tiistai 11. toukokuuta 2021

HYVÄT, PAHAT JA MONIKULTTUURISET AUTOT

Valtamedia näyttää jatkuvasti hyviä esimerkkejä kaksinaismoralismistaan. Ja Helsingin Pravda on siinä etunenässä. Niin kyseinen aviisi kuin valtamedia yleensäkin on vihervasemmistolainen ja sille yksityisautoilu on Herrasta Perkeleestä. Jos joku tai jotkut suomalaiset esittelisivät nopeita ökyautojaan niin sehän olisi rahvaanomaista elvistelyä ja maailmaa tuhoavaa ympäristörikollisuutta. Sitä ympäristörikollisuutta kun on jo se kolmen tonnin käytetty Nissan jota ilman tavallinen suomalainen ei pärjää. Vain julkinen liikenne ja sähköauto ovat halal. Suomalaiselle.

Mutta kun mukaan tulee etnisesti edistyksellinen elementti eli asialla ovat Suomessa asuvat Kosovon albaanit niin asia muuttuukin aivan toiseksi:

BMWi8 hinta käytettynä äkkikatsomalla 66.000 – 119.000 euroa.

Asiaa koskevan kirjoituksen (kiitos Hommaforumille) otsikkona on komeasti Kauniit, nopeat ja kalliit ja jatkuu että Suomen kosovolaisille auto on toinen koti, sanoo Fatos Elshani, 32. Laitetaanpa muutamia otteita Pravdan jutusta:

- Sylejmanin mukaan ”melkein jokaisella” kosovolaisella perheellä on Suomessa hieno auto.

- ”Ei sitä nyt voi ihan millä tahansa ajaa.”

- Näyttävä auto on Shaqirin mukaan merkiltään joko BMW, Mercedes-Benz tai Audi. Ja kyllä, kosovolaistaustaisten autorakkaudessa taitaa olla vähän kyse myös statuksesta.

- Autot ovat nimenomaan kosovolaistaustaisten miesten ”juttu”. Vanhemmat saattavat perhesyistä tyytyä farmarimalleihin, mutta erityisesti nuoremmat hakevat autoiltaan näyttävyyttä. ”Siinä se ego sitten kasvaa”, Shaqiri nauraa.

- Fidaim Peci ajaa vuoden 2019 mallista BMW:tä. Malli on M5 F90. Auto näyttää itseasiassa melko tavalliselta mutta on Fidaim Pecin mukaan ”nopein neliovinen sedan”. Samaa vakuuttaa Porvoossa asuva Shkelzen “Xeni” Bucolli, 36. Hänen perheessään hienompi auto on urheilullinen Audi TT Quattro vuodelta 2005. Bucolli ajaa nelivetoisella, 224-hevosvoimaisella autollaan esimerkiksi töihin, mutta ajeluille pääsee myös koko perhe.

Kun tavallinen suomalainen joka ajaa sillä kolmen tonnin käytetyllä autollaan jota sekä valtakoneisto että valtamedia pitävät ympäristörikoksena hän saattaa – perustellusti – tuumailla että kyseinen Pravdan juttu on lähinnä preussilaista vittuilua. Toisaalta hän saattaa ajatella että oliskos toimittaja sittenkin piilonuiva?

Kyseistä autoa löytyi käytettynä äkkiseltään kaksi. Hinta 170.000 – 180.000 euroa. Suomalaisen keskipalkka on jotain 30.000 vuodessa. Hyvin pojat tienaavat. Uusia Fazereita, Pauligeja, Stockmanneja ja Gutzeiteja? Varmaankin he työllistävät paljon suomalaisia?

Laitetaan vielä kirjoituksesta eräs juttu:

Auto on myös tärkeä osa jokakesäistä vierailua kotimaahan.

”Kesällä Kosovossa näkee vain uusimpia Audeja, Bemareita ja Mersuja.”

Niin. Kosovon albaanithan tulivat Suomeen Kosovon sotaa pakoon. Se Kosovon sota loppui 1999.

Eli mitä ne Kosovon albaanit täällä Suomessa enää tekevät?


