtuu tavalla, joka on nähty toistuvan kovin usein, kuten oli kyse vallan vaihtumisesta Romaniassa Ceausescun kaatuessa. Tiettävästi Romania ei kuitenkaan ole vieläkään noussut vallan vaihdoksesta merkittäväksi toimijaksi edes Euroopan mittakaavassa?

    On täysin käsittämätöntä, että jotakuinkin toimiva Suomi, jolla luonnonrikkauksien ja kuten Pauli Vahteraa lainaten Ykäkin kirjoitti, on ollut historiassa tapansa nousta suhdettaan suuremmaksi toimijaksi jopa globaalilla tasolla, on päästetty näin surkeaan tilaan!

    Nähtäväksi jää, onko lääkärikuntamme enää maineensa arvoinen, vai ovatko he retardoituneet hyödyllisiksi idiooteiksi, kuten pörssiyhtiö F-Securen heppu mainitsi ajankohtaisohjelmassa viime viikolla... Ymmärtääkseni Kybertekniikkakeskuksen johtajatar ymmärsi myös huolen Suomen tilanteesta?

    VastaaPoista
  3. Tervehdys kertsu59:lle ja Juha Kivelälle & kiitos kommenteistanne.

    kertsu59: Musiikilliset erimielisyydet sallitaan. Makuasioitahan ne vain ovat. Mutta totta puhut Koiviston ja kumppaneitten toiminnasta suuren laman aikana. Silloin kuvainnollisesti tapettiin kymmenien tuhansien ihmisien tulevaisuus ja kirjaimellisestikin sen myötä ihmisiä kuoli.

    Juha: Tuossa on hyviä havaintoja. Näen, että Suomi menee tässä asiassa jälkijunassa kahdesta syystä. Ensinnäkin suomalaiset ovat yksiä maailman kuuliaisimpia hallintoalamaisia. Ja toisekseen Suomessa valtamedian ote on niin järkyttävän suuri. Sanotaan, että melkoinen osa kansasta on tuossa mainitsemassasi psykoosissa mutta he eivät tajua sitä ja näkevät sen normaalitilana.

    VastaaPoista
  4. YYA-sopimusta pakkosyötti meidänkin luokan ala-asteen opettaja. Kova vasemmistolainen, mutta siinä mielessä poikkeus, että ajoi Volvolla.
    Tuo Rauhanjuna on minulle tuttu vain Huovisen novellista ja siitä tehdystä tv-sovituksesta.
    Huovinen oli siinä mielessä hyvä pasifisti, että hän oli siinä mielessä realisti, että ei niellyt höpinöitä minkään tahon "rauhaa tuovista aseista"

    Eikä tainnut Huovinen olla oikein Kekkosenkaan mieleen.

    VastaaPoista
  5. Tervehdys, Ekku. Suomihan näyttää olevan sellainen maa johon mahtuu vain yksi totuus kerrallaan. Silloin se oli YYA. Nyt se on rajaton hulluus. Tosin YYA-aikaankin oli opettajia jotka antoivat ymmärtää että kyseinen epistola luetaan vain olosuhteitten pakosta ja aloittivat esim: ”virallisen näkemyksen mukaan…”.

    Oliko Huovinen Kekkosen mieleen? Hyvä kysymys. Varmaankin Kekkonen tykkäsi hyvistä kirjoittajista. Toisaalta Huovinen vittuili YYA-meiningistä ihan urakalla. Tärkeintä lienee että Kekkosen aikaan hän sai luoda menestyksekkään uran. Nykyisin hänen kirjojaan ei välttämättä edes julkaistaisi.

    VastaaPoista
  6. https://www.youtube.com/watch?v=UpA99ZZ8OW8

    Siinä Huovisen Rauhanjuna lyhyenä erikoisena.


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  7. Tuosta viinakauppajutusta tuli mieleen lehtikirjoitus vuosien takaa, taisi olla Suomen Kuvalehdessä. Muuan hyvin suomen kielen hallitseva englantilainen kertoi käynnistään viinakaupassa. Luullakseni hän ei ollut Neil Hardwick, mutta en ole varma. Hän oli pyytänyt viskiä ja ääntänyt sanan kuten englantilainen sen ääntää. Hänelle oli sanottu, että herra on nauttinut, herra on hyvä ja poistuu.

    Toinen professori

    VastaaPoista
  8. Kiitoksia historiasta Ykälle.

    Kaverini jobbasi noita Ladoja silloin itärajan taakse. Tuo nappisilmä, jota paikalliset kopekaksi nimittivät ei oikein vientiin kelvannut kuin aivan alkuaikoina. Piti olla ieluummin rolssikeula tai vähintään kanttivalot.

    Pelittävä Commodorekin löytyy hyllystä. Aito harmaatuontikin vielä.
    Ja tietenkin VHS-nauhuri.

    90-luvun lama talotekniikka-alan yrittäjänä paljon. Onneksi oli vaimolla töitä, niin selvittiin pahimman yli. Pitäisi joskus kirjailla muistot talteen.

    -.- thinker Dill

    VastaaPoista
  9. Nuo 1980-luvun asehankinnat ovat olleet niitä harvoja kertoja kun maavoimiin on oikeasti panostettu muutenkin kuin juhlapuheissa.

    PSTOHJ 82 (9M111-2 Fagot) pst-jääkäreillä ja PSTOHJ 82M (9K111-1 Konkurs) BMP-2 asenteisena.

    PSTOHJ 83M ITOW edelleen käytössä (koska se ei ole iljettävää itäkalustoa).

    ITO-78 Strela, ITO-86 Igla ja ITO-86 Igla M hylättiin kiireen vilkkaa (kuten em AT-4/AT-5:t) ja maavoimat olivat vailla lähitorjunta-ohjuskykyä yli toistakymmentä vuotta kunnes vihdoinviimein FIM-92 Stinger käyttöönotettiin Suomessa ITO-15 nimikkeellä.

    Ilmatorjunnan puolella 35 ITK 88 Oerlikon sekä sen sisarjärjestelmä 35 ITPSV 90 Marksman olivat ilmeisesti viimeinen satsaus ammusilmatorjuntaan, ellei 23 ITK 61-2 Sergein pikkuerän modernisointia 95 malleiksi tai merivoimien laivatykkihankintoja huomioida?

    Itse uskon ammusiiteen uuteen tulemiseen dronejen yleistyessä.

    Crotalen hankinnat olivat aseinsinöörien sekä -teknikkojen hallinnoimaa ja siksi itse ohjusjärjestelmän hankinta tuli loppujen lopuksi ilmaiseksi Suomelle (lavettiratkaisu määrättiin leijonakaulustasolta). Nimittäin uuden NG-mallin käyttöönotto kun ei sujunut vaikeuksitta ja nämä herrat eivät epäröineet reklamoida jokaisesta virheestä sekä ongelmasta (joita riitti!)

    Marksmanin hankinta T-55:den päälle integrointeineen oli taas panssariupseerien käsialaa ja siksi sen käyttöönotto venyi ja vanui, ja tuli sitä kautta maksamaan veronmaksajalle pitkän pennin. Onneksi ko järjestelmä sai uuden elämän Leo-2 asenteisena.

    Vastaavia paskahankinta-esimerkkejä on tietysti 900 PIST 80 FN. Varmasti maailman kallein "sarjavalmisteinen" käsiase! Huomioitavaa on, tässä "korruptiovapaassa Suomessamme", kuinka päätöksen esittelijä siirtyi hankintapäätöksen jälkeen FN:n suomalaisen maahantuojan palvelukseen...

    On muuten suoranainen rikos kuinka talousupseerien ammattikunta alasajettiin puolustusvoimissa; se kun on tullut maksamaan meille paljon, eikä loppua tälle maksamiselle näy.

    ...

    -Tvälups-

    VastaaPoista
  10. ..
    Samoja virheitä toistetaan kuin 1920 ja 30-luvuilla.
    Ilma- ja merivaivat saavat jättipotteja kun taas maavoimat joutuu tappelemaan sillä mitä on... Yhdysvalloissa käytetty sanonta: "Army has logistics - Marines make do" sopii ikävä kyllä sovellettuna tänne Suomeenkin.

