Käydään taas hieman läpi näitä suvaitsevais-tiedostavia edesottamuksia. Niitähän tulee jatkuvalla syötöllä.
1. Vihervasemmistolainen pakkomielle
Lukijallehan on tullut selväksi, että vihreille
nimenomaan Suomen kuristaminen ilmastohysterian nimissä on
pakkomielle. Oikeastaan hemmotellun pikkulapsen tasoinen itkupotku- ja ”mä
haluun”-pakkomielle jossa ei ole järjen kanssa mitään tekemistä vaan siitä että
kyseisen hemmotellun pennun on saatava karkkia just nyt ja heti ja kaikella
rahalla. Ja se lapsi tietää että missään muualla kuin Suomessa se ruinaaminen
ei onnistu mutta täällä se onnistuu pelottavan hyvin.
Kyseisestä pakkomielteestä saatiin taas uusi näyte kun
ympäristö- ja hysteriaministerimme Krista Mikkonen ehdotti että valtio alkaisi
takaamaan sähköauton ostajien autolainoja. Nimenomaan siis siksi, että Suomeen pitää
saada lisää sähköautoja koska Suomeen pitää saada lisää sähköautoja.
Sellaiset kysymykset kuin että…
a) Missä ne ladataan?
b) Millä ne ladataan kun vain
toivioenergia on sallittu?
ja
c) Ihanko tosissaan – kun Suomessa auton
keskihinta on alle neljä tonnia – Mikkonen luulee että ihmiset alkavat urakalla
ostaa kymppitonnien sähköautoja pelkästään vihervasemmistolaisen
ilmastohysterian nimissä?
…eivät Mikkosta haittaa, koska ne kysymykset ovat
reaalimaailman kysymyksiä eikä vihreän tarvitse sellaisista välittää. Hän on
reaalimaailman yläpuolella. Ja kysymys c) ei sinänsä Mikkosta vaivaa muutenkaan,
sillä hän toteaa:
- Monet haluaisivat vähentää liikkumisen
päästöjään ja vaihtaa esimerkiksi sähköautoon.
Tämä ”monet” on sellainen mukavan epämääräinen termi ja
hotellin respassa veikataan että kyseiset monet ovat monet Mikkosen vihreät
tuttavat. Tai sitten Mikkonen yksinkertaisesti uskoo/toivoo tavallisten
kansalaisten ajattelevan että tätä, juuri tätä he ovat elämäänsä tietämättään
koko ajan kaivanneet ja ovat valmiita pistämään vuoden nettoansionsa sen eteen.
Ehkä tätä vihreää ajattelua ja logiikkaa hahmottaa parhaiten erään vihreän eli
Jyrki Kasvin twitter-tunnus:
Eikä siinä mitään. Toki niin saa ajatella. Mutta saako
kokonaista maata kyykyttää tuon ajattelun mukaan on sitten toinen kysymys.
Suomalaiselle vihervasemmistolle ilmastohysteria on
yksi pakkomielle monista. Jos yksittäistä henkilöä vaivaisivat useat haitalliset
ja vaarallisetkin pakkomielteet niin häntä kohdeltaisiin epäilemättä mielenterveyspotilaana.
Mutta kun pakkomielle vaivaa suurta ihmisjoukkoa joka on vielä päässyt valtaan
niin siitä tulee ideologia joka ei hyväksy pakkomielteensä arvostelemista.
Näitä tällaisia pakkomielteisiin perustuvia valtaan päässeitä ideologioitahan
on ollut maailman sivu ja yhteistä niissä on se, että valtaan päästyään ne
onnistuvat hässimään maansa toistuvasti vituralleen. Ja ne reaalimaailmassa
elävät joutuvat sitten aikanaan korjaamaan utopian jäljet. Sillä tiellä ollaan
meillä Suomessakin.
2. Kiveen hakattu inhimillinen totuus
Sehän ei ole varsinaisesti salaisuus että
suomalaisessa peruskoulussa opetus on kallellaan kovasti vihervasemmistolaisiin
arvoihin eli monikulttuurisuuteen, ilmastohysteriaan, feminismiin ja
transjohonkin sekä aika ajoin ja lisääntyvästi myös perussuomalaisten
demonisointiin. Perussuomalaiset ovat hiljattain arvostelleet kyseistä touhua
ja todenneet että eikös opetuksen tulisi olla puolueetonta.
Tästähän on sitten noussut meteli ja perussuomalaisia
syytetään siitä että kun ne haluavat politisoidun opetuksen pois koulusta niin
ne itse asiassa haluavat tuoda politisoidun opetuksen kouluun.
Ongelman ydinhän on siinä että mm. koululaitoksessamme
toimivat vihervasemmistolaiset eivät miellä eivätkä tajua opettavansa mitään poliittista
agitproppia vaan ihan yksinkertaisesti kiveen hakattua absoluuttista
inhimillistä totuutta joka on kaiken politiikan yläpuolella. Ja tässä
tapauksessa voidaan ykköskohdan tavoin palata historiaan ja muistuttaa, että on
ollut olemassa valtioita joissa on myös löydetty kiveen hakattu absoluuttinen
inhimillinen totuus josta on sitten pidetty kynsin hampain kiinni. Tunnetuin
seurauksin. Laitetaan asian tiimoilta pari kuvaa. Toinen nykypäivästä ja toinen
noin viidenkymmenen vuoden takaa. Molemmissa on löydetty se absoluuttinen
totuus ja sama kaiku näyttää olevan askelten:
Täydellinen absoluuttisen inhimillisen totuuden
julistaminen Suomessa jäi 1970-luvulla Pirkkalan kokeiluun. 2020-luvulla onkin
sitten päästy jo paljon pidemmälle.
3. Kermaperseet
Höyrähtäneistömme parissahan suosittu kansanurheilu on
ollut jo kauan aikaa loukkaantuminen sekä sitä seuraava alaleuan väpättäminen ja
onnistuneen loukkaantumisen ovat suorittaneet myös teatterikorkeakoulun
opiskelijat. He kun olivat joutuneet katsomaan elokuvia joissa oli naisiin
kohdistunutta väkivaltaa tai ainakin sitä oli ollut ilmassa ja he olivat sitten
niinqu ahdistuneet. Olipa ongelmia ollut siinäkin että opiskelijat olivat
joutuneet lukemaan Shakespearen teoksia. Oli ollut kuulemma heihin kohdistettua
väkivaltaa. Ja yleensäkin kyseisen taideyliopiston opiskelijat olivat sitten
pläjäyttäneet adressin:
1 306 entistä ja nykyistä taidealan
opiskelijaa vaati korkeakouluja ottamaan antirasistiset strategiat
osaksi opetussuunnitelmaa. Tiedostamaan eurosentrismin ja opetuksen lävistävän
valkoisuuden. Kirjoitettiin mikroaggressioista ja representaatioista.
Mukana oli lista huomioon otettavista
asioista kursseja suunniteltaessa: kolonialismi ja dekolonialismi,
sukupuolisensitiivisyys, turvallinen tila, intersektionaalinen feminismi,
suomalaisuuden käsitteen laajentaminen. Välineiden, kuten kasvomaskien,
soveltuvuus muille kuin keskikokoisille valkoisille miehille.
…
Lokakuussa Hulkon entiset opiskelijat
lähettivät jälleen uuden vetoomuksen. Siinä oli 26 kysymystä, joihin
teatterityön tutkinto-ohjelmaa ohjeistettiin julkaisemaan vastaukset marraskuun
loppuun mennessä.
Kuinka etninen moninaisuus on otettu
huomioon rekrytoinnissa? Millä lailla organisaatio osallistuu aktiivisesti
valkoisen historian ja länsimaisen kaanonin purkamiseen? Millaisia
henkilöhahmoja ja kertomuksia organisaatio tuottaa? Pyydetäänkö julkisesti
anteeksi virheitä, joita on saatettu tehdä? Ollaanko valmiita muokkaamaan
toimintaa kritiikin pohjalta?
Hotellin respasta muistutetaan että koko tuo
loukkaantumis- triggeröitymisyliopisto toimii verovaroin. Ja että tulevaisuudessa
ei taida kannata enää odottaa mitään uusia suomalaisia elokuva- ja
tv-klassikoita. Koko touhussa menee hukkaan paljon suhteellisen käyttökelpoisia
baariapulaisia. Mutta kun niitä hommia ei enää ole.
