maanantai 9. toukokuuta 2022

KESÄTEATTERI JA SISÄLLISSOTA

Niin. Minähän en ole teatteri-ihmisiä. En ymmärrä siitä paljoakaan. Mutta olenpa kuitenkin käppäukko ja setämies ja tajuan, että jos suvaitsevais-tiedostavaisto vetää jostain porot nokkaan ja otsikoissa lukee ”someraivo” niin silloin on jotain epäilemättä tehty oikein. Ja se someraivohan tulee tällä kertaa Pirttikosken kesäteatterin ensi kesän näytelmästä jota kukaan ei ole varsinaisesti vielä edes nähnyt.

Näytelmän – nimeltään ”Boomereita woke-kulttuurin puristuksessa” –  ideahan on vittuilla wokelluskulttuurille (pyhäinhäväistys) ja onpa siinä roolihahmo nimeltä Amatullah Mamubatjah (toinen pyhäinhäväistys) joten Iltalehtikin kaivaa esille jonkinlaisen asiantuntijan päivittelemään asiaa. Kas kun onhan kyseisessä näytelmässä mamupatjan lisäksi joikhaamista ja inkkaripäähine. Ja kyseinen asiantuntija on sitten Elina Knihtilä jolla on komea titteli eli ”Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen koulutusohjelman professori”. Ja hänhän kommentoi sitä tyypillistä eli:

Se yksinkertaisesti lisää ennakkoluuloja ja vahvistaa haitallisia stereotypioita ja mielikuvia, joita liittyy esimerkiksi erilaisiin etnisiin taustoihin, sukupuoli-identiteettiin, seksuaali-identiteettiin tai mihin tahansa.

Siinähän sitä tuli kerralla satsia monikultturismista LGBTQTiiTyyhyn. Sinänsä voisi kysyä että mahtaisiko tiettyjen väestöryhmien omat toimet lisätä ennakkoluuloja? Ai niin, sekin kysymys on pyhäinhäväistys. Mutta komean tittelin omaava asiantunnustelija jatkaa:

Kun katse tulee valtaväestön näkökulmasta ja on niinkin rasistinen kuin se on tässä kuvauksessa, jonka luin. Se on todella ongelmallista. Se on erittäin kyseenalaista, että tarinoita kerrotaan etuoikeutetun valtaväestön näkökulmasta.

Siis Suomessa ei saa kertoa tarinoita valtaväestön eli suomalaisten näkökulmasta? Missäs saa? Togossa? Gambiassa? No, sitten tulee varsinainen ässä joskaan ei ole selvää onko tämä Knihtilän sanomaa vain toimittelijan mielipide:

On totta, ettei intiaanipäähineen käyttäminen ole ehkä sama asia kuin Venäjän sotilaiden tekemät raiskaukset ja murhat siviiliväestöä kohtaan Ukrainassa.

Boldaus ja alleviivaus oma. ”Ehkä?” Tulikohan tuossa harjoitettua pikkuisen ylitulkintaa? Sinänsä tulee muistuttaa noista raiskauksista että mitkähän väestöryhmät ovat meillä Suomessa kunnostautuneet niissä urakalla? Mutta – niin kuin ennenkin – on suvaitsevais-tiedostavaistolle merkittävää ainoastaan suomalaisen sanoma sana. Ei tuontitavaran tekemä väkivallan teko. No, sitten Knihtilä manailee jo sisällissotaa:

 Esimerkiksi sisällissodat alkavat siitä, että lakataan tervehtimästä jotain ihmisryhmää.

Sisällissodat alkavat kyllä usein siitä että islamilaisten määrä kasvaa liian suureksi. Ja siks toiseks ne voivat alkaa myös siitä, että samaan paikkaan ahdetaan toisilleen sopimattomia kulttuureja. Niin kuin wokeltajat haluavat tehdä.

