torstai 11. helmikuuta 2010

DEMOKRAATTISTA NIMITYSKEITTOA

Huomautus lukijalle: tämä on Tavallisen Taavin tuumailua ympäröivästä yhteiskunnastamme, osa montakytkuus. Taavilla ei ole tämän asian hyväksyttävään tuumailuun vaadittavaa oikeustieteellistä tai yhteiskuntatieteellistä oppiarvoa. Vastuu siirtyy lukijalle.

Minkähänlainen soppa siitä tulee, jos kattilaan laitetaan erikoissuunnittelija, projektipäällikkö, projektikoordinaattori, suunnittelija, tutkija, hankepäällikkö, hallitusneuvos, ylitarkastaja, kolme neuvottelevaa virkamiestä, osastosihteeri ja toimistosihteeri, sekä kokki kolmoseksi kauhaa heiluttelemaan Johanna Suurpää?

Järkevä ja asiallinen mies voisi tuumailla, että älä hyvä veikkonen tommosia mieti, vaan juokse siitä kattilasta poispäin parasta mahdollista vauhtia huomattavasti nopeammin.

Otan riskin ja tuumailen. Kyseessähän on oikeusministeriöön vuoden alusta perustetusta Demokratia- ja kieliasioiden yksiköstä, jonka johtajaksi Johanna Suurpää on valittu. Mitä tää sitten tarkoittaa? Virallisestihan se menee näin:

Demokratia- ja kieliasioiden yksikkö huolehtii:

1) vaali- ja muiden osallistumisoikeuksien toteutumisen samoin kuin kansalaisvaikuttamisen yleisten edellytysten edistämisestä ja seurannasta;

2) vaalilaissa (714/1998) ja menettelystä neuvoa-antavissa kansanäänestyksissä annetussa laissa (571/1987) oikeusministeriölle säädetyistä vaaliviranomaisen tehtävistä, valtiollisten vaalien, kunnallisvaalien ja kansanäänestysten järjestämisestä sekä vaalitietojärjestelmästä ja vaalivalmiuden ylläpidosta;

3) puoluelaissa (10/1969) oikeusministeriölle säädetyistä tehtävistä;

4) kielellisten oikeuksien toteutumisen edistämisestä ja seurannasta sekä kielilaissa (423/2003) oikeusministeriölle säädetyistä tehtävistä;

5) yksikön toimialaan kuuluvan lainsäädännön valmistelusta yhteistoiminnassa lainvalmisteluosaston kanssa.


Toihan on tavalliselle ihmiselle sen verran ympäripyöreetä, että sen voi tulkita ihan niin kuin lystää. Mitä tarkoittaa huolehtiminen? Kirjoittaako ne lausuntoja, vai onko niillä suora käskyvalta? Mitenkähän paljon tossa porukassa muuten on demlalaisia? Tarvittiinko tätäkin julkishallinnollista pulaakia ihan oikeesti?

Itse näkisin, että kyseessä on kaksi vaihtoehtomahdollisuutta.

Ensimmäinen on se, että kyseessä on vanhaa kunnon akateemista suojatyöllistämistä. Yliopistot pukkaavat ulos jonninjoutomaistereita yllinkyllin, joten heille pitää saada pikkupomojen paikkoja, ja toverillisesti jo ansioituneet pikkupomot tulee tietty siirtää vähän isommaksi pomoksi jne. Lisäksi on aika törkeää, että julkishallinnossa ansioitunut lakimies joutuisi hakemaan hommia yksityiseltä sektorilta, joka ei ole hänen palveluksistaan välttämättä kovinkaan kiinnostunut. Ja kun vielä, kehno vie, joku on keksinyt noi määräaikaiset virat.

Tää olis sinänsä varsin ymmärrettävää, vaikken itse sitä oikein hyväksykään. Noitten neuvottelevien virkamiesten jne. palkoilla olis varmaankin voinut palkata suorittavan tason ihmisiä vaikkapa terveys- ja sosiaalialalle, poliisiin tai puolustusvoimiin. Lisäksi uskoisin, että suomalaista vaalijärjestelmää voi parantaa / ryssiä ihan olemassaolevankin koneiston voimin.

