maanantai 12. syyskuuta 2022

FEMINISTISTÄ MIESMÄÄRITTELYÄ

Niin kuin lukija hyvin tietää, pyrkii interperspirationaalisen feministinen valtamedia määrittelemään asiat jatkuvasti täysin omalla tavallaan ja mikäs on määritellessä kun valtamediasta ei juuri soraääniä löydy. Erityisen kunnostautunut siinä on Helsingin Sanomat joka jatkaa linjallaan esitellen muuan Noora Vallinkosken joka on kirjoittanut kirjan. Jutun kuvituksena on tietysti kolme valokuvaa kyseisestä naisesta että naama jää varmasti muistiin. Juttu on sinänsä varsin sekava mutta jotain siinä pistää silmään

No, Noorahan selvittää miehen ahdistusta vaikka miehet tuskin häneltä ovat selvittämistä kysyneet ja lataa alkuun sen tunnetun kliseen:

Koin ahdistusta siitä, miten kapea miehenmalli edelleen on, ja miten vähän mahdollisuuksia on olla mies hyväksytyllä tavalla. Kirjoittaessa mietin, että onko näiden kirjani miesten todella pakko olla näin ahtaalla ja jumissa.

Jos mietitään sitä että tarvitseeko mies uudelleen määriteltyä miehenmallia jonkin mediatutkimusta ja luovaa kirjoittamista opiskelleelta naiselta niin vastaus on varmasti ei. Varsinkin kun kyseinen nainen perustaa mielipiteensä kirjoittamansa fiktiivisen romaanin henkilöhahmoihin. No, hän jatkaa ja on muutaman vuosikymmenen myöhässä:

”Työväenluokkaisessa maskuliinisuudessa, jos tällaista yläkäsitettä voi käyttää, ruumis on todella keskeinen, koska monissa fyysisissä töissä arvostus tulee sen voiman ja kyvykkyyden kautta”, Vallinkoski kuvailee.

Jos paljon kehoaan käyttävästä ihmisestä tulee vain nappia painava työntekijä, muutos on suuri.

”Millä tavalla työväenluokkaiset miehet voivat sopeutua koneen, automatisaation tuloon säilyttämällä kasvonsa ja säilymällä relevanttina yhteiskunnassa?” Vallinkoski pohtii.

Kyseisellä naisella on unohtunut – tai sitten hän ei edes tajua sitä – että ne leka- ja lapiohommat ovat loppuneet jo Kekkoslovakian aikaan. Työ on vuosikymmeniä tehty koneilla eikä se ole pelkkää napin painamista. Kannattaa kysyä vaikkapa motokuskilta, pyöräkuormaajan kuljettajalta, rekkakuskilta, erilaisilta huolto- ja korjaustyön tekijöiltä jne. Mutta ei hän kysy, vaan kysyy fiktiivisen tarinansa roolihahmoilta:

”Miksi nämä miehet eivät voineet siirtyä töiden loppuessa palveluammatteihin? Minkä takia se on ihan mahdoton ajatus esimerkiksi kirjani miehille?”

Niin. Hänen oman kirjansa kuvitelluille miehille? Mutta ottaahan hän esille tietysti myös niin kovin muodikkaan rasismin. Mitäs Hesarin juttu olisi ilman rasismia?

”Jos ajatellaan palvelualaa, teollisuusalaa ja muita vastaavia ammatteja 2000-luvun alussa, niin duunarithan olivat ensimmäisiä, jotka kohtasivat työpaikoillaan nämä muutokset. Esimerkiksi siivousalalle tuli paljon maahanmuuttajia ja raksoille virolaisia. He kohtasivat työelämän muutoksen etulinjassa ja ihan konkreettisesti työpaikoillaan.”

Muistutetaan muuten että siivoojat ovat pääasiallisesti naisia. Mutta joo, esmes virolaiset ja baltialaiset ovat olleet iso ongelma. Mutta voisiko sen rasismin selittää niillä afrikkalaisilla ja lähi-itäläisillä jota eivät ole tulleet työmarkkinoille vaan pysyvälle elatukselle? Ja jotka tehtailevat valtavan määrän seksuaali- ja väkivaltarikoksia? Mutta eihän akateeminen naisturhake heitä mieti. He kun ovat kyseiselle turhakkeelle tavallaan kollegoita. Kas kun kumpikin porukka tienaa elantonsa tavallisten suomalaisten miesten maksamista verorahoista.

Laitetaanpa muuten muistutuksen vuoksi kuva Hesarin perhetoimituksesta. Mitähän perheitten kannalta olennaista tuosta toimituksen henkilökunnasta mahtaa puuttua?


Elämme läntisessä maailmassa jossa feministeille on tullut oikeus yliselittää, ylianalysoida ja ylilässyttää asiat haluamansa mukaisiksi. Nekin asiat joista ne eivät tajua mitään. Mutta muuan amerikkalainen mies kiteytti asian hyvin ja lyhyesti:



Jep. Feministiset turhakkeet puhuvat keskenään. Ja tosiasiassa nobody fucking cares. Pääasia on että he saavat puhua. Keskenään. Miesten elättämänä.


