Naakkamo,
Radanvarsikaupunki, lokakuussa, joskus tuonnempana…
-
Tuulenhuuhtomassa herätys…
Antti
Vänttönen heräili työmaaparakin kerrossängyn yläpunkasta joskus seitsemän
aikaan aamulla. Parakissa asuvat kolme muuta miestä olivat myös heräilemässä ja
yksi heistä, Koljonen oli jo keittelemässä kahvia koko porukalle. Kahvi oli
kallista joten sitä juotiin vain aamulla ja illalla sitten puolestaan hörsittiin
teetä. Jos päivällä haluttiin toiset kahvit niin ne tehtiin aamuisista
poroista. Kukaan ei ollut varsinaisesti pakottanut näitä neljää miestä
heräämään mutta he olivat oppineet että jonkunlainen päivärutiini oli hyvä olla
että järki säilyisi tässä tylsässä tapahtumattomuudessa. Sillä tämähän ei ollut
varsinaisesti työmaaparakki vaan pysyväistyöttömien keski-ikäisten miesten asutusparakki.
Joita oli tällä parakkialueella toistasataa. Aluetta nimitettiin Tuulenhuuhtomaksi.
Se jokseenkin sopi persaukisille miehille joilla ei ollut minkäänlaista toivoa
paremmasta tulevaisuudesta.
Samalla
kun Koljonen keitteli kahvia yksipisteisellä keittolevyllä Antti viritteli
kamiinaan tulet. Parakkiin tuli sähkötkin mutta sen käyttö oli säännösteltyä joten
parakissa olevaa halpaa lämpöpuhallinta käytettiin varsin varovasti. Parakissa
oli kyseinen keittolevy, kahvinkeitin ja jääkaappi jossa oli pieni
pakkaslokero. Vesi parakkiin saatiin lähellä sijaitsevasta huoltorakennuksesta
jossa oli myös wc:t, suihkut, yhteissauna ja muutama arkkumallin pakastin joita
muutama parakeissa asuva mies oli onnistunut hankkimaan yhteiseen käyttöön.
Viihdettä parakkiin antoi matkaradio sekä joka miehellä oleva älypuhelin josta
saattoi seurata aivotonta hömppää. Juuri muuta ei virallisen propagandan
lisäksi ollut tarjolla mutta hömppä kelpasi hyvin tässä loputtomassa
tylsyydessä. Parakkikylässä jossa asui useita satoja miehiä.
Antti
– iältään 51 vuotta – oli asunut tässä parakissa nyt kaksi vuotta ja tiesi että
hän asuisi tässä todennäköisesti koko loppuikänsä. Hän muisti, kun kaksi vuotta
sitten lähtö parakkiin tuli. Hän oli aika lailla arkkityyppitapaus. Paperimies
Naakkamo Paper-yhtiössä. Eronnut muutama vuosi takaperin ja avioerossa feministisen
valtion sukupuolisensitiivinen oikeus määräsi sekä lapset että talon vaimolle
sillä perusteella että lapsia ei saa erottaa äidistään eikä äitiä voi
velvoittaa ottamaan niin suurta lainaa että ostaisi Antin talosta ulos.
Niinpä
Antti muutti käytännössä persaukisena vuokralle kerrostaloyksiöön, maksoi palkastaan
kovat elatusmaksut ja pärjäsi miten kuten. Onneksi lapset ehtivät tulla
täysi-ikäisiksi ja lähtivät opiskelemaan Radanvarsikaupunkiin. Antti auttoi
heitä parhaansa mukaan mutta sitten tuli pommi. Diktatuuriset valtuudet
itselleen ottanut punavihreä hallinto ilmoitti että Naakkamo Paper tuotti liian
suuren hiilijalanjäljen ja sen toiminta oli lopetettava ilmastomuutoksen
estämiseksi. Se oli kuolinisku koko entiselle Naakkamon kunnalle. Perheelliset ja
erityisesti yksinhuoltajaäidit saivat sen verran sosiaaliavustusta että
pystyivät elämään edelleen asunnoissaan mutta yksinäisten keski-ikäisten
miesten kohdalla oli toisin.
