Niin
kuin lukija hyvin tietää, on suvaitsevais-tiedostavilla yksilöillämme
hirvittävä into tuomita ja mikseipä vaikka hävittää kaikki ns. vanhanaikainen
ja ei-tiedostava sillä perusteella että se tuntuu pienen kuplan sisällä
asustavien mielestä itselle vieraalta ja vastenmieliseltä. Aku Ankassakin muistutettiin
joku aika taaksepäin mainita että ei Aku nykyisin ajattele tällai vaan se
ajattelee niinqu edistyksellisen sillai.
Nykyisen
tiedostavan mielensäpahoittamiskulttuurin yhtenä kohteena on ollut tietysti
myös Veikko Huovisen mainio tuotanto. Huovisen novellikokoelma Rasvamaksa
varmaankin poltettaisiin nykyisin roviolla jos pokka riittäisi ja nyt sitten
näyttää tähtäimeen joutuneen myös Huovisen Lampaansyöjät, ja eritoten siitä
tehty Seppo Huunosen ohjaama elokuva jossa näyttelivät mainiosti Leo Lastumäki
ja Heikki Kinnunen.
Kulttuuriperseitten
arvostelun pääsanoma on ”tämä on huono elokuva jossa on vääriä asenteita, älkää
katsoko sitä”. Ensimmäisenä asiasta propageerasi Helsingin Pravdan Henri Waltter
Rehnström joka totesi:
Tänä päivänä
elokuva on silkkaa fantasiaa. Se kuvaa jo miltei kadotettua maailmaa, jossa
suomalainen mies saa vielä syödä hyvällä omallatunnolla lihaa, puhua
rehvakkaasti naisista ja käyttää luontoa hyväkseen omiin tarkoituksiinsa.
Tässä
vaiheessa voidaan hotellin respasta todeta että ei se maailma ole minnekään
kadonnut. Kunhan kuvittelet. Suomalainen mies syö edelleenkin oikein hyvällä
omallatunnolla lihaa ja puhuu mitä lystää kysymättä HS Pravdan toimittajalta
lupaa. Ja jos luonnon hyväksikäyttäminen omiin tarkoituksiin tarkoittaa – niin
kuin elokuvassa tehtiin ja tehdään muuallakin – sitä että otetaan metsästä
polttopuita nuotioon niin ei sekään tuota ongelmaa eikä sitä pyydellä anteeksi.
Ei siinä leffassa käsittääkseni käyty kaatamassa puolta Borneon sademetsistä. Niihin
palmuöljyviljelyksiin. Jotka miellyttävät vihreitä. Naisista taas keski-ikäiset
miehet eivät juurikaan miesten reissuilla viitsi puhua sillä ne reissuthan ovat
miesten reissuja joita ei pilata akkojen kotkotuksilla. Itse asiassa niitähän
niissä reissuissa lähdetään karkuun.
Muutama
päivä myöhemmin sitten saman Pravdan toimittelija Paavo Rautio analysoi asiaa
tarkemmin ja omasta mielestään epäilemättä osuvasti. Muitten mielestä ehkä ei
niinkään. Otsikko oli komea: ”Mitä se kertoo minusta, jos pidin
Lampaansyöjiä joskus hauskana?”. Ja tämän jälkeen seuraakin sitten
soijapoika-analyysiä:
Jo muutaman
hetken katselun jälkeen tuntui kuin olisi istahtanut sohvalla jonkin kulmikkaan
päälle ja teki mieli vaihtaa asentoa sekä kanavaa. Ei se ollut kaukosäädin,
eikä silmälasit. Se oli kulttuurillinen murros.
Kun luin nuorena
kirjan ja vähän vanhempana näin elokuvan, tarinan hahmotti kahden vapautta
kaipaavan ystävän pakoretkenä yhteiskunnan kahleista. Huovisen tapaan huumori
oli rakennettu poikkeavien elementtien yllättävälle yhdistämiselle ja
veitikkamaiselle kielelle. Helsingin Sanomien arvion (5.4.1975) mukaan elokuva
kertoi ”oleellista perisuomalaisesta mentaliteetista”.
Vuoteen 2019
mennessä tämä kulttuurillinen tulkinta oli kulunut päältä pois. Näkyville
nousivat ihan muut asiat. Kaksi miestä juopottelee, tappaa kesyjä lampaita
kiväärillä, mässyttää lampaan lihaa nuotiolla ja paheksuu ”akkojen kaklatusta”
sekä pohtii heidän sukupuolielimiensä erityispiirteitä. Touhu näytti
rasvaiselta ja vastenmieliseltä.
No
niin, heppu teki selväksi mitä hän ajattelee. Ehkä hän tuumii myös että
kyseinen ajattelu on hyvin yleistä kaikissa suomalaisissa miehissä ja miehet
porukalla miettivät kuinka kumartaa vielä pykälän verran syvempään nykyiselle
feministiselle mielensäpahoittamismeiningille jolle ei ole koskaan loppua.
Kyseiselle
toimittelijalle voi todeta että vaikka Lampaansyöjät on fiktiivinen teos niin
Sepen ja Valtterin hengessä on jatkuvasti hemmetinmoinen jätkäporukka
viettämässä Operaatio Lampaansyöjiä. Ei enää niinkään teltoissa vaan mökeillä.
Reissuilla syödään häpeilemättä lihaa eikä käydyt keskustelut ole millään
muotoa poliittsesti korrekteja. Karjaa ei kylläkään ammuta mutta ei se
grillissä oleva lahtarin teurastamolla tappama liha ole yhtään vähemmän
kuollutta. Viinaakin juodaan ja täysin avoimesti. Ennen kaikkea näillä
reissuilla ei todellakaan tuumita – minkä tuumiminen kyseistä toimittelijaa
varmaankin miellyttäisi – että kuinka me katoavan maailman miesoletetut
löydämme nöyrän ja anteeksipyytävän paikkamme alati feministisemmäksi
muuttuvassa yhteiskunnassa? Kuinka voisimme kumartaa vielä syvemmälle ja hävetä
itseämme vielä astetta enemmän? Noille nöyristelyille nauretaan räkäinen nauru
ja heitetään kipollinen löylyä päälle. Sitten juodaan kaljaa ja syödään lihaa.
Kyseinen
toimittelija sitten jatkaa:
Elokuvassa hymyn
hyydyttäneet asiat eivät ole yksittäisiä sanoja tai tulkintoja historian
hämäristä. Elokuvan 1970-luvulle tyypilliset asenteet ja maailmankuvat ovat yhä
läsnä, ja kamppailu näitä reliktejä – ”perisuomalaisia mentaliteetteja” –
vastaan on käynnissä. Vaikka kuinka sutkisti Huovinen pohtii dialogeissa
vapauden olemusta, sanojen juoksua ei enää jää ihastelemaan, koska se pohdittu
ja tavoiteltu vapaus on kuitenkin raavaan reinon kossuhuuruista kaihoa päästä
alistamaan helpommin ja enemmän.
Vai
että kamppailu näitä reliktejä vastaan on käynnissä. Siinähän jätkä kamppailet.
