Näitä päiviä, Pinnanmaan mäkisillä tasankomailla…
Lälläveden ja Huitsinnevadan välisellä
valtatiellä ajeli etelään päin varsin tutun näköinen punainen Nissanin pick-up
jonka komuutissa matkaa taittoi kaksi rumaa mutta tyytyväistä käppäukkoa eli
Perskeleen Ykä ja Lötjösen Eelis.
Tyytyväisyyteen oli syytäkin sillä auton
lavalla oli kymmeniä purkkeja Lälläveden Läski ja Leivonnaisen purkittamaa
maukasta sätkärapusäilykettä. Tapansa mukaan toverukset olivat vieneet keväisen
Uuden Hyisianan Taemmalla Hyijärvellä pitämänsä sätkärapujahdin saaliin
purkitettavaksi ja nyt oli ollut aika hakea valmis tuote. Sen lisäksi että
sätkärapusäilyke maistui mainiolle se sisälsi ääreiskyrpiintymishermostoa
rauhoittavaa lärväntryttiiniä jolle nykymaailmassa oli todellakin tarvetta.
Samalla reissulla ostettiin kummankin
kotiin pari säkkiä uunituoretta eioota. Sille oli aina tarvetta ja vanhat eioot
olivat jo melkein lopussa. Siinä eteenpäin ajellessaan laski Ykä ohitseen
perskärpäsenä Nissania seuranneen epäilemättä jostain muualta Suomesta tulleen
BMW:n joka tavalliseen tapaan ohitti ylämäessä päättäen katsoa seuraavan päivän
lehdestä että tuliko sieltä rekka vastaan vaiko ei. Ohitusepisodin jälkeen Ykä
tuumaili:
- Noita kamikaze-kuskeja riittää. Vaan
paskatkos niistä. Kunhan telovat vain itsensä eivätkä muita. Mutta se, mikä
mulla pyörii varsinaisesti mielessä on tämä Suomemme maan aivan pelottavan
riippuvaisuus tuosta sähköstä. Ja viherhysteerikot meinaavat vaan lisätä sitä
riippuvuutta.
Lötjönen vastasi katsellen samalla
tiekarttaa. Ei siksi etteikö tie olisi ollut muutenkin tuttu mutta repsikan
paikalla on aina mukava plärätä karttaa:
- Joo. Jos se sähköverkko talvella kaatuu
pidemmäksi aikaa niin kaupungeissa aletaan kuolemaan. Vaan sehän on jo
ennestään tiedossa. Mutta mietitäänpä sitä jos noiden egonsa ruokkimiseen
keskittyvien hysteerikkojen pöksyjä kasteleva uni tulee toteen ja maa siirtyisi
pelkkiin sähköautoihin. Täydellisesti. Jopa niitä kymmeniä tonneja painavia
rekkoja myöten. Tiedä piruvie vaikka sotavaltion panssareita myöten. Vaikka
olis aika mielenkiintoista tietää, että kuinka sekin akuilla liikkuisi ja
kuinka kauas.
- Niin no, jotta se onnistuisi niin
hysteerikkojen pitäisi tinkiä pyhästä uskonkappaleestaan ja rakennuttaa muutama
ydinvoimala lisää. Kas kun toivioenergialla ei sähköautotkaan paljoa liiku. Ja
satsata aivan järkyttävä määrä rahaa latausinfran rakentamiseen. Sitä rahaa,
jota ei edes ole ja jonka bensafirmojen odotetaan kustantavan. Vaan jos Suomen
useampi miljoona autoa olisi sähkön varassa niin autokantaa voisi verrata
yhteen ainoaan ihmisruumiiseen. Meinaten, jos ruumiin hermojärjestelmä eli
tässä tapauksessa sähköverkko kaatuu niin koko kolmen miljoonan autoruumis on,
no, kolmen miljoonan autoruumis.