Neuvottelu
sosiaalityöntekijän kanssa oli lyhyt ja tyly. Luonnollisesti se tehtiin
älypuhelimen välityksellä. Naamakkain ei asiakkaita oltu enää aikoihin tavattu.
Ainakaan tietynlaisia asiakkaita. Sosiaalityöntekijä oli todennut:
-
Niin… nythän on niin että teillä ei ole mitään mahdollisuutta saada uutta
työpaikkaa. Niitä ei enää kerta kaikkiaan ole. Ainakaan sellaisia joihin te
pystyisitte työllistymään. Senhän me molemmat tiedämme. Joten tarjoamme teille
asumisvaihtoehdon parakkikylässä. Se onkin se ainoa vaihtoehto.
-
Parakkikylässä?
-
Niin, parakkikylässä. Se sijaitsee viitisentoista kilometriä Naakkamon
keskustasta pohjoiseen. Teille tarjotaan paikka neljän miehen parakista,
päivittäinen ruoka sekä sata euroa kuussa käyttörahaa.
-
Entäs jos en suostu?
-
Silloin teille tarjotaan vain se sata euroa kuussa ilman minkäänlaista asumis-
ja ruokailumahdollisuutta. Ja sillä te ette maksa edes vuokraanne. Jäätte
totaalisen tuuliajolle. Asunnottomaksi kerjäläiseksi.
-
Eli minulla ei ole minkäänlaista vaihtoehtoa?
-
Käytännössä ei. Ja niin, pankkitilinne sisältö on kaupungin puolesta
takavarikoitu maksuksi parakkiasumisesta ja ruokailusta sekä autoilunne vuoksi
tulleesta liiallisesta hiilijalanjäljestä. Luonnollisesti autonne on myös takavarikoitu.
Teillä näyttää olevan tilillänne 9.645 euroa. Teille jätetään 500 euroa
henkilökohtaista käyttöä varten.
-
Jossain muussa todellisuudessa tätä kutsuttaisiin ryöstöksi.
-
Mutta tässä todellisuudessa se on teiltä peritty ja täysin laillinen korvaus
teidän loppuiän elatuksestanne.
-
Onko niin, että minua ei ole hallinnolle enää edes olemassa? Huolimatta siitä,
minkä määrän nettoveroja olen työssäni Suomen valtiolle vai mikä perkeleen
maakunta se nykyisin onkaan maksanut?
Sosiaalityöntekijä
oli hetken hiljaa ja vastasi sitten:
-
Kyllä. Olette oikeassa. Teitä ei ole enää olemassa. Oikeastaan järjestelmälle
olisi parempi jos kuolisitte mahdollisimman nopeasti. Tämä ei ole
henkilökohtainen mielipiteeni mutta kun kysyitte niin vastasin rehellisesti.
Teille tarjotaan mahdollisuus siirtyä parakkikylään elätettäväksi ja
mädäntymään sinne koko loppuelämäksenne. Ilman toivoa paremmasta. Olen kovin
pahoillani. Omasta mielestäni tämä systeemi on syvältä ja poikittain. Mutta en
uskalla protestoida. Edes nimimerkillä netissä. Minun ja perheeni pääelinkeino
kun on syöminen. Niin kuin kaikkien muittenkin.
-
Minut ajetaan johonkin parakkiin mätänemään samalla kun etnisesti
edistykselliset elävät edelleen kaupungin asunnoissa veronmaksajien elättäminä.
Ja ne ovat eläneet niin jatkuvasti. Tuottamatta maalle muuta kuin persnettoa.
-
Tiedän. Ja tiedän senkin että julkinen sektori on täynnä kaikenlaisia täysin
tarpeettomia projektikoordinaattoreita ja ylipalkattuja takapuolen raapijoita.
Mutta niin kuin tiedätte, niin utopistisen järjestelmän prioriteetti on tuijottaa
mahdollisimman korkealle eikä sitä kiinnosta mitä maan pinnalla tapahtuu. Siellä
maan pinnalla missä valtio pidetään elossa. Ja sen järjestelmän
arvostelemisesta päätyy nykyisin herkästi vankilaan. Tai pahimmassa tapauksessa
mielisairaalaan. Siinä se on ottanut ahkeraa ja innokasta oppia aikaisemmista
samanlaisista järjestelmistä. No, omalta kohdaltani minutkin korvaa lähivuosina
keinoäly. Ehkä jo ensi vuonna. Toisin kuin se, minä sentään pystyn tuntemaan
empatiaa. Vaikka eihän se mitään auta. Vielä kerran, olen kovasti pahoillani.
