1. Jälleen egotrippailevaa elämysmatkailua
Sinänsä on piristävää että leikkipartisaanit – tai ainakin
yksi niistä – uskaltautuu liikkeelle myös talven aikana. Muutenhan juttu onkin
sitä tyypillistä. Eli Helsingissä vietettiin uudenvuodenjuhlia ja niissä
esiintyi suosittu artisti Käärijä. Kesken Käärijän keikan lavalle sitten säntäsi
jätkä, joka heilutteli Palestiinan lippua. Tyyppi poistettiin paikalta nopeasti
mutta tokihan valtamedia haluaa tietää ja julkaista, mitä hänellä on
egotrippailustaan sanomista. No, kuunnellaanpa:
Blombergin mukaan hänen motiivinaan oli
halu vaikuttaa suoralla toiminnalla Gazan tilanteeseen ja kyseenalaistaa median
toimintaa Gazan tapahtumien uutisoinnista.
– Olen äärimmäisen surullinen ja vihainen.
Haluan osoittaa tukeni ja pyytää ihmisiä ja mediaa välittämään.
– Haluan päästä keskustelemaan median
kanssa. Tällaiset tempaukset ovat näkyviä paikkoja siihen.
Eli suomennettuna: Halusin saada pärstäni julkisuuteen
koska saan sillä omassa porukassani suurta kunnioitusta ja tunnen itseni
taistelijaksi. Mitä tulee tuohon suomalaiseen valtamediaan, niin siitä voi
sanoa jo nyt että jos siitä saa vielä enemmän palestiinalaismyönteistä niin
sekin alkaa ampua raketteja Israeliin.
Mitä tulee ”vaikuttamiseen suoralla toiminnalla” niin
tuskin jätkä itsekään uskoi että hilluminen jossain Käärijän konsertissa
vaikuttaa Gazan sotaan yhtään mitään ja sodan osapuolet eivät nakkaa kyseisestä
suomalaisesta hampista paskaakaan. Mutta saipahan jätkä leikkiä partisaania
turvallisissa oloissa.
Kyseinen hamppi on harrastanut partisaanileikkiä jo
aikaisemminkin:
Blomberg kertoo uskovansa
”ulkoparlamentaariseen” toimintaan ja päätyneensä suoraan toimintaan alun perin
ilmastoasioiden kautta.
Kyseessä on muuten ”33-vuotias helsinkiläinen
kasvatustieteen opiskelija” joten aika mainiosti nuo opiskelut ovat
venyneet. Ehkä on hyväkin ettei tyyppi koskaan valmistu. Ammatillisen
linnunpelättimen ura saattaisi olla parempi. Tämän totean siksi, etten halua
millään muotoa halveksia Hesburgerin työntekijöitä.
Mutta näitä muodin mukana juoksevia pellejä vaan
riittää.
2. Oikeusvaltio ja juristeria
Viime aikoina useampikin oikeusoppinut on nillittänyt
tuosta itärajan sulkemisesta, siihen liittyneistä tapahtumista ja tulevista
suunnitelmista. Ja Ylehän toki on ollut heidän mielipiteistään äärimmäisen
kiinnostunut. Eritoten ollaan oltu sitä mieltä, että kansainvälisiä sopimuksia
ja Suomen lakia on noudatettava kirjaimellisesti ja sen kirjaimen määrittelevät
he.
Mitä tulee ensinnäkin oikeuskansleri Puumalaisen
toiminnan arvostelemiseen – joka on kuulemma oikeusvaltion horjuttamista – niin
eihän viranomainen voi olla arvostelusta vapaa. Olen tässä vuosien varrella
huomannut että laki on niin kuin se tulkitaan ja tulkinta voi olla myös väärä.
Nykyisen lain tulkinnan mukaan oikeusvaltio on sellainen joka ottaa pysyvälle
elatukselle väkivaltaisia kehitysmaalaisia.
Mitä tulee erään oikeusoppineen valitukseen että
hallitus suunnittelee kansainvälisten pakolaissopimusten rikkomista niin:
a) Kannatan sitä lämpimästi.
b) Koko Geneven sopimus on tehty silloin, jolloin ei
ollut mitään elintasosiirtolaisia. Itse sopimuksen pohja on täysin vanhentunut.
c) Afrikkalaiset ja lähi-itäläiset – nimenomaan islamilaiset
– elintasosurffarit ovat ensinnäkin valtava ja tarpeeton rasite suomalaiselle
kansantaloudelle ja toisekseen aivan selvä turvallisuusriski tavallisille
suomalaisille.
Jos joku sopimus vaatii jatkuvasti ottamaan niitä
tänne syömään, paskomaan ja perseilemään niin valtiovallan velvollisuus on – ja
olisi ollut jo aikaa sitten – irtisanoutua moisesta sopimuksesta.
