Tällä hetkellähän eletään loma-aikaa, ja
Suomi on pääosin kiinni. Näin ollen on myös selvää, että uutistarjonta on
tavallista hiljaisempaa ja siksi myös blogirintamalla yleisen kommentoinnin
tarve on normaalia vähäisempi. Siksi tämä heinäkuu on hyvä hetki hieman
pysähtyä ja miettiä omia, kuluneen vuoden aikana tehtyjä – kieltämättä varsin
suuria – blogisyntejä ja ehkäpä niitten hyvittämistä.
Tosiasiahan on, että hotellin respasta
käsin on varsin ankarasti ja useaan otteeseen tullut arvostelluksi varsinkin
julkista sektoria, ja kieltämättä tämä aika ajoin hieman nolottaa. Sillä
pakkohan se on myöntää, että julkinen sektori on erilaisilla verotus-, määräys-
ja säädöstoimillaan pyrkinyt pyyteettömästi meidän kaikkien yhteiseen hyvään.
Tässä tapauksessa meillä kaikilla tarkoitetaan lähes koko maailmaa, poislukien
suomalaiset, mutta hittoakos yhdestä epämuodikkaasta kansansirpaleesta. Ja
pakkohan on tunnustaa, että eipä tässä ole tykönänsä ihan vähään aikaan tullut
ajateltua, että kuinkas esmes ne Kongon lubat, zandet ja ngalet pärjäävät.
Onneksi julkishallintomme muistaa heitäkin, joten on ymmärrettävää, ettei se
ehdi tärkeässä työssään välttämättä muistaa suomalaisia. Kansansirpaletta
muitten muassa. Onneksi se sentään muistaa kantaväestöä ainakin maksajan osassaan,
joten kyllähän mekin tavallaan edes jonkunlaisen huomion kohteena ollaan.
Tästä päästäänkin maksamiseen, eli
jollain tavalla meikäläisenkin tulisi aika ajoin pyrkiä korvaamaan kovasti
ilkeämielisiä kirjoituksia. Tämänkertaisena katumusharjoituksena ajattelin
auttaa valtiota hieman tuon autoveron kanssa. Se kun on mielestäni tällä
hetkellä hieman hakoteillä. Ymmärrän toki, että kansalaiselta, erityisesti
haja-asutusalueella asuvalta sellaiselta pyritään nyhtämään autostaan aina vain
lisää, mutta miksi ihmeessä sitä suunnitellaan tällaisen hankalan ja kumminkin
teknisesti kierrettävän gps-järjestelmän kautta? Miksi ihmeessä ei pyrittäisi
absoluttisiin ja teknisesti ohittamattomiin ratkaisuihin? Eli read my lips:
viranomaispäätöksiin.
Tähän tarkoitukseen sopiva
järjestelmähän meillä on jo olemassa, ja sehän on luonnollisesti ampuma-aselaki
ja sen tulkinnan kautta mahdollisimman vaikeaksi tehty ampuma-aseen
hankkimislupamenettely. Ei muuta kuin siirretään se autokantaakin koskevaksi. Varainsiirtoverostakin
saadaan mukaan oma, mukava mausteensa. Ihme, että tätä ei olla koskaan sen
vakavammin ajateltu. Esittämääni uudistukseen on myös vahvat perusteet
Auto- ja ajoneuvokauppahan on
kokonaisuudessaan yhtä suurta anarkiaa, johon pitäisi saada joku roti ja vähän
äkkiä sittenkin. Joku jätkän räähkähän voi ostaa saman vuorokauden aikana
halutessaan vaikka täysperävanurekan, katepillarin, kolme henkilöautoa, kaksi
pakettiautoa, moottoripyörän ja vielä pari mopoa siihen päälle. Valtio vaatii
kyllä rekisteröinnin, vakuutukset ja sen sellaiset, mutta kysyikös se jätkä virkamieskoneistolta
lupaa ostoksilleen? Ei kysynyt niin. Tässähän on selvä epäkohta. Puhutaan
tuhansien, kymmenienkin tuhansien arvoisesta hankinnasta ynnä varainsiirrosta ja
se voidaan tehdä ilman minkäänlaista viranomaishyväksyntää. Eihän se semmonen
käy päinsä.
