torstai 8. syyskuuta 2022

MAALITTAMISEN SIETÄMÄTÖN KEVEYS

Hallitus on sitten pykäämässä kasaan lakia jolla ”maalittaminen” saatetaan rangaistavaksi ja siitä saa pahimmillaan vuoden vankeutta. Sinänsä itse termi maalittaminen on jo itsessään hyvin tulkinnanvarainen mutta tässä maassahan tulkitsemisen halua ja kykyä kyllä löytyy. Laki ei suinkaan suojaisi tavallista kaduntallaajaa vaan sillä on selvä suojelukohde:

Maalittaminen koskettaa laajasti erilaisia henkilöryhmiä, kuten viranomaisia, politiikassa tai muussa yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa mukana olevia, toimittajia sekä tieteen ja taiteen harjoittajia, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson toteaa tiedotteessa.

No ketäs muitakaan. Ja keinotkin asian suhteen olisivat kovat, eli:

Televalvontaa koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi niin, että sitä voitaisiin käyttää salaisena pakkokeinona ja tiedonhankintakeinona maalittamisen selvittämisessä ja estämisessä.

Tähän mennessähän televalvontaa voi käyttää seuraavin edellytyksin:

Kun on syytä epäillä jotakuta

- rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta vankeutta;

- teleosoitetta tai telepäätelaitetta käyttäen tehdystä rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta;

- teleosoitetta tai telepäätelaitetta käyttäen tehdystä, automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään kohdistuneesta luvattomasta käytöstä;

- seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytöstä, lapsen houkuttelemisesta seksuaalisiin tarkoituksiin tai parituksesta;

- huumausainerikoksesta;

- terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelusta, kouluttautumisesta terrorismirikoksen tekemistä varten, terroristiryhmän rahoittamisesta tai matkustamisesta terrorismirikoksen tekemistä varten;

- törkeästä tulliselvitysrikoksesta;

- törkeästä laittoman saaliin kätkemisestä;

- panttivangin ottamisen valmistelusta; taikka

- törkeän ryöstön valmistelusta.

Me väärinajattelijat ollaan pääsemässä varsin huikeaan seuraan. No kuinkas se asia sitten etenee, jos laki tulee voimaan?

1. Joku vihervasemmistolainen toimittaja julkaisee esmes twitterissä hyvin levotonta vihervasemmistolaista settiä.

2. Kyseinen toimittaja saa suuren määrän kyistä ja perusteltua palautetta.

3. Toimittajalle tulee henkinen pipi ja hän uhriutuu sanoen olevansa maalittamisen kohde.

4. Toimittajan ei tarvitse tehdä mitään, sillä suunnitelman mukaan ”maalittaminen” olisi virallisen syytteen alainen rikos.

Eli laki suojelee sananvapautta. Tosin vain siihen sertifikoitujen ihmisten kohdalla joilla se sananvapaus on ollut ennenkin. Meillä muilla olisi vapaus pitää turpamme kiinni. Sananvapaus romutetaan sananvapauden nimissä.

Miettikääpäs muuten että kuinka pahasti poliisin toiminta menee tuon lain myötä tukkoon. Kas kun esmes tämä blogi ja kaikki samanlaiset blogit joita löytyy sivupalkista voidaan tulkita maalittajiksi. Samoin kuin tänne kommentoijat. Ja paljonko löytyy twitter-tilejä joissa arvostellaan niin valtakoneistoa kuin valtamediaa? Siinä onkin poliisille työsarkaa, jota se tuskin kaipaisi.

Totalitarismin ja vihervasemmistolaisen egon suojelijana.


56 kommenttia:

  1. Jumangekka. Tässähän saattaa heti eläkkeelle päästyään saada rikosrekisterin. "Maalittaja" kuulostaa aikalailla räyhäkältä vaikka tällä kertaa se ei tarkoitakkaan sitä, että ohjaillaan ilmavoimien AG kykyjä vihulaisen niskaan.
    Joitakin taitaa ihan oikeasti pelottaa se fakta, että he ovat vuosikausia toimineet ihan tuottamuksellisesti tavalla joka voidaan luokitella maanpetokseksi.
    Ei tuollaisia lakeja muutoin lähdettäisi värkkäämään.
    Joppos123 jolla alkaa väri olla jo vähintäänkin sompun luokkaa mutta pystyynmarinointi kesken.

    VastaaPoista
  2. Ei ihan kerinnyt 1984 mutta jos 2024 nappais.

    VastaaPoista
  3. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että nyt sitä vasta aletaan kunnolla pilkkaamaan, tosin sillä tavalla, että pilkkaamisesta ei tule rangaistusta.

    VastaaPoista
  4. Tervehdys Joppos123:lle, Ihmettelijälle ja Vasarahammerille & kiitos kommenteistanne.

    Joppos123: Piru vie, tiedä vaikka päästäisiin samaan selliin. No, olishan meillä siellä keskinäistä pulistavaa. Ja sen maalittamisen minäkin muistan kyllä samalla lailla kuin sinäkin.

    Ihmettelijä: Läheltä liippaa.

    Vasara: Niin, alkaiskos se kiertoilmauksien aika?