Sillä se, mitä haluat hävittää, on tavallisen miehen tapa ajatella ja vielä
luonnollinen sellainen. Sinun oma ajattelusi on luonnoton, sinulle
pakkosyötetty, sinun typeryyttäsi omaksuma ja vielä totalitaristinen. Kas kun totalitarismi pyrkii aina
hiljentämään sille epämieluisat ajatukset. Ja hotellin respasta esitetään
toimittelijalle kysymys:
Mitä
se olikaan se ”helpommin ja enemmän
alistaminen”? Se kun jäi sulla kokonaan selittämättä. Miten se elokuvassa
näkyi? Mitä ja ketä alistettiin ja millä tavoin? Miten se alistaminen näkyy ”perisuomalaisessa
mentaliteetissa” vielä nykyisinkin? Ettei vain ollut tarve laittaa juttuun
hienolta kalskahtava mutta mitään tarkoittamaton termi kun tiesi että ei
Sanomatalossa kukaan kuitenkaan kysy perusteluja? Näytti vain kirjoitettuna
niin hienolta. Sillä saa kehuja. Tiedä vaikka oltaisiin läiskitty olkapäille?
Jaa niin, mutta sekin on vähän turhan maskuliinista.
Muistutetaan
vielä toimittelijaa siitä että se hänen halveksimansa Raavas Reino eli
keltaliivinen mies eli persvakoäijä on juuri se tyyppi joka pitää yhteiskunnan
pyörimässä ja mahdollistaa toimittajallekin elatuksensa jonka turvin hän voi
halveksua kyseistä Raavasta Reinoa.
Vielä
hotellin respan oma arvostelu kyseisestä elokuvasta: ”Lampaansyöjät on sekä mainio kirja että mainio elokuva jossa Sepe ja
Valtteri viettävät aikaa pohjoisessa, törpöttelevät, syövät hyvin ja
rupattelevat mukavia. Erityisen ansiokkaaksi elokuvan tekee se, että
suvaitsevais-tiedostavat henkilöoletetut eivät pidä siitä ja sehän on aina
laadun tae. Viisi tähteä viidestä. Jos lukija ei ole nähnyt kyseistä elokuvaa
niin se löytyy youtubesta tästä osoitteesta”.
Kun me löydämme pienen saaren
onnellisten saaren
alla utuisen sateenkaaren
onnellisten saaren
Ja me elämme lampainemme
ja iskemme hampaamme lihavaan katraaseen
Hiiltyneitä puita
ja kasa lampaanluita
ja pulloja kallellaan
Kuivaa juustonkuorta
ja kasvavaa luuvuorta
leirinuotiopoukamaan
Näin
lopuksi pitää vielä vähän tuumailla. Nuo molemmat HS-Pravdan jutut olivat niin
kliseisiä ettei voi välttyä tietyltä kysymykseltä. Olivatko jätkät tosissaan ja
uskovat oikeasti epistolaansa? Vai kirjoittavatko he sitä mitä heidän on
käsketty kirjoittaa? Mikäli oikea vastaus on jälkimmäinen, niin toivotan noille
toimittelijoille oikein mukavaa viinanhuuruista ja rasvantirisevää mökkireissua
poliittisesti epäkorrektissa ja arveluttavia juttuja kertovassa mukavassa herraseurassa.
Ehkä sen avulla heistä tulisi vielä joskus toimittelijoiden sijasta
toimittajia. Ja ehkä he myös silloin tajuavat että jätkä sen kun porskuttaa.
Kas kun ilman niitä jätkiä ei ole tätä maatakaan. Ilman HS Pravdan toimittajia ja
feministejä joille he kumartavat taas pärjättäisiin oikein mukavasti.
Rasvamaksasta taisi olla siinä kun afrikanmies marinoi kotoisan suvakin äipän vai isoäidin pystyyn hienoimmilla juomilla ennen syöntiä. Lampaansyöjistä tulee mieleen Töölöstä edesmennyt ravintola Motti jossa todellisen herkutteluun taipuvaiset tilasivat liekitettyjä pässin kiveksiä. Naiset meni Mallorcalle, Gran Canarialle tai Kossille, Sepe ja Valtteri ensiksi lammashakaan ja sitten tulille eikä haitannut oliko suvi vai sade. Elokuvassa oli monta minulle hyvin tuttua paikkaa jopa entinen kotikunta/kaupunkikin on meno muuttunut niin ennen vilkkaassa keskustassa vajaassa 50 vuodessa muuttotappion myötä. Kyllä sen tietysti ymmärtää taidearvostelijoiden nuivuuden. Ei ole vegetariasmia, ei tasa-arvo keskustelua positiivisen feministisen diskriminoinnin hengessä. Ei ole 32 sukupuolta ei ole kuin miehet ja naiset, ei ole mitään gendereitä eikä sateenkaariväkeä. Naisia sukupuolistetaan estoitta. Eikä muuta häirintävapaata tilaa kuin ukkojen tulet. Eikä ilmastoa pelasteta kasvihuonekaasuja vähentämällä, piereskellään ja lyödää lisää puita nuotioon. Ei sähköautoja, polkupyöriä, metroja vaan saappi raapii edestä ja saa kunnolla runtua. Ja vielä ampuma-ase Toisin sanoen virkistävää menoa nyky hurahtaneiden kauhuksi. Elokuvalla voi tietysti olla vielä matkijoita elävässä elämässå, isäntien ja emäntien kannattaa tarkkailla lammashakaa muurmanninlegioonan karkureiden varalta.
VastaaPoistaTervehdys, Pate. Suurinpiirtein just näin.
VastaaPoistaTerveppä Yrjö. Kyseisetä
VastaaPoista"kolummista"
tuli mieleeni että, jos elokuvassa olisi kaksi kiintiöpokaalia pakomatkalla "ruottissa" riehuvaa sotaa ja vainoa ja "vainotut" ovat "hallatilullaa" rääkkäämällä teurastaneet varastamansa elukan ja keskustelleet aterioinnin yhteydessä alaikäisten lapsosten hyväksikäytöstä, niin kyseinen "toimittelija" olisi antanut elokuvalle kuustoista tähteä ja viisi oskaria, ehkäpä jopa Jussi patsaan.
Perun päätökseni.
VastaaPoistaKysehän Lampaansyöjissä etnorasistisena provokaationa on se, että jo nimessä vinkataan lampaannaijiin. Isolla kirjoitettuna L. Pistähän kässäri paperille, kyllä rahoitus leffalle löydetään. Artistit kyllä maksaa.
Muistaakseni Sepellä ja Valtterilla oli myös jämäkän äijämäinen toimintaohje tuollaisten toimittelijoiden varalta; en tosin muista missä kohtaa, eikä mulla ole kirjasta nyt omaa kappaletta käsillä. Huovisella taisi olla samanlaista kaukonäköisyyttä yhteiskunnallisten kehityskulkujen suhteen kuin Kari Suomalaisella; mainioita humoristeja omilla aloillaan kumpikin.
VastaaPoistaHesari kysyi ”Mitä se kertoo minusta, jos pidin Lampaansyöjiä joskus hauskana?”, mutta jätin vastaamatta koska minut on kasvatettu vanhanaikaisen kohteliaaksi.
VastaaPoistaKyllä nuo valitettavasti taitavat olla ihan tosissaan. En usko että kenenkään terveen mielenterveys kestäisi moista teeskennelläkään.
