Eli Suuren ja Mahtavan suuret ja mahtavat innovaatiot
Käydäänpä menneisyysmatkoilla vaihteeksi
Kekkoslovakian sijasta silloisessa itäisessä naapurissamme eli Rauhanvaltio
Neuvostoliitossa. Sanotaan, että Amerikoissa kaikki on suurempaa mutta kun kyse
on kaikenlaisista suurista ja suuruudenhulluistakin ideoista niin ei se
Neuvostoliitto kyllä pahemmin jälkeen jäänyt. Käydään niitä muutama läpi,
aloitetaan ajasta ennen kakkosrähinää ja esitellään Kalinin K-7:
Tämä prototyyppiasteelle jäänyt seitsenmoottorinen ja kooltaan
jenkkien B-52-pommaria vastaava monsteri oltiin suunniteltu sekä siviili- että
sotilaskäyttöön. Siviilikäytössä se olisi kuljettanut 120 matkustajaa
(matkustamot olivat siivissä, ei rungossa) ja lisäksi 7.000 kiloa rahtia.
Sotilaskuljetuskoneena se olisi kuljettanut 112 täysin varustettua
laskuvarjomiestä ja pommikoneena puolestaan 9.600 kiloa pommeja. Kulkua olisi
turvannut kahdeksan 20 mm tykkiä ja kahdeksan 7,62 mm konekivääriä. Ainoa
prototyyppi tuhoutui lento-onnettomuudessa vuonna 1933.
Innovaatioita kehitettiin myös kakkosrähinän eli
Suuren Isänmaallisen Sodan aikana. Ja yksi innovaatio oli lentävä panssarivaunu
Antonov A-40 Krylya Tanka:
Teknisesti ottaen kyseessä ei ollut lentävä, vaan
liitävä T-60 panssarivaunu jonka vetäjäksi suunniteltiin raskasta TB-3-pommikonetta.
Yksi puolittain onnistunut koelento suoritettiin. Vetokoneen oli pakko
irroittaa panssari ennen aikojaan koska sehän ei ole varsinaisen
aerodynaaminen. Panssarin laskeutuminen kuitenkin onnistui. Joka tapauksessa
projekti jäi prototyyppivaiheeseen.
Jonkinlaiselta ilmailusirkuksen numerolta taas
vaikutti ennen kakkosrähinää kehitetty Zveno-projekti:
Tässähän raskaaseen pommikoneeseen lastattiin kahdesta
jopa viiteen hävittäjää jotka sitten lensivät vapaamatkustajina varsinaiselle
taistelualueelle. Itse asiassa näitä jopa käytettiin sotatoimissa Saksan ja
Neuvostoliiton rähinän alkuvaiheessa ja eräässä tehtävässä kyytiin lastatut ja
pommeilla varustetut hävittäjät tuhosivat romanialaisen Tonavan yli johtavan
sillan. Projekti lopetettiin vuoden 1942 alussa mutta sillä ehdittiin
osallistua kolmeenkymmeneen taistelutehtävään.
Sodan jälkeen neuvostoinnovaatioita nähtiin myös
Antarktiksella ja sellainen oli Kharkovchanka-vaunu:
T-54-panssarivaunuun pohjautuvassa vaunussa oli pieni
keittiö, wc, uuni ja punkat kahdeksalle. Näitä kuljetettiin Antarktiksella
sijaitsevalle Neuvostoliiton Vostok-tutkimusasemalle ja toisin kuin moni muu
innovaatio nämä lienevät olleet ääriolosuhteissa hyvinkin käyttökelpoisia. Itse
asiassa tuostahan saisi tuunailtua mainion liikkuvan kesämökin.
Vostok-asema
Itänaapurihan on aina uskonut tykistön voimaan mutta
joskus sekin menee liioitteluksi josta yksi esimerkki oli 1950-luvun lopussa
kehitetty 2B1 Oka-telakanuuna:
Tämän 20-metrisellä putkella varustetun 420-millisen
kanuunan tarkoituksena oli ampua 750 kilon painoisia kranaatteja, nimenomaan
taktisia ydinlatauksia. Kovin suureen tuotantomäärään se ei päässyt, johtuen varsin
heikosta – ylipitkä putki – kenttäkelpoisuudesta sekä siitä, että itse vaunun
runko ja moottorin vaihteisto eivät kestäneet voimakasta rekyyliä
Lisäksi 1960-luvulla tämän tyyppiset aseet muuttuivat
muutenkin vanhentuneiksi ohjusten tullessa kuvaan mukaan. Ohjuksethan kasvoivat
aina suuremmiksi ja niinpä tarvittiin jälleen neuvostoinnovaatiota että niitä
saatiin kuljetettua jonnekin. Ja kyseinen innovaatiohan oli MAZ-luokan
kuormurit joista viimeisin ja suurin oli MAZ-7907:
Kevyt
ja helposti hallittava kauppakassi myös perheen äidille.