    VastaaPoista

  5. Tervehdys teille.

    Tuo Orwellin 1984 on hyvin osuva.
    Kun "suomenruotsalaisten" harmaa eminenssi ja heidän käskyläisensä RKP joutuvat kyseenalaiseen
    valoon täällä kansanmediassa.
    Niin onhan se kovin harmillista.
    Koululaitoksessa on vuosikymmenet pyritty kasvattamaan määkiviä lampaita.

    Tarkoitus lienee pelotella kansaa hiljaiseksi,ei taida onnistua.
    Euroopan talous on syöksykierteessä ja RKP askartelee ja katsoo poispäin.
    HutiMaisa ilmaisi huolestuneisuutensa energiakriisipalaverissa luonnon monimuotoisuudesta.
    Huoraamisellakin on hintansa.Vaikka sillä tienaisikin.

    Taaskaan ei tee mieli Pariisiin.
    Tällä menolla ei hyvältä näytä.
    Ensi talvena siellä voi loistaa muukin kuin katuvalot.
    Kenties muuallakin.

    Nim. pelokas-maalittaja Josef










    VastaaPoista
  6. No hjuu, uusi mainos vessayhtiölle: Ystävä hädän hetkellä Baja Maja.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  7. Tervehdys Josefille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne-4

    Josef: Kyllä se pelottelu saattaa onnistuakin. Mutta joo, RKP elää jatkuvasti ihan omaa elämäänsä. On takuuvarmasti mukana seuraavassakin hallituksessa.

    Huru-ukko: Anna Baja Maja?

    VastaaPoista
  8. Tulee ennakkotapauksena mieleen Jessikka Aro, YLE'n toimittelija. Hän pyysi tuossa "valtion virassa ja toimessa" ilmiantamaan putinintrolleja Suomessa. Keräsi jotain näyttöä kuulemma. Näyttöä ei saanut mutta kun joku arvosteli hänen toimintaansa toimittelijana hän sai kauhean henkisen pipin ja joutui muuttamaan Suomesta, jos muistan. Oikeuttakin käytiin ja yleisen edun nimissä hän tietenkin voitti jutut ja sai korvauksiakin? Pahin tapaus oli kun joku tuli kuuntelemaan hänen esitelmäänsä eikä puhunut mitään, tuijotti vain. Tyttöhän on, no, kallonkutistajat tietäisivät sanoa tarkemmin.

    VastaaPoista
  9. Tervehdys, Ano. Joo ja sen homman myötä MV-lehti murskattiin.

    VastaaPoista
  10. Itänaapurin ukkokin on suojautunut maalittamiselta. Viistoistavuotta (?) voi heilahtaa häkkiä, jos esimerkiksi sanoo sotilaallista erikoisoperaatiota tuttavallisesti sodaksi. Haluaako meidän likkalauma samaan viiteryhmään kyseisen miehenkuvan kanssa?

    VastaaPoista
  11. Pelkäänpä pahoin ettei tästä koidu Polpolle mitään ylimääräistä työsarkaa:
    eiköhän meidät väärinajattelijat ja -kirjoittajat ole jo kaikki moneen kertaan maalitettu odottamaan tätä maalittamisen kieltävää lakia.

    Miksipä muuten esim. ylikomissaari Pyllytär olisi jo vuosien ajan suoltanut someen puhtaita haistatteluja tyyliin "Hyvää se peruskoulun ala-aste tekee terroristeillekin!", kuin kerätäkseen materiaalia?

    Jessi-rukka kun mainittiin, on hän ollut suoran toiminnankin harjoituskappaleena:

    Vaspuukissa tai Vitterissä, en muista kummassa oli keskustelunpätkä jossa Jessi-rukka pillitti tapansa mukaan kuinka Iljettävät Iljalaiset taas kiusaavat häntä.
    Ylikomissaari Pyllytär singahti välittömästi paikalle kysymään haluaako Jessi-rukka hänen ylikomissaarillisessa korkeudessaan nostavan syytteen hänen puolestaan pahoja iljalaisia vastaan?

    No Jessi-rukallehan se sopi vallan hyvin.
    Olisipa maamme poliisijohto yhtä aloitteellinen muurahaiskansalaistenkin suhteen, mutta first things first, sanoi anglosaksi:
    ylikomissaari Pyllytär kuuluu hallintoeliittiin ja Jessi-rukka mediaeliittiin.

    Mekin kuuluisimme, tai ainakin minäkin kuuluisin mieluusti eliittiin, mutta Elämän Suuren Pelin jakaja on jakanut minulle väärät kortit.

    VastaaPoista
  12. Tervehdys Anolle ja Qroquius Kadille & kiits kommenteistanne.

    Ano: Sillä Venäjän miehellä on vielä sentään Suomea kovemmat keinot.

    Qroquius Kad: Totta joo, mutta nyt tuota ollaan lyömässä laiksi.

    VastaaPoista
  13. Jaaa a.. meinaatko Yrjö, että hädän hetkellä AnnaH mulle Baja Maja? Toi oli vaan esimerkki maalitetusta mainoksesta.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  14. Tervehdys, Huru-ukko. Minulla on kyllä ihan sisävessa. Ja pärjäisin ilman Anna-Majaa ihan hyvin.

