tiistai 17. maaliskuuta 2020

YLPEINÄ GILJOTIINIIN


Kun seuraa valtamediaa niin tulee hyvin usein tuumittua että elänköhän minä oikeasti samassa maailmankaikkeudessa kuin kirjoittaja. Tämä tunne tuli hyvin vahvasti mieleen taas kerran kun luki erään Iltalehden kolumnin jonka otsikko on komeasti ”Järkevä ilmastoteko, onnitteluni Sanna Marin!”.

Mikä kolumnissa pisti niin pahasti silmään ja pisti miettimään maailmankaikkeuksien eroja? No, seuraavat:

Toissa viikolla kuulimme erinomaisen uutisen: on perustettu ilmastopolitiikan pyöreä pöytä, missä ovat edustettuina kaikki ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta keskeiset tahot. Mukana on muun muassa energiateollisuus, metsäteollisuus, maataloustuottajat, ay-liike, yritysten ilmastokoalitio, ympäristöjärjestöt ja tutkimuslaitokset.


Ilmasto-ongelmaa ei ratkaista idealistisilla puheilla, vaan fossiilienergian käytön harkitulla vähentämisellä energiantuotannossa, liikenteessä, teollisuudessa ja asumisessa. Maa- ja metsätalouden toimijatkin haluavat olla osa ratkaisua, mutta maalitauluna oleminen ei ole ollut omiaan tätä edistämään.


Tämä siis Suomessa.

Onko todella niin, että teollisuuden ja elinkeinoelämän mielestä Marinin hallituksen utopistinen ohjelma on hyvä ja on tavoiteltavaa että bensan ja dieselin hinta nousee hurjimmillaan sinne 4,3 euroon litralta mikä puolestaan tarkoittaa että suomalaista teollisuutta ja logistiikkaa ei enää käytännössä ole? Vaikka se tietää hyvin että mitään korvaavaa toivioenergiaa ei ole olemassa? Vaikka se tietää että Suomi ei pysty siirtymään sähköautoihin edes henkilöautoissa saati sitten raskaassa liikenteessä? Uskooko maa- ja metsäteollisuus todellakin akkutraktoreihin ja -motoihin?

Onko todella niin, että suomalainen elinkeinoelämä pitää tavoiteltavana että toimivan joukkoliikenteen ulkopuolella olevien alueitten elinmahdollisuudet käytännössä nollataan? Ja unohtaa tarkoituksella että millä leveysasteilla täällä asutaan?

Onko todella niin että suomalaisen elinkeinoelämän mielestä on ihan ok että se suostuu teloittamaan itse itsensä ruokkiakseen reaalimaailmasta vieraantuneitten utopistien maailmanparannusegoa? Vaikka se tietää että koko manööveri on täysin turhaa sillä Suomi on ympäristöasioittensa kanssa jo muutenkin maailman kärkitasoa, luonnonvarojen nettotuottaja ja ainoa koko operaation seuraus on yhden valtion romahtaminen joka puolestaan ei vaikuta maailman ilmastoon millään tavalla?

Vai uskoisiko elinkeinoelämä ehkä siihen että hallitus rakennuttaa – mitä se ei tee –  uusia ydinvoimaloita ruokkimaan niitä kuviteltuja sähköautoja ja -rekkoja? Unohtaen huoltovarmuuden ja sen ajatuksen että yhden hajonneen auton voi helposti uusia mutta yksi käytöstä poissa oleva ydinvoimala tietää sitä että muutama sata tuhatta (kuviteltua) sähköautoa jäikin samalla ilman latausta määrittelemättömäksi ajaksi.

Vai olisiko sittenkin niin että kirjoittaja esittää toiveitaan totena?

Voihan tietysti olla että elinkeinoelämä ajattelee juuri niin kuin kirjoittajakin ja silloin tämänkin blogin voi turhana ja tarpeettomana lopettaa koska mitään toivoa ei enää ole. Odotellaan porukalla giljotiinin terää mutta tehdään se ylpeänä ja hymyillen sillä jouduttiinhan me sentään giljotiiniin globaalin ilmastovastuun nimissä.