    Ikäluokkien palvelukseen kelpaamattomuus on aivan suoraa toisintoa tuolta ajalta: 65% läpäisee kutsunnat ja näistä noin 15% keskeyttää vm-palveluksen. Siinä ei muutaman naissotilaan everstiluutnanttius paljoa paina vaakakupissa kun vain neljännes ikäluokasta suorittaa pakollista asevalvollisuuttaan!

    Tulevat Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetit = Panssarilaivat

    K-pää -luokan "monitoimiraivaajat" = Sukellusveneet

    Hornetien ilmasta-maahankyky = Blenheim-hankinnat

    Tulevat hävittäjä X:t = Fokker D.XXI (..?)

    Maavoimille sitten hankitaan sieltä-täältä käytettyinä länsikalustoa ettei paraateissa tarvitse ihan "tyhjin käsin" esiintyä. Kas muuten kummaa ettei näille kahdelle muulle aselajille käytetty kelpaa? Ai niin joo! Saihan maavoimat niitä uudenuutukaisia siunattuja (kirottuja) NH-90 -helikoptereita, joita on oikein kiva lennättää paraateissa... = Aivan järjettömän kallis hukkainvestointi!

    Jalkaväkimiina-kieltoon liittyminen onkin sitten sen luokan törkeä maanpetos ettei siitä sen enempää.

    Puolustusvoima-"uudistus" varuskuntien, varastojen sekä varikoiden lakkauttamisineen samaa jatkettua rikosta.


    Käytettyjen kamppeiden hankinnassa ei sinällään ole mitään pahaa mutta kyllä se näin veronmaksajana ja evp-sotilaana kismittää kuinka nopeasti nuo harppi-Saksan ylijäämämyynneistä hankitut taisteluvälineet muuttuivatkin ongelmajätteiksi (jonka hävittäminen on sekin bisnestä ja erityisen kallista sellaista meille sen lystin kustantajille).

    Uudessa-Seelannissa oli sama ongelma kuin nyt meillä Suomessa: ilmavoimien hävittäjät olisi pitänyt uusia. Suoritettiin laskelmia ja todettiin, että maalla on joko vara uusia hävittäjät tai ylläpitää valtiota. Niinpä Uusi-Seelanti lakkautti hävittäjälennostot..!
    Samaa suosittelen meillekin. Niitä uusia hävittäjiä ei tarvita kuin kymmenkunta kappaletta RA-tunnistuslentoihin yms pr-toimintaan kun ilmapuolustus voidaan hoitaa huomattavasti kustannustehokkaammin ilmatorjunnalla (integroidut itäiset ja läntiset it-ohjusjärjestelmät) sekä miehittämättömillä lennokeilla eli droneilla.


    UKK kuoli ja haudattiin 1986. Herran varoituksista huolimatta kokoomus laskettiin hallitusvastuuseen 1987 ja aloitettiin "hallittu rakenneuudistus"... Yhtenä esimerkkinä tästä; Suomessa oli 1980-luvulla yli 20 000 mielenterveyden laitoshoitopaikkaa. Avot ja avohoitoon! Nyt näitä ns suljettuja hoitopaikkoja on enää reilut 2000, jos ette ole sattuneet huomaamaan..?


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  11. Breaking News!

    https://www.dailymail.co.uk/news/article-6503291/France-prepares-chemical-weapon-smothered-Paris-Yellow-Vest-rioters-away.html?ito=facebook_share_fbia-top&fbclid=IwAR2fZ26lm5kIlMrKuH7KcYq7EzuJIWt4neXmYBnGCcsQYPdHNJJ3dBvKKNs

    Niinpä on Macron "rakastettu" kuin Ceaușescu aikoinaan...

    Missä eu/yk pakotteet?
    Missä nato raohanpommeineen?

    Vähemmästäkin kun on meinaan suvereenien valtioiden päämiehiä syrjäytetty (tai yritetty) samalla heidän valtionsa kivikaudelle pommittaen...


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  12. Koijärvi-liike olisi oikeastaan kuulunut jo siihen kirjoitussarjasi edelliseen osaan. Sehän syntyi jo vuonna 1979, jolloin Kekkonen vielä oli presidenttinä. Siitä kyllä kesti vielä monta vuotta, ennen kuin vihreät rekisteröityivät puolueeksi tai edes saivat ensimmäiset kansanedustajansa, ja sillä välin ehti jo presidenttikin vaihtua.

    VastaaPoista
  13. Jep! Juurikin noin kuin Ykä tuossa aiemmin vastasit. Joukkopsykoosi, joka on siinä olevien mielestä normaalitila... aiemmin Suomessa oli suljetut laitokset hulluja varten, mutta nyt Suomi on lähes tulkoon yksi iso avomielisairaala, jossa joukkopsykoosit ja hulluudet ovat normaalitila.

    VastaaPoista

  14. Kaupan liitossa toimitusjohtajana aloittava Mari Kiviniemi on vaihtanut leiriä ja ottaa kantaa Alkon monopoliin.
    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267286-eihan-kuka-tahansa-voi-ostaa-olutta-kaupasta-nytkaan-kaupan-liitossa-aloittava-ex
    Tämä alkoholin myynnin vapauttamisprosessi matelee hyvin hitaasti eteenpäin. Keskioluen vapauttamisesta tulee vuodenvaihteessa 50 vuotta.
    Tuolta olen tilannut juomani jo vuosia ja aina toiminut kaikki moitteettomasti ja kaiken lisäksi tilaus toimitetaan kotiovelle.
    https://www.viinikauppa.com/catalog/?gclid=EAIaIQobChMI54bBsqan3wIVx6iaCh27UgbjEAAYASAAEgLUWPD_BwE

    Johan


    VastaaPoista
  15. Asiaa taas! Paitsi yksi: Jos vinyyli kuulostaa paremmalta Ykän korviin, se se on suomeksi, että vääristetty ääni kuulostaa Ykästä paremmalle.

    VastaaPoista
  16. Minulla on toimiva VHS-laite, tai oikeammin DVD/VHS. Ostin sen edellisvuosikymmenellä polttaakseni DVD:lle vanhan äitimuorin VHS:lle siirrättämiä kaitafilmejä, jotka oli kuvattu bloggauksen ajanjaksolla ja sitä ennen.
    Sittemmin poltin DVD:lle velipojan puoli-ilmaiseksi ostamia poistoon laitettuja vanhoja vuokravideoita.

    Eipä ole kyllä VHS:lle ollut näiden toimitusten jälkeen pahemmin käyttöä.

    VastaaPoista
  17. Tvälups, hyvin sanottu. Paitsi parissa kohtaa. Minusta sukellusveneet olisivat nimenomaan Suomelle köyhänä maana todella tärkeä ase.

    Ja tapaus panssarilaivat ei ole mielestäni vertailukelpoinen korvetteihin. Ts. panssarilaivojen hankintaa voitiin perustella järkisyillä, korvettien ei. Kannattaa muistaa, että panssarilaivat olivat Neukuilla piikki lihassa. Kokonaan toinen juttu on se, että kun uppoumavaatinus oli niin pieni, piti suojauksesta karsia, jotta saatiin kokoon nähden raskas aseistus.

    Samaa mieltä olen siitä, että lennokkeja vastaan ammus-it on osa kokonaisratkaisua.

    NH-90-hanke on ilmeisesti muutaman herraisoherran päähänpinttymä, niin mieletön sen koko perusta on. Oikeastaan mikään muu asejärjestelmä ei ole yhtä haavoittuvainen kuin helikopteri. Jotta hekoissa olisi jotain järkeä, niitä pitää käyttää massana. Ja massaan ei meillä ole varaa.

    Olen jostain lukenut, että tuo Igla olisi ollut monessa suhteessa parempi kuin se Stinger...