- Sepä. Ei liiku mikään sähkömoposta sähkörekkaan
asti. Eikä varsinkaan liiku jakeluautot jotka kuskaavat vegaanista evästä myös
Helsingin vihervasemmistolaisille. Suomen lamauttaminen viherhysteerikkojen
unelmatilassa olis eräälle nimeltä mainitsemattomalle itärajan takana
sijaitsevalle valtiollekin sen verran helppo nakki että se voisi alkaa jo
houkutella ajatuksena pelkän helppoutensa takia. Vaikkei muuten välttämättä huvittaisikaan.
Mutta sen sijaan polttomoottoriauto on itsenäinen yksikkö ja se toimii
sähkökatkonkin aikana. Kolme miljoonaa itsenäistä yksikköä.
- Niin toimii ja vaikka bensa-asemillakin
olisi virta poikki niin onhan siellä aggregaatit ja ainahan polttoainetta voi läträtä
vaikka käsipumpulla muoviämpäriin. Ja siinä vieressä bensiksen huoltaja voisi
kirjata kynällä ruutuvihkoon että paljonkos Lötjöselle kipattiin bensaa ja mitä
se jää siitä velkaa. Sähköautoilla tähän ei ole minkäänlaista mahdollisuutta ja
huoltovarmuuden kannalta jo pelkkä ajatus on katastrofielokuva
katastrofielokuvasta.
- Vaan jos tuosta asiasta puhuu
viherhysteerikolle niin jos se ei saa siitä oikeamielistä kuolaturpaista raivaria
niin se toteaa että ei me olla ajateltu tuota.
- Ei olla ajateltu niin. Kas kun
viherhysteerikolle ajattelu on yhteiskunnan syöpä josta tulee päästä eroon ja
korvata se sokealla uskolla sekä pyhällä vihalla niitä kohtaan jotka kyseenalaistavat
sokean uskon. Ja se sokea usko valmistautuu kriisitilanteeseen ”jos nyt ei
mitään kumminkaan tapahtuisi”-strategialla.
- Mistä sokeasta uskosta tuli mieleen se,
että varmaankin pian sellaiset dokumentit joissa todistetaan että Suomen
biodiversiteetti on jo valmiiksi maailman huippuluokkaa ja sen vuoksi suomalainen
viherhysteria on puolestaan täysin turhaa egon ruokkimista saavat Tatu
Vanhanen-käsittelyn. Nimenomaan täällä Suomessa.
- Voivatpa hyvinkin saada. Niissä molemmissa
kun on oikeaa uskoa kyseenalaistavaa vihafaktaa. Joka vihafakta syyllistyy
rikoksista suurimpaan eli asettaa viherhysteerikon tunteen kyseenalaiseksi. Ja
jos tunteesta puhutaan niin koskahan vihervasemmisto ottaa Suomessa tosissaan liipasimelle
sen puun polton? Kas kun puun polttaminen tuottaa sitä CO-kakkosta ja
nimenomaan suomalainen puun poltto hukuttaa Tyynenmeren saaret ja sen lisäksi
siitä tulee niitä pienhiukkasiakin jotka tappavat jonkun väitteen mukaan
parisataa suomalaista vuodessa.
- Todennäköisesti ottavat hyvinkin
lähiaikoina. Kas kun kaupunkivihreä ei hahmota maapalloa eikä ymmärrä että näillä
leveysasteilla on pakko lämmittää. Me tervejärkiset ymmärretään elää
reaalimaailmassa ja sen ehdoilla mutta nuo cityvihreät repivät meidät väkisin parrasta
Ihmemaa Oziin jossa kämppiä ei tarvitse lämmittää.
- Ja jonka Ozin unelman takana on jäätyvä
tsuhnan helvetti. Jaahah, lähetääs tankille ja sumpille.
Punainen Nissan oli ylittänyt kunnanrajan
ja saapunut Lällävedeltä Huitsinnevadan puolelle Vorwärtsilän kylään.
