Eli jotain ihan
muuta 69,74
Pinnanmaa, Uusi
Hyisiana, Taempi Hyijärvi, männäsyksynä…
Vaan mikä se on
se paras mahdollinen sauna? Voiko sitä oikeastaan edes määritellä? Vai määrittelikö
sen mahdollisesti tilanne? Taemman Hyijärven rannalla sijaitsevassa pienessä saunassa,
pienen lautamökin vieressä saunovat kaksi miestä olivat vahvasti sitä mieltä
että nyt oltiin ainakin tilanteeseen nähden parhaassa mahdollisessa saunassa.
Siinä oli puukiukaan lämmittämä kahden ja puolen perseen löylypuoli jossa oli kuumavesisäiliö
kiukaassa kiinni. Saunassa oli myös pieni, parin neliön pukuhuone ja luksusta
siihen toi saunan ulkoseinällä oleva käsikäyttöinen pumppu joka säästi saunojat
järven rannalla työläältä ämpärisavotalta. Valon saunaan toi hämärtyvässä
illassa muutama tuikku. Niillä pärjättiin. Tilanteeseen nähden ei voisi olla
parempaa. Tää oli, tota noin, elämää tää.
Näin tuumivat
löylypuolelta pukuhuoneen läpi pienelle kuistille viha-ajattelijan nahka
höyryävänä saapuvat Perskeleen Ykä ja Lötjösen Eelis jotka pistivät kuistilla
palamaan voimasavuke Bostonit. Toverukset olivat olleet muutaman päivän
metsästämässä Uuden Hyisianan Yhteismetsän alueella, Taemman Hyijärven
maastossa. Metsästys oli tänään loppunut mutta mökki oli varattu vielä pariksi
päiväksi joten nyt oli mahdollisuus saunoa vähän pidemmänkin kaavan mukaan.
Miehet
kuuntelivat tupakoidessaan Taemman Hyijärven vastarannalla kaakanaparven
pulinaa ja katselivat samalla viereisessä männyssä tirskuttelevia
kustaarastaita jotka olivat yleisiä pohjoisella Pinnanmaalla mutta hyvin
harvinaisia muualla. Rannalla uiskenteli vielä muutama rasvalettisorsakin (anas
cissehaekkinsis) päästellen tuttuja houlama-houlama-ääniään. Varmaankin ne
olivat pian lähdössä muuttomatkalle. Miehet tuumivat tupakoidessaan että nuo
villieläimet eivät muuten ollenkaan tunne termiä ”kuntoliikunta”. Kaikki
liikunta on hyötyliikuntaa ja muu aika sitten huilaillaan. Mikä olikin tietysti
kovasti viisasta.
Voimasavuke
Bostonin jälkeen miehet siirtyivät pienen pukuhuoneen puolelle ja aukaisivat Tsuhnan
Kostot. Koska niin löylyjä, taukoja kuin Tsuhnan Kostoja oli otettu jo muutama
olivat miehet kiireettömässä iltapuhteessaan päässeet tilaan, jota voi nimittää
termeillä ”ottiatuota” tai sitten ”jos tädillä olisi munat”. Toisin sanoen
tunnelma oli toksisen filosofinen. Illan puheenaihe keskittyi historiaan sekä
kirjallisuuteen ja hörpyn Tsuhnan Kostosta ottanut Lötjönen totesi:
- Joo, se on
kyllä totta mitä sanoit Väinö Linnasta. Aivan loistava tarinankertoja sinänsä.
Mutta on aika syvältä että miehen tarinoita pitää Suomessa niin moni tyyppi
oikeina historiallisina dokumentteina. Kun eiväthän ne niitä ole. Ainoastaan
yhden miehen näkemys asioista fiktiivisessa muodossa. Niin kuin se Täällä
Pohjantähden Alla. Se kertoo kuitenkin kuvitteellisen tarinan ja ehkäpä varsin
yksipuolisen sellaisen.
Ykä otti hörpyn
ja komppasi:
- Joo. Samoin
mua ottaa Tuntemattomassa Sotilaassa – sen ansiot toki tunnustaen ja lätsää
korkealle nostaen – päähän se loppuosa. Se viimeisin loppuosa. Kun siinä saa
sellaisen kuvan että rauha tuli naapurin armosta hetkeä ennen lopullista
romahdusta. Vaikka tosiasiassa se suurempi räiskiminen loppui Kannaksella ja
Laatokan Karjalassa jo heinäkuussa ja siellä Ilomantsissakin jo elokuun alussa
kun naapuri sai korpikenraali Erkki Raappanan pojilta selkäänsä. Kun välirauha sitten
tuli niin kaikilla rintamilla oltiin eletty toista kuukautta asemasodassa.
Mutta hyvin moni tyyppi tuumii ja selittää vieläkin että Stalin olis voinut
miehittää Suomen leikinteolla mutta ei hyvää hyvyyttään sitten viitsinyt.
- Jep näin juu.
Menossa oli tietysti kilpajuoksu Berliiniin mutta olihan myös niin että ryssien
hyökkäysvoima joka puhkaisi Valkeasaaren ja valtasi Kannaksen oli jo täysin
lopussa. Hyökkäyksen jatkamiseen oltaisiin tarvittu se toinen samanlainen divisioonamäärä.
Eikä se olis välttämättä riittänytkään sillä suomalaisillahan oli
käytettävissään vielä korkkaamaton Salpa-linja. Oikea puolustuslinja. Se
aikaisempi hyökkäysvoima kun pysäytettiin käytännössä linnoittamattomassa
maastossa. Ja nyt edessä olisi ollut ihan oikea suomalainen Maginot-linja.
- Jees ja just
sanoi Ryhmy tai Romppainen, ettei jopa molemmat ja niitten kissa Mörökölli
vielä päälle. Sen linjan murtamiseen olisi saattanut tarvita sen parikin
miljoonaa heppua plus montakytpaljontuhatta tankkia, tykkiä ja flygaria. Ei
venäläinen – tai no, tässä tapauksessa gruusialainen – tyhmä ole. Olishan se
tietysti halutessaan saanut Salpa-linjankin murrettua. Lopulta. Se olis vaan
vaatinut tolkuttomasti miehiä ja materiaalia ja sinänsä itänaapurissahan ei
muutaman miljoonan naimalla tehdyn musikan henki tietenkään paljon paina. Mutta
sitä miesmateriaalia tarvittiin siellä Neuvostoliitossakin sitten jo jälleenrakennukseen.
Turha niitä oli joitain tsuhnia vastaan enää tapattaa kun sota oli joka
tapauksessa voitettu ja Neuvostoliiton kasvot jotenkuten säilytetty vaikka
tsuhnien maata ei saatukaan kokonaan vallattua. Vaan… jos asiaa miettii
ottiatuota-metodilla… niin olishan se sinänsä hienoa jos Kalevi Keihäsen
aikamatkat olis tarjonnut meille aikamatkan Suomen armeijan pääesikuntaan
joskus vuonna 1935. Sopivien tuliaisten kanssa.
- Häh-hää, joo… varmaankin
yksi hyvä tuliainen sinne pääesikuntaan olis ollut AK-47:n piirustukset ja pari
mallikappaletta. Niitä jos oltaisiin ehditty tehdä vaikkapa satatuhatta
kappaletta talvisotaan mennessä niin se ei olis haitannut tahtia ollenkaan.
- Ja mukana sillä
aikamatkalla olis voinut olla myös kevytsinko 55 S 55. Se kun olis tehnyt kevyesti
silppua vielä Sotkistakin kesällä 1944. Ja talvisodan T26-vaunut olisivat
olleet vielä enemmän helisemässä. Ei olis tarvittu polttopulloja eikä
kasapanoksia. Kun ontelokranaatti olis tehnyt vaunujen miehistöstä kerralla alatoopia.
- Totta. Tosin
sitten herättiin, laskettiin kissi ulos ja muistettiin ettei Kalevi Keihäsen
aikamatkat syyllisty aikaparadokseihin. Mutta voihan sitä ottiatuotailla jo
tapahtuneella. Esmes jos suomalaisilla joukoilla olisi ollut käytössään se
amerikkalainen M1-karbiini niin se olis ollut aikamoinen lisä.
- Niin juu,
puoliautomaatti ja viidentoista patruunan lipas. Tehokas ampumaetäisyys 7,62 x
33-patilla lähes sama kuin suomalaisella rynkyllä. Jos vaikka kesällä 1944 olis
jalkaväkiryhmän aseistus ollut pari konepistoolia ja kuusi karbiinia niin
tulivoima olis ollut ihan muuta toista kuin silloin.
- Joo, ja
tietysti olis mielenkiintoista ajatella että Aimo Lahden kevyt Sampo-konekivääri
oltaisiin saatu korjatuksi vioistaan ja saatu laajaan rintamakäyttöön vaikkapa
jo vuonna 1942. Tai vaikkapa se niksmannien MG-42. Vaikka hänessä puolta
pienemmällä 600 laukauksen tulinopeudella. Siinä täydessä tulinopeudessa kun
tuppasi menemään se vyö koko lailla kertapieraisulla.
- Näin kyllä…
olihan se käytössä ollut Maxim meinaan aika vittumainen kannettava
jalkapatikassa. Tietysti jos ottiatuotaillaan lisää niin olishan siitäkin ollut
melkoinen apu jos se ryssien Sudajeviin pohjautuva m/44-peltikonepistooli
oltais saatu laajaan käyttöön vaikka jo vuoden 1943 aikana. Se kun oli paljon
halvempi kuin Suomi-konepislari. Joskaan ei välttämättä suinkaan parempi mutta
konetuliase on kumminkin konetuliase.
- Ottiatuotailu
on kyllä taiteenlajeista yksi hienoin. Kuinka olis ollut jos ne Brewsterit
oltaisiin saatu ilmavoimien käyttöön jo ennen talvisotaa? Tai jos ne
suomalaiset hävittäjät niin kuin vaikka VL Puuska oltaisiin saatu suuressa
mitassa käyttöön vaikkapa jatkosodan alussa? Olis se ollut ainakin pirun
tyylikkään näköinen hävittäjä.
- Tietysti voi
tuumailla että mitenkäs olisi ollut jos niihin panssarilaivoihin Väinämöiseen
ja Ilmariseen käytetyt rahat oltaisiin käytetty vaikka kenttätykistöön ja
kranaatinheittimiin? Tosin kun me molemmat uskotaan huonoon tuuriin niin
saattais olla niin että jos niitä ei oltais hankittu niin sitten niitä olis
piru vie tarvittukin. Pirustako hänen tietää? Täytyy kyllä sanoa että tää
nykyinen Suomen laivaston korvettihanke muistuttaa vähän niitä panssarilaivoja.
Olisko sittenkin ollut viisaampaa käyttää se raha vaikka kymmeneen
ohjusveneeseen? Vaikka minä mikään merisotaspesialisti ole. Kunhan
ottiatuotailen. Ja kolpakkostrategillehan se sallitaan.
- Ja
kolpakkostrategeina toteamme varmaan yhteen ääneen että se HX-hankkeen ainoa
oikea valinta olisi Hösserschmitt Hö-109. Vaan eiköhän tota noin ottiatuotailla
itsemme saunaan? Mökki on varattu vielä pariksi päiväksi joten meillä on paljon
ottiatuotailtavaa.
Ykä ja Lötjönen
siirtyivät jälleen saunan puolelle ja ottivat viileältä kuistilta uudet Tsuhnan
Kostot. Saunan jälkeen mökillä olisi tarjolla spesiaalievästä. Taemmalla
Hyijärvellä sijaitseva Rauno Rumppanbulin HÖÖ-Market oli tunnettu hyvästä valikoimastaan.
Nyt valmistettaisiin paikallisia lihapiirakoita ja niitten höystöksi
laitettaisiin HÖÖ-marketin hankkimaa harvinaista vantaalaista villin lehmän säilykelihaa.
Liha oli peräisin karjantutkimuslaitoksesta josta liimatilhit,
punavihervästäräkit ja sukkahousukoppelot olivat vapauttaneet lehmiä pesimään
niiden luonnolliseen ympäristöön. Suurella menestyksellä.
Aggressiivinen,
reviiriään suojeleva ja sille luonnollisissa oloissa kovasti lisääntynyt
nautakarjakanta oli karkoittanut alueelta kaikki hirvet ja niitten metsästys
oli ihmisillekin vaarallista. Siksi villin vantaalaisen lehmän liha oli
harvinaista ja kallista. Mikäpä sitä olisi laitella lihapiirakan höystöksi?
Ilta Taemmalla
Hyijärvellä alkoi pimentyä ja Ykä sekä Lötjönen jatkoivat illanviettoaan. Mikäs
heidän oli jatkaessa? Noitten menneen maailman muinaisjäännösten. Ehkäpä he
siinä saunoessaan tuumivat että joskus vielä heidän kaltaistensa
muinaisjäännösten pitäisi nousta Kelan ja kuopan puolestavälistä ja korjata
kaikki se, mitä nuoret, tiedostavat ihmiset olivat saaneet aikaiseksi. Ehkäpä
ne paljon parjatut setämiehet joutuisivat joskus korjaamaan sen, minkä Nuoret
Älykkäät Naiset olivat saaneet hajotettua?
Eihän sitä
koskaan tiennyt.
Ottiatuota.
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille.
Tsuhnan Kosto ei ole enää ottiatuotaa:
VastaaPoistahttps://www.stadinpanimo.fi/omaolut/
Tai on vielä: hyvin suunniteltu on vain hyvin suunniteltu ja puoliksi tehty vasta sitten, kun siitä on tehty puolet valmiiksi.
Mutta tuo putiikki voisi toteuttaa Tsuhnan Koston, jos joku Voiman Pimeän Puolen hahmo ottaisi asiakseen sen toteuttamisen.
Samanlaisii fundeerauksii oon iteki sillontällön funtsinu. Tosin oon menny mielikuvituksen maailmas astetta pidemmälle ja miettiny miten nykyaikanen sotakalusto ois pärjänny kakkosrähinäs. Millanen vaikutus ois ollu yhel (tai kymmenel) hornetil jatkosodan melskees? Tai miten pari kolme m1 abramssii ois vaikuttnu kurskin taistelus. Itehän en osaa spekuloida oisko ollu lopputuloksee vaikutust ollenkaa vai jopa ratkasevast. Ehkä joku osaa.
VastaaPoistaYövuorolainen
Tervehdys Qroquius Kadille ja Yövuorolaiselle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaQroquius Kad: No kas. Tölkin mallikinhan olisi jo valmis:
https://1.bp.blogspot.com/-vznIPbXiXj8/XaYVnSyOFVI/AAAAAAAAIhk/IwT30Dg_uuYa9FrOMJ4VwMB8CuycC4VFgCLcBGAsYHQ/s1600/ALjaOIA04.jpg
Tilausmäärät ovat tietty aika suuria niin että isompi porukka pitäisi olla asialla. Muistutan tässä että Tsuhnan Koston isähän on Reijo Koiras joten kunnia hänelle.
