Yksinäisen miehen korsujoulu
Radanvarsikaupunki
oli varsin suuri kaupunki, ainakin väkiluvultaan. Se lähenteli jo sataa
tuhatta. Sinänsä suuruus oli hämäävää sillä sehän koostui yhteen
kaupunkikeskukseen puoliväkisin liitetyistä pienemmistä kunnista ja
lopputuloksena oli pinta-alaltaan varsin suuri Vantaa, jossa keskustaa ei
löytänyt ellei tiennyt mistä etsiä. Yksi näistä Radanvarsikaupunkiin
liitetyistä kunnista oli sen itäisin osa Reunansyrjä. Sen pientä kyläkeskusta
ympäröivät sadat ja tuhannet suhteellisen koskemattomat metsähehtaarit. Eivät
sinänsä ihan yhtä koskemattomat kuin jossain vielä syrjemmässä sillä
Reunansyrjän metsissä samoilija törmäsi säännöllisesti metsäautoteihin ja
hakkuuaukkoihin. Eksyminen täällä ei oikein onnistunut vaikka olisi halunnut
ellei ollut aivan totaalinen tohelo. Kulkiessaan päätyi aina metsätielle josta
päätyi sitten isommalle tielle. Todellinen eksyminen ei olisi onnistunut kuin
niille kuuluisille uusavuttomille, mutta heitähän ei pahemmin metsissä
näkynytkään. He keskittyivät räpläämään älypuhelintaan kaupungissa.
Löytyi
alueelta silti varsin koskemattomiakin paikkoja. Elettiin joulukuuta,
tarkalleen ottaen jouluaaton aamua ja eräs metsässä evästä etsivä orava liikkui
tietyllä metsäalueella, pienen mäen kupeessa joka oli valkoisen vaipan
peitossa. Talvi oli tullut tänä vuonna aikaisin ja metsässä oli jo puolisen
metriä lunta. Maasto oli aution oloinen
ja siksi itsessään varsin turvallisen tuntuinen mutta orava aisti jotain
sellaista mikä ei metsäoravan mieltä miellyttänyt. Joku merkki ihmisestä. Eihän
orava sentään ollut mikään helsinkiläinen röyhkeä cityorava vaan ylpeä metsän
asukki joka osasi pitää huolen itsestään eikä keskittyä kerjäämään kaupunkiserkkunsa
tavoin ihmisiltä herkkupaloja Hietaniemen hautausmaalla jossain hemmetin
Helsingissä. Siellä Reuna-Suomessa.
Siksi
se katseli ympäristöään tarkasti ja aikansa mietittyään huomasi, mikä sen
mielen oli saanut epäileväksi. Tuo iso kumpu tuossa. Täysin lumen peitossa,
mutta tuossahan on selvä sisäänkäynti. Ja hei, tuossahan on pieni ikkuna.
Ihmisasumus, oravien piru vie. Orava päätti ottaa välittömät oravanritolat
mutta tarinan kertoja on uskaliaampi ja kävelee kohti asumusta. Sehän on
selvästi korsu. Tosin ei ihan täysin sotilasmalliin tehty sillä siinä on pieni
ulospäin antava ikkuna. Kymmenisen metriä korsun sisäänkäynnistä sivummalla on
parimetrisen tolpan päässä pieni patsasaitta. Korsun asukki taitaa olla
metsämies ja säilyttää siellä lihoja. Korsun sisäänkäynnin etupuolella on
kivistä tehty, tosin tällä hetkellä lumen peitossa oleva tulipaikka jonka
yläpuolella on harjateräksestä tehty teline keittopataa varten. Kertoja kävelee
suuaukolle, aukaisee korsun oven ja saapuu suhteellisen suureen tuulikaappiin,
oikeastaan sitä voisi paremmin sanoa tuulieteiseksi. Sen toisella seinustalla
on melkein kattoon yltävä kasa kuivia halkoja sekä moottorisaha, kanisteri
kaksitahtibensaa, teräketjuöljyä ja moottorisahaan käypä viila. Ja toisella
seinustalla on ovi. Varsinaiseen korsuun menevän oven vieressä. Mitähän tuon
oven takana on?
Kertoja
avaa oven ja huomaa katsovansa pientä saunaa. Sellaista niin sanottua kahden
perseen mallia. Puukiuas ja siinä kiinni oleva hanallinen metallinen kuumavesiastia.
Ja saunastakin antaa ulospäin pieni ikkuna ja sen vieressä tuuletusräppänä.
Pitäähän sen ilmankin vaihtua, tottakai. Tässä saunassa on varmaankin hyvät
löylyt. Kertoja sulkee saunan oven ja aukaisee varsinaisen korsun oven. Normaali
kulkija ei sitä niin vain olisi tehnyt sillä oven sisäpuolella on salpa mutta
kertoja menee siitä läpi tarinan kertojan oikeudella. Korsu näyttää olevan
kooltaan niin sanottu ryhmäkorsu. Takaseinällä on kaksi päällekkäistä laveria
johon kumpaankin mahtuisi nukkumaan neljä miestä mutta ylempi laveri on täynnä
laatikoita joissa on kaikenlaista tarpeellista tavaraa. Niissä näyttää olevan
vaatteita, säilykelihaa, kuivamuonaa, sätkätarpeita, pesuaineita, paristoja, pieniä
kaasupulloja, patruunoita ja sen sellaista välttämätöntä.
Lavereitten
vieressä, siinä seinällä jossa on se pieni 30 x 30 sentin ikkuna on pöytä ja
penkki. Pöydällä näyttää olevan valopetroolilamppu ja trangia. Pöydän vieressä
olevalla hyllyllä on pieni matkaradio jonka antennia on jatkettu rautalangalla
joka katoaa jonnekin korsun katon uumeniin ilmestyäkseen sieltä maanpinnalle,
päätyen lopulta vieressä sijaitsevan männyn oksalle. Toisessa nurkassa taas on keittolevyllä
varustettu kamiina joka on vielä vuorattu ympäriinsä tiiliskivillä. Kamiinassa
on lasiluukku. Hyvä idea, sillä se antaa korsuun lämmön lisäksi tarpeellista
valoa. Korsun ulko-oven vieressä taas on seinään tehty aseteline jossa on sekä
haulikko, luodikko että hirvikivääri. Ja itse laverilla nukkuu kenttäpatjan
päällä makuupussissa eräs mies hissukseen kuorsaten. Jonkun aikaa vielä
tyytyväistä untaan jatkettuaan mies herää, venyttelee itseään hieman, sytyttää
sitten vieressään olevan pienen taskulampun ja kävelee pöydän ääreen.
Makuupussissa
pitkissä alusvaatteissa ja villasukissa yönsä viettänyt mies sytyttää ensin
petroolilampun, ottaa sitten nurkassa olevasta ämpäristä vettä trangiaan ja
sytyttää senkin. Sitten hän aukaisee matkaradion josta alkaa hiljakseen kuulua
Huitsinnevadan Paikallisradio joka on näilläkin selkosilla kuulunut jo useamman
vuoden, Muuta viihdettä korsussa ei tarvitakaan. Kun mies oli viritellyt
kamiinaan roimat tulet olikin kahvivesi jo kiehumassa. Höyryävän kahvin
särpimeksi mies söi näkkileipää jonka päällä oli sulatejuustoa ja siivu
kuivattua hirven lihaa. Ulkona alkoi päivänvalo kajastaa ja miehen oli aika
aloittaa jouluaaton askareensa.