44 kommenttia:

  1. Tuo toimitus on kyllä pöyristyttävä, ei yhtään romania, ei yhtään saamelaista, ei yhtään varsinaista maahanmuuttajaa, ei yhtään muslimia, ei yhtään LGBTQnonbinarya. How dare you, rasisinen hs!

    Pyssymies

    VastaaPoista
  2. Ykä teki sen taas! Hyvä hoksautus Hesarin turhakejutusta ja aiheesta.
    Jälleen kerran on verenpaineet tapissa - ja heti alkuviikosta. ;)

    heppa

    VastaaPoista
  3. Perhekuvasta puuttuu tv-mainoksesta tuttu jokaperheen afrikkalaismies.

    VastaaPoista

  4. Siinä hesarin perse- eiku "perhe"toimituksessa näkyy havainnollisesti lehden linja: Nakataan paskat oikeille perheille ja ollaan niin mitä nyt ollaankin. Kunhan vain ollaan framilla.

    VastaaPoista
  5. Tulipa luettua sama juttu, aiheutti pientä verenpaineen nousua. Arvasin aivan oikein että Ykä tätä kyllä ruotii.
    Jos Ykä julkaisisi romaanin missä kuvaisi modernien muunsukupuolisten lumihiutaleiden kipuilua setämiesten muodostaman patriarkaatin puristuksessa, ei taitaisi Hesari myötäkarvaan silittää.

    VastaaPoista
  6. Kyllähän nykymedia on muuttunut järkyttävän huonoksi. Joskus nuorukaisena jossain hammaslääkärin odotushuoneessa vilkasin jotain naistenlehteä ja totesin sen tylsäksi lässytykseksi. Nyt sanomalehdet ovat muuttuneet samanlaisiksi. Naiset kirjoittavat naisista naisille keskittyen näennäisongelmiin. Miehiä kiinnostavat artikkelit loistavat poissaolollaan.

    Sitten pitää keksiä kaikenmaailman kökköselityksiä, miksi levikki on romahtanut. Kun puolta kansasta ei kiinnosta Seijan ahdistushäiriö, Riitan kierrätysvaatteet tai somppunaisen rasismikokemukset, niin ihmekös tuo lukijakato on?

    Kyllä joku roti pitäisi keksiä suomalaiseen toimittajakoulutuksen opiskelijavalintaan, ettei sinne hyväksyttäisi pelkästään kympin kouluaineita kirjoittaneita nipottajatyttöjä. Jo koulussa pojat saivat keskittyä haukotuksen peittelyyn, kun naisopettaja luki tämmöisen tytön sovinnaisaineen.

    VastaaPoista
  7. Todella kummallista, että tuohon perhetoimitukseen ei kuulu yhtään miestä, eikä edes sitä vakiomaskottia, mustaa miestä. Ehkä mies alkaa olla monessa perheessä muutenkin, jos ei välttämätön paha tai pakollinen elättäjä, niin yhtä joutavanpäiväinen kuin keittiö nykyhuushollissa. Jotkut ehkä muistavat tv:stä mainoksen, jossa asuntonäyttelyssä nuori nainen ei ymmärtänyt sanaa "keittiö", ei edes sitä, että sinne voi tuupata miehen kun vaimo/perhe haluaa ruokaa.

    Herää taas kysymys, miksi tällainen kirja ylipäänsä on kirjoitettu ja onko siihen mahdollisesti saatu jotain apurahaakin? Jos hommat Suomessa olisivat pelkkää napinpainallusta, siihen pystyisivät kehitysmaalaisetkin. Miksi heitä ei sitten ole työllistetty, vaan notkuvat päivät pitkät kaduilla ja ostareilla? Takavuosina puolustettiin maahanmuuttoa nimenomaan sillä, että he tulevat hoitamaan vanhuksemme. Nyt kirjoittaja haluaa työntää senkin vastuun suomalaisille miehille, että päiväperhot saisivat jatkaa lentelyään, jakkupukukalkkunat istua iänikuisia, mihinkään konkreettiseen johtamattomia kokouksiaan ja kunniakansalaiset viettää mukavaa elämää ilman huolta huomisesta.

    Ruotsalaisista näköjään lähes 30% haluaa entisen menon jatkuvan. Suomi on kahden vieraan valtion välissä kuin hampurilaispihvi, höttöä molemmin puolin. Kummankaan maan meno ei miellytä.

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  8. Aika monta kertaa on tainnut tulla todetuksi, että pakkomielteisillä on vahva taipumus projisioida oma kuvansa niihin, joita he vihollisenaan pitävät. Ja yhtä monta kertaa lienee tullut todetuksi, että muutamilla ihmisillä on hirveä hinku yrittää korjata korviensa välissä olevaa vikaa kääntämällä maailmaa toiseen asentoon. Tulkoon nyt todettua vielä kerran, kun eivät nuo asiat ole miksikään muuttuneet. Kliseisten vuodatusten kommentointiin kun tahtoo tulla pakostakin toistoa.

