Eli
tarina, yhdeksäs joulukuuta
Eräs
mies käveli helsinkiläisen jazz-klubin takahuoneesta kohti esiintymislavaa.
Hänen mukanaan käveli kolme muuta miestä. Eräs mies oli nimeltään José Lopes da
Costa. Hän oli angolalainen, musta, keskimittainen mies, jolla oli pitkät
tiheille leteille laitetut hiukset. José ja kolme muuta miestä, jotka olivat
suomalaisia, kuuluivat kaikki modernia jazzia soittavaan Fusion
Unite-yhtyeeseen. Kaikkia heitä jännitti. Edessä oli yhtyeen ensimmäinen keikka.
Vaikka José oli taitava kitaristi, häntä jännitti ehkä enemmän kuin muita.
Olihan tämä hänen ensimmäinen esiintymisensä suomalaisen yleisön edessä.
Kotimaassaan Angolassa hän oli kyllä keikkaillut.
José
oli asunut Suomessa kolme vuotta. Hän oli päässyt maahan opiskelemaan kemiaa.
Opiskelun ohessa hän teki hanttihommia ja keskittyi suureen rakkauteensa musiikkiin.
Toisin kuin moni luulisi ei häntä kotimaansa afrikkalaisrytmit juurikaan
innostaneet, vaan hänen suuri rakkautensa oli jo pitkään ollut länsimainen
fuusiojazz. Weather Report, Mahavishnu Orchestra, Return To
Forever, Pat Metheny Group ja Dixie Dregs muitten muassa olivat hänen
esikuviaan. Täällä
Suomessa hän tutustui tietysti opiskelukavereittensa kautta asiasta
innostuneisiin piireihin ja he olivat tutustuttaneet Josén suomalaiseen Pekka
Pohjolaan, jonka tuotannon hän oli suorastaan ahminut. Pohjolan
virtuoosimaisuus ja niin sanottu sibeliaaninen sävellystyyli olivat tehneet
Joséhen lähtemättömän vaikutuksen.
Oltiinhan
häneltä joskus kysytty, että kuinka sinä tuosta jazzista olet niin innostunut,
entäs afrikkalainen musiikki, kun sinä itsekin olet afrikkalainen. José oli
vain hymyillyt ja todennut, että ettehän te kaikki suomalaisetkaan kuuntele
pelkkää Konsta Jylhää ja Kaustisen Purppuripelimanneja. Mikä tietysti oli ihan
totta, joten eipä asiasta sen enempää jauhettu.
Josélle
ei ollut tietenkään riittänyt pelkkä musiikin kuunteleminen, vaan hän oli jo
pojasta alkaen alkanut soittaa itsekin. Kitarasta oli muodostunut hänen omin
instrumenttinsa, ja ehkä se oli toiminut myös eräänlaisena ankkurina siihen,
ettei Joséta innostanut lähteä pelaamaan huumeitten ja rikollisuuden kanssa,
niin kuin valitettavan monet hänen ikätoverinsa olivat tehneet.
Tultuaan
Suomeen ja aloitettuaan opiskelut, hänen tuttavapiirissään levisi nopeasti
tieto Josén teknisestä taituruudesta. Siitä oli nyt vajaa vuosi, kun eräs
tuntematon suomalainen mies oli pyytänyt istua yliopistolla samaan kahvipöytään
hänen kanssaan. Mies oli basisti, myös fuusiojazzista innostunut. Hän kertoi
olevansa perustamassa instrumentaaliseen fuusiojazziin erikoistunutta yhtyettä
erään rumpalin kanssa. Kosketinsoittaja-saksofonistikin oli jo löydetty.
Haluaisiko José tulla koesoittoon heidän kanssaan?
José
päätti yrittää ja meni kitaransa kanssa yhtyeen treenikämpille. Noin tunnin
jammailun jälkeen huomattiin, että soittajien kemiat toimivat keskenään juuri siihen
malliin niin kuin toimivalta bändiltä vaadittaisiinkin. Piruakos tuota sitten
sen enempää ihmettelemään. Fusion Unite-yhtye oli perustettu. Pian yhtye
huomasi Josén olevan myös lahjakas säveltäjä, ja pian alkavalla keikalla
esitettävästä materiaalista kolmasosa olisi hänen kynästään lähtöisin. Bändi
oli tosin todennut, että Josélla oleva halpa kopiokitara rajoittaa miehen
ilmaisuvoimaa, ja muusikoille yhteisen solidaarisuuden ja erittäin hyvän
puskaradion myötä oli jossain vaiheessa sitten käynyt niin, että José saattoi
hankkia itselleen eräältä toiselta soittajalta käytetyn, mutta hyväkuntoisen
puoliakustisen Gibson ES 335-kitaran. Eräänlainen unelmien täyttymys sekin, ja
se odottaisi häntä nyt lavalla.
Miehet
lähestyivät lavaa. Heillä oli tieto, että klubi olisi täynnä yleisöä. Helsingin
kokoisessa kaupungissa oli jazzin ystäviäkin aina sen verran, että tällaisen
klubin saisi helposti täyteen, ja uusi yhtye herätti kiinnostusta. Huhu oli
levinnyt, ja kertonut, että tämä bändi voisi olla jotain hyvin erikoista.
Jännitys kasvoi Josén sisällä. Hän oli aina ollut luonteeltaan hieman ujo, ja pelko
epäonnistumisesta hiersi. Heidän materiaalinsa ei toden totta ollut mitään
helppoa soittaa, mutta olivathan he treenanneet keskenään suorastaan
armottomasti. Nyt ei auttanut kuin luottaa treenin tuottamaan rutiiniin.
Miehet
astuivat lavalle. Kosketinsoittaja-saksofonisti meni instrumenttiensa taakse,
rumpali hyppäsi pulpettiin, basisti nykäisi Rickenbacker 4001:n hihnasta olalle
ja samoin teki José omalle Gibsonilleen. Ei muuta kun menoksi. Rumpali nakutti
kapuloillaan alkutahdin ja ensimmäinen kappale alkoi. Soiton edetessä José
tunsi jännityksen pikkuhiljaa laukeavan. Saatana, tämähän toimii. Soittaessaan
hän katsoi muita yhtyeen jäseniä, ja näki heidän ilmeistään saman. Jännitys
alkoi kääntyä soittamisen nautinnoksi.
