Eli
esimerkki otsikkouutisoinnista
Niin kuin lukija hyvin tietää ylläpitää valtamedia
propagandaansa erityisesti otsikkouutisoinnilla. Eli tehdään tietynlainen
otsikko ja tiedetään että hyvin moni ihminen muodostaa asiasta mielikuvan jo
pelkän otsikon perusteella eikä sitten lue pidemmälle. Varsinaisessa tekstissä
voi sitten olla hyvinkin erilaista asiaa kuin mitä otsikko lupasi. Jopa otsikon
vastaista. Mainio vakikommentoija Strix Senex lähetti hotellin respaan hyvän
esimerkin otsikkouutisoinnista. Eli Yle uutisoi omasta luotettavuudestaan
komealla otsikolla:
Eurooppalaisten mediatalojen
vertailu: Yle nousi luotettavuudessa ykköseksi.
Komealta kuulostaa. Luottamus on kuin Moskovassa
Pravdaan ja Neuvosto-Virossa Rahva Hääliin. Ainakin virallisesti. Ja virallisuudenhan määrittelee Yle. Kun juttua sitten hieman luki eteenpäin
niin kävikin ilmi että kyseessä ei ollutkaan mikään kattava eurooppalaisten
mediatalojen vertailu vaan mukana olikin vain kahdeksan eurooppalaista yleisradioyhtiötä.
Lisäksi kirjoituksen kommenttiosiossa esitettiin hieman ikäviä tarkentavia
kysymyksiä jonka jälkeen Ylen oli pakko pistää jutun loppuun lisäys:
Korjaus
10.9.2019 klo 16:06 ja tarkennus 11.9.2019 klo 8.03: Jutussa luki alun perin,
että Yle on yksi tutkimuksen tilaajista. Kohta on korjattu seuraavaan
muotoon: Yle on tutkimuksen tilaaja. Lisäksi on lisätty tieto, että
tutkimuksen ovat rahoittaneet Yle ja PBI-yhteisö.
Alleviivaukset omia. Eli tutkimuksen
tilasikin vain Yle. Mistä tietysti voi tehdä tiettyjä johtopäätöksiä, mm. kenen
leipää syöt sen lauluja laulat. Ja voi myös kysyä miksi se jätti varsin
olennaisen asian aluksi kertomatta. Joka tapauksessa jutussa oli kohta joka
kertoo hyvin Ylen näennäispuolueettomasta mutta itse asiassa varsin härskistä
linjasta. Eli:
-
Teemme luotettavan uutisoinnin puolesta päivittäin töitä ja siksi tulos on
hieno. Tavoitamme hyvin kaikki suomalaiset riippumatta heidän
yhteiskunnallisista näkemyksistään, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan
vastaava toimittaja Jouko Jokinen sanoo
Ylen tiedotteessa.
Ja joo. Kyllähän tämä pitää paikkansa.
Totta kai Yle tavoittaa kaikki suomalaiset riippumatta heidän yhteiskunnallisista
näkemyksistään. Olisi vaan ollut rehellistä sanoa että Yle tavoittaa kaikki
suomalaiset välittämättä heidän yhteiskunnallisista
näkemyksistään koska se tarjoaa vain yhtä yhteiskunnallista näkemystä.
Mutta Ylehän noudattaa pilkuntarkasti nykyisiä
journalistin ohjeita eli:
Hyvä
journalistinen tapa perustuu jokaisen oikeuteen vastaanottaa tietoja ja
mielipiteitä.
Niin. Oikeus vastaanottaa. Ne vanhat (ja nykyisin vanhentuneet) journalistin ohjeethan menivät hieman toisin eli:
Hyvän
journalistisen tavan perustana on kansalaisen oikeus saada oikeita ja yleisesti
merkittäviä tietoja, joiden avulla he voivat muodostaa mahdollisimman
totuudenmukaisen kuvan ympäristöstään.
Noilla kahdella ohjeella on äärimmäisen
suuri ero ja nykymuotoisia ohjeita käytettiin myös eräissä maissa jotka olivat
tunnettuja monista asioista mutta eivät varsinaisesti sananvapaudestaan eikä
muistakaan turhista vapauksista. Sielläkin ihmisillä oli oikeus vastaanottaa
tietoja ja mielipiteitä.
Niin kuin Suomessa nykyisin.
Niin kuin Suomessa nykyisin.
Ilmeisesti niin sanottu "valtavirta-ajattelu" on olemassa, ja ikävä kyllä sen olemassaolo taitaa olla suoraa seurausta itse inhimillisen kielen luonteesta. Kielen alkuperäinen tehtävä on sosiaalisen yhteyden ja eheyden ylläpitäminen, ja siksi kieleen kehittyy kiinteiksi sementoituneita käsitteitä ja niiden institutionaalisia käyttötapoja. Viime vuosisadan siteeratuin tiedonfilosofi Wittgenstein samaisti kielen ja ajattelun -- ja yhdisti nämä myös olemukselliseksi osaksi "elämänmuotoa" -- ja hän puhui tietynlaisesta ajattelun tarvitsemasta taustasta, "varmuudesta", jonka pohjalta vasta kaikki kritiikkikin mahdollistuu.
VastaaPoistaHuomattava on, että vaikka "valtavirta-ajattelu" onkin aina väistämättä olemassa, se ei kuitenkaan ole ollenkaan sama asia kuin "totuus". Itse asiassa historia on kavalkadi esimerkkejä siitä miten täydellisesti eri aikoina vallinnut yleinen ajattelu voi olla väärässä. Ihan yhtä hyvin aikalaisten hellimät valtavirta-ajatukset voivat muodostaa eräänlaisen Suuren Yhteisen Valheen kuin olla edes joltain osin "totta". Traagista tietysti on, että tätä suurta valhetta vahvistavat "tiedot" ja näkemykset koetaan aikalaistasolla totuuksina.
Siitä, että meillä on taipumus tunnustaa Yhteistä Valhetta pitäisi tietysti seurata se, että tositietoa pitäisi metsästää nimenomaan kriittisen asenteen kautta. Ei ole mahdollista tuottaa tositietoa vahvistamalla -- "todistelemalla oikeiksi" -- vallitsevia käsityksiä, vaan nimenomaan kritisoimalla -- koettelemalla -- niitä.
