lauantai 7. joulukuuta 2013

LUOPUMIS- JA LUOVUTTAMISPÄIVÄ

Mullahan oli tarkoitus väsäillä kirjoitus itsenäisyyspäiväksi, mutta sitten tuli sairastuttua, eikä sitä jaksanut sitten pukertaa. Nyt kuume on jo suht inhimillisillä lukemilla ja kun läppärin voi tuoda sänkyynkin, niin jatketaan. Minähän kokosin siis koosteen siitä, mihin ihmisten ajattelua Suomessa on niin poliittisen-, media- kuin virkamiesvallan puolesta väen väkisin yritetty ajaa vuosina 2007 -2013. Mainio vakikommentoija Sandscorpion totesi vyörytyksen evoluutiosta varsin osuvasti:

Vuosina 2007-2010: "Tiesittekös muuten, että persut ja kaikki muutkin suomalaiset ovat ihan hirveitä natseja?"

Vuosina 2011-2012: "Meidän pitää tehdä näin, noin ja vielä tuollainen vippaskonsti, että saadaan rasismi laskuun ja maahanmuuttajat tuntemaan itsensä tervetulleiksi."

Vuonna 2013 ei ole enää mitään selkeää teemaa, tyyliä tai ohjenuoraa, vaan argumentointi on surrealistista tajunnanvirtaa.

Odotan mielenkiinnolla nähdäkseni, miten se tästä kehittyy, vai onko se saavuttanut lopullisen muotonsa. Fysiikan lakien mukaan entropia tuppaa kasvamaan, joten en oikein keksi, mihin suuntaan tuosta enää pääsisi.

Ja kommentoija DuPont tiivisti oikeastaan olennaisen:

Vähän ristiriitaisia tunteita päässäni pyörii tuon jälkeen. Monessa kohtaa nauroin ääneen dadaistisimpien kommenttien kohdalla, mutta sitten heräsi suuttumus. Tuollaiset ihmiset oikeasti ovat päättävissä asemissa. Ihan oikeasti!

Kyllä. Nuo ihmiset ovat oikeasti päättävissä  asemissa. He käyttävät poliittista-, media- ja virkamiesvaltaa ja ovat käyttäneet sitä siihen malliin tehokkaasti, että itsenäisyyspäivän virallinen juhliminen alkaa olla enää pelkkä farssi, joka pilkkaa farssia solvaavaa farssia.

Lähinnä viralliset juhlat voisivat olla luopumis- ja luovuttamispäivän nimellä.

Poliittisia vallankäyttäjiä koskeva osio on sinänsä varsin selkeä, sillä nykyinen hallitus on luovuttanut Suomen Valtion suvereenit oikeudet jollekin, mitä se ei oikein itsekään osaa määritellä ja muuttanut itsenäisen valtion Euroopan Unionin takahikiäksi, jonka edustajat ovat ylpeitä, kun ovat mukana ns. eurooppalaisen vallan ytimessä sanomassa ”kyllä” & ”suostumme”. Lisäksi se on onnistunut siirtämään tolkuttoman määrän rahaa syssymmällä-talouksiin ja pitää kumpaakin asiaa suomalaisten velvollisuutena, josta tulee olla ylpeitä. Tämän lisäksi on romutettu maanpuolustus ja turvotettu julkishallinto, joka tosin turvottamisen seurauksena jatkuvasti vähentää palveluitaan suomalaisille. Ehkäpä julkishallinto satsaakin jo tärkeämpiin arvoihin.

Juhlapäivää vietetään (ja vietettiin) luonnollisesti siten, että Jyrki Kataiselle myönnetään Suomen Valkoisen Ruusun suurristi ja Jutta Urpilaiselle taas Suomen  Valkoisen Ruusun komentajamerkki. Näinhän tää tietysti aina menee. Suurimmat rosvot saavat suurimmat prenikat. Onneksi Mannerheim-Ristiä ei ole mahdollista myöntää siviiliansioista. Tähän on alkanut tottua.

Vaan se, mihin Hotellin respassa on äärimmäisen vaikeaa (lue: mahdotonta) tottua, on tämän tiedostavan mediamme jatkuva länkytys uudelleen määritetystä suomalaisuudesta. Itsenäisyyspäivän aikaanhan se korostuu, ja laitetaan pari esimerkkiä. Ensinnäkin Helsingin Sanomissa somali Maryam Abdulkarim avautuu siitä, että Suomi on rasistinen maa. Täysin tuttua settiä, ei aiheuta toimenpiteitä, ei yllätä ketään.

Mutta jutun toimittajan Ann-Mari Huhtasen näkemys suomalaisuudesta on taasen varsin leveä  ja luova. Tämä Abdulkarim kun on syntynyt 1982 ja tullut Suomeen 1989 on Huhtasen helppo yksinkertaistaa ”Maryam Abdulkarim on ollut suomalainen 24 vuotta”. Hänestä  siis tuli suomalainen täsmälleen sillä hetkellä, kun hän saapui Suomeen. Ja Huhtasen ja median mielestä yleensäkin meidän tavallistenkin ihmisten tulisi myös näin ajatella. Mitenkä, jos minä lennän Mongoliaan, niin tuleeko minusta Ulan-Batorin lentokentällä mongolialainen.

Maryam toteaa vielä: ”Oletpa sitten siirtolaistaustainen tai Suomeen adoptoitu tummaihoinen, sinua kohdellaan monessa paikassa toisen kulttuurin edustajana.” Juu, niin kohdellaan. Varsinkin kun 24 vuotta ”suomalaisena” ollut nainen pukee päälleen haastatteluunkin rätit, jotka eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Toimittaja voi tietysti todeta, että tämä on uutta suomalaisuutta ja vaatia pottunokankin ajattelemaan niin, mutta pottunokka voi vielä onneksi tuumia, että ajattele keskenäs. Suomalaisuuteen kun kuuluu myös etnisyys. Minä voin muuttaa vaikka Nigeriaan. Ei siellä koskaan pidetä minua nigerialaisena. Minä kun en ole nigerialainen.

Tästä nimenomaisesta toimittajan ylistämästä ja puolesta tuskaa kokevasta ns. uudesta suomalaisesta kansallisuudesta voi todeta muuten, että se on täällä ollessaan työllistänyt lähinnä sosiaalihuoltoa, tukipalveluita (vielä yli 20 vuoden jälkeen), puolestaloukkaantumiskoneistoa sekä poliisia. Tämäkö on sitä haluttavaa ja välttämätöntä uutta suomalaisuutta?

Toinen esimerkki tulee Turun Sanomista ja siellä toimittaja Kaisa Kurikka ihastelee ”mustien taiteiljoiden ihon politiikkaa”:

”Neljä mustaa esiintyjää laittaa mirrit kaulaansa ja isot afro-peruukit päähänsä ja asettuu riviin katsojien eteen. He vääntävät suupieliään suuriin hymyihin tai hassuihin pelleilmeisiin. Sen jälkeen he antautuvat rytmikkääseen afrotanssiin.

Tämä kohtaus tiivistää sen, minkälainen asema on varattu mustaihoisille esiintyjille länsimaisessa viihdeteollisuudessa ja kaupallisessa populaarikuvastossa. Eksoottinen villi tai hassu pelle ovat olleet niiden roolien joukossa, joihin mustia taiteilijoita on pitkään asetettu.”

Tietysti esityksen viesti olisi ehkä kuulunut esittää lähinnä yhdysvaltalaiselle viihdeteollisuudelle ja sillekin se tulee jonkun vuosikymmenen liian myöhään, sillä mustillehan on varattu niin elokuvissa kuin tv-sarjoissakin ne hyvien heppujen roolit. Vaan saahan sitä ihminen naamaansa väännellä yleisön edessä. Oli sitten musta eli valkoinen. Mutta kun sen tekee musta, niin kyseessä on tietysti yhteiskunnallinen osallistuva taide, jota pitää ihquttaa.

Kurikka muistaa todeta, että ” esitys tekeekin monella tavalla selväksi sen, miten henkilökohtainen on poliittista.” ja sillä tavoin muistuttaa, että 1960-luvun radikaalifeminismi on hallussa. Tämmöisiä asioitahan tulee tietty muistuttaa, sillä se antaa artikkelille lisää painoarvoa puhuttaisiin sitten vaikka muikkuverkkojen laskemisesta. Vaan Kurikka jatkaa:

 ”Kukin esiintyjä kertoo vuorollaan omasta henkilökohtaisesta taustastaan. Kukin tekee myös selväksi, että he ovat suomalaisia vaikka etnistä taustaa on eri Afrikan maissa.”

