Eli kesällä kevyemmin joten tarjolla on:
Jatkamme Kansa Taisteli-lehdessä
olleitten mainoksien parissa vuosilta 1966 – 1974. Huomattavaa on että
verrattuna vuosiin 1958 – 1965 mainosten määrä kyseisessä lehdessä suorastaan
romahti vaikka lehden levikki oli jatkuvasti päälle 50.000. Vaikuttiko
asiantilaan aina synkemmäksi muuttuva YYA-aika? Oliko niin, että lehdessä ei
uskallettu mainostaa? Sitä emme tiedä, mutta laitamme silti satsin tuon ajan
mainoksia kyseisestä lehdestä.
1960-luvun loppupuolella Suomessa
öljylämmitykseen siirtyminen oli yleistä. Miksei olisi ollut sillä lämmitysöljy
oli silloin halpaa. Mistään Jom Kippur-sodasta ja sen aikaansaamasta
öljykriisistä ei ollut vielä tietoakaan. Ja öljyähän suomalaisiin kattiloihin
toimitti silloin tietysti Neste:
Nykyinen hallituksemme sitten pyrkii
kovasti lopettamaan maaseudun öljylämmityksen kokonaan miettimättä yhtään että
mitä tilalle. Aurinkopaneeleita?
Vaikka kuinka tuolloin elettiinkin
YYA-aikaa niin metsästystä harrastettiin edelleenkin eikä valtiovalta siihen
pahemmin puuttunut. Erkki Tuomiojakin oli ajatuksineen sivistysvaltiosta jossa
aseita on vain viranomaisilla vielä nuori jätkän räkä. Metsästykseen
välttämätöntä amitsioonia tarjosi Vihtavuori:
Myös tuohon aikaan maistui kylmä olut ja
näköjään sitä kansanolut-vahvuista olutta yritettiin mainostaa kansalaisille
silloinkin. Tosin huonolla menestyksellä. Hotellin respasta veikataan että
mainoskuvan miehellä on tuopissaan tiukempaa tavaraa kuin mitä mainos sanoo.
Mutta kuva on yhtä kaikki tunnelmallinen:
Autokanta alkoi länsimaalaistua mistä
kertoo tämä mainos:
Ja tähän aikaan suomalaiset duunarit
olivat saamassa unelmansa toteen eli saivat omakotitalon, auton ja kesämökin.
Näille mökeille myytiin pieniä mökkitarpeisiin sopivia uuneja:
Niille mökeille joihin sähköt oltiin
vedetty. Paljonhan oli myös täysin sähköttömiä mökkejä eikä nykyisen kaltaisia
huviloita ollut juuri ollenkaan.
Muistatteko Rikkihappo Oy:n? Kyseisestä
firmasta tuli aikanaan suomalainen suuryritys Kemira. Joka on myyty pala
palalta pois. Niin kuin lähes kaikki mitä Suomesta voi myydä. Alehintaan:
Ja tokihan siihenkin aikaan pantiin
tupakki palamaan. Silloin oli myynnissä sekä pilli- että pölliklubia:
Myytiinpä myös nykyisin täysin
tuntematonta Pilot-tupakkaa. Vissiin lentäjien suosikki. Ainakin mainoksen
mukaan ja mainoksethan eivät koskaan valehtele:
Tokihan hotellin respassakin tajutaan
että tupakka on myrkkyä, se maksaa paljon ja palaa savuten. Kenenkään ei
kannata alkaa tupakoimaan. Sen tajusi jo 1960-luvun loppupuolella Tupakan
vastustamisyhdistys. Mutta sen mainos saisi nykypäivänä aikaan huomattavaa
feminististä joukkorääkymistä. Lukija kyllä huomaa että miksi:
1960-luvun lopun kekkoslovakialainen
ymmärsi että jos autosta käytettiin termejä ”limousine” tai ”de luxe” niin
nehän ilman muuta tarkoittivat erinomaista itäsaksalaista autotuotantoa:
Mersu ei ole mistään kotoisin. Warre
jyrää. Sorsajahdissa käytiin silloin niin kuin käydään – ainakin toistaiseksi –
vielä nykyisin mutta tämä mainos aiheuttaisi mitä varmimmin nykyisin ankaraa
ammatti- ja tapaloukkaantumista:
Eiväthän ammatti- ja tapaloukkaantujat
ymmärrä että jos ammutaan niin ammutaan kohdalleen. Haavakko on metsästäjälle
häpeä. Kun elettiin 1960 – 1970-lukujen vaihdetta niin pankkimainoksetkin
olivat jokseenkin mukavan erähenkisiä:
Eikä niistä perkeleen pikavipeistä ollut
silloin tietoakaan. Vekseliäkään ei ihan noin vaan saanut. Samoihin aikoihin
Suomen maaseutu ja myös karjatalous koneellistui kovalla vauhdilla. Mistä
kertoo tämä mainos. Kyseisen sonnin ilme vaan saa ajattelemaan että laittoikos
kaupungista tullut harrastaja lypsykoneen väärään rööriin:
Ja sitten hygieniatavaramainosta joka nykyisin saisi aikaan äärimmäisen
suurta feminististä alaleuan väpätystä. Eihän meinaan voi olla niin että nainen
haluaa miestä vapaaehtoisesti:
Jokainen mies on potentiaalinen
raiskaaja. Paitsi etnisesti edistyksellinen sellainen. Se tekee vain
tutustumispenetraatioita.
Näitä aikoja Suomeen tulivat myös
stereot. Ne ensimmäiset olivat tosin ihan radioita ilman muita mukavuuksia:
Se, miten tuo helmitaulu asiaan liittyy
ei hotellin respassa aukea mutta haitanneekos tuo? Mutta mainoksia seuratessa käy ilmi että
täsmälääkitys tunnettiin jo tuolloin. Särkeekö kyynärvartta? Ei hätää. Apu
löytyy:
Ja myöskin huonoon sisäisen postin
kulkuun löytyi lääkkeitä silloinkin:
Ei muuta kuin Relaxitia peliin ja perse
laulamaan. Kun oltiin siirrytty 1970-puolelle niin maahan oli täynnä
kaikenlaisia vasemmistolaisia partaradikaaleja. Mutta oli myös vähemmän
vahingollisia sellaisia. Niin kuin tämä Philipsin partaradikaali:
Näitä aikoja myös mainio sähkötyökalu
Black & Decker teki maihinnousuaan Suomeen. Silloinen mainos telkkarissa
julisti että ”kun on kaksi kättä ja Black & Decker niin ihmeitä aikaan
saa”:
Tosin koiranleukaiset teinipojat väänsivät
mainoksen muotoon ”kun on kaksi kättä ja munanpätkä niin ihmeitä aikaan saa”
mikä tuohon aikaan piti kyllä paikkansakin sillä joku vapaa rakkaus kuului lähinnä
Kaliforniaan sekä taistolaisten bileisiin ja tavalliset tytöt pitivät jalkansa
ristissä vaikka kuinka ruikuttaisi. Poikien oli osana tyytyä omaan kouraan.
Ja näihin vemppaustunnelmiin
lopetammekin tämän mainoskatsauksen. Kansa Taisteli-lehdessä on kyllä vielä
paljon vuosikertoja jäljellä mutta katsellaan että onko siellä mainoksia enää ensinkään.
Karjataloutta jo neljässä polvessa (per nauta). Maistuiskos Cokis?
VastaaPoistahttps://youtu.be/_quX1acHGks
Aijai niitä aikoja, tosin vähän myöhempiä kun mietittiin että taas on perkeleen pitkä talvi tulossa että miten tulis kevät nopeemmin. Ei kun nohevina miehinä pankkiin A takaamaan kaverin vekseli ja sitten pankkiin B toisinpäin. Kyllä perkele allakan sivut lepatti. Se oli sitä viatonta aikaa ettei kaverin luottoja polteta ja sanaan luotettiin. Nyt en tiiä.