Toverukset kääntyivät tutulle Vorwärtsilän Essolle, tankkasivat ja kävivät vielä
kahvilla sekä nauttivat vegaaniannoksen eli lihiksen kolmella nakilla ja paistetulla
kananmunalla sekä vihreitten logolla varustetulla lautasliinalla johon saattoi
pyyhkiä suupielensä. Mikäs sitä evästä oli nauttiessa. Täällä Pinnanmaalla.
Jossa paloi vielä bensa, diesel ja halko. Täällä Pinnanmaalla. Jossa elettiin
vielä reaalimaailmassa.
16 kommenttia:
Nykyiset utopian rakentelijat ovat niin laiskaa ja saamatonta sakkia, että pysyttelevät mieluiten valmiiden palveluiden parissa. Asvaltoidulla alueella.
Ennen tämäkin asia ymmärrettiin toisin. Haalittiin ”hyvän idean” kannattajien joukko kasaan ja lähdettiin rakentamaan unelmavaltiota jonnekin, missä se ei enemmistön arkea häirinnyt.
Sankari nimeltänsä Matti Kurikka (1863-1915) yritti kannattajineen luoda uutta unelma sekä Australiassa että Kanadassa. Johtoajatuksina kaikkea kaunista marxilaisuudesta teosofian kautta utopismiin. Kaikki hankkeet kaatuivat, yllätys, yllätys, rahanpuutteeseen.
Silloinen HS oli vielä asialinjoilla kirjoittaessaan sankaristamme muistokirjoituksen vuonna 1915.
”Samalla oli hän haaveilija ja senlainen haaveilija, joka pyrki toteuttamaan haaveensa ja aina sai muitakin mukaansa. Mutta hän sai harvoin pitemmäksi ajaksi keskitetyksi lahjansa ja tarmonsa yhteen asiaan ja pyrki usein lentämään kauemmas kuin siivet kantoivat. Arkielämän maaperässä oli hänen vaikea pysyä. Siksi hänen monet yrityksensä aina raukesivat, jättämättä pysyvämpiä jälkiä. Hänen pyrkimyksensä ja rientoilunsa olivat liian pilventakaiset juurtuakseen todellisuuden maaperään.”
Ei kirjoita HS enää näin. Aihetta olisi.
Ja niin kuin nykyään kuuluu lopettaa: ...siis niinku tavallaan…
voijumala###
Siihen on ihan vissit syyt, miksi meillä Suomessa ei ole tämän enempää asukkaita tai miksi muutkin pohjoisessa olevat, kylmän talven omaavat paikat on harvaanasuttuja.
Näissä paikoissa kun ei omin avuin pystytä elättämään suurta väestöä.
Tuohon huoltovarmuuteen tai sen puutteeseen sähköisessä maailamssa riittää sekin, että joku porukka, rosvoja tai rosvovaltioita kaataa tämän digihulluuden eli tietoverkot. Kuten kävi jenkeissä, maan suurimpiin kuuluva polttoainelinjasto oli pihalla kuin, no lumiukko. Kun yhteiskunnan kaikki toiminnot pitää olla verkossa, kun se digi digi hömppä, kun se on niin ihkua kun kaikki pelaa verkossa, ei tartte lähette kotoonsa mihinkään kun voi tilata sieltä woltilta tai foodoralta ja ossuuskaupasta ja k-kaupasta verkosta ruokaa ja vaikka mitä. Sitten kova parku kun se varkko kaatuu. Voi kaatua vaikka ei kukaan hyökkäisikään. Sähkökatko pidemmäksi aikaa, ihan vaan ylikuorman takia. Kuten Ruåtsissa, ethtaita kiini kun ei riitä tuulimyllyjen tuottama sähkö.
Ei siinä auta kuin pistää tesla parkkiin ja odotella aikoja parempia. Vaikka suljetun atomimyllyn avaamista.