Kappaleen
päätyttyä yleisö puhkesi raikuviin suosionosoituksiin. Yhtyeen basisti esitteli
yhtyeen jäsenet ja sen jälkeen oli uuden kappaleen vuoro. Jännityksen lauettua
Josékin keskittyi enää nautintoon niin omasta, kuin yhtyeen yhteissoitosta.
Yhtyeellä oli ollut perusidea, että vaikka fuusiomusiikki sisältää paljon
virtuoosimaisia yksittäissuorituksia, heillä oli pääideana neljän soittajan
yhdessä luoma soundi ja tunnelma. Soundi puri ja tunnelma tarttui yleisöön.
Näytti siltä, että soittajat vuoronperään kiduttivat ja vuoronperään hyväilivät
instrumenttejaan ja lopputulos oli huikeinta fuusiojazzia, mitä tällä klubilla
oli aikoihin kuultu. Keikan edetessä Josésta alkoi tuntua, että hän ja kitara
olivat yhtä. Kitara vaati häneltä aina vain enemmän. Hän vaati kitaralta aina
vain enemmän. Yhdessä he piiskasivat toisensa aina vain parempaan suoritukseen.
Sama näkyi bändin muissa jäsenissä. He olivat yhtä instrumenttiensa kanssa. Nyt
soittivat aikamiehet eikä pikkupojat.
Keikan
loputtua yleisö vaati yhtyeen vielä kerran lavalle, ja encorena he soittivat
keikan ainoan cover-kappaleen, Al Di Meolan Race with devil on Spanish highwayn,
eikä versio jäänyt alkuperäisestä jälkeen ollenkaan.
Keikan
jälkeen takahuoneessa yhtyeen jäsenet halailivat toisiaan, mäiskivät hartioita
ja läiskivät yläviitosia. Voi zwiddu, että menikin nappiin. Ja yleisö oli ollut
aivan innoissaan. Yhtyeen kosketinsoittaja kaivoi jääkaapista olutölkit ja
heitti yhden kaikille soittajille. José veti tölkin ykkösellä puolilleen
osittain janosta ja osittain silkasta riemusta.
Takahuoneen
ovi aukesi ja sisään astui klubin portsari.
-
Täällä olis kuulkaa lehdistön edustajia. Kolmekin kappaletta. Kai ne saa tulla?
Yhtyeen
jäsenet katsoivat toisiaan vähän ihmeissään ja totesivat sitten että joo, mikä
ettei. Yhtye tosin oli hieman kummissaan kun sisään astui kolme naista. Nää ei
tainnu olla Soundista tai Jazzrytmeistä. Kävi ilmi, että naiset olivat
Helsingin Sanomista, Annasta ja Kansan Uutisista. Naiset eivät näyttäneet
välittävän muista yhtyeen jäsenistä, vaan piirittivät Josén ja alkoivat
kyselyn:
-
Kuinka olet päätynyt musiikillasi ilmaisemaan afrikkalaista identiteettiäsi?
-
Tunnetko, että suomalaiset ovat valmiita afrikkalaisen musiikin ilmaisuvoimaan
vai kohtaako se vastustusta nimenomaan ihonvärisi vuoksi?
-
Kommentoitko musiikillasi mustan ihonvärin merkitystä suhteessa
taiteilijuuteen, stereotypioihin ja yhteiskunnallisiin asenteisiin?
-
Olet varmasti kohdannut Suomessa ollessasi rasismia. Kertoisitko esimerkkejä
kokemuksistasi?
-
Eikö olekin niin, että yhtyeenne nimi Fusion Unite on muunnos Bob Marleyn
kappaleesta African Unite?
-
Eikö olekin niin, että tarjoat esitykselläsi peilikuvan, josta valkoinen
suomalainen yleisö voi tarkastella omia ennakkoluulojaan?
Tässä
vaiheessa José oli jo aivan äimänä. Hän yritti selittää, että ei tää hei
kuulkaa ollut mitään afrikkalaista musiikkia vaan ihan fuusiojazzia ja eikä hän
tämän bändin mikään johtaja ole, on tässä bändissä totanoin kolme muutakin
heppua jos ette sattuneet huomaamaan ja ei meillä ole ollut tarkoitus
kommentoida mitään, eikä ilmaista mitään identiteettiä eikä protestoida mitään
mihinkään suuntaan kun eihän näissä biiseissä ole edes sanoja ja totanoin öö…
öö… brrgele… ai… ai…
Naisia
ei Josén vastaus mitenkään hätkähdyttänyt, vaan he jatkoivat kysymyksiä Josén
vastauksella päivitettynä:
-
Koetko siis, että afrikkalaiselle muusikolle on varattu länsimaisessa
musiikkiteollisuudessa vain osa hymyilevänä bongorummun soittajana? Että
afrikkalaisen kuuluu jo ihonvärinsä puolesta soittaa vain afrikkalaista
rytmimusiikkia? Että muu ei ole hänelle sallittua?
-
Onko tästä stereotypiasta poikkeava musiikkisi protesti tätä vastaan ja
osoitus, että luomisvoimaa voi osoittaa kaikilla aloilla täysin ihonväristä
riippumatta?
-
Viestitätkö yleisölle, että alkää katselko, miltä näytän, vaan mitä osaan?
-
Mikä on viestisi suomalaisille rasisteille? Jos et nyt äkkiä keksi, niin älä
huoli, me keksimme kyllä puolestasi.
-
Et kertonut vielä siitä rasismista, jota olet kohdannut? Ovatko kokemuksesi
niin traumaattisia, ettet pysty niistä puhumaan?
-
Soitat yhtyeessä, jonka muut jäsenet ovat syntyperäisiä suomalaisia. Eikö
tällöin musiikkisi yksi yhteiskunnallinen perusperiaate ole, että myös sinä
olet suomalainen, vaikka rasistit siitä mitä ajattelisivatkin?