Tämä
yksinäinen mies oli asunut tässä korsussa puolisentoista vuotta. Hänellä oli
nyt ikää viisikymmentäneljä vuotta ja aikanaan hän oli ollut paperimies
Radanvarsikaupungin paperitehtaassa. Kunnes hänestä oli muitten mukana tullut
tehtaan lopetuspäätöksen myötä työtön. Silloin hän oli arvioinut jäljellä
olevaa elämäänsä. Ikää oli viisikymmentä, hyvästä palkasta huolimatta hallussa
vain pieni maksettu kerrostaloyksiö, jonkun verran rahaa tilillä sekä Suzukin
maastoauto. Takana kaksi epäonnistunutta avoliittoa joista ei onneksi ollut
siunaantunut lapsia. Onneksi siksi, että kumpikaan eroista ei ollut sopuisa ja
molemmat naiset olivat sellaisia että lapsia oltaisiin käytetty surutta koston
välikappaleina.
Mies
oli muistellut elämäänsä ja tuuminut että mihin aika oikein katosi.
Neljännesvuosisata paperitehtaalla hyväpalkkaisena ja arvostettuna
ammattimiehenä. Ja nyt se kaikki oli kadonnut eikä mies elättänyt minkäänlaisia
haavekuvia tulevaisuudesta. Pari vuotta menisi liiton rahoilla, sen jälkeen
olisi edessä putoaminen peruspäivärahalle ja hidas kituuttaminen. Mitään uutta
kouluttautumista oli turha miettiäkään, sillä ikärasismi alkoi koskea jo
nelikymppisiäkin. Pari vuotta meni telkkaria katsellessa, baarissa istuessa ja
joutenolon jatkuvassa lopettelussa. Kävi hän sentään metsällä ja kalassa
samanikäisen serkkunsa kanssa joka puolestaan eleli viljatilallisena
Radanvarsikaupungin reuna-alueilla entisessä Reunansyrjän kunnassa.
Siellä
Reunansyrjässä mies tunsi olevansa onnellinen ja vapaa tulevaisuuden huolista.
Ajan myötä paikka pyöri hänen päässään aina vain useammin. Sitten hänen
vanhempansa kuolivat, melko nopeasti perä perää. Mies laittoi siskonsa kanssa
heidän kerrostalo-osakkeensa myyntiin ja koska se oli kohtuullisen hyvällä
paikalla siitä jäi miehen osuudeksi lopulta 70.000 euroa. Hän katseli netistä
piruuttaan, että mitähän hänen yksiöstään saisi ja päätteli, että ainakin sen
viiskytä tonnia siitä irtoaisi. Ajatus eteni aina vain pidemmälle. Hän mielsi
olevansa tarpeetonta kuonaa tässä maassa joka keskittyi aivan muihin asioihin.
Mitäs jos vaan haistattaisi paskat kaikelle? Johan se oltiin haistatettu
hänellekin.
Viimeinen
kimmoke tuli sitten pari päivää myöhemmin, kun mies sai ilmoituksen että hänen
tuli ilmoittautua ammattikurssille, jossa opeteltaisiin sekä työnhakua että
tehtiin työharjoittelua mikä miehen kohdalla olisi tarkoittanut jotain risujen
keräämistä. Hänelle maksettaisiin siitä normaalin peruspäivärahansa lisäksi yhdeksän
euroa päivässä. Jaahah, tuumi mies, kaivoi kännykkänsä, soitti serkulleen ja
kysyi että löytyiskös saumaa parin päivän saunomissessiolle. Hänellä olisi
ehdotus. Serkku oli vastannut että ei tässä nyt oo sen kiireempiä niin että
tule vaikka heti.
Seuraavana
päivänä mies istui serkkunsa kanssa lauteilla ja miehet paksauttivat
oluttölkkejään yhteen. Otettuaan hörpyn alkoi mies puhua. Hän puhui pitkään.
Niin pitkään, että serkku kerkesi kommentoida vasta kun he olivat
vilvoittelutauolla.
-
Korsun? Erakoksi? Kokonaan? Olekko tosissasi?
Miehen
ei tarvinnut vastata sillä hänen kasvoistaan serkku näki että ei tällaista
kyselty leikin päiten. Niinpä serkku otti hörpyn ja sanoi:
-
No jumalauta. Jatketaas saunomista ja lähdetään huomenna käymään yhdessä paikassa.
Siihen ei itse asiassa ole kuin ehkä kilometrin verran.
Mies
puolestaan sanoi:
-
Minä maksan kyllä kaikesta. Kun lyön koko omaisuuteni ja perintöni lihoiksi,
niin minulla on varaa.
-
Älähän hättäile. Kyllä meillä kumminkin tuota manttaalia on. Lähetääs löylyyn.
Seuraavana
päivänä kaksikko kulki metsässä. Kevät oli jo sen verran pitkällä ettei hanki
haitannut kävelyä. Heidän kävellessään serkku rupatteli.
-
Niin että haistattaa pitkät paskat? Tiedäkkös, minä seuraan aikaani ja jos en
olisi perheellinen mies, niin varmaan suunnittelisin sitä itsekin. Sinun
kaltaisiasi on paljon. Näillä kylilläkin. Jätkistä imetään se, mitä niistä irti
saadaan, yleensä niillä on jo kroppa irtisanomisen vuoksi kesken jääneen työuran
jäljiltä romuna ja sen jälkeen ne jätetään kituuttamaan persaukisina. Ja sen
metsästyksenkin ne perkeleet kielsivät pari vuotta sitten vaikka eihän se ole
niin meitä kuin muitakaan estänyt metsällä käymästä. Aseita sentään eivät ole
yrittäneet vielä takavarikoida, kun tietävät ettei se onnistu kumminkaan.
Mennääs tosta tonnepäin, toi mäenlämpäre tuossa…
Miehet
saapuivat perille ja serkku jatkoi:
-
Tää paikka tuli mulle heti mieleen kun kerroit suunnitelmastasi. Tää maasto
tässä ei ole kauhean kivistä. Sitä on helppo kaivaa. Sen muoto on sellainen,
että siitä saa sadeveden ohjattua pois. Pysyy paikat kuivana. Ja katsos, tuossa
virtaa puro. Sen vesi on puhdasta, se tulee parinsadan metrin päässä olevasta
lähteestä. Koko ympäröivä neliökilometri on meikäläisen manttaaleja ja siitä
löytyy niin tuulenkaatoja kuin harvennushakkuitten jäljiltä irtotavaraa. Sieltä
saat polttopuuta tarpeeksi asti ja minulta saat lainaksi niin mönkijää kuin
moottorikelkkaa. Ja minulla on muutenkin tulossa tänä vuonna yksi avohakkuu.
Kyllä sieltä yhden korsun hirret irtoaa. Metsällä täällä saisit minun puolesta
käydä niin paljon kuin huvittaa ja tuossa kilometrin päässä on Härpättämänjärvi
jossa on mukavasti kalaa. Mitäs tuumit?
Mies
pisti tupakin palamaan ja puhalsi hissukseen:
-
No voi helevetti, täähän olis kyllä… oikeestaan täydellinen… mitä tää
kustantais mulle? Niin kuin sanoin, niin minä maksan.
Serkku
kaiveli myös taskustaan tupakin, sytytti sen, otti savut ja vastasi.
-
Niin… näistä kaupoista kun tuo yhteiskunta on niin kovin kiinnostunut… pyrkii
vetämään välistä… nykimään rahat, jotka ei sille kuulu… mitäs jos tehtäisiin
sellainen paperi, että minä vuokraan tuosta sulle hehtaarin verran maata sun
eliniäksesi ja laskutan siitä sulta euron vuodessa? Ja lisätään siihen paperiin
ne kaikki maankäyttöoikeudet mistä puhuin. Meillä voit käydä sitten halutessasi
pesemässä pyykkiä, vaikka saathan sinä sitä täälläkin kätevänä miehenä pestyä
ja voit myös käydä pyörähtämässä kanssani kylillä silloin kun haluat.
-
No jumalauta!
