perjantai 19. heinäkuuta 2019

JOTAIN IHAN MUUTA LXVII


Tässä lomakuukauden aikana voidaankin käydä läpi ne loput mainokset joita Kansa Taisteli-lehdestä löytyi vuosilta 1974 – 1986. Silloin selvästikin vaikutti se YYA-efekti joka vaikutti jo aikaisemmassa kirjoituksessa eli 1950 – 1960-lukuihin verrattuna mainosten määrä suorastaan romahti. Siksi laitankin tuonne loppuun hieman muuta. Mutta katsotaan ensin Kansa Taisteli-lehden mainostarjontaa.

Tuolloin oli kansalaisella mahdollisuus hakea korvauksia sisällissodan perusteella:



Sitä ei tarina kerro, koskiko korvaus sekä punaisia että valkoisia. Tuohon aikaan (niin kuin kyllä nykyisinkin) se ajatus että vain valkoiset olivat niitä roistoja alkoi levitä. Tulisi tietysti muistaa että jos aloittaa aseellisen kapinan valtiohallintoa vastaan niin se kannattaa voittaa. Sisällissodissa häviäjälle tuppaa käymään huonosti.

Lehden lukijalle tarjottiin myös sota-ajan musiikkia. Kuva tuosta hepusta on varmaankin yksi kuuluisimpia sota-ajan kuvia. Kuka hän mahtoi olla ja mitä hänelle sodassa tapahtui? Selvisikö hän?



Siihen aikaan Kansa Taisteli-lehden mainoksista suurin osa oli mainoksia sotakirjallisuudesta. Niin kuin Niilo Lauttamuksen tuotannosta:



Lauttamushan oli yksi kaikkien aikojen parhaita suomalaisia sotakirjailijoita. Tämä Valittujen Palojen kirja käydyistä sodista löytyy myös Perskeleitten kirjahyllystä:



Tietty mainos Kansa Taisteli-lehdessä oli suorastaan nostradamusmainen. Vaikka silloin ei voitu edes kuvitella nykyistä meininkiä:



Mainoksen  voisi esittää hallitukselle hieman korjattuna eli ”otatko suomalaisten lapsille velkaa perinnöksi?”. Ja hallitushan ottaa että saa ylläpidettyä utopiaansa. Oikeastaan myös seuraava kuva kertoo hyvin nykyisestä vihreästä linjasta vaikka se sodanjälkeisestä ajasta kertookin:



Seuraavakin kuva lehdestä löytyi ja ehkä siinäkin ennustettiin sitä suuntaa mihin Suomemme on siirtymässä:



Tuohon aikaan Suomessa vielä valmistettiin kotimaisia Winha-moottorikelkkoja:



Ja siihen aikaan ainakin mainoksen mukaan suomalainen mies saattoi saada helposti habaa Bullworkerilla:



Toinen sen ajan muotiväline oli Twister mutta saattaa olla että se perinteinen puntti & hyötyliikunta toimii kuitenkin paremmin. Kansa Taisteli-lehdessä esiintyi myös sarjakuva Rymy-Eetu. Kyseisessä sarjakuvassa Rymy-Eetu motivoi kanaoletettua tehokkaampaan munimiseen:



Vaikka Kansa Taisteli-lehdessä mainostajien määrä oli selkeästi vähentynyt niin Volvo vielä mainosti ja varsin maanpuolustushenkisissä tunnelmissa:



Tuossa 1970 – 1980-luvun vaihteessa tavallisten kekkoslovakialaisten kodeissa alkoivat yleistyä stereoradionauhurit:



C-kasetti on tietysti nuoremmalle lukijalle jotain kampakeramiseen aikaan liittyvää. Pankitkaan eivät enää suomettumisen aikana paljoa lehdessä mainostaneet mutta Postipankki sentään teki niin:



Nykypäivän viisikymppinen häiskä saattaa tuumata tuosta mainoksesta että ”niin, meillähän oli silloin vielä Postipankki”. Viisikymppinen häiskä joskus kolmekymmentä vuotta eteenpäin saattaa tuumia että ”niin, meillähän oli silloin vielä eläkkeet”.

Tässä oli oikeastaan ne Kansa Taisteli-lehden mainokset. Mutta otetaan vielä muutama mainos 1950-luvulta jotka ovat toimitettu Kalevi Keihäsen aikamatkojen toimesta. Ensimmäisenä naiselle hieman iskuvinkkejä:



Mainoksessahan todettiin että ”jokaisen pitäisi käyttää Yaxaa itsensä ja ympäristönsä vuoksi”. Hotellin respassa tuumitaan että lause toimii hieman päivitettynä nykyisinkin eli ”jokaisen cityvihreän kannattaisi pitää turpansa kiinni itsensä ja ennen kaikkea ympäristönsä vuoksi”.

Tässä välissä maistuukin varmaan oikein vanhan ajan pannukahvit ja siihen kannattaa laittaa höystöksi Vuokko-kermaa:



Jo 1950-luvulla suomalaisten hammaskalustoa piti puhtaana Pepsodent:



Ja nyt on varmaankin aika ottaa maittavaa SS-evästä:



Muistutetaan tuosta mainoksesta että teltta oli vielä 1970-luvullakin suomalaisten ehkä yleisin matkailumuoto. Ihan kivoja reissuja on meikäläinenkin viettänyt teltassa aikanaan pikkupoikana. Tämäkin mainos tarjoaa vanhentuneita sukupuolirooleja:



Ja tämä saippuamainoshan on jo suoranaista pornoa. Jätkäthän kyttäävät kuvaa ja tuumivat että voi kun tuo pyyhe putoaisi:



Ja laitetaanpa loppuun vielä naiskauneutta 1950-luvulta:



Ei tatuointeja eikä ennen kaikkea niitä Rapalan uistimia mitä ainakin tietyt naiset tykkää laittaa naamansa täyteen. Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin hotellin respa toivottaa lukijoilleen mukavaa alkavaa viikonloppua.

54 kommenttia:

  1. Noista "Luottamus"-Lauttamuksen opuksista oli meillä hyllyssä Vieraan kypärän alla, Saappaat edellä ja Hiljaiset sotilaat. Heti kun opin lukemaan luin ne kaikki pari-kolme kertaa. Kuten myös sotakamreerin Panssarisotaa.

    Voittivat makuni mukaan Korkeajännityksen 6-0.

    Loput Lauttamuksen tuotannosta luin kun sain kirjastokortin.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  2. 1956-58 oli kustannusliike Gummeruksen jackpot, Lauttamus Sariola ja Päätalo. En muista oliko Kansa Taisteli lehdessä Gummeruksen mainoksia Päätalon koko tuotannosta. Tänä päivänä imagokosultit paskoisivat housuihinsa jos joku naama näkkärillä käskisi luomaan brändin SS säilykkeestä. Noista rapaloista ja tatuoinneista, naisilla niitä näkyi jos ne pyörivät kesät vientisatamissa ja talvet Hämeenlinnassa. Pikkupoikana kun käytiin oliko Töölöntorin Alkossa niin siinä nurkilla oli 50 penniä tai markkaa vailla paljon Laguksen miehiä. Kansallisarkiston johtaja voi minusta painua hevonkuuseen levittämään agendaansa. Jos suomalaiset olisivat ukrainassa ja kaukasuksella syyllistyneet rikoksiin niin veli venäläinen olisi kyllä 1944 aselevon jälkeen hakenut syylliset karjavaunuissa Vainikkalasta takaisin. Jos venäläiset eivät ole venäläiset eivät ole 78 vuoteen esittäneet mitään vaateita niin tuskimpa niitä löytyy. Ehkä se onkin juuri sitä ettei Wiesenthal porukka ole löytänyt mitään. Se kyllä on unohdettu mies jolla oli kanttia vaikka muille jakaa ja sai vielä 6 v vankeutta kiitokseksi lausui Heinrich Himmlerille naamatusten "Wir haben keine Judenfragen".

    VastaaPoista
  3. Sulo Suorttanen vieraili mm. DDR:ssä oli ministeri ja panttipataljoonan miehiä. Kyllä NL:ssa olisi nostettu kunnon haloo mikäli olisi ollut pienintäkään epäilystä "sotarikoksista".

    VastaaPoista
  4. Lapsena löysin erään sukuhaaran mökiltä sodanaikaisia Hakkapeliitta-lehtiä ja jutuista tietenkin parhaiten mieleen jäi hauska sarjakuvahahmo Rymy-Eetu. Eräässä stripissä Eetu teki talvella jäälle avannon ja sukelsi. Piippalakkiryssä huomasi tämän ja meni pistoolin kanssa odottamaan Eetun nousevan pintaan. Vaan Eetupa nousikin toisesta avannosta ryssän selän takaa, hiipi tämän taakse, nappasi nilkoista otteen ja molskautti piippalakin pää edellä avantoon. Samaisessa numerossa kansikuvassa esiteltiin USA:n mahtava Tyynenmeren laivasto (lehti oli muistaakseni julkaistu kesällä 1941, eli joitain kuukausia ennen Pearl Harborin iskua).