31 kommenttia:

  1. Kun olin perheeni kanssa automatkalla Kosovon Pristinassa aikaan Jugoslavia, oli siellä yleisin kulkuväline hevoskärryt jalkojen jälkeen. Noin kalliita autoja ostaakseen ei riitä viiden tonnin kk-palkka. Sellaisen tienaa jossain maailmanmenestykseen nousseen pelifirman koodaajana tai huumekauppiaana. Iltalehden verokone ei noita miehiä tuntenut (palkkaraja 8300 eur/kk). Muuten, sota ei ole turvapaikkaperuste. Pitää olla henkilökohtaista vainoa. Nuo miehet ovat Kosovon sodan aikaan olleet kymmenvuotisia poikia. Ovatkohan olleet alaikäisiä yksin tulleita vai isän perheenyhdistämiä lapsosia. Muuten, yksikään Suomessa hyvin menestyneen Hetemaj´n perheen lapsi ei ollut verokoneessa.

    VastaaPoista
  2. Ei sitten lehti kaivanut verotietoja noista artikkelissa esiintyneistä henkilöistä. Joku kansalaisaktiivi taisi nuo tiedot louhia muodin huopulla olevista monta työtä tekevistä sompuista.

    VastaaPoista
  3. Muutamia vuosia sitten Ruotsin reissulla seurasin Örebrossa Bilteman parkkipaikalla, kuinka siellä kävi äveriäitä asiakkaita; hopeanväriset loistoautot säihkyivät kilpaa niiden ajajien kultaisten rannekellojen ja paksujen kaulakäätyjen kanssa. Niitä oli paljon ja sitä lienee turha mainita, ettei näiden kuskien ulkoinen habitus käynyt yhteen Svenin tai Ollen kanssa. Kun meillä kaikessa tullaan Ruotsin perässä kuin emoaan seuraava sorsapoikue, tämäkin ”kehitys” alkaa nyt täällä näkyä.

    Pakolaisuus on myös tahallaan ymmärretty väärin; kun olot rauhoittuvat kotimaassa, pitäisi lähteä takaisin. Sitä eivät ymmärrä edes suomalaiset päättäjät. Ja kukapa sitä viitsiikään täältä lähteä, kun on päässyt kotoutumaan Hölmölään ja elämä hymyilee.

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  4. No ne maksaa KELA Goldilla sen hienon auton käsirahan tietysti. Loput osamaksusta mömmöjen myyntituloilla, tai sit vaan sossun piikki on auki.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  5. Tervehdys Ykä!

    Tästä(kin) uutispläjäyksestä tuli sellainen olo kuten monesta vastaavasta 30 vuoden ajalta. Toimittaja tekee hyvänmielen jutun siitä kuinka uussuomalaisella pyyhkii hyvin, mutta koska toimittaja elää kuplassa niin tekeekin vahingossa kettuilujutun. Tyyliin "Keijo saapui Etelälandista vuonna 2004 ja nyt hänellä, kuten normaalilla ja aivan tavallisellakin suomalaisella, on jo 300 neliön omakotitalo, 100 000 euron arvoinen auto vm 2021 jonka aikoo vaihtaa ensi tilassa sähköautoon, kuusi lasta ja kesämökki Saimaan rannalla. Näin onnistuu vain tosi motivoitunut tulija joka haluaa olla aivan tavallinen suomalainen. Aivan kuin sinä!".

    Yst. terv. Ano Nyymi

    VastaaPoista
  6. Näillä venkuloilla on käytössä astetta luovempi verosuunnittelu ja siinä ohessa erinäisiä sivubisneksiä. Kyllä kebab-baarin pitäjä niillä masseilla muutamat bemarit ostelee.
    Samaan aikaan näistä valtaosa rakentelee Kosovoon hulppeita huviloita tai ostelee Albaaniasta merenrantahuviloita.
    Me pottunokat ei vaan osata.

    VastaaPoista
  7. Mitäpä outoa tässä, täytyyhän monikulttuurin väristä vaikka sitten veekasin tremoloimana!

    Ääntäkin on lähdettävä;
    kukapa sitä nyt enää jaksaisi tylsien möllöttäjäsuomalaisten hiljaisuutta kuunnella, kun ollaan saatu maistiaiset rikkaampien kulttuurien ihanan spontaanista kommunikoinnista tunteet ääneen ilmoille julistaen!