    Yksi niistä kliseistä, jopa kuluneimpiin kuuluva, on tuo hokema kapeasta miehen mallista. Tällaisen kliseen pohjalla on se, että kyseinen henkilö ei lainkaan tutustu kohteeseensa, esimerkiksi miesten luonteiden ja roolien moninaisuuteen, ei näe, ei ymmärrä ja on sokea kaikelle, mikä ei häneen kaavaansa sovi. Siinä missä meikäläinen kadun tallaaja näkee porukkaa kaikenlaista, niin nörttiä kuin sporttiakin, niin fundeeraajaa kuin uhoajaakin, niin bisnesmiestä kuin timpuriakin ja kaikkia näitä voi vielä löytyä yhdestä ja samasta saunaporukasta, tämä täti-ihminen näkee vain yhden kapean kaavan jonka hän on jostakin lukenut ja siihen kaavaan juuttunut. Mutta turha tässä on jeesustella. Se joka osaa se tekee, tässä tapauksessa jokainen mies omanlaistaan miehen mallia. Se joka ei osaa eikä ymmärrä, yrittää kovasti opettaa. Kannattaisi tuonkin tantan yrittää hankkia itselleen elämä. Minä sentään tunnen aika monta naista ja jokseenkin kaikki ovat siinä elämän hankkimisessa onnistuneet, mutta heidän ei sitten tarvitsekaan kirjoitella pakkomielteitään paperille.

    VastaaPoista
  9. No kertoo vain kuinka vieraantuneita (heh) noi pimut on elmästä. Eihän heillä voi ollakaan mitään käsitystä nykyisestä ns. "suorittavasta" työstä. Luulevat persvakoäijän pukevan aamulla keltaiset liivit päälleen, ajavan saastedieselillä kaivamaan ojaa.

    Luulen juurikin siksi heidän ajattelevan lukutaidottomista "työvoimapulan paikkaajista" päteviä duunareita. Ei heille tule mieleenkään sellainen asia kuin tarve ammattitaidosta. Ouhumattakaan työmoraalista ja asenteesta.

    Heidän mielestään kaikki muu kuin Martelaan piereskely ja kampaviinerin popsiminen on hanttihommaa johon kelpaa suoraan savimajasta.

    VastaaPoista
  10. ”Miksi nämä miehet eivät voineet siirtyä töiden loppuessa palveluammatteihin? Minkä takia se on ihan mahdoton ajatus esimerkiksi kirjani miehille?” - Nii-i, miksei keksimäsi mielikuvitusmiehet voineet tehdä jotain, vaikka opetella jaunttaamaan.* Tai mikset keksinyt, että ukot voi lentää, niin kuin teräsmies? Miksi oma vikasi on jonkun muun syy?

    Mikseivät muuten huonoa palkkaansa valittavat sairaanhoitajat, naiset, mene telakalle töihin hitsaamaan? Mikseivät ala paperikoneen hoitajiksi?

    *Tämä oli taito jonka muuan mieskirjailija keksi, sci-fi-kirjassaan. Tarkoitti siirtymistä paikasta a paikkaan b ihan vaan tahdonvoimalla. Siis vaikka tampereen keskustorilta helsingin rautatieasemalle noin vain.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  11. Mitä tästä nyt sitten jäi käteen?

    Nuori Älykäs Nainen ihmetteli Suomimiestä, miksei tämä halua olla tyttö.
    Mutta miksi hän haluaisi Suomimiehen olevan tyttö?
    Ehkäpä saadakseen lisää perusteluja väestönvaihdolle;
    kun Suomimies ei ole enää Mies, täytyyhän niitä Oikeita Miehiä sitten tuoda sitäkin enemmän.

    Mutta itse Nuoren Älykkään Naisen esittämiin kysymyksiin voi vastata ytimekkäästi osoittaen Miehen ja Naisen eroavuuksia:
    Miehen tärkein ominaisuus on voima ja kyky käytellä sitä, Naisen puolestaan nuoruus, tuoreus ja lisäääntymiskyky.

    Näin siksi, että Mies on lähtökohtaisesti yhteisön turvallisuuden ja ravinnon tuottaja metsästäjänä ja taistelijana, kun taas Nainen on yhteisön jatkuvuuden tuottaja lasten synnyttäjänä ja hoivaajana.

    Nämä perusasiat on toki yritetty kuluneen puolen vuosisadan ajan häivyttää olemattomiin, ja hyvinpä on mainos Nuoriin Älykkäisiin Naisiin mennytkin perille.
    Tosin Ukraina helmikuussa 2022 säikäytti aika monta toksisesta maskuliinisuudesta pärpättäjää kerralla hiljaisiksi.

    Mutta ei kaikkia.

    VastaaPoista
  12. Joo, Noorallekin voisi tehdä oikein kutaa olla viikko persvakoäijien seurassa. Pääsisi tuo hirveä jäykistyskin kasvoissa hieman herpoamaan.