4. Metvurstia
Ennenkin on tullut todettua että jos jonkun
henkilökohtainen mielipide julkaistaan valtamediassa niin silloin kyseessä onkin
jo suurille massoille suunnattu propaganda. Sinänsä voi myös todeta, että mitä
ryppyotsaisempaa se on, niin sen paremman tahattoman huumorin tason se
saavuttaa. Ja jälleen pläjähtää kansalle oikeaa sivistystä:
Ja mitäs jutussa sitten loihelausutaan? No:
Emme tarvitse enää urheilulajia, jossa
välikappaleena käytetään eläimiä. Tuhansia vuosia sitten kesytetty laajojen
ruohomaiden villihevonen alistettiin työjuhdaksi ja kulkuvälineeksi. Nyt kun
koneet tekevät työt ja liikumme koneiden avulla, hevonen voidaan vapauttaa
takaisin villeyteen aroille. Sosiaalisena laumaeläimenä hevonen – joka osaa
älykkäästi viestiä lajitovereilleen – kuuluu luontoon.
Boldaukset omia. Hotellin respassa ei oteta kantaa
raviurheiluun sinänsä mutta todetaan että tuhansia vuosia sitten kesytetty
eläin ei selviä luonnossa ja ne Suomen arotkin herättää hieman ihmetystä. Missä
ne oikein ovat? Mutta kyseinen ajatus saa myös kannatusta. Aina valpas
Huitsinnevadan Paikallisdemokraatti haastatteli SPAK:in eli suurpetojen
ammattiliittojen keskusjärjestön edustajaa Susi Hukkasta joka totesi
keskusjärjestön kannattavan ajatusta lämpimästi, sillä seisovaa pöytää
arvostetaan myös petojen keskuudessa. SPAK:n edustaja ehdotti vielä että
hevoset lasketaan luontoon asteittain eikä kaikkia kertarysäyksellä sillä
nälkään nääntyneessä kopukassa ei ole paljoa syömistä.
Ja laitetaanpa sitten pari mainosta. Ensimmäisenä
isäntämiesten pankki OP mainostaa palvelujaan maaseutumme miehille:
Ja sitten hyvin tuntemamme ja vielä enemmän
arvostamamme Jari Taponen mainostaa luotettavaa ja ehdottoman puolueetonta
mediaa:
No niin, nämä kaljupäiset uutiset alkavat olla siinä vaiheessa,
jossa todetaan että amen. Ei kun ei todetakaan sillä tuolla Ameriikan puolella
ihmisten naamalle röyhkeästi interpiereskelevä feminismi on saanut aikaan että jenkkikongressissakin
aloitusrukous lopetettiin ”amen and awomen”. Vaikka termillä amen ei olekaan
mitään tekemistä sukupuolen kanssa eikä se suinkaan tule englannin kielestä.
Mutta tämäkään ei tietenkään riitä sillä tuossahan unohdettiin ne 3.452 and
counting muut sukupuolet/-moniot/whatever/tiityy.
Joten lopetettaneen nämä havainnot tällä kertaa suomeksi
että Sinun on valtakunta, voima ja kunnia, iänkaikkisesti, aoletettu.
Otetaaan hypetys sähköautoista. Kuinka naisoletettu Mikkonen a) aikoo hoitaa sähköntuotannon kasvun eli ropelleilla vai aurinkokennoilla kuutamolla vai rakentaako RossAtom Pyhäjoelle muutaman atomimiilun lisää.b) Kun sähköntuotanto on selvillä niin tullaankin jakeluun eli alkaen yhtiöiden runkoverkot pitää uusia sitten pahimmillaan joka kiinteistön sähköverkko pitää uusia nousujohdoista etc.c) Lopuksi kun kansa ajelee sähköautoilla niin nykyisen autoverotuksen tuotto pitää korvata ja sähkölle määrätään helevetillinen solidaarisuus ilmastovero jotta afrikka pelastuu.d) Sitten seuraavassa vaiheessa mites virheet suhtautuu siihen että sveko-fenniläinen kallioperä sisältää esmes litiumia kumpi nyt sitten on ekologisempaa rakentaa hemmetin isoja avolouhoksia keskipohjanmaalle vai jyrsiä Chilen suola-aavikoita kun niitä akkuja pitää tehdä, täällä kaivuun kyllä huolehtii kanukit ja aussit.
VastaaPoistaTuosta hevosurheilusta, Suomen Eläinsuojeluyhdistys perustettiin 1901 yhtenä johtavista agendoista edistää hevosenlihan käyttöä kotitalouksissa. Itse ostan aina metukkaa jossa on konia mukana, kylmäsavu hevonen on myös namia kuten hevosen paisti. Onko nämä keski-aasian aroille vietävät kaakit onnellisia ja vapaita no ainakin siihen asti kun paikalliseen tapaan ne pistetään paikalliseen korkealaitaiseen osuusliikkeen autoon ja teurastetaan.
VastaaPoistaBoikotoin nykyään kaikkea mikä mainostaa nekruilla.Suosittelen muillekin.Haluatte nekruja asiakkaiksenne olkaapa hyvä sitten - minä menen jonnekin muualle.
VastaaPoistaKuvitellaanpa, että suomalaisessa peruskoulussa olisi opettaja, jonka mielestä sosiaalidemokraatit (tai vielä paremmin vihreät) olisivat yhteiskunnan kannalta vaarallisia, ja hän kertoisi tästä julkisesti oppilailleen. Mitähän tästä mahtaisi seurata? Jos jokin puolue (vaikkapa vihreät) pyytäisi oppilaita raportoimaan siitä, kuinka paljon he havaitsisivat tällaista opetusta, niin mikä olisi julkinen reaktio tähän? Veikkanpa, että raportointia kannustettaisiin varsin laajasti.
VastaaPoistaTaitaa olla reilusti yli kahdeksankymmentä vuotta siitä, kun jotkin tahot olivat halukkaita saamaan omaa politiikkaansa esille kouluissa, ja kai siinä jossakin määrin onnistuakin tätä politiikkaa suosivien opettajien avustuksella. Totalitarismia nämä tahot taisivat silloin olla ajamassa.
Nämä uutiskatsaukset ovat tietenkin ratkihauskoja, mutta lukiessa yhtäkkiä voi käydä niin että vakavoituu.
VastaaPoistaEsimerkiksi noista teatterikorkeakoululaisista käy aika järkyttävästi ilmi, ettei enää ole minkäänlaista siltaa reaalitodellisuudesta siihen taantuneeseen tajunnantilaan jossa he elävät. Keskiaika skolastisine käsiterealismeineen on tullut todeksi.
Ainoa mitä voi tuntea on sääli. Tiedollisella puolella ei ole mitään tehtävissä.
Ja tietysti sitten mietii että miten tällainen on ylimalkaan mahdollista. Ja joutuu toteamaan, etteivät he ole yksin. Että itse asiassa koko valtavirta-ajattelu, jos sitä nyt enää voi ajatteluksi kutsua, aina toiskulttuurisia mannekiineja nyt tyrkyttävästä tv-viihteestä naishallituksen intersektionaalisiin feministeihin on yhtä säälittävässä jamassa. Ja se olet vain sinä itse, joka on yksin.
Loitsu ja rukous. Tajunnallisesti resitaatio kuten rukouksen kailotus ja sanoja suoltava räppi ajavat saman asian. Ideologioiden nimillä ei ole väliä, fasistinen natsitotalitarismi ja kommunistinen totalitarismi sortuivat kumpikin ihmistuhontaan. Nyt totalitarismiin taannutaan yli-ihanteellisten "ihmisarvo- ja -oikeusideologioiden" nimissä.
Mikkosen ulostuloista ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Meillä on ministerinä ihminen, joka mm ei ole selvillä, että jo jokin aika sitten on keksitty autolaina ja osamaksu. Samoin ajatus valtion takaamasta Tesla-lainasta on jostain muusta todellisuudesta. Tällainen todellisuuden taso on tyypeillä, jotka katselevat maailmaa vihreän tynnyrin tapin reiästä. Ei näiltä vihreiltä voi kyllä odottaa yhtään tolkullista ajatusta, se näkyy loistavasti tuon Kasvin motosta. Eihän kukaan normaali kehtaisi laittaa tuollaista esille. Ohisalo olisikin jo valmis suljetulle osastolle.