    VastaaPoista
  18. Oli pimeä ja myrskyinen syysyö ja minä olin palaamassa kaverin luota Kirkkonummelta Helsinkiin pallosilmä Lada farkulla. Hiekkatiellä Ladan ajo-ominaisuudet olivat sitä mitä olivat. Aikani ajeltua tuumasin että vaikka olikin tuulista niin kärry kyllä heittelee vähän liikaa. Ihmekkös tuo sillä oikean takarenkaan sijalla oli vanne ja savuavia kuminriekaleita. Käsitykseni omasta erinomaisuudestani ratin takana sai pienen kolauksen. Muuten Lada oli kyllä siedettävä ajopeli, tosin pitkillä matkoilla Italialaisperäinen ajoasento alkoi ottaa selän päälle.

    Sony Walkman anyone? Yes, ja kaiken lisäksi se keltainen roiskevedenkestävä malli. On muuten vieläkin hyllyssä käyttökelpoisena ja sen kanssa oli kätevää istua saunassa ja kuunnella musaa.

    VHS, juu kyllä löytyy sekin hyllystä ja pelittää edelleen mainiosti. Ostin aikoinaan sen kalleimman Panasonicin. Siinä pitää käyttää nauhaa silloin tällöin jotta pysyy toimintakuntoisena. Vanhalla miehellä pitää olla vanhat vehkeet ja olla kunnossa.

    Muuten oli kovasti tuttua tuo Ykän kirjoittama ajanjakso hyvine ja pahoine puolineen. Jotenkin vaan alkoi se usko ja toivo isänmaahan rapistua joka hankittiin pari vuosikymmetä aikaisemmin, saavuttakseen nykyisen O Tempora O Mores, tason.

    VastaaPoista
  19. Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Toiselle Professorille, thinker Dillille, Anolle, Juha Kivelälle, Johanille, Trilisserille, Qroquius Kadille ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.

    Tvälups, viesti1: Huovinen on aina ollut se suurin suosikkini.

    Toinen professori: Hyvin mahdollista. Varmaankin tuon vuoksi tiski-alkoissa suosittiin muutenkin juomia joitten nimi oli helppo lausua. Esmes silloin suosikkina ollut Bordeaux Blanc ei varmaankaan ollut suosikki makunsa vuoksi vaan siksi että sen nimi vääntyi mukavasti Porvoon Lankuksi.

    thinker Dill: Kiitokset sinullekin. Sitten kun siirryttiin 2000-luvun puolelle niin se latukka muuttui venäläisilläkin harvinaiseksi. Autorekat kuskasivat kalliita länsiautoja Vaalimaalle ja yli.

    Tvälups, viesti2: Kiitos lisäyksistä. Ammus-it on kyllä tosiaan jäänyt orpopojan asemaan ja droonien käyttö lisääntyy. Ei niihin varmaan jokaiseen viitsitä kallista ohjusta käyttää. Voisiko kyseiseen käyttöön miettiä jotain tuon tyyppistä asetta:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/KPV_(konekiv%C3%A4%C3%A4ri)

    Onko muuten todellakin niin, että puolustusvoimissa ei ole enää talousupseereita? Tuo on minulle yllätys enkä oikein hahmota että kuka tai mikä sitten nykyisin heidän hommansa hoitaa.

    Tvälups viesti2 & Trilisser viesti2: Minun osaamiseni niin meri- kuin ilmapuolelta on sen verran ohkaista etten lähde varmaksi kommentoimaan mitään. Selvää kumminkin on että Suomea ei miehitä kuin maajoukot joitten torjumiseen tarvitaan maajoukkoja ja niille kalustoa. Veikkaan muuten että tosipaikan tullen Suomen merihuolto kulkisi Pohjanlahdella Ruotsin satamiin ja siitä eespäin. Ellei ruotsalaiset sitten tekisi oharia.

    Kaikki epäonnistuneiksi määritellyt hankkeethan eivät ole oikeastaan olleet susia. Esmes merivoimien ilmatyynyalus Tuuli. Sehän oltiin suunniteltu yksinomaan maihinnousuhyökkäyksen torjumiseen ja siihen se kyllä olisi soveltunut. Suojaustehtävissä – mikä on nykyisin laivaston prioriteetti – se taas oli hyödytön ja projekti lopetettiin.

    Tuosta NH-helikopterista olen saanut ihan sotavaltion puolelta ihan samanlaista palautetta eli se hankittiin kun oltiin saatu päähän hankkia. Ja jos mietitään niitten operatiivista käyttöä niin niitähän on muutenkin aivan liian vähän ja suojausyksiköt puuttuvat kokonaan.

    Nuo Tvälupsin mainitsemat suljetut hoitopaikat muuten omissa hommissani todellakin huomataan.

    Tvälups, viesti3: Tuo rupee muuten kuulostamaan jo tosi hälyttävältä. Ceaușescun tiellä ollaan.

    Ano: Tiedän toki tuon, mutta jätin asian tähän kakkososaan sillä vihreitten järjestäytyminen tapahtui vasta 1980-luvulla.

    Juha: Omissa hommissani sijoitetuiksi tulee aina enemmän sellaisia jotka kuuluisivat psykiatriselle puolelle. Mutta kun paikkoja ei ole.

    Johan: Kiviniemi on näköjään saanut oman hillotolppansa. Minähän ostan lähinnä kylämarketista keskiolutta.

    Trilisser, viesti1: Ehkä määrittelen itse omat korvani. Mutta vinyylilevyjen aikakaudella käytössä oli analoginen äänitystekniikka. Nykyisellä digitekniikalla kaikki alkaa kuulostaa samanlaiselta.

    Qroquius Kad: Taitaa olla niinkin että se DVD-levykin alkaa olla katoava formaatti ja kaikki muuttuu suoratoistoksi.

    Becker: Kyllähän Latukka loppujen lopuksi sellaiseen suhteellisen lyhyeen ajoon oli ihan käyttökelpoinen peli. Nykyisin en ole varma että tuodaanko Suomeen minkäänlaisia venäläisiä autoja. Kyllähän niitä siellä kummiskin tehdään. Noitten aikojen ”autoikoneitahan” olivat myös Pommi-Corolla ja Datsun Amppeeri.

    Kukapa meistä muuten olisi osannut pahimmissa painajaisissakaan ennustaa nykypäivää silloin 1980-luvulla?

    VastaaPoista
  20. "Kukapa meistä muuten olisi osannut pahimmissa painajaisissakaan ennustaa nykypäivää silloin 1980-luvulla?"

    Ei tätä kyennyt edes kuvittelemaan. Sillä ydinsodallahan sekä-että ympäristökatastrofeilla meitä kyllä peloteltiin ihan urakalla, tietenkään unohtamatta Peak Oilia* sekä sitä alati uhkaavaa huutavaa työvoimapulaa...


    *jep ja se siitäkin sitten..
    https://www.youtube.com/watch?v=hu_R3gp84TY
    btw tämän herra everstin (tuttu myös Oliver Stonen JFK:n mr X:nä) haastattelut kannattaa kuunnella, maailmankuva ja yleinen historianymmärrys kokee melkoisen laajennuksen!

    Assad sai sitten "synninpäästön" juuesseiltä: https://yle.fi/uutiset/3-10559375
    Vinkkinä Trumpin suuntaan: Topple Macron...
    Erkkihän voisi päivittää tämän viisunsa: https://www.youtube.com/watch?v=WLZ1oKG795Q

    -Tvälups-

    VastaaPoista
  21. Kyllä. Suomen SA- ja kriisiajan meriliikenne ei todellakaan tarvitse suojakseen valtamerikelpoisia saattoaluksia. Se kun suuntautuu Naantalista Tornioon - Ruotsin satamiin.

    Epäilemättä tätä ei ole kerrottu Arkadianmäen broilereille kun meriväki tahtoi päälle 100-metrisiä valtamerialuksiaan. Onhan se synti ynnä häpiä kuinka merivartiostolla on suurempi venhe (VL Turva, joka mokoma on kolmisen metriä pidempi kuin panssarilaivatkin!)) kun merivaivoilla. Vieläkin hävettää se nykyisen M/S Pohjameren (ent. ML Pohjanmaa) laivastovierailu amerikkoihin kun tälle lippulaivallemme oli raivattu tarjolle varoiksi kilometri satamalaituria...