Luonnollisesti tällaiset oikeusoppineet ajattelevat
että tällainen käppäukko ei ole kykenevä muodostamaan mielipidettä näistä
asioista. Mutta muodostanpahan kuitenkin. Ja kysyn. Pari kysymystä:
- Ovatko nuo tyypit juristeriikassaan niin
fakki-idiootteja että he vaativat lain – ja oman tulkintansa siitä –
kirjaimellista noudattamista vaikka tietävät sen seuraukset Suomelle ja
suomalaisille?
vai
- Ovatko he sellaisia vihervasemmistolaisia jotka
uskovat ja edelleenkin vaativat, että Suomen tulee jatkossakin ottaa pysyvälle
elatukselle joka ainoa tänne pyrkivä kehitysmaalainen? Vaikka historia on
näyttänyt, mitä siitä seuraa. Niin Suomessa kuin Euroopassa yleensäkin.
3. Jonkun sortin mainos
Ajelin eilen useamman sataa kilometriä tommosessa
kolmenkymmenen asteen pakkasessa. Auton lataaminen kesti ajon alussa noin kolme
minuuttia. Johtuen siitä, että en ladannut sitä vaan tankkasin. Kas kun
kyseessä oli bensakone. Ajo meni mukavasti, auto pysyi lämpimänä aivan kivasti
ja tankissa on vieläkin puolet bensiiniä.
Sen vähän mitä uutisia seurasin, niin kuulin että
sähköautoilla näillä pakkasilla tilanne oli paljon heikompi. Toivotaan, että
niitä bensakoneita on täällä vielä myynnissä kauan aikaa. Varsinkin kun
ajaessani näin hyvin paljon isoja rekkoja. Kuinkahan ne olisivat akkuvetoisina
pärjänneet?
Sinänsä nämä pakkaset voisivat hellittää. Se on tosi
se sanonta että talvisesta luonnosta nauttii eniten sellainen, jolla on lämmin
suoja sitä vastaan.
Ja laitetaanpa loppuun näihin pakkasiin sopiva kuva:
Kyllähän näinä kulttuurisen narsismin aikoina noita tyyppejä tuppaa ponnahtamaan kameran linssin eteen yhdessä jos toisessakin tilaisuudessa. Usein ne tekevät juuri tuon saman vaikutuksen: puhuvat isoista asioista kuin omaisivat joitakin edellytyksiä niihin vaikuttaa -- siis suuruusharhan vallassa -- ja kokevat tarpeelliseksi esittää oman käyttäytymisensä ei vain omana käyttäytymisenään vaan esimerkkinä ja mallina siitä miten hyvä ihminen käyttäytyy.
VastaaPoistaÄäritapausten henk kohtainen narsistinen vammaisuus naksahtaa omituisen ongelmattomasti yhteen aikalaistunnoille ominaisen julkisuushakuisuuden kanssa -- siinä yhden ihmisen henkinen pienuus ja kaikelle tosiuskovaisuudelle ominainen aatekulissien suuruus klik klik kilahtavat kihloihin, ja kamera ikuistaa liiton.
Narsismihan on varhaiseen lapsuuteen alautuva sielunsairaus, jossa ihminen jää loppuiäkseen symbioottiseen yhteyteen hoivaamisen ja huomiontarpeensa kanssa -- psyyke jää niin sanotusti "objektin" rooliin -- ja kyllähän näinä aikoina nimenomaan tällainen narsistinen psyyke on se joka saakin yhteisöllistä vahvistusta, kun aikamme suuntaa kameroiden objektiivit nimenomaan näitä julkisuustyrkkyjä ikuistamaan.
Jos ymmärtäisimme yleisemmin narsismin syväpsykologiaa, meillä olisi eväitä ymmärtää missä oma yhteiskuntaelämämme menee pahasti pieleen, ja ennen muuta meillä olisi edes joitakin henkisiä ja käsitteellisiä eväitä käsitellä sitä tragediaa, joka seuraa toiskulttuurisuuden tunkeutumisesta omiin eurooppalaisiin kansallisvaltioihimme. Psykologia on kuitenkin meille lähinnä väheksynnän ellei halveksunnan kohde -- vaikka sitä siis opetetaan lukioissamme -- ja sosiologia ihan yliopistotasollakin on vain eksrapoloitua yksilölähtöisyyttä, joten oppisivistyksen puolelta ei mitään apuja yleisen ymmärtämättömyyden korjaamiseksi tule.
Haastattelussa oikeustieteen prof. Koskenniemi vastusti jyrkästi sopimusten rikkomista ja epäili, että pääministerin keskustelun avaus sopimusten muuttamisesta "on tarkoitettu maaperän muokkaamiseen sopimusten rikkomiseksi". Sinänsä professori ei vastustanut sopimusten.muuttamista, mutta peräsi Orpolta ja hallitukselta "ehdotuksia". Tässä kohtaa ihmettelen, eikö ko. proffa itse voisi tehdä ehdotuksia, jotka olisivat juridisesti valideja. Hänhän tietää hallituksen tavoitteet tässä asiassa.