VastaaPoistaRatio Jere vaan vastaa:
VastaaPoistaa) Missä ne ladataan? - No, daa-a, Parkkipaikalla, töpselistä tietenkin.
b) Millä ne ladataan kun vain toivioenergia on sallittu? - Sähköllä sähköautot ladataan, milläs muulla. Kyllä valtakunnanverkosta sähköä piisaa.
c) Ihanko tosissaan – kun Suomessa auton keskihinta on alle neljä tonnia – Mikkonen luulee että ihmiset alkavat urakalla ostaa kymppitonnien sähköautoja pelkästään vihervasemmistolaisen ilmastohysterian nimissä? - Tottakai. Sanoohan sen järkikin, että kun valtio takaa ja mielellään sitten maksaakin, niin tottakai maksamme pikkuautosta 15 donan sijan 40 donaa. Ja 70 donaa maksava halpis-tesla on 2020-luvun Lada 1200. Semmoinen on kohta kaikilla edistyksellisillä. Ja köyhillä.
Noin lausui kaverini Jere. On se Viisas Mies ja perillä vihreästä logiikasta.
- Monet haluaisivat vähentää liikkumisen päästöjään ja vaihtaa esimerkiksi sähköautoon. - Niinpä. Muun muassa valtakunnanvouhka jungner ja muutama muu joka jumalan vouhotuksesta innostuva liikaa rahaa hallussaan pitävä typerys. Itse laskeskelin, että voin kyllä maksaa 15 donan sijasta 20 donaa, kun sillä saan itselataavan hyrysysyn. Litra sadalla vähemmän ja vaivatonta suorituskykyä. Vaihtoarvokin lie parempi, kun vero ja kulutus on pienempi. Sen sijaan 50 donaa lisää, jos sillä saa vain statusarvoa ja nippeleitä ei innosta. Painava auto, joka kiihtyy hirmuisesti muuten vie renkaitakin koko rahalla. Kumma juttu, joka vuosi on jaksettu nillittää autossa kulkevista kamoista, että turhat pois. Vararenkaatkin on poistettu, kun se massan kuljetus maksaa niin. Mutta sitten tonni akkuja ei kuluta yhtään energiaa.
"Mieluummin lapsellinen ja väärässä, kuin aikuinen ja oikeassa." - Todellakin, tuo kuvaa vihreää ajattelua aika osuvasti.
Muuten, tuosta kiveenhakatusta todellisuudesta on kokemusta. 50 vuoden takaa. 70-luvulta, ihan itse havaittuna. Semoinen ero on, että 70-luvulla eivät opettajat olleet vouhotuksessa mukana.
Teatterikorkeakoulun opiskelijat on sitten kopioineet roskaa oikein ameriikasta asti. Mulla olis valtiovarainministeriölle pikku säästövinkki: Lopetetaan teatterikorkeakoulu. Kyllä Nihuantaustan teatterikerho ja Nyhtänköljän kansanopiston teatterilinja riittää täyttämään näyttelijätarpeen. Näyttelijäliittoakin luulisi kiinnostavan ylitarjonnan lopettaminen.
Vieläkö on villihevosia - kyseli joka vokalisti takavuosina. Onhan niitä, mongoliassa. Ja Australiassa, siellä niitä on ihan harmiksi asti. Sitten on puolivillejä, mm. Camarquessa ja argentiinan pust - eiku pampalla. Ja muutamassa muussa paikassa. Suomessa ei. Eikä Vaittinarollekaan taida yhtään kokonaista hepoa mahtua.
”Amen and awomen” - lapsellisuuden, tietämättömyyden ja tyhmyyden ylistys. Kohta kai vaditaan, että VR alkaa myydä womenolippuja.
Pyssymies
Kiitos linkistä SK:n juttuun.
VastaaPoista"Kun opiskelijat lukivat ensimmäistä kertaa musikaalin tekstiä näyttämöllä, ensimmäinen keskeytti Mutakuono-nimisen kappaleen kohdalla. Toinenkin. Kun kolmas ryhtyi lukemaan sanoja, toinen opiskelija keskeytti ja sanoi Hulkon muistikuvien mukaan ”tämä ei nyt ole ookoo”. Yksi totesi tunnelman olevan ahdistava. Muutama alkoi itkeä."
Tuli näistä muutamista teatteritaiteen opiskelijoista semmonen mieleen, että saattaa olla että on aika raskas elämä edessä, näin herkästi menee itkuksi.
Jutussa puhuttiin myös kuinka joillekin opiskelijoille on tärkeää että esimerkiksi kirjoijen kirjoittaja on oikean rotuinen ja oikeaa sukupuolta. Tässähän alkaa tuntea itsensä tuon rinnalla suorastaan suvaitsevaiseksi, koska itse olen valinnut kirjat lähinnä sen takia onko ne mielenkiintoisia ja kiinnostavasti kirjoitettuja. Jos kirja on hyvä, niin sepä on aivan sama kuka sen on kirjoittanut.
Todettakoon että Pirkkala ei ole ainutkertainen tapaus. Kotkan seudulla, upouudessa peruskoulussa, opetettiin lapsille 1970-luvun puolivälin tienoilla, että Neuvostoliiton ydinaseet tuovat rauhan maailmaan. Pirkkalasta ehkä kuitenkin opittiin jotain, tai ehkä siitä että jäätiin kiinni, sillä muistan kyseisten juttujen loppuneen varsin lyhyeen.
VastaaPoistaNe haudattiin pinnan alle osaksi indoktrinaatiota sosiaalidemokraattiseen Suomeen. Ja nyt nämä inhimilliset totuudet ovat jo sen verran vanhoja ja vakiintuneita, että niille ei opettaja uhraa yhtäkään ajatusta. Mitä muuta voisi kermaperseen ihmisarvo muka olla kuin pyhä ja jakamaton?
Ilmeisesti hevoset olisi hänen mielestään kuljetettava Mongoliaan ja Pohjois-Kiinaan. Sieltähän laji on peräisin, ja sen villimuoto, prewalskinhevonen, esiintyy siellä vieläkin, joskin hyvin harvinaisena.
VastaaPoistaMongoliassa talvet ovat vielä kylmemmät kuin Suomessa, mutta silti laji on tullut siellä toimeen. Eri asia kuitenkin, voisivatko tuhansia vuosia kesytettyinä olleiden hevosten jälkeläiset enää tulla luonnossa toimeen missään.
Epäilemättä pahimmasta rääkistään hevoset ovat jo päässeet eroon, kun sotatoimiin ei enää käytetä ratsuväkeä.
Poliisihevosten käyttö kyllä pitäisi kieltää. Siinä joutuu aatteiltaan puhdas mielenosoittaja niin vaikean ristiriidan eteen, kun on eläinrakas, mutta pitäisi harrastaa samalla virkamiehen väkivaltaista vastustamista.
Poista
VastaaPoistaSähköautot ovat haitallisempia terveydelle kuin dieselautot?
”Tulimme siihen tulokseen, että päästöt, jotka eivät tule pakoputkesta, vaan jarruista, renkaista ja tiestä, ovat paljon suuremmat, kuin nykyaikaisten autojen pakokaasupäästöt.”
”Nämä ovat myrkyllisempiä kuin nykyaikaisen moottorin päästöt, jotka tuntuvat olevan keskeisiä tekijöitä ja aiheuttavat sydänkohtauksia, aivohalvauksia ja astmaa epäpuhtauksien lisääntyessä”, sanoo Peter Achten, yksi tutkimuksen tekijöistä, The Timesille.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/zLk4Rb/elbilar-ar-varre-for-halsan-an-dieselbilar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3579878/Electric-hybrid-eco-friendly-cars-air-toxins-dirty-diesels-say-scientists.html
Johan
Sähkötehossa, jos kulutuksen oletetaan olevan tasaista ympäri vuorokauden, Olkiluoto 3:n teho (1600 MW, jos se joskus valmistuu) riittää kyllä lataamaan lähes koko Suomen liikenteessä olevan henkilöautomäärän nykyään toteutuvilla kilometreillä.
VastaaPoistaTässä sähköautohypetyksessä näkisin vaan ainakin kolme isoa ongelmaa. 1. Millä rahalla ja mistä tuotantokapasiteetista kalusto hankitaan? 2. Mistä energia? Siis: 15. tammikuuta 2021 klo 8:25 Helsingissä oli lämpötila -22,8 Celsiusta. Fingridin mukaan sähkökulutus 14459 MW ja tuonti, eli tuotantovaje Suomessa 4854 MW. Siis 33,6% sähköenergiasta tuotiin Venäjältä ja Ruotsista. 3. Pienjänniteverkko, ja erityisesti kerrostalojen liittymäjohdot, sekä pääkeskukset ovat monin paikoin kulutuksen kasvuun nähden alimitoitettuja.