    VastaaPoista
  15. Niin sitähän mä juur tarkotin, sanoi Janne Kivivuori.
    Että pohjatyötä on tehty jo vuosia, ja nyt ollaan valmiit taputtelemaan se laiksi, jota voidaan alkaa soveltaa saman tien.

    Syylliset kun ovat jo tiedossa.

    VastaaPoista
  16. Hyvä, että suomen pahin teroristien pesä saadaan vihdoinkin kuriin. Ylilauta. Kehtavat irvistellä korkeasti kunnioitettujen, akateemisesti ansioituneiden taajamaoriginellien aatoksille.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  17. Tervehdys Qqroquius Kadille ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.

    Qroquius Kad: Jep. Näin on.

    Pyssymies: Ylilautaa kohtaan varmaankin hyökätään.

    VastaaPoista
  18. Hassu juttu, olin juuri naputellut samasta aiheesta saman huolestuneisuuden vallassa oman blogitekstin, mutta olet kyllä käsitellyt asian täyspäisesti ja aikalailla täydellisesti, joten jään vielä miettimään josko julkaisenkaan omaa juttuani.

    Nimenomaan yleisen sensuurimielialan vahvistamiseksi -- jo olemassa olevien, käsitteellisesti epäselvien pykälien tueksi -- näitä uusia sensuurilakeja muotoillaan. Mitä enemmän erilaisia yleistä legitimaatiota vahvistavia sensuuripykäliä on, sitä kyseenalaistamattomammaksi kaikki sensuuri muuttuu.

    Nyt ollaan jo siinä tolkuttomuuden mitassa, että Korkein Oikeus voi tuomiolauselmassaan asiallisesti ottaen todeta, ettei "tiedolla" ole uskontojen yhteydessä samaa merkitystä mikä tiedolla tietona on. -- Mitä sellaiseen voi enää todeta? Halitulijallaa?

    Ehkä panen tähän vain loppulauseen omasta tekstistäni:

    ""Nyt puuhataan ”maalittamisen” kriminalisoivaa lakia. Siinä jälleen käsite joka ei merkitse mitään. Siitä tehdään laki, joka merkitsee täsmälleen sitä mitä kaikki sensuurilait merkitsevät. Ne polttomerkitsevät ihmisiä. ""

    VastaaPoista
  19. Sisävessa se on minullakin, onneksi. Ulkona ja luonnossa en enää pärjäisi, kuten ennen kala- ja marjareissuilla. Noissa sinä uskoakseni vielä selviydyt ilman anna tai baja tai muitakaan majoja. Mie kun en mee nykysin mihinkään missä ei oo sisävessaa käytössä, sen verran kehnoon kuntoon päässyt/päästänyt itteni:( Vaan henki kuitenkin jotenkin pihisee, ja häijy luonto nostattelee päätään. Tai suuri vahingon ilo, ja varsinkin se. Mikkään muu ei juurikaan nouse enää..
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  20. Aiheeseen liittyen tai liittymättä.
    London Bridge is falling down. God save the King.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  21. Vasarahammer kirjoitti:
    "Jotenkin minulla on sellainen tunne, että nyt sitä vasta aletaan kunnolla pilkkaamaan, tosin sillä tavalla, että pilkkaamisesta ei tule rangaistusta."


    Ehkä kiertoilmaisujen käytöstä tulee rangaistavaa. Samoin käynee liialliselle kehumiselle. Lopulta väestö oivaltaa, että on paras pitää suunsa kiinni, ei kysytä mitään, ei kehuta mitään, ei arvostella mitään.

    Suunsa kiinnipitävä on tietysti epäilyttävä henkilö ja on vaarassa joutua listalle. Hallinto tarvitsee syyllisiä.

    Turvallisinta on toistella varovaisesti jotain virallista dogmaa.

    acc

    VastaaPoista
  22. Maalittaminen on newspeakia. 80-luvulla ei tuota olisi kukaan kehdannut ääneen sanoa. Olisi saanut aikaan vain röhönaurua ja niskan punotusta. Mutta sitten alkoi, "rakennemuutos".

    Vanhoja sananlaskujakin voisi "uudistaa". Uudistaminen on myös mewspeakia joka ei tarkoita ainakaan minkään uudistamista. Takapakkia vaan ja turpiin tulee muurahaisille. Esimerkkejä:
    Epärehellisyys maan perii
    Minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
    Kuka kuuseen kurkottaa se suojatyöpaikkaan kapsahtaa

    VastaaPoista
  23. Käsittämätöntä, että tällaista lakia edes kehdataan esittää. Uskoisin, että vastaava lakiesitys jossain muissa eu-maissakin saisi väen kaduille mielenosoituksiin.
    Jos tuommoinen laki laaditaan ja vielä tarkoituksella epäselväksi, niin äkkiä tehdään pari ennakkotapausta, joiden mukaan sitten jatkossa sovelletaan.
    Loppuu kritiikki puheissa. Moiti siinä sitten jotain Unkaria...

