torstai 15. joulukuuta 2016

LEIKITTIINPÄ PARTISAANIA OSA ÄO52

Täällä hotellin respassa tuumitaan että tappeleminen on kaiken kaikkiaan typerää touhua jota harrastavat lähinnä pikkupojat. Kun poika kasvaa aikamieheksi, niin se tajuaa että voihan sitä elää ihmisiksikin. Jos aikamies jatkaa tappelemista niin se ei ole enää pikkupoikien vaan kusipäitten touhua. Kaikki vaan eivät kasva aikamiehiksi. Itsensä puolustamiseen on tietysti oikeus jokaisella.

Erityisen typerää ja säälittävää on tappeluilla ja toisten hakkaamisella kehuminen. Se herättää yhtä aikaa sekä myötähäpeän että vastenmielisyyden tunteen. Ettäs kehtaakin. Vielä vastenmielisempi voisi olla seuraavanlainen teoreettinen tilanne:

Henkilö x on laitettu suljettuun tilaan henkilö y:n kanssa. Henkilö y on laitettu sekä käsirautoihin että nippusiteisiin, joten hän on koko lailla avuton. Henkilö x sitten menee ja mättää avutonta henkilö y:tä turpaan minkä ennättää ja menee sitten kehumaan julkisuudessa jälkeenpäin että mää voitin.

Tavallisella ihmisellähän tuo jäisi totta kai tekemättä mutta Suomen ehkä kuuluisimmalle leikkipartisaanille Jari Laineelle tuo ei itsenäisyyspäivän koppikyydissä ollut ongelma. Otteita siitä, kun wanna be-cheguevara kehuu sankartöistään. Kuvakaappaus kirjoituksen lopussa:

“Hyvältä natsin piekseminen aina tuntuu, oli sidottu tai ei, tämän kyseisen ruotsalaisen mulkun hakkaaminen tuotti erityisen suurta mielihyvää […]”

“Sua varmaan sit lohduttaa, ku kerron, et pari kertaa ku sikaa tirvasin, ni saasta ei enää huutanut sieg heil, help help se itki ku suomalainen nyrkki tako paskaa turpaan.” 

Eli kyseinen ruotsalainen hakattu jätkä oli Laineen kanssa samassa koppiautossa. Ruotsalainen oli poliisin toimesta raudoitettu, mutta Laine ei, joten hän näki tilanteen itsensä kannalta sopivan tasavertaisena, ryhtyi partisaaniksi, hakkasi äijän ja kehuskeli sillä kovasti jälkikäteen. Ja ihan aiheesta tietysti, onhan meinaan liikuntakyvyttömän miehen hakkaamisessa varmasti kova urakka.


Sinänsä kyseessä on tietysti vain evoluutiossa tohvelieläimen ja ameeban puoliväliin jäänyt entinen/nykyinen pirinarkki joka hakee kaltaistensa ns. aktivistien tavoin elämäänsä sisältöä leikkimällä partisaania turvallisissa ja valvotuissa olosuhteissa. Asiassa ei sen puoleen ole suurtakaan ihmettelemistä. Kaikki eivät kasva aikuisiksi ja kusipäisyys itsessään on naulattu kiinni joittenkin tyyppien dna:han.

Mutta eräs asia hotellin respassa pistää mietityttämään. Näissä vasemmistolais-anarkistis-whatever-elämysmatkailijoissa olisi hallintokoneistollemme sitä kuuluisaa poliittista väkivaltaa viljalti tarjolla. Selkeästi ennakoitavaa sellaista ja usein tyyliin porukalla heikompaa vastaan. Mutta kuinka hallintokoneistomme on reagoinut asiaan? Ei tietenkään yhtään mitenkään. Ei edes sanallisella tuomitsemisella. Saati sitten erillisen vasemmiston vihatutkintaryhmän perustamisella.

Vasemmistolaiseen väkivaltaan ei reagoida, vaikka maassamme on tällä hetkellä vallassa ns. oikeistohallitus.

Vuonna 2019 meillä mitä todennäköimmin astuu valtaan punavihervetoinen hallitus. Hotellin respassa nähdään sielun silmin ilmoitus vuonna 2019 joulukuussa, pikkuisen ennen itsenäisyyspäivää:

Sisäministeri Li Andersson ilmoittaa: Koska poliisi on niin kovasti työllistetty vihapuherikosten etsimisessä, löytämisessä ja keksimisessä, sen resurssit suorittaa järjestyksenvalvontaa ovat oleellisesti vähentyneet. Mutta kansalaisten turvallisuus on taattu toisin keinoin. Järjestystä ja kansalaisten turvallisuutta äärioikeistolaisen 612-soihtukulkueen aiheuttaman riskin vuoksi valvoo sisäministerin henkilökohtaisesti hyväksymä neljänsadan tarkoin valikoidun antifasistisen aktiivikansalaisen muodostama vapaaehtoinen järjestyskaarti, joka on varustettu asiaankuuluvilla voimankäyttövälineillä ja –valtuuksilla.

Ja itsenäisyyspäivän jälkeen sisäministeri sitten ilmoittaa:

Koska äärioikeistolaisen 612-soihtukulkueen puolesta esiintynyt väkivallan uhka oli niin ilmeinen, oli järjestyskaartin pakko turvautua…


Heput oikeistohallituksen aikana


Samat heput punaviherhallituksen aikana

© Clockwork Orange

Tämä saattaa kuulostaa lukijan mielestä vielä tällä hetkellä vitsiltä. Mutta odotellaan tulevaisuutta. Jo nykyisen oikeistohallituksen aikana etsitään vain tietyn väristä poliittista väkivaltaa. Samoin kuin väkivaltaa etsitään tavallisten kansalaisten sanomista sanoista ja kirjoittamista kirjoituksista. Vasemmistolaiseen väkivaltaan ei puututa, eikä sitä tunnusteta olevan edes olemassa.

Toistan, oikeistohallituksen aikana. 



Kiitos MV-lehdelle, joka uutisoi asiasta ensimmäisenä.

37 kommenttia:

  1. Yhtenä syynä poliisin ja tuomioistuinten tohelointiin saattaa olla ammattitaidottomuus teorianmuodostuksen ja muun vaativamman ajattelun alueella. Otan esimerkin:

    Laitosmaisissa linjaorganisaatioissa toimivat tahot ovat määritelleet järjestäytyneen rikollisuuden - ja samalla myös sen, että mikä lasketaan rikolliseksi tai rikoksiin liittyväksi järjestäytymiseksi. Kuinka ollakaan, ovat laitostuneet linjaorganisaatioheppulit tulleet siihen tulokseen, että järjestäytymistä on lähinnä vain linjaorganisaation mukainen laitostuminen.