Tämä popperilainen totuus -- vain kyseenalaistamalla, kritiikillä, "falsifioimalla", luodaan uutta tietoa -- on nyt kokonaan hukassa yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun osallistuvilta ihmistieteilijöiltä, ja erityisesti se on hukassa journalisteilta, joille nykyisin näyttää riittävän pelkkä oman naaman narsistinen paistatteleminen kolumnin potretissa tai kuvaruudussa. Erityisesti "valtalehdistö" on totaaliesti harhassa varjellessaan "Yhteistä Valhetta" ja vältellessään määrätietoisesti esimerkiksi "maahanmuuttokritiikkiä".
Minä odottelen sitä, että niin Hesari kuin YLE:kin ryhdistäytyvät ja alkavat suhtautua "maahanmuuttoon" ja "monikulttuurisuuteen" terveen kriittisesti. Nythän mennään ihan päinvastaiseen suuntaan -- kohta kaikki kriittisyys kriminalisoidaan "vihapuheena". Se on mahdollista, koska aika harva taitaa tajuta miten pahalla tolalla tiedollisesti orientoituva ajattelu jo nyt vallitsevan tunnustuksellisuuden puristuksessa on.
Poliittinen satiirikin on lopetettu jostain syystä, vaikka sille olisi ollut tilausta varsinkin Sipilän hallituksen aikaan enemmän kuin koskaan. Onhan politiikka itse jo niin paljon satiiria että paha on panna paremmaksi näyttelemällä.
VastaaPoistaTaitaa olla saman think tankin tuotteistoa:
VastaaPoistahttps://mvlehti.net/2019/09/06/paivan-mietelause-taponen-selventaa-poliisin-strategiaa/
Lukekaapa tarkkaan polliisin twitteri. Ajatuksen kanssa.
Epäilin hetken Kaarisateen tarjonneen iskusanat julkaistaviksi taposen riveille, koska itse ei hän voi (bannattu?)
Niin, oikeus vastaanottaa tietoja. Lähetin-vastaanotin parissa on Ylen versiossa vain se vastaanotin.
VastaaPoistaSananvapausmaissa on vapaus vastaanottaa ja vapaus lähettää ilman, että lähettäjä istuu. Siis vankilassa.
Jos YLE olisi luotettava media ei sen tarvitsisi sitä alvariinsa vakuutella. Mutta kun ei ole ei.
VastaaPoistaValtaosa toimittajista on erittäin laajalti perehtyneitä, älykkäitä ja hyviä keskustelijoita. Valitettavasti heidän tarmonsa menee oman poliittisen agendan edistämiseen. Harva viitsii lähteä heitä julkisesti omalla nimellään haastamaan, koska toimittajat käyttävät vastustajiinsa erittäin voimakasta asetta eli julkista häpäisyä. Ei normi ihminen tarvitse julkisuutta, joten hänellä pitäisi olla oikeus toimia anonyymisti. Jatkuvasti saamme lukea uutisia tai mielipidepalstalta, että haastateltavan henkilöllisyys on muutettu tämän suojaamiseksi.
VastaaPoistaSuomessa ei ole enää yhtään mediaa, jonka toimittajat avoimesti haastaisivat nyky-Suomen poliittisen ideologian, joka perustuu Mussolinin luomaan fascismiin. Jos joku niin tekee, saa huomata tulleensa varoitetuksi ja sitten irtisanotuksi. Kukaan itseään kunnioittava toimittaja ei voi työskennellä Ylellä, jos hänellä on oikeistolainen maailmankuva. Yle ei ole tiedonvälittäjä vaan tiedonantaja JSN:n ohjeiden mukaisesti.
Yle. Tuon een voisi jättää kokonaan pois ja Yle olisi Yl (Yhtenäinen linja) ja tuo yhtenäinen linja on kuten tiedetään, vihreään vivahtava vasemmistolainen sellainen ja historiasta ja nykyisyydestä oppineena me ymmärrämme (osa meistä) että yhtenäinen linja yhteiskunnassa tarkoittaa diktatuuria. Aatulla oli yhtenäinen germaaninen linja ja seuraukset olivat tuhoisia kansalle ja Josefin yhtenäiselle linjalle kävi myös kalpaten ja Kimin yhtenäinen linja on saanut aikaan ainakin sen että ylipaino kansan keskuudessa on erittäin harvinaista. Kun Yle vielä hieman kiristää otettaan (mahdollisten uusien majesteettilakien kautta) niin yhtenäinen vihreään vivahtava vasemmistolainen linja takaa jokaiselle oikeuden ottaa vastaan tietoja ja mielipiteitä, vastaansanomatta.
VastaaPoistaHyvänen aika, toki yle jatkaa tasapuolisella linjallaan. 70-luvulla yle kehui tasapuolisesti CCCP:a ja haukkui USA:a. Nyt yle tasapuolisesti kehuu vihreitä ja haukkuu PS:a.
VastaaPoistaVielä kun saisi Naapurivartin takaisin, olis kiva kuulla kivoista rummutteluista ja mahtavista kokkailuhetkistä Malmö:ssä ja Rinkeby:ssä.
Pyssymies
Lemminkäinen sanoi: vasemmistolainen linja takaa jokaiselle oikeuden ottaa vastaan tietoja ja mielipiteitä, vastaansanomatta. Vaan entäpä tilanne: Jos ei ollenkaan ota näitä p-puheita vastaan?
VastaaPoistaHuru-ukko
Tervehdys Seppo Oikkoselle, Ano1:lle, Veijo Hoikalle, Matille, Ano2:lle, Kumitontulle, Lemminkäiselle, Pyssymiehelle ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaSeppo: Olet oikeassa. Pistää vaan miettimään että kuinka suuri osa ”Yhteisen Valheen” julistajista uskoo julistamaansa ihan oikeasti ja kuinka moni puolestaan toistaa sitä kun mieltää, että on pakko?
Ano1: Hjuu, totalitarismihan vihaa huumoria.
Veijo: Taposestakin tulee mieleen kysymys että uskooko hän asiaansa vai toistaako ajatuksettomana virkamiehenä sitä mitä vaaditaan.