Tässä
vaiheessa Josén päässä alkoi jo pahemman kerran pyöriä, ja hän pystyi vain
katselemaan ihmeissään ympärilleen sanomatta mitään. Se ei naisten tahtia
haitannut, vaan he jatkoivat haastattelua niin, että esittivät kysymyksiä
toinen toisilleen ja vastasivat oikein mielellään. José pani merkille, että
naisista yksi, se, jonka tyylikkyydestä olisi ainakin osaksi jotain pelastanut
jos hän olisi älynnyt pitää päällään kuusi numeroa suurempaa t-paitaa oli
tullut koko ajan lähemmäksi Joséta ja kosketteli häntä jatkuvasti. Ei helvetti,
meinaako tuo sotanorsu saada haastattelun päälle vielä sitä kitaristin
henkilökohtaisinta instrumenttia?
Niin
pitkälle ei onneksi tarvinnut mennä, sillä naiset nousivat ja kiittivät
haastattelusta. José istui tuolilla ja tuijotti edessä olevia avoimia käsiään.
Hän näytti siltä, kuin hänen käsissään oli vielä hetki sitten ollut asuinhuoneiston
omistuskirja ja se oli itsestään muuttunut tuhkaksi. Yhtyeen rumpali,
isokokoinen, partainen ja ponihäntäinen mies, aktiivinen perussuomalainen
muuten, ymmärsi yskän, kävi jääkaapilla, nirskautti oluttölkin auki ja löi sen
Josén kouraan. José otti pitkän hörpyn ja alkoi sitten puhua
-
Vittu. Mitä tuhannen helvettiä tää oli? Ymmärtäisin, jos olisin menossa
naimisiin ja tää olis teidän järjestämä polttaripila. Mut näähän oli ihan
tosissaan. Mitä ihmeen yhteiskunnallista protestia? Ei kai me mitään protestilauluja
soitettu, soitettiinko hä? Ja en kai minä nahkani väristä mitään numeroa tuolla
lavalla tee. Minä soitan kitaraa, saatana. Ja eihän ne kysyneet meidän
musiikista mitään. Ei sitten niin saatana yhtään mitään! Vittu jätkät,
ne-ei-edes-kuunnelleet-meidän-musiikkia! Ja minä mikään suomalainen ole. Mitä
ne siitäkin mutisi? Minä olen angolalainen. Kai se nyt perkele näkyy jo lärvin
mallista. Enkö minä mukamas saa olla angolalainen?
Rumpali
totesi:
-
Niin. Siinä vaiheessa kun minä näin nuo ämmät, niin arvasin jo, mitä tuleman
pitää. Olis ehkä pitänyt varoitella sua etukäteen. Mutta en arvannut, että ne
tulisivat jo ensimmäiselle keikalle. Ja olishan se vienyt soittoiloa pois.
Muista kuitenkin, että keikka meni mahtavasti. Sitä ei mikään voi muuttaa.
Mutta se, mitä nuo ämmät keikasta kirjoittaa, ei todellakaan tule kertomaan
meidän musiikista yhtään mitään. Ne tulevat kertomaan mustan miehen musiikillisesta
protestista rasistista suomalaisyhteiskuntaa vastaan. Valitan, mutta näin se
vain menee.
Basisti
jatkoi:
-
Katsos kun musta mies on nostettu tässä maassa jalustalle. Kaikki, mitä musta
mies tekee, on ihailtavaa. Traagista on vaan se, ihailua ei määritellä sen
mukaan mitä se musta mies actually teki, vaan siksi, että hän on musta mies. Tässähän
on rasismi tavallaan käännetty päälaelleen, mutta lopputulos on tietysti silkkaa
rasismia sekin. Jos meillä olisi keikka mennyt perseelleen, niin ei se olisi noita
haitannut, vaan ne olisivat tehneet ihastuksissaan täysin saman session. Koska
sinä olet musta mies. Sinä olet heille ikoni. Pelkästään lärvisi värin vuoksi. Mutta
niin kuin todettiin, keikka meni maagisen hyvin. Ja se lupaa lisää keikkoja. Ja
eiköhän meitä haastattele aikanaan ihan oikeat musiikkitoimittajatkin. Meidän
paketti meinaan toimii ja vähän perkeleen hyvin toimiikin.
Kosketinsoittaja-saksofonisti
jatkoi vielä:
-
Niin että yritä unohtaa nuo sotanorsut ja muistele vaan sitä, että keikka oli
mahtava, ja varsinaiseen yleisöön se upposi ihan kybällä. Ja sinä soitit kuin
enkeli ja perkele yhtäaikaa. Eiköhän roudata kamat pakuun?
Kun
yhtyeen kamat oli roudattu rumpalin pakettiautoon, José sanoi muille, että
viitsittekö heput kuskata munkin kamat kämpille. Minä luulen, että jään vielä
tänne. Taidan tarvita vielä muutaman kaljan.
-
Tämä selvä. Ylihuomenna treenit ja viikonlopuksi sitten meille saunomaan! Pidä
huoli ittestäs!
-
Näin tapahtuu!
José
istui itsekseen jazz-klubin pöydässä ja tuijotti puolikasta oluttuoppiaan.
Taisi olla neljäs menossa. Hän ajatteli, että näin pahasti häntä ei ollut
muusikkona loukattu vielä koskaan. Ne helvetin ämmät eivät olleet välittäneet
tippaakaan siitä, mitä hänen yhtyeensä soitti. Vaan ainoastaan siitä, että
hänen nahkansa oli musta. Julkaistava juttu oli ollut jo valmiina ennen keikkaa
ja he vaan kävivät haastattelemassa muodon vuoksi. Vittu jos tää tällaista on,
niin minä taidan lopettaa nämä bändihommat alkuunsa ja rämpytellä ihan vaan
omaksi ilokseni.
José
pani merkille, että baaritiskillä kivitalon kokoinen kaljupäinen mies katsoi
häntä. Sitten mies vinkkasi baarimikolle ja sai tuopin. Tämän jälkeen mies
läksi kulkemaan Joséta kohti ja huusi kulkiessaan Josélle että ”morjens,
Afrikan poika”. Jahah, tuumi José. Saan sitten kaiken kukkuraksi vielä
turpaani. Sehän tästä illasta enää puuttuikin.