    Tämän määrittelyongelman - siis riemuidiotismin tasoisesta hölmöydestä johtuvan rajoittuneisuuden aiheuttaman porsaanreiän - vuoksi ammatti- ja taparikollisuudelle riittää, että se järjestäytyy jollain muulla tavoin kuin keskusjohtoiseksi laitostuneeksi linjaorganisaatioksi, niin sen tekoja ei voida juridisteknisessä myllyssä käsitellä järjestäytyneen rikollisuuden puuhina.

    Talous ja siellä tapahtuva järjestäytyminen olisi tässä hyvä vertauskohta. Liike-elämässä järjestäytyneisyyttä on mm. näissä muodoissa:
    - konsernit
    - kartellit
    - ologopolit
    - duopolit
    - osuuskunnat
    - verkostot
    - osakeyhtiöt
    - kommandiittiyhtiöt
    - ammatinharjoittajat
    - järjestöt ja keskusjärjestöt
    - markkinajärjestelmän luomat organisoitumistavat (tori, pörssi, taksikeskus, hakusanaoptimointi...)
    - liiketoimintauskontokunta
    - liiketoimintaa harjoittava säätiö
    - ja noin tuhat muuta.

    Järjestäytynyttä rikollisuutta koskevien lapsellisten ja ahdasmielisten järjestäytymiskriteerien mukaan suuri osa noista järjestäytymistavoista ei ole järjestäytynyt.

    Sama vajaaälyisyyslähtöisyys näkyy monella muullakin hallinnon ja politiikan alueella. Kun laitetaan se porukan tyhmin ja mielikuvituksettömin tyyppi määrittelemään, ideoimaan, suunnittelemaan ja konseptoimaan asia, niin lopputulos saadaan pilattua jo ennen kuin koko touhua on edes aloitettu.

    Poliisi toimii sen mukaan, miten asiat on sille tai sen piirissä määritelty. Se, joka käyttää määrittely- ja valmisteluvaltaa, käyttää kaikkea valtaa - täysin siitä riippumatta mitä päättävässä asemassa olevat marionetit kuvittelevat.

    Ja äärivasemmisto sekä arvoneutraalisto ovat jo yli sata vuotta osanneet erittäin taitavasti hankkia määrittelyvallan itselleen.

    Ainoa toimiva vastapeli on määrittelyvallan vapauttaminen niin että määritteleminen ei tapahdu intressien vaan totuuden ja todellisuuden mukaan. Ja juuri sitä arvoneutraalisto vastustaa kaikkein voimakkaimmin.

    VastaaPoista
  2. Yleensä ottaen olen samaa mieltä kanssasi, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa minun tekisi silti mieli tarjota kakkukahvit anarkistille. On nimittäin hyvin harvinaista että takku.net ja Fortress Suomi ovat näin totaalisen samalla kannalla.

    Kyseinen pidätetty ruotsalainen maahantunkeutuja Emil Hagberg on nimittäin mm. sitä mieltä, että Suomesta pitäisi jälleen tehdä Ruotsin alusmaa. Vaikka yleensä vertaukset Talvisotaan ovat lähinnä mauttomia (ja niin tietysti nytkin), jotain yhtäläisyyttä tilanteessa on kuitenkin havaittavissa. Minun on kovin vaikea vuodattaa kyyneleitä tämän sortin sankarin vuoksi, kaverilla kävi lähinnä tuuri ettei käynyt pahemmin. Ja niille muille ruotsalaisille vatipäille terveisiä että suomalaisiin sankarihautoihin ei tarvi koskea ellei halua siihen viereen lepuuttelemaan.

    Siitähän olemme tietysti samaa mieltä, että mikäli rajavartiolaitos olisi laittanut maahantunkeutujaköörin takaisin veneeseen ja Ruotsiin heti rajalta koko välikohtaukselta oltaisiin vältytty. Yleensä ottaen se olisi hyvä ohjenuora aika monen muunkin tulijan kohdalta.

    VastaaPoista
  3. Tervehdys Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.

    Ano1: Kiitokset. Luulen, että tajusin pointin.

    ” Ja äärivasemmisto sekä arvoneutraalisto ovat jo yli sata vuotta osanneet erittäin taitavasti hankkia määrittelyvallan itselleen.”

    Sanoisin, että eivät aivan noin pitkään. Se määrittelyvalta alkoi siirtyä sille 1960-luvulla ja betonoitui 1990-luvulla. Tai, hitto vie, se luovutettiin sille. Enkä ymmärrä, että miksi.

    Ano2: Kiitos perustellusta kommentistasi. Minä myös olen eri mieltä kanssasi. Perusteita.

    1. Minä en ole natsi enkä kannata natseja enkä myöskään mitään Suur-Pohjoismaata.

    2. Avuttoman hakkaaminen on raukkamaista ja siitä kehuskelu säälittävää oli kyseessä minkälainen tyyppi hyvänsä.

    3. Kyseisen tyyppiset vasemmistoanarkistipellet ovat todellinen väkivallan uhka Suomessa, mutta valtiovalta ei niihin edes reagoi. Ei tässä voi muuhun johtopäätökseen tulla kuin että ne nauttivat valtiovallan hyväksyntää tai ainakin niitä katsotaan läpi sormien. Antaisitko muuten kyseiselle Jari Laineelle virka-aseen ja virkavaltuudet? Koska tämän tyyppisten jätkien kohteena ovat myös täysin rauhalliset 612-soihtukulkueet.

    VastaaPoista
  4. Ja Ano2:lle vielä lisäys, mikä unohtui. Kaikkein suurin väkivallan uhka, joka jo realisoituu maassamme ikävän usein tulee maahanmuuttajista.