    VastaaPoista
  24. Asiasta saatiin pientä esimakua jo Jussi Halla-ahon oikeudenkäynnissä. Näennäisesti hän sai tuomion kiihotuksesta kansanryhmää kohtaan, mutta todellisuudessa tuomio tuli hänen kirjoituksestaan "Muutama täky Mikael Illmanille." Syyttäjä Illmanilta nimittäin lipsahti tuomion jälkeen kommentti jotenkin siihen tyyliin, että nyt nähtiin, kuinka pitkälle valtaa pitävien arvostelussa voidaan mennä.

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  25. "akateemisesti ansioituneiden taajamaoriginellien aatoksille"

    vaikka nyt käsiteltävä aihepiiri on todella vakava asia, niin kyllä nämä
    verbaalisesti Suomen lahjakkaimmat kommentoijat tässä blogissa tuovat myös
    usein hymyn huulille sanavalinnoillaan. Oikeastaan pitäisi kerätä johonkin
    muistiin osuvimpia lohkaisuja.

    sarjistuhertajaa lainaten: Oikein mukavaa viikonvaihdetta meille rassisteille
    ja paskamaista vihersakille!

    toivoo Sepi

    VastaaPoista
  26. Rangaistukset onkin sitten kuin prenikoita rintaan. Jotain on tehty oikein.

    Tapsa vaan

    VastaaPoista
  27. Semmonen pikku juttu on vauhkovasemmistolaisilta unohtunu, että ei ole tuulta, joka ei käänny. Kiva juttu, kanaverkostot yms. linnaan suoraan, käymättä lähtöruudussa.

    Niin, ja kaikenmaailman imaamit, kerran viikossa pariksi vuodeksi kiven sisään.

    Ripuli-fatimakin saisi johtaa valtuustoa riksusta - tai kylmäkoskelta tms.

    Tähän asti on ahnetta kapitalistia, joka myy köyden johon hirtetään hieman tyhmänä. Nyt sitten vassaria, joka laatii pykälät joilla hirtetään voidaan pitää vielä tyhmempänä. kiihottaminen kansanryhmää vastaa, uskonrauha, maalitus ...

    Pyssymies

    VastaaPoista
  28. Tervehdys Seppo Oikkoselle, Huru-ukolle, acc:lle, Anolle, Ekulle, Rouva Anolle, Sepille, Tapsalle vaan ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.

    Seppo: Kiitokset. Ja sinäkin olet huomioissasi täysin oikeassa.

    Huru-ukko: Kyllä minä vielä luonnossa pärjään mutta onhan se vauhti minullakin vähentynyt. Ja se Elisabethin kuolema on briteille kyllä iso ja vakava juttu.

    acc: Tuo on hyvin mahdollista.

    Ano: Nykyaika on muutenkin kuin Pahkasika-lehdestä 1980-luvulta. Ja ehkä ne sananlaskutkin uudistetaan. Jopa viranomaistoimena.

    Ekku: Olet täysin oikeassa. Härskiydellä ei ole rajaa.

    Rouva Ano: Tuo on totta. Ja nimenomaan valtaa pitäviä tulisi voida arvostella.

    Sepi: Joo, tätä blogia on siunattu hyvillä kommentoijilla. Oikein mukavaa viikonvaihdetta sinullekin.

    Tapsa vaan: Näin voisi sanoa vaan vittumaistahan se on sille rangaistavalle.

    Pyssymies: Totta. Mikään ei ole pysyvää.

    VastaaPoista
  29. Ei taida olla kenenkään etu jos tietyistä ammattiryhmistä tai virkamiehistä tehdään arvostelulle koskemattomia. Jo nyt löytyy varsinkin virkamiehistä kokovartalomulkkuja jotka nauttivat siitä vallasta minkä käyntikorttiin taottu titteli on mukanaan tuonut.
    Järjestelmien sisällä syyllinen löytyy aina. Meikänkin vielä hetkenaikaa edustamassa konsernissa syyllinen on aina se virkaiältään nuorin kapteeninraasu.
    Oikeudenkäynnit voidaan aina käydä raastuvassa ja se ei juurikaan otsikoihin nouse. Majuri on jo sen verran kova luu,että ensimmäinen oikeusaste on hovi.
    Joppos123 joka on viettänyt tänään 4 tuntia meressä kasvattamatta kiduksia.

    VastaaPoista
  30. Tervehdys, Joppos123. Olet oikeassa. Nuo tahot käyttävät valtaa. Ja vallankäyttäjä ei saa olla koskematon.

    VastaaPoista
  31. Amerikan vitsi koskemattomuudesta.
    Korppi istui laiskotellen kuusenlatvassa päivät pitkät. No siihen tuli jänis joka oli juossut saalistajia pakoon ja oli väsynyt. Kysyi korpilta, voisinko minäkin levätä ja laiskotella vähän. Tottakai voit, sanoi korppi, Jänis asettui kuusen alle lepäämään, mutta eipä aikaa kun tuli susihukka ja söi jäniksen.
    Tarinan opetus. Jos haluat laiskotella päivät pitkät sinun pitää istua korkealla.