VastaaPoistaOnko mahdollista, SA Intin sisällä on henkilöitä, jotka vuotavat tietoja Pravdan toimittajalle. Hän saa niistä aineksista jutun, jonka punavihreä toimitussihteeri hyväksyy julkaistavaksi.
VastaaPoista1. ”Mutta näitä muodin mukana juoksevia pellejä vaan riittää”. Ja niitä riittää niin kauan, kuin joku media viitsii niistä jutun tehdä ja joku media jaksaa niistä jutun tehdä niin kauan kuin niissä on laiskoja toimittajia, joiden täytyy saada täytettyä palstansa ja ohjelmaminuuttinsa ilman ajattelua ja vaivannäköä ja ne toimittajat saavat tätä harrastaa niin kauan kuin media kuivittelee, että joku viitsii niitä juttuja seurata. Ja Ylen tapauksessa silläkään ei ole mitään väliä, seuraako joku vai ei.
VastaaPoista2. Juristeria on juristeriaa ja sen harjoittajat kovin mielellään pyrkivät nostamaan itsensä kansan yläpuolelle, suorastaan Jumalan asemaan tai vähintään diktaattoreiksi. Esimerkkinä vaikka tuo Koskenniemi, joka venytti ja vanutti ensiksi Orpon sanojen tulkintaa, sitten omaa oikeuttaan sopimusten ainoaan oikeaan tulkintaan ja lopuksi vielä oli sitä mieltä, että hänen mielipidettään edustavalla juristikunnan osalla on yksinoikeus sopimusten kritisointiin ja niiden tarkistamista koskeviin ehdotuksiin.
Aina on kuitenkin hyvä muistaa ja edelleen on pätevää se, mitä Olaus Petri aikoinaan sanoi. Ne Olaus Petrin sanat ovat tainneet tulla aika monta kertaa toistetuiksikin, mutta kun juristien ajatusvirheet ovat samat, oikaisutkin ovat samat.
"Tulee muistaa tuomarinviran olevan asetetun yhteisen kansan hyödyksi eikä tuomarin omaksi hyödyksi, ja sentähden hänen pitää sitä hoitaa yhteiselle kansalle eikä itsellensä hyväksi. Sillä tuomari on yhteisen kansan tähden eikä yhteinen kansa tuomarin tähden".
"Kaikki lait pitää olla sellaiset, että ne ovat yhteiseksi hyödyksi, ja sentähden, kun laki tulee vahingolliseksi, ei se enään ole laki, vaan vääryys, ja on hylättävä. Hyvä ja älykäs tuomari on parempi kuin hyvä laki, sillä hän voipi asetella kaikki kohtuuden mukaan. Mutta missä paha ja väärä tuomari on, siinä ei auta hyvä laki mitään, sillä hän vääntää ja vääristelee sitä oman mielensä mukaan. Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan; sen kohtuuden tähden, joka laissa on, se hyväksytään. Tuomari ottakoon kaikessa laissa vaarin siitä, mikä lainsäätäjän tarkoitus oli; muutoin sitä käytetään väärin ja väännetään toisaalle kuin lainsäätäjän mieli oli. Yhteisen kansan hyöty on paras laki; ja sentähden mikä havaitaan yhteiselle kansalle hyödylliseksi, se pidettäköön lakina, vaikka säädetyn lain sanat näyttäisivät toisin käskevän".
Meillä ei oman patteriautomme (siis hybridi) kanssa ole ollut ongelmia. Auto-moodissa se käynnistää ensin polttomoottorin, joka lämmittää ajoakkua, ja kun se on lämmennut, se kytkee sähkön päälle.
VastaaPoistaMoottorin Atkinson-kierto on hyötysuhteeltaan ylivoimainen Otto-kiertoon nähden. Siinä on myös termossäiliö jäähdytysnesteelle, joka varastoi lämpimän jäähdytysnesteen - näin polttomoottorikin hörähtää kertapainalluksella käyntiin.
Ehkä saamme nähdä vielä päivän, jolloin Ivan ja Abdullah joutuvat opettelemaan juomaan sitä öljyään.
Woke ylen aamu uutisessa vilahti tawja II:n kommentti, varmaan elisen tentistä, meitän tulee noudattaa kansainvälisiä sopimuksia. No, mites sitten suu pannaan kun meittiä kohtaan niitä ei noudateta?
VastaaPoistakt
Kemppinen julkaisi vanhoja hesarin kirjoituksiaan jokainen voi miettiä mikä kumma meni pieleen(NL-perintö syy moneen nykyajan paskaan):
VastaaPoistahttps://kemppinen.blogspot.com/2023/12/sisallysluettelo-saatanallinen-oikeus-1.html
No ne isot rekat kulkee sähköllä sen verran loitolle, ettei media eikä vihreät enää hoksaa. Jonnekin kehä III ulkopuolelle siis. Siellä veturiksi vaihtuu lämmin, mukava, varma ja työturvallinen diesel. Matka jatkuu.