    VastaaPoista
  5. Näkyi tuo laine saaneen osumaa ennen kuin polliisit ehtivät väliin. Täysin tahallinen ja harkittu teko poliisilta laittaa ne samaan autoon, toinen nipussa ja toinen ei. Yhtä kaikki varsinainen sankari tämä "aallonloiske". Samanlaisia urhoja lienee suurin osa näistä ns. paremmista ihmisistä. Uskalletaan käydä kimppuun, kun toinen on sidottuna tai itsellä on huomattava ylivoima. Mies miestä vastaan ei riitä rohkeus ei uskallus ei voima. Kaikkia paskakasoja sitä maa päällään kantaa. Vielä leuhkii mokoma "urotyöllään".
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  6. Tämä piripää meni ja hyökkäsi kulkueeseen ja sitten hakkasi puolustuskyvyttömän.
    Ja tottahan toki, täältäkin löytyi paskakasalle puolustaja. Ilmeisesti puolustajaa kiehtoo anarkistien sekoajatukset. Se vasemmistolainen väkivalta on jotenkin parempaa.

    VastaaPoista
  7. Todellinen anarkismi kun toteutuu,niin nämä meidän nykyiset antifantit on ensimmäisiä,jotka puskee koiranputkea.Osa lahdataan,mutta suurin osa kuolee nälkään,kun taikarahaseinä on kiinni.
    T:Vesku

    VastaaPoista
  8. Tuosta antifanttien poliisivoimista en kyllä usko tulevan mitään. Eivät ne juoksisi edes vasemmistohallituksen asioilla, vaikka ainoa asia mitä joutuisivat tekemään olisi osoitettujen natsien piekseminen. Vasemmistohallitus kun ei ikinä pysty kansainvälisyysihanteensa vuoksi uhmaamaan EU:ta,a IMF:ää ja muita vastaavia. Esim. Kreikka, missä Syriza on leikellyt palveluita ja yksityistänyt valtionomaisuutta vaikka olivat ennen vaaleja kuinka vasemmistoliiton kaveripuolue.

    Todennäköisimmillään nämä Jarit vain julistaisivat että hallitus on silti paha ja oikeistolainen ja osoittaisivat mieltä sellaisista aiheista kuten että Suomessa on vielä joku turkistarha eikä persuja ole vieläkään kielletty.

    -PitäisKaiLaskea

    VastaaPoista
  9. Kyllähän se vasemmistolainen väkivalta näkyy olevan parempaa, kun asia on selvitetty olankohautuksella. Vaikka nyt hakattu tyyppi olisi minkälainen idiootti hyvänsä, niin kaikkien tämän maan kamaralla tallustelevien kansalaisten tasa-arvoisuuden nimissä: missä meteli, syytteet ja joidenkin päiden vaatimista vadille? Mielenosoituksessa potkun päähänsä saaneen Jimi Kurosen harteille laitettiin melkein välittömästi sankarin viitta, puheita pidettiin, kynttilöitä sytytettiin ja kauhisteltiin äärioikeiston julmuutta, vaikka mies taisikin olla natsi, kun kirjoitteli juutalaisten uuniin laittamisesta. Olli Immonen sen sijaan joutui pelkästä Facebook-kirjoituksestaan syytettyjen penkille, kun vihervasemmiston kallisarvoisia ja ainoita oikeita TUNTEITA LOUKATTIIN ja asiasta kohkattiin viikkotolkulla.

    Olen sen verran suojattua elämää viettänyt, etten koskaan ole edes nähnyt, kun jotakin tirvastaan turpaan. Mutta juttuja lukiessani ja videoita katsoessani tunnen suurta halveksuntaa ja inhoa niitä ihmisiä kohtaan, jotka käyvät porukalla yhden kimppuun ja potkivat vielä maassa makaavaa. Sama inhotus ja suorastaan raivo nousee silloin, kun pahoinpidellään lapsia tai eläimiä. Isolla joukolla itseään puolustamaan kykenemättömän kimppuun käyminen osoittaa sellaista raukkamaisuutta ja täydellistä empatian puutetta, mikä on valitettavasti lisääntymään päin meilläkin sitä mukaa kun väkivaltaisista kulttuureista tänne muutetaan. Machomiesten täytyy saada päteä sillä ainoalla tavalla, jonka he osaavat.

    Mutta älä hyvä mies, siis Ykä, ala pelotella meitä mielikuvalla, että Li Andersson olisi tuleva sisäministeri! Jos näin on, niin kohta saa viimeisenkin toivon tämän kansan järkiintymisestä heittää romukoppaan!

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  10. En minä Jaria puolusta, kunhan olen hyvilläni siitä että Hagberg sai turpaan. Suomen kuuluu olla itsenäinen eikä mikään Ruotsin siirtomaa.

    Ykä: kohdista 1-3 olen täsmälleen samaa mieltä, kuten myös siitä että vasemmistolaisen väkivallan uhka on Suomessa merkittävästi äärioikeistoa suurempi. Meillä ei perkele olisi äärioikeistoa ilman näitä anarkisteja. Pitkään suomalaisen äärioikeiston kuva oli Pekka Siitoin jota ei kukaan ottanut tosissaan. Olen hyvin pettynyt, että vasemmiston oli pakko luoda itselleen vihollinen. Erityisesti harmittaa, että lapsiperheet ei uskalla enää mennä katsomaan linnan juhlien vastaanottoa. Siinä korjattiin joku suuri vääryys varmastikin.

    VastaaPoista
  11. Tervehdys Huru-ukko, Korpisoturi, Vesku, PitäisKaiLaskea, Rouva Ano ja Ano & kiitos kommenteistanne.

    Huru-ukko: Näinhän tätä poliisin päätöstä on mietitty yhdellä sun toisella taholla. En sano faktana mitään, mutta luulis, että kyseinen häiskä olisi ollut pärstävärkiltääm poliisille tuttu jo ennestään. Mainitsemasi tyyppinen väkivalta on ominta juuri leikkipartisaaneille. Ja sitten jos ottaa itselle kipeetä, niin huudetaan apuun sitä valtiota jota muuten muodikkaasti vastustetaan.

    Korpisoturi: Varmaankin kyseinen Ano keskittyi esittämään inhoansa natseja kohtaan. Eikä siinä sinänsä mitään. Niitä natseja vaan kun löytyy monenvärisen lipun alta.

    Vesku: Täysin totta. Nämä meidän anarkistithan ovat siitä mielenkiintoisia anarkisteja että ne ovat täysin riippuvaisia valtiosta, jonka olemassaoloa ne virallisesti vastustavat. Siellä Kataloniassa Espanjan sisällissodan aikaan anarkistit ihan oikeasti yrittivät saada jopa yhteiskuntaa pystyyn. Meidän anarkistimme eivät olisi kestäneet siellä päivääkään.