    VastaaPoista
  32. Rauha kuningatar Elisabet II:n muistolle. Paljon sattui ja tapahtui 70 vuoden aikana kun Elisabet oli kuningatar. Se pitää erikseen mainita että Elisabet kannatti Brexitiä ja ehti nähdä sen toteutuvan.

    Ivan Puopolo julkaisi tänään videon:
    Hallituksen röyhkeä hyökkäys sananvapautta vastaan! Maalittamislaki | Lakimies Onni Rostila
    https://youtu.be/iwl0gfzSc_k

    Onko Ykä huomannut Katleena Kortesuon kirjan jossa käsitellään median tilaa? Se on aiheena tällä 23-kanavan videolla.
    https://youtu.be/WWYyWE40XlY

    VastaaPoista
  33. Jos ja kun laki saadaan voimaan, ensimmäisenä sitä sovelletaan ihmisiin jotka voidaan luokitella "putinisteiksi". Lähihistoria on opettanut miten käsitteet venyy ja paukkuu, "rasisti" esimerkkinä.
    Kun toimenpiteet kohdistetaan "pahoihin" saavutetaan massojen hyväksyntä ja uusi normaali saavutetaan.

    VastaaPoista
  34. Englannin Ellu se poismenollaan pääsi taas muistuttamaan kuinka aika katoaa jonnekin kiihtyvällä tahdilla.

    Uutimessa mainittiin prinssipuolisonsa Vilipun kuukahdus huhtikuussa 2021.
    Minä muistin sen tapahtuneen tänä vuonna.

    Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei.
    Mutta toisaalta;
    jos tulevaisuudessa on jotain hyvää tai ainakin nykyistä parempaa, sehän tulee sitä nopeammin!

    VastaaPoista
  35. Tervehdys Anolle, vieraalle, Mito Islamille ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

    Ano: Toi oli kieltämättä aika hyvä.

    vieras: Kiitos linkeistä. Olen tietoinen kirjasta.

    Mito Islam: Jep Kyse on tulkinnasta ja Suomessahan osataan tulkita.

    Qroquius Kad: Myös jep. Pienenä kuvitteli että ihmisen elämä on valtavan pitkä. Nyt tajuaa sen lyhyyden.

    VastaaPoista
  36. Tässä voi käydä niinkin että maalittamislaki osuu suvakkien omaan jalkaan. Ellei sitten syyttäjät ja tuomarit tulkitse lakia intersektionaalisen feminismin lähtökohdista, jolloin suvakkien ja toiseustoteemien harjoittama maalittaminen on parempaa maalittamista.

    Tuo sana "maalittaminen" ja verbi "maalittaa" ovat melkoista sanamagiaa. Täyttä kulttuurimarxilaisuutta tai ehkä nykyihmiselle tutummin wokea.

    Mikä on "maalittaa" ja "maalittaminen" ruotsiksi? Verbinä "sikta" tai "rikta"? Substantiivina "inriktning"?

    Onko termi peräisin sodankäynnistä? Valitaan kohde eli maali, tai tähdätään kohteeseen eli maaliin?

    Onko se peräisin englannin sanasta "target" joka voi olla sekä verbi että substantiivi? Verbinä tähdätä, substantiivina kohde.

    https://en.wiktionary.org/wiki/target#Verb

    Translations
    ±to aim something (especially a weapon) at a target

    VastaaPoista
  37. Tämä ketju ei liity armeijajuttuihin mutta muistin muutaman vuoden takaisen kommenttini täällä Ykän blogissa. Siinä kyselin onko puolustusvoimilla vapaaehtoisjoukkoja. Siis ne jotka eivät ole kantahenkilökuntaa, ei varusmiehiä eikä reserviläisiä. Semmoista jotka ovat teknisesti työsopimussuhteessa ja saavat palkkaa, mutta eivät ole samaa porukkaa kuin palkattuun henkilökuntaan kuuluvat upseerit ja aliupseerit.

    Muistan Ykän käyttäneen termiä "sopimusreservi" tai että sellaista olisi suunniteltu. Pitäisi jostain penkoa se kommenttiketju jossa tätä pohdittiin. Sopimusreservistä tulee mieleen termi "värvätty". Onko sitä nykyisin käytössä? Termi "värvätty" tarkoittaa varmaankin reserviläistä, joka hakee vapaaehtoisena palvelukseen eli värväytyy ja kun hänet valitaan, hänet värvätään.

    Jos vapaaehtoisista reserviläisistä kootaan joukkoja, jotka saavat palkkaa, ne eivät ole reserviläisiä silloin kun työsuhde on voimassa. Työsuhteen loppuessa ne palaavat reserviin.

    Tällaiseen ryhmään voi lukea sopimussotilaat eli ne jotka ovat ensin suorittaneet varusmiespalveluksen, ja sen jälkeen jatkavat sopimussotilaina. Siinä ne palvelevat puolesta vuodesta vuoteen. Yleensä sopimussotilaana toimitaan heti varusmiespalveluksen jälkeen.
    https://puolustusvoimat.fi/monenlaisia-tehtavia/sotilastehtavat
    "Monen aliupseerin ja upseerin ura puolustusvoimissa on alkanut sopimussotilaana. Useimmiten sopimussotilaat ovat juuri kotiutuneita reserviläisiä, jotka hakeutuvat varusmiespalveluksensa jälkeen puolustusvoimiin töihin 6–12 kuukaudeksi. Yleensä sopimussotilaat palvelevat kouluttajatehtävissä joukko-osastossa, jossa he suorittivat varusmiespalveluksen. Avoimista sopimussotilastehtävistä voi tiedustella suoraan siitä joukko-osastosta, jossa on kiinnostunut työskentelemään."