Serkukset
löivät kättä. Mies laittoi Radanvarsikaupungin yksiönsä myyntiin ja sai siitä
53.000 euroa. Siihen kun lisättiin perintöosa, niin tulevaisuus oli taattu. Ei
mitenkään rikas sellainen, mutta eivät tarpeetkaan olleet kovin suuret. Mies
oli jo pudonnut peruspäivärahalle mutta ajatteli, että kuitataanpa sekin kun
valtio sen vielä kerran tarjoaa. Kiskotaan valtiolta se, mikä irti saadaan. Jos
hänelle tarjotaan jotain haistapaskan hommia tai jonninjoutokursseja, niin
niistä voi rauhassa kieltäytyä ja ottaa karenssin. Ei se ollut niin vakavaa.
Perse kesti sen kyllä, kun ei liikoja elämälleen vaatinut.
Serkkupoika
oli hommannut paikalle erään kaivurimiehen, jonka kanssa mies oli tehnyt
sopimuksen korsun montun kaivamisesta. Kun kaivurimies oli kuullut miehen
ideasta hän oli innostunut siitä ja todennut, että hän laskuttaa vain
kaivuutyöstä mutta koska hänellä itselläänkin ovat hommat vähissä, niin hän
tulee auttelemaan korsun tekemisessä ja hänellä on pari sukulaista jotka
työttöminä ja turhan tekemisen puutteessa varmaan mielellään auttaisivat. Näin
tapahtuikin, ja kun mukaan tuli serkkupoikakin, niin korsun hirsikehikko oli
nopeasti valmis. Sen jälkeen se maastoutettiin ja jäljellä oli vain sisätyöt. Kaivurimies
vielä keksi sen, että kaivoi puroon isomman aukon, niin että siinä saattoi
käydä vaikka uimassa. Elokuun lopulla mies luovutti Radanvarsikaupungin
yksiönsä uudelle omistajalle, antoi hänelle suurimman osan irtaimistoaan,
luovutti loput siskonsa perheelle, muutti korsuun asumaan ja siellä jonkun
aikaa asuttuaan mies arveli tehneensä elämänsä viisaimman ratkaisun.
Elämänrytmi
korsussa muotoututui nopeasti uomilleen. Herääminen aamulla ilman
herätyskelloa, valopetroolilampun sytyttäminen, trangia päälle, kamiina
lämpiämään, koruton aamiainen ja sitten arjen askareita. Joskus puitten
tekemistä, joskus metsällä käyntiä, joskus kalalla käyntiä. Joskus vain korsun
laverilla makaamista ja niitänäitä tuumailemista samalla kun Huitsinnevadan
paikallisradio kuului matkaradiossa. Aika ajoin mies osallistui myös kylän
miesten yhteiseen laittomaan hirvijahtiin jonka tuotokset löytyivät
tölkitettyinä korsusta. Paikallinen kyläkauppias hoiti myös lihan käsittelyä ja
purkitusta viranomaisten lupia pahemmin kyselemättä. Tähän korsuun se sopi säilyväksi
evääksi hyvin. Pylväsaitassa oli säilytettynä ammuttua metsälinnun lihaa ja
kalaa. Vähän sivummalla miehellä oli aarin kokoinen perunamaa, josta riitti
yhdelle miehelle syötävää aivan hyvin. Perunoita hän keitteli tulipaikallaan
padassa. Trangiaan hän säästi kyläkaupasta ostetut pikamakaroonit, jotka kypsyivät nopeasti ja
siten säästivät kallisarvoista kaasua.
Kerran
kuussa tai kahdessa hän kävi serkkunsa kanssa kyläkaupassa josta hän osti
kuivamuonaa, paristoja, valopetroolia, laittomia patruunoita ja muuta
tarpeellista. Aurinkokennon myötä hänellä oli tablettinsa välityksellä myös
yhteys muuhun maailmaan, tosin hän käytti sitä rajoitetusti. Häntä ei enää
huvittanut. Hän oli menettänyt mielenkiintonsa. Sen verran hän oli
valmistautunut mahdolliseen yhteiskunnan romahdukseen että oli nostanut
tililtään parikymmentätuhatta euroa ja ostanut sillä kulta- ja hopeakolikoita
säilöen ne korsussa olevaan salatilaan.
Näin
suuren summan nostaminen Radanvarsikaupungin pankissa ei ollutkaan aivan
ongelmatonta ja miehen piti vuokrata itselleen tallelokero. Mies nosti rahat,
meni tallelokerolle ja laittoi sinne viritetyn hiirenloukun sekä lapun, jossa
luki:
”Verottajalle
rakkain terveisin”.
Arvometallit
hänellä olivat korsussa piilossa ja niitä suojelemassa hänellä oli sekä korsun
salpa että metsästysaseitten lisäksi hänen vieressään laverilla oleva Tokarev
T33-pistooli. Laiton kuin mikä, mutta eihän maassa ollut virkakoneiston
ulkopuolella laillista asetta enää muutenkaan. Aika ajoin hänelle tuli tabletin
kautta viesti, että hänelle oltiin tarjottu taas jotain jonninjoutavaa
työllisyyskoulutusta ja jos hän ei siihen suostu, niin hänelle tulee karenssi.
Mies oli vastannut, että laittakaapa karenssi kaikessa rauhassa. Tilillä oli
rahaa toistasataatuhatta euroa ja tarpeet olivat pienet. Karenssin kesti vallan
hyvin.
Oliko
mies yksinäinen? Ei. Vaikka hän viihtyi yksinään ja haistatti pitkät paskat
järjestäytyneelle yhteiskunnalle. Hän kävi aika ajoin tapaamassa serkkuaan ja
hänen perhettään ja näki muita kylän miehiä metsästysreissuilla sekä
riistanhoitotalkoissa. Joita jatkettiin, vaikka valtio oli kieltänyt
metsästyksen. Pitihän siitä metsän viljasta pitää huoli kumminkin. Pari kertaa
hänen luonaan oli käynyt muutaman päivän ajan myös hänen sisarensa
kaksitoistavuotias poika, joka oli viettänyt hänen kanssaan aikaa korsussa,
käynyt saunomassa kaupunkilaispojalle eksoottisessa korsusaunassa ja ennen
kaikkea käynyt metsästämässä ja kalastamassa. Pojasta näki, että eräelämä oli
sytyttänyt hänessä tietyn kipinän ja hän oli halukas oppimaan niitä asioita
mitä hänen eronnut kaupunkilainen yksinhuoltajaäitinsä ei osannut opettaa.
Poika olisi ollut halukas muuttamaan miehen kanssa korsuun vaikka pysyvästi,
mutta mies oli kannustanut poikaa käymään koulunsa ja löytämään paikkansa
yhteiskunnassa. Vaikka se ei tavalliselle suomalaiselle nuorelle ihmiselle enää
niin kannustava ollutkaan.
Olihan
miehen luona käynyt kuluvan vuoden syyskuussa myös hänen lapsuudenystävänsä
Sakselinin Seppo. Seppo oli asunut Helsingissä kolmisenkymmentä vuotta, hän
toimi sosiaalivirastossa sosiaalityöntekijänä, inhosi työtään ja järjestelmää
sen takana ja hänen yksityiselämänsä muistutti miehen omaa vastaavaa. Pari
epäonnistunutta avioliittoviritelmää ja elämä Sörnäisissä sijaitsevassa
yksiössä jossa vaihtelua antoi – jos sitä jatkuvan toistumisensa vuoksi sellaiseksi
saattoi sanoa – pitkät ja kosteat illat kulmakuppilassa odottaen sitä jotain,
jota niistä paikoista ei koskaan löytäisi.
Seppo
oli käynyt miehen kanssa metsällä ja kalassa. He olivat saunoneet ja juoneet
Sepon tuomaa olutta sekä miehen kyläkaupasta hankkimaa venäläistä pirtua. Jossain
vaiheessa Seppo oli pyyhkinyt kyyneliä silmäkulmistaan ja sanonut
-
Ei vittu kuule… sulla on tässä jotain niin oikein… niin oikein… siis sellaista…
siis enemmän… siis parempaa… vittu niin
paljon parempaa… ja minä joudun palaamaan Helsinkiin… tavallaan korsuun
minäkin… mutta kun se sijaitsee kerrostalossa… saatana kun tuntuu siltä että
minä en enää pitkään jaksa…
Mies
oli saattanut Sepon serkkunsa kyydissä Radanvarsikaupungin rautatieasemalle ja
hän oli ollut ystävästään kovasti huolissaan. Uusi tapaaminen oltiin sovittu
seuraavan vuoden kesäksi, mutta mies ei ollut varma, että jaksaisiko Seppo
siihen saakka. Hän toivoi mielessään kaikkea parasta kaverilleen. Seppo oli
kuitenkin kelpo häiskä.