Ei aseitakaan saa ostaa ilman
viranomaisen lupaa, ja autoja voidaan pitää ihmisille aivan yhtä vaarallisina,
ellei vaarallisempinakin kuin aseita. Katsokaapa piruuttanne
liikenneonnettomuustilastoja. Sen lisäksi autot ovat ympäristönsuojelullisessa
mielessä globaalisti vielä suomalaisten yksityishenkilöiden hallussa olevia
aseita huomattavasti vaarallisempia, sillä onhan selvää, että suomalaisen
haja-asutuksen halkojen polton ja paskahuussien lisäksi suomalainen
yksityisautoilu on se globaalissa mitassa ratkaiseva tekijä, joka hävittää
sukupuuttoon niin jääkarhut, gnu-antiloopit kuin vesinokkaeläimetkin ja sen
lisäksi se hukuttaa Amsterdamin ja muut mielenkiintoiset kaupungit veden alle.
Tästä on tultava loppu. Autojen
hankkiminen on saatava lupa- ja virkamiesharkinnan alaisiksi. Ei niitä noin
vain voi ostella. Asiassa olisi sekin hyvä puoli, että nykyistä aselakia ja sen
käytäntöjä voidaan jatkossa perustella vain pieneksi harjoitukseksi suurempaa
urakkaa varten, eikä siis siinä ollutkaan kyse siitä, että hienohelmaiset
nirppanokat halusivat kiellettäväksi jotakin ihan sillä perusteella kun eivät
itse asiasta tykänneet eivätkä siitä mitään ymmärtäneet.
Vaan kuinka ajoneuvonhankkimislupajärjestelmä
sitten saatetaan voimaan ja missä muodossa?
Ehdotan viisiosaista, osittain aselakiin
pohjautuvaa hankkimis- ja käyttölupajärjestelmää:
1. Yksityiskäyttöön tarkoitetun
ajoneuvon hankkimis- ja käyttölupa
2. Yksityiskäyttöön tarkoitetun
erityisen vaarallisen ja/tai haitallisen ajoneuvon hankkimis- ja käyttölupa
3. Ammattikäyttöön tarkoitetun ajoneuvon
hankkimis- ja käyttölupa
4. Takautuva ajoneuvon hankkimis- ja
käyttölupa
5. Julkisen liikenteen obligatorinen
tukimaksu
Tarkastellaan näitä sitten kohta
kohdalta:
1.
Yksityiskäyttöön tarkoitetun ajoneuvon hankkimis- ja käyttölupa
1.1. Kyseisessä luvassa tarkoitetaan tavallisia
henkilöautoja, siis sedan, farmari- ja hatchback-malleja. Kyseisen luvan voi
myöntää ajokortin omistavalle henkilölle pysyvänä lupana, mikäli hän joutuu
käyttämään autoaan todistetusti työpaikalle kulkemiseen. Tällöin hakijan on
selvästi osoitettava, että hän ei voi suorittaa työmatkaansa julkista
liikennettä käyttäen. Kyseisen luvan voi myös myöntää henkilölle, esim.
eläkeläiselle, joka ei tarvitse autoa työssä kulkemiseen, mutta jolla on
lähimpään kauppaan vähintään kymmenen kilometrin matka. Sitä lyhyemmän matkan
voidaan katsoa voitavan suoritettavan esim. polkupyörällä ja pyöräpotkurilla.
Tämä lupa voidaan siis myöntää pysyvänä.
Hankintalupa maksaa hankkimisprosessin ensimmäisessä vaiheessa 1.000 € per
ajoneuvo, ja sillä saadaan lupa ajoneuvon ostamiseen. Ajoneuvon hankkimisen
jälkeen ajoneuvon omistajan on käytävä näyttämässä ajoneuvoa asiaankuuluvalle
viranomaiselle, jotta viranomainen voi varmistaa ajoneuvon olevan kyseisen
luvan mukainen.
Kun viranomainen on vahvistanut
ajoneuvon olevan myönnetyn luvan mukainen, seuraa hankkimisprosessin toinen
vaihe, jossa ajoneuvon omistaja maksaa valtiolle 4% ostetun auton
kauppahinnasta. Esimerkiksi 15.000 € maksavan ajoneuvon kohdalla toisen vaiheen
maksuosuus on 600 € eli luvan kokonaiskustannus 1.600 €.
