perjantai 9. syyskuuta 2011

ELÄMÄÄNI SOSIALISMISSA

Lapin tuntureilla ruumis rasittuu mutta toisaalta mieli lepää. On mukavaa kulkea keskellä ei mitään, näkemättä yhtään vierasta ihmistä. Erityisesti pidän siitä, ettei tunturissa kukaan tunge kärsäänsä meikäläisen asioihin.

Tunturissa myös ajatus tuppaa lentelemään sinne tänne. Bongasin itseni muistelemasta poliittisia näkemyksiäni ja niitten muuttumista. Minähän kun olin aikanaan kovan sortin sosialisti, mutta ajan myötä menetin uskoni moiseen aatteeseen.

Mikä moisen sai aikaiseksi? Neuvostoliiton hajoaminenko? Eihän toki. Eihän meillä tosiasiassa niitä Moskovan symppaajia paljoa ollut. Kunhan pakollista epistolaa hoettiin, kun sitä piti hokea. Tosipaikan tullen olisi jossain Virolahden kieppeillä ollut vierekkäisissä poteroissa SKP:n ja Kokoomuksen miehet ja ampuneet niin perkeleesti Rauhanvaltiota vastaan.

Oma uskoni sosialismiin mureni, kun hoksasin aikanaan, että minähän olen työni puolesta elänyt sosialismissa jo vuosikausia. Mitäs muuta se julkishallinto on kuin sosialismia, joka toimii uskollisesti sosialismin periaatteitten mukaan.

Julkishallinnollisessa sosialismissammehan on se pyhä periaate, että järjestelmä ei ole koskaan väärässä. Jos (ja kun) joku asia menee perseelleen, on löydettävä syyllinen, jonka niskaan voi vastuun kaataa. Sitä ei tule tarkasteleman, että minkähän takia asia meni perseelleen, ja voisiko asiasta oppia, sillä sellainen tarkastelu kyseenalaistaisi järjestelmän toimivuuden.

Tätä kautta työntekijästä, joka haluaisi ehkä saada asiat toimimaan jouhevammin, tulee häirikkö. Jos työssä tai työtavoissa on ongelma, se ei ole ongelma. Sen sijaan jos joku puhuu ongelmasta ääneen, hän muuttuu itse ongelmaksi.

Ongelmia aiheuttaa yleensä julkishallinnolliseen sosialismiin liittyvä tapa, että johtaviksi viranhaltijoiksi valitaan ihmisiä, jotka ovat lukeneet jotain yleisyhteiskunnallista diibadaabaa ja siitä palkkiona heidät laitetaan johtotehtäviin alalle, josta he eivät välttämättä tajua yhtään mitään. Mutta koska he ovat johtavia viranhaltijoita, työ etenee siihen suuntaan, minkä he hyväksi näkevät. Sitten, noin kuvainnollisesti, valmistetaan 150 litran kattiloita, että saadaan kuutiotilavuusvaatimus täyteen. Sillä ei ole suurtakaan lukua, että ei semmoiset kattilat millekään levylle mahdu.

Julkishallinnollisen sosialismin mukaan viranhaltija, varsinkin johtava sellainen on erehtymätön. Jos viranhaltija on tehnyt jonkun päätöksen, ei sitä sitten peruta kirveelläkään, vaikka se olisi kuinka metsässä. Tämän seurauksena omalla alallani valitettavasti tapahtuu aiheettomia huostaanottoja, ja oma alani edustaa julkishallintoa raaimmillaan. Jos lastensuojelukoneisto ottaa jonkun ihmisen hampaisiinsa, niin irtihän se ei häntä laske. Silloin se joutaisi tunnustamaan, että viranhaltija on tehnyt väärän päätöksen, ja sitä myötä taas voitaisiin kyseenalaistaa koko järjestelmä.