Olihan
mies ja hänen ratkaisunsa herättänyt huomiota hieman laajemminkin. Kuka lie
sitten lärpännyt asioista ohi suunsa mutta selkosille oli saapunut kaksi Ylen
toimittajaa, jotka olivat kuulleet miehestä ja halusivat tehdä jutun henkilöstä
joka oli päättänyt elää ekologista elämää. Huono tuuri vaikutti siihen, että
miestä etsiessään toimittajat olivat tavanneet juuri miehen serkun, joka oli
antanut toimittajille koordinaatit aivan vastakkaisesta suunnasta missä miehen
korsu sijaitsi.
Niinhän
siinä kävi, että toimittajat metsässä haahuillessaan eksyivät, hälyttivät apua
kännykällään ja etsimiseen osallistuivat kylän miehet. Yhtenä heistä mies itse.
Se mies, jota toimittajat olivat halunneet haastatella. Kuinka sattuikaan,
juuri mies itse löysi nuo vuorokauden metsässä olleet toimittajat ensimmäisenä.
He olivat kylmissään ja nälkäisiä mutta muuten hyvässä kunnossa. Toimittajat
olivat kiittäneet miestä ja sanoneet että olivat etsineet korsussa asuvaa
erakkoa. Mies oli vastannut:
-
Ai se. No eihän se enää täällä asu. Se kyllästyi erakkoelämään ja se on
nykyisin hommissa jollain norjalaisella turskanpyyntialuksella.
Jouluaattoaamu
alkoi muuttua päiväksi ja valo lisääntyi. Mies oli syönyt aamiaisensa ja pesi
astiat saunassa olevan lämminvesisäiliön vesillä, mitkä olivat edellisen illan
jäljiltä vielä lämpimiä. Kamiinan päällä lämpesi uusi pesuvesi mitä saattoi
käyttää. Tänään mies otti rennommin kuin yleensä. Hän kävi hakemassa korsuun ja
saunaan purosta lisää vettä ja sitten hän teki luudallaan pienen
joulusiivouksen. Sitten hän kuunteli Huitsinnevadan paikallisradiota ja
odotteli, kunnes kuuli moottorikelkan äänen.
Serkku oli tulossa. Miehet löivät kouraa kouraan.
Serkku oli tulossa. Miehet löivät kouraa kouraan.
-
Olisit sinäkin kyllä voinut tulla meille jouluksi. Olisit ollut hyvin
tervetullut.
-
Olisin varmaan niin. Mutta minusta te voitte viettää sen perhejuhlananne. Minä
olisin vain tiellä. Ylimääräinen. Minä viihdyn täällä oikein hyvin. Mutta
kiitos sinulle.
Mies
antoi serkulleen joululahjaksi askartelemansa snapsilasisatsin, minkä hän oli väsännyt
hirven selkärangan nikamista. Serkulla puolestaan oli mukanaan lahjaksi tuotu
kuution kokoinen paketti puubrikettejä. Ne paloivat hissukseen ja olivat
käteviä kamiinaa lämmittäessä. Lisäksi hän toi pari lavaa olutta. Miehet
puhelivat hetken keskenään, puristivat käsiään ja sen jälkeen serkku läksi
ajamaan takaisin kotiinsa viettämään joulua perheensä kanssa.
Mies
odotti, että moottorikelkan ääni hävisi. Tämän jälkeen hän söi jouluateriansa,
eli karjalanpiirakoita ja kinkunsiivuja jotka hän oli lämmittänyt kamiinan
päällä. Sen enempää hän ei tarvinnut. Sitten hän laittoi korsunsa saunan
lämpiämään. Oli joulusaunan aika. Saunan lämpiämistä odotellessaan hän kävi
laittamassa joululahjat metsän ystävilleen. Jäniksille heiniä. Hirville uusi
nuolukivi. Pikkulinnuille täydennystä lintulaudalle ja metsäkanalinnuille
vastaavaa hieman kauempana olevalle ruokinta-automaatille. Ketuille ja muille
pedoille erään pöllin päälle laitettuja kuivattuja lihanpalasia. Kyllä niille
käyttöä löytyisi.
Mies
laitti korsun tulipaikalle palamaan suuren roihun ja meni sitten saunomaan
nauttien siinä samalla muutaman serkkunsa tuoman oluen. Saunottuaan ja pestyään
hän pukeutui ja meni tulen äärelle lisäten siihen puita. Kyytipojakseen hän oli
keittänyt teen, johon hän laittoi annoksen venäläistä pirtua. Ympäristössä
näkyi monenlaista liikettä. Metsän eläimet tiesivät, että mies oli vaarallinen
metsästäjä, mutta jotenkin ne myös ymmärsivät, että nyt hän oli julistanut
joulurauhan. Ne olivat turvassa ja nauttivat miehen antamista joululahjoista.
Vielä
puuttui se viimeinen vieras, mutta pian se ilmestyi paikalle. Miehen olkapäälle
lensi korppi ja nokkaisi miestä poskeen hiljaa, suorastaan hellästi. Korppi oli
ollut miehen tuttava jo siitä saakka kun hän oli korsuunsa muuttanut.
-
No morjesta korppi. Hyvää joulua sullekin. Otakkos jouluevästä?
Ottihan
korppi, lennähti miehen viereen pöllille ja söi miehen kourasta sen, mitä mies
tarjosi. Se oli jotenkin uljas eläin. Mies nimitti sitä vain korpiksi, koska ei
ollut halunnut keksiä sille nimeä. Ehkä kunnioituksesta. Korppi kun oli
sellainen vanhan ajan korpikorppi eikä laumaantunut citykorppi joita löysi
kaatopaikoilta suurissa parvissa. Korppi otti joulueväänsä miehen kädestä lennähti
jälleen miehen olkapäälle ja nokkaisi jälleen miehen poskea hellästi.
-
Saitkos mahasi täyteen?
-
Krook!
-
Hyvää joulua.
-
Krook!
Korppi
lehahti lentoon omille korpin teilleen. Mies nousi ja alkoi kävellä sisään
korsuun kun hän kuuli äänen.
-
Mjau.
-
Jaa, onkos se Mörkö? Tulit sitten viettämään joulua tänne?
Korsulle
ilmestyi serkkupojan iso kollikissa. Näitten kulmien ehdoton kurko. Kissa kulki
miehen kanssa korsuun. Miehellä oli ollut kissaa varten jemmassa tonnikalapurkkeja,
joista hän tyhjensi yhden kissalle syötäväksi. Kissa alkoi aterioinnin.
Miehellä oli teevesi vielä kuumaa, joten hän teki itselleen vielä yhden kovan
teen joulua juhlistaakseen ja kissan ruokailua odotellakseen. Radio oli auki ja
Huitsinnevadan paikallisradiossa Antero Lärvänen piti joululähetystä. Mies joi
kovan teensä kuunnellen lähetystä, sammutti sitten radion sekä
valopetroolilampun, lisäsi kaminaan yhden serkkunsa lahjaksi tuoman puubriketin
ja sytytti taskulampun.
Mörkö
oli syönyt tonnikalansa ja hyppäsi laverille katsoen miestä että etkös jo tule viereen.
Mies kömpi makuupussiinsa, sammutti taskulampun, kissa kellahti hänen viereensä
ja pian korsussa alkoi kuulua miehen uninen tuhina ja kissan tyytyväinen
kehräys.