Kyseisen kolumnin kirjoittaja oli Petteri Taalas. Tunnettu ja arvostettu meteorologi ja Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri. Voisi siis olettaa että hänellä on kaikki mahdollinen tieto hallussaan. Mutta niin vain hänkin jätti sanomatta sen ilmastoasioitten kannalta olennaisen sanan.

Se sana on väestöräjähdys. Eikä se tapahdu Suomessa.



Antaa mennä pojaat! Kerran se vaan kirpasee! Hyvän asian nimissä!

29 kommenttia:


  1. Just kyllä asia on niin, että joko maaseudun/maa-/metsätalouden edustajat tuossa pyöreässä tai pöyreässä pöydässä eivät ole ymmärtäneet, mitä tuli sanottua tai ollaan tekemässä tai sitten mieleensä tuli: "Mutta eihän tämä meitä koske - meidän jälkeemme vedenpaisumus".

    Niin tai näin, mutta joskus tulee mieleen, että eikö kouluissa enää opeteta prosentti- tai paremminkin promillelaskua. Toiseksi, että miksi hitossa mun täytyy maksaa veroillani tätäkin sairasta hullutusta.

    VastaaPoista
  2. " Mutta niin vain hänkin jätti sanomatta sen ilmastoasioitten kannalta olennaisen sanan.
    Se sana on väestöräjähdys."

    Jos Taalas sanoisi tuon sanan, se olisi hänen uransa loppu. Kympin tytöt mediassa huolehtisivat siitä.

    Acc

    VastaaPoista
  3. Tuo kolumni julkaistu 16.3.2020. Ilmastopolitiikan pyöreä pöytä on perustettu 27.2.2020. Kolumni on siis odottanut julkaisemista mahdollisimman typerään aikaan eli päivänä, jolloin hallitus lopultakin sai aikaan corona-päätöksiä. Kirjoituksessa sanotaan ”toissa viikolla” mikä tarkoittaisi maaliskuun ensimmäistä viikkoa.

    VastaaPoista
  4. Taalas puhuu työsopimuksensa mukaisesti.

    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/vaite-97-tiedemiehista-on-ilmastonmuutosvaitteista-perattomin/

    https://beta.oikeamedia.com/o1-116700

    Ilmastohysterian syyt? Ehkäpä:
    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aveollila1-2/ilmastoeliitin-nousu-uho-ja-tuleva-tuho/

    Ehkäpä ilmastohysteerikot kohta saavat selville, että coronaviruspandemia johtuu ilmastonmuutoksesta.

    VastaaPoista
  5. Tuhka muistaa edelleen artikkelin siitä että väestöräjähdyksestä ja nuorisopullistumasta kehitysmaissa ei uskalleta puhua koska se voidaan tulikita rasistiseksi?
    Joten sen mainitseminen voi johtaa rasisimi syytöksiin ja silloin sanojan ura ja maine sekä elämä on ohi.
    Sen takia iso osaa on hiljaa ja jättää asioita mainitsematta.

    VastaaPoista
  6. Fingridkin on useasti sanonut että useemman tuhannen sähköauton lataus ei ole ongelma nykyiselle verkolle ja/tai energian tuotannolle. Ts turha pelätä niitä sähköautoja, ne tulevat joka tapauksessa ajan myötä. Sitä odotellessa voit tutustua miten norjan energian tuotannolle on käynnyt, siellä sähköautot ovat yleistyneet hyvinkin merkittävästi, johtuen väestön varallisuudesta. Kyllä nuo Suomessakin yleistyvät kunhan autojen hankintahinta tulee kohtuulliseksi.

    en tiedä millä seuraava autoni kulkee, mutta sitä seuraava on aika varmasti sähköauto. Tämä siksi, että silloin kun seuraavan auton hankinta on ajankohtaista, kukaan ei todennäköisesti haluakkaan muita kuin sähköautoja, pois lukien jotkut erikois alat mihin sähköauto ei sovellu ja jotka ovat siksi valmiita maksamaan ylimääräistä museoon joutavasta tekniikasta.