Julkishallinnollinen sosialismimme pyhittää viranhaltijan erehtymättömäksi – edustaahan hän koneistoa itseään – ja unohtaa sen, että virkakoneistokin koostuu ihmisistä. Äsken mainitun aiheettoman huostaanottopäätöksen tehnyt sosiaalityöntekijä Irma-Impi Koikkalainen-Tsöpsten saattaa olla älynlahjoiltaan yksinkertainen ja muutenkin ilkeä ja umpimielinen ämmä, ja sellaisena hän myös päätöksensä tekee. Ja koneisto luonnollisesti seisoo hänen takanaan maailman tappiin saakka. Tavallisen ihmisen on melko turhaa ryhtyä käymään käräjiä julkishallintoa vastaan.

Mitä pitempään olen ollut mukana tässä julkishallinnollisessa sosialismissamme, sen enemmän vahvistuu mielikuva, että olen mukana jossain, joka on olemassa vain itseään varten. Ei niitä palveluita varten, joiden vuoksi se on alunperin kehitetty. Luonnollisesti julkishallinnollinen sosialismimme tykkää työntää kärsänsä toisten asioihin. Viimeisin hyvä esimerkki on tämä autojen kulun seuranta satelliittipaikannuksen avulla. Ensinnäkin mitä helvettiä se kellekkään kuuluu missä joku Ykä autollaan ajaa. Ja toiseksi, jos Ykä haluaa asua haja-asutusalueella eikä kanakopissa radan vieressä, niin eiköhän sekin ole ihan Ykän oma asia. Mutta vasemmistoliittolainen liikenneministerimme elää sosialismin periaatteitten mukaan, ja tietää Ykän puolesta, mikä on Ykälle hyväksi.

Noin teknisenä asiana voi tuumia, että minkälainen urakka on moisen systeemin aikaansaaminen. Eikös meillä ole jotain kolme miljoonaa autoa tässä maassa? Jo suunnitteluun menee aikaa ja tupakkaa ja ennen kaikkea rahaa. Mutta koko idea on varsin perinteistä sosialismiamme. On helppo sanoa, että mitä. Sitä ei tuumita, että miten. Sanan miksi esittäminen on likimain kriminalisoitu.

Enhän minä sitä väitä, että kaikki pitäisi yksityistää. Mutta hoksasin aikaa sitten sen, että mikäli koko elinkeinoelämämme olisi toiminut julkishallinnon tavoin vaikkapa vuodesta 1971, niin meidänkin huushollissa olisi kahden länsiauton sijasta pallosilmä-Lada. Olin väärässä, jätkät. Sen vielä sallin itselleni, että olen ottokivivuorelainen sosialidemokraatti, mutta siinä on sen verran paljon pirunkuria, että elämä on ainakin astetta rennompaa.

Vaan tää nyt oli vaan semmosta entisen sosialistin lomatuumailua. Taidanpa siirtyä takaisin järkeviin perusasioihin.

Lomamoodi: käynnistä > check

Sauna: lämmitä > check

Kylmä olut: avaa > check

Lanthalaiset on paskhiaisia. Nun nun nuu.

16 kommenttia:

vieras kirjoitti...

Oliko hyttysiä reissulla? Entäs tuo ruokapuoli ja juomapuoli? Löysitkö kultaesiintymän tai muun malmiesiintymän?

Ehkä oli hyvä että jotkut kommarit eivät käyneet armeijaa. Meinaan, että he kun olisivat voineet liittyä puna-armeijaan tai liittoutua sen kanssa tilaisuuden tullen.

SKDL:n enemmistöläiset olivat yleensä käyneet armeijan.