Korsun
vieressä olevassa kelottuneessa puussa korppi katseli vielä tarkkaavaisesti
ympärilleen. Aivan kuin se olisi varmistanut, että kaikki oli kunnossa. Sitten
se lehahti lentoon ja poistui paikalta omille korpin teilleen.
Aikaisemmat joulutarinat:
2015 eli vanha mies ja radio Berliini
2014 eli vanha mies ja joulu laavulla
2013 eli jouluvartio Helvetin portilla
Kiitos Yrjö.
VastaaPoistaHyvää joulua sinne sinun kattilakuntaasikin. Ja toivottavasti parempaa uutta vuotta.
t. Huru-ukko
Tervehdys, Huru-ukko ja kiitokset. Kärsin tällä hetkellä ankaraa flunssaa ja korkeaa kuumetta. Ei toimi aivo eikä mikään. Palaan vaakatasoon.
VastaaPoistaTaitaapi olla aika toivottaa Joulut, tervehtymiset ja Uudet Vuodet!
VastaaPoistaKiitokset taas upeita tunnelmia herättävästä joulutarinasta. Flunssasasta sanotaan, että se kestää lääkkeillä kaksi viikkoa ja ilman lääkkeitä 14 vuorokautta. Toivottavasti pääset vähemmällä. Lepoa ja lämmintä juotavaa sekä hyvää hoitoa. Näitähän sinulla on tarjolla joten pikaista paranemista. Pyhät me vietämme tähden ja koivun alla.
VastaaPoistaKiitos hienosta tarinasta ja toivotaan sinulle ja perheellesi hyvää joulua.
VastaaPoistaJuttu pani miettimään, josko tuolla metsien kätköissä olisi jo tällaisia miehiä... Jutun lopussa olleista edellisten vuosien joulublogeista pisti silmään sana Berliini. Nythän siellä on taas tapahtunut ja mitenkä ei enää yhtään ihmetytä? Lähinnä tuntee suuttumusta ja vihaakin täysin sivullisia uhreja ajatellen, kun eurooppalaiset päättäjät ovat humanismillaan ja naiivilla sinisilmäisyydellään ajaneet maanosamme
VastaaPoistatähän jamaan. Siteeraankin Simo Salmisen vanhaa "Alle lujaa"-biisiä, jonka lopussa hän toteaa, että olis varmaan kannattanut ajatella enste.
En nyt vaivaa sairasta miestä enempää turhilla jorinoillani, vaan toivotan pikaista paranemista! Toivottavasti vaimo Ylva siellä peittelee lämpimästi, pöyhii tyynyjä ja kantaa tarjottimella ruokaa eteen (jos maistuu), että mies tokenee muutaman päivän päästä joulun viettoon. Ehkä napsukka tai kuuma rommitotikin olisi nyt paikallaan! Oma mieheni tuo minulle aina suklaata; se on täsmälääke flunssaan, kun mikään muu ei maistu.
Oikein Hyvää Joulua Ykälle, vaimolleen ja kaikille blogin lukijoille!
Rouva Ano
Hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta. Pidähän lippu korkealla tulevanakin vuonna.
VastaaPoistaKiitokset lämpimästä joulutarinasta ja rauhallista joulun aikaa.
VastaaPoista-Tvälups-
Inkivääriä, hunajaa, kanelia, limeä/sitruunaa kuuman veden sekaan reilusti ja pöpöille kyytiä.
Huuruiset kiitokset täältäkin Yrjölle Joulutarinasta ja kaikista muistakin tämän vuoden tarinoista - go on fellow!
VastaaPoistaTervehtymistä ja vielä parempaa uutta vuotta!
Anox
Tervehdys Juhalle, Beckerille, Kryptalle, Rouva Anolle, Taisteluvälineupseerille ja Anoxille, lämmin kiitos ja mukavaa joulun odotusta.
VastaaPoistaSe mikä ei tapa se vahvistaa ja hyvä tauti paranee sairastamalla ja paha tauti paranee kuolemalla, vanhoja totuuksia. Voimia, Ykä ja tietenkin hyvät joulut ja uudet vuodet.
VastaaPoistaTervehdys, Ykä täältä lumettomasta miljööstäkin! Kiitos taas hienosta tarinasta, näitä tarvitaan, ja näitä on ilo lukea. Flunssaan suosittelen lääkkeeksi muutamaa tuhtia kuumaa rommitotia, mielellään tummasta rommista tietty, ja vaikkei se vaivaa parannakkaan niin onpahan hauskempaa sairastaa :)
VastaaPoistaJoulun toivotuksin, Varakaani
Mukavaa luettavaa! Itseänikin on usein kiehtonut ajatus, että menis korpeen erakoksi ja tekisi piilokorsu. Mutta kun olen laiska ja saamaton, niin täytynee vaan kävellä kirjastoon etsimään kaukopartiokirjoja.
VastaaPoistaRauhallista Joulua.
Tervehdys Lemminkäiselle, Varakaanille ja Korpisoturille, kiitokset kommenteista ja rauhallista joulua.
VastaaPoistaHieno tarina, kiitoksia siitä. Näin fundamentalistin näkökulmasta olisi kyllä voinut olla edes jonkinlaista myönnytystä Jeesuksen suuntaan, koska muuten joulu on pelkkää hehkuttelua, minkä korsun äijä näköjään ymmärsikin.
VastaaPoistaJos Ykän kertomukseen saa hieman tweakata, ehkäpä äijä kuuntelikin nukkumaan mennessään läppäristä joulumusiikkia. Akkukin oli kaamoksesta huolimatta latautunut täyteen, eipä mokomalla juuri käyttöä ollut muutenkaan. Kirjoitti vain: "tulkoon joulu", jätti kompuutterin rauhassa latailemaan, istahti laverille. Nivelet hieman rutisivat vanhuuttaan, mutta vielä ne kuitenkin toimivat. Äijä ripusti villasukat ja syylingit kuivumaan, kääriytyi makuupussiinsa ja kuunteli. Hetken päästä alkoivatkin vanhan, tutun virren sanat: "Niityllä lunta, hiljaiset kadut".. virren sanat saattelivat hänet unen rajamaille, sinne missä ei ole ikää, ei taakkaa, ei pettymyksiä eikä turhia tavoitteita.. viimeinen mikä hänen mieleensä jäi ennen kuin uni vei hänet mukanaan oli.. rauha.
https://www.youtube.com/watch?v=2s_QgMCW9ks
Tervehdys, Heponen ja kiitokset. Minähän en ole uskonnollinen, mutta tietyt jouluvirret käyvät kyllä joulun aikaan erinomaisesti.
VastaaPoistaHyvää joulua ja pikaista paranemista tältäkin suunnalta. Täytyy myöntää, että tuollainen korsuskenaario on itseänikin välillä liehtonut.
VastaaPoista-Kissamies
Tästä on pienet epäilykset,että aika hapokasta taitaa olla:
VastaaPoistahttps://kirjaviekoon.blogspot.fi/2016/09/laura-gustafsson-korpisoturi.html
Rakkaudellista, armollista ja laupiasta Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlaa niin Ykälle, Ylvalle kuin kaikille Ykälandian virtuaaliasukkaillekin.
VastaaPoistaToivottaa Lempstaadin Ano
Hyvää joulua Ykälle ja Ylvalle sinne Hotellille, sekä blogin lukijoille ja kommentoijille.
VastaaPoistaTervehdys Kissamiehelle, Ano1:lle, Lempstaadin Anolle ja Vieraalle & kiitos kommenteistanne ja joulun rauhaa. Tuosta kirjasta tuli mieleen, että sitä on tuskin kirjoitettu minulle.
VastaaPoistaRauhallista Joulua Ykälle, Ylvalle, Respan porukalle ja blogin kommentoijille.
VastaaPoistaTervehdys, Becker ja sitä samaa sinulle käydessäsi täällä koivun ja tähden alla.