VastaaPoistaTervehdys Veijo Hoikalle ja Tiukka-menolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaVeijo: En hyväksy eläinten rääkkäämistä millään muotoa. Mutta millä tavoin kommenttisi liittyi kirjoitukseeni?
Tiukka-meno: Vekseleitten tilalle ovat tulleet ne perkeleen pikavipit joita voi tehdä kännyköillä. Käsittämätön ajatus itsessään. Tyyppi, joka on perse auki perjantaina ja haluaa lähteä radalle ottaa kahdensadan euron pikavipin ja kuvittelee että hänellä on viikkoa myöhemmin maksaa siitä kolmesataa.
Vanhoista mainoksista ajankuva tulee esiin ehkä jopa paremmin kuin vanhoissa lehtiartikkeleissa. 60-70 -luvuista ei ole omaa kokemusta, mutta ainakin valittujen mainosten perusteella tulee sellainen olo, että ei ainakaan väen väkisin tehty asioista ongelmia siinä mittakaavassa kuin nykyään. Tämä Herra - Rouva - Neiti hyvänä esimerkkinä. Nykyäänhän suututtaisiin ensin siitä, että mitä se kellekään kuuluu onko joku neiti vai rouva ja mitä ruksittaa rouva jolla on herran vehkeet.
VastaaPoistaWartburgista tuli mieleen, että jos mallit oli limousine ja de luxe, niin oliko siellä sellaista karvalakkimallia ollenkaan, vai jäikö ne vaan itäsaksalaisten omaan käyttöön. Ja mitä tuon ajan itäautojen varustelutasoa miettii, niin mitenköhän nämä "paremmat" mallit sitten erosivat?
Minulla on vieläkin tuollainen kaksi levyinen hella. Tosin uunin vastus on sanonut työsopimuksen irti, mutta kaipa vielä niitä saisi. Hellan alla on puinen koroketaso, jossa on kaappi kattiloille ja uunipelleille. Alkuperäisiä peltejä ei ole, mutta mummolan pienet pläkkipeltiset sinne sopii.
VastaaPoistaVekkuli oli siitä hyvä että oli niinsanottu toverivalvonta vai mikän nyt on, somalialainen sopimuskulttuuri?
VastaaPoistaSiinä saatto äkkiä ottaa kipeetä jos kaverin nimen kusit.
Tervehdys,
VastaaPoistaminä luulen hoksanneeni tuon stereoradion mainoskuvan viestin. Helmitaululla visualisoidaan stereoäänen kuuloaistimus. Ilmeisesti niin, että kukin lanka on oma millisekunnin hetkensä, ja nappuloiden balanssit kullakin langalla kuvaavat kuuloaistimuksen balanssin vaihtelua ja elävyyttä. Toinen vaihtoehto olisi, että koko helmitaulu kuvaisi sitä yhtä hetkeä ja langat edustaisivat eri toistokanavia - mutta noin monikanavaista tekniikkaa ei siihen aikaan tainnut olla ainakaan näillä main.
Aquavera-mainoskuva varmaan aiheutti tuolloin pöyristymistäkin, lähinnä kristilliskonservatiiveissa piireissä. Ei sukupuoliroolien vuoksi vaan siksi, että kuva sellaisenaan sisältää vahvan eroottista vihjailua.
Minulta olikin mennyt ohi, että kakkosveroluokan oluttakin täkäläisille markkinoille yritettiin. Nythän kaupoissa näkyy myös 3,5% oluita, joten niitäkin kaiketi menee.
Pettääköhän makumuistini, mutta mielestäni oluiden reseptejä on muutettu "helpommin juotaviksi". Siis hiukan tylsemmiksi, vähemmän humaloiduiksi. Yläasteen hyppytunneilla tapasimme käydä osuusliikkeen baarissa, jossa silloin tällöin otin kokiksen sijaan ykköspilsnerin - ihan laillista tuolloin. Tykkäsin ykkösoluen raa-an raikkaasta kitkeryydestä (vaikka kaverit mua ihmettelivätkin). Hiljakkoin ostin kaupasta jotakin tuon luokan olutta, mutta petyin pahasti. Muistelisin keskarissakin olleen vahvemman humalanmaun - onko sitäkin sulatettu, vai onko makuni turtunut?
terv. Achtung
Warressa oli mainoksen mukaan "täysin ilmastoitu kori", mitä se sitten tarkoittikin. Mitään oikeaa ilmastointiahan siinä ei tietenkään ollut. Liityisiköhän se siihen, että Tuulilasi -lehden mukaan harjapesussa vettä tuli sisään joka tiivisteestä kuin ruiskulla.
VastaaPoistaKyseisen lehden kestotesti tälle autolle oli otsikoitu Esko Rahkosen laulun mukaisesti "Rakasta, kärsi ja unhoita". Muistan sen kun olen Ykän kanssa samaa ikäluokkaa.
Timppa
Jotain muuta tämäkin: https://yle.fi/uutiset/3-10815487
VastaaPoistaAika vähin äänin katosi pala yksityiselämän suojaa. Kumma kun ei kukaan nostanut meteliä, ihan kuin joku olisi käskenyt pitämään kynät pöytälaatikossa?
Vanhat autot ovat sitten hienoja. Warre-mainokseen liittyen mainittakoon, että saksankielisissä maissa sana "limousine" tarkoittaa itseasiassa vain tavallista porrasperämallia eli sedania. Se myös selittää miksi tuossa mainoksessa limusiini on halvempi malli.
VastaaPoistaNiitä pitkiä ökylimusiineja taas kutsutaan Saksassa nimellä "stretch-limousine".
En ymmärrä itsekään, mitä Veijo tarkoitti videopätkällään, mutta olin huomaavinani noiden eläimiä rääkkäävien työntekijöiden olleen sieltä päin maailmaa, josta tulevan työperäisen maahanmuuton Trump haluaa muurillaan estää.
VastaaPoistaIlmeisen hyvistä syistä, kuten nähtiin.
Se off-topicista ja bloggaukseen:
siteeratut "Kansa taisteli" -lehden mainokset näyttivät olleen kokonaisuudessaan mieslukijoille suunnattuja. Se johtunee mitä epätasa-arvoisimmasta oletuksesta, että lehden lukijakunta olisi miesvaltaista; ikään kuin sotamme eivät kiinnostaisi naisia yhtä paljon.
Strömbergin hellamainos oli siis patriarkaatin salaliiton ja fallosentrisen paradigman kirrrkuvan raivostuttava osoitus:
"Kansa taisteli" haluaa siis lukijansa laittavan naisensa sotahullun nyrkkinsä ja Strömbergin hellan väliin!
Paitsi ettei tuohon maailmanaikaan kenellekään tullut mitään tällaista mieleen.
Feminiitoilla on tapana patriarkaatin salaliittoja ja fallosentrisiä paradigmoja kaikkialla nähdessään kysellä:
"Mitä Minna tekisi?"
Niin, mitähän se Canthin Minna ja muut aikansa naisasianaiset tuumisivat ja tekisivät, jos pääsisivät meidän aikaamme kuuntelemaan nykyfemppujen ruikutusta asioista, jotka ovat käsittämättömän hyvin, mutta joita he omalla toiminnallaan haluavat huonontaa pahempaan jamaan kuin 1800-luvulla?
Nuo 60-70-luku olivat minulle, silloin nuorelle miehelle, tuttuja aikoja. Noita pilsnereitä en juonut silloin enkä juo nytkään. "Kun A olutta on B ystäviä. Näin se on.