Mies
tuli Josén viereen, jäi seisomaan ja alkoi puhua;
-
Tiedäkkös, kaveri. Mä tulin teidän keikalle puolivahingossa, kun mun hyvä
kaveri, siis toi mun vieressä baaritiskillä istuva umpihumalassa oleva törppö
on taas teidän bändin rumpalin kavereita. Mun kyllä täytyy sanoa, että ei toi
teidän musiikki mulle oikein auennut. Mä kun olen enempi noita heavymiehiä.
-
Mutta sen mä kyllä tajusin, että kuule jätkä sä skulasit ihan-vitun-hyvin!
Sen
jälkeen mies laittoi ostamansa tuopin pöydälle Josén eteen, läiskäisi Joséta
hartialle, niin että hän meinasi pudota tuolilta, sanoi morjens, ja palasi
takaisin baaritiskille.
Jaahah,
tuumi José. Vaan olihan kumminkin mukavaa saada esityksestä vaihteeksi täysin
epäpoliittista ja rehellistä palautetta. Ehkäpä minä sittenkin jatkan tätä
bänditouhua…
25 kommenttia:
Ammattimies on aina ammattimies ihonväristä riippumatta. Suurin osa suomalaisista tämän ymmärtää.
Minun mielestäni ensimmäinen asia, mitä maahanmuuttajille pitäisi korostaa on työn arvostus suomalaisessa sielunmaisemassa.
Paras tapa integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan on tehdä kovasti töitä, vaikka työpaikan saaminen onkin nykyisin vaikeaa.
Muistuu muuten mieleen Mogadishu Avenue - tv-sarjan jakso, jossa musta mies on sitä mieltä, että hänen pojastaan pitää tulla joko urheilija tai tangolaulaja, jotta hän pääsee parhaiten integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Suosittelen muuten tuota tv-sarjaa jokaiselle. Se on Jari tervon kirjoittama ja kiinnostava kaikessa monitulkintaisuudessaan. Se ei ole sitä, miltä se ensimmäisellä katsomiskerralla näyttää...
PS. Ostin tuossa vähän aikaa sitten kirpputorilta jonkin vanhan Louis Armstrongin kokoelma-cd:n. Olipa myyten hyvin sijoitettu 2 euroa. En ole mikään suuri jazz-diggari, mutta kyllä tekee välillä hyvää kuunnella tällaistakin musiikkia. Olen joskus yöaikaan tehnyt "ihmiskokeita" taksin asiakkailla. Aina joku niistä yllättyy positiivisesti, jopa nuoremmistakin.
Jotkut kollegat kuullemma tekevät samanlaisia kokeita mummoilla ja death metallilla... :)
Upea tarina, ja noinhan se tosiaan tässä maailmassa menee. Kun tiedostetaan, niin tiedostetaan kirjaimellisesti nuotin vierestä.
Entäpä, jos José olisikin soittanut progea, joka on leimallisesti valkoista musiikkia? Miten ammattinärkästyjät olisivat silloin reagoineet?
Suositussa sarjassamme "Ykän parhaat" tämä kyllä sijoittuu kärkiviisikkoon, ellei peräti kärkikolmikkoon. Hiukan näkökulmaa kääntämällä syntyy riemastuttavia oivalluksia. Tätä lisää!
Reaalimaailmassa kuohuu, kun SDP:n tätejä nimitettiin natseiksi. Hesarissa oltiin oikein vakavia ja muistutettiin, että oli ne polttouunit sentään toista kuin jotkut pienyrittäjien polkemiset.
Riemastuttavaa minusta on tässä se, että juuri SDP:n ja muun vihervasemmiston tädit ovat tuota natsikorttia läpsytelleet kaikkein vilkkaimmin. Moni muistaa vielä Helena Erosen hihamerkkikaustin. Siinäkin natsikotti heilui että tukka pölisi.
Nyt sitten itketään, kun sama kortti osui omalle kohdalle ja vaaditaan anteeksipyyntöjä. Miksi ihmeessä? En ole nähnyt yhdenkään tiedostavan pyytäneen anteeksi esimerkiksi Eroselta.
Anteeksi vain, tädit; sitä saa, mitä tilaa.
Tervehdys Ekulle, Ruukinmatruunalle ja Närpes Vargille & kiitos kommenteistanne.
Ekku: Ammattimies on ammattimies, mutta työn arvostamisen sijasta maahanmuuttoteollinen kompleksi opettaa oman kulttuuriperimän arvostamista & suoranaista korostamista ja pyrkii siloittamaan kaikki esteet. Ja elämässä kun on niitä esteitä. Ne vaan pitää oppia ylittämään.
Täytyy panna harkintaan tuo ehdotuksesi. Tosin Jari Tervo on minulle kyllä koko lailla punainen vaate.
Louis Armstrongista: Ylva muuten tykkää kovasti vanhasta jazzista.
Ruukinmatruuna: Kiitokset. Niin proge kuin fuusiomusiikki ovat soittajalle teknisesti hyvin haastavaa evästä, joten en usko, että tuon tyyppiset toimittajat olisivat välttämättä edes huomanneet eroa. Jos joku olisi niille eron selvittänyt, niin sitten varmaan olisi tullut ylistystä valkoisen miehen tontille tunkeutumisesta.
Tavallinen taavi tosin tajuaa, että jos joku asiakseen treenaa itsensä progemuusikoksi, niin se on niin hikinen homma, että ei kukaan sitä missään protestimielessä tee, vaan ihan siksi että tykkää progesta kuin hullu polkasta.
Tavallinen taavi tajuaa myös, että ei valkoiset progemuusikot ole millään muotoa kieltäneet mustia soittamasta progea. Jostain kumman syystä mustia progemuusikoita ei vaan juuri ole. En oikein ymmärrä miksi. Ei se niillä hepuilla taidosta ainakaan ota kiinni.
Närpes Varg: Kiitos palautteesta. En ollut itse ihan varma, että onnistuiko tää. Mutta mitä tulee tuohon mainitsemaasi asiaan, niin mielestäni Urpilainen veti härskiyden suorastaan huippuun. Että julkiset verovelkarekisterit pienyrittäjille. Urpilainen on kertakaikkiaan niin tyhmä, ettei tajua yritysten elättävän valtiota eikä valtion yrittäjiä. Urpilainen varmaan kuvittelee, että kaikki ihmiset voitaisiin panna virastoihin töihin ja kierrättää rahoja momentilta toiselle ja silti olisi tarjolla metukkaa leivän päälle.