    Stadin Pravdankin akkalauman voisi hyvin korvata suomalaisella heteroydinperheellä. Paljon laadukkaampaa tekstiä olisi luvassa.

    Tapsa vaan

    VastaaPoista
  13. *Tämä oli taito jonka muuan mieskirjailija keksi, sci-fi-kirjassaan. Tarkoitti siirtymistä paikasta a paikkaan b ihan vaan tahdonvoimalla. Siis vaikka tampereen keskustorilta helsingin rautatieasemalle noin vain.

    Ray Bradbury; Tatuoitu mies

    VastaaPoista
  14. Blogisti tarjoaa yhtä typerryttävän kuin valitettavan tyypillisen dokumentin sukupuolittuneen elämänmenomme nykytilasta, jonka surkeuden kommentoijat kuin yhdestä suusta vahvistavat. Valitettavasti nämä viestit eivät tule koskaan menemään perille noiden naisten pieniin päihin, joita eivät määrää viestit vaan vietit.

    Sanoisin että naisista viis. Hesarin toimittelijattaret joutavat jorpakkoon. Minä olisin huolissani siitä, että lukemisharrastus ja kirjoitustaito ovat katoamassa myös miessukupuolen keskuudesta. Kirjailijat ovat vaihtuneet mirhailijoiksi ja nirhailijoiksi. Sen teokset myyvät joka jaksaa vitsailla jonkin kaupallisen tv-kanavan naurunräkätysohjelmassa.

    Syvemmin ottaen on kyse koko eurooppalaisen uuden ajan ajatusperinteestä, joka on mitä olemuksellisimmin kudottu kirjallisuuden historiaan. Erityiseen "edustuksellisuuden" kognitioon perustuva demokratiamme edellyttää kykyä jolla tajunnassamme voimme vaihtaa kuvittellisia rooleja keskenämme -- ja esimerkiksi "vallan kolmijako" on noussut kirjallisuuden, ei valtio-opillisen teoretisoinnin pohjalta. Montesquieu oli yksi nimenomaan niistä jotka ottivat askelta kirjeromaanista proosakerrontaan.

    Tuolla perinteellä ei enää ole kannattelijoita, ei puolustajaa. Jopa kirjalliset piirimme ovat totaalisesti hukassa omaa ammattialaansa varjellessaan. He suojelevat ihan käsittämättömiä suojelukohteita.






    VastaaPoista
  15. Itse asiassa jaunttaus esiteltiin tuolla:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4np%C3%A4%C3%A4n%C3%A4_t%C3%A4hdet_(kirja)

    Se oli koneellista teleportaatiota, ja Stephen KIng kirjoitti siitä oman tribuuttiversionsa:

    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Jaunt

    Mutta miestä nimeltä Jaunte oli tarvittu senkin teleportaatiolaitteen keksimiseen.

    VastaaPoista
  16. Nooravallinkosket ovat kasvaneet tynnyrissä ja se jos mikä aiheuttaa ahistusta. Jotkut kirjoittavat siitä kirjankin. Ei vois vähempää kiinnostaa lihaa syövää työssä käyvää valkoista heteromiestä.

    VastaaPoista
  17. Tervehdys Pyssymiehelle, hepalle, JJR:lle, Terho Hämeenkorvelle. Mito Islamille, Ano1:lle, Rouva Anolle, Strix Senexille, KKi:lle, Qroquius Kadille, Tapsalle vaan, Thorvald Eskilinpojalle, Seppo Oikkoselle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.

    Pyssymies & JJR: Joo, ne maskotit puuttuivat.

    heppa: Ja huomattavaa on, että tuollainen menee valtamediassa kerta toisensa jälkeen läpi.

    Terho: Ja valtamedia pitää juuri tuollaiset naiset framilla.

    Mito Islam: Sellainen kirja saisi murska-arvostelut ja tulevaisuudessa vielä mahdollisesti maalittamissyytteen.

    Ano1: Erittäin hyviä huomioita. Se vasemmistoprofessorien aloittama mädättäminenhän alkoi jo joskus 1960-luvulla.

    Rouva Ano: Joo, muistanpa sen mainoksen hyvin. On ollut tässäkin blogissa ja kuvaa hyvin nykyaikaa. Kirja on varmaan kirjoitettu siksi että tuollainen on nykyisin pop ja kai se tarjoaa elannon. Sinänsä en tiedä, kuinka paljon tuolla on ostajia. Määrittelit muuten noiden ”päiväperhojen” ns. työn erittäin osuvasti. Ja oikeastaan Ruotsissa 80 pinnaa haluaa entisen menon jatkuvan.

    Strix Senex: Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia kuin sinulla. Miehistä ja naisista. Ei ole mitään yhtenäistä ihmismonoliittia.

    KKi: Totta. Jos ihminen on lukenut mediatutkimusta niin käsitys varsinaisesta työelämästä ei edes hämärry, vaan sitä ei ole ollenkaan. Mutta niin kuin näkyy, se ei estä kuvittelemasta.