Että ilmastonmuutosta vaan kaikille.
Niin, ja vielä. 2015 ihan poliisi pyysi ilmiantoja alle 6 euron pizzoista.
https://yle.fi/uutiset/3-8374813
Kunnioitettava mutta edesmennyt isoäitini tapasi sanoa ”Tyhmä kun suunsa avaa, ihan hirvittää, että mitä sieltä nyt mahtaa tulla”. Jostakin syystä tämä tulee mieleen näistä Mikkosen ulostuloista. Milloin valkoposkihanhille pitää varata omia peltoja. Milloin polttoaineiden veroja pitää korottaa. Milloin kotitalouksien hiilijalanjälkeä pitää pienentää 70 % . (Paleltukoot mummot mökkeihinsä) Ja nyt, valtion pitäisi mennä takaamaan sähköautolainoja. Ei kulu kahta sekuntia kauempaa hoksata, kenelle tuo on loistava bisnes. Autokauppiaathan tunnetusti antavat uuden auton ostoon mielellään lainoja 0 – 1% korolla. Korkotasoa tuo ei siis alentaisi, mutta saattaisi kyllä jonkun verran nostaa, kun lainanantajalla on niin sanottu valmis ja maksuhaluinen asiakas. Siinä autokauppiaan antamassa lainassa on oikeastaan vain yksi rajoite. Se annetaan vain maksukykyisille eli vain jos kauppias uskoo, että asiakas kykenee ja haluaa lainansa maksaa. Mutta jos valtio ilmoittautuu maksumieheksi, silloinhan moisesta asiasta ei ole huolta. Niinpä sen kalleimman Teslan voi huoletta myydä työttömälle kaverille, joka asuu sossun rahoilla asunnossa, jonka kalustuksen sossu on niin ikään maksanut. Ja se kaveri voi myydä sen Teslan nopeasti edelleen kilpailukykyiseen hintaan. Sitten voi mennä kipin kapin valittamaan, että voi voi voi kun se auto varastettiin ja on ihan pakko saada äkkiä uusi.
VastaaPoistaMuistuupa mieleen satu tynnyrissä kasvatetusta tytöstä. Hän, kuten muistamme, teki asioita aina sokeasti sen mukaan kuin sanottiin, justiinsa ohjeen mukaan, ja tulos oli se mikä oli. Niin siinä käy, kun ulkoa on opitaan kaikenlaisia asioita, mitä opettaja sanoo ja paperille on präntätty, mutta elämänkokemus puuttuu ja järkeä ei käytetä ja ymmärrystä ei ole.
Ilmeisesti Kokoomuksen vihreää siipeä edustava presidentin rouva on tuonut esille sen, että 70 000 tuotantoeläintä kuolee Suomessa vuosittain ja jokainen niistä olisi halunnut elää. Kansalaiset voivat itse kukin kuulemma vaikuttaa siihen, miten eläimiä kohdellaan ja se kai sitten hoituu sitten niin, että lihansyönti lopetetaan ja eläimet kuolevat lopulta kunnioitettuina ja ajattelevina yksilöinä vanhuuteen ja myöhemmin - sukupuuttoon. Pohjanmaalla oli teurastettu oikein urakalla lampaita islamilaiseen tyylin, mutta ko. rouva ei ole pöyristynyt eikä mediakaan juuri noteerannut. Syytteitä eläinrääkkäyksestä tuskin tullaan nostamaan, vai onko kyseinen teurastustapa jo laissa kielletty?
VastaaPoistaEikä nosteta myöskään syytettä kansanedustaja al Taeeta vastaan, näin kerrottiin valtakunnansyyttäjän virastosta tänään. Näin tässä tasa-arvon mallimaassa kohdellaan ihmisiä; al Taee ensin valehteli antisemitistisistä ja homoja arvostelevista kirjoituksistaan, valittiin eduskuntaan, myönsi valehtelunsa ja nyt selviää pään silityksellä kun taas Päivi Räsänen roikkuu löysässä hirressä puolustaessaan kristillistä vakaumustaan. Aina meillä pitää olla rähmällään johonkin suuntaan ja tänä päivänä se on näköjään Mekka.
Hevosten vapauttamisesta hörhöilevät ovat entisten natsien (taas!) kanssa samoilla linjoilla; natsithan tukivat laajasti nykynautarotujen takaisinristeytystä luonnossa liikkuvaksi alkuhäräksi, joka idea sopi hyvin natsipropagandan osana arjalaisvaltion historiaan. Tiedemiehet lyttäsivät ajatuksen mahdottomana ja tieteen vastaisena, mutta se kaikui kuuroille korville. Olihan idea mahtava ja tosiasioiden ei annettu sitä pilata.
Mitähän mielenkiintoista on meille luvassa huomenna? En taatusti joudu pettymään.
Rouva Ano
Tervehdys Patelle Pankavaarasta, Ano1:lle, Toiselle professorille, Seppo Oikkoselle, Ano2:lle, Pyssymiehelle, AaJiille, Rtms:lle, Ano3:lle, Ekulle, Johanille, thinker Dillille, Strix Senexille ja Rouva Anolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPate: Siinähän tuo tilanne tuli hyvin määriteltyä. Ja hevosenlihaa ostetaan meillekin aina kun sauma on.
Ano1: Sama täällä.
Toinen professori: Mainitsemastasi esimerkistä nousisi taivaankorkea joukkorääkyminen ja kyseinen opettaja painostettaisiin tavalla tai toisella pois virastaan.
Seppo & AaJii: Nuo teatteriopiskelijat ovat kyllä loistava esimerkki siitä kuinka ihminen voi vieroittaa itsensä reaalimaailmasta. Minkähänlaisessa kananmunassa ne on oikein kasvatettu?
Ano2: Juuri näin.
Pyssymies: Piru vie, unohdin töpselin. Asiahan on siis aivan kunnossa… Ja sulla oli kaiken kaikkiaan hyviä huomioita. Teatterikorkeakoulua pidän täysin turhana minäkin.
Rtms: Varmasti samanlaisia tapauksia on ollut muitakin mutta tuskin noin suunnitelmallisia.
Ano3: Islannissakin on käsittääkseni villihevosia. Mutta tuhansia vuosia ihmisistä riippuvainen eläin olisi luonnossa vain seisova pöytä pedoille.
Ekku: Joo, siellä Tampereellahan ne takkutukat hakkasivat poliisihevosia lätkämailoilla.
Johan: Kiitos lisäyksistä.
thinker Dill: Tähän voi lisätä vielä huoltovarmuuden. Tavallinen auto liikkuu jos vaan on löpöä tankissa. Jos taas maa jollain ihmeellä muutettaisiin kokonaan sähköautoille niin jos sähköverkko menee nurin niin silloin ei liiku yksikään auto.
Strix Senex: Asia on juuri niin kuin sanot ja isoäitisi viisaus pitää vieläkin kutinsa. Isoäitisi aikaan vaan niistä tyhmistä tuli harvemmin ministereitä.
Rouva Ano: Joo, tiedostavaiston suunnasta kuuluu tuon eläirääkkäysjutun myötä vain syvä hiljaisuus. Täytyy muuten ihmetellä Toiviaisen pokkaa jos se vieläkin jatkaa Päivi Räsäsen vainoamista.
Hei!
VastaaPoistaKun satuin jostain nettisivulta eka kerran tuon konien vapauttamista vaatineen jutun lukemaan, olin aivan varma, että Keijohan se siellä taas naruttaa.. Mahtoiko olla perältäkin ns. keijotusta olla?
tähän talouteen tuskin mitään hypriitti tai sähköllä liikkuvaa rakkinetta hankitaan omana elinaikanani, ei ole haluakaan saati taloudellista mahdollisuutta. Käytettyä ei todellakaan kannata ostaa jos akkujen hinnat ovat nykyisellä tasolla ja muutenkin noitten vehkeiden korjaus ja vakuutusmaksut ovat pilvissä. Perävaunua ei nähtävästi voi kytkeä kovinkaan moneen näistä härpäkkeistä? Ajelkoot junkkerit ym. mun puolesta stadia ympäri niin maan perusteellisesti.
On se vaan niin, että ei sitä ihmisen typeryyttä voi koskaan aliarvioida liikaa, mutta mitä pahaa me ollaan tehty, että tuollaiset päättäjät olemme ansainneet?
Ihmettelee Sepi
"Tähän voi lisätä vielä huoltovarmuuden."
