- Hyvää päivää, hyvät kuuntelijat, tällä
kertaa täältä Helsingin Oletettujenklinikalta. Seurassanne on hetken aikaa
Antero Lärväsen uusastraalivartti jossa käsittelemme tällä kertaa
suvaitsevais-tiedostavan väestöosan keskuudessa leviäviä uusia ahdistustiloja.
Tälläkään kertaa lähetyksemme ei turvaudu huhuihin tai oletuksiin sillä olemme
hankkineet haastateltavaksemme Husqvetta Tunturo-Solifeisen joka toimii
tiedostavien ahdistustilojen ylilääkärinä Helsingin Oletettujenklinikalla.
Ylilääkäri Tunturo-Solifeinen, tervetuloa lähetykseemme ja kiitos että
suostuitte haastatteluun.
-
Kiitokset, Antero. Valaisen mielelläni tämän ilmiön taustaa sillä se alkaa
lähennellä merkittävyydeltään kansanterveydellisenä ongelmana jo sydän- ja
verisuonitauteja sekä diabetesta.
- Minkälaisia tiedostavia ahdistustiloja
sitten oikein on?
-
Voin valaista asiaa ottamalla esille erään potilaani sairaskertomuksen joka
tapahtuu potilaan omalla luvalla ja itse asiassa omasta pyynnöstä sillä hän
mieltää näitten ahdistustilojen ja sitä kautta menetetyn työkyvyn olevan
toisten hänelle aiheuttamia. Ja kieltämättä sairaskertomus tukee hänen
väitettään. Hänen nimensä on Violetta Pärrä, iältään 36 vuotta. Hän toimii –
tai siis toimi – feministisen viktimologian
tutkijatohtorina Helsingin Yliopiston LGBTQTiiTyy-tiedekunnassa ja hänen
väitöskirjansa käsitteli aihetta ”Kuinka naiset ovat oikeutettuja
määrittelemään itse oman palkkatasonsa ammatistaan riippumatta ja miksi
patriarkaalinen yhteiskunta on sen heille velkaa”. Lisäksi hän on aktiivinen
ilmasto-, tasa-arvo- ja LQBTQTiiTyy-asian tukija sekä vihreitten de röda jäsen.
- Kieltämättä komea on tittelihaitari.
Itselläni jää pelkkään huuliharppuun kun olen vain toimittaja ja entinen rakennusmestari.
Enkä ole kuin metsästysseuran jäsen. Journalistiliitto sanoi ettei huoli
jäseneksi mutta enhän minä toisaalta sinne ole hakenutkaan. Mutta
minkäslaisista ahdistustiloista kyseinen Violetta Pärrä on kärsinyt?
-
Hänen ensimmäinen ahdistustilansa oli nationalistinen ahdistus joka alkoi jo
vuosikymmenen vaihteessa. Hänen oli hyvin vaikeaa kestää sitä että Suomessa oli
nousemassa kansallismielisiä voimia ja nimenomaan kansallismielistä ajattelua.
Hän on aina ollut sitä mieltä että ajattelun vapaus voidaan turvata vain
kieltämällä vahingollinen ajattelu, toisin sanoen kaikki sellainen ajattelu
mikä on hänelle itselleen vastenmielistä. Ja sellaista ajattelua on kyllä
paljon. Tähän ahdistustilaan yhdistyi sitten jytkyahdistus vuonna 2011.
Tilannetta pahensi se, että vaalipäivän iltana hän oli ilmoittanut
sosiaalisessa mediassa että hän ei halua elää tällaisessa rasistisessa ja
äärioikeistolaisuutta kohti liukuvassa maassa vaan muuttaa joko Ruotsiin,
Yhdysvaltoihin tai Kanadaan.
- Ahaa… ja siitä taisi tulla kuittailuja?
-
Tulihan niitä. Häneltä kyseltiin toistuvasti että skannaatkos ne matkalippusi
näkyville kun olet hankkinut ne. Kun tämä maalittaminen muuttui kestämättömäksi
eli häneltä oltiin kysytty asiaa kuukauden mittaan kaikkiaan kolme kertaa niin
hän ei enää jaksanut ja kääntyi puoleeni. Kirjoitin hänelle silloin kuukauden
sairasloman. Sen aikana hän pikkuhiljaa toipui ja jaksoi jatkaa tärkeää työtään
yliopistolla.
- Niin muuten mikä se työ täsmennettynä
oli?
-
Koko kuluvan vuosikymmenen ajan hän on johtanut tutkimuprojektia ”Kuinka löytää
aina uutta naiseuteen liittyvää uhriutumispääomaa ja miten sitä voi käyttää hyväkseen
mahdollisimman tehokkaasti”.
- No joo… kun katselen tätä vallitsevaa
nykytodellisuutta niin voin todeta että hän on toiminut työssään enemmän kuin
tehokkaasti. Mutta nähtävästi hänen ongelmansa sitten jatkuivat.
-
Kyllä. Seuraavaksi Violetta sairastui ilmastoahdistukseen. Hän on yksi
ensimmäisistä ilmastoahdistukseen Suomessa sairastuneista. Hän on ollut kovasti
huolissaan ilmastonmuutoksesta ja on pitänyt jokseenkin järkyttävänä että
Suomessa on vielä 2010-luvulla olemassa saastuttavaa teollisuutta, lihansyöntiä
ja että suomalaisia metsiä vieläkin hakataan. Ahdistus puhkesi sitten täyteen
mittaansa silloin kun hän sosiaalisessa mediassa vaati että Suomesta pitää
ehdottomasti hävittää kaikki polttomoottorilla käyvät autot, moottoripyörät,
mopot, ruohonleikkurit, perämoottorit ja moottorisahat. Tämä sattui juuri
siihen saumaan kun hän oli palannut kahden viikon lomamatkalta Intiasta ja
huomannut sähköpostinsa olevan täynnä vastenmielisiä vihaviestejä.