    PitäisKaiLaskea: Virallisesti ei varmaan tule. Mutta jos porukan toimiin ei puututa ja katsotaan sormien läpi, niin silloinhan ne ovat laillistettuja vigilanteja. Jotka tosin ovat elannostaan riippuvaisia valtion tissistä.

    Rouva Ano: Käsittääkseni kyseisen Laineen edesottamuksia ei poliisin taholta edes tutkita, vaan poliisi totesi että asia on loppuun käsitelty. Se voi tietysti johtua siitäkin, että poliisin on hyvin vaikeaa tunnustaa tyrineensä. Ja yleensähän poliisi on toiminut noissa mielenosoituksissa ihan asiallisesti. Mutta mitä Olli Immosesta totesit, niin sehän pitää paikkansa. Väärästä poliittisesta näkökulmasta esitetty väkivallaton sana on pahempi rikos kuin oikeasta etnisestä suunnasta tehty väkivallan teko. Ja hei, pelottelen vielä enemmän. Meinaan, pahimmassa tapauksessa Li Andersson saattaa olla seuraavan hallituksen valtionvarainministeri.

    Ano (joka olit vissiin se aikaisempi ano): Äsken olin eri mieltä ja nyt taas pitkälle samaa mieltä. Suomi ei ole maa, jossa ääriliikkeet saavat suosiota. Ei edes IKL saanut kuin jotain 16 paikkaa eduskuntaan parhaimmillaan. Siitoin ja porukat olivat vitsi, mutta nykyinen (ja hyvin vähäinen) äärioikeisto ei ole. Sillä hekin ovat porukkaa, jotka reagoivat vallitsevaan tilanteeseen. Ilman vallitsevaa tilannetta he lukisivat sohvalla Tex Willeriä niin kuin muuten minäkin. Ja itse asiassa suon sen heillekin, sillä tilannehan on sairas. Minä reagoin tällaisella rauhallisen kansalaisen tavalla ja toivon että tapani saa aina vaan lisää kannatusta.

    VastaaPoista
  12. Kysymyksessä on ääripäät ja näiden näkemykset olevasta. Ääripäällä on oma tiukka kanta olevasta, poliittinen-, uskonnollinen- jne. -kanta. Kun ääripäät kommunikoivat keskenään, niin kommunikaatiovälineenä ei käytetä kieltä, vaan nyrkkejä, kiviä ja mitä nyt sattuu tilipehööriä olemaan lähimaastossa. Ääripäät eivät ole oikeastaan vaarallisia kuin toisilleen jos kysymyksessä on oma pieni ääripääryhmä. Jos ääripääryhmä pääsee käyttämään valtaa yhteiskunnassa, niin silloin on yhteiskuntarakenne vaarassa. Tästä on hyviä esimerkkejä: Feministi- ja suvakkiääripäät. Kun yksittäiset henkilöt (miespuoliset sellaiset) ja puolueet alkavat kutsumaan itseään feministeiksi niin ääripääfeminismi on pureutunut tiukasti kiinni yhteiskuntarakenteeseen. Junkeri on hyvä esimerkki ääripääfeminismistä. Hän on luultavasti feministiäkin feministisempi feministi. Hänellä on kuukautiset ja puhevika ja hän haluaa että hänen puhevikansa tulee normiksi yhteiskunnassa. Puhuvat kylillä, että Ruotsiin takaisin mennyt Tiina Rosenberg tulee uudestaan Suomeen ja syrjäyttää Soinin. Täh!

    VastaaPoista
  13. Tervehdys, Lemminkäinen. Luulen, että olet oikeassa ja se tietty toinen, mainitsemasi ääripää sanelee maamme suunnan aivan liian pitkälle. Tosin veikkaan, että Rosenberg ei kyllä kelpaa kuin feministipuolueelle. Eikös se heitetty aikanaan pois Ruotsinkin feministipuolueesta liian radikaalina? Mikä sinänsä on jo saavutus.

    VastaaPoista
  14. Ykä... Tarkoitukseni oli viitata määrittelyvallan siirtymiseen vähän laajemmin - sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

    Suomessahan sisällissota käynnistyi aika pitkälle siitä, että sosialistit alkoivat ottaa kansan parissa määrittelyvaltaa tilannekuvasta ja sopivista muutostavoitteista itselleen.

    Kansainvälisesti kommunismin nousu ennen ensimmäistä maailmansotaa sekä sen jälkeen sekä kommunismin että kansallissosialismin nousu olivat myös sosialistien määrittelyvaltakaappauksia. Seuraukset tiedämme.

    Toisen maailmansodan jälkeen kommunistit ja muu äärivasemmisto otti Suomessa varsin Kreml-johtoisen määrittelyvalta-aseman.

    70-luvulla oli tämä taistolaisten tekemä määrittelyvallankaappaus.

    Nykyisin on menossa arvoneutraaliston määrittelyvallankaappaus.

    Aina sama kuvio. Määrittelyvallan ottajien nimike vaihtelee mutta kuvio pysyy muuten samana. Ja melkein aina se johtaa valtavaan määrään brutaalia väkivaltaa.

    VastaaPoista
  15. Tervehdys, Ano. Tajusin kyllä. Mutta tilanne on nykyisin onneksi erilainen kuin silloin kun ”sosialistit alkoivat ottaa kansan parissa määrittelyvaltaa tilannekuvasta ja sopivista muutostavoitteista itselleen”. Silloiset tyypit joista tuli sitten punakaartilaisia joutuivat tyytymään siihen, mitä heille kerrottiin. Niin kuin ihmiset vielä 1970-luvulla. Heillä ei ollut muuta tietoa. Nykyisin meillä on sosiaalinen media, jonka kautta ihminen saa huomattavasti enemmän tietoa ratkaisuilleen.

    VastaaPoista
  16. Tere, Ykä. Niin, eiköhän siinä käynyt sillä tavalla että Tiinan omat alkoivat hylkiä Tiinaa. Ja se on hyvä saavutus. Ruotsi alkaa pikkuhiljaa heräilemään feministi/suvakki-krapulaan. Jopa FeministiSuvakkiHitsari-Löfven on alkanut epäilemään saumojensa pitävyyttä, maahanmuuttoa koskien. Entinen finanssiministeri, Anders Borg, epäilee itseään, että oliko hän syyntakeellisessa tilassa toimiessaan finanssiministerinä, myös maahanmuuttoa koskien. Pohjoismaissa vain Junkeri pitää sisukkaasti kiinni omista mielipiteistään. Toisaalta se on ymmärrettävää. Aitona viidennen kolonnan edustajana hänellä ei ole äidinkieltä eikä isänmaata.