VastaaPoistaMikonkatu 19 eli nykyisen Casinon talossa oli tosiaan Nikolajeffin myymälä. Muistan kun sinne oltiin saatu näytille 1963 punainen Corvette Split Window ja vierelle musta Cadillac De Ville. Myymälä oli tietysti täynnä porukkaa näitä harvinaisia jenkkiautoja ihmettelemässä. Muistan kun myyjä tömäytti nyrkillä Corveten kylkeen ja sanoi että älkää tehkö tätä tuolle Cadillacille. Hän halusi tietysti demonstroida Corveten lasikuitukorin kestävyyttä. Sen aikuisen Cdillacin pellit olivat kyllä sitä luokkaa että siihen olisi saanut takoa ihan vakavissaan ilman että mitään näkyvää olisi saanut aikaiseksi. Toisin kuin nykyautoissa. Mutta siihen maailman aikaan erityisesti Suomessa nuo autot olivat kuin ufoja vieraasta sivilisaatiosta.
Olen aikaisemminkin todennut miten Suomi-neitoa huorataan halvalla ulkolaisille yrityksille sutenööreinä kotimeinen poliittinen aateli. Kaikki myydään mikä kaupaksi käy. Kaikella on hintansa muttei millään mitään arvoa.
On tullut röökattua kaikenlaista mutta Klubi ei koskaan ollut tyylilleni sopivaa. Sitä polttelivat etupäässä vanhukset ja työväestö. Muutenkin se oli Norttiin ja Malluun tottuneelle aika omituista tupakkaa tai enemmänkin korviketta.
Ajoin kerran Wartburg farmarilla 300 km:n matkan. Sillä reissulla minut ohitti sama määrä autoja kuin normaalisti puolen vuoden aikana, mutta kokemus se Warre oli.
Jätä vaan raha-asiat KOP:n haltuun. Pian ei tarvitse rahoista huolehtia, kun pankki huolehtii. "Meiän pankki on restaurantti ja restaurantti on meiän pankki."
Aqua Veran mainos paitsi että se on vihjaileva, on myöskin valehteleva. Ei sillä litkulla naisseuraa saanut, piti kyllä olla enempi kansainvälisiä tuoksuja.
Silloin kun partaani vielä aamuisin ajelin niin tuo Philips oli aivan huhaa laite. Sillä sai kyniä ties vaikka kuin kauan. Braun sen olla piti.
Black & Deckerin muistan myös hyvin. Tuolla kun piti porata kunnon kiviseinää niin kyllä reijälle tuli hintaa. Kerran eräs naapuri tuollaisella kalvoi tuntitolkulla myymälänsä seiniä niin että koko talon väki meinasi hermostua. Vein ukolle kunnon Feinin, niin remontti saatiin illassa päätökseen ja talon asukkaat sielunrauhan.
Tervehdys AaHiille, Kryptalle, Tiukka-menolle, Achtungille, Timpalle, Anolle, Tuumailijalle, Qroquius Kadille ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAaJii & Tuumailija: Joo, mainoksissa ajan kuva näkyy selvästi. Nykyisinhän mainostajalla on hirveä tehtävä kun sen täytyy miettiä ettei vaan vahingossakaan aiheuta kenellekään henkistä pipiä. Tuumailjahan antoikin selvityksen tuohon Warre-asiaan.
Krypta: Luulenpa että noita löytyy maastamme vieläkin viljalti. Sitä ennenhän mökkikalustona oli se kaksipisteinen kaasuliesi.
Tiukka-meno: Joo, näin oli.
Achtung: Tuo stereotuumailusi saattaa muuten olla hyvinkin lähellä totuutta. Ja nyt kun asiaa mietin niin vähän samanlaisia tuntemuksia on minullakin oluen maun muuttumisesta. Aina on tietysti se mahdollisuus että muisti tekee tepposet.
Timppa: Ja Warrehan oli niitä viimeisiä kaksitahtisia autoja. Nykyisin ei huoltoasemilla enää juurikaan ole niitä kaksitahtibensan mittareita.
Ano: Tärkein kysymyshän tuossa on että mihin tuota tekniikkaa käytetään.
Qroquius Kad: Hyviä huomioita. Luulenpa että Minna Canth tuumaisi nykypäivänä että en minä hitto soikoon tällaista tarkoittanut.
Becker: Kiitokset mainioista jaetuista muistoista. Tulee noista työkaluista mieleen se sanonta ”kaksi on maailmassa turhaa: Billnäsin työkalut ja Forssan vitut”. Mistähän sekin sanonta lie saanut alkunsa?
Mainoksen B&D ei ole iskuporakone, lisälaite tarjolla. Ilman iskua betonin poraaminen on tuskaista, tiileen uppoaa mut hitaasti. Terä on iskemättömälle erilainen kuin iskevälle. Iskuporakoneen terä ei kestä poraamista ilman iskua, kulutus on luokkaa terä/propun reikä jos erehtyy betomiin kokeilemaan.
VastaaPoistaPerus-B&D on halpa, tehokas ja sähköisesti turvallinen. Kestävä se ei ole. Jostainhan se säästön on tultava, halvoissa on liukulakerit - ei kuula- tai rullalaakereita. Vaihteistot on aika lapsellisia. B&D tekee ja teki ammattikoneitakin, suomessa ei niiden myynti oikein onnistunut. Maine meni halvoilla koneilla.
Metsoa, Royalia ja savikiekkopaukkuja myytiin tuppukylässäkin ainakin kolmessa urheiluliikkeessä ja yhtä monessa rautakaupassa. Oi niitä aikoja. Nyt lähin patruunamyymälä lie naapurikaupungissa ja urheilukaupat myy rättejä. Azokit oli kyllä suositumpia kiekkoradalla ja Boarit.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksestä. Boareja on tullut käytettyä itselläkin.
VastaaPoistaMoro taas,
VastaaPoistakyllä olen ihan varma, että teollisuusoluiden humalointi on liudentunut. Nytkin työn alla on karhunkuvalla varustettu tölkki - siis legendaarisen porilaisen hengellinen jälkeläinen. Joka hörpyllä tätäkin lajia humalan karvaus täytti muinoin suun.
1980-luvulla opin, että Suomessa oluita humaloidaan helkkaristi enemmän kuin esim. Baijerissa. Opin arvostamaan sikäläisiä lager- ja obergärige (pintahiivajuttuja, kuten Weissbier) Bieren, hiivoilla ja ilman. Mutta kotimatkan lopulla, yölaivalla Tukholmasta Turkuun, kun baarissa sain pitkästä aikaa Auran, niin päättymässä olleen koti-ikävän itku meinasi purskahtaa. Tuo rakas ja raikas kitkeryys, joka täytti kitalaen ja sieraimet. Mutta nykytarjonnasta en sellaista enää aisti. Sen sijaan kaupoissa olevat tutut baijerilaismerkit maistuvat suuhuni varsin tutuilta. Suomalaiset eivät vain erotu niistä samalla tavalla kuin runsaat 30 vee sitten.
Pitänee ruveta rakentelemaan itse. Ellei Tsuhnan Kostoa löydy seventies-versiona?
Terv. Achtung
Tervehdys, Achtung. Olis mielenkiintoista kuulla jonkun panimoteollisuudessa työskentelevän kaverin näkemys asiaan. Mutta kyllä minunkin mielestäni se maku oli silloin aikanaan jotenkin täyteläisempi.
VastaaPoistaNo liittyy se Ykä, lypsykonemainoksessa aika loppuunlypsetty sonni etualalla. Tosin jo silloin ymmärrettiin, että ei pidä sukupuolen mukaan edes imupuuhia harrastaa.
VastaaPoistaMulla on muuten käytössä noin 35 v vanha Black&Decker. Ethän suutu.