Mitä tulee kavalluksiin, niin tämmönen ei-tiedostava ihminen tietää, että jos yrittäjällä on vaikka kymppitonni verovelkaa, niin firmalla on huonosti tilauksia. Ei se yritä kavallusta. Ei kymppitonnin kavallusta kannata yrittää. Jos kavalletaan, kavalletaan miljoona ja häivytään Karibialle.
Ja juu, Erosta sai natsitella mielin määrin ja päivystävät dosentit löytävät Halla-ahosta fasismia säännöllisin väliajoin. Demareilla enkä seinät leveellä ja katto korkeella, mutta hipiä on kovin, kovin herkkä.
Kyllähän jatsin kultakausi on varmasti ollut se, kun etta James on voihkien ulvonut "I just wanna make love to you" salillisella valkoista yleisöä. On siinä kuule Chevyssä kotimatkalla Patty Mae, Anna Belle ja Jane Ellen käyttäneet koko rasistisen sanavarastonsa kuvaillessaan tuota rivoa narttua ja kehottaneet puolisoitaan pitämään likaisen mielikuvituksensa erossa moisesta haaskalinnusta.
Seuraavaksi parasta jatsia tarjosikin Klaus Järvinen Levyraadissa, jos muistat mitä tarkoitan.
Aiii-van loistavaa! Mustia ihmisiä muusikkopiireissä -teemaa on muuten aikaisemmin käsitellyt myös South Park ja mielestäni myös varsin hersyvin tuloksin:
https://www.youtube.com/watch?v=4E9TGlDxE48
Ja kyllä se vain niin on että jos mies (tai nainenkin) osaa jotain tehdä, niin yleensä työn tilaajaa kiinnostaa tasan a) mikä on työn tulos ja b) mitä se maksaa, eivätkä työn suorittajan toissijaiset ominaisuudet. Naapurini kertoi, että hänen ukilleen oli joskus 70-luvulla käynyt tekemässä uunin muurari, jolla oli saksalainen sukunimi. Hänen mummonsa oli kysynyt, että mitenkäs sinä nyt tuollaisen päästit heille uunia muuraamaan. Ukko totesi tähän, että tässähän vain tasoitellaan puntteja: Lapissa yrittivät laittaa häntä kylmäksi niin nyt sitten saavat lämmittää. Ja toisekseen sakemanneillahan on uuneista ainakin runsaasti kokemusta.
Omalla työpaikallani on muuten yksi erittäin tummaihoinen Afrikan Poika työntekijänä, eikä mikään turha työntekijä olekaan vaan varsin kova tekniikan ammattilainen. Kerran satuin kahvihuoneeseen kun toiselta osastolta oli käymässä eräs Naispuoleinen Suvaitsevainen, ja voi sitä silmiin syttyneen kiillon määrää kun hän tämän työkaverini huomasi. Hän hankkiutui välittömästi keskusteluetäisyydelle, ja keskustelun kulku tavanomaisten esittäytymisten jälkeen oli jotakuinkin tämä:
NS: "Onpa ihanaa, että teidän osastolla uskalletaan ennakkoluulottomasti työllistää myös vähemmistöjä! Kunpa meidänkin osastolle saataisiin vähän kansainvälisyyttä!"
AP: "Anteeksi, mutta mitä oikein tarkoitat?" (miehemme on silminnähden hämmentynyt)
NS: "No kun eihän sitä nyt kovin usein näe tummaihoisia täällä töissä! Kuinka oikein keksit tulla tänne?"
AP: "No minä tein opiskelujeni lopputyön tänne ja pomo kysyi että kiinnostaisiko jäädä." (alkaa tajuta tilanteen ja poikamainen hymy rupeaa hiipimään kasvoille; ilmeisesti tilanne ei ole täysin ennenkokematon)
NS: "No sehän on hienoa! Hakemuksen ja CV:n lähettämällä olisi varmaan ollut aika hankalaa."
AP: "Ei kai se sen hankalampaa, osaanhan minä puhumisen lisäksi kirjoittaakin."
NS: "No tietenkin, en minä sitä nyt varsinaisesti epäillytkään. Ihmettelin vain että onpa sinulla mukavan ennakkoluuloton pomo."
AP: "Eipä siinä ennakkoluuloilla ollut mitään tekemistä, tarvittiin joku tekemään [asiaa x] ja minä kun sen osaan ja sitä jo lopputyössäni tein, niin päätös oli varmaan helppo."
NS: "Ilmankos! Yleensä tässä koko laitoksessa vain syrjitään tummaihoisia eikä työllistetä."
AP: "Johtunee siitä, että ei täällä käyvissä tummaihoisissa yleensä ole mitään työllistettävää."
NS: "Kuinka niin?" (hämmennys alkaa siirtyä tälle puolelle)
AP: "No kun ne harvemmin osaavat [asiaa x], eikä niitä yleensä kiinnosta opetellakaan kun valtiolta saa rahaa muutenkin."
NS: "Mutta eihän heitä ole sopeutettu yhteiskuntaamme, totta kai heitä pitää ensin tukea! Suuri osa heistä tulee todella kurjista oloista!"
AP: "Miksi pitäisi sopeuttaa ja tukea toisten rahoilla? Suomessa on ihan kohtuullinen palkkataso. Minun mielestäni ulkomaalaisille ei pitäisi valtion puolesta maksaa mitään. Kyllä järkevä ihminen tajuaa että syödäkseen pitää tehdä työtä, ja jos ei tajua niin menköön takaisin."
Keskustelu jatkui vielä jonkin aikaa, ja voin sanoa että on muuten riemullista seurattavaa tuollainen kun suvaitsevainen joutuu moiseen tilanteeseen, missä aivoja kohtaa paradoksi ja fatal error. Kun normaalitilanteessa vedettäisiin esiin rasisti- ja natsikortti, niin mikäs nyt eteen kun ei oikein voi. Vastustaja on väärän värinen, joten aivohämmennys on tosiasia. Todennäköisesti kyseinen nainen on joutunut toipuakseen lukemaan vähintään vasemmistoliiton vaaliohjelman ja kymmenen Jani Toivolan kolumnia.