    Ammus-IT lennokkitorjunnassa:
    KPV(T) oli käytössä BTR-60 kaluston aseistuksena, ja tietysti stenattiin iljettävänä itävehkeenä.
    Sen yksi-, kaksi- kolme- ja nelipiippuiset PKP/ZPU-versiot ovat edelleen käyttökelpoisia ilmatorjunta- sekä pintamaali-aseita kaikkea lentävää tai kevyemmin panssaroitua maakalustoa vastaan. Meille ko konekivääri ei palaa aseistukseen kuin korkeintaan sotasaaliin muodossa.

    12,7x107 NSV:t tai .50BMG M2:t meiltä löytyy arsenaalista mutta ilman tutkaohjausta/vast. niillä on armottoman vaikea alasampua mikrokokoisista Predator-kokoluokkaan olevia lennokkeja.

    23 ITK 61-2 sekä sen 95 + laivatykkiversiot ovat vielä arsenaalissa mutta sama osumatodennäköisyys on niidenkin haittana pieniä lentohärpäkkeitä torjuttaessa.

    Ratkaisu on signaalihäirintä yhdistettynä haulikkomaiseen ja/tai viuhkapanosmaiseen kohdetorjuntaan. Jv-ryhmätasolla haulikko tulee olemaan kustannustehokas keino arsenaalissa.

    .Tvälups-

    VastaaPoista
  22. Trilisser:

    Korvetit ovat eilispäivän panssarilaivojamme. Nehän vängättiin hankintaohjelmaan "kansainvälisyyden" vuoksi kun ulkoistimme puolustuajattelumme tuolloin 20-luvulla brittiläiselle sotilasasiantuntijalle...
    Mitään käyttöä saati tarvetta noilla +100 metrin uppotukeilla ei tule olemaan itänaapuriamme vastaan. Kovin olivat panssarilaivatkin kalliita ilmatorjuntalavetteja Talvisodassa.

    Niin palkon kun tunnekin "lukkarinrakkautta" entisenä SuTo-upseerina sukellusveneitä kohtaan niin on pakko todeta niidenkin olevan aivan liian kallis asejärjestelmä pienelle maallemme. SItä ne olivat silloin ja vielä enemmän nykyään. Ja jos PS-laivojen saldo oli pari hassua alasammuttua lentokonetta (sekä kuinka niiden ilmasuojaksi oli pakko sitoa paras hävittäjäkalustomme!) niin mitäpäs niin erinomaista nuo SuVeet saivat aikaiseksi?

    Vetehinen - Štš-305 (puskemalla!)
    Vesihiisi - S 7 (torpedo)
    Saukko - 0
    Vesikko - kl Vyborg (torpedo)
    Iku-Turso - Štš-320 (torpedo)

    Kovin olivat kalliita SuTo-aseita moiset kun vertaamme upotuksia vaikkapa komkapt Eino "Miina" Huttusen Le.Lv.6:den suorituksiin; Ripon(!), Dornier sekä SB-2 pommikoneet saivat aikaiseksi vastaavan hävikin punalaivastolle (M-95, SC-302 ja SC-405).

    Todellisen SuVe-torjunnan suorittivat merimiinat, sukellusveneverkko sekä VMV:t.

    http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-ErkkiPalosuo-UpposikoSukellusvene.html

    Pieni, ketterä ja nopea alus on Suomenlahdella lyömätön puolustus- ja hyökkäysase.
    Tämän todistivat vartiomoottori- sekä etenkin moottoritorpedoveneet Lavansaaren iskussa*

    *"Kaikki operaatioon osallistuneiden moottoritorpedoveneiden päälliköt palkittiin myöhemmin Mannerheim-risteillä: kapteeniluutnantti Jouko Pirhonen, luutnantti Kaarlo Kajatsalo ja sotilasmestari Toimi Ovaskainen. Uhkarohkeasta hyökkäyksestä ilman menetyksiä uutisoitiin ulkomaillakin.

    Suomalaisten torpedoveneet ja torpedot olivat niin vanhoja, että saksalaisia aseveljiä ne lähinnä huvittivat. Puurakenteiset, 16,8 metriä pitkät Syöksy ja Vinha oli otettu käyttöön vuosina 1928-29 ja niiden torpedot olivat vuosimallia 1912. Torpedoputket oli sijoitettu näissä aluksissa peräpäähän, joten niiden piti kulkea omia torpedojaan nopeammin välttyäkseen niiden osumilta. Syöksyn ja Vinhan huippunopeus oli noin 40 solmua, niiden torpedoilla 20 solmua. Vihuri oli Neuvostoliitossa rakennettu alumiininen sotasaalisvene, jonka moottorit eivät olleet luotettavia."

    https://www.sotahistoria.fi/torpedosotaa-suomenlahdella/

    Pound for pound olisi noiden alusten (Psl + SuVet) teräksestä tehty sitä etenkin Talvisodassa tarvittavaa tykistönammusta Kannaksen puolustajien tueksi.


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  23. https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612112200038446?fbclid=IwAR3WlBbWX0vvUBO1ucw46P_cJ_feBzrJYFFN3kpSPkEgKxNuvaqUlLe9BpE

    VastaaPoista
  24. Muuan 1980-luvun kuvaavimmista uudissanoista suomen kielessä oli konsensus. Tai eihän se aivan uusi sana ollut, mutta oli ollut kovin harvinainen, kunnes se yhtäkkiä, muistaakseni vuoden 1984 loppupuolella, tuli niin tavattomasti muotiin, että se alkoi yhtäkkiä esiintyä suunnilleen jokaisessa poliittisessa puheessa ja lähes jopa päivä lehtien pääkirjoituksissakin.
    Mutta muistaako joku vielä, mistä tuon sanan yhtäkkiä saama ällistyttävä suosio sai alkunsa? Jostakin Mauno Koiviston pitämästä puheestako? Vai jostakin silloisen hallituksen julkilausumasta? Uskottavimmalta tuntuisi, että se olisi saanut alkunsa jostakin puheesta, jonka joku piti, kun työmarkkinajärjestöt allekirjoittivat jonkin tulopoliittisen sopimuksen tai kun sellaisesta alettiin neuvotella. Vai oliko niin?

    Sen vain muistan, että tuo sana yleistyi ja tuli kaikkien huulille kutakuinkin yhtäkkiä, hämmästyttävän nopeasti. Mutta oliko siihen silloinkin jokin ilmeinen alkusysäys, joka vain jäi minulta huomaamatta?

    VastaaPoista
  25. Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.

    Tvälups, viesti1: Tulee muistuttaa myös sen ajan muista muoti-ilmiöistä eli happosateesta ja otsonikadosta. Väestöräjähdyksestäkin silloin puhuttiin (no, lähinnä 1970-luvulla) mutta kas kummaa, siitä puhuminen ei olekaan enää muodikasta. Vaikka se onkin aikamme suurin ongelma. Syyriasta totean että arabimaat yksinkertaisesti tarvitsevat diktaattoreja että maat pysyvät läjässä ja toiminnassa.

    Tvälups, viesti2 & Ano1: Niin kuin totesin, niin olen asian innokas amatööri mutta en ammattilainen. Joka tapauksessa ajattelen että ne neljä korvettia eivät Itämeren liikennettä turvaa ja maihinnousuhyökkäyksen torjunnassa sekä ohjusvene- että ilmatyynyalustyyppiset alukset toimivat paremmin. Venäläisillä on ohjuskalustoa niin laivoissa kuin lentokoneissa ja neljä isoa korvettia ovat aika lailla sitting duck.

    Ammuspuolelta totean, etten ymmärrä (vaikka PV haluaa koko kaluston NATO-yhteensopivaksi) niin miksi Venäjän puolelta ei voisi ostaa sitä ns. tyhmää rautaa. Jos sitä ns. tappokytkintä pelätään niin ei jossain 122 H 63:ssa sellaista ole. Sitä voi verrata hevoseen. Se vetää tavaraa sen puolesta joka sille apetta tarjoaa.