Yövuorolainen: Tämmöiset sottailut ovat aika ajoin mukavia. Jos muuten miettii nykyajan parhaita panssareita niin eipä kakkosrähinän vehkeillä niitten panssarista olisi tainnut päästä millään läpi. Tosin nykytankinkin telaketju olisi totellut silloista miinaa. Tai sitten katolle putoavaa sopivan suurta pommia.
Tällä kommentilla ei ole mitään tekemistä kirjoittamasi hienon tekstin kanssa, mutta ajattelin että asia voisi kiinnostaa.
VastaaPoistaCNN:n entinen työntekijä kertoo siellä vallitsevasta Trump-ajojahdista.
Episodeja on vissiin kolme ja tässä ensimmäinen:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1057&v=m7XZmugtLv4
Vielä viitisen vuotta sitten tämä nyt ei oikein liittyisi Suomeen mitenkään, mutta kun ollaan nähty mitä valtamedia Suomessa on kirjoittanut ja huutanut ruudussa viimeiset vuodet ja kun ottaa huomioon että MTV hiljattain teki jonkun sopimuksen CNN:n kanssa, niin passaa varmaan kysyä että kuinkakohan rehellinen media meillä on.
Useimmat meistä tietävät kuinka rehellinen se on, mutta kun nyt on ihan todisteita CNN:n touhuista niin olisi varmaan ihan kiva jos jollain olisi pallit käydä ihan kimppuun ja että tästä nousisi oikein iso kohu.
Hjuu.. ei liity tämäkään vastaus suoraan itse postaukseen, vaan pikemmin Hokki -nimimerkin kommenttiin 18. lokakuuta 2019 klo 9.51.. Kannattaisi varmaan tehdä rikosilmoitus Ylen hallintoelimistä, jossa Kansallinen (pikemmin varmaankin Kommunistinen?) Kokoomus pitää tällä hetkellä puheenjohtajan paikkaa Arto Satosen toimesta?
VastaaPoistaOlisikin perin mielenkiintoista sellainen rikostutkinta Kokoomuksen ja Arto Satosen toimista, jossa Suomen Kansaan vaikutetaan jatkuvalla hybridisodankäynnillä PAKKOVEROIN rahoitetusta Yleisradiosta! Kokoomukseenhan ei ole enää miesmuistiin voinut lainkaan luottaa, sen verran rikollisia vastuullisia valehtelijoita se puolue on täynnään, eikä nykyinen puheenjohtaja lainkaan tee poikkeusta!
Katsotaan.. ;)
Tervehdys Hokille ja Juha Kivelälle & kiitos kommenteistanne. Ero Suomen ja Yhdysvaltain välillä on se, että jenkeissä on sentään konservatiivista ja Trumpia tukevaa valtamediaa. Suomessa ei ja suomalainen valtamedia on jatkuvast avoimessa sodassa Yhdysvaltain presidenttiä kohtaan. Huomattavaa on myös se, että valtakoneistomme ei pyri sitä millään tavoin jarruttelemaan. Yle taas toimii jatkossakin niin kuin lystää. Niin kauan kun poliittiset voimasuhteet sen sallivat ja näillä näkymin ne sallivat sen loputtomasti.
VastaaPoistaEi toisen rähinän panssarivaunuista yksikään, ei mistään suunnasta olisi nykyisiä panssareita läpäissyt. Suora osuma rautapommista tai järeän tykinammuksen suorasuunatusosuma ei välttämättä olisi läpi mennyt mutta kyllä ne sisällä olevat ukot olisivat poissa pelistä, on se sellainen tärsky ja kaikki mikä osumahetkellä on kiinni rungossa menee paskaksi.
VastaaPoistaLentokoneiden osalta nykyiset härpäkkeet aseineen on tehty nykyaikaisia koneita vastaan joten nopeusero, hakupäät yms voisi olla jopa ongelma.
Enenmpää en sitä osaa arvioida vaikka olenkin lentohommissa melkoinen ässä, laskeutumiset olleet vain aina ilmailuhistorian paskimpia. Aina jotai luuta tai hammasta poikki.
Ajankohtainen tarina. Tänään mennän taas saunaan joka tosin on sisätiloissa, mutta sielläkin syntyy kaikenlaista fundeerattavaa ja sitten kylmä kalja kouraan.
VastaaPoistaEihän tämä nyt mökin savusaunaa voita, mutta sitä parempi nautinto mitä harvemmin sen kokee. Savusaunaan uusittiin viime kesänä oikein kunnon savusaunakivet ja muutos löylyn kestossa oli huomattava. Mutta nyt pitää talvi kärsiä ensin alta pois.
Edellisesssä postauksessa oli Pyssymiehen avaus lyhennyksestä SDP = Stjälar Dina Pengar, aivan loistava. Ja se on nimittäin aivan täyttä faktaa. Esim. Ruotsissa pienin Demareitten tuntema rahayksikkö on 1 Miljardi.
Tervehdys Joppos123:lle ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaJoppos123: Piru vie… tuli vaan mieleen että näinköhän nykyaikainen huippuhävittäjä saisi ammuttua alas Punaisen Paronin Fokker Dr.I-koneen? Liian pieni, liian hidas ja liian vähän tutkavastiketta vai mikä se sana olikaan. Ja kun olet ammattimies – ja tässä ottiatuotaillaan – niin mitä tuumit, minkälaista jälkeä se 55 S 55 olisi tehnyt talvi- ja jatkosodassa?
Becker: Vaan sehän on niin, että jätkien saunailta on pyhä instituutio johon feministit eivät saa tunkea kärsäänsä. Koskaan. Ikinä. Milloinkaan. Savusaunaan olen päässyt hyvin harvoin mutta onhan niitä hyviä muitakin saunoja. Ja tunnelma & seura on tärkeintä. Muistaakseni juuri Jussi Halla-aho sanoi että sen niljakkaampaa otusta kuin pohjoismainen demari ei olekaan ja siinä hän oli kyllä varsin oikeassa.
Mahtaakoos Hyijärvillä pesiä Tervahöyrysorsa (tachyeres Principessaarmaadaensis) Nykynimeltään rasistipilkkaviuhtoja? Nimensä so on saanut höyrypillimäisestä soidinäänestään ja muuttoäänestään "Hai sie, hai sie". Pesii saimaalla ja lentää talvehtimaan pohjoissaimaahan. Sukua Patagonian höyrylaivasorsalle (Flying steamer duck) , nykyinen Pilkkaviuhtoja (Tachyeres patachonicus).
VastaaPoistaKannaksella muuten oli paikallisella johdolla aikomus höökiä ja työntää pensastolaisneuvostoliittolaiset vuoksen ja manergeimlinjan taakse. Olisi voinut onnistuakin. Hetkeksi. Kuinka pitkäksi, vaikea sanoa Pzkw IV:t olivat jo saapuneet ja lisää luvassa. Ja neukkujen kalusto kiinni saksassa. Toisaalta sivusta, viro & suomenlahti, olisi ollut auki. Veikkaan: Ottiatuota.
Salpalinja oli miehittämätön ja osittain kalustamaton. osa aseista oli paikoillaan ja osa linjasta miehitetty hyvin kevyesti. Toisaalta saimaan uusi lasku-uoma oli panostettuna kivijärvestä etelään. Nallit irti paukuista - muuten valmiina. Asemat olivat lujat, betoniset, kallioon louhitut. Sodan jälkeen muuten pohjoishämäläiset ja keskisuomalaiset olisivat miehittäneet linjan. Luukkujen maalailu ja saranoiden rasvaus loppui joskus 90-luvulla.
Olisiko se ehditty miehittää ja aseistaa sodan aikana - ottiatuota.
Aikamatka Suomen armeijan pääesikuntaan joskus vuonna 1935 ei olis paljoa auttanut. Suomi KP:ta oli satu tuotettua vuodesta -31 talvisotaan mennessä 5000 kappaletta, sodan aikana niitä väkästettiin noin 50000 lisää. AK-47 olisi saatu parannettua vaikka Salorannan toimin toimimattomaksi ja eka yksilö olisi saatu kenttäkokeisiin jo -44. 55 S 55 ei olisi paljoa ymmärrystä saanut, eihän semmoisia kummajaisia ollut edes saksalaisilla. Pessimismiäkö, ei - kolmen linjan kiväärin lyhentäminen, kunnollisen pistimenkiinnityksen tekeminen ja uusi tähtäin - siis m. Pystykorva vei aikaa 20 vuotta pääesikunnan neropateilta. 20 vuotta, kaksikymmentä vuotta muutaman muutoksen tekoon. Lahden pikakivääri piti sössiä ja kaasumäntäversio torpata kokonaan.
M1-karbiini on teholtaan jossain ukkomauserin (7.63) ja AK:n välllä. Tiijä hänestä, oisko korpisoturi kelpuuttanut tai esikuntien kaikkitietävät herrat.
MG-42:n kanssa mietitiin ja säädettiin liian kauan. Patruunamuutos ja toimiva läpisyöttävä patruunavyö oli saatu tehtyä - A. Lahti asialla. Ja kenttäkokeet tehtyä. Niin sitten nixmanneilla ei ollut enää peltiosien prässäyskapasiteettia jäljellä. Itärintama veti ihan kaiken mitä saatiin aikaan. Kursk vei panssarit ja sen jälkeen MG42 piti itärintamaa pystyssä. Toisaalta ihanko totta poliitikot ja päämaja vaati niitä hitlerinviikatteita tosissaan?
Ase olisi ollut todellinen vahvistus. Koskelakin olisi saanut kiväärit ja haavoittuneet Karjulan riemuksi kannettua. Vanhemmissa leopardeissa on sama pyssy, nimellä M3 - toki NATO7.62 patruunalle pesitettynä. Värkin tulinopeus oli säädettävissä patruunalla ja jousilla & lukolla 700 - 1200 laukausta per minuutti välillä. MG34 satulalippaalla kirkuu korkeammalta 1400 - 1600 - 2000?! - satulalipas on ilmatorjuntaa varten.
M/44-peltikonepistooli olisi ollut erikoisesti kroonista upseerien ja aliupseerien pistoolipulaa korvaamaan hyvä juttu. Ja autokuskeille, tykkimiehille, viestimiehille, pst-miehille, kk-ampujille & miehistöille oiva ase. Miksei nurmiporillekin, suomi oli kumminkin luxusase peltikonepistoolin rinnalla - olisko sitä huolittu vai olisko inhottu. Tiijä hänestä.
Pyssymies
Mitäs jos fokkerin kaksimoottorinen hävittäjä olis otettu sen harjoitushävittäjän sijasta? Aseina vaikka 2 23mm madsenia ja pari konekivääriä. Tai jatkosodan aikaan neljä 15mm MG151:a? Tai 2 20mm MG151:a ja pari konekivääriä. Tai Heinkeleissa ollut 20*138 solothurnia ampunut tykki. Sotkan mootorikansi ja tornin kansi & takaseinä puhkeaa hyvin solothurn langen voimin. Ottiatuota, hyvinkin ottiatuota.
VastaaPoistaPanssarilaivat ja blenheimit, korvetit ja f-35:t. Hm, ottiatuota.
Mitäs jos olis ostettu romutettavia taistelulaivoja tai monitoreja 20-luvulla. Vaikka se 15" tykeillä polsuja vuonna -19 nuijinut brittimonitori. Olis ollut itämeren vahvin tykistöltään sotaan asti. Tai joku 12" tuumaisilla aseistettu, vaikka 16 tykkinen HMS Agincourt. Romun hinnalla, rempattu ja hieman kevennetty. Tulivoimaa koko rantapyssyn kaikkien järeiden pattereiden verran.
Jos ja jos, ottiatuota,
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Rasvalettisorsa on karkoittanut tervahöyrysorsan naapurimaakuntiin. Ja kaiken kaikkiaan viestisi oli erinomaisen hyvää ottiatuotaa. Kiitokset.
VastaaPoistaPanssarilaivat maksoi ihan pirusti. Mainittavia meritaisteluja aika hintsusti.
VastaaPoistaVuoden 1919 jäänteet, Thorneycroft torpedoveneet upottivat paljon enemmän vihollisaluksia. Vanhat lahot, vanhanaikaiset, väsyneet ja kuluneet vaneriveneet.
Olisko pärjätty käytetyillä isoilla laivoilla, olisko pärjätty pienempitykkisillä itse tehdyillä, halvemmilla laivoilla. Boforsilla olisi ollut valmiina 8" tykkejä linjallaan. Boforsin 10" tykit olivat vain suomeen toimitettuja kummajaisia. Punalippuisella laivastolla oli 12" tykkejä taistelulaivoissaan ja parissa risteilijässä 7" tykit. Kasituumaiset olisivat riittäneet risteilijöille ja isommille torpedoveneet ja rantapyssyn 12" Putiloffit.
Torpedoveneitä olisi siis kannattanut hommata lisää, Badogliot ja Hurjat olivat tehokkaita - saatiin vasta jatkosodan aikaan. Samoin raivaajia olis tarvittu, tarpeellisempia kuin sukellusveneet.
Nenonen oli etsinyt suomeen sopivaa tykkiä, löytänyt ja tingannut hinnan italiaanojen 75mm modernille haaralavettiselle korkeallakin korolla ampuvalle kenttäkanuunalle. Vaan eipä hommattu. Katsottiin 3" m1902 riittävän. Ammuksia 75mm tykille olisi saanut talvisotaan vaikka mistä, 3" ammukset oli vähän hakusessa. No, onneksi cccp ystävällisesti toimitti kolmituumaiseen ammuksia - ja tykkejäkin.
Olisko ollut ideaa aseistaa vähät vickersit (t26) vaikka brittien kaksinaulaisilla - 40mm - läpäisy olisi riittänyt talvisodassa ihan hyvin. Sama tykki olis toiminut jalkaväenkin panssarintorjunnassa.
Vaan eipä hankittu.
Pyssymies
Jahas, työaikakin ohi. Takapäivystäjän perjantai malli b - ei siis tasan mitään varsinaista hommaa. Malli a on se, että kaikki kaatuu ja loput jämähtää. A1 on sitten se, että kaikk' kaataa, tempaa krakkeri ja pääsee yksin, ilman esitollojen sekoamista hoitamaan hommaa, johtamaan torjuntaa ja toipumista. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kaaosta ja kolinaa. Kunnon adrenaliinihumala tekee gutaa.