    VastaaPoista
  7. Juu, ei noissa vihervasemmiston unelmissa juurikaan realismia ole näkynyt... Tuo, että teollisuuskin on lähtenyt näinkin voimakkaasti mukaan on hiukan kummallista. Joko teollisuus pyrkii hillitsemään ja karsimaan kaikkein sekavimpia ajatuksia pois. TAI, sitten teollisuus on valinnut sen karumman tien tervehdyttämiseen...
    Mikäli teollisuus on päätynyt siihen, että hillitään vihervasemmiston tuhoamisvimmaa karsimalla ja hillitsemällä kaikkein haitallisimmat ajatukset pois... on sekin aika loputon ja toivoton "taistelu" järjettömyyttä ja sitä seuraavaa talouden hidasta riutumista vastaan. Vihervasemmistohan on taitava siirtämään maaleja, etenkin "omalla" kentällään.

    JOS teollisuus on valinnut sen karumman tien jossa vihervasemmisto määrittelee kaiken, on lopputuloksena romahdus ja silloin on järkevintä luoda "tehokas suoritus" josta päästään nopeasti (pienen sisällissodan kautta) rakentamaan uutta teollistunutta maata järkevältä pohjalta (ilman vihervasemmiston luomia haittoja).

    -Raksaäijä-

    VastaaPoista
  8. Itsekin olen samaa asiaa suomessa ihmetellyt. Jos sisäministeriö määräisi ihmiset jonottamaan tähän giljotiiniin, niin ainut protesti, mikä kuultaisiin - toi etuili.

    VastaaPoista
  9. Juu kyllä tämä pieni ja sitkeä kansa pelastaa maailman. Olemmehan eturintamassa ja siellä kuuluisassa ytimessä kun maailmalla asioista päätellään. Väestönräjähdyksestä ei tietenkään saa puhua. Mutta kun kantasuomalainen ei lapsia tee, niin liput salkoon. Otetaan senkim edestä kehitysmaalaisia ja korotetaan tukia esim 3 lapsesta eteenpäin. Joita ne tekevät urakalla. Veroja on korotettava, jotta tämä kupla rahoitetaan.

    VastaaPoista
  10. https://twitter.com/hanifbali/status/1239649686958596098/video/1

    Siis tämä on jo jotain. Kaveri (Ruotsin tv:n kirjeenvaihtaja Suomessa) sanoo, että ehkä 30-35% suomalaisista tulee saamaan tartunnan kesään mennessä ja ehkä 10 000 suomalaista kuolee virukseen.

    Mistä tämä arvelu tulee?

    /Eija

    VastaaPoista
  11. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt

    Kun henkilö saa palkkansa ilmastonmuutoksesen olemassaolon todistelusta niin on 100-varmaa, että sitä mantraa ko henkilö jauhaa vaikka sen vääräksi tietäisikin.

    Cui Bono? = Follow the money


    -Tvälups-

    VastaaPoista
  12. Tervehdys Terho Hämeenkorvelle, Acc:lle, Pauli Vahteralle, Veijo Hoikalle, Tuhkalle, Anolle, Raksaäijälle, Kalevi Nissilälle, Unknownille, Eijalle ja Taisteluvälineupseerille & kiitos kommenteistanne.

    Terho: Voi olla tietysti että kirjoituksessa on mukana paljon kirjoittajan omaa toiveajattelua. Sama tuosta opetuksesta tulee minunkin mieleen. Myös kansalaistaito tulisi palauttaa takaisin oppiaineeksi.

    Acc: Ja vaikkei kympin tytöt huolehtisikaan niin muut huolehtivat. Ilmastotutkimushan on nykyisin läpipolitisoitunut yhden totuuden liike.

    Pauli: Näinpä. Sinänsä ne hallituksen toimet olivat varmaan välttämättömiä. Tosin pitkäänhän niitä viivyteltiin.

