Laitanpa tällä kertaa uusinnan vuodelta
2011. Silloin kirjoitin ns. mallikirjoituksen jonka inspiraationa oli useitten
tiedostavien toimittajien tiedostavat avautumiset. Hoksasin, että nyt, kuusi
vuotta myöhemmin tuo mallikirjoitus pätee edelleen sillä mikään ei ole
muuttunut. Korkeintaan meteli on vaan vielä paria astetta kovempi ja
tiedostavan vihan kohteita on löytynyt lisää. Hitto vie, nykyisinhän jo
kokonaiset kansakunnat ovat unohtamassa että kyllähän se on kumminkin
suomalainen toimittaja joka määrittelee sekä maailman navan että akselin
paikan. Pistäydytään siis vuodessa 2011.
*
MALLIKIRJOITUS
Olen ____________. Työskentelen
toimittajana maakuntani valtalehdessä _______________:ssa. Yliopistosta
valmistumisen jälkeen olen ollut toimittajana kolmetoista vuotta. Olen syvästi
huolissani nykymaailman menosta. Aina viime vuoteen saakka on toimittajan työ
ollut varsin tyydyttävää. Tietysti siitä on irronnut kohtuullinen elanto, mutta
tärkeintä on ollut sellainen hykertävä ylemmyydentunne. Olen ollut valistaja,
joka kouluttaa sivistymätöntä kansanosaa. Olen saanut olla hyväksytty jäsen
jossain minua suuremmassa.
Olen saanut sitä kautta myös arvostusta. Tietysti arvostus on tullut kaltaisiltani valistuneen kansanosan jäseniltä. Jos rehellinen olen, niin sehän on minulle riittänytkin, koska ei meillä ole ollut tarvetta kastimme ulkopuolisten kanssa seurustella.
Ja tämä kaikki on ollut niin helppoa. Meillähän on ollut valmis sabluuna siitä, kuinka maailma makaa, ja mikä on meille kaikille ja varsinkin teille toisille parhaaksi. Soraäänet ovat jääneet aikaisemmin vain ihmisten keskinäiseksi mutinaksi. Se ei ole vaikuttanut minuun millään lailla, koska eihän sitä mutinaa ole saatu julkiseksi. Mitä ei kuule, se ei häiritse. Minulle on riittänyt, että olen kirjoittanut oikeaoppisia, valmiin sabluunan mukaan tehtyjä kirjoituksia, jotka miellyttävät poliittista valtakoneistoa. Ja toisaalta poliittinen valtakoneisto antaa taas sabluunan mukaisia lausuntoja, jotka miellyttävät meitä. En millään muista sitä, kumpi osapuoli tämän myötäkarvaan silittämisen alkoi. Liekö tuolla merkitystäkään enää. Symbioosissa on hyvä elää.
Mutta nyt kaikki on muuttunut niin vaikeaksi.
Kun se tuli se internet. Ja sen myötä minunkin lehteni siirtyi verkkoon. Ja sitten ne päätoimittajan tolvanat keksivät, että minunkin kirjoituksiani pitää voida kommentoida.
Ja sen myötä tulivat Ne.
Ja Ne saivat itselleen äänen. Joka aikaisemmin oli kuulunut vain minulle. Helvetti soikoon, en minä käynyt yliopistoa siksi, että kaiken maailman levysepät ja varastomiehet pääsevät vittuilemaan minulle juttujeni perään. Ja jos Ne vain vittuilisivat, mutta kun Ne esittävät kysymyksiä. En minä pysty vastaamaan Niitten kysymyksiin. Ei sabluunassa ole siihen ohjetta. Sabluuna tehtiin uskottavaksi, ei kommentoitavaksi.
Vittuilevat minulle siitä Halla-ahostakin. Kun sitä on tullut aika ajoin haukuttua. Kyselevät, että onko jätkä itse asiassa edes lukenut sen Halla-ahon kirjoituksia. Olenhan minä itse asiassa niitä lukenut. Mutta kun minä en piru vie pysty perustelemaan sen juttuja nurin. Sabluuna ei anna siihen neuvoa. En pysty muuhun, kuin kirjoittamaan että pystyisin kyllä kaatamaan Halla-ahon väitteet vaivatta, mutta just nyt täytyy lähteä tupakin ostoon, enkä minä muutenkaan alennu kommentoimaan ala-arvoista rasistista propagandaa.
Ja sillähän minä saan vielä seläntaputtelua. Mutta vain valistuneelta kansanosalta. En pysty vakuuttamaan Niitä. Yritän unohtaa Niitten olemassaolon. Olenhan minä yrittänyt välillä nirhata Ne huumorin keinoin. Nimenomaan yrittänyt. En ole uskaltanut julkaista niitä juttuja. Kun pakkohan minun on tunnustaa, että olen mielenlaadultani koko lailla seipään niellyt. Miten minä voin heittää vitsejä, kun en itsekään niitä ymmärrä. Eikä sabluuna tunne huumoria.
Minulla ei ole muuta kuin sabluuna. En minä pysty luomaan itse uutta.
Ja jos olen rehellinen itselleni, en taida pystyä käyttämään sabluunaakaan kovin hyvin. Minulle soitetaan suuta vain oman lehteni kommenttipalstoilla. Yhtään juttuani ei ole nostettu edes Hommaforumille haukuttavaksi. Saisin siitä niin hyvää nostetta omissa piireissäni. Ja vain sillä on merkitystä.
Tiedänhän minä, vaikken sitä julkisesti koskaan tunnustakaan, että sabluuna on tehty melko sekavalla muotilla. Minun pitää kirjoittaa juttu, jossa vaaditaan hiilijalanjäljen pienentämistä. Ja heti perään minun pitää kirjoittaa juttu, jossa vaaditaan tänne tolkuttomasti porukkaa Afrikasta turvottamaan sitä hiilijalanjälkeään. Minun pitää kirjoittaa juttu, jossa pelotellaan työvoimapulalla. Ja sitten minun pitää kirjoittaa juttu, jossa vaaditaan tänne laivalasteittain sellaista väkeä, joka ei sitä työvoimapulaa ainakaan ratkaise. Ja niin edelleen. Ja tarjota tuo potpurri ihan loogisena kokonaisuutena.