- Minkälaisia vihaviestejä?
-
Noo… lähinnä tilastoja. Joissa vertailtiin Suomen väkilukua Kiinaan ja Intiaan.
Kerrottiin, että Suomi on luonnonvarojen nettotuottaja. Muistutettiin että
ratikkalinja ei jatku Ilomantsiin. Ja muistuteltiin siitäkin että mahtaako
Violetta tietää, mistä se hänenkin tohtorinpalkkansa oikein kertyykään. No
liikaahan se sellainen oli. Ei tiedostava mieli tuommoista vihan hyökyä
kerralla kestä. Jouduin kirjoittamaan hänelle puolen vuoden sairasloman. Ja hän
oli niin ahdistunut että jouduin kirjoittamaan hänelle myös voimakasta
Diversinex-lääkettä.
- Diversinex? En ole sellaisesta koskaan
kuullutkaan.
-
Niin no, eihän ne ole muuta kuin mäntypohjaisessa teräketjuöljyssä uitettuja
kalkkitabletteja mutta kun nämä ahdistustilat ovat fiilispohjaisia niin ne
vaativat lääkkeen jossa fiilis tekee työn kemian puolesta. Plaseboa siis.
Vaatii tottakai tietynlaisen mielen mutta tiedostavilla yksilöillä usko on
tunnetusti luja ja menee yli kaiken muun. Sanotaan että modern problems require
modern solutions. Ja – hitto vie – hän oli jo lähellä täydellistä toipumista
mutta sitten tuli uusi takaisku.
- Ja mikä se uusi takaisku sitten oli?
-
No se Trump-ahdistus. Eikä hän tietysti ollut ainoa. Heti Yhdysvaltain
presidentinvaalien jälkeen Oletettujenklinikalla oli pidemmät jonot kuin ehkä
koskaan milloinkaan. Yhteistä heille oli petetyksi tulemisen tunne. Hehän
olivat täällä Suomessa agiteeranneet Hillaryn puolesta enemmän kuin kenenkään koskaan,
jopa sodankäyntiä lähentelevällä aggressiivisuudella ja ne amerikkalaisen
perkeleet menivät silti äänestämään vastoin heidän tahtoaan. En muista, että
olisin koskaan kirjoittanut niin paljon sairaslomia. Mutta Violettan tila oli
tietysti pahempi koska hänellä oli tiedostavaa ahdistustaustaa takanaan vielä
muita enemmän. Ja sitten tuli melkein heti perään se uusi ahdistus.
- Mikä ahdistus tällä kertaa? Ja missä
vaiheessa?
-
Halla-ahdistus. Kesäkuussa 2017. Jolloin Jussi Halla-aho valittiin
perussuomalaisten puheenjohtajaksi ja puolue muutti linjansa selkeän
kansallismieliseksi. Violetta on vihannut Halla-ahoa erityisesti siksi että
kyseinen mies on pilkkonut suvaitsevais-tiedostavat väitteet joka kerta
palasiksi yhtä eleettömän tyylikkäästi kuin kokenut metsuri taitosahauskilpailussa.
Halla-ahon nimi tai naama aiheuttaa Violettassa aina niin sanotun akateemisen
ylipainetilan joka saa aikaan halun väkivallan tekoihin absoluuttisen rauhan
nimissä. Jouduin määräämään vielä lisää Diversinexiä että tilanteen sai haltuun
ja lisäksi vuoden mittaisen sairasloman. Jota jouduin sitten sen loppuvaiheessa
jatkamaan.
- Tuli siis taas uusi ylireagoitu
henkinen pipi?
-
Käyttäisin kylläkin termiä ahdistus. Tuossa termissäsi haistan hieman asenteellisuutta.
Aivan kuin et ottaisi vakavaa asiaa tosissaan. Mutta joo… kyllä. Tuli tasa-arvoahdistus.
- Tasa-arvoahdistus. Yhdessä maailman
tasa-arvoisimmassa maassa? Kuinkas noin?
-
No, Violetta otti sosiaalisessa mediassa voimakkaasti kantaa siihen että miksi
naiset ovat niin törkeän aliedustettuja hyväpalkkaisilla teknisillä aloilla. Ja
sai sitten hyvin monta kommenttia joitten kaikkien sisältö oli että miksi itse
et mennyt lukemaan sähköinsinööriksi vaan läksit lukemaan uhriutuvaa
feminististä rumppanpulia. Ja… niin no, täytyy tunnustaa että Violetta ei ole
oikein niitä ”ain laulain työtäs tee” vaan ”ain laulain teetäs
työ”-ihmisiä ja romahdushan siitä sitten
tuli. Siitäkin oltaisiin ehkä selvitty ellei Violetta olisi päättänyt kostaa
vainoojilleen.
- Kostaa millä tavalla?
-
Hän meni poliisille ja teki rikosilmoituksen kaikesta kuittailusta mitä hän oli
vuosien varrella saanut. Olihan hän sentään varma että toki poliisi on
edistyksellisten ainesten puolella. Varsinkin kun rikosilmoituksen
vastaanottanut poliisi oli nainen.
- Se tietysti pitää kyllä valitettavan
usein paikkansa että poliisit todellakin ovat edistyksellisten ainesten
puolella mutta nyt Violetta taisi yrittää tehdä joulukalat silakoista?
-
No niinhän siinä pääsi käymään. Se poliisi totesi ensinnäkin että jos esiintyy
itse sosiaalisessa mediassa provosoivasti niin metsä usein vastaa niin kuin
sinne huudetaan eikä perusteltu kuittailu muutu jälkiuhriutumisella törkeäksi
kunnianloukkaukseksi. Toisekseen tilastojen ja faktojen esittäminen ei ole
rikollista. Ainakaan ellei valtakunnan poliittinen etu niin vaadi ja tässä
tapauksessa niin ei ollut. Ja sitten poliisi totesi vielä että Violettan
esittämä seksuaalinen käänteisahdistelu on ajatuksenakin varsin mahdoton.