YP, kurkkaapa Hikipediasta proge ja jazz. Eritysesti hymyilytti tuo bebopin idea: pyritään soittamaan mahdollisimman lyhyessä ajassa mahdollisimman monta nuottia :-)
Tervehdys Kumikselle, Ghettomaksajalle ja Ruukinmatruunalle & kiitos kommenteistanne.
Kumis: Tietysti tommonen vanhempi jazz ja fuusiojazz ovat tietysti aika pitkälle eri asioita. Mutta Klaus Järvisen jazzin Levyraadissa muistan hyvin. Jos siellä vahingossa soitettiin Eero Koivistoista tai Heikki Sarmantoa niin kymppi tuli ja suurinpiirtein kaikki muu oli sitten tuubaa. Sleepy Sleepers teki melko hyvän väännöksen hepusta albumilla Levyraati.
Ghettomaksaja: Kiitos kannustuksesta. Ja kiitos myös linkistä. Oli aika ässä. Tuota työpaikkasi sessiota olisi ollut kyllä mahtavaa kattoa kärpäsenä katossa. Ja vielä kärpäsenä, jolla olis ollut pieni videokamera. Meinaan, en tiedä muistatko, mutta joskus 1980-luvulla Suomessa oli semmonen tv-sarja kuin ”Suomalaisia tähtihetkiä”. Jos se sarja pantais uudestaan pystyyn, niin tää tapahtuma kuuluisi siihen ilman muuta. Jos tarjoat tolle mainiolle työkaverillesi joskus kaljan, niin sano samalla, että eräs Yrjö on hengessä mukana.
Ruukinmatruuna: Kurkkasin. Aika hervottomat pläjäykset. Itse tykkään progesta enemmän kuin tuosta fuusiojazzista juuri siksi, että progessa melodia on kuitenkin tärkeässä osassa, mutta fuusion puolella tulee vaikutelma, että pääasia on näyttää, kuinka hyviä jätkät ovat soittamaan.
Vaan kurkkaapas sinä tuo kuva. Siinä on aika osuvasti määritelty amerikkalaisen mustan musiikin kehitys vuosien varrella:
http://s3.amazonaws.com/rapgenius/4519.jpg
Ja vielä yleensä: Kun olen seuraillut tämän kaltaisia uutisointeja, niin olen päätynyt johtopäätökseen, että tiedostava väestönosamme syyllistyy rasismiin mustia taiteilijoita kohtaan. He nimittäin riistävät mustilta taiteilijoilta yhden inhimillisyyden osa-alueen eli oikeuden myös epäonnistua. Ei ihminen aina onnistu. Loppujen lopuksi mustan taiteilijan lienee aika tympeetä esiintyä täällä Suomessa, kun tyyppi tietää, että kritiikki on positiivista vaikka keikka menis kuinka perseelleen. Ja siinähän herää tietysti kysymys, että pidetäänkö minun taiteestani oikeasti, vai onko kysymys vain ihoni väristä?
Palaan vielä hetkeksi suomalaisiin maastamuuttajiin, jotka siis Ruotsissa olivat 60-luvun mamuja. Olen kuullut monen sanovan, että olimme kovempia tekemään työtä kuin ruotsalaiset.
Omat kokemukseni kyllä todistavat muuta. Firmassa, jossa tienasin (ja vähän helkutin hyvin)opiskelurahoja, sai tehdä työtä tosissaan pysyäkseen ruotsalaisten vauhdissa. En minä ihmettele tai kadehdi heidän hienoja talojaan, huviloitaan ja Volvojaan, kyllä ne on tienattu kovalla työllä.
Siinä firmassa oli tosi mukava toimari, joka halusi kätellä kaikki töihin otetut ja vaihtaa heidän kanssaan muutaman sanan. Kun menin hänen huoneeseensa näyttäytymään, hän nauroi ja sanoi "jasså, en finne igen". Ja minä nauroin takaisin.
Kyllähän suomalaisetkin olivat kovia painamaan urakkaa, mutta heidän (tai siis meidän) vitsauksena oli tuo vanha tuttu viina. Töihin tultiin joskus käpälät täristen hirveässä darrassa tai otettiin omaa kankkus-lomaa. Ruotsalaisilla oli parempi työkuri ilman muuta. Jouduin joskus paikkaamaan jonkun maanmieheni jättämän läven töissä, mutta en koskaan ruotsalaisen.
Tämä kaikki on, kuten sanoin, henkilökohtaista kokemusta eikä tietenkään kata kaikkia suomalaismamuja eikä kaikkia työpaikkoja.
Tervehdys, Närpes Varg. Nythän täytyy sanoa, että minä en ole ollut Ruotsissa töissä, joten sinun sanasi painaa ilman muuta enemmän. Ne tuttavani, jotka ovat olleet, ovat olleet siellä 1990-luvulta alkaen, nimenomaan ruotsalaisessa julkishallinnossa ja pääosin sairaala- ja huumehoitoyksikköpuolella. Voi olla, että ero kokemuksissa johtuu tuosta.
Vaan onhan se ihan selvää, että ei Ruotsin menestystä voi selittää pelkällä hyvällä tuurilla, vaan onhan siellä ilman muuta töitä tehty.
Tulipa taas tasokasta Ykää. Sulle ei vissiin toi musakaan ole kovin vieras alue. Itse dikkaan enemmän tota traditionaalisempaa Jazzia niinkun Ylva. Mullapa on vielä jäljellä Stadin parhaan Jazz-klubin "Old House Jazz Club"in jässäri. Klubi muuten sijaitsi Albertinakdulla, ja oli varmaan tunnelmaltaan paras mesta mitä Hesassa on koskaan ollut. Olin sen verran kantajengiä, että keittiössä tempaistiin joskus vähän akunaalia jätkien kanssa.
Sen verran vanhaa pierua sitä siis ollaan. Kävin aikoinaan kuuntelemassa Oscar Petersonia Sirppiliiterissä. Vastaavat nautinnot ovat harvassa nykyjään.