1.2. Mikäli ajoneuvon hankkimis- ja
käyttölupaa hankkivalla henkilöllä ei ole kohdassa 1.1. mainittuja perusteita
ajoneuvon käytölle, hän voi hakea määräaikaista hankkimis- ja käyttölupaa. Lupa
myönnetään aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan, ja sitä hakiessa henkilön tulee
perustella se, mihin hän autoa tulisi käyttämään, esim. harrastustarkoituksiin
tai mahdollisen avioeron ja puolison toiselle paikkakunnalle muuttamisesta
johtuvaan lasten kuljetustarkoituksiin. Kahden vuoden lupa maksaa 500 € ja sen
jatkamista harkitaan asiasta päättävän viranomaisen kanssa aina kahden vuoden
välein. Uusitut luvat ovat halvempia, ne maksavat vain 475 € per lupakausi.
Luonnollisesti väliaikaisenkin luvan haltija maksaa valtiolle 4% auton
kauppahinnasta.
Mikäli asiasta päättävä viranomainen
päätyy siihen ratkaisuun, että ajoneuvon väliaikaiselle käyttöluvalle ei ole
enää jatkoperustetta, niin silloin lupa raukeaa, ja valtio lunastaa auton
itselleen summalla, joka vastaa 20 prosenttia auton sen hetkisestä
arviohinnasta.
Asiasta päättävä viranomainen voi päätyä
myös siihen ratkaisuun, mitä on jonkun verran sovellettu ampuma-asepuolella
(henkilö saa luvan ostaa patruunoita, mutta joutuu käyttämään ampumaseuran
asetta) eli lupaa hakeva henkilölle myönnetään tilapäisrajoitteislupa, jolloin
hän on oikeutettu ostamaan polttoainetta, renkaita sekä huoltopalveluja, mutta
väliaikaiseen käyttöönsä hän ei saa ostaa omaa autoa, vaan on ainoastaan
oikeutettu vuokraamaan ajoneuvon valtion ajoneuvovuokraamosta (VAVU). Tämä lupa
myönnetään kahdeksi vuodeksi, sen hinta on 250 € ja VAVUlta vuokraamaansa autoa
tilapäisrajotteisluvan omaava henkilö voi vuokrata normaalein leasing-hinnoin.
Autokantaansa VAVU tulee luonnollisesti
kartuttamaan rauenneitten tilapäislupien myötä. Alkuvaiheessa VAVU voi hankkia
autokalustoa Intiasta, esim. Tata Nano-malli voi tulla kysymykseen.
2.
Yksityiskäyttöön tarkoitetun erityisen vaarallisen ja/tai haitallisen ajoneuvon
hankkimis- ja käyttölupa
Tämän lupahankintamenettelyn piiriin
kuuluvat umpi- ja avolavapakettiautot, maastoautot sekä moottoripyörät.
2.1. Umpi- ja avolavapakettiautot sekä
maastoautot määritellään erityisen vaarallisiksi ja/tai haitallisiksi
ajoneuvoiksi, sillä niillä on mahdollisuus tuoda Suomeen Virosta alkoholia yli
hyväksyttyjen määrien. Näille ajoneuvoille voidaan myöntää alkuun ainoastaan
kahden vuoden määräaikaisia käyttölupia. Mikäli henkilö on saanut kolme
kaksivuotista lupaa peräkkäin, eikä ole syyllistynyt alkoholin luvattomaan
maahantuontiin, voidaan hänelle jatkossa myöntää viiden vuoden mittainen
käyttölupa.
Kaksivuotisten lupien hinnat ovat 600 €
(ensimmäinen lupa), 575 € (seuraavat kaksivuotiset luvat) ja 1.500 €
(viisivuotinen lupa). Luvan hyväksymisen jälkeen väliaikaisen luvan haltija
maksaa valtiolle auton myyntihinnasta 8% ostetun auton kauppahinnasta. Tämä
maksu maksetaan tosin vain ensimmäisen kaksivuotisen luvan yhteydessä. Mikäli
lupa viranomaisen päätöksellä raukeaa, noudatetaan kohdassa 1.2 mainittuja
menettelytapoja.