Väistämättömän
edessä Antti antoi yksiöstään lapsilleen kaiken mahdollisen irtaimen omaisuuden
jota hänellä oli, otti itselleen rinkallisen sekä putkikassillisen lähinnä
vaatteita ja siirtyi parakkikylään. Osoitteena oli parakki B 42 joka oli aivan
alueen reunalla. Alueella oli noin toistasataa parakkia. Näitä parakkikyliä oli
Suomessa useampiakin. Itse asiassa hyvin paljon. Kaikki täynnä työttömiä, eronneita
tai muuten yksinäisiä keski-ikäisiä miehiä. Miehiä, jotka olivat lakanneet
olemasta. Anttia tietysti jännitti kun hän avasi parakin oven. Minkälaisia
miehiä siellä olisi? Asuisihan hän heidän kanssaan mitä varmimmin koko
loppuikänsä.
Mutta
miehet vaikuttivat ihan asiallisilta. Miellyttäviltäkin. He löivät kouraa Antin
kouraan ja esittelivät itsensä:
-
Änttämö. Työtön asentaja-koneistaja. Ikää 53 vuotta. Firma, jossa hän oli
työskennellyt oli mennyt verotuksen ja automatisaation takia nurin. Naimattomana
hänet oli passitettu välittömästi parakkikylään.
-
Montonen. Toimittaja maakuntalehdessä. Oli facebookissa kertonut liian
radikaaleja – tai siis konservatiivisiä ja kansallismielisiä – ajatuksia. Ikää
50 vuotta. Ei mitään mahdollisuutta saada enää uutta toimittajan työtä. Saanut
mielipiteittensä vuoksi vielä kuuden kuukauden ehdottoman vankeusrangaistuksen.
Eronnut, joten toimitettu tuomion lusittuaan automaattisesti parakkikylään.
-
Koljonen. 59-vuotias entinen kuorma-autoilija jonka firma meni konkurssiin
ilmastohysterian myötä räjähdysmäisesti nousseitten polttoaineitten hintojen ja
toiminnan muutenkin ulkoistamisen ulkomaalaisille firmoille vuoksi. Eronnut.
Koljonen totesi miesten tuttavuutta
toisiinsa tehdessään:
-
Hjuu… perkele… minun firmani meni nurin ilmastohysterian vuoksi… tuli jollekin
utopistille taas hyvä mieli… ja sitten kun valtio takavarikoi minun Scaniat
niin ne laittoivat ne samantien kehitysapuna Tansaniaan… siellähän niitä
varmasti ilmastovastuullisesti käytetään… tai no, ehkä käytetäänkin… eihän ne
autot niitten neekereitten käsissä pysy ajokuntoisina kuin pyhättömän viikon…
Miehet
kertoivat Antille tiettyjä parakin yhdessä sovittuja sääntöjä. Ne liittyivät
lähinnä siisteyteen, toisten huomioon ottamiseen ja yhteiseen ruuanlaittoon.
Säännöt vaikuttivat järkeviltä ja perustelluilta. Ruuanlaittosääntöä perusteli
Koljonen:
-
Täällähän siis kaupungin sosiaalihuolto tarjoaa meille soppatykistä aterian
kerran päivässä. Joka toinen päivä on puuroa ja joka toinen päivä
pataljoonasoppaa. On siellä sentään vähän lihaa seassa. Sitä bulkkitavaraa joka
maistuu lähinnä pahville. Niin että toinen sapuska per päivä tarvitaan. Ei
aikamies ilman pärjää. Se sapuska me ollaan tehty täällä yhdessä sillä se tulee
selvästi halvemmaksi. Se satanen per kuussa per jätkä kun ei ole paljon.