Matti: Juuri näin. Siksi meillä on vaan nämä omat ”Radio Jerevanit”. Niin kuin aikanaan Rauhanvaltiossakin.
Ano2: Jep. Hyvä tuote käy kaupaksi ilman pakkosyöttämistäkin.
Kumitonttu: Kyllä. Suomessa on käytössä häpeärangaistus niin kuin kulttuurivallankumouksen Kiinassa. Ja Ylen tyyli ”keskustella” on keskeyttämistä ja päällerääkymistä. Anonymiteetti on elintärkeä. Harva ihminen uskaltaa ottaa sen riskin mitä avautuminen omalla nimellään tuottaa.
Lemminkäinen: Tuo ”YL – Yhtenäinen Linja” on muuten terminä enemmän kuin osuva.
Pyssymies: Hitto joo, miksi Yle ei ota takaisin ohjelmia ”Näin naapurissa” ja ”Naapurineljännes”. Suunta vaan olisi toinen kuin Kekkoslovakiassa.
Huru-ukko: Emmehän me voiman pimeällä puolella otakaan. Siksi valtamedia vihaa katkerasti vaihtoehtomediaa ja pyrkii yhdessä valtiovallan kanssa hiljentämään sen (tapaus MV-Lehti).
Oli muuten aika hyvä veto "vastuullista journalismia" edustavalta medialta julkaista hiljattain artikkeli WTC-tornien kanssa "seurustelevasta" suomalaisesta Annesta. "Suhde" alkoi vasta tornien luhistumisen jälkeen, mutta silti Anne kokee saavansa niiltä henkistä vastarakkautta ja että hänellä on niiden kanssa intiimejä hetkiä säännöllisesti (mitä vattua se sitten tarkoittaakaan). Jumalauta mitä huutista! Koko artikkeli täyttä Pahkasikaa alusta loppuun.
VastaaPoistaVeijo: Taposestakin tulee mieleen kysymys että uskooko hän asiaansa vai toistaako ajatuksettomana virkamiehenä sitä mitä vaaditaan.
VastaaPoistaNäin vastasi Yrjö Veijon kommenttiin. Sanoisin kyseisen häiskän kohdalla sekä että. Uskoo aisaansa ja toistaa virkamiehenä mitä vaaditaan. Kuten muukin polpon johto.
Huru-ukko
Tervehdys Nimimerkittömälle ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaNimimerkitön: Joo, luin tuon jutun. Samanlainen oli aikaisemmin eli naisella on ”objektiseksuaalinen” suhde giljotiiniin:
https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksiartikkelit/a/201801092200656051
Saahan näitä olla, ei siinä mitään. Mutta valtamedia nostaa nämä jotenkin esimerkiksi ajatuksella että tämäkin on normaalia. Ei tuo ole normaalia. Missähän vaiheessa valtamedia alkaa julistaa että normaali heteroseksuaalisuus on epänormaalia?
Huru-ukko: Voisiko olla, että Taposelle itse virka, sen asemat ja vaatimukset ovat eräänlainen uskonnon korvike? Asia, jolla oma ego rakennetaan?
Alkaahan tuo YLE:n toiminta saada jo naurettavia piirteitä (tai eihän tämä ole ensimmäinen kerta) jos tilaillaan veronmaksajien rahoilla itseään kehuvia "tutkimuksia".
VastaaPoistaEihän edes diktatuureissa tehdä moista, "hei jätkät saatte fyffee kun teette tutkimuksen jonka lopputulos on, että me ollaan parhaita kaikessa,ihan kaikessa".
Kuvitteleeko YLE, että tuo menee läpi vai ollaanko jo niin syvällä dystopian ja parodian rajalla, että ne mulkut eivät enää edes välitä?
Eräs havainto tämän päivän uutisoinnista. Kaikissa verkkolehdissä noteerattiin kepun uuden eloveenatytön linjaton "linjapuhe" ja siitä varsinkin nuivahko suhtautuminen hylsyn saaneisiin läpsyttelijöihin.
VastaaPoistaYLE leikkasi kyseisen kohdan kokonaan pois omasta uutisoinnistaan.
Kuvitteleeko YLE, että kansa ei saa tietoa muualta vai oliko kyseessä vihervasemmistolaisen päätoimittajan itkupotkuraivari ja henkilökohtainen valinta yrittää muokata taas mielipiteitä?
Olenpas ammoin suorittanut universtaalla tilastomatikan kurssin - joo, mulla on outoja harrasteita - mutta ylen tapaista otosta ja läpimätää käsittelyä ei kyllä esitetty edes liioitellun surkeana esimerkkinä.
VastaaPoistaHieman samanlaisen tutkimuksen tein kumminkin, pakkasta kun oli 28 astetta ja kello oli 2.55 paluumatkalta naapurikylän ravintelista. Niin kysyin onko lada paras auto ikinä ja tyylikäs & laadukas vai niin surkea kapistus, että jatkuu matka mieluummin kävellen keskellä korpea. Äänin 4-0 lada julistettiin parhaaksi autoksi ikinä. Itse en tietenkään osallistunut. Tulos oli mielestäni merkitsevä ja otos ihan riittävä. Saisinkohan lisätienestejä asiantuntijana toimimisesta yleltä, osaamista on.
500 M€:n potista luulisi piisaavan jaettavaa...
Olis mulla ohjelmaideakin, naapurivartin lisäksi. Taannoi oli tämä tanssii tätien kanssa, jossa poliitikot keräs julkisuutta. Niin poliitikothan voi osallistua uudenlaisen formaattiin, josta ainakin kansa tykkäis. Tanssii köyden päässä. Ylen agitaattoritkin sais osallistua.
Pyssymies
Tervehdys, Joppos123: Väittäisin, että ne mulkut eivät edes välitä. Sillä ne tietävät että rahoitus on täysin varma eikä ainoa oppositiopuolue perussuomalaiset mahda asialle mitään.
VastaaPoistaPäivän uutisoinnista voidaan havaita myös sellainen seikka että ruotsalaisen proffan perverssi ja mieletön esitys kannibalismista ilmaston pelastamiseksi ei ole saanut paikallisessa MSM:ssä (Main Streem Media) minkäänlaista tuomitsevaa uutisointia. Ollaan vain oltu noin niinkuin uteliaan positiivisella kannalla sillä onhan kyseessä uskonlahko nimeltään ilmastonmuutos uskovaiset ja tällöin täysin mielettömätkin ideat ovat miettimisen arvoisia jahka maailma vain pelstuu.