Mikä olisi tämän uutisen ja ”someraivon” tiivistelmä? No, käppäukkona ja setämiehenä näkisin asian niin, että wokelluskulttuurille ei saa nauraa vähääkään eikä sille nauramista haluta sallia. Sillä jos sille sallitaan se vähäkin nauraminen, saattaa koko wokellushysterian naurettavuus paljastua kokonaisuudessaan.

Nyt se naurettava wokelluskulttuuri ja joukkorääkyminen vaan näytti – taas kertaalleen – ottavan erävoiton ja pelottaneen kyseisen amatööriteatterin väen. Sillä teatterin kotisivuilla näyttää nimi Amatullah Mamubatjah muuttuneen nimeksi Zamatullah Ölkumhölkum. Jäämme seuraamaan, yritetäänkö näytelmän esittäminen kieltää kokonaan. Wokeltajille kun ei riitä kuin täydellinen itsensä nöyryyttäminen, ihokkaan repiminen ja ankarat katumusharjoitukset.


19 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Onhan lehdissä jo vanhastaan julkaistu musiikki-, teatteri- ym. arvosteluja. Ja sananvapaus toki on niiden arvostelujen kirjoittajillakin, esimerkiksi Elina Knihtilällä, siinä missä näytelmien kirjoittajillakin. Eihän hän suoranaisesti vaatinutkaan näytelmää kiellettäväksi, kuten ehkä tulkitsit, mutta arvosteli sitä kyllä ankarasti. Ja tarkoituksena oli ehkä myös kehottaa yleisöä boikotoimaan sitä näytelmää, mutta se saattaakin vaikuttaa päinvastoin: se vain herättää uteliaisuutta.

Ja onhan samassa Iltalehdessä muutama päivä sitten julkaistu tällainenkin Sanna Ukkolan kolumni:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14bc6054-e65e-4ba2-99cb-45a2c87a1e26

Sen kirjoittaja on mielipiteiltään ainakin joissakin asioissa lähempänä Sinua kuin niitä, jotka vaativat vihapuheita sensuroitaviksi.

Toisaalta kirjoitit:
"Sisällissodat alkavat kyllä usein siitä että islamilaisten määrä kasvaa liian suureksi. Ja siks toiseks ne voivat alkaa myös siitä, että samaan paikkaan ahdetaan toisilleen sopimattomia kulttuureja."
Kummasta syystä alkoi Suomen sisällissota vuonna 1918? Entä Espanjan sisällissota vuonna 1936?

kauko kaipuu kirjoitti...

Täytyypä mennä katsomaan.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Anolle ja kauko kaipuulle & kiitos kommenteistanne.

Ano: Vaan kun kyseessä ei ollut teatteriarvostelu vaan se on otsakkeen ”uutinen” alla. Ja näytelmästä jota ei ole vielä edes esitetty. Ja siinä tehtiin aika härskejä johtopäätöksiä joita minulla taas on oikeus arvostella.

Laittamasi Ukkolan linkki ei sinänsä liity tähän asiaan mutta hän on - nykyisellään - harvoja valopilkkuja valtamediassa.

Kysymyksesi sisällissodista ei poista lauseeni totuusarvoa millään. Jätit - ehkä tarkoituksella - huomaamatta että kirjoitin ”usein”, ei ”aina”. Ja minä puolestani voin ottaa esimerkiksi Libanonin, Jugoslavian ja huomattavan määrän Afrikan maita. Eikä se islamilaisten lisääntyminen ole Euroopassakaan ainakaan lisännyt rauhaa ja turvallisuutta.

kauko kaipuu: Et liene ainoa. Harva amatööriteatteri on saanut näin paljon ilmaista mainosta.

Strix Senex kirjoitti...

Huumori on myrkkyä diktaattoreille, sellaisiksi haluaville ja heidän seurailojoilleen. Erityisen pahaa myrkkyä on sellainen letkeä savolaistyyppinen huumori, jossa asiat ”voevat olla noinnii mutta voevat olla toisinnii”. Ja jos vielä erehdytään kysymään, että ”ookko nyt ihan tosissas ja tolokullais” niin sitten kyllä, totisen torvensoittaja Knihtilän ilmausta lainatakseni, käy niin että ”ensin lakataan tervehtimästä ja sitten alkaa sisällissota”.