    VastaaPoista
  17. Kun Suomessa(kin) esitetään niin kovin vastuullista mediaa päätoimittajien julkaisemilla erilaisilla todisteluilla, niin tuossa tulee Alepposta aikamoinen rykäys siitä, mitä paskaa media on esittänyt sen(kin) todellisuudesta:

    http://www.activistpost.com/2016/12/journalist-eva-bartlett-destroys-mainstream-journalist-syria-aleppo.html

    VastaaPoista
  18. Arvelen että tuo Laine on merkitty mies tästä eteenpäin.
    Kun natsit kohtaavat kommarit seuraavan kerran on taas sen huonomman väkivallan vuoro ja niin edelleen...

    Mikäli hiljainen enemmistö lopulta kyrpiintyy niin siinä mullistuksessa saa kumpikin äärilaita kylmää kyytiä.

    Ari

    VastaaPoista
  19. Niin, meillä täällä Absurdistanissa on oikein järjestö, AFA (Anti Fasistiskt Aktion), joka on vasemmiston epävirallinen väkivaltakoneisto. Niiden suorittamia iskuja tai huliganismia ei sen kummemmin tuomita tai arvostella.Sitten ovat nämä kivittäjät ja autojen polttajat joita ei saada sen enempää kiinni kuin kuriin. He ovat tosin ilmeisimmin eri jengiä. Ja sitten vielä se porukka joka lahtaa toisiaan oikein kunnon asein. Kaikille kuitenkin on yhteistä yhteiskunnan lööperi ote rikollisuuteen. Ja jos poliisi ottaa kovat otteet käyttöön, jos pystyvät, niin jo alkaa media mollaamaan virkavaltaa väkivaltaisesta ja rasisitisesta käyttäytymisestä.
    Murhien selvittämisprosentti on kuitenkin kohtalainen, tosin ei lähellekkään sitä mitä itäisessä naapurimaassa.
    Kaikille näille pikku ja isommille kotosisseille on yhteistä se, jotta jos alat pistämään kuriin, niin jo alkaa ulina ja yhteiskunnan syyttäminen kaikesta pahasta.
    Parasta aikaa taitavat vielä istua putkassa rosmo ja sen kiinni ottanut vissiin isompi rosmo, koskapa oli löylyttänyt rosmoa ja valitettavasti oli vertakin tullut tippa. Pitää olla kiltti ruotsalaiselle rosmolle. Muistan aikoinaan kun yksi nuoranarkisti potkaisi poliisiautoa ja pantiin sen jälkeen poliisibussiin odottamaan käsittelyään, niin jo tuo sissi tuhersi tippaa ja aneli pääsyä mamman hoiviin.

    Halla-ahon siis palajaa pistämään asioita järjestykseen. Epäilen kovasti jotta tekeekö yksi pääsky kesää. Olen kyllä niin kyrpiintynyt nykyiseen menoon, jotta tuskin viitsin vaivautua uurnien ääreen. Ensi vaaleissa on ainoastan mielenkiintoista, että kuka noista pöntöistä ne ministerin paikat saa. Eihän siellä muita ole kuin noita pönttöjä.

    Välillä pistää kyllä ihmettelemään, että miten ihmiskunta on voinut selvitä elossa näinkin pitkälle. Kun tuntuu siltä, että johdossa istuu vain täysiä kaheleita, ja zombiet tallaa perässä tajuamatta yhtään mistään mitään. Homo Sapiensin täytyy kyllä olla pirun sisukas laji.

    Castor tuolla aikaisemmassa blogissa tuumaili sopivaa muotoa ruotsiksi termille "naitavan näköinen nainen." Itsekkin tuota pohdiskelin ja vajavaisella ruotsin kielen osaamisellani tulin tällaiseen ilmaisuun kuin, "knullbar kärring." En nyt tiedä sen kieliopllista oikeellisuutta, mutta uskoisin asian tulevan kaveriporukassa selville.

    VastaaPoista
  20. Mestarikirjailija Veikko Huovinen muotoili Hitler-parodiassaan "Veitikka" jotenkin siihen tapaan, että pahoiksi julistettavista ihmisryhmistä on vain lyhyt askel keskitysleirin portille. Koska määrittelyvallan on annettu keskittyä taholle, jolle totuus on suhteellinen käsite, onkin asetelma kääntynyt metkalla tavalla päinvastoin. Ihmiset, jotka yrittävät puolustaa omaa kansaansa, koti- ja isänmaataan, yhteiskuntajärjestystä ja -rauhaa sekä kulttuuriaan joka tämän kaiken on luonut, onkin julistettu niiksi jotka haluavat keskitysleirittää ihmisiä. Pahoiksi ihmisiksi.

    Koska pahojen voittoon riittää vain, etteivät hyvät tee mitään, on valtiovalta tukenut Hyvien Ihmisten Hyvää Asiaa myöntämällä valtionapuja erilaisille kansalaisjärjestöille tukemaan näiden "rasisminvastaista toimintaa". Näiden järjestöjen edustus itsenäisyyspäivän juhlallisuuksien valtion orgaanejakin vastaan määrätietoisesti suunnatuissa väkivaltaisuuksissa ei liene näitä kontribuutioita oleellisesti vähentänyt. Samaan aikaan sellainen järjestö kuin Meripelastusseura ei vielä jokin aika sitten saanut, kuten ei varmaan nytkään, killinkiäkään valtionapuja; mitätöntä touhuahan se merihätään joutuneiden ihmisten auttaminen onkin. SPR on vähän välimaastossa: järjestön tarkoitus on hyvä, mutta lopputulos ainakin tällä hetkellä vähän helvetin huono.

    Niinpä siis Jari Laine ansioitui valtiovaltamme silmissä rasisminvastaisessa kansalaisaktivismissa hakatessaan puolustuskyvyttömän uusnatsin. Palkittava teko, eikä suinkaan mikään poliisitutkintaa edellyttävä rikos. Päinvastoin: ennakkotapaus tuleviin vastaavanlaisiin tapahtumiin osallistuville. Vahva viesti välitettynä molemmille osapuolille: hakatkaa anarkistit kansallismielisiä, saatte siunauksemme. Pysykää rasistit vain kotonanne, vai turpaanneko haluatte?