No jaa, Hesarin toimittelijat. Varmaan Jan-Erik Lapanen ja Pekka-Annikki Vähäsaanti?
VastaaPoistaEiköhän nuo kirjoittele juttuja toisille hintahtaville lapasille. Ei me olla oikein kohderyhmää. Mietippä reaktiotasi jos tommonen parfymoitu hintahtava hipsteri tulee oikein livenä selittämään toksisesta maskuliinisuudesta. Luulenpa, että reaktio on epäuksoinen tuijotus ja naurua päälle kun hoksaa, että homppelihan tosissaan.
Tosin noihin lapasiin on epätodennäköistä törmätä. Ne elää siinä omassa kuplassaan missä kanahaukkakin syö tofua.
Ja kun "miehet" alkaa olla tuollaisia, niin sitten vielä ihmetellään kun syntyvyys laskee. Kyllähän terveet akatkin nauraa kätkättää noille.
Tässä on huumorin lisäksi se huolestuttava piirre, että tuo porukka pitää itseään erityisen sivistyneenä eliittinä. On muka sivistystä tuhota ihmisyytensä ylenmääräisellä soijalla ja ruikutuksella.
VastaaPoistaKuvitelkaa mikä katastrofi siitä tulisi jos joku näistä "sivistyneistä" ruikuttajista, kuten viime vaalien alla nähtiin, joutuisi pääministerinä tilanteeseen jossa esim. Venäjän johtaja tekisi Suomella alueluovutusvaatimuksia sotilaallisesti painostaen!
Kuvitelkaa että joku näistä pääsisi korkeimpaan päättävään asemaan ja joutuisi neuvottelemaan sotilaallisen uhan alla vaikka Ukrainaa vuonna 2014 muistuttavassa tilanteessa!
Luultavasti tapahtuisi seuraavaa (jos ko. henkilö edes uskaltaisi ulos "safe spacestaan"
): Vastapuoli ärähtäisi pöydän toiselta puolelta, soijapoika laskisi täyslaidallisen housuunsa ja alkaisi itkemään, sitten hän lähtisi tärisemään sikiöasennossa johonkin komeroon ja poistuisi sitten sairaslomalle.
Sitten oikeat ihmiset, "sivistymättömät", joutuisivat ottamaan ruorin ja hoitamaan tilanteen.
Itseasiassa jos noita päästetään valtion johtoon, lähetetään siten erittäin vaarallinen vieesti ulkomaisille ärhentelijöille, ja jäljet näkyy vaikkapa Obaman hallinnon aikaansaannoksissa ympäri maailmaa.
Tuollaiset reppanat selittävät oman pelkuruutensa, neuvottomuutensa ja passiivisen munattomuutensa itselleen "pasifismina"!
t: V-tuuntunut Stadilainen
Nuo ovat poikkeusyksilöitä ja kyllähän he itsekin sen tiedostavat.
VastaaPoistaSiksi niitä kismittää niin vietävästi me kaikki muut.
Vaan mitäpä me heistä, tuo porukka on sitä joka kuolee ensimmäisenä sukupuuttoon koska ns heteronormatiivinen lisääntyminenhän on heille mahdotonta sen luonnollisuuden vuoksi.
-Tvälups-
Mutta eihän tämä juttu ollut tavan kansalle kirjoitettu. Sehän oli mainos - mainos punavihreälle kuppalle, jossa toimittaja kaikkine kliseineen ja papukaijamaisine toistoineen julistaa - katsokaa olen hyvä ihminen !
VastaaPoistaOttakkaa minut tykönne - olen nomentukluuran uskolli(nol)nen jäsen.
Ihan vaan tiedoksi tiedostovaisille ja miksei muillekin: Yhteiskoulun tiedostava, edistyksellinen äidinkielen opettajatar luetutti ko. kirjan meillä pilteillä. Hyvä ja tärkeä kirja jo silloin. Eikä kirja ole miksikään muuttunut. Tollojen mielipiteet kylläkin. Aikoinaan YYA- ja neuvostovastaisuus ärsytti tiedostovaistoa. Nyt kirjasta löytymätön profeminismi ja muka löytyvä naisvastaisuus.
VastaaPoistaElokuva ei ole kovin onnistunut, liikaa ördäystä - V. Huovinen jo näin totesi ja joku viikko sitten "Sepekin" myönsi tehneensä hieman överit. Huunonen sävelsi liikaa.
Kirjan keskustelut eivät siirtyneet elokuvaan, sääli. Niiden päätön, hiljainen huumori on kirjan parasta antia ja todella poliittisesti epäkorrektia. " vanha vompatti laukkaa moskovassa käskynjaolla" Ja etevät, sivistyneet keskustelut jäivät kokonaan elokuvasta pois "les hevoset menivät auf dem pelto" ja muut.
Todellakin, mökeillä meno on hyvin samanlaista nykyään, puhellaan mitä sattuu, naisista ei välitetä senkään vertaa. Kalastetaan ja valehdellaan menneiden aikojen saalistussaavutuksista, vaihdellaan vieheitä. Grillataan ukkoja saunassa makkaraa, lihaa, kalaa muttei tofua tai avokaadoja. juodaan lonkeroa, kaljaa, viinaakin taskulämpimänä. Piestään lystin vuoksi pari mottia halkoja pilkkeiksi. Värkätään laituri, sen arkkuun roudataan muuten vaan viisi-kuusi kuutiota pulterikiviä. Olis se laituri paalujen varassakin toiminu. Mutku oli joutoaikaa. Ja piti se koettaa osataanks veistää se arkku - osattiin. Ammattimiehet asialla, opettaja, rekkakuski, työasema-asiantuntija, geriatian erikoislääkäri, dippi-inssi, ekonomi ja pari merkonomia.
Kuunnellaan Suzy Quatroa ja Einarin polkupyörää, ja Dannyn & Armin duettoa. Kraftwerkiä ja jätkän humppaa. Kuikan huutoa ja varisten aamurähinää.
Ammutaan kilpaa, ope voittaa, laaditaan voittajalle kunniakirja "Vuoden innostunein sonni".
Dödöä ei tarvita, ei näytetä samisyköiltä tai mainosten leventtilais-homoilta. Vaatteita ei toimita halonen tai dresman. 15 - 30 vuotta vanhat vaatekaapin aarteet kelpaa hyvin, samoin varustelekan tarjoomukset. Näytetään krapulaisilta Raidelta.
Ja sitten palataan keskuslämmitteisiin huoneisiin, maisemakonttoreihin, ilmastoituun kabiiniin, neljän seinän sisään yhdeksitoiksi ja puoleksi kuukaudeksi.
Pyssymies
Olipas virkistävää lukea, vaikka tuo (tyhjän)toimittelijan kupla on oikeasti olemassa eteläsuomessa, se susi syö lampaan-maailma löytyy kehä III:n ulkopuolelta. Siellä miehet vielä syövät ampumaansa hirveä ja lenkkiä suupielet rasvassa ja hörppäävät pullonsuusta perään toksisen maskuliinisuuden tihkuessa huokosista. Se on henkireikä ja parasta mielenterveystyötä. Se on Ykä taas niin oikeassa. Kiitän. T: Ylipursimies
VastaaPoistaMikäli erimielisyys sallitaan, niin itselleni nämä 60- ja 70-lukujen leffat eivät yleensä uppoa. Mutta sanoudun yhtälailla irti Pravdan propagandasta, sillä kohdallani syyt ovat aivan toiset: sukupolvien välinen kuilu ja toisaalta ihan vain henkilökohtaiset mieltymykset.