Tiedänhän minä, että se on niin ristiriitaista. Eikä sabluuna anna siihen ratkaisua. Mutta en minä enää välitä. Olen liian syvällä tässä koneistossa. Haluan pitää asemani. Haluan pitää ansioni. Haluan, että Ne hiljennetään ja minä voin palata Niitten valistajaksi. Ei Niitten tarvitse edes lukea kirjoituksiani, kunhan vain ovat hiljaa. Ei minussa ole miestä tunnustamaan, että olen koko urani kirjoittanut silkkaa tuubaa. Haluan vain mennä tämän junan mukana, kun olen sen kyytiin kertaalleen päässyt. Eikä kyse ole enää siitä, oltiinko me oikeassa tai väärässä. Kyse on vain siitä, että me oltiin tässä junassa ensin. Ja tiedän, ettei meillä taida olla enää muuta keinoa kuin pakko. Mutta ehkä kaikki sitten aikanaan unohtuu. Minä ainakin olen hyvä unohtamaan.
Kun olen kertonut tarinani ja perusteluni, niin lukija varmaan ymmärtää, että vaadin internetissä esiintyvien vihakirjoitusten täydellistä kieltämistä ja vihakirjoittajien saattamista oikeuden eteen. Ja vaadin, että Jussi Halla-aho eroaa välittömästi hallintovaliokunnan puheenjohtajan tehtävästä sekä luopuu kansanedustajan paikastaan. Sivistynyt yhteiskunta ei voi antaa vihalle ja rasismille tuumaakaan periksi.
Olen saanut sitä kautta myös arvostusta. Tietysti arvostus on tullut kaltaisiltani valistuneen kansanosan jäseniltä. Jos rehellinen olen, niin sehän on minulle riittänytkin, koska ei meillä ole ollut tarvetta kastimme ulkopuolisten kanssa seurustella.
Ja tämä kaikki on ollut niin helppoa. Meillähän on ollut valmis sabluuna siitä, kuinka maailma makaa, ja mikä on meille kaikille ja varsinkin teille toisille parhaaksi. Soraäänet ovat jääneet aikaisemmin vain ihmisten keskinäiseksi mutinaksi. Se ei ole vaikuttanut minuun millään lailla, koska eihän sitä mutinaa ole saatu julkiseksi. Mitä ei kuule, se ei häiritse. Minulle on riittänyt, että olen kirjoittanut oikeaoppisia, valmiin sabluunan mukaan tehtyjä kirjoituksia, jotka miellyttävät poliittista valtakoneistoa. Ja toisaalta poliittinen valtakoneisto antaa taas sabluunan mukaisia lausuntoja, jotka miellyttävät meitä. En millään muista sitä, kumpi osapuoli tämän myötäkarvaan silittämisen alkoi. Liekö tuolla merkitystäkään enää. Symbioosissa on hyvä elää.
Mutta nyt kaikki on muuttunut niin vaikeaksi.
Kun se tuli se internet. Ja sen myötä minunkin lehteni siirtyi verkkoon. Ja sitten ne päätoimittajan tolvanat keksivät, että minunkin kirjoituksiani pitää voida kommentoida.
Ja sen myötä tulivat Ne.
Ja Ne saivat itselleen äänen. Joka aikaisemmin oli kuulunut vain minulle. Helvetti soikoon, en minä käynyt yliopistoa siksi, että kaiken maailman levysepät ja varastomiehet pääsevät vittuilemaan minulle juttujeni perään. Ja jos Ne vain vittuilisivat, mutta kun Ne esittävät kysymyksiä. En minä pysty vastaamaan Niitten kysymyksiin. Ei sabluunassa ole siihen ohjetta. Sabluuna tehtiin uskottavaksi, ei kommentoitavaksi.
Vittuilevat minulle siitä Halla-ahostakin. Kun sitä on tullut aika ajoin haukuttua. Kyselevät, että onko jätkä itse asiassa edes lukenut sen Halla-ahon kirjoituksia. Olenhan minä itse asiassa niitä lukenut. Mutta kun minä en piru vie pysty perustelemaan sen juttuja nurin. Sabluuna ei anna siihen neuvoa. En pysty muuhun, kuin kirjoittamaan että pystyisin kyllä kaatamaan Halla-ahon väitteet vaivatta, mutta just nyt täytyy lähteä tupakin ostoon, enkä minä muutenkaan alennu kommentoimaan ala-arvoista rasistista propagandaa.
Ja sillähän minä saan vielä seläntaputtelua. Mutta vain valistuneelta kansanosalta. En pysty vakuuttamaan Niitä. Yritän unohtaa Niitten olemassaolon. Olenhan minä yrittänyt välillä nirhata Ne huumorin keinoin. Nimenomaan yrittänyt. En ole uskaltanut julkaista niitä juttuja. Kun pakkohan minun on tunnustaa, että olen mielenlaadultani koko lailla seipään niellyt. Miten minä voin heittää vitsejä, kun en itsekään niitä ymmärrä. Eikä sabluuna tunne huumoria.
Minulla ei ole muuta kuin sabluuna. En minä pysty luomaan itse uutta.
Ja jos olen rehellinen itselleni, en taida pystyä käyttämään sabluunaakaan kovin hyvin. Minulle soitetaan suuta vain oman lehteni kommenttipalstoilla. Yhtään juttuani ei ole nostettu edes Hommaforumille haukuttavaksi. Saisin siitä niin hyvää nostetta omissa piireissäni. Ja vain sillä on merkitystä.
Tiedänhän minä, vaikken sitä julkisesti koskaan tunnustakaan, että sabluuna on tehty melko sekavalla muotilla. Minun pitää kirjoittaa juttu, jossa vaaditaan hiilijalanjäljen pienentämistä. Ja heti perään minun pitää kirjoittaa juttu, jossa vaaditaan tänne tolkuttomasti porukkaa Afrikasta turvottamaan sitä hiilijalanjälkeään. Minun pitää kirjoittaa juttu, jossa pelotellaan työvoimapulalla. Ja sitten minun pitää kirjoittaa juttu, jossa vaaditaan tänne laivalasteittain sellaista väkeä, joka ei sitä työvoimapulaa ainakaan ratkaise. Ja niin edelleen. Ja tarjota tuo potpurri ihan loogisena kokonaisuutena.