    Olemme haarukassa, hakuammunta on jo suoritettu. Emme voi enää nauraa hulluille pedoille, he ovat jo keskuudessamme.

    VastaaPoista
  21. Tervehdys Lemminkäiselle, Castorille, Arille, Beckerille ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.

    Lemminkäinen: Kieltämättä potkujen saaminen feministisestä puolueesta liian radikaalina vastaa sitä Chuck Norrisin suoritusta että hän on laskenut äärettömään – neljästi. Ruotsissa on kieltämättä (tosin vasta hissukseen ja hiljalleen) alettu tunnustaa, että läskiks meni jossain vaiheessa ja pahasti. Pientähän se vielä on, mutta alku kumminkin. Voi tosin olla, että sekin vaimennetaan.

    Castor: Kiitos linkistä. Tuo vastaus norjalaistoimittajan kysymykseen oli kieltämättä paha.

    Ari: Epäilemättä on merkitty mies. Ja sen vuoksi suorittanee jatkossakin partisaani-iskujaan turvallisesti poliisin vartioimissa tapahtumissa. Hiljaisesta enemmistöstä tuli mieleen, että olisi ehkä aika eeppistä jos tämmöinen anarkistiporukka menisi häiriköimään vaikka sopiviin hirvipeijaisiin.

    Becker: Tuo kaikki kertomasi ärsyttää erityisesti siksi, että noissa Ruotsin tapahtumissa ja Ruotsin tilanteen kehittymisessä meillä suomalaisilla olisi käytettävissä erinomainen aikakone, jota vähänkin seuraamalla nähtäisiin minkälaiseksi tilanne väistämättä etenee täällä Suomessakin. Mutta kun ei perkele uskota, ei millään niin.

    Halla-ahon kohdalla en ole varma siitä, että aikooko persut kiillottaa kilpeään yhdellä miehellä ja pyrkiä välttämään kunnallisvaalitappion niin että soinilainen puolue voi jatkaa soinilaisena. Jussia itseään arvostan edelleenkin, mutta persuja puolueena en.

    Qroquius Kad: Asia menee niin kuin sanot. SPR:hän on ajatunut huomattavan kauas siitä hyvästä perustarkoituksestaan minkä vuoksi se on alkujaan perustettu. Nykyisin pidän sitä lähinnä rikollisorganisaation ja liikeyrityksen puolessa välissä olevana pulaakina.

    ” Olemme haarukassa, hakuammunta on jo suoritettu. Emme voi enää nauraa hulluille pedoille, he ovat jo keskuudessamme.”

    Jep. Ja ne pedot määrittelevät meidät niiksi pedoiksi. Kas heillähän on määrittelyvalta.

    VastaaPoista
  22. Ykä muistaa varmaan kun jokin vuosi sitten ehdotin että valtion pitäisi olla kuin asiakasomisteinen osuuskunta, jossa valtio on kuin osuuskunta ja kansalainen on kuin asiakasomistaja. Osuuskunta tarjoaa jäsenilleen palveluja ja etuja, joita ei tarjota muille. Jos haluaa jäseneksi, pitää täyttää kriteerit ja velvoitteet.

    Löysin samantapaisen vertailun Riikka Purran blogista. Joku kommentoi että valtion pitäisi olla kuin monen sukupolven ajan toiminut perheyhtiö, ja kansalaiset ovat kuin perheyhtiön osakkaita.

    https://riikkapurra.net/2016/05/03/when-is-it-justified-to-securitise-immigration/#comment-1049

    VastaaPoista
  23. Jussia ja muita nuiva persuja voi arvostaa. Tällöin on kyse heistä itsestään, ei persupuolueesta.

    VastaaPoista
  24. Muuten, onko se Päivän Byrokraatti-sivu entuudestaan tuttu? Itse en tiennyt mitään siitä ennen kuin Riku Rantala kävi hyökkäyseen sitä vastaan, kun Helsingin Pravda antoi sitä varten näkyvyyttä. Tässä kävi niin että myös Päivän Byrokraatti sai näkyvyyttä ja moni löysi ekan kerran tuon sivun, just tuota kautta.

    VastaaPoista
  25. Tervehdys, Vieras.

    Viesti1: Näin minäkin ajattelen ja joskus näin on varmaan ajateltu maan johdossakin. Nykyisin Suomea voi verrata hyväntekeväisyysjärjestöön jonka jäsenenä on pakko olla ja joka tekee hyväntekeväisyyttä kaikille muille paitsi suomalaisille.

    Viesti2: Kyllä. Eiväthän he paljoa ole aikaan saaneet, mutta ei ihminen osaansa enempää voi, varsinkin kun oma puolue pyrkii olemaan vain konsensus- ja järjestelmäpuolue.

    Viesti3: Myös minä tutustuin kyseiseen sivustoon Rantala-casen myötä.

    VastaaPoista
  26. Minkälainen meedio Ykä on? Mitä Jussin ja nuivien mieleissä pyörii? Oman nuivapuolueen perustamisen osalta juna taisi mennä. Ovatko he ottaneet sen taktiikan että puhuvat ja toimivat itse omissa nimissään, ja pelaavat aikaa, muodostavat suhteita ja verkostoja, yrittävät vaikuttaa kabineteissa piilossa julkisuudelta jne.? Taktiikkana ajanpeluu ja väsytys jonka avulla odotetaan että Soini lähtee lopultakin? Henkistä vetoapua ulkomailta, kuten Brexit, Trump, Italian kansanäänestys ja ero eurorahasta, Ranskan vaalit ja muita tulevia vaaleja ensi vuonna jne.?

    Hallitus on kehno niin kuin on todettu. Tilanteen tekee kehnoksi se että oppositio on kehnompi ja se on täynnä pyrkyreitä, taivaanrannanmaalareita ja unelmaporukkaa. Ehkä pitää toivoa ääliömäisiä ehdotuksia ja möläytyksiä oppostiopuolueiden suunnalta, kuten Jukkerin aivopieru, jos sillä saa niiden kannatuksen alas. Tosin valtamedia rummuttaa niiden puolesta vaikka mitä tapahtuisi, mutta valtamediaa uskotaan koko ajan vähemmän.