    C-kaseteista tuli mieleen, että Japanissa valmistetaan ja myydään yhä C-kasettimankkoja uutena hyllyltä. Useita eri merkkejä saatavilla. Ilmeisesti potentiaalista ostajakuntaa on edelleen niin paljon, että valmistus on kannattavaa.

    VastaaPoista
  5. Olipa taas kerran laatumuistelo Yrjöltä Perskeleeltä. Tuossa Postipankin mainoksessa pisti silmään tuo sana "ilmainen". Tämmönen nelikymppinen kaveri muistaa ajan, kun vielä oli laskunmaksuautomaatit (joita saattoi käyttää maksutta). No sitten siihen laskunmaksuautomaattiin tuli "palvelumaksu", joka velotettiin per lasku, mutta sanottiin, että nettipankissa on ilmasta, käytä sitä. No... nykyselläänhän tuo nettipankki on ilmanen, eikä siitä peritä palvelumaksua per lasku. Vaan se palvelumaksu peritään per kuukausi. Toisin sanoen asiakkaalta peritään maksu siitä, että jätetään palvelematta asiakasta.

    Kari Suomalainen piirsi joskus pilakuvan siitä, kuinka myyjälle kuuluvia velvollisuuksia siirretään asiakkaan hoidettavaksi. Mitähän Kari olisi saanut aikaiseksi sellaisesta, että maksetaan palvelusta, jota ei saada.
    --Viikon radiokasvo

    VastaaPoista
  6. Tervehdys Pyssymiehelle, Patelle Pankavaarasta, Tuumailijalle ja Viikon radiokasvolle & kiitos kommenteistanne.

    Pyssymies: Lauttamukset (samoin kuin Panssarisotaa) tuli myös luettua jo 1970-luvulla. Lauttamushan teki ikävä kyllä ns. henkilökohtaisen ratkaisun vuonna 1977.

    Pate: Joo, melkoisena jackpotina tuota saattoi pitää. Enkä ole varma että julkaisisivatko kustannusyhtiöt nykyisin heidän teoksiaan jos he niitä ensimmäistä kertaa tarjoaisivat. Tuo tuorein SS-tutkimus oli kyllä oletuksiin perustuva ja selkeän tarkoitushakuinen. Ja tulee joo muistaa että juutalaisia (niin kuin tataareitakin) taisteli suomalaisissa joukoissa. Suorttasen SS-menneisyydestä en ole ennen tiennyt.

    Tuumailija: Yleensäkin jos törmään vanhoihin lehtiin niin silloin kyllä hetki pysähtyy ja lähdetään aikamatkalle. Oliskohan noissa kehitysmaissa mahdollisesti C-kasetti vielä voimissaan ja japanilaiset valmistavat niitä sen vuoksi?

    Viikon radiokasvo: Kiitokset ja luonnollisesti suurin kiitos kuuluu Suomen sotahistorialliselle seuralle. Veikkaan vähän että Karikaan ei olisi pystynyt hahmottamaan ihan kaikkea mitä tuleman piti. Nykyisinhän tulee heti kylmät väreet jos huomaa ilmoituksen ”X-pankki kehittää palveluitaan”.

    VastaaPoista
  7. Hyvä kooste jälleen kerran. Muista tuosta postipankista ajan jolloin laskut lähetettiin kuoressa maksupalveluun ja tuli aika, jolloin ne siirtyivät maksullisiksi, jotta käytettäisiin ilmaisia maksuautomaatteja. Nekin meni maksulliseksi, jotta siirrytään nettimaksajiksi. Nyt sekin on maksullista ja odotan seuraavaa vikettiä laskujen maksamiseen.

    C-kasetteja on itsellä vielä toistasataa ja tarvitsisi kuunnella, mitkä ovat vielä ehjiä. Ainakin 70-luvun alun TV:stä nauhoitetut ohjelmien tunnusmusiikit vielä toimii. Tosin osa kaseteista meni pilalle luistinradan reunalla, sillä kasetti mankka tykkäsi hieman kyttyrää pakkasesta ja venytti nauhat. Sittenhän tuli markkinoille tuo mainio korvalappustereo, josta kallein oli Walkman, mutta halvempia ja toimivia kyllä löytyi. Taitaa kyseinen kapine olla vieläkin tallessa.

    VastaaPoista
  8. Tervehdys, Krypta ja kiitokset. Tosin koostehan oli oikeastaan varsin vaisu koska mainoksien määrä oli vähentynyt. Ihmettelen muuten että pankkiväki ei enempää pannut hanttiin näitä ”uudistuksia” sillä kai ne tiesivät että se tekee heistä työttömiä. Meillä on vielä stereot joissa on c-kasettisoitin. Kasetteja ei ole enää paljon mutta löytyy sentään Hurriganesin alkuperäinen Roadrunner. Vielä pelittää vaikka ikää on kohta viisikymmentä.

    VastaaPoista
  9. Noiden c-kasettien kanssa tuli itsekkin junnuna puljattua, eka mankka oli sellainen pieni musta monomalli korvanapilla.
    Tuli huudatettua sitä niin paljon kuin ääntä lähti ja se oli aika vähän.
    Radiosta tuli kytättyä soittolistoja, nakkisormi valmiina äänitysnappulalla jos vaikka joku hyvä biisi tulisi.
    Silloin kun sattui tulemaan niin olihan se satavarma,että juontaja lässytti jossain vaiheessa biisin päälle, tekivät sen tahallaan.
    Kun sitten oli saanut koostettua hyvän kasetin niin ei aikaakaan kun mankka "söi" sen.
    Kynän kanssa sitten yritettiin kelata mutkalle mennytä nauhaa takaisin sisään, yleensä meni vituralleen.

    VastaaPoista
  10. Meillä oli veljen kanssa puoliksi suomenpystykorva ja mitä lie hirvikoiraa loput urospystykorva jonka me ristittiin Rymy-Eetuksi esikuvansa mukaan.

    VastaaPoista
  11. Päätalon kimpussa olisi meetoo porukkaa ja pridegenderit, Lauttamus no yleiset syyt kuten siihen aikaan sanottiin, eikä tuo Sariolakaan ollut siviilissä pekkaa pahempi. Kyllä kirjamessuilla olisi ahdistusta ja peppukipua väittäisin että edistyksellistä ja vastuullista kirjallisuuden asiantuntijaa voisi verrata pieneen oravaan joka saa jäätyneen kävyn kun katsoo vaikka kirjastojen lainaustilastoja. Kumma miten ne ovat yli 60 vuotta olleet kansan suosikkeja edelleen, selkosten Proustia luetaan edelleen kotosalla nyt lapsen lapset samoin Lauttamuksen vaarin ostamat kirjat menevät edelleen ja rouvatkin katselevat miten komissaarius Susikoski selvittää kinkkisen tapauksen, ei ole LGTBP... vähemmistöjä ei rakenteellisesta ja rodullisesta rasisimista kärsiviä muita kuin mustalaisia semmoista ihan tavallista väkeä kirjojen henkilöt,

    Mutta Kansa Taisteli lehti toisaalta oli populaarikulttuurin edelläkävijä, moni pöytälaatikkoon muisteluksia kirjoittanut sai sen kautta julkaistua teoksia. Tämän päivän uusista mainoksiin kohdistuvista vaatimuksista ottaa huomioon kaikki 36 erilaista olioiden sukupuolta nuo vanhat ovat kivoja kun heti näkee keille ne on tarkoitettu, rouville on omat isännille on omat perheelle on omat.

    VastaaPoista
  12. Noista SS-tuotteista etevin on kyllä Savon Sähkö, logossa kaksi salamaa. Vähän niin kuin SS-joukkojen kaksi riimua. Savon Sanomat on kans hauska: SS kirjoittaa ...

    "Nuortevan suorittamista raiskauksista ei ole suoraa todistusaineistoa, on kuitenkin todennäköistä, että niihin on syyllistytty." - eroaakos tämä jotenkin nuortevan omista lausunnoista? Kusipää mikä kusipää.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  13. Hej ! Kirjoitin Kansallisarkiston Jussi Nuortevalle seuraavan kommentin:

    "SS-miehet todennäköisesti syyllistyivät sotarikoksiin ja rikoksiin ihmisyyttä vastaan..." Tällä, historiatutkimukseen oudosti liitetyllä todennäköisesti-sanalla on yhdellä iskulla leimattu koko Panttipataljoona, ei ainoastaan Suomessa ja Saksassa vaan maailmalla laajalti.
    Ei tarvitse sanoa kuin SS, erottelematta esim
    Waffen SS:ää ja muuta SS:ää Einsatzgruppesta puhumattakaan, niin se on samaa kuin "kirkossa kiroaminen". Eli siis tutkimus ja siihen liittyvä harkinta saavat väistyä
    ja tunteen palo ottaa vallan. Tästä on valitettavasti esim. Oula Silvennoinen antanut näytteen. Hänhän suorastaan riekkui ja ilakoi Svanströmin kirjaa arvostellessaan.
    Toki Silvennoinen on Demla-tutkija, mutta reaktionsa on laajalti syövyttävyt mediaa, joka ei tiedä historiantutkimuksesta enempää kuin sika tuulimyllystä, kuten äitivainajani tapasi sanoa..