Tiedänhän minä, että se on niin ristiriitaista. Eikä sabluuna anna siihen ratkaisua. Mutta en minä enää välitä. Olen liian syvällä tässä koneistossa. Haluan pitää asemani. Haluan pitää ansioni. Haluan, että Ne hiljennetään ja minä voin palata Niitten valistajaksi. Ei Niitten tarvitse edes lukea kirjoituksiani, kunhan vain ovat hiljaa. Ei minussa ole miestä tunnustamaan, että olen koko urani kirjoittanut silkkaa tuubaa. Haluan vain mennä tämän junan mukana, kun olen sen kyytiin kertaalleen päässyt. Eikä kyse ole enää siitä, oltiinko me oikeassa tai väärässä. Kyse on vain siitä, että me oltiin tässä junassa ensin. Ja tiedän, ettei meillä taida olla enää muuta keinoa kuin pakko. Mutta ehkä kaikki sitten aikanaan unohtuu. Minä ainakin olen hyvä unohtamaan.
Kun olen kertonut tarinani ja perusteluni, niin lukija varmaan ymmärtää, että vaadin internetissä esiintyvien vihakirjoitusten täydellistä kieltämistä ja vihakirjoittajien saattamista oikeuden eteen. Ja vaadin, että Jussi Halla-aho eroaa välittömästi hallintovaliokunnan puheenjohtajan tehtävästä sekä luopuu kansanedustajan paikastaan. Sivistynyt yhteiskunta ei voi antaa vihalle ja rasismille tuumaakaan periksi.
Mallikasta
viikonloppua kaikille lukijoille.
Onhan tämä jo reilun viikon takainen juttu, mutta kommentoidaanpa nyt kuitenkin.
VastaaPoistaEli Trump palautti käyttöön ns. Mexico City policyn, ts. Yhdysvaltain liittovaltion rahoja ei jatkossa tulla myöntämään sellaisille järjestöille, jotka markkinoivat aborttia perhesuunnittelumenetelmänä, ajavat abortin dekriminalisointia tai kampanjoivat kyseisten palveluiden saatavuuden laajentamisen puolesta. Kielto ei kuitenkaan koske insesti-, raiskaus- ja henkeä vaarantavia tiloja.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mexico_City_policy
Tämä tulee tekemään arviolta n. 600 miljoonan taalan loven asianomaisten järjestöjen tileihin tulevan neljän vuoden aikana. Ja koska nykyisen zeitgeistin mukaanhan syntymättömien ihmisten oikeudet ovat toissijaisia naisten oikeuksien rinnalla, niin ei ole vaikea arvata ketkä on myös ilmoitettu osallistumaan rahallisesti tämänkin "ihmisoikeusrikkomuksen" oikaisemiseen (lisärahoituksen muodossa).
http://www.reuters.com/article/us-usa-trump-abortion-europe-idUSKBN15O0H7?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=twitter&utm_medium=Social
Tervehdys, Requiem. Oikeastaan jos asiaa katsotaan oikein tiukan seulan läpi niin tuohan on ulkovaltojen puuttumista suvereenin valtion sisäisiin asioihin. Oma aborttikantani ei ole niin tiukka kuin ehkä amerikkalaisella konservatiivilla on, mutta en minäkään hyväksy sitä holtittoman länsimaalaisen ihmisen jälkiehkäisymuotona. Sinänsä asiat ovat kaksipiippuisia ja esmes väestöräjähdyksestä kärsivässä Afrikassa suosittelisin sitä hyvinkin. Tietysti sielläkin ehkäisy olisi vielä parempi, mutta kun eiväthän ne sitä käytä, vaan sikiävät holtittomasti ja jatkuvasti suuremmaksi kasvava ylijäämä dumpataan Eurooppaan. Ja totta kai dumpataan, kun me törpöt otamme sen avosylin vastaan.
VastaaPoistaRuoka-apu yms kehitysavut poikki ja syntyvyys korjautuu Afrikassa ylläpidettävälle tasolle.
VastaaPoistaEhkäisyä kun ne eivät tule käyttämään, turha unelmoidakaan.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy on sananlasku joka ei ole mennyt meillä länkkäreillä jakeluun.
Muistammehan kuinka etiopialaislapset makasivat vatsat nälkäpöhöstä turvonneina kärpästen surratessa ympärillä ja silmissä? ja koska maksamme velsaa niin toimitimme heille lääke- ja ruoka-apua:
Noh, etiopialaisia:
1960 + 22 miljoonaa
1980 + 35 miljoonaa
2000 + 66 miljoonaa
2017 +103 miljoonaa http://www.worldometers.info/world-population/ethiopia-population/
Että se siitä "nälänhädästä". Pistää miettimään että olikohan siellä varsinaista hätää alunperinkään? Surkeita ihmiskohtaloita löytyy kyllä kuvattavaksi ja propagandan välineeksi kun suuret kansainväliset järjestöt järjestävät rahankeräyksiään...
Tuolloin kansaa oli vielä helppo sumuttaa kun mediatarjonta sekä kontaktit ulkomaille olivat enemmän kuin rajallisia. Enää eivät koska niin medialukutaito kuin valikoimakin ovat kasvaneet ja ulkomaalaiset some-tuttavuudet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
Enää ei tarvitse toimia näin: https://www.youtube.com/watch?v=F9m-4WKPLMw
Kyseenalaistan nykyään aivan kaiken ja niin teen myös tuon Etiopian nälänhädän kanssa.
Minusta on tullut täydellinen denialisti koska elämä opettaa ja kysymys Cui bono? (kuka hyötyy) selviää kun follow the money (seuraamalla rahaa).
Tiedossa on kuinka leijonanosa keräysvaroista jää keräysorganisaatioihin ja se vähä mitä perille menee, joutuu sitten paikallisten leopardihattuisten heimo- ja sotapäälliköiden seulaan ennen lopullista määränpäätään, jonne riittää vain rippeet jos niitäkään.
http://dambisamoyo.com/about/profiles-and-awards/publications-articles-videos/books/dead-aid/
Ei sieltä tulijat lopu - ei todellakaan
Sitäpaitsi siirtomaaherroja ei ole ollut enää yli puoleen vuosisataan, joten mikä estää afrikkalaisia näyttämästä närhen munia meille valkonaamoille? Laiskuus? Helppo elämä?