- Seksuaalinen käänteisahdistelu?
-
Niin katsos kun harmikseen Violetta on hetero ja kun hän yritti skodata yhtä
sälliä kuppilassa se sälli torjui hänet ja Violetta tulkitsi hepun ilmeestä
että torjuminen tapahtui Violettan ulkonäön vuoksi. Eli kyseessä oli
ylipainorasismi, seksuaalinen käänteisahdistelu sekä yhdyntää vailla oleva
käänteisraiskaus. Joten hän teki myös siitä hepusta rikosilmoituksen.
- Jaa. Jos tommonen juttu muuten tulisi
lakiin ja koskisi molempia sukupuolia niin tässä maassa olisi aika vähän naisia
vapaalla jalalla. En muista, kuinka monet pakit olen itse saanut mutta ei
niihin riitä sormet ei varpaat.
-
Melkein noita sanoja käytti se poliisikin. Ja totesi että ei ylitä
esitutkintakynnystä. Ja sittenhän Violetta sekosi. Hänet tuotiin lepareissa
tänne Oletettujenklinikalle ja minulla kesti pari päivää ennen kuin pääsin
kunnolla keskusteluyhteyteen hänen kanssaan. Parin päivän jälkeen tulin siihen
johtopäätökseen että Violetta oli saavuttanut tiedostavan yliahdistuksen
kroonisen tilan joten minulla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin kirjoittaa
Violettalle täysi arvopohjautettu sairaseläke. Hän oli menettänyt työkykynsä
tyystin enkä näe suurtakaan mahdollisuutta että hän enää toipuisi.
- Jaa-a… no se on kieltämättä ikävää.
Nuori ihminen vielä eikä se sairaseläke kylläkään kovin suuri ole. Ja paljon
olisi vielä elinvuosia jäljellä.
-
Et tainnut Antero kuulla tai ymmärtää mitä sanoin. Kirjoitin siis hänelle arvopohjautetun sairaseläkkeen. Katsos,
hänhän on herkkä, tiedostava ihminen ja on toiminut mielestään koko maailman
parhaaksi. Häneen kohdistetut hyökkäykset sosiaalisessa mediassa eivät ole ehkä
laittomia mutta niistä Violettan tila joka tapauksessa johtuu. Noitten
Violetalle kuittailleitten koiranleukojen olisi pitänyt ymmärtää että
edistyksellistä ihmistä ei saa tarpeettomasti loukata eikä järkyttää.
- Anteeksi välihuomautus, mutta mitä
tarkoittaa tässä tapauksessa tarpeeton loukkaaminen ja järkyttäminen?
-
Sitä, että esitetään faktoja jotka romuttavat edistyksellisen ihmisen vakaan
uskon ja minäkuvan. Katsos Antero, kun tässähän on kyse tiedostavan ihmisen
egosta ja paremmuuden tunteesta. Jos ne romutetaan niin kyseisen ihmisen ego
rypistyy kuin pippeli jäähyhmäisessä vedessä. Jäljelle ei jää mitään ja edessä
on ahdistusten kierre joka päättyy tiedostavaan yliahdistukseen. Siksi
suvaitsevais-tiedostavaa egoa ei saa loukata turhilla faktoilla. Täytyy
myötäillä vaan tai olla ainakin hiljaa. Mutta siitä eläkkeestä… joo…
arvopohjautettu sairaseläke tarkoittaa siis sitä että edistykselliselle
ihmiselle myönnetään täysimittaisena se eläke jonka hän olisi saanut 65 täyden työvuoden
jälkeen. Lisäksi valtiokonttori maksaa eläkkeen ja henkilön varsinaisen palkan
erotuksen joten 65-vuotiaaksi hän saa sitä palkkaa jota oli saanut ennen
henkistä romahtamistaan.
- Oletettavasti tämä arvopohjautettu
sairaseläke koskee vain edistyksellistä väestönosaa?
-
Kyllä. Toimittajia, yhteiskuntatanhuavia tutkijoita, järjestöaktiiveja ja niin
edelleen.
- Tavallisten suomalaisten
muurahaiskansalaisten mielestä tuo systeemi on kyllä hiukka epiä.
-
Voi olla. Heidän mielestään siis. Mutta kai sinä Antero ymmärrät että jos
muurahaiskansalainen menettää masennuksen vuoksi työkykynsä niin kyse on vain
tilastotappiosta mutta jos edistykselliselle ihmiselle käy samoin niin silloin
suomalainen kansallinen sielu menettää jotain kaunista ja korvaamatonta.
- Mutta näinhän se olikin.
Oletettujenklinikan ylilääkäri Husqvetta Tunturo-Solifeinen, kiitän teitä
haastattelusta. Ja laitammekin tässä pystyyn yleisökilpailun aiheesta ”kun
henkilö, joka ei ole koskaan tehnyt mitään varsinaiseksi työksi laskettavaa
menettää työkykynsä niin mitä itse asiassa on menetetty”. Vastaukset tutulla
osoitteella Poste Restante, Huitsinnevadan paikallisradio. Täällä Antero
Lärvänen, Helsingin Oletettujenklinikka. Siirto rutioon.
-
Ja täällä paikallisration rutio. Jatkamme ohjelmasarjalla ”musiikillisia
ennustuksia vuosien varrelta”. Tällä kertaa vuorossa on yhtye Problems vuodelta
1981. Kymmenen sekunnin mittaisessa kappaleessaan ”Vankka Ankka” yhtye ennusti
hämmästyttävän tarkasti miltä suvaitsevais-tiedostava triggeröityminen vuonna
2019 kuulostaa. Vuonna 1981 ei tuollaisesta triggeröitymisestä ollut vielä
juurikaan tietoa joten voi olettaa että kavereilla oli ns. etiäinen. No niin,
pojat, antakaa palaa!