    Se, että tutkimuksessa jättää tilaa mahdollisuuksille, ei ole niin leimaavaa kuin että jättää tilaa vihjailuille "todennäköisyydestä", sillä "aika on paha".

    VastaaPoista
  14. Suorttasen ohella myös suurlähettiläs ja ministeri Pekka Malinen oli panttipataljoonan miehiä.

    VastaaPoista
  15. Kivoja muisteloja; pistää omat aivot toimimaan ja kaikkee sitten tulee muisteltua sieltä aikani alusta.

    Mum -deodorantista. Nuorena 1970-luvulla käytin Mum Twenty one -suihkedödöö; aivan ihania tuoksuja ja eikä koskaan pettänyt discoillan aikana.

    Kasetteja soittelen vieläkin tyttäreni,1990-luvulla ostetulla, radio-kassetti-cd -soittimella. Myöskin AIWA -korvalappustereosoittimeni toimii edelleen.

    //Eija

    VastaaPoista
  16. "Lauttamushan teki ikävä kyllä ns. henkilökohtaisen ratkaisun vuonna 1977."

    Edellämainittu huhu ei pidä paikkaansa. Niilo Johannes ei tehnyt itsemurhaa vaan menehtyi syöpään.
    Perikunta on tämän väärän tiedon saanut korjatuksi mm wikistä, joten korjataan se täälläkin.


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  17. Mihin ketjuun tämä kannattaisi pistää? Pitkään on ollut niin että rasistisyytös on pahin mahdollinen seuraus mitä saattaa kuvitella. Tai ainakin "yleisö" on psykologisesti ehdollistettu ja manipuoloitu pelkäämään niitä. Rasistisyytösten pelko on keino ohjata "yleisöä" itsesensuriin. Rasistisyytöstä pelätään ja yritetään välttää loppuun asti, hinnalla millä hyvänsä. Mitä nyt siitä jos muutama lapsi kuolee jossakin, pääasia että itse välttyy rasistisyytökseltä.

    Kävi mielessä yksi juttu. Mitä jos alettaisiin tahallaan hankkimaan rasistisyytöksiä silleen rutiininomaisesti? Tällöin rasistisyytöksen pelko menettää pelotevaikutuksen ja rasistisyytös menettää rangaistusvaikutuksen. Näitä ei enää oteta vakavasti. Niihin aletaan suhtautua närkästyksellä, halveksunnalla, ivalla ja pilkalla. Tai sitten niihin suhtaudutaan huvittuneisuudella ja hilpeydellä. Niitä aletaan pitää laatutakuuna ja ansiona ja heitetään keskenään läppää että taas vaihteeksi sain rasistisyytöksiä.

    Kun sanoo möläytyksen minkä johdosta suvakit esittävät rasistisyytöksiä, sitä voi käyttää suvakkiansana. Suvakki on astunut ansaan kun esittää rasistisyytöksen. Suvakit menevät kerta toisensa jälkeen samaan ansaan. Heillä ei ole nähtävästi taktista kykyä olla esittämättä rasistisyytöksiä.

    Tällä voi osoittaa ulospäin että suvakit ovat heikoilla kun heillä on aseena vain rasistisyytökset. Jos ne tylsyvät, mitä heillä on enää?

    Sain idean tähän viestiin kun luin Trump-ketjua. Tässä kommentissa on selitetty asia hyvin. Sen mukaan Trump hankki tahallaan rasistisyytöksiä osoittaakseen millaista porukkaa nykydemokraatit ovat:

    https://hommaforum.org/index.php/topic,118874.msg3083232.html#msg3083232

    VastaaPoista
  18. Tere kaikille.
    Minulla ei mielestäni enää ole c-kasetteja, en ole varma josko niitä kellarikomeron nurkista jostain latikoiden kätköistä löytyisi. Mutta yksi vanha tallennusväline seiltä kompuutteriajan historiastalöytyy, eli ne lerppujen jälkeläiset korput. Niitä on melkoiset kasat ja ei tietenkään monessakaan merkintää sisällöstä. Sellaisia laitteita on myytävänä jolla ne saisi siirrettyä nykyaikaiselle ulkoiselle kovalevylle, vaan kun oavt pahus sen verran hintavia niin en ole rakinut ostaa.
    Ja varmaan aika monella teistäkin lienee samantapaista ongelmaa olemassa, se kun tuppaa tuo kehitys kehittymään kompuutteriajalla niin huimaa vauhtia. Ei se mitään, että kehittyy, vaan se ettet aina älyä nnitä vanhoja siirtää uuteen muotoon ajoissa.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  19. Juutuubi on kyllä kiva kun selailee mitä kaikkee musiikkia maailmalta löytyy, mutta
    soitan edelleenki CD-levyjä tai monesti LP-levyjä, on viellä pirtissä 1984 ostettu techicin vahvistimet, levysoitin, kasetttidekit ja viritin ..
    ja Lp-levyjä nelimumeroinen määrä ja aika monesta myös CD-versio ..


    -jpt-

    VastaaPoista
  20. Tervehdys Joppos123:lle, Patelle Pankavaarasta, Pyssymiehelle, Terho Hämeenkorvelle, Eijalle, Taisteluvälineupseerille, vieraalle, Huru-ukolle ja jpt:lle & kiitos kommenteistanne.

    Joppos123: Just samat muistot. Ja nuorten sävellahja lauantaisin klo 16 – 17 tuli kuunneltua tarkasti.

    Pate:

    Viesti1: Tommosista sekarotuisista on muuten usein tullut hemmetin hyviä mettäkoiria.

    Viesti2: Kyllä. Voisko sanoa että laatu puhuu vaikka se ei sopisi vallitsevaan poliittisen viitekehykseen. Ja se, mikä taas sopii siihen on sitten helposti tylsää. Ja omalla tavallaan tosiaan Kansa Taisteli oli oman aikansa ”blogikokoelma”. Ei tarvittu sopimusta kustannusyhtiön kanssa ja teksti tuli silti julki. Ja mainostoimistoilla on nykyisin varsin vaikea tehtävä kun mainoksia tehdessä täytyy miettiä että loukkaako tämä ehkä ryhmää a, b, c – ö.

    Pyssymies: Tenho Sauren eli konstaapeli Reinikainenhan aikanaan kaseteilla mainosti että SS tarkoittaa syökää siististi.

    Pyssymies & Terho: Kaiken kaikkiaan kyseinen tutkimus kertoo nykyisestä yhteiskunnallisesta tutkimuksesta. Ensin tehdään poliittisesti sopiva johtopäätös ja sitten etsitään sitä tukevaa aineistoa vaikka se olisi pelkkää ottiatuotaa.

    Eija: Miesten partavesipuolella taas tuttu oli mainos ”Tabac Original – kun et koskaan tiedä, kuka tulee käymään”.

    Tvälups: Huhu on ollut sitkeä. Mutta katkaisenpa sen omalta osaltani.

    vieras: Eikös me oikeastaan olla jo tuossa tilanteessa? Ellet sitten tarkoita sitä, että hankkiudutaan tilanteeseen jolloin tehdään rikosilmoituksia. Se on kinkkisempi juttu koska poliisihan lyö rasismiin pohjautuvat rikosilmoitukset automaattisesti esitutkintaan joka kestonsa vuoksi on jo itsessään rangaistus. Minua itseäni pitää varmaan yksi ja toinen rasistina mutta tuumin että siinähän pitävät. Yks lysti. Kumikuitti ei pure.

    Huru-ukko: Sama tilanne minulla. Korppuja on vieläkin melkoinen läjä. Aikanaan siirsin korppujen sisällön yhdelle pöytäkoneelle mutta sekin sitten kuoli koska se menetti henkensä ja korppuasemallisia koneita ei ole ollut enää ikään aikaan.

    jpt: Youtube on noin niinkun musiikkimielessä kätevä koska sieltä löytyy esmes likimain joka ainoa 1970-luvun biisi.

    VastaaPoista
  21. Useimmissa tapauksissa riittää muutaman kympin halpis usb liitäntäinen korppuasema. Sitten on tapauksia joissa ohjelma vaatii emolta ohjauksen korppuaseman, sekään ei ole ylivoimainen ongelma kun ainakin lenovo valmistaa vanhan HP:n läppärin kloonia.

