Niin kuin lukija tietää, hoitaa Suomi ympäristö- ja ilmastoasiansa esimerkillisesti. Suomi on luonnonvarojen nettotuottaja. Asialle ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Mutta koska ilmastohysteerikkojen egon nälkä on suunnaton niin sitä pitää ruokkia tunteella että ”me, myös me olemme saaneet paljon aikaiseksi”. Vaikka sen tunteen hinta on suomalaiselle elinkeinoelämälle ja tavalliselle kansalaiselle kohtuuton.
Egon nälkää ei suinkaan ole tyydytetty joten
sertifikoidut ilmastohysteerikot eli Ilmastopaneeli on vaatimassa taas uutta.
Eli:
Suomessa voitaisiin ilmastopaneelin mukaan
ottaa vuonna 2026 käyttöön kansallinen tieliikenteen päästökauppa, jos muut
keinot eivät vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä tarpeeksi.
Ja mitä se tarkoittaisi? No:
Paneelin arvion mukaan kansallinen
päästökauppa aiheuttaisi polttoaineeseen noin 34 sentin hinnannousun litraa
kohden. Kalleimmillaan nousu voisi olla laskelmien mukaan 88 senttiä litralta.
Kyseisiltä ilmastohysteerikoilta on päässyt
utopistisessa tornissaan unohtumaan se, että täällä reaalimaailmassa ihmisten
tulisi pystyä jotenkin elämään. Meille tuollaiset korotukset eivät ole vain
teoreettisia hiilidioksiditonnien vähentämisiä. Ne ovat kaiken aikaisemman
lisäksi askel lähemmäksi totaalista pankrottia. Niin tavallisille ihmisille
kuin yrittäjille jotka nyt ovat jo sillä rajalla että kannattaako vai ei.
Sinänsä ei ole vakavaa että joku hörhölauma puhuu
levottomia. Mutta se on vakavaa, että nykyisessä Suomessa tuo hörhölauma
otetaan vakavasti. Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Ronkainen esitti
asiasta osuvan vertauksen:
- On täysin käsittämätöntä, että tällaisen
ilmastopaneelin ja sen puheenjohtaja Markku Ollikaisen annetaan vaikuttaa
Suomen liikennepolitiikkaan. Aivan sama kuin aseistakieltäytyjät tai
Sadankomitea päästettäisiin sorkkimaan Suomen puolustuspolitiikkaa.
Hotellin respassa tuumitaan että ilmastohörhöjen
liimamielenosoitukset eivät välttämättä olekaan huono idea. Kun se tehdään
oikein ja oikeassa paikassa. Tämä Ilmastopaneeli voisi osoittaa mieltään
liimaamalla pikaliimalla turpavärkkinsä umpeen. Meinaan, joka kerta kun se
aukeaa, se tietää tavallisille suomalaisille jotain hyvin pelottavaa.
Ja sitähän ei erehdu tekemään,paitsi larppausmielessä. VW teki muuten ilmastoteon tuossa taannoin, ei tarttene enenpää selitellä.
VastaaPoistaNuo ilmastohörhöt ovat niitä hyödyllisiä idiootteja jotka antavat syitä välistävetäjille korottaa tätä hintaa ja tuota hintaa. Eikä tässä vielä kaikki. Hintaa peritään myös olemattomasta kuten "päästöoikeuksista". Siksi elinkustannukset eivät ole olleet sidoksissa tuotantokustannuksiin enää aikoihin. Hinnat luodaan tyhjästä.
VastaaPoistaMistähän päin Eurooppaa Suomi niitä päästöoikeuksia ostaisi? Puolasta?
Maapallo ilmastoineen ei noiden hörhöjen aikaansaannoksille korviaan lotkauta. Meidän rahat vain häviävät jonnekin teille tietymättömille. Kun katselen noiden hörhöjen naamaa niin mietin, ovatko oikeasti tosissaan, ovatko seonneet lopullisesti vai onko tässä vain oman naaman esilletuontia. "Ilmastoaiheella" kun naaman saaminen mediaan on ollut varmaa jo vuosikausia. Jos noista hörhöistä ja meidän vahingosta ei kukaan hyötyisi, hörhöt olisi viety jo pakkohoitoon. Sinne joutuu vähemmästäkin jos syy ei ole "oikea".