    Toinen vastaava ryhmä on YK-joukot. Ne valitaan vapaaehtoisista reserviläisistä jotka ovat YK-palveluksessa 6, 8 tai 12 kuukautta ja palaavat sitten reserviin. Jotkut ovat voineet hoitaa useamman eri YK-keikan. Kantahenkilökunnalla on eri juttu koska niille YK-hommat ovat osa uraputkea.
    https://puolustusvoimat.fi/rauhanturvaajaksi

    Tulevissa NATO-tehtävissä käytettävät joukot valitaan todennäköisesti samalla periaatteella kuin YK-joukot. Ainakin toivon niin. Siis kantahenkilökunnasta sekä vapaaehtoisista reserviläisistä.

    VastaaPoista
  38. Vittuuntunut NettoVeronmaksaja10. syyskuuta 2022 klo 6.39

    No Maalitampa minäkin vähän.

    Iltalehden auvoisa Aino Vasankari kirjoittaa hydrogeenipalloista:
    "Kiinalaismiehen elonkorjuupuuhat keskeytyivät, kun hydrogeenipallo irtosi. Mies löydettiin elossa kahden päivän lentelyn jälkeen."

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6d15f71d-501b-44f9-a84d-e93301f6ac27

    Iltalehden viisas toimituskunnan miesoletettu jäsen Joonas Lehtonen myös näin:

    "Nykyisessä lipussa on nimittäin Englannin, Irlannin ja Skotlannin symbolit..."

    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/60489cf8-7f53-4b22-9681-5fe95e656a36

    VastaaPoista
  39. Joutuu ottamaan radio Jerevanin opit käyttöön ettei maalita ketään. Vitsit varmaan vituttavat suuresti mutta kohde tekee itsensä tyhmäksi jos niihin reagoi. (Maalita sanaa ei näytä tuntevan edes oikolukuohjelmat, saati muurahaiskansalainen). Pannaan tähän tapaan:

    Kuuntelijamme kysyy, oliko oikein kun sotilas sai kymmenen vuoden pakkotyötuomion sanottuaan kenraalia idiootiksi?
    Radio Jerevan vastaa
    Periaatteessa kyllä. Esimiehensä solvaamisesta hän sai vain puoli vuotta. Yhdeksän ja puolivuotta hän sai sotilassalaisuuden paljastamisesta.

    VastaaPoista
  40. Maalittaminen on militaaritermi, jolla tarkoittetaan suunnilleen sitä että potentiaalisista maaleista kerätään tiedot eli niiden laatu, paikka jne. ja määritetään niille tärkeysjärjestys omalta kannalta ja laitetaan eteenpäin tulenjohdon ketjua myöten tulenkäyttä johtaville ja ampuville yksiköille.

    VastaaPoista
  41. Niin mikä sillä Lehtosen pojalla meni väärin lippuasiassa?
    Kyseessä oli siis Royal Standard, joka on tämän näköinen:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Standard_of_the_United_Kingdom#/media/File:Royal_Standard_of_the_United_Kingdom.svg

    Siinä oikean yläkulman takajaloillaan seisova leijona symboloi Skotlantia, tissityttöharppu Irlantia ja kulmien kävelevät leijonat Englantia.

    Lehtonen kirjoittaa:

    "Monarkin paikalla ollessa liehutettava Royal Standard -lippu voi kokea hallitsijanvaihdoksen yhteydessä suuremmankin muutoksen. Nykyisessä lipussa on nimittäin Englannin, Irlannin ja Skotlannin symbolit – mutta ei Walesin, jonka kansallislippu tunnustettiin vasta Elisabetin oltua kuningatar jo seitsemän vuoden ajan."

    Aivan oikein tuo minusta näyttää olevan.

    VastaaPoista
  42. Tervehdys vieraalle, Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle, Anolle, Thorvald Eskilinpojalle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

    vieras: Nähtäväksi jää mutta veikkaan pahinta. Ainakin sillä saadaan tuomioistuimet tukkoon.

    vieras & Thorvald: Thorvald sen selittikin. Tuota se maalittaminen on ennen ollut.

    vieras, viesti2: Minulla ei ole tuohon olennaista lisättävää. Joppos123 voisi halutessaan lisätä.

    VNV & Qroquius Kad: Täytyy tunnustaa, että tuo kyseinen lippu oli minulle uusi.

    Ano: Luulen, että suvaitsevais-tiedostavaisto ottaa ne vitsit silti tosissaan. Siltä ku puuttuu sekä huumorin- että tilannetaju.

    VastaaPoista
  43. Vittuuntunut NettoVeromaksaja10. syyskuuta 2022 klo 15.17

    Irlanti(puhekielessä) on tasavalta, tai jotain vastaavaa.