    VastaaPoista
  22. En tarkoittanut tuota että hankkiudutaan rikosilmoituksen kohteiksi. Tarkoitin tuota mitä esim. Trump teki. Siis se että annetaan suvakkien hehkua rasismisyytöksillä niin paljon että palavat hiileksi ja lopulta tuhkaksi.

    Suurina massoina voisi toimia tuokin että hankkiudutaan rikosilmoituksen kohteiksi. Tällä ruuhkautettaisiin vääryyslaitos vuosikausiksi ja ajattaisiin se jumiin rahapulan takia. Junes on tahallaan yrittänyt hankkia itselleen syytettä ainakin kerran, olisko montakin kertaa. Näissä on käynyt niin että poliisi ei tutkinut, tai jos tutki niin syyttäjä ei syyttänyt. Mikä on Ykän arvio miksi Junes ei joutunut syytteeseen vaikka joku muu olisi joutunut? Junes osoitti tuolla sen ettei teolla ole merkitystä vaan sillä kuka tekee.

    VastaaPoista
  23. Tarkoitin sellaista usb-porttiin liitettävää ulkoista romppuasemaa. Niitä on sanoi kauppias, mutta minulle sillä hetkellä suolaiseen hintaan. Ennenaikainen kuolema minultakin korjasi viimeisimmän romppukoneen, tai oli siinä jo "polttava" cd.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  24. Itse näin nuoremman sukupolven edustajana on Lauttamuksen kirjat vielä lukematta. Pitää ottaa ne ohjelmaan kun saan nämä Susikosket luettua.
    Nykykirjailijoista aiheuttaa Reijo Mäki kovasti sitä peppukipua suvakeille.
    Mies kun suoraan sanoen vittuilee niille kirjoissaan ja myy sen verran hyvin, että siinä ei feministi-kirjailijoiden puheet paljon paina.
    Ei mitään kirjallista korkeakulttuuria, vaan lähinnä nykyvastine Morgan Kanelle, jos joku sattuu muistamaan.

    VastaaPoista
  25. @ Pate Pankavaarasta, olikohan se kommentoija Kumitonttu, joka antoi hyvän linkkivinkin Berijan tarhoista vai Stalinille menetetyt vuoteni kirjoista Ykän blogissa (kiitokset hänelle)? Joka tapauksessa punainen Valpo olisi NL:n painostuksesta luovuttanut sotarikoksiin syyllistyneet suomalaiset SS-miehet alta aikayksikön heidän "hellään huomaansa" kun rauhansopimus astui voimaan. Sitä ei tapahtunut, joten ihmettelen mistä tämä kaikki nillitys johtuu? Mutta tsaarinajan jälkeisiä venäläisiä emigrantteja jouduttiin luovuttamaan. Mitenkäs siinä meni ne ihmisoikeudet? Case closed.

    Aiheeseen liittyvä meemi SS-kypärästä, enpäs tiennytkään että isoisäni oli joskus sähkömies, kun kerran tälle mielensäpahoittamislinjalle lähdetään. Vasemmisto-fanittajat voisivat ihan lähihistoriaan tutustumalla ottaa selvää mitä heidän idolinsa ovat saaneet aikaan, eipä ole kauheasti eroa Aatuun. Erotuksena tosin vain metodit ja se saksalainen tehokkuus. Tosin Mao taisi "suuressa harppauksessa" 1960-luvulla panna paremmaksi kuin Aatu tai Joosef konsanaan?

    Seuraavaksi kieltolistalle sitten Jaguar SS tai Chevrolet Camaro SS, koska niissä esiintyy toi inha & kirottu kirjainyhdistelmä? Vasarassa ja sirpissä kun ei ole mitään vikaa tai siinä punaisessa tähdessä (krasnaja zvezda).

    OT:nä pätkä sakemannien sisäänmarssista saksankieliseen Belgiaan v. 1940 (Einmarsch deutscher Truppen in den deutschsprachigen Teil Belgiens), Kun sotilaat marssivat kaupungin läpi niin tytöt avaavat ikkunat ja ovet. Hyvä ja mukaansatempaava marssilaulu, ei siinä mitään. Mutta hyvin toi Belgian saksankielinen vähemmistö antoi marssiville Wehrmachtin sotajoukoille hieman vettä virkistykseksi ettei sotaretkellä ihan janoon kuole. Mitenkähän heille kävi sodan loputtua, nyyh auttoivat vihollista?

    Lopputekstin vapaa suomennos:

    "Tämä Landserien-laulu (vissiin soturit?) ei ole tarkoitettu ylistämään sotaa tai väkivaltaa, vaan muistoksi 18 miljoonan saksalaisen sotilaan urheudesta ja rohkeudesta, jotka taistelivat toisen maailmansodan (1939-1945) lukuisilla taistelukentillä Euroopassa, Pohjois-Afrikan aavikoilla ja jäisillä Venäjän aroilla. Se oli meidän isien ja isoisien sukupolvi, he jotka joutuivat mukaan Führerin suuruudenhulluisten maailmanvalloitusfantasioiden ja murhaavan valloittamissodan uhreiksi, mikä maksoi heille 3,3 miljoonaa ihmishenkeä. Suurin osa heistä olivat vain sotilaita, nuoria miehiä, jotka uskoivat puolustavansa "vihollisen uhkaamaa isänmaata". He eivät tienneet mitään muuta/sen paremmin!"

    Hyvin on kommenttiosio täynnä kyrillistä aakkosta, ehkä he ovat niitä kuuluisia Putin-trolleja....? [sarkasmivaroitus]


    - Soomepois Eestist -

    VastaaPoista
  26. Tervehdys Patelle Pankavarasta, vieraalle, Hur-ukolle, Ekulle ja Soomepoisille Eestist & kiitos kommenteistanne.

    Pate & Huru-ukko: Aika halvallahan noita näköjään on myynnissä:

    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sandberg-usb-floppy-mini-reader-ulkoinen-35-levykeasema

    vieras: Trumpia on sinänsä turha verrata meihin tavallisiin suomalaisiin kansallismielisiin. Miehen näkyvyys kun on hieman toista luokkaa. Rasismisyytöksien kohdalla tulee muistaa että kyseessä ovat erään sortin uskovaiset jotka rasismista keuhkoamalla nostavat hyvän ihmisen egoaan ja viestivät julkisella keuhkoamisella hyvyydestään muille samanlaisille. Se on niille pääasia.

    Mutta luulenpa että harva ihminen haluaa siihen esitutkintamyllyyn. Kas kun siinä saattaa mennä hyvinkin työpaikka. Ei ihmisiltä voi sellaista vaatia. Juneksen motiiveja en osaa arvioida mutta veikkaan syyttäjäpuolella tajuttavan sen, että nuo mielenloukkaamisoikeudenkäynnit saattavat pahimmillaan todellakin tukkia muutenkin ruuhkaisen oikeuslaitoksen.

    Ekku: Kannattaa lukea. Ja kannattaa aloittaa siitä ”Vieraan kypärän alla”-kirjasta. Mäellä on juuri se etu että hänen elantonsa ei ole suvaitsevais-tiedostavaiston hyväksynnästä kiinni. Se tuo tietyn vapauden. Ai muistanko Morgan Kanen? Hei, sinähän puhut kekkoslovakialaisen kanssa…

    Soomepois: Kumikselta sain minäkin vinkin noihin ja siellähän ”Berijan tarhoissa” vietti Unto Parvilahti pitkät ajat. Luulen, että olet oikeassa ja Neuvostoliitto olisi reagoinut SS-asiaan silloin toisella tavalla. Sinänsä kaikissa sodissa tehdään paljon pahaa. Tuli vaan mieleen se, että saksalaisia joukkoja vastaan tapelleet partisaanit olivat teknisesti ottaen siviilejä mutta aivan varmasti suomalaisetkin ovat niitä ampuneet. Kas kun ne ampuivat myös.

    Muistelisin muuten että Saksassa on lista kielletyistä autojen rekisterinumeroistakin ja muusta samanlaisesta. Ja onhan tosi että natsit olivat hirviöitä mutta kommunisteihin verrattuina vain amatöörejä jos ruumiskasan kokoa lasketaan. Vaan oikeushan seuraa vain ja ainoastaan voittajan miekkaa joten Che Guevara-paita on tänäänkin pop.

    Belgiassa näyttää olevan saksankielisiä 0,7 % siellä Belgian itäosissa. Niin että tuskin kaikkia on silloin ainakaan maanpakoon ajettu. En tosin tiedä, että paljonko heitä oli silloin sodan alkaessa. Sinänsä Belgiahan on täysin keinotekoinen valtio. Flaamit ovat oikeastaan hollantilaisia ja vallonit ranskalaisia.

    VastaaPoista
  27. "Erään Lauttamuksen lapsuudenystävän kertoman mukaan kirjailijaa kutsuttiin jo koulussa nimellä "Aihela".