2.2. Koska moottoripyörä luokitellaan
puhtaasti huvikäyttöön luokitelluksi ajoneuvoksi (poikkeuksena surmanajajat,
mutta he kuuluvat kohtaan 3.) myönnetään tätä käyttölupaa hakeville henkilöille
automaattisesti ensimmäisenä lupana
pelkkä tilapäisrajoitteislupa, jolloin hän on oikeutettu ostamaan
polttoainetta, renkaita sekä huoltopalveluja, mutta väliaikaiseen käyttöönsä
hän ei saa ostaa omaa moottoripyörää, vaan on oikeutettu vuokraamaan moottoripyörän
valtion ajoneuvovuokraamosta. VAVU voi hankkia tähän tarkoitukseen
kohtuuhintaisia venäläisiä Ural-moottoripyöriä. Moottoripyörää koskevan
kaksivuotisen tilapäisrajoitteisluvan hinta on 350 €.
Mikäli kahden vuoden koeajan jälkeen
hakija katsotaan oikeutetuksi hankkia oma moottoripyörä, siihen myönnetään aina
kahden vuoden lupa kerrallaan. Luvan hinta on 750 € ja lisäksi moottoripyörän
ostajan tulee maksaa valtiolle kertakorvauksena 16% hankitun moottoripyörän
hinnasta.
3.
Ammattikäyttöön tarkoitetun ajoneuvon hankkimis- ja käyttölupa
Tässä tapauksessa hotellin respassa
tunnustetaan, että ei riitä niin ammattitaito, ilkeys kuin asennekaan.
Ammattikäyttöön liittyvä autoiluhan liittyy suoraan yritystoimintaan, joka
virallisen Suomen näkövinkkelistä on silkkaa ryöstökapitalismia eli siis
vähintäänkin kyseenalaista ja jopa suoranaisen vahingollista, joten
ammattiautoilua koskevia lupakäytäntöjä miettimään täytyy perustaa sopiva
työryhmä, sanotaanko parikymmenhenkinen ja sen jäsenillä tulee olla tehtävään
soveltuvat sopivat ominaisuudet:
- koulutusvaatimuksena
yhteiskunnallisten aineitten ylempi korkeakoulutus
- on asunut vähintään viimeiset kymmenen
vuotta Helsingissä raitiovaunureittien välittömässä läheisyydessä
- ei omista ammattiajokorttia
- ei omista ajokorttia yleensäkään
- ei ole koskaan ollut päivääkään
yksityisellä sektorilla töissä
- suvussa ei ole ollut vähintään kolmeen
sukupolveen ensimmäistäkään yrittäjää
Näillä ominaisuuksilla varustettu
työryhmä pystyy varmasti löytämään parhaiten ammattiautoilun vaatimuksiin
vastaavat ratkaisut. Tämä ns. asiaan liittyvän käänteisen voimavarakäytännön
hyviä puoliahan on aikaisemmin todistanut Pekka Saurin aselautakunta, jossa
aseitten päälle ymmärsi pelkästään yksi henkilö, ja tuloksethan olivatkin ainakin
lautakuntaa kovasti tyydyttävät ja muistahan ei niin suurta lukua olekaan.
4.
Takautuva ajoneuvon hankkimis- ja käyttölupa
Kohdissa 1 – 3 mainitut ajoneuvon
hankkimis- ja käyttöluvat koskevat 1.1.2015 jälkeen hankittuja uusia ja
käytettyjä ajoneuvoja. Sitä ennen ostettujen ajoneuvojen omistajille myönnetään
erillisestä anomuksesta ajoneuvokohtainen takautuva käyttölupa. Luvan hinta on
auton iästä ja kunnosta riippuen 200 – 900 euroa.
Takautuva käyttölupa koskee vain jo
käytössä olevia ajoneuvoja eikä sitä voi siirtää toiseen ajoneuvoon.
5.
Julkisen liikenteen obligatorinen tukimaksu
Koska ajoneuvon käyttöluvan omistavilla
henkilöillä on halutessaan oikeus käyttää julkista liikennettä, peritään heiltä
vuosittainen sadan euron arvoinen julkisen liikenteen tukimaksu. Mikäli henkilö
luopuu käyttöluvastaan ja ajoneuvostaan, ei maksua jatkossa peritä. Kuitenkin,
mikäli henkilö luopuu ajoneuvostaan kesken tukimaksukauden, ei kesken jäänyttä
kautta hänelle hyvitetä rahallisesti.