VastaaPoistaAsiaan:
Ykä ja Eelis näkyy saunovan aika asiallisessa saunassa. Liekö Teho-pumppu, semmonen kaksipyttyinen se pumppu.
Savusauna olisi tietysti ihan luksusta mutta lämmitys ja siintyminen vie kahdeksan tuntia. Ja pukuhuone on savusaunassa vähän hassu. Vähän niinkuin marsipaanikukka nötkötin päällä. Avokuisti pitäis olla. Kunnon savusaunan kun pitää palaa keran sukupolvessa, sikäli turha rakentaa liikaa poltettavaa.
Aika pätevä kompromissi on pönttökiukaallinen sauna, pitää olla korkea sen löylytilan jotta tuntuu löyly mukavalta. Toisaalta saunakammari voi olla aika hulppea. Pitää olla nimittäin tosi tohelo pönttökiuassaunan polttajan.
Toisaalta sauna, joka on, on parempi kuin sauna joka olisi.
Ihan mukavia keksintöjä näillä keleillä ulkoillessa, kaikenmoisia on tullut kokeiltua. Ainoa, josta en kovasti innostunut oli telttasauna, oli ahdas ja myrsky yritti viedä mennessään kesken saunomisen. Käydäänhän toki vaikka avannossa kesken saunomisen, jotenkin vaan räntäviima latisti tunnelmaa.
Ainoa saunamalli kokeilematta taitaa olla akkukäyttöinen sähkösauna. Onkohan semmoista, ehkä alibabassa on. Toisaalta ulkomaan kekkeruusien virityksiä ei lasketa saunoiksi.
Viikonloppuja ja mukavia ottiatuotailuja Ykälle ja muillekin.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies.
VastaaPoistaViesti1: Kiitos hyvistä lisäyksistä. Torpedoveneet siihen maailman aikaan olivat varmasti vetokelpoisia vehkeitä. Vastineita nykyajan ohjusveneille.
Viesti2: Tuollaisessa saunassa ollaan saunottu. Hyvin yksinkertainen ja askeettinen. Niissähän saa yleensä parhaat löylyt. Telttasaunaakin on tullut koeteltua. Kauan aikaa sitten. Löylyä tuli mutta se hävisi hemmetin nopeasti pois. Täytyi pitää kovaa tulta ja viskoa löylyä jatkuvasti. Tosin meillä oli kesä ja tyyni keli.
Akkusaunasta en osaa sanoa mitään. En ole koskaan kuullutkaan. Ja oikein hyvää viikonloppua sinullekin. Talvea kohden, päivä kerrallaan. Meillä jo vaihdettiin talviläskit alle.
Savusauna on 90-vuotias ihme. Kun naapurit tekivät rempan niin löytyi jo hiiltynyttä hirttä kulmasta. Lähellä on ollut, mutta ei tarpeeksi. Matala ja musta sisältä mutta tunnelmallinen. On pieni pukuhuone, kätevä jos sataa. Ja myös kuisti, jossa kalja maistuu niin pirun hyvälle ja karkotin pitää hyttyset loitolla.
VastaaPoistaNoita fregatteja mä en tajua, mutta onhan se niin että tulee niskat kipeäksi kun joutuu tekemään koko ajan honnööriä yläsuuntaan. Panssarilaivat olivat kyllä turha hankinta, mutta nuoren valtion piti päästä elvistelemään. Kokoonsa nähden maailman raskaimmin aseistetut alukset. Huonot merenkäynnisä. Kun tekivät aikoinaan vierailun Ruotsiin niin svenssonit kysyivät huolestuneena että pärjäättekö.
Jos ilmavoimat hankkii noita F-35, niin konkurssi on valmis. Täynnä vikoja, helevetin kallis ja lentontien kustannus on sitä luokkaa että taistelulentäjät harjoittelee simulaattorissa. SuperHornet tai JAS, se on siinä.
Suomi tosiaan pärjäsi kumman hyvin viime sodat ottaen huomioon ala-arvoisen valmistautumisen. Se maksoi monen suomalaisen hengen, aivan turhaan.
Mulla on Ukko-Pekka muttei pistintä, vielä.
Viikonloppuja Ykälle ja porukalle.
Tervehdys, Becker. Varmaankin lienee niin, että aseittenkin hankinnassa politiikka merkkaa paljon. Aikanaan ilmavoimien hävittäjävalinnat tehtiin puhtaasti politiikan mukaan. Puolet idästä, puolet melkein lännestä eli Ruotsista. Ja neljällä korvetilla ei Suomen kauppamerenkulkua suojella. HX:stä en osaa sanoa mikä viisainta olisi. Ei riitä tieto. Hyviä viikonloppuja sinnekin.
VastaaPoistaHej !
VastaaPoistaSchade, että en saa kuvia liitetyksi tähän tekstiversioon. Mutta tietäville teksti puhuu puolestaan!
Mehtälän savusauna
Kotipaikallani Alavieskan Someronkylällä oli tietysti normaalien asuinrakennuksen, navetan ja riihen lisäksi sauna, savusauna. Muuta pesupaikkaa ei ollutkaan, vaan sauna oli käytössä ympäri vuoden, normaalisti kerran viikossa, lauantaisin. Puintiaikana ja heinänteossa sauna lämmitettiin tietysti työpäivän päätteeksi. Senverran ”moderneja” meillä oltiin, että me lapset, Helva (1941 - 1971), minä
Terho (s. 1947) ja Sisko (s.1948) olemme syntyneet Kalajoen sairaalassa emmekä saunassa. Kuvat 1 - 3.
Savusaunamme oli rakennettu v. 1945. Isä Einolla (1905 – 1957) oli rakennustyössä apunaan (ainakin) äitini Tyynen (1911 – 1993) isä Paavo Mehtälä ( - 1955) Haapajärven Tiitonrannalta. Isosiskoni Helva on puukolla kaivertanut yhteen salvokseen sanat Paav Mehtälö, mikä kävi ilmi purkaessani saunaa v. 1993. Kuva 29.
Sauna palveli siis jokaviikkoisessa käytössä kutakuinkin muuttamattomana 60-luvun puoliväliin saakka. Pärekattoon piti välillä lisätä päreitä sään kuluttamien tilalle, mutta se on normaalia pärekaton paikkausta. Saunan lattian muistan uusineeni vanhan lahonneen tilalle 60-luvun lopussa. Suurempi ulkonäkömuutos tapahtui 70-luvun alussa, kun laitoin saunaan huopakaton. Sen tein jo kokeneesti, sillä 60-luvun alkupuolella olin Siskon kanssa kattanut huovalla sekä navetan että asuinrakennuksen. Tässä asussa sauna pysyi vuoteen 1994. Kuva 4.
Äidin kuoleman jälkeen ostin Siskoni ”ulos” kotipaikasta. Kesällä 1994 menin poikani Tottin (s.1978) kanssa Mehtälään ja purimme saunan hirsi hirreltä
numeroiden hirret uudelleenrakentamista varten. Kuvat 5 – 7. Verrosen Valo tuli Massikallaan (Massey-Ferguson) kuljettamaan hirsiniput tien varteen rekkaan lastaamista varten. Kuva 8.
Uuden syntymisen sauna koki 90-luvun puolivälissä, kun Tottin kanssa pystytettiin
se silloiselle asuinpaikallemme Ulvilan Harjunpäähän. Kuvat 9 – 12. Vanhan umpikuistin sijaan rakensimme avokuistin, jolla oli mukava vilvoitella saunomisen jälkeen. Kuvat 13 – 17. Koelämmitykset tapahtuivat syksyn tullessa ja kaikki toimi hienosti. Kuvat 13 ja 14.
Ainakin yhden juhlahetken uudelleenrakennettu sauna koki v. 2002, kun tyttäreni Teklan (s. 1981) hääjuhlat Laurinsa (Tierala) kanssa pidettiin meillä Harjunpäässä. Kuvassa 18 he ovat valokuvaajan kohteina saunan kuistilla.
Tuuppa saunaamaan:-)))
Terhomatti Hämeenkorpi
Ohi aiheen, mutta Ykän tarinoihin hyvin vertautuva todellisuuspläjäys.
VastaaPoistaMenneellä viikolla kerrottiin 17 vuotiaana keskitysleiriin töihin joutuneen, nykyisin siis 93-vuotiaan miehen oikeudenkäynnistä. Rankat syytteet ja ehkäpä rangaistuskin on sellainen.
Monenlaista mielipidettä asiasta on esitetty, mutta missään en ole nähnyt aikakauteen ymmärtävästi suhtautuvaa - kaikki kuvittelee että ns. ihmisyyden nimissä tuon pojan olisi pitänyt tajuta työnsä epäinhimillisyys.
Kuitenkin unohdetaan propaganda, se vuosikausia jatkunut juutalaisten epäinhimillistäminen, yhteiskunnan normi, jossa tuo poika varttui 10 vuotta ennen kyseiseen työpaikkaan joutumistaan. Se aivopesu - jolle monikin löytää vastaavuuden nykyajassa - poistaa täysin vaatimuksen pojan tietoisesta epäinhimillisyydestä. Miten ikäkauden 7-17 natsipropagandassa kasvanut lapsi, vallitsevan yhteiskuntamallin kasvatti, voisi olla syyllinen tekoihinsa, tietämättömänä mistään muusta. Hänhän on toiminut kuten haluttiin, kuten yhteiskunta vaati, auttaen poistamaan epäihmisiä.
Sinänsä pelottavaa, millä fanaattisuudella nykypropagandan "leirivartijat", nuoret muusta tietämättömät, kohdistavat toimintansa aiempiin sukupolviin ja asioiden suhteellistamista vaativiin kanssaihmisiin. Ei liene pitkä matka enää kirjarovioihin...
-Puskarossi
Tuo M1 karbiini on kyllä yksi hauskimpia aseita joilla mies voi päästä irti stressistä ja lähes paras ostokseni ikinä, mutta en tiedä haluaisinko sen kanssa oikeasti sotimaan. Alunperinhän se kehitettiin autokuskeille ja muille pistoolinkorvikkeeksi. Oikeasti sotivat ottivat sen sitten mukaan kun sitä oli kevyempi kantaa ja kivempi ampua; ainoa negatiivinen puoli kuulemma oli että vihollista piti ampua useampi kerta ennen kuin se lakkasi yrittämästä päälle.
VastaaPoistaToki jossain metsäsodassa varmaan voittaisi Ukko-Pekan, mutta Suomi-kp:lle jo häviäisi.
Olen tässä aikani kuluksi miettinyt tuota termiä "maailmanparantaja".
VastaaPoistaTällähän yleisessä kielenkäytössä tarkoitetaan jotain hattarapäätä, joka keksii idean, jolla kaikkien elämä muuttuu paremmaksi ja jota pahimmassa tapauksessa aletaan toteuttamaan ilman sen kummempaa riskiarviota.
Sitten kun kaikki on paskana ja jäljellä vain savuavat rauniot, saapuu paikalle se todellinen maailmanparantaja.
Tämä on yleensä se persvakoaijä tms. jonka hommaksi jää korjata näiden idealistien tekemät vahingot ja kiitosta työstä ei yleensä heru.
Tervehdys Terho Hämeenkorvelle, puskarossille, keski-ikäiselle pikkupojalle ja Ekulle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaTerho: Harmi tosiaan ettei kuvia saa kommentteihin mutta hyvin tuossa pääsi tunnelmaan tekstinkin kautta.
puskarossi: Olet aivan oikeassa. Syytän enemmän aivopesijää kuin aivopestyä. Ja kyllähän (esim. just ilmastohysteria) se nuorten aivopesu on nykyisinkin alive and well.
keski-ikäinen pikkupoika: Olenpa kyllä kateellinen kun omistat sen. Mulla on käynyt joskus sen hankkiminen mielessä. Mitähän sen patit maksaa? Toi 7,62 x 33-kaliiberi kun on Suomessa kovasti harvinainen. Mutta sanotaan jossain tilanteessa Raatteen Tie toi pyssy olisi ollut onnen omiaan. Suomi-kp:n vahvistuksena. Tietysti jos ollaan rehellisiä niin Raatteen tielle toi ei olisi ehtinyt koskaan sillä valmistus alkoi vasta 1941.
Ekku: Sanoisin että osuit asian ytimeen ns. kybällä. Juuri noin se menee.
Panssarilaivojen tarina on malliesimerkki aiheesta "Mopo karkasi käsistä".
VastaaPoistaOngelmana oli ja on edelleenkin demilitarisoidun ahvenanmaan puolustus. Oolannilla tai oolantilaisilla ei sinänsä ole väliä mutta liikenne länteen kulkee ahvenanmaan kautta. Rantapyssy ei siis voi rakentaa kiinteitä asemia, eikä laivasto sotasatamaa, eikä maavoimat varuskuntaa. Pahuksen demilitarisointi. Pitää keksiä jotain muuta.
Laivasto toki voi ajella saarille ja tukeutua siviilisatamiin ja mosurit nousta laivaan ja toivoa, ettei yhtään vihulaisen tykkivenettä tai hävittäjää ajele kihdin selällä. Sitten vaan 3" tykki asemaan ja tulta päin risteilijää tai taistelulaivaa...
Ratkaisuksi esitettiin tykkilotjaa, aseistettuna raskaammalla tykillä. Vaikka 10" Durlacherilla os. "254 millimetrin 45 kaliiperin laivakanuuna" tai 8" Canetilla. Lotjaa voi hinailla ihan mikä vaan hinaaja. Ja semmonen lotja mahtuu sisäväylille, ahtaille ja hiukan matalahkoille. Suojaisille väylille, ei aallokkoa eikä vihulaisen raskaita aluksia riesana.
Ideahan oli mainio, toki lotja pitää panssaroida ja varustaa keveämmilläkin aseilla, jopa ilmatorjunta-aseilla. Niin, olis kiva jos se semmonen lotja vois vaihtaa tuliasemaa ihan ite, ilman hinaajaa.
Päädyttiin siis tykkilauttaan, oma moottori kuljettaa mutta hinaaja edelleen antaa apua siirroissa. Mutta se hinaajahan on aseeton, panssaroimaton siviilialus.
Tehdään siis omalla moottorilla kulkeva, raskailla tykeillä aseistettu, panssaroitu laiva. Kaksi varmuuden vuoksi, yksi jos ajaa karille tai muuten uppoaa, on ainakin yksi vielä jäljellä. Kerrotaan poliitikoille, että kyseessä on raskas tykkivene.
Ihan hyvä idea vielä, sitten ote kahvoista lipesi: Rantapyssyllä on jumalattomasti 10" Durlacherin kranaatteja, tulinopeus tykillä on yksi laukaus per minuutti - varasto kestää maailman tappiin vaikka tykeillä ammuttaisiin joka päivä. Tilataanpa Boforssilta moderni 10" tykki. 8" tykkejä olis saatu nopeammin ja halvemmalla, olivat muutenkin tuotannossa. Koko II maailmansotaan otti osaa 13 10" laivatykkiä. Ne viisi muuta seilasi muistaakseni ameriikan tyynenmeren rannikolla, yhdessä vanhassa - ennen vuotta -20 rakennetussa, risteilijässä.