    Pyssymies: Joo, kaikki ammatit ovat naisille avoimia. No, jotkut armeijan erikoisjoukot eivät mutta sekin johtuu siitä että naiset eivät selviä pääsyvaatimuksista.

    Pyssymies, Thorvald & Qroquius Kad: Muistan kirjan. Siinähän jaunttaaminen oli rahvaanomaista. Raharikkaat lensivät. QK:n esille nostamaa kirjaa en ole tainnut lukea.

    Qroquius Kad: Meillä Suomessaa ei Ukrainan sota ole juurikaan herättänyt feministejä. Ne jatkavat samalla linjalla.

    Tapsa vaan: Olet oikeassa.

    Seppo: Nämä viestit eivät mene ansaitsemattomasta vallastaan juopuneille feministeille perille eivätkä he niitä lue. Tuohon lukemisasiaan lisäisin älykännyköiden vaikutuksen. Moni nuori ihminen ei katso enää edes elokuvia vaan niitä minuutin mittaisia tiktok-pätkiä.

    Ano2: Totta. Mutta tämän porukan mediavaltaa vastaan kannattaa aina mutista.

    VastaaPoista
  18. Tämänkaltaisissa artikkeleissa on kiehtovaa se, että niitä edelleen pidetään 'rohkeina ja ennakkoluulottomina avauksina', vaikka muistan esim. tuosta kapeasta miehenmallista lässytetyn jo 20 vuotta sitten. Eikä se minun nähdäkseni pitänyt silloinkaan paikkaansa, miehet vain käyttäytyivät tavalla joka ei ollut feministin mieleen. Ja komeasti mennään metsään siinäkin, jos sanotaan että Trump-ilmiö, Brexit ja jytky ovat vain työelämän muutoksista johtuvaa ihmisten oireilua.

    VastaaPoista
  19. Ajankuvahan on aika pitkälti se,että jokaisen aviisin täytyy suunnata "uutisiaan" ihan kaikille.
    Kaikesta saadaan aikaan ongelma,ainakin jollekkin. eri iltapäiväpravdat ovat täynnä artikkeleita joissa jollakin on ongelmia paskoa,kusta tai saada orkku niinku perinteisin menetelmin.
    Nämä jos ei saa aikaan riittävästi klikkauksia niin sitten kaivetaan joku moniongelmainen kertomaan kuinka ahdistaa ihan helvetisti ja on raskasta ( koko maailman oma sariinikin käy tähän tarkoitukseen).
    Kun noita uutisia plärää niin ilman Ukrainan sotaa maastamme saisi kuvan jonka mukaan kaikki vetää jotain nappia tai syntymästään asti terapiassa.
    Mitä tulee noihin jatkuvaa angstia poteviin naisoletettuihin niin enitenhän niitä vituttaa kun ihan normaaleja Suomalaisia ukonkolleja on vielä olemassa.
    Meitä alkaa lähinnä haukotuttamaan pissisten horinat.
    Joppos123,lokaatio edelleen Balkan.

    VastaaPoista
  20. Oliko se Ray Bradbury; Tatuoitu mies -ehkä ei, Tatuoidussa miehessä on erilainen kansikuva ja muistaakseni sen juonikin on vallan erilainen. Tarkoittamassani kirjassa on kannessa ukon naama, juovikas kuin tiikeri. Taisi olla tämä The Stars My Destination tai Tiger! Tiger!) mutta suomenkielisenä.

    No, kirjoittaja - mies - ei kumminkaan valittanut keksimänsä henkilön mölöyttä, kun ei keksinyt ratkaisua ongelmaansa. Esmes perustanut avaruusparturia tai kukkakauppaa. Keksi miten pääsi liikkeelle, ihan ekana koko maailmassa.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  21. Tervehdys Reijo Koiraalle, Joppos123:lle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.

    Reijo: Oletpa muuten sataprosenttisen oikeassa tuossa kommentissasi ja taisit antaa minulle aiheen postaukseen. Suuret kiitokset siitä.

    Joppos123: Valtamediahan tekee juttujaan kolmekymppisille kaupunkilaisille sinkkunaisille ja sen huomaa. Sisältö on sitten juuri sellainen kuin sanoit. Nuo jatkuvaa angstia potevat naisoletetut haluavat että todellisuus määritellään sen angstin mukaisesti. Mutta oikein hyvää reissun jatkos sinulle.

    Pyssymies: Minä luin scifiä hyvin paljon 1980-1990-luvuilla. Sitten se on jäänyt vähemmälle. Siksi en ole ihan varma, että missä kirjassa se oli.

    VastaaPoista
  22. Tuo ihmistyyppi on niin tyypillinen ja tahattoman koominen. Hän elää vain päässään, ikään kuin teoriassa. Sen sijaan että olisi opiskellut vaikka maalariksi ja eläisi ihan oikeasti elämää, missä hän menee työmaalle haalarit päällään ja tekee sitä työtä, mihin on kouluttautunut, tämä tyyppi menee yliopistoon ja tutkii 'naisten vähäistä kontribuutiota jälkimodernissa pinnoitebisneksessä patriarkaatin paineistuksen alla'. Tai jotain muuta täysin yhdentekevää.