Yleisökilpailun aihe
VastaaPoista”Kun henkilö, joka ei ole koskaan tehnyt mitään varsinaiseksi työksi laskettavaa menettää työkykynsä niin mitä itse asiassa on menetetty”
on haastava. Vaan käännetään kysymys toiseen asentoon:
"Jos henkilö, joka ei tähän mennessä ole tehnyt mitään varsinaiseksi työksi laskettavaa menettää kykynsä sellaiseenkin, mitä menetetään alkamalla kartoittaa hänen kykyjään vasinaiseen työhön ja sellaisten löydyttyä ryhtymällä hänen määrätietoiseen kuntouttamiseensa, jonka tavoitteena on saada hänet yhteiskuntaa jonkinasteisesti hyödyttäväksi jäseneksi?"
Violetta saattaa olla näiden toimien ulkopuolella. Hänen tapauksesaan tilanne saattaa olla jopa niinkin lohduton, että vaikka rumanpuoleisen sanonnan mukaan jokainen nainen istuu lompakon päällä, saattaisivat asiakkaat tokaista Violetalle:
"Rasiaas älä viittaa!"
Olevaisuuden ja tulevaisuuden voi tiivistää jopa lyhyemmin kuin Vankka Ankka, vaikka sitä voi olla vaikea uskoa.
Vaan tuossa se tulee:
https://www.youtube.com/watch?v=ybGOT4d2Hs8
Ei perskeles miten sä keksitkin, mätyöljypohjaisessa teräketjuöljyssä liotetut kalkkitabletit. Voi juma, oliskos noista uudeksi nokiaksi saappaiden, nuoriso-ohjaajien, kännyköiden ja muun lisäksi?
VastaaPoistaLievää ahdistusta potien Huru-ukko
PS. taidan tyytyä nyt kylläkin ihan vaan aspiriiniin. Tai konjakkihömpsyyn.
Pitäisikö nauraa tai itkeä kun lukee tämäntyyppisiä sinänsä hauskoja tekstejä?
VastaaPoistaOlisi kiinnostava tietää kovan luokan mielisairauslääkärin mietteitä tämän päivän tilanteesta Suomessa ja ympäri maailman.
Paljonko on Suomessa tyyppejä, jotka 20, 30 tai 40 vuotta sitten olisivat joko suljetulla osastolla tai jossain avoimessa hoitolaitoksessa, mutta sen sijaan saapastelevat nykyään kaduilla silloin kun eivät kirjoita Rasmukseen tai vaikkapa juttuja Yle:lle?
Jos ei elää reaalimaailmassa, antaa tunteiden päättää kaiken tekemisensä eikä millään pysty hahmottamaan tulevaisuutta vaikka tilastot ovat edessä, niin onko henkilö sitten erittäin tyhmä, mielisairas tai mitä?
Miten näitä ÄO60-ihmisiä tai mielisairaita voi olla (vapaana) niin monta juuri tänä päivänä?
Tervehdys Qroquius Kadille, Huru-ukolle ja Hokille & kiitos kommenteistanne. Tästä aiheestahan saa paljon pirunkuria ja kun kirjoituksesta ottaa vittuilun pois niin ei jää kuin välimerkit. Mutta kun ajattelee vakavasti ja tuumii kuinka paljon suvaitsevais-tiedostavan ihmisen henkinen pipi määrittelee nykypäivän elämää niin ei oikein tiedä itkeäkö vai nauraa.
VastaaPoistaQroquius Kad: Napalm Death todisti kyllä väkevästi mutta ei ole huono myöskään tämä suomalaisen Lakupaavi-yhtyeen pikatykitys:
https://www.youtube.com/watch?v=jIoDamioYxI
Vihreä hirttolangan päätoimittelija Riikka Suomalainen kirjoitti tosiaan pari vuotta sitten joutuneensa hoitoon ahdistuttuaan Trumpin valinnasta Yhdysvaltain presidentiksi.
VastaaPoistaKovin tyypillistä on, että Riikka ei ahdistu esimerkiksi Pohjois-Korean tilanteesta. Mahtoiko Riikka ahdistua kun Hugo Chavez valittiin valtaan?
EU on toki hoitanut esimerkillisesti mahdollisuudet ahdistumisiin, kun EU:n johtajia ei vaaleilla valita eikä heidän olematonta luottamustaan punnita. Että siinä mielessä sosialismi on kyllä riikkasuomisille parempi valtiomuoto, kun sen äänestystuloksista ei voi ahdistua. Tarvittaessa äänestetään uudelleen tai äänestystulosta ei edes noteerata kuten Brexitin tapauksessa.
Tervehdys, Kumis. Kyseinen Riikka oli mielessäni kun juttua väsäsin. Ja olet oikeassa. Tuon kaltaiset yksilöt kaipaavat selvästi turvallista ja ajattelusta vapautettua itäsaksalaista yhteiskuntaa.
VastaaPoistahttps://www.verkkouutiset.fi/ruotsissa-paljastui-salainen-verkosto-useita-pidatyksia-mukana-sotilaita/
VastaaPoistaMielenkiintoinen uutinen... mahtaako olla sitä mitä Ykäkin on monesti sivunnut....elämme mielenkiintoisia aikoja...
Voi Aikoja Voi Tapoja
Tervehdys, Voi Aikoja Voi Tapoja. Kas kummaa. Ja uutisessa nimenomaan luki että verkostoa koskevat rikosepäilyt eivät liity terrorismiin. Oliskos kyseessä ruotsalaiset sotilaat jotka ovat huolissaan Ruotsin ja ruotsalaisten turvallisuudesta? Ja oliskos Ruotsissa se jo rikollista?
VastaaPoistaLisää ahdistujia:
VastaaPoistaLapin yliopiston prosessioikeuden professori twiittaa, että hänelle tuli "ihan fyysisestikin paha olo" lukiessaan Iltalhden juttua, jossa joku 40-vuotias Kalliossa asuva äiti kuunteli Peppi-äänikirjaa.