Mutta en ole kylläkään ihan varma, että tulikohan tuo suomalaisuus näitten tanssijoitten vaiko pelkästään Kaisa Kurikan kynästä. Luopuuko ihminen kuinka helposti etnisestä taustastaan? Haluaako hän edes tehdä niin? Toimittajan silmissä me tietysti olemme kaikki aivan samanlaisia suomalaisia, koska toimittaja on niin määritellyt ja toimittajalla on hallussaan ainoa oikea totuus.

Yhtä kaikki, media on ottanut oikeudekseen määritellä suomalaisuuden aina vain uusiksi ja vain itseään miellyttävällä tavalla. Ja media vaatii, että me ajattelemme asiasta samalla lailla median kanssa. Muuten olemme hirviöitä.

No, mitä respassa ajatellaan?

Siellä ajatellaan, että ei. Eivät ne ole suomalaisia. Eikä minun tarvitse ajatella niitä  suomalaisina, vaikka media niin turpa kuolassa vaahtoaakin. Ja voin minä ihan hyvin pitää jostain tyypistä, vaikka se ei olekaan suomalainen. Ei se suomalaisuutta sinänsä vaadi.

Jos nämä toimittajien mainostamat uudet suomalaiset erityisryhmät edes haluaisivat olla suomalaisia, niin hehän vaatisivat välittömästi tämän positiivisen erityiskohtelun purkamista. Ja toteasivat, että koko järjestelmähän on meitä suosivaa ja toisiin suomalaisiin kohdistuvaa rasismia. Samaan hengenvetoon he toteaisivat, että emmehän me edes tarvitse sitä, sillä mehän opettelimme kielen, opettelimme tavat ja opettelimme ammattitaidon. Koska mehän olemme suomalaisia. Vielä he saattaisivat todeta, että purkakaa nyt ihmeessä tuo yksinhuoltajuuden kautta mahdollistuva moniavioisuus. Ei sellainen kuulu Suomeen. Emmekä me halua kiilata asuntojonoissa muitten suomalaisten ohi. Samaan jonoon ja samalle linjalle. Reilu peli. Meidän suomalaisten kesken.

Ei kannata pidätellä hengitystä tuota odottaessa. Ja miksi heidän noin tartteis tehdäkään? Media tekee heistä suomalaisia yhtä kaikki ja positiivinen erityiskohtelu jatkuu entiseen malliin.

Vaan kuinka tulevia itsenäisyys- korjaan, luopumis- ja luovuttamispäiviä tullaan viettämään? Veikkaisin, että luopumis-ja luovuttamispäivän juhlallisuuksia vietetään joulukuun 6.n iltana kaikissa suurimmissa kaupungeissa. Kaupungin toreille on väsätty palamaan suuria kokkoja. Juhlallisuudet alkavat siten, että kaikki osallistujat heittävät kokkoihin kärventymään kaksi sinivalkoista kynttilää. Paloa joudutetaan kaatamalla kokkoihin reilusti bensiiniä.

Tämä tietysti siksi, että kaksi kynttilää oli aikanaan jääkäriliikkeen käytössä, ja niillä viestitettiin, että majapaikka oli turvallinen. Ja ei kai Tiedostavassa Suomessa mitään kansanmurhaajia juhlisteta.

Juhlallisuudet jatkuvat. Juhlaväki jakautuu kahteen osaan. Toisella puolella ovat ”suomalaiset”, eli siis etnisesti oikeaväritteiset juhlijat. Toisella puolella taas ovat pottunokat, joita tosin kutsutaan näissä juhlallisuuksissa ”uuskotoutettaviksi”. Jokaisella ”suomalaisella” on pari ”uuskotoutettavien” puolelta. ”Uuskotoutettavat” ovat tuoneet jokainen tullessaan yhden esineen,  joka on ollut heille aikaisemmin tärkeä heidän suomalaisuuttaan ja elämänhistoriaansa ajatellen, ja josta heidän on aika luopua uusien arvojen tieltä. Esine voi olla vaikkapa isoisän vapaudenmitali, ensipainos Kalle Päätalon Kunnan Jauhoista, Kivennavan kansallispuku, vanha ja uskollinen löylykiulu mökiltä, samanlaiset Tenson-urheiluhousut kuin Lasse Virénillä aikanaan tai sitten esim. isältä periytynyt Jopopyörä.

Parit siirtyvät vastakkain. Jokainen ”uuskotoutettava” antaa ”suomalaiselle” parilleen tuomansa esineen, ja ”suomalainen” käy heittämässä sen kokkoon. Sen jälkeen ”suomalainen” antaa ”uuskotoutettavalle” oman (valtion kustantaman) lahjansa, joka kuvaa häntä ja hänen esim. afrikkalaista identiteettiään. ”Uuskotoutettava” ottaa lahjan vastaan, painaa sen poveaan vasten ja laskee katseensa. Muutama kyynel tulee ”uuskotoutettavalta” vierähtää, sillä muuten tunne-elämystä voidaan pitää feikkinä.

Tämän jälkeen juhlien pääseremoniamestari (esim. Steen 1) ilmoittaa ”uuskotoutettaville” että heidän on aika lähteä kotiin, sillä heillä on huomenna työpäivä. Hän vielä ”uuskotoutettavien” poistuessa rääkyy, että ”teillä ei ole oikeutta kutsua itseänne suomalaisiksi, ennen kuin olette sen ansainneet”.

Pottunokat poistuvat nöyrästi paikalta ja sen jälkeen alkaa ilonpito. Virvokkeet ovat luonnollisesti valtion tarjoamia. Ilonpitoon osallistuvat tietysti ”suomalaiset” ja lisäksi tiedostava mediaväki plus leikkipartisaanit jotka koostuvat liimatilheistä, punavihervästäräkeistä ja sukkahousukoppeloista. Heitä kaikkia voi sanoa uuskotoutumisessaan onnistuneeksi.

Ilonpito muuttuu suunnitellun aikataulun mukaisesti hulinaksi ja paikkojen hajoittamiseksi ajassa 4 min 22 sek. Ja sitten kaikilla paikalla olijoilla onkin sitten tiedostavan mukavaa.Tampereellahan sitä tänä vuonna jo vähän ennakkoharjoiteltiinkin. Kuvassa poliisin kiinniottama sukkahousukoppelo. Huomaa käytännöllinen talvitaisteluvarustus:


Nähtävästi poliisikin on joutunut viettämään luovuttamispäivää. Kun olisivathan ne pystyneet jyräämään tuon ”luokkasotaa” huutavan elämyspartisaaniporukan mennen tullen. Mutta nähtävästi oli taas käsky käynyt, että antaa lapsosten eläytyä ja harrastaa.. Nuo pellet alkavat vaan tuota menoa kuvitella, että ne ovat oikeasti kovaa porukkaa. Ehkä heidän kannattaisi laajentaa partisaanitoimintaansa. Esim jonkun suomalaisen metsästysseuran hirvipeijaiset voisi olla uusia kokemuksia tarjoava kohde.

Tietysti, jos ne haluavat oikein hyytävää jännitystä, niin Cannonball MC:n jäsenet kokoontuvat joka vuosi katsomaan tallillaan Tuntemattoman Sotilaan. Ei muuta kun sinne riekkumaan.

35 kommenttia:

  1. Hesarissa haastateltu Maryam arveli, että "Suomi on rasistinen, on ollut sitä aina".
    Varmaan rasistiset suomalaiset tyrkkivät, pilkkasivat ja sylkivät näitä usein viherteksteissä mainittuja Pauligeja, Stockmanneja, Gutzeiteja ja Finlaysoneitakin. Kovasti saivat he kärsiä! Finlayson esimerkiksi sai keisarilta verovapauden, kunhan laittaa tehtaan Tammerkosken rantaan. Ja vesivoimakin oli hänelle ilmaista. Että tällaista rasismia ja syrjintää.
    Ja tulihan vuoden 1918 kieppeillä Venäjän vallankumousta pakoon Suomeen noin 35 000 ihmistä ja heitäkin syrjittiin niin saatanasti. Ainakin näin voidaan olettaa, koska melkoinen osa pakolaisista jatkoi matkaansa Tukholmaan, Pariisiin, Lontooseen, kaupunkeihin, joissa heillä oli tuttuja ja sukulaisia, joillakin kakkosasunnotkin.
    Ja voi, voi, kuinka kamala oli 400 000:n Karjalan siirtolaisen kohtalo. Ryssiksi haukuttiin ja pantiin pakkasilla latoon nukkumaan. Näinhän meille on kerrottu. Oli puhdas vahinko, että heistä uskomattoman lyhyessä ajassa tuli talouselämän vetureita, kulttuurin edistäjiä, sanalla sanoen esimerkillisiä suomalaisia. Vaikka niin oli rassistisesti syrjitty!
    Tämä Maryam ei ole onnistunut neljännesvuosisadassa hankkimaan itselleen työtä, josta palkan maksaisi muut kuin veronmaksajat. Mutta länkyttää pitää.
    Jaa, piti sanomani, että nykyisin maahanmuuttoteollisen trustin kärkijoukoissa olevat RKP-läiset eivät päästäneet aikoinaan karjalaisia mailleen. Olisi voinut
    kunnan kielisuhteet muuttua tai jtkn.