    Se että voisi olla itse esikuva tai se, joka 'lasikattoja' rikkoo, ei ole tämän tyypin mielessä koskaan käynyt. Katsomosta huutelu kyllä onnistuu. Jotenkin tulee mieleen sanonta tai ajatus, minkä mukaan elämä tapahtuu meille sillä aikaa, kun suunnittelemme muita asioita.

    maallikko

    VastaaPoista
  23. MInä tunnustan virheeni, se ei ollut Ray Bradbury vaan todellakin Alfred Bester "Määränpäänä tähdet". Piti oikein kaivaa tuolta kirjahyllystä (kyllä, meillä muinaismuistoilla on vielä sellainenkin) se esille. Olen pahoillani, tämä ei toistu.

    Thorvald

    VastaaPoista
  24. Olen jo tovin seuraillut youtubettajaa Better Bachelor, joka ponnistelee miehenä feministisoituneessa yhteiskunnassa, sen ulkorajalla ja on siirtymässä korpimaisemiin pois toksisesta feminismihömpötyksestä. Tämä linkki on aika mainio ja kertoo Norah Vincent -nimisestä lesbonaisesta, joka ajatteli jauhottaa miehet ja tekeytyi mieheksi ja hakeutui miesjoukkoihin selvittämään Vallinkosken tavoin mikä miehissä on vikana.

    https://www.youtube.com/watch?v=l4x3ZvwQGI0

    Tuloksena oli kaikkea muuta mitä nainen odotti ja kerrankin feministi tunnusti olevansa väärässä.

    VastaaPoista
  25. Tervehdys maallikolle, Thorvald Eskilinpojalle ja Laskiämpärille & kiitos kommenteistanne.

    maallikko: Olet täysin oikeassa. Mutta kyseinen koominen naistyyppi pitää maassamme media- ja määrittelyvaltaa.

    Thorvald: Minäkin muistin väärin. Ei ole niin vakavaa.

    Laskiämpäri: Joo, olen lukenut tuosta tapauksesta. Nainen masentui syvästi kun huomasi että minkälaista miehillä on.

    VastaaPoista
  26. Kun näin sanan jaunttaus muistin heti Kingin novellin, mutta kun seuraavaksi mainittiin Bradbury piti tarkistaa oliko Ray käyttänyt sitä ensin.
    No ei ollut, vaan vastaan tulikin kolmas nimi.

    Näistä kolmesta olen lukenut vain Kingin novellin.
    Mutta hei, jakamaton tieto on hukattu tieto;
    tätäkin saattaa lukea joku joka ei ole lukenut noista kolmesta ensimmäistäkään, ja saa kimmokkeen sci-fiin.

    VastaaPoista
  27. Kannattaisi tuonkin tantan yrittää hankkia itselleen elämä. Sanoi Stirx Senex. Luin sen ensin, että kannattaisi hnakkia itselleen mies, loppu vasta paljasti kuin väärin ajattelinkaan. Toisaalta, ehkä siihen elämän hankintaan kuuluisi se mieskin?
    Hesarin juttua lukiessa paljastui, että tämä "lady" oli joutunut maksamaan viispuol tonnia korvauksia ekan kirjansa joillekin henkilöille, jotka olivat elinpiirissään tunnistettuja hahmoja, eivät fiktiota kuten hän väitti/väittää. Että sellainen satutäti. Irrallaan elämästä ja todellisuudesta, ilmankos on paennut kotikonnuiltaan Tanskaan.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  28. Tervehdys Qroquius Kadille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.

    Qroquius Kad: Tietoa on aina hyvä jakaa. Suosittelen muuten David Brinin kirjaa Tähtisumu Täyttyy.

    Huru-ukko: Joo, maksamaan joutui. Ja ehkä hän mieltää sen Elämän eri lailla kuin me. Juuri irrallaan reaalimaailmassa. Jalustalle nostettuna ilman varsinaisia ansioita.

    VastaaPoista
  29. Luin tuon kirjan ammoin, ammoniiteja, UKK ja Elvis vielä vaeltelivat maan pinnalla. Siis 70-luvulla. Tuppukylän kirjasto tarjosi lukuelämyksen.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  30. Tuokirjailijan turhake ihmetteli mikseivät vaikkapa paperikoneen hoitajat, siis oikeat, jäätyään työttömäksi mene palvelualalle töihin. Tekemään mitä?

    Sopii miettiä, palkkaisitko itse ukon, viisikymppisen, ukon joka osaa ajaa paperikonetta käyttämään vaikka kaupan kassakonetta. Tai parturiksi. Ehkä tulisi mieleen, että siinäpäs sopiva tarjoilija. Toki olisi varaa maksaa palvelualan palkan – 1 – 2 kiloeuroa, jos kokopäiväinen, sijasta paperialan palkka 4 - 6 kiloeuroa. Jos palkka on 6 donaa on eläke kaksi. Sopii miettiä, onko tonnin ”palkka” kilpailukykyinen.