Olen omassa päässäni jakanut vasemmiston karkeasti ottaen työmiesvasemmistoon ja akateemiseen vasemmistoon. Työmiesvasemmisto ansaitsee minun suunnalta paljon enemmän arvostusta kuin akateeminen vasemmisto. Ykä varmaan ymmärtää näiden termien merkitykset sen perusteella mitä muistat aiemmilta vuosikymmeniltä. Työmiesvasemmistoa kiinnosti lähinnä työntekijän oikeuksiin ja sosiaaliturvaan liittyvät asiat mutta ei paljon muu. Heitä ei kiinnostanut akateeminen tiedostavaisuus, aatteellinen ja ideologinen teoretisointi ja oikeaoppisuus, kansallismielisyyden vastustaminen, internationalismi, maailmanhalaaminen, rettelöinti tai vittumainen käytös joista anarkomarkot tunnetaan, luku-, kirjoitus-, ja ammattitoidottomien sekä työ-ja sopeutumishaluttomien ulkomaalaisten roudaaminen tänne, eikä rahan kaataminen kehitysmaadiktaattoreille.

Yksi huomautus. Virolahden asemasta tuossa pitäisi olla mieluummin...tota noin...Rajajoki, Metsäpirtti, Salmi ja Suojärvi ja pohjoisemmasta Kuusamon ja Sallan itäosat sekä Petsamo.

Kumitonttu kirjoitti...

Toivottavasti on Laitilan olutta...

Mulla on yks varsin läheinen tuttava töissä alaikäisten vastaanottokeskuksessa. Männä suvena tiedustelin, että mitä te teette siellä niiden lasten kanssa. Hän (ei todellakaan ole nuiva) vastasi, että eihän ne kaikki lapsia ole, mutta että ostoksille mennään joka päivä. Se on kuulemma semmoinen terapeuttinen harrastus niille (lapsille ja valvojille). Ostetaan mitä milloinkin, mutta kulutustavaraa tietenkin, koska sapuska tulee kuin manulle illallinen. Ihmeekseni kuulin, että kultamunat viedään yleensä yksitellen, kun niille tulee aina kränää ja vääntöä kaupassa. Tarina on tosi, mutta lienee selvää etten voi paljastaa kaverin nimeä. Tai siis, näin hän kertoi, mutta en tiedä värittikö hän tarinaa. Kuten sanottua, en usko, sillä hänestä se on vaan rikkautta. No, sitähän se shoppailu toki vaatii.

vieras kirjoitti...

Lähetin pari sähköpostia, jotka eivät oikeastaan liity tähän juttuun, mutta halusin että luet ne.

Tomas Valverde kirjoitti...

Miten on Ykä, uskotaanko äitiä aina tämän väittäessä isän olevan pedofiili?

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Vieraalle, Kumitontulle ja Tomas Valverdelle & kiitos kommenteistanne.

Vieras:

Viesti 1: Ei hyttysiä, ei mäkäröitä. Hyttysen kanssa pärjää aina, mutta Lapin mäkärä on ylen vittumainen otus. Ei ehkä yksinään, mutta kun se tuo koko suvun paikalle, ja se suku on iso. Tämän päivän ruoka oli muuten porokyljyksiä ja puikulaperunoita. Maastossa oli tietysti trangialla tehtyä makaroni-säilykelihasössöä, joka tunnettiin inttiaikoinani nimellä yrjö-lauri. Kyllä sitä vallan syö, varsinkin kun on mausteena nälkä. Palan paineeksi tietysti näkkileipää. Voin korvaa niissä oloissa sulatejuusto. Ilta kruunataan tee-rommitotilla.

Näkemyksesi menneitten aikojen työläis- kontra akateemisvasemmiston erosta sattui niin kohdalleen, että eipä minulla siihen ole mitään lisäämistä.

Rajajoesta olen samaa mieltä, mutta sille en mahda mitään minä etkä sinä. Varsinkin kun naapuri rakensi sen Koiviston öljysataman.