    Vähän off-topicina, mutta asiaan silti liittyen mielenkiintoista pohdintaa:

    https://www.murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?p=1159973#p1159973

    Linkattu kommentattori-nimimerkki on aiemmin kertonut olevansa nainen, mikä antaa hänen näkemyksilleen omaa painoarvoaan.

    VastaaPoista
  8. Tekeeköhän samanhenkisen autoesittelyn pravda kenties piankin Jonnen, Rikun ja Aaronin autoharrastuksesta. Luulisi vaikka pohjanmaalta löytyvän näyttöhenkistä nuorisoa.

    Jokohan on virheet de dorka johto ehtinyt pahastua asiasta – missä ilmastonäkökulma. Haapasalonkin olisi syytä herätä, ei ole tuommoinen normaalia. Kenties kompensoivat jotain? Mitä.

    Missä muuten luuraa tutkiva journalismi, millä rahoilla, mistä tienatuilla, hankkivat noin kalliita autoja ja miksi. Huumekauppiaiden statussymbooleiitako.

    Niin, miksikäs ne ovat vieläkin sotaa paossa? Mitä hommailevat, ovatko kenties vanhusten peppuja pesemässä vai koodareitako.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  9. Tervehdys Pauli Vahteralle, Anolle, Rouva Anolle, Huru-ukolle, Ano Nyymille, Joppos123:lle, Qroquius Kadille ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne. Tapaus kertoo hyvin valtamedian linjasta. Eli jos kyseessä on se ihana toiseus niin sehän on Ihan Eri Juttu eikä sitä koske samat standardit kuin pottunokkaa. Tuo Qroquius Kadin linkki kertoo myös hyvin ihanasta toiseudesta jota ilman me pärjäisimme oikein hyvin.

    VastaaPoista
  10. Pravdan kaksinaismoraalin tiedämmekin, joten siinä ei mitään uutta. Tässäkään tapauksessa. Tiedämme myös sen uutisoinnin valikoivuuden. On asioita, joita ei sovi esille nostaa tai edes kysyä. Kuten tässä tapauksessa kysymys siitä, millä keinoin tuo autoharrastus on rahoitettu. Verottajalle näkyvästä yrittäjätulosta tuskin on kysymys. Vihreille läheinen kaupallinen toiminta taitaa olla varsin hyvin kohdilleen osuva veikkaus. Ja tällä en tarkoita luonnonsuojelua.

    VastaaPoista
  11. Niin, ettäkö vittuiluako?
    Noh, jätän tämän nyt vain tähän...

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tiukat-paastonormit-tappavat-jenkkiautoharrastuksen/ce4d5d27-c38a-4255-97f7-46beb14cd390

    VastaaPoista
  12. Tervehdys Strix Senexille ja KKi:lle & kiitos kommenteistanne.

    Strix Senex: Joo. Vastaava esimerkki oli kun HS tuuletteli etnisesti edistyksellisellä kalliilla vaatemaulla:

    https://1.bp.blogspot.com/-tugLrrvUjh0/X_CwA3fDQ7I/AAAAAAAALQw/DU7JtaD6dd0F8rGfTVSWnaBelDUUSGgcQCLcBGAsYHQ/s803/haistattelu.jpg

    siinähän sitten kävi ilmi että ei niitä ainakaan työllä oltu hankittu.

    KKi: Jep. Preussilaista vittuilua.

    VastaaPoista
  13. Onhan hyvä että Suomessakin on kauppaihmisiä. Heroiinia, elinkauppaa, orjakauppaa . . .