VastaaPoistaJa mistäs muualta tällainen järjetön idea tulee kuin Ruotsista. Mahtoiko kukaan yllättyä. Maassa jota mielenvikaiset johtavat ja kansa on muuttunut zombeiksi, ei tämäntyyppiset ulostulot edes kunnolla nostata kulmakarvoja.
Vaan ylenanto lähestyy perussuomalaisia ainakin ajatuksen tasolla. Kopioi jopa persujen vaalisloganin: Sitä saa mitä tilaa:)
VastaaPoistaHuru-ukko
Tervehdys Pyssymiehelle, Beckerille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPyssymies: Meni näemmä kommentit ristiin. Mullakin on suhteellisen vilkas mielikuvitus ja omaisin eräitäkin ohjelmaideoita mutta ne tuskin Yleä miellyttäisivät. Näin äkkiseltään tuli mieleen tämä ”Nyt roolipelaamaan!”
http://yrjoperskeles.blogspot.com/2016/05/nyt-roolipelaamaan.html
Becker: Ei ole saanut niin mutta missä vaiheessa saa. Ehkä valtamedia tajuaa että toi on liian paksua mutta eihän se sitä suinkaan tuomitse. Sehän saattaisi saada ihmisille vääriä johtopäätöksiä ilmastohysterian suhteen.
Huru-ukko: Olisko sulla linkkiä heittää tuohon?
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006236469.html?fbclid=IwAR1Qi0I65VsOuQTNT0QbC8B0l8bV4T2wKjBPxhvDaf8z1ajXsPlAyA0Gi7Q
VastaaPoistaVarsinaisesti ei liity Yleen, mutta kyllä yhteen blogi-isännän sydäntä lähellä olevista aiheista kuitenkin. Sanoisin että varsin tervejärkisen ja suoran oloista puhetta kyseiseltä rehtorilta. Kannattaa tutustua myös kommenttiosioon.
Tervehdys, Ano. Ihan asiallisen oloinen rehtori. Tosin minä kannattaisin kovempia keinoja eli kiusaajien siirtämistä laitoksiin. Nykyisin tilanne on se, että kiusattavia otetaan huostaan ja sijoitetaan laitoksiin. Ja on tosi – niin kuin jutussa mainittiin – että kun lakimiehet ovat päässeet kikkailemaan asioissa niin kaikki lautamiesjärki on unohtunut.
VastaaPoistaYlen tomitusjohtajalle Merja Ylä-Anttilalle maksetaan melko korkeaa palkkaa.
VastaaPoistaEi ole sen arvoista. Oliko jotain yli 300 000? Riittäis 60 000.
Luotettava uutisointi, niin varmasti. Ovat erään asian puolesta se on huomattu.
Ylessä on hyvää jokin sarja mitä muu mainos kanava näytä.
Ei tarvitsi näin suurta 500 miljoonaa liian suuri summa.
No tuollahan se sun blogitekstissä sanotaan et tässä paras media tutkimuksessa jossa yle muka on paras tai jotain, niin tilaaja oli yle itse. Eli sitä saa mitä tilaa.
VastaaPoistaHuru-ukko
Yritän uudelleen.
VastaaPoistaLinkissäni tapo tviittaa (https://mvlehti.net/2019/09/06/paivan-mietelause-taponen-selventaa-poliisin-strategiaa/):
"Poliisin tehtävä on selvittää totuus ja tuoda se esiin vaarantamatta oikeuden toteutumista."
Eli poliisi selvittää poliisin näkemyksen totuudesta, minkä jälkeen poliisin velvollisuutena on tuoda se esiin niin, että oikeus ei vaarantuisi. Painotus osuudella tuoda se esiin niin, että poliisin esiin tuoma totuus on yhdenmukainen arvopohjaan perustuvan oikeuden oikean päätöksen kanssa . Siis esim. vihapuhepoliisin esiin tuoman totuuden on oltava yhteneväinen vihapuhetuomioistuimen oikean päätöksen kanssa. Ja poliisinhan on tiedettävä oikeuden tekemä päätös etukäteen voidakseen tuoda totuuden oikeudenmukaisesti esiin.
"Toisaalta poliisi tuo faktaa pöytään myös silloin, kun vastakkainasettelua lietsotaan vihalla ja valheilla."
Eli poliisi tuo faktaa pöytään myös silloin, kun vastapuoli poliisin mukaan lietsoo vihalla ja valheella vastakkainasettelua poliisin "totuutta" vastaan. Vihaa ja valhetta lietsovat ______ (täytä itse puuttuva kohta). Mihin viitta sana "Toisaalta"?
"Tämä on keskeinen strateginen valinta".
Siis mikä? No ehkä juuri tuo yllä oleva tulkintani poliisin toiminnasta. No ehkä Aarnio kuitenkin osaisi selittää asian paremmin.
Tervehdys Anolle, Huru-ukolle ja Veijo Hoikalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Jep.
Huru-ukko: No hitto, noinhan se oli. Pitkät piuhat, nääs…
Veijo: Olen tulkinnastasi samaa mieltä. On muuten varsin pelottavaa että poliisi selvittää ”totuutta” sillä ”totuus” vaihtelee poliittisen ideologian mukaisesti.
Ylempänä kun mainittiin Sastamalan kurirehtori ja hänen metodinsa kiusaamiseksi vähätellyn kouluterrorin kitkemiseksi, minulla tökkäsi silmään todella pahasti kaksi rehtorin lausumaa:
VastaaPoista"Ratkaisu ei hänen mukaansa vaadi rakettitiedettä. Perinpohjainen keskustelu, sovittelu ja anteeksipyyntö kantavat pitkälle. Tarvittaessa perheet kutsutaan sovitteluihin mukaan" ja
"Osa lapsista ei ymmärrä, mikä on kiusaamista, tai mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Se vaatii opettamista, kasvattamista ja seuraamista."