Huru-ukko
Nils Mulgersson
bemarilla liikkeellä on
Nyt on oltu mökillä ja kesälomailtu. Tehty vain 6 tuntista työpäivää – kommentoi Lady of the House. Tuossa se kyllä liioittelee, kyllä neljä tuntia on yleensä piisannut. Olen huvikseni yhdelle konepajalle laatinut tietojärjestelmäarkkitehtuuria – hieno sana – ja miettinyt työaseman kokoonpanoa. Ja olemme tietenkin visiteeranneet taidenäyttelyissä ja museoissa. Mäntässä Banksy, Orihvelellä Purnu ja Rönni. Kuorevedellä Hallinportin ilmailumuseosssa – pikkuinen koppi, sisällä kamaa ison hallillisen verran, vieressä suulinrähjä, jossa toinen hallillinen kamaa. Tikkakoskella sotilasilmailumuseossa, Petäjävedellä, Vesivehmaalla, Hämeenlinnassa, Iittalassa, Sääksmäelllä, Mansessa, Vammalassa...
Niin, onpas tullut ajeltua pitkin keskisuomen teitä. Ja ihmeteltyä näitä Mulgerssoneja, Erikoisesti koppimoponi kerää niitä, en todellakaan köröttele, ajan suurinta sallittua +6km/h. Vakionopeussäädin vie, ainakin navigaattorin mukaan noin +- 1km/h tarkkuudella. Nämä sankarit roikkuu takapuskurissa kilometritolkulla ja sitten hätäisesti tuikkaa viiden metrin päähän eteen vaikka olisi tilaa mennä vaikka kahdensadan metrin päähän. Moottoritielläkin, voisi ajaa aamuyöllä vaikka 20 kilometriä pitkin vasenta kaistaa kun ei ole muita liikkeellä. Mutku ei – siihen vaan autonmitan päähän eteen. Se taannottain mieleeni tullut Mustipatteri katotelineelle tuli jotenkin ajankohtaiseksi. Lady of the Housen kartanovolvo kerää niitä kans mutta vähemmän, kas kun on kuski hieman tiuskeampaa sortttia, voi ajaa mallin vuoksi välillä vauhtia suurin sallittu + 100 km/h. Jää ne perskärpäset kyydistä. Ihme juttu, sillä on kortti vieläkin…
Kumpikin hyrysysy on hybridi ja liikkuu kunhan on bensaa saatavilla, Mittarikentällä, käsipumpulla, kanisterista, naapurin autosta – ihan sama mistä. Pelkällä sähköllä liikkuvat autot lopettaa liikkumisen viimeistään viikon sisällä siitä kun sähkönjakelu on kyykännyt. Muukin kuin jakelun täydellinen loppuminen aiheuttaa ongelmia. Kannattaa huomata sähköllä latausten vaativan mm, matkapuhelinverkon olevan toiminnassa, kas kun maksu sujuu kännykällä. Jos sähkö toimii / ei toimi / toimii – niin ei lataus toimi, ei ehdi. Vartissa tankkaa viisi bensa / dieselautoa. Vartissa ei välttämättä edes ehdi aloittaa latausta. Ja ne viisi autoa kulkee 500 – 800 – 1000 kilometriä kukin sillä kolmen minuutin tankkausvuorollaan. Tarvittaessa kansanhuolto toimittaa vaikka työpaikalle kanisterissa annoksen bensaa. Miten saadaan toimitettua sähköä kannullinen?
Pyssymies
Tervehdys voijumalalle, Ekulle, Huru-ukolle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.
voijumala: Joo, näin on. Nyt vaan utopian rakentelijat johtavat koko kansaa ja pakottavat sen utopiaansa.
Ekku: Naulan kantaan.
Huru-ukko: Totta. Yhteiskunnan riippuvuus tietokoneista on pelottavaa.
Pyssymies: Olisko niin, että autoissa on nykyisin liikaa tehoja ja sen takia harrastetaan noita kamikaze-ohituksia? Ja hyviä huomioita muutenkin.