    Tvälups, viesti3: Kiitos mielenkiintoisesta historian pläjäyksestä. Olen muuten itsekin tutustunut tuon LeLv 6:n historiaan. Sitä ei hirveän paljon suitsuteta. Muistelen vielä Riponista että välirauhan aikana joku englantilainen ilmaupseeri oli todennut jotain sinnepäin että ”Herranjumala… oletteko te tosiaan lentäneet taistelutehtäviä tuolla ikivanhalla romulla?”.

    Ano2: Minä muistelen, että termi tuli ensimmäisen kerran laajempaan käyttöön Holkerin hallituksen aikaan. Siitä hallituksestahan alkoivat ne koko vaalikauden kestävät hallitukset. Mutta en osaa sanoa, että kuka tai ketkä alkoivat sitä viljelemään ensimmäisenä.

    VastaaPoista
  26. Kyllä sieltä jäi monia asioita myös pois. 80-luvulla tapahtui paljon eikä siitä ole niin kovin pitkää aikaa kulunut. Esimerkiksi:

    - Moskovan boikottiolympialaiset
    - Teddy & The Tigers ja rockabilly
    - suomenkielisen rockin nousu
    - Yleisurheilun MM-kisat Helsingissä
    - Martti Vainion käry Los Angelesissa
    - Inarinjärven ohjus
    - Korealaisen lentokoneen pudottaminen Sahalinin lähellä
    - happosateet

    Tässä muutamia mainitakseni.

    Eli toisenkin kirjoituksen aihioksi riittää kirjoitettavaa.

    VastaaPoista
  27. Eikös korvetit päätettyä hankkia kun isoja poikia hävetti olla Pohjanmaalla merirosvojahdissa? Kyllähän Suomella pitää olla kyky toimia valtamerillä....

    VastaaPoista
  28. Sehän sanottiin aivan suoraan tuossa uutimessa:
    panssariautoja tarvitaan, koska Suomessa on yli 400 000 laillista kiväärikaliiperista ampuma-asetta. Ne ja niiden omistajat ovat se Suomen suurin turvallisuusuhka.
    Eivät islamistiterroristit.

    VastaaPoista
  29. Tervehdys Vasarahammerille, Anolle, Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

    Vasara: Joo, paljon jäi poiskin mutta ajattelin etten venytä juttua ihan turhan pitkäksi. Ja osa noista jutuista tietysti tapahtui muualla kuin Suomessa johon juttu keskittyi. Noista Moskovan boikottikisoista voi todeta että kun saatiin tietoon USA:n & kumppaneitten boikotoivan kisoja niin saman tien arvattiin kyllä että tyngäksi ne jäävät ne seuraavat Los Angelesinkin kisat sillä NL aivan varmasti näyttää että osattaan sitä tiälläkkiin vittuilla. Ja niinhän siinä kävi. Suomi muuten taitaa olla ainoa maa maailmassa jossa rockabilly on ollut hetken aikaa suosituin musiikinlaji.

    Ano: Näinhän sitä puhutaan. Sinänsä kyseiseen hommaan riittäisivät ne vanhat moottoritykkiveneet. Niissä oli ilmatorjuntatykit ja niillä kun ruuttaa putken täydeltä niin loppuu merirosvoilta niin turha rosvoilu kuin turha hengittäminenkin.

    VNV & Qroquius Kad: Jep. Uusi normaali. Opetelkaa uimaan. 1980-luvulla niitä aseita oli ihan yhtä paljon mutta jostain syystä Ake, Make, pera ja Mä ei eivät aiheuttaneet panssariautojen tarvetta.

    VastaaPoista
  30. Ykä: Ei ole kyse korvien määrittelystä vaan teknisistä tosiasioista. Näet kun sitä analogisesta masternauhasta työstetään vinyylilevy joudutaan äänen dynamiikkaa leikkaamaan rajusti. Räminärokissa siitä ei ole niin paljon haittaa, mutta klassisessa musiikissa on. Toisin sanoen, se laadullinen ero masternauhan ja vinyylin erolla on suuri. Jos analogista tallennusta haluaa kuunnella huippulaadulla, pitää olla kelanauhuri. Ei vinyyli. Se joittenkin ylistämä "vinyylin luonnollinen saundi" on vain ko. toistomenetelmään kuuluvaa virhettä (=ääniaineistoa, jota alkuperäisessä tallennetussa äänessä ole). Em. seikat summaten voidaan faktisesti todeta, että vinyyliä parempana pitävä pitää vääristetystä äänestä.

    VastaaPoista
  31. Tvälups: Nyt ei pitäisi sortua teleologiaan. Toisin sanoen ei pidä sortua arvostelemaan panssarilaivojen hankintapäätöstä lopputuloksesta käsin. Silloin kun panssarilaivat tilattiin, oli uhkakuva täysin erilainen kuin tänä päivänä. Ja tuolloin oli suurten taistelualusten yhtenä tehtävänä olla pelotteena eli ns. "fleet in being". Esimerkkinä vaikkapa saksalaisten Tirpitz, joka pelkällä olemassaolollaan sitoi suuret englantilaisvoimat.

    Meillä on ilmeisesti lentopoikien ässätarinoista tullut sellainen päähänpinttymä, että pudotusten/aiheutettujen määrä muka korreloisi määrätyn tehtävän täytäntöönpanon kanssa. Ei näin. Hyvänä esimerkkinä on Luftwaffe, jonka riveissä oli lukuisa määrä ylivertaiset pudotusluvut omaavat Ässät, mutta silti turpaan tuli niin että ikenet irvisti.

    Ts. panssarilaivojen hyödyllisyyden määritteleminen pelkästään niitten aiheuttamien tappioiden perusteella on harhaa.

    Sitten tuo tapaus Ripon. On ihan turha irvailla Riponille sodassa, sillä muuan Fairey Swordfish oli englantilaisten tehokkaimpia sotakoneita. Juuri Swordfisheillä tehtiin mm. Italian laivastoa vastaan se yöisku. Ja kun vertaa Swordfishin ja Riponin suoritusarvoja, niin ei löydy suurta eroa.

    Näen asian niin, että mm. Ripon-ruikutuksen takana on itse Joppe "selkä on pipi" Karhunen. Kyseinen propagandatorvihan keskittyi entisen esimiehensä mustamaalaamiseen ja suoranaiseen valehteluun tavalla, joka hakee suomalaisessa sotakirjallisuudessa vertaistaan.

    Mitä tulee suomalaisten sukellusveneitten "saaliisiin", niin taas mennään harhaan, jos asiaa arvioidaan puhtaasti upotusluvuilla. On turha odottaa suuria upotuksia, jos upotettevia ei ole. Eihän sukellusveneitä tilattaessa ollut mitenkään realistista olettaa, että punalaivaston toiminta saadaan estettyä niin kuin se sitten estettiin. Herranen aika, sukellusveneitä tilattaessa Saksa ja Neuvostoliitto olivat de facto liittolaisia. Ei tällaisia seikkoja saa unohtaa.

    VastaaPoista
  32. Tervehdys, Trilisser. Ja silloin vinyyliaikana ihmisillä oli luonnollisesti varaa hankkia hyvälaatuisia kelanauhureita ja äänitteistä huomattavasti kalliimpia 8track-nauhoja. Tuon minkä selitit ymmärrän itsekin varsin hyvin koska olen itse aikanaan soitto- ja äänityshommia harrastanut ja tiedän hyvin moniraitaäänityksen ja lopullisen äänitteen eron mutta tykkään silti LP:n soundista. Pyrin yleensä olemaan kohtelias mutta alkaa olla pakko sanoa että tyylisi rupeaa ärsyttämään. En tiedä hoksaatko sitä itse mutta pääosin kommenttisi ovat sitä että opetat itseäsi typerämpiä ja hyväksymismaailmasi ulkopuolella olevat asiat kuuluvat sitten kategoriaan ”kaikki on paskaa paitsi kusi”. Sellainen alkaa haisemaan itseään täynnä olevalta ihmiseltä eikä sellaista kukaan oikein loputtomiin jaksa kuunnella. Tulee muistaa, että tämä on mielipide- ja ajankuvablogi eikä mikään perkeleen Trivial Pursuit.