VastaaPoistaYkälle vähän aiheen vierestä:
VastaaPoistaKun me virtuaalihuitsinnevadalaiset kirjoitamme tänne vieraskirjaan, niin kirjoitamme tietenkin Ykälle, mutta myös toisillemme. Ja vaikka kaikki tiedämme ettet ole uskonnollinen, niin tiedämme myös että osa lukijoista on. Kohdistamme sen osuuden siis vähintään osittain Ykän ohi sille osalle yleisöä jolle se asia on tärkeä tai kiinnostava.
Samalla tiedämme sen, että islamin kaltaiset saatananpalvonnan muodot pääsevät leviämään niin voimakkaasti juuri siksi, että niin iso osa yhteiskunnasta ja kulttuurista muodostaa uskonnollisen tyhjiön. Tyhjiö täyttyy helpommin kuin täysi astia.
Ja senkin tiedämme, että vaikka Ykä ei uskoisi siinä mielessä kuin me uskovaiset, niin juutalais-kristillinen kulttuuripohja on suomalaisuudenkin keskeisin rakennuspalikka. Esimerkkinä vaikka se, että Ykän ammattialahan on rakennettu protestanttisen laupeus- ja huolehtimiskäsitteen varaan. Ja mitä enemmän protestanttista arvo- ja työnkuvapohjaa sillä alalla korvataan yleishumanistisella arvo- ja työnkuvapohjalla, niin sitä mahdottomampaa itse työn tekeminen on.
Ja aika vakaastihan me uskomme, että Ykä kuitenkin antaa Jumalalle, Jeesukselle ja Pyhälle Hengelle - vähintään kulttuurisina entiteetteinä - sen arvon ja kunnian joka niille on hyvä antaa siitä riippumatta mihin uskoo.
Ja kaikille tärkeä muistutus: Jumala on myös kulttuurinen ja kielellinen käsite. Sillä käsitteellä on suuri ja konkreettinen merkitys maailmaan, ihmisiin, kulttuuriin, arvoihin, elämäntapoihin... täysin siitä riippumatta että onko sellaista kulttuurin ja kielen ulkoista entiteettiä olemassa, miin kyseinen käsite viittaa.
Ja sama pätee Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Ja sama pätee myös Pyhän Kolminaisuuden vastakohtaan, epäpyhään/saastaiseen kolminaisuuteen Allah, Muhammed, Mahdi. Silläkin on oma paha ja saastainen vaikutuksensa maailmaan täysin riippumatta siitä, onko noiden käsitteiden viittaamaa entiteettiä olemassa kielen ja kulttuurin ulkopuolella.
Tämä vain esimerkkinä siitä, miten todellisia nuo asiat ovat vaikka niitä pitäisi epätodellisina tai olemassaolemattomina.
Siunattua joulua kaikille ja erityisen siunattua niille, jotka taistelevat äärimmäisen pahuuden leviämistä vastaan.
Yrjölle ja Ylvalle hyvää ja rauhallista joulua toivotellaan myöskin täältä päin - siitäkin huolimatta että omalla kohdalla se tulee henkilökohtaisista syistä olemaan surkein joulu miesmuistiin. Mutta niin vain se on koetettava räpistellä ja toivoa että ensi vuosi toisi mukanaan jotain parempaa.
VastaaPoistaTervehdys Anolle ja Ghettomaksajalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Minä olen nyt vähän kahden vaiheilla tämän kommentin kanssa. Minulla on toki uskovaisia lukijoita ja annan heille äänen. Mutta aistin tässä jo jonkunlaista painostusta blogini linjaa kohtaan. Ja sellaista minä en hyväksy. Toivottavasti tulkitsin kommentin väärin.
Ghettomaksaja: En tiedä, mitä tykönäsi on tapahtunut, mutta toivotan kovasti voimia eloon ja jaksamista. Ja ehkä se seuraava joulu olisi sitten jo parempi.
Ykän tarina oli vähintään yhtä kaunis kuin aiempina jouluina. Kiitos siitä ja hyvää joulua hotelli Yrjöperskeleen henkilökunnalle.
VastaaPoistaNäistä tarinoista henkii rakkaus suomalaista luontoa kohtaan kuten myös yksinäisyyden kaipuu meluisassa, mielettömässä ja liian kiivastahtisessa maailmassa.
Noh, suomalaisella miehellähän on lähtökohtaisesti tasan kolme asiaa mitkä voivat ihan oikeasti vituralleen mennessään vetää mielen matalaksi. Jos nyt tyydyn sanomaan että oma ja läheisten terveys on (toistaiseksi) kunnossa ja töitäkin kohtalaisesti riittää, niin osannet arvata loput. Mutta hammasta purren eteenpäin kun ei luonto anna periksi luovuttaakaan.
VastaaPoistaTervehdys Vasarahammerille ja Ghettomaksajalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaVasara: Lämmin kiitos. Sanoisin, että tajusit kirjoituksen pointin sataprosenttisesti. Hyvää ja rauhallista joulua sinulle ja perheellesi.
Ghettomaksaja: Osannen arvata. En edes väitä, että pystyisin auttamaan millään tavoin. Mutta olen hengessä mukana ja toivon sinulle parasta.
Tere Ykä. Tässä tupakkia polttelen ja unen tuomaa hetken unohdusta odottelen lukien näitä sinun tarinoitasi. Monesti on käynyt mielessä, että puhut usein raappahousuäijistä. Tämänkin tarinan päähenkilö lienee sellainen, ainakin nuorempana ollut. Sitä tässä olen pohtinut, että kuinka moni lukijoista tuntee raappahousut? Itselleni hyvinkin tutut lapsuudesta ja nuoruudesta, ajalta kun talvet olivat talvia, oli lunta ja pakkasta niin niitä tarvittiin. En enää muista mitä materiaalia ne olivat, siis sitä lankaa mistä kangas oli kudottu, mutta pirun hyvin ne pitivät kylmän loitolla.
VastaaPoistat. Huru-ukko
Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta Ykälle sinne radanvarsikaupunkiin täältä "raranvarresta", ja kiitokset lämminsävyisestä joulutarinasta.
VastaaPoistaEläimet ovat täälläkin hyvässä hoidossa. Lähiöfasaanit, kaksi pariskuntaa ja 19 poikasta pyörivät ympäristössä nauttimassa tarjoilusta. Pikkulinnuille ja oraville on tietysti erikoispalvelut.
Joskus oli haaveena tuollainen sokean taiturin rakentama kallioluola.
"Venninen räjäytti kallioon valtavaa luolaa ja luolaan kaivoa."
Mutta sinne luolaanhan voisi tietysti muuttaakkin pienillä järjestelyillä ...
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/12/31/johan-venninen ja parempia vointeja
Arch
Tervehdys Huru-ukolle ja Archille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaHuru-ukko: Ihanhan ne perinteiset pitkät villakalsarit. Nykyisin eletään tavallaan ”uusraappahousunaisten” aikaa. Meinaan, liki kaikki naiset kulkee ne leggingsit tai ribsit tai mitähittojanenyonkaan päällä ja minusta ne kyllä näyttää ihan tavallisilta pitkiltä kalsareilta. Vaan enhän minä muodista minkään ymmärrä.
Arch: Lämmin kiitos ja samaa sinulle. Tosin mehän emme elä Radanvarsikaupungissa vaan Pinnanmaalla, Huitsinnevadan Örnätjärvellä. Voisi sanoa, että näissä tarinoissa Pinnanmaa on utopia ja Radanvarsikaupunki dystopia. Meillä ei fasaaneja ole ihan pihassa asti mutta rusakoita kyllä riittää. Muistan kyseisen Vennisen ja täytyy sanoa, että siinä oli harvinaisen kova jätkä.
Ykä....
VastaaPoistaSiihen kahden vaiheilla -asiaan.
Kyse ei missään nimessä ole painostusta blogin linjaa kohtaan enkä oikein käsitä että miten tuollainen tulkinta on voinut syntyä.