"Uutisesta" poiminta. "Ilmastopaneeli on riippumaton, valtioneuvoston asettama tieteellinen toimielin, joka tukee ilmastopolitiikan suunnittelua ja päätöksentekoa". En tiedä mitä tässä yhteydessä tarkoittaa "tieteellinen", mutta valtioneuvosto on paneelin asettanut ja voi sen myös asettaa roskakoriin. Huutava pula on vain poliitikoista jotka nämä järjettömyydet lopettavaisivat.
Tervehdys Ihmettelijälle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaIhmettelijä: Jep. Niin teki. Tein aiheesta postauksen:
http://yrjoperskeles.blogspot.com/2022/10/asennetta-ja-alaleuan-vapatysta.html
Ano: Erittäin hyviä huomioita.
Päästökauppaa ja ilmastohysteriaa. No joo.
VastaaPoistaMOT -ohjemassa oli juuri Finnairin päästökompensaatiosta, jolla jokainen kuluttajamatkustaja voisi kompensoida rahalla (eli maksaa enemmän) pahaa omaa tuntoaan pois lentämisen aiheuttamista päästöistä. Mitä on saatu?
Piti saada biokaasulla (lehmänpaskaa) toimivia kaasuhelloja kyliin. No ei ihan saatu ja homma ei toimi eikä ole muutenkaan luotettavan tuntuista...
https://areena.yle.fi/1-50979211
Suomen oma sisäinen liikenteen päästökauppa? Ei kiitos, koska ylläoleva esimerkki riittää. Myös nyt nähty hinnannousu sähkökaupassa riittää.
Minulla on mennyt usko jo aikoja sitten sellaiseen pahan ilman lintuun, jo(t)ka käyttää värikkäitä silmälasinkehyksiä. Niinkuin käyttää Ilmastopanelin puheenjohtaja. Se on merkki.
heppa
Alkaa tuntua myös siltä, että hallitusohjelman on sanellut joku pyhä oraakkeli ja siitä ei tingitä, vaikka kansa kuolisi nälkään ja kylmyyteen. Miksi siis näitä erilaisia kriisejä; koronaa, enrgiapulaa ja Ukrainan sotaa ei oteta huomioon niin että voitaisiin edes väliaikaisesti lopettaa kansalaisten elämän kurjistaminen? Kun korot nousevat (myös valtionvelan korot), yritykset kaatuvat kannattamattomina konkursseihin, työttömyys lisääntyy, ruoka ja asuminen kallistuu niin, että yhä useampi on sossun luukulla, hallitus kai riemuitseee rinta rottingilla ilmastonmuutoksen tavotteisiin pääsystä 15 vuotta muita EU-maita, muista maailman maista puhumattakaan! Koko yhteiskunnan käsittämättömässä alasajossa on unohdettu, että Suomi on jo lähes hiilineutraali ja mikä unohtuu kokonaan on suhteellisuudentaju; näin pienen kansan tekemiset tai tekemättä jättämiset ovat kuin itikan pissa Itämeressä, vailla sen kummempaa merkitystä.
VastaaPoistaRouva Ano
Ilmastotoimet ova eräänlaista uusstahanovilaisuutta, jossa pyritään järjettömiiän ennätyksiin "päästövähennyksissä", vaikka niillä ei olisi minkäänlaista käytännön merkitystä. Uhrautuiminen itsessään on tärkeää.
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Stahanovilaisuus
Tuossa päästökaupassa minua ihmetyttää, jotta millä tavalla se raha poistaa sitä hiiltä ilmasta? Onko hiili rahan ruokaa kenties. Paskooko raha sitten puhtautta ehkä?
VastaaPoistaEi jaksa ymmärtää. Olisivat edes reiluja ja sanoisivat suoraan nostavansa hinnat sellaisiksi, ettei rahvas autoile, eikä lämmitä.
Paluu jonkinlaiseen maakuoppaorjuuteen lienee virhevaikeiston, sosiaalifemokraattien ja kepuleidenkokkareiden yhteinen tavoite.
Tästä tulikin mieleeni eräs näkökohta, jonka jopa eräs tunnettu vihreä poliitikko, Osmo Soininvaara esitti jo vuosikymmeniä sitten.