    Veijo: Hyviä linkkejä joissa puhutaan asiaa. Nykyistä ilmastohysteriaa voi hyvin omalla tavallaan verrata YYA-aikaan. Niin kuin tietysti tätä monikultturismihysteriaa myös.

    Tuhka: Joo, minä muistan tuon artikkelin myös. Harmi kun ei tullut otettua sen osoitetta ylös.

    Ano: Sinä voi toki tehdä mielesi mukaan mutta oliko viestisi sisältö se tuttu eli ”minä ajattelin toimia näin joten muittenkin tulisi toimia näin”? Muistuttaisin että Suomen autokanta on:

    - 2,7 miljoonaa henkilöautoa
    - 330.000 pakettiautoa
    - 95.000 kuorma-autoa
    - 12.000 linja-autoa

    Ja Suomi ei saa 99% energiastaan vesivoimasta niin kuin Norja.

    Raksaäijä: Lulisin että teollisuus yrittää toppuutella sitä suurinta intoa. Kaikki muu olisi järjenvastaista.

    Kalevi: Jep. Suomalaisethan ovat yksi maailman itäsaksalaisimmista kansoista.

    Unknown: Kyllä, ja ennen kaikkea täytyy ruokkia punavihreän egon loputonta nälkää.

    Eija: Aika hurjat on lukemat. En osaa arvelun lähdettä sanoa minäkään.

    Tvälups: Näin on. Meistä jokainen huoraa omalla tavallaan.

    VastaaPoista
  13. Väestöräjähdys oli puheenaihe 70-luvulla, nyt ei. Onko se saatu hallintaan vai vallan torjuttua? Miksi se meni muodista puheenaiheena. Jaa-a.

    Maa- ja metsätalouden harjoittajien pitää tuossa pöydässä tuoda esiin hieman realismia. Vaikka: MOTO:n pitää olla ajossa 20 tuntia vuorokaudessa, kaksi 10 tunnin ajovuoroa. Miten se ladataan metsässä neljässä tunnissa ja mistäs ne 20 tunnin akut. Sama koskee parhaaseen kyntö-, kylvö- ja niittoaikaan traktoreita. Suomessa kun sää pakottaa hoitamaan hommat joskus hyvin tiukassa aikaikkunassa. Kuka ja missä tarjoaa akkukäyttöisiä leikkuupuimureita - sama aikavaatimus kuin motoille.

    Jos nyt, siis just tänään, vaihtaisin autonui sähköautoon, menisi nykyautoni hinta latausvärkin hankintaan ja asennukseen. Pääsulakkeet pitäisi vaihtaa 3*25 > 3*32, johdotus vetää pääsulakkeilta mittaritauluun ja siitä talon toiseen päätyyn autopaikkojen viereen - lämmityksen juuri ja juuri riittävillä piuhoilla ei ladata. Perusmaksu nousisi samalla. Auton toimintasäde putoaisi alle puoleen, hinta nykyistä vastaavaan uuteen hybridiin verrattuna olisi noin kaksinkertainen. Taloudessa on muuten kaksi autoa, työmatkat ei muuten onnistu. Kas, kaikki ei toimi kalliossa paikalliskuppilan penkinlämmittäjinä. Julkisen liikenteen ongelmana on ensimmäinen ja viimeinen viisi kilometriä, oma auto kulkee ovelta ovelle. Montakos sähköbussia suomessa on ajossa, entäs montako sähköbussia ajamassa kaupunkien välisiä linjoja.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  14. Sveriges sak är vår!

    eller hur..?

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/artikkeli-1.1022446

    Tottakai meidän päättäjät noille apua antavat koska "kv-sopimukset sekä pohjoismainen yhteistyö" sitäkin vaatii...


    Pandemia/epidemia kestää 4-6kk minimissään ja jopa kaksi vuotta (saks. tiedeinstituutin viimeisimmän arvion mukaan). Elämme siis jänniä aikoja mutta lopunajat ovat valmistautuneelle juhlaa!