Toinen vaihtoehto on tietysti se ikävämpi, eli yksikkö on perustettu käsikassaraksi, joka pitää huolen, että maahamme tulee äänikynnys ja listavaalit & RKP pidetään siitä huolimatta eduskuntapuolueena aina ja iänkaikkisesti. Lisäksi siirrytään tietysti sähköiseen äänestykseen (demokratian turvaamiseksi ja äänestyskopissa mahdollisesti tapahtuvan inhimillisen erehdyksen estämiseksi). Jotenkin vaan aina hyytää selkäpieltä, kun virkamiehelle annetaan oikeus määritellä, mitä demokratia on ja toimiiko se vaiko ehkä ei.

Vaan henkilökohtaisesti uskon, että kyseessä on vaihtoehtojen yksi ja kaksi yhdistäminen. Ennustan seuraavaa:

Vuonna 2010, demokraattisten virkamiehien vaatimuksesta ja erään punapään painostuksesta tämä yksikkö muuttuu eräänlaiseksi superyksiköksi, jonka nimi on Demokraattisten kansanvaalien demokraattisen valvonnan ja toteutuksen yksikkö.

Aikaisempi Demokratia- ja kieliasioitten yksikkö muuttuu hallinnolliseksi yksiköksi, joka vastaa koko systeemiin kuuluvien virkamiesten palkan laskemisesta ja pasianssin pelaamisesta. Hallinnolliseen yksikköön palkataan 32 henkilöä, joista 30 on neuvottelevia virkamiehiä jne, jotka pelaavat pasianssia ja lisäksi kaksi merkonomia, jotka tekevät varsinaisen palkanlaskentatyön.

Demokraattisten kansanvaalien demokraattisen valvonnan ja toteutuksen yksikön alaisuuteen kuuluvat seuraavat alayksiköt:

1. Vaalitasa-arvoisuuden valvonta- ja toteutustoimisto

Toimiston tehtävänä on taata, että vähemmistöt saavat edustajansa eduskuntaan väestöosuutensa mukaan. Vähintään yksi kansanedustaja väestöosuudesta huolimatta suodaan somaleille, irakilaisille, venäläisille ja afganistanilaisille. Gambialaiset, senegalilaiset, turkkilaiset, marokkolaiset, tunisialaiset ja kurdit ovat vielä harkinnassa. Suomalaisten puolueitten listoilta mahdollisesti eduskuntaan nousevia näitten vähemmistöjen edustajia ei lasketa tähän kiintiöön, vaan ne menevät koko kansan kiintiöstä. Myöskään virolaista vähemmistöä ei lasketa tähän mukaan, sillä he ovat melko lailla suomalaisten näköisiä ja puhuvat samalta kuulostavaa kieltä.

Toimisto kehittää myös valtaväestöä koskevan äänikynnyksen, joka valtaväestöä edustavan puolueen on ylitettävä päästäkseen eduskuntaan. Kiintiö määritellään tarkan arvioinnin mukaan (Muutos 2011 gallupkannatus plus neljä prosenttiyksikköä). RKP:tä, vihreitä ja vasemmistoliittoa ei äänikynnys koske. RKP:n kohdalla tämä johtuu Suomen kaksikielisyydestä ja Vihreitten kohdalla Suomen sitoutumisesta ilmastonmuutoksen torjumiseen. Vasemmistoliiton kohdalla tämä johtuu siitä, että toveria ei jätetä.

Vaalitasa-arvoisuuden valvonta- ja toteutustoimisto työllistää 32 toverihengessä kunnostautunutta akateemista ammattilaista.

2. Vaaliturvallisuuden demokraattisen turvallisuusturvaamisen (ja vaalivirheitten) eliminoimistoimisto

Toimiston tehtävänä on toteuttaa koko maata koskeva sähköinen, virkamiesvoimin valvottu äänestyssysteemi. Toimisto luo äänestyssysteemin, joka mahdollistaa äänestäjien äänestyskäyttäytymisen seuraamisen (äänestyssirukortissa olevan sosiaaliturvatunnuksen perusteella) ja luo äänestäjälle jälkikäteen mahdollisuuden korjata mahdollisesti tekemänsä virheen. Näin toimisto estää inhimillisen erehdyksen haitallisen vaikutuksen vaaliprosessissa.

Vaaliturvallisuuden demokraattisen turvallisuusturvaamisen (ja vaalivirheitten) eliminoimistoimisto työllistää 32 toverihengessä kunnostautunutta akateemista ammattilaista sekä 16 kriisipsykologia ynnä myöhemmin määriteltävän määrän mielenterveyden hoitohenkilökuntaa.