Kiistattomat
edut
Vuonna 2013 Suomessa rekisteröitiin 117.751
uutta autoa ja käytettyjä autoja myytiin 550.000 – 600.000 kappaletta.
Hankinta- ja käyttöluvan kohdallahan ei mitenkään eritellä uusia ja käytettyjä
autoja, vaan hankkimis- ja käyttölupamenettely on samanlainen molemmissa. Näin
ollen luvun voi pyöristää seitsemäänsataan tuhanteen. Jokainen ymmärtää,
minkälaisen rahasumman valtio tällä tienaa. Ja Herra nähköön, sillä on sille
rahalle myös käyttöä. Julkisen sektorin jatkuvaan kasvattamiseen tarvitaan aina
vaan enemmän riikintaalereita. Se ei ole kuulkaa persaukisten hommaa se.
Lisäksi kyseisessä menettelytavassa
eivät valittajat voi vedota siihen, että verorasitus kasvaa. Kyseessähän ei ole
vero, vaan täysin vapaaehtoinen toiminta. Autoa kun ei ole pakko hankkia. Aivan
samoin kuin ei asettakaan.
Asiasta
päättävä viranomainen
Sinänsä on selvää, että
poliisiviranomaisilla on jo aselain soveltamisen myötä erinomaista käytännön
kokemusta lupamenettelyyn liittyvästä tavallisten lainkuuliaisten ihmisten
joutavasta, hyödyttömästä ja tarpeettomasta kiusaamisesta mutta poliisin
resurssit eivät kertakaikkiaan tähän uudistukseen riitä. Heillähän on kuitenkin
suoritettavanaan yhteiskuntarauhan ja ihmisten turvallisuuden kannalta
ensiarvoisia tehtäviä kuten esimerkiksi sen pähkäily, että mahtaakohan
55-vuotias Lötjönen, jolla on entisestään kuusi pitkää asetta ja kaksi
pistoolia muuttua kouluammuskelevaksi psykopaatiksi jos hänelle myönnetään lupa
pienoisrevolverin hankintaan.
On siis perustettava uusi viranomainen
tätä lupakäytäntöä varten. Se voitaisiin tietysti perustaa Trafin alaisuuteen,
mutta miksi perustaa alaosasto, jos voi kerralla perustaa kokonaan uuden
viraston. Uuden viraston nimenä voisi olla Ajoneuvojen hankinta- ja
käyttölupavirasto eli ÄHKY. Trafissa on
noin viisisataa työntekijää ja kun ottaa huomioon, että ÄHKY:n toimintaan
kuuluu jokaisen lupahakemuksen kohdalla välttämätön henkilökohtainen
arviointityö, voidaan olettaa, että tämä uusi virasto työllistää hyvin nopeasti
n. 3000 – 4000 viranhaltijaa, ja tämähän taas osaltaan lisää
bruttokansantuotetta ja sitä kautta meidän kaikkien hyvinvointia.
Loppulitviikki
Ehdottamalleni lupamenettelylle on ollut
jo pitkään huutava tarve. Sitä vaativat sekä ympäristölliset että yleiset
taloudelliset syyt. Suomalaisten kannettavakseen ottamaa yleismaailmallista hyvinvointimissiota
ei kustanneta millään pikkuhiluilla, eikä tätä missiota voida keskenkään
jättää, kun se kerran on aloitettu. Lisäksi on todettava, että lupamenettelyn
mukanaan tuomaa henkistä pääomaa ja hyvää mieltä ei voida laskea rahalla. Niin
kuin ympäristöministerimme Ville Niinistökin hiljattain totesi, on suomalaisten
toimia käytetty maailmalla laajasti esimerkkinä. Ei ole epäilystäkään, etteikö
kyseinen lupamenettely herättäisi maailmalla suurta huomiota ja laajaa
mielenkiintoa. Ja mielenkiinnon myötä on mahdollisuus siihen, että nimenomaan Suomelle
tarjotaan aina vain uusia ja vaativampia, meidän kaikkien globaalista hyvää lisääviä
humanitaarisia tehtäviä, jotka tietysti otamme riemumielin hoitaaksemme.