    Ykän lanseeraama luopumispäivä on oikeastaan jokainen päivä tässä valtakunnassa. Annamme kaikessa rauhassa tulilangan palaa, vaikka kaikki näkevät, millainen pommi sen toisessa pässä on. Kukaan ei viitsi sylkäistä liekkiä sammuksiin, koska rasismi.

    VastaaPoista
  2. Ykä se vaan jaksaa ja hyvä niin! Tuota, tuli mieleen, kun eukko haastattelussa väittää olevansa niin kovin suomalainen, ja todella näyttääkin sellaiselta, niin pitäisiköhän tempaista seuraavanlainen juttu: Menenkin seuraavaan tapaamiseen kiinalaisen/hongkongilaisen/korealaisen/japanilaisen liikkeenjohdon edustajan kanssa lapinpuvussa! Ei taitaisi olla pitkä tapaaminen...

    Ei minua täällä kukaan pidä kiinalaisena, herra paratkoon, eikä ole tarkoituskaan. Enkä minä ole tullut tänne jäädäkseni, vaan tehdäkseni töitä. Niin kuin kaikki ne suomalaiset, jotka ovat muuttaneet töihin ulkomaille, vaikka osa heistä onkin sitten jäänyt kyseiseen maahan. Jotenkin luokatonta se selittely, kuinka Suomesta on muutettu myös muualle, niin kuin nykyinen maahanmuutto ja töiden perässä toiseen maahan muuttaminen olisivat yksi ja sama asia!

    Ja saatana, täällä oli hankittava ihan itse KAIKKI. Ei ollut eikä ole sosiaalitätejä ohjaamassa ja kotouttamassa. Ensimmäistäkään ilmaista kielikurssia ei ole tyrkytetty, eikä diskorahaa. Ja näin on ollut kaikilla Suomesta muuttaneilla, olipa muuton kohteena Kanada, Yhdysvallat, Australia, tai jopa Ruotsi, silloin kun sinne vielä valkoisia otettiin vastaan ja heillekin oli töitä.

    Tämän maahanmuuttajan työ perustuu vain ja ainoastaan siihen, että on muita maahanmuuttajia. Mihin näitä tarvitaan ja mitä työntekijävajetta nämä paikkaavat?

    Somali, vai niin. Somalithan pitävät kaikkia muita afrikkalaisia alempiarvoisina, näin esimerkiksi Ayaan Hirsi Alin mukaan. Somalit pitävät itseään Afrikan herrakansana. Siis ovat mustia rasisteja. Antirasismi on antivalkoisuutta.

    VastaaPoista
  3. Kirjoitin tuossa aiemmin suomalaisten historiallisesta rasismista, siis ajasta, jolloin herra Stockmannia syljettiin silmille ja Pauligin perhe joutui käytämään naamaria, ettei tulisi turpiin.
    Ja tämä sama rasismi jatkuu yhä! Veikko Sorvaniemi -niminen bloggaaja kertoi Uuden Suomen blogissaan, että "Epäselväksi tänä vuonna jäi se, että mitä pahaa Stockmann, pankki, hevoset, parkkeeratut autot tai parkkimittarit ovat tehneet".

    No niin, siinä se tuli! Stockmann ei ole vieläkään saanut anteeksi sitä, että tuli Suomeen viemään meiltä työpaikat ja nussimaan meidän naiset ihan nilalle. Ikkunat rikki vaan ja maaliruiskulla perään.

    Mutta...nämä mellakoijathan ovat vasemmistolaisia.

    Paskan marjat. Ilta-Sanomat julkaisi jo kuvan hemmosta, joka oli yön putkassa Tampereella ja sanoi olevansa perussuomalainen.
    Ei hän tosin ehtinyt rikkoa mitään, mutta varmaan aikoi. Niin että äärioikeiston syytä kaikki.

    VastaaPoista
  4. Stockmann oli maahanmuuttaja. Ikkunoiden rikkominen maahanmuuttajan liikkeestä on ilmiselvästi viharikos. Eikö tämä toimi myös näin vallitsevan logiikan mukaan?

    VastaaPoista
  5. Eipähän nuo kaupunkilaiset elämys-partisaanit pääsisi lähellekään mitään hirvipeijais-paikkaa.

    Ei sinne kuitenkaan linja-autot mene ja taksi ei noin huonosti käyttäytyviä asiakkaita kuljeta.

    Lisäksi tuon näköiset "vieras-lajit" tunnistetaan maaseudulla jo aika varhaisessa vaiheessa ja tuolla ei ole virkavalta kovin lähellä auttamassa, jos ongelmia tulee...

    VastaaPoista
  6. Tervehdys Närpes Vargille, Castorille ja Ekulle & kiitos kommenteistanne. Ihan alkuun pitää pistää teille linkki. Kattokaapa jätkät pelottavaa suomalaista kaupunkipartisaania vuosimallia 2013:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013120717808074_uu.shtml

    Voi hellanlettas. Pakkohan näitten on harrastaa partisaanielämysmatkailua poliisin turvallisesti valvomissa oloissa, sillä se hirvipeijaisporukka upottais ne suohon. Tapahtuisiko upottaminen pää- vai jalat edellä riippuisi mielentilasta.

    Närpes Varg ja Castor huomasivat tuon toimivan Stockmann-vertauksen toisistaan erillään ja kyllähän se mieleen tulee. Tosin näitten onnettomien kohdalla uskon Stockan ikkunat olleen kohteena siitä yksinkertaisesta syystä, että ikkunat eivät pysty lyömään takaisin.

    Ja Närpes Vargin toteamusta aiheesta RKP / Karjalan evakot / maahanmuuttajat on hyvä muistutella jatkossakin. Ei kovin kaunis esitys ruotsinkieliseltä väestöltä.

    Castorin lapinpukuvertaus sattuu kohdalleen. Ja niinhän se järkevässä maassa meneekin. Tyyliin ”Meillä on täällä tietyt tavat, joita ulkomaalaisena odotamme teidän noudattavan. Pukeutumiskoodi on yksi niistä. Mikäli tulette töihin vaikkapa islamilaisvermeissä, me emme miellä sitä kulttuurinne ilmaisuksi, vaan loukkaukseksi meitä ja asiakkaitamme kohtaan”. Jos vielä sattuisin innostumaan perustamaan yksityisen laitoksen (en innostu, ei enää jaksa) ja työpaikkahaastatteluun tulisi ihminen islamilaisvermeet päällä, toteaisi vain että kiitos, eikä me edes soitella.

    Ekku: Tuo on kyllä täysin totta. Eikä mettäteillä ole edes katuvalaistusta. Siellä on oikeesti pimeää. Mutta pitää vielä lisätä, että jos mieltä osoitetaan, niin miksi pitää olla kaljakassit mukana? Tuli tämäkin harrasteilta Tampereen kaupungille varsin kalliiksi.

    Yleensä: Minä en tiedä, kuinka paljon maahanmuuttajat mainostavat ”suomalaisuuttaan”, varmaan sitäkin tapahtuu, mutta suurin hysteria asian suhteen on ihan kotoisen mediamme vastuulla. Se kun on jo jonkunlainen uskonkappale sekin.