Esimerkkejä kun löytyy: Afrikan rikkain valtio ja todellinen ruoka-aitta, Rhodesia, on nyt saanut nauttia alkuperäisasukas Mugaben hellästä sekä isällisestä johtajuudesta keskeytymättä aina vuodesta 1980 alkaen. Maan nimi on saatu vaihdettua Zimbabweksi, valkoiset karkoitettua ja mesta on nykyään mantereen kaatopaikka. Sama kohtalo odottaa vääjäämättä myös naapurivaltio Etelä-Afrikkaa. Never gonna play Sun City -sano.
Mainitkaapas yksikin afrikkalainen innovaatio? I dare you!
-Tvälups-
Afrikkaan ja muuallekin missä sikiävät ********** tahdilla, voisi kehittää miehille erittäin pitkävaikutteisen kehonsisäisen kapselin joka:
VastaaPoistaa) "Parantaa seksielämän laatua." (Lainausmerkeillä tai ilman.)
b) Vähentää hedelmöittymiskykyä. (Taatusti ilman lainausmerkkejä.)
Pari päivää sitten Susanne Päivärinta sanoi Ylelle että pitäkää tunkkinne. Mitä Ykä arvelee mistä on kyse? Tapaus on päässyt lööppeihin. Hommassakin on ketju jossa pähkäillään tätä. Oikea Media julkaisi tätä koskevan jutun.
VastaaPoistaOlisko Antero Lärväsellä jotain arviota tilanteesta? Onko Anterolla vakoilijoita Ylessä?
Sabluunan kohtaan, jossa toimittaja pohtii kumpi puoli aikoinaan aloittikaan vallitsevan poliittisen ja mediaeliitin symbioosin, vastaisin että poliittinen. Sormella osoittaisin Paasikiveä, joka YYA-Suomen luomisen alkutaipaleella lausui ulkopolitiikan olevan rivikansalaiselle liian vaikea asia; poliittisen eliitin on otettava yleinen mielipide käsiinsä ja päättäväisesti ohjattava sitä oikeaan suuntaan. Niin hän sitten teki, ja mediaeliitti lähti suosiolliseksi myötäjuoksijaksi.
VastaaPoistaPaasikivellä oli toki syynsä, äärimmäisen hyvät sellaiset. Pohtipa hän myös huolestuneena (muistaakseni vain päiväkirjalleen) sitä, miten Suomen kansakunnan moraalinen selkäranka tämän kestää. Mätänisikö se? Emmeköhän me nyt voi ilman sarvia ja hampaita todeta, että mätäni. Toisaalta venäläisillä on sananlasku, jonka Paasikivikin luullakseni tunsi: kalan mätäneminen alkaa sen päästä.
Omaa osuuttaan asiassa Paasikivi vaikutti olleen vähän huono tunnistamaan tai ainakin tunnustamaan, julistihan hän lopulta suomalaisten olevan poliittisesti tyhmä kansa. Jossain vaiheessa hän tarkensi, ettei mistään löydy niin paljon poliittista lahjattomuutta kuin oikeistosta. Ei liene tarkoittanut itseään...
Aavistuksen verran pidemmälle meni muuan vuoden 1918 valtiopäivämies, en muista enää kuka mutta päiväkirjalleen hän tuskitteli valtiomuodosta vääntämisen aikana alkaneeensa arvostaa jopa sosialidemokraatteja enemmän kuin Maalaisliittoa. SDP:n johtajat olivat kuitenkin oppineita ihmisiä ja sosialismikin sentään yhteiskuntateoria, vaikkakin kieroutunut sellainen, mutta maalaisliittolaisilla ei hänen nähdäkseen ollut mihinkään asiaan muuta kuin tunkiohorisontti.
Eli ei mitään uutta Auringon alla. Minusta on vähän kerrallaan, mutta enenevässä määrin alkanut tuntua, ettei tästä enää nousta. Ei ole enää resursseja siihen. Sitä kuriin ja työntekoon kasvatettua Talvisodan sankarikansaa ei enää ole. On hyvinvointivaltion hyvinvointikansa, jolla on mielestään vain vapauksia ja oikeuksia, vastuut ja velvollisuudet ovat sou laast siisön.
Me menemme Ruotsin perässä. On niin perin vaikeaa nähdä mitään, mikä tämän voisi enää estää. Ei mädäntyneellä selkärangalla enää nousta seisomaan, saati taistelemaan.
Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle, Vieraalle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaTvälups: Tuo on kaiken kaikkiaan niin totta. Mitäpä tuohon lisäämään. Ja tuo on asia, josta suvaitsevais-tiedostavat yksilömme eivät suostu puhumaan, koska se ei sovi heidän utopiaansa. Ja haasteesta: challenge accepted. Yhden afrikkalaisen innovaation tiedän, eli se Etelä-Afrikassa harrastettu ihmisen tappaminen elävältä polttamalla niin että hänellä on vielä autonrengas kaulassaan.
VNV: Kaiken kaikkiaan suositeltavaa.
Vieras: En oikein osaa sanoa. Kun Päivärinta on kovan tason mokuttaja itsekin. Ylessä kiehuu, se on selvä. Jään seuraamaan.
Qroquius Kad: Varmaan pitkälle näin. Paasikivellä oli tietysti syynsä. Varsinaisesti mätäneminen pääsi vauhtiin 1960-luvun loppupuolella kun seuraava sukupolvi omaksui tosissaan sen liturgian mitä aikaisempi julisti olosuhteitten pakosta.
En ole aivan yhtä pessimistinen kuin sinä. Kyllä maastamme vielä aikaansaavaa väkeä löytyy. Mutta sitä en kiistä, että tilanne on paha.
"Mainitkaapas yksikin afrikkalainen innovaatio? I dare you!"
VastaaPoista@ Tvälups; No löytyihän sieltä ainakin yksi, tämmöinen näin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-rape_device
http://www.snopes.com/photos/crime/rapex.asp
Kehittäjän ihon melamiinipitoisuuteen en osaa nopealla guugletuksella ottaa kantaa, mutta päätellen siitä, että itse innovaatio on eteläafrikkalaista perua eniwei, niin sen syntyhistorian taustalta lienee löydettävissä ns. yleisiä syitä, jopa ilmeisiäkin...