No joo, näiden tosikoiden kapean ilmaisuvaraston avainilmaisuja on se, että joku ”on ongelmallista”. Asterixissa merkitykseltään sama asia esitetään muodossa ”en ymmärrä enkä haluakaan ymmärtää”. Tämä vain esimerkkinä siitä, kuinka huumoria käyttäen asia voidaan ilmaista sekä selkeästi että hyväntuulisesti mutta tuossa itsensä pakkopaitaan sulkeneiden tosikkojen maailmassa joudutaan piiloutumaan takakireiden kiertoilmausten taakse.

Knihtiläkin voisi muuten tykönään miettiä, kumpia löytyy enemmän niistä sisällissotia sun muita sotia lietsoneiden ja sytyttäneiden joukosta, leppoisia humoristeja vai tosikkomaisia takakireitä diktaattoreita. Ei niin, että uskoisin hänen tällaiseen pohdintaan aivan oikeasti pystyvän, sillä sehän vaatisi hänen itselleen asettamien rajojen toiselle puolelle kurkistamista.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Strix Senex. Tuo oli erittäin hyvin tiivistetty.

Anonyymi kirjoitti...

Mamubatjah😁

Seppo Holttisen nimi muistiin. Tämä oli rohkea teko. Kaveri teki enemmänkin kuin vain jääkiekkotermein "lapa jäähän ja nimi lehteen".

Tuttavani houkuttelivat minua kesäteatteriin joku vuosi sitten, mutta en mennyt. Tätä en jättäisi väliin, jos olisin lähimailla esitysaikaan. Ammattiteatteritkin voisivat ottaa tästä koppia, mutta se taitaa olla liikaa toivottua.

Tapsa vaan

QroquiusKad kirjoitti...

Feministit aloittivat joskus viime vuosituhannen lopulla omituisen projektin nimeltään Sukupuolten Välinen Sota.
Sen tavoitteena oli tuhota Valkoinen Heteromies, joka suojelee ja elättää näitä heitä vastaan "sotaa" omasta mielestään käyviä fempsoja.

Touhu oli lähinnä huonoa komiikkaa, kunnes fempsat pistivät tällä vuosituhannella koneeseen kierroksia keksimällä intersektionalismin, eli "liittoutumalla" VHM:n riistämien afro-, arabi- ja afganistijätkien kanssa.

Nyt ei touhu naurata enää ollenkaan, kun Sukupuolten Välinen Intersektisota on saanut syksystä 2015 todella tehokkaita vahvistuksia, ja jatkoa seuraa:
rajoja ei hybridivaikuttamisen estämiseksi suljetakaan, vaan päinvastoin ryöstetään VHM:ltä hänen autonsa ja kotinsa uusien littolaisten majoitttamiseksi ja moottoroimiseksi, että voivat tehokkaammin käydä Sukupuolten Välistä Sotaa intersektifempsan "puolella".
Kuten viimemainittu kuvittelee.

Siihen liittyy myös tuo lauserakenne, ettei feikki-inkkaripäähine EHKÄ ole niin paha kuin raiskaus.
Se sisältää intersektifempsan ajatuksen, ettei raiskaus EHKÄ ole niin paha asia, jos sitä tosissaan voi verrata feikkipäähineseen.

Eikä ole mikään salaisuus, että länsimaisen naisen yleisin seksifantasia on tulla raiskatuksi, mielellään joukkoraiskatuksi.
Kun intersektifempsa tällaisia ajattelee pärryyttäessään itseään pillunpäristimellä, eipä se todellinenkaan raiskaus tunnu niin vakavasti otettavalta asialta.

Pääasia on, että Valkoista Heteromiestä vastaan taistellaan, ja sehän sujuu hyvin!
Taas on otettu uusi osavoitto kohti lopullisen Voiton Päivää!