Eikä pidä unohtaa Demokraatti-lehden päätoimittajasta Oulun kaupungin tiedotusjohtajaksi siirtynyttä Mikko Salmea, joka "tärisi pelosta" käytyään kuuntelemassa Oulun torilla Junes Lokkaa.
Olen shokissa, ei mulla muuta.
Tervehdys, Kumis. Sanotaan näin että jos typeryys olisi palavaa polttoainetta niin ei olisi minkäänlaista energiapulaa.
VastaaPoistaMusiikkipläjäyksenä esitetty "Vankka ankka" on kyllä koko suomalaisen rock-genren sekopäisimmän tittelistä kilpaileva teos. Onneksi se taitaa olla myös kaikkein lyhin.
VastaaPoistaProblems?n veturi Tumppi Varonen on hiukan outo hahmo. Maalaisjullin konservatiivisesta näkökulmasta hänellä on koko lailla epäilyttävä tausta, kun on koko ajan hilluillut semmoisen maailmanparantaja-kommarisissiromantikon kuin Petri Tiilen kanssa. Pelle-komboissa Tumpin rooli on kumminkin esittää enempi rähjäistä katuromantikkaa - jätkän omin sanoin näihin hankkeisiin "ei mahdu kahta julistajaa". Tuomo hankkiutui yhdessä vaiheessa Helsingin kunnallispolitiikkaan SDP:n riveissä. Kyrpiintyi kumminkin kunnallisjärjestön touhuihin, ja erosi puolueesta. Mistä toki peukutukset. Kunnia hänelle myös siitä, että ymmärtääkseni ei elä pelkästään taiteilijaelämää apurahavetoisesti, vaan pitää toisen jalan myös ihan oikeissa töissä - on siis "siviiliammatiltaan" lähihoitaja.
Terv. Achtung
Tervehdys, Achtung. Minähän olen progemiehiä eli kuuntelen aivan erilaista musiikkia kuin Problems? mutta silti minusta tuo Vankka Ankka oli aivan mainio pläjäys. Mitä tulee genreen punk/uusi aalto niin inhosin sitä silloin ja inhoan nyt. Erityisesti sen Pelle Miljoonan tuotantoa. Tosin kun tuli se rap niin se sai punkkaritkin kuulostamaan muusikoilta. Tumppi Varonen saa puolestani olla ja elää kaikessa rauhassa. Hänkin alkaa olla pian eläkeiässä. Niin se aika kuluu.
VastaaPoistaTerve Ykä,
VastaaPoistaja onnittelut. Tämä on meinaan yksi parhaista postauksistasi.
Tähän kysymykseen: ”Kun henkilö, joka ei ole koskaan tehnyt mitään varsinaiseksi työksi laskettavaa menettää työkykynsä niin mitä itse asiassa on menetetty” - muistuttaa meinaan melko paljon sitä klassikkoa "kaatuuko puu aarniometsässä jos kukaan ei ole sitä näkemässä tai kuulemassa?"
Kumitonttu mainitsi Mikko Salmen. Korjatkaapa paikallistuntevammat, mutta olen ollut luulossa, että hän on piispa Samuelin poika, tai ainakin lähisukulainen. Jos Lokan kuuleminen ottaa noin koville, niin minkähänlaisen reaktion aiheuttaisi, jos hän menisi kuuntelemaan sellaista vanhan polven herätyssaarnaajaa, joka jakaa tulta ja tulikiveä?
Elämästä on selvästikin nuorille polville tullut niin laimeaa, ettei kovin väkeviä annoksia tarvita siihen, että tajunnat räjähtävät (galaksien räjähtämiseen kun kuulemma epäluotettavien väitteitten mukaan tarvitaan se Pertti Keinonen). Pöyristykäämme!
Meinaako Antero ja äänimiehet tehdä jonkin vaaliaiheisen jutun? Vierailla persujen puoluetoimistolla ja haastatella Jussia tai kutsuja Jussi lällävedelle? Jos olisin Jussi niin palkkaisin Anteron ja äänimiehet parantamaan viesintää Suomen Uutisten ja some-kanavien osalta. Antero ja äänimiehet hoitaisivat myös ne tuumaustunnit.
VastaaPoistaTämä ei ole Amerikan tarkkailuun liittyvä blogi mutta kysyn silti. 2020 vaaleihin aletaan hakea asemia vaikka esivaalitkin alkavat vasta vuoden päästä. Trump valitaan republikaanien ehdokkaaksi joten esivaali on muodollisuus. Sen sijaan demokraatteja nousee kuin sieniä sateella ilmoittamaan osallistumisesta esivaaliin. Katso huviksesi minkälaisia ovat ne jotka ovat tähän mennessä ilmoittautuneet osallistuvansa esivaaliin....kaikkea kivaa kaikille mutta lisää veroja ja byrokratiaa ja holhousta sekä eteläraja entistä enemmänkin auki....
Mitä Ykä tuumii olisko paras jos varsinaisissa vaaleissa demokraattipuolueen ehdokas olisi maltillinen keskustalainen, edes suhtkoht realistinen, järjissään ja todellisuudentajuinen, nuivahko tai nyt vähintään ei-suvakki? Vai olisko sittenkin paras jos demukkaehdokas olisi radikaali, vasemmistolainen, sosialisti, täyskahjo, fanaatikko, unelmakuplaan linnoittautunut taivaanrannnanmaalari, umpisuvakki?
Kumpi häviäisi Trumpille suuremmilla luvuilla, siis valitsijamiesten äänissä?
Ruotsissa pääsee eläkkeelle vaikkei ole koskaan eläkettä tienannut. Maassa vellovat rättipäät ovat oikeutettuja eläkkeeseen vaikkeivat ole koskaan vuodattaneet tippakkaan hikeä yhteisen hyvän vuoksi. Maa jossa kakilla on oikeuksia muttei juuri ollenkaan velvollisuuksia.