Tuo ensimmäinen lausehan on tuttua KiVaKoulu -sössötystä, ja rehtori myöntää sen itsekin:
istutetaan "kiusaaja", eli uhriinsa nähden ylivoimainen väkivallantekijä selvästi heikompaa uhriaan vastatusten selittämään, miksi kiusaa. Kiusii, kiusoittelee; hassuahan se, on he he..
Sitten uhria vaaditaan selittämään miksi hänellä on nniin huono huumorintaju, ettei ymmärrä kiusimisen hauskuutta.
Lopulta pyydetään anteeksi (eli terrorisoija naurahtaa: "No jos olen jotain tehnyt, niin sori siitä") ja uhrin on annettava anteeksi.
Tämän jälkeen kouluterrori onkin vähentynyt, koska uhri ei enää ilmoita sitä. Hänelle tehtiin selväksi, mitä siitä seuraa, eli koulun puolelta ei mitään, mutta terrori jatkuu entistä raaempana, ja siitä on turha enää valittaa.
Toinen lause, ettei terrorisoija muka ymmärrä mitä tekee, on puhdasta haistapaskaa.
Kyllä ne saatanat tajuavat vähän helvetin hvyin ja siksi ne perkeleet tekevät sitä!
Heillä on hyvä mieli sitten, kun uhreilla on paha mieli, ja sen saavutttamiseksi työnnetään pää WC-pöntöön ellei hakkaaminen ja potkiminen riitä.
Sen jälkeen pitäisi sitten istua vertaissovitteluun, joka päättyy anteeksipyyntöön. Voi jumalauta, sanon minä!
Jos tuossa touhussa on mukana joku, joka oikeasti ei tajua mitä tekee, on kyseessä kehitysvammainen ja heidän paikkansa on oman toimialansa laitoksissa.
Todellisuudessa kouluterrorin johtajat ja heidän perskärpästelevä hovinsa ovat häiriintyneitä paskapääpentuja, joista kasvaa paskapäisiä aikuisia. Heille on vain yksi käsittely:
yhteiskunnasta sulkeminen.
Että anteeksi nyt vaan, mutta minä en nähnyt tuon "kurirehtorin" puheenvuorossa todellakaan mitään ratkaisua, päinvastoin.
Toivottavasti Ykä olet saanut taas viime päivien viikkojen koulukiusaamista koskevista uutisoinneista jotain materiaalia muhimaan. Olisi kyllä mukava jos tulisi joskus lähikuukausina taas pitkäkin peruskouluaiheinen kirjoitus tänne blogiisi.
VastaaPoistaTervehdys Qroquius Kadille ja Anolle & kiitos kommenteistanne. Olen kommentoinut näihin asioihin useamman kerran. Mutta eihän se mitään mihinkään vaikuta. Tärkeintä on pitää yllä kulisseja. Mitään ei tehdä millekään ja koulu on psykopaattien valtakuntaa.
VastaaPoistahttp://yrjoperskeles.blogspot.com/2007/10/koulun-ja-kiusaamisen-kaksi-eri.html
http://yrjoperskeles.blogspot.com/2015/03/kaksi-tarinaa-kiusaamisesta.html
Muut oppilaat ovat passiiviisia, kiusaajan puolella tai kiusatun puolella. Tuo kolmas joukko on pienin.
VastaaPoistaMinä olin koko kouluaikani luokan pojista toiseksi pienin. Osasin läksyni ja verbaalisesti lahjakkaana* kommentoin tolloimmilleni aika terävästi. Lisäksi olin niinkin ilkeä, että olin kiusattujen puolella. Itsestään selvä kohde kiusaajille.
Jokainen roikale kokeili kiusaamistani, kerran. Tyhmimmät toisen, kolmatta kertaa ei tullut kokeilleeksi kuin yksi. Kerran tuo kolmannen kerran kokeilija tuli ravintelissa puheilleni ja kiitti saamastaan selkäsaunasta. Olin kuulemma pelastanut pahemmalta, oli alkanut tyypille tulla mieleen, että en ole ainoa kovempi tyyppi. Voi tulla vastaan yhtä kova mutta isompi, laki esimerkiksi. Se tyyppi oli kouluaikana minua pään mitan pidempi ja painoi noin 1½ kertaa minun painoni. En lyönyt, enkä potkaissut, väänsin ja käytin häijyjä lukkoja. Jos joku katseli, poikain paniskelua. Ei mitään vakavaa.
Olin päässyt / joutunut tatamille 7 vuoden kypsässä iässä. Eno, kansallisen tason kreikkalaisroomalainen oli opettanut painia 3:n vanhasta. 10 vuoden iässä aloin opiskella sotataitoa. Pieni, voimakas - puristusote sai aikuisenkin ähkimään kivusta, motoriikka hyvin hallussa, osasi outoja asioita ja älykäs / häijy ja kekseliäs. Ja kuuluin tuohon kiusaajia vastustavaan pikku vähemmistöön. Tunsin monia kiusaajia ja suurin osa oli / on kusipäitä ja tyhmähköjä. Seassa on toki pilalle lellittyjä "herrain kakaroita" - psykopaatteja joita vanhempi psykopaatti tukee. "Heh heh, pojat on poikia".
Päivittely ei auta. Turpaaveto auttaa.
Osa näistä sankareista väisti vielä nelikymppisinäkin tien toiselle puolelle, jos tuli kylillä vastaan. Konstini ei toki ole yleispätevä, kuulun tosi pieneen vähemmistöön liikunnallisilta lahjoiltani. Mutta: Päivittely ei auta. Turpaaveto auttaa.
*Tyhmä kollegani valitti mokailtuaan toistuvasti ja kuunneltuaan aiheellisia kuittejani pomolle asiasta. Pomo lausui: Ei Pyssymies vittuile, Pyssymies on vaan verbaalisesti lahjakas.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Hyvä että kohdallasi oli näin. Mutta ymmärtänet että suurimmalla osalla rääkätyistä ei ole tuohon kykyä eikä mahdollisuutta.
VastaaPoistaHaha, LOL ja ROTFLMAO. Tällä puolen lahden public service väittää näin:
VastaaPoista"Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet."
ja
"Det här är en analys
Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa skeenden”."
Ruhahahaa.