Anonyymi kirjoitti...

Meikä on boomeri ja patriootti, ylpeä sellainen. Boomereita tarvitaan usein korjaamaan asioita jotka ovat ryssitty niin totaalisesti kuin ryssiä voidaan. Boomeri pyydetään apuun vasta sitten kun mikään muu ei auta. Boomeri ei juuri korviansa lotkauta nykyajan hömpälle. Boomeria harmittaa vaan kun se ryssiminen tulee boomereille niin helvetin kalliiksi. Mutta mikäpä siihen auttaisi?

Tuon näytelmän menen katsomaan jos siihen ei sensuuri iske.

Seppo Oikkonen kirjoitti...

Suomalaisen kulttuurieliitin lammasmainen hampaattomuus näyttäytyy säälittävimmillään noissa vuosittaisissa gaalailloissa, jotka juuri viikonvaihteessa taas täyttivät telkkaria ja lehtien palstoja. Kansainvälisiin saavutuksiin nähden hirvittävää suhteetonta kansallista itseuhoa, jossa haiskahtaa pahanlaatuinen tekopyhyys. Se on tosiasiassa jo itsetuhoa.

Kun kulttuurieliitti tunnustaa samoja arvoja ja ideologioita kuin valtalehdistö, jonkin on pahasti pielessä. Musiikin suhteen konservatiivisuuden jotenkin voi ymmärtää vaikkei hyväksyä -- eivät ne artistit koskaan mitään varsinaisia ajattelijoita ole olleet. Mutta elokuvien ja tv-ohjelmien tekijöiden pitäisi olla intellektuelleja, ja juuri sitä he eivät nyt ole. No, eivät kyllä meillä oikeastaan koskaan ole olleet.

Jotkut Monty Python -tyypit -- ja mieleen tulee myös Jonathan Miller -- olivat ja osin ovat vieläkin vapaan ajattelun edelläkävijöitä. Meillä edelläkävijät ovat joutuneet katumaan ja pyytelemään anteeksi tekosiaan. Kulttuurieliitin normatiivinen yhdenmukaisuuden paine pakottaa heidät ei vain hyväksymään vaan myös omalta osaltaan vahvistamaan kaikenlaista vähemmistöjen hyysäämistä ja wokeltamista.

Mitä virkaa on intellektuelleilla jotka myyvät sielunsa ja ajattelukykynsä muoti-ideologoiden tunnustuksellisella alttarilla? Taiteilijoiden pitäisi olla edelläkävijöitä, ei yli puoli vuosisataa vanhojen ja jo pahasti hapantuneiden ideologioiden jälkijättöisiä julistajia.

Anonyymi kirjoitti...

On se vallan kamalaa, että joku kesäteatteri esittää ajan hermolla ja ajsaa pysyvän näytelmän. Johan siinä suvakkien pasmat menevät sekaisin pahemman kerran. Pitää ihan jonkun tuntemaatoman tättähäärän kommentoida. Ihan kuin sen proffan josta kukaan viherpiiperöiden ulkopuolella ollut koskaan kuullut mitään. ja jonkun hanskansa hukanneen toimittajankin kauhistella, että Suomalaisian firmoja johtavat yleenskin suomalaiset, ja etenin miehet.
Tässä olisi kyllä ollut aihetta näytelmän tekijöiden ilmoittaa, että joo, jos ei kelpaa ei ole pakko tulla. Ja nimi on se mikä on.
Omat vierailuni ns. laitosteatttereissa ovat jo vuosien ja vuosikymmenten takaa, enemmänkin olen käynyt juurikin näissä kesäisissä versioissa.
Eka vierailu oli ihan kansakunnan kaapinpäällä, Kansallisteatterissa, sieltä piti lähteä kesken pois, sattui viereeni daami, jolle oli hajuvesikaupassa kaatumaan kaupan varasto päälle. Daami tuoksui (haisi) niin ettei siinä voinut olla.
Toinen käybti Kouvolan kaupunginteatterissa, joskus kymmenisen vuotta sitten. Näytelmä oli ihan mukava ja seuralaisetkin, bussilastillinen erään potkupalloseuran naisjaostoa joita oli kyyditsemässä. Leikkimielistä kisaa porukalla, että kuka saa istua kuskin vieressä ja pitää kädestä:)
Jokioisissa kävin muutama vuosi sitten kesäteatterissa, silloinkin kuljettajan ominaisuudessa.
Enimmät käynnit suuntauivat aikoinaan Hämeenkyrön kesäteatteriin, kun silloinen ensteksparas tyttöystävä halusi siellä käydä. Niihin matkoihin liittyi muitakin kulttuuririentoja. Ja myös kulinaarsia elämyksiä. Kuten paikallisten ja turistienkin tuntema Maisemakhvila ja sen erinomainen raparperipiirakka.
Huru-ukko