Viesti 2: Ihan hyviä huomioita kummassakin. Siitä sähköpuolesta en oikeastaan osaa sanoa mitään. Ehkä ydinvoimaloilla pyritään pääsemään eroon energiariipuvuudesta Venäjästä. Hyvä idea sinänsä, mutta ottiatuota ja jyrkkä ehkä. Mitä tulee siihen euroon, niin siinähän on erinomainen mittari eli suuresti rakastamani lenkkimakkara. Asuin vielä Helsingissä silloin, kun siirryttiin markasta euroon ja tarjouksessa lenkki oli pikkusen vaille kaksi markkaa. Nyt lenkki on tarjouksessa Huitsinnevadassakin 0,99 euroa.

Kumitonttu: Ei oo Laitilan olutta. Laitoin Laitilan oluen boikottiin, kun Laitilan panimo laittoi Tero Vaaran boikottiin nuivien mielipiteittensä takia. Eikä täällä pohjoisessa Laitilan olutta kyllä muutenkaan näe.

Vastaanottokeskuksista en pysty kertomaan. Minä kun olen tavallisessa lastensuojelulaitoksessa (voi jesses, että minä inhoan tota termiä, mitä vikaa kasvatuslaitoksessa on) enkä ole koskaan ollut tommosissa laitoksissa ja meillä kumminkin muualta tulleet ovat vähemmistönä ja niitä ainakin yritetään (vaihtelevalla menestyksellä, täysin riippuen työntekijästä) pitää samalla viivalla.

Sen tiedän, että jotkut yksityiset lastensuojelulaitokset ovat siirtyneet karva-ankkurointiin. Varmempi leipä. Minulla ei pinna siihen riittäisi.

Tomas Valverde: No ei suinkaan aina, mutta esitetty syytös on tietysti sen verran raskas, että asia tutkitaan persjuuria myöten, ja valitettavasti asiaa tutkimassa on usein sellaisia psykologeja, jotka oikein mielellään käräyttäisivät pedofiili-isän (viis faktoista, sulkaa hattuun) ja vaikka isä todettaisiin täysin syyttömäksi, jää syyte itsessään apinaksi hartioille. Ja siitä on kyllä vaikeaa päästä eroon. Vertaisin väärää pedofiilisyytettä väärään raiskaussyytteeseen. Tai oikeastaan se on astetta pahempi.

vieras kirjoitti...

Sähkön, öljyn ja kaasun ostaminen Venäjältä ei sinänsä ole sen ihmeempää kuin ostaisi jotain muuta kauppatavaraa. Ongelma on riippuvuus ja tuontisähkön suuri osuus. Sekin on pöljää että ryssällä on ikävä tapa politikoida noilla energiatoimiuksilla jos se sille päälle sattuu.

Toisaalta jurppii kun Norja ja Ruotsi käytännössä sanelevat mitä pohjoismainen pörssisähkö maksaa. Suomi ja Tanska ovat siinä altavastaajina.

Siksi aattelin että pistetään sitten perhana niitä voimaloita sen verran monta että joka päivä vuodessa on sähköä yli oman tarpeen, vaikka ulkona olisi -40 C. Ylijäämäsähkö voidaan myydä vaikka Saksaan. Siihen liittyen edelleenlähetin sinulle erään taannoisen viestin.

Noista voimaloista vielä. Silloin kun eduskunta viime vuonna hyväksyi kahden reaktorin rakentamisen, niin ajattelin että hyvä, mutta itse olisin päättäjänä hyväksynyt neljä reaktoria. Näin olisi jokainen kolmesta luvan hakijasta (Fennovoima, Teollisuuden voima ja myöskin Fortum) saanut luvan, ja yksi olisi saanut ekstrana toisen luvan.

Ja tuosta neljän reaktorin hyväksymisestä olisi ollut sekin hyöty että Virheet de Röda ja heitä lähellä olevat hörhöjärjestöt olisivat olleet aika kivuliaassa olotilassa, ikään kuin se tunne joka tulee kun kun painaa sormella tulehtuneeseen haavaan tai haavan viereen. Hyvässä lykyssä Virheet olisivat lähteneet hallituksesta ulos, mutta olisivatko olleet liian vallanhaluisia lähteäkseen?