    Tämä merkitsee sitä, että kirjailijan teoksissa esiintyvä, kokijahahmona toimiva Johannes Aihela on Lauttamus itse; tosin hän on jonkin verran mukaillut sotakokemuksiaan."

    Lukujärjestykseksi kannattaa siis laittaa VIERAAN KYPÄRÄN ALLA (1957), RAUTASAAPPAAT (1965), HAAVOITTUNEET LEIJONAT (1968) sekä VIIKINKIDIVISIOONA (1970) ja näiden jälkeen muu tuotanto.


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  28. Tähän väliin ot. Pieni luontopläjäys.
    Ei ole koko kesänä näkynyt siilejä pihamaalla ja nyt pukkas sitten koko klaani.
    Vissiin muistaa viimekesältä se vanhin, että tällä tontilla on aina vettä tarjolla, niinkuin onkin.
    Pöllähti äsken koko jälkikasvunsa kanssa hörppimään Tuusulan kunnan tajoamaa kylmää kraanavettä.
    Aika tuttavallinen tapaus kun kävi ihan terassilla asti moikkaamassa, jälkikasvu ei uskaltanut.
    On tuokin aika vinkeä ötökkä.

    VastaaPoista
  29. Ei esitutkintaa tartte pelätä.
    Itse ollut joka perkeleen keikan jälkeen esitutkittavana, ihan jokaisen.
    Vihreän veran mulkut, jotka meitä noihin hommiin lähettelee unohtaa lähettäjän vastuun.
    Sitten kun kakkelis lentää tuulettimeen isolla niin mekin aletaan olla kiinnostavia.
    Näin se vaan menee, tulkoot lähettäjät edes kerran sinne, edes kerran.

    VastaaPoista
  30. Tuosta "suomalaisten SS-miesten rikollisuudesta" taisi pate kommentoida, että jos suomalaiset olisivat syyllistyneet rötöksiin, niin neukut olisivat heidät jo vaatineet tuomiolle. Ei pidä paikkaansa. Pitää muistaa aina se, että etenkin Stalinin ajan Neuvostoliitossa ajettiin monessa asiassa kaksilla rattailla: oli propagandarattaat ja sitten reaalipoliittiset rattaat. Ei Stalinia (ja myöähempiä neukkujohtajia) oikeasti kiinnostaneet pikkuasiat kuten vaikkapa mahdolliset vankiteloitukset. Kylmä tosiasiahan on, että mikäli Stalin (ja todennäköisesti myös hra Churchill oli samaa mieltä) olisi saanut päättää, ei olisi ollut mitään Nürnbergin oikeudenkäyntejä. Nehän olivat nuimeomaan amerikkalaisten idea, sillä jenkeillä oli ja on edelleen patologinen pakko julistaa heidän vihollisensa kirjaimellisesti kriminaaleiksi, jolloin heidät itsensä voitaisiin julistaa poliiseiksi. Amerikkalaisuuden kulmakiviähän on fanattinen usko amerikkalaisuuden ainutlaatuisuuteen ja kohtalontehtävään.

    Joten oikea syyttävä sormi mm. tästä Kansallisarkiston tutkimuksesta ja sen lieveilmiöistä kuuluu valtameren taakse. Juuri USA:ssa pitävät majaansa kaikki vaikutusvaltaisimmat holokaustiteollisuuden (=heidän elantonsa on suoraan verrannollinen holokaustin taloudelliseen hyväksikäyttöön) järjestöt kuten se Simon Wiesenthal -keskuskin.

    Oula Silvennoisen riekkuminen on jo mainittu, mutta synkkää fanaattisuutta ilmentää kyllä se Andre Swanströminkin kirjoitus, jossa hän vaatii Sampo Ahdon erottamista Sotilasaikakauslehden palkkalistoilta, koska Ahto repi Swanströmin kirjan arvostelussaan ko. lehdessä riekaleiksi. Samasssa valitusvirressään Swanström vaati myös Patentti- ja rekisterihallitusta ryhtymään toimiin Suomen sotilaan toimittaja Kari Kuuselan yritystä vastaan (Kuuselakin teilasi Swanströmin kirjan hyvin vakuuttavasti), koska yrityksen nimi "Wiking-divisioona Oy" on hänen mielestään hänen ideologista näkemystään rienaava. Siis: suvaitsevaista esittävä Swanström suvaitsee hänen kanssaan eri mieltä olevia niin paljon, että vaatii heille rangaistusta.

    VastaaPoista
  31. Moro!
    Tuohon viimeiseen kappaleeseen, kerran en voinut olla kysymättä "tyttö oletetulta" yhden kaupunki festarin lippu luukulla onko hän ollut jossain onnettomuudessa missä naulapyssy on räjähtänyt. Ei ensin tajunnut mitä tarkoitin, mutta noin 5 sekunnin kuluttua hiljaisuus loppui.....en edes tiennyt että kirosanoja on noin paljon perinteisten lisäksi. Osan merkitystä on ihan kyllä tajunnut enkä jäänyt kuuntelemaan.

    T.
    S.E.P.

    VastaaPoista
  32. Leon Goldensohnin teoksen "Nürnbergin haastattelut" esipuheessa siteerattiin Churchillin muisteluksia jostain WW II:n jälkiselvittelyjen tapaamisesta.
    Siinä puhuttiin III valtakunnan johdolle järjestettävistä oikeudenkäynneistä, jolloin Stalin pohti ääneen mihin oikeudenkäyntejä tarvittaisiin? Sen kun otettaisiin 50 000 NSDAP:n, Wehrmachtin ja SS:n korkeinta johtajaa ja vietäisiin kuopan reunalle.

    Churchill hätkähti ja sanoi, ettei Englannin parlamentti ja kansa voisi koskaan hyväksyä sellaista. Vielä enemmän häntä hätkäytti Roosevelt heittäessään, ettei kuopan reunalle ehkä tarvitsisi viedä 50 000, vaan 49 000 riittäisi.

    Churchill lausahti "Suokaa anteeksi!" ja lähti pöydästä. Stalin tuli myhäilevänä hänen peränsä vakuutellen etteivät he tietenkään olleet tosissaan. Churchill palasi takaisin pöytään, jossa naureskeltiin etteihän tällaista voi tietenkään tehdä.

    Churchill ei silti tullut sen illan aikana vakuuttuneeksi, etteikö Stalin ollut täysin tosissaan.

    VastaaPoista
  33. Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Joppos123:lle, Trilisserille, S.E.P:lle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

    Tvälups: Joo, nimenomaan nuo mainitut kirjat pohjautuvat Lauttamuksen omiin kokemuksiin. Samoin Rähinäremmi joka kertoo Lauttamuksen urasta kapiaisena. Se muukin tuotanto on hyvää. Itselleni on niistä muista erityisesti jäänyt mieleen Hävittäjä-ässä ja Raatteen tien paholaiset.

    Joppos123: Mainiota että teillä niitä siilejä on. Meillä ei kehno vie ole näkynyt vuosikausiin. Harmittaa, kun se on niin mukava tuhisija.

    Trilisser: Tuossa on oma pointtinsa tosin kyllähän Suomestakin kuskattiin ne ns. Leinon vangit Neuvostoliittoon ja harva sieltä palasi. Asiaan liittyen voisi muistuttaa siitä että Pariisin rauhansopimuksen Suomea koskevat aseelliset rajoitukset tulivat käsitykseni mukaan nimenomaan brittiläiseltä osapuolelta. Tämä siitä syystä että lännessä tietysti uumoiltiin että Suomesta tulee muutamassa vuodessa täysi Neuvostoliiton satelliitti. Oikeastaan minun mielestäni ei ole niinkään tärkeää että mistä suunnasta se täky tulee vaan enemmänkin se että täällä Suomessa on oikein halukkaita täkyyn tarttujia. Nykyisinhän pääsee helposti tekemään uraa mustamaalaamalla mahdollisimman paljon Suomea, suomalaisuutta ja Suomen historiaa. Tuo mainitsemasi Swanström on siitä hyvä esimerkki.

    Tuosta SS-asiasta kun on puhe niin kannattaa muistuttaa että suomalaisten divisioonaa komentanut Felix Steiner oli niitä harvoja SS-kenraaleita joita ei laitettu minkäänlaiseen sotarikossyytteeseen. Mitä tulee siihen Oula Silvennoiseen niin jätkä on näköjään härkkinyt (oletusperusteella tietysti) myös kommenteissa mainittua Tauno V. Mäkeä:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Tauno_V._M%C3%A4ki

    S.E.P: Onko naulapyssy räjähtänyt… toi oli kyllä aika paha. Makuasiat ovat tietysti makuasioita mutta omasta mielestäni ne naamassa killuvat uistimet ovat kyllä omiaan pikarumentamaan sinänsä kauniin naisen.

    Qroquius Kad: Stalin saattoi hyvinkin olla tosissaan. Mutta niin kuin Trilisser totesi niin se oikeudenkäynti oli tavallaan sitten valkopesu liittoutuneitten omille sotarikoksille. Voiko sotaa muuten koskaan käydä nätisti?