    POHJOIS-Irlanti on osa The The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (=Englanti, Skotlanti, Wales + Pohjois-Irlanti) jota nyttemmin kuningas Charles III hallitsee.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ireland

    VastaaPoista
  44. Ei Irlanti ole mitään puhekieltä, vaan Euroopan läntisin saari.
    Sillä sijaitsevat itsenäinen Irlannin tasavalta sekä pohjoisosassa Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin Yhdistyneeseen Kuningaskuntaan kuuluva Pohjois-Irlanti.

    Mutta nyt ei ole kyse maantieteestä eikä politiikasta, vaan lipusta nimeltä Royal Standard of the United Kingdom, eli tuosta:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Standard_of_the_United_Kingdom

    Se on neliosainen, ja yksi osa symbolisoi Skotlantia, toinen Irlantia (joka kuului aikoinaan kokonaan Kuningaskuntaan) ja kaksi muuta Englantia, joka muodostaa Yhdistyneen Kuningaskunnan pääosan.

    Joten mikä Lehtosen pojan artikkelissa oli vikana?

    VastaaPoista
  45. Sitten kun maalitus on tehty, kuten kesällä 1944- Koko mekka: AMPUKAA

    VastaaPoista
  46. Tervehdys Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle, Qroquius Kadille ja Anolle & kiitos kommenteistanne. En lähde väittelemään lipusta. Mutta eikös se koko Mekka ammuttu siellä Tali-Ihantalassa. Ja hyvin ammuttiinkin.

    VastaaPoista
  47. Tämä lippujuttu lähti väärinkäsityksestä, joka toivoni mukaan on nyt oikein ymmärretty?

    Tali-Ihantalassa oli 200 putkea ampumassa tulialueille(?) koodinimiltä Mekka 1, 2 ja 3;
    koko Mekka tarkoitti kaikkien patteristojen keskitettyä tulta noin hehtaarin alueelle.
    "Suomen Sotilas" -lehdessä muisteli muuan raskaan krh:n Jatkosodan aikainen tulenjohtaja Siiranmäkeä:

    hän oli päässyt apurinsa kanssa tyhjäksi luulemaansa betonikorsuun mukanaan radion paristokotelo.
    Korsussa olikin n. 20 suomalaista valmiina antautumaan, sekä radio vailla paristoja!
    Hän jätti apurinsa liittämään radiota paristoihin ja kävi katsomassa etumaastoa.
    Siellä oli 16 taisteluvaunua rivissä, niiden takana kaksi jalkaväkirivistöä ja niiden takana kolmas muodosteilla.

    Hän otti yhteyttä suomalaisiin, aluksi oli vaikeuksia mutta lopulta vanhemman miehen ääni vastasi:
    "Minä ammun nyt kerran kaikella mitä on. Kertokaa miten vaikutti."
    Hetken kuluttua jytisivät lähtolaukaukset, ja kohta punaryhmitykseen iski n. 100 kranaattia.
    Kertoja ilmoitti korjauksen ja isällinen ääni vastasi:
    "Tämä riittää. Tulkaa pois sieltä."

    Kertoja ei kuitenkaan malttanut, vaan jäi katsomaan kuinka tuli ja tulikivi putosivat taivaalta ja lopulta hyökkäysryhmitys oli palasina. – Jälkeenpäin muuan rytinän alle jäänyt oli taivastellut miten tsuhna oli pystynyt ampumaan noin käsittämättömän lujaa ja tarkasti.

    VastaaPoista
  48. Tervehdys, Qroquius Kad. Lisätään tähän että suomalainen radiotiedustelu sai selville vihollisen hyökkäyksen alueella sen valmisteluvaiheessa. Keskityksessä se hyökkäys meni myttyyn ennen kuin alkoikaan.

    VastaaPoista
  49. Tuohon mitä "Vieras" kirjoitteli niin intissä on vain ja ainoastaan palkattua henkilöstöä. Värvättyjä ei ole ollut enään 30 vuoteen.
    Suoraan varusmiespalveluksesta voi jäädä määräaikaiseksi töihin mutta sitä pestiä voi jatkaa vain kerran ja vaatimuksena on,että hakeutuu sinä aikana joko kadikseen tai aliupseerin perustutkintoon.
    Joissain tapauksissa on riittänyt muutaman kuukauden paussi ja kaveri on otettu takaisin määräaikaiseksi.
    Erikoisjoukoilla mennään periaatteella 5+5+5 vuotta ja sitten seis,tämä siis aliupseeritehtävissä ( varsinaisia miehistötehtäviä siellä ei ole ollenkaan).
    Reserviläiset voivat kertausharjoitusten yhteydessä tehdä ns "sitoumuksen" jonka mukaan he tulevat palvelukseen puhelinsoitolla. Käytännössä se paperi ei juridisesti sido mihinkään vaan on herrasmiessopimus.
    Kantapeikkojen ei edelleenkään ole pakko lähteä ulkomaankeikoille. Jos halutaan niin sitten mennään mutta se ei ole osa virkakiertoa. Tulevista NATO tehtävistä ei ole edes neuvoteltu.
    Taitaa ainakin ammattilaislla nuo sinisen huomiokypärän YK-keikat jäädä tulevaisuudessa väliin. Paskat palkat ja ROE ihan perseestä. Ei niille keikoille kukaan täyspäinen lähde ellei se keikka sitten voita kotioloja.
    Tässäpä lyhykäisyydessään ettei kenellekkään jää väärää kuvaa siitä kuinka tämä meidän lafka toimii.
    Joppos123, lokaatio Supetar.