    Siinä kun Suomi irroittaa 5mrd (eläkerahastoista!) suuryritysten tukemiseen niin samaan aikaan Ranskan valtio maksaa kansalaistensa vuokrat, sähkö-, kaasu-, jäte- ja vesimaksut määrätyn karanteenin ajan..!



    -Tvälups-

    VastaaPoista
  15. Mutta missä on Ohisalo?? Ei näkynyt ministeririvistössä. Onko, kuten huhutaan kotona koronassa??
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  16. Tervehdys Pyssymiehelle, Taisteluvälineupseerille ja Huru-ukolle & kiitos kommenteistanne.

    Pyssymies: Samaa asiaa on pulistu kavereitten kanssa. 1970-luvulla väestöräjähdyksen vaarasta tiesivät jopa pikkunulikat. Nyt ei. Asiasta on pantu pää pusikkoon. Ja mitä tulee muuhun kommenttiisi niin sehän on täysin totta. Joku akkumoto on scifiä ja sähköautoon siirtyminen ei todellakaan ole persaukisten hommaa.

    Tvälups: Tuo uutinen Ruotsista oli aikamoinen yllätys ja se on hyvä muistutus kaikille joiden mielestä oma maatalous on turhaa. Ei muuten ole. Se on helppoa ajaa alas mutta työlästä laittaa taas pystyyn. Onko sulla jotain linkkiä tarjota tuohon 5 mrd-juttuun?

    Huru-ukko: Näkyy olevan siinä tiedotustilaisuudessa.

    VastaaPoista
  17. Ei akkumoto ihan ultrascifiä ole. Uusimmat ja fiksuimmat hakkuukoneet nimittäin kulkevat ja toimivat sähkömoottorien voimalla. Energia toki tuotetaan polttomoottorin pyörittämällä generaattorilla puskuriakuille. Voimansiirto siis tehdään sähköllä. Tämä on oikein hyvä juttu: se vähentää voimansiirron hävikkiä, keventää rakennetta, kun kardaanit ja vaihteet tai hydraulinen voimansiirto eivät ole painamassa ja tilaa viemässä. Voimansiirron huoltotarvekin vähenee.

    Samaa konseptia kehitetään myös maataloustraktoreihin ja puimureihin. Samoin eduin: maataloustraktorissa etu on vielä se, että koko masinaa riittää pyörittämään pienempi moottori, joka voi koko ajan myllyttää teho-optimissaan - moottorien alakierrosväännön puutteet eivät ole enää ongelma. Polttoainetehokkuus paranee siis tätäkin kautta. Konsepti tulee sarjatuotantoon siinä vaiheessa, kun suuret vaihteistojen ja kardaanien valmistajat saavat nykyiseen tuotantoon tehdyt investoinnit kuoletettua. Mutta verkkosähkön tulo noiden koneiden energianlähteeksi on vielä varsin pitkässä ja karvaisessa kuusessa.

    Akkujen lataukseen toki koitetaan kehitellä jos jonkinlaista konseptia. Eräs prototyypin asteella oleva on mm. sellainen, että sähköenergiaa siirrettäisiin ladatussa akkunesteessä. "Tankkaus" tarkoittaisi siis tyhjentyneiden akkujen nesteen talteenottoa, ja "ladatun" nesteen laittamista tilalle. "Tyhjä" neste voitaisiin sitten ladata erillisessä latauslaitteessa.

    Toinen voimanlähteen kehityslinja on kaasu. Kaasulla käyväksi laitettu moottori ei tiedä, syökö se biokaasua vai maakaasua. Kompressoidun kaasun ongelma on, että järkevän tankkausvälin varmistava polttoainemäärä vie helkutisti tilaa, joten kaasusäiliön sijoittelu traktoriin on vähän kömpelöä. Joko kasvattaa korkeutta, rajoittaa etupään (esim. kuormain)käyttöä, tai haittaa näkyvyyttä. Tämmöisiäkin värkkejä kuitenkin on ihan rahalla ostettavissa.