Lukijakunta on laaja ja monenlainen. Monenlaisia ihmisiä yhdistää se, että ollaan suomalaisen kulttuurin kasvatteja. Suomalainen kulttuuri on joistain lähtökohdista kasvanut. Näissä lähtökohdissa on asioita, joista voi olla montaa eri mieltä, mutta ne asiat vaikuttavat oli niistä mitä mieltä tahansa.
Joku olisi valmis antamaan henkensä isänmaan vuoksi. Toiselle koko käsitteellä ei ole mitään henkilökohtaista merkitystä. Molempiin tämä maa on vaikuttanut, vaikuttaa ja tulee vaikuttamaan uskoivat he itse käsitteestä ja asiasta, johon sillä viitataan mitä tahansa.
Harva lukijoista uskonee joulupukkiin. Silti Joulupukki kulttuurillisena enteteettinä vaikuttaa eri tavoin meihin - ihan siitä riippumatta, että uskooko kyseisen käsitteen viittaavan narratiiviseen vai fyysis-biologiseen partaäijään.
Minä en usko siihen, mitä Koraani puhuu. Silti Koraani ja siinä esiintyvät henkilöt vaikuttavat elämääni lukuisin tavoin - esim. nyt vaikka tuottamalla turvattomuutta ja lisäämällä julkisen talouden ongelmia.
Jne. jne. jne.
Asiat vaikuttavat monella eri tavalla. Usein sillä, mihin itse uskoo ei ole kovin merkittävää vaikutuksia - ja sitä kautta asian todellisuusluonnetta - vähentävää vaikutusta. Esimerkkinä vaikka se, että ihan sama mitä itse uskon ilmastoasioista, niin ei se tohon ulkona vallitsevaan säähän ja ilmastoon mitään vaikuta.
Itselleni on täysi mysteeri se, että miten minkään tämän tyyppisen esille tuominen tai tämmöisista asioista muistuttaminen olisi yhtään enemmän blogilinjapainostusta kuin vaikkapa hyvän joulun toivottaminen.
Täytyy sanoa että yksinäisen miehen joulussa on sellaista tunnelmaa jota itsekkin kaipaisi toisinaan. Maaima on mennyt hulluksi ja vielä hullummaksi se tuntuu koko ajan menevän.
VastaaPoistaItse olen koittanut miehen tapaan ostaa metsää paikasta jossa olisi vesi lähellä mutta en kymmeneen vuoteen ole onnistunut. Metsien omistajat kun pyytävät omistuksistaan sellaisi summia että niillä saisi omakotitalon kaupungin keskustasta. Riippuu tietysti kaupungista. Mutta mitä sanotte kun tiettömän tien päästä pyydetään 500 neliön palasta 240 000e? Kaikkein huvittavintahan tässä on se että kun katsoo myytyjen kiinteistöjen hintoja niin kauppoja on tehty 10 - 13 000e/ha hinnoilla. Peltoja on myyty kalliimmallakin, mutta metsien hinnat ovat tuota luokkaa.
Suomessa varmasti olisi enemmänkin "metsäläisiä" jos siihen annettaisiin mahdollisuus. Se olisi kaikkien etu että maaseudut pidettäisiin asuttuina ja omavaraisina tulevaa sotaa varten. Eikä niitä korsuja ole yhtään liikaa. Sillä se sota tulee... Trumpin valinta vaan siirsi sitä. Ilman Trumpin voittoa olisimme olleet jo keväällä sodassa Venäjän kanssa.
Tervehdys Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno1: Ymmärrän pointtisi. Toivottavasti sinä ymmärrät omani. Tuorein kommenttisi on ihan ok. Mutta kun en ole millään muotoa uskonnollinen niin Jeesuksen ja pyhän hengen esille tuominen vaan aika ajoin tökkii. Protestanttinen etiikka on mielestäni hieman eri asia eli ”if you work hard, shit won´t happen”. Joka tapauksessa oikein mukavia joulun jatkoja sinulle.
Ano2: Joo, onhan se niin että ilman sitä tarinan serkkupoikaa jää halukkaalta niin korsut kuin mökit tekemäti. Hinnat ovat jonkun verran pudonneet muutaman vuoden takaisesta mutta ovathan ne tavan ihmiselle vieläkin mahdottomia. Minä en kyllä jaksa uskoa välittömään sodan uhkaan Venäjän kanssa. Sen armeija on kuitenkin vielä luuranko verrattuna Neuvostoaikaan ja ei se ole sitten loppulaskussa uskaltanut höökiä vielä Ukrainaankaan vaan tyytyy proxy-sotaan.
Kahdne vaiheilla -jatkoa:
VastaaPoistaSekä Koraanissa että Raamatussa on tärkeä kolminaisuus. Raamatun kolminaisuus on Jumala, Jeesus, Pyhä Henki. Koraanin kolminaisuus on Allah, Mohammed ja Mahdi.
Jotkut väittävät että "samaan Jumalaanhan nämä eri uskonnot uskovat" ja perustelevat sillä vaikka mitä. Paremmin kirjansa lukeneet taasi huomaavat, että tuo islamin kolminaisuus vastaa hyvin tarkasti sitä, mitä Raamatussa sanotaan pahuuden personoitumisesta, anti-kristuksesta, eksyttämisestä....
Näiden asioiden esille tuominen on sen esille tuomista, että suomalainen kulttuuri, ymmärrys, arvopohja ja sivistys on täsmälleen päinvastaista ja täydellisen yhteensopimatonta islamilaiden kulttuurin, ymmärryksen, arvopohjan ja sivistyksen kanssa. Perusta on päinvastainen ja sen seurauksena kaikki perustan päälle rakennettu on joko päinvastaista tai muulla tavoin yhteensopimatonta.
Kyse ei ole siitä, onko joku uskonnolinen vai ei. Kyse on siitä, että kulttuurilla on oma pohjansa, metatasonsa ja kahden eri sivilisaation metatasot ovat vastakkaiset sekä täydellisen yhteensopimattomat. Siitä - eikä suinkaan yksilötasosta ja ihmisistä - seuraa se, että mitään integroitumista, sopeutumista, suomalaistumista tms. ei tapahdu. Ja mitä isompi islamilainen väestöosuus on, sitä heikompaa jopa näennäinen integroituminen tai paikalliseen kulttuuriin suopeasti suhtautuminen on. Sitä vihamielisemmät ja polarisoituvammat väestöryhmien välit ovat.
Voidaan jauhaa kieliopinnoista, työllistymisestä, rakenteellisesta rasismista ja ties mistä kuinka paljon tahansa ja silti lähes kaikki palautuu loppujen lopuksi siihen, että millainen kulttuurilinen ja sosiaalinen pohja eri väestöryhmillä on ja missä määrin eri ryhmien pohjat ovat tai eivät ole sillä tavoin yhteisiä että jonkin yhteisen perustan varaan voisi rakentaa yhteistä kulttuuria.
Jos ne kulttuurilliset ja sivistykselliset - ja sitä kautta myös kasvatukselliset + moraaliset - lähtöpalikat ovat toistensa vastakohtia tai antiteesejä, niin mikään määrä yrittämistä, resursseja, kotouttamista, suvaitsevaisuutta ja rahan kaatamista ei tule tuottamaan onnistutta tulosta.
Ja tässä tapauksessa tilanne on juuri sellainen. Kristillisestä viitekehyksestä käsin on perusteltua lähteä siitä, että Allah on synonyyminen termin Saatana kanssa. Jos toinen osapuoli on hyvyyden ja luovuuden personoituma ja toinen osapuoli pahuuden ja tuhoavuuden personoituma, niin mitään yhteistä pohjaa ei ole eikä tule, sillä ihmiset ovat sisäistäneet nuo personoitumat oman identiteettityönsä esikuviksi ja ideaaliminuutensa tavoitteiden suunnaksi.