Tervehdys, Veijo. Mitäs minä suotta suuttumaan. Ammatti- ja tapaloukkaantujat löytyvät ihan muista porukoista.
VastaaPoistaJos Ykä ei laita pahakseen niin vedän ihan ot päivityksen Hyvinkään Rockfestistä.
VastaaPoistaEnpä ole noin hyvähenkisellä festarilla koskaan aikaisemmin ollut ja olen aika monta kolunnut viriskeikoilla järkkärinä ja asiakkaana.
Yhtään kärhämää en nähnyt koko iltana ja porukkaa oli kuitenkin aika paljon, tänään uudestaan sama polvelta, heh.
Ehkäpä siinä on myös syynsä, että me heviporukat ollaan aika lepposia,ketään ei hylätä vaikka olisikin tuntematon tyyppi. Jos jalat ei kanna niin viedään kaiffari johonkin istumaan, juotetaan vettä ja pidetään huolta, että pääsee kunnialla kotiin.
Ei noilla festareilla karvakädet ja neekerit pyöri jahtaamassa pikkutyttöjä, ei ne uskalla tulla.
Kyyti voisi olla aika kylmää.
Wielä tuohon Warreen kommentoiden. Autohan oli tilava ja kohtuullisen mukavakin, ainakin kesäkelillä. Aika helppo korjata kuten tuon ajan autot yleensäkin.
VastaaPoista70 -luvulla brittiautojen laatu romahti itäautotasolle. Muistan brittiläisen oikeudenkäynnin, kun autotehtaan työntekijä toi nukkumapatjansa liukuhihnan viereen. Työntekijä voitti.
No, vahinko oli jo tapahtunut ja brittiautot olivat itäautojen tasolla länsimaiseen hintaan.
Tietäähän sen mitä siinä tapahtuu.
Tällöin japanilaiset valloittivat markkinat. Muistaaksen se oli japsiauto, jolle Tuulilasi-lehden 30000 km kestotestissä ei tarvinnut mitään korjauksia. Ensimmäisenä laatuaan.
Timppa
Brittiautojen suurin ongelma oli 1970 luvun alussa Britannian terästeollisuuden lakot joista seurauksena oli laatuongelmia korien korroosion keston suhteen. Toinen oli britannian oma autoteollisuus joka oli tehty fuusiomalla ja kansallistamalla. Jota johdettiin tai oikeastaan sitä ei johtanut kukaan. Fordin inssit Dagenhamissa ihmettelivät minin hintaa ja sitä että jokainen mini tehdään tappiolla. Muuten mikä Thatcherin aikana alkanut lakko ei ole virallisesti päättynyt vieläkään? Vastaus hiilikaivoslakko ja mikä on ollut lopputulos, viimeinen hiilikaivoskin on suljettu. Röökimainoksista ehdoton North State miehet sen tietävät. Kaksilevyinen hella tuli meidän "luxus" mökille 1972 lisäksi oli sähköt ja puhelin. Minulla on vieläkin 25.11.1968 ladattuja VEB Elbe-Schönebeckin super hitaita 195m/s piekkarin kisapaukkuja. Kukas muistaa mitä VEB tarkoitti. Niin ja nykyiset muksut eivät tiedä mitään salmiakkipulverista, oli muuten aika ärjyä kun haettiin apteekista. Pussi kerralla naamariin ja suu pielet ruvella. Minulle se oli batman aikaa, pikkuveljen ristiäisissä kun pastori pyyhkäisi paikalle kuplalla kulmakunnan natiaiset huusivat että batman tulee. Urheiluliikkeiden lisäksi pyssytarvikkeita sai rautakaupoista, tozin 8MU löytyy kaapista tämä varmint ja margolin mcm. Pankkeja oli joka kirkonkylässä ja isoimmilla kylillä, postissa oli postipankki. Rahaa sai nostettua joka konttorista aina kun konttori oli auki henkilökohtaisella palvelulla varaamatta mitään aikaan. Erik Schuller poltti pasifistina sotilaspassin ja vähän sen jälkeen vaati että jokaisen vallankumouksen tulevan kaaderin johtajan piti vähintäin käydä RAUKin mieluimmin RUKin joten tänäkin päivänä epäilyttää yli kuusikymppiset reservinupseerit.
VastaaPoistaTervehdys Joppos123:lle, Timpalle ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaJoppos123: Minä olen kuullut muualtakin että noi hevifestarit on niitä kaikkein rauhallisimpia. Metallimies on herrasmies.
Timppa & Pate: Kiitokset lisäyksistä. Onkohan niitä brittien omistamia autonvalmistajia enää ollenkaan? Nortillahan oli myös tämä mainos:
https://i.ylilauta.org/78/446fae98/nortti.jpg
Nyt on pakko sanoa, että tuo VEB ei soita kelloja. Valaisetko tietämätöntä? Ja mitä sotavaltioon tulee niin vielä 1960-luvulla miesten papereissa oli tarvittaessa ns. punainen kulma ts. jos suvussa oli liikaa punaisuutta niin intti jäi automaattisesti max aliupseeritasolle.
@ Pate, eikös toi VEB tarkoita "Volks Eigene Betrieb" - kansan omistama tehdas/yritys, ja siis tuolta harppi-Saksan puolelta? Niinno, siitä voidaan olla montaa mieltä paljonko Itä-Saksan kansalainen omisti esim. Wartburgin tehtaista, lienee ollut jossain nollan ja olemattoman välimaastossa....
VastaaPoistaEikös mm. Austin Allegro, Morris Marina ja Vauxhall Viva ollut tavallaan joutsenlaulu peri-brittiläiselle autoteollisuudelle? Piti olla aikamoinen anglofiili, jotta viitsi edes ostaa uuden Allegron!
Nuoruusmuistoista tuli mieleen muutamat pikkuilkeähköt lempinimet Wartburgille; viidakkorumpu, Itä-Saksanseisoja (viitaten k.o. koirarotuun) ja vartin kestävä purkki. Ehkä eräs suunnitelmatalouden surullisenkuuluisimpia esimerkkejä autotuotannosta Trabantin ohella? Toki, näistä kehonsiirtimistä on nykyään tullut kulttikamaa koska moni niistä joutui 1990-luvun alussa kierrätysmateriaaliksi, ja ne tavallaan kuvailivat erään ajan epäonnistunutta ihmis- ja yhteiskuntakokeilua.
Toisaalta, Ladasta on sen verran hyviä ajokokemuksia, jotta lämmin talviauto ja erittäin yksinkertainen korjata. Ei tarvitse viedä ns. "marmoritiskin" ylihinnoiteltuun huoltoon eli jotain hyötyä oli tuosta suunnitelmataloudesta(kin). Miinuspuolena se, että tiiliskivellä on rajansa huippunopeudessa & kiihtyvyydessä ja auto ei parhaalla tahdollakaan ole esteettisesti kauhean hyvännäköinen, kuten Top Gearin koeajosessio antaa ymmärtää.
Heh joo, Socialist Republic of South Yorkshire ja luonnossa en ole nähnyt oikealta ohjattavaa Ladaa, mutta Clarksonin pähein kuitti lienee tämä;
"Imagine that; a 40 year old Italian design, improved by the Russians, and now built by a bunch of Egyptians!". Eipä kait sitä voisi enempää (piilo)v*ttuilla!
- Soomepois Eestist -
.
VastaaPoistaJaa, puutun sivusta keskusteluun: VEB oli Volks eigene Betrieb, eli kansan omistama yritys harppi-saksassa.
Ei se olekaan VEB, vaan VeB: Volkseigenert Betrieb, eli aivan muuta kuin mitä nimi sanoo.