Sitten keksittiin, että tehhääs diesel-sähköinen moderni laiva. No, höyrykattila ja turbiinit olis painanut vähemmän ja ollut halvempaa. Mut hei - nyt tehhään modernia! Tulenjohtokone hommattiin hollannista - saksalainen oikeasti. Hazelmeyer oli merkki, saman putiikin 40mm boforsille tehty tulenjohto- ja suuntausjärjestelmä piratoitiin myös royal navyssa käyttöön. "Hasslemere" tuli köllinimeksi. Koko tulenjohto, suuntaus ja laukaisu oli sähköinen ja uusinta uutta. Taistelumärssy oli panssaroitu ja korkealla, koko tornirakenne oli korkea ja painava. Ja 10" kaksoistykkitornikin painoivat paljon.
Jotta laiva pystyisi käyttämään sisäväyliä oli se lyhyt, kapeahko ja syväykseltään matala. Yläpainoinen ja kiikkerä. Eikä siinä ollut pohjassa avomerikäytön vaatimaa panssarointia eikä antitorpedo-tankkeja kyljissä. Ei mahtunut.
Koska rahaa oli jo palanut, säästettiin ja otettiin vanhat kaksinaulaiset - 40mm - vickersin Pompomit it-tykeiksi.
Yllättäen 105mm boforsit osoittautuivat hyviksi valinnoiksi, sopi ilmamaalien ja pintamaalien ammuntaan. Nämä olivat siis "secondary battery" - mikä on oikea termi suomeksi, en tiedä. Sekundaaripatteri? Näistä oli hyötyä ilmatorjunnassa talvisodan aikaan turussa. Toisin kuin pompomeista.
Yksi panssarilaiva osallistui laivastoparaatiin englannin kuninkaan kruunajaisissa, sitä saattoi pohjanmeren yli ruotsalainen risteilijä, panssarilaiva keikkui kauhistuttavasti - pelkäsivät sen kaatuvan ja siksi saattoivat. Brit leukailivat suomen olevan merkittävän laivastomahdin. Kas, kun majakkalaivassakin on kymmentuumaiset tykit. Panssarilaivat olivat siis todella kummallisen näköisiä. Nimitys panssarilaivakin on kummallinen, rannikkomonitori olisi oikeampi ja kuvaavampi.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies ja kiitos mielenkiintoisesta lisäyksestä. Erityisesti noissa asian taustoissa (tykkilotja jne.) oli mulle paljon uutta. Itsekin olen hiukka ihmetellyt sitä panssarilaivojen koko vs. pääaseistussuhdetta. Mitä muuten tulee Ahvenanmaahan niin Suomellahan olisi tiukan paikan tullen mahdollisuus kiertää se demilitarisointi. Ei muuta kuin siirretään hallinnollisesti pari prikaatia, pari patteristoa, panssaripataljoona jne. rajavartioston ts. sisäministeriön alaisuuteen ja laivataan jätkät Maarianhaminaan. Metelihän tietysti olisi melkoinen mutta siihen voitaisiin todeta että tää mikään miehitys ole. Nää on vain vähän tavallista paremmin aseistettuja Reinikaisia…
VastaaPoistaNoiden panzerschiffejen historiaa on ainakin jossain niistä kertovassa kirjassa, nimeä tai tekijää en muista. Eikä sitä ole hyllyssänikään.
VastaaPoistaLisää oli rantapyssyn ja rannikkojoukkojen lehdessä, joskus vuosituhannen alussa. Olikohan se Sininen Reservi se aviisi vai mikä, en muista. Kai tämä on sitä vanhuuden dynastiaa.
Tykkilotja, ankkuroituna tai pohjaan kiinni upotettuna sopivalle matalikolle. Olisi ollut hyvä idea. Tykkilauttakin kohtalainen. Laivakin, jos vaan olisi siitä tehty rehellinen monitori, tai oikeastaan laivoista: muutama yhden järeän tykkitornin laiva. Koko samaa luokkaa kuin näillä panssarilaivoilla mutta parempi merikelpoisuus ja parempi panssarointi. Tykeiksi 8" olisi riittänyt, kantama ja ammuspaino neukkujen uusien risteilijöiden 7" tykkejä parempi. 105mm ja 40mm boforsseja lisänä monitoreille. Kenties yksi kevyt risteilijä 6" pääaseena lisäksi edustustehtäviin.
Ja heti kun yhteistyö saksan kanssa alkoi seetakt-tutkat ja myöhemmin irjat ja raijat kans paatteihin. Olis jääny gangut ja tallinna evakuoimatta. Tai yrityksestä evakuoida todella verinen. Evakuointisaattueet ajoi pimeyden suojissa ohi mäkiluodon ja kuivasaaren. Tutkalla tultaan ohjaava alus olis ampunut valaisuammuksia, järeät tykit linnakkeista laivatykkien kanssa upottanut saattueet. ja Leningradin valtaus jäi sen verran kinthaalle, että pienikin vähennys neukkujoukoissa olisi voinut olla se viimeinen korsi kamelin selässä. Seuraus olisikin ollut sitten todella historiallinen, armeijakuntatolkulla parhaita joukkoja vapaaksi kohti moskovaa, kaukasusta tai reserviin.
Olis kanssa jotenkin hupaa lukea muisteluksia "kaheksantuumaisella klimiä viipurinlahdella torjumassa". Kumpaakaan panssarilaivaa ei uskallettu lähettää viipurinlahdelle, pari viidestä olis voitu lähettää.
Taannoin oolantilaiset itkivät: merivartijoilla rynkyt mukana ja komentokielenä suomi. Ei siis demilitarisointisopimuksen osapuolet valittaneet vaan maanpetturit.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Varsin mielenkiintoisia vaihtoehtoja sen ajan suomalaiselle meripuolustukselle. Tuosta tykkilotjasta tuli mieleen (no joo, kaliiberit ovat ihan muuta toista) tämä Patrian NEMO:n konttiversio:
VastaaPoistahttps://www.patria.fi/fi/tuotteet-ja-palvelut/kranaatinheitinjarjestelmat/patria-nemo-container
Mitä tulee ahvenanmaalaisiin niin ne eivät ressukat tajua minkälaisessa lintukodossa ne elävät ja kuinka hauras sen lintukodon turvallisuus on. Jos olisin itse ahvenanmaalainen niin olisin varsin tyytyväinen siihen jos saarella olisi suomalaisia joukko-osastoja. Meinaan, ne mahdolliset venäläiset joukko-osastot eivät ehkä pitäisi Ahvenanmaan autonomiaa ihan ykkösprioriteettinään. Saattaisipa olla että se kuuluisa kotipaikkaoikeuskaan ei vaatisi ruotsin kielen taitamista.
Vaihteeksi asiaa, osa peräti kirjoittamastani virallisesta ohjeesta. Yhdellä firmalla kun oli savusauna henkilökunnalle:
VastaaPoistaHyvän savusaunan sanotaan palavan ainakin kerran sukupolvessa. Sikäli väite lie totta, että sauna palaa kun sitä lämmittäessä kämmää. Huonoa saunaa ei lämmitetä, se ei siis pala. Huonosta saunasta tehdään lato, sikolätti, talli, liiteri, laituri tai muuta. Kas kun hirret voi uusiokäyttää.
----
Savusauna palaa, koska joku hölmöilee lämmityksessä. Kiuas pitää lämmittää rauhallisesti ja kunnolla.
1 - Liian vähä lämmitys nokeaa kivet, nokeaa tavallinenkin mutta oikea lämmitys polttaa noen pois kokonaan, läpi koko kivimassan. Liian vähäinen lämmitys jättää päälimmäisiin ja reunimmaisiin kiviin nokea, joka ennemmin tai myöhemmin palaa - nokivalkeana - liekki ylettyy yks' kaks yllättäen kattoon asti. Muutaman millin asbestilevy tms. kiukaan päällä ei estä saunaa syttymästä.
2 - Liika lämitys on hölmöjen, humalaisten ja hölmöjen humalaisten yleisin tapa polttaa sauna. Myös minä-tiedän-miehet polttavat saunoja näin. Koko kivikasan ei tarvitse olla valkohehkuinen, ei edes vaaleankeltainen. Lämmitys, puiden lisäys, pitää lopettaa ajoissa. Kirves puukasan vieressä ei ole koriste, klapun koko vaikuttaa palonopeuteen. Pesää ei pidä tunkea täyteen. Ja kiukaan tavat olisi hyvä tuntea, pari hiukan hitaampaa lämmityskertaa pienemmillä puilla ensin - ja kuuntele mitä kiuasta ennenkin lämmittänyt neuvoo. Vaikka se olisi 30 vuotta nuorempi teini. Tai ukonhorisko. Äläkä lämmitä kossun voimin. Kiuas on lämmin kun matala liekki tulee läpi kasan, myös reunoilta ja noki on palanut pois. Oranssi väri hallitsee kiviä, päälimmäiset voivat olla tummempia tai vaaleampia kiukaasta riippuen. Kiukaan ladonta vaikuttaa lämmön / liekin jakaumaan, kokemus auttaa arvioinnissa.
Valkohehkuun kuumennettu kiuas lämmittää kattoa ja seiniä turhanpäiten. Jos jostain saa tuli alkunsa, esikuumennettu puu humahtaa täyten liekkiin nopeasti. Kivet ja kehikko voivat vaurioitua, ainakin ne rasittuvat turhaan.
3 - Liian nopeuden tavoittelu on sitten kaikenmaailman koheltajien synti. Yleensä kiukaan pesä on iso, se edesauttaa tasaista lämpenemistä ja muutenkin hallintaa. Sitä ei pidä tunkea täyteen. Vedoluukulla ja täyttöasteella hallitaan tulta. Liekki ei saa tulla liian aikaisin läpi kivikasan, eikä liian suurena. Luukku kiinni, oikea puumäärä lämmittää nokeamatta liikaa ja korventamatta kattoa. Oikea puulaji on myös tärkeä, kuiva koivuklapi - ei liikaa tuohta - on oikea. Leppäkin käy. Erikoisesti lämmityksen lopussa pitää käyttää puhdasta puuta.
Mäntyä ei kai kukaan edes ajattele käyttävänsä, kuusikaan ei käy, tulee kitkua, ja kuusi palaa aivan liian kuumalla liekillä. Jos kiukaaseen mahtuu ½ halon klapi on oikea koko lämmitykseen 1/3 halon klapi. Pesää ei sullota lakeen asti täyteen. Ja se suuluukku pitää pitää enimmäkseen kiinni - vetoluukku auki.
Ennen lämmitystä KAIKKI tavarat pois lauteilta, saunan terassille. Ainakin yhteen sankoon vettä ja sankoruiskuun myös.
----
Minulla on aika paljon kokemusta yhdestä 6*6*3 saunasta, kiuas noin 1,5 kuutioinen: lämmitys ja siinnytys häkälöylyineen vie noin kahdeksan tuntia. Tämä kesällä, hyvin kuivilla haloilla. Talvella menee kauemmin, kiuas on helppo hätäilemällä halkaista. Sepän paja ja savusauna on kahdesta syystä pimeitä - savu nokeaa ja ennen kaikkea hämärässä punaisen, oranssin ja valkohehkun erottaminen on helppoa. Rauvan ja kiukaan lämmön näkee silmällä.
Kylymän rauvan seppä joutuu helevettiin. Saunanpolttajakin joutais.
Pyssymies
Attana kun syötin bloggerille aiemman NEMO-kommenttini.
VastaaPoistaTuommonen konttiheitin kulkee varmaan KALAn kyydissä hienosti. Ja ainakin konsonantti Linen kyydissä tai konttilaivalla.
Ihan kaikilla kongolaisilla ei ole kaikki omenat korissa. Aika iso osa saarelaisista ajattelee toisin kuin itsenäisyyden vaatijat tai demilitarisoinnin vahtijat. Taannoin muutama tyyppi halusi velvollisuutta asevelvollisuuden suorittamiseen ja saarten aseistamista. Kas venäjän lisänä on kohta Göötan kalifaatti uhkana. Joukkue leopardeja ja pari komppaniaa ryntövaunuja ja ilmatorjuntaa vois kelvata. Ja komppania rannikkojoukkoja - kunhan osaavat ruåttia.
Mutta miksi noiden konsontti linejen väki kutsuu oolantia kongoksi, kukas tietäis.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies.
VastaaPoistaViesti1: Olen saunonut savusaunassa mutta en ole koskaan lämmittänyt. Joten kiitos tiedon pläjäyksestä.
Viesti2: Tuo konttiheitin voi olla ihan vetokelpoinen vehje. Sinänsä sinne Ahvenanmaalle saataisiin kyllä niitä ruotsinkielisiäkin joukkoja. Mitenkäs olis Nyland Brigadin muuttaminen Åland Brigadiksi?
Sauna-asiaa:
VastaaPoistaSaunan pitää olla kylpijän kannalta korkea ja väljä. Lämmittäjän kannalta vähempikin piisais, menee aikaa ja puuta (sähköä). Ilmanvaihto on kans samanlainen juttu, parantaa laatua mutta maksaa puuta (sähköä).
Kiukaan koko ja teho on vähän samantapainen juttu, liian iso ja liian pieni kiuas on kumpikin huono juttu. Sekä kylpijälle että maksajalle.
Toisaalta suomi on täynnä suomen parhaita saunoja. Eihän kukaan hauku isännän saunaa, vaimoa tai koiraa. Auto, vene ja haulikkokin on aika tabuja.
Minulla on kokemusta kolmenlaisista oikeasti hyvistä saunoista.
Kertalämmitteisistä, savusauna tai pönttökiuas toimii hyvin, kunhan se on maltettu lämmittää kunnolla ja antaa kitkun kaikota. Aitokiuas on makuuni liian stressaava, se tyhmä pikkuräppänä johon löylyvesi pitää tähdätä. Pöh. Kai semmoisen kanssa joku voi tulla toimeen. Sähkölämmitteisenäkin olen tavannut "pönttöuunin" sen luukku oli ihan OK mutten saanut mielipidettä muodostettua. Ehkä lupaava.
Kestolämmitteisissä saunoissa on hyviä ja huonoja. Yllättäen lämmönlähde ei ratkaise, puu, sähkö ja öljy tuottavat oikeakokoisesta kiukaasta ihan hyvät löylyt. Kiukaan ja löylytilan pitää saavuttaa oikea lämpötila samaan aikaan ja ilmanvaihdon toimia. Sähkökiukaan hormi ei avusta ilmanvaidossa ja se öljykiuas ottaa imuilmansa toisesta huoneesta. Niin muuten parin pirun ison puukiukaankin lämmitys suju seinän takana.