Että juu, totuuden torvina ja silleen... Muistaakseni SVT:n (ja radion yhteinen?) vuosibudjetti on noin 8 miljardia kruunua, se revitään ihmisten tekemästä työstä - veroista. Ja tulos on lähinnä silkkaa valtion propagandaa sekä mössöviihdettä kuten Melodifestivalen, "Nedsläckt land" (sähköt poikki -koe). Laatukamaa, eiksje.
"Mutta ymmärtänet että suurimmalla osalla rääkätyistä ei ole tuohon kykyä eikä mahdollisuutta." - Kyllä, geeneihini en ole voinut vaikuttaa. Mutta olen ihan ite treenannut. Olen puuttunut, näkyvästi ja korkealla profiililla ja vaivihkaa, kiusaamisiin. Kuisattu ei aina ole tiennyt miksi kingi lakkasi vainoamasta. Hovin keräämistä ei ole harrastanut, sain siitä hovista yhdessä lukukaudessa tarpeekseni.
VastaaPoistaKaksi opetusta, vie vekarasi jonkun liikunnallisen harrastuksen pariin. Itsepuolustukseen sopiva laji hyvin suotava: Aikido, judo, paini, karate, taekwondo, jiu jitsu, wushu, krav maga... Kunto, kehon hallinta, voima ja itsekuri kasvaa. Toisin kuin joskus luullaan valmentaja, mestari, sensei, sifu näkee ja havaitsee pahoin aiken treenaavat. Nämä karsitaan pois tai palautetaan järjestykseen. Tavalla tai toisella. Itsevarma, vahva - henkisesti vahva, lapsi ei kiusaa muita. Eikä salli kiusaamista.
Tuosta listastani nyrkkeily puuttuu, lajissa, seurassamme tai harrastajissa on jotain vialla. Liikaa yksittäistapauksia. Otokseni on toki pieni ja olen epäluuloinen, ehkä. Tunnen toki tolkullisia nyrkkeilijöitä useita, niin kuin muitakin kamppailu-urheilijoita ja urheilijoita.
Toinen opetus: hymistely, muualle katselu ja vähättely ei lopeta kiusaamista. Kiusaajalle pitää tulla seurauksia, ikäviä sellaisia tai hoitoon ohjausta.
Ennen oli homma helpompaa, kansakoulussa miesopet veti häiriköitä remelillä persuksille, yhteiskoulussa tuli jälki-istuntoa, käytösnumeron alennusta ja tarvittaessa erotettiin koulusta, määräajaksi tai kokonaan. Rehtori erotti, nips naps. vanhemmillekin saattoi koitua seuraamuksia, jos ipana haluttiin kouluttaa edessä uuden paikkakunnan haasteet. Kullanmurusen puuhat saattoivat saada työantajankin ottamaan asian puheeksi: " Vaikka onhan se ikävä juttu puhua tämmösistä näin viimeisenä työpäivänä..."
Nyt ei voi erottaa häirikköä, eikä sen vanhempia. Seuraamusten pitäisi tulla kumminkin kiusaajalle, ei kiusatulle.
Pyssymies
Tervehdys Gruvmor-Maria Olsdotterille ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaGruvmor-Maria: Älä huoli. Meidän nilkit painaa perässä. Ja kansalaisten selkänahasta se revitään täälläkin.
Pyssymies: Seuraamusten pitäisi tulla todellakin kiusaajalle. Tosin termi ”kiusaaja” on aivan liian mieto. Kouluterroristi olisi osuvampi.
Kamppailulajiosaamisen hankkimisessa ja sen käyttämisessä on kaksi pientä ongelmaa:
VastaaPoistajos asuu Tuppukylässä, jossa on vain yleisurheiluseura ja suurinumeroisessa divarissa rämpivä jääkiekkoseura (jonka jäsenet ovat juuri ne pahimmat väkivaltaroistot) ja lähin kamppailuseura on kymmenien kilometrien päässä, tulee lievää suurempia hankaluuksia treenata kamppailuosaamista.
Toiseksi se fyysinen itsepuolustus ei todellakaan ole oikotie onneen. Tästä on kotimainen ennakkotapaus, en tosin muista missä päin:
peruskoulussa oli poika, joka oli valikoitu paskapäiden uhriksi. Hän kykeni pitämään puolensa fyysisesti jopa porukkaa vastaan, mutta paskapäät keksivät uuden ulottuvuuden:
ensin kävivät porukalla päälle, ja alettuaan saada turpaan juoksivat parkumaan "Öpettäjä öpettäjä öpettäjä tuo löi tuo löi tuo löi!"
Ja opettajahan tuli kuuliaisesti rätkyttämään tälle itseään puolustaneelle pojalle, vaikka tiesi aivan hyvin kupletin juonen.
Jos tällainen tapaus on tarpeeksi heikoilla sosiaalisesti, löytää hän hyvin pian itsensä huostaanotettuna lastensuojelulaitoksesta, jossa häneen suhtaudutaan väkivaltaöykkärinä: sellaisenahan hänet oli koulun tekemässä lasu-ilmoituksessa esitetty.
Kaikilla ei ole yhtä paljon valinnan varaa. Joillakin ei lainkaan.
Tervehdys, Qroquius Kad. Olet oikeassa. Minulla on henkilökohtaisessa elämässäni kokemuksia mainitsemistasi tapauksista. Ja työni puolesta osaan sanoa, että kiusattu (terrorisoitu) on paljon helpompaa ottaa huostaan kuin se terroristi. Ongelma lakaistaan maton alle eli laitokseen.
VastaaPoistaad QK: totta jos kylässä on vain korkeushyppelijöitä ja jääkendokoita pitää asian eteen nähdä vaivaa. Meillä oli urheiluseurassa painijoita - mm. enoni ja yleisurheilijoita, nyrkkeilijöitä ja hiihtäjiä, suunistajia. Ja voimalajien harrastajia - kunnon punttisali. Vähän aikaa pari aktivistia veti judoa aloittelijoille. Naapurikylässä oli innokas karateka, nyt taitaa olla jo lopettanut. Veti pikkuseuraa vuosikausia. Ja kaukana etelärannikon syrjäseuduilla pieni joukko sotataidon harastajia joiden mestarin huomion tulin herättäneeksi, vieraili vihjeestä karateseuran harjoituksia kummastelemassa. Ja tulin kutsutuksi. Kerran viikossa kolme tuntia bussissa syrjäseudulle ja sama takas. Harjoitteet viikoksi mukaan. Into ja tahto omasta takaa.