3. Turvallisten vaalivalintojen demokraattinen turvallisuusvalinta- ja valvontatoimisto

Toimiston tehtävänä on valvoa, että vaalikelpoisina henkilöinä vaaleihin voi osallistua vain demokraattisia arvoja, rasisminvastaisuutta ja yhteiskuntaa rakentavia arvoja kannattavat henkilöt. Demokraattiset arvot, rasisminvastaisuus ja yhteiskuntaa rakentavat arvot määritellään asiaan perhetyneitten virkamiesten toimesta, ja täten estetään jusshallalla määkketelys sampotrrrr jkkhankkkmäki eiku siis äärioikeistolaisten ehdokkaitten osallistumisen demokraattiseen vaaliprosessiin.

Turvallisten vaalivalintojen demokraattinen turvallisuusvalinta- ja valvontatoimisto työllistää 48 demokraattista lakimiestä.

4. Turvatun vaalivalistuksen toimisto
Toimiston tehtävänä on saatana panna päitset kaulaan yrjöprskll octtt kullervosttana poropll elliläprkkl hommahelev jne jumalauta lopultakin eiku siis valvoa, että yhteiskunnallisista asioista käydään netissä asianmukaista keskustelua. Toimisto tekee kansainvälistä yhteistyötä ja pyrkii mm. Bloggerin ja Wordpressin toiminnan lopettamiseen ainakin pohjoismaissa ja mielellään laajemminkin. Lisäksi toimistoon kuuluvan erillisen alaosaston tehtävänä on perustella sekä blogipalveluita tarjoaville ulkomaalaisille tahoille että esim. yhdysvaltalaisille viranomaisille, että ei toimiston henkilökunta oikeesti näin sekaisin oo, vaan syyllisiä olivat Arska ja Reiska.

Turvatun vaalivalistuksen toimisto työllistää 32 toverihengessä kunnostautunutta akateemista ammattilaista, 16 poppahenkilöä sekä yhden MacGyverin.

5. Demokraattisen toimintatavan demokraattinen demokraattisuusmäärittelytoimisto

Toimiston tehtävänä on määritellä rajat äärioikeistolaiselle ja muutenkin tuomittavalle toiminnalle, joita harjoittavilta tai ääneen tukevilta henkilöiltä voidaan poistaa vaalikelpoisuus ja äänioikeus.

Toimisto työllistää Akuliina Saarikosken täysillä valtuuksilla ja pari sihteeriä. Eiköhän se sillä suttaannu.

6. Önööttisen mediahipelaatioprosespiraation promulkeeraava ekslusiivitiedottelaatiotoimisto

Siskontyttö valmistui Tampereen Yliopistosta maisteriksi, eikä sitä nyt minnekään mäkkärille voi laittaa. Kirjoitelkoon juttuja toimistoista 1 – 5.

Toimisto työllistää paljon, paljon, paljon.


Ennustus jatkuu. Kun tää pulaaki on vuonna 2010 perustettu, sen johtajaksi nimitetään erään punapään myötävaikutuksella Ritva Viljanen. Viljasen paikalle sisäasiainministeriön kansliapäälliköksi siirtyy Johanna Suurpää.

Jaa onko Ykä hieman vainoharhainen vai? Juu, saattaa olla. Viiraako Ykällä ehkä päänupissa? No, kieltämättä on vanne hieman viime aikoina kiristänyt. Seuraavaksi minä varmaan rupean ihan pokkana väittämään, että politiikoille ja virkamiehille vittuilusta istuu ehdotonta 2 vuotta ja neljä kuukautta, mutta törkeästä pahoinpitelystä ei päivääkään.

Kuustoista kuukautta kirjoittaen
Puoli vuotta puhumalla
Varkaudesta vain vähäsen
Pätkimällä ei päivääkään


*

Jaa, tähänhän voisi sitten lopuksi tyrkätä jotenkin mielestäni tunnelmaan sopivaa musiikkia vuodelta 1972. Laulu- ja soitinyhtye Slade, ja kappale Mama Weer All Crazee Now.

Noddy Holderistahan puhuttiin aikanaan, että sillä oli styrkkarit vain rekvisiittana. Ei se niitä oikeesti tarvinnu.

*

Jälkikirjoitus & mainos. Asiasta kirjoittaa hyvin myös Kullervo Kalervonpoika. Kannattaa lukea.