Saunan ja lauteiden pitä olla mitoiltaan sopivat, jalkaterät kivien korkeudella ja muutenkin tilaa sopivasti. Liika väjyyskin on hassua, kuka nyt lentokonehangaarissa haluaisi kylpeä tai toisaalta puhelinkopissa.
Kolmas sortti on sauna joka on sopivassa paikassa sopivaan aikaan. Vaikka purjepaatin keulapiikissä oleva pienenpieni komero. Kelpaa 2 asteista vettä - merestä ja taivaalta - koko päivän päälleen saaneen litin gastille helevetin hyvin. Edes postilaatikon kokoinen kiuas ei harmittanut. Saunakaljaksikin kelpas kuuma toti mainiosti. Lenkkimakkarakin oli korvattu sisäfileellä - sekään ei pilannut tunnelmaa.
Jopa kerrostalokaksion sauna oli kelvollinen. Sähkösauna ja pieni. Mutta hyvää seuraa, tyttöystäväkokelas, tuleva lady of the House. Toki olimme siveitä. saunassa saunotaan. Muut asiat muualla. jaa-a, siitä on aikaa jo kauan.
Åland Brigad voisi olla oiva idea. Sen lisänä kun olis Åland Hav-Skyddskåren...
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Hyviä saunahuomioita. Sähkökiukaista voi muuten sanoa että noissa aina-valmis kiukaissa on ihan hyvät löylyt. Niissä kun ne kivet ovat silleen mukavasti termospullossa. Parhaat löylyt olen saanut hornan perseessä sijaitsevissa harvalattiaisissa saunoissa. Niistä ei meinaa lähteä pois ei niin millään. Kiuaspussissa olevaan saunalenkkiin olen aika ajoin sotkenut pekonia sisään ja olen ollut kovasti tyytyväinen lopputulokseen.
VastaaPoistaSaunassa saunotaan ja ollaan siveitä. Kuka sitä ny härslaakia itselleen haluaa? Ne on pornojuttuja ne semmoset. Hässimiset sängyssä.
Åland Hav-Skyddskåreniin saattais paikallisetkin innostua. En kyllä tiedä, että minkälainen maanpuolustusinto siellä Ahvenanmaalla on.
Olen pyssymiehenn kanssa kutakuinkin samaa mieltä savusaunan lämmittämisestä. Ne juomat juodaan saunomisen aikana ja sen jälkeen. Ei lämmittämisen aikana. Tosin jotkut kuvittelee että saunan lämmitykseen kuuluu jatkuva kaljan ryystäminen. Ainakin vaimon sukulaiset joita luojan kiitos harvoin näkyy. Saa sitten saunalla ravata katsomassa ettei paikat pala. Pihkapuuta ei koskaan lämmittämiseen. Kuten mainitsin niin meidän sauna on vanha ja pieni. Kolme henkeä mahtuu mukavasti lauteille. Siitä huolimatta on oikein tehty lämmitys useamman tunnin homma.
VastaaPoistaKun ladoin uudet kivet kiukaalle oli ohjeena nimenomaan ettei lieskat lyö kivien läpi. Pitäähän sitä vanhaa anoppia uskoa. Eipä ne kivet tunnu pahemmin nokeentuvan, mutta joka saunalla on omat niksinsä. Hitaan sihinän kera ympärille kietoutuva lämpö tuntuu hyvältä. Kyllä siihen kannattaa muutama tunti aikaa panostaa, ei uhrata.
Viime kesän uutuus oli ladattava suihku. Sepä vasta onkin huima kapine. Letkun päässä oleva mollukka ladataan verkosta, sitten tulppa kiinni, mollukka tiputetaan sankoon ja aletaan suihkutella käsisuihkulla. Lataus kestää ainakin kolmen aikuisen suihkuttelut. Riittää että laittaa pesulämmittä sankoon ja sitten pesulle. On kyllä pirun kätevä laite sillä siinä on pikkuinen pumppu joka antaa aivan riittävästi vettä peseytymiseen.
Tervehdys, Becker. Samaa mieltä. Otan aina itse ensimmäisen oluen vasta lämpimässä saunassa. Ja se suihkumasiina on itsellenikin tuttu. Kätevä vehje. Laitetaan linkki niille, jotka eivät tiedä:
VastaaPoistahttps://www.biltema.fi/vapaa-aika/caravan-tarvikkeet/vesi-ja-viemarointi/kannettava-suihku-2000034257
Viha-ajattelua, se on kiellettyä. Ei kovinkaan monta
VastaaPoistatoimittajaa joka näin kirjoittaisi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ivan-puopolon-kolumni-vihapuhe-siella-vihapuhe-taalla-hiiala-hiiala-hoi/7594026
Kuusi palaa kuumasti, hellassa kaffetta lämmitellen. Nopeasti. Mänty sopii tulikoriin laiturin nokkaan, syttyy ja palaa tuulessakin. Kiukaaseen koivua tai leppää.
VastaaPoistaLattiasta pitää mennä raoista vesi läpi ja seinän ja lattianraosta pitää paistaa päivä. Ja kissan päästä kulkemaan, kuinkas se muuten pääsis lauteille nukkumaan.
Kiuas henkii 24 tuntia lämmityksen aloituksesta lämpöä ja vesi haihtuu kivistä vienon kihinän säestyksellä. Kesällä näin, talvella taas saunassa tarkenee nukkua yli yön eikä aamulla ole kylmä.
Lomakaudella sauna käy kolmea vuoroa, kuudelta alkaa lämmitys, kahdelta saunominen, kymmeneltä jälkilöylyttely / jäähdyttely. Aamulla sauna on taas kuiva ja kiuas lievästi lämmin - syttyy ja "vetää" hyvin.
Ja se löyly - pehmeää voimaa, sopivan kosteaa ja paljon, lavealti ja kauan. Lempeää lämpöä. Pikkukiukaasen kun vertaa, asteita saman verran, kenties vähemmän. Ero kuin rokkibändillä ja sinfoniaorkesterilla. No, toinen lämpiää ämpärillisellä klapuja, toinen vie melkein motin kerralla. Puoli mottia kai tarkemmin.
Onneksi harvennuksista tulee sekahalkoa hinnalla, "lastaa ite ja vie pois". Vaihtokaupalla tulee koivuhalkoa, verkko- ja asennusosaamista tietsikoihin ei hirveästi ole tarjolla edes rahalla paikkaseudulla ja halkojen kysyntää ei hirveästi ole. Matka kaupunkiin maksaa.
Halkojen halkominen ja pätkintä on mukavaa hommaa, pokasahan ja kirveen käytöstä ei tarvi maksaa. Viila, harituspihdit ja tahko on muutenkin taloudessa. Erikoisesti halkominen on ihan zeniä, annan kirveen pudota häiritsemättä niin puu halkeaa itsekseen. Opin teininä tempun ja jo 40 kiloinen pula-ajan tarzan päihiti aikamiehet pilkonnassa. Taito, ei voima.
Joo, se kiuas tarvitsis kyllä hieman uusia kiviä, liekki tulee liian helposti läpi. Mr Joku Muu sais jumpata kuution kiviä pois ja takaisin, aina kun muistan on kiuas kuuma tai olen muualla, esmes juur ny. Ja ne kivet on isoja ja tosi Isoja. No, vasta asiaa on parikymmentä vuotta suunniteltu. Päälokiviä menee pari lootaa kerralla, kun ne vaihtaa. Alimmaisiin en ole kajonnut, kai kohta pitäis.
Kun kiuas on lämmityksen lopussa, pitää läpi tulla laaja, matala - tikkuaskin leveyden korkuinen hailakka liekki - noki on palanut pois ja puita ei ole hetkeen lisätty. Kun hiillos on matala ja melkein sammunut, räppänä kiinni ja atrialle. Tunnin kuluttua hiilet on sammunut ja otetaan tuhkat pois, sauna saa olla hetken alallaan. Sitten ovet ja räppänä auki, vettä kiukalle kunnolla. Tovi odotusta - ja valmista on.
Pihinäporetta tai Sihiä vasta kun on kierros kylvetty, uitu, pesty ja kylvetty hieman lisää. Saunomisen ja lenkin jälkeen voi laiturilla tulistella, kuunnella kuikkaa ja nauttia täysi-ikäistä whiskeytä hieman. Sikarikin sopii tunnelmaan.
Pyssymies
Olisihan se 55:n ollut oiva peli viime rähinässä ja oli ihan hyvä vielä pitkälti -80 luvun loppuun asti. Sitten kilpajuoksussa tuli mukaan aktiivipanssarointi ja keraamiset monikerrospanssarit ja niitä ei enää puhkaistu 55:n ontelolla.
VastaaPoistaSe mitä jäin 55:ssa kaipaamaan ja joille vieläkin olisi käyttöä on sirpale- ja fosforikranaatit. Löytyihihän siihen keksintöön myös valoammus.
Kaupunkisodankäynnissä tuo fosfori olisi vieläkin ihan asiaa. Naapurilla menisi samovaarit nurin kun koputtelisi fosforilla oveen.
Vaihtoehtohistoria on aina mielenkiintoinen ottiatuotailun aihe, etenkin sotahistoria. Aiemmin kirjoittamasi vaihtoehtohistorialliset tarinat ovatkin tuoneet perspektiiviä ja saaneet miettimään että mitä jos olisi käynyt niin tai noin.
VastaaPoistaToinen mistä olisi mukavaa lukea, olisi jälleen retkeily/patikointimatkastasi jonnekin tuntureiden tai vaarojen Suomeen. Nimittäin olen aina ihastellut vuoristoja ja käynyt monesti Lapissa. Tuntureita katselee joka kerta ihastellen. Japanissa olen saanut nähdä paljon paljon upeita vuoria, niin lumihuippuisia kuin metsien peittämiä. Sitä kautta mieli palaa Suomen kauniisiin tunturi- ja vaaramaisemiin.
Savusaunan lämmittäminen on kuulemma yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen pieremällä.
VastaaPoistaAikoinaan kun asuin Santahaminassa niin Killan saunalla oli myös savusauna. Se paloi 2 kertaa ennenkuin siihen koulutettiin asiantuntevat lämmittäjät, ei vissiin ole enää sen jälkeen palanut.
Taistelukoululta Tuusulassa löytyy myös savusauna. Monasti ollut niin kuuma, että on pitänyt ennen kylpemistä tuulettaa ovet levällään ennenkuin sinne on mikään elollinen voinut mennä.
Onhan savusauna saunojen aatelia vaikka ei kaverin pihasaunakaan huono nyt viikonloppuna ollut.
Lauteilla tottakai mukana tölkilliset tuplapukkia ja pihalla snapsilaseissa odotteli ystävämme Jameson.
Siellä sitä parannettiin maailmaa ja vihapuhuttiin niin, että olisi siinä tutkintaosastolla ihmettelemistä.
Ihan pikku vinkkinä. Tuo Killan sauna on ainakin ennen ollut myös ulkopuolisten vuokrattavissa. Riittää kun koko poppoo on Suomen kansalaisia ja nimilista toimitetaan etukäteen komendantin toimistoon.
VastaaPoistaEn tiedä onko politiikka sen suhteen koventunut nykyisin.
Ihan kiva mesta viettää hyvällä porukalla iltaa sihijuoman ja hyvän sapuskan merkeissä.
On siellä eräätkin peijaiset järjestetty.
Tervehdys Anolle, Pyssymiehelle, Joppos123:lle ja Tuumailijalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaAno: Jep. Heppu kirjoittaa asiaa.
Pyssymies: Tuo kommentti oli jo tarina itsessään ja siitä tuli hyvälle tuulelle. Kiitokset.
Joppos123: Siihen kevytsinkoonhan oli se sirpalelaukaus mutta käsittääkseni sitä ei kai käytetty ja koulutettu juuri ollenkaan. Jotain turvallisuusseikkoja. Kaupunkirähinään voisi se venäläisten Shmel-sinko olla nykyisin ihan soiva peli.
Toi:
”Savusaunan lämmittäminen on kuulemma yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen pieremällä.”
oli kyllä sanontana aika ässä. Ja pitää panna tuo vinkki korvan taakse.
Tuumailija: Saattaa niitä vaellusjuttujakin vielä tulla. Japanissa on varmasti mainioita maastoja. Täältä katsottuna maasta tosin tulee mieleen vain suurkaupungit mutta sehän on vain osa totuutta. Jossain Fuji-vuorella voisi olla mukavaa joskus käydä mutta haaveeksihan tuo taitaa jäädä.
Tervehdys Yrjö ja kaikki kommentaattorit.
VastaaPoistaOn sitä jokusen kerran kommentteja ja Ykän vastauksia lukiessa saanut ihan ääneen hymyillä. Ja hyvä oli jo alkukin, eli Ykän uusin postaus.
Telttasaunassa on tullut saunottua, alkuperä Kaukopään olikohan kakkoskoneen viira. Runko kakkosnelosta ja kakkoskakkosta. Kiukaana omatekemä mallia autotallissa värkätty. Hyvät löylyt siellä sai eikä tuulukaan tehnyt kiusaa, vaikka rannalla olikin, sen verran tukevaa se paperikoneen viira.
Serkun kanssa joskus entisinä aikoina lämmitettiin siinä joulua odotellessa heidän vanha savusaunansa. Enin lumitöitä, eli lapioitiin sinne saunalla polku kinosten läpi, seuraavana aamuna siiten vesikelkalla puita vino pino saunalle, koivvu- ja leppähalkoa, puut kivikasan alle ja tulta perään. Idea moiseen puuhaan oli alkujaan minulta, serkun isävainaa "puhalteli paksuja" kun pojat moiseen puuhaan rupesivat. Arvasi kyllä mistä ajatus oli peräisin, vaan oli sen verran "vieraskorea" ettei siitä isoa numeroa tehnyt, silläkään kertaa:) Kävi siellä sitten illan kuhjassa itsekin, kun myö nöösipojat oli liuettu kylille tyttöihin.
Noihin sotaväen isomppin ja pienempiin pyssyköihin osaa sen parempaa knataa ottaa, ne on mulle enemmän sellasta ottituota osastoa.
Huru-ukko
Ekku kirjoitti:
VastaaPoista"Olen tässä aikani kuluksi miettinyt tuota termiä "maailmanparantaja".
Sitä käytetäänkin yleensä vain ironisessa mielessä. Sillä ei tarkoitetakaan sellaista, joka todella onnistuu saamaan parannuksia aikaan. Vaan pikemminkin sellaista, joka kyllä haluaisi saada aikaan paremman maailman, mutta joka epäonnistuu pahan kerran ja tuleekin saaneeksi aikaan lähinnä huononnuksia.