VastaaPoistaTämän opetti minulle isävainaa ollessani vielä peruskoulussa esitellessään minulle niitä Kekkoslovakian saksan oppikirjoja, joiden mukaan hänen oli lukiossa opetettava.
Bundesrepublik ja muut paha, DDR ja fau-ee-bee hyvä.
Hän oli ehkä tästä syystä vielä edellisvuosituhannen loppuun asti kanssani eri mieltä siitä, ettei DDR:stä puhuttaisi enää 1990-luvun loppupuolella, kuten ei Neuvostoliitosta.
Hänellä olikin tuplasti kauemmin YYA-Suomea takanaan kuin minulla silloin;
vaikeaahan on alkaa omaksua jotain totaalisen uutta vuosikymmenten tottumuksen ja ikääntymisen myötä.
Veljeni lapsilla on tänään takanaan EU-Suomea kauemmin kuin ovat eläneet.
Veljeni ei ole asianlaitaan lainkaan mielissään, kuten ei vaalituloksesta huolimatta muodostetun hallituksen perusteisiin ja perustaan.
Hän on raskaasti huolissaan. Niin olen minäkin.
VEB on Volkseigener Betrieb = kansan omistama laitos.
VastaaPoistaEnglannin autoteollisuuden tuhosivat ammattiliitot ja heikko Lordi voittoinen johto.
Samalla linjalla saattoi olla porukkaa joka kuului kymmeneen eri liitton. Kun yksi lähti tarpeilleen niin muut alkoivat myös "lakkoon." Työn laatu oli ala-arvoista, sitä suorastaan sabotoitiin. Toimitusajat eivät pitäneet alkuunkaan kutiansa ja osia varastettiin siinä määrin että jotkin työläiset pitivät peräti varaosakauppaa omalla ajallaan. Mm. Jaguari pysyi pystyssä nippa nappa kiitos tarmokkaan uuden johtajan ja ulkoistamalla alihankintaa esim. Japaniin, mikä oli silloin ennekuulumatonta.
VEB Volks Eigene Betrieb eli harppisaksassa kansan omistama katosi treuhandanstaltin toimesta historian yöhön. Saksassa on nykyisin myös ostalgiaa eli määrättyjä asioita kaivataan vanhasta paratiisista kuten ruokia. Eiköhän ne kaikki autotehtaat joko lopetettiin kannattamattomina tai paloiteltiin ja myytiin tuottavat osat. Kaikki tuo onnistuttiin tekemään vajaassa 20 vuodessa, USA:n jälkeen seuraavassa sarjassa suurimpia autojen tuottajia ja viejä muuttuu autojen tuojaksi. 1960 luvun mainokset olivat laadukkaita, hyvää grafiikkaa semmoisia pieniä taideteoksia täynnä optimismia. Oltiin päästy siihen vaiheeseen että kansa saattoi vastata kyllä Kekkosen 1950 luvulla esittämään kysymykseen onko meillä varaa vaurastua. Nyt hypetetään ilmaston muutoksella mikäs se olikaan YK:n lausunto 1989 että maailmanlopun piti tulla vuoteen 2000 mennessä ilmaston lämpeämisen takia. Nyt on jo ilmasto maitoa, margariiniä... meillä tätä hulluutta pitää yllä porukka joka lentää lomillaan goalle tai thaimaahan pesemään norsuja, kotona kalliossa laitetaan etelä-afrikasta tuoduista avokadoista pastaa jonka vehnäjauhot ovat argentiinasta ja koko komeus huuhdellaan ilmasto ystävällisesti luomupunkulla joka on rahdattu chilestä tai uudesta seelannista. Siinä sitä sitten Maija "ei alpakoita stadiin ei minnekkään" kuunnellen on mukava miettiä miten tämmöistä vanhalla tiisseli mannelavetilla ajelevaa voitaisiin yhteisen hyvän nimissä kurmoottaa lisää.
VastaaPoistaTervehdys Soomepoisille Eestist, Terho Hämeenkorvelle, Qroquius Kadille, Beckerille ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne. VEB otti ja selvisi & monesta suunnasta joten ei mennyt hukkaan multa tämäkään postaus. Learning all the time, sanois englantilainen jollainen Clarksonkin on ja kuiva vittuiluhan on heidän leipälajinsa.
VastaaPoistaEräs itäauto joka on elänyt täyden kierroksen on Skoda. Sehän oli ennen kakkosrähinää laadukas länsiauto, sen jälkeen kansandemokraattinen sillipurkki ja nykyisin jälleen laadukas länsiauto. Tosin oikeastaan Skodahan on nykyisin volkkari.
Niin olen huolissani Qroquius Kadin tavoin minäkin. Alkavatko 2000-luvulla syntyneet lapset mieltää että Suomen maakunta-asema on se normaali olotila?
Beckerin lisäys briteistä oli minulle uutta. Kiitokset. Tuli tuosta lordivoittoisuudesta mieleen että kuinkahan monta sukupolvea ristiinnaimista siellä brittienkin aatelistossa mahtaa olla?
Ja tuo Paten kommentti kiteytti nykytilanteen pirun osuvasti.
Meidän perheen ensimmäinen auto kolmoskoppainen Ford Cortina 1.6 L koottiin kertaalleen uudestaan ensimmäiseen 40000 km:n korroosion kesto olematon. Tyynellä kelillä kun kuului rapina, se ei ollut tuuli eikä sade vaan ruostuminen. No oma ensimmäinen auto oli tädin entinen bifuel Austin "allergia" Allegro oliko 1.3 vai 1.5 nuhapumppu petroolilla. Kannentiivisteitä vaihdettiin useammin kuin öljyjä. Sitten meni parikymmentä vuotta seuraavaan harha-askeleeseen eli anjovikseen. Minulla oli farmari 4D avensis, ei diesel vaan 2 litran bensakone. Lopputulos ei mitään sumujen vai surujen saarelta, syttä ja sutea. Ainoa paikka missä osataan tehdä autoja on empiirisesti Stuttgart mittarissa vasta 540000km:ä ja mennään iloisesti lukuun ottamatta vierailuja ja tulevia sellaisia tiisselipumpulla. Leyland/BMC/BLC saattoi surkeimpina aikoina verrata sev maissa toimiviin kombinaatteihin missä kukaan ei tiennyt mistään mitään tuotannosta mutta työmaalla oli ruoka ja pubikaverit. Lee Iacocca kun aloitti Chryslerin saneerauksen möi ensimmäiseksi tuotantolaitokset britanniasta pois, olivat keränneet varsinaisen museo-osaston. Brittien kaukonäköisyydestä kertoo paljon lordi Rootesin totemus kun 1948 heille viranomaiset kauppasivat soraläjää Wolfsburgista nimeltään Wolkswagen ettei siitä tulee koskaan mitään. Ei ole Hillmanneja, Rooteseja, Sumbeamia, Chrysleriä,... minikoossa brittiläisen autoteollisuuden työhenkeen voisi verrata vanhaa Wärtsilän Helsingin telakkaa molemmissa oli harvinaisen paljon erilaisia mielensä pahoittajia.