17 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyseistä nimitysuutista lukiessani tuli mieleen tuolla etelämmässä euroopassa takavuosina vaikuttanut, jo yli puoli vuosisataa sitten edesmennyt Joseph G. ja hänen johtamansa Kansanvalistus- ja Kulttuuriministeriö.

Oinomaos kirjoitti...

Hyvä kirjoitus, kiitos!

Ns. "oikeusministeriön" viimeaikaisten tempausten jälkeen tämän uuden demla-helmen kokoonpano ei yllätä, ei yhtään.

"Kieliosastolla" pelkkiä putkikatseisia ruotsinkielisiä, "demokratiaosaston" kokoonpanoa en pysty kommentoimaan - "sanat eivät riitä kertomaan".

Mieltäni kuitenkin lämmitti biisivalinta ja huomautus Noddy Holderista. "Mies ja ääni" saa tässä kontekstissa konkreettisen merkityksen.

Vasarahammer kirjoitti...

Jontsu säesti Barxia hienosti, kun Barx vaati uusille kunnanvaltuutetuille "koulutusta", jotta vääränlaiset puheenvuorot osattaisiin valtuustossa keskeyttää ajoissa.

Nyt Jontsu sai palkkioksi viran Barxin ministeriöstä.

Pete kirjoitti...

Kuulostaa hyvältä. Vaalejahan voisi kehittää niin, että tämä kyseinen puulaaki jakaisi kansalaisten äänet suoraan oman harkintansa mukaan kulloisissakin vaaleissa. Saataisiin säästöä, kun ei tarvitsisi joka Perähikiälle hinata vaaliuurnaa ja säästyisi vaalivalvojiltakin aikaa rehellisen työn tekemiseen. Suurimmiksi puolueiksi nousisivat RKP ja hirv... eiku vihreät.
Voi olla, että Suuren Yrjödamuksen ennustusten paikkansa pitävyyttä ihmetellään vielä tulevaisuudessa.
Kiitoksia jälleen kerran.

Oinomaos kirjoitti...

Oinomaos täällä taas.

Lisää hyvä veli puuttuva "n" tähän:
"Laulu- ja soitiyhtye Slade"

Ei mulla muuta!

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys kommentoijille ja kiitokset. Oinomaos: kiitos tarkkaavaisuudesta, n lisätty.

Tapio Tuuri kirjoitti...

Demokratia- ja kieliasioiden yksikön johtajaksi Johanna Suurpää.

Katsoin heti wikipediasta, mitä kieltä Somaliassa puhutaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Somalin_kieli

Sitä meidän kaikkien täytyy nyt ruveta opiskelemaan. Muuten ei elämässä pärjää.

Ja tietenkin meidän täytyy myös opiskella somalien demokratiaa. Hehän ovat kuuluisia sovittelijoita, kuten HS on kertonut.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Tapio. A-men to that.

Habahoo kirjoitti...

Jumaleissön. Tämähän oli parempi kuin alivaltiosihteerin parhaat sketsit.
Vielä kun saataisiin sisäisenturvallisuudenministeriö eli STUMI tähän maahan, niin kaikki olisi niin paljon paremmin.
Tämän tulevan STUMI:n johtohenkilöiden listahan on siellä kassakaapissa jo odottamassa.
Tässä vielä vinkki Viljaselle tutustumiskohteista missä voisi käydä. Kiinassahan tuli jo käytyä, joten Pohjois-Koreasta voisi aloittaa ja sen jälkeen vaikka Iraniin. Niissä maissa "demokratia" on saatu oikeisiin uomiin.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Habahoolle ja kiitos kommentista. Vaan mitäpä sitä suotta sinne Pohjois-Koreaan tai Iraniin mennä. Meillä on politiikassa ja hallinnossa vielä yllin kyllin ihmisiä, jotka kävivät hakemassa hallinto-oppeja DDR:stä, ja eiköhän se know-how ole siirretty myös seuraaville hallintosukupolville.

Alivaltiosihteeristä tulee mieleen ensimmäisenä ne palindromit. Muistan minäkin muutaman:

- Solu toi palatsista lapiot ulos.

- Alli pamautti vittua mapilla.

- Aa, viinaa sitruksilla, kallis kurtisaani ivaa.

Ja tähän juttuun erinomaisesti sopiva:

Atte, lappakälyni tiukemman akateeminen imee takanamme kuitin yläkappaletta.