Tai käytännössä usein myös sellaisia, jotka eivät koskaan aikoneet yrittääkään saada aikaan parempaa maailmaa, mutta jotka (varsinkin vaalien edellä) lupailevat sellaista saadakseen asiasta itselleen etua, päästäkseen johonkin vaikutusvaltaiseen asemaan.
Kuuluuko joku "maailmanparantajaksi" kutsuttu henkilö edelliseen vai jälkimmäiseen ryhmään, on usein vaikea selvittää. Helposti herää epäilys, että he kaikki ovat alusta lähtien kuuluneet jälkimmäiseen ryhmään. Olen kuitenkin valmis uskomaan, että myös edelliseen ryhmään kuuluvia todella on tai ainakin on ollut olemassa, vaikka useimmat heistä pian joutuisivatkin jonkun jälkimmäiseen ryhmään kuuluvan hyväksikäyttämiksi.
En ole koskaan saanut tilaisuutta saunoa savusaunassa.
VastaaPoistaSen lämmittämisestäkään en osaa sanoa muuta, kuin että se on takuuvarmasti vaikeampaa kuin ripulin parantaminen pieremällä:
siinähän ei tarvitse kuin asettua tuliasemaan kylpyammeen reunalle, varmistaa takavaara-alueen riittävyys ja laukaista putki puhtaaksi!
Jälkivarmistus hoituu saman tien käsisuihkulla, joka huuhtoo laukeamatta jääneet ampumatarvikkeet viemäriin niin tulialueelta kuin putkensuusta.
Ylempänä mainittin taas kerran Gripen osana HX-hankintaa.
En itsekään tiedä asiasta tarpeeksi ottaakseni kantaa, mikä olisi meille paras. Tiedän vain sen, että Sveitsilläkin on menossa samanlainen hanke, jossa Gripen oli vahvasti mukana - kunnes se kesän aikana pudotettiin totaalisesti pois.
Kuten on jo mainittu, mutta eihän kertaus pahaa tee:
eihän se hävittäjä ole pelkkä lentävä runko moottoreineen. Se on vain yksi osa kokonaisjärjestelmää, johon kuuluvat ase-, tutka-, viesti- ynnä muut ynnä muut järjestelmät.
Kokonaisjärjestelmän elinkaari on 20 - 40 vuotta, ja sen kaikkiin osajärjestelmiin on saatava päivityksiä sitä muka kun niitä kehitetään.
Ilman niitä järjestelmä vanhenee käsiin.
Sveitsi päätti pudottaa Saabin pois tämän järjestelmän tarjouskilpailusta.
Sveitsi ei siis usko, että Ruotsi pysyy enää pystyssä edes 20 vuotta, vaan Saab kaatuu sen myötä. Entä meillä?
Gripen on edelleen mukana yhtä hyvänä, ellei vallan parhaimpana ehdokkaana...
HX-hankinnan kanssa päällekkäisenä pällistelee myös merivoimiemme korvettihankinta, jota on myös ylempänä kritisoitu ansiokkaan yksityiskohtaisesti.
Vaan minkä me tälle kaikelle mahdamme:
Ostetaan korvetteja! Eikö ne toimikaan? Jaa...hi hi hi...
Ostetaan Gripeneitä! Eikö ne toimikaan? Jaa...hi hi hi...
Ilmasto tuhoutuu juuri nyt eikä heti, ellette TE tee nyt ja heti juuri niin kuin MINÄ käsken!!
Eikö se tuhoutunutkaan...mutta Suomen talousjärjestelmä tuhoutui? Jaa... hi hi hi...
"Talonpoika joutuisasti
herran eessä paljain päin
kumartaapi maahan asti.
Vastaa herralle nyt näin:
'Se on talonpojan työksi
aina tullut Suomenmaass’:
minkä herra maahan syöksi,
rakens’ talonpoika taas'.”
Näin vastasi talonpoika Peippo mahtavalle kartanonherra Jaakkima Berendsille, mikäli Kaarlo Kramsuun on luottamista.
Kyllähän tässä melkein alkaa setämies vähän kaivata noita aikoja takaisin:
kas, itse asia kun ei ole tuolta muuttunut.
Sortajat sen sijaan ovat:
feodaaliherrojen sijasta maahan sortajien tilalle ovat tulleet Älykkäät Nuoret Naiset.
He eivät tuhoa talonpoika Peipon omaisuutta pelkkänä henkilökohtaisen pahantekemisen nautinnon lähteenä, vaan heidän on saatava sortaakseen koko Suomen kansa ja valtakunta.
Ja pelkäänpä varsin pahoin, ettei se riitä heille niin maan laisinkaan:
he lopettavat vasta, kun talonpoika Peipolla ei ole enää mitään, millä ja mille rakentaa uudestaan mitään.
Heillä ei ole silloin myöskään sitä Jaakkima Berendsiä, joka ottaisi heidät piioikseen, mutta sitähän he eivät ymmärrä katsoessaan nyt älykkyytensä osoituksena Handsmaid's Talea.
Affenalaisten maanpuolustushengestä en tiedä. Heiltä vapautetun asevelvollisuuden sijaan oli tietääkseni alunperin aikomus vaatia vastaavan mittaista palvelusta luotsi- ja majakkalaitosten toimessa.
VastaaPoistaVarsin pian ymmärrettiin, ettei sen vaativuustason tehtäviin ole järin viisasta nimittää vuoden mittaiseen pestiin vastahakoisesti velvoitettuja.
Eipä liene ollut tarkoituskaan?
Toki minä olen perillä siitä, että se "maailmanparantaja" on ironinen termi. Nykyään vaan jotkut ottavat sen kehuna.
VastaaPoistaSeuraavaksi varmaan taivaanrannan maalarit alkavat pitää itseään suurina taiteilijoina...
Tervehdys Huru-ukolle, Anolle, Qroquius Kadille ja Ekulle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaHuru-ukko: Tuo ajatus teistä kaivamassa hangesta & lämmittämässä savusaunaa pisti hymyn huulille. Olis kuulunut aikanaan Suomessa tehtyyn tv-sarjaan ”suomalaisia tähtihetkiä”. Ja olen minäkin telttasaunassa ollut. Tosin siitä on kyllä melko pitkä aika. Siihen aikaan meinaan Suomen ykköshitti oli Freemanin ”Ajetaan Tandemilla”.
Ano & Ekku: Toki jokainen tajuaa minkä Ano kirjoitti. Mutta Ekun määritelmä oli minusta ihan helvetin hyvä. Maailmanparantajien jälkiä joutuvat persvakoäijät aina korjaamaan.
Qroquius Kad: Hyviä huomioita. Gripen voi olla koneena ihan ok mutta – olet tainnut tuumailla sitä ennenkin – ehkä sveitsiläiset miettivät juuri huoltovarmuutta ja ruotsalaisen yhteiskunnan säilymistä. Nykyinen hallitus vissiin kannattaa Gripeniä ihan siksi että eipä se ole ainakaan amerikkalainen. Ja totta tuo, mitä sanot sortajista. Kapitalistinen herra voi olla koko perkele. Mutta sosialistinen neiti se vasta perkele onkin. Kapitalisti kun rakentaa jotain. Mutta se sosialisti vaan realisoi toisen rakentamaa. Ahvenanmaalaisten maanpuolustushengestä en osaa itsekään sanoa. Mutta sellainen etuoikeutettu kermaperseisyys kyllä käy aika ajoin mielessä.
On totta, että Japanin populaarikulttuuri-imago antaa helposti mielikuvan suurkaupungeista, teknologiasta ja pilvenpiirtäjistä. Mutta geografia paljastaa, että Japanin pinta-alasta itseasiassa noin 66-73% (lähteestä ja laskentatavasta riippuen) on vuoristoa! Länsimaissa ei yleensä tiedetä kuin tuo mainitsemasi Fuji-san, joka on ainutlaatuinen ja ihmeellinen, kiipeämisen arvoinen, ja yleissivistykseen kuuluva vuori. Fujille kiipeäminen on helppoa ja onnistuu keltä tahansa peruskuntoiselta ihmiseltä. Valitettavasti Fuji kärsii turismista. Turistilaumat (suurin osa ulkomaalaisia) kansoittavat reittejä ja roskaavat. Tosin olen kuullut, että on hyvä että Fuji-san kerää massaturismin mielenkiinnon, jotta muut vuoret saavat olla rauhassa. Täällä näes on paljon muitakin historiallisesti tärkeitä tai muuten tunnettuja vuoria, joissa silmä ja mieli lepää. Luonnollisesti patikointi on suosittu harrastus ja vaellusreittejä löytyy aina lähivuorten kävelypoluista muinaisiin buddhalaismunkkien pyhiinvaellusreitteihin. Ja ellei jaksa tai viitsi kävellä, niin monet nähtävyysvuoret on varustettu myös köysiradalla (kuten Katsuragi-san) tai kaapelijunalla (kuten Maya-san).
VastaaPoistaSveitsi jätti Gripenin pois laskuista koska kone ei ollut vielä valmis. Unkari oli liisamassa 14 Gripeniä, mutta pistivät stopin kaupoille koskapa Ruotsin hallinto alkoi aukomaan päätään Unkarille sen siirtolais ym. poliitiikasta. On nää niin pirun fiksuja nää svennet.
VastaaPoistaVaikkapa Gripen saattaa olla hyväkin vaihtoehto meille kustannustensa ja ominaisuuksiensa puoleta nii pirukos sen tietää kuka maata hallitsee tulevaisuudessa. Muslimit eivät ole tunnetusti kovin päteviä lentokoneen tekijöitä.
Ruotsissa on muuten yksi oikein todellinen maailmanparantaja. Nimeä lienee turhaa mainita.
Tervehdys Tuumailijalle ja Beckerille & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaTuumailija: Hjuu… kyllä maailmassa olis paljon nähtävää. Japanin ja Mongolian lisäksi kiinnostaisi Venäjällä se Kamtshatkan niemimaa. Mutta olen tullut siihen johtopäätökseen että Suomi riittää koko loppuelämäkseni. Täälläkin on vielä niin paljon katsomatta. Täytyy vielä näin sovinistisesti sanoa että noi japanilaiset naiset ovat kyllä syötävän hyvän näköisiä.
Becker: Kiitos lisäyksestä. Silloin kun Suomella oli Drakenit niin (vahvistamatonta mutta kovasti väitettyä tietoa) Ruotsilta oltaisiin saatu niitä lisääkin jos rähinä olisi alkanut. Gripen on todennäköisesti ihan vetokelpoinen kone mutta Ruotsi puolestaan ei ole vetokelpoinen valtio. Ja onko se parinkymmenen vuoden päästä enää valtiokaan? Ja se yksi maailmanparantaja ei sinänsä olisi ongelma mutta häntä lampaina seuraavat laumat ovat.
Te olette rasisti järjestö jonka nousu minkäänlaiseen poliittisen asemaan pitää estää vaikka voimalla! Minä olen ollut paljon tekemisissä erilaisten ja väristen ihmisten kanssa ja suurin osa afrikkalaisista ja muslimeista ovat paljon avoimempia ja parempia kuin yksikään teistä niin sanotuista isänmaallisista natseista! Hyi yök mitä sisäänpäin kasvaneita ihmisiä olette ja ette näe sitä hyvää mitä nämä ihmiset tuovat suomeen ja muualle eurooppaan!
VastaaPoistaTeillä ei ole muutakuin negatiivisiä ajatuksia kaikesta! Monikulttuurinen suomi on paljon parempi paikka kuin sisäänpäin suuntautunut junttila missä minä ainakin koen eläväni juuri nyt! Ettekö te ymmärrä jos katsomme esimerkiksi ranskaa ja saksaa siellä kotiuttaminen on tehty oikein ja siellä yhteiskunta toimii niinkuin pitääkin! Te vaan ette näe sitä hyvää mitä maahanmuuttajat tuova mukanaan!! Ainoastaan kaiken negatiivisen! Minun lapseni tulevat hyvin toimeen maahanmuuttaja lapsien kanssa täällä eteläsuomessa ja ei ole ollut minkäänlaista konfliktia heidän kanssaan ja usein käyvät iltasella teellä tai leivän syömässä ja huomattavasti paremmin käyttäytyvät kuin "teidän ylistämänne kantasuomalaiset" riehuja kakarat!!
Ottakaa se järki nyt kauniiseen käteen ja katsokaa kuinka hyvin kotiuttaminen on onnistunut monessa kylässä!!! Meidän noin 5000 asukkaan kylässä on oltu todella tyytyväisiä ulkopuolisiin! Meidän kylän pojat ei edes uskalla puhua tytöille ja nämä uudet tulijat kohtelevat heitä paremmin kuin hyvin vaikka moista propagandaa väitätte että muka raiskaavat ym sairasta! Täällä meidän kylällä kantasuomalaiset pojat ovat saaneet uskallusta puhua tytöille kun ovat nähneet kuinka rohkeasti uudet tulijat lähestyvät heitä!
Ja lopettakaa tuo iän kaikkien vihaaminen ei johda muuhun kuin vihanpitoon!
T: Riitta onnellisesti toivotan uutta verta kylälle.
Tervehdys, Riitta onnellisesti toivotan uutta verta kylälle ja lämmin kiitos kommentistasi. Nyt kun vaan tietäisi että oliko tää tehty tosissaan vai heittikö tään joku minun kaltaiseni setämies kieli poskessa…
VastaaPoistaEi savusaunan lämmitys mitään salatiedettä ole. Mukavaa ja kiireetöntä puuhastelua. Ei tiukkaa suorittamista vaan rentoa askartelua. Nykykielellä kai hyggeä.
VastaaPoistaMinä opin sen 12 vai olikos 13 vuoden kypsässä iässä. Katselin ensin ja kyselin samalla. Sitten yhtenä aamuna ei vakilämmittäjä enää päässyt lämmittämään. Rauha muistolleen, mukava mies oli.
Leiripaikan vetäjä kyseli kukas osais tai ainakin uskaltais. Ilmottauduin oitis. Siitä se lähti. Ensin ruokapalkalla, sitten täysi ylläpito, oma mökki - pieni mutta kumminkin. Pari aikuista katsoi hieman perään ja jeesasi puiden kanssa. Parissa viikossa huomasivat, että homma sujuu ilman vahtia. Taisi olla, että näkivät kuinka haloin ja katkoin parimetrisiä koivunrankoja. Ei voimalla, ei taidolla vaan tuurilla...
Tämä asenne on säilynyt, en ihmettele osaanko, teen vaan.