Sähköautoista puheen ollen: Miksi niiden pitää kiihtyä 0 - 100 n. 2,6 - 5,7 sek? Ja voimaa on kuin pienessä kylässä. Eikö se sähkö paremmin riittäisi jos ja kun hieman hitaammin lähtisivät, ehtisivät kyllä silti. Aatteleepi vanhan nokivasaran kuski Huru-ukko
Tervehdys, Huru-ukko. Hyvä kysymys.
Jos nyt ihan pelkästä energiasta puhutaan,niin kaikkien henkilöautojen muuttuminen lisäisi sähkönkulutusta jotain kymmenisen prosenttia.Ja siltikään ei päästäisi kaikkien aikojen sähkönkulutuksen huippuvuoteen 2007.Verkkohan kesti tuonkin kulutuksen ihan hyvin.Lisäksi aika iso latauksista tapahtuu ja tapahtuisi verkon rauhallisimpina aikoina,iltaisin ja öisin.Suurimmalle osalle kun riittää se yksi öinen lataus päivän ajoihin.
Polttomoottorilla saa ajaa niin kauan kun niitä on saatavilla.Pelkkien polttomoottoriautojen valmistus loppunee muutaman vuoden sisään,lataushybridejä saa vielä niin kauan kun blogin enemmistö autoa tarvitsee.
Tietysti polttomoottorilla ajelusta tulee joka vuosi yhä arvokkaampaa.Valtion rahantarve kun on loputon,eikä se juurikaan riipu siitä kuka vallassa kulloinkin on.Suomalaiset kun niin rakastavat toisten ihmisten kustantamia ”ilmaisia palveluja”toisten ihmisten rahoilla.
Tervehdys, klova. Tässä puhuttiin kriisitilanteesta ja huoltovarmuudesta minkä kyllä hyvin itsekin tiesit. Ja veikkauksesi polttomoottorien valmistuksen loppumisesta muutaman vuoden sisään on kyllä varsin rohkea. Katsotaan vaikka vuonna 2026. Mitä tulee noihin ”ilmaisiin palveluihin” ja niiden kustantamiseen niin siinä olet aivan oikeassa.
Aika moni yhtiö on ilmoittanut luopuvansa pelkistä polttomoottoriautoista muutaman vuoden sisään.Verotuksellisesti niillä ajaminen tulee niin arvokkaaksi,ettei niin hullua löydykään joka 2026 ostaa pelkän polttomoottoriauton.Jo nyt käyttömaksussa on huima ero,2026 paaaaaljon isompi.
Jakeluinfra kyllä rakentuu ihan markkinavoimin,jos on kysyntää niin on tarjontaa.
Huoltovarmuuden kannalta sähköjen katkeaminen alkaisi vaikuttamaan täällä maaseudulla ihan yhtä nopeasti kyin kaupungissakin,ei ainakaan täällä meilläpäin kukaan elä enään 50-lukua maakellareineen ja omine perunoineen ja sikoineen.Ihan samalla tavalla se ruoka haetaan marketista ja ihan samalla tavalla se pirtti lämpiää sähköllä tai sähköavusteisesti,aika iso osa maaseudunkin väestä elää kerros tai rivitalossa kaukolämmön lämmössä.Itseasiassa korvaavia voimanlähteitä on helpompi kytkeä verkkoon tiheämmin asutetuissa paikoissa kuin maaseudulla,keskittäminen helpompaa.
Tosin verkon täydellinen kaatuminen pidemmäksi aikaa vaatisi jo sotatilan tai jonkun erikoisen katastrofin.
Totta kai ihmiset sopeutuisivat myös 1880-luvun elämäntapaan,me olemme universumin parhaita soprutujia kun on pakko.Se sopeutumisen opettelu ei ehkä olisi kovin mukavaa.
Itseasiassa Suomen huoltovarmuuden suurin aukko on raha,Suomi tuo hyvänäkin vuotena pari kolme praenttia bkt;sta velkana.Valtion budjetista toistakymmentä prosenttia.Jos tuo huolto joskus katkeaa,miin täällä voi olla ihan oikeasti sähköt katkolla.