Antti
piti tätäkin sääntöä viisaana. Mutta se seuraava, ja viimeinen sääntö tuntui
alkuun omituiselta:
-
Ja jos sitten meinaat jossain vaiheessa tappaa itsesi niin tee se jossain
muualla kuin tässä parakissa. Tuolla kaksisataa metriä tuonnempana on mänty
mihin jo kuusi miestä on hirttänyt itsensä. Ja neljä muuta on ampunut itsensä
omalla aseellaan sen männyn juurella. Kun olet elänyt tässä tappavassa
tylsyydessä jonkun aikaa niin hoksaat itsekin miksi.
Kun
muutama kuukausi oli mennyt niin Antti hoksasi. Mutta onneksi oli tarjolla
sentään jotain puuhasteltavaa. Kamiina tarvitsi tulen ruokaa ja sitä tarjosi
lähellä oleva metsä. Metsän omistaja oli myynyt valtiolle maitaan pilkkahintaan
koska kuitupuu ei käynyt enää kaupaksi ja eräs konkurssin partaalla oleva
motokuski kaatoi, karsi ja pätki puita kamiinaan sopiviksi pätkiksi kun hänellä
ei muutakaan elantoa ollut. Puut oli tarkoitettu parakkikylälle ja siellä
asuvat miehet puolestaan pilkkoivat ja pinosivat niitä liiteriin. Lämpö oli
välttämätöntä ja kovina pakkaskuukausina parakissa pidettiin ympäri yön kipinävahtia.
Antilla oli sinänsä hyvä ja lämmin makuupussi jolla hän olisi pärjännyt
kylmemmässäkin mutta piti ajatella toisiakin.
Toinen
ajankulu oli metsästys. Niin metsästys kuin aseetkin oltiin feministisessä
Suomessa tietysti kielletty mutta poliisi oli tehnyt parakkikylän asukkaille
selväksi että jos te ette häiritse parakkikylän ulkopuolisia taajama-alueita
niin mekään emme puutu teidän tekemisiinne. Millään tavoin. Olkaa ja eläkää
niin kuin tykkäätte. Meillä on ihan tarpeeksi vahtimista etnoissa ja siinä että
nomenklatura saa elää mahdollisimman turvallisesti kohtaamatta sitä
todellisuutta mitä se oli utopiallaan saanut aikaiseksi.
Laittomia
aseita löytyi lähes joka parakista. Antilla ei ollut muuta kuin Baikal
Margo-pienoispistooli mutta sillä hän saattoi napsauttaa aika ajoin hengiltä
liian lähelle tulleen rusakon. Ja laittomassa mutta tosiasiassa sallitussa
hirvijahdissa hänkin saattoi olla ajomiehenä. Kaadetuista hirvistä tuli hyvää
lisäsärvintä.
Samoin
parakeissa olevat aseet toimivat järjestyksenvalvojina jo itsessään. Toki
alueella tehtiin kiljua ja keitettiin pontikkaa mutta kun kaikki tiesivät että joka
ainoassa parakissa oli jonkinlainen ase eikä poliisi puuttunut asioihin niin se
piti jo itsessään järjestyksen yllä. Sillä poliisi ei noteerannut alueella kuolleita
miehiä. Ainoastaan sosiaalihuolto totesi että henkilö X ei enää kuitannut
sosiaaliavustustaan ja lakkasi maksamasta. Samoin alue oli täysin turvassa
etnoalueitten jengeiltä. Ne tiesivät että Tuulenhuuhtomassa jaettiin vain yksi
tuomio eikä ruumista koskaan löytynyt.
Parakin
miehet söivät aamiaisensa joka koostui kahvin lisäksi näkkileivästä,
kevytlevitteestä ja lauantaimakkarasta ja siirtyivät sen jälkeen ulos. Tänään
oli spesiaalipäivä sillä kaupungin kustantamat linja-autot kuljettivat parakkikylän
miehet Naakkamoon kaupalle. Antin parakin miehet olivat ynnäilleet penninsä –
parakissa elettiin eräänlaisessa olosuhteitten pakottamassa kommunismissa –
astuivat bussiin ja läksivät kaupalle. Ostoslistalla oli:
-
kuivaherneitä
-
perunaa
-
makaroonia
-
säilykelihaa tai jotain tarjouslihaa
-
tarjousmakkaraa
-
kahvia
-
teetä
-
sätkätupakkaa, rizloja ja filttereitä
-
paristoja matkaradioon
-
pesuaineita
Ja
paljon muuhun ei raha riittänytkään. Naakkamon S-marketissa ihmiset katsoivat
parakkikyläläisiä vähän ohi kulmien. Tai eivät oikeastaan katsoneet ollenkaan.