Saunalla oli sankoruisku mutten sitä tarvinnut. Koulujen alettua ja siis paremmin tietävien lämmittäessä sitä sitten tarvittiinkin. Seuraavana keväänä sitten soiteltiin, ootkos tulossa. Muutama kesä siellä meni.
Pyssymies
Riitta pistikin kelpo tarjoilun!
VastaaPoistaVaan koska hän syytti tätä blogia järjestöksi, hän oli saattanut ottaa turhan kirjaimellisesti määritelmät veljes- ja sisarkunnasta. Aavistuksen verran trollaukselta tuo kuitenkin vaikutti.
Mitä tulee ruotsalaisiin maailmanparantajiin, ei pieni Greta ole edelleenkään näkövinkkelistäni mikään lampaidenjohtajatar.
Ei pieni Greta johda yhtikäs mitään. Ei hänestä ole sellaiseen.
Hän on vammainen ja moniongelmainen lapsi, jonka hänen vanhempansa (lähinnä äitinsä) on valjastanut jo vuosia sitten julkisuushyödykkeekseen.
Katsotaan asiaa toisinpäin:
Jos vittumainen naapurini hankkii puhuvan papukaijan ja opettaa sen haistattelemaan minulle, en kai minä ajattele alkavani huutaa sille papukaijalle takaisin hooveetä ja saatapeetä, saati ajatella tuon perkeleen rääkän tappamisen hoitavan koko asian?
Samalla tavoin sitä kovasti toivoisi, että muutkin setämiehet ymmärtäisivät jättää sen puhumaan opetetun pienen papukaija-rassukan rauhaan, ja käydä sen puhumaan opettaneiden kimppuun.
Noista aseteknisistä jutuista..
VastaaPoistaMonasti aprikoinut sitä mitä tietotaitoa kykenisi aikakonematkalla esim. 1930-luvun Suomeen toimittamaan ja ennenkaikkea kenelle.
Pääesikunnan voi ohittaa suosiolla, kiitos erään res. luutnantin joka vakoili ja varasti mm Suomi-kp:n piirrustukset loikatessaan Neukkulaan.
Asemiehet puhuvat samaa kieltä ajasta riippumatta, joten suuntaisin matkani Tikkakoskelle Lahden ja muiden humujen juttusille. Erinomaisen Suomi-kp:n rinnalle pyrkisin saamaan tuotantoon huomattavasti edullisemman ja nopeammin valmistettavan aseen, sellaisen jossa voi hyväksikäyttää m/31 osia eli etenkin piippua ja lippaita. Ratkaisuehdoitukseni olisi ruots. m/45 tai tansk. m/46.
Turha tarjotella AK/RK ratkaisua maailmaan joka ei vielä ole sille valmis.
Tärkein parannusesitykseni olisi ontelopanoksen käyttöönotto ja kun sen vaikutus tulisi spektaattoreille selväksi niin tarjota ajatus sen miina ja sinko-käytöstä...
Miinojen osalta kylki- ja pohjamiinat sekä erilaiset kuulalaakerivaikutteiset Claymoret eli viuhkamiinat olisi varmaan helppo myydä aikalaisille.
-Tvälups-
Kiitokset muuten kommentoijille, etenkin Pyssymiehelle, saunajutuista. Tähän saunakeskusteluun tuon japanilaisen vastineen eli kuumissa lähteissä kylpemisen. Kylpylöitä on Japanissa kaikkialla, mutta koska tässäkin keskustelussa on kehuttu syrjäseutujen korpisaunoja, niin kyllä, täällä on sama juttu. Parhaat ja idyllisimmät sijaitsevat erämaassa kaukana kaikesta. Olen itse saanut kunnian käydä useissa kuumissa lähteissä. Voin vakuuttaa, että kun pulahdat kaulaa myöten ihanan lämpimään lähdeveteen, katselet vuoristomaisemia ja kuuntelet luonnon hiljaisuutta, se kolahtaa juuri samaan sielun sopukkaan kuin suomalainen korpisaunakin. Tässä hieman sytykkeitä teille:
VastaaPoistahttps://resources.matcha-jp.com/resize/720x2000/2017/08/15-33662.jpeg
https://www.onsenjapan.net/sites/default/files/inline-images/onsen-japan-tours-itinerary-planning-onsenjapan-01.jpg
https://madaraokogen.com/wp-content/uploads/2018/08/madarao-sympathique-onsen-1024x640.jpg
https://s3-cdn.tripfuser.com/blog/wp-content/uploads/2018/03/03123610/JapaneseHotSprings1-1170x780.jpg
Tervehdys Pyssymiehelle, Qroquius Kadille, Taisteluvälineupseerille ja Tuumailijalle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaPyssymies: Jep, hiljaa hyvä tulee.
Qroquius Kad: Oli Riitta trolli tai ei niin kivahan tänne kommenttiosioon on välillä saada kunnon vuodatusta. Mutta luulisin kyllä että tämän blogin lukijat eivät niinkään halveeraa tuota Gretaa vaan häntä hyväkseen käyttävää koneistoa.
Tvälups: Kiitos lisäyksestä. Noista ontelopanoksista muistelen että eikös niitä käytetty ensimmäisen kerran saksalaisten laskuvarjojääkärien toimesta Eben-Emaelin linnoituksen valtauksessa vuonna 1940? Ontelopanoksella reikä bunkkeriin ja siitä sitten varsinainen jyty sisään.
Tuumailija: Kiitos hienoista kuvista.
Tere Ykä.
VastaaPoistaNo joo, setelttasauna jossa minä kävin ei ollut ehkä se perinteinen telttasauna vaikka se meillä oman väen kesken sellaiseksinimitettiin, olihan se "teltan" kate kumminkin aivan eri kuin perinteisesä telttasaunassa. Se paperikoneen viira kun oli jotain n. 5mm paksua vs. telttakangas n. o,5mm. Vaan ei takerruta lillukan varsiin, messevät lölyt sai, kas kun "ilmastonvaihto" toimii, kummassakin.
Noihin sotajuttuihin sellainen muistuma: Lääkintämiehenä mie palvelin peruskolutuskauden jälkeen ja lääkintämihille opetettiin niitä perustaitoja. Sitomista, lastoittamista ja kaikkea sitä. Vaan oli yksi perustaito, ja jos siinä missasit, runtua ja lisää runtua.
Elikäs se aseen paikka, normaalisti selässä, piippu vasemman olan takana ja vastaavasti perä oiken kankun päällä. Vaan meeppäs silleen paarien vasempaan etuaisaan. Niin perkele ja iso väppeiltä tai jopa korpinretkulta ja taakse poistu. Ai miksikö? Aatteleppa ite. No se torrakon perähän hakkaa sen paaripotilaan, jos ei hengiltä niin ainakin tajuttaomaksi. Näin meille opetettiin. Enkä ole osannut tuota opetusta vielä tähän ikään (70v) kyseenalaistaaan. Johtunee siitä, että nää nykyiset sotavaltion ja sotimisen opit on jääneet sisäistämättä. Huru-ukko
PS. Uusimman lapsenlapseni isä on armeijan miehii ei me sotajutuista puhuta, enemminkin sen pikkuisen kehityksestä Ja siitäkin ku likka pääs hänen kauttaan ampumaan rynkyllä. Sano et se oli siistiä:)
Tervehdys, Huru-ukko. Nää lääkintämiehen opit jäivät minulla intissä väliin mutta saattaa olla juuri noin. Rynkystä muistan että sen se latauskynsi hakkasi kroppaa aina ikävästi. Asennosta riippumatta.
VastaaPoistaOikein muistelit! II MS (1940) saksalaiset ja Eben-Emaelin valtaus on tiettävästi se ensimmäinen ontelopanoksen sotilaallinen käyttökohde.
VastaaPoistaJopa 37mm pst-tykin kranaateista olisi saatu ihan eri lailla tehoa irti ontelokranaattien avulla. Eikä tietysti mustaruutipanoksen työntämä panssariammus m/Panzerfaust ole sen koommin avaruusrakettitiedettä kun pietsoelektorninen sytytyskin oli keksitty ja kehitetty jo 1800-luvun puolella,
Sampoa tuskin saisi sotavaruste-hyväksytettyä, joten sen sijaan tarjoaisin kevyttä jalustaa m/Salakari kaikille Maximeille "lisävarusteena" keventääkseni kk-miesten kantotaakkaa sekä parantaakseni heidän manooveröintikykyä.
SK-järjestö on se toinen instanssi jossa kävisin antamassa neuvoja, vinkkejä ja kehoituksia...
-Tvälups-
Jk M1 Carbine on kieltämättä mukavan kevyt ja näppärä käsitellä (löytyy ja omasta takaa) mutta sen ampumatarvikkeen heikko läpäisykyky sekä kantama syövät sen käyttökelpoisuutta metsämaastoissamme.
Pinohiirilläpä oli jo ennen sotia käytössä tosimiehen viuhkakamiina, mäensyrjään monttu, monttuun ärjähdettä riittävästi ja isa keko kiviä päälle. Kun nalli napsahtaa, lentää se kivikasa - jos oikein sijoitettu - melkein vaakatasossa ja lujaa. Ketå sen kivi ryöpyn alle jääkään, niin sanitäärille ei jää muuta puuhaa muin tuntolevyjen keräily.
VastaaPoistaTositoimissa ei käytetty kertaakaan. Ei aikaa kaivella monttuja, oli kiirus vetää piikkilankaa ja kaivaa miinoja maahan. Eikä jytymiittiä ollut tuhlattavaksi.
Aikamatkailijalle vinkki, mene kalkkipetterin puheille ja sen yhden laivanvarustajan - pentele kun en muista nimeään, Nord-jotakin? - ja usuta hommaamaan trotyliä ja paljon varastoon. Sitten Nenosen pakeille, saksalaisteen uusi sytytin on oikeasti hyvä, niitä pitää hommata, paljon ja niiden lisenssin hankkikoon Rafael Lönnström. Sytytin Oy:n oma malli ei toimi pakkasessa, nixmannien toimii. Samalla vois Nenoselle vinkata, että jäykkälavettisten käyttöä olis treenattava. Niitä ja niiden ammuksia varastoissa paljon.
Pyssymies
Tervehdys Taisteluvälineupseerille ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.
VastaaPoistaTvälups: Joo, kyllä ontelokranaatti olis ollut sova peli jo talvisodassa. Olikos se Salakarin jalusta tuo:
https://asiakas.kotisivukone.com/files/asekauppa.kotisivukone.com/kuvat/HerkutKIVjaHaulikot/69.-3732-0909suksijalustat.gif
Ja luulenpa että suojeluskunnat olisivat olleet tässä jossittelussa se mukautuvampi ja nopeammin toimiva organisaatio PV:n raskaan koneiston sijasta.
Pyssymies: Mahtaakohan muuten tuo ”sissinkiuas” olla vielä koulutuksessa mukana?
Kuvan jalusta on juuri mitä tarkoitan.
VastaaPoistaSissikiukaita käytettiin Talvisodan alussa Kannaksella. Sen koommin en ole lukenut niiden valmistuksesta/käytöstä sodissamme. Nykypäivänä konseptista kerrotaan sissikoulutuksessa mutta aikaa moisten rakenteluun en tiedä missään joukko-osastossa uhratun. Maansiirtokoneita käyttävä pioneeriosasto olisi luontevampi sissikiukaan rakennusporukka kuin sissit/tiedustelijat mutta eiköhän tuokin kuulune Ottawan miinakieltosopimuksen alasiin kohteisiin?
Suojeluskunnat on aikamatkustukseni kohteena koska sen parissa vaikuttivat muiden muassa niin Rafu Lönnström, Kalkki-Petteri Forsström kuin Ragnar Nordströmkin. Kyseiset herrat kun edustavat niin innovatiivisuutta kuin varallisuuttakin! Aktiivinen kenraalikunta ei kykene laatikon ulkopuoliseen ajatteluun tai oikeammin sen hyväksymiseen ja politiikot ne vasta turhauttavia ovatkin jos todella tahdot tehokkaasti vaikuttaa/toimia. Tämä päti silloin sekä edelleen.
SK:n kautta olisi mahdollista ottaa 7,62x25 patruuna Sakon valmistukseen ja tämä olisi maksanut itsensä takaisin sotasaalisaseiden tehokkaamman käytön puolesta...
-Tvälups-
Tuo murkulaclaymore mainitaan muistaakseni opuksessa "pioneeriaselajin historia" tms. miinan käytöstä kertovan dokumenttiin tai muisteluksen en ole törmännyt. Kovin pieni porukka ei kenttälapiolla ja kantamalla kuvassa ollutta parin kuution kasaa askartele. On muuten tähysmiina, ei kielletty hirmuinen jalkaväkimiina.
VastaaPoistaToinen saman opuksen innovaatio, jonka käyttö on hämärän peitossa on rautalanka panssariesteenä. 4mm paalilankaa neljä piuhaa nipussa puiden väliin rinnan korkeudelle. Piikkilankojen määrää en muista, montako olis tarvittu.Pysäyttää vickersin testien mukaan. Muuten etevä mutta iivanalla oli tykkejä ja kranuja paljon - metsät hävis rintaman edestä ja takaa äkkiä. Piikkilangatkin tarvittiin jalkaväkeä estämään.
Pioneereilla oli hommia aika paljon, ihan kaikkea ei voitu tehdä.
Sotasaaliskonepistoolien ongelmana oli paitsi patruunoiden puute, myös ja ennen kaikkea lippaiden puute. Tähtipistoolit olisi toki saatu paremmin käyttöön, jos olis ollu patruunoita piisalti.
Nuo sotasaaliit ja muut kummajaiset meni rantapyssylle ja koulutuskeskuksiin. Ja tähtipistoolit saman tien käyttöön, ilman byrokratiaa.
Pyssymies
Sotasaaliis-kp:t menivät valitettavasti varikoille ja varastoihin; yli 4000 asetta lojui tyhjänpanttina vuonna 1944 samaan aikaan kun konepistooleista oli huutavin puute...
VastaaPoistaNiitä lippaita olisi muuten saatu ostettua saksalaisilta. He kun muunsivat beutewaffeninsa toimimaan 9x19 kaliiperisina ja MP-38/40 lippailla. Näin koska mm Spaghinin rumpulippaallista kantava saks. sotilas joutui liian herkästi omiensa ampumaksi.
Jos olisi edes tajuttu varustaa niillä RT, IT, SP tai IS-joukot mutta ei, Suomi-kp:lla varustettiin niin laivat, sukellusveneet kuin ilmavoimien pommarit sekä tiedustelukoneetkin (SIC!) kaikkien muiden takalinjojen joukkojen lisäksi.
