keskiviikko 15. maaliskuuta 2023

KALJUPÄISIÄ UUTISHAVAINTOJA OSA CLXVI

1. Päättymätön tarina jatkuu

Täällä voiman pimeällä puolellahan on sanottu jo pian parikymmentä vuotta että kehitysmaalainen haittamaahanmuutto ei tuo tullessaan niitä mainostettuja kultamunia vaan rikollisuutta ja väkivaltaa. Nykyisin jopa poliisi tunnustaa – ainakin aika ajoin ja poislukien muuan Taponen – että näin on ja viimeisimmässä Helsingin Uutisten jutussa KRP:n rikoskomisario Eero Pietilä kertoo uutisen joka asiaa vähänkin seuranneille ei ole uutinen:

KRP: Kaikki tunnistetut pääkaupunkiseudun katujengiläiset ovat maahanmuuttajataustaisia.

Samana päivänä saman aviisin julkaisussa toinen poliisi toteaa:

Tällaisesta jengirikollisuudesta on tullut uusi normaali Helsingissä.

Toistetaan: uusi normaali. Miettikää. Luonnollisesti KRP:n Pietilä pyrkii hieman lieventämään ikävää totuutta niin kuin moni poliisi häntä ennen. Varmaankin vain kaiken varalta ettei tule rikosilmoituksia kansanryhmää vastaan kiihottamisesta:

Niin ei voi kuitenkaan sanoa, että kaikki maahanmuuttajanuoret ovat katujengiläisiä.

No shit, Sherlock. Jokseenkin asiasta tulee mieleen se Raamatun kertomus Jumalan ja Lootin keskustelusta jossa Loot kysyy että voisikos Jumala säästää Sodoman ja Gomorran jos sieltä löytyy edes yksi synnitön.

Sillä tosiasia on että haittamaahanmuuttajien rikollisuuden saavat aikaan haittamaahanmuuttajat. Jotka ovat tulleet maahan, joka suorastaan ruokkii kyseistä rikollisuutta sillä se on osoittanut näille rikollisille että se ei uskalla panna hanttiin eikä se itse asiassa halua edes tunnustaa ongelman olemassaoloa.

Asia on ennen vaaleja jonkun verran tapetilla mutta veikkaan että vaalien jälkeen ei mene kuin pyhätön viikko niin asia on jälleen vaiettu, valtakoneisto syyttää suomalaisia rasismista ja valtamedia etsii human interest-juttuihin mannekiineja otsakkeella ”Abdelkader kirjoitti ylioppilaaksi. Hänessä on Suomen tulevaisuus. Repikää siitä juntit”.

Ja miksi asiasta vaietaan? Tietysti siksi, että jos siitä ei vaiettaisi niin seuraavaksi nousisi esille kysymys:

Ketkäs tämän ovatkaan saaneet aikaiseksi? Järjettömällä maahanmuuttopolitiikallaan.

Ja toinen kysymys:

Eikös heidät pitäisi saada vastuuseen teoistaan? Muistaen että typeryys ei ole lieventävä asianhaara.

Ennen oli Eppu Normaali. Nyt on vain Uusi Normaali. Ja se ei pahemmin viihdytä.

2. Viiden miljardin puhallus

On aika yllättävää että tällainen uutinen löytyy Yleltä. Mutta siinä on asiaa:

Ylen MOT-toimitus pyysi Aalto-yliopiston tutkijoita arvioimaan, kuinka kalliiksi energiakriisi suomalaisille lopulta kävi.

Summa on pysäyttävä: Suomalaiset ovat maksaneet sähköstä noin viisi miljardia euroa ylimääräistä. Tämän verran rahaa on siis kadonnut sähkönkäyttäjien taskuista ja päätynyt sähkön myyjille.

– Sähkön tuotantokustannukset ovat suurin piirtein samat kuin ennen energiakriisiä. Puhdasta energiaa tekevät sähkön tuottajat hyötyvät tilanteesta valtavasti. Energiakriisihän on oikeastaan energiantuottajan paratiisi, sanoo teknillisen fysiikan professori Peter Lund Aalto-yliopistosta.

Toistetaan. Sähkön tuotantokustannukset eivät ole oleellisesti nousseet. Sähkön hinta silti räjähti pilviin. On tietysti ymmärrettävää että liikeyritys pyrkii voittoon. Mutta jos voitto saadaan sillä että ajetaan suomalaisia koteja tarkoituksella pankrottiin niin onko kyseessä enää liiketoiminta vai käyttäisikö joitain huomattavasti rumempia sanoja?

Kuinkahan monen kotitalouden polttopuu pelasti tänä talvena? Ja tulee muistaa, että polttopuukin on vihervasemmistolaisille Herrasta Perkeleestä.


56 kommenttia:

  1. Heppa oli tämän vuoden puolella parina eri viikonloppuiltana vuosilomiinsa liittyvien junasiirtymisten takia Tikkurilan asemalla odottelemassa vaihtoa. Siis siinä aseman raiteiden yläpuolella olevassa "putkessa".

    Näinä molempina puolen tunnin odotteluiden aikana tuli nähtyä (ve)etelä-suomen haittamaahanmuutonkirjoa. Ei naurata, ei. Varsinaista väkivaltaa tai alistamista ei näkynyt, kun paikalla oli neljä vartioliikken henkilöä päivystämässä ja ennakoimassa tulevaa.

    Mutta se älämölö, notkuminen, "kansainvälinen värinä" ja järjetön meno sekä tilaa oli otettu haltuun.

    En tiedä, eikä kiinnosta mitä jengejä siinä "wallah wallahsivat" ja käsimerkein tervehtivät toisiaan, mutta veikkaanpa orvaskeden perusteella olleen jotain neekereitä, somaleita, ähljyjä, kurdeja, irakiaanoja jne jne. Taisipa joukossa pyöriä muutama 500 vuoden kestohaittamaahanmuutaja eli manne.

    En varmaan ollut ainoa kantasuomalainen, joka tunsi olonsa turvattomaksi ja epämukavaksi tuossa julkisessa odottelupaikassa. Varmaan nuo etelän varekset ovat tottuneet tämmöiseen jatkuvaan menoon.

    Sitä saa mitä tilaa. Prrkkklll!!!!

    heppa

    VastaaPoista
  2. Valtiohan ei tehnyttodellisuudessa yhtään mitään estääkseen tämän hinnan nousun, aikaa olisi kyllä ollut. Ja selityskin on selvä, tuosta viidestä miljoonasta menee aikamoinen osa valtion taskuun, maksetaanhan siitä kovat verot. Kaikkiaan tämä rahan imurointi pois kansakunnan käyttövaroista vastaa aivan saman suuruista veronkorotusta. Millainen älämölö olisi syntynyt jos veroja olisi korotettu viidellä miljoonalla? nyt nämä yritykset ja hallitus pääsivät yhteistuumin rahastamaan kansalta aivan tolkuttoman summan rahaa aiempien päälle.

    VastaaPoista
  3. Joopa joo. Prof Lund kyllä selvensi ansiokkaasti sähkön hinnoittelua, ja sitä, että hinta täällä pohjan perukoillakin määräytyy keskisen Euroopan kalliin kaasua polttamalla tehdyn energian mukaan. Mitä arvon professori ei avannut, oli se, että mikä tämän käytännön määrää. Ketkä siitä ovat sopineet ja millä valtuuksilla? Kotimaiset virkakyöstit vain myhäillen viittasivat markkinatalouden siunauksellisiin mekanismeihin, joita ei ilmeisesti sovi kyseenalaistaa. Kai he itse asissa tarkoittavat sitä, että jos hinnoittelu olisi tuotantokustannusten mukaista, niin kaikki Euroopan hemmot haluaisivat halpaa pohjoista sähköä - jonka siirtämiseen eivät piuhat riittäisi, ja omat kalliin sähkön tuottajat istuisivat vain käsiensä päällä ilman mitään tuloja. Joten ratkaisu on se, että suomalainen sähkön käyttäjä maksaa eurooppalaisten typeristä energiaratkaisuista!

    VastaaPoista
  4. Niin tuota...
    "
    Mutta jos voitto saadaan sillä että ajetaan suomalaisia koteja tarkoituksella pankrottiin niin onko kyseessä enää liiketoiminta vai käyttäisikö joitain huomattavasti rumempia sanoja?
    "
    Tätä kutsutaan kepuliksi kokoomukselaisuudeksi. Perinteinen kokoomuslaisuushan oli sitä kypäräpappi, sinänsä tervettä, touhua. Kepuliksi homma meni viimeistää Kätei... eikun pääministeri Kataisen valtakaudella.

    Jujuhan on siinä, että kokoomuslaiset kepuloijat ovat kovasti vihreitä. Tasan niin kauan kuin vihreydellä voi tehdä pätäkkää. Nyt sieltä joku p-aukinen alihankkija kokkare huutaa, ettei pidä paikkaansa! Eikö? Miettikääpä onko kokoomus koskaan vastustanut pienyrittäjille kalliiksi koituvia turhanaikaisia direktiivikoulutuksia. Paskanjauhantapäiviä joista kokoomuslainen korporaatiokapitalisti selviää päivän liikevaihdolla koko alipalkatulle orja työvoimalleen.

    (Niin, minullahan alkaa taas kohta ne vitun amattipätevyys lisäkoulutukset. Eihän sitä kolmessakytä vuodessa työtään opi. 30vee amk-nörtti on toki pätevä kouluttamaan meitä, tokihan)

    VastaaPoista
  5. Molempiin tapauksiin pätee sama.
    Ongelma on tunnistettu.
    Ensimmäiseen ratkaisu on komitean perustaminen.
    Toiseen voidaan vain todeta, että Suomessa on suosituin hallitus ja PM koskaan.

    VastaaPoista
  6. "Jokseenkin asiasta tulee mieleen se Raamatun kertomus Jumalan ja Lootin keskustelusta jossa Loot kysyy että voisikos Jumala säästää Sodoman ja Gomorran jos sieltä löytyy edes yksi synnitön."
    Se oli kylläkin Abraham, joka niin rukoili, ei Loot.

    Mutta Abrahamilla epäilemättä oli silloin mielessään hänen sukulaisensa Loot, joka asui Sodomassa, ja joka tyttärineen ainoana sikäläisenä pääsikin pakoon ja pelastui tuholta.

    Tarkemmin sanottuna se meni näin:
    Abraham kysyi ensin, säästäisikö Jumala ne kaupungit, jos siellä olisi edes 50 "vanhurskasta". Kun Jumala myöntyi, Abraham kysyi edelleen, mitä tapahtuisi, jos heitä olisikin vain 45, ja niin edelleen, kunnes Jumala lupasi, että jos heitä on vaikka kymmenenkin, kaupunkeja ei tuhota. Mutta sitä pidemmälle, yhteen ainoaan, Abraham ei "tinkimistään" enää jatkanut.
    1. Moos. 18:20-33 (Abrahamin rukous) ja 19:24-30 (Sodoman ja Gomorran tuho ja Lootin pako)

    Raamatunlukija

    VastaaPoista
  7. Sähköyhtiöiden liiketoiminta on ollut mafiamaista ryöstöä.

    VastaaPoista
  8. Muistan lukeneeni joskus 90-luvulla, että Neuvostoliitto loppuvaiheissaan suunnitteli pohjoisen väestönsä siirtämistä etelään. Se olisi ollut energiataloudellista. Vain sen verran väkeä olisi jätetty, että arvokkaimmat luonnonvaratarpeet Venäjälle olisivat järjestyneet.

    VastaaPoista
  9. Noissa maahanmuuttajajengejä koskevissa uutisissa taisi jossain vilahtaa maininta siitä, että ilmiö esiintyy nimenomaan toisen polven "maahanmuuttajien" keskuudessa. Mitään selitystä tälle ei tietenkään esitetty, vaikka tämäkin säännönmukaisuus on jo muisssa kansainvaelluksen kohteena olleissa maissa todeksi todettu.

    Eikä tuolle toisen polven radikalisoitumiselle ole muuta kuin yksi selitys -- se kuuluu olemuksellisesti siihen sosiopsyykkiseen ominaisuuteen joka näiden vaeltajien kulttuuritaustalle on ominainen. Eli tullaan vahvojen kollektiivivoimien määräämästä yhteisöistä ja sosiaalisesti sitovista kulttuureista, joissa sopeutuminen toisenlaatuiseen sosiaalisuuteen on käytännössä mahdotonta.

    Kyllähän ne mielellään esittelevät esimerkkejä sopeutumisesta -- että joku pikkeusyksilö on pystynyt omasta kulttuuritaustastaan nousemaan ja jopa opiskelemaan itselleen jonkin pätevyyden ja ammatin. Mutta sosiaalisesti sitovien kulttuurivoimien sitä puolta, että jokainen kotiutunut ja sopeutunut yksilö herättää oman kulttuurinsa piirissä monikertaisesti sitovuutta vahvistavan vastareaktion -- sitä omat "asiantuntijamme" eivät sano ääneen. Vaikka juuri tällaisista syistä ne vaeltajien toiset sukupolvet ovat ensimmäisiä radikalisoituneempia.

    Meillä mennään siis vain kiltisti perässä samassa monikulttuurisuuden väistämättömästi aiheuttamassa yhteiskunnallisessa romahduksessa, josta naapurimaamme Ruotsi näyttää hyvälle mallioppilaalleen esimerkkiä. Hys, hys, hys, hyvä tulee. Harrastakaa peittelyn taitoa. Olkkaa niin perhanan hyvätapaisia, huokukaa sitä poliittista korrektiutta. Antautukaa ja alistukaa kohtalon voimille -- uusi normaali tulee eikä kukaan mahda sille mitään.

    VastaaPoista
  10. Vähemmistöjä nyt vaan pitää suojella kantaväestön rasismilta. Vähemmistöt ovat AINA uhreja. Jengipoliisitkin vaan lähinnä ottavat yhteiset pullakaffeet kultamunien kanssa. On lottovoitto syntyä vähemmistöön Suomessa tai tulla vähemmistönä Suomeen.

    Tapsa vaan

    VastaaPoista
  11. Rikokseen syyllistyneeseen maahanmuuttajaan toimii vain kotiuttaminen ja se on aloitettava välittömästi. Jos rikokseen syyllistyy alaikäinen maahanmuuttaja koko perhe kotiutetaan. Myös myönnetyt kansalaisuudet on rikokseen syyllistyneiltä peruttava. Amen

    VastaaPoista
  12. Tuo on muuten totta, että ihmiset tottuvat nopeasti asioihin ja paskavankkureiden vauhti vain kiihtyy koko ajan.

    NYT ON PUNAINEN RAJA YLITETTY, kirkuivat Ruotsin lehtien otsikot pari vuota sitten, kun Göteborgissa ammuttiin vauva sylissään kävellyt nainen. Keskellä päivää ja ihmispaljouden nähden useita laukauksia päähän ja vartaloon. Varsinaisen uhrin piti olla naisen kanssa kävellyt tämän aviopuoliso, joka oli kovan luokan rikollinen (Hakim niminen), mutta mies pääsi pakoon. Kunniakulttuuriin kuuluu kuitenkin, että riitatilanteessa koko perhe on tapettavien listalla.

    Eikä mennyt kuin alle vuorokausi ja toisessa kaupungissa aammuttiin taas nuori nainen, jonka mies oli kovan luokan rikollinen. Nainen oli miehen asunnossa, mutta eri huoneessa kuin gangsteri. Tarkka- ampuja teki tilin ampumalla naisen ikkunan läpi. Tllä kertaa nainen oli tummaihoinen, joten myös mies oli 100% varmuudella "koneinsinööri". Enää ei lehdissä kirjoitettu punaisista rajoista, koska nythän tiedettiin, ettei Ruotsissa mitään sellaisia olekaan!

    VastaaPoista
  13. En oikein osaa suhtautua optimistisesti siihen, että tämä kovasti ja aiheellisesti julkisuutta saanut katujengiongelma olisi nyt siinä vaiheessa, että aletaan tehdä oikeasti sellaisia toimia, jolla sitä saadaan ainakin jossain määrin aisoihin. Mutta mielipiteet ovat pelkkiä mielipiteitä, ilman perusteluja. Annetaan siis puheenvuoro Helsingin Poliisille.

    Aluksi esittäytyy ennalta estävä toiminta, jota johtaa ylikomisario Jari Taponen. Helsingin poliisin sivuilta syntyi seuraava kooste leikkaa ja liimaa menetelmällä.

    ”Ennalta estävän toiminnan tärkein tavoite on parantaa turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta. Ratkaisemme rauhattomien alueiden ongelmia sekä saatamme nuoria ja huolta-aiheuttavia henkilöitä avun pariin. Kohtaamamme ihmiset saattavat olla potentiaalisia uhreja tai mahdollisia rikoksentekijöitä.

    Vahvistamme nuorten, vähemmistöihin ja erilaisten yhteiskunnallisten ryhmien luottamusta poliisiin. Kohtaamme poliittisia äärilaitoja, kieli- ja kulttuuriryhmiä ja alamaailmaa. Puramme vastakkainasettelua ja väkivallan uhkaa avoimella ja keskustelevalla työotteella.
    Ennalta estävä työ on vähentänyt merkittävästi nuorten tekemää väkivaltaa, väkivaltaista ekstremismia ja kunniaan liittyvää väkivaltaa. Myös häiriökohteisiin kohdennetut toimenpiteet ovat tuottaneet myönteisiä tuloksia”.

    Täytyy myöntää, että tuota viimeistä kappaletta lukiessa kahvi purskahti pöytäliinalle.
    Mutta mitä sitten käytännössä tehdään. On ankkuritoimintaa, jossa ”Keskustelemme nuoren ja hänen perheensä kanssa. Ankkuritiimi arvioi ja ratkaisee usein koko perheen ongelmia”. On alueellisia turvallisuusongelmia, jotka ”voidaan ratkaista aktivoimalla viranomaisia, järjestöjä ja yksityisen sektorin toimijoita yhteistyöhön. Esimerkiksi nuorten asuinalueilla aiheuttamia häiriöitä on ratkaistu keskustelemalla nuorten ja heidän huoltajiensa kanssa”

    Poliisijohtaja sitten kirjoittaa omassa kirjoituksessaan, kuinka ”Yhteiskunta muuttuu ja kehittyy, lähtökohtaisesti parempaan päin. Nuoret ovat tulevaisuutemme tekijöitä, joiden kuuluu nähdä, kokea ja kokeilla, unelmoida, tavoitella, epäonnistua ja oppia. Kasvaa ja kehittyä aikuisuuteen – turvallisessa ympäristössä”.

    Kaikesta tästä menetyksellisestä ennaltaehkäisystä huolimatta hurjaa vauhtia paisunut katujengirikollisuus kuitenkin näkyy Helsingin poliisissa niin, että se perusti kaksi uutta erikoisryhmää, joista toinen toimii Taposen ennaltaestävässä toiminnossa, jossa ”ryhmän tarkoitus on toimia nuorten parissa ja tehdä yhteistyötä sidosryhmien kanssa”. Vai oliko sittenkin tarkoitus tehdä yhteistyötä rikosryhmien kanssa?

    No, että jotakin pientä positiivistakin sanottavaa olisi, niin se ensimmäinen ryhmä sentään sijoitetaan väkivaltarikosten tutkintaryhmään ja sen tehtävänä on estää, paljastaa ja tutkia vakavaa katujengirikollisuutta, kuten henkeen- ja terveyteen kohdistuvia rikoksia.

    VastaaPoista
  14. Jengeihin on jo olemassa ratkaisu, Ulkomaalaislaki 148 § ja 149 §. Laki pitää vaan ottaa käyttöön.

    VastaaPoista
  15. Vittuuntunut NettoVeronmaksaja15. maaliskuuta 2023 klo 16.45

    Tää oli vasta harjoitusta, ens talvena sitä vasta voikin tulla kylymä.

    https://www.neova-group.com/fi/blogi/saatanan-tunarit/

    VastaaPoista
  16. Eikä tässä vielä kaikki. Meitä suomalaisia k-settavat niin omat kuin muuualta tulleet ja kaiken lisäksi vielä EU. Viimemainitusta on tulossa energiaremonttien (jota kannattivat vihreiden ja vasemmiston mepit) lisäksi uusi solidaarisuusrahasto, josta ei vielä tiedetä, montako nollaa Suomen osuus sisältää, mutta varmasti se on kertaluontoinen ja tarkkarajainen.

    Jo nyt Suomi verottaa kansalaisiaan kolmanneksi eniten maailmassa, varallisuus on Portugalin luokkaa ja maamme on Pohjoismaiden köyhin. Kun 15 vuotta on leikitty hyvinvointivaltiota velkarahalla, alkaa karmea totuus pikku hiljaa paljastua. Siinä tietyssä keltaisessa nesteessä ollaan. Miten voi olla mahdollista, ettei edes keskituloisellakaan ole kohta mihinkään enää varaa, pienempituloisella senkään vertaa?

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  17. Klapia menisi vaikka miten paljon, mutta kuivat rangat on loppu. Uutta saadaan vasta kesällä. Nyt tarjotaan rankakuorma heittokuutiosta vaihtoa. Naapurin viljankuivaamoa voidaan ajaa hakkeella, sinä voidaan kuivata klapiakin muttei sen kapasitetti mihinkään riitä. Ja puhallin toimi sähköllä. Sotaveteraanit, jellonat, rotarit, seurakunta, 4h ja muutama muu kyselee jatkuvasti polttopuita vähävaraisille jaettavaksi. Enimmäkseen eläkeläisille, semmoisille etteivät sa itse sahattua ja pilkottua. Vaan onpa tullut harvennettua metsää ja raivattua pakettipeltoa takaisin aukeaksi. Syksyllä on klapia.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  18. Tervehdys hepalle, Thorvald Eskilinpojalle, Olavi Koskelalle, KKi:lle, JJR:lle, Raamatunlukijalle, Ano1:lle, Ano2:lle, Seppo Oikkoselle, Tapsalle vaan, Ano3:lle, Nils.Aslakille, Strix Senexille, Ano4:lle, Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle, Rouva Anolle ja Pyssymiehelle & kiitos hyvistä kommenteistanne ja lisäyksistä. Ja pahoittelut Raamatunlukijalle, meni asia ulkomuistista hieman pieleen. Mutta ehkä idea tuli silti selväksi.

    VastaaPoista
  19. Minun kokemukseni.

    Minun talon sähkönkäyttö n 13000 kWh vuodessa ennen tämän julkisen valehtelulla laillistetun ryöstön alkamista .
    Nyt on säästetty tosissaan ,että n puolet tuosta määrästä enää käytetään sähköä . Sähkölattialämmitykset on pienennetty minimiin . Suihkussa ei käydä kuin vaimo pikaisesti joskus , onneksi on ulkosauna ja muuripata , peseytyminen hoituu sillä.
    Uunia lämmitetään nyt melkein joka päivä ja ruokaa tehdään hellalla mahdollisimman paljon. siten tuo säästö on kertynyt.
    Sähkölasku on silti sama tai vähän korkeampi kuin aiemmin kun käytettiin tuo n 13000 kWh.

    Kyllä puu on tosissaan pelastus meille, sähkölasku olisi muutoin kuussa talvella 5-600 e kuussa, joka minusta on ihan järjetön! Nyt Kwh minun sopimuksessa on lähellä 30 cent/kWh.
    Aiemmin oli vuosia pörssishkö joka oli muutamia senttejä kWh.

    Puuta vielä onneksi saan omasta metsästä omalla työllä , joten lienen onnekkaimpia kuitenkin kaikista sähköolikarkkien ryövätyistä .
    Ei se halpaa lystiä olisi jos polttopuun joutuisi ostamaan , ei ainakaan valmiiksi pilkottuna.

    Kyllä olen ihmetellyt, enkä mistään vastausta saa , miten voidaan tämmöistä kiskontaa ihan tosta noin vaan ruveta harrastamaan .
    Jos se on Putin , niinkuin jotkut väittää, niin miten on selitettävissä sähköyhtiöiden mammuttivoitot ?

    VastaaPoista
  20. Tervehdys, Ano. Et ole taatusti ainoa kokemustesi kanssa. Onneksi sinulla on se halkovarasto omassa metsässä. Ja joo, Putin on nykyisin erittäin käytetty tekosyy kaikille omille törppöilyille.

    VastaaPoista
  21. Vai että Taponen johtaa ennaltaehkäisyryhmää. No se kertookin kaiken mahdollisen projektin onnistumis mahdollisuuksista. Odotellaan vielä vuosikymmen niin eiköhän Beirut ja Mogadishu rupea näyttämään paratiiseilta Helsinkiin verrattuna. Ei muuta kuin lepää rauhassa Suomi-Neito, omasi tappoivat sinut, mutta anna heille anteeksi, sillä he eivät tienneet mitä tekivät. (Lainataan nyt vapaasti vaihteeksi Uutta testamenttia, kun täällä on jo ennestään siteerattu vanhaa.)
    Olis varmaan monikin sotaveteraani lähtenyt aikoinaan käpälämäkeen ja säästänyt päänsä, jos olisivat tienneet että heidän lapsensa ja lapsenlapsensa tulevaisuudessa tuhoavat Suomen ihan silkkaa typeryyttään ja pelkuruuttaan.
    Monikulttuurisuus tappaa Suomen, vaikka jokainen tulija olisi täysin rehellinen työssäkävijä, tulivatpa ne sitten Ukrainasta, Kiinasta, Mexicosta, Amerikasta tai Afganistanista. Me olemme pieni vähemmistö tässä maailmassa ja Suomen valtio on perustettu ajamaan ja suojelemaan meidän etujamme, mitään muuta oikeutusta tällä valtiolla ei ole olla olemassa.
    Todettakoon vielä sähköyhtiöistä ja politiikoista, jotka ovat nämä sähköasiat suhmuroineet, jos noita tyyppejä ei saada vastuuseen tekemisistään, niin sitten tämä kansa todellakin on kyvytön kapinoimaan, sen verran suuresta ja törkeästä ryöstöstä on kyse. Puhumattakaan tästä tulevasta energia remppa sotkusta. Painakaa nimet ja puolueet mieleen ja ikuiseen boikottiin. Älkää unohtako ja älkää antako anteeksi.
    Älkääkä unohtako äänestää, vaikka se tuntuisi kuinka turhalta. Jos oikeilla ihmisillä ei ole valtaa, niin silloin väärillä ihmisillä on valta.

    VastaaPoista
  22. Uudin 1:
    Syylliset voitaisiin saattaa vastuuseen jo pian.
    Saammehan valita eduskuntaan Perussuomalaisille 75 % enemmistön, joka muodostaa yksipuoluehallituksen siivoamaan maan.
    Mutta eihän niin tehdä.
    Ei tehdä, koska Suomen kansa ei halua.
    Suomen kansa valitsee taas samat pahantekijät jatkamaan pahantekoaan.
    Koska haluaa tämän jatkuvan.
    Sitä haluaa enemmistö.
    Me olemme vähemmistö.
    Nyt ja jatkossa.

    Uudin 2:
    Tämähän on aivan tyypillistä suomalaista touhua:
    ämmä käy huorastelemassa naapurin kanssa äpärän, mutta valehtelee miehelleen sen olevan tämän siittämä.
    Sitten ämmä potkii miehen pellolle, ryöstää puolet omaisuudesta ja lapsen ja myöntää vitullisen röyhkeästi huorastelunsa.
    Suomalainen oikeuslaitos pakottaa miehen maksamaan ruokkoja lapsesta, joka ei ole hänen.

    Tämä röyhkeä sähköryöstö on aivan samanlaista touhua.
    Suomalaisilta ryöstetään rahat valehtelemalla että on muka pakko ja sitten myönnetään vitullisen röyhkeästi päin naamaa, että lällälläää!!
    Ei se ollut oikeasti noin kallista, me kusetettiin ettekä te voi mitään!!

    Niinkun emme voikaan.
    Millekään mitään.
    Olemme vähemmistö ja pysymme.

    VastaaPoista
  23. Erään jengipomon tuomio (saanut tuomioita myös vuosina 2017, 2018 ja 2019):

    "Mies tuomittiin helmikuussa 2022 huumausainerikoksesta, rattijuopumumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (mm. ajanut 30 kilometrin rajoitusalueella 110 kilometrin tuntivauhtia vastaantulijan kaistalla ja aiheuttanut kolarin ja useamman auton romuttumisen) sekä kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta 4 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen".

    Kun tällaisia naurettavia "rangaistuksia" annetaan ja tyyppi joutuu jatkuvasti poliisien kanssa tekemisiin milloin mistäkin syystä, ainoa oikea ratkaisu olisi passittaa maasta pois ennen kuin joku pääsee hengestään. Käytös on osoittanut, että on ammattirikollinen, jota ei tarvitse täällä hyysätä.

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  24. Tervehdys Anolle, Qroquius Kadille ja Rouva Anolle & kiitos kommenteistanne.

    Ano: Eipä tuohon ole paljon lisättävää. Muuta kuin se että se ”ennaltaehkäisy” on täsmälleen sitä samaa joka on mennyt jo kolmekymmentä vuotta perseelleen.

    Qroquius Kad:

    1. Jep. Se on kaunis uni.

    2. Mainitsemasi tapaus on yksi härskeimmistä oikeusmurhista Suomessa. Ja sähköryöstöllä taas tuhotaan perheitä muuten.

    Rouva Ano: Joo, siinähän sitä oli sitä erityisosaamisen ansiolistaa. Mitä vikaa muuten ennen maasta passittamista tapahtuvaa raipparangaistusta olisi?

    VastaaPoista
  25. Raipparangaistuksessa olisi sama vika kuin kuolemanrangaistuksessa:

    ei Suomessa ketään tuomittaisi kumpaankaan.
    Siksi kuolemanrangaistus poistettiin rauhan ajan rikosseuraamuksena jo 1949;
    viimeinen rauhan ajan teloitus oli pantu täytäntöön 1825, ja kaikki sen jälkeen langetetut kuolemantuomiot oli järjestään lievennetty.

    Oli pelkkä turha pykälä silloin, ja olisi nytkin, jos otettaisiin uudestaan käyttöön.
    Kuten raipparangaistuskin.
    Joskus ihmettelen, että miksi vankiloitakaan ylläpidetään, kun ne eivät kuulemma paranna ketään.
    Annettaisiin vaan kaikille ehdollista ehdollisen päälle, niin kaikilla olisi kivaa.

    Paitsi tietysti heillä, jotka joutuvat sen lystin seurauksista kärsimään, mutta hehän eivät olekaan mitään.
    Kylläpä vituttaa, mutta ei ole ensi kerta.
    Eikä viimeiseksi jää.

    VastaaPoista
  26. Rouva Ano: Joo, siinähän sitä oli sitä erityisosaamisen ansiolistaa. Mitä vikaa muuten ennen maasta passittamista tapahtuvaa raipparangaistusta olisi?
    Ja vielä entiseen malliin jalkapuussa kirkomäellä?
    Huru-uko

    VastaaPoista
  27. Tervehdys Qroquius Kadille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.

    Qroquius Kad: Niin, vankilathan nykyisin parantavat ihmisiä. Näin väitetään. Tosin huonolla menestyksellä. Mutta kun tilanne muuttuu, niin laitkin voivat muuttua. Eihän sitä koskaan tiedä.

    Huru-ukko: No mikä ettei.

    VastaaPoista
  28. Tätä samaa meininkiä on kaikissa Länsi-Euroopan maissa ja joka maassa reaktiona on tuota lässynlässytystä.

    Kenties olemme murroskaudessa. Heikkous antaa tilaa vahvuudelle.

    VastaaPoista
  29. Muuan Anders Chydenius varoitti jo 1700 luvulla valtiovaltaa liittoutumasta liike-elämän kanssa kansalaisiaan vastaan. Satojen vuosien aikana ei ole pojista (-tytöistä) polvi parantunut. Nykyisin liittoudutaan enemmän kuin koskaan. Nyt sitä sanotaan rakenteelliseksi korruptioksi, hyväveli-sisko-verkostoitumiseksi. Esimerkkiksi käy Fortum. Helvetin kallis meille.

    Toinen Anders, huippulobbari Anders Blom sanoi, voi kun joku viitsisi edes hyväveliverkostojen pintaa raapaista. Niin ihmettelen minäkin. Suomi on rakenteellisen korruption johtavia maita, mutta sitä ei edes yritetä tutkia. Se lakaistaan piiloon maton alle vaikka suorastaan hyppää silmille joka ristuksen päivä.

    Rakenteellisen korruption ykkösmannekiini on nyt ministeri Lintilä. Eikä ole ainoa. Valtiovarainministeriön virkamiehet tulevat hyvänä kakkosena. Mitähän ne virkavalassaan ovat vannoneet? Kaikkia ei voi listata, olisi pitkä kuin nälkävuosi. Ylesesti voi sanoa että naamat ovat teeveestä tuttuja.

    Mitään järjellistä syytä tähä ei ole. Meidän elämämme on tehty sietämättömäksi vain ja ainoastaan poliittisilla päätöksillä. Eikä muutosta parmpaan ole näkyvissä, pahempaan kyllä. Tämä on minulle käsittämätätöntä. Onko välttämätöntä, eikö ole vaihtoehtoja?

    En kyllä käsitä paljon muutakaan. Kuinka joku voi äänestää Satu Hassia, Heidi Hautalaa, Sirpa Pietikäistä tai Liisa Jaakonsaarta, näin muutamia mainitakseni. Niin kauan kuin tuollaiset broilerit kekkuloivat politiikassa on turha toivoa muutosta parempaan.

    VastaaPoista
  30. Tuosta Rouva Anon jutusta tuli mieleeni, että eivät nämä "rikkaudet" välitä pätkääkään näistä ehtoollisista. Ei nyt, ei ennenkään eikä tulevaisuudessakaan, eikä miedän suvaitsevaiset osaa/uskalla muunlaisia tuomioita jakaa koska "ihmisoikeudet" Se vaan että ne ihmisoikeudet ei koske pottunokkakantiksia, mistähän syystä?
    Taitaa olla niin kuin ennenkin on sanottu: Lukot on rehellisisä ihmisiä varten. Eikä niitäkään tarvittu entisinä aikoina, edes rehellisiä varten. Silloin riitti luuta oven pönkkänä. Se kertoi rehellisille ettei talonväki ole kotosalla ja sine ei ole asiaa mennä.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  31. Ei ihminen siihen elämiseensä aina kovin paljon tarvitse... Joskus mies, lusikka ja säilykepurkki (tällä kertaa muikkuja valkosipuliöljyssä) toimi oikein hyvin, kun reissun päällä ollaan. Rautatieyhtiön vaunussa tällä hetkellä. Toivottavasti perillä ajoissa, tähän nykyiseen VR:n kun en erityistä luottamusta tunne...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  32. Tuo Rautatieyhtiö (tai Ratavaltio, niin kuin sitä joskus ennen kutsuttiin) lienee nähnyt parempiakin päiviä. Isosetä oli aikanaan VR:llä hommissa, ja ehti urallaan aina asemapäälliköksi saakka. (Nimeltämainitsemattomassa paikassa itäisessä Suomessa) Tuohon aikaan Ratavaltio vielä huolehti työläisistään kehdosta hautaan... Ne kai olivat niitä wanhoja huonoja aikoja, ne...?

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  33. ...jos nyt niitä wanhoja huonoja aikoja edelleen muistellaan, niin pentuajoista muistan vielä(kin), että noihin Rautatieläisvaltiolaisiin liittyi jotain miltei sotilaallista. Ainakin uniwormut olivat komiat, ja jos nyt en täysin väärin muista, niin esim. konduktööri ja asemapäällikkö taisivat tervehtiä toisiaan tekemällä kunniaa... Aijai miten toksista maskuliinisuutta. Vieläkin joutuu siis häpeämään sitä Isosetä-vainaata! ;)

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  34. Jaaha. Muistaako kukaan vielä, miten eräällä/eräillä ministereillä tuli mitta täyteen " vihapuheesta " ? Lisää nettipoliiseja. Hirveä kiljuminen " rasismista ". Nyt sitten myönnetään kautta rantain, että vituiksi on mennyt Ja että prkl. Nehän olivat oikeassa. Nämä katujengit ovat pelkkä jäävuoren huippu. Paljon on sitä unelmaa tullut, esim taksiraiskaus kyydit. Jne.

    VastaaPoista
  35. No kun aikoihin on eletty, niin eikös siitäkin ole jotain juttua ollut, että nyt jopa Sotavaltiossakin on koettu tuo herroittelu jotenkin onkelmalliseksi.. No nyt jumalauta, olihan tuokin ihan ensimmäisiä asioita, jotka tulin aikanaan kasarmilla oppineeksi. Samoin kuin tuon käden viemisen lippaan (mikä on hieno perinne aina keskiajalta saakka, ja täydellisen sopiva tilanteisiin, joihin esim kättely ei syystä tai toisesta sovellu). No seuraavaksi kai tuossa kunnian tekemisessäkin nähdään ongelmia... Itse ehdin onneksi käydä armeijan jo siihen aikaan, ettei ainakaan Pohjois-Suomessa ollut vielä kuin niitä herra kapteeneja ja yliluutnantteja...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  36. Tervehdys acc:lle, TR:lle, Ano1:lle, Huru-ukolle, J.Edgarille ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.

    acc: Täysin totta. Kyse on puhtaasta laillistetusta ryöstöstä.

    TR: Ja suurin paradoksihan on siinä että länsimaiset yhteiskunnat olisivat itse asiassa vieläkin vahvempia kuin islamilaiset. Mutta ne alistuvat omasta halustaan.

    Ano1: Erittäin hyviä huomioita. Miksi perustaa mafiaa kun kaiken voi tehdä laillisesti.

    Huru-ukko: Olet täysin oikeassa.

    J.Edgar: Noita aikoja muistelen minäkin mielelläni ja silloin kun kävin armeijan ei ollut kuin miessotilaita.

    Ano2: Veikkaan vaan että vaalien jälkeen palataan ”uuteen normaaliin”.

    VastaaPoista
  37. ...ja tuo yhdenvertaisuusperiaate muistaen, esim. armeijan rasittavuuden pitäisi olla sama koko maassa. Mutta niinhän se ei mene, sen rasittavammaksi se käy, mitä pohjoisemmaksi mennään. Ja taitaahan se sotilaskurikin siitä koventua... Tosin jännää sinänsä, että pohjoisessa nuo keskeyttämisprosentitkin ovat huomattavasti alhaisempia. Jokin niissä paskoissa olosuhteissa vaan motivoi.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  38. J.Edgarille: Minun aikanani ei asemapäällikkö ja konduktööri enää ns. vetäneet lippaan, mutta aika komeat virkapuvut, tai no komeat ja komeat, mutta kuitenkin. Oli olemassa virkapukuohjesääntö kuin armeijassa ikään, se määritteli sen puvun ja muutkin asusteet melkoisen tarkasti.
    Asemapäällikkö oli myös usein junasuorittaja ja sen merkkinä oli lakissa punainen päällys.
    Tuohon armeijatouhuun pohjoisessa: Tunnen erään nuoren miehen, asunut ikänsä espoossa, mutta hakeutui varusmiespalvelukseen Lapin Jääkärirykmenttiin Sodankylään. Että ei ne kaikki etelässäkään ole veteliä:)
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  39. Tervehdys J.Edgarille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne. Omaan inttiaikaani puhuttiin kyllä että eteläisemmät varuskunnat ovat löysempiä. Erityisesti HelItR mainittiin. En osaa sanoa. Muistan kyllä nähneeni yhden Hyrylän varusveijarin lomilla ja tuumailin että tuolla tukalla ei kyllä PKarPstosta olisi päässyt lomille.

    VastaaPoista
  40. @Huru-ukko: Enpä toki ihan tarkasti muista, lieneekö veeärrällä ollut enää omana aikanani tuota tervehtimistä ihan ohjesäännössä asti. Mutta tuollaisiakin kohtaamisia näin, ja jos ei muuta, niin särmän vaikutelmanhan se toki antoi.

    @Ykä: Juu ainahan niistä etelän vetelistä puhutaan, mutta kyllähän sieltäkin toki särmää väkeä löytyy. Esim. eno kävi aikanaan intin Hyrylässä, samaten kuin eräs x-naapurini, sittemmin yliluutnantiksi (res.) ylennyt mies. Eipä kumpaisessakaan niin erityistä valittamista, tähäksi astisen kokemuksen pohjalta.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  41. No, se entisaikojen romantisoinnista... Mutta olivathan jotkin asiat silloin paremmin fokuksessa. Esim. Ukkivainaa työskenteli aikanaan Metsähallituksella metsäteknikkona, ja tuo Isosetä-vainaa (ukin veli) puolestaan asemapäällikkönä. Valtion virkamiehiä siis molemmat. Ja jotenkin tuntuu, että taisivat kumpikin olla tehtävissään erinäisiäkin nipistelytieteilijöitä tarpeellisempia...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  42. Omasta puolestani voin sanoa, että LapJP:ssä pidettiin tiukkaa kuria silloin, kun olin siellä Suomen Tasavallan Julkisessa Palveluksessa ylipäällikkö Koiviston aikana.

    Myöhemmin olen kuullut etelänvetelien varuskunnista outoja juttuja, kuten esim. että rynkkyjen piiput taipuvat vasemmalle, koska varusveijarit panevat ne kahden kannon väliin tuoliksi ja istuvat sen päällä;
    piippu ei taivu koskaan oikealle koska viritystapin päällä ei voi istua.

    Ei olisi tullut tuolloin kenellekään edes mieleen.
    Siis jääkäripataljoonassa.
    PohMTR:ssä oli sen sijaan silloinkin meitä äliistyttävän löysä kuri.

    Kuulemma perinteistä kenttätykistössä, joskin siellä on toisaalta mainittu esiintyneen jalkaväkeä enemmän simputusta vanhoina pahoina aikoina, kun siihen ei puututtu.
    Sen puolestaan on mainittu johtuneen siitä, että itsenäisen Suomen ensivuosien kenttätykistön päällystö oli entisiä tsaarinarmeijan upseereita, ja palveluskulttuuri sen mukaista.
    Jalkaväki ja monet muut saivat perinteensä Saksan jääkäreiltä, joita ei simputettu örkkimäisesti;
    koulutus oli kovaa ja kuri preussilaista, mutta reilua.

    VastaaPoista
  43. No sen verran on vielä pakko palata, että tuolloin Isosedän aikaan niitä rautatieasemiakin sentään riitti muuallekin kuin Helsinkiin. Sekin asema, jossa Isosetä aikanaan toimi, on jo aikoja suljettu... Eivätkä niissä humalaiset ja huligaanit silloin vetelehtineet häiriköimässä ihmisiä, vaan ne nakattiin niin tarviten niskaperseotteella pihalle. Ja myös junissa tuohon häiriökäyttäytymiseen puututtiin melko järeinkin keinoin, jos niikseen tuli.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  44. Tervehdys J.Edgarille ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

    J.Edgar: Ei se entisaikojen muistelu oikeastaan romantisointia ole. Vaan ihan faktaa. Silloin elettiin järkevämpää aikaa. Silloin, kun nykyiset hallituspimut eivät olleet edes syntyneet.

    Qroquius Kad: En kyllä koskaan nähnyt inttiaikanani tuota rynkyn käyttämistä tuolina. Ja minä palvelin kenttätykistössä ja omassa joukko-osastossa oli kyllä pirun tiukka sisäkuri. Simputusta ei ollut. Siis yhteen mieheen kohdistuvaa. Mutta jaokselle ja patterille tuli kyllä sikaa tarvittaessa ihan urakalla.

    VastaaPoista
  45. Ei meitäkään simputettu silloin kun oltiin Utin leirillä lääkintämieskurssilla. Ei vaikka syötiinkin alikessujen pehmeät leivät. Vääpelimme vain keksi oivan harjoituksen, eli mies on saatava kiireesti sairaalaan, lähin on Kouvolassa. Minkäänlaista ajoneuvoa ei ole saatavana. Mitä tehdään? No, ukko paareille ja miehet aisoihin, juosten kohti lähintä sairaalaa. Viitisenkymnentä metriä ja ukot vaihtoon. Ensimmäinen jonon perälle, paaripotilas keulille, takamies makaamaan ja sitä rataa matka jatkui kunnes noin puolen tunnin ja jokusen kilometrin jälkeen totesi vääpeli, että joo, potilas kuoli.
    Paluu leirille samalla tyylillä, mutta kun potilas oli jo kuollut, ei enää ollut kiire eli ei enää tarvinnut juosta kuten menomatkalla. Talousalikessu varmaan muisti ikänsä sen rollimisen kun hänet keitettiin ulkona padassa. Pesuvesi kun sulatettiin lumesta ulkona padassa. Samassa se alikessukin keitettiin. Jäi tosin puoliraa-aksi:)
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  46. Tervehdys, Huru-ukko. Kyllähän tuo selvää simputtamista oli. Mutta sen saattoi aina perustella harjoituksena. Minun inttiaikanani muuten sillä pehmeän leivän kortilla ei ollut enää juuri merkitystä. Kas kun siellä ei ollut enää sitä vanikkaa vaan ihan tavallista näkkileipää jota söi kyllä vähän huonommillakin hampailla.

    VastaaPoista
  47. Meillä siellä leirillä oli yleensä sitä silloista (-69-70) luvun vanikkaa, ihan syötävää. Vaan tuo erä joka aiheutti tuon julkean rikoksen, vanikkalaatikon päiväys oli: pakattu 1937/7. Eli aika vanhaa, hyvin säilynyttä:(
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  48. Tervehdys, Huru-ukko. Joo, vanikka kai säilyi ikuisesti. Niin kuin se kuivattu noppaperunakin. Liekö sitä vielä intissä. Vanikkaahan ei ollut minunkaan aikoina.

    VastaaPoista
  49. Minä en siihen noppaperunaan törmännyt inttiaikana, liekö sitä silloin ollutkaan, 1969-70? Perunateatteri oli kyllä tominnassa. Siellä isot koneet kuorivat perunat ja niistä sitten osanäyttelijät, eli varusmiehet joille iski laaki kaivelivat suurimmat kolhut ja madonsyömät pois. Näin ruokaan fiksautuneena voisi ajatella, että moinen noppaperuna voisi olla kotikäytössäkin ihan jees helpottamaan ja oikaisemaan joitakin mutkia? Mene ja tiedä.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  50. Tervehdys, Huru-ukko: Se noppaperuna tuli sitten vissiin myöhemmin. Siinä noppasopassa oli sitten myös noppaporkkanaa ja noppasäilykelihaa. Semmosta arpakuutiota. Moinen noppaperuna saattaisi olla kotikäytössäkin kyllä ihan kätevää mutta eipä sitä siviilille taideta myydä. En tiedä, että onko sitä enää armeijassakaan.

    VastaaPoista
  51. Tein tänään vuoden hyvän työn ja vei kepulta pari ääntä, vein klapujakin muutaman sylyksellisen. Tuttu yrittäjä soitti, että tiedänkös mistä sais pienittyjä puita, kun olen niin etevä hakemaan kuukkelilla. Olen hemmolle joskus fiksanut sen koneen, hain hämärää vikailmoitusta ja siihen korjauksen. Tämä teki vaikutuksen.

    No, ei mun tarvi käyttää kuukkelia, mulla on klapia vaikka myydä, ei paljoa mutta on kumminkin. Oli koipensa taittanut mutkamäessä, eikä pääse kulkemaan oikein hyvin. Ja vanha pari tarvis pikkusen klapia, eikä vaari pääse rollaattorilla oikein hyvin kulkemaan, eikä näe halkoa puita. Kaffepuita ja porin mattiin puita. Pari sataa litraa piisaa kuulemma hyvin, neljä säkkiä.

    Karautin pikkuautolla paikalle – ja istu ja pala: oli puita, tievieri täynnä ja pellonojien varret, isoimmat kuusi tuumaisia. Passelia sekahalkokokoa. Vein klapit sisälle ja kahvittelimme, niin tuli lmi, että liiteri on täynnä halkoa, kuivaa halkoa. Mutta kun kiukkunen akka ja tottelevainen poika on kieltänyt raivaussahan ja kirveen käytön. Muka sokeus haittaa. No, tarvitaan kumminkin halko neljään osaan mittaista pikkuklapia. Se pieni porin matti kun ei isompaa huoli.

    Mentiin isännän kanssa liiteriin – ja oli kuivaa halkoa täynnä, ainakin kymmenen kuutiota, vuosia kuivunutta. Pätkin kuution ja haloin ne, ei ollut ollenkaan paha rasti. Saha oli terävä ja osaavasti haritettu, ei puoltanut ja vei hyvin. Kuulemma on taito terottaa ja jakaa näpeissä vaikkei mitään näekään. Ja viilakin pysyy kädessä.

    Ja tietysti teimme bisnestä, saan tulla kaatamaan sen tienvieren ja ojien vieret, hinnastakin pääsimme yhteisymmärrykseen. Kerroin myös mitä KUIVA halko maksaa, että osaa ottaa rahaa vastaan. Lupasin välittää tietoa. Kalajuttuja ja inttitarinoitakin valehtelimme aikamme kuluksi. Lisäksi pääsin kertomaan, ketä äänestämällä tekee saarikolle eniten jäynää.

    Illalla sitten yrittäjä soitti ja kiiteli klapeista, erikoisesi niitä omista aineista tehdyistä. Oli kuulemma isäntä hmetellyt, että onko se klapimies joku halonhakkuu-urheilija vai mikä. Kävi kuulemma niin nopsaan, ja erikoisesti ihmetteli, etten ähkinyt enkä kiroillut. Joka isku osui ja halkaisi. Heh, vähänkös kehu hiveli...

    Pyssymies

    VastaaPoista
  52. Tervehdys, Pyssymies. Hatunnoston arvoinen suoritus.

    VastaaPoista
  53. Voimakaksikko Tylsä & Tasane iski jälleen, nyt mukana myös Poika.

    Menimme kolmella raktorilla - huomaa oikeinkirjoitus. Tievierustan vesakko nurin ja haketukseen, hake tienviereen, haittaa edes hieman rikkaruohojen nousua. Pihaan ilmestynyt vesakko, sama juttu. Pelloilta ojien varsista koivut ja pajut pois, alle 3" hakkeeksi paikalla ja pellolle lannoitteeksi, isommat rangat hakkeksi ja kohti hakekattilaa. Oikein isot, yli 5" rangat kasaan kuivumaan, odottavat kohtaloaan, hake vai halko.

    Literissä ei ole enää halkoja, ne on nyt klapuja. Saatiin tilaa uusille haloille.

    Poika juoni omia juoniaan, pellot sekasin semmosella puutarhavatkaimen isoveljellä ja ruohoa kasvamaan. Ojia lupasi kaivaa auki myyränpelotilla - semmonen leikkikaivuria hieman isompi värkki. Isäntä vaikutti lupaavan peltoa vuokralle. Antaas kattoo kuinka käy.

    Meni aika myöhään, onneksi virkakyöstinä pääsin aamusella töihin lepäämään.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  54. Tällä nurkalla nostetaan hattua ja korkeelle. Ootte te melekosia "ketkuja":))
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  55. Tervehdys ULFBEHRTille, Pyssymiehelle ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.

    ULFBEHRT: Kiitos lisäyksestä.

    Pyssymies & Huru-ukko: Lätsän nostoa täältäkin.

    VastaaPoista
  56. Minä olen sevverran vanha, että mulle on kerrottu: Ota markka masta, se on miljoonan alku. Nallekarkki maksoi markan silloin. Roomalaiset taisi sanoa: carpe diem. Nykytietäjät messuaa verkostoitumisen autuudesta, italialaiset kertoo: Käsi kättä pesee.

    Isäntä sai peltonsa nätimpään kuntoon, tonttinsa siistimmäksi ja hieman klapuja. Minä sain puuta kuivamaan kesäksi ja rankoja muivuriin. Poika, nyt PerusPoika sai peltoa vuokralle, heinää tulossa myyntiin. Ja puhuttua kaksi ääntä ehdokkalleen. Yrittäjä sai vanhemmilleen puita, pärjäävät vielä ainakin vuoden mökissään. Emäntä sai mielenpiristystä vieraista, puhelivat kummia juoruja ja juttuja.

    Liikuntaa tuli taas illalla rankoja pinotessa ja muussa askareessa. Ei tarvinnut maksaa kuntosalille.

    Pyssymies

    VastaaPoista