    VastaaPoista
  33. Ongelmat olivat tuolloin samat kuin nykypäivänäkin, eikä tilanne tule muuttumaan niin kauan kuin Suomi on geopoliittisessa asemassaan, asia jota jo Paasikivi ammoin harmitteli.

    Kysymys on rahasta, jota meillä ei ole, eikä tule.

    Olisi kivaa ja hauskaa kun Suomella olisi maailman suurin laivasto sekä tuhapäinen ilmalaivasto satoine uusimpine hävittäjäkoneineen. Tupla-konditionaalit.

    Merivoimille on hankittu hankitaan nyt kalustoa, jonka käyttöarvo on nollan tai negatiivisen luokkaa sitten tositilanteessa. Samaa temppua tehdään myös ilmavoimien hävittäjä X -hankkeessa. Edes noita Hornetteja ei ole vielä saatu täysin maksetuksi (ei ne jatkuvat päivittämiset ilmaisia ole!) mutta silti haaveillaan yli kymmenen miljardin hintaisesta seuraajasta.

    Ei perseaukinen voi elää miljonäärin elämää ja katsokaa kuinka tämä "maailman onnellisin" maa samaan aikaan hankkii poliisille panssariautoja sekä jäädyttää vähävaraisimpien (ml sotaveteraanit ja -invaliidit) perustulot. Täsmääkö yhtälö? Täsmääkö "arvopohja"?

    Btw. ei niillä Riponin-rutkaleilla olisi lennetty jos parempaa kalustoa oli olemassa mutta köyhän on tultava sillä toimeen mitä löytyy. Samaan aikaan satamissa ruostuivat nuo aikansa huippuhankinnat eli ne helekatan panssarialukset: Emmehän voi niitä lähettää taisteluun koska saatamme menettää ne!

    Brittien "Fleet in Being" HMS Dreadnoughteineen -ajatus tuhoutui muuten välittömästi Turbinian käyttöönoton myötä...

    -Tvälups-

    VastaaPoista
  34. Tervehdys, Taisteluvälineupseeri. Jep, en usko Ripon-miehillä olleen mitään sitä vastaan kun heille annettiin edes hieman nykyaikaisempaa kalustoa.

    VastaaPoista
  35. VittuuntuneenNettoVeronmaksajan 18. joulukuuta 2018 klo 20.56 kommenttiin liittyen... Viime viikolla Perussuomalaiset yrittivät tehdä välikysymystä hallituksesta aiheella TURVALLISUUS, mutta yhdenkään muun puolueen kuin Perussuomalaisten mielestä turvallisuustilanne ei ole Suomessa heikentynyt?!?!

    Hieman on kuplassa - vai missä utopiauskossa ja mielisairaudessa - eläviä nuo kaikki muut kuin Perussuomalaisten kansanedustajat, jos eivät näe ja ymmärrä nykyistä tilannetta?!?!

    Vai onko tosiaan kyse nyt siitä, että hinnalla millä hyvänsä suojellaan maamme hallitusta - ja erityisesti presidenttiä Sauli Niinistöä, jolle presidenttinä kuuluisi juuri ULKO- ja TURVALLISUUSPOLITIIKKA, mutta jonka toimien seurauksena sekä ulko- ja turvallisuuspolitiikka on jäänyt hoitamatta ja toisaalta hän on omilla toimillaan ja/tai toimimattomuudellaan saanut aikaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan (jälkimmäisen etenkin) heikkenemään Suomessa dramaattisesti ja katastrofaalisesti!

    Sen lisäksi on vahvoja epäilyksiä esiintynyt, että presidentti Sauli Niinistö olisi sekaantunut jo useamman kerran presidenttikausillaan Suomen SISÄPOLITIIKKAAN, joka ei todellakaan kuulu presidentin toimivaltuuksiin.

    Aivan kuin edellä mainitussa ei vielä olisi edes riittämiin, on presidentti Sauli Niinistön "arvopohja" hyvin kyseenalainen, sekä hänen toisilta vaatimat "aktiiviset katumiset" kuin hullujen huoneen psykopaatin päästä.

    VastaaPoista
  36. Väittäisin kyllä muistavani joltisellakin varmuudella, että konsensuksesta alettiin puhua jo "Orwellin vuonna" 1984, siis vuosia ennen Holkerin hallituksen nimittämistä. Asian vahvisti löytämäni Mitä-Missä-Milloin -vuosikirja 1985, jossa on osasto "Vuoden sanoja", ja siinä listassa on mukana myös sana konsensus.

    Ja toisin kuin Yrjö väitti, Holkerin hallitus (1983-1987) ei ollut ensimmäinen, joka istui koko nelivuotisen hallituksen; samoin oli jo tehnyt myös sitä edeltänyt Sorsan neljäs hallitus (1983-1987), josta tulikin Suomen siihen mennessä pitkäikäisin hallitus. Sen sijaan ennen vuotta 1983 hallitukset olivat yleensä olleet paljon lyhytikäisempiä, ja niistä ylivoimaisesti pitkäikäisin oli ollut Kivimäen hallitus 1930-luvulla. Sorsan IV hallituksessa kylläkään ei Kokoomus ollut mukana vaan pääasiassa Keskustapuolue ja sosiaalidemokraatit.

    VastaaPoista
  37. Tervehdys Juha Kivelälle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.

    Juha: Tuosta kaikesta voi tehdä varsin selkeän johtopäätöksen että suurin osa valtakoneistoamme on kasvojaan suojellessaan itse kansallinen turvallisuusriski. Toivotaan että niin supossa kuin pv:n organisaatiossa on väkeä jotka tekevät johtopäätöksiä muuten kuin poliittista realismia noudattaen.

    Ano: Kiitos sekä lisäyksestä että korjauksesta.

    VastaaPoista
  38. Noista levynsoittimista sen verran, että innostuin huoltamaan vanhat Pioneer-merkkiset stereot. Levariin vaihdoin uuden vetonauhan ja kasettisoitin odottaa vuoroaan. Sitä pitää purkaa vissiin vähän ennemmänkin. Äänihän noissa vanhoissa soittimissa ja kajareissa on jotenkin nostalginen, eikä se ns. huonompi laatu minua häiritse. Sitäpaitsi vinyylit ovat taas huudossa joten on mukavaa kun vanhat vehkeet pelaa.

    joppos 123 kommentoi tuolla aikaisemmassa blogissa mainintaani ruotsalaisista soltuista. Hän kiinnitti huomiota erityisesti heidän heikkoon johtajuuteensa. Siitä olen kyllä aivan samaa mieltä. Koko maassa ei löytdy oikein kunnon johtajuutta missään tasossa. Se taas pitkälle johtuu tästä "tasa-arvo" ja möte mentaliteetista, jossa ei passaa määräillä muita vaan homat hoidetaan sopuisasti yhteistoimin. Suurten katastrofien ollessa kyseessä kuten Estonia, Tsunami ja suuret metsäpalot on maan johto pitkän aikaa täysin halvaantunut kunnes sitten aletaan jotain tekemään ja sekin useimmiten perse edellä.

    Poliisi on nyt sitten saanut 15 panssariautoa käyttöönsä. Ja mitä varten? Onko maahanmuuttajissa odotettavissa ongelmia. Ei siihen panssariautoa tarvita. Ruotsissa heidän aiheuttamat ongelmat pystytään hoitamaan tavallisilla Farmari Volvoilla. Haisee vähän siltä että tässä on varustauduttu oman maan kansalaisia vastaan, sillä jos on odotettavissa maahantunkeutujien vyöry, niin sitä vastaan kokoontuvat kansallismieliset ja "äärioikeisto" tulevat kohtaamaan nämä panssaroidut ja luodinkestävät autot banderolleineen. Aivan selvästi selustarosvot ovat nyt hankkineet järeämpää kalustoa jolla voiddaan näyttää mamuja ja poliittista valtaa pitävien arvosteleville, että hajaantukaa tai hajoitamme.