VastaaPoistaSiinäpä se. Viranomaispäätöksellä käyttöönotettavaa tehoreserviä on vain 611 MW. Hiililaude on käytännössä tapettu. Meri-Pori 440 MW:n teholla vielä tuossa reservissä sinnittelee.
Jäi tuosta 15. tammikuuta tilanteesta vielä tuulivoiman osuus pois. Sitä tuotettiin 282 MW, kun asennettu asennettu teho lienee lähes kymmenkertainen (2500 MW?).
Lauhoja talvia ja ilmastonmuutosta tässä täytyy toivoa.
Tervehdys Sepille ja thinker Dillille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaSepi: Mainiolle Keijo Kaarisateelle taitaa käydä niin kuin Pahkasika-lehdelle aikanaan. Todellisuus ajaa oikealta ohi. Ja noin yleensäkin yhdyn ihmettelyysi.
thinker Dill: Totta. Yleensäkin huoltovarmuuteen taidetaan suhtautua ”jos nyt ei mitään kumminkaan tapahtuisi”-metodilla.
Iltaa Ykä.
VastaaPoistatässä tapauksessa "vasemmalta ohi"
ei mulla muuta, suurta ajattelijaa Stubbia lainatakseni ;)
Sepi
Näin tässä joku aika sitten kuvan sähköautojen latausasemasta. Taisi olla oikein kaliforniasta, tuosta tuuli- ja aurinkovoiman ihmemaasta. Semmonen ison peräkärrin kokoinen, miehenkorkuinen dieselagregaatti ja siinä sitten se laturi kiinni.
VastaaPoistaNyt kun muisti palailee, tuli mieleen lada-ajoilta, kun kuljetin talvisn sepelisäkkiä takakontissa. Niin minua valistettiin sen sepelisäkin lisäävän kulutusta ihan hirmuisesti. 40Kg oli painoa säkillä*. Paljonkos painaa sähköauton akku? Tai lataushybridin? Ei taida riittää 40Kg. Edellisen kevythybridin akku oli lentolaukun kokoinen, eikä itselataavankaan akku ole paljoa kummoisempi. Ja painaa ihan varmasti vähemmän kuin teslan akku.
Rekisteriotteeseen on käyttövoimaksi merkitty "Bensiini", vero menee sen mukaan. Veroylläriä ei oikein voi muutamaan vuoteen tulla. Ja niin kauan kuin bensaa on saatavilla, kulkee hyrysysykin. Laskin huvikseni, että perämoottorin, ruohonleikkurin, lumilingon, yms. jerrykannuja mulla on noin 60 litraa. Sadalla litralla kulkee varovaisella ajolla auto kauan ja kauas.Yrittämättä 2000 km, pihistämällä lähemmäs 2500 km. kauaskos kulke tesla lataamatta, oikeasti. Tankillisen pumppaamiseen riittää kaksi minuuttia sähköä, kuinkas pitkään pitikään teslaa ladata, että akku on täynnä? Ei taida edes 20 minuuttia piisata. Eikä tunnissakaan ole paljoa tullut matkaa lisää.
*Säkin paino yhdistettynä sisällön harkittuun levittämiseen takasi liikkeellelähdön kelillä kuin kelillä, koska ja mistä vaan talvella.
Pyssymies
Jos hevosia ei enää tarvita raveihin tai mihinkään muuhunkaan hommaan, on edessä matka teurastamolle. Tai saunan taa. Yhdessä heposukupolvessa sukupuutto joka tapauksessa, eihän niitä toki huvin vuoksikaan saa pitää vankeudessa. Eihän?
VastaaPoistaPyssymies
Tervehdys Sepille ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaSepi: Jep. Vihervasemmalta.
Pyssymies: Kaiken kaikkiaan hyviä huomioita. Ja sen bensa/diesel-auton tankkaa tosiaan max kahdessa minuutissa. Mitä hevosiin tulee niin raviurheiluhan on sen hevosen pitänyt meillä pääosin hengissä. Työhevosia kun ei enää pahemmin tarvita. Onhan se ratsastusharrastus tietysti.
Voi Yrjö Yrjö, nyt menit halpaan ja latelit junteilta ja öljymiehiltä opittua luikuria sähköautoilusta.
VastaaPoista1) "Autojen keskihinta neljä tonnia" - Suomessa myydään yli 100 000 uutta autoa joka vuosi. Jollakin kansanosalla, kenties sillä, joka käy ihan oikeissa palkkatöissä ja hoitaa raha-asiansa mallikkaasti, on varaa ostaa uusia autoja. Suosituin malli oli Skoda Octavia, joka maksaa nytkin yli 24 000 euroa halvimmillaan. Joten eipä aleta köyhistämään suomalaisia syyttä. Kyllä täällä on uusien autojen ostajia jatkossakin, joilta niitä kymppitonneja löytyy joko taskusta tai vaikkapa 10v lainan muodossa.
2) Sähköä riittää. Aivan kuten kaikkia bensiini- ja dieselautoja ei tankata joka yö tai päivä yhtäaikaa, niin sama pätee sähköautoihin. Vai kuvittelitko, että niiden pelkkä olemassaolo kaataa sähköverkkomme!? Latausinfrastuktuurin rakentaminen on halpaa verrattuna polttonesteiden jakeluun. Meillä on jo valmis sähkönjakeluverkko, vain loppuosuuksia pitää vahvistaa, mikäli haluamme runsasta teholatausta. Tähän tuskin tulee edes tarvetta, jos yön aikana lataamalla, tai päivällä työaikaan, saa +100km, niin se riittää useaksi päiväksi suomalaisten keskimääräisillä ajoilla.
3) Valtion osittainen takaus sähköautoon on erittäin järkevä veto, selitän asian:
3.1) Liikenne toimii nyt fossiilisilla polttoaineilla.
3.2) Suomessa ei ole omia fossiilisia energiavaroja.
3.3) Suomessa ei valmisteta autoja, kokoonpanoa kyllä on yhdessä paikassa.
Joudumme siis ostamaan sekä autot että niiden tarvitseman energian ulkomailta. Erittäin huono diili kansantalouden ja vaihtotaseen kannalta. Poltamme rahaa kirjaimellisesti taivaan tuuliin ja saamme vaihtokauppana huonolla hyötysuhteella tuotettua liike-energiaa.
Ei ole järkevää jatkaa samalla linjalla, jos vaihtoehtoja on. Mikäli valtio nyt takaisi vain erotuksen, joka on täyssähkö- ja polttomoottorimallien ero, eli ei mitään "Takaamme sinulle 100 000 euron Teslan tai Porchen" -sekoilua, niin jokainen näin liikenteeseen saatu sähköauto alkaisi heti parantaa kauppatasettamme. Valtion rahoitusriski olisi mitätön.
Fossiilisia polttoaineita ostetaan sisään n. 8 miljardilla eurolla vuodessa, vai oliko se jo 12 miljardia euroa? Tuosta summasta n. 2 miljardia euroa poistuu mäntämoottorien kautta taivaan tuuliin. Eli yhtä hienoa, ellei hienompaa rahankulua kuin haittamaahanmuutto.
Tämä ei saa jatkua! Tuotetaan mieluiten itse sähkö ja käytetään pitkäikäisiä sähköautoja, jotka eivät vaadi likimainkaan samaa määrää huoltoa kuin polttomoottoriautot. Näin saamme vapautumaan rahaa muuhun järkevään kulutukseen, kun ei tarvitse ostaa niitä tuhannen euron remontteja alati rikkoutuvan fossiilitekniikan ylläpitoon kerran vuodessa, tai useamminkin.
Haittamaahanmuuttajia emme voi ajaa väkisin ulos maasta, mutta kansantaloudelle erittäin haitalliset fossiiliautot meidän kuuluu laittaa surutta paaliin.
Meidän perheen lukiolainen on kertonut useasti kuinka opettajat propagoivat avoimesti poliittisia agendojaan. Erityisen innokas kuuluu olevan yksi vihreä tai ainakin vihervasemmistolainen naisopettaja, joka opettaa mm. yhteiskuntaoppia.
VastaaPoistaErikoisen paljon herättää tunteita henkilöauton käyttövoima,minulle henk koht asia on aika lailla se ja sama.