    VastaaPoista
  34. Belgiaan liitettiin samassa yhteydessä kun ranskalaiset ottivat Elsass-Lothringenin alueen kulmauksen keisarikunnasta, olisiko saksalaisvähemmistö ko. alueelta. Toisaalta flaamilaiset eivät kai koskaan ole oikein tulleet ranskalaisten kanssa juttuun.

    Näistä 19 Leinon vangeista teloitettiin nansenpassilla maassa ollut tsaarin kenraaliluutnantti, lisäksi vangittuja kuoli leireillä. Luovutus oli kaikenkaikkiaan todellinen häpeä valtiolle mistä kukaan ei myöhemmin ottanut mitään vastuuta.

    VastaaPoista
  35. Keskusteluun olisiko luovutettu SS miehet todennäköisesti kyllä koska rajanpinnassa Miehikkälässä varavankilassa oli löysässä hirressä myös lista 1. vangit joita myös uhkasi luovutus. Jos ihmettelette miksi Hannu Rautkallio on eräitä politiikoita kohtaan kriittinen niin hänen isänsä oli lista 1. miehiä.

    VastaaPoista
  36. Tervehdys, Pate. Joo, se alue oli saksankielinen Eupen-Malmedyn alue.

    Sekä Leinon vangit että Lista nro 1:n vangit olisivat sellaisia aiheita että jos tutkijat vääryyttä haluaisivat tönkiä niin sieltähän löytyisi. Vaan kun se ei ole muodikasta eikä poliittiseen viitekehykseen sopivaa. Lista nro 1:n vangeista omituisin tarina oli kenraalimajuri Aaro Pajarilla joka sai ensiksi toiseen kertaan Mannerheim-ristin ja joka sitten heti perään pidätettiin. Yleensäkin kyseiset vangitsemiset eivät kestä minkäänlaista päivänvaloa. Syytteet tulivat Neuvostoliitosta ja olivat puhdasta mutua. Laitetaan vielä linkki niille jotka eivät ole asiasta kuulleet:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Lista_1:n_vangit

    VastaaPoista
  37. Tässä voi olla että maassa on "historiotsijoita" joiden tutkimusmenetelmät ovat tarkoituksen hakuisia ja poliittisesti värittyneitä. Kas kummaa kun siellä kansallisarkistossa mm. Oula Silvennoinenkin on työskennellyt Topeliukseen verrattavan satusedän Ylikankaan alaisuudessa. Pitää muistaa että piirit ovat tunnetusti pienet niin tietyn klikin syntyminen on todennäköistä tekemään edistyksellistä moniarvoista monikulttuurista sukupuolineutraalia tiedettä jossa revitään alas taantumukselliset kuvat ja arvot.

    VastaaPoista
  38. Tervehdys, Pate. Joo, yliopistojen yhteiskuntatanhuavalla puolella mädätys on alkanut jo Kekkoslovakian aikaan. Nykyisinhän se on päätynyt tilaan jossa tanhuavaa tutkimusta tehdään seuraavalla reseptillä:

    1. Tee poliittiseen viitekehykseen sopiva johtopäätös.

    2. Etsi sitä tukeva aineisto. Jos et löydä, käytä ottiatuota-menetelmää.

    3. Julkaise.

    4. Nauti gloriasta ja ole The Tutkija.

    VastaaPoista
  39. Pankkipalveluiden nostalgisointia hieman kritisoisin.

    Ennen rahamarkkinoiden vapauttamista Suomessa oli käytössä korkosääntely eli pankkien lainauskorko oli säännelty. Pankkipalvelut olivat "ilmaisia", koska lainanottajat maksoivat koroillaan pankkipalveluiden kustannukset. Pankit kilpailivat keskenään lähinnä konttoriverkon laajuudella. Mitään muita keinoja ei juuri ollut. Siksi suomalaisissa kirkonkylissä saattoi olla viisikin pankin konttoria mutta vain yksi kapakka, jos sitäkään.

    Lainaa oli myös vaikea saada verrattuna nykyaikaan. Piti säästää vuosikaudet surkealla korolla, ennen kuin lainaa sai. Säästäminen oli hullun hommaa, koska inflaatio laukkasi ja söi talletusten arvoa. Vastaavasti inflaatio myös pienensi lainan arvoa ja tätä kautta syntyi hieman epäterve suhde lainarahaan. Lainaa kannatti ottaa, jos sitä vain sai.

    Tilanne muuttui 1980-luvun lopussa radikaalisti toisenlaiseksi.

    VastaaPoista
  40. Pohdittuani kysymystä voiko sotaa ylipäänsä käydä nätisti tuli lopulta mieleeni, että olisiko Kuuden päivän sota ollut riittävän lähellä sentapaista?

    Sotatoimet rajoitettiin Israelin osalta ymmärtääkseni erinomaisen tarkasti vihollisen sotilaskohteisiin. Jordanin Länsirannan valtaamisen jälkeen sieltä alkoi vauhko pakolaisryntäys Jordanian puolelle - kääntyäkseen pikapuoliin rauhalliseksi paluuksi takaisin.

    Kas, ns. "palestiinalaiset" saivat epäilemättä yllätyksekseen huomata israelilaiset armollisiksi voittajiksi:
    ei Länsirannalla eikä Siinain-Gazan alueella tullut mitään arabiväestön kansanmurhaa, joka olisi yhtä epäilemättä ollut sodan päinvastaisen lopputuloksen odotettava seuraus Israelissa.
    Vaan ei, israelilaiset sallivat Länsirannan arabien palata ja Gazan alueen arabien pysyä - ja ovat maksaneet ja maksavat edelleen siitä vähän rietaleen kallista hintaa.

    Israel olisi voinut helposti tyhjentää Egyptiltä ja Jordanialta valtaamansa alueet arabeista; Golanin kukkulat olivat ymmärtääkseni Syyrian sotilasaluetta, joka tyhjeni sen myötä.
    Näin Israel olisi ollut nyt puoli vuosisataa yksikulttuurinen (poislukien israelinarabit) juutalaisten kansallisvaltio, jonka rajat olisivat turvatut, eikä sillä olisi mitään sellaista, minkä me olemme oppineet Kekkoslovakian ajoilta tuntemaan "palestiinalaisongelmana".

    Kansainvälisen vasemmiston raivorätkytyskään tuskin olisi nykyistä suurempi, vaikka sille olisi parempia perusteita heidän silmissään. Joissa toki mikä tahansa USAn, Israelin ja eurooppalaisten kansallismielisten teko on suunnilleen yhtä raivostuttava.
    Vai mikä se oikeaoppinen termi olikaan? Triggeröivä? Triggeröityttävä?

    Voisiko siis muotoilla, että nykytilanne on tämä mikä on, koska Israel kävi sotaa nätisti?

    VastaaPoista
  41. Olen muuten käynyt tuolla Malmedyssa.
    Olin tuossa jokunen vuosi sitten moottoripyöräreissulla ja satuin yöpymään tuolla. Siellä ja eteläisessä Belgiassa näytti vähän joka kylässä olevan sekä ensimmäisen että toisen maailmansodan muistomerkit.
    Ranskaa puhuivat maan eteläosissa. Pisti näin suomalaisena naurattamaan, kun niinkin kuuluisan matkailukaypungin kuin Chimayn turisti-infossa ei puhuttu muuta kieltä kuin ranskaa...
    Hyvin kuitenkin pärjättiin. Opin reissulla ainakin sen, että mitä pienempi olutpullo, sitä vahvempi sisältö.
    Turistiin suhtauduttiin ystävällisesti Malmedyn pienessä kapakassa. Euroopassa suomalaisia luullaan monessa paikassa sakemanneiksi. Kun totuus paljastuu, palvelu paranee ja suhtautuminen muuttuu ystävällisemmäksi.