Lisäksi on mainittava, että kyseisen
menettelyn myötä virkakoneisto lisää yleistä turvallisuutta ja estää anarkian
leviämisen. Niin sanotut kansallismieliset väittävät, että etnisesti
edistyksellisistä suunnista tullut humanitaarinen maahanmuutto aiheuttaa
anarkiaa ja käyttää esimerkkinä esimerkiksi Ruotsin tilannetta.
Väite on kestämätön. Suomeen tulleista
humanitaarisista maahanmuuttajista joka ainoa on tullut virkamieskäsittelyn
läpi. Siis täysin virallisissa ja hyväksytyissä puitteissa. Asia on siis aivan
kunnossa. Sen sijaan kantasuomalaiset saavat syntyä tähän maahan ilman
minkäänlaista viranomaisvalvontaa. Tämä jos mikä on anarkiaa. Tämän ehdotetun
lupamenettelyn myötä halutaan muistuttaa kansalaisille, että todellinen vapaus
ei ole vapaus johonkin. Todellinen vapaus on vapaus jostakin. Vapaus
henkilökohtaisesta päätöksenteosta. Vapaus henkilökohtaisesta vastuusta. Vapaus
henkilökohtaisesta mielipiteestä. Vapaus henkilökohtaisista valinnoista. Vapaus
henkilökohtaisesta omaisuuden hallinnasta. Suomen kansalaiset ovat ehkä
maailman vapaimpia ihmisiä. Ja heidän vapautensa turvana on ahkera ja
vastuuntuntoinen virkakoneisto.
Hotellin respa toivottaa erittäin hyviä
kesälomia virkamiehille, neuvotteleville virkamiehille, saneleville
virkamiehille, kysyville virkamiehille, vastaaville virkamiehille, vaikeneville
virkamiehille sekä erityisesti asiantuntija- ja erityisasiantuntijatehtävissä
oleville virkamiehille. Teitä tarvitaan, sillä me tavalliset ihmiset emme
varmaankaan osaisi edes hengittää ilman teidän ohjeistustanne. Ottakaa arskaa,
ottakaa olutta, käykää paljon saunassa, rentoutukaa, mutta tulkaa takaisin heti
elokuussa. Meillä on jo kova ikävä teitä.
14 kommenttia:
Naurattaa näin aluksi ihan perhanasti, mutta kyllä se vielä viranomaispäätöksellä itkuksi muuttuu...
Näin on käynyt monessa asiassa, jota on aluksi luullut vaan onnistuneeksi parodiaksi.
Viranomaisille ei vaan pidä antaa mitään ideoita, kun ne ovat pääsääntöisesti aivan huumorintajutonta porukkaa ainakin suorittavaa porrasta ylempänä.
"Sillä pakkohan se on myöntää, että julkinen sektori on erilaisilla verotus-, määräys- ja säädöstoimillaan pyrkinyt pyyteettömästi meidän kaikkien yhteiseen hyvään."
Vielä kun tuohon pystyisi lapsenomaisesti uskomaan, mutta meikäläinen ei ilmeisesti ole täyttänhyt tuon "yhteisen" kriteereitä enää aikoihin.
Joo, ei saa yllyttää hullua, hullu tekee mitä vaan, aivan varmasti joku byrokraatti lukee tätä blogia ...
Komppaan Ekkua. Elä hyvä ihminen anna niille enää uusia ideoita millä saada meidän elämä vaikeaksi...
Tervehdys Ano1:lle, Ekulle, Valkealle ja Ano2:lle & kiitokset kommenteistanne.
Ano1: Mielenkiintoinen idea sinänsä. Tosin, niin kuin itsekin hoksasit, niin eiväthän valtapuolueet tuota hyväksy muuta kuin kosmeettisiin ratkaisuihin.
Ekku, Valkea ja Ano2: Kaikki ne ideat, mitä kieli poskessa on blogirintamalla keksitty, on taatusti keksitty jo aikaa sitten virkamieskunnassa. Ja Ekulle vielä, joo sinä et valitettavasti valkoisena heteromiehenä kuulu yhteisen hyvän käsitteeseen. Niin kuin en minäkään.
Tulee mieleen Hesarin edesmenneen pilapiirtäjä Karin ehdotus verotuksen yksinkertaistamiseksi, jossa veroilmoituksessa on kolme kysymystä:
1. Paljonko teillä on rahaa?
2. Missä ne ovat?
3. Koska voimme tulla hakemaan ne?
Hesarin kehityksestä on muuten hyvä kuvaus Seppo Heikinheimon kirjassa Mätämunan muistelmat. Kannattaa lukea.