    VastaaPoista
  7. Kävin lukemassa sen Turun Sanomien jutun ja taas pysähtyi purkka. Nämä mirrit kaulassa keikistelevät taiteilijat eivät ole tainneet koskaan kuulla Ray Charlesista, Luis Armstrongista yhtyeestä Four Aces tai minun nuoruuteni Delta Rythm Boys- porukasta. Kävin kuuntelemassa heitä Kalastajatorpalla pariin otteeseen, eikä kyllä tullut mieleen, että niitä poikia olisi tarvinnut sääliä.
    Hitto soikoon! Mustat artistithan ovat hallinneet viihdealaa jo vuosikymmenet. Mutta Suomessa niitä kai paiskotaan lumipalloilla eikä mennä konsertteihin, kun on pitänyt oikein näytelmä tehdä.
    Jos näiden turkulaisten ajatuksenjuoksua seutraa loppuun saakka, niin kai meidän pitäisi sääliä Yhdysvaltain presidenttiäkin. Onhan se kauheeta, kun ei pääse eteenpäin politiikassakaan, jos on väärän värinen...

    VastaaPoista
  8. Kaisa Kurikka ei ole oikea toimittaja vaan turkulainen kirjallisuudentutkija sekä kirjallisuus- ja tanssikriitikko, joka työskentelee Turun yliopistossa.

    VastaaPoista
  9. Onneksi Hesarin jutussa oli nuivia kommentteja päästetty näkyville.

    Tässä on hankala tajuta haluaako hän olla suomalainen vai somali (tai jokin muu kyseessä oleva ryhmä). Tästä saa vaikutelman jakomielisyydestä tai identiteettikriisistä. Eikö hän osaa päättää kumpaa haluaa olla? Jos hän haluaa säilyttää oman alkuperämaansa tapoja niin sillon hän haluaa olla somali. Mutta miksi hän ei sano haluavansa olla somali? Eikö hän myönnä olevansa somali ja ulkomaalainen? Miksi hän ei myönnä jos kerta on ylpeä etnisyydestään ja kulttuuristaan?Miksi hän haluaa että häntä pidettäisiin suomalaisena jos hän kuitenkin tarrautuu oman alkuperämaan kulttuuriin?

    Veikkaan että kyse on siitä taktiikasta jossa ulkomaalaissyntyinen XYZ-etnisyyteen/kansallisuuteen kuuluva on milloin suomalainen ja milloin XYZ-kansallisuuteen kuuluva, kumpi tuo sillä hetkellä enemmän etuja.

    Ei suomalaiseksi voi tulla muuten kuin syntymällä etnisille suomalaisvanhemmille, riippumatta missä syntyy. Suomenkielisten lisäksi luen historiallisista syistä tähän myös ruotsinkieliset ja saamelaiset. Jos toinen vanhemmista on suomalainen niin silloin hän on puoliverinen.

    Henkilö joko on suomalainen, puoliverinen tai sitten ei ole kumpaakaan. Sen sijaan ulkomaalaissyntyinen etnisyys XYZ:n edustaja voi sopeutua ja mukautua täydellisesti suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Hänellä voi olla Suomen kansalaisuus ja passi.

    Vastaavasti mikä on suomalainen jolla on jonkin toisen maan kansalaisuus ja passi? Vastaus on että hän on suomalainen jolla on toisen maan kansalaisuus ja passi. Kuvitellaan esimerkkinä teoreettinen tilanne. Minulla voi olla vaikka Namibian kansalaisuus ja passi, osoituksena siitä että olen sopeutunut ja mukautunut namibialaiseen kulttuuriin yhteiskuntaan. Olen silti etninen suomalainen jolla on tuo kansalaisuus ja passi. Tällöin namibialaiset pitänevät minua tuossa tapauksessa etnisenä suomalaisena, jolla on Namibian kansalaisuus ja passi.

    Ei ole mikään häpeä jos ulkomaalainen sanoo olevansa ulkomaalainen ja etnisyys/kansallisuus on XYZ. Ei edes silloin vaikka on toisen maan kansalaisuus ja passi myönnetty. Silloin hän vaan sattuu olemaan etnisyydeltään/kansallisuudeltaan XYZ jolla on kohdemaan kansalaisuus ja passi.

    Ulkomaille muuttaneet suomalaiset ovat huono argumentti ja hyvin kulunut. Ulkomaille menneet suomalaiset vastaavat itse toimeentulostaan siellä missä sitten ovatkaan.

    VastaaPoista
  10. Ei liity tähän mutta saiko Ykä veronpalautsta vai mätkyjä? Ite sain takaisin 213 egee ja 58 senttiä. Tuon avulla mä tilasin etukäteisjoululahjaksi Der Kommissar Komplettbox paketin jossa on 28 DVD:tä. Harmillista ettei ole tekstityksiä edes saksaksi, kun se ois hyvä niin näkisi mitä on puhutaan. Lisäksi tilasin Raamatun ja Apokryfikirjat äänikirjana muistitikulla. Olen pitemmän aikaa toivonut ääniraamattua, jota kuuntelisi samalla kun lukisi. Muuten olen hidas lukemaan, mutta jos joku puhuu niin lukutahti on parempi.

    VastaaPoista
  11. Ykä, Turkin eteläosissa on turvataloja, joista vieraan maan taistelijoita ohjataan Syyriaan. Kun näille urhoille pitäisi antaa sotilastapaturmalain mukaiset etuudet, niin mihin suomalaiseen ihmisryhmään lehdissä ja muissa tiedotusvälineissä samoin kuin hurahtaneitten piirissä näitä heimo- ja uskonsotiin osallistuvia vieraan maan kanslaisia tullaan vertaamaan? Pelkäänpä, että JÄÄKÄREIHIN. "Onhan meiltäkin lähdetty..."

    Keski-Afrikan muslimiterrorismi on BBC:n mukaan "yhteisöllisistä riitaisuuksista" johtuva (communal disputes), kyse ei siis olekaan muslimiterrorismista, kun kristitytkin ovat nyt omatekoisine pyssyineen mukana AK neljäseiskoja vastassa. BBC:ltäkään ei jaksaisi enää katsella/lukea uutisia, mutta sitten jäävät vaihtoehdoiksi CNN, DW, ja kaiken kukkuraksi Fox News. Perkele, unohdin Singaporen Asian News-kanavan, jossa ei paljon väritellä, mutta toisaalta Euroopan tapahtumat ovat sivulauseina.

    VastaaPoista
  12. Voisikohan tuo suomalaisten nuiva suhtautuminen somaleihin johtua seuraavista asioista:

    1. Meille valehdeltiin heidän tullessa, että Somalian olojen rauhoittuessa he PALAAVAT takaisin kotimaahansa. Kuinka moni on palannut? Ja kuinka monta uutta tulee vuosittain? Siitä huolimatta, että maa on niin turvallinen, että ihmiset menevät LOMAILEMAAN sinne!

    2. He elävät verorahoillamme. Kyllä, sekin on verorahoilla elämistä, että on jossain monikulttuurisuutta edistävässä suojatyöpaikassa, joka ei hyödytä Suomea pätkääkään. Rasismista ruikuttavien kannattaisi perustaa menestyviä vientifirmoja näiden synergiasiltojen sijaan, niin vastaanotto olisi huomattavasti myönteisempi.

    3. Somalinaiset ovat jatkuvasti raskaana suomalaisten veronmaksajien piikkiin.

    4. Absoluuttinen ja prosentuaalinen yliedustus tietyissä rikostyypeissä.

    Kyllä, etnisyys on oleellinen osa suomalaisuutta. Aivan kuten etnisyys on oleellinen osa saudiarabialaisuutta, korealaisuutta, somalilaisuutta tai vaikkapa turkkilaisuutta. Se että jotkut teeskentelevät jotain muuta ei muuta tosiasioita.

    Jos Suomessa olisi sisällissota ja Somalia olisi kohtuu varakas ja rauhallinen maa, niin ottaisivatko somalit suomalaisia rajojensa sisään ja kustantaisivat ilmaisen ylläpidon tuhansille ihmisille, kokonaisille perheille? En usko. Sen verran klaani- ja uskontokeskeinen yhteiskunta se on.

    Kommentoijanainen

    VastaaPoista
  13. Olen muuten sitä mieltä, että:

    1. Suomeen ei tulisi päästää ketään, jolla ei ole mukanaan henkilöllisyyspapereita.

    2. Ihmisten otto Somaliasta, Irakista ja Afganistanista tulisi lopettaa välittömästi. Kaikissa maissa on niin turvallista jo, että ihmiset matkustavat niihin.