VastaaPoistaArvataan, kenelle Yle myöntää viimeisen vaalitentin, juuri ennen 1. ennakkoäänestyspäivää. Jos juontajat ovat suopeita, tämä sijoitus tuo helposti 1-2 %, eli 30 000 - 60 000 lisäääntä.
VastaaPoistaTervehdys Seppo Oikkoselle, Ano1:lle, Ano2:lle, Strix Senexille, Antifilatelistille, kt:lle, Denalle, KKi:lle ja Ano3:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaSeppo: Hyviä huomioita. Itselläni on sinänsä työn puolesta psykologeista lähinnä huonoja kokemuksia.
Ano1: Uskoisin, että kyseinen proffa haluaisi tilanteen säilyvän juuri entisellään.
Ano2: En osaa sanoa. Ei se tietysti mahdotonta ole.
Strix Senex: Hyviä huomioita taas kertaalleen ja Olaus Petrin viisaus ei ole tippaakaan vanhentunut.
Antifilatelisti: Kiitos havainnoista. Sinulla on tosin hybridi, ei puhdas sähköauto.
kt: Sellaista Tarja tuskin edes ajattelee.
Dena: Kiitos linkistä.
KKi: Tuo lienee se paras vaihtoehto.
Ano3: Veikkaan Haavistoa.
Uudin 1:
VastaaPoistaEi tuota höpöliä missään nimessä ainakaan Hesburgeriin voi laittaa, koska siellä on tehtävä oikeita töitä.
Tuolle voisi olla käyttöä Puolustusvoimissa, nimittäin kenttätykistössä putkenrassina.
Uudin 2:
Invaasio 2015:n aikaan YLEnanto kutsui erääseen ajankohtaisohjelmaansa kolme valtiosääntöoikeustieteilijää, jotka yhtäpitävästi todistivat ettei kansainvälisiä sopimuksia tarvitse noudattaa.
Nyt niitä taas täytyy.
Kaikki kolme olivat tunnettuja änkyräkommunisteja.
Kuten nykyisetkin the Asiantuntijat™.
Ja yliopistot tuottavat joka vuosi uusia.
Uudin 3:
Kunhan ei vaan polttomoottorin hävittämiselle autojen voimanlähteenä kävisi kuin ydinvoiman hävittämiselle Ruotsin energiantuotannosta:
vaikka jälkimmäisestä päätettiin jo 1980-luvulla, on touhu vieläkin hieman vaiheessa.
Uutena vuonna kävin matkalla. Sekä meni- että tulomatkalla juna hyytyu pariksi tunniksi keskelle ei mitään ennen kuin vika saatiin korjattua.
VastaaPoistaUudet junat ovat nopeita mutta suomalaista talvea ne eivät oikein kestä.
Sähköautoilla ei kannata kauhean ksus taajama-alueelta ajaa.
Tervehdys Qroquius Kadille ja TR:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaQroquius Kad:
1. Totta. Hesen työntekijät tekevät ihan oikeita töitä. Eihän se leikkipartisaanin orvaskedelle sovi.
2. Edelleenkin totta. Se on kumma kuinka se ”asiantuntemus” vaihtuu asian mukaan.
3. Kaiken kaikkiaan tässä asiassa tuntuu olevan turha kiire. Itselleni tuli mieleen ne energiansäästölamput joilla korvattiin pakolla hehkulamput ja jotka olivat sitten ongelmajätettä. Vaikka hyvin tiedettiin, että LED-tekniikka oli jo tulossa.
TR: Joo, muistan, kuinka niiden dieselvetureiden aikaan saattoi junan asemalle saapumisesta tarkistaa kellonsa.
Taitaa noiden junien hankaluudet johtua pääosin muutamasta asiasta: junien jarrut jäätyvät, junien ovet jäätyvät ja ratavaihteet jäätyvät. Tai yleensä joku mikrokytkin mikä kertoo missä asennossa joku vipstaaki on, niin se on jäätynyt. Ja sen toimimattomuus tai ristiriitainen tieto seuraavan vipstaakia ohjaavan kytkimen tiedon kanssa estää liikkeen.
VastaaPoistaAutomaation tuomia ongelmia. Ja Italialaisten, ainakin pendolinojen osalta.
Tervehdys, klova. Niin, olisko asioita liikaa tietokoneistettu? Muistelen, että ennen vanhaan VR:n harjamiehet pitivät vaihteet puhtaina.
VastaaPoistaKuka presidentti salli venäjänķiellisten muuton Suomeen?
VastaaPoistaNiin ne tekee nykyäänkin, tosin siinä vaiheessa kun vika on päällä.