Tervehdys, klova. Sinulla on vahva usko tuohon mutta viisi vuotta on hyvin, hyvin lyhyt aika. Katsotaaan sitten 2026. Näistä ympäristöasioista on yleensäkin tehty pahasti etuajassa olleita ennusteita. Ja siks toiseks, jos maaseudusta puhutaan ja myös taajamien omakotitaloista niin kyllä siellä puulämmitys vieläkin on. Ja on jatkossakin. Se ei sähköä tarvitse. Ja siinä kriisitilanteessa – talvella – nimenomaan se lämmitys on elintärkeä kysymys.
Mitä tulee valtion vekselivetoisuuteen niin siinä olet oikeassa.
Sähköauto on kuolleena syntynyt ajatus... se ei tuo liikkumiseen mitään sellaista merkittävää parannusta jota ei polttomoottori jo tarjoaisi.
Mikäli sähköauton haluttaisiin oikeasti kilpailevan polttomoottorin kanssa, pitäisi sähköistyksen tuoda jokin uusi ominaisuus liikkumiseen (lentävä auto tms.)
Käyttövoiman muutos ei ole liikkumisen ominaisuus eikä sen takia ole relevantti syy hankkia sähköautoa, muutoin kuin imagollisista syistä.
Havainnollistan asiaa matkapuhelin esimerkillä: Ensimmäiset matkapuhelimet olivat melkoisen isoja laitteita joissa oli kahva kantamista varten, mutta niiden uusi ominaisuus oli paikkariippumattomuus, eli langattomuus.
Seuraavaksi puhelimet pienenivät useiden vuosien ajan ja niiden uusi ominaisuus olikin taas keveys, sovellukset, tekstarit yms.
Viimeisimpänä uutena ominaisuutena on tämä "älypuhelin" jonka uutena ominaisuutena aikaisempiin verrattuna on tietokoneen mukana kuljettaminen vaivattomasti (voi sillä edelleen soittaakin ja tietysti langattomasti)...
Sähköauto ei yksinkertaisesti tarjoa sellaisia parannuksia tuotteen (auton) ominaisuuksiin, jotka aiheuttaisivat "ostokiiman" kuluttajissa.
-Raksaäijä-
Sähkömoottorin hyötysuhde ei sanottavasti riipu kuormituksesta, isoa moottoria voi käyttää pienellä teholla ihan hyvin. Iso ja tehokas polttomoottori on pienellä kuormalla hyötysuhteeltaan heikko. Siis iso polttomoottori vie paljon polttoainetta ihan vähälläkin teholla toisin kuin sähkömoottori sähköä. Sähkömoottorista voidaan ottaa paljon tehoa lyhyen aikaa, sähkömoottorin teho on siis hieman epäselvästi ilmoitettavissa. Sama moottori voi olla 150w moottori - voi käydä 24/7 vuosikausia tällä teholla tai 1000w - voi käydä muutamia minuutteja kerrallaan. Tämä tuli vastaan porakoneiden moottoreissa 80-luvulla silloisessa työssäni. Lämpö rajoittava tekijä. Myös akun virrantuotto on hieman samankaltainen juttu. Akusta saadaan vähän aikaa suuri teho, sitten alkaa lämmetä liikaa. Tai varaus loppua.
Siksi kiihtyvyys nollasta sataan sähköautolla voi olla kolme sekuntia, mitään erinomaista hyötyä siitä ei ole muttei haittakaan.
Ja ihan muuta
Kyllä täällä tuppukylässä vanhoissa rintamamiestaloissa olevat kellarit on edelleen käytössä samoin kuin 50/60-luvun taloissa. Perunoita ja oman pihan marjoja sisällään. Joka vuosi kietää perunakauppiaita myymässä säkeittäin perunaa ja torilta saa kans muutenkin kuin kapoittain pottuja. Toki osa on muutettu ns. miesluoliksi, tai muuhun käyttöön.Samoin kakluuneja ja kamiinoita on käyttökunnossa. Saunankiukaita ja takkoja uudemmissa taloissa. Maakellareita tuotetaan nykyään ihan teollisesti, elementtikellareita. Myin pari semmoista 80-luvulla ja kyllä ne ihan käyttöön meni.