Käänsivät päänsä pois. Ehkä he ajattelivat että tuo oli heidänkin
tulevaisuutensa jos tuuri loppui. Ja nykyisessä Suomessa se saattoi loppua
kenellä tahansa koska tahansa.
Kun
miehet olivat palanneet kauppareissultaan ja hernesoppa kiehui keittolevyllä
Antti katseli ikkunasta ulos. Tuttu kaveri eli ristilukki joka oli ollut pitkän
aikaa ikkunan ulkopuolella oli hävinnyt. Miehet olivat katselleet sen tekemisiä
jo kauan. Ehkä joku lintu oli käynyt nappaamassa sen. Pian oli aika – lintuja
ajatellen – laittaa myös evästä lintulaudalle. Miehet olivat sopineet että
vähistä varoista ostettiin pikkulinnuille evästä vaikka raha olikin vähissä.
Niitten puuhailuja oli talvella niin mukavaa katsella. Tirppiäisten touhu oli
jotenkin niin järkevää muuten
järjettömässä maailmassa. Tylsyydessä pienetkin asiat muuttuivat tärkeäksi.
Hernesopan
kiehuessa miehet alkoivat läiskiä korttia. Niin kuin niin monta kertaa
ennenkin. Panoksina oli Koljosen isoisältään saama pennipullon sisältö joka
pantiin pelin jälkeen takaisin pulloon odottamaan uutta peliä. Paljoa ei
puhuttu. Puheet oli pidetty jo aikaa sitten. Joskus aikaisemmin oli vielä
puhuttu että täällä parakkialueella oli paljon aseistettuja miehiä. Eikös
perkele yritettäisi kapinaa? Mutta sitten puhe oli kääntynyt aina siihen että entäs
jos se nuorempi sukupolvi saisi sen pystyyn.
Ja
siihen Vänttinen oli siteerannut erään vanhan kirjan sanomaa: ”Vilppulassa on
kuulemma kovat taistelut… jos ne siellä painaa… vaan painamatta se jää siellä
Vilppulassakin jos odotetaan että joku toinen porukka sen tekee… eikä ole
mitään toista porukkaa…”.
Sitä
mukaa kun tapahtumattomat ja tarkoituksettomat päivät vaihtuivat toiseen alkoi
Vänttinen ymmärtää, että he olivat vankilassa. Vankilassa jossa ei ollut
kaltereita, vartijoita eikä piikkilanka-aitaa. Sillä mihinkä he täältä
lähtisivät? Millä rahalla? Vänttisen päässä oli alkanut usein pyöriä
korvamatona Eaglesin kappaleen Hotel Californian eräs säe ”you can check-out
any time you like, but you can never leave”.
Samalla
kun tuo kiusallinen korvamato soi päässä aina useammin alkoi Vänttinen aina
paremmin ymmärtää niitä parakkikylän miehiä jotka olivat tehneet lopullisen
ratkaisun aseella tai köydellä. Hän – niin kuin ne miehet – oli ollut
perheenisä ja mies joka oli pitkällä työuralla rakentanut omalta osalta
maataan. Ja mikä oli kiitos? Nyt hän oli enää pelkkä täi jonka utopistinen
valtio antoi elää muttei panisi hänen kuolemaansakaan millään tavoin pahakseen.
Samalla kun se mainosti olevansa demokraattisin ja humanistisin hallinto koko
Suomen historiassa.
Kuinka
tämä kaikki saattoi tapahtua? Miksi aikuiset miehet muutettiin viranomaispäätöksellä
täiksi? Mitä pahaa he olivat tehneet? Hehän pitivät yhteiskuntaa pystyssä.