    Olen katsellut muutamaa hyvää paikallista ohjelmaa tuosta Global Compact paperista. Siellä lukee 38 kohtaa että me sovimme jne. Kyseessä on puhdas sopimus, sen tulemme vielä kokemaan jahka se vielä YK:n hullujenhuoneessa lopullisesti nuijitaan hyväksytyksi.

    VastaaPoista
  39. Ykä, nyt en kyllä ymmärrä, mikä kirjoituksessani ärsytti. Jos ymmärrät tuon äönityserojutun, niin sen voisi sanoa jo heti ja perustella sitten syyn siihen, miksi pitää siitä pyhästä vinyylistä. Sanottakoon se, että aloitin aktiivisen musiikin kuuntelun 1980-luvulla yhden tutun luona, sillä kun oli törkeän kalliit laitteistot, ihan rehellisesti sanoen high end - tasoa (itsellä halpisromua). Ja kyllä sen silloin havaitsi, että CD soi puhtaammin ja virheettömämmin kuin kalliit suorakaiverruslevyt kalliilla levysoittimella, jossa oli vielä erikseen hankittu kallis äänirasia.

    Jos em. seikkojen mainitseminen on itseään täynnä olemista, niin voi hyvänen aika.

    Tvälups: En ole missään vaiheessa ottanut ylipäätään kantaa uuden hävittäjähankkeen suhteen. Kantani on kielteinen, sillä koko hanke on suuruudenhulluutta. Ts. kannatan Ahti Lapin näkemyksiä ilmapuolustuksen painopisteestä.

    Sukellusvene on kuitenkin merisodan kustannustehokkain pelote. Toki sitten pitää päättää, että mitä meripuolustukselta halutaan. Ts. keskitytäänkö lähipuolustukseen, jolloin järkevä vaihtoehto olisi parveiluun perustuva pienten ja halpojen alusten laivasto. Vai halutaanko vakavasti otettavaa tulivoimaa myös koko Itämeren alueella.

    Ja Turbinian väittäminen "fleet in being" -doktriinin romuttajaksi vaatii kyllä erittäin venyvää tulkintaa, jota esimerkiksi Norman Friedman (arvostettu amerikkalainen merisotatutkija) ei tue.

    Mitä tulee panssarilaivojen käyttämättömyyteen tappioiden pelossa, niin siitä ei kannata syyttää panssarilaivoja vaan ylintä johtoa. Osa johdon vastuuta tulee jo siitä, että panssarilaivojen saattoalukset jäivät hankkimatta.

    Meillähän on helposti nähtävissä molempien teknisten aselajien kohdalla tavaton tappioiden pelko. Esim. suomalaiset syöksypommittajat pommittivat laivamaaleja oikaisukorkeuksista, jotka olivat tyypillisesti 2 - 3 kertaa korkeammat kuin esimerkiksi amerikkalaisten Dauntlessien käyttämät. Ja perusteena tappioiden välttäminen silläkin uhalla, että pommit menevät ohi. Em. seikasta ei kannata syyttää Lundqvistiä, hän kun toteutti viime kädessä Mannerheimin tahtoa.

    VastaaPoista
  40. Tervehdys Beckerille ja Trilisserille & kiitos kommenteistanne.

    Becker: Vanhoissa vinyylilevyissä oli muuten vielä paljon hartaampi tunnelma musiikin kuuntelun suhteen. Ota levy varovasti pussista, laita se reunoista pidellen levylautaselle, pyyhi miljoonaharjalla, laita neula paikalleen ja nauti musiikista. Noista panssariautoista totesin jo aikaisemmin että Suomessa oli aseita aikaisemminkin yhtä paljon mutta esmes 1980-luvulla poliisi pärjäsi oikein hyvin mustilla maijoilla.

    Trilisser: Vaikuttaa siltä et todellakaan ymmärrä ja tuskin siis ymmärrät tämänkään kommentin jälkeen. Mutta jos pystyt objektiivisesti seuraamaan kommentointiasi niin siinä on jatkuvasti se asenne että patriisi neuvoo itseään typerämpää plebeijiä vaikka patriisi itsekin puhuu paljolti mielipiteittensä pohjalta. Se menee oman aikansa, sitten se alkaa ärsyttää ja lopulta muuttuu huvittavaksi mistä esimerkkinä tuo Ripon-kommenttisi mikä oli jo niin väkisin väännetty ettei paremmasta väliä.

    Mutta enhän minä sinun tuomarisi ole. Sinä itse olet.

    VastaaPoista
  41. No olivatko panssarilaivat ja blenheimit aivan huonoja ostoksia. Panssarilaivat suhteellisen pienikokoisina olivat parhaimmillaan liikkuvina tulivoimaisina linnakkeina saaristossa. Hankintahetkellä blenheimit olivat parasta mitä maailmalta sai mutta sota-aikana dornier koneet olivat hyviä puutteineen ja junkerssit oikrasti olivat osaavissa käsissä täsmäase.

    Kuka suomalainen oli kentällä kun pelattiin 1980 olympialätkän kultamitalista? Jääkiekkojuristi Karl-Gustav Kaisla. Rauhanliike oli suurinta sumutusta mitä Neuvostoliiton ja itäblokin tiedusteluorgaanit syöttivät länteen ja se meni läpi kuin väärä raha. Lisäksi minäkin mökillä törmäsin saksan kilvillä olevaan autoon ja ukkovainaa sanoi on slaavilaisen näköisiä turisteja jotka tarkkailivat ohikulkijoita, loikkari oli eksynyt järven toiselle puolelle ja jäi 3 km:n päässä kiinni. Siihen aikaan ei kannettu laukkuja eikä oltu huolissaan Aino Pennasen tavoin palautuksista. 20.04.1978 olisin saattanut saada jos KAL 902 kone Boieng 707-321-B LH7429 olisi pysynyt ilmassa 3 minuuttia kauemmin ilmassa tyylikkääksi halkoliiteriksi. Minulla oli pahamaisena taantumuksellina dissidenttinä vuonna 1982 puolanlipulla ja puolaksi solidaarisuus tekstillä oleva paita josta taistolainen opettajani sai höpöhöpö kohtauksen. Paavi, Reagan, Walesa ja Väinö Purje kaatoivat yhdessä Dallasin, Dynastian, Ritari Ässän ja Emmanuelle pornoelokuvien avulla itämerenalueella rautaesiripun. Suosittelen Juhani Suomen Koiviston ajasta kertovia kirjoja. Kaikki muistavat Raid Over Moscow pelin tai Red Dawn elokuva joka sallittiin videolevityksenä missä iivanat ja kuubalaiset miehittävät osan USA:ta mutta kesken kasvuiset toimivat ahma nimisenä vastarintaliikkeenä. Tai menee youtubelle ja pistää 9.11.1989 päivämäärän katsoo kuinka arkisesti Gunther Sabowsky kertoo matkustusrajoitusten poistosta ja mikä hulabaloo oli Bornholmstrasseb ylityspaikalla. Sipilän, Orpon, Sokolewin ja juudas Soinin kannattaa muistaa että meilläkin voi kaduilta kuulua että me olemme kansa, te ette ole.

    VastaaPoista
  42. Hampaisiin aseistettu reserviläiarmeija on myrkkyä suurvaltojen ammattiarmeijoille. Kuten Ranskan kuninkaalle sotaväenpäällikkö sanoi mitä vaaditaan Milanon oliko nyt herttuakunnan valtaamiseksi vastaus oli kolme sanaa:rahaa, rahaa, rahaa. Ei miehitetty pohjoisvietnamia, ei pohjoikoreaa, ei afganistania, ei serbiaa. Tarvitaan muutakin kuin ilma-ase, maavoimien liikuttelu laajalla alueella vie aikaa, syö voimavaroja ja miinat ovat viheliäisimpiä. Meillä on liikaa ye-upseereita jotka käyvät viininmaistelukursseja, opettelevat ranskaa ja haaveilevat m22 ratsuväenuniformusta kuinka kapookkisaappaat kannuksilla ja ratsupiiska kainalossa voisi Brysselin katukahviloissa siemaista armanjakin tai konjamiinin päivän piristeeksi.