    Moottoripolttoöljyä korvaavien voimanlähteiden tulo pelloille ja metsiin on siis vielä enimmäkseen insinöörien työpöytätasolla. Ei kannata pidätellä hengitystä odottaen sitä päivää, että valtaosa traktoreista surraisi sähköllä tai paukuttelisi biokaasulla.

    Achtung

    VastaaPoista
  18. Ei tuo Ruotsin tilanne mikään yllätys ole ollut ainakaan Ruotsissa. Maan heikko omavaraisuus on ollut tiedossa jo pitkään eli Absurdistanin elintarvike huolto on tuonnin varassa.
    Mutta kun hallinnon pääprioriteetit ovat olleet karvaperseitten hyvinvoinnissa käsittäen kämpät, taikaseinän rahat ja moskeijat sekä demareitten omat liksat niin kaiken kustantavan kantaväestön elintarvike tilanne on ollut prioriteettina oikein helvetin alhaalla.

    VastaaPoista
  19. Tervehdys Achtungille ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.

    Achtung: Kiitos lisäyksestä. Eiväthän nuokaan motot sitten ilman löpöä toimi. Että ei se perusasiaa mihinkään muuta. Osaatko muuten sanoa että mikä on sen polttokennomoottorin tilanne? Siitä oli vielä kymmenen vuotta sitten paljonkin puhetta mutta nyt siitä ei puhuta juuri ollenkaan.

    Becker: Minulle tuo oli aika yllätys. Tuohan tietää sitä että jos elintarviketuonti Ruotsiin tyssää niin svedutkin saavat opetella leipäkorttien käyttöä. Ehkä siinä prioriteetit muuttuvat mutta se taas tietää etnisesti edistyksellisten mellakointia sillä nehän eivät siedä sitä että ne eivät olekaan enää prioriteetteja.

    VastaaPoista
  20. Korona-virus ja sen lieveilmiöt, vaikutus talouteen ja yrittäjyyteen hallituksen suunnittelemien ilmastotoimien ja energian kallistumisen myötä suistaa Suomen sellaiseen alamäkeen, että sitä ei ole ennen nähty. Eiköhän ne muita Euroopan maita kunnianhimoisemmat päästövähennykset olisi syytä laittaa naftaliiniin ja ämpärillä jäitä hattuun!

    Rouva Ano

    VastaaPoista
  21. Tervehdys, Rouva Ano. Muutaman kuukauden tässä on varmaan sillä rintamalla hiljaisempaa. Mutta älä huoli, huulipunahallituksella on aikaa vuoteen 2023 joten utopia comes back. Koronavirus ei muuten ole syy talouskriisiin. Se on vain sen laukaisija. Suomen valtion taloudenpito on vaan ollut niin holtitonta ja julkinen sektori niin yliturvotettu että nyt homma sitten kyykkää. Ilman koronaakin se olisi kyykännyt jossain vaiheessa.

    VastaaPoista
  22. Ehkä tuo Taalaksen kirjoitus oli lehmäkauppa (ei siis lehmänkauppa, koska eivät lehmät kykene kaupankäyntiin, vaan lehmäkauppa):
    kun minä nyt kirjoitan Vallitsevan Totuuden mukaisesti, saan sitten joskus toiste kirjoittaa vapaammin jostain maa- ja metsätalouden kannalta järkevästä?

    Yhtä hyvin se saattoi olla utopistin ohjelmanjulistus heidän Unelmaansa koskien. Sellaista on viime aikoina ollut liikkeellä:

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006442497.html

    Lukijakommentit näyttivät vain kovin nuivilta. Suurin osa ei selvästikään jaa tuota Unelmaa.
    Toisaalta tuosta vastanneen toimittelijan pärstäkin on sen näköinen, että hän on elämänsä aikana saattanut kuulla muutamankin kerran jokseenkin vittuuntuneella äänensävyllä kysytyn:
    "Haluatko ihan tosissasi turpaasi?"