Kyllähän Ruotsissa härmäläisillä krapulapäiviä aikoinaan varmaan olikin, mutta se on jo mennyttä aikaa. Nykyjään ei jurrissa tai kankkusessa esiinnytä duunissa niin paljoa kuin ehkä ennen vanhaan.Tämän päivän perheellinen svenne jää pois duunista, kun on yöt pelannut jotain sotapeliä jenkkien kanssa. Minulla on kyllä sellaisi kokemuksia, että tämä pullamössö yhteiskunta on pehmentänyt kantaväestöä sen verran, että ainakin maahanmuuttajien ensimmäinen polvi on ahkeraa, mutta se toinen ja kolmas polvi ovatkin sitten niitä sosiaalipummeja ja kriminaaleja.
Vielä noista blogeista sen verran, että vaikkakin lueskelen joskus Rähmispossua, niin enemmän tutkin näitä, mistä Rähmiskin aiheensa saa, eli jos saan liittää tähän niin, uutisia ja taustoja löytyy täältä:
http://www.friatider.se/
Ja sitten tanskalainen Snaphanen, jossa usein myös englannninkielistä tekstiä, ja loistava kronikoitsija "Julia Caesar", jonka sunnuntai pakinat ovat netin parhaimmistoa.
http://snaphanen.dk/
Ja sitten klassikko, eli Avpixlat,jota Suomenkin Media käy kyttäämässä, mutta salaa, sillä siellä kerrotaan se mitä lehdet jemmailee.
http://avpixlat.info/
Nämä ovat ikävä kyllä ruotsinkielisiä, mutta kieltä ymmärtävälle ovat todellisia tiedonlähteitä.
Tervehdys, Becker, ja kiitokset. Minulla (niin kuin vissin vähän joka toisella hepulla) on omaa musiikkitaustaa, mutta siitä on pitkä aika. Sitä myötä fuusiojazzkin on tuttua, tosin, niin kuin jo sanoin, tykkään enemmän progesta. Tosin kuuntelen myös sujuvasti vaikka Hurriganesin Roadrunneria, mikä on mahtava levy.
Tuota pullamössöilyä olen nähnyt omalla alallani noitten nupista otettujen sairaslomien myötä. Burn Out on tietysti ihan eri asia ja vakava tilanne, mutta ei ole harvinaista, että nupista otetaan pari viikkoa ennen kesälomaa ja sitten vielä pari viikkoa kesäloman jälkeen. Monessa paikassa tosin kunnat eivät enää tuppaa maksamaan niistä sairaslomakorvauksia.
Nuo mainitsemasi linkit ovat varmasti hyviä ja Avpixlat vissiin se kuuluisin, mutta minun ruotsinkieleni ei ole niin hyvä, että pystyisin niitä aktiivisesti seuraamaan, joten Rähmiksen tarjoama tieto on täälläpäin ensiarvoisen tärkeää.
Heh, juu, muita jotka muistavat Kasevan mr. Francis Loobyn on varmaankin mutta työkavereita sillä oli ja paljon. Minäkin, sellaiset korvalappusteroiden kaiuttimet meinasivat saada ilmiriidan syömälässä aikaan. Huomautin että siellä on toisessa pieni vahvistin sisällä, ja ei, ei ole se vaan se johto pannaan siihen kuulokkeiden reikään.
No.
Seuraavana päivänä oli iltavuorosta mies pois riveistä ja mr. F paikkasi niin pukuhuoneella käyden pyysi "antteks kuule mä katsoin sen, sä oot oikessa!".
Ei se siinä ollut.
En voinut vastustaa...
"Saitko ne takaisin kokoon?"
Pelkkä hymy, mutta kun musta mies pääsee naurun alkuun... Kova akustiikka siellä ( - - - - ------------------------------)
Ja pitkä reverbi, koko pukkari tuli katsomaan mitä! Hemmetti! Kukaan ei ollut saanut koskaan kuulla sen nauravan. Noo...
Sitten se sanoi että ne oli sen tyttären, tai oli.
Ja sitten minä nauroin, mutta sitähän he olivat kuulleet joten se siitä, kuitenkin hän kertoi jo ostaneensa uudet tilalle.
Sarviviina oli siihen aikaan se täysi lasti. Se on: "Neljä khm, pulloa Koskenkorvaa, kiitos"
Koska Töölössä ollaan kohteliaita.
:)
Musiikistako kun puhuttiin, niin tään edesmenneen radio maffian parasta antia olivat nämä yöllä tulleet musiikin erikoisohjelmat, kuten jukka mikkolan avaruusromua, ulvovat sudet, musiikkia kolmannelle korvalle ja mitä muita niitä kaikkia olikaan, tuli monet iltayöt touhutta jotain ja niita kuuneltua..
- jpt-
Tervehdys Yksityisajattelijalle ja jpt:lle & kiitos kommenteistanne.
Yksityisajattelija: Nyt täytyy tunnustaa, että en oikein pysynyt vauhdissa mukana. Oliko tämä nyt sitä freejazzia kirjallisessa muodossa? Kiitti kumminkin.
jpt: Yöllisistä ohjelmista minulle tulee päällimmäisenä mieleen se, kun kesällä 1984 Los Angelesin olympialaisten aikaan rinnakkaisohjelman lähetys ei loppunutkaan Maamme-lauluun joskus puolen yön aikaan, vaan lähetys jatkui läpi yön. No olihan sitä sitten kuunneltava.
Tekninen ilmoitus:
Jos joku sattuu saamaan sähköpostiinsa viestin Ykä-blogissa ja viestissä Ykä pyytää liittymään johonkin kaveripiiriin, niin älkää reagoiko vaan deletoikaa koko roska.
Gmail näköjään lähettelee tommosia ihan omin päin. Ja tätä on ilmeisesti aika laajaltikin, sillä näitä viestejä on tullut itsellenikin niin blogiin kuin siviilisähköpostiini.
Pää kylmänä nappulatekniikan kanssa.
Y.
RRaamattu sanoo: Sillä kaikkeen on teillä lupa mutta kaikki ei ole teille hyväksi.
Se on vaan niin.
Sama
heh, taidan mäki hämärästi muistaa sen 1984, mutta tarkoitinki lähinnä noilla ohjelmilla, että niissä oli se musiikki pääasia ja niitten tekijät ja esittäjät, olivat sitten jazzia, bluussiam rokkia tai jotain muuta enemmän tai vähemmän tunnettua musiikkia, eikä niihin oltu sotkettu mitään nykysenkaltasta politiikkaa tai niihin viittaavaakaa, en ainakaan muista sellasta..