    VastaaPoista
  43. Niin ja tuosta kevyemmästä kalustosta, kyllä se pauke lähtee Hi-Luxin ja muiden avolavojen sekä pakujen ja kevytkuormautojen lavoille asennetuista pyssyistä kun esim. katselee youtubelta vaikka näiden Syyrian erilaisten vesakkosissien kalustoa. Harkinnanvarainen idea myös köyhälle kansallemme. Myöskin kurdien ja maroniittien naissotilaat ovat maanpuolustusta harrastavalle poikamiehelle todellista silmän iloa.

    VastaaPoista
  44. Jäi tuossa vielä kylmästä kuumaan sotaan olevia meitä koskettavia episodeja joista ei onneksi tullut katastrofeja. Finnairin vuoro Ay 915 Narita Seutula ja tapahtumat Huippuvuorten ilmatilassa. Ei ole tarkkaa tietoa ellei ole saatu jostain singaalitiedustelun tietoja kuka sen ohjuksen ampui. 12.04.1963 Hotel luokan K-33 varustettu ydinasein rikkoi kaikkia merenkulkumääräyksiä Kattegatissa ja tuli Finnclipperin ruhjomaksi, härskit venäläiset vielä maksattivat pohjolalla viulunsa. Juttuun liittyi vielä sen verran salaista että se pidettiin yli 40 vuotta hys hys. Kaikista hurjimpia on ollut 08.05.1954 nähty takaa-ajo ja ilmataistelu lapissa missä RB-47 tiedustelukonetta jahdattiin Mig 17 koneilla ja suomen sekä ruotsin ilmatilassa ammuttiin pajalaan asti kovilla. Se oli 50 vuotta valtiosalaisuus USA:ssa joten kylmänsodan aikana Mig 15 putosi eteläkarjalaan, ohjus inariin, Hangon RT:llä oli kovat piipussa kun kalastukseen tarvittiin vähän isompi alus. Ruotsalaiset sekoilivat Imatran valtiohotellissa, Melleri vei raamattuja. Atomivakoilijoita ja muita spiooneja karkasi lännestä itään ja Oleg Gordievski sekä Anatoly Golitsyn länteen. Ja joulupukki taisi lasten mukaan lentää Wiesbadenista lappiin Riutulaan lahjoineen.

    VastaaPoista
  45. Nykyään kun on näitä valtiollisia päättäjiä kohtaan noita uhkatekijöitä niin yksi juttu on varmaan selvittämättä. Hotelli Marskissa tapahtunut terroristi hyökkäys kun tuntematon saksimies hyökkäsi mutta kansaneläkelaitoksen pääjohtaja Jaakko Pajula yhdessä Enso-Gutzeitin ja Valmetin pääjohtajan Olavi J. Mattilan kanssa torjuivat tämän iskun. Pitäisikö Sipilän ja Sokolewin laittaa erityinen tutkimuskomissio jota johtaisivat Orpo ja Soini selvittämään asian. Ja joutuiko Ahti Karjalainen väärän lipun alla Kremlin trollien järjestämän lavastuksen uhriksi rattijuoppoudesta Putin oli vissiin tuolloin jo tsekisti.

    VastaaPoista
  46. Sokea kanakin löytää joskus jyväsen.

    Ikävä myöntää olevansa Lin kanssa jostain asiasta samaa mieltä:

    http://liandersson.fi/suomen-historian-suurimmasta-asehankinnasta-pitaa-kayda-julkista-keskustelua/?fbclid=IwAR15eJv3Wqg-vDsdNKBlGsE07i_QISGRDAzw0ldPNAEnvc9uZv0RbjoxDus


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  47. Tervehdys Patelle Pankavaaralta ja Taisteluvälineupseerille & kiitokset kommenteistanne.

    Pate: Kiitos kattavasta katsauksesta.

    Tvälups: En ota sataprosenttista kantaa koska katson, etteivät tietoni riitä.

    VastaaPoista
  48. Tulevien korvetti- ja HX-hankkeen myötä meillä ei kohta ole täällä muuta puolustettavaa kuin em kalusto!

    64 liian vähän mutta 100 takaisi jo yöunet?

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vaanto-suomen-havittajahankinnoista-jatkuu-tappioitta-ei-sotilaallisesta-konfliktista-selvita/48ca4ea2-b1f5-4a48-94b5-1397fc8d7b8c?ref=iltalehti:8e4e&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

    Meinaan kun kaikki muu kansallisomaisuus on tai tullaan ulkoistamaan/yksityistämään (lahjoittamaan ulkomaalaisille pörssiyhtiöille) mm ko hankintojen rahoittamiseksi...

    Esim1:
    Sähköverkot
    https://areena.yle.fi/1-4303251
    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/17/olet-oikeassa-sahkon-siirtohinta-on-noussut-rajusti-tutki-motn-hakukoneesta

    Esim2:
    Mineraalit sekä kaivannaiset
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9237a1be-6922-4ece-99e4-4774daf6e1b4

    "Yksi kaivoshankkeen ankarista arvostelijoista on louhoksesta parin kilometrin päässä asuva everstiluutnantti Kalle Laurila, joka pelkää kaivoksen saastuttavan alueen pohjavesivarantoja.

    – Sata perhettä asuu nyt vaarassa olevalla pohjavesialueella. Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi hakea yhtiön haluamat 300 kiloa kultaa Suomen pankin holveista ja rahdata se sijoittajille Australiaan. Ympäristötuhot tulevat selvästi kalliimmiksi, everstiluutnantti Laurila pamauttaa."


    Vielä kun miettii kuinka "hinnankorotuspaine" tulee nostamaan mm sähkön, jätteiden ja veden hintaa seuraavien 10 vuoden aikana nykyisestä niin vähissä alkaa olla maanpuolustusmotivaatio jos/kun GCM/GCR-sopimusten myötä Suomea aletaan täyttää kehitysmaalaisilla...


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  49. Tervehdys, Taisteluvälineupseeri. Niin kuin totesin aihe ”ilmapuolustus koneilla ja ohjuksilla vs. pelkästään ohjuksilla” on sellainen että oma osaamiseni ei riitä. Tuosta Suomen omaisuuden myynnistä ja maanpuolustustahdon pikkuhiljaa romuttumisesta olen kyllä ihan samoilla linjoilla.

    VastaaPoista
  50. Tuo Sainion kirja kannattaa lukea.

    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016051221550885


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  51. Tervehdys, Taisteluvälineupseeri ja kiitos vinkistä. Sinänsä en usko siihen vaihtoehtoon että suomalaiset koneet itsessään ammuttaisiin heti alas. Tulee miettiä, että mitä vastustajalla on käytössä ja ennen kaikkea hyökkääkö se pelkästään Suomeen vai onko rähinä osa suurempaa sotaa. Ammattisotilas-blogi käsitteli asiaa varsin hyvin jo vuonna 2012:

    https://ammattisotilas.wordpress.com/2012/08/22/ilmasodan-lyhyt-oppimaara/

    Mutta joo, Suomen tärkein aselaji on ollut, on nyt ja tulee olemaan maavoimat. Vain maavoimat pystyy estämään maan miehityksen. Hävittäjäostoihin nähden olen edelleen ottiatuota mutta tuolla määrällä sinänsä pystytään keskittymään vain hävittäjätorjuntaan ja se maarynnäköintipuoli tulisi jättää raskaitten raketinheittimien ampumiin tykistöohjuksiin. Ja niitä heittimiä tulisi hankkia vielä huomattavasti lisää.

    Sehän muuten on selvää että ne hävittäjät tullaan hankkimaan. Jos mietitään käyttötuntihintaa niin JAS Gripen on selvästi halvin. Ja F-35 kallein. Niin kuin hinnaltaan muutenkin. Ja kyseisen koneen kohdalla on epäselvää, että onko kyseessä loppujen lopuksi hävittäjä vai maakohteita pommittava lentävä aselavetti. Mutta niin kuin totesin, en ole alan ammattilainen.

    VastaaPoista