Sulta jäi Ykä uupumaan monta tärkeää kohtaa:
- Lupamenettelyn psykopoliittinen arviointi. (Edellyttää pätevän henkilöstön saamiseksi Psykopoliittisen Tiedekunnan ja koulutusohjelman perustamista Tampereen Yliopiston Yhteiskuntataiteellisen tiedekunnan kupeeseen.) Jos henkilö omaa nuivia, patrioottisia, kristillisiä, eurointegraatiokriittisiä tai vastuuttomiin yhteiskuntakokeiluihin epäluuloisesti suhtautuvia näkemyksiä, hänet profiloidaan todennäköiseksi rattijuopoksi, kaahaajaksi, jengimurhaajaksi ja pontikankeittäjäksi. Tällöin luvat ja ajoneuvot kyllä myönnetään mutta heti kun valtio on saanut kaikki rahansa, takavarikoidaan kaikki valtiolle todennäköisenä rikoksentekovälineenä. Uusia lupia ei sitten enää myönnetä koska on kyse vaarallisesta rikollisesta.
- Postin tulee luonnollisesti kieltäytyä kukkahattuisuuden nimissä kaikenlaisten autoihin liittyvien tavaroiden ja dokumenttien kuljettamisesta.
- Mihin unohtui autovakuutusvero? Kai valtion täytyy saada kunnon siivu kaskosta, liikennevakuutuksesta ja muista sellaisista?
- Kotikorjaamisen, tuunaamisen ja valvomattoman kunnossapidon sun muun sellaisen kitkemiseksi ja verottamiseksi korjaamista saa jatkossa suorittaa vain siihen erikseen luvitettu henkilö. Kaikki autoihin asennettavissa olevat osat on tapauskohtaisesti hyväksytettävä ja luvitettava. Ostolupa pitää olla jos haluaa vaihtaa tuulilasinpyyhkimet, koristekapselit tai karvanopat uusiin.
- Tankatessa käsitellään vaarallisia kemikaaleja. Tästä syystä tankkaaminen luvanvaraiseksi ja vain tehtävään koulutettujen ja luvitettujen henkilöiden erillistä polttoaineenkäsittelymaksua vastaan suoritettavaksi asiaksi. Joka tätä asiaa epäilee tai kritisoi, verratkoon Audin polttoainetankin energiasisältöä hirvikiväärin patruunan energiasisältöön. (Ja kun tälle tielle on kerran lähdetty niin tulipa mieleen toi puilla lämmittäminen…)
Tossa vähän täydennystä sinne parodiahorisontin väärälle puolelle. Paljon on vielä tehtävissä ennen kuin yhteiskunta saadaan romahtamaan kokonaan.
Pelottaa että tuo on kohta todellisuutta.
Hyvä kirjoitus, niin kuin sinulta aina.
Puutunkin nyt huvin vuoksi tähän lauseeseen:
"Sen sijaan kantasuomalaiset saavat syntyä tähän maahan ilman minkäänlaista viranomaisvalvontaa. "
Niin, on puhuttu paljon siitä että Suomessa on pieni syntyvyys. On puhuttu siitä, kuinka ensinmäinen lapsi syntyy liian myöhään. On puhuttu paljon raiskauksista joita etelän ihmeet tekee. Myös uskonto puhuttaa paljon ja muslimit halutaan samaan asemaan kristinuskon kanssa.
Edellä mainituista syistä edistykseliset ihmiset alkavat kaavailla kuinka täällä synnytään. Tätä sitten viranomaiset valvovat kun laki on saatu läpi.
Laki olisi näin:
Kaikki 25v täyttäneet naiset, jotka eivät ole naimisissa ja heillä ei ole lasta, joutuvat viraston valvontaan ja hallintaan kunnes heille syntyy lapsi.
Nythän tämä virkamiesarmeeja voi palkata työttömiä koneinsinöörejä toteuttamaan tätä. Koneinsinöörit kovalla palkalla siittävät lapsia virkamiesten valvonnassa.
Tässähän varmaan raiskaukset vähenisivät ja kun vielä määritellään että lapsen uskonto määräytyy isän mukaan niin edistysmieliset saavat paljon haluamiaan muslimeja.