    3. Humanitäärinen maahanmuutto pitäisi lopettaa kokonaan. Israel, Yhdysvallat, Qatar ja Saudi-Arabia ovat niitä maita, jotka rahoillaan ja osaamisellaan rahoittavat esim. Syyrian hallintoa vastaan taistelevia terroristeja. Vastuu Syyrian pakolaisista on siis heillä! Uskomattoman törkeää, että Suomen pitäisi ottaa vastuu kriisistä, jota se ei ole ollut rakentamassa.

    4. Suomen tulisi ottaa viisumipakko jälleen käyttöön ja vaatia sitä kaikkien maiden kansalaisilta. Vaikka se tarkoittaisi eroamista esim. Schengen-sopimuksesta.

    Tiesittekö muuten, että Saudi-Arabia on vapauttanut selleistään raiskauksista ja murhista kuolemaantuomittuja taistelemaan Syyrian hallintoa vastaan? Kun Syyrian hallitus ajaa loputkin terroistit maastaan, niin mikä takaa, että tuo rosvoporukka ei hae esim.Suomesta turvapaikkaa?

    http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/01/21/saudi-inmates-fight-syria-commute-death-sentences/1852629/

    Anteeksi nämä off-topicit, mutta oli pakko kirjoittaa.

    Kommentoijanainen

    VastaaPoista
  14. Muuten Yrjöperskeles, oletko yrittänyt jutella näistä maahanmuuttoaiheista sukulaistesi ja ystäviesi kanssa? Ja yrittänyt vaikuttaa heidän äänestyskäyttäytymiseensä? Mielstäni vähintä, mitä me nuivat voimme tehdä, on jakaa hallussa oleva tietomme lähimmäisillemme ja avata heidän silmänsä sille, että mikä kehitys Suomessakin on meneillään.

    Ja he voivat taas laittaa saamansa tiedon eteenpäin...

    Jos et ole vielä ottanut aihetta puheeksi, niin kannattaisi, koska uskon, että sanomasi varmasti laittaisi läheisesi ajattelemaan ja vaikuttaisi heihin.

    Kommentoijanainen

    VastaaPoista
  15. Keski-ikäinen pikkupoika8. joulukuuta 2013 klo 11.57

    Itse vietin hiljaisen hetken päivänä jota nykyisin nimitän itsenäisyyden muistopäiväksi.

    Hesarin juttua lukiessa tuli mieleen, että mikähän mahtaa olla rasistisen maan määritelmä? Itse pidin Etelä-Afrikkaa rasistisena, siellähän oli jopa lakien mukaan eri värisillä erilaiset oikeudet ja velvollisuudet.

    Suomessa on ihan varmasti rasistisia ihmisiä, joka paikassa on. Onko siis Suomi rasistinen tämän takia? Ja jos on niin mikä maa ei ole?

    Suomessa sitten taas on lakeja jotka tekevät rasistisen käyttäytymisen tuomittavaksi. Onko Suomi silti rasistinen maana?

    Kunnes muistin, että ulkosuomalaisena kieleni ei ole uudistunut pitkään aikaan. Nykyisinhän "rasisti" tarkoittaa "sä oot ihan tyhmä". Silloin siis "rasistinen maa" tarkoittaa "lisää etuuksia ja tukia mulle ja sassiin".

    VastaaPoista
  16. Tervehdys Närpes Vargille, Anolle, Vieraalle, Castorille, Kommentoijanaiselle ja Keski-ikäiselle pikkupojalle & kiitos kommenteistanne.

    Närpes Varg: Joo, ja lisätäänpä tuohon vaikka Jimi Hendrix, Stanley Clarke ja Billy Cobham. Delta Rhythm Boys muuten osasi laittaa kielen poskeen. He kun tajusivat, että kokomusta lauluyhtye on Suomessa varsin outo (mutta ihan suosittu) ilmiö, niin pojathan väsäsivät sen lakumainoksen, josta nykyisin syntyisi taivaan korkee älämölö:

    http://www.youtube.com/watch?v=zVfS9LKyFO4

    Mutta kaipa näillä tummapintaisilla ”suomalaisilla” artisteilla on haju siitä, mitä kannattaa tehdä. Kun syyllistää valkoista, tiedostava väki on innoissaan ja sehän saattaa poikia uusia työtilaisuuksia. Minä kun meinaan vähän luulen, että nuo performanssit eivät esittäjiään pelkillä lipputuloilla elätä. Noin taiteilijan näkökulmasta tuo tilanne noilla mustilla tanssijoilla on sinänsä epäkiitollinen. Kun nehän tietävät, että vaikka he istuisivat tunnin verran lattialla ja kurlaisivat, niin kritiikki on silti ylistävää. Ihan vaan siksi, että he ovat mustia.

    Ano: Jep tiedetään. Ja on huseerannut tämmösissä systeemeissä ennenkin. Vaan jälki ei kyllä eroa ammattitoimittajasta yhtään.

    Vieras:

    Viesti 1: Tietysti tätä kyseisen somalin 24 vuoden suomalaisuutta mainosti suomalainen toimittaja. Mutta niin tämä tapaus kuin kyseisen kansanryhmän muutkin haastatellut edustajat omaavat tämmöisen ”rusinat pullasta” ajattelutavan. He haluavat saada kaikki suomalaisuuden edut ja säilyttää kaiken somalialaisuuden. Ja valtiovaltamme tukee tätä. Valtiovaltamme nimenomaan tukee somalinkielen opettamista ja yleensä somalialaisen identiteetin säilyttämistä. Juutalaiset ja tataarit ovat säilyttäneet oman identiteettinsä ihan omin neuvoin, mutta ovat aikaa sitten ryhtyneet täysin suomalaisiksi, eivätkä turhasta vikise. Jotenkin luulisin, että se porukka, joka on eniten kyrpiintynyt muslimien maahanmuuttoon on nimenomaan Suomen tataarit. Heidän islamilaiseen seurakuntaansahan ei ole muuten mitään asiaa, jos ei ole tataari. Somaleitten perään ei kysellä ei kaipailla.

    Tuosta maa / kansalaisuus / passituumailustasi olen aivan samaa mieltä. Ei siihen lisättävää.

    Viesti 2: Mulla meni melkein plus miinus nolla.

    Castor: Jaa että turvataloja, joista pojat pääsee rähisemään Syyriaan. Tuosta tietysti tulee ensimmäisenä mieleen se, että epävakaa Syyria lienee plussaa Turkille, joka mielellään laajentaisi valtapiiriään. Ja sinänsä, toisin kuin eurooppalaiset valtiot, Turkki ei ole ruunannut armeijaansa, vaan siellä on niin miestä kuin amitsioonia.

    Vaan ihan totta, en ihmettele, vaikka Suomen mediassa joku keksii verrata näitä tyyppejä jääkäreihin. Jos pitäis laittaa veikkausropo siihen, kuka ensimmäisenä, niin veikkaisin Helsingin Sanomiin kirjoittelevaa Virpi Salmea. Se olis jotenkin mammalle tyypillistä.

    Eikös ne Keski-Afrikan ”yhteisölliset riitaisuudet” ts. järkyttävä lahtaaminen alkaneet siinä vaiheessa, kun maahan valittiin ensimmäinen muslimipresidentti?

    VastaaPoista
  17. Kommentoijanainen: Tervetuloa kommentoimaan. Naisia täällä hyvin harvoin käykin.

    Viesti 1:

    1. Pitää paikkansa. Ja lomailun lisäksi muistan lehtijutun eräästä somalitytöstä (n 18 v) joka oli pitänyt Somaliassa ”ihanan välivuoden”.

    2. Pitää paikkansa. Yksityinen sektori kyllä palkkaisi heitä, jos näkisi heistä olevan jotakin hyötyä.

    3. Pitää paikkansa. Lisätään tähän viranomaisten hyväksymä moniavioisuus, jota mukavasti ylläpidetään yksinhuoltajasysteemillä.

    Juu. Etnisyys on olennainen osa suomalaisuutta. Nyt sitä pyritään ainakin mitätöimään jos ei suorastaan hävittämään.

    Ottaisikohan muuten yksikään afrikkalainen kansakunta? Enpä usko.

    Viesti 2.

    1. Täysin samaa mieltä.

    2. Täysin samaa mieltä. Oli turvallisuustilanne mikä oli, niin näitten kansanryhmien yliedustus rikollisuudessa on jo hyväksyttävä syy.

    3. Jos rahaa annetaan, niin olkoon sitten katastrofiapua, niin kuin esmes Filippiinien pyörremyrsky tai vastaava.

    4. Osittain samaa mieltä. Hurjaltahan se tuntuu ajatellen vaikka Länsi-Eurooppaa, mutta kun katsoo minkälaiseksi sekin kolkka on väestörakenteensa muuttamassa niin alkaa tuntua mahdolliselta vaihtoehdolta.