VastaaPoistaMaa myöskin velloo kaikenlaisia ahdistuksia potevia. Kun kaiken pitää olla niin "myyssigt" aamusta iltaan, (mukavaa, kodikasta, viihtyisää, siis nämä kaikki yhdessä) niin kaikenlaisten vastoinkäymisten kokeminen aiheuttaa parkumista ja terapiaan menoa.
Näitä ilmastoahdistus, trumpahdistus, natsioikeistoahdistus ja sukupuoli-identeettiahdistusta potevia on kuningaskunta tulvillaan.
Ruotsalaisen ahdistuksen pikku mannekiini Greta Thunberg ravaa tapaamassa maailmassa johtoasemiin pääseitä idiootteja ja esittää vaatimuksia ilmaston pelalastamiseksi. Tämä AHDH:ta ja Aspergreni'ä potevaa ryttörasukkaa kuskataan nyt ympäri Europpaa pelastamassa ihmiskuntaa tuholta. Mainittakoon että hänen äitinsä oopperalaulaja ja diiva, (siihen diivaamiseen ei ole mitään aihetta) Malena Ernman on tunnettu suvakki niinkuin hänen miehensä Svante Thunberg. Svante on nyt tehnyt bisnestä Greta - tyttären aqhdistuksen avulla. Jossain järkevässä yhteiskunnassa tämä 16-vuotias olisi käsketty painimaan kouluun ja hoitamaan opintonsa, mutta näin ei toimita myyssigt Sverigessä.
Kauhistuin eilen, katsottuani katsottuani ja luettuani Ykän kristallipalloa kymmenen vuoden takaa...
VastaaPoistaa) https://yrjoperskeles.blogspot.com/2009/12/pelottavaa-jotakin.html
b) https://yrjoperskeles.blogspot.com/2010/12/arvoisa-puhemies.html
... josta jälkimmäisessä kirjoitettiin melkoinen ennustus, joka toistaiseksi kävi toteen, kuten kirjoituksesta ilmenee, jossa "...[i]stuva eduskunta säätää mahdollisimman pian ennakoivan poikkeuslain, jolla istuva eduskunta jatkaa toimintaansa vuoteen 2019 saakka. Tätä tulevaa kahdeksan vuoden aikaa tullaan tulevaisuudessa kutsumaan Kansanvallan Suojeluajaksi".
On usein mainittu, että George Orwell kirjoitti teoksensa EI manuaaliksi, vaan varoitukseksi, joka pitänee paikkansa myös Ykän kirjoituksen osalta, jota istuva hallitus on tainnut kahdeksan vuoden ajan noudattaa... Tuota seikkaahan kommentoijat peläten pyysivät Ykää poistamaan moiset kirjoitukset saatavilta...
Täytyy tässä vaiheessa tunnustaa, että olen melko tuore seuraaja Ykän kirjoitusten osalta, joten on mukava tehdä em. aikamatkoja menneeseen, koska ajattelussani on aika paljon yhtäläisyyttä niin Ykän kuin kommentoijien kesken.
Onneksi emme elä enää pimeitä menneitä aikoja, vaikka EU onkin niitä yrittänyt palauttaa takaisin, sillä muutoin saattaisimme kohdata tosiaan suljetulla osastolla ja tiedossa saattaisi olla uusi versio suositusta elokuvasta "Yksi lensi yli käenpesän"...
Täytyy ottaa pieninä paloina noita Ykän aikoinaan kirjoittamia blogeja, jotta säilyy jonkin sortin mahdollisuus unensaantiin säädyllisissä ajoissa...
Vuosi 2019, joka mainitaan Ykän kirjoituksessa "Arvoisa puhemies", on nyt täällä ja jos edes tämän kerran tämän kevään vaalien tuloksena tekisimme viisaita ratkaisuja riittävän kriittisillä massoilla, jotta edes tulevaisuus muodostuisi mennyttä aikaa paremmaksi kaikille...
Tsemppiä ja voimia eloon niin Ykälle kuin arvon kommentoijillekin!
40-vuotias Kalliossa asuva perheenäiti pöyristyi Ylen esittämästä kuunnelmasta ”Peppi muuttaa Huvikumpuun”, jossa mainittiin useaan kertaan Pepin isän olevan neekerikuningas. Hän ei halunnut selittää lapsilleen neekeri-sanan merkitystä, koska lapset ovat päiväkodissa, jossa on paljon tummaihoisia lapsia. Sen sijaan, että olisi selittänyt lapsille, mistä on kysymys, hän sulki radion, koska ei halunnut ALISTAA llapsiaan moiselle rasismille. Tokihan piltitkin pahoittivat mielensä asiasta, jota eivät ymmärtäneet ja jonka johdosta äiti lopetti lastenohjelman kuuntelemisen, mutta siihenhän taas äidin ymmärrys ei riittänyt. Lapsille jäi varmaan sellainen käsitys, että neekeri on jotakin hirveän pahaa. Minun lapsuudessani neekeri tarkoitti rodullisesti tummaihoista ihmistä, eikä siinä sanana nähty mitään loukkaavaa, vaan se käsitettiin rotuna kuten intiaanit tai eskimot (pitäisiköhän tasapuolisuuden nimissä intiaanikukat kieltää kukkakaupoissa tai Eskimo-puikot jäätelökioskeissa?)
VastaaPoistaPeppi Pitkätossu -kirjat olivat lapsuuteni lempilukemistoa ja Peppi idolini, se rohkea ja itsenäinen tyttö, mitä en itse ollut. Sen takia minua harmittaa, että Peppi joutuu jatkuvasti jonkun typerän polemiikin kohteeksi ja sen alkuperäistä tarinaa muunnellaan surutta. Pepistä on tehty jo ainakin ilotyttö ja nyt viimeksi Rinkebyssä asuva romani. Ovatko nykyajan kirjailijat ja elokuvantekijät niin mielikuvituksettomia, että eivät itse keksi mitään omaa? Räikeimmillään asia konkretisoitui elokuvassa mustasta Mannerheimista, mutta sen kohdalla ei tainnut kulttuuriväeltä tai muulta suvaitsevaistolta edes toinen kulmakarva kohota.