VastaaPoistaToisaalta kukaan ei suostu tekemään sillä elintasolla mitään työtä minkä vaihdemiehen ansiot takasivat 1960-luvulla, jonkinlaisen asunnon, polkupyörän ja pullon tikkuviinaa lauantaina. Nykyään tuon ja enemmän saa tekemättä mitään.
Tervehdys Anolle ja klovalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Heitit pahan. En osaa vastata. Koivistoko vaiko Ahtisaari?
klova: Taidat olla valitettavan oikeassa.
No, ei ne vaihdemiehen hankkeet ja palkat niin kovin huonoja olleet verraten muihin yhteiskunnan maksamiin palkkoihin nähden.
VastaaPoistaTosin ei se ollut siitiä sisätyötä, ainakaan tämänkaltaisilla ilmoilla mitä nytkin on.
Vaan pysyipähän tie rautainen kulkukelvollisena junille. Itsekin sitä vaihdemiehn virkaa toimittaneena.
Ja tämmöisinä aikoina, kun sanottiin enetisaikaan, että jopa lykkäs purkupäivän kun lunta tuli oikein satamalla maahan asti ja kovan tuulen tuomana, niin usein sinne tuuleen ja tuiskuun saatiin lisämiehitystä sinne luudan varteen.
Siinä klova on oikeassa, että liikaa luotetaan näihin hienoihin "tietokonesysteemeihin". Kyllhän ne toimii jos ei ole liian kylmä tai liian kuuma tai muuten vaan huono keli:)
Huru-ukko
Siinä vaihdemiehen honmassa on se vika mikä vaivaa montaa muutakin kadonnutta ammattia, sen työn tuottavuus ei ole kasvanut mihinkään niinä vuosikymmeninä kuin niitä töitä tehtiin. Jos sen työn tuottavuus olisi kasvanut edes sen mitä talouskasvu pitkällä aikavälillä, niin vaihdemiehiä olisi edelleen. Ja niinhän niitä onkin, ehkä yksi kymmenesosa tai kahdeskymmenesosa mutta käytetty raha ehkä suurin piirtein sama kuin ennen. Koska se tuottavuus ei nouse täytyy palkkasumman, tässä tapauksessa tekijöiden määrän, joustaa.
VastaaPoistaMies ja harja on edelleen mies ja harja 2020-luvulla, työnhinta on vain moninkertaistunut sitten 1960-luvun.
Toki noita töitä voidaan teettää jos joku maksaa sen erotuksen, VR liikelaitoksena ei voi toimia kuten VR valtion laitoksena eli käytännössä vailla budjettikuria. Eli lisätäkseen miehiä harjan kansaa täytyy joko säästää muualta tai nostaa lippujen hintaa.
Näin päätän kansantajuisen kansantalousaiheisen luennon aiheesta Palkkajousto ja vaihdemies.
Tervehdys Huru-ukolle ja klovalle & kiitos kommenteistanne ja lisäyksistänne. Kaiken kaikkiaan nuo leka-lapio-harjahommat ovat aika totaalisesti vähentyneet. Eihän sellaista ammattinimikettäkään kuin ”työmies” ole enää olemassakaan. Mutta ne junat eivät joka tapauksessa toimi niin kuin vaikka 1980-luvulla.
VastaaPoistaYleensäkin työn määrä yhteiskunnassa vähenee.
VastaaPoistaSata vuotta sitten kaveri, joka ei oppinut kansakoulussa kaikki luokat tuplattuaankaan lukemaan eikä kirjoittamaan saattoi työllistyä lapiomieheksi ja toimia yhteiskunnassa tuottavana työntekijänä lapioiden tunnista toiseen soraa kuorma-auton lavalle.
Nykyään hänelle kirjoitetaan työkyvyttömyyseläke lapsilisän loputtua, koska hänenkaltaiselleen ei kerta kaikkiaan ole enää työtä, jota hän pystyisi tekemään poislukien yhteiskunnan subventoima suojatyö tyyliin ruuvien pussittaminen päivätoimintakeskuksessa.
Sama tilanne on tulevaisuudessa edessä monella, jotka nyt voivat keskinkertaisin koulupaperein valmistua keskinkertaiseksi työntekijäksi keskinkertaisiin työtehtäviin.
Ne katoavat, samoin kuin sen sadan vuoden takaisen lapiomiehen työ.
Tulevaisuudessa yhä useampi ihminen on predestinoitu rakenteelliseen työttömyyteen.
Miksi tuo valkonaama protestoi palestiinalaisten puolesta? Ei niiden asiat kuulu jätkä sulle hölkäsen pöläystä.
VastaaPoistaTapsa vaan
No kylläpä toimiviakin junia on. Sellaisissa maissa joissa miesten asioista eivät päätä naiset ja hintahtavat hipsterit.
VastaaPoistaJos ostaa fiiatin saa fiiatin. Taitaa VR:n jermukuskitkin kirota noita fiiatteja.