    Taas on käynyt mielessä että tarvitaanko talousromahdus että saadaan tämä näytelmä loppumaan, ja sen jälkeen alottaisi puhtaalta pöydältä? Pelleily loppuu jos rahat loppuvat. Se vaan että tavikset ja köyhät kärsisivät, eivät ne jotka pelleilevät. Romahduksen onnistuminen edellyttäisi sitä että nimenomaan pelleilyyn osallistuvat menettäisivät asemansa, valtansa ja niihin kuuluvat edut ja lopulta joutuisivat työttömyyskortistoon.

    VastaaPoista
  27. Kaikkein parastahan tuossa Laineen kirjoittelussa on tuo määritelmä "väkivaltainen rotta". Väkivaltaisuus siis ei ole kiinni teoista, vaan viiteryhmien määritelmistä.

    Lainetta voi moittia nössöksi ja idiootiksi, mutta eihän hän itse edes ymmärrä koko syytöstä, saati että menisi itseensä ja arvoisi käytöstään uudelleen. Laineen ja kumppaneiden maailmankuvassa kun natsit ovat määritelmällisesti väkivaltainen ja äärimmäinen paha. Niinpä natsin tuhoaminen keinolla millä hyvänsä on väkivallanvastainen ja äärimmäinen hyvä. Koska tämä hyvä on äärimmäinen, sitä ei voi kritisoida mitenkään lipsumatta pahan puolelle, vähän samaan tapaan kuin pohjoisnavaltakaan ei pääse mihinkään muuhun suuntaan kuin etelään.

    Myös poliisin toimintaa arvioidaan tämän kehyksen kautta. Jos poliisi laittaa Laineen vartioimatta samaan koppiin sidotun natsin kanssa mahdollistaen natsin hakkaamisen, poliisin toiminnassa ei ole moitittavaa. Jos taas poliisi ampuu Lainetta kumiluodilla silmään estäen natsin hakkaamisen, poliisi on itsekin natsi ja pahojen puolella.

    Jos tällainen ajattelu olisi vain Laineen omaa kieroonkasvaneisuutta, ongelmaa ei olisi. Jostain syystä se vain on sen verran laajalle levinnyttä, että se joudutaan ottamaan vakavasti. Enkä kyllä tiedä, mikä siihen voisi auttaakaan, koska edellämainitun vuoksi kaikenlainen kritiikki on turhaa, koska sen esittäjä määrittelee itsensä saman tien viholliseksi, jonka puheita ei tarvitse kuunnella.

    Ei siitä sen enempää. Vielä ihmettelen tuon Vastarintaliikkeen ideologiaa. Kuulemma pitäisi saada aikaan pohjoismainen natsistinen liittovaltio. Tämä herättää kaksi kysymystä:

    a) Se, mitä jo taidettiin ihmetelläkin, että mikä ihmeen hinku suomalaisilla on aina pyrkiä osaksi jotain suurempaa? Meillä on vanhoja kommunisteja, jotka vanhasta tottumuksesta toivovat Venäjän valtaa, ja keskemmällä ja oikealla olevia, jotka EU-kiimassaan ovat niiden henkisiä jälkeläisiä, jotka aikoinaan yrittivät saada Suomeen saksalaiskuninkaan. Nyt ne, joiden kaikkein eniten luulisi kannattavan itsenäisyyttä, pyrkivätkin palauttamaan Ruotsin suurvalta-aseman. Siis täh?

    b) Kuinkahan hyvin vastarintaliikkeen kavereilta taipuu pakkoruotsi? Varmaankin heidän haaveissaan yhteispohjoismainen natsivaltio olisi löyhä liitto, jossa jokainen kansa hoitaa oman tonttinsa, mutta luulenpa, että heidän ruotsalaisilla kollegoillaan on vähän toisenlaiset suunnitelmat.

    VastaaPoista
  28. Ykällä on kyllä hyvin harvinainen kyky kirjoittaa asiallisesti yhteiskunnallisesti vakavavista aiheista ja samalla yhdistää niihin ironiaa, sarkasmia tavalla, jota ei voi muuta kuin ihailla.

    En tiedä statistiikkaa blogin kävijämääristä, mutta pelkästään kommenttien lukumäärän perusteella voisin arvella sen olevan melkoisen hyvä Suomalaisessa blogi-maailmassa.

    Ykä jaksaa myös kärsivällisesti vastailla anojen kommentteihin. Niihinkin, joita joskus tulee perjantain kaljoissa heiteltyä. Noh, kippis vaan Ykälle!

    VastaaPoista
  29. Onko Ykä huomannut semmoista kuin Helsingin Uutiset? Se on tasoltaan parempi kuin Pravda, mutta se onkin ilmaisjakelulehti.

    VastaaPoista
  30. Kummallista, miten natseista vouhotetaan ja samaan aikaan unohdetaan, että kommunismilla on lähimenneisyydessä ainakin 50 miljoonaa uhria. Kommunismin sortuessa henkitoreissaan olevan aatteen viitan alle on meilläkin soluttautuneet vihreät, jotka ovat aikoja sitten hylänneet luonnonsuojelua koskevat ajatuksensa ja tekevät pelkkää vasemmistolaista politiikkaa ja yltiöhumanismissaan ja veronmaksajien rahoja tolkuttomiin asioihin vaatiessaan eivät ymmärrä sitä, että jonkun nämä rahat on hankittava. Liekö Ykän sanontoja se, että kakku täytyy leipoa, ennen kuin sen voi jakaa? Näin se vaan on, mutta samaan aikaan kun leipojat vähenevät, jakajien määrä lisääntyy ja kun sekään ei vielä riitä silmien aikaisemiseen, niin haalitaan ulkomailta lisää.

    Seuraavia vaaleja odottaa jo kauhun vallassa ja tilanne menee aina vaan pahemmaksi, kun äänestysoikeuden meillä saa ulkomaalaisten kasvava joukko. Vasemmisto ja vihreät (monesti samaa porukkaa) vievät tämän maan perikatoon. Mitä puoluetta tässä voi enää äänestää? Apua!

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  31. Tervehdys Vieraalle, Sandscorpionille, Anolle ja Rouva Anolle & kiitos kommenteistanne.