    VastaaPoista
  42. Tuosta Ekun kommentista tuli mieleen, että jos sinua ulkomailla, lähinnä keskisen itäeuroopan maassa luullaan sakemanniksi niin kohtelu on vähintäänkin nuivaa. Itselleni sattui menneinä aikoina seuraavaa: Oltiin Budapestissa luokkaretkellä, tai no opintomatkalla, ihan miten vaan. Olin siellä silloin vastattain uusitun kauppahallin ylemmässä kerroksessa baarissa, sieltä kun näki joen ylittävälle sillalle ja odottelin muita meidän porukan jäseniä tulevaksi yli. Baarissa tarjoilijanainen ilmeisesti luuli minua sakemanniski, oluen sain, ei siinä mitään. Siihen tuli sitten pari paikallista ja rupesivat lottokunkoia tai jotain sellaista täyttämään, eikä kummallakaan kynää. Myyjäkin etsi kynää, muttei ei löytänyt toimivaa, joten herrat kääntyivät minun puoleen, mulla kun oli kynä paidan taskussa näkyvillä. Enhän minä sitä älynnyt mitä he olivat vailla, kun unkarin kielellä tiedustelivat, sitten sama saksaksi enkä ymmärtänyt yhtään enempää. Lontoonkielellä kun kysyivät niin minä, että tokihan se kynä lainaan joutaa. Minä siinä sitten vastailemaan herrojen kysymyksiin, että mistä kaukaa vieras on, että Suomesta, suomalaisia ollaan. No sitten siinä halattiin ja veljenmaljoja kilistettiin ja niin hienoa kohtelua en osannut edes odottaa. Baarin myyjänainenkin halusi tulla kuvatuksi minun kainalossani, no mikäs siinä. Onneksi huomasin meidän porukkaa tulevan Tonavan yli siltaa pitkin niin se pelasti minut. Porukka kyseli, että missä sää oot ollu ku oot ihan tuhannen päissäs. Minä siihen että sukulaisvierailullahan minä, ja etkä oo sanoivat. No kotimahan päästiin ja kuvat kehitettiin niin oli näyttä todistusaineistoa. Silloin oli vielä ihan oikeita kameroita joissa käytettiin ihan oikeaa filmiä.(toim.huomautus)
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  43. Tuosta pankkikilpailusta kenellä oli paras konttoriverkosto niin Seinäjoella oli legendaarinen vekseliaukio. Pitää muistaa että inflaatio oli 1970 luvulla sitä luokkaa että rahan reaaliarvo puolittui 7 vuodessa mutta korkotaso oli sen verran kova ettei nykyajan pikaluototusta tunnettu ainoastaan vekselit.

    Kuuden päivän sodassa Israel tarjosi Jerusalemissa rauhaa mutta kuningas Hussein torjui sen kolme vuotta myöhemmin Israelin apu kyllä kelpasi kun Fatahterroristit palautettiin ruotuun. Jordania on jännä maa siellä on beduiinien yläluokka ja talous nojaa rikkaisiin palestiinalaisliikemiehiin sekä kummatkaan eivät siedä terroristeja. Jos halua juhlia itkumuurin valtausta niin Naomi Shemerin "Yerushalayiam Shel Zahav" Shuli Nathanin esittämänä toukokuulta 1967 mistä tuli epävirallinen kansallislaulu. Takaan että oikea uskoiset repivät pelihousunsa. Alfa TV on esittänyt Israelilaisten tekemän elokuvan missä aikalaiset käyvät läpi laskuvarjojoukkojen taistelua Jerusalemin vanhasta kaupungista ja ympäristöstä kuten Ammunation Hill.

    Myöskin vuoden 1948 itsenäisyystaisteluissa arabisiviileille oli enemmän harmia omista kootuista arabijoukoista jotka terrisoivat omia siviilejä.

    VastaaPoista
  44. Tervehdys Vasarahammerille, Qroquius Kadille, Ekulle, Huru-ukolle ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne.

    Vasara & Pate: No suurinpiirtein noinhan se tilanne silloin oli. Omakotitalon rakentajille tilanne oli edullinen sillä inflaatio tosiaan söi lainaa. Ja joskus 1987 – 1987 sitten taas pankit alkoivat suorastaan tyrkyttää lainaa olemattomilla vakuuksilla. Se oli yksi niitä Suuren Laman osasyitä.

    Qroquius Kad & Pate: Kyllähän asia meni suurinpiirtein noin ja iipoilla olisi ollut mahdollisuus vaikka minkälaiseen väestönvaihtoon ja lahtaamiseenkin. Mikä osoittaa melkoista mielenmalttia sillä jos Israel olisi hävinnyt sodan niin silloin – ainakin arabien uhoamisen mukaan – ne lahtikarkelot olisivat olleet edessä. Sinänsä itse sotaa ei käyty nätisti (no, sota on sotaa) ja Israelin ilmavoimat pommittivat vetäytyviä egyptiläiskolonnia nimenomaan napalmilla ja siinähän ei jälki ole koskaan kovin kaunista. Ja kun Pate mainitsi sen kuuluisan kappaleen niin pannaanpa se soimaan Shuli Natanin alkuperäisversiona:

    https://www.youtube.com/watch?v=mjmMllp8hJg

    Tuohan taas on sieltä Itkumuurilta ja sodan yksi kuuluisimpia kuvia:

    https://mfa.gov.il/Jubilee-years/media/Israeli%20paratroopers%20stand%20in%20front%20of%20the%20Western%20Wall%20in%20Jerusalem.jpg

    Ekku & Huru-ukko: On muuten mukavaa havaita että blogin lukija- ja kommentoijakunnasta yleensä löytyy aina joku joka osaa kertoa lähes mistä tahansa puheena olevasta paikasta. Unkarin kohdalla sinänsä sukulaisrakkautta heikentää nykyisin niin valtakoneiston kuin valtamediankin jatkuva haistattelu siihen suuntaan.

    VastaaPoista
  45. Sota on aina puhdasta pahantekoa, mutta siinäkin on aste-eronsa.

    Israel otti rivakan voiton arabivastustajistaan Kuuden päivän sodassa käyttämällä tappavaa väkivaltaa aina ja juuri niin paljon, kuin oli tarpeen.
    Sitä väkivaltaa käytettiin julmalla määrätietoisuudella Egyptin, Jordanian ja Syyrian asevoimien koulutettuja sotilaita vastaan. Sen käyttö oli rumaa, kuten väkivalta aina.

    Se väkivalta oli kuitenkin, kuten sanottu valtion asepukuisten miesten valtiotasolta komennettua väkivaltaa toisen valtion asepukuisia miehiä vastaan.
    Ei hävinneiden vihollisvaltioiden naisia, lapsia ja vanhuksia vastaan.

    Sellainen ei ymmärtääkseni ollut missään vaiheessa Israelin valtion- ja sodanjohdon mielessäkään?
    Ajattelin siis sotaa kokonaisuudessaan:

    taistelutoimet ovat aina poikkeuksetta tolkuttoman rumia.
    Sotaa kokonaisuudessa voi silti käydä nätisti.

    VastaaPoista
  46. Paten vinkkaama "Kultainen Jerusalem" on kyllä tosi kaunis laulu - upeutta korostaa tietenkin asian historiallinen viitekehys.

    En voi muuta kuin ihailla sionistien paitsi sotilaallista myös kulttuurista kykyä. Lähtien vaikkapa siitä, että herättivät yli kaksituhatta vuotta rituaalikielenä piilleen heprean eläväksi kieleksi. Jokainen juutalainen tietysti osasi ulkomuistista Tooran jakeita hepreaksi - oli sitten arkielämässään jiddishin, englannin tai juutalaislatinon tai minkä vaan kielen puhuja.

    Temppu on mittasuhteiltaan samaa luokkaa, jos koko ns. romaaninen kieliyhteisö - Italia, Ranska, Espanja, Portugali sekä Latinalainen Amerikka - ja vielä Romania ja Filippiinit - palauttaisivat latinan yleiskielekseen.

    Irlannin itsenäistyessä heillä oli kunnianhimoinen tavoite nostaa iirin kieli ihan oikeasti englannin rinnalle. Vaan mahaplätsiin päätyi se. Iiri on ja pysyy folklorekerhon salakielenä. Sillä ei enää ajatella uusia eikä suuria ajatuksia - tämähän on elävän kielen olemus.

    terv. Achtung

    VastaaPoista
  47. Historian uudelleen kirjoittamisesta ja tubelesspiiristä meillä toimii sellainenkin Erkki Tuomiojan perustama poppoo kun historijoitsijat ilman rajoja. Kannattaa lukea joukon agenda.

    VastaaPoista
  48. Kummasti nää meikäläiset unohtaa, että unkarilaiset itse vapaissa vaaleissa valitsivat johtajansa. Ja hyvän valitsivatkin. Nyt meidän suvakit itkee krokotiilin kyyneleitä syystä, että joku unkarilainen on kehdannut arvostella Suomea juurikin samoista asioista joista meikäläiset arvostelee unkarilaisia.
    Jatketaanpas sitten sitä matkakertomusta. Aikoinaan pohditutti se, että Budapest, mistä moinen nimi. Tonava jakaa kaupungin, Buda on sitä vanhempaa ja sijaitsee Tonavan länsirannalla. Gellert-vuori ja siitä nimensä saanut kylpylä ovat upeita nähtävyyksiä. Pudan puoli taasen itärannalla, siellä on muunmuassa paikallinen parlamentti, aivan siinä Tonavan rannalla. Silloin aikoinaan Gellert-vuorelta pääsi alas tai ylös Turkulaisten unikulaarin tapaisella laitteella. Toimi tosin paljon paremmin kuin Turussa. Niin ja manner-Euroopan vanhin metro liikennöi Budapestissä. Olikohan se muistaakseni se keltainen linja se vanhin.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  49. Tervehdys Qroquius Kadille, Achtungille, Patelle Pankavaarasta ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.