VastaaPoistaMuistan kun kansakouluaikana tuli kerättyä jätepaperia, taitaa olla tämä ihanoikea ilmastotalkoo tuntematon tämän päivän ilmastoaktiiveille. Joka tapauksessa isä näki pinossa kansataisteli lehtiä ja köski besorkata ne itselleen. Toisen kerran 1980 luvulla olin kesätöissä Helsingissä huomasin ilmeisesti vähemmistökommunistien opintopiirin vanhat poliittiset oppikirjat ja otin talteen ukolle joka oli sitä mieltö että pitää tietää mitä vihollinen ajattelee. Mutta kun katselee vanhoja mainoksia ja lapsuudesta tuttuja tuotteita ei aina pysty uskomaan että kehitys tuo parempia tuotteita. Pallohooveri oli pomminkestävä, vanhat pakastimet freoneineen jäähdyttivät meilläkin uskollisesti nelisenkymmentä vuotta, radiot toimivat vieläkin samoin kuin mankeli. Sveitsiläinen ompelukone ilman automatiikkaa tikkaa tomerasti. Puhumattakaan elintarvikkeista joissa oli makua tekstuuria nykyään soijaa ja elintarvike jauhelihapihvit maistuvat vanhalta märältä kengän pohjalliselta.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMinäkin olen kyllä kuullut tuon nimityksen Itä-Saksan seisoja, autoa tarkoittavana. Mutta sikäli kuin tiedän tai kuten minulle aikoinaan kerrottiin, sillä ei tarkoitettu Wartburgia vaan sen edeltäjää, IFA:a, jota ei enää 1960-luvulla valmistettu, joskin niitä oli vielä jonkin verran käytössä. Sitä oli valmistettu joskus DDR:n alkuvuosina 1950-luvun alussa, ja Suomeen niitä oli tuotu paljon. Ja sillä oli vielä huonompi maine kuin sen seuraajaksi kehitetyllä Wartburgilla.
VastaaPoistaBrittiautoista laadultaan surkeimpia oli Morris Marina,pari esimerkkiä laadunvalvonnasta:
VastaaPoistaSuomeen tuli 4-ovinen Marina, jossa oli kaksi vasenta takaovea! Se toinen oli siististi takapenkillä...
Eräs Marina tuli eka katsastukseen, jolloin katsastusmies havaitsi, että toisessa etupöyörässä oli levyjarru, mutta toisessapa rumpujarru!
Anox
Baader Meinhof Wagen tuli siitä että Andreas Baader mielellään valitsi keikka- ja varsinkin pakoautoiksi sonderklasse premium bemareita. Ei se terroristinkaan suu ole tuohesta tehty vallankumousta tehdessä kun iso bemu alla. Tuohon suosittellen hakusanoiksi RAF, rote armee fraktion, Deutscher Herbst 1977. Opettavaista miten muutama kymmenen henkeä piti kaksikymmentö vuotta yhtä kansakuntaa herkillä. Kannattaa katsoa miltä opintosuunnilta vasemmistoterroristit löytyvät ja kuinka niitä ei otettu vakavana turvallisuusuhkana 1960 luvun lopulla analogialla voisi vetää tiettyjä johtopäätöksiä täälläkin anttivanttien suuntaan. Horst Mahler palasi juurilleen setä vai eno oli SA johtaja joka likvidoitiin pitkienpuukkojen yössä ja nykyisin 1. polven RAF sisäpiiriläinen on puolessa välissä 90 vuotta ja aktiivi uusnatsi joka on puheitten ja kirjoitusten takia saanut välillä muutaman vuoden vettä ja leipääkin joten niitä nutun kääntäjiä löytyy saksankin maalta.
VastaaPoistaNiin ja legandaksi noussut IFA F9 oli omaa sukuaan DKW F9 vuosimallia 1939 mutta mielenkiintoisin oli EMW340 joka taas oli juuri ennen sotia tehty BMW326/327/328. EMW oli ilmeisesti käsintehty luksustuote jonka muistaaksen valmistusmäärät jäivät pieniksi mutta laatu vaihteli kohtuullisesta suteen. Sittemmin tehtaalla tehtiin Wartburgia ja IFAn perinteitä jatkoi vauhtipahvi Trabant kolmas itäblokin sosialistisen suunnitelmatalouden kirsikka kakunpäällä oli FSO Syrena 105 puolasta. Toi EMW aiheutti ongelmia kun itäpuoli tulkitsi aluksi että BMW on heillä käytössä. Lopulta nimi muuttui EMW ja bemarin sinivalkoinen logo punavalkoiseksi. Lisäksi BMW sukuista moottoripyörää tehtiin EMW nimellä ja varmasti eniten luvatta kopioituja pyöriä Zundappin ohella kun vielä Kiinalaisetkin kopsasivat vanhat sotaratsut. Tosin tuskin kyselivät lokomoltatakaan lisenssejä kun tekivät omat variaatiot sotakorvausvetureista. Ja sotien jälkeinen piikkinokka mosse oli sotakorvauksina viedyn tehtaan ennen sotia esitellyn opel kadetin venäläinen päivitys. Tosin väitetään että eliten neloskone olisi baijerilaista alkuperää kun kylän poijat heittivät bemun koneita mosseen ja mirafiorin tiukempia myllyjä ladaan.
VastaaPoistaTervehdys Patelle Pankavaarasta, Veijo Hoikalle, KLS:lle ja Anoxille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPate & KLS: Kiitos hyvistä lisäyksistä. Ja joo, aikanaan tavarat tehtiin kestämään.
Erikseen Patelle: Eikös se Antifa hiljattain yrittänyt murhata AfD:n poliitikon Frank Magnitzin Saksassa? RAF-järjestöä vastaan (jota itäblokki tuki ja rahoitti) Bundesrebublik Deutschland toimi kaikin mahdollisin keinoin. Kuinka läntisen Euroopan maat toimivat Antifata vastaan? Toimivatko ollenkaan?
Veijo: Jatkossa pikkusen selkeämpiä kommentteja kiitos. Mulla kun on pitkät piuhat ja kylmäjuotoksia välissä.
Anox: Kuuluisiko kyseinen Marina siihen sarjaan mitä kiinteistökaupoissa on? Eli pommitaloa myydään lauseella ”tee-se-itse-miehelle”?
Kyllä tuon Mosse 1500:n kone muistuttaa erehdyttävästi Bemarin vastaavaa. Se oli kuitenkin Mosseksi kovakulkuinen laite. Konelan jätkät paahtoivat niillä Tarvontietä edestakaisin pultti pohjassa näyttääkseen miten Mosse kulkee. Vuokrasipa Konela Keimolan moottoriradan päiväksi käyttöönsä ja sinne sitten rahdattiin nippu 1500:ia yleisön ajettavaksi. Sai paahtaa täysillä Mossella yhden kierroksen. Minäkin kävin nauttimassa siellä vauhdin hurmasta.
VastaaPoistaEnglannin autoteollisuuden johdosta kertonee sekin että pomot eivät juuri koskaan edes käyneet niissä maissa joihin autoja vietiin. Urheiluautot menivät esim. Yhdysvaltoihin kaupaksi kaikki mitä linjoilta lähti. Tämä taas johtui Euroopassa olleiden jenkkisolttujen mukanaan viemistä urheiluvaunuista. Tämäkin ilo loppui aikanaan kun mallistojen uusiminen polki täysin paikoillaan. Eräs suurista älynväläyksisitä oli USA:n markkinoille suunniteltu Austin Atlantic, joka oli täysi floppi. Autossa ei ollut mitään amerikkalaisia kiinnostavaa. Mutta kun kukaan ei ollut vaivautunut tutkimaan että minkälaisia autoja jenkit suosivat.
En tiedä Lordien keskinäisistä naimakaupoista, mutta englantilaisesta yläluokasta voisi kyllä kirjoitella pitkiä sarkastisia blogeja.
IFA tulee sanoista "Ilman Fasisitista Apua." On muuten mielenkiintoinen ilmiö että kaikki vanhat itä-autot haetaan Suomesta takaisin Saksaan kunnosta välittämättä. Esim Empun eli EMW:n raadoistakin maksetaan hyviä rahoja niitä myyville. Empussa- han oli Bemarin kuutoskone ja kovakulkuisuutensa vuoksi niitä myös löytyi ojienpohjalta vähän väliä.