Pyssymies
Tervehdys Raksaäijälle ja Pyssymiehelle & kiitos kommenteistanne.
Raksaäijä: Hyvä pointti. Mietin vaan keskenäni että mihin se hävisi se polttokennoauto joka oli vielä kymmenen vuotta sitten varsin tapetilla.
Pyssymies: Kiitos lisäyksistä. Ja sama tilanne kellareitten sekä tulisijojen suhteen niin meillä päin kuin yleensäkin Suomessa.
Olen antanut kertoa itselleni sähkömoottorin olevan polttomoottoriin verrattuna parempi kaikessa paitsi siinä keskeisessä asiassa.
Rautateillähän tämä asia on ollut helppo järjestää, ja dieselvetureita nähdäänkin ajossa vain sähköistämättömillä rataosuuksilla ja – sähköjen katkettua!
Tämä on sitten se toinen asia. Sähkömoottori pysähtyy sähkön loppuessa, eikä sitä välttämättä saadakaan yhtä helposti kuin polttoainetta polttomoottoriin.
Vielä ennen tätä bloggausta ajattelin, että kunhan joku keksii akun, jonka varausteho on monikymmenkertainen nykyisiin nähden, siitä alkaa sähköauton voittokulku ja arabit saavat opetella juomaan öljyään.
Vaan eihän se olekaan niin yksinkertaista:
ellei niitä akkuja voida ladata syystä toisestakaan, siinä pysyvät sähköautot paikoillaan.
Ja sen sähköttömyyden voisi todellakin muuan idän suunnassa sijaitseva Imperialistinen Roistovaltio aiheuttaa maahamme kohtalaisen helposti. Seurauksena olisi totaalinen härdelli ja anarkia, jonka erään itäisen valtion asevoimat sitten rauhoittaisivat nopeasti ja brutaalisti.
Brysseliltä ei kysyttäisi mitään eikä sieltä muuta kuuluisikaan kuin epämääräistä mutinaa;
näin varsinkin Saksasta, joka on tieten tahtoen tehnyt itsensä riippuvaiseksi erään itäisen valtion kaasusta ja haluaa vielä vaan vahvistaa asiantilaa!
NATO ei ottaisi kantaa, koska Suomi ei ole jäsen, vaikka pelottavan moni vaikuttaa asennoituneen Suomen olevan NATOssa allekirjoitusta vailla.
No kun ei olla!
Tšekkoslovakian tie ei ollut Suomen tie, kuten eräs maanpetturin tytär ehti orgastisesti julistaa. Ei, meidän tiemme on tuhon tie.
Täysin eri tie kuin Visegád- ja Baltian mailla.
Ja keväällä 2023 Suomen kansa valitsee sen tien taas uudelleen.
Tervehdys Qroquius Kad: Niin, en minäkään sinänsä periaatteessa vastusta uusia keksintöjä enkä varsinkaan luonnonsuojelua. Itse varmaan liikun enemmän luonnossa kuin koko vihreiden eduskuntaryhmä yhteensä. Mutta kun katsoo näitä leveysasteita missä asumme niin tietyt realiteetit on otettava huomioon ja akuissa on juuri se ongelma minkä totesit. Mitä muuten tulee rautateihin niin ehkä Suomen olisi kannattanut säästää ne vanhat höyryveturit. Pahan päivän varalle. Ja joo, vuonna 2023 suomalaiset valitettavasti valitsevat edelleenkin saman mielettömän linjan. Täytyy varmaankin käydä äärimmäisessa pohjassa ennen kuin se järki alkaa toimia.
Lähetä kommentti