    Camp Bondsteel: https://en.wikipedia.org/wiki/Camp_Bondsteel
    Camp Bondsteel is the main base of the United States Army under KFOR command in Kosovo. Located near Ferizaj in the eastern part of Kosovo, the base serves as the NATO headquarters for KFOR's Multinational Battle Group East (MNBG-E).
    ___________

    Kosovo’s “Mafia State” and Camp Bondsteel: Towards a Permanent US Military Presence in Southeast Europe
    White Nettle 2019-01-19
    https://global-politics.eu/kosovos-mafia-state-camp-bondsteel-permanent-military-presence-southeast-europe/
    […]
    The US strategic agenda for Kosovo is primarily military, secondarily, it seems, narcotics trafficking.
    […]
    It also protects the multi-billion dollar heroin trade, which, significantly, has grown to record dimensions in Afghanistan according to UN narcotics officials, since the US occupation.
    […]
    __________

    Republican Riot
    http://www.juliagorin.com/wordpress/index.php?s=bondsteel&paged=3
    In Strasbourg on January 25th the Council of Europe voted to formally endorse Swiss senator Dick Marty’s report on organ-trafficking by the KLA mafia that the U.S. installed to run Kosovo. The resolution calls for an investigation by international judicial bodies as well as one by Albania (keep dreaming) into various serious crimes in post-war Kosovo.
    […]
    ________________

    Global Research
    Kosovo’s “Mafia State” and Camp Bondsteel: Towards a Permanent US Military Presence in Southeast Europe
    Washington’s Bizarre Kosovo Strategy could destroy NATO
    By F. William Engdahl
    Global Research, April 12, 2012
    https://www.globalresearch.ca/kosovo-s-mafia-state-and-camp-bondsteel-towards-a-permanent-us-military-presence-in-southeast-europe/30262

    VastaaPoista
  14. Tervehdys, Tinahattu Juu, ilman Natoa eivät balkanilaiset varmaankaan olisi itse alkaneet perseilemään. Ja lähetä joskus muutakin kuin noita linkkejä.

    VastaaPoista
  15. ”Siinä se ego sitten kasvaa”, Shaqiri nauraa. - Ei se kasva, ei edes peni eiku egopumpulla. Tyydy siihen minkä sait Shaqiri.

    Minä en ymmärrä moista autofetismiä, mikä järki arkiajaa autolla, jonka pikkuskraadinkin kunnollinen korjaus maksaa tuhansia. Josta ei näe kunnolla ulos kuin eteenpäin. Joka urpohan osaa jaa valmista autoa. Monikos osaa viritää ja säätää, ei ainakaan nämä hemmot.

    Mutta ihan erikoisesti en ymmärrä pravdan toimittelijoiden ihailua ilmiötä kohtaan. Stadi tuhoutuu kun teppo ajaa espoosta keskustaan tossan käppärä 1.1 kärrillä. Lisäksi teppo alistaa naisia ajamalla autolla. Matu V8 ei sen sijaan saastuta, metelöi, tuota CO2-päästöjä eikä edusta toksista maskuliinisuutta.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  16. Ei liity juttun mutta huomasiko Ykä että IDA on ehdolla Kotkan valtuustoon? Näköjään pitää edelleen blogiaan. Jossain vaiheessa blogi oli aika hiljaisena.

    Kumitonttua ei ole näkynyt kommenttipalstoilla. Blogia ei ole päivitetty päälle vuoteen.

    Pikkupoika on edelleen pyörinyt Twitterissä. Blogia ei ole päivitetty noin kymmeneen vuoteen. Pikkupoika on joskus kirjoittanut Hommalle mutta käy siellä harvakseltaan.

    VastaaPoista
  17. Kosovossa ei ole ollut sotaa tai muita levottomuuksia aikohin. Kosovolaiset joutaa siis palata kotimaahan.

    VastaaPoista
  18. Tervehdys Pyssymiehelle ja vieraalle & kiitos kommenteistanne.

    Pyssymies: Makuasioitahan ne tietysti ovat nekin mutta minullekin auto on vain väline jolla siirretään ihmisiä ja tavaraa paikasta a paikkaan b. Eikä siihen sadantonnin autoa tosiaankaan tarvita. Ja kyseinen juttu oli hyvä esimerkki valtamedian kaksoisstandardeista.

    vieras: En huomannut ennen kuin kerroit mutta toivotetaan hänelle lyckaa vaaleihin. Se, mikä koskee Kosovoa koskee myös Somaliaa. Jos siellä voidaan lomailla niin ei silloin turvapaikkoja tarvita. Ja kiitos kissoista.