Tervehdys Qroquius Kadille, Tapsalle vaan ja KKi:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaQroquius Kad: Tuo on valitettavasti pitkälle totta.
Tapsa vaan: Kas kun hän ruokkii omaa leikkipartisaanin egoaan.
KKi: Pitkälti noin. Tosin itselläni on joskus aikanaan ollut Fiat Punto ja se oli ihan suht ok auto.
Gazaan on rauhaa vaatinut jotkut taiteilijat.
VastaaPoistaIsraelissa tiedetä mitään suomalaisten rauhanvaatimuksista.
Tuo ongelma on niin vaikea, jatkunut yli 50 vuotta.
Historiaa olisi hyvä tietää.
Teemalla oli viime vuonna Munchenin olympialaista 72,
sinne tuli tappamaan Israelin urheilijoita
palestiinalainen Musta Syyskuu.
Tämä jäi muistiin HS 26.11.
Miksei Algeria ole toimiva maa?
Tälläisellä jutulla tänne.
Ajat muuttuivat, jätti talolainaa maksamatta.
Talo takavarikoitiin.
Jäi jumiin Murmanskiin.
KKi:lle tiedoksi, että itse asiassa todellisuudessa eli tilastojen valossa Pendoliino-junat toimivat luotettavammin kuin edeltäjänsä.
VastaaPoistaAattelin tuossa ite, että ei ne ilamisia ole nekään heinot hilavitkuttimet ja muut releet ja rensselit joita pitkin yhteiskuntaa rakennellaan. Ja kallispalkkasia insinörttejä niitä ihmettelemään ja remontteeraamaan. Ja muka ne lapiomiehet ja vaihdemiehet luutineen on olevinaan kalliimpia. Kuinkahan lie lopulta. Sen lapiomihen poistumisen sieltä hiekkakuopalta minäkin hitaampana älyän, en niitä vaihdemiesten poistumista sieltä ratapihalta.
VastaaPoistaKuinka monta luutaa heiluttavaa vaihdemiestä saataisiin palkattua sillä, vaikkapa kymmenellä miljoonalla minkä se yksi kusetilaite maksoi? Vaan kehity kehittyy sanovat, onko se aina hyvää se kehitys, siitä voidaan taittaa peistä maailman tappiin ja asiasta ei tule sen valmiimpaa.
Ja joo, siinä Yrjö on aivan oikeassa, että junat kulki muinaisina aikoina ajallaan. Ei ovet ja paskahuussit jäätyny eikä vessanlavuaarit suihkunneet kahvia kuten nyt uutisoidaan.
Japanissa kuulemma päitä tippuu hallinnossa jos junat on myöhässä viis minuuttia. Miksiköhän?
Mites ne joskus sano: ei tuu tarvista kun joku homma meni ns. hänekseen.
Tässäpä aamunavaus:))
Huru-ukko
Eikä se Unokaan hassumpi Fiiatti ollu. Eikä kuussatanen:)) Molempia löytyny iteltä ja suvulta.
VastaaPoistaHuru-ukko
Itseäni aina huvittaa, kun joku kertoo muuttavansa maailmaa. Se on melkoista uskoa omiin kykyihin ja vaikutusmahdollisuuteen! No, yrittänyttä ei laiteta, vaikka tämäkin ko. tempaus herättää lähinnä sääliä. Ihmisen aivot kuulemma kehittyvät 24-vuotiaaksi asti, mutta vastuullisen aikuisuuden raja on tainnut jo siirtyä 40:n ikävuoden toiselle puolelle "paremmissakin" piireissä, hyvänä esimerkkinä entinen pääministerimme.
VastaaPoistaKorkeat virkamiehet tai jo eläkkeellä olevat kuvittelevat olevansa kaiken kritiikin yläpuolella. Muistuupa mieleeni muuan tapaus Halla-aho, jossa syyttäjä tuomion jälkeen lipsautti, että nyt katsottiin, kuinka pitkälle valtaa pitävien arvostelussa voidaan mennä. Tuossa tuomiossa ei ollut kysymys mistään uskonrauhan rikkomisesta, vaan Halla-ahon kirjoitus Scriptassa, jonka otsikko kuului "Muutama täky Mikael Illmanille." Nyt on mielenkiintoista seurata, kuinka Halla-ahon kunnianloukkaussyytten käy, kun enakkotapaus on olemassa.
Rouva Ano
Kaikille bensalenkkareille, dieselpenoille ja muille mennyttä maailmaa takaisin kaipaaville ihmisille tiedoksi: ne fossiiliset polttoaineet joudutaan hankkimaan sellaisista maista, joissa on joko siviilidiktatuuri, sotilasdiktatuuri tai pappisdiktatuuri, ja jotka ovat osoittautuneet riesaksi koko ihmiskunnalle. Kaupan päälle polttomoottorin surkea hyötysuhde takaa sen, että niitä polttoaineita joudutaan ostamaan kolminkertainen määrä todelliseen energiasaantoon verrattuna.