Mitenkä laittoi jotenkin suupieliä nykimään tämä Ykän kirjoitus... Samalla tavalla nyki aikaisemmin aamulla, kun iltapäivälehdet antoivat päivän Trump -uutisessaan sen kuvan, että nyt se kelmi on jäänyt kiinni vehkeilyistään Venäjällä. Ellei lukenut juttuja otsikoita enempää, olisi todellakin jäänyt sellainen käsitys, mutta tekstistä kuitenkin selvisi, että Trumpia ei voida kuitenkaan syyttää mistään ja että presidentinvaalikampanjan aikana tiedon vuotanut brittiagentti on painunut maan alle.
VastaaPoistaRöhönaurun aiheutti myös uutinen, jonka mukaan Trumpin suunnittelema aita Meksikon rajalle vaikeuttaa jonkun perhoslajin elämää ja estää niitä lentämästä muurin yli. Tätä ongelmaa Clintonin rakennuttaman muurin kanssa ei tietenkään ole. Suomalaisillekin vihreille tämä voi olla suuri uutinen, vaikka sitä ei tippaakaan kiinnosta kotimaassa esim. liian lähelle asutusta rakennettavien tuulimyllyjen haitat, jotka pakottavat ihmiset hylkäämään kotinsa ja muuttamaan muualle tai lepakkokannan pieneneminen, joka Ylen monessa ohjelmassa tapahtuneen yleisen hirnunnan myötä yritettiin vaieta kuoliaaksi. Faktoja kukaan ei viitsinyt tarkistaa, koska jutun julkisuuteen toi persujen Putkonen ja kuka se nyt työmiestä ottaisi vakavasti. Kyllä toimittaja tietää.
Etelä-Suomessa alkoi hiihtoloma, mutta eduskunnan käytävillä joululoman jälkeen muutaman päivän hiihdellyt Jani Toivola laittoi sukset narikkaan kesään asti, eikä tainnut olla ensimmäinen kerta. On yksinhuoltajaisällä niin rankkaa. Tässä tapauksessa ihmetyttää vain yksi asia; mikä on se porukka, jonka äänillä tämä lusmuilija eduskuntaan valittiin? No, ei tarvitse vastata kenenkään. Pelkään vaan, että näitä tosielämästä irtautuneita on Helsingin seudulla enemmänkin ja menevät vielä ja valitsevat Anni Sinnetännemäen pormestariksi. No, ehkä hänestä olisi sillä pallilla vähemmän vahinkoa, mutta sinänsä on väärin, että pelkällä vihervasemmistolaisella politiikalla pääsee noin merkittävään ja hyväpalkkaiseen virkaan.
O tempora, o mores! Mutta yritetään pärjätä, myös näiden toimittelijoiden kanssa. Se kyllä edellyttää medianlukutaitoa, joka onneksi kehittyy vuosien mittaan. Nyt SDP väläyttää päivähoitomaksujen poistamista ja luulee kansaa niin tyhmäksi, ettei se huomaa kunnallisvaalien lähestyvän.
Hyvää viikonloppua minunkin puolestanin Ykälle ja blogin kaikille lukijoille!
Rouva Ano
Tuossa Päivärinnan tapauksessa on kyse mokuttajien keskinäisestä ottelusta. Vihervasemmiston edustajat haluaisivat mollata hallitusta aivan kaikesta, syystä ja syyttä, esimiesasemassa olevat keskustamokuttajat estävät tämän ja katso, on syntynyt "sananvapauskriisi". Toimittajaahan ei saa estää tekemästä propagandaa, valehtelemasta tai demonisoimasta ketään, tai kyse on sananvapaudesta. Sekään, että päätoimittaja on vastuussa näiden kirjoittelusta ja puhumisista juridisesti, ei toimittajan mielestä anna päätoimittajalle työnjohto-oikeutta.
VastaaPoistaPäivärinnan lähtö Ylestä on tietysti hyvä asia. Olisi hienoa, jos taustalla olisi yritys saada Ylen ylisuvaitsevaisuus jollakin tavalla aisoihin, mutta tämä taitaa olla toiveajattelua. Luultavasti kyse on keskustan ja punavihreiden välisestä poliittisesta taistelusta, joka ilmeni jokin aika sitten käytynä Sipilän parjauskampanjana. Sipilän syyttäminen sukulaistensa suosimisesta oli tietysti aivan älytöntä. Silti mitään järkiselityksiä ei suostuttu ymmärtämään ja nyt on syntynyt kuolonhiljaisuus, kun Sipilän toiminnassa ei ole havaittu moitittavaa.
VastaaPoistaToinen professori
Täytyy paikata sen verran edellistä ulostuloa, että tietenkään kansalaiset eivät Helsingissä valitse pormestaria. Oli nyt vähän itsellä tuota huolimatonta sinnetänne-argumentointia. Aika usein se mokaaja löytyy kun katsoo peiliin; en tosin tiedä, ovatko päättäjät samaa mieltä? Tai toimittajat?
VastaaPoistaRouva Ano
" afrikkalainen innovaatio "
VastaaPoistaöö... ihminen?
Ihminen innovaationa muun eläinkunnan kannalta on aika lähellä sitä kaulassa poltettavaa autonrengasta.
VastaaPoista" afrikkalainen innovaatio "
VastaaPoistaöö... ihminen?
Niin, se proto jäi sinne elämään omaa elämäänsä ja ihminen kehittyi sittemmin kylmemmässä ilmastossa!
Johan
Tvälups: "Mainitkaas yksikin afrikkalainen innovaatio!"
VastaaPoistaKuivumaan jätetystä puunrungosta kaiverrettu pitkän matkan viestintärumpu? Lienee keksitty eteläisessä Länsi-Afrikassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drums_in_communication
Kirjallisuudessa olen törmännyt sen yhteydessä termiin lokoli tai lokali. Googlen kautta sama termi ei juurikaan tuota hedelmää. Jotain kuitenkin.
https://jamminshop.com/collections/other-percussion/lokoli
Toinen afrikkalainen innovaatio:
Nigerialaiskirjeet.