VastaaPoistaJos nimittäin päästöjä on saatava vähennetyksi, ei ole järkevää vaatia jokaista vähentämään niitä yhtä monta prosenttia siitä määrästä, jonka kukin niistä ennestään tuottaa.
Soininvaaran esimerkki tosin koski oletettuja kahta hiilivoimalaa, joista molempien piipuista tulee kivihiilen rikkipitoisuuden vuoksi myös rikkidioksidia. Rikkidioksidihan aiheuttaa happosateita, joita tuohon aikaan pidettiin akuutimpana ongelmana kuin hiilidioksidin aiheuttamaa kasvihuoneilmiötä ja ilmastonmuutosta. Mutta hänen näkökohtansa soveltuu analogisesti yhtä hyvin myös jälkimmäiseen, ja jopa siihen tapaukseen, ettei vertaillakaan kahta vierekkäin sijaitsevaa voimalaa vaan kokonaisia maita.
Oletetaan, että toisessa voimassa olisi jo ennestään suodatin, joka poistaa savukaasuista 90 % rikkidioksidista, kun taas toisessa, samaa polttoainetta käyttävässä sellaista ei ole. Olisiko järkevää vaatia molempia vähentämään päästöjä puoleen entisestään? Tuskin. Silloinhan edellisen olisi hankittava vielä parempi suodatin, joka poistaisi niistä 95 %, mutta jäljellä olevien vähäisten päästöjen puolittaminen nykyisestään taitaa kyllä tulla sitä hankalammaksi ja kalliimmaksi, mitä pienemmät ne jo ovat. Sen sijaan jälkimmäiselle riittäisi, että se saisi suodatetuksi puolet päästöistään.
Järkevämpää olisi tietysti vaatia jälkimmäistä asentamaan piippuun samanlainen suodatin kuin mikä edellisellä jo on, kun taas edelliseltä ei vaadittaisi mitään uutta. Muutoinhan "palkitaan aikaisemmasta sikailusta ja rangaistaan aikaisemmin jo tehdyistä parannuksista."
Samoin (vaikka Soininvaara ei näin kirjoittanutkaan): jos hiilidioksidipäästöjä on maailmanlaajuisesti vähennettävä, tuskin on järkevää vaatia, että jokaisen maan olisi vähennettävä niitä tietty prosenttimäärä entisestä määrästään. Kenties ei niin ole kansainvälisesti vaadittukaan, vaikka jotkut suomalaiset poliitikot niin ehkä kuvittelevat, tai että niin heidän mielestään ainakin pitäisi vaatia.
(Hieman aiheen vierestä, mutta vertailun vuoksi: Kirjoitin edellä, että jäljellä olevien vähäisten päästöjen puolittaminen nykyisestään taitaa kyllä tulla sitä hankalammaksi ja kalliimmaksi, mitä pienemmät ne jo ovat. Suunnilleen samoinhan on niinkin arkisen asian kuin pölyjen pyyhkimisen laita. Yhdellä pyyhkäisyllä tai pölynimurin ajolla saa helposti 80 tai 90 prosenttia pölystä pois, mutta sen jäljelle jäävän pölyn poistaminen onkin jo huomattavasti työläämpää.)
Edesmenneessä Neuvostoliitossa oli Lysenko, meillä on Ollikainen. Ongelma on erittäin vakava, vakavampi kuin päältäpäin edes huomataan. Kyse on paljon enemmästä kuin bensan hinnasta. Kyse on tieteestä ja se on eräs keskeisimmistä, ellei suorastaan keskeisin länsimaiden menestyksen perustana olevista instituutioista. Tieteelliseen ajatteluun ja siihen perustuvaan toimintaan kuuluu objektiivisuus, kriittisyys ja itsekriittisyys, tosiasioiden lahjomaton etsiminen, punnitseminen ja niiden käyttö päätöksentekoa ohjaavina asioina. Silloin, kun ideologia ohjaa tuloksia ja tieteellisiä titteleitä jaetaan poliittisin perustein, ilman näyttöä todellisesta pätevyydestä ja tinkimättömästä objektiivisuudesta, ollaan sillä lysenkolaisella tiellä, jonka päässä näkyy – kuten kävi Lysenkon tapauksessa – tieteen tason romahtaminen ja nälänhätä. Professori joka puoskaroi poliittisin perustein ei ole professori vaan puoskari. Anderssenin satu keisarin uusista vaatteista on valitettavan ajankohtainen meidän tämän päivän akateemisessa maailmassamme.
VastaaPoistaJos kyseessä olisikin hölmöys ja naivius niin olisi jotain toivoa mutta kaikki länsimaat on jonkinlaisen tahallisen tärvelemisen projektin kohteena. Build back better yms.
VastaaPoistaMeiltä jotka seuraukset saamme kokea nahoissamme ei vaan paljon kysellä että haluammeko me tällaiseen projektiin osallistua.
Eivät nuo ole mitään ymmärtämättömiä hölmöläisiä, eivät todellakaan.
VastaaPoistaHe tekevät määrätietoista Tuhon Politiikkaansa, jonka tavoitteena on luhistaa Suomen talous ja infrastruktuuri kehitysmaan tasolle.
Sellainen Suomi ei voi olla muuta kuin Globalististen Eurostotasavaltojen Liiton eli Bryssän globlasti vailla omaa sananvaltaa ja edustusta.
Sen on tehtävä kuten Bryssä sanelee, tai muuten sähkön ja ruoan toimitukset muualta Eurostoliitosta lopetetaan.
Suomalaisia on jo päätetty opettaa tähän ensi talvena:
kaikki tiedotusvälineet hokevat melkein päivittäin neuvojaan, kuinka suomalaiset selviävät ensi talvena tulevista sähkökatkoksista.
Niistä on siis jo päätetty Bryssässä, ja niillä suomalaiset totutetaan tulevaisuuteen vailla omaa sähköntuotantoa, jossa Eurostoliitosta tulevan sähkö pätkimisellä hyppyytetään orjia ja huoria huorailemaan vielä orjallisemmin.
Ja itsepä olemme sen itsellemme tilanneet olemalla tekemättä mitään.
Ronkaisen Jallu on järkimies. Ja on aivan oikeassaa tuossa toteamuksessaan. Kuten monessa muussakin joita ei tämä ns. vastuullinen media tuo esille.
VastaaPoistaMinuun henk.kohtaisesti tuo ei juurikaan vaikuttaisi, ajan sen verran vähän, mutta lähipiirissäni oleville se olisi kuolinisku. He kun joutuvat työn ja muun elämisen vuoksi käyttämään autoa päivittäiseen yrittämiseen tai muuhun elämäänliittyviin toimintoihin ja joita hommia ei voi tehdä ilman omaa ajoneuvoa.
Raksalle ie voi viedä esim. lattiamattorullia bussilla kun ei sinne rakennettavalle alueelle vilä edes bussit kulje. Tai viepä se liikuntarajoitteinen ystävä/kaveri sinne kuntoutukseen/terkkariin/tms. tarpeelliseen paikkaan silloin kun sinne pitää mennä, jos olet ajan sattunut saamaan.
Näille ilmastoterroristeille tekisi oikeinkin hyvää joutua itse elämään oppiensa mukaan. Monelle saattaisi jo viikko riittää, pahimmille ei vuosikaan olisi tarpeeksi.
Huru-ukko
Onhan se kyllä melkein pelkästään egon ruokkimista täällä härmässä vaahdota tästä ilmastosta, kuten Ykä totesi. Eihän me kärsitä tästä oletetusta muutoksesta juuri lainkaan. Sen sijaan esim. Kiinassa on monin paikoin kunnon saastesumut, mutta haistatetaan silti pitkät tälle vouhotukselle.
VastaaPoistaTapsa vaan
EU:N pitää ottaa käyttöön EU:n laajuinen anekauppa, ympäristöanekauppa. Ja on myös syytä aloittaa ennallistaminen.
VastaaPoistaKreikka, Italia, Espanja, Ranska, Malta, Kypros ja balkanin maat välimeren rannoilla ovat hävittäneet metsänsä ja saaneet aikaan alueensa muuttumisen pusikoksi. Saksa, Alankomaat, Belgia ja Tanska ovat hävittäneet metsänsä – ja alankomaat on tuhonnut vuorovesikosteikkonsa patoamalla. Saksa ja Puola ovat syyllisiä myös suurimittaiseen kosteikkojen hävitykseen,berliini oli aikoinaan soiden keskellä.
Maksakoot ympäristöanetta sen mukaan mitä ovat hävittäneet, esimerkiksi Kreikka on tuhonnut noin 100% metsistään, maksakoot 100% kansantulostaan ympäristöanekassaan. Ja alkakoot ennallistamisen oitis, sitten kun metsä on vanhaa, noin 200 vuotiasta, se voidaan laskea anemaksun vähennysperusteeksi.
Ennallistamisen kohdeaikana voisi olla vaikka vuosi 200 jkr. - palautettakoon teutoburgin metsä Arminiuksen aikaisen asuun. Alankomaiden polderit myös. Niin, ja autobahnit myös, siis metsäpoluiksi. Vieraslajit, kuten tulppaanit, pitää hävittää armotta.
Tässäpä villeniinistöille vihjeitä, näin jäät historiaan, pelastat maapallon.
Pyssymies
Tervehdys hepalle, Rouva Anolle, Vasarahammerille, KKi:lle, Anolle, Strix Senexille, TR:lle, Qroquius Kadille, Huru-ukolle, Tapsalle vaan ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne ja hyvistä lisäyksistänne.
VastaaPoistaKun katsoo ilmastopaneelin johtajaa %Ollikaista, ei voi puhua mistään puolueettomasta kaverista, joka Jumalan sanana julistaa ilmastototuutta. Samoin A-Talkissa oli joku Joensuun viherprofessori (myös ulkonäöltään), jonka mielestä Suomelle tulevat maksuosuus ennallistamistoimista eli n. 1 miljardi, ei ole mitään, kun sillä pelastetaan koko maailma ja joskus 2050-luvulla kustannukset olisivat huomattavasti kalliimmat.
VastaaPoistaUutinen sanoo myös että, Suomea uhkaa 7 miljardin hiilinielulasku. Satu Hassi, Asiantuntija, sanoo että lasku maksetaan joka tapauksessa tavalla tai toisella. Markku Ollikainen, Asiantuntija, sanoo että lasku tulee todennäköisesti veronmaksajille.
VastaaPoistaPelkistetty kappale joka jättää paljon kertomatta. Puretaan lopusta alkuun. Ensin Ollikainen. Lasku tulee varmasti veronmaksajille, ei todennäköisesti. Sieltä tulevat Ollikaisenkin rahat. Kuka laskun summan määrittelee, kuka rahoista päättää sen jälkeen ja minne rahat menevät. Reaalimaailmassa kun lasku pitää olla perusteltu ja todennettavissa. Ei könttäsumma jonnekin. Laskun maksajan olisi kohtuullista saada tietää vaikka epäilen, että EU'ssa ei tiedä kukaan.
Hassille. Kuka tai mikä elin määrää että tällainen lasku on maksettava. Vai onko näin, että hiilinielulasku on maksettava koska hiilinielulasku on maksettava. Itse en näe muuta syytä. Lähinnä tulee mieleen Soneran ilmanosto Saksasta.
Viimeisenä "hiilinielulasku". Ei tuon keksijä tyhmä ole. Se on newspeakia ja ihmisen kekseliäisyys näyttää olevan rajaton kun kyse on rahan kuppauksesta. Nykyisin kaikki "ilmastoon" liittyvä on liturgiaa ja kansan pitää olla kuin kirkossa. Liturgian aikana on oltava hiljaa eikä missään tapauksessa saa nauraa. Pari-kolmekymmentä vuotta sitten hiilinielulaskun puhujan olisivat vieneet valkotakkiset. Nykyisin heidät palkitaan.
Muuten, öljy loppui ensimmäisen kerran 70-luvun alkupuolella. Oli "säästökampanjat" niin kuin nykyään. Tulos, hinnat kolminkertaistuivat hetkessä ja korkealle tasolle jäivät. Jos hinta pumpulla putosi, valtio veroja lisäsi. Plussaa oli että öljy ei loppunutkaan. Tuskin me nähdään enää koskaan sähkönhintaa 5 senttiä /kWh tai polttoaineen litrahintoja alle 2 euroa. Muutos vaatisi poliitikkojen ja keinoelinelämän johtajien vaihtamista 99 %. Komiteoiden ja työryhmien lakkauttamista ja akateemisten suojatöiden lopettamista.
Tervehdys Ano1:lle ja Ano2:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno1. Olet oikeassa. Eivätkä nuo tyypit tajua, mitä heidän vaatimuksensa toteutuessaan saavat Suomelle aikaiseksi.
Ano2: Tuo oli kyllä perusteellisen hyvin purettu.
Onpa tämäkin eräänlaista tragikomediaa, kun Virhetytöt hilpeä Huti-Maisa edellä sekä Kekkulien ryhmyrityttö Viivakulli haukkuvat Persuja ja Kakoa epäisänmaallisuudesta:
VastaaPoistahttps://www.is.fi/politiikka/art-2000009164713.html
Kun PS ja KaKo vastustavat (jälkimmäinen tosin valheellisesti) Suomen talouden ja infran tuhoamista muka Maailman Pelastamisena, tuhotytöt syyttävät heitä estäviä pahapolitiikasta, joka vahingoittaa Suomea.
Kommenttiosio oli ilahduttavaa luettavaa:
ensimmäisten 50 kommentin joukossa oli Virhetyttöjä puolustelevat laskettavissa yhden käden sormilla – ia niistäkin kolme samalta ämmältä.
Olisihan se totisesti toivottavaa, että suomalaiset muistaisivat tämän myös vaalikopissa, mutta eipä kannata ainakaan lyödä vetoa sen puolesta.
Eduskunnan kyselytunnilla "ilmastopolitiikasta" puhuttiin. Sitä tehdään kuulemma EU'n puitteissa. Siellä on liikenteen päästökauppakin esillä, mutta sitä ei Suomeen tule, sanoi ministeri. Niinno, politiikassa tuppaa usein käymään päinvastoin kuin sanotaan.
VastaaPoistaKun liittyminen Unioniin oli ajankohtainen annettiin ymmärtää, kun olemme jäsen niin, pääomat, tavara ja työvoima saavat liikkua vapaasti. Tavaraa voisi ostaa mistä tahansa jäsenmaasta sillä hinnalla kuin se siellä myydään veroineen ja tuoda Suomeen ilman lisämaksuja. Suomalaista miellytti autoveron poistuminen ja äänestettiin jaa. Ei poistunut autovero eikä muutakaan. Viimeksi torpattiin alkoholin tuonti. No mikä nyt liikkuu EU'ssa (vero)vapaasti.
Pääomat. Suomesta "pumpataan" ulos kymmeniä miljardeja vuosittain ilman veroja. Varkaat ja varastettu tavara. Pimeä veroton työvoima. Tällaiseksi varkaiden paratiisiksi EU suunniteltiinkin. Sitä vaan ei meille aikanaan sanottu. Mikään josta olisi meille hyötyä ei liiku vapaasti.
Kyselytunnilla kysyttiin myös käyttövoimaveron kohtalosta. Sehän säädettiin dieselautoille siksi, että diesel oli bensiiniä halvempaa. Kysymykseen ei vastattu. Kyselytunnit ovat sellaisia, kysykää mitä vaan, vastaamme mitä vaan.
Täällä jo Finnairia sivuttiin. Ari Alsio kirjoitti selvällä suomen kielellä, mistä päästökaupasta ja kompensaatiosta on kyse, vassokuu:
VastaaPoistahttps://puheenvuoro.uusisuomi.fi/arialsio/oman-pieruni-kompensaatio-finnairin-malliin/
Ei sillä etteikö täällä kaikki ymmärtäisi, että kusetustahan tämä on, mutta ainakin itseäni teksti nauratti makeasti, samalla kun vitutti, että se on kaikki totta.
maallikko
Tervehdys Qroquius Kadille, Anolle ja maallikolle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaQroquius Kad: Joo, törmäsin itsekin tuohon uutiseen. Teen siitä varmaan postauksen piakkoin. Täytyy sanoa, että hallitus veti härskiydessään turbovaihteen päälle.
Ano: Oikein. Se EU mikä äänestäjille myytiin ja se, mikä saatiin ovat kaksi täysin eri asiaa.
maallikko: Totta. Se pieruvertaus oli erittäin osuva vaikka tarkemmin ajatellen asia ei sitten pahemmin ikeniä naurata.