Summa summarum; eikö ihmisillä ole isompia murheita kuin närkästyä julkisesti sinänsä mitättömästä asiasta ja varjella lapsiaan lastenkirjan neekeri-isältä, jota ei kirjoissa esitetty edes missään negatiivisessa valossa, vaan hän oli jopa jonkun Etelämeren saaren kuningas? Mutta niinkuin on nähty, määrätty herkkähipiäinen sakki voi pöyristyä ihan mistä hyvänsä. Itsensä naurettavaksi tekeminen on tietysti ihan vapaaehtoista ja oma valinta, mutta valitettavast iltapäivälehden jutussa pöyristyjä jäi ilman nimeä.
Rouva Ano
Tervehdys Sledge Hammerille, vieraalle, Beckerille, Juha Kivelälle ja Rouva Anolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaSledge Hammer: Lämmin kiitos. Ja tuo puuvertaus on varsin osuva. Nykyisin tiedostavassa väestönosassa näyttää olevan menossa kilpailu siitä, kuka järkyttyy kaikkein eniten kaikkein vähimmästä.
vieras: Nää Antero-jutut tulee aina vähän niin kuin inspiksen myötä. Ne ei toimi niin että päätänpä kirjoittaa Antero-jutun vaaleista. Tuo kysymys Amerikoista on aika mutkikas enkä osaa äkkimiettimällä vastata mikä olisi parasta. Oletan kuitenkin että Trump voittaa seuraavatkin vaalit.
Becker: Ruotsin alistuneesta mielialasta kertoo pelottavan osuvasti Paavo Tajukangas:
https://pt-media.org/2019/02/26/romahtaako-ruotsi-osa-1-monikulttuurisuus/
Eipä kannata paljon kapinaa Ruotsissa odottaa. Tuo Greta Thunberg on hyvä esimerkki siitä miten ns. kevytaktivismilla voi nousta sankariksi ilman minkäänlaista substanssia.
Juha: Kiitokset ja voimia eloon sinullekin. Onneksi tulevaisuutta ei ole vielä betonoitu.
Rouva Anolle: Tuo summarum on totta ja tulee muistaa että valtamedian mielestä tällaiset asiat (siis yhden ihmisen henkinen pipi) ovat valtakunnan tason uutisia.
Kuten aiemmin kommentoin Kryptan blogissa, pelkäänpä pahoin ettei pieni Greta ole niinkään omalla vaan ilmeisen julkisuudenkipeän äitinsä asialla. Asperger on saattanut toimia helpottavana tekijänä äidin syöttäessä lapselleen monomaanista ilmastomuutosvouhotususkontoa saadakseen itselleen lisää huomiota.
VastaaPoistaPeppi Pitkätossun isähän ei siis ollut neekeri, vaan neekerikuningas:
valkoinen mies, joka hallitsi neekereitä Etelämeren saarella.
Sehän on vielä kauhistuttavampaa!
Kolonialismia!!
Orjalaivojen suomalaista tervaa!!!
Tervehdys, Qroquius Kad. Hyvin paljon mahdollista. Kuuluu vähän samaan sarjaan kuin tämä ”Valtteri jäi pysäkille”. Siitä Peppi-triggerisöitymisestä ja vähän muusta laitoinkin juuri postauksen.
VastaaPoistaHei,
VastaaPoistalienemme jossakin aiemmassa ketjussa keskustelleet tästä vanhan kaunokirjallisuuden triggerivaikutuksesta nykyaikaisen ihmisen mieleen.
Ilmiö kertoo jotakin kuvottavaa ajassamme lilluvasta kulttuurinäkemyksestä: kaikki mitataan vain oman sukupolven asteikoilla. Hiukan sama, jos lukiessamme jostakin Christien tai Burroughsin romaanista kuvauksen pitkästä miehestä, joka on peräti "kuusi jalkaa ja kolme", ärähtäisimme, koska 1)miehen pituus yliammutaan, koska kukaan ei voi olla kuusimetrinen, tai 2)koska täähän on ihmisarvoa loukkaavaa scifiä, kun kellään ei ole kuutta jalkaa, yleensä vain kaksi. Tai 3) koska on loukkaavaa korostaa erikseen hahmon useampiraajaisuutta..
Ruotsissahan Lindgrenin alkuperäistä kieltä on kuohittu Peppi-kirjojen uusintapainoksissa: hänen isänsä ei enää ole "negerkungen i Sydhavet" vaan "Hungabungakungen i Sydhavet". Koskahan "hungabunga"kin määritellään loukkaavaksi?
Myös USA:ssa on tähän sorruttu. Mark Twainin tarinat Tom Sawyerista ja Huckleberry Finnistä on uusiin painoksiin peukaloitu muka poliittisesti korrekteiksi: niissä halutaan luoda kuvaa, että Missisippin jokiseudun valkoinen väki ei olisikaan käyttänyt olevista ja entisistä orjista ja näiden jälkeläisistä nimitystä "nigger" vaan "slave"! Höh!
Tämä ilmiö menee mauttomuudessaan mielestäni yli äyräiden. Jopa Neuvostoliiton kulttuurikätyrit kunnioittivat menneitä sukupolvia sen verran, että eivät tohtineet ryhtyä peukaloimaan klassisia kirjoja, näytelmiä, oopperoita tai maalauksia. Surkeaa sikälikin, että Twain kirjoitti mielestäni varsin lämminhenkisesti kirjansa mustista hahmoista. Samoin kuin Lindgren ei kirjoittanut kirjaansa miksikään rotusyrjinnän käsikirjaksi, vaan käytti "negerkungen"-sanaa vain aikansa käsityksiä - itse asiassa Pepin isän asettuminen vierasrotuisten ihmisten pariin kuvattiin poikkeuksellisen rohkeana valintana..jos tätä haluaa jotenkin nykypuihin pistää.