Tämä 24x24-masiina liikkui kahdella 1250 hevosvoiman
Klimov GTD-1250TFM-kaasuturbiinikoneella jollaiset oli alun perin suunniteltu
T-80-panssareille ja se kuskasi 104,5 tonnin kuorman.
1960-luvun alussa Rauhanvaltio kehitti kaikkien
aikojen suurimman sotilaallisen hirviön eli Tsar-bomban jossa oli
räjähdystehoa 50 – 60 megatonnia. Jos kyseinen pommi räjähtäisi Helsingin
yläpuolella niin Nukemap-sivuston mukaan tuho olisi seuraavanlainen:
Eli Helsinki, Espoo ja Vantaa muuttuisivat lähinnä
höyryksi ja lännessä Inkoo, pohjoisessa Hyvinkää ja idässä Porvoo syttyisivät vielä
palamaan. Noissa paikoissa suojattomille ihmisille tulisi kolmannen luokan
palovammoja. Lounaistuulella radioaktiivinen laskeuma yltäisi Etelä-Savon
Puumalaan saakka.
Itänaapurimme otti myös miinanraivauksen vakavasti ja
kehitti sitä varten Progrev-T:n:
Kyseessä on T-54-panssari jonka torni on korvattu
MiG-15-hävittäjän suihkumoottorilla jonka oli tarkoitus paineellaan räjäyttää
kaikki edessä olevat miinat. Jonkin tiedon mukaan näitä on käytetty jonkun
verran Afganistanissa mutta laajempaan tuotantoon se ei päässyt.
Siirrytään sitten maalta ilmaan. Tai veteen. Tai
jotakin. Eli esitellään Lun-luokan ekranoplan:
Tämä ns. maaefektiä hyväkseen käyttänyt möhkäle lensi
muutaman metrin vedenpinnan yläpuolella maksimissaan 550 kilometrin
tuntinopeudella. Siinä oli kahdeksan Kuznetsov NK-87-suihkumoottoria, sen
pituus oli 73,8 metriä, se kuljetti 100.000 kilon kuorman ja siinä oli
aseistuksena kuusi meritorjuntaohjusta sekä neljä 23-millistä kaksiputkista
ilmatorjuntatykkiä.
Alus rakennettiin 1987 ja sitä valmistui vain yksi
kappale. Näin äkkiseltään ajatellen se olisi ollut aika pirunmoinen torjuttava
maihinnousuoperaatioissa.
Vaan suunnittelihan Neuvostoliitto myös lentävän
lautasen eli EKIPin:
Siitä ei sinänsä tullut sen valmiimpaa mutta vielä
Venäjän aikaan sen tiimoilta tehtiin jonkinlaista tutkimustyötä. Hieman
pidemmälle päästiin helikopterin ja lentokoneen yhdistelmässä Kamov Ka-22:
Näitä masiinoita valmistettiin 1960-luvun alussa neljä
kappaletta ja niiden suoritusarvot olivat huomattavan hyvät. Huippunopeus oli
375 km/h, lakikorkeus 5.500 metriä ja se kuljetti sata matkustajaa tai 16 tonnin
kuorman. Koska koneita tuhoutui kaksi, niin niiden valmistus kuitenkin
lopetettiin.
Siirrytään sitten vakaasti maan pinnalle. Tämä UAZin
ja korkkiruuvin sekoitus eli ZVM-2901 kulki aivan missä tahansa maastossa,
hangessa tai vedessä ilman suuria ongelmia:
Laite ei kuitenkaan päässyt suureen tuotantoon ja tämä
johtui sen alhaisesta nopeudesta.
Se kaikkein hurjin innovaatiohan ei ollut tekniikkaa
vaan luonnon muokkaamista eli suunnitelma Siperian jokien uomien muuttamisesta
niin, etteivät ne olisi laskeneetkaan Jäämereen vaan uomat käännettäisiin
kuiviin Keski-Aasian neuvostotasavaltoihin.