    Kiitos linkistä. Tuo oli minulle uutta. Humanismia arabityyliin. Mahtaakohan tuosta porukasta tulla sitten aikanaan Suomeen posttraumaattista stressireaktiota kärsiviä turvapaikanhakijoita, jotka vaativat suomalaisilta erityishuomion ja erityisresurssit?

    Viesti 3:

    Sukulaisten ja lähipiirin kanssa kyllä. Menestystä jonkun verran. Oikeastaan kaikki ovat samaa mieltä kanssani, mutta niillä, jotka vielä hakevat tietonsa valtamediasta on päähän junttaantunut niin tiukka käsitys siitä, että persuja ei vaan jotenkin voi äänestää. Näin ollen he äänestävät niitä puolueita kuin ennenkin ja toivovat, että jospa se sittenkin suttaantuisi. Ja eihän se suttaannu.

    Työpaikalla minä olen näistä asioista koko lailla suuton sanaton.

    Keski-ikäinen pikkupoika: Suomi on varmaankin rasistinen maa siksi, että puolestaloukkaantumiskoneisto tarvitsee aina vain uudella tavalla määriteltyä rasismia säilyttääkseen asemansa. Bensaa koneeseen, you know.

    Vaikka kielesi ei olisi uusiutunutkaan, niin kielen tajusi ei ole kadonnut mihinkään, sillä nuo määritelmäsi osuvat kyllä harppikymppiin.

    VastaaPoista
  18. Laitetaanpa vielä linkki (tää on Hommaforumille, koska itsellä nuo HS:n viisi juttua tulivat täyteen). Eli toimittaja Maija Aalto paheksuu termin ”maahanmuuttajataustainen” käyttöä. Mitenkä minä vaan muistan, että nimenomaan nämä tiedostavat ihmiset itse keksivät aikanaan sen termin?

    http://hommaforum.org/index.php/topic,90121.msg1502747.html#msg1502747

    VastaaPoista
  19. Jotain eliitin arvoista kertoo, että paperittomien terveydenhuoltoon löytyy tuosta vain rahaa, mutta lastensairaalalle ei.
    Tuosta Tampereen miekkarista tuli mieleen, että jos tuo on osaamisen taso, niin ei tule vallankumouksesta mitään. Lenin ja kumppanit olivat ammattilaisia, jotka omistautuivat vuosikausia vallankumoukselle. Stalin hankki rahaa pankkiryöstöillä ja kiristämällä. Oli ilmeiden tehokas, ei Lenin häntä muuten olisi hallitukseensa valinnut.
    Silti olisivat jääneet historian alaviitteeksi, ellei Venäjä olisi romahtanut sodassa.

    VastaaPoista
  20. Lainaan siitä Yrjön mainitsemasta Hesarin jutusta lopun tähän: "Jos tämä maa ei edes kielen tasolla ota vastaan, niin miksi ihmeessä kukaan haluaisi tehdä jotain tämän maan hyväksi? Miksi elää maassa maan tavalla, jos tämä ei minkään ajan kuluessa muutu sinun maaksesi?"

    Että näin. Jos siis matkustan Mongolian Ulan Bataariin ja alan varttitunnin päästä lentokentän baarissa vinkua sitä, että minua ei kutsuta kirgiisiksi, olen yhtä fiksu kuin jutun kirjoittaja Maija Aalto. Ei näille enää jaksa edes nauraa.

    Mutta Ykälle tiedoksi, että toki voit lukea niin monta Hesarin juttua koneellasi kuin haluat.Painat yhtä aikaa alas nappulat ctrl ja shift ja sitten
    N. Siis nämä kaikki kolme nappulaa ovat yhtä aikaa alhaalla.
    Nyt ruudulle avautuu ilmoitus "Olet ignognito-tilassa". Sitten napautat Hesarin etusivun esiin, valitset mieleisessi jutun ja alat lukea.

    VastaaPoista
  21. Tervehdys Karille ja Närpes Vargille & kiitos kommenteistanne.

    Kari: Jotkuthan voivat kitistä, että eihän se paperittomien hoito maksa kuin 5 miljoonaa vuodessa. Tällä hetkellä niin. Mutta kun sana kiirii, niin hoidettaviakin varmasti riittää. Ja varmaankin eräätkin Itä-Euroopan valtiot suorastaan kannustavat joutoväestöään hankkimaan itsensä höynäytettävien tsuhnien maksamaan kalliiseen hoitoon. Vaan niin kuin totesit, kyseessä on arvovalinta. Minun arvoni tukee suomalaisia lapsia. Eliitin arvot tukevat Romanian mustalaisia.

    Ja juu, ei todellakaan tule vallankumouksesta mitään. Näitä voi verrata niihin roolipelaajiin, jotka elävöittävät keskiaikaa tai jotain sinnepäin. Mutta ne keskiaikaroolipelaajat eivät kyllä hajota toisten omaisuutta. Joka tapauksessa nämä roolipelaajat tarvitsevat Suomen kaltaista rauhallista ja virkamiehistöön uskovaa maata. Se mahdollistaa heidän Che Guevara-leikin. Mikäli ihmiset menettävät (ja sitähän on tapahtumassa) enemmän uskoaan virkakoneistoon, niin tollasilta juipeilta lyödään ihan siviiliporukalla hampaat kurkkuun joka ainoalta. Ja usko huviksesi, on siellä poliiseillakin taatusti rystyset syyhynneet.

    Närpes Varg: Tuota Maija Aallon kuningatarajatusta voisi muuten soveltaa omaan työhöni. Sen mukaan minun olisi pitänyt opetella ainakin alkeet noin kolmestakymmenestä eri kielestä ja noin kolmenkymmenen kulttuurin arvot ja asenteet. Eikä Maija Aalto pitäisi sitä mitenkään kummallisena. Minähän olen hoiva-alan työntekijä. Tottakai työntekijän pitää kehittyä asiakaskunnan muuttuessa.

    Ja niin muuten, ”niin miksi ihmeessä kukaan haluaisi tehdä jotain tämän maan hyväksi?” Nyt olis ihan mukava tietää, että mitä somalit ovat koskaan tehneet tämän maan hyväksi?

    Kiitos vinkistä. Testasin ja hyvin pelitti.

    VastaaPoista
  22. Jäi hampaan koloon tuo sanonta tekemisestä "tämän maan hyväksi."
    Kun itse nuorukaisena menin töihin saksalaiselle huoltoasemalle, en tuntenut tekeväni työtä Saksan hyväksi, vaan ihan omaksi hyväkseni, saadakseni D-markkoja yösijaan, ruokaan, viinaan, tupakkaan ja naisiin. Sama tilanne, kun sitten myöhemmin olin töissä Ruotsissa. Totta kai tajusin, että kun kerran työtä annetaan, täytyy työvoimasta olla pulaa ja sillä tavalla autoin silloisia kotimaitani.
    Minulle iskostettiin jo pienenä mieleen, että "jos et työtä tee, ei sinun syömänkään pidä." Ja uskovainen vaarini sanoi n. tuhat kertaa, että "kuka itseään auttaa, sitä jumalakin auttaa."
    Siitä kaikki lähtee, siitä, että pitää huolen itsestään, että itse maksaa minkä kuluttaa. Samalla syntyy oikea kansalaisuus, joka auttaa omalta osaltaan kotimaata kehittymään. Ei se synny kotouttamalla, kieltä opettamalla ja loppumattomiin kulut maksamalla. Ei mikään ihme, että eräät maahanmuuttajaryhmät pitävät meitä tomppeleina, joille sopii lohkoa mitä mieleen juolahtaa. Nämä tomppelit ruokkivat, vaatettavat ja asuttavat tulijat ja pitävät tarkan huolen siitä, ettei kukaan pääse ihmettelemään, miksi nuo asutetut ja hoivatut eivät astu sankoin joukoin työmarkkinoille. Koska kulttuuri! Koska rasismi! Koska polttouunit! Voi perseen suti!

    VastaaPoista
  23. Tervehdys, Närpes Varg. No noinhan tavallinen ihminen yleensä ajattelee, ja varmaan moni maahanmuuttajakin. Mutta valtiovaltamme on kääntänyt asian päälaelleen ja sanamuoto on nykyisin ”mitä valtiomme voi vielä entisenkin lisäksi tehdä maahanmuuttajan hyväksi?”. Kun maahanmuutosta itsessään on tehty itseisarvo. Maksoi sitten mitä maksoi. Ja selvää on, että siitä sana leviää, ja se taas houkuttelee tietyntyyppistä väestöä.