    Vieras: Kun ei ole minulla noita meedion kykyjä niin ei tässä auta oikein muu kuin seurata katseella. En osaa yhtään ennustaa heidän suunnitelmiaan. Mutta voi olla, että se talousromahdus on ainoa, joka lopettaa nykyisen kehityksen. Helsingin Uutisten linkkeihin törmään silloin tällöin, mutta paperiversiohan ei meillä sattuneesta syystä ilmesty.

    Sandscorpion: Määrittelit asian erittäin osuvasti. Logiikka siinä suunnassa on juuri tuollainen ja valitettavasti sen tien päässä ovat sitten keskitysleirit. Tuon pohjoismaisen liittovaltion ideaa en itsekään ymmärrä.

    Ano: Lämmin kiitos kannustuksesta. Blogissa käy noin 25.000 kävijää kuussa, joten kansallismielisessä skenessä sitä voi pitää melko suurena. Sinänsä taas verrattuna näihin muoti- ja lifestyle-blogeihin tämä on marginaalin marginaalia. Mutta kippis sinullekin!

    Rouva Ano: Tässähän on kyse voiman oikeudesta. Kommunistit voittivat kakkosrähinän, joten kaikki sen puolen tekemät teot pyhitettiin. Vihreät sinänsä harrastavat luonnonsuojelua, mutta eivät siellä, missä sitä pitäisi tehdä. Kaiken luonnonsuojelun perusta tällä hetkellä on väestönkasvun pysäyttäminen ja sille vihreät nakkaavat pitkät. Seuraavien vaalien kohdalla minäkin olen tällä hetkellä kyllä sormi suussa.

    VastaaPoista
  32. “Kummallista, miten natseista vouhotetaan ja samaan aikaan unohdetaan, että kommunismilla on lähimenneisyydessä ainakin 50 miljoonaa uhria.”

    Ei natseista tietysti turhaan puhuta, mutta aivan selkeästi natseista puhutaan myös siksi, ettei tarvitsisi puhua kommunisteista, jota ovat syyllisiä vielä natsien hirmutöitä pahempiin rikoksiin. Nämä työt ovat pahempia suurelta osilta siksi, että kommunisteilla on ollut tihutöihinsä enemmän aikaa ja laajemmat alueet.

    Muistan elävästi, kuinka 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa opiskelijat lauloivat tähän tyyliin:

    “…kauhea joskin on puhdistustyömme, ihmisen onnen on ehtona se.
    Siksipä säälittä taistelun tielle, voitto on työväen, tiedämme sen …”

    Olen vakuuttunut, että suuri osa näistä laulajista olisi riemumielin osallistunut tähän puhdistustyöhön, jos olisivat siihen saaneet tilaisuuden. He ovat yhä keskuudessame, emmekä kuule heidän tuomitsevan Stalinia samalla tavalla kuin he tuomitsevat Hitlerin.
    Eikä kukaan sitä heiltä edes vaadi eikä tuo heidän menneisyyttään julkisuuteen yksilötasolla.

    Toinen professori

    VastaaPoista
  33. Tervehdys, Toinen professori. Olet aivan oikeassa. Vaikka aika pieni itse vielä silloin olin, niin muistan jotain noista renkutuksista ja uhoamisesta. Ja väitän, että mikäli historian vaakakuppi olisi sodassa kallistunut Saksan eduksi, niin nimenomaan se sama taistolaisporukka olisi ollut kivenkovia natseja joille Stalin merkitsisi sitä absoluuttista pahaa ja Hitlerin teot pyrittäisiin vaikenemaan. Ja niissä, jotka tuotakin laulua lauloivat oli sitä varsinaista työväkeä muuten suhteellisen vähän. Työväki kävi töissä, haaveili omakotitalosta, autosta ja kesämökistä. Toisin sanoen pikkuporvarillisesta elämästä jossa sinänsä ei ole mitään vikaa.

    VastaaPoista
  34. Jukka Hankamäeltä ilmestyi hyvät jutut kansallismielisyydestä, yliopistoja vaivaavasta internatsismista sekä Hesarin toiminnasta kaarnalaivajutun kanssa. Onneksi ei tarvitse linkittää Uuteen Suomeen vaan Hankamäellä on myös Bloggerin blogi. Jos Uusi Suomi heivaa hänet pihalle, niin jutut ovat Bloggerissa.

    http://jukkahankamaki.blogspot.fi/2016/12/mita-on-nationalismi.html

    http://jukkahankamaki.blogspot.fi/2016/12/internatsismia-yliopistoissa.html

    http://jukkahankamaki.blogspot.fi/2016/12/helsingin-sanomat-tekee-suomesta.html


    VastaaPoista
  35. Tervehdys Ykä!

    Nyt alkaa tämä joulunodotus hieman huonoissa merkeissä, tänään on nimittäin maailmalla sattunut ja tapahtunut.

    Otetaanpas ensimmäiseksi luupin alle Turkin sattumus, jossa Venäjän suurlähettiläälle kävi sitten oikein "huono duuri". Ampuja myös niitattiin maihin, mutta suht'koht pitkään hän sai käydä läpi omaa liturgiaansa ennenkuin mies "neutralisoitiin".

    Kait tässä pitää (taas) jälleen kieltää kaikki aseet siviileiltä? Asian toki tekee ironiseksi se, että mies oli Turkin poliisivoimissa eli ase tuskin lienee laiton?

    Saksanmaalla sitten näin, joku ilmeisesti koitti apinoida sitä Nizzan kuorma-autokuskia? Mutta hieman huonommalla menestyksellä?.

    Alamme tosiaan elää erittäin mielenkiintoisen aikauden kynnyksellä, tiedän on jo vanha fraasi....

    - Soomepois Eestist -

    VastaaPoista
  36. Ykän blogissa jokin aika sitten kommentoinut Kari pyörii somessa täällä:

    https://twitter.com/karitvirtanen

    Huomasin sen kun olin selailemassa Pikkupojan, Kumiksen ja Vasaran tilejä. Tiedoksi vaan jos kiinnostaa seurata.

    VastaaPoista
  37. Tervehdys Vieraalle ja Soomepoisille Eestist & kiitos kommenteistanne.

    Vieras: Hankamäki kirjoittaa paljon asiaa. Hänen tietty elitisminsä häiritsee minua aika ajoin mutta kumminkin.

    Soomepois: Vaikutti hetken siltä että Venäjä ja Turkki lähentävät välejään. Näin ei taida tapahtua.

    VastaaPoista