VastaaPoistaOlen mummolassa lukenut Jäniksen vuoden ja Yhdeksän miehen saappaat. Kummastakin pidin kirjana ihan kohtalaisesti, mutta elokuvina en. Syy saattaa olla siinä, etten osaa mieltää niitä huumoriksi. Ne ovat hyvää kertomakirjallisuutta, ja siksi ne toimivat minulle kirjoina, mutta minulle niissä ei ole sinällään mitään erityisen hauskaa. Siksi ne eivät toimi elokuvina. Sama ongelma on ylipäätään melkein kaikissa Kekkoslovakian aikaisissa Suomi-leffoissa. Niin Rasvamaksa, Simpauttaja kuin Havukka-ahon ajattelijakin menevät kaikki samaan kategoriaan.
Ehkä tuossa 60- ja 70-lukujen Suomessa oli/on jotain sellaista, mistä en saa otetta enkä siksi oikein ymmärrä sen ajan huumoria. Sehän oli poliittisesti varsin latautunutta vasemmistolaista aikaa ja Neuvostoliiton pelossa elämistä. Yhteiskunta toisaalta toi hyvinvointia, mutta toisaalta verotus nousi ja yhteiskunta alkoi tunkea kärsäänsä ihmisten asioihin yhä enemmän. Ehkä nämä Lampaansyöjät ja muut ovat jotain todellisuuspakoa yhteiskunnan kasvavasta kontrollista? Vai lieneekö se halua palata agraariyhteiskuntaan muuttuvan maailman keskellä? Vaikea sanoa, kun en ole sitä aikaa elänyt. Isäni sen sijaan on, ja hänestä kaikki mainitut Suomi-leffat ovat hauskoja ja hän katsoo niitä mielellään. Kai tässä on se sukupolvien välinen kuilu.
Kyllä meillä yhteistä katsottavaa isän kanssa löytyy, kuten James Bondit, Tora Tora Tora, Bullitt, spagettilänkkärit jne. Toisaalta kyse lienee myös henkilökohtaisista mieltymyksistä, sillä eipä isäni arvosta alkuperäistä Tähtien sotaa vuodelta 1977 laisinkaan, siinä missä omasta mielestäni se on ihan kultainen klassikko.
Mutta komedioista jos puhutaan, niin 80-luvulta sitten alkaa löytyä Uuno Turhapuron kaltaisia klassikoita, joille minäkin nauran. Siitä aletaankin jo elää omaa aikaani, johon olen itse ollut kosketuksissa.
Mutta yllättävää kyllä, kun mennään tarpeeksi kauas, löydän taas jotain hauskaa. Pekka ja Pätkä ovat riemukasta timanttia. 50-luvun sotilasfarssit ovat todella hauskoja. Ehkä 50-luku oli sodasta selvinneille kansoille jonkinlaista toivon, jälleenrakennuksen, talouden kasvun, optimismin ja ilon aikaa (ainakin länsimaissa, tiedä häntä olisko itäblokissakin jossain määrin). Voin kuitenkin mennä vieläkin kauemmaksi: Charlie Chaplinin leffat ovat aina loistavia, ja ylipäätään mustavalkoajan leffoissa on jotain mikä kolahtaa.
Kirjoitit:
VastaaPoista"Nuo molemmat HS-Pravdan jutut olivat niin kliseisiä ettei voi välttyä tietyltä kysymykseltä. Olivatko jätkät tosissaan ja uskovat oikeasti epistolaansa? Vai kirjoittavatko he sitä mitä heidän on käsketty kirjoittaa?"
Onhan kolmaskin mahdollisuus:
Ne olivat tietoista parodiaa siitä, mitä esimerkiksi feministien voisi kuvitella aiheesta kirjoittavan.
Alkuperäinen tarina pitäisi päivittää ihan huolella uuteen uskoon. Sepe ja Valtteri tulisi ensiksi nimetä uudelleen hieman edistyksellisemillä(TM) nimillä. Eikä haittaisi vaikka pääosien esittäjät olisivat ns. rodullistettuja. Tai vaikka ei-miesoletettuja hieman semmoisessa Thelma&Louise-hengessä. Toiseksi lampaan tulisi olla edes luomulihaa, ja mieluiten halal-sellaista. Se olisi varmana myös ilmastoystävällisempi vaihtoehto. Ja voisihan miesoletettujen (vast.) välille kehitellä myös jotain romanssintapaista Tom of Finland-henkistä toimeliaisuutta. Kun näin on saatu edes pahimmat toksisen maskuliinisuuden(TM) ilmenemismuodot kitkettyä pois, niin eiköhän tuolle jo irtoaisi vähintään 6 tähteä viidestä myös sodomatalon suunnalta.
VastaaPoista-J.Edgar-
anonyymi heitti aivan kuolettavan hyvän Lampaansyöjät -päivityksen!
VastaaPoistaTuolle rahoitus ja eikun teattereihin!
V-tuuntunut Stadilainen - Velipuolikuu on sketsannut kuvailemasi tyypin jo kultaisella 80-luvulla:
https://www.youtube.com/watch?v=jB51gjty-T8
-Tvälups-
Huovisen teksti ei tosiaan ensisilmäyksellä näytä lainkaan huumorilta. Mutta läpittensä huumoria on se. On vaan niin pirullisen salakavalaa ja hidasta, että sitä on vaikea vangita elokuvaan ilman, että sortuu klisheiseen kuvittamiseen.
VastaaPoistaMuistankohan väärin: olin hiljan lukevinani jostakin GoV:n uutislinkeistä, että joissakin USA:n demokraattivaltioissa aiotaan vanhojen klassikkokirjojen uusintapainoksiin lisätä trigger-varoitus siitä, että tekstin synnyn aikoina kirjailijan ja maailman yleensä arvomaailma oli taantumuksellinen, ja teksti saattaa loukata ulkomaalaisia, ei-valkoisia vähemmistöjä, naisia ja edistykselliset arvot omaavia ryhmiä muutenkin. Tavallaan reilua. Mutta voi h..tti soikoon, sanon silti.
terv. Achtung
Minä saan ahdistuskohtauksen, päänsäryn ja pahoinvoinnin näistä sisustus- ja naistenlehtien unelmamökeistä. Miten niissä pystyy muka toteuttaa sisäistä äijää. Vielä kun jahti jakt puvusta siirtyy astetta originellimpaan mökkivarustukseen eli saapashousut, tikkuripaita ja hieman kulahtanut koivistolainen tai virttynyt pipa päähän, kumiteräsaappaat löytyy. Sen jälkeen on niinkuin virittäytynyt oikeaan tunnelmaan. Halkopinon pinoamista termarin ja matkaradion kanssa ja tasan tarkkaan ei tule paljasta naamaa, Vilkkumaata tai Ville Gallee. Hojo hojo ja Kake Randelin. Nytkin tuossa työnalla on siansivuperunalaatikko, sitä kun lyö ääntä kohti kylmän ihan tavallisen piimän, etikkapunajuurten, suolakurkun, puolukan ja ruislimpun kera mitä mies muuta kaipaa. Pierasee parikertaa kääntää kylkeään ja nukahtaa tyytyväisenä puolikahdeksan uutisten jälkeen.
