Tuli tuossa viime vuoden puolella
luvattua, että laittelen jonkunlaisen koosteen parhaista blogiini tulleista kommenteista.
Viime viikonloppuna tämän blogin kävijämäärä ylitti 700.000, joka on
käsittääkseni tämän kaltaiselle blogille suhteellisen hyvin, joten nythän on
sopiva sauma. Eli pidän tällä kertaa (kerrankin) oman turpani kiinni, ja
julkaisen kommentoijien laittamia sattuvia sanontoja ja osuvia oivalluksia ajalta
huhtikuu 2007 – elokuu 2012. Hyvin moni erittäin hyvä kommentti jäi
julkaisematta sen vuoksi, että sen sisällön täysin hahmottaakseen pitäisi lukea
myös kirjoitus, jota se kommentoi, eikä semmoista tekstimäärää lue se kuuluisa
Erkkikään.
Kiitokset kommentoijille ja luovutan
puheenvuoron nyt heille.
*
*
*
Poropoliisi said...
Jos asetelma käännetään toisinpäin, eli
Teppo Tuppurainen ottaisi hengiltä kotiinsa ryöstöretkelle tunkeutuneen
narkomaani Antti-Pentti Abdullahin, niin jälkimmäisen surkeaa kohtaloa
säälitellään kotimaan uutisissa seuraavat puoli vuotta. (Vrt. Joensuun/Kajaanin
rasismiuutisointi.)
Alan olla hiljalleen sitä mieltä, että
ymmärtäjät pitäisi jotenkin tunnistaa ja sulkea heidät asumaan jollekin
syrjäiselle saarelle suojattiensa kanssa. Pois pääsisi vasta sitten, kun
pystyisi osoittamaan vedenpitävästi mitä hyötyä psykopaattien ja muiden
asennevikaisten ymmärtämäisestä muille koituisi.
Eli ei koskaan.
APRIL 29, 2007 AT 3:24 PM
(Se ymmärtämisen suuri tarve)
*
Poropoliisi said...
Jotkut teknisetkin alat edellyttävät
työpaikan saamiseen pitkäaikaista koulutusta, vaikka itse työ olisi hyvin
yksinkertaista.
Eräs takavuosien kaverini suoritti
puupuolen liki kolmevuotisen ammattitutkinnon ja meni sitten eräälle sahalle
töihin. Kