keskiviikko 20. toukokuuta 2015

PITÄÄKS MUNKIN AINA?

Aion kirjoittaa jotain, joka tekee minusta epäilemättä huonon ja halveksuttavan ihmisen, joten kirjoitan ensin asiaan liittyvän vastuuvapauslausekkeen:

- Kyllä. Pentti Kurikan Nimipäivät-orkesterin jäsenet ovat ihan sympaattisia heppuja ja varmaankin he ovat kerrassaan kelpo häiskiä.

- Kyllä. He soittavat omaa musiikkiaan ihan tanakalla asenteella.

- Kyllä. Heille toivottaa mahdollisimman suurta onnea ja menestystä.

Ja sitten varsinaiseen asiaan.

Allekirjoittanut muistaa, että joskus 1970-luvulla Euroviisut olivat ihan oikeasti sävellyskilpailu. Myöhemmin se sitten pikkuhiljaa muuttui sävellyskilpailusta ilmiökilpailuksi ja sen seurauksena ei meikäläinen enää muista viisuvoittajia 1980-luvun puolesta välistä eteenpäin. Poikkeuksia on kaksi, joista toinen on tämä Lordi, mutta jos kyseinen bändi olisi ollut vaikkapa tanskalainen, niin se olisi unohtunut yhtä lailla. Toinen on tämä itävaltalainen parrakas nainen joka oli parraton mies tai jotain sinne päin ja hänen voittonsa oli suuri askel eteenpäin jonkun puolesta ja jotakin vastaan, tosin mitä se jokin oli on jäänyt minulle hieman epäselväksi.

Suomalainen mediahan kehittää joka vuosi näistä viisuista erinomaisen suurta ilmiöhypetystä ja tänä vuonnahan hypetys nousi ilmakehän yläpuolelle, sillä Suomen viisuedustaja oli kehitysvammaisista koostuva punk-yhtye, jonka myötä ainakin median mukaan noin 95 % suomalaisista on löytänyt punkin syvimmän ytimen ja sanoman ja hautonut sitä syvällä sydämessään. Lisäksi kyseisen yhtyeen viisuedustus oli selvä merkki, että nyt aletaan kohdella kaikkia tasavertaisesti.

Tämä tasavertainen kohtelu nimenomaan tässä asiassa pistää ihmetyttämään. Meikäläinen kun on sen verran vanhanaikainen, että ei minua kiinnosta musiikissa ilmiö, vaan itse musiikki. Ajatellaan tilannetta, että kyseisen viisukappaleen olisi esittänyt ei-vammaisista koostuva orkesteri. Sama media, joka hypetti kappaletta ei-musiikillisista syistä olisi todennut yhteen ääneen että olipa tylsä biisi. Onks tää olevinaan joku vitsi? Ja jos on, niin se on huono semmonen.

Vaan kun kyseessä oli kehitysvammaisista koostuva orkesteri, niin kappale olikin sitten uraauurtavan loistava ja mikäli joku ihminen ei yhtynyt tähän hypetykseen, hän oli ihmishirviö joka haluaisi vammaiset välittömästi leirille ja uuniin tai ainakin tehdä heidän elämänsä mahdollisimman hankalaksi.

Tällä asenteella mentiin sitten kisoihin ja suomalainen media oli voittanut kisat PKN:n puolesta jo huomattavasti ennen kisoja. Menestys sitten oli mitä se oli, ja sen jälkeen sitten katkerana kommentoitiin:

- Itä-Eurooppa ei ollut vielä valmis.

- Eurooppa ei ollut vielä valmis.

- Maailma ei ollut vielä valmis.

Valmis mihin? siihenkö, että laulukilpailu voitetaan sillä, mitä kilpailija on, ei sillä, mitä hän varsinaisesti kappaleenaan esittää?

Samanlainen hypetyshän oli pari vuotta sitten kun suomalainen media nosti tämän Krista Siegfridsin etukäteisvoittajaksi, sillä olihan hänellä uskomattoman upea biisi. Biisin teki upeaksi se, että sen lopussa kaksi naista pussasi keskenään ja kyseinen seikkahan on äärimmäisen olennainen kappaleen sävellyksen, sanoituksen ja sovituksen kannalta. Tyttöjen imuttelu ei sitten kumminkaan riittänyt ja menestys jäi huonoksi, joten silloinkin murjotettiin ja todettiin, että Eurooppa ei ollut vielä valmis.

Euroviisuthan ovat itsessään totaalisen turhat kinkerit, mutta jos Suomi aikoo edelleenkin osallistua niihin, niin hotellin respasta ehdotetaan että laitetaan touhu sitten kertakaikkisen oikeaoppiseksi läskiksi ja lähetetään ensi vuonna kisoihin puheduo Li Andersson & Dan Koivulaakso jotka puhuvat (tietysti suomen kielellä) äärioikeiston välittömästä vaarasta ja säestyksenä kuullaan kaiutinparin oletetusta keskipisteestä kuuluvaa metronomin tikitystä.

Toinen vahtoehto on että Suomi luopuu kyseisistä pippaloista aivan tyystin. Perusteet ovat sekä taloudelliset, sillä käytetyn rahan voi käyttää muuhunkin. Toinen peruste on terapeuttinen, sillä näitten viisujen myötä suomalainen media saa säännöllisen ennustettavasti suuruudenhulluuskohtauksen, jonka aikana se määrittelee yksipuolisesti, mihin Euroopan täytyy olla valmis.

Ja hotellin respassa uskotaan, että Eurooppa ei ole siihen vielä valmis.



Kuvan häiskä on Geddy Lee Rush-yhtyeestä. Hän ei liity kirjoitukseen millään tavalla, mutta hän on erinomainen soittaja, laulaja ja säveltäjä. Geddy ei ole osallistunut euroviisuihin, eikä hän ole kommentoinut julkisesti sitä, oliko Eurooppa valmis vaiko ehkä ei.

31 kommenttia:

  1. Olen Ykän kanssa täysin samaa mieltä.

    - PKN:n piisi on huono.
    - Krista S. on pelkkä tyrkky, ei jatkoon.

    Näitä yhdistää ainakin median hillitön hypettäminen ja sen ajatuksen pakkosyöttäminen, että "nyt vaan pitää digata näistä muuten sä oot niin lääs siison". Europliisuista uutisoitaessa toistuu aina sama kaava, karrikoidusti jotenkin näin: Suomi on aivan varma voittaja, kun se-ja-se melkein sanoi tietävänsä missä päin Aasiaa Suomi on.

    - Geddy Lee on hemmetin kova jätkä. Ei ne Rushin muutkaan ukot, Alex Lifeson ja Neil Peart, ollenkaan hassumpia muusikkoja ole.

    VastaaPoista
  2. Hienosti kiteytetty!
    Silloin kun Pertti Kurikan Nimipäivistä tuli Suomen viisuehdokas, pähkittiin puolison kanssa että josko tässäkin on sitten jonkinmoisesta hyväksikäytöstä kyse. Tokikin suvaitsevaisuuden ja tasapuolisuuden & kaikkien hyvien arvojen nimissä, mutta siltikin. Toivottavasti kaverit osaavat ottaa saamansa julkisuuden oikein ja jatkavat punkkaamistaan. (Olikohan tuo nyt oikea termi?)

    Tavallaan hassua - tai ei ehkä sittenkään - niin tuossa kun kirjoituksesi luin, niin eikös se Leen Geddy ’New World Man’ia tuolla takavasemmalla juuri hoilannut…
    Uusin lisäys työpaikan soittolistalle on Sabaton, heavy-bändi Ruotsista. On tavallaan hieman ihmeellistä, ettei Ruotsin valtio ole vielä mokomaa orkesteria ja sen kuuntelemista kieltänyt, koska kaverit soittavat ja laulavat sodasta - eivätkä edes tee sitä noloina ja häpeillen.

    https://www.youtube.com/watch?v=C7NSUFDHFgg

    Enjoy!
    Riku Raunioilla

    VastaaPoista
  3. Törkeästi totean PKN:n finaalipaikan tökänneen siihen, että orkesterin jäsenet ovat (arvatakseni) valkoisia, lihansyöjä-heteromiehiä.

    Heiltä puuttuivat oikeat meriitit näihin karkeloihin, mutta asennetta onneksi piisasi.

    VastaaPoista
  4. Samanlaisia kerettiläisiä ajatuksia on ollut minullakin.

    Muuten nyt kun kirjoitit hieman poikkeavasta aiheesta niin kysyn,että tapahtuuko lapsensuojelutyössäsi välillä iloisia yllätyksiä ja joku näistä sivupoluille joutuneista saa elämän syrjästä kiinni ja sopeutuu yhteiskuntaan?

    VastaaPoista
  5. Kurikan pojilla on asennetta soittamiseen. Ihmettelen, ettei kukaan vajakkivasemmistosta ole pahoittanut mieltään poikien tupakkaa ja viinaa ihannoivista mielipiteistä. Ei edes tyttöbaari kommenteista. Onko niin, että kehitysvammaisia kohdellaan eriarvoisesti? Samalla tavalla kuin mamuja, jotka voivat haukkua kenet tahansa pataluhaksi, kenenkään siihen puuttumatta. Onko niin, että mielensäpahoittajat niputtavat mamut ja kehitysvammaiset samaan sakkiin? Se on väärin kehitysvammaisia kohtaan...

    VastaaPoista
  6. Oman mielipiteeni mukaan PKN:n veto oli varsin hyvää punkkia ja bändi on oikeasti hyvä. Se, että euroviisut eivät olleet ihan bändin omin areena ja turpaan tulee, ei taasen pitänyt olla mikään yllätys. Viisuvoittomahdollisuuksia hehkuttaneiden sietäisi tutkituttaa päänsä. Etenkin nykyisen epäreilun systeemin aikaan, kun tuomiovallasta 50% on "asiantuntijaraadeilla".

    Itse toivoin että jätkät onnistuisivat pääsemään finaaliin asti - sinne olisi vähän paremmalla tuurilla voinut olla mahdollisuudet. Siellä oltaisiin toki kisattu maksimissaan sijoista 15-20, mutta mitäpä sillä on väliä. Media tekee näistäkin pippaloista giganttisesti ylimitoitetun asian. Yksikään, toistan, yksikään maa ei onnistu munaamaan itseään näissä kekkereissä vaikka lähettäisi matkaan kenet tahansa, eikä vastaavasti yhdenkään valtion kansantalous pelastu kisat voittamalla. Näitä pitää katsoa mieluiten kavereiden kanssa kännissä ja puhtaasti viihteenä. (Ja niin muuten meinasin tehdäkin.)

    VastaaPoista
  7. keski-ikäinen pikkupoika20. toukokuuta 2015 klo 18.12

    Hauskaahan tuossa oli lähinnä se, että PKN:n pojat nimenomaan pissasivat vajakiston idean päälle siitä, että kehitysvammaisen, kuten maahanmuuttajankin, pitää olla nätti ja holhottava ilman omaa mieltä tai yritystä. Ja tätä ei tietenkään vajakisto edes tajunnut.

    Ymmärrän kyllä Ykän pointin, mutta eihän nuo kisat ole pitkään aikaan olleet mitkään laulukilpailut vaan ideoihin ja aatteiden esittelytilaisuus. Siihen tietysti PKN sopi oikein hyvin.

    Vaikka kyllähän pojat oikeasti osaa punkkia soittaa, asenne edellä niin kuin pitääkin. Biisihän oli tietysti huonoin PKN:n biiseistä, koska eihän kukaan sinne hyviä biisejä lähetä.

    VastaaPoista
  8. Tervehdys Oinomaokselle, Rikulle Raunioilla, Juhalle, Ensiolle, Anolle ja Ghettomaksajalle & kiitos kommenteistanne.

    Oinomaos: En osaa sanoa, että ovatko PKN:n kaverit hoksanneet, että ei media oikeastaan hypetä heitä ja heidän tuotantoaan, vaan oikeamielistä hypettämistä sinänsä. Ja sehän löytää aina uuden kohteen ja unohtaa entisen. Luulen muuten että niin minä kuin sinäkin ollaan oikein ylpeästi so läst siison. Alex ja Neil ovat täsmälleen yhtä kovia jätkiä kuin Geddy, mutta valitsin kuvaan Geddyn, koska hän on melkein yhtä ruma mies kuin minä.

    Riku Raunioilla: Tuolla ulkomaitten suunnassahan tuo hyväksikäyttöheitto on jo esitetty. Kaikkea hyvää PKN:n häiskille ja ihan tasavertaisessa mielessä, eli arvostellaan tuotantoa eikä jotain, mitä heidän halutaan edustavan. Tasavertaisuuttahan se on sekin. New World Man kuuluu siihen Rushin suosikkiaikakauteeni eli 2112 – Grace Under Pressure. Sabatonin tiedän ja kavereilla taitaa tosiaan joka ainoa biisi liittyä jollain tavoin sotaan. Ymmärränkö oikein, että ne ovat tehneet biisin ainakin Lauri Törnistä ja Simo Häyhästä?

    Juha: Juu, ei häiskien asenteessa mitään vikaa ole. Mutta tämä hypetys oli jalustalle nostamista ilman varsinaista perustetta ja sieltähän tullaan myös alas aika kipeästi. Toivottavasti heput pärjäävät ja keikkoja riittää.

    Ensio: On sellaista tapahtunut ja jotkut ovat menestyneet erittäinkin hyvin. Kaikkea lyckaa heille. Täydestä sydämestä.

    Ano: Noin henk koht ajattelen (ja varmaan sinäkin) että kun kyseessä ovat aikamiehet, niin he voivat itse päättää, pannako kessu käpryämään ja aukaistako olutpullo. Vaan tosi on mitä sanoit, muistelen aikanaan, että Timo Soini sanoi ennen 2011 vaaleja jossain vaiheessa että kyllä ryyppy on joskus paikallaan ja siitäkin nousi haloo.

    Ghettomaksaja: Sen, mikä on hyvää punkkia määrittelevät tietysti parhaiten ne ihmiset jotka kuuntelevat punkkia ja siitä oikeasti pitävät. Muille ihmisille kappale oli pääosin totaalisen tylsä, kukaan ei olisi kiinnittänyt siihen mitään huomiota, jos esittäjät eivät olisi olleet kehitysvammaisia ja sen lähettäminen euroviisuihin varsinkin tuolla hypetyksellä oli koko lailla höhlää. Sinänsä minulle olisi sopinut ihan mainiosti sein, että heput olisivat päässeet kisoissa sijalle 2. Ei voittoon asti, koska en ymmärrä, miksi suomalaisten rahoilla pitäisi maksaa seuraavat helvatun kalliit kisajärjestelyt. Mitä tulee euroviisuihin itsessään, niin lienen oikeassa jos sanon, että ainoa esiintyjä, joka on aloittanut euroviisuista oikean menestyksekkään kansainvälisen uran on ABBA, joka voitti 1973 tai 1974.

    VastaaPoista
  9. Fixed game.PNK ei todellakaan joutunut semifinaalissa tahattomasti samaan lohkoon yhdessä itäblokin maiden kanssa.Suomen "Kaverit" olisivat olleet toisessa semifinaalissa jne.

    Lisäksi uudet säännöt antavat tuomarineuvostolle liikaa valtaa,joku teki tilin tälläkin hommalla,olisi pitänyt olla siis vasta toisella semillä matkassa silloin olisi tavattu torilla.

    Kuinka monta% kaikista pitkävetokohteista on etukäteen päätetty?

    Jokunen2

    VastaaPoista
  10. Sehän oli väistämätöntä, että kun Suomi on lähettänyt kisoihin heavy-bändin, niin jossain vaiheessa sinne laitetaan punk-bändi. Hauska oli ilmiönä se, kuinka erilaiset vihervasurit yrittivät tehdä vaalikampanjaa jätkien siivellä. Oli kaikenlaisia muka vammaisia halveeranneita ihmisiä löytäneitä suvakkeja, jotka juhlallisesti asettuivat suojelemaan näitä elämän runtelemia pikku kyyhkyjä. Siinä kohtaa taas punavihreäkupla osoitti täydellisen tietämättömyytensä tavallisten pulliaisten elämästä: Täällä punavihreän kuplan ulkopuolella ovat keharit olleet osa normiyhteiskuntaa vuosikaudet...nyt me punavihreän kuplan viisaat olennot suojelemme kehitysvammaisia työväenluokan raivotautisilta pedoilta...voi taivas :D
    Rushin ongelma on sovituksellinen tylsyys. Niillä soittotaidoilla pitäisi keksiä jotain muutakin, kuin se perusrockpumppu. Vertaappa vaikka Frank Zappaan.

    VastaaPoista
  11. Nyt olen kyllä arvoisan blogistiikkajohtajan kanssa monessa kohdassa tyystin eri mieltä. Tässä aiheeseen liittyvä änkytyslista:
    - Eihän noilla viisuamisilla ole musiikin laadun kanssa ollut koskaan mitään tekemistä. Kyse on esiintymis-, esittämis-, esillä olemis- ja esileikkimiskilpailusta. Siihen peliin yksi kehitysvammaisten punkpändi sopii vähäntään yhtä hyvin kuin mikä tahansa Itä- tai Etelä-Euroopan reisipumppu.
    - Punk on huonoa jos se on hyvää ja taidokkaasti esitettyä. Ei K*** 63 ole tunnettu siksi että siinä olisi taitavia muusikoita vaan siksi että L**** lusi taposta ja laulaa että kytät on verisiä peppureikiä. Se niinku silleen vetoaa just siihen kehittyneisyyden tasoon johon se vetoaa. Punkin kuuluu olla aitoa. Aitoa on se, että elämänhallintaongelmat ylittävät kaiken mikä nousee kengännauhoja korkeammalle. Lääkitys on aito asia - jopa silloin kun se on lääkärin määräämä.
    - Loordi ja PKN veisasivat samaa ilosanomaa. Se kuuluu näin: "Homppelihumppa on tylsää, joten vedetääs pojat satiiria peliin." Mikä tahansa homppelihumppaa irvaileva touhu on askel parempaan suuntaan.
    - On toinenkin bändi joka on aloittanut Eurovonkumisista oikean menestyksekkään uran: Baccarat. Uraa tosin haittasi se, että bändillä oli vain kaksi biisiä. (Sorry, I'm a lady sekä Yes Sir, I can Boogie.) Vähintään yhtä paljon haittaa koitui kai siitäkin että ainakin toinen bändin kaunokaisista luuli olevansa Erittäin Tärkeä Mikälie. Se taas tuppautuu kostautumaan niin keikkajärjestäjien kiinnostuksen kuin median kiinnostuksen suunnankin suhteen.

    https://www.youtube.com/watch?v=KDoeUOxFpG8

    VastaaPoista
  12. Jos kilpailusta voittoa halutaan, niin se tapahtuu ammattimuusikoiden eikä työkyvyttömyyseläkeläisten avulla.

    Viihdettä saa molemmilla, ja jälleen saatiinkin.

    VastaaPoista
  13. Euroviisut kuuluvat aikaan jolloin kilpailtiin, mikä on "parasta" musiikkia. Ajatus on kahjo, sillä kuluttaja tekee päätöksen lompakollaan. Pelkkää teatteria koko viisujärjestely. Ja kun teatteria ohjaavat pellet, tulos on naurettava.

    Ykä on progemiehiä, ja hyvä niin. Pink Floydia lukuun ottamatta en itse kuuntele sitä lajia, mutta arvostan kaikkea taidetta tyylilajista riippumatta. Arhinmäkihän haukkui sen suomalaisen rap-artistin jonka nimeä en nyt muista hirveäksi paskaksi. Minusta ei ole siihen. Poliittisesti latatunutta taidetta, kuten vasemmistolainen musiikki ja elokuvat, en arvosta, koska se ei ole taidetta vaan propagandaa.

    VastaaPoista
  14. Jaha, eipä sitten vähemmistöstatus vetänytkään viisuissa.

    Meillä kotona sanoin jo kun PKN osallistui kotikarsintaan, ettei ole Suomalaisessa ilmapiirissä mikään muu kuin PKN:n voitto mahdolista. Kaikki muu olisi ollut syrjintää ja suvaitsemattomuutta.

    VastaaPoista
  15. Tämä todistaa taas oikeaksi mielipiteeni parrakkaan naisen tapauksesta. Erikoisuudella ja vähemmistöjen nuoleskelulla saattaa kyllä saada jonkin verran kiintiö- ja sympatiaääniä, mutta menestymiseen se ei riitä, vaan tarvitaan myös oikeasti hyvä biisi.

    Eilen ei taidettu korostaa mitään seksuaalivähemmistöjä, mutta suunnilleen joka toinen maa oli matkinut itse kappaleessa edellisvuoden voittajaa tekemällä mahtipontisen lähestulkoon oopperaksi luokiteltavan esityksen. Oltiin tajuttu, mihin menestys oli perustunut.

    PKN:n kappale oli kyllä kova, mutta vain omassa viiteryhmässään eli punkissa. Euroviisuilla on ihan eri kohderyhmät. Siellä halutaan säihkettä, kauneutta ja tarttuvia melodioita, eikä mitään örinää. En usko, että Itä-Euroopan semifinaalissa kilpaileminen liittyi asiaan mitenkään; se on vain taas näitä median tekosyitä, joiden mukaan häviö riippuu milloin mistäkin pikkujutusta huonosta valaistuksesta huonoon järjestysnumeroon.

    Vaikka edellämainituista syistä tiesin jo etukäteen, ettei PKN pääse finaaliin, tulostenluvun yhteydessä minuun iski pieni toivonpilkahdus. Koska melkein kaikki muut luottivat powerballadeihin, PKN:n esitys oli ainoa rokkiin viittaava, ja uskoin, että se keräisi yksin kaikki rokkikansan äänet. Ehkä olin väärässä, tai ehkä rokkikansa ei viisuja seuraa.

    VastaaPoista
  16. Ykä, ainakin vielä yritän ihan itse päättää, pidänkö jostain asiasta vai en. Se on sitä iloista sou lääst siisonia, mutta sou not?

    Pantalone, olihan Teräsbetonikin noissa kisoissa omanlaistaan humppaa vetämässä v.2009.

    VastaaPoista
  17. Tervehdys Keski-ikäiselle pikkupojalle, Jokunen2:lle, Pantalonelle, Ano1:lle, Ano2:lle, Kumitontulle, Ano3:lle, Sandscorpionille ja Oinomaokselle & kiitos kommenteistanne.

    K.I.P: Meni meillä näköjään kommentit ristiin. Itse vähän pelkään, että kaverit kuuntelivat vähän liikaa suomalaista hypetystä ja sen myötä pettymys oli suuri. Heputhan elävät tahoillaan ja tavallaan ja aikamiehinä tekevän sen, mikä heitä huvittaa. Itselläni muuten se punk-bändi, joka eniten miellyttää on amerikkalainen Bad Brains, mutta onko se sitten enää punkkia on tietysti toinen asia. Jos suomalaista punk-asennetta etsii, niin tämä Terveet Kädet on varsin hyvä esimerkki:

    https://www.youtube.com/watch?v=Stv9AbeJa5U

    Jokunen2: No politiikkaahan nuo kisat ovat olleet iät ja ajat varsinkin kun Itä-Eurooppa (joka ei ollut vielä valmis) tulivat mukaan,

    Pantalone: Eräs kaverini oli – ei kovinkaan kauan sitten – rupatellut erään eteläamerikkalaisen hepun kanssa ja tämä heppu oli ihmetellyt, kuinka Suomessa on niin paljon kehareita. Sitten kun asiasta oli hieman enemmän keskusteltu, kävi ilmi, että ei niitä Suomessa ole sen enempää kuin siellä Etelä-Amerikassakaan, mutta täällä Suomessa heitä ei pidetä piilossa ja yritetään ihan oikeasti tarjota heille suht mukava elämä.

    Rushin sovituksellisesta tylsyydestä olen hieman eri mieltä. Ensinnäkin se on trio, ja Frank Zappa-vainaalla oli huomattavasti isompi bändi. Toiseksi Rush, vaikka vaikeita tahtilajeja on käyttänytkin, on aina pyrkinyt tekemään kuunneltavan biisin, kun taas Frankilla aika ajoin oli vaikutelma, että tärkeintä on näyttää, että heput osaavat soittaa sujuvasti tahtilajissa 11,49/7,32. Ei silti, kyllä minä Zappaakin kuuntelen sujuvasti. Makuasioitahan nämä.

    Ano1: Saapi olla eri mieltä toki, mutta itsehän kirjoituksessani totesin, että ”allekirjoittanut muistaa, että joskus 1970-luvulla Euroviisut olivat ihan oikeasti sävellyskilpailu. Myöhemmin se sitten pikkuhiljaa muuttui sävellyskilpailusta ilmiökilpailuksi”, joten emmehän me ole välttämättä eri mieltä ollenkaan. PKN:llä on varmasti sitä punk-asennetta enemmän kuin muilla punk-bändeillä, sillä heppuja on elämä potkinut päähän jo geenejä myöten, eikä heidän ole tarvinnut opetella opetettua vitutuksen aihetta nuortenlehdistä. Ei minulla ole sitä poppoota vastaan mitään, vaan tätä hypetystä ja median juhlimaa etukäteismenestystä.

    Miksi muuten kirjoitit Kohu-63:n ja Lätän ***-merkeillä? Ei kai se nimi mikään tabu ole?

    Baccara muuten aloitti uransa kappaleella Yes Sir I Can Boogie ja saavutti menestystä ja osallistui sitten vasta myöhemmin euroviisuihin Luxemburgin edustajana.

    Ano2: Sinänsä lienee aivan se ja sama, kuka euroviisut voittaa, kunhan se ei ole Suomi, ettei jouduta järjestämään noita turhuuden markkinoita suomalaisten rahoilla.

    VastaaPoista
  18. Kumis: Kyllä, kuluttajat tekevät päätöksen lompakollaan ja sitä myötä väitän, että esmes Matti ja Teppo olivat (ovat kai vieläkin) huomattavan arvostettuja artisteja. Heput kun eivät tehneet levyjä heitä varten, jotka ostivat paljon levyjä, vaan niitä varten, jotka ostivat yhden levyn vuodessa. Oikeastaan sama ilmiö kuin Kalle Päätalo kirjailijana. Arhinmäkihän haukkui Cheekin ja kehui Steen 1:stä. Omasta mielestäni rap ei sinänsä ole musiikkia, vaan akustinen ympäristörikos, laulettiin se mistä poliittisesta vinkkelistä hyvänsä.

    Ano3: Luulen, että olet täysin oikeassa.

    Sandscorpion: Luulen, että rokkikansa ei seuraa viisuja. En minäkään aikoihin, mutta tuohon hypetykseen ei voinut olla törmäämättä. Olet mitä varmimmin oikeassa siitä taktiikasta, millä maat pyrkivät saavuttamaan menestystä, mutta itselläni pyörii päässä kysymys, että miksi? Miksi euroviisuissa tarttee saada menestystä? Koko touhu unohdetaan kuitenkin pian ja seuraava vuosi tulee tilalle. Mitään kansainvälistä listamenestystä se voitto ei takaa. Nimetkääpäs piruuttanne 2000-luvun euroviisuvoittajat googlesta lunttaamatta.

    Oinomaos: Et kai kuvitellut, että ajattelin puolestasi? Pahoittelen, jos näin on. Mutta koska me molemmat olemme pelättyjä vihakirjoittajia, niin mehän olemme median mielestä totaalisen last season. Tosin omasta mielestämme ehkä next season.

    VastaaPoista
  19. Aikoinaan jäi harmittamaan se kun Nightwish ei päässyt noihin kekkereihin mukaan. Jollen väärin muista niin se taisi voittaa yleisöäänestyksen, mutta tuomaristo päätti sitten Suomen karsinnoissa toisin.

    En edes muista kuka tai mikä yhtye meni heidän edellensä ja "menestys" oli sitten tyypillinen suomalaiselle artistille. Mutta ihme ettei valittu kansainvälisestikin tunnettua bandia edustamaan?

    Silloin kun Lordi valittiin, niin en voinut kuin nauraa partaani sitä "jeesustelun" määrää miksi noi sinne valittiin. Ja loppu olikin sitten historiaa.

    Kauheasti ei ole näitä kekkereitä tullut katseltua, yleensä Suomesta on lähetetty jotain "humppabändejä" jotka ovat saaneet 0-10 pistettä. Heh, raastaa hieman wanhan heavy-miehen sydäntä.

    Ehkä toi viimevuotinen voittaja, Conchita Würst, oli jonkunlainen näpäytys tuonne Itänaapurin suuntaan ja heidän homolakejansa vastaan, mene ja tiedä?


    - Soomepois Eestist -

    VastaaPoista
  20. kuka nyt euroviisuja enää katsoo musiikkielämyksiä saadakseen? Abban aikana saattoi kenties olla vielä toisin.

    Luukutan minäkin Rushin puolesta, siinä on tämän planeetan kivikovin trio. Mikä muuten mahtaa olla Rushin suosikkiperiodi Ykälle? Bändi kun nyt on tehnyt melkoisen repertuaarin albumeja ja aika erilaisia sellaisia.

    VastaaPoista
  21. Tervehdys Soomepoisille Eestist ja Korppi on oikeudelle & kiitos kommenteistanne.

    Soomipois Eestist: Nightwish on peräti erinomainen bändi, eikä se koskaan tarvinnut euroviisuja menestyäkseen. Taitaapa olla kaikkien aikojen menstyksekkäin suomalainen bändi. Lordin kohdalla taas menestys jäi vähäisemmäksi, mutta muistan erään katuhaastattelun silloin vuonna 2006, jolloin Lordia vastustettiin sillä perusteella, että niillä oli niin rumat vaatteet ja oikeastaan PKN-hypetys meni saman asian kääntöpuolena. En minäkään jaksa noita kekkereitä seurata, mutta tuota hypetystä ei ole mahdollista olla ohittamatta. Tämä partanainen, joka oli mies oli varmaankin jonkunlainen heitto Putinin Venäjää vastaan, ja jotenkin veikkaan, että Putin tuumii, että mikä vitun Conchita Würst.

    Korppi on oikeus: Abban aikana oli toisin ja muistan, että 1970-luvulla noita pippaloita, samoin kuin syksyn säveltä ja miss suomea seurattiin kodeissa hyvin tarkkaan ihan siitä syystä, kun viihdetarjonta oli silloin perin vähäistä. Silloin oli kaksi (meillä alkuun yksi) kanavaa, joissa ei ollut mitään katsottavaa ja nykyisin on vissiin parikymmentä kanavaa, joissa ei ole mitään katsottavaa, joten kyllähän se kehitys kehittyy.

    Niin kuin aikaisemmin totesin, suosikkiperiodini Rushille on aika 2112 – Grace Under Pressure. Ja äärimmäinen suosikki on Moving Pictures. Sillä albumilla kaikki natsasi niin kerta kaikkiaan.

    VastaaPoista
  22. 2112 - Moving Pictures lienee usealle se Rushin klassinen kausi, sinulla yltää näemmä pidempään. Oma suosikkikauteni löytyy väliltä Permanent Waves - Roll The Bones. Kasari-Rush on minulle rakkainta, Power Windows on sen aikakauden kulminaatio.

    Mutta kyllä jokaiselta Rushin aikakaudelta jotain hyvää löytyy. 2000-luvun tuotannostakin löytyy ihan suoranaisia helmiä. Tämä näin esimerkiksi on mielestäni Rushin parhaita instrumentaaleja.

    VastaaPoista
  23. Tervehdys, Korppi on oikeus. No joo, mainitsemasi kausi on älppäreiden kokonaisuudessa minullekin se rakkain, mutta Signalsilla ja Grace Under Pressurella yhtyeellä oli tiettyjä klassikkoja. Sen syntsakausi on minulle hieman vieraampaa, mutta olen tuuminut, että vaikka esim. Hold Your Fire ei kuulu suosikkeihini, niin mikäli joku muu bändi olisi tehnyt sen debyyttilevynään, niin sehän olisi ollut vuoden debyytti. Rushia ei voi verrata oikeastaan muuhun kuin itseensä.

    Kyseinen The Main Monkey Business, minkä linkitit oli vissiin Snakes And Arrows-albumin paras kappale, mutta siitä tuli minulle mieleen, että kappale oli suunniteltu alun perin laulettavaksi, mutta Neiliä ei huvittanut tehdä sanoitusta. Rushin instrumentaalien parhaimmistosta kilpailevat YYZ ja La Villa Strangiato, enkä pysty sanomaan kumpi menee yli toisensa.

    VastaaPoista
  24. Olet mitä varmimmin oikeassa siitä taktiikasta, millä maat pyrkivät saavuttamaan menestystä, mutta itselläni pyörii päässä kysymys, että miksi? Miksi euroviisuissa tarttee saada menestystä?

    Hyvä kysymys, mutta vertaisin asiaa lätkän MM-kisoihin. Tai Olympialaisiin tai mihin tahansa muihin urheilutapahtumiin. Aivan samanlaisista mestaruuskisoistahan niissä on kyse. Kai se on yhdistelmä viihdettä, kansallistunnetta ja rakkautta lajiin. Se on sitten ihan yksilöstä kiinni, onko se suosikkilaji musiikkia/lavashowta vai urheilua.

    Kansainvälistä menestystä harvoin tulee, mutta kotimaan menestystä sitten senkin edestä. Lordin nimihän oli (Suomessa) kaikkien huulilla vielä pari vuotta viisujen jälkeen, ja oli elokuvia ja sarjakuva-albumeja ja mitä vielä muuta.

    VastaaPoista
  25. Onpa mukavaa lukea asiantuntevaa Rushiin liittyvää keskustelua. Oli muuten nimenomaan Ykän esiin tuoma YYZ, mikä aikoinaan kolahti ja kovaa.

    Hyviä ja vielä parempia levyjä ovat äijät tehneet vinon pinon. Jollain perverssillä tavalla pidän Feedbackistäkin, esim. Crossroadsin jäbät vetää semmoisella intensiteetillä että huhhuh! Livenä toimi erinomaisesti.

    En pysty nimeämään yhtä enkä edes kolmea suosikkilevyä. Eniten - pl. livelevyt - ovat soittimissa pyörineet Moving Pictures, Permanent Waves, Grace Under Pressure, Power Windows ja Counterparts.

    Tsekatkaas Rush-diggarit tämä kotimainen bändi Subspace Radio. Keikoilla ainakin Tom Sawyeriä vetivät.

    VastaaPoista
  26. Downin syndroomaa sairastavan lapsen kasvattaminen on vanhemmille raskasta puuhaa. Paljon helpompaa on abortoida sikiö ennen syntymää. Eli kaikki kunnia niille, jotka kasvattavat downia sairastavan lapsen aikuiseksi (jollaiseksi downia sairastava ei välttämättä koskaan kasva).

    En ole kuunnellut PKN:n kappaletta lainkaan enkä katsele euroviisuja. Rushin musiikista olen enemmän Korpin kannalla kuin Ykän eli Moving Picturesista eteenpäin hyvä, sitä ennen ei niinkään. Kaikki Moving Picturesin jälkeinen ei ole erittäin hyvää mutta riittävän hyvää.

    VastaaPoista
  27. Hyväksikäyttöheitosta tuli mieleen, että Suoth Parkin Matt ja Trey käsittelivät asiaa aikoinaan.

    http://www.southparkstudios.fi/clips/103443/battle-of-the-bands

    Suvaitsevaiset ovat kovia päättämään vammaisten puolesta, mikä heitä loukkaa.

    VastaaPoista
  28. "Nimetkääpäs piruuttanne 2000-luvun euroviisuvoittajat googlesta lunttaamatta."

    Pakko kokeilla vastata haasteeseen. Takautuvassa järjestyksessä, vuosilukuja perässä jos sattuu muistamaan:


    Conchita Wurst - Rise Like a Phoenix (vai mikä sen biisin nimi sitten olikaan), Itävalta, 2014
    Loreen - Euphoria, Ruotsi, 2013?
    Lena - Satellite, Saksa, 2012?
    Alexander Rybak - Fairytale, Venäjä
    Verka Serduschka - Dancing Lasha Tumbai, 2007?
    Lordi - Hard Rock Hallelujah, Suomi, 2006
    Sakis Rouvas - Shake It, Kreikka, 2005
    Ruslana - Wild Dance, Ukraina, 2004?
    Olsen Brothers(?) - Fly on the Wings of Love, Tanska
    Dana International (biisin nimi ei nyt muistu mieleen - Number One, ehkä?), Israel, 2000?

    Edellä mainittujen lisäksi ovat tainneet tällä vuosituhannella voittaa mm. Norja ja Viro, mutta niiden veisujen esittäjät ja kappaleet ovat unohtuneet.

    Miten pärjäsin?

    VastaaPoista
  29. Tervehdys Sandscorpionille, Oinomaokselle, Vasarahammerille, Anolle ja Ghettomaksajalle & kiitos kommenteistanne.

    Sandscorpion: Varmaankin noin. Tietysti urheilu on selkeämpää sillä lätkässä se maa, joka mättää enemmän maaleja voittaa ja piste. Laulukilpailuissa taas kilpaillaan makuasioista ja sehän tekee touhusta aina vaikeamman.

    Oinomaos: Kiitos tuosta linkistä. Kyseinen bändi on minulle uusi tuttavuus, mutta vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta.

    Vasara: Komppaan ja nostan hattua niin kehitysvammaisille kuin heidän vanhemmilleen. Tämä Rush-pulina tuli kyllä mukaan ihan ylimääräisenä, mutta ainahan hyvästä porukasta joutaa pulista.

    Ano: Kiitos linkistä.

    Ghettomaksaja: Oli siinä muutama oikein. Ja minähän siis katsoin tämän googlesta, koska en muistaisi kuin sen Lordin ja sitten sen parrakkaan naisen joka oli mies, mutta en minä olisi sen nimeäkään muistanut.

    VastaaPoista
  30. Tämä Rush-pulina tuli kyllä mukaan ihan ylimääräisenä

    Vai ylimääräisenä, Rush-pulina ei ole koskaan ylimääräistä.

    Oletko Ykä muuten nähnyt bändiä livenä? Minulle ainoa tilaisuus tarjoutui heidän ensimmäisellä visiitillään Suomeen lokakuussa 2007. Se oli myös ensimmäinen varsinainen konserttikäyntini ja jäi totisesti mieleen.

    VastaaPoista
  31. Tervehdys, Korppi on oikeus. Oltiin muuten samalla keikalla. Alexilta lojahti styrkkari kesken Far Cry-kappaleen ja keikka keskeytyi hetkeksi. Olin odottanut sitä keikkaa vuodesta 1981. Sen jälkeenkin bändi on käynyt Suomessa, mutta en ole enää mennyt, koska en kerta kaikkiaan jaksa mennä enää Helsinkiin.

    VastaaPoista