VastaaPoistaSähkö voidaan tuottaa kotimaisella ydinvoimalla ja Suomi on uraaniomavarainen. Siksi mitä nopeammin pääsemme polttomoottoreista eroon, sitä nopeammin Ivan ja Abdullah joutuvat opettelemaan juomaan omaa öljyään.
Jokainen Venäjän myymä öljylitra on tukku ruplia sen sotakassaan - siihen sotakassaan, jolla se sotii Ukrainassa ja jolla se tulee sodan päätyttyä hyökkäämään degeneroituneiden ja elähtäneiden länsimaiden kimppuun. Maailman suuret asiat lopultakin ratkaistaan verellä ja raudalla Bismarckin sanoin, ei oikeudella.
Antifilatelisti: Miksi jankkaat jatkuvasti fossiiliset polttoaineet + polttomoottori -yhdistelmä jonkinlaisena Jumalan pakkona, kun kylmä totuus on, että polttomoottori ei tarvitse fossiilista. Se pyörii vaikka puukaasulla, rypsiöljyllä, viinalla ym.
PoistaJa se hyötysuhdejankkauksesikin on paskaa, koska et huomioi ollenkaan sen sähköntuotannon hyötysuhdetta. Vai luuletko ihan tosissasi, että ydinvoimalla (jota kannatan 100 %) tuotetun sähkön tuotantoprosessin hyötysuhde on 100 % tai edes lähelläkään sitä? Että ydinvoimaikiliikkuja.
Ja entäpäs akkuihin tarvittavat erikousmetallit? Ettei vaan nekin tuoteta maissa, jotka ovat joko kehitysmaita tai diktatuureja.
Se on tuo sähköautouskovaisuus kyllä sen tason harhaa, että ei mitään rajaa. Siinä fysiikan lait ovat pelkkää makulatuuria, kun uskovainen saarnaa autuuttaan.
Puhuvat päämme kertovat ettei läpsyttelyä voi kieltää, koska meitä sitovat kansainväliset sopimukset. Tavan tallaaja menee siinä kohti harhaan, kun rupeaa lukemaan jotain YK:n sopimuksia ja etsimään sieltä vastausta. Ja ihmettelemään miksei itsenäinen valtio voisi niitä osaltaan irtisanoa. Totuus on kuitenkin se, että ne sitovat sopimukset ovat niitä henkilökohtaisia sitoumuksia, joita politiikot sopivat WEFin kamareissa edistääkseen omaa uraa/painostettuna/lahjottuna/silkkaa typeryyttään.
VastaaPoistaEi ole kansaa ja sen valitsemia päättäjiä. On vain globaali hämäräverkosto, jonka asiatytteleinä nämä poliitikot ja media luovat demokratian illuusion. Agenda on koko ajan sama: miten saada kansallisvaltiot hävitettyä ja valta siirrettyä korporaateille. Elintasopakolaiset, perheinstituution romuttaminen, sukupuoliroolien romuttaminen, sodan litseonta, ilmasto- tai pandemiahätätilat.. ne on kaikki luotu palvelemaan samaa päämäärää eli saamaan ihmiset tappelemaan keskenään, jotta rosvosektori voisi lopulta korjata potin.
Katsokaapa huviksenne presidenttiehdokkaittemme mielipiteitä kansallisvaltiosta. Tämä tuleva, kabineteissa jo ennakkoon valittu puhuva pää on jo vuosia sitten kertonut kenen leipiä laulaa, eikä siinä joukossa Matti tai Maija ole minkään arvoisia.
Tervehdys Ano1:lle, Ano2:lle, Huru-ukolle, Rouva Anolle, Antifilatelistille ja WEF:lle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno1: Kiitos lisäyksistä. Siellä lähi-idässähän se sota loppuu vasta sitten jos juutalaiset lakkaavat hengittämästä.
Ano2: Verrattuna dieselvetureihin tuskin on näin.
Huru-ukko: Hyviä huomioita.
Rouva Ano: Siitä saa varmaankin sen hyvän osallistumisen tunteen. Tärkeintä ei ole maailman muuttaminen vaan oan egon ruokkiminen. Ja joo, jotkut eivät tunnu kasvavan koskaan aikuisiksi. Hyvä muistutus Halla-ahosta.
Antifilatelisti: Ydinvoimaa vastaan minulla ei ole mitään mutta minusta on varsin pelottavaa jos koko liikenne on sähköverkosta kiinni.
WEF: Hyviä huomioita.