VastaaPoistaRuotsissa Peppi kirjoja upgradetetaan niin ettei niistä loukkaannuta ja pahoiteta mieltään. Tulee vaan mieleen minkälaisen hepulikohtauksen nämä nykyiset varhaiskasvattajat olisivat saaneet kun 10 vuotiaana luin ennen sotia julkaistuja poikien seikkailukirjastoa.
VastaaPoistaTervehdys Unknownille, Veijo Hoikalle, Olavi Koskelalle, keski-ikäiselle pikkupojalle, KKi:lle, V-tuuntuneelle Stadilaiselle, Taisteluvälineupseerille, Uncle le Clubille, Pyssymiehelle, Ylipursimiehelle, Tuumailijalle, Anolle, J.Edgarille, Achtungille ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne. Lienee niin – niin kuin useammassa kommentissa todettiin – että kyseiset avautumiset kuuluvat sarjaan ”kirjoituksia kuplan sisältä kuplan sisälle” ja jos nämä olisivat julkaistu jossain muualla niin – niin kuin Ano tuumi – olisi mieleen tullut että olikohan kyseessä taas Kaarisateen Keijon mainio sissi-isku.
VastaaPoistaErikseen Tuumailijalle: Itse näen että niin kirja kuin elokuva eivät ole sinänsä tarkoitettu pelkäksi huumoriksi vaan kyseessä on Sepen ja Valtterin matka mielentilaan. Matka, johon lukija pääsee mukaan. On tietysti selvää että jos ei ole elänyt kyseistä aikaa niin kaikki ei vaan avaudu. Se on luonnollista.
Tuosta Achtungin mainitsemasta triggeröintivaroituksesta ja Paten mainitsemasta Peppi-päivityksestä ei sitten muuten olekaan enää pitkä matka kirjarovioihin.
J.Edgarilta varsin ajankohtainen päivitysvinkki. Hirvikiväärillä ammuttavasta lampaasta on tosin vähän vaikea saada halalia: lammas pitäisi pyydystää elävänä, ja imaamin olisi luettava rukous samalla, kun elävän elukan veri valutetaan maahan. Ehkä imaamikoulutetun jousiampujan tarkka kaulavaltimon viiltävä laukaus kävisi?
VastaaPoistaThelma&Louise-formaatista tietysti voisi edetä myös Brokeback Mountain- homosteluversioon? Jossa sankaripari pyydystää lampaita suopungilla tölttiä juoksevien islanninponien selästä, pitää saaliille tunnin verran kivapuheterapiaa, ja päästää vapaaksi. Ja grillaa sitten tofunakkeja ja härkismössöä. Aipiru, milläs grillaa, kun ilmasto? Vituiksmän taas kerran.
Terv. Achtung
Huovisen tuotantohan on lähes kauttaaltaan loistavaa, mutta en minäkään tuota Lampaansyöjiä leffana niin arvosta. Kirjat kun jättävät enemmän tilaa omalle mielikuvitukselle, eikä Huunonen todellakaan ollut mikään huippuohjaaja.
VastaaPoistahesari nyt vaan ei voi itselleen mitään, aina lähtee laukalle kun toimittajat huomaavat pienenkin sauman jakaa sitä jankuttavaa viisauttaan. Peräti kaksi juttua jostain 70-luvun elokuvasta - ja vain siksi että siinä ryvettiin miehisissä nautinnoissa. Ja molemmat kirjoittajat miehiä. Olisikohan ollut hieman kateutta entisiin aikoihin ilmassa?
Jos tämä leffa olisi tehty naisista, paljoa ei olisi tarvinnut muuttaa - ainoastaan tuo että se lammas olisi ostettu paikalliselta lampurilta valmispaloina ja jollain olisi saattanut olla häpeällisesti muutama rosmariinioksa repun pohjalla. Tirisee se rasva naistenkin suupielistä, ja - tämä saattaa tulla yllätyksenä joillekin miehille - syvä ja äänekäs röyhtäys kertoo myös naisen mielihyvästä huippuaterian äärellä. En tunne yhtäkään naista, joka haluaisi grillattavaksi "kevyitä kasviksia ja kanaa" vaan suosikit ovat sikaa ja makkaraa - ihan kuten miehilläkin. Ikäjakauma grillipiirissäni n. 15-75 v.
Mitähän Tarantino tästä bakkanaalista saisi aikaan? hesari tietenkin pistäisi tällä kertaa naistoimittajat arvostelemaan noita 50-kiloisia ihraisia ahmatteja, jotka säälittävästi hakevat miesten hyväksyntää alistamalla itsensä käyttäytymään kuin miehet.
tira+
"sammakko pyyhälsi laukkaan takarenkaan varjosta" - kun Huovista lukee, pitää välillä pysähyä ja miettiä, että mitäs minä juuri luin. Huumorinsa ovelaa, vähäeleistä. Ei aina aukea helposti, ainakin vasurit hukkasi esimerkiksi koko Veitikan pointin. Ei siinä Aatu ollut hyväntahtoinen hassu vaan pirunsikiö. Kitkerää huumoria.
VastaaPoistaJa lampaansyöjissä mätkittiin edistyksellisiä olan takaa mut ovelasti.
ad Pate Pankavaarasta:
Joo, ja noi hyyskä ja mörskä ja avot akka -mökit. Ei valkoinen sohva kuulu mökille, ei todellakaan. Eikä muu tingeltangel. Jos mökki on kuin lähiön edustuskämppä mikä mökki se muka on.
Oiva mökkiasu on esmes 80-luvun villainen pikkutakki -ei tule tuuli läpi, ei pala nuotiolla. Puuvillaiset suomi-verkkarit -mukavat, eivät muuten nämäkään helpolla pala. SA-kauppa taannoi myis kuuskekkosia 5 + 5 egee per puku, ei paha hinta. Ja sopii mökille. Päähän kirpparilta löytynyt juppi-kempele-lierihattu, huopaa - pitää sateen pois silmälaseista, eikä tämäkään pala. Jalkineiksi ylivedot on tietysti vesurilla lyhennetyt varsivikaiset kontiot. Ei kastu, vaikka kastuukin ei haittaa.
Klapien teko on hommista hienointa, hyötyliikuntaa. Vaatii vain kohtalaisesti voimaa, osaaminen ja tarkkuus pääosassa. Ja oitis näkee aikaansaannoksensa.
Muzakista huolehtii rastas, varis, kuikka, mettitoukos, peippo, tiltaltti, yms -kuoro. Hyttyset ja paarmat säestää. Yle närästää liikaa ja kaupallisten mainokset xxtuttaa. Soittolistamusiikki turmelee sielun.
Pyssymies
@Achtung
VastaaPoista"
Thelma&Louise-formaatista tietysti voisi edetä myös Brokeback Mountain- homosteluversioon? Jossa sankaripari pyydystää lampaita suopungilla tölttiä juoksevien islanninponien selästä, pitää saaliille tunnin verran kivapuheterapiaa, ja päästää vapaaksi. Ja grillaa sitten tofunakkeja ja härkismössöä. Aipiru, milläs grillaa, kun ilmasto? Vituiksmän taas kerran.