VastaaPoistaSen verran kuitenkin voi täsmentää,että 2020 Suomessa myytiin noin kymmenen tuhatta dieselautoa ja tänä vuonna niitä myydään paljon vähemmän.Että jos puhtaasti naftalla kulkevan kiesin haluaa,miin kannattaa ostaa nyt,viimeistään ensi vuonna,siis jos uuden haluaa.Voi nimittäin olla,että 2022 niitä myydään todella vähän ja jotkut liikkeet eivät vaivaudu niitä pitämään myynnissä kun kukaan ei osta.
Useampi valmistaja on ilmoittanut EUn,Kiinan ja Kalifornian osavaltion pakottamana,että puhtaasti fossiilisten valmistaminen loppuu 2025,Volvo aikoo lopettaa jo 2023.Iso-Britannia,Hollanti,Ruotsi ja ainakin Norja ovat ilmoittaneet kieltävänsä pelkän fossiiliautoilun eri aikatauluilla
Täytyy nyt muistaa,että keskimääräinen ajosuorite on länsimaissa ja kiinassa vajaat 100 kilsaa päivä,pakkasista ei tarvitse välittää ja hevoskärryä ei vedetä.Toyota tuo ensi vuonna täyssähkö Hiacen,sillä pääsee jotain 200 kilsaa latauksella asfalttitietä sulassa kelissä.Nyt joku huutaa,että entäs nejoiden täytyy vetää telikärryä Somerolta Kajaaniin joka päivä 25 asteen pakkasissa?
Heille Toyota ja muut autonvalmistajat vastaavat:Ei vois vähempää kiinnostaa,tutkimusten mukaan keskimääräinen ajomatka keski-euroopassa om 45 kilsaa.Niille markkinoille Toyota tekee pakettiautonsa.
Mitä lataukseen tulee ja sähkönhintaan,niin totta mooses valtio tarvitsee sen 8 miljardia minkä ajoneuvot tuottavat,eli sähköstä luultavammin tehdään kaksihintaista,autosähkö on kalliimpaa,paljon kalliimpaa.
Lataus taas,jos lataukselle on kysyntää,niintulee tarjontaa.Ja onhan meillä aikaa,Suomessa nykyisillä autoilla ajetaan vielä 10-15 vuotta,että veikkaisin ettei sähköautot edes koske kaikkia tänne kirjoittavia.Eiköhän latausongelmat ratkea jollain tavalla ensi vuosikymmenen alkuun mennessä,jos ei muuten niin hinta hoitaa.Sellainen mitä tarvitaan enemmän kuin tuotanto on,niin ei kai tarvitse sanoa kuinka hinnalle käy.
Ehkä tulevaisuudessa köyhät eivät autoile,ainakaan Suomessa.Saattaa hyvinkin olla näin,koska sosiaalitukiyhteiskunta loppuu samoihin aikoihin kuin pelkkien polttomoottoriautojen tuotanto.Jokainen kustantaa autoilunsa itse.
Tervehdys Toumasholle, Anolle ja klovalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaToumasho: Toi oli mainio. Keijo Kaarisadetta parhaimmillaan.
Ano: Tällaisia opettajia varmasti löytyy eikä kukaan uskalla panna heille hanttiin. Kertoo ajastamme.
klova: Me vaan eletään täällä pohjoisessa. Täälläkin tarttee jotenkin elää. Ja sosiaalitukiyhteiskunta loppuu jossain vaiheessa kun siihen ei ole enää varaa. Se on totta.
Kiitos uutisesta ja vahvoista näkemyksistä Ykälle ja veljille (rohkean niin sanoa).
VastaaPoistaTaloyhtiöni on pieni, ja sähköautolatausystävälliseksi muuttaminen samoin kuin hiilineutraaliksi yms. hömpötyksineen maksaisi maltaita. Eiväthän tällaiset sekopäistöä haittaa, koska harhat ja unelmat menevät kaiken ohi.
Joskus toivon, että olisin yhtä hullu. No, katsotaan miten kuntavaalit menevät. kepuliaanoille toivon reipasta syöksykierrettä.
Tässä hiljan oli artikkeli kauppalehdessä, verrattiin sähköauton latausta bensa-auton tankkaukseen. Sitä bensa-autoa "ladataan" 38 000 ampeerin virran veroisella bensavirralla. Noin 2400 kertaisella teholla sähkölaturiin verrattuna. Kahdessa minuutissa 600 - 800 km toimintamatkaa. Tästä syystä niitä autoja ei tarvitse tankata joka yö samaan aikaan.
VastaaPoistaVoi olla, että hiacen keskimääräinen ajosuorite on 45km Keski-Euroopassa. Suomessa se lie jotain muuta. Keskimääräistä pitempi ajosuorite tarvitaan keskimäärin joka toinen päivä. Hiace painaa pienelläkin lastilla noin kaksi tonnia, tyhjänä puolitoista tonnia - työnnä sitten joka toinen päivä se kotiin lataukseen, vaikka ihan vaan 100 metrin päästä. Hyvin kauwan sitten, kun ajelin hiacella ihan työkseni vaihteli päivittäinen matka 40 - 400 - 800 km välillä. Joka päivä ei tarvinnut tankata, eikä tankkaamiseen mennyt todellakaan tunteja kerrallaan. Selvyyden vuoksi: Se hiacella ajelu ei ollut päätyö, sitä hiacea tarvittiin enimmäkseen työkohteeseen pääsyyn, kamojen kuljetteluun ja tukussa käyntiin.
Suomessa ei ajeta uusilla autoilla, ei edes uutena ostetuilla autoilla. Ajossa olevan autokannan keskihinta on se neljä tonnia. Siis, sen verran on siihen autoon sijoitettu noin keskimäärin. Keskimääräinen autoilija ei voi tai halua sijoittaa autoonsa kymppitonneja. Ajatus kymmenen vuoden autolainasta on järjetön, valtiontakaus ei asiaa miksikään muuta. Vaikka valtio maksaisikin lainan, esimerkiksi työttömyyden sattuessa menisi luottotiedot kuralle - kuka osaa varmasti tietää, ettei kymmeneen vuoteen joudu työttömäksi. Kuka tiesi vuonna -00, että nokia on ihan kohta kuralla? Kuka tiesi toissavuonna, että Kaipola lopettaa?
Sähkönjakeluverkko valmis sähköautoiluun? Ihan vaan viimeinen metri puuttuu - niinpä mutta se metri maksaakin eikä ole ihan helppo nakki. Iso osa autoista on kadunvarressa tai parkkipaikalla yönsä - kuka sinne sähkön toimittaa? Ja millä hinnalla. Omakotitalon pihaankaan ei ole ihan halpaa ja helppoa järjestää sitä latauspistettä. Pitää kasvattaa pääsulakkeiden kokoa - maksaa sitten lisää joka kuukausi. Ja vedättää sähkötaululle ja taululta piuhoja. Ja hommata se latausasema tai ainakin ulkopistorasia.
Muistakseni ruotsin piti laittaa jo aikoja sitten ydinvoimalat kiinni ja vuonna 2020 piti olla jo lopetettu fossiilisten polttoaineiden käyttö liikenteessä. Kuinkas kävi? Noinkohan autoilu muuttuu kokonaan sähköiseksi äkkiä tai edes koskaan. Muuten: Kivihiilellä käyviä kuorma-autoja on briteissä edelleen liikenteessä, museoautoja joo-o. Mutta kumminkin viimeiset otettiin käyttöön 50-luvulla.
Pyssymies
Olisin hieman skeptinen tuohon nimimerkki Klovan toteamukseen, että "Jokainen kustantaa autoilunsa itse". Onhan niin, että lähinnä kantasuomalaiset veronmaksajat kustantavat tänne Suomeen haalitun ja muutoin saapuneen maahanmuuttajan auton, hinta yleensä noin 3.000 - 6.000 euroa, ja autoilun sossun kustantamana täydentävänä ja ehkäisevänä toimeentulotukena. Miksi tämä ei jatkuisi entisellään? Voisiko tuohon kehitykseen saada vaikkapa kuntavaalien jälkeen muutoksen? Muistetaan siis äänestää kunnallisvaaleissa Suomi takaisin.
VastaaPoistaTuollaisista tuista ei kantasuomalainen päässe osalliseksi, joten kyseessä on jo pitkään jatkuneen konsensuspolitiikan harjoittama syrjintä, rasismi ja viha kaikkien niiden lakipykälien, mm. Suomen perustuslaki, lisäksi kantasuomalaista kohtaan ja maahanmuuttajan eduksi. Juuri muutama päivä sitten eräskin hyvin tummaa orvaskettä omaava kurvasi suomenomistajan elkein perheinensä paikalliseen Prismaan ostoksille, joita vähävaraiset kantasuomalaiset eivät tänä päivänä kykene tekemään, mutta jotka kollektiivisesti on pakotettu kustantamaan tämä Michaela Mouankin kolmion pahin lopputulema: kansanmurha. Sillä hidasta, mutta varmaa kansanmurhaan verrattavaa historianpolkua Suomi taitanee tätä menoa käydä. Muistetaan siis äänestää kunnallisvaaleissa Suomi takaisin.