Oliko
niin että täit itsessään olivat päättäneet että miehet muutettiin täiksi?
Mutta
kuka antoi niille täille niin suuren vallan? Kuinka kansa saattoi silloin
aikanaan olla niin sokea? Nyt Vänttinenkin vietti loppuikänsä tässä parakissa
sen sokeuden seurauksena.
12 kommenttia:
Tästä tarinasta tuli mieleen Solzhenitsynin pienoisromaani Ivan Denisovitsin päivä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ivan_Denisovit%C5%A1in_p%C3%A4iv%C3%A4
Naakkamon parakkikylä eroaa toki gulagista siinä, että tarpeettomien ihmisten ei tarvitse tehdä työtä. Gulagissa työn yksi tarkoitus oli tappaa kansanviholliset. Jos teki töitä normien mukaan, kuoli varmasti, koska ravinto ei riittänyt. Se riitti vain, jos teki tuftaa eli huijasi järjestelmää.
Kummassakaan tarinassa järjestelmä ei pannut pahakseen, jos leiriläinen menehtyi.
Naakkamolaisilla on toki pieni toivonkipinä eli se, että joku muu aloittaisi kapinan. Sitä jota kuta muuta ei koskaan tule kuten ei tullut Neuvostoliitossakaan. Tai toki tuli mutta siitä ei kerrottu kenellekään.
Tervehdys, Vasara. Ehkä sekin ero on että kommunistinen hallinto halusi ottaa (ja tietysti ottikin) tuotantovälineet haltuunsa. Nykyinen vihervasemmisto haluaa lopettaa ne tuotantovälineet. Jonka seurauksena tuollainen parakkikylä on valitettavan mahdollinen.
Niin käytännössähan tää on jo tätä. Tossa aseman seudulla näkee ja tutustuu monenlaisiin heppuihin. Joskus joku tulee pummaamaan kessun ja silloin saatan jutustella hetken aikaa niitten kanssa. Työttömyys joka on jatkunut jo pitkään muuttaa ihmistä peruuttamattomasti.
Jotkut alkavat dokata jotkut kituuttavat himassa makoillen. Jotkut alkavat puuhaamaan pimeää pikkubisnestä ja jotkut keräävät pulloja. Tärkeintä näyttäis olevan jonkinlaisen puuhastelun kehittäminen.
Yksi asia jäi tossa mietityttämään. Kuvailemassasi tilanteessa voisi olla mielekästä lähteä pois suomesta Norjaan esim tai Viroon. Venäjäkin saattaisi olla parempi kuin elämä gulagissa.
Niin joo oon nähnyt kuinka sätkäpaperi on onnistuttu korvaamaan sanomalehtipaperilla ja filsun nyt voi korvata paperisoirolla. Tuli toisaalta mietittyä tupakan kotikasvatusta se ei paljoo vaadi vaikka mahorkan makuun tottuminen vaatii kyllä aikansa. Pikakahvi tulee reilusti halvemmaksi. Yks vanha linnakundi ja vanha stadin starba kertoi mielenkiintoisen kikan jolla tupakin saa riittämään hiukan pidemmälle oli joskus tapana jatkaa tupakinpuruja kuivatuilla ja murskatuilla vaahteran lehdillä. Mene ja tiedä miltäköhän maistuu
T labrotta
Meillä on jo kyseinen parakkikylä eräässä toisessa muodossa. Katsokaapa harmaan lähiön halpaa vuokra-asuntokerrostaloa: yksinäisiä miehiä itsemurhayksiöissään. Toki he saavat muutaman satasen enemmän kuin tarinassa. Raha riittää mukavasti viinaan tai videopeleihin, jotta on jotain millä turruttaa itsensä. Kaikki yli kolmekymppiset ovat valtion silmissä jo poistoerä, johon ei ole syytä kuluttaa resursseja.
Parakkikylässä on sentään mahdollisuus olla sosiaalinen ja jutella muiden kanssa. Itsemurhayksiössä ei ole edes sitä.