Anonyymi kirjoitti...

"Noin teknisenä asiana voi tuumia, että minkälainen urakka on moisen systeemin aikaansaaminen. Eikös meillä ole jotain kolme miljoonaa autoa tässä maassa?"

Tähän tosiaan liittyy monia tavallista tallaajaa askarruttavia kysymyksiä. Vaikkapa:

- hinta? Jos tämä toteutetaan GPS:llä (tai jopa EU:n Galileolla), varsinaiset tekniset osat maksanevat kympin luokkaa, mutta kun ne paketoidaan hienosti ja tiedetään, että ostajan on pakko ostaa, niin hinta voi olla helposti satasen luokkaa.

- asennus, mihinkäs tämä seurantalaite sitten asennetaan? Kojelaudalle sitä ei voi jättää vapaasti kuljeksimaan, koska jollakin pahantahtoisella ihmisellä saattaisi mieleen tulla jättää se aparaatti siihen autotallin nurkalle siksi aikaa, kun käy sukuloimassa toisella puolella Suomea. Joten nämä aparaatit pitänee pultata tukevasti autoon kiinni ja laittaa sinetti päälle. Ja tämähän kuulostaakin jo sitten ammattilaisten hommalta, joten laitteen hinnan lisäksi pitää maksaa asentajille asennuspalkkio.

- käyttö? Minkälainen laite estää sen, että sitä ei voi kytkeä pois päältä tai rakennella metalliaihiota ympärille, jotta auton liikkeet eivät näy? Jos viranomainen ihmettelee, miksi autosta tule signaalia, voi kertoa sen olleen tallissa, koska on haluttu välttää turhaa ajamista. Voi olla, että tähän ympärille kehittyy markkinat, jotka myyvät ratkaisuja, kuinka vaimentaa seurain.

- tietosuoja? Jonnekinhan kerätyt tiedot pitää tallettaa, jotta niitä voidaan myöhemmin käyttää. Näkeekö veroviraston täti nyt, missä naapurin herra on käynyt ajelulla viime yönä? Kenellä on oikeus päästä käsiksi tietoon, jota moni haluaisi varjella enemmän kuin potilaskertomustaan? Miten autoilija voi tarkistaa tiedon paikkaansa pitävyyden ja tarvittaessa vaatia oikaisua?

- toteutus? Oletettavasti joku valtion IT-hovihankkija saa sadan miljoonan urakan tämän järjestelmän toteuttamisesta, joka useiden vuosien myöhästelyjen jälkeen on maksanut moninkertaisesti enemmän. Jos eduskunnan äänestysjärjestelmän rakentelu oli hankalaa, miten sitten tälläinen järjestelmä?

Jne jne. Jokainenhan nyt ymmärtää, että tämä esitys ei ole tästä maailmasta ja ainakaan mitään taloudellista hyötyä se ei valtiolle eikä kansalaisille tuota (autoasentajat ja muutama IT-paja kyllä odottavat sitä kuin kuuta nousevaa).

Vaikea hahmottaa, miten maassamme voi olla ministereinä näin vähällä järjellä varustettuja ihmisiä.

Ari Laakso kirjoitti...

Ja kummalista muuten on, kun julkishallinnosta häipyy työpaikkoja esim. valtion tuottavuusohjelman nimissä, niin aina ne häipyvät suorittavasta portaasta.

Näksin, että johtamiskulttuuri tarvitsisi julkisella sektorilla tuuletusta.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Vieraalle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.

Vieras: Joo, kyllä mullekin ne neljä reaktoria olis kelvannut. Vihreäthän pysyvät hallituksessa vaikka maailman tappiin ja antavat sieltä näitä ”vihreät olettavat muittenkin puolueitten sitoutuvan hankkeeseen/periaatteeseen X”-lausuntoja.