Anonyymi kirjoitti...

Tuosta Hämeenkyröstä juohtui mieleen Kalevala. Siinnä kun puhutaan noista virtaavista vesistä: Hämehes on Hälläpyörä, Kaatrakoski Karjalassa vaan ei Vuoksen voittanutta, ylikäynyttä Imatran.
Hälläpyörä tarkoitta Kyröskoskea juurikin Hämeenkyrössä. Kaatrakoski tarkoitti Pankakoskea Lieksassa ja tuo Vuoksihan on Imarankoski.
Huru-ukko

Anonyymi kirjoitti...

Knihtilä on nyt kuin jalat tanassa ja kaulin kainalossa seisova Justiina, joka on valmis kumauttamaan sillä ensimmäistä, joka uskaltaa tehdä huumoria muslimiNAISESTA! Eihän se nyt käy! Suomalainen mies sen sijaan sujahtaa helposti esim. Pekan, Pätkän tai Uuno Turhapuron rooliin, koska sellaisiahan suomalaiset miehet ovat... Entinen teatterikorkeakoulun rehtori Jouko Turkka teki jopa seitsemästä veljeksestä räkä poskella teutaroivia idiootteja, koska sellaisiahan ne peräkammarin pojat ovat... Ainakin silloin, kun tehdään taidetta, jota taas kansaa naurattavat elokuvat tai näytelmät eivät ole.

Woke-kulttuurillekaan ei saa nauraa tässä yhteiskunnassa, joka on juhlapuheiden mukaan avoin, keskusteleva ja suvaitsevainen. Näiden knihtilöiden suvaitsevaisuus vaan lakkaa olemasta siinä pisteessä, kun joku on asioista eri mieltä ja varsinkin, jos siitä tekee huumoria. Tässä ko. asiassa on vielä tosiaan se mielenkiintoinen pointti, että näytelmää ei ole vielä esitetty kertaakaan, mutta tämä kohu voi lopulta kääntyä sen voitoksi. Ilmaista mainosta, joka pitää kuitenkin hapannaamat loitolla.

Rouva Ano

Anonyymi kirjoitti...

Elina Knihtilä on muuten etuoikeutettu valkoinen cis-nainen. Mitä IL tarkoittaa tämmöisellä syrjinnällä, joka ei EHKÄ ole yhtä paha juttu vielä kuin holokausti.

Pyssymies

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Tapsalle vaan, Qroquius Kadille, Anolle, Seppo Oikkoselle, Huru-ukolle, Rouva Anolle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.

Tapsa vaan: Toivotaan vaan ettei kyseiselle kaverille olla tiedostavalta taholta hankkimassa ylimääräisiä hankaluuksia. Ammattiteattereilta tällaista on kyllä turha odottaa.

Qroquius Kad: Tästä fantasiapuolesta en osaa sanoa mutta muutenhan asia menee pitkälti noin. Sillä lisäyksellä että intersektionaalisen reilun pelin mukaan sitä sotaa käydään niin että VHM elättää feministit ja toimii feministeille vapaaehtoisena nyrkkeilysäkkinä.

Ano: Asiahan menee juuri noin.