Mitähän vielä saammekaan nähdä? Puolestaloukkaantujien hyökkäyksen koko espanjankielistä maailmaa kohtaan, kun kehtaavat käyttää mustista oman kielensä mukaista sanaa "negro"?
Lohduksi pitänee kaivaa esille tarpeeksi vanhat (1920-1930-lukujen) Tarzan-käännökset? Niitä ei näy meidän kirjastossa enää olevan esillä, pitänee erikseen pyytää varastosta.
Terv. Achtung
https://siivet.fi/ajankohtaista/viimeinen-assa-nousi-viimeiselle-lennolleen/?fbclid=IwAR38LmUD2dgNemVslHNEzDgMtAloHqABJd9ePgys5NXoUyKZnYiuF3n_cI8
VastaaPoistaYkä, jos et jo huomannut tätä, saattaa kiinnostaa sinua.
Katse iltataivaalle ja käsi menee lippaan. Nämä miehet hankki sen mikä nyt valuu käsien välistä.
Päätä itse haluatko julkaista hienon blogisi lukijoille.
Voi Aikoja Voi Tapoja
Tervehdys, Achtungille ja Voi Ajoille Voi Tavoille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAchtung: Nyt kun mietin tuota kommenttiasi niin en voi välttyä ajatukselta että nykyiset – länsimaalaiset – vasemmistoliberaalit onnistuvat vääristämään historiaa enemmän kuin neuvostokommunistit. Melkoinen saavutus.
Voi Aikoja Voi Tapoja: Nyt nousi lätsä päästä. Täytyy mainita viimeisestä ässästä seuraavassa postauksessa.
Luin tuon Paavo Tajukankaan blogin ja hän on siinä aika pitkälti oikeilla jäljillä. Onhan Paavo asunut Ruotsissa joten hänellä on näkemystä asioihin. Ruotsalaiset ovat naiveja ja flegmaattisia sekä aika pitkälti tietämättömiä/tyhmiä. Heikkotasoinen koulutus ja arvostelun alapuolella oleva media eivät paranna asiaa. Pride festivaalit, futismatseissa riehuminen ja joku Mello eli Melodifestival ovat tämän degeneroituneen kansan vuoden suurtapahtumia. Eli ruotsalaista riekkumista.
VastaaPoistaOlen jossain määrin erimieltä islamin kehityksestä Ruotsissa. Toki se maallistuu, mutta yleensä ääripään näkemys on ottanut vallan ja muslimien määrä Ruotsissa lisääntyy ja näin ollen islamin vaikutus myös päivittäiseen elämänmenoon. Hallinto ei enään pysty pitämään järjestystä määrätyillä alueilla ja se on todistus maan surkeasta tilasta.
Tervehdys, Becker. Olen samaa mieltä kanssasi. Libanon-vaihtoehto on myös täysin mahdollinen. Ja sitä edistää ruotsalaisten sinisilmäisyys ja valmiiksi alistuminen.
VastaaPoistaRouva Ano pohti tuossa aikaisemmin että "Ovatko nykyajan kirjailijat ja elokuvantekijät niin mielikuvituksettomia, että eivät itse keksi mitään omaa?" Tätä samaa olen miettinyt itsekin.
VastaaPoistaYhdeltä kannalta isojen elokuvien tekeminen on niin kallista ja tulosvastuullista hommaa, että tuotantoyhtiöt mielellään panostavat johonkin tuttuun ja turvalliseen, jonka suosio on jo mitattu. Toisaalta ovat nämä sosiaalisen oikeuden soturit jotka näkevät arvomailmansa tuputtamisen tärkeämpänä kuin hyvän tarinan kertomisen. He ovat kyllä yrittäneet keksiä omat tarinansa, mutta niistä ei ole tullut suosittuja juuri edellämainitun asenteen takia. Ketäpä genren fania kiinnostaisi esimerkiksi pluskokoinen supersankaritar, jonka seikkailut tuntuvat enemmän käsittävän kahvipöytäkeskusteluja ja sosiaalisen median päivityksiä kuin ihmisten pelastamista tai rosvoja vastaan tappelua. Kun sitten omat tekeleet eivät saa suosiota, he kaappaavat mielellään jotain valmiiksi suosittua oman sanomansa välikappaleeksi ja pilaavat sen.
Näiden lisäksi on vielä nämä kulttuuriklassikot, joista n*****-sanat ja vastaavat pitäisi muka saada siivottua pois. Tämä muutostarve voi olla tekosyynä uuden virallisen version tekoon, jossa sitten muutetaan muutakin.
Tervehdys, Kissamies. Mainio Porstuan Pekka totesi aikanaan että Euroopassa elokuvan teko on taidetta, Amerikassa se on tiedettä. Sillä pyritään jenkeissä tulokseen eikä taiteelliseen ilmaisuun. Mutta sinänsä ihmetyttää tuo jatkuva etnisen diversiteetin ja naisten tuputtaminen. Siitä seuraa floppejakin niin kuin esmes mainion Ghostbusters-elokuvan uudelleenlämmittely jossa oli pääosassa vain naisia.
VastaaPoistaVoi että tuli elävästi mieleeni entis aikojen radio hupailu Kankkulankaivo. Kuvitteleppa kyseisen tarinan haastattelijana Hannes Häyrinen ja haastateltavana asiantuntija G.Pula-aho eli Leo Jokela, vihervasemmistofemakot ja erityisen suvaitsevat repisivät pelihousunsa.
VastaaPoistaTervehdys, Unknown. Jaa-a, kieltämättä voisi olla ihan toimiva pätkä.
VastaaPoista