"
Kiitos tästä. Pisti mielikuvan hupaisaksi kun ajattelee Kinnusta ja Lastumäkeä Brokeback Mountain hengessä huokailemaan. :D
Minkähänkainen sielunelämä noilla homohypettäjillä on? Meinaan kun tuntuu, ettei heillä ole kuin toisen genitaalit mielessä ja reilu ryyppäjäisilta täysin mahdottomuus, koska pitää ainakin puhua homostelusta.
Sitten kun julkaistaan interiöörilehteä nimeltää Koti ja Korsu missä sisustusvinkkeinä voisi diy muottivaneri ja kaljakori olohuoneen uusi pöytä, testissä purkkirokka ja sinapit paras yhdistelmä. Minäkin lupaan seurata sitä tarkemmin.
VastaaPoistaTervehdys Achtungille, Pyssymiehelle, KKi:lle ja Patelle Pankavaarasta & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAchtung: Kieltämättä kyseinen elokuva saataisiin päivitettyä aika hurjaksi versioksi. Toivottavasti sellaista ei koskaan tehdä. Luulen, että Huovisen perikunnallakin olisi sanansa sanottavana. Ja kun Vituiksmän mainittiin niin tämä täytyy linkittää ilman muuta:
http://huussikirja.com/files/2016-10/1475324943_vituixman.jpg
Pyssymies: Samoja havaintoja. Huovisen huumori on ovelaa. Ei päällekäyvää. Sissihuumoria, etten sanoisi. Mökeistä tuumin että semmonen yksinkertainen lautamökki kolahtaa edelleenkin mutta niitä alkaa olla – ainakin vuokrattavissa – aika vähän. Kuuskekkoset löytyy minultakin. Varustelekalta. Tehty 1967 ja suoraan pakasta vedetyt.
KKi: Voisi sanoa että valtamediassa pieni määrä ihmisiä määrittelee sen, minkälainen miehen tulisi olla. Ja sitten kun se ”täydellinen” mies löytyy niin ettei vaan naapurin Putkimies-Pena käy rouvalla täyttämässä sitä, mitä on vaille jääty. Ilkeesti sanottu joo, mutta ajatukselta ei voi välttyä. Kuinka kiihottava se Jan-Erik Lapanen naiselle loppujen lopuksi on?
Pate: Koti ja Korsu lähtis ilman muuta tilaukseen täälläkin.
Tervehdys myös tira+:lle. Sinun kommenttisi jostain syystä seikkaili kyberavaruudessa ennen kuin tuli tänne. Onhan niin että harvasta kirjasta saa yhtä hyvän elokuvan kuin mitä kirja itsessään on. Naisten rasvan tirinä suupielistä ei tule mulle millään muotoa yllätyksenä. Rakas vaimoni Ylva on antaumuksellinen lihansyöjä. Naisista muuten totean että kun jostain naisesta sanotaan että se on ”hyvä jätkä” niin itse en kyllä keinotekoisempaa termiä tiedäkään. Miehet ovat miehiä ja naiset naisia.
VastaaPoistaTodellakin, Koti ja Korsu vois olla tilaamisen arvoinen. Mulla olis oitis hyviä artikkelin aiheita: Kevytpressu, naamiopeite ja hallaharso - aliarvostettuja verhomateriaaleja, Mansikat nopeasti kylmäksi - pakastin vai nestetyppi, 22mm filmivaneri & neljä lecaharkkoa - ajattoman tyylikäs parivuode kruunaa makuuhuoneen.
VastaaPoistaKuuskekkonen on muuten marja- ja sienimettällä pätevä, lumipuoli ulospäin niin hirvikärpäsiä ja paarmoja ynnä muita seuralaisia ei paljon kiinnosta. Kurvareiden valkoinen anorakki & pöksyt on vielä parempi, siinä on huppukin.
Kuuskekkonen ja aiemmassa viestissäni mainittu kostuumi muuten karkottaa vääränlaisia sukulaisia ja tuttavia mökiltä. Ei tuu toiste.
Pyssymies
On se tuo liharuoka joskus niin riettaan hyvää syödä, että en siitä nautinnosta koskaan luovu. Noita soijapoikia tekis joskus mieli polkea suohon.
VastaaPoistaTervehdys Pyssymiehelle ja korpisoturille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPyssymies: Noista hirvikärpäsistä: minä olen siitä onnellinen että ne eivät pure minua. Mulla on joitain kavereita joita ne puree ja tekevät vittumaisia visvaisia paukamoita.
korpisoturi: Annetaan soijapoikien olla ihan rauhassa vaan, suohon sotkematta. Eihän ne meidän lihansyöntiä tule livenä koskaan häiritsemään. Ne pysyvät omissa oloissaan ja mutisevat valtamediassa. Hyvä niin.
Vai ihmettelee Paavo Rautio, että ”Mitä se kertoo minusta, jos pidin Lampaansyöjiä joskus hauskana?”. Minä voin vastata. Se kertoo, että nuorempana tällä Rautiolla oli vielä huumorintajua, kykyä erottaa fiktio arkisesta paarustamisesta, eikä elämänpelkokaan vielä ollut kehittänyt häntä tärkeileväksi tosikoksi ja tappanut kykyä leikittelyyn ja fantasiointiin. Mutta turha sille on nyt enää kertoa vaikkapa Fellinin tai Tatin elokuvista. Ei se niistä enää mitään ymmärtäisi. Kehuisi kyllä kovasti, kun sille on sanottu, että ne ovat hienoja ja humaaneja, mutta jutusta kävisi heti ilmi, että ei se mitään ole ymmärtänyt.
VastaaPoistaVaan olisi se herkullista nähdä sen Raution naama, jos joku tekisi kunnon elokuvanpätkän vaikka siitä Huovisen pakinasta ”Ampuivat tykillä”, jossa Lyseon Tykkikerho Kranu oli ostanut ylijäämätykin ja opetteli kesäleirillä sillä ampumaan. Onnistuivatkin ampumaan paikallisen farmarin navetan säpäleiksi. Tarina löytyy kokoelmasta Kuikka, suosittelen.
Saksalainen runoilija Heinrich Heine kirjoitti aikoinaan ennustuksen 1820 luvun alussa siitä kuinka tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksille. "Das war ein Vorspiel nur, darf wo man Bucher verbrant, verbrant man auch am Ende Menschen. Tuli vain mieleeni näistä vihapuheiden etsimisistä ja kitkemisistä.
VastaaPoistaEhkäpä ei tarvitse tehdä Lampaansyöjistä Brokeback Mountain-versiota. Se toimii kyllä ihan omana teoksenaan ja on muuten ihan hyvä draama eikä mikään "homolänkkäri".
VastaaPoistaSuosittelen muuten tutustumaan Annie Proulxin kirjoihin. Jos pitää Huovisesta ja Haanpäästä, niin kyllä uppoaa hyvin. Etenkin ne novelli kokoelmat ovat loistavia ja joukosta löytyy muutama kieroa huumorintajua edustava palakin.