(Ok... Muut ovat tehneet ensin jne. Nigerialaiset osasivat kuitenkin tehdä niistä globaalin teollisuudenalan.
Kolmas afrikkalainen innovaatio:
Mugabelainen talouspolitiikka
Kun Ylen toimittajista eroaa laumoittain juuri niitä, jotka toimivat poliittisen toimittamisen politiikan tekemisen osastolla sen sijaan että uutisoisivat tai taustoittaisivat politiikasta, niin mielessä käy sellainen ajatus, että onkohan näille jo ennen irtisanoutumista tiedossa joku enemmän opportunisteja ja trolliteollisuutta houkuttava duunikenttä?
VastaaPoistaSoteasioissa söhlänneistä ylempien kerrostumien poliittisista broileristosta on eronnut useita. Nämä ovat sitten löytäneet itselleen tuottoisamman työn yksityiseltä puolelta Sote-alan yritysten ja niitä palvelevien lobbausfirmojen johtotehtävistä. Voisiko tiedostusalalla kehittymässä joku samantyyppinen pyöröovijärjestelmä?
Kuvitellaan vaikkapa että jokin kansainvälinen media-alan yritys olisi tulossa isolla rytinällä Suomeen ja tarvitsisi ison nipun avainhenkilöitä. Sille sopisi heikentää kilpailijoiden asemaa ja uskottavuutta ja palkata tunnetuimmat naamat. Ja jos irtisanoutuminen tapahtuisi ison mediamylläkän kanssa, niin nimi ja naama olisivat vielä isommat.
Toinen mieleen tuleva mahdollisuus on se, että näiden irtisanoutuneiden toiminnassa on ollut jotain likaista ja lähtevät ennen kuin asiat alkavat tulla julki.
Siihen en oikein usko, että hyväpalkkaiset ihmiset heittäytyisivät työttömyysvaltaisella alalla kortistoon ihan vain periaatteellis-ideologisista syistä. Suomessa on aika vähän töllökanavia joten tulevat paremmat duunit ovat kiven alla - ellei niitä ole sovittu jo ennen irtisanoutumista.
Tervehdys Ano1:lle, Rouva Anolle, Thorvald Eskilinpojalle, Toiselle professorille, Ano2:lle, Unknownille, Johanille, Ano3:lle ja Ano4:lle & kiitos kommenteistanne. Löytyihän noita innovaatioita. Ihmistä en osaa pitää innovaatiota sillä eikös innovaation joku keksi, ja ihmistä ei käsittääkseni olla keksitty.
VastaaPoistaNoista Ylen kahinoista tuli hyviä kommentteja ja sottailuja. Itse jään seuraamaan lähinnä sitä, että pysyykö Ylen mokutuslinja samanlaisena vai paheneeko se entisestään. Tuo Ano4:n kommentti voi olla mahdollinen. Voisiko joku kansainvälinen mediatekijä olla tulossa Suomeen?
Rouva Anon esimerkit kuvaavat hyvin nykyistä mediahysteriaa. Jani Toivolan äänestäjät ovat minullekin arvoitus.
Lainaus Oikeasta Mediasta "Susanne Päivärinta jätti Ylen..". "Atte Jääskeläisen mielestä Ylen tehtävä on rakentaa parempaa Suomea", Päivärinta sanoo. Hänen journalistisiin arvoihinsa tällainen visiointi ei istu. "Kuka määrittelee, millainen se parempi Suomi on? Minusta median pitää kuvata Suomea sellaisena kuin se on. Siksi olen itse kutsunut haastateltavia yhteiskunnan laidasta toiseen". Päivärinta on tajunnut journalistiikan syvimmän ytimen, Ylen Jääskeläinen ei.
VastaaPoistaHuomio kuntavaaleihin koko maassa: http://ihmisoikeudet-ja-hakaristi.blogspot.fi/ Kuntavaaliehdokas Seppo Lehto Tampere, taatusti valkoinen suomalaisuuden ja etujemme puolustaja mokutusta ja islamisoittamistamme vastaan. Vaaliuurnilla tukenne. Blogeihin kommenttinne tervetulleita. Kiitos etukäteen
VastaaPoista"Parempi Suomi" on yksilön ja ryhmän subjektiivinen näkemys olevasta. Ryhmästä riippuen, niin kysymyksessä voi olla mitä houreita tahansa. Uskonnollisesti parempi Suomi, natsistisesti parempi Suomi, monikulttuurisesti parempi Suomi, kommunistisesti parempi Suomi, kissaa rääkkäämättömästi parempi Suomi, jne. Kun yksilöt ovat päättävissä asemissa (vaikka Ylessä) niin kritiikki heidän näkemyksiään vastaan tukehdutetaan kuin pieru nahkahousuihin. Ylen nahkahousut ovat täynnä paskan hajua. Esimerkiksi kommentointimahdollisuus suomenkielisessä Ylessä on melkein olematonta. Ruotsinkielisessä Ylessä kommentointimahdollisuus on laajempaa. Demokratiavaje? Yle on Suomen johdossa propagandatehtailijana.
VastaaPoistaKyllä täytyy sanoa Yrjö että sen vähän mitä olen valtamedian uutisia seurannut niin ei voi kuin todeta että kyllä on taas ollut sellaista asioiden kaunistelua ettei paremmasta väliä. Uutisoidaan että työttömyys on laskenut, siitä tietenkään ei niin puhuttu että esim joulukuussa 2016 työttömiä oli enemmän kuin joulukuussa 2015. Tälläinenhän tietenkin laskisi uutisen arvoa. Toki todellista työllistymistäkin on varmaan tapahtunut, vaan se että työttömiä laitetaan kaikenlaisiin koulutuksiin, kaikenlaisille kursseille, työkokeiluihin ja työharjoitteluihin ei ole mitään todellista työllistämistä vaan tilastojen siivousta, tätähän tosin on käytetty kautta aikojen.
VastaaPoistaUutisoidaan että kuinka on talous lähtenyt nousuun, mitä nyt vain kauppatase oli viime vuoden loppupuolella 2,9 miljardia alijäämäinen, tuonti oli suurempaa kuin vienti.