Samoin lentäjien varustaminen FN-35 sekä Lahti L-35 -pistooleilla (vihollisen puolella laskeutumisen varalle) samaan aikaan kun jalkaväen joukkueenjohtajille sekä komppanian päälliköille annettiin sekalaisia 7,65 Browning -kaliiperin pistooleita! Muun muassa oma isoisäni sai kesällä -41 CZ-27 pistoolin aseekseen vaikka toimi alkuun JJoht ja sittemin KPääl tehtävissä JR56:ssa.
Sissikiuasta nykyään tarjottelin pioneerijoukoille. Ennen Talvisotaa Kannakselle rakennetut s-kiukaat olivat pioneerien (ei sissien) valmistamia ja niiden käyttö ajottui alun viivytysvaiheeseen.
-Tvälups.
Tervehdys Taisteluvälineupseerille ja Pyssymiehelle & kiitos mielenkiintoisista lisäyksistä. Mikäli patruunahuolto oltaisiin saatu pelaamaan niin se naapurin Spagin-konepistooli olis varmasti ollut ihan käyttökelpoinen peli. Vertauskohteena Degtarjev-pikakivääri joka oli PV:n varastoissa vielä 1990-luvulla.
VastaaPoistaAh, niinhän se meni niiden konepistoolien kanssa. Varastoonhan ne lykättiin, eikä patruunaa tai lippaita ehditty pohtia. Takalinjoilla oli niin paljon muutakin puuhaa.
VastaaPoistaAsetehtailla ja -suunnittelijoilla oli kiireitä. Eihän Suomi KP:aan sanut kunnon tankolipasta kuin vasta 50-luvulla, ruotsista. Helevetin kallista rumpulipasta tehtiin urakalla - toki se oli hyvä. Mutta se oli kallis ja painava.
Rantapyssy sai bergmanit, 6.5mm FN BAR:it ja maximeitakin, ruåttin mausereita ja kaikenmoista sekalaista paukkuvaa värkkiä. Muistaakseni jotain outoja sveitsiläisiä konepistooleita joita ei wikipedia tunne. Ei se tunne niitä ranskalaisten teettämiä espanjalaisia verkonpainopistooleitakaan. Sveitsistä ostettiin ja sinne myytiin konepistooleita, bergman tuli käkikellomaasta ja talvisodan aikana joku muukin malli - muisti pätkii, kun en muista mikä. Jatkosodan aikana meni hispano-suizalle suomi KP:a kaupaksi ja kai armeijallekin. Virallisesti H-S lisenssivalmisti, epävirallisesti kertoivat "lähteet", ettei H-S ole ikinä tehnyt 20mm - tykkikaliberia - pienempää asetta. Tiedä hänestä.
Nerokkaasta toiminnasta on myös saksalaisten ajoneuvojen mukana tulleiden konepistooleiden sijoittaminen suoraan varastoon. Sturmien, pzkw IV:n ja maastoautojen ja puolitelavetäjien mukana tuli ajoneuvoon kuuluva aseistus. 9mm MP:t korvattiin suomi KP:lla - mikä järki, niissähän oli sama patruuna ja lippaita olisi saanut ostettua. Ja ajoneuvoissa esmes varta vasten mitoitettu pidike - teline - sille konepistoolille. Oliko Ju88 tai dornirreissa MP mukana en tiedä.
Armeijan pistoolipula oli suuri, eikä sitä haluttu / osattu ratkaista. Kaikenmaailman takalinjojen päälliköille jaettiin parabellumeita ja Lahtipistooleita. Pikakivääriampujalle annettiin 6.25 ortgies kolmella (3) patruunalla panostettuna.
Ilmavaivat hommasi itse ennen sotaa FN:t ja lentäjän koulutus maksaa ihan pirusti enemmän kuin joukkueenjohtajan. Maavoimat oli parabellumien - kaikken kalleimpien mahdollisten pistoolien - tuonnin ja Lahti-pistoolien tuotannon varassa. Tilaajina toimivat upseerit kun halusivat tarkuusaseita,radoille. Sodan alettua ei pistooleita sitten ollut markkinoilla tarjolla merkittäviä määriä. Wermacht vei isompana ostajana osansa ensin.
Ihan OT mutta keräilysuunnitelma "suomen puolustusvoimien vuosina 1917 - 1944 käyttämät pistoolit" ei taida jättää yhtään merkittävää pistoolimerkkiä tuolta ajalta pois. No, Nambuja ei kai suomessa ollut.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksistä. Oliskos se peräänkuuluttamasi konepistooli tämä Neuhausen:
VastaaPoistahttps://www.morphyauctions.com/jamesdjulia/wp-content/uploads/images/auctions/369/images/lrg/51753x1.jpg
Näin nimittäin aikanaan kuvan siitä kun suomalaiset olivat vallanneet jatkosodassa Hangon ja yhdellä kaverilla oli tollainen Neuhausen aseenaan.
No Perskeles, juu. SIG MKMO, tämä se oli. Hieno ja kallis. Vaan tulikos tämä vasta jatkosotaan. Mikä piru se talvisodan aikainen malli olikaan. Vai olikos näissä toimitusviivettä.
VastaaPoistaKuinkas minä en tätä muistanut: "Schweizerische Industrie Gesellschaft im neuhausen am rheinfall" - tämmöinen ritirimpsu oli yhden pistoolini lootassa. Hämmästytin saksanopeni osaamalla lausua sen oikein ja kirjoittaa sujuvasti, virheettä taululle. Sain sen Kirunassa pirunmoista dumpperia ookanneelta sukulaiseltani. Kauan, kauan sitten. Kuljetus ja luvitus olis nykyään varmaan ihan helevetinmoisen byrokratian takana, toisin oli 70-luvulla. Sen kun kuljetti tuppukylään ja vallesmanni löi leiman ja nimmarin pariin paperiin. Vallesmanni ihaili, puolen aseman väen kanssa pistoolia ja lupa heltis samalla istunnolla - olihan mulla jo FN GP35. Pällitestejä tai harkintoja ei tarvittu.
Wiki kertoo:"Finland purchased approximately 282 of the original MKMO variant, which were used by the home guard, supply units and coastal defense forces in the Continuation War.[4]
Contents"
Pentele, kun "Sotilaskäsiaseet Suomessa" ei oo hyllyssäni, enkä muista kenelle sen lainasin. Siitä tämänkin olis tarkistanut nopsaan.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Vaan kallis näyttää tuo Neuhausen olevan. Tuo sivusto miltä löysin kuvan on asekaupan sivusto ja konepislarin hintapyynti on hulppeat 18.400 taalaa:
VastaaPoistahttps://www.morphyauctions.com/jamesdjulia/item/1085-369/
Noita näytti tulevan talvisodan aikana maaliskuussa 1940 42 kappaletta ja loput myöhemmin.
https://www.jaegerplatoon.net/MACHINEPISTOLS2.htm
Ja joo, se aselupasysteemi oli ennen paljon järkevämpi. Ymmärrän kyllä että syynätään kun kaveri hakee lupaa ensimmäiseen aseeseen mutta vuosikymmeniä aseita omistavilla lupahomma pitäis olla lähinnä ilmoitusluontoinen asia.
https://modernfirearms.net/en/submachine-guns/switzerland-submachine-guns/sig-mkps-mkms-eng/
VastaaPoista-ylin ase kuvasivulla.
Talvisodan 42 asetta olivat 7,65x21 kaliiperin MKMO -versioita ja myöhempi 240kpl erä 9x19 MKMS:iä.
Nämä puolustusvoimissamme määrällisesti vähäiset (282 kpl) Neuhausen-konepistoolit jaettiin Tammidivisioonalle Hangon rintamalle 1941, josta ne sitten "levisivät" ko. 17.Divisioonan* mukana Itä-Karjalaan ja sittemin eräs yksilö tänne kotikylälleni asekätköönkin.
Sitä kautta olen päässyt käsittelemään sekä ampumaankin tällä äärimmäisen harvinaisella asemallilla (valmistusmäärät reilu 1200 kpl). Ei Suomi-kp:n veroinen mutta ihan näppärä karbiini ja valmistuslaatu on sitä erittäin korkeatasoisesti viimeisteltyä sveitsiläistä.
* "17. divisioona pyrittiin varustamaan määrävahvuuksien mukaan, joka pääsääntöisesti onnistuikin; tosin joidenkin materiaalierien osalta määrävahvuuksia ei saavutettu."
Jenkkien sarjatuliasemarkkinat ovat suljetut: 116 000 laillista ja rekisterissä olevaa TT4-luokan asetta pitää vasarahinnat korkeina koska kysynnän ja tarjonnan laki...
Esim. Suomessa satasen arvoinen Sten maksaa USAssa 4000-8000$..!
Siksi heidän hintatasonsa ei ole vertailukelpoinen tänne meille tai muuallekaan.
Maailman vapaimmat aselait ja muuta hölynpölyä!
Viranomaiset sekä heille aseita myyvät valmistajat ja kauppiaat saavat sielläkin maahantuoda, ostaa, valmistaa sekä myydä uusia sekä vanhojakin sarjatuliaseita mutta siviilien osalta ATF:n rekisteri lyötiin kiinni vuonna 1988 ja sitä tuskin tullaan koskaan jälleenavaamaan. Näin ollen konepyssyjen määrä on pikemminkin vähenemässä kuin toisinpäin vaikka media muuta meille väittääkin.
-Tvälups-
Tervehdys, Taisteluvälineupseeri, ja kiitos hyvästä lisävalaistuksesta. Siellä Hangon Harparskoglinjalla pitäisi joskus saada aikaiseksi käytyä. Ja tuo jenkkien aselakijuttu oli mulle ihan uusi tieto.
VastaaPoistaBill Clinton ajoi aikoinaan isot lippaat ja rumat pyssyt kieltävää lakia. Joku kommentoi G&A:ssa, että aselakeja on USA.ssa yli 32000 voimassa, miten yksi lisää muuttaa tilanteen.
VastaaPoistaJoka tasolla Town / City, County, State, Federal on omat lakinsa ja ne voivat olla iloisesti ristiriidassa keskenään - vastaavien naapurien kanssa myös. State vaatii, että ase on kuljetettava näkyvilä, County vaatii pitämään piilossa ja City kieltää kuljettamisen ja naapuri City:n poliisit hakkaa jokaisen asetta kuljettavan - ihan vaan oman päätöksensä mukaan.
Konekiväärien, lyhyiden kiväärien yms. lait on äärisekavia. Samassa huutokaupassa voi olla kaksi ukkomauseria irtoperä-koteloineen. Toinen on lupavapaa antiikkiase ja toinen rekisteröity lyhyt kivääri - vaatii siis sen 200 taalan konekivääriluvan. Asekaupassa voi olla kaksi ihan tismalleen samanlaista sarjatuliasetta - toisen saa ostaa kuka vaan konekivääriluvan haltija, toisen vain toinen dealeri tai sitten joku viranomainen. Kas, se eka on rekisteröity konepyssy ja se toinen on rekisteröity näytekonepyssy tai viranomaiskonepyssy.
Ja hieman OT: se hieno neuhauseni oli 7,65x21 väljyydeltään ja tarkka, loistava laukaisu. Ja luistissa murtuma - PRKL! Mitä pirua sillä oli ammuttu, ei normi 7,65x21 riko luistia, eikä pahvin puhkomiseen tarvita kuumempaa.
Aseseppä kirjoitti "Ase ampumakelvoton, siksi lupavapaa" ja nimensä paperiin ja poistatin sen luvilta / rekisteristä ja möin seinänkoristeeksi. Korjaaminen olisi vaatinut uuden luistin - kallis ja silloin vaikeasti saatavilla - tai luistin hitsaamisen ja lämpökäsittelyn - maksanut tämäkin olisi.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies ja kiitos taas lisäyksestä.
VastaaPoistaTäällä on nyt kovin moni arponut tätä lyhyiden aseiden vaikutusta jos niitä olis maagisesti saatu vaihdettua modernimpiin variantteihin. Eikä siinä mitään, hauskaahan se on arpoa. Joskin kaikki tupppaa näissä kohdin unohtamaan sen suurimman eron modernin taistelijan ja toisen maailmansodan korpisoturin välillä.
VastaaPoistaKyllä se luoti on yhä melko samaa kamaa ja lentääkin melko samalla nopeudella. Sarjatulen merkitys on aina ollu suppressio, ihmisten tappaminen tehdään tähdätyillä laukauksilla. Siinä hommassa ero jollain puolijärjellisellä kiväärillä tai modernilla rynkyllä ei ole suuren suuri.
Suurimmat muutokset jalkaväen touhuissa ovat henkilösuojauksessa, taistelukentän informaationkeruussa ja kommunikaatiossa. Että jos jotakin olis pitäny noin nelikytluvun suomeen viedä, se olis ollu kevlar/komposiittikamat, infrapuna/valonvahvistin/tutkajärjestelmät ja tehokkaammat viestintäjärjestelmät. Jos joka jätkä olis ollu toisen maailmansodan standardeilla lähes immuuni useankin luodin osumalle, olis ollu vähä eri meininki, plus se että jos umpipimeässä taistelu onnistuu toiselta osapuolelta ja toiselta ei, olis matsit ollu hyvinkin epätasaisia. Suoritusvälineeksi olis silti kelvannu pystykorva ihan hyvin, eipä siinä kohden enää niin väliks.
Modernit tankit ja vaikkapa tietokoneohjatut kranaattivaunut olis sitte siellä ihmeaseiden luokassa tietty ihan tehokkaita, samaten kuin vaikkapa ohjuspaatit ja vastaavat merellä - tykeillä varustettu toisen maailmansodan paatti on automaattisesti kuolllu jos moderni ohjuspaatti voi sen niitata 200-300 kilometrin päästä vailla mitään vaaraa paatille itselleen.
Tässä hommassa myös modernit lentokoneet olis melko ns. untouchable - ei niillä kannattais ilmasotaa muita koneita vastaan käydä vaan lentää kylmästi yli ja ohi kaikesta joka alla on, kukaan ei kosketa paineistetulla ohjaamolla 7-9km korkeudessa lentävää suihkupeliä jossa on sitte ohjusta ja laserohjattua pommia tuikkaamaan kaiken maailman lentokentät, öljylähteet ja tehtaan tuusannuuskaksi, ilmaherruuden voi saavuttaa ampumatta yhtäkään konetta alas.
Mut kuten sanottu, jalkaväen osalta väitän että pyssyjen vaihtaminen moderneihin variantteihin olis ollu melko merkityksetöntä verrattuna siihen jos suojaus, tiedonkeruu ja kommunikaatio olis vedetty nykypäivään.
Tervehdys, PLZI: Käyttökelpoisia vehkeitähän ne olisivat olleet. Sinänsä koko kirjoitus ja sen jälkeinen pohdinta on vaan sellaista ottiatuotaa.
VastaaPoista