On paikkoja joissa antifa tulkitaan rikollis-/terroristijärjestöksi ja meillä tuntuu nauttivan valtiovallan erityissuojelua kuin liito-orava tai saimaan norppa. New Jerseyn osavaltio luokittaa antifan terroristijärjestöksi ja siihen suhtautuvat vakavasti myöskin FBI ja Homeland Security. Kannattaa muistaa että eurooppalaisia antifan jäseniä on taistellut Syyriassa kurdien YPGn riveissä myöskin pari ihan kantasuomalaistakin. Tämän jo yksistään pitäisi herättää syvää huolestumista yhteiskunnassa järjestöstä joka avoimesti liputtaa poliittisen väkivallan ja terrorin puolesta. Kun tämä joukko terrorisoi G20 maiden kokousta Hampurissa mukana riehumassa ollut vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Henrik Jaakkola paheksui poliisin voimankäyttöä, eipä Henrikkiä harjattu toisin kuin erästä herraa joka oli Eugen Schamannin haudalla. Liittotasavallan poliisi pisti 104 kpl etsintäkuulutuksia ja paikalla oli noin 20000 poliisia joista loukkaantui 231. Muuten Li Andersson on tuttavapiiri joka on aktiivisesti antifassa mukana ja Li itse esimerkiksi on liimannut läppäriinsä antifan tarran. Keski- ja itäeuroopassa käydään rajujakin mielenosoituksia samoin kuin häiritsivät Chemnitzissä ex Karl Marx Stad pidettyjä murhatun muistomarsseja joissa myös antifaa komppaavat kulttuurimarxistiset toimittajat valehtelivat saksalaisissa tiedoitusvälineissä kuten myös Merkelin puoluetoverit. Meillä näitä on suojeltu 1980 luvulta lähtien, sana poppoo pyörii milloin yhdenasianliikkeinä, antifoina... tähän samaan kuvioon kuuluvat turkistarhaiskut, sabotoinnit Helsinki Tampere motarin rakennustyömaalla tai Pyhäjoen ydinvoimalaitokselle sekä eduskuntavaalien alla narinkkatorilla. Meillä löytyy laista jos asioista puhutaan oikeilla nimillä keinot ja mikäli halua löytyy laittaa ne täytäntöön. Mutta ei ole opittu noin 50 vuoden takaisesta historiasta mitään. Ensiksi riehutaan mielenosoituksissa, sitten poltetaan ja räjäytetään poliittisten vastustajien kiinteistöjä sen jälkeen virkamiehet sekä yhteiskunnalliset vaikuttajat tarvitsevat kylkimiinan ja singon kestävät autot ja luotiliivit kuten saksassa kävi. Eikä meidän politiikoissa ole yhtä tiukkoja miehiä kuten Helmuth Schmidt ja joka ilmoitti mahdollisesti joko hän tai rouvansa kidnapataan valtio ei käy mitää keskusteluja.
VastaaPoistaTervehdys, Becker ja kiitos lisäyksistä. Mitä tulee tuohon itäautojen kuskaamiseen Saksaan niin olen törmännyt sanontaan ”jos maailmassa on jotain autoa vain kaksi kappaletta niin toinen löytyy varmasti Suomesta”.
VastaaPoistaLuhtasaaren Erkki Alavudella aikoinaan dieselöi sherpan koneilla viimeisiä murinamarinoita. Akku takaloosteriin ja sitä vauhdin hurmaa oliko 80 km/h tasaisella myötätuulessa vai alamäessä. Sitten italdesign yritti tehdä mineistä ja marinoista premium autoja kansalle. Tekniikan Maailmassa oli 1970 lopulla koeajovertailu missä oli lada, skoda ja murinamarina. Tuskimpa loordit sitä lukivat herrainkerholla nahkapolstereissaan.
VastaaPoistaVielä harppisaksan hyötyajoneuvoista niin niitä vissiin ei tuotu tänne. Venäläisiä Gazeja tuotiin mutta muistelen isäntien puhuneen että näistä 50-60 luvulla tuoduista tuppasi urakkamiesten soranajossa katkeamaan rungot. Eikä tainnut olla tuontia myöskään traktori ja työkone puolella. Ja radiomainoksesta tuttu Rego ollut Warren maahantuoja ainakin Kätkäläisestå tutun mallin osalta. Mutta MZ oli kova sana, joku suunnittelija karkasi länteen ja taisi olla Suzukin avain suunnittelijoita. Mutta rauhanvaltiossa oli huvittaviakin tapoja peittää militarismia polkupyörätehdas Suhlissa teki ainoastaan rynnäkkökiväärejä.
VastaaPoistaTuo sanonta että jos autoa on valmistettu kaksi kappaletta niin Suomesta löytyy se toinen, ei ole aivan perätöntä puhetta. Suomesta löytyy nimittäin varsin huomattava määrä ajokalustoa joita ei koko maailmassa ole kovin montaa. Tosin niitä ei näy kovin useasti muuta kuin jossakin Lahden Classic - tapahtunassa.
VastaaPoistaKolmannen polven Cortina eli ns. Cokis-malli on todellakin ruostunut näkymättömiin. Suomeen ilmestyi aikoinaan laivalastillinen omituisia erikoisvarusteltuja Cortinoita. Oli äärivaloa, koristelistaa ja muuta tilpehööperiä joita ei yleensä näkynyt Suomeen tuotavissa ns. "riisutuissa malleissa". Selvisi pian että kyseessä oli Kanadan vientimalli, joka ei sinne kelvannut koska laatu oli täysin hanurista. No minne sitten? Kokeiltiin Tanskaa ja tulos oli sama, ei kelpaa. Kunnes joku keksi että dumpataan ne halvalla kovan autoverotuksen Suomeen. Ja sinnehän en kelpasivat. Niitä sitten paikattiin ja siistittiin kovalla työllä myyntikelpoisiksi. Ovien sisälle työnnettiin mm. vaahtomuovia jotta ne saatiin hiljaisemmiksi. Tämä Corinan malli todellaki ruostui silmissä ja ilmankos ne ovatkin nyt harvinaisia jopa museoajoneuvotpahtumissa.
Sorsajahti ja sokos - tosiaankin, ennen vanhaan, sokoksen tavarataloissa oli urheilu - ja aseosasto. Ja muissakin tavarataloissa. Pentuna oli hupaa käydä tampereella, oli Erämies, Hjort ja sokkari ja anttila ja stockmann - paljon pyssyjä, patruunoita, virveleitä ja vieheitä. Ja koreita esitteitä. Niitä tuli kannettua jokusia kotiin.
VastaaPoistaWarre oli tullessaan suorastaan tyylikäs, muotoilu oli moderni. Koska moottorissa ei ole öljyä, ei pakkanen hyydyttänyt. Naapurin isännällä oli semmonen. Myöhemmin opin, että moottorin nostaa riuskempi ukko kepeesti paikoiltaan verstaan pöydälle ja takas. Kevyt koska puuttuu venttiilikoneisto ja sen vaatimat kilkkeet. Motti on myös kiitollinen viritettävä entisille mopopojille. Olin yhden warrella kisanneen ralliharrastajan tukijoukoissa. Ajoin huoltolantsikkaa, perässä traileri. Tuli nyhdettyä jokunen karannut rallikärry tielle muun askareen välissä, oikea neliveto rules! Muuten tuli kilpa-auton hienosätötyökalut kumileka, pajavasara ja komposiittimateriaalit kuten jeesusteippi ja popniitti hyvin tutuiksi.