Jonkunlaista suunnittelua tähän oli ollut jo tsaarin
aikaan mutta neuvostoaikaan sitä mietittiin hiukka vakavammin. Varsinaisilla
kaivinkoneilla homma olisi varmaankin jäänyt vaiheeseen joten uomia oltiin
suunniteltu tehtävän ydinpommeilla. Ehkä on hyvä, että kyseinen projekti jäi
tekemättä. En ole alan spesialisti mutta olettaisin että jonkin sortin
ympäristökatastrofihan siitä olisi saatu aikaiseksi. Neuvostoliittohan oli
muutenkin hyvä kehittämään ympäristökatastrofeja.
Neuvostoliitossahan oli myös maailman suurin vankila.
Sen pinta-ala oli 22 402 200 km² ja siinä oli vuonna 1991 noin 293 miljoonaa
vankia joista suurin osa kärsi elinkautista ilman mahdollisuutta vankilasta
poistumiseen.
Ja niin juu, Neuvostoliitossa tietysti kokeiltiin
kymmeniä vuosia innovaatiota nimeltä sosialismi:
Ja tässähän näitä innovaatioita taas tällä erää. Ensi
kerralla varmaan jotain ihan muuta.
No, ei niin hullua ideaa ettei suomessa saada paremmaksi jos eu antaa luvan. Taisi olla viime vuosikymmenellä kun joku ideoi että Suomeen mahtuu kevyesti 100 000 00å ihmistä ja eikös joku siitäkin innostunut että nyt on katto korkeella eikä seiniä ensinkään. Se oli joku Pravdan juttu.
VastaaPoistaSe kyllä nopeesti uppos se.
Solzenitsynin romaani Ensimmäinen Piiri kertoo näidenkin ideoiden isistä. Nälkä tekee näppäräksi.
VastaaPoistaSaavutus sekin, että koko gulag-härdelli tuotti loppuaikoinaan tappiota vaikka ehtymätön työvoima oli ilmaista.
Osastossa: tietämättä taas asiasta tarkemmin, mutta näin minulle on kerrottu. Pioneerien ponttoonikalusto mallia cccp (joskus 70-luvulla) onnistui heiltä niinkin hyvin, että sitä kopioitiin Ameriikassa asti.
voijumala###
Tervehdys Ihmettelijälle ja voijumalalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaIhmettelijä: Muistan lukeneeni tuon jutun. Tosin luku taisi olla 60 miljoonaa. Sitä siinä ei mietitty että millä se porukka ruokittaisiin. Eikä varsinkaan että miksi.
voijumala: Suosittelen myös Unto Parvilahden kirjaa Berijan Tarhat. Siitä ponttoonikalustosta en tiedä mutta kyllähän venäläinen käyttökelpoista sotilaamateriaalia on tehnyt.
VastaaPoistaKyllähän se venäläinen on kelpo sotakamaa kaikkina aikoina tehnyt. Putilovin tehtaat Pietarissa olivat tykkien valmistuksen huippua. Sieltähän se meidän Nenosemme oppinsa haki ja kehitti niitä köyhän miehen tarpeisiin edelleen (korjausmuunnin). Suuri ja mahtava oli mielestään niin mahtava, että sitten (onneksi) tukehtui omaan mahtavuuteensa, kun esim Leningradin alueen tuotannosta oli 70 volttia sotimista varten. No, rautaa ei voi syödä muuten kuin pillereinä.
Parvilahden kirjat ovat realistisia. Mainitsisin myös Jegor Gaidarin "Imperiumin tuho". On analyyttinen suorastaan tajunnan räjäyttävään tehoon saakka.
Heh, olihan siinä melkoisia vehkeitä. No polttomoottori on polttomoottori, ei näkynyt yhtään sähkövatkainta. Tuo 24x24 MAZ saattaa olla melko kankea, ei taitu jokaiseen parkkihalliin,tuskin löytyy nousevaa teliakselia. T. Oloneuvos
VastaaPoistaSolzenitsynin oivalsi oleellisen vankileirien saaristossa oleillessaan: "Olemme unohtaneet Jumalan." Läntisessä naapurissa on nyt sama ongelma ja tulokset ovat selvästi nähtävissä.
VastaaPoistaHrustsev ilmeisesti laittoi Gagarinin suuhun sanat, ettei avaruudessa näkynyt Jumalaa.