Tervehdys Ykä, eikös innovaatiota voida ajatella myös idean näkökulmasta tai pitää sarjana evolutiivisia tapahtumia, kuten teollistuminen 1900-luvulla tai koko ihmiskunnan kehitys tähän päivään asti?
VastaaPoistaVaikka luonnosta sekin innovaatio taitaa olla lähtöisin. Ihmiseläimelle suotuisat olosuhteet Auringon ja ilmastonkin myötävaikutuksella mahdollistivat kehittymisen upealle tasolle luonnossa jota ihminen edustaa.
Tervehdys Lemminkäiselle, Seppo Lehdolle, Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaLemminkäinen:
Viesti1: Päivärinta on tuossa oikeassa mutta ei kylläkään ole aina elänyt niin kuin tuossa opettaa.
Viesti2: Niinpä, ja mikäs Ylen on röhkiessä kun rahoitus on varma.
Seppo: Viesti välitetty. Lycka till.
Ano1: Olet oikeassa. Erityistä vittuilua ovat ne pakolliset työkokeilut, joista maksetaan peruspäivärahan lisäksi 9 euroa kuussa ja jos ei osallistu, joutuu karenssiin.
Ano2: Menee sinänsä filosofian puolelle mutta kyllähän noin voi ajatella.
Viimeisen Anon kommenttiin voisi heittää kysymyksen, että jos ihmiselämälle suotuisat olosuhteet auringon ja ilmaston myötävaikutuksella mahdollistivat kehittymisen upealle tasolle, niin miksi se taso on niin matalalla juuri siellä, missä on kaikelle kasvamiselle otolliset olosuhteet ja aurinko paistaa melkein tauotta? Olen jostain kuullut, että pohjoisemmassa asuvilla ihmisillä on ongelmanratkaisijan aivot, koska muuten he eivät kylmässä ilmastossa olisi pärjänneetkään ja pystyneet rakentamaan menestyviä yhteiskuntia. Liekö sitten evoluution tulosta sekin vai onko rotujen välillä alun perinkin sittenkin eroja, joista mm. presidenttiehdokas Vanhasen isä teki tutkimuksen.
VastaaPoistaOn ihan pakko vielä ilmaista ihmetys siitä, että kun netissä on viime vuodesta lähtien toiminut suomenkielinen Isis-kanava (asian tultua yleiseen tietoisuuteen nyt suljettu), jossa uhataan kuolemalla meitä vääräuskoisia, niin miten on mahdollista, että vaikka poliisinvirkoja nettikyttäämiseen on lisätty, niin tähän ei ole puututtu? Eipä ole toimittajiakaan kiinnostanut. Paljon vähemmästä tässä maassa on sakkoja annettu, leimattu rasisteiksi ja natseiksi ja vouhkattu vihapuheesta, jota ei rikoslaista edes löydy. Tavallisen ihmisen silmissä myös kaksilla rattailla ajavan oikeuslaitoksen arvostus laskee kuin lehmän häntä.
Rouva Ano
Afrikkalaisia innovaatioita pohtiessa tulee mieleen lähinnä kuivaliha. Eri asia on, onko lihan säilöminen Auringon valossa kuivaamalla nimenomaan afrikkalainen innovaatio, jota ei olisi keksitty eri puolilla maailmaa eri aikoina, mutta samoista syistä.
VastaaPoistaVoisiko tätä verrata saunaan ja hiihtämiseen: höyryssä kylpeminen ja lumen kuukausia peittämässä maastossa helposti kulkemisen taito ovat varsin todennnäköisesti kehittyneet eri puolilla maailmaa toisistaaan riippumatta. Mistä tämä kertoo? Siitä, miksi ihminen on tämän pallon hallitseva laji, eikä simpanssi.
Susanne Päivärinnan eron ei ihan äkkiseltään näkisi kertovan kovin paljon muusta kuin tulehtuneista henkilösuhteista. Muistan Päivärinnän viiime vuosituhannen lopulta kimeänä räksyttäjänä, joka tuolloin halusi itselleen mustalaisstatuksen perusteella, että hänen (muistaakseni) isoisoisänsä oli joskus kertonut omaavansa ranskanmustalaisia sukulaisia. No, minun isänäitini isänisä oli kantaruotsalainen; isänisän suvussa on ollut saamelaisia. Pelkäänpä pahoin, etten voi alkaa julistautua ruotsalaiseksi enkä varsinkaan saamelaiseksi (johon on määrämuotoiset kriteerit), vaikka olisin Ylen toimittaja. - Eipä Päivärintakaan ole mainitulla asialla pahemmin tällä vuosituhannella enää retostellut?
Päivärinnan ex-esimies Atte Jääskeläinen siis on kokenut rakentavansa parempaa Suomea. Minä puolestani olen kokenut hänen nakertavan sitä. Mutta minulla ei olekaan määrittelyvaltaa, jonka perään Lemminkäinen tuossa ylempänä kyseli.
Paremmasta Suomesta mielikuvani ovat henkilökohtaiset muistoni: päällimmäisenä on ilon tunne siitä mahdollisuudesta, että Neuvostoliiton johtajaksi noussut Mihail Gorbatshov saattaa luotsata imperiuminsa ja sitä myötä koko maailman pois Kylmästä sodasta. Muistan Glasnostin ja Perstroikan etenemisen myötä kasvavan riemuntunteeni, joka kohosi 1980-luvun loppua ja 1990-luvun alkua myöten lisääntyvänä vakuuttuneisuutena siitä, että 2000-luvulla kommunismi on niin meillä kuin itänaapurissa pelkkä puoliksi unohdettu paha uni.
Ja paskat. Hevon perkeleen paskat!!
Täällä sitä ollaan edelleen, vaikka N-Liittoa ei ole. Sen sijaan on EU, jonka piti olla läntisten kansakuntien talous- ja valuuttaunioni, mutta joka on muuttunut Eurostoliitoksi ja yrittää raivokkaasti muuttua Uuden Neuvostoliiton kautta Eurabiaksi. Mutta miksi? En tiedä, mutta jos pyydettäisiin arvaamaan, arvaisin että tämän kehityksen johtajat, kuten vaikapa ex-nuorkommunisti Federica Mogherini ovat edelleen raivoissaan siitä, että heiltä ryöstettiin heidän rakas Neuvostoliittonsa, ja siksi jatkavat työtään Lännen tuhoamiseksi minkä ikinä tahansa alaisuuteen, kunhan vain tarpeeksi tuhoisa.