    Ehkä tytsyllä oli mielessä ojankaivaja, joka olisi kovasti mielissään päästyään sisätöihin, pois suolta räntäsateesta. Myisi vaikka akkain hepeneitä menkkahaukassa. Vai respaksiko hotellin, sepä kävisi vaikka rekkakuskilta. Ihan varmasti kuuntelisi idioottien vittuilua sujuvasti. Kolmella kielellä.

    Palvelualat eivät maksa kunnon palkkaa ja ovat muuten aika vaikeita. Ei riitä, että tulee ihmisten kanssa toimeen, pitää osata monia oikeita asioita. Lakeja ja sääntöjä, kuinka toimii kaljahana, maalikone, avainjyrsin, pehmiskone, windowsin rekisteri. Eikä tuo eka vaatimus ole helppo, ihmisten kanssa ei ole helppo tulla toimeen.

    Minä ihan oikeasti tunnen teollisuuden työntekijöitä, jotka ovat vaihtaneet alaa. Menneet myymään kodinkoneita, omaan liikkeeseensä. Se homma on vaikeaa, pitää saada kunnon hinta. Pitää myydä tarpeeksi – ja saada se raha kassaan. Luottotappio on termi, kun ite johtaja myy, eihän siitä tarvi täyttä hintaa maksaa. Eikä sillä niin kova kiire ole. Kaksi tuttua meni konkkaan ja menetti rahansa. Talonsa ja luottotietonsa, työnsä jättivät ihan itse.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  31. Pyssymiehelle voisin suorastaan omasta kokemuksestani todeta vielä lisää:
    Moni työpaikkahakemus tulee hylätyksi suoralta kädeltä, jos hakija on tiettyä ikää (noin 50 vuotta) vanhempi. Kuka joskus kirjoittikaan, että tietyn iän jälkeen työnhakuun auttaa enää vain kasvoleikkaus ja väärennetty passi?
    Samoin hylätään hakemukset ilmeisesti suoralta kädeltä myös siinä tapauksessa, että hakija on tehtävään nähden ylikoulutettu. Eli jos koulutusta vastaavaa työtä ei löydy, on turha yrittää hakea helpompaakaan työtä, vaikka toki sitäkin pystyisi tekemään. Vai pitäisikö sellaisissa tapauksissa pitää salassa, että on opiskellut enemmänkin kuin tehtävä edellyttää? Ja jättää jotkin aikaisemmat työtehtävät pois CV:stä?

    VastaaPoista
  32. Tervehdys Pyssymiehelle ja Anolle & kiitos kommenteistanne. Molemmilla hyviä huomioita. Ja tosi on, että 50-vuotias on elämänsä viimeisessä työpaikassa. Tuntuu siltä, että kokemuksella ei ole enää mitään merkitystä.

    VastaaPoista
  33. Kovin oli etäinen ote kirjailijattarella tämän päivän työelämään. Rakennusala on minulle tuttua ja siellä on karvaasti koettu, että tehtävän oikein ymmärtäminen on välttämätöntä. Juuri katselen työhuoneeni ikkunasta rivitaloa, jossa halvat ja innokkaat borikset tekivät ihan lumenluonnissa satojentuhansien vahingon. Ottivan kaikki pois hakkaamalla teräksisellä pistolapiolla progiilipeltiä. Vieläkin traagisempia tarinoita on. Ja koomisia. Niin kuin se yksi iso projekti, jossa kolmen kielihyppäyksen jälkeen vastuullinen tiimivetäjä ei saanut viestiä, että siihen holvivaluun pitäisi laittaa myös raudoitus.

    Joku sinisenmusta kongolainen voi olla ja tiedän ,e ttä on ollut ahkera ja aikaansaapa apumies. Mutta kun tähän ilmastoon pitäisi saada vedenpitäviä, pystyssä pysyviä ja muutenkin virheettömiä rakenteita, niin ihonväristä riippumatta, jos tekijä ei ymmärrä mitä tekee, niin riski hirveän kalliista virheistä on suuri.

    VastaaPoista
  34. Tervehdys, Ano. Olet täysin oikeassa.

    VastaaPoista
  35. Työpaikoista ovat kommentoijat oikeaa mieltä. 50+ ihmisiä sanotaan töistä irti solkenaan ja sitten valitetaan työvoimapulaa. Huutava pula on ilmaisesta työvoimasta. Laadulla ei väliä. Näin ajattelee "ekonomisti".

    VastaaPoista
  36. Tervehdys, Ano. Totta. Suurin pula on halpatyövoimasta.