    Somaleita on ollut Suomessa yli kaksikymmentä vuotta. Mitenkä on, tietääkö kukaan, kestikö suomalaisilla aikanaan Ruotsissa yli kaksikymmentä vuotta, ennen kuin ne alkoivat tehdä töitä?

    VastaaPoista
  24. Pannaanpas pari linkkiä. Meinaan, tuon Tampereen leikkipartisaanipelleilyn juuret johtavat sylttytehtaalle, mikä ei tosin suurikaan yllätys ole:

    http://uutiset.perussuomalaiset.fi/kiakkovierasjuhlien-organisaattorina-vasemmistojarjesto/

    Ja sitten linkki nuivalta Mamba-yhtyeen Tero Vaaralta. Varsin kuvaava:

    http://www.viikonloppu.com/wp-content/uploads/2013/12/Kuvankaappaus-2013-12-8-kello-11.42.001.png?aa3164

    VastaaPoista
  25. Ykä kyseli työllistymisestä Ruotsissa. En osaa sanoa kaikista, mutta minulta ja kaveriltani meni 20 minuuttia kävellä työvoimatoimistoon Ruotsissa ja varttia myöhemmin työpaikka oli selvillä. Iltaan mennessä oli asunto hankittu. Seuraavana aamuna klo 7.00 alkoivat työt.
    Saksassa kävelin pikkukaupungin asemalta huoltikselle, jonka olin bongannut junan ikkunasta. Hommia löytyi heti. Ensimmäiset yöt nukuin omistajan autotallissa, sitten sainkin jo alivuokralaishuoneen.

    VastaaPoista
  26. Tervehdys, Närpes Varg. Nyt voisi todeta kieli poskessa, että luulekssää jätkä niinqu olevas jotenkin parempi kuin meidän nykyiset eliittisiirtolaiset? Vaan vakavasti aiheesta ottaen, niin joku tutkijahan voisi tehdä aiheesta tutkimuksen ja julkaista sen kirjana. Siis otsikolla ”Suomalaissiirtolaisten omaehtoinen työllistyminen ja sopeutuminen ruotsalaiseen yhteiskuntaan 1960 ja 1970-luvulla”. Media varmaan tekisi kassakaappisopimuksen, että asiasta ei uutisoida ollenkaan, sillä siitähän voisi saada valheellisen kuvan että suomalaissiirtolaiset olivat aktiivisempia ja aikaansaavampia kuin nykyiset eliittisiirtolaisemme.

    Kun puhutaan siirtolaisiin kohdistuvasta syrjinnästä ja suoranaisesta väkivallasta niin muistelenpa 1970-luvun loppupuolen suomalaisista lehdistä lukeneeni, että suomalaissiirtolaisiin Ruotsissa sellaista kyllä kohdistui. Oli termi ”ruotsalainen visiitti”, jossa suomalaisperheen oven läpi tultiin vaikkapa moottorisahalla ja pantiin hulinaksi. Muistan yhdessä jutussa olleen kuvan, missä oviaukossa seisoi kolme suomalaismiestä. Yhdellä oli sorkkarauta, yhdellä lapinleuku ja yhdellä putkipihdit ja kuvatekstinä oli että sopii tulla, täältä pesee varmasti takaisin.

    Asiasta viidenteen: tämän kirjoituksen aihe ja siitä seurannut keskustelu inspiroi minut väsäämään taas sellaisen tekotaiteellisen fiktiivisen kirjoituksen. Raakaversio on valmis, annan sen hautua ja viimeistelen sitten. Ilmestyy varmaan huomenna. Kirjoituksessa liikutaan fuusiojazzin parissa.

    VastaaPoista
  27. Minun siirtolaisaikanani Ruotsissa olevat suomalaiset jakautuivat tasan kahteen kastiin: slussenin sisseihin ja muihin. Sissit olivat jo kotona pahasti alkoholisoituneita ja Ruotsissa asia ei ainakaan parantunut. No, he kuolivat aika pian pois. Tukholma oli siihen aikaan Helsinkiäkin tylympi paikka rappioveljille.
    Kuusikymmenluvulla ei ruotsalaisten poliittinen korrektius todellakaan ollut nykytasolla. "En finne igen", huusivat otsikot, kun jossain oli oltu puukkohippasilla. Siitä oli se hyvä seuraus, ettei esim. minulle tultu työpaikalla koskaan vittuilemaan.
    Huomasin äkkiä, että ruotsalaisten suhtautuminen minuun riippui tasan tarkkaan minusta itsestäni. Tein työni hyvin, en lintsannut, tulin juttuun työkavereiden kanssa ja puhuin ruotsia minkä osasin. Olin enimmäkseen ruotsalaisten porukassa. Moni muu linnoittautui tuttujen nivalalaisten kanssa samaan kerrostaloon, eikä oppinut koskaan kunnolla ruotsia.
    Saksassa oli vielä helpompaa - siellä ei ollut tuohon aikaan muita suomalaisia ainakaan siinä kaupungissa, missä asuin. Olin lukenut pitkän saksan ja pärjäsin hyvin kielen kanssa. Joka päivä joku taputti olalle ja sanoi, että kylläpä puhut noin ulkomaalaiseksi hienosti saksaa. Sain usein tippejä ja kun bensaa ostamaan tuli Lapissa taistellut setä, kouraan pantiin isoja seteleitäkin. Minä poika hankasin tuulilasin puhtaaksi ja kerroin, että siellä tytöt vieläkin kaipaa alppikenkien omistajia.
    Jos olisin pannut päähäni patalakin, jalkaan virsut ja vittuillut kaikille, että "ollaan sitä niin natsia, niin natsia että", olisin ehkä kohdannut jonkinlaista rasismia. Mutta minullapa oli lyhytlahkeiset nahkahousut ja niillä mentiin.

    Vanhana ulkomaalaistaustaisena minun on vaikea ymmärtää näitä kotoutettuja vinkujia. Itsestä kaikki on kiinni, ei siitä "yhteiskunnasta", johon on joutunut. Metsä vastaa tasan tarkkaan niin kuin sinne huudetaan, se pitäisi jo uskoa.

    VastaaPoista
  28. "Vanhana ulkomaalaistaustaisena minun on vaikea ymmärtää näitä kotoutettuja vinkujia. Itsestä kaikki on kiinni, ei siitä "yhteiskunnasta", johon on joutunut. Metsä vastaa tasan tarkkaan niin kuin sinne huudetaan, se pitäisi jo uskoa."

    Aijai kun on niin vanhakantaisen ummehtunut näkemys.

    Kun minä menen Ameriikkaan, niin Amöriikan on paree sopeutua, kun menen Belgiaan, on Belgian ja belgien paras mukautua (siihen rajaan voi pysähtyä jonka jälkeen alettaisiin tarjoilemaan suomalaisia laagereita, mutta Tinttini voin ottaa aamuisin lämmitettynä ja suomeksi kiitos), ja samaa palvelua odotan maailmankansalaisena muualtakin, sehän nyt on selviö.

    Sitä en ole vielä miettinyt valmiiksi, että mitäs tehdään jos vieraita on käymässä useampia ja meidän keskinäiset tottumuksemme menevätkin ristiin, mutta eiköhän sekin ole isäntämään tehtävä kiemurrella meitä tyydyttävään ratkaisuun, pääasia ettei kompromissejä tarvitse tehdä ja tyytyä mihinkään mikä vaikuttaa vähemmältä kuin mitä kultaperseeni ansaitsee.

    - lihapuhe

    VastaaPoista
  29. Niihin 60 ja 70 lukulaisiin suomalaisiin suhtauduttiin ruotsalaisten puolelta aika ylimielisesti.Olihan se tietty ymmärrettävää, sillä kieltä ei osannut kukaan, alkoholinkäyttö sujui toisilta ja muutenkin tavat ja tottumukset olivat hivenen poikkeavia. Ja onhan toki myönnettävä että se porukka, joka Suomesta muutti ei ollut välttämättä sitä penaalin terävintä jengiä. Se terävin jengi oli töissä omassa kotimaassaan. Mutta Ruotsiin muuttaneet olivat pirun kovia työmiehiä, vähän liiankin kovia, ja omasivat kuitenkin samat pohjoismaiset arvot kuin isäntämaan väki. Suomalaisista oli ruotsalaisen vähän vaikeata saada otetta, ja se pätee kyllä jossain määrin tänäänkin, mutta toimeen alettiin tulla yhä paremmin ja paremmin, ja kiitos järjettömän mamupoliitikan on finne ruotsissa noussut arvoon arvaamattomaan. Ruiotsissa aletaan jo olla vähän kateellisia suomalaisille heidän tiukemman mamupoliitikan ansiosta ja veljeskansasta puhutaan yhä lämpimämmissä sävyissä. Saadaan ehkä tulevaisuudessa nähdä muuttoliike Suomeen päin jahka arabia julistetaan Ruotsissa toiseksi kotimaiseksi kieleksi.