Nimimerkki tuumailija tuolla aiemmin kertoi vierantuneensa näistä elokuvista kuten Jäniksen Vuosi ja Lampaansyöjät.
VastaaPoistaHän on tietyllä tavalla oikeassa. Nämä elokuvat on tehty suurille ikäluokille, ei 1970- ja 1980-luvuilla lapsuutensa eläneille. Niissä kerrotaan kaupunkiin muuttaneiden miestan kaipuusta vapauteen aikana, jolloin suuri osa kaupunkien ja lähiöiden asukkaista oli muuttanut maaseudulta ja kärsi juurettomuudesta. Tämä kokemus puuttuu heidän lapsiltaan eli niiltä, jotka ovat kasvaneet lähiöissä ja kaupungeissa.
Kyllähän sekä kirjat että elokuvat kertovat juuri maaltamuuttoaikakauden ihmisistä ja heidän kokemuksista. Mukana on toki huumoria ja hauskoja tilanteita.
Hesarin imbesilli toimittaja ei osaa sijoittaa näitä tarinoita omaan kontekstiinsa vaan katsoo niitä kuin ulkoavaruuden olio paheksuen ja ihmetellen.
Lopuksi sanon, että robottitarkistus alkaa näissä Googlen blogeissa olemaan täysin kohtuuton ja tekee kommentoinnista ajoittain vittumaista.
Olen joskus ihan elokuvissa nähnyt ”Lampaansyöjät”, mutta valitettavasti en ole kirjaa lukenut. Elokuva ei oikein kolahtanut, johtuen varmaankin lähinnä nuoruudestani ja sukupuolestani, mutta uskon, että tässäkin tapauksessa kirja on parempi kuin elokuva. Huovisen huumori on niin verbaalista ja omintakeista, että elokuvan lienee vaikea sitä kunnolla tavoittaa.
VastaaPoistaYkä mainitsi tuossa edellä hirvikärpäset. Niiden mieltymyksistä en tiedä, mutta vasta tänään luin jutun, jossa tutkijat olivat selvittäneet, mistä hyttyset, nuo inisevät herhiläiset, tykkäävät. Paras hyttysmagneetti nimittäin on partavedelle tuoksuva, voimakkaasti hikoileva ja kiihkeästi hengittävä urheilija, jonka veriryhmä on O ja jonka jalkahiki haisee.
Jalkahien hajusta taas päästään juuri ilmoitettuun kokoonpanoon, jolla hallitusneuvotteluja nyt jatketaan. Sekin haisee!
Rouva Ano
Ykä, naisesta käytettynä tuo termi "hyvä jätkä" on paitsi keinotekoinen myös mitätöivä, vaikka kohde itse usein ottaa sen kehuna. Kun sen sanoo mies, se tarkoittaa että saat hengailla meidän jengissä koska sinusta ei ole meille kilpailijaksi etkä myöskään seksuaalisesti kiinnosta. Kun sen sanoo nainen, se tarkoittaa että saat hengailla meidän jengissä koska sinusta ei ole meille kilpailijaksi, mutta voit olla hyödyksi tutustuttamalla meidät miespuolisiin kavereihisi.
VastaaPoistaTottakai naiset ovat naisia ja miehet miehiä, se tärkein tuosta kuitenkin puuttui: mutta kaikkihan me olemme ihmisiä, ainutlaatuisia ja kaikilla on jakamaton ihmisarvo. Onkos tullut pinnattua hesarin lukemisesta ja ylen katselusta?
tira+
Ajattelin että hohhoijaa, kun näin Raution kysymyksen; "Mitä se minusta kertoo..." jne. Strix tuossa ylempänä jo vastasikin, että eipä siitä sen enempää.
VastaaPoistaItse en juurikaan elokuvasta niin perusta, mutta kirja on erittäin hyvä. Täynnä huumoria minun makuuni. Hauskimpina jääneet mieleen parikin kohtaa. Ensiksi Sepe kehittelee kehittyneempää, selkeämpää suomen kieltä. Mikä on se joka se on keskösekö en irtolaisman. Ja juuri se kohta, mistä aiemmin mainittu käskynjaolla hyppäävä vompattikin on. Suomea ja Ruotsiahan siinä vertailtiin. Ruotsi sai ostaa veturinsakin mistä halusi. ( Selvyyden vuoksi; vompatti = Brezhnev )
Avointa vittuilua YYA-meiningille, sen minäkin tajusin, kun teininä kirjan luin. Kyllä se vähän ihmetytti aikanaan, kun muuten piti olla kieli keskellä suuta.
Taidanpa lukea Huovisen novellin ennen nukkumaan menoa, tiedä vaikka näkisi unta maannisästä ja läänintanssijatar Louise Ohtosesta :P
maallikko
Jotenkin tunnen syvää sukulaissieluisuutta Rinteelän Aleksin kanssa. Erämään asukin valpasta tervettä epäluuloa kaikkia kohtaan. Niinkuin Ahon romaanissa Juha kun et pidä varaasi niin Uhtuan shemeikka vie eukkosikin.
VastaaPoistaTervehdys Strix Senexille, Patelle Pankavaarasta, Ekulle, Vasarahammerille, Rouva Anolle, tira+:lle ja maallikolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaStrix Senex: Ja kyllähän Rasvamaksastakin saisi mainioita, tiedostavaa alaleukaa väpätyttäviä filminpätkiä.
Pate: Tuo lause sopii hyvin myös nykyaikaan. Ja juu, Lentsu oli muutenkin aivan loistava kirja.
Ekku: Kiitos vinkistä.
Vasara: No juuri näin on. Sama ilmiö vaikuttaa siihenkin että vuoden 1918 tapahtumista käydään jatkuvasti käräjiä vuoden 2019 mallilla. Otin sen sanavahvistuksen nyt toistaiseksi pois. Katsotaan, rupeaako tulemaan taas spämmiä. Sen sanavahvistuksenhan muuten voi kiertää jos on kirjaantunut valmiiksi omalle blogger-tilille. Silloin sitä ei tarvitse tehdä. Ja jaahah, ensimmäinen spämmi tulikin sitten jo ennen kuin ehdin edes julkaista kommenttia.
Rouva Ano: Tässähän on itse suht turvassa kun en käytä partavettä ja veriryhmä on A+. Hallitushiki todellakin haisee. Yön timot ja aavikon terot kiittävät.
tira+: Varsin hyvin määritelty tuo ”hyvä jätkä”. Ja myöntää täytyy että pinnattua on tullut.
maallikko: Joo, Huovinen oli yksi niitä harvoja jotka saivat vittuilla YYA-liturgialle.
Arvon Rouva Ano:
VastaaPoistaTutkijan peijoonit!
Partavettä vaille vahvistan empiirisesti kokemusasiantuntijana tutkimuksen olevan validi. :D
Tervehdys, VNV. Otan osaa. Tietysti mäkärä on vielä astetta veemäisempi otus. Tai no, yksi mäkärä aina menettelisi mutta kun se tuo mukanaan kaikki kaverinsa.
VastaaPoistaSiinä beettamiehet muokkaavat maailman mieleisekseen. Onhan se mukavampaa kuin kohdata oma mitättömyytensä. Aina muistuu mieleen portsarin kuitti kun vähäpoika ylpeili väkivallattomuudellaan: "onks sulla vaihtoehtoja?" Vähän samaa tässä. Halveksitaan jätkäporukoiden mökkireissuja kun ei olla pyydetty messiin.