VastaaPoistaPsykologi testasi ammoin kun hain yhteen hommeliin ja lopuksi arveli minun olevan sopiva hommaan. Älykäs, lievä asburgeri tai ainakin poikkeukksellisen itsepäinen ja keskittyvä tyyppi. Lady of the House vahvistaa: "Ajoittain hullu monomaanikko, opettelee C++ - kielen kolmessa kuukaudessa. 16 / 7 tahdilla." Opiskelin siis uuden ammatin laman takia, nopeasti. Kolmas ammatti vuorossa nyt. Olen ollut onnekas harrastuspaikkojen suhteen mutta tahtoakin on ollut. Missä tahto, siellä tie.
Kuljeta naapurikaupunkiin ipanaa vuosi aikidoon / judoon /krav magaan, käytä 100 tuntia matkoihin. Suoja ipanalle 90% kiusaajista. Sarjalippu bussiin ja pentu ite käy harrastamassa. Jos on tahtoa.
Lyödä tai potkia ei pidä muiden nähden. Aikidolla, judolla, painiotteilla ja lukoilla ja puristamalla pitää toimia. Aina joukon johtajaa vastaan.
Vältä, väistä, torju, häpäise, satuta, lamauta, murra, tapa - eskalaatiomalli. Iske hengellä, iske keholla - muista istuttaa pelko vastustajaan. Puhu kauhu vastustajan uniin asti: "Olek sä oikeekätinen? Jos mä väännän vähän lisää, sun murtuu värttinäluu ja sitten kyynärnivel - se sattuu muuten ihan vitusti. Jos mä lyön tähän - samalla puristusta lisää hermopisteeseen - sun käsi halvaantuu ja jää veltoks. Pärjääks ykskätisenä?". Rauhallisella hiljaisella, tyynellä äänellä - se kolmannen kerran yrittäjä kertoi nähneensä painajaisia, tyhjästä hihasta ja kuivettuneesta kädestä.
Valehtele tarvittaessa vapaasti tolloille, se kompastu ihan ite / ei tietoa, en ollut paikalla / ne tappeli keskenään ... - tai sekoita totuutta valheeseen - sä olet nähny mun rikkovan tiiliä, olisko toi muka hengissä jos mä olisin oikeasti lyönyt?
Joo, rottalauma on hankala, en joutunut laumaa vastaan kertaakaan. Onni myötä. Monnia, Pilliä ja Pulla vastaan kyllä. Kun Monni häpäistään tai saa turpaansa, se lakkaa olemasta pomo. Ja klikki katoaa.
Aikakin oli toinen, kun yksi häirikkö kiusasi taas uutta uhria ja esitin sanallisesti paheksuntani asiasta. Ohi kulkenut välituntivalvoja-ope, Tappaja-Late köllinimeltään sanoi mulle, niin että se häirikkökin kuuli: Vedä turpaan sitä, jos ei lopeta rääkkäämistä". Late oli kirveellä veistetty ISO rauhallinen ja mukava mies, kovaääninenkin joskus, eikä sille haistateltu.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Ihmisen nivelet ja niiden käyttö ovat minullekin tuttuja. Mutta tulee muistaa että se mikä onnistuu yhdellä ei onnistu toisella. Kyseessä on myös henkinen kynnys jonka ylittäminen on monelle mahdotonta.
VastaaPoistaHenkisen kynnyksen ylittäminen on yksi iso asia, mutta ylempänä mainitsemani soiaalinen asema voi korottaa sen kynnyksen sille tasolle, että sen ylittämisestä tulee se sosiaalinen vastaisku.
VastaaPoistaMinä itsehän siis jouduin viettämään lapsuuteni ja teini-ikäni pohjoissuomalaisessa muuttotappiokunnassa, johon vanhempani olivat muuttaneet.
Isäni oli valmistunut Turun yliopistosta maisteriksi ja sai kotipaikkakuntani lukiosta viran ruotsin ja saksan lehtorina, jota hoiti eläköitymiseensä saakka. Hän oli tavannut äitini niiinikään Turussa, jossa hän kävi sairaanhoito-opistoa.
Äitimuori tekikin uransa kunnan terveyskeskuksessa ensin apuhoitajana, sittemmin erikoistuneena AMK-hoitajana.
Kylässä vallitsi Janten laki. Poliittisesti siellä oli vain kepulaisia ja korpikommunisteja. Jäkimmäisten mielestä isäni oli perkeleen porvari, joka söi heidän rehellisten työmiesisiensä leipää, ja joka olisi oikeastaan pitänyt tappaa. Ajan mittaan myös minut ja veljeni olisi kuulemma pitänyt tappaa.
Äitimuori olisi saanut jäädä henkiin, koska hän oli kuulemma huora. Ainakin minä ja veljeni olimme huoranpoikia.
Lähimmät kaupungit, joissa olisi voinut treenata kamppailulajeja olivat kymmenien kilometrien päässä. Tuntien bussimatkoja monta kertaa viikossa, eikä paluuyhteyttä välttämättä olisi ollut enää treenin päätyttyä.
Olisi pitänyt yöpyä, mutta missä, ja miten olisi päässyt aamulla takaisin kotiin koulun alkuun mennessä? Bussit eivät kulje syrjäseudulla samoin kuin ihmisten ilmoilla.
Ja mitä sillä olisi voinut saavuttaa?
Karaten tai nyrkkeilykurssin aloittaminen olisi antanut niille lätkäseurapaskapäille avoimen valtakirjan käydä päälle:
"Tuohan opettelee tappelua!"
Mikä olisi ollut opettajien reaktio oppilaaseen, joka käy varta vasten Maalikylässä opettelemassa tappelua? - Olen sittemmin suorittanut jujutsun alkeiskurssin, eikä sen opeilla todellakaan olisi pärjätty kymmentä yhtä aikaa päälle käyvää lätkäpaskapäätä vastaan.