    En muuten ole huomannut että media olisi riekkunut äärivasemmiston riehumisesta Tampereella. Aktivisteja, anarkisteja ym. yhteiskuntakriittisiä siellä tuhosi, mutta mitään vasemmalle viittaava ei mainittu missään.
    No, en sitä kyllä odottanutkaan.Päinvastoin, nyt näitä kommarihuligaaneja haastatellaan mediassa ja surkutellaan jos tuhman poliisin pamppu sattui hipaisemaan.

    Sopii kyllä somalian Sanomien tyyliin, että joku siivellä elävä somaliämmä haukkuu suomalaisia rasisteiksi, ja näin itsenäisyyden menetyspäivän tienoolla.Yks tuttu oli hiljakkoin käynyt Hesan Itäkeskuksessa, ja kertoi, että sitä laajennetaan, jotta kaikki somalit mahtuisivat sinne paremmin luudaamaan.Ja niitä siellä kuulema oli, ja paljon.

    Ja sen verran noista mitaleista mitä Jyrki ja Jutta sai, niin kyllä oli varsinainen statuksen romahdus ennen niin arvokkaille kunniamerkeille. Nämä kaksi ministeriä kuvittelevat varmaankin, että ne tulivat joistain todellisista ansioista. "Kansa kiittää." Voi helvetti.....
    Pari käytettyä kaljapullon kruunukorkkia pakettinarulla varustettuna olisi ollut enemmänkin ansioiden mukaiset mitskut.

    VastaaPoista
  30. Tervehdys Närpes Vargille, Lihapuheelle ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.

    Närpes Varg: Mitä jo 1990-luvulla rupattelin sellaisten kavereitten kanssa, jotka olivat olleet Ruotsissa töissä, niin suomalaisiahan jo silloin arvosteltiin oikeastaan vain siitä, että ne tekevät töitä huomattavasti kovemmin kuin ruotsalaiset. Ja itsestä kaikki on todellakin kiinni. Se ajatus, että kaikki onkin kiinni vain yhteiskunnasta on kehitetty täällä Euroopassa, varsinkin Pohjois-Euroopassa viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Mutta siihen ajatukseen ei edes kuulu, että etnisesti oikeaoppiselta alueelta tulevat ihmiset olisivat jotenkin hyödyksi. He vain ovat tietyn uskonkappaleen ikoneita. Vähän niin kuin Intian pyhät lehmät. Mutta miten helvetissä tähän tilanteeseen päädyttiin? Ei vielä 1980-luvullakaan Suomessa ollut halu ehdoin tahdoin hankkia tänne väestöä, jota kukaan ei halua, kukaan ei tarvitse ja josta on lähinnä haittaa. Onko masokismi tullut jonkunlaiseksi kansallisen politiikan opinkappaleeksi?

    Lihapuhe: Hä-hää. Tuohan taisi olla sellaista ”täysin kotoutetun” maahanmuuttajan puhetta. Jonka hänelle luonnollisesti opetti suomalainen virkahenkilö.

    Becker: Sulle vähän samaa, mitä totesin Närpes Vargillekin. Voi olla, että ruotsalaisen on aina vain vaikeampaa saada otetta suomalaisista, sillä suomalaiset miehet eivät ole kuitenkaan sillä lailla henkisesti ruunattuja kuin ruotsalaiset. Oliskos Tornionjoen leveys kasvanut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kasvanut tuhanteen kilometriin?

    Minä kuulen Ruotsista vain median ja blogien kautta (kiitokset aina Rähmikselle), mutta sinä kuulet medelsvenssonien puhetta ihan paikan päällä. Ja se ei taida vastata virallista svenssoneitten mediaa.

    Niin kuin tuossa ylempänä laitoin linkin, niin Yle hankki Tampereen pelleilyitä selittämään päivystäväksi dosentiksi tyypin, joka edusti sitä tahoa, joka riehumisen järjesti. Me kaikki ylistämme Yle-veroa.

    Itäkeskus oli jo minun Helsingissä asuessani varsin mielenkiintoinen paikka varsinkin päiväsaikaan, kun suomalaiset olivat töissä. Silloin tunsi ihan oikeasti olevansa ulkomailla.

    Noista prenikoistahan minä en ole koskaan henkilökohtaisesti perustanut, koska niitä ei voi syödä ja niillä ei voi ostaa perunoita eikä bensiiniä. Ja näitten tyyppien prenikoitten myöntämisperusteetkin tuppaavat olemaan, että poliitikko X sai kolmannen mitalin siksi, kun hän oli saanut toisen mitalin. Toisen mitalin hän sai, koska hän oli saanut ensimmäisen mitalin ja ensimmäisen mitalin hän sai, koska ei ollut saanut vielä ensimmäistäkään.

    Sota-ajan arvomerkeistä en tässä puhu mitään. Ne eivät kuulu tähän. Ne on myönnetty ansioista

    VastaaPoista
  31. Kunniamerkit ovat valtiolle halpa tapa palkita kansalaisia. Valtio tienaa sillä että myöntää kunniamerkkejä koska kunniamerkin saaja joutuu maksamaan leimaveron tai mikä maksu se onkaan.

    Tapion kissoille pitäisi myöntää I luokan komentajamerkit. Niistä saisi hyvät kaulapannat. Varmasti ne olisivat ihan aiheesta myönnettyjä merkkejä.

    http://www.ritarikunnat.fi/keskinainen_jarjestys.asp

    VastaaPoista
  32. "Kattokaapa jätkät pelottavaa suomalaista kaupunkipartisaania vuosimallia 2013:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013120717808074_uu.shtml

    Voi hellanlettas. Pakkohan näitten on harrastaa partisaanielämysmatkailua poliisin turvallisesti valvomissa oloissa, sillä se hirvipeijaisporukka upottais ne suohon. Tapahtuisiko upottaminen pää- vai jalat edellä riippuisi mielentilasta."

    Nyt on kyllä oltava eri mieltä Ykän kanssa. Hirviporukoissa on aikuisia ihmisiä joilla on tuossa kuvassa olevan veijarin ikäisiä kakaroita.

    Ei ne penskat suohon päätyisi, viekkaisin enemmän reipasta annosta Koivuniemen Herraa.

    Poliiseilla varmaan sormet syyhysivät antamaan samaa sorttia, vaan eihän se käy.

    VastaaPoista
  33. Tervehdys, Ano. No, tottahan tuo, rehellinen remmiapeli varmaan riittäisi. Tuo suovaihtoehto tulee mieleen jostain kahdenkymmenen vuoden takaa, kun jotkut pellet olivat käyneet sahaamassa muutamasta Nyhtänköljän Erän hirvitorneista tikapuitten ylimmän tikaksen paria milliä vaille poikki. Siinä kävi porukalla mielessä ratkaisu, että jos saadaan nämä verekseltään kiinni, niin upotetaan kaulaa myöten suohon tunniksi ja kysytään sitten, että vieläkö huvittaa tehdä omaehtoisia puusepäntöitä.

    VastaaPoista
  34. Vuosina 2007-2010 "Persut natseja..."
    Vuosina 2011-2012 "vippaskonsti, rasismi laskuun..."
    2013 ei selkeää teemaa
    2014--> "Noiden tilastotietojen julkaiseminen on rasistista ja pitää kieltää rasistisena sotarikoksena sekä vääränlaisena poliittisena toimintana. Sama pätee myös niihin ja näihin ja noihin julkista taloutta koskeviin tietoihin."

    VastaaPoista
  35. Tervehdys, Ano. Noinhan se saattaa mennä. Ja samalla aikaa mietitään, että kuinkas sitä oikein pärjättäisiin, jos ei noita seuraavia eduskuntavaaleja pidettäis ollenkaan.

    VastaaPoista