Ano: Johtopäätöksiisi on helppo yhtyä. Noi satelliitithan muuuten on amerikkalaisia, ja kun jenkit hoksaavat, että suomalaiset meinaavat ryövätä kansalaisiltaan huomattavan summan rahaa jenkkikalustolla, niin kai ne älyävät vaatia kymmenykset välistä.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Arille & kiitos kommentista. Just näin. Tyhjänaikaisia pikkupomoja pidetään kyllä töissä, samoin kuin jonninjoutoprojektien vetäjiä. Julkishallinto on perustettu nimenomaan suorittavan portaan ja sen tarjoamien palvelujen vuoksi. Se on vaan tupattu nykyisin unohtaa.

Anonyymi kirjoitti...

Vuonna 1974 kun lahdin Suomesta, lehtien mukaan kaikista autonkayttajilta keratyista veroista 4% meni siihen alkuperaiseen tarkoitukseen eli tieston kunnossapitoon, uusimiseen, turvallisuuteen jne.

Pari vuotta sitten jossakin lehdessa mainittiin, etta autonkayttajilta ja liikenteelta keratyista veroista 8% kaytetaan nykyaan siihen alkuperaiseen tarkoitukseen.

Miksi lisamaksuja tarvittaisiin, 92% autonkayttajilta keratyista veroista on viela kayttamatta teihin, liikenneturvallisuuteen jne?

Yllaoleva muistista, mutta kylla ne tiedot tallella ovat jossakin,jos joku on siita kiinnostunut.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys ulkosuomalaiselle Anolle ja kiitos kommentistasi. Mahdoitko muuttaa ameriikkoihin vaiko austraaliohin?

Aika hurjia lukemia, mutta en oikeastaan epäile. Neljän prosentin nousu kahdeksaan on sinänsä melko selvää, koska tiekanta on kasvanut ja piki- ja moottoritietä on enemmän. Mutta se puuttuva 92% mietityttää.

Luonnollisestihan sitä tarvitaan yliturvonneen julkishallintoruumiin letkuruokintaan. Ja maanmainion Reinoblogin jutussahan kerrotaan ammattinimikkeistä, jotka ovat ihan välttämättömän tarpeellisia eli:

http://reinoblog.blogspot.com/2011/08/syrjintailmioiden-analysoija-saa-paikan.html

Keskiäkäinen mies kirjoitti...

Julkishallinnon tuottavuusohjelma (samoin kuin Paras-hankkeen kuntaliitokset ja muut yhteistyökuviot) ovat tosiaankin kohdistuneet täysin sinne suorittavaan portaaseen. Hallintoa ei ole tehostettu eikä herravirkoja lakkautettu. Sen sijaan ylätasolle perustetaan kokoajan uusia suojatyöpaikkoja niiden ihqujen ihmisoikeuksien, monikulttuurisuuden ja rasismin juurimisen nimissä. Todentuu se, että ylitettyään kriittisen massan, byrokratia muuttuu täysin itseriitoiseksi ja itsetarkoitukseksi. Meitä hallintoalamaisia ei tarvita enää kuin maksamaan viulut.

Mutta rentouttavaa reissua Ykälle. Täytyy myöntää, että olen juuri nyt hieman kade. Pieni tulehen tuijottelu maistuisi kyllä minullekin

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Keskiäkäiselle. Just näin & kiitokset.

weekendsoldier kirjoitti...

Morjensta! Tuli tuosta syyllisen etsinnästä hakemattakin mieleen elokuva: K-19 Widowmaker. Neukkujen ydinsukellusveneessä pasahti reaktorin jäähdytysjärjestelmä ja kapteenin ensimmäinen kysymys oli: "Kuka on syyllinen?" Piti saada jonkun nimi raporttiin. Ei sillä niin väliä, että koko paska oli vaarassa räjähtää, mutta syyllinen piti saada.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Viikonlopputetsaajalle. No näinhän. Mitä suotta oppimaan virheistä, kun aina voi hirttää jonkun.