    VastaaPoista
  19. 100 000:- auton pahin vika ei ole hinta, jos sille hinnalle saa vastinetta. Pahin vika on sen käyttökulujen suuruus, Mulla oli joskus mersu työsuhdeautona, sen etulamppu maksoi 1500;-. 14" väritelevisio maksoi siihen aikaan 1495;-. Niitä - lamppuja - meni suomen routateillä vähintään yksi vuodessa. Jos ei muuten niin joku peruutti parkkipaikkalla sen rikki.

    Mulla oli silloin lada projektiautona, sen etulamppu maksoi kai 30;- ja paras saatavila oleva, TM-testivoittaja 49:-.

    10 000 km välein piti käydä Veholla huollossa. Jaa-a, kun senkin rahan olisin saanut palkkaani...

    Toki oli sillä kiva ajaa - muttei 10 kertaa kivempi kuin ladidalla. Piti sitä varoa kolhimastakin, kas kun kaikki laitto maksoi ihan helvetisti. No, työnantaja vaihtui, enkä enää huolinut työsuhdeautoa harmikseni.

    Auton pitää olla tarkoitukseensa sopiva, mulle käy pikkuauto, kun en enää aja joka päivä satoja kilometrejä. Vaikka välillä pitääkin singahtaa jonnekin jumalan selän taa. Toki mukavuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Arvostan vaivattomuutta. Joskus kauan sitten tuntui hienolta järjestellä hammasrattaita kepillä. Nyt auto saa ihan ite hoidella vaihtelun, ei paljon nappaa välittää semmoisista. Vaikka osaan toki edelleen tulla sintterikytkimen ja suorahampaisen lootan kanssa toimeen. Jos tarvis.

    Auto on tarvekalu, ei joku statussymboli. Tai egonkohotin. Värkki jolla siirrytään paikasta toiseen, hengissä ja tolkullisen mukavasti.

    Pyssymies

    VastaaPoista

  20. Millähän rahalla autot on hankittu.

    HS harrastaa ärsyttämistä.

    Vaate ja auto uutinen, siinäpä turhaa tietoa.
    Se on hyvä syy olla taas tilaamatta mitään.
    Kuten en ole tilannutkaan.

    En muista nyt oikein, oliko maanantain HS?

    Siinä oli uutinen, kevät on aikaistunut.

    Niin pitäisikö ainaista kylmää olla, syksyn lämpötiloja.
    Riitti jo kyllä ihan tämä mennyt talvi.
    Lapissa on sadetta ja räntää tälläistäkö pitäisi
    olla.

    VastaaPoista
  21. Tervehdys Pyssymiehelle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.

    Pyssymies: Auton pitää olla tarkoitukseensa sopiva, totta. Meidän huushollin tarpeet eivät ole kovin suuret joten pienemmilläkin pärjätään. Meillä on kyllä vielä manuaalilaatikot. Minä tykkään vaihtaa.

    Ano: HS harrastaa ärsyttämistä. Yksi esimerkki on siinä että se käyttää Rosa Meriläisen kaltaisia turhuuksia asintuntijoinaan:

    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007969381.html

    VastaaPoista
  22. Estonialaiset näyttävät ajelevan myös suhteellisen tuoreilla autoilla. BMW on suosittu merkki. Äskettäin tuli viereen uusi Toyota Land Cruiser Estonian rekkareilla. Lienee kaveri joka joppaa työvoimaa Suomeen. Kotona Virossa voi käydä viikonloppuisin tankkaamassakin halvempaa.

    Asuvat Suomessa ja tekevät töitä Suomessa kuten suomalainen, mutta ei veroja Suomeen. Ja hourulan väki säätää meille kolmen tonnin autonomistajille lisää veroja että loppuu se vanhoilla saastuttavilla autoilla ajelu. Kävellään sitten ja bongataan muiden maiden rekkareita.

    VastaaPoista
  23. Tervehdys, Ano. Suomi on onnistunut pääsemään siihen tilanteeseen että maa on lypsylehmänä lähes joka ainoaan suuntaan.