Eräs kaverini pohti kerran, että nörttitaitoiset voisi laittaa eräänlaiseen orjatyöhön: otetaan esim. kokonainen kerrostalo ja jokaiseen luukkuun majoitetaan työtön/syrjäytynyt nörtti. Alakerran ruokalasta saa pari lämmintä ateriaa päivässä. Terveydenhoitaja päivystäisi pari kertaa viikossa. Nörtit voivat tietokoneillaan tehdä jonkinlaista it-työtä ja saada minimaalista korvausta siitä. Palkkiota voisi saada lisääkin riippuen tehtyjen töiden määrästä ja osaamistasosta. Pohdittuani asiaa minun oli myönnettävä, että moni syrjäytynyt nörtti saattaisi pitää tuota tilannetta jopa parannuksena nykyiseen.
Tämmöinen huomio...
Nämä ostareilla yhteiskunnan piikkiin lonnivat kulttuurinrikastajat eivät sätkiä polta kuten työttömät ja pienituloiset pottunokka kanta-asukkaat.Päinvastoin
tuohipää tupakkaa imevät posket lommolla.
Näin entisenä himotupakoijana arvioisin,että kolmatta toppaa päivässä.Taitaa upseeristupakka askin hinta olla lähemmäs 10 ekua nykyään.
Mitenkäs se suhtautuu näiden "tuloihin" ?
Ihmettelen vaan...
Tervehdys labrotalle, Tuumailijalle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
Labrotta & Tuumailija: Kommenttinne olivat samansisältöisiä ja oikeassahan te olette. Noitten parakkien kaupunkiversiot tulivat suuren laman aikaan eikä valtiovalta ole sen jälkeen välittänyt noihin itsemurhayksiöihin juuttuneista kavereista tippaakaan. Hinkuu vain lisää kehitysmaalaisia elätettäväksi ja nimittää niitä välttämättömiksi tulevaisuuden toivoiksi.
Labrotan ehdotus naapurimaihin muuttamisesta voi olla viisas. Ne maat eivät sentään tuhoa talouttaan ihan kokonaan ilmastohysterialla. Tosin automaatio syö työpaikkoja niissäkin.
En tiedä, kuinka Tuumailijan nörttitaloehdotus toimisi mutta kyseiset heput saattaisivat olla suht tyytyväisiä. Sinänsä läheskään kaikilla ei ole tarvittavia tietokonetaitoja.
Ano: Hyvä huomio ja tuota on miettinyt moni muukin.
Jaa jaa, noinhan toki voi käydä.
Kunnes, kunnes joku jossain parakissa soittaa vanhaa kasettia. Kuuluu kasetilta:
Tahdon sotaa!
Tahdon sotaa, sotaa apatiaa vastaan!
Tai joku vaan kyllästyy olemaan olematon ja arvoton. Tupakit loppu tai nötkötti. Puuro on pahaa, joku närästää muuten vaan. Kortinpeluu kyllästyttää...
Ei marssita nauha käsivarressa hankoja, viikatteita, soihtuja ja torrakoita kantaen kylille. Ei, armeijan käyneet, aikuiset äijät eivät hölmöile. Käppäukot tietävät miten kaikki toimii, tuntevat ihmisiä ja uivat kuin kalat vedessä. Yhtä ääneti, yhtä huomaamatta. Yhtä armeliaina kuin hait, Kun ei ole mitään menetettävää, ei ole mitään pelättävää. On vain voitettavaa.
Alkaa pitkä marssi, hyvin pitkä. Resursseja hankitaan eliitiltä, nomenklatuuralta ja etnoilta. Aletaan siis metsästää rusakkojen ja hirvien lisäksi nomenklatuuraa ja etnoja. Raha, luottokortit, puhelimet, autot, tupakat, viinat, huumeet, korut - kaikki rahanarvoinen hyödynnetään. Kaupataan etnoille ja nomenklatuuralle, samalla hämmennetään noiden välejä. Aseita ostetaan ja otetaan, ainakin etnoilla ja poliisilla on tarjottavaa, nomenklatuurallakin kenties. Valuuttana raha, huumeet, lyijy - ihan mikä vaan kelpaa. Huomaa: kaikilla mainituilla ryhmillä on myös perheet, arvoton on armoton.
Näin se alkaa, der untergang.