Ja sit tietysti se perinteinen, että saadaan rasistikortti nostettua:

- Neekerisuku kusi rekeen.

Eräänlainen palindromihenkilö oli Kambodzhan johtaja ennen Punaisia Khmerejä eli Lon Nol.

Lakeudenmies kirjoitti...

Mikä kirjoituksessa on toisaalta varsin pelottavaakin on että nykyisellä koneistolla ja nimitys/komiteakäsittelyllä, kyseisenlainen tulevaisuuskuva on jopa realistinen.

Tosin nimet varmasti muutettaisiin mutta käytännön sisältö pysyisi samana.

Lakeuden keskellä ei voi kuin ihmetellä sitä mihin akateeminen maailma on meitä viemässä. Ennen riiti 1 mies moneenkin hommaan(pohjalaisen raamattuhan alkaa sanoilla: alussa oli suo, kuokka ja Jaakko) Nykyinen aketeemisesti sivistynyt koneisto ei voi poimia maahan tippunutta paperiarkkia ellei siihen nimitetä erikseen jotakin toimijaa.

Mielestäni yhteiskuntaamme vaivaakin akateeminen uusavuttomuus, aikoinaan koulutusjärjestelmä luotiin tuomaan ihmisille tietoa ja antamaan valmiuksia erilaisiin työihin, ja missäs nyt mennään....

Kullervo Kalervonpoika kirjoitti...

Kiitos Ykälle asian esille ottamisesta. Linkitin tämän siihen omaan aihetta käsittelevään juttuuni.

Hammer:
Jontsu säesti Barxia hienosti, kun Barx vaati uusille kunnanvaltuutetuille "koulutusta", jotta vääränlaiset puheenvuorot osattaisiin valtuustossa keskeyttää ajoissa.

Nyt Jontsu sai palkkioksi viran Barxin ministeriöstä.


Ovatko puheet demlasta ja demlisteistä sitten aivan tuulesta tai tyhjänpäiväisiä salaliittoteorioita?

En usko, vaikka olen rationalisti.

Anonyymi kirjoitti...

Ensimmäistä kommentoijaa kompaten,ei kestä kauaa,kun on olemassa väärän taiteen ministeriö ja väärän kirjallisuuden ministeriö.Tällä vauhdilla...
Vähän niinkuin 40-luvulla tuolla teutoonien maassa.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Kiitokset kommentoijille. Lakeudenmiehen vertaus:

"Nykyinen aketeemisesti sivistynyt koneisto ei voi poimia maahan tippunutta paperiarkkia ellei siihen nimitetä erikseen jotakin toimijaa."

kuvaa erittäin hyvin julkishallinnon tilaa. "Lattialla on paperi. Niin, mitä paperille tehdään? Se on nyt pikapalaverin paikka. Nimitetään työryhmä pohtimaan asiaa."

Voimia eloon kommentoijille.

Lakeudenmies kirjoitti...

Tervehdys Ykälle

Nyt se on sitten totta, tuli tuota jo niin monelta suunnalta että se on nyt sitten tässä.

Syyttäkää kaikki vain itseänne.

http://lakeudenkaiku.blogspot.com/

Joskus sinne saattaa ilmestyä ihan asiaakin.

Roope kirjoitti...

56 §
Ratkaisuvalta demokratia- ja kieliasioiden yksikössä

Demokratia- ja kieliasioiden yksikön johtaja ratkaisee puoluelaissa tarkoitettua puolueiden valvontaa sekä tilinpidon ja varojen käytön tarkastamista koskevat asiat.

ECRI: Kolmas Suomea koskeva raportti
ECRI kehottaa Suomen viranomaisia harkitsemaan nimenomaisesti poliittisten puolueiden kannattajien rasistiseen ja muukalaisvihamieliseen kielenkäyttöön puuttuvien säännösten sisällyttämistä lakiin.
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/Country-by-country/Finland/FIN-CbC-III-2007-23-FIN.pdf

ECRI General Policy Recommendation N°7: National legislation to combat racism and racial discrimination
Paragraph 16 of the Recommendation states that the law should provide for the obligation to suppress public financing of political parties which promote racism. For example, public financing for electoral campaigns should be refused to such political parties.
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/activities/GPR/EN/Recommendation_N7/Recommendation_7_en.asp

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys kommentoijille. Roope: kiitos linkeistä. Lakeudenmies: hieno homma. Päivitin linkkilistani samantien.