Seppo: Niin, suomalaisessa kulttuurielämässä ei taida olla kuin muutama joka avoimesti uskaltaa vastustaa tätä vihervasemmistolaista epistolaa. Ja jos Suomessa syntyisi Monty Pythonin tyyppinen ryhmä niin se ei taatusti saisi minkäänlaista ohjelma-aikaa.

Huru-ukko: Varamaankin tässä on kyse siitä järkytyksestä että interperspionaaleja ei otetakaan tosissaan. Eihän sitä sellaista voi sietää. Ja kiitos noista lisäyksistä.

Rouva Ano: Joo, suomalainen tavallinen mies on oikeutettu keskisormen osoittelun kohde. Ja onko Suomessa muuten tehty oikeastaan huumoria enää aikoihin. Uskaltaako kukaan? Ettei vaan tulisi loukattua jotain tai jotakin. Wokeltajien suvaitsevaisuus on kyllä huomattu. Ehkä suurin tabu heille on se asia että yksikään wokeltaja ei taida elättää itse itseään.

Pyssymies: Hyuvä kysymys. Ja näissä asioissa ne valkoiset etuoikeutetut cis-naiset taitavat olla niitä kaikkein fanaattisimpia. Jollanhan sitä egoa pitää ruokkia.

Anonyymi kirjoitti...

IL taas asialla. Jari Lapanen eiku hanska on sekin valkoinen cis-mies - missä POC ja aakkosväki.

Pyssymies

Anonyymi kirjoitti...

Joskus miettinyt mitä me boomerit tehtiin väärin että maailma meni näin vituralleen. Nuorena kuljettiin porukoissa, harrastettiin sitä sun tätä eikä vanhemmat olleet huolissaan kunhan yöksi tultiin kotiin. Ei puhettakaan että jotakuta olisi hakattu porukalla ja vielä potkittu tajutonta päähän saati isketty puukolla. Nyt ei uskalla enää ulos mennä pimeällä.

Isompana autettiin vanhempia, aviossa perhettä ja lapsia. Nyt vielä aikuisia lapsia kun maailmassa ei enää tule palkalla toimeen. En enää muista monetko muutot ja asunnot olen jälkikasvulle maksanut kun hakivat paikkaansa elämässä. Enkä ole ainoa. Ennen oli ja tehtiin. Rakennettiin tehtaat infrat koulut ja sairaalat. Ylitöistä maksettiin 75 % veroa. Nyt ei saada enää tietä paikattua. Ja meistä ennen niin keskiluokkaisista boomereista on tehty persaukisia sauvakävelijöitä. Taidamme olla eniten "riistetty" sukupolvi.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Pyssymiehelle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.

Pyssymies: Kyseessähän on muoti, johon harva uskaltaa olla osallistumatta.

Ano: Niin. Kun se kuuluisa joku osaisi kertoa että mikä meni vituralleen.

Anonyymi kirjoitti...

YLE:n aamuradio, jossa tuota naurunräkätystä tarjotaan. Extra-ansiona oli se että toimittajat olivat keränneet kokonaisen miljoonan hyväntekeväisyyteen maailman köyhille lapsille. Kukaan ei kerro näille neropateille, että lapsilla on isät, joita tosin ei koskaan nähdä niissä ohjelmissa joissa me hyvinvoivat keräämme kolehtia kärsiville lapsille. Nenäpäivän pellet keräävät vuosittaisessa ohjelmassaan kolme miljoonaa. Samaan aikaan tuolta läpi Euroopan maahamme seikkailleet kansainvaeltajat maksavat yhteiskunnallemme 3200 miljoonaa vuodessa.lainaus Seppo Oikkosen kirjoituksesta proffan sivulta niimpä niin nenäpäivänpellet.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Ano. Tuo oli erittäin hyvä huomio. Anerahaa ja egon ruokkimista. Ja se lukema 3,2 miljardia on Pauli Vahteran laskema eikä kukaan ole osoittanut sitä vääräksi.