    Qroquius Kad: No joo, kyllähän näin oli. Israelilla olisi ollut mahdollisuus tehdä vaikka minkälainen teurastus mutta se rajoitti sotatoimet sinne minne ne kuuluivatkin. Kai siellä tajuttiin että on olemassa myös sodan jälkeinen aika ja pyrkimys rauhaan on pitkässä juoksussa se viisain tie. Tämän sitten tajusivat myös sekä Jordanian Hussein että Egyptin Sadat mutta taitaa olla niin että pysyvää rauhaa ei sille maailmankolkalle taideta saada koskaan. Väittäisin muuten että Suomikin kävi sotansa suht nätisti. Vihollista vastaan toki käytettiin kaikki mahdollinen väkivalta mutta siviilit saivat olla kuitenkin suht rauhassa. Puutetta oli mutta niinpä oli Suomessakin ja varsinkin keväällä 1942 ravintotilanne oli lähellä katastrofia.

    Achtung: Joo, olihan se melkoinen saavutus. Varmaan se onnistui Irlantia paremmin siksi että eri puolita maailmaa tulleilla juutalaisilla ei ollut sellaista yhteistä kieltä kuin Irlannissa. Sinänsä olisi ollut mukava jos Irlannissa olisi onnistuttu. Ei mulla siihen oikeastaan muuta perustetta ole kuin se, että nuo kelttiläiset kielet kuulostavat vaan jotenkin niin mukavilta. Ja onhan se muutenkin ikävää että kieliä kuolee. Moni suomalais-ugrilainenkin kieli on uhattuna.

    Pate: Mitään, minkä kyseinen Tuomioja on perustanut ei ole suositeltvaa,

    Huru-ukko: Unkaria johtaa valtiomies. Ja on todellakin se absurdi tilanne että Suomen tiedostavaisto syyttää Unkaria juuri siitä mitä se itse tekee.

    VastaaPoista
  50. Tuolla Belgian eteläisessä osassa on muuten sitten pieniä teitä lienevät peräisin ajalta ennen toista suurta rähinää. Ei ole mitään itä-länsi suuntaista autobaanaa, mistä on venäläisen mukava tankeilla edetä länteen. Ei ole mikään ihme, että ardennien taistelussa tuli logistiikkaongelmia kaluston siirtämisen suhteen. Sellaisia kapeita rännejä. Mukavaa maastoa, jos olisi mp pitkillä joustovaroilla.
    Malmedyb kyltti muuten vilahtaa maahan poljettua Patton-elokuvassa.
    Unkariin pitäisi kyllä tehdä joku reissu. Ihan vaan solidaarisuusmielessä, kuten kommarit ennen Harppi-Saksaan :)

    VastaaPoista

  51. Grüss Gott!

    Selvää saksaahan se on ja tarkoittaa suomeksi ”hyvää päivää!” Näin tervehditään Saksan eteläosassa Baijerin maassa, ihan normaalisti ja luontevasti. Ja tapana on myös vastata samoilla sanoilla. Vieraskin sen pian oppii... (Sanotaan suurin piirtein ”gryysgot”.) Vapaasti suomennettuna edellä mainittu tervehdys olisi ”Jumalan haltuun” tai ”Jumala antakoon (hyvän päivän)”.
    Siinäpä sen tervehdyksen syvin merkitys onkin! Hyvä päivä ei olekaan itsestäänselvyys; ei edes, vaikka sitä kuinka haluaisimme! Jos Jumala niin suo, päivästämme tulee hyvä. Sen takia sitä on syy sekä rukoilla että toivottaa!
    On kaunista ja kohteliasta, että hyvän päivän toivotus tulee luontevasti ja sydämestä.
    Tässä suhteessa on valitettavasti paljon toivomisen varaa tässä tapojen rappeutumisen luvatussa maassa, Suomessamme. Voi sitä ”moimoin”, ”moron”, ”hein”, ”kiittin” ja niin edelleen määrää, mitä päivittäin lingotaan kanssaihmisten korviin. En minä ainakaan ole mikään moimoi enkä heihei! Uskonpa, ettei se kuulosta hyvältä muidenkaan korvissa. Sanottaisiin edes ”päivää” ja ”näkemiin”, jos ei enempää jakseta!
    En ole tietääkseni myöskään tehnyt sinunkauppoja kaikkien kanssa, vaikka moniaturkulaisia jo tunnenkin asuttuani täällä 13 vuotta. Siksi korvissani särähtää, kun kuulen liikkeessä minua puhuteltavan ”... mitä sulle sais olla...?” Ja lähtiessäni liikkeestä kuulen taas: ”Moimoi!” Miksi ei voida käyttää kohteliasta ja luontevaa teitittelymuotoa? Sehän ei maksa yhtään enempää ja saa aikaan sitä paitsi asiakkaalle hyvän mielen.
    Jos menet Saksassa suoraa päätä sinuttelemaan vaikka hyvääkin tuttua, sinua pidetään joko röyhkimyksenä tai tyhjäkallona. Pitää ymmärtää, että sinuttelu käy päinsä vasta, kun siihen on annettu lupa. Ja sitten se onkin suuri kunnia!
    Olin joku vuos´ sitten kolme kuukautta Saksassa. Päivittäin keskustelin monien ihmisten kanssa, joista tuli hyviäkin tuttuja. Kuitenkin vain muutamien kanssa pääsin ”sinuiksi”, ja sekin tapahtui vasta oleskeluni loppupuolella. Tuo aika opetti minua arvostamaan vanhoja hyviä tapoja. Vanha ei ole samaa kuin vanhentunut tai aikansa elänyt!

    VastaaPoista
  52. Terho,

    noinhan asia saksalaisen puhuttelun kanssa on - ns. sivistyneistön piirissä. Itsen olin nuornajullina Baijerissa maatöissä. Siinä työyhteisössä kyllä ryhdyttiin heti sinuttelemaan ja odottamaan sinuttelua myös. Kohta tavatessa jokainen renki ja apurouva tervehtivät minua "Grüass'ti", eli "terve sulle!". Toki tilan vanhaa rouvaa piti teititellä, myös lääkärit, hammaslääkärit, viranomaiset ja esim. pankkien, kauppojen ja kapakoiden henkilökunta olivat teitittelyn piirissä. No, täsmälleen ottaen saksan kohteliaisuusmuoto on "heitittelyä": "Möchten Sie noch einen bier?" = "Haluaisivatko He vielä oluen?"

    Luonteva suomalainen teitittely näyttää valitettavasti käyvän vähiin. Minulla on onni pitää tätä taitoa yllä, kun sivutöinäni toimin yhdessä puhelinneuvontapalvelussa. Meillä on periaate, että lähtökohtaisesti teititellään. Poikkean tästä vain kahden tyyppisten asiakkaiden kohdalla: niiden, jotka pyytävät sinuttelua, ja sitten erittäin nuorten, minua sinuttelevien soittajien kohdalla. Tällöinkin kysyn, sopiiko minunkin sinutella.

    Ihmiskunnan historiassa teitittely on toki varsin nuori puhuttelumuoto. Tietääkseni ensinnä alettiin teititellä Rooman keisareita. Sittemmin teitittelyvaatimus levisi niin, että ylempiarvoista aatelista piti aina teititellä. Vielä 500v sitten sinuttelu oli tavallisin tapa puhutella. Kohteliaisuusmuodosta tuli porvarispiireissäkin tasavertainen normi kaiketi vasta joskus barokin ja valistuksen aikakausina.

    Terv. Achtung

    VastaaPoista
  53. Tervehdys Ekulle, Terho Hämeenkorvelle ja Achtungille & kiitos kommenteistanne.

    Ekku: Se saksmannien 1940 tekemä hyökkäys Ardennien läpi oli sen ajan sotilaallisia huippusaavutuksia. Muistelisin lukeneeni että hyökkäyksen kärjessä eivät olleet tankit vaan pioneerit jotka raivasivat väyliä.

    Terho & Achtung: Kaiken kaikkiaan minäkin tykkään vähän vanhanaikaisemmista käytöstavoista. Sinänsä oman vanhenemisensa huomaa siitä että monet kaupankassat ovat viime vuosina alkaneet teititellä.

    VastaaPoista
  54. Grüss Gott! elikäs jumalan terve taikka herran haltuun

    Lisäpisteitä saksalaisilta saa toivottaessaan: Hals- und Beinbruch!

    Kurkku ja reisiluu poikki! Sanonta kuuluu samaan kategoriaan kuin anglojen "Break a leg!" tai kotimainen "kireitä siimoja!"
    HuB on ollut perinteisesti näyttämötaitelijoiden tervehdys ja myöskin Luftwaffen Fallschrimjäger:it ottivat sen tervehdys/toivotus-sanoikseen.


    -Tvälups-

    VastaaPoista