    VastaaPoista
  24. Aamukahvia juodessa ja muuan Rosa Meriläisen raapustelua Hesarista lukiessa tuli mieleen, että voisin sen tänne linkata. Olitkin itse sen myös huomannut. Ärsytti tuo kirjoitus, joka ammensi varsinaisesta propagandistisesta hurmoshenkisyydestä. Utopialla on hintansa. Tuo Hesarin - kuten muunkin valtamedian - harjoittama erittäin vääristävä ja valikoiva "journalismi" ihmetyttää. Ihmetyttää lähinnä sen vuoksi, että onko maamme valtaväestö jo taantunut noin alas...

    Vastasit tuossa eräälle Anolle, että "Suomi on onnistunut pääsemään siihen tilanteeseen että maa on lypsylehmänä lähes joka ainoaan suuntaan". Pitää paikkansa ja harmittaa muuten oikein vietävästi, koska ilman tuota tilannetta maamme olisi huomattavasti vauraampi. Tämän vaurauden tasaisemmasta jakamisesta sen vaurauden todellisten omistajien kesken olisi voitu pitää Norjan kaltaisesti huolta. Norjalla on öljynsä, Suomella mm. kaivannaisrikkaudet maaperässään. Toisaalta voinee olla eräänlaista utopiaa, että Suomesta olisi löytynyt edesvastuulliset poliitikot pitämään noiden rikkauksien omistajien (KANSAN) puolta.

    Itse bloggaukseen voisin kommentoida, että vaikuttaa siltä että maamme hallitus ja Suomen Eduskunta on virkamiesten avustamina tekemässä kaikkensa, että jatkossakin noilla eräillä ryhmillä on mahdollisuutensa kalliisiin autoihinsa. Pottunokasta ei sitten taaskaan niin väliä. Kansan kannattaisi olla aktiivisempi tuonne Arkadianmäen ja ministeriöiden suuntaan, joissa tuota Utopiaa edelleen suunnitellaan ja kehitellään. Mutta eikös tuosta kansandemokratiaan liittyvästä vaikuttamisesta ollut tullut ongelma Arkadianmäellä, jossa lienee ohjeistettu, että KANSAN ääntä ei nyt ainakaan sovi KANSANedustajien ottaa huomioon ja kuunnella? Taisi olla Suomen Eduskunnan tietohallinnon tai vastaavan näkemys, ellei sitten sekin tullut Mafialta Brysselistä vai mistä lie suomalaisia poliitikkoja, ministereitä, jne.. uhkaillaan ja ohjaillaan. Jopa maanpetoksellisiin tekoihin.

    Kauan on Suomi-neitoa joukkoraiskattu - vaan seuraako jo ensi viikolla Suomi-neidon halal-teurastus?

    VastaaPoista
  25. Tervehdys, Juha. Lisätään hyvään kommenttisi se, että nykyinen suomalainen valtakoneisto sen llisäksi että se on luovuttamassa lopukin itsemääräämisoikeudestamme Brysselille on tuhoamassa suomalaista elinkeinoelämää ilmatohysteriassaan.

    Mitä tulee kyseiseen Meriläiseen niin hänhän on erittäin pätevöitynyt asiantuntija, Onhan hän sentään puhunut sukupuolielimestään, harrastanut vaginapainonnostoa, vitunvirkkausta ja feministisiä kiroiluiltamia. Ja valtamedia ottaa hänet aina vakavasti. Kertoo valtamediamme alennustilasta.

    VastaaPoista
  26. Itselleni auto on tapa liikkua töihin,kauppaan ja harrastuksiin kuten lappiin kalastamaan.
    Auton soisin olevan sen verran luotettava, että sillä uskaltaa lähteä ajelemaan sen 1000km sivu ilman jatkuvaa hinausapua.
    Jos haluaisin niin voisin kyllä rahanpuolesta päivittää oman vuosimalli 2003 2,4 litrasen Volvo D5:n uudenpaan mutta kyllä tuo ainakin toistaiseksi on vienyt paikasta toiseen ihan mallikkaasti.
    Voi olla, että kun sen ensimmäisen kerran laukeaa tienposkeen niin on hankittava uudenpi ja mielellään sellainen josta valtio ei nyppää tolkuttomasti veroja.
    Tulevilla kilometreillä se tulee olemaan bensakoneella, hybridit saavat pitää ja sähköauto ei tule kuuloonkaan.
    Vähän tässä makustellut mersun farkkuja, viimeksi ollut mese vuonna 2000.
    Pakko olla auto kun eläköityy, muutoin menee lapinreissut hankalaksi.
    Kyllähän lentämällä pääsisi ja siitä vuokra-autolla mutta kun roinaa on aika paljon aina mukana, pelkkiä vapoja 3-5. Hermo niiden kanssa menisi jossain Helsinki-Vantaalla.