Viidakkorumpu on alkuperäisesti saab 96, alkuperäisellä kaksitahtikoneella.
lantsikka oli karu ja täynnä hämäriä pikkuriesoja. Toimi kumminkin. Toisin kuin 70-luvun ja myöhemmät brittivaunut. Jeremy Clarkson teki brittiläisen autoteollisuuden tuhosta ohjelman, tuubista löysin, aika karuja faktoja. Pomot tehtaisiin palkattiin suoraan kauppakoulusta. Lakkoilu kansanhuvi, laatu ei kiinnostanut ketään. Pelti halpaa ja paskaa made in cccp -laatua. Hitsauslinjan päässä korit lastattiin avolavalle jolla ne roudattiin tien toiselle puolelle maalaamoon. Sateen sattuessa sateessa. Yms sekoiluja.
Sähkölaitevalmistaja Lucas tunnettiin nimellä "Pimeyden Apostoli". Kun varaosamyymälässä kertoi olevansa vailla pimeyden apostolin saarnaajaa, löytyi Lucaksen virranjakajaan se pyörivä härpätin heti. - Mikä sen värkin oikea nimi lie? Saarnaajaksi sitä kaikki kutsuivat.
TM:n sumujen saaren kirjeenvaihtaja kertoi yhdestä lakosta: tehdasta lämmitettiin hiilikamiinoilla, lämmittäjät eiät halunneet tulla töihin ennen muita työntekijöitä. Työnantaja määräsi töihin aikaisemmaksi. Koko tehdas lakkoon. Työnantaja taipui, muut työntekijät menivät lakkoon, eihän kylmässä tehtaassa voi työskennellä. Siis oikeasti: tehdasta lämmitetään hiilikamiinoilla. Työntekijöille ei sovi, että joku tulee töihin ennen muita - mutta ei kelpaa aloitus viieässä tehdassalissakaan. Työntekijäliitolla ei tolkkua kertoa jäsenilleen, että vaativat mahdotonta.
pallosilmälada oli fiiatin laillinen kopio ja aika tyylikäs 60-luvun auto. Valitettavasti ajoasento oli ISA-stantardin mukainen. - Italian Stantard Ape - ratti kaukana, polkimet lähellä. Laatu aitoa cccp mallia. Ja sähkövärkit jopa Lucasta huonommat. Mutta lämmin se hyrysysy oli ja siinä oli kunnon maavara. Ja rysähti käyntiin oli 35 astetta lämmintä tai kylmää. Vaskistien värkkäämä kaasutin (italiaanojen tai länsigermaanien) pudotti bensankulutusta ja lisäsi tehoa. On muuten toinen automalli jonka osaan purkaa ja koota ilman ohjekirjaa. Mainittakoon, että kokoamisen jälkeenkin autot toimii. Eka oli mini.
Muuten ”jos maailmassa on jotain autoa vain kaksi kappaletta niin toinen löytyy varmasti Suomesta” - samaa sanontaa saattoi aikoinaan soveltaa tykeissä rantapyssyyn ja panssarimuseoon & Tikkakosken sotilasilmailumuseoon & museo militariaan. Paitsi, että noissa museoissa on maailman ainoita yksilöitä useampikin. muunmuassa T70, Martinsyde Buzzazrd ja näitä kahtahan tehtiin paljon.
muuten tuo TM:n kirjeenvaihturi ennusti, ettei britanniaan jää muuta autotehdasta kuin Morgan, Tiesi mistä kirjoitti.
Pyssymies
Pate Pankavaarasta klo 11.39:
VastaaPoistameinaatko juuri, että antifa-väkeä olisi ollut taistelemassa YPG:n riveissä, siis islamismia vastaan?
Minulla kun on ollut Antifan sympatioista ja tavoitteista aivan päinvastainen käsitys:
mitä enemmän islamismia Eurooppaan, sitä enemmän ihkun ihanaa anarkiaa, ja sitä enemmän kuviteltuja mahdollisuuksia päästä Lopullisen Tavoitteeseen, eli Euroopan-laajuisen hulinaan.
He eivät tietenkään itse ymmärrä millään tasolla, miten heille kävisi saavutettuaan tavoitteensa.
He ovat kuin pilalle hemmoteltuja lapsia, jotka vaativat vauraiden vanhempiensa ostavan heille vaarallisia lemmikkejä, joiden kanssa viettää laatuaikaa, jättäen ne sitten vanhempien huollettaviksi ja kurissapidettäviksi.
Eiväthän vanhemmat sitä tietenkään tee, mitä hullua: vaarallisia elukoita!
Ehei, ne jätetään koulutettujen vaaranhallinnoijien riesaksi. Heillä on tosin ollut niitä riesoja omastakin takaa aivan liikaa, ja omia syömähampaita riesojen raateluhampaiden hallinnoimiseksi aivan liian vähän.
Vaan paljonpa se hemmoteltuja lapsia ja heidän vanhempiaan kiinnostaa, kunnes koulutettujen vaaranhallinnoijien resurssit loppuvat totaalisesti - mikä siis on se tilanne, jota Antifa-Annat ja Anarko-Markot toivovat.
Koska eivät tajua, mitä siitä seuraa.
Minusta venäläisten suurin virhe Ladan tuotannossa oli se että eivät tehneet sopimusta coupe- ja spidermalleista. Mitkä olivat tyylikästä italialaista muotoilua vailla mitään ergometriaa. Mutta jos olisi ollut edullinen zigulin convertible mikä olisi ollut ajellessa turkishaalareissa joko karvalakki tai huuva päässä talvipakkasella.
VastaaPoistaTervehdys Patelle Pankavaarasta, Beckerille, Pyssymiehelle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPate, Becker & Pyssymies: Kiitos taas lisäyksistä. Tässä saa mukavaa tiedon rautaisannosta niin autoista kuin autoteollisuudesta.
Qroquius Kad: Itse olen aina käyttänyt noista antifan tyypeistä termiä leikkipartisaanit ja sehän on kuvaava. Oikeat partisaanit jossain Neuvostoliitossa tai Jugoslaviassa taistelivat henkensä uhalla aseistettuja sotilaita vastaan. Nämä elämysmatkailijat puolestaan terrorisoivat aseettomia siviilejä ilman minkäänlaista hengenvaaraa. Mokomat paskat.
Mites oli Volga? Muistan yhen yömatkan Volga-taksilla; kuinka mukavasti keinutti koko matkan ajan. Enollani oli varre. Mut hän olikin niitä idässä vierailevia miehiä. 1990-luvun alussa Saksassa asuessani näki paljon Trabantteja, kaikenkirjavia. Naapurin nuori rouva oli ajanut vain traabia joten kävi autokoulussa ajotunnit uusiks, jotta osaisi ajaa esim. länsiautoja.
VastaaPoistaIsäpuoleni suostutteli minua hankkimaan ajokorttia lupauksella, ett saisin häneltä Trabantin. En hankkinut. Vasta Ruotsissa ajoin kortin ja silloin meillä oli jo Volvo (automaattivaihteella).
Lapsuuden parturimainos: Brylcreem-tyyli on tyttöjen mieleen. Ja sitten komee mies siinä kuvassa.
//Eija
Osta Volga, velka kestää kauemmin kuin Volga. KGB versio v8 siitä saattaisi saada varsinaisen itärodin.
VastaaPoistaTervehdys Eijalle ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne. Ja joo, Volgahan oli se ”vähän parempi” - ja oikein sympaattisen näköinen - neuvostoauto joita oli aikanaan Suomessa varsin paljon takseina. Ne neuvostolimusiinithan olivat sitten Tshaikoja ja ZILejä. Volgaa muuten valmistetaan vieläkin:
VastaaPoistahttps://i.ytimg.com/vi/0erpO5wtHq4/maxresdefault.jpg
Ja 1970-luvullahan Brylcremen kuuluisin mannekiinihan oli Cisse Häkkinen. Tukka hyvin, kaikki hyvin.