VastaaPoistaPersut joutuu oppositioon kun Rinne passitti ne sinne. Pekonipasta-Rinne ei missään vaiheessa kuvitellutkaan että olisi ryhtynyt hallitusneuvotteluihin persujen kanssa. Varmaan persut tiesi tämän koko ajan mutta ainakin persut voi sanoa että kokeiltiin hallitukseen pääsyä edes muodon vuoksi.
VastaaPoistaTuo Rinteen tuleva kansanrintamahallitus SDP+KEPU+VIHR+VAS+RKP on Junes Lokan käyttämää terminologiaa soveltaen, full hd-unelmahallitus ja sakea hillopurkkihallitus. Se on täynnä retardeja ja vammaisia ja on muutenkin low energy.
En ole huolissani persuista. Hallitus on semmoinen että persujen kannatuksen nousulla ei ole muuta kattoa kuin ulkoavaruus. Persuilla on nyt hyvää aikaa keskittyä "omaan tekemiseen" ja soveltaa sitä kiinalaista jokivertausta. Persut voisivat muodostaa "varjohallituksen", jonka avulla esittävät omia näkemyksiään.
Sen sijaan hieman yllättävää oli se että kooma-Rinne passitti kokoomuksen opposition. Siinä mielessä olen vahingoniloinen koska nyt kokkarit joutuu persujen kanssa samaan oppositioon. Meinaako kokoomus peesata hillopurkki-unelmahallitusta vai myötäillä persuja ja kristillisiä? Meinaako kokoomus jatkaa Kataisen, Stubbin ja Orpon aikoina harjoitettua EU-federalismia, globalismia, kaverikapitalismia, arvoliberalismia ja vihertelyä? Vai meinaako kokoomus repiä ne pois ja herättää henkiin kypäräpappi ja tehtaan patruuna? Kypäräpappi ja tehtaan patruuna symbolisoivat menneisyydessä vallinnutta konservatismia, kansallismielisyyttä, isänmaallisuutta, perinteitä, traditioita, yrittäjähenkisyyttä ja talonpoikaista ahkeruutta.
Persujen pitäisi kalastaa kypäräpappeja ja tehtaiden patruunoita ongilla, verkoilla, katiskoilla, atraimilla ja harppuunoilla. Persujen kannattaa pyydystää ne pois kuleksimasta jos niillä ei ole vaikutusmahdollisuuksia kokoomuksen sisällä. Näin persujen tulisi pistää kokoomus selkä seinää vasten ja pakottaa se tekemään valinta näiden kahden välillä. Voit ottaa vain toisen näistä. Molempia et voi ottaa. Kun otat toisen, niin menetät toisen.
https://hommaforum.org/index.php?topic=128522.0
Tervehdys Anolle ja vieraalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Eikä pyydetä jatkossakaan. Ei toisaalta häiritä heidän omiakaan touhuja.
vieras: Joo, persujen oppositioasema oli selvä jo ennen vaaleja. Olisi varmaan ollut vaikka persut olisivat saaneet 99 paikkaa. Tuleva hallitus on utopistien leikkikehä ja katastrofi maalle. Neljässä vuodessa ehtii sössiä paljon. Kokoomuksen tulevia toimia en pysty ennustamaan. Luulen tosin vähän että se ei keikuta järjestelmäpuolueen venettä ja se tietää taas vuotoa persujen suuntaan.
Mitä mieltä olet tuosta kalastus-vertauksesta? Jos kokoomus ei halua pitää kypäräpappia ja tehtaan patruunaa, niin persut saavat ottaa ne. Pitäköön kokoomus ne liberaalit jos se on niihin hirttäytynyt.
VastaaPoistaKuvitellaan että kaikki nuivat, kansallismieliset ja konservatiivit, jotka jostain syystä ovat vieläkin äänestäneet kokoomusta vanhojen mielikuvien ja tottumusten takia, siirtyisivät persuihin. Onko kokoomus hirttäytynyt globalisti-liberaaleihin niin tiukasti että pakkovalintatilanteessa se luopuu mieluummin kansallismielisistä konservatiiveista kuin globalisti-liberaaleista? Silläkin uhalla että kansallismielisistä konservatiiveista luopuminen merkitsee pysyvää kannatuksen laskua, ehkä romahdusta? Saako kokoomus niin paljon suuren rahan tukea Suomesta ja ulkomailta että se pysyy sillä hengissä vaikka kannatus vajoaisi miten alas tahansa? Kuinka paljon kannatusta se saisi kaverikapitalismilla, fantsuttelulla, EU-federalismilla, globalismilla, arvoliberaaliudella ja viherhörhöilyllä? Olisiko se jokin 10 prossan puolue tai 5-10 prossan välillä tai RKP:n ja kristillisten kokoinen eli 3-5 prossaa?
Tässä alkaa toivoa ennenaikaisia eduskuntavaaleja mahdollisimman pian, ensi vuonna tai parin vuoden päästä kunnallisvaalien aikaan. Jos hallitus on eripurainen, se voi jumittaa päätöksentekoa. Jokin puolue voi lähteä hallituksesta jos pää leviää. Esim. Kepun tai vihreiden lähtö johtaisi enemmistöaseman menetykseen.
Pistääkö EU-puheenjohtajuus lisää vettä hulluuden myllyyn vai toimiiko se jotekin hillitsevällä tavalla? Jokin vaikutus on sillä jos europarlamenttiin saadaan paljon kansallismielisiä meppejä. Samoin sillä jos on enemmän nuivia tai nuivistuneita jäsenmaita. Miten muuten on, mahtaisiko EU-puheenjohtajuuden aikana olla jopa rajavalvonta voimassa kun Suomessa on useita ministeri- ja virkamieskokouksia? Onnistuttiin se rajavalvonta pitämään silloin kun Trump ja Putin kävivät Suomessa. Olisi jännä nähdä kun nuivien maiden sekä Italian, Itävallan ja Tanskan ministerit jauhottavat Suomen hillopurkkihallituksen ministereitä.
Onko Junes jauhottanut Ykän asuinkunnan? Siis onko Juneksen vaalijuliste laitettu vaalitelineelle? Kuopio on jauhotettu kun Juneksen juliste näkyi torin vierellä olevalla telineellä. Junes ja Tiina seikkailevat vaalikiertueella ja lähettävät niistä livelähetyksiä. Mahtaako Savoon asti päästä, en ole vielä huomannut heidän sanoneen siitä.
VastaaPoistaTervehdys, vieras.
VastaaPoistaViesti1: Kalastusvertaus on kuvainnollinen. Pitäisi keksiä kirjaimelliset keinot. Tuossa viestissäsi on paljon spekulointia. On mahdotonta sanoa kuinka käy. Itse puolueena kokoomus tietysti ajattelee niin kuin muutkin järjestelmäpuolueet että perussuomalaiset ovat poliittinen häiriötila josta pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti eroon.
Viesti2: Me asutaan sen verran syrjässä että vaikka kylällä on se vaalimainosteline niin siinä ei ole vielä ensimmäistäkään julistetta.