Tapsa vaan
Tervehdys Terho Hämeenkorvelle, Oloneuvokselle ja Tapsalle vaan & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaTerho: Venäläisten sotakalusto on ollut aina toimivaa. Kiitos tuosta kirjavinkistä. Asetehtaista puheenollen silloin tsaarin aikana Suomi luovutti Venäjälle Siestarjoen Kannakselta kun siellä oli suuri asetehdas ja tilalle piti saada Petsamo. Sehän toteutui vasta Tarton rauhassa.
Oloneuvos: Ja tuskin on kovin kätevä metsäteillä.
Tapsa vaan: En tiedä jumalasta mutta inhimillisyyden neuvostojärjestelmä ainakin unohti.
Tuo jumala-kommentti on jälkeenpäin Gagarinin suuhun laitettu. Tosiasiallisesti Gagarin oli ortodoksi, ja hänen tyttärensä on kastettu.
VastaaPoistahttps://www.rbth.com/history/333770-did-soviet-cosmonauts-believe-in-god
Venäläiset lentäjät ovat aina olleet ortodokseja - vaikka Puolue kuinka yritti kitkeä sen heistä. Tämän olen kuullut yhdeltä heistä itseltään.
Tervehdys, Ano ja kiitos lisäyksestä. Käsittääkseni venäläiset ovat aina olleet varsin uskonnollisia. Neuvostoaikaankin.
VastaaPoistaRauhanvaltion kalustoa oli myös IVO:lla käytössä ollut käytetyn ydinpolttoaineen kuljetus- ja hinausvärkki. Vetovaunu oli samanlainen kuin paraateissa nähdyt ohjusten vetovaunut. Voimiltaan ja nopeudeltaan yllättävän kesy, muistaakseni tuttavan SISU:n RR moottori oli vahvempi ja ainakin se kulki lujempaa. Varsinaisessa kuljetuskärryssä ei kai ollut mitään kovin kummallista, paitsi se polttoainepönttö oli kai aika vahvaa tekoa.
VastaaPoistaTykistöaseista aika erikoinen oli 305mm sinko, laivaan asennettu, 30-luvulla kehitelty. Oli sukua talvisodassakin nähdylle kolmituumaiselle. Sille, joka kulkeutui saksaan ja oli esikuvana 75mm rekyylittömälle tykille. Kumpikaan sosialistinen rauhanvaltio ei keksinyt käyttää värkkiä panssarin torjuntaan. Saksalaiset laskuvarjojääkärit ammuskelivat semmoisella kreetalla. Helevetinmoinen pölypilvi kavalsi tuliaseman ja houkutteli vastatykistötulta. Se 12” sinko asennettiin laivaan, voi ampua vain sivulle – ja ammuttaessa meni kaikki akkunat rikki. Se peräliekki kun oli aika voimakas. Kehittäjänsä pääsi leirille.
ZVM-2901 – tässä on hieman sama idea kuin japanilaisten takavuosina esittämässä jäänmurtajassa. Josta ei sittemmin ole kuulunut.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksistä.
VastaaPoistaEuroopan Unionin hallintomalli on kopioitu Neuvostoliitosta. Siellä oli NKP, EU'ssa komissio. Kumpaankaan ei jäseniä äänestetä avoimilla vaaleilla vaan niihin "kutsutaan" (kutsuttiin). Selkokielellä, kaverit valitsevat kaverinsa. EU-parlamentti vastaa melko tarkkaan Neuvostoliiton Duumaa. Parlamentit saavat (saivat) jotain tyhjänpäiväisiä asioita mietittäväkseen etteivät häiritse oikeaa päätöksentekoa. EU'ssa se tulee direktiiveinä suoraan komissiolta ja ne on vahvistettava kansalliseen lakiin välittömästi. EU-parlamentti saa äänestää mitä tahtoo. Sillä ei ole edes lakialoiteoikeutta. Ei tainnut olla Duumallakaan?
VastaaPoistaNeuvostoliitossa NKP'n sana oli laki. Molemmissa on (oli) myös komissaarit jotka ovat tavallaan kansallisten lakien yläpuolella ja valvovat että direktiivejä noudatetaan. Muuten saavat tehdä mitä tahtovat, hinnasta viis.