Senaattori Ted Cruz esitti hyvän kommentin vasureista eli nykydemokraateista: "When the left doesn't have any other arguments, they go and just accuse everyone of being a racist"
VastaaPoistahttps://twitter.com/TEN_GOP/status/829447816900534272
Olin toivonut että Trump olisi nimittänyt Cruzin ulkoministeriksi tai oikeusministeriksi, mutta ehtii sitä myöhemminkin, jos Trump toimii kaksi kautta virassaan. Cruz on konservatiivi ja tea party-henkinen. Tuo Jeff Session on nähtävästi hyvä valinta oikeusministeriksi, kun hyvikset ovat käärmäeissään hänen valinnasta:
https://twitter.com/mjlith/status/829610901212901376
Lakimiehenä Cruz osaa sanoa mitä oikeudet (rights) ovat:
VastaaPoistahttps://twitter.com/mrctv/status/829162434577498113
Tervehdys Rouva Anolle, Qroqius Kadille ja Vieraalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaRouva Ano: Kylläpä näin. Jos ilmasto on sellainen, että jos pudottaa maahan kakkosnelosen ja se alkaa viikon päästä puskemaan jotain banaania niin piruako sitä sen kummemmin yrittämään. Tuo Isis-kanava on nyt käsittääkseni suljettu. Oikeuslaitoksemme arvostus on meillä ainakin jo alempana kuin käärmeen maha ja se on melko alhaalla se.
Qroquius Kad: Kuivalihasta en osaa sanoa, kuka sen ensimmäisenä keksi. Kuivattu poro maistuu pirun hyvältä. Siitä on kiva vuolla lastuja ja natustella. Susanne Päivärinta on minunkin mielestäni ollut lähinnä itseään täynnä oleva vastenmielinen mokuttaja. Muistan myös Gorbatshovin ja sen tunteen kun Neuvostoliitto hajosi ja sen ajatuksen, että ei koskaan enää. Ja taashan se tapahtui. Ei Moskovassa, vaan Brysselissä. Tuo Federica Mogherini on minun mielestäni hyvin pelottava ihminen.
Vieras: Kiitos linkeistä.
Paul Joseph Watson on taidettu mainita Ykän blogissa aikaisemminkin. Hänen videoblogi ja Twitter-tili ovat suosittuja.
VastaaPoistaTässä hän on tehnyt sen havainnon että konservatismi on nykyään vastakulttuuria.
https://www.youtube.com/watch?v=avb8cwOgVQ8
Rouva Ano,
VastaaPoistaItse en yleistäisi että ihmiselämän taso, kuinka se sitten määritelläänkään, olisi niin matalalla koko Afrikassa kuin yleistät. Miten määrittelet ihmiselämän tason? Mihin maihin viittaat matalalla tasolla vai ihan koko Afrikkaan? Rinnastat sen ilmeisesti suoraan kehittyneeseen teollisuuteen ja varallisuuteen.
Jos miettisi niin pinnallisesti, että ihmiselämän tasolla voidaan myös ajatella sen mahdollisuuksia selvitä erilaisista ihmiskuntaa koettelevista kriiseistä, näkisin että tässä tilanteessa kun ilmastonmuutosta voi pitää uhkana ihmisellekin, ei afrikkalainen "matalan tason ihmiselämä" ole välttämättä ihan niin matala asia kuin annat itse ymmärtää. Rodullisiin eroavaisuuksiin ihmisen aivoissa en usko. Olosuhteet varmasti muokkaavat evoluutiossa ihmisenkin aivoja, auttavat ratkaisemaan erilaisia ongelmia eri olosuhteissa ja ilmaistoissa. Ehkä kylmässä eläneet ovat jo "liian fiksuja", sillä länsimainen elämäntapa niitä päästöjä ilmakehään enemmän tuottaa kuin afrikkalainen.
Luotan kuitenkin siihen, että länsimainenkin ihminen keksii ratkaisuja jatkossakin ongelmiin aivan kuten se on tehnyt koko historiansa ajan yrityksen ja erehdyksen kautta.
Tervehdys Vieraalle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaVieras: Tuo Watson on yleensäkin mainio häiskä.
Ano: Muistutan tässä, että teknistynyt Suomi on luonnonvarojen nettotuottaja. Ehkäpä kyse ei ole kulttuurista vaan tolkuttomasta väestönkasvusta mikä itsessään on jo kriisi.
Ykä, väestönkasvukin, rajallinen planeettamme ja länsimainenkin elämäntapa ovat yhdessä kestämätön tilanne maapallolle. Ehkä kaikilla olisi syytä tarkistaa elämäntapaansa tulevaisuutta ajatellen.
VastaaPoistaTervehdys, Ano. Totta sinänsä, mutta jos tuota väestönkasvua ei pystytä hillitsemään, niin silloin on se ja sama vaikka suomalaiset lakkaisivat porukalla hengittämästä.
VastaaPoistaKai silti suomalaisetkin muiden länsimaitten ohella voisivat tarkastella omaa elämäntapaansa ja sen vaikutuksia ja silti hengittää vapaasti?
VastaaPoistaAfrikan liikakansoitus lienee tosiasia, johon minulla ei ole mitään vastauksia. Miten itse lähestyisit asiaa moraalisesti kestävällä tavalla?
Tervehdys, Ano. Väestönkasvun aiheuttama paine ympäristölle ei tule Suomesta vaan aivan muualta. Suomi on edelleenkin luonnonvarojen nettotuottaja. En osaa sanoa, että mitä keinoja miellät moraalisesti kestäväksi mutta ainakin lopettaisin välittömästi kaiken kehitysavun sekä tietenkin kehitysmaalaisten maahanmuuton ja kehitysapua voitaisiin antaa jatkossa ainoastaan valtioille jotka saattavat aikaan totaalisen väestönsuunnittelun.
VastaaPoistaKiitokset vastauksestasi Ykä. Ihan kiinnostavia ehdotuksia Afrikkaa koskien.
VastaaPoistaTervehdys, Ano. Helppoja ratkaisujahan noihin ongelmiin ei ole.
VastaaPoista