Nyt kun korona jyllää hallituksemme mukaan niin pirullisen ankarasti, että sen vuoksi koko Suomi täytyy laittaa kiinni, niin ei voisi enempää korostaa kaksinaismoralismia, kun erään paikallisen kuntosaliketjun ikkunassa kaksi hyvin tummaa afrikaanoa ja yksi itämaantietäjä suorittivat aerobista harjoitustaan. Muutoin kyseinen kuntosali näytti varsin hiljaiselta. En olisi yllättynyt, josko noidenkin "Suomen pelastajien" kuntosalikortit olisi kustannettu verovaroista. Koska Suomeen täytyy saada maahanmuuttajia. Muistetaan siis äänestää kunnallisvaaleissa Suomi takaisin.
Suomen Pekin-Peter jaksaa yllättää:
https://www.suomenuutiset.fi/angry-birds-pelin-kehittajan-uusi-bisnes-rahastaa-kuntia-tuomalla-aasiasta-suomeen-opiskelijoita-kulut-lankeavat-veronmaksajille/
No, Virolahdelta kuulunee kummia:
https://yle.fi/uutiset/3-11755811
Demareiden, joilla on aina käsi veronmaksajan taskussa valmiina ryöstömään veronmaksaja ja rikastuttamaan sillä kaverikapitalismin kukkasia kantasuomalaisen aseman vastaisesti ja laeista piittaamatta, vastaehdotus ei mennyt läpi. Tuo on kokonaisuudessaan sen verran erikoinen kuvio, jota on Suomen Uutisissa selostettu sen verran hyvin, etten lisää siihen nyt mitään. Muistutan kuitenkin vielä, että muistetaan siis äänestää kunnallisvaaleissa Suomi takaisin.
Poliisin johto on nuhdellut konstaapelia kun peukutti maamme parlamentaarista demokratiaa ylläpitäviä kansalaisia?
VastaaPoista"Vanhempi konstaapeli on ollut Joensuun Perussuomalaiset -facebook sivuilla julkaistussa valokuvassa kahden muun henkilön kanssa. Taustalla on ollut teltta, jossa on Perussuomalaiset puolueen tunnus. Virkapuvussa ollut poliisimies on kuvassa olevien henkilöiden kanssa ollut peukalot pystyssä eli niin sanotusti peukuttanut."
https://yle.fi/uutiset/3-11748503
Mutta ehkä ehdokkaat olivat liian kalpeita (BLM) kannatettaviksi?
https://yle.fi/uutiset/3-11438280
PS.
Tuosta alimman kuvan (video) sormimerkistä tulee jotain muuta mieleen kuin sydän? :D :D :D
https://yle.fi/uutiset/3-11382649
Tuosta 2-kohdan värikuvasta saisi hyvän meemin jos osaisi. :D
VastaaPoistaRajaus nuorista neidoista kuvassa ja siihen teksti:
- Tällaisia he olivat. Nuoria, kauniita ja viattomia.
Sitten zoomaus oikeaan alakulmaan:
- Tällaisia heistä kuitenkin tuli.... Vanhoja, rumia ja katkeria.
- Sponsored by Son Lönssonin Genitaalihiekkatehdas
PS. Ehkä tätä ei kuitenkaan kannata julkaista? :D
Tuosta Nimettömän mainitsemasta opettajien poliittisen agendan propagoinnista:
VastaaPoista- Kuulin taannoin että erään ei-rannikkokaupungin ala-asteen opettajan (vihreä kunnallispoliitikko) tapana oli (ja on edelleen?) lähettää oppilas rehtorin puhutteluun jos jätti kouluruokaa syömättä ja laittoi sitä biojäteastiaan.
Norjassahan täyssähköautot taitavat olla jo enemmistönä uusien autojen myynnistä.Maa hyvin samankaltainen ja monin osin topografiikalta vielä hankalampi kuin Suomi.En ole asiaa seurannut,että kuinka he pärjäävät Tesloilla tuntureissa.Ilmeisesti kohtuullisesti kun niitä niinkin paljon ostavat.
VastaaPoistaJa juu tiedän,suurinpia syitä ostointoon on verotuki.Mikä muuten Suomessakin alkaa olemaan huomattava,käyttömaksun ero vanhemmalla dieselillä ja uudemmalla hybridillä on aika huomattava vuodessa.Saati sitten täyssähköautolla.
Kaikille kommentoijille sanoisin,että kirjoitin oman mielipiteeni siitä mitä tulee tapahtumaan jo ihan muutaman vuoden kuluessa keski-euroopassa ja Suomessakin väistämättä hieman pidemmällä aikavälillä uusien autojen myynnin osalta.Onko se oikein väärin tai jotain muuta,siihen en jaksa ottaa kantaa,koska se tulee tapahtumaan.Ihan jo sen takia,että niitä pelkkiä polttomoottoriautoja ei kukaan valmista,sellaista mitä ei tehdä on hankala ostaa.
Itse ole miettinyt kuinka voin esim sijoittamisessa hyötyä autoilun suuresta muutoksesta.Kyseessä on kuitenkin suuri,käänteentekevä muutos.Samankaltainen kuin esim IT-sektorin läpimurto.
Tervehdys Pinlaarenille, Pyssymiehelle, Juha Kivelälle, Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle ja klovalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPinlaareni: Kiitokset, veli. Meidän talo on samanlainen. Ja oikein hyvin siellä ollaan pärjätty.
Pyssymies & klova: Tulevaisuutta on hankalaa ennustaa mutta kyllä Pyssymiehen kommentit pitävät paikkansa. En usko itse siihen että polttomoottoriautot häviäisivät vielä pitkään aikaan.
Juha: Tuo pyhäksi lehmäksi nostettu kankkulan kaivo vie suomalaisilta niin paljon rahaa että valtiohallinnolle siitä summasta puhuminen on tabu.
VNV:
Viesti1: Joo, poliisilla ei saa olla julkisia poliittisia mielipiteitä. Elleivät ne ole niitä oikeita mielipiteitä.
Viesti2: Kyllä kannatti julkaista. Paremmat kuvankäsittelijät saisivat tuosta aikaan mainion pläjäyksen.
Viesti3: Mahtaa rehtori olla muuten jo aika kyllästynyt niihin puhutteluihin.
Juu, nyt näyttää siltä, että sähköautot tulee. Ihan hiljattain näytti siltä, että pikkudieselit valtaa maailman. 90-luvun alussa näytti siltä, että adiabaattinen*, keraamisista komponenteista värkätty diesel on tulevaisuuden voimanlähde. Ei kovin kauan sitten nelipyöräohjaus näytti valtaavan autot.
VastaaPoistaNyt olisin valmis veikkaamaan hybridien puolesta. Sähkövärkit on yksinkertaista tekniikkaa, kun ne on kerran keksitty ja rakennettu. Esmes hybridihyrysysyni käyttää jo toisessa sukupolvessa Atchison-sykliä polttomoottorissaan. Siis huonosti kiihtyvää, nuukasti polttoainetta käyttävää sykiä. Onnetonta alakierrosvääntöä paikkaa hirmuisesti vääntävä sähkömoottori. Oikeasti, äkkinäinen kaasunkäyttö saa vetävät pyörät vinkaisemaan asfaltilla. Kesällä. Huvittaa, että mokoma koppimopo on ärhäkämpi kuin parilitrainen GTI liikkeelle lähdettäessä. Siis automaatti vinguttaa vahingossa renkaitaan, ihan yrittämättä. Ajossa muutos Atchison-kierrosta nelitahtisuuteen sujuu hyvin sähkömoottorin tukiessa, tämä mahdollistaa saman moottorin olevan pihi ja kumminkin nöyrä vetämään ja hyvä kiihtymään. Sitä mukaa kun akut kehittyy / halpenee lisääntyy pelkällä sähköllä ajettavissa oleva matka. Mutta voi olla, että akkuihin liittyy vielä ennalta näkemätön ongelma, voi olla ettei.