Ainoa mikä tässä EU'ssa ilahduttaa on, että kaikki EU maat eivät enää taivu komission saneluun. Ja siitähän säädetään hirmuiset sanktiot. Neuvostoliitosta oli, ja EU'sta on yhtä vaikea erota. Kansa voi joskus osoittaa mieltään mutta sillä ei ole vaikutusta. Molemmissa tulee (tuli) erilaisia panssariajoneuvoja kaduille ja "separatistit" saavat kyytiä.
Tuon Kharkovtšankan maasto-ominaisuudet olivat varmasti huippuluokkaa, mutta käyttömukavuudessa oli lontoonmurteisen Wikipedian mukaan hieman toivomisen varaa.
VastaaPoistaOngelma oli sama kuin ensimmäisissä panssarivaunuissa:
moottori oli samassa tilassa miehistön kanssa meluamassa ja nokeamassa. Se oli Antarktiksen olosuhteissa oivallista huoltotoimenpiteiden kannalta, mutta eläminen ja oleminen jäivät vaunun sisällä lapsipuolen asemaan.
Eikä olisi ehkä sellaisenaan ollut kesämökkiainesta ilman lievää modifiointia?
Ei Neuvostoliitossa mitään duumaa ollut:
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Neuvostoliiton_korkein_neuvosto
Se oli teoriassa korkein mahdollinen valtiovallankäytön orgaani, mutta käytännössä pelkkä puhesirkus, koska kaikki edustajat kuuluivat yhteen ja samaan NKP:hen.
EU on tässä suhteessa hiukan rehellisempi myöntäessään Europarlamentin puuhesirkukseksi ja Eurokomission ainoaksi todelliseksi päätäntäelimeksi, samanlaiseksi kuin NKP:n politbyroo, jonka pääsihteeri oli tosiasiallinen neuvostodiktaattori.
Tervehdys Anolle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno & Qroquius Kad: Kyllähän EU:ssa ja Neuvostoliitossa on paljon samanlaista. Erojakin tietysti on ja merkittävin lienee se, että EU:lla ei ole hallussaan sellaista väkivaltakoneistoa mikä Neuvostoliitolla oli.
Qroquius Kad: Joo, kyllä se olisi tarvinnut melkoista tuunaamista mökkikäyttöön.
"Ja niin juu, Neuvostoliitossa tietysti kokeiltiin kymmeniä vuosia innovaatiota nimeltä sosialismi" - Niin, niin, muttei se ollut oikeaa sosialismia. Kyllä se vielä joskus, jossain toimii. Ehkä ei kuubasa tai venezuelassa - mutta tulimaassa voi hyvinkin toimia. Tai Tannu Tuvassa, ei voi tietää ennen kuin kokeilee.
VastaaPoistaEU on ottanut oppia tieteellisestä marksismi-senilismistä. Ainoa oikea Marksismi olisi tietenkin Harpoismi.
Pyssymies
Kharkovtšanka - liikkuva savusauna tosimiehille. Ei olisi tarvinnut kuin poistaa liika pakoputki. Pakosarja olisi korvannut turhat kiuaskivet. Olisi säästynyt painoakin.
VastaaPoistaPyssymies
Tervehdys, Pyssymies.
VastaaPoistaViesti1: Totta joo, sillä tärkeintä on se syvä usko että tällä kerralla se onnistuu. Ja tuo marxismi-senilismi on mainio termi. Meillähän Suomessa näitä marxisti-senilistejä riittää viljalti.
Viesti2: Vaan tässähän olisi jollekin matkailuyrittäjälle markkinarako. ”Tule sinäkin nauttimaan tosimiesten saunasta”.
Tuolla videolla
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=mFxi3lOAcFs
on esitelty nähdäkseni kaikki tässä bloggauksessa mainitut sekä vielä jokunen muu;
erityisen metka uusi tuttavuus oli 1K17 Žatie -ohjustentorjuntalaserase.
Tervehdys, Qroquius Kad . Tuosta videosta itse asiassa sain aika paljon vinkkejä.
VastaaPoistaZVM-2901 ei liene yksistään Neuvostoliiton keksintöjä. Amerikoissa niitä tehtiin jo 1800-luvulla.
VastaaPoistaHauska video vuodelta 1929. Snow Motor: https://www.youtube.com/watch?v=Fo31_3UzTTY
Parhain terveisin,
Tinahattu
Puten paras ropellihattu
Tervehdys, Tinahattu. Joo, tuo on toki keksitty aikaisemmin. Kiitos mukavasta pätkästä.
VastaaPoista