Ja edelleen... Sillä, että mihin sinä, minä tai naapurin Arska uskotaan, ei ole mitään vaikutusta siihen, että ovatko kyseiset ihmisryhmät isompina massoina keskenään yhteensopivia vai eivät. Perustat ovat niin syvällisellä tavalla päinvastaiset, että kestävää yhteensopivuutta ei voida tuottaa millään yrittämisen ja resurssoinnin määrällä. Edessä on päinvastaisten sivilisaatioiden konflikti. Se tulee olemaan rumaa ja sitä rumempaa mitä voimakkaammin sekoittuneina nämä sivilisaatiot ovat.
Tervehdys, Ano. Mitä tulee kommenttiisi noin yleensä, niin minä olen kyllä aivan samaa mieltä. Tietyt kulttuurit eivät kohtaa eivätkä sopeudu. Varsinkin kun eräs kulttuuri ei pyri rauhanomaiseen rinnakkaiseloon vaan puhtaaseen alistamiseen ja alistumiseen. Se, missä olemme eri linjoilla tai lähinnä eri viitekehyksessä ilmenee lauseessasi:
VastaaPoista”Kristillisestä viitekehyksestä käsin on perusteltua lähteä siitä, että Allah on synonyyminen termin Saatana kanssa. Jos toinen osapuoli on hyvyyden ja luovuuden personoituma ja toinen osapuoli pahuuden ja tuhoavuuden personoituma, niin mitään yhteistä pohjaa ei ole eikä tule, sillä ihmiset ovat sisäistäneet nuo personoitumat oman identiteettityönsä esikuviksi ja ideaaliminuutensa tavoitteiden suunnaksi.”
Minä en usko kristinuskon jumalaan. Minä en usko islamin jumalaan. Enkä usko Saatanaankaan. Vaikka käytän sitä aika ajoin itsekin pakinahahmona. En tarvitse minkäänlaisia muinaisia aavikkouskontoja ymmärtäkseni, että islam on ihmiskunnan vihollinen yhtä kaikki. Niin että kai me samalla puolella ollaan joka tapauksessa.
Saatana on juutalaisuudesta ja sen kehitysversiosta kristinuskosta johdettu entiteetti, jota hyödyntävät sekä satanismi että saatananpalvonta. Nämä sekoitetaan tavan takaa keskenään, vaikka niillä ei ole muuta yhteistä kuin "saatanan" käsite, joka on satanismissa pelkästään filosofinen käsite: "saatana" on ihmisen itsensä keksimä epäolento, jonka taakse voi piiloutua omilta väärinteoiltaan.
VastaaPoistaSatanismi on puhtaasti ateistinen filosofia, jonka mukaan ihminen on yksi eläimistä, joskus parempi mutta usein huonompi kuin muut petoeläimet. Näin siksi, että ihmisellä on kyky ajatella ja suunnitella kaikki väkivallantekonsa etukäteen, samalla tiedostaen niiden merkitykset väkivaltansa uhreille. Ihminen on ainoa syöjäeläin joka kykenee tekemään näin ja ennen kaikkea tuntemaan teoistaan syyllisyyttä. Viimemainittu tunne pakottaa yrittämään löytää tekoihimme syyllisen jostain muualta kuin peilistä, josta tunnistamme oman kuvamme toisin kuin käytännöllisesti katsoen kaikki muut eläimet.
Satanismi kehottaa ihmisen tunnustamaan itselleen edellämainitun tosiasiaksi ja katsomaan siihen peiliin, sen sijaan että keksisimme "saatanoita" joiden taakse piiloutua, kuten saatananpalvojat tekevät: saatananpalvonta on pelkkää kristinuskon rienausta, joka siis lähtökohtaisesti tunnustaa kaikki kristinuskon opinkappaleet vain kääntääkseen ne puberteettisen riekkumisensa materiaaliksi.
En siis katso tarpeelliseksi liittää "saatanan" käsitettä islamiin tai mihinkään uskontoon millään tavoin. Minut kastettin aikoinaan luterilaiseksi, jollainen en koe koskaan olleeni ja kirkosta erosin 1990-luvun alussa, kun se oli sosiaalisista syistä mahdollista, tai ainakin vähemmän rankkaa. Kuvailisin omaa uskontosuhdettani samanlaiseksi agnostismiksi kuin Albert Camus'n romaanin "Sivullinen" päähenkilön Mersaultin: en usko jumalien olemassaoloon, mutta en myöskään katso voivani väittää ettei sellaisia voisi olla olemassa. Näillä mennään.
Joulu on minulle aina ollut perhejuhla, jota olen tänä(kin) vuonna viettänyt vanhan äitimuorini sekä veljeni, hänen vaimonsa ja lastensa kanssa. Se on perheeni, omia lapsia minulla ei ole enkä ole koskaan naimisissakaan ollut. Ilta on tummunut Tapaninyöhön. Hyvän uuden vuoden toivottaminen lienee ennenaikaista. Liekö edes realistista?
Tervehdys. Qroquius Kad. Myös minä ajattelen niin, että jos teen jotain väärin, niin sen teen minä, eikä kauttani vaikuttava Saatana. Minä olen syyllinen. Ja minullekin joulu on rauhallinen perhejuhla. Toivotellaan nyt hyvää uutta vuotta kumminkin. Kyllä se sieltä tulee. Minkälainen se sitten on, jää nähtäväksi.
VastaaPoistaKiitokset Ykälle vuosittaisesta joulutarinasta. Jälleen lämmitti mieltä. Hauskin kohta oli se, kun äijä laskettaa toimittajille luikuria omasta itsestään ja väittää lähteneensä Norjaan. Lämpimin kohta oli eläinten ruokkiminen. Paras kohta oli aivan lopussa, kun mies oli nukahtanut kissan kanssa ja korppi katseli että kaikki on hyvin. Herkistyin tarinaa lukiessa.
VastaaPoistaSurullista on kuitenkin, että on lukuisia niitä joille tarinankaltainen erakoituminen ja yksinjäänti ei ole omasta tahdosta kiinni. Sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti syrjäytyneitä nuoria miehiä (miksei naisiakin, mutta heitä on pieni vähemmistö verrattuna miehiin) on paljon. Japanista tuttu "hikikomero"-ilmiö on totta täälläkin. Ei ollut kaukana etten ollut yksi heistä. Tiedän, miten helppoa olisi jäädä masentuneena ja toivottomana oman yksiönsä sisään ja paeta virtuaalitodellisuuteen. Onneksi ystävät eivät antaneet tämän aikoinaan tapahtua ja olenkin kaveripiirini sosiaalisimpia tapauksia. Mutta laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä hikikomeroituminen on kasvussa. Feministinen yhteiskunta ei tarvitse miehiä, joten meillä on kasvava joukko nuorukaisia, joilta on leikattu henkiset pallit (kiitos feministisen kasvatuksen) ja/tai koulukiusattu mielenterveys hajalle (kiitos tasapäistävän peruskoulun), ja joille ei ole sijaa missään vaan he jäävät usein ainiaaksi kerrostalokorsuunsa ruokkimaan virtuaalieläimiä. He nukahtavat virtuaalikissan viereen ja unta vahtii vain virtuaalikorppi.
Mutta nyt, toivotan Ykälle hyvää flunssasta toipumista. Meillä oli serkkupojan ampumaa kaurista joulupöydässä kinkun vieressä, eihän sitä syömistä malttanut lopettaa ollenkaan. Mukavaa joulua ja tapaninpäivää sinne hotelliin!
Tervehdys, Tuumailija ja lämmin kiitos. Mutta tuo, mitä tuumasit on ikävän totta. Nuoren sukupolven tulevaisuus näyttää hahmottomalta ja osittain toivottomalta. Eikä valtiovalta nakkaa heistä paskaakaan. Itseensä ja kämppäänsä käpertyminen saattaa olla se ainoa pakotie. Vaikkei sillä oikein mitään pakoon pääsekään. Mutta kun mitään vaihtoehtoja ei ole.
VastaaPoista