Pyssymies
Kun tuohon elämään lisää kalastuksen ja marjastuksen, mikäli ne ovat mahdollisia, ja kirjoittamisen, niin onhan siinä jo jotain lisää elämänsisältöön. Entä puhdetyöt porukalla ja niiden kauppaaminen torilla tai kaupoilla käytäessä? Olisiko kysyntää ja millaisilla? Kesällä parakin taakse perunaa ja porkkanoita ja muuta vihreää kasvamaan, tai omenapuu...
Edelliseen viestiini viitaten vielä: kuivatut, pakastetut ja muutoin säilötyt sienet antavat herkullisen lisän muutoin yksitoikkoisiin aterioihin. Miksei myös katajanmarjat.
Itse tilanne on tietenkin vittumainen, mutta viettäisivätkö nämä miehet aikansa mieluummin jossain virastossa kanssakansalaisia kiusaten? Kun tilanne yhteiskunnassa menee tuohon, ei kenenkään ole hyvä olla.
Mitenkö tämä saattoi tapahtua? Samalla tavoin kuin Länsi-Roomalle, vandaaleille, visigooteille, kimmerialaisille (sellainen kansa on todellakin ollut olemassa) ym.:
ensin ollaan mahtavia ja elinvoimaisia, sitten se elinvoima menetetään elämän käytyä liian helpoksi ja aletaan veltostua.
Ruotsi on meille nykyajan esimerkki, ja me tulemme vauhdilla perässä.
Hyvinvointi veltostuttaa. Lisäksi mitä enemmän hyvinvointia ja vähemmän sotaa, sitä enemmän yhteiskunta naisistuu, ja sillä on oma vaikutuksensa:
kun miehellä on ongelma, hän haluaa siihen ratkaisun.
Kun naisella on ongelma, hän haluaa puhua siitä, ja sitäkin enemmän sen ongelman aiheuttamasta tunnetilasta.
Tämä johtaa yhteiskuntaan, jossa miehet ja naiset kokoontuvat pöytään ongelmanratkaisun merkeissä. Ensin miehet ja naiset tuovat esiin ja erittelevät kenttätyön ongelmat. Kun miehet odottavat, että nyt alkaa ratkaisujen etsiminen, naispuheenjohtaja julistaa kokouksen päättyneeksi. MIehet ällistelevät:
eihän tässä edes ehditty alkaa ongelmanratkaisuun?
Naiset katsovat miehiä halveksuen:
nehän käsiteltiin juuri. Niistä puhutiin! Voi että tuo miesajattelu onkin sitten tyhmää ja alkeellista, julistavat naiset ja menevät fiikkaamaan:
https://www.murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?f=26&t=19320&start=975#p989195
Olipa hyvä etten kuollut eilen, ksoka silloin en olisi tuotakaan termiä ehtinyt saada vastaani. Svenssonien diskuteeraus on tuttu termi, mutta tuo svensdotterien fiikkaaminen menee jo pari astetta vaikeampaan suuntaan.
Ei ihme, että Ruotsi on tuossa suossa.
Kuinkahan paljon meillä fiikataan päättävissä portaissa, joissa pitäisi tehdä päätöksiä?
Tervehdys Pyssymiehelle, Ano1:lle, Ano2:lle ja Qroquius Kadille & kiitos kommenteistanne.
Pyssymies: Ei mikään mahdottomuus. Se pääkysymyshän on että koska on kasassa tarpeeksi ihmisiä joilla ei ole enää mitään menetettävää.
Ano1: Ihminenhän on joo varsin kekseliäs kun se etsii särvintä pöytään.
Ano2: Luulen, että jos tuon kaltaisia miehiä olisi ollut virastoissa niin tilanne ei ehkä olisikaan niin paha.
Qroquius Kad: Tuo on tapahtunut kautta historian eikä tämä aika muodosta siinä mitään poikkeusta. Historia ei ole loppunut vaikka eräät niin kuvittelevatkin. En ole törmännyt tuohon termiin ”fiikkaaminen” ennen minäkään mutta tuohon mainitsemaasi naiselliseen ongelmanratkaisuun (jossa ei ratkaista ongelmia vaan puhutaan niistä) eräänkin kerran.
Lähetä kommentti