Kahdeksankymmenluvun tekniikalla tulevaisuus näytti kuuluvan yhdistelmälle: pieni vakiokierroksilla käyvä diesel, generaattori, kohtalainen akku, tehokas sähkömoottori. Huippua 160+ km/h, Matkavauhti, siis pitkän matkan keskinopeus 80km/h, kulutus 1l/100 km.
*Jäähdytystä vaatimaton, siis hukkalämmötön. KVG.
Pyssymies
Tuo Atkinson (ei Atchison) on täyttä kusetusta, jolla valmistajat yrittävät nöyristellä diesel-vihaajia. Jos Atkinson-kierrolla toimiva moottori olisi taloudellisin, niitä näkyisi raskaassa kalustossa, vetureissa, laivoissa. Vaan eipä näy.
VastaaPoistaMuutenhan kaikkein järkevin kompromissi nykytekniikalla olisi dieselpistokehybridi sillä varaumalla, että voimansiirto on kokonaan sähköinen eli esimerkiksi toteutettu napamoottorein. Nykyhybridit ovat epäoptimaalisia.
Tervehdys Pyssymiehelle ja Trilisserille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPyssymies: Vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä hypetettiin sitä polttokennomoottoria mutta siitä ei ole aikoihin kuulunut mitään.
Trilisser: Tähän ei riitä minulla tietotaito riitä kommentoimaan yhtään mitään.
Erikokoisiin kulkineisiin sopii erilaiset moottorit, en muista montaakaan dieselmopoa nähneeni, kaksitahtibensalla käyviä vetureitakin on kai aika vähän.
VastaaPoistaisot moottorit on dieseleitä, ne käy mahdollisimimman tasaisilla kierroksilla, täydellä teholla, pitkään, vaikka kaksi viikkoa laivakäytössä yhtä soittoa. Polttaa esmes raskasta polttoöljyä, raakaöljyä esilämmitettynä. Henkilöautoihin tankataan jotain juoksevampaa polttoainetta. Henkilöauton moottoria pitää pystyä säätämään, sen ei tarvitse tuottaa kovinkaan korkeaa tehoa koko ajan. Mutta välillä pitää ja välillä ei. Semmoiseen keskivähäisen tehon - tasaisen ajoon - tuottoon tuo A-sykli* sopii, kun samasta moottorista pitää saada suuri teho tarvittaessa. Toinen sopiva konsti on sylintereiden lepuutus.
Dieselmoottori on ongelmissa typen oksidien ja hiukkaspäästöjensä kanssa. Tuo 1 l / 100 km oli muuten toteutettu pikkudieselillä, 80-luvun tekniikalla. Yksipyttyinen, vakiokierroksilla käyvä putkutin. Tehonsäätö mallia_ päällä - pois. Energiatehokkain toki diesel olisi.
Napamoottori lisää jousittamatonta massaa, niin kauan kuin moottorilehtiä kiinnostaa ajo-ominaisuudet ja urheilullinen ajo, ei oikein saavuta suosiota. Vetoakseli ei muuten maksa ihan kauheasti, eikä vaadi kummoistakaan ylläpitoa. Tasauspyörästökin on jo vanhaa tekniikkaa, eikä sen saaminen toimivaksi vaadi erityistä osaamista. Eikä sen toimintaan iske ohjelmistobugi.
Jos aiotaan myydä autoa, se ei saa olla liian radikaalisti erilainen kuin muut, siksi ei suurta kertamuutosta kannata tehdä. Bensalla käyvä hybridi on sikäli etevä, että verokohtelunsa ei eroa muusta bensa-autosta, ladattavan hybridin verotukseen kun voi iskeä ajosähkövero tms. kataluus. Dieselhybridissä on dieselin ja sähköauton riesat & riskit jos kohta edutkin.
Ladattavaan bensahybridiin en päätynyt koska sen lataussysteemin hommaaminen olisi tullut liian kalliiksi ja verotuskohteluansa hieman epäilin. Ja työpaikan päähän sitä latausta ei olisi saanut tolkullisesti, mökillekin olisi tarvinnut liikaa säätöä - 10a löytyy, 16a olisi vaatinut ainakin sulakkeen vaihdon, mahdollisesti paksumpaa johtoa. Työpaikan latausmahdollisuudesta muuten pitää maksa veroa, joka ainakin lyhyellä työmatkalla on ylisuuri.
60-luvulla tiedettiin wankkelin syrjäyttävän tyhmät edestakaisin nylkyttäjät. 70-luvulla muuten tiedettiin turbiinin syrjäyttävän mäntämoottorin. Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen.
*Atkinson/Atchison - olen törmännyt kumpaankin kirjoitustapaan, enkunkielisten lähteiden oikeinkirjoitus on aina välillä horjuvaa. Aina Lathi-pistooleista alkaen.
Pyssymies
Ei, kyllä se on nimenomaan Atkinson-sykli;
VastaaPoistaAtchisson-syklihän on se, joka tätä pyörittää:
https://www.youtube.com/watch?v=WOoUVeyaY_8&t=10s
Ja tulosta syntyy!
Tervehdys Pyssymiehelle ja Qroquius Kadille & kiitos lisäyksistä. Kun tuo FPS Russia oli tuossa linkkinä niin laitetaanpa Kalashnikovilla tehtyä aamiaista:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=4Ovyeoyl29I
A-sykli - jummalare määhän oon tommosta iteki käpistelly. Ameriikan ihmemassa, destruktive deviceä - 200 taalan lisäveron väärtiä värkkiä. Ampuun en päässyt, kun menimme liian myöhään ihmettelemään meteliä naapuriradalle. Oli jo kaikki hylsyt tyhjiä.
VastaaPoistaPitäiskö perustaa AA-kerho, autossa ilman h:ta ja käpistellyt haulikkoa, jossa se h? Vai oliskos se ampuminen oltava suoritettuna. Pahus.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Tuollaista tykkiä olis kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan.
VastaaPoistaDieselin hiukkaspäästöt ovat suuri myytti. Nimittäin jos asiaa pohditaan ihmisten keuhkojen kannalta. Näet asia on niin, että diesel tuottaa toki enemmän hiukkasia massalla mitaten. Mutta, jutun juju piilee matikassa (ei kalassa). Hiukkasethan ovat karkeasti ottaen pyöreitä, ja jos läpimitta kaksinkertaistuu, niin tilavuus ja massa 8-kertaistuu. Diesel tuottaa juuri näitä isompia hiukkasia, mutta nämä isot hiukkaset eivät päädy keuhkoihin, koska ne pysähtyvät viimeistään nenässä. Kipinäsytytysmoottori taas tuottaa pienempiä hiukkasia, jotka päätyvät keuhkoihin ja pysyvät siellä.
VastaaPoistaTämä asia on muuten ollut tiedossa jo pitkään ja sitä on opetettu mm. lämpövoimatekniikan opinnoissa. Mutta kansalle sitä muisteta kertoa. Ja niinpä diesel on saatanasta.
Se mitä mitataan ja miten on poliittinen päätös. Dieselin hiukkasia vai sähköauton jarrujen päästöjä. Dieselin maine meni päästömanipulaatiaskandaalissa, ainakin viideksi vuodeksi. Kohta vouhkataan jostain muusta.
VastaaPoista70-luvun alun luotoliiton lehdessä kerrottiin dieselin päästöjen olevan lannoitetta kasvelle - siis typen oksideja. Ihan totta, on ne sitäkin, lannoitteita. Tai typpihapon esiastetta, ihan mitä halutaan nähdä.
Takavuosina mansessa hämeenkadulla oi koko ajan mustaharmaa pilvi leijumassa, nämä saasteettomat ja ihqut bussit kun jyräsivät. Kyllä sitä nokea tuli räittyä aika syvältä, ei nokkaan kaikki jäänyt.
Diesel saadaan puhtaaksi, vaati polttoainen kulutuksen ja hieman heikomman suorituskyvyn hyväksymisen. Niin, ja hiilidioksidin, tuon maailmanlopun supermyrkyn tuoton hyväksymisen. Se dieslelskandaali koski siis kulutusta ensisjaisesti ja tehoa toissijaisesti. Päästöjä lähinnä bonuksena mutta se poisti pikkudieselit markkinoilta - kuka hyötyi?
Mitä muuten tulee katalysaattorista ulos?
Pyssymies
Tervehdys, Trilisserille ja Pyssymiehelle ja kiitos hyvistä lisäyksistä. Dieselhän on nykyisin saatanasta uskonnollis-hysteerisin perustein.
VastaaPoista