Myös katukuvaan ilmestyisi väriä kuten edistykselliset niin haluavat.
Ajattele sitä tohtorintutkintojen ja gradujen määrää kun sadan vuoden jälkeen tutkittaisiin mennyttä suomalaista kulttuuria ja kansakuntaa.
Näillä eväillä meistä nuivasti ajattelevista tulisi vain pieni sivuhuomautus historian kirjoissa.
Menenkin nyt vaihtamaan HD:hen nyt vilkun lampun, kun se on vielä luvallista. Uralissahan sitten sen hoitaa valtuutettu huolto
Tervehdys Ollille, Anolle ja Arskalle & kiitos kommenteistanne.
Olli: Kiitos vinkistä, pitää laittaa korvan taakse. Kari oli aikanaan suoranainen profeetta.
Ano: Olet oikeassa, oma ehdotukseni oli kyllä kovasti suppea. Kun poliittista tahtoa löytyy, niin kyllä sinunkin ehdotuksesi saadaan vielä voimaan. Ja tietynsorttinen poliittinen tahtohan on Suomessa loputon luonnonvara.
Arska: Tuohan saattaisi olla jonkun tiedostavan yksilön märkä uni. Valtiohan ei ole koskaan keskittynyt millään muotoa siihen ”tulevan työvoimapulan” helpoimpaan ratkaisuun, eli kannustaa suomalaisia lisääntymään. Siis keskenään. Se taas on jo itsestäänselvyys ja opinkappale, että hyvin erinäköistä porukkaa on kertakaikkiaan pakko saada lisää, vaikka se haitallista onkin. Tästä haitallisuudesta Jaska Brown kirjoitti osuvasti ja ihan tilastojen pohjalta:
http://jaskanpauhantaa.blogspot.fi/2014/06/kaidalla-tiella.html
Heh! ;)
Koneinsinöörit työkseen panevat männän liikkumaan edestakaisin sylinterissä.
Lopputuloksena voiteluaineen vuoto venttiilikanaviin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nt%C3%A4
Onkohan mäntämoottorin keksijällä ollu "se" mielessä?
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=104&start=15
Lueppas tuosta topicista varsinki tuo tekijän siskon toilailusta ja nettipoliisi Marko Forssin vastauksesta kertova kommentti...
Volmari
Pitääpä kommentoida myöhemmin, sillä nyt ollaan reissun päällä kohteena Pohjois-Karjala.
Hyviä kesäkelejä sinne respaankin.
Toivoo Becker
Nyt ...ttu Ykä kita kiinni. Älä ...lauta laita tommosia täkyjä.
Joku tele-Stubbi innostuu pian tippa triathlonia tötterössä.
:D
-KKi-
Tervehdys Volmarille, Beckerille ja KKi:lle & kiitos kommenteistanne.
Volmari: No suomalainenhan olisi lähtenyt kyseisestä avautumisesta illman muuta leivättömän pöydän ääreen.
Becker: Antoisaa reissua ja muistahan vaihtaa farkut verkkarihousuun.
KKi: Eiköhän nää kaikki ole jo keksitty. Vaan tuo ”tippa triathlonia tötterössä” on kyllä erinomaisen kuvaileva termi.
Kun lukee valtakunnan huipulla elelevien neronleimauksia, tämä kirjoitus voisi aivan hyvin olla jotakin muutakin kuin irvistelyä viranomaisylivallalle.
Valitettavasti liikenneverotuksesta ovat päättämässä ikänsä Helsingissä asuneet toopet, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, että vaikka Helsingissä miljoonilla ja taas miljoonilla euroilla ylläpidetty julkinen liikenne toimii, se ei toimi samalla tavalla syrjäseuduilla.
Viittaukset aselakiin ovat kyllä mainioita. En omista asetta, enkä todennäköisesti sellaista tule hankkimaankaan, koska en sellaista tarvitse, mutta aselakia käsittelevistä ei-hoplofobisista kirjoituksista, näkee, mikä vika on siinä kun teoreetikot ja idealistit päästetään irti "työryhmiin" jotka sitten tosiasiassa päättävät laeista. Nuo kelpoisuusvaatimukset, jotka mainitsit, näyttävät pätevän näihin työryhmiinkin.
--Viikon radiokasvo
Lähetä kommentti