-jpt-
Ps. Olli Immonen tais taas tökätä kepillä herhiläispesään
- http://immonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156030-v%C3%A4est%C3%B6n-etninen-tilastointi-k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n-suomessa
-jpt-
Tervehdys Y:lle ja jpt:lle & kiitos kommenteistanne.
Y: Nappulatekniikan?
Jos kyse on noista soittovehkeitten ja miksauspöytien nappuloista, niin aikanaan hallitsin ne. Nykyisin tuskin. Me käytimme aikanaan analogitekniikkaa. Mitä tulee kadulla liikkuviin laittomiin nappuloihin, niin ei kiitos. Lääkärin määräämät nappulat syö reseptin mukaan.
Joka tapauksessa olen niin laiska mies, etten mistään liikaa innosti, joten eiköhän tässä Jumalankin kanssa pärjää.
jpt:
Viesti 1: Niin silloin vuonna 1984 kun ei ollut vaihtoehtoakaan. Oli yleisohjelma ja rinnakkaisohjelma ja siinä se. Radio Citykin aloitti vasta vuotta myöhemmin, mutta enhän minä sitäkään kuullut kuin sitten vuosia myöhemmin Helsingissä. Nykyisenkaltainen politiikan väkisin mukaan tumppaaminen on aloitettu varmaan vasta viimeisen kymmenen vuoden sisällä.
Viesti 2: Ihan aiheesta tökkäsikin. Silloin aikanaan, kun Suomessa etnistä tilastointia harrastettiin ei eletty Koskolan vaan Kekkosen Suomessa. Ja nykyisin kaikki Suomen kansalaisuuden saaneitten ulkomaalaisten tekemät rikokset menevät suomalaisten piikkiin.
Enämpi pluesin ku jatsin suuntaan kaatuvana jään tietenkin tarinan tiukimman sisäpiirin ulkopuolelle, mutta silti huutelen täältä vähän silleen ulkopuoliseksi itseni kokevana vieraisiin pöytiin.
Rautarouvalle kiitokset termistä "tiedostetaan nuotin vierestä". Hyvä. Pitänee ottaa käyttöön, jos sitä saa lainata?
Jurpilaisesta ja natsiudesta sen verran että ainakin Jutta soveltaa aika ahkerasti sitä Hitlerin "valheen pitää olla niin iso ettei kukaan epäile sitä" -periaatetta. Ensin vaalien kieppeillä "kasvu hoitaa vajeet" ja nyt "SDP pelastaa vajeilta" kuin todellisuus taitaa olla se, että SDP:n vaaliohjelmahan oli yhtä vajeenkasvatuskreikkailua.
Ghettomaksajalle kiitos tarinasta.
Ja loppukaneettina ihan aiheeseen liittymättä: mua on alkanut epäilyttää että ton kiakkoviarashulinan päätarkoitukset olivat
1) Opettaa anarkomarkoille se, että miten mellakointi pitää toteuttaa sellaista tulevaisuutta varten kun Vassarit on pudonnut hallituksesta ja kaipaa valtiovastaista toimintaa enemmän.
2) Luoda mellakointi-infra niin että sitten kun julkisen talouden säästöt pakon edessä vihdoin (20 vuotta liian myöhään) aloitetaan niin saadaan aikaan paljon isompia ja näkyvämpiä sekoiluita.
3) Testata sitä, että miten yhteiskunta reagoi.
4) Luoda edellytyksiä ulkopoliittisen paineen luomiseen.
Jos toi neloskohta kummastuttaa niin heitetääs ajatusleikki... Kuvitellaan että Nimeltämainitsematon naapurimaa uskoo Suomen ja Ruotsin hakevan kohta NATOon. Samaan aikaan Kataisen linjan kuralle ajamaa julkista taloutta pitää leikata tosissaan. Sitten alkaa tulla kaikenlaista väkivaltaista mellakkaa ja hulinaa (kohdat 1, 2 ja 3) ja täysin "yllättäen" niiden yhteydessä tuleekin Nimeltämainitsemattoman kansalaisille ruhjeita. NMT (Nimeltämainitsematon TV) rummuttaa sitä miten sen kansalaisia sorretaan ja uhataan, joten Suomeen kohdistuu Nimeltämainitsemattomasta ilmansuunnasta ennennäkemättönän vahvaa poliittista painostusta.
Eli foliohattuilen vähän ilmoille sitä mahdollisuutta että ei kai ole aivan täysin poissuljettuja etteivätkö noi katukiakkoilut voi olla vähän sellaisten Mainilan Lätkäturnausten harjoituksia.
Kiip on kuut vöök, Ykä!
Katsos TAXI -leffat, fransmannitkin on aika huumottoroitua populaa.
Tehäämme kokkeita vaan, punakynää on ja musteesakin jöytyy, khm-khm, nin.
Yjksityisakattelija
Tervehdys Anolle ja Yksityisjotakin & kiitos kommenteistanne.
Ano: Doing the best I can, mate. Urpilaisen venkoilu alkaa muistuttaa kärpäsen räpistelyä hämppiksen verkossa.
Vaan noista hulinoitsijoista, näkemyksesi ovat tietysti ihan mahdollisia, varsinkin kohta 3, sillä nythän on testaamalla toteen näytetty että yhteiskunta ei reagoi ei niin mitenkään. Kohtaan neljä en oikein jaksa uskoa, sillä sen Nimeltämainitsemattoman valtion tiedustelupiireissä ei todellakaan olla tyhmiä, ja siellä tiedetään, että nämä hulinoitsijat ovat kuitenkin elämysmatkailevia törppöjä, eli operatiivisessa mielessä aivan liian epävarmaa materiaalia. Luulisin, että tuon asian ajaisi paljon paremmin johonkin venäjänkieliseen lastentarhaan asetettu pommi.
Yksityis- jne: Epäilemättä näin.
Kyllä hihittelin tuolle Ghettomaksajan tarinalle. Melkein liian hyvä ollakseen totta.
Jaska, "suomalaisia tähtihetkiä".
Lähetä kommentti