Velipojalla on ruskea vyö Wado-ryu -karatessa, ja kun olemme muistelleet autuaita peruskouluaikoja, hän ei ole uskonut että olisi nykyisillä taidollaan kyennyt pitämään puoliaan siinä fyysisesti, psyykkisesti ja ennen kaikkea sosiaalisesti totaalisen vihamielisessä ympäristössä.
Sanalla sanottuna, lapsuus ja teini-ikä tuntuivat siltä, kuin olisi ollut teljettynä eläintarhan simpanssihäkkiin.
Tervehdys, Qroquius Kad. Olet oikeassa. Tiedän paljon kaltaisiasi tapauksia. Olen itse ollut koulukiusattu mutta en lähde sitä omalta osaltani enempää avaamaan. Ja tiedän tapauksia joissa kiusattu on pannut lopulta kiusaajiaan pleksiin mutta sen jälkeen hän ja vain hän onkin ollut se ongelmatapaus. Yleensä ottaen voi todeta että yhtä onnistuneesti kiusaajiaan vastaan toimineita on tusinan verran niitä jotka ovat epäonnistuneet ja tilanne on vain pahentunut. Koulu on psykopaattien valtakuntaa.
VastaaPoistaAd QK: No, huh huh, enpäs avistanut, että kotikyläsi oli aito frozen hell. Joukolla yhden kimppuun, kivaa sakkia. Thats called the reilu meininki.
VastaaPoistaMenneisyyttä ei voi muuttaa, se on mennyt. Jäit kumminkin henkiin.
Tuppukylä oli sosiaalisen sekoittumisen kauppala, sosiaalisen nousun aikaan. Vanhempani työläisiä, peräti ay-aktiiveja. Toisaalta ampumaseura oli porvariseura ellei peräti lahtariseura. Urheiluseura oli porvariseura, painijoissa oli Vasemmistoaktiivejakin. Judoa harrastettiin TUL-seurassa. Usein mainittu ampumaharrastukseni edistäjä Herra isoherra majuri evp oli tehtaan herraisoherra. Ja järkkäsi mulle sponssausta yksityiseltä firmalta ja pellervolaiselta osuuskaupalta. Patruunat oli siis subventoituja. Olin siis ahtaiden piirien ulkopuolinen ja toisaalta ihan helevetin sisäpiiriläinen jo muksuna. Olin myös sikäli onnekas, että peruskoulu ei ollut tullut vielä tuppukylään. Keskikouluun ei kaikki päässeet. Peruskoulun tultua kiusaajat tappoivat kaksi uhriaan.
Nykyisyyteen ja tulevaisuuteenkin:
Olen edelleen sitä mieltä, että lapselle kannattaa opettaa joku itsepuolustuslaji. Paini, aikido, judo - nämä eivät näytä tappelulajeilta. Jos ei kerro harrastuksesta, ei vedä haastajia puoleensa. Karate ja nyrkkeily näyttää pahalta ja kerää haastajia - ihan alkeet ei muuta kuin haittaa. Itse asiassa mikä hyvänsa koordinaatiota kehittävä laji on hyödyllinen, balettikin. Tietysti urpoja ärsyttää balettia harrastava tyyppi, mikäs ei ärsyttäisi. Itse asiassa Lady of the house harrasti ja harrastaa edelleen jazzbalettia ja wushun opit auttavat siinä ja baletin opit wushussa, sotataidossa.
Sukulaislapsosille on tullut opetettua itsepuolustusta, yksi innostui taekwondon harrastajaksi. Opetuksen aiheena välttäminen, väistäminen ja torjunta. Kaatuminen ja tasapaino. Ja muutama liike, jolla ohjataan hyökkäys pois, ihan aikidon alkeita. Ohjaan myös ipanat alan kerhojen / seurojen hoteisiin. Asenteen opetus myös mukana - "en ole nyrkkeilysäkki, minua ei saa lyödä".
Minulla on asennetta ollut aina - kun olen osittain pohojalaane. Toinen isoisä oli ratsastavan tykistön ratsuri ja kuulemma olen yhtä hullu. Vastuu ja vaara ei pelota, päivastoin.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Minä olen vasemmistolaiselta paikkakunnalta kotoisin. Mutta siellä ei mukuloitten keskuudessa vanhempien asema tai politiikka vaikuttanut. Siitä hyvä paikka. Olin koulukiusattu muista syistä. Tietysti itsepuolustusta kannattaa treenata. Mutta ei se lasta läheskään aina kiusaamiselta pelasta eikä niitä mahdollisuuksiakaan aina ole. Maailma on paska paikka.
VastaaPoistaVanhoissakin muistelmissa muistetaan kouluista kiusaamisia. 1800-luvun Hämeenlinnan Lyseo esimerkkinä. Tai brittien sisäoppilaitokset.
VastaaPoistaTeinit kun ovat psykopaatteja, ohimolohkon valkoinen aine palaa vasta 17-vuotiailla normaaliksi. Lapset taas ovat villi-uhmisiä. Käytös menee normaalijakauman mukaan. Vastuu on vanhemmilla ja koululla. Koululla ei ole enää keinoja, eikä näköjään lastensuojelulla.
Nykytilanne, jossa "kansakoulusta" koko ikäluokka jatkaa ilman karsintaa "keskikouluun" on järjetön. Osalla oppilaita ei ole resursseja oppia vaadittuja asioita. Keskittyvät häiriköimään ja riehumaan. Estämään muidenkin oppimista. Mistään teosta ei seuraa häiriköille mitään. Mikä voisi mnnä pieleen?
Miten tämän korjaisi, en tiedä. Pääsykoe, lukukausimaksu, karsseri, remmiapeli, mahdollisuus erottaa häirikkö - ehkä joku auttaisi. En tiedä.
Auttaisko vaikka se, että koulu olisi oppimista varten, ei häiriköitä. Häiriköille omat koulut, ai niin apukouluhan oli vaskismia, rassismia ja basismia. Ja tarkkailuluokat syrjintää ja epäkivaa.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Tässä asiassa olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ja yhtä lailla neuvoton. Virallinen järjestelmämme kun ei myönnä että joku olisi pielessä. Mutta jotkut KivaKoulu-projektit ovat lähinnä vitsi.
VastaaPoista