    VastaaPoista
  50. Jonkun verran termejä ja asioita sotkee se perkeleellinen tahto korjata ehjää ainakin mitä inttiin tulee. 20 vuotta sitten oli kiima luoda "yhtenäispäällystö" jonka myötä opistoupseerijärjestelmä lakkautettiin. Vääpeleistä leivottiin vänskiä yhdessä yössä. 10 vuotta sitten havahduttiin siihen tosiasiaan,että toimiva armeija tarvitsee aliupseeriston jotka ovat oman alansa huippuja edustavat pysyvyyttä. Meitä "sulkahattuhaja" nakellaan Hangosta Ivaloon aina noin kahden vuoden välein.
    Nyt se aliupseeristo on luotu ja homma toimii taas loistavasti.
    Joppos123.

    VastaaPoista
  51. Veli QK tuossa kertoi kakkosrähinän aikaisista keskityksistä. Varmasti olleet aika nasevia mutta niitä ei onneksi tarvinnut todistaa.
    Muutaman, entisen tykistön pääsotaharjoituksen, nykyisen MVH:n (Maavoimin vaikuttamisharjoituksen) olen päässyt Rovajärvellä seuraamaan ja siellä laitetaan kyllä kranaattia tonttiin.
    Loppuammunnassa voi helposti olla se 100-200 putkea kun laskee heittimet ja raketinheittimet mukaan, myös kevyet heittimet.
    Nykyisin noissa on mukana myös jenkkejä, sveduja ja brittejä omine härpäkkeineen.
    Kun sen näkee niin tulee ajatelleeksi kuinka helvetissä sieltä voi kukaan selvitä elossa mutta kun voi.
    Nuo maaalien nimet viittaavat estemaaleihin. Silloin se lähettäjäpää tietää,että nyt paahdetaan vaikka putket paskaksi mutta toimiteen se mikä on tilattu. Estetulimuotoja ei siihen aikaan tilattu ihan huvikseen.

    VastaaPoista
  52. Tervehdys, Joppos123 ja kiitos lisätiedosta. Minun inttiaikana oli vielä värvättyjä mutta siitä on kyllä aikaa kevättä.

    VastaaPoista

  53. Tervehdys teille.

    Venäjän armeijalla ei ole aliupseeristoa ollenkaan.
    Se näkyy kasarmeilla mielipuolisena väkivaltana.
    Näkyy se Ukrainassakin,lähitiedustelu,nopea regointi,tiedonvälitys jne.
    Tämä kaikki puuttuu ja päätökset tehdään Moskovassa.

    Päätökset jäävät rykmenttitasolle ja miehistöllä ei ole harmainta aavistusta mitä milloinkin on meneillään.
    Afganistanissa kun pyysivät tulitukea niin ammuttiin omia joukkoja.

    Voittamaton puna-armeija ?

    "Stengah-make-roosie-go-home". Afganistan (Stinger-Missiles)

    Rgds



    VastaaPoista
  54. Tervehdys, Rgds. Totta, ja dedovtshina on Venäjän armeijan syöpä. Meilläkinhän luovuttiin joksikin aikaa toimiupseereista mutta onneksi vanhaan palattiin.

    VastaaPoista
  55. Putte kuvitteli sotilasparaatejaan luupatessaan, että hänellä on käytössä vähintään 300 pataljoonan taisteluosaston vahvuista yksikköä siloposkisia ,tasapäisiä ja hyvässäkunnossa olevia solttuja. Ei ollut.
    Putte kuvitteli,että hänellä olisi käytössä uusimmat aseet,ei ollut.
    Putte kuvitteli, että hänen armeijansa taistelutahto on samaa kuin niillä soltuilla paraatissa, ei ollut.
    Ei ollut käytössä sitä paraatiporukkaa,ei aseita eikä tahtoa.
    Nyt putte saa turpaansa ja lujaa.

    VastaaPoista
  56. Puna-armeija saa parhaillaan pataansa ja kovasti. Pelle-armeijahan tuo on jos vertaa vaikka jenkkien vastaavaan.
    Näin ammattilaisena väitän ,että ilman ydinaseita NATO marssisi Moskovaan alle kahdessa viikossa ja siitä ajasta 95 prosenttia menisi ajamiseen ja tankkaamiseen.
    Ryssän "armeija" on paperitiikeri.
    Kinuskit miettivät oman armeijan kohdalla samaa. Sitä ei ole testattu.
    Eikä ne lähde sitä testaamaan ihan heti. Ryssän tappio vaikuttaa.
    Se on vaan niin, että ainoa sotilaallinen suurvalta on USA.

    VastaaPoista