    VastaaPoista
  23. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  24. Tervehdys, Qroquius Kad. Tuo Varjushan on Iltasanomien sertifikoitu pelle jonka palkka on jotain totaalisesti hukkaan heitettyä rahaa. Ja jätkä jatkaa linjallaan. Jos kirjoitus alkaa sanomalla ”Oletteko miettineet, millaista olisi elää Pohjois-Koreassa? Lähiaikoina saatte siitä pienen maistiaisen.” niin voi todeta että taattua Varjusta on tarjolla.

    En tiedä valehteleeko jätkä vai eikö hän oikeasti hahmota että silloin kuin Suomella oli rajavalvonta niin rajoja ei suojeltu miinakentillä eikä rajamiehet ampuneet rajan ylittäjiä. Suomeen pääsi ja Suomesta pääsi.

    Yleensä en puutu blogissani ulkonäköasioihin ja olen pyytänyt kommentoijiakin jättämään ne vähemmälle. Mutta nyt on pakko yhtyä mielipiteeseesi. Tuon jätkän kuva noissa kolumneissa saa aikaan mielikuvan itseään täynnä olevasta paskasta ja väkisinkin tulee mieleen että paranisko tuo esim. lyömällä.

    VastaaPoista
  25. Vanhana teekkarina teknologiasta kiinnostuneena totean autoilusta sen, että hybrideistä tulee valtavirtaa. Täyssähköisten autojen määrä ei lisäänny katukuvassa kuin aavistuksen, ja sekin lähinnä etelän kaupungeissa. Suomen olosuhteissa täyssähköauto on liian epävarma varsinkin maaseudulla. Hybrideillä saadaan kulutusta pienemmäksi, mutta samalla turvataan se, ettei matkanteko jää sähkötöpselin puutteesta tekemättä.

    Se mikä kismittää, on nämä hiivatin plug-in -hybridit. Eihän siinä ole mitään järkeä, että autoon joutuu lataamaan erikseen sekä sähköä että polttoainetta. Kuka hullu tuollaista jaksaa päivittäin? Ainoa oikea ja kuluttajan kannalta järkevä ratkaisu on ITSELATAAVA (termi tuttu ammunnasta) hybridi, eli auto voi generoida tarvittaessa lisää virtaa ajon aikana polttomoottorilla ja luonnollisesti myös jarrutusvoimalla yms. Nyt haluan mainostaa häpeilemättä Toyotaa, jolla on pisimmät ja vankimmat kokemukset itselataavien hybridien valmistuksesta. Japanissakin näkee kadulla Priuksia siellä täällä. Myös muut valmistajat ovat heränneet tähän, ja Toyotan vanavedessä tulevat Honda ja Nissan omilla ratkaisuillaan.

    Myös ikiaikaisesta metsästäjän luottopelistä Hiluxista on tulossa hybridi vuonna 2023: "Toyota has confirmed it is developing a hybrid version of its next-generation HiLux ute, following demand by rural and agricultural buyers."

    Henkilökohtaisesti tykkäisin autoissa sellaisista polttoaineista kuin etanoli (RE85), biodiesel ja maakaasu. Näistä jos vielä itselataava hybridimalli, niin avot. Eritoten olisin mielissäni, jos Suomessa saataisiin polttoaineen omavaraisuusaste lisääntymään etanolin ja biodieselin keinoin. Se jos mikä olisi ympäristöteko, ja rahatkin pysyisivät kotimaan taloudessa eikä menisi sheikkien taskuun.

    Minulla on muuten pieni haave, että joskus vielä ostan vanhan hienon auton, josta on moottori rikki. Asentaisin rikkinäisen koneen tilalle etanolilla tai biodieselillä käyvän hybridin. Vanhojen autojen uusiokäyttö on ympäristöteko: ostamalla jo olemassa olevan auton, ostokseni ei aiheuta autonvalmistuksesta johtuvaa ympäristökuormitusta. Uusien autojen tekemiseksi pitää louhia malmia isot määrät. Ostakoot muut Tesloja. Minä ajelisin herroiksi pystylamppuisella 70-luvun Mersullani ja tankkaisin kotimaista viinaa/löpöä koneeseen.