    VastaaPoista
  37. Anonyymi 13. syyskuuta 2022 klo 19.41:
    ///Työpaikoista ovat kommentoijat oikeaa mieltä. 50+ ihmisiä sanotaan töistä irti solkenaan ja sitten valitetaan työvoimapulaa. Huutava pula on ilmaisesta työvoimasta. Laadulla ei väliä. Näin ajattelee "ekonomisti".///

    Suomi tarvitsee työvoimapulaa ja sitä ei tule lieventää maahanmuutolla. Työvoimapulan vallitessa hyljeksitytkin henkilöt saavat töitä. Työvoimapula kannustaa organisaatioita kehittämään toimintaansa.

    acc

    VastaaPoista
  38. Vaimoni on sairaanhoitaja ( aika normaalia meidän piireissä. Toinen on ammattilainen vahingoittamaan ja toinen paikkaamaan) ja hän sai tänään slaagit kun luki lehdistä kuinka heidät voidaan jopa irtisanoutumisen jälkeen käskeä töihin, sakon uhalla.
    Manna sariinilla alkaa olla paukut aika vähissä ja nyt pitää muistaa, että sairaanhoitajat sun muut ovat naisvaltaista alaa missä viherpuna on perinteisesti jyllännyt.
    Akat kusevat aina toistensa muroihin jos se vaan on mahdollista.
    Mitä tulee tuohon +50 ikään ja työelämään niin on tässä joitakin tarjouksia tullut.
    Kunto on edelleen varmasti parempi kuin keskiverto 25v sällillä mutta ei enää jaksaisi aloittaa mitään nollasta.
    Ehkä se kalastelu ja muu touhu olisi tässä kohtaa paikallaan.
    1.1.2023 reserviin joppos123.

    VastaaPoista
  39. Kun kerran hoiturit voidaan pakottaa töihin vaikka irtisanouduttuaan, en minä vaan käsitä miksi heille sitten ylipäänsä pitäisi maksaa palkkaa?
    Ei kun peruspäivärahalla vaan tuntemaan Työn Iloa kutsumuksesta!

    VastaaPoista
  40. Tervehdys acc:lle, Joppos123:lle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne. Mietin sitä, että tullaanko sitä pakkolakia käyttämään laajemminkin. Ns. yhteiskunnan kannalta tärkeillä aloilla. Ja Suomihan voisi nostaa hoitajien palkkaa. Lopetetaan vaan maahanmuuttoteollinen koneisto ja kehitysapu. Ja sen jälkeen aletaan karsia akateemisia suojatyöläisiä.

    VastaaPoista
  41. Voisihan näissä työhönpakottamis- eli lakonmurtoasioissa olla luovempikin.

    Esim. ahtaajalakon aikana mainittiin väliaikaiseksi ahtaajaksi pääsevän kahdeksan (8) tunnin(!) pikakurssilla.

    Joten ei muuta kuin seuraavan satamajätkälakon tultua ilmoitus, että elleivät työt ala maittaa, huomenna koulutamme teitä vastaavan määrän väliaikaisia ahtaajia.
    Ylihuomenna potkaisemme sitten teidät kaikki kilometritehtaalle ja väliaikaiset tilalle;
    myöhemmin heidät vakinaistetaan jos ymmärtävät olla lakkoilematta.

    Mitähän tykkäisivät?

    VastaaPoista
  42. Tervehdys, Qroquius Kad. Tuollaiseen ajatteluun olen törmännyt yllättävän laajalti. Että ahtaajan hommiin ja hyville tileille pääsee pikakoulutuksella. Se ei todellakaan pidä paikkaansa. Ehkä se ajatus pohjautuu siihen aikaan kun satamajätkät purkivat käsipelillä kahvisäkkejä rahtilaivasta.

    VastaaPoista
  43. Se oli Iltalehti, joka viime vuosikymmenellä lakkouutisoinnin yhteydessä mainitsi väliaikaiseksi ahtaajaksi voivat päästä jopa kahdeksan tunnin mittaisella pikakurssilla.
    Siinä ei täsmennetty millaisiin tehtäviin ja miten suurta työllistymistodennäköisyyttä "voi päästä" piti sisällään ko. tapauksessa.

    Tällaista ammattinimikettä ei näytä enää olevan olemassakaan, vaan tilapäisiä ahtaajia on haettu tuollaisella rekryilmolla:

    https://www.rauanheimo.com/2021/05/18/tyopaikkailmoitus-tilapaisia-ahtaajia/

    Iltalehden artikkeliakaan ei enää löydy, joten on varsin mahdollista että se kurssi oli jo silloin menneeltä ajalta, jolloin satamissa kanniskeltiin säkkejä kappale kerrallaan.
    Ja väliaikatyövoimaahan silloinkin vain haettiin.

    VastaaPoista
  44. Tervehdys, Qruquius Kad. Tunnen joitain ahtaajia ja ihmetyttää tuo ilmoitus. Tosin tiedän, että satamafirmat haluaisivat eroon vanhoista kalliista jätkistä ja saada nuorempia ja halvempia tilalle. Mutta ei lukin tai raanankuskin hommiin hetkessä opi.

    VastaaPoista