    VastaaPoista
  27. Rosa Meriläinen: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007969381.html
    “Vaikka Suomi valitettavasti ei ole Naton jäsen, olemme kuitenkin kaikin puolin yhteensopivia ja siten kykeneviä toimimaan myös eurooppalaisessa turvallisuusjärjestelmässä”


    Niin poijjaat, siitä vain puolustusliitto Natoon.

    VastaaPoista
  28. Tervehdys Joppos123:lle ja Tinahatulle & kiitos kommenteistanne.

    Joppos123: Lisätään tähän se, että omalla autolla liikkuessa voi aina päättää, ketä kyydissä on ja ennen kaikkea ketä ei ole.

    Tinahattu: Meriläinenhän on aina muodissa mukana. 50 vuotta sitten hän olisi ollut kivenkova taistolainen.

    VastaaPoista
  29. Olet Ykä asian ytimessä. Kaverin kanssa kun lähdetään reissuun niin se on kylmettyneiden rakko joka määrää pysähdykset. Ylimääräisillä siinä kyydissä tulisi halu päästä ulos.
    Kaksi vanhaa muutaman tappelun käynyttä veteraania ja jäärää.
    Aika hyvät stereot on autossa mutta kertaakaan ei olla laitettu niitä päälle, juttua luistaa ilmankin.

    VastaaPoista
  30. Tervehdys, Joppos123. Lisätään tähän se, että kuin aikanaan Helsingissä julkisilla matkusti niin siellä oli lähes aina joku sekopää sössöttämässä. Omassa autossa ei ole. Minulla on autolla ajaessa nykyisin päällä Järviradio. Hissukseen. Niin että sen kuulee, mutta ei varsinaisesti kuuntele.

    VastaaPoista
  31. Aikoinaan kuljin linja-autolla työmatkani, sen aikataulu sopi työaikoihin hyvin ja voi vetää nokoset aamuin illoin. Sittemmin työajat ja työt on muuttuneet.

    Riesana linjurissa oli rapa-ripa - ryöttäisissä kuteissa matkusteleva hemmo. Pölyinen istuin ei oikein houkutellut istumaan jälkeensä. Myös spurguja matkusti, kusivat ja paskoivat alleen. Ja haisivat kans vöyräästi. Kuten Majbrit-Elise Möttönen-Gyllenbögelit, litra hajuvettä päälle aamusella, sitten bussiin. Myös ukkonsa kulki välillä rahvaankulkineella, litra partavettä toi tunnelmaa. Kuten seppo sekopään yksinpuhelu, huutorähinä, kun sattui lomalle pöpilästä. Myös teinien säpinää tuli kuunneltua ihan tarpeeksi. Kirsikkana kakussa bussin musiikkitarjonta - "kuuntelet juuri tadio sontaa, kana ja ääliö sönkkäävät". Musiikki kolmea nuorisokappaleta vuorotellen tai sitten mannemölinää.

    No, nyt ei omassa autossa ole muita haisuleita ja muiikista vastaa tarpeen mukaan 1TB:n levyllinen ämpäreitä. Voi kuunnella Autobahnia tai Hihgway to Hell. Tai vaikka Für Elisetä. Valkyyrioiden ratsastus sopii kans tien päälle hyvin. Ihan miten lystää.

    Jaa, lady of the house vaihtoi näköjään autonsa, vanha volvo vaihtui uuteen. Kuulemma volvo on lopettamassa benskoneneiden tarjonnan ja hommasi sen takia nyt. Kumma juttu, lapsuuden kotitilan traktorimerkki aina seuranaan...

    Juu, väri ei vaihtunut, musta kuten entinenkin.

    Pyssymies

    VastaaPoista