    VastaaPoista
  26. Prius on japania ja tarkoittaa tientukkoa.

    Hybridit tulevat yleistymään se on vissi. Täyssähköisyyden tavoittelu suomessa on nykytekniikalla joutavaa haihattelua. Luin juuri lehdestä - TM - pikalaturista -350Kw - joka jonkun hyrysysyn lataa 80% täyteen 20 minuutissa. Oman kulkimeni lataan kahdessa minuutissa 100% täyteen bensamittarilla. Värkki on ns. kevythybridi, vähän niin kuin taannottainen kerps F1-autoissa toimintansa. Kerää jarrutusenergiaa ja avustaa kiihdytyksissä. Erikoisesti avustus tuntuu alakierroksilla, mahdollistaa atkinson tms. työkierron käytön. Ei tarvitse odotella moottorin siirtymistä normaaliin nelitahtiin tai kierrosten nousua. Voimaa tulee heti tarvittaessa. Noin litra / 100 km tippuu kulutus sähköavustuksen vaikutuksesta. Akku on suunnilleen lentolaukun kokoinen, vei vain varapyörän paikan. Siviiliajossa olen vuodesta -76 tarvinnut tasan yhden kerran vararengasta.

    Lataushybridissä olisi järkeä jos se latautuisi lämmityspistokkeesta, olisi käytön verotukseltaan bensa-auton kanssa samanvertainen ja yössä saisi 50km toimintamatkaa. Nykyiset ökyhärpäkkeet jotka kiihtyvät nollasta sataan muutamassa sekunnissa, vaativat erikoisen laturinsa ja kulkevat sähköllä parikymmentä kilometriä ovat joutavia höpsötyksiä.

    Muuten, lähimmällä bensiksellä voi neljä autoa + kuorma-auto tankata yhtäaikaa, sähköliittymän pitäisi siis olla 1400kw - 1,4Mw siis vähintään. Ja kahdessakymmenessä minuutissa tankkaan ja pesetän autoni, jos ei pesuun ole jonoa.

    Ja mitäs Priuksille vinoilen, no ne ajavat nyhjäten. Kiihdyttävät hitaasti ja ajavat alinopeudella muuhun liikenteeseen nähden. Sinänsä outo ilmiö.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  27. Tervehdys Tuumailijalle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne. Hybridit varmaankin yleistyvät joskaan en osaa niitten ominaisuuksista sanoa juuri mitään. Meidän huushollin kaksi autoa kun ovat ihan ottomoottorilla käyviä. En myöskään lähde arvailemaan että tuleeko hybrideistä valtavirtaa. Saattaa olla että ei, jos se polttokennomoottori saadaan kustannustehokkaaksi. Täyssähköisyys on tosiaan lähinnä scifiä

    VastaaPoista
  28. Polttokenno tuottaa sähköä hyvin kun siihen syötetään vetyä ja happea. Ilman ja hiilivedyn käyttö taas tuottaa vähemmän hyvin ja taisi hiljalleen liata kennon toimimattomaksi. Joku tämmöinen syy on kennojen tarjonnan vähyyden taustalla. Ottomoottori porskuttaa vielä pitkään, 70-luvulla sen häviö oli kaikkien tiedossa. Wankel tai turbiini syrjäyttämässä ihan kohta, tiesivät kaikki. Montakos turbiiniautoa tiedätte olevan tuotannossa nyt? Abrams-tankki kulkee turbiinin voimalla. Micra ei. Wankelkin on tuote, jolla on suuri tulevaisuus takanaan.

    Sähköinen voimansiirto, akulla tuettuna, taitaa tulla halvemmaksi kuin vanhanmallinen hammaspyörien ja akseleiden kokoelma. Tarkasti työstetty erikoisteräs on kalliimpaa kuin sähkömoottorit ja niiden ohjauselektroniikka. Akku on kallis mutta kohtuullisen kokoinen akku ei ole kohtuuttoman kallis.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  29. Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksestä. Minäkin luulen että ottomoottoria käynnistellään vielä pitkään.

    VastaaPoista