Kommentoidaan täältä, että ihmetellä täytyy vr:n toimintaa. Perutaan kymmeniä junia, vaikka ratapihoilla näkyy olevan siellä täällä diesel vetureita ns tyhjänpanttina. Eikö niillä olisi vaikkapa puolet peruutuksista ajaa? Aikatauluja vaan pikkuisen olisi rukattu. Mutta kun ei. Vaan mistäpä minä tiedän miksi ei tuollainen onnistu. Varmaan savuttavat liikaa tms.
VastaaPoistaDieselvetureiden luotettavuudesta en tiedä, mutta Pendolinon oikea vertailukohta ei ole diesel vaan muut sähköjunat. Nimittäin. On sangen hyvät syynsä siihen, että rataverkko on pääosin sähköistetty. Sähköjunien käyttökulut ovat huomattavasti pienemmät kuin diesel-vedon.
VastaaPoistaEgotrippailijat ovat lähimenneisyydessä hakeneet huomiota mm. huutamalla eduskuntatalon edessä hätäänsä siitä, kuinka suomalaisten aiheuttama ilmastonmuutos kuumentaa maailman elinkelvottomaksi.
VastaaPoistaOvatpa jotkut silloin tällöin yhdistäneet egotrippailuun ekshippailua.
Onneksi viimemainitut ovat olleet enimmäkseen hyvinmuodostuneita nuoria naisoletettuja.
Nyt ei ole kumpaakaan ilmiötä havaittavissa, ja se on ilahduttava viesti se!
Egotrippailijat ja ekshippailijat sittenkin elävät kuten opettavat:
sen sijaan, että olisivat syöksemässä ilmakehään hiilidioksidia huutavista keuhkoistaan, he pysyvät kodeissaan lämmittämässä niitä ihon pinnasta noin 35 asteen kehonlämmöllään!
Niin sitä pitää!
Trilisser: Ensinnäkin valtiomme ei anna ajaa polttomoottoria muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla - yritäpä ajaa rypsiöljyllä tai puukaasulla, niin siitä tulee 20-kertainen dieselvero. Toiseksi 2MS aikana yritettiin pyörittää autoliikennettä puukaasulla, ja siihen meni sellainen määrä puuta, että teollisuus alkoi kärsiä puupulaa, vaikka automäärä oli murto-osa nykyisestä. Kolmanneksi valtio ei tykkää lainkaan siitä, jos panet oman tislauskolonnin pystyyn ja alat tehdä viinaa. Siinä ei selitykset auta että "juu, autoon polttoaineeksi." Neljänneksi useimmat autovalmistajat tykkäävät kyttyrää, jos heidän moottoreitaan yritetään ajaa biopolttoaineilla. Eli tulemme polttomoottorien osalta olemaan riippuvaisia Venäjästä ja arabimaista vielä tulevaisuudessakin.
VastaaPoistaSähköntuotannon hyötysuhde riippuu luonnollisesti tuotantotavasta, ja vesivoimalla se on paras - liki 98%. Ydinvoimalla päästään myös erinomaisiin hyötysuhteisiin. Suomi on kaupan päälle uraaniomavarainen. Ei ole pakko polttaa fossiilia.
Akut voidaan kierrättää. Kun erikoismetallit on kerran kaivettu maasta ja tehty akuiksi, kyseiset akut voidaan irrottaa romutettavasta autosta ja kierrättää uusien akkujen materiaaleiksi.
Varmasti aikoinaan kun höyrykoneet yleistyivät, niitäkin vastaan oli muutosvastarintaa ja todettiin, että ei niillä ikinä korvata hevosia. Ja polttomoottorikin varmasti nosti aikoinaan höyrykoneuskovaiset apinanraivoon. Nyt on polttomoottorin aika väistyä sähkömoottorin tieltä.
Todettakoon rataverkosta vielä, että ongelma eivät ole sähköveturit vaan ratakomponentit, kuten vaihteet ja turvalaitteet, jotka tykkäävät kyttyrää pakkasesta. Kun sellainen jäätyy, siitä ei mene edes Ukko-Pekka läpi, vaikka kuinka puhkuisi höyryä.
VastaaPoistaRautatiet on automatisoitu ja digitalisoitu pitkälti. Näin ei ollut 50 vuotta sitten, kun siirryttiin dieselvetureista sähkövetureihin. Tämä on se ongelma, eivät sähköveturit. Sr1-sarja eli Siperian Sudet ovat palvelleet jo liki 50 vuotta ja ne ovat osoittautuneet varsin luotettaviksi. Ongelma on, että ne ovat loppuunajettuja ja siksi poistovuorossa.
Tervehdys Trilisserille ja Antifilatelistille. Molempien näkemyksissä on sinänsä puolensa. Mutta kallistun enemmän Trilisserin kannalle. Se polttoaineongelma ratkaistaan lakimuutoksella. Eniten minua aarveluttaa se, että sähköauto on noussut pakolliseksi muodiksi. Ja näillä leveysasteilla on hyvin vaikeaa ajatella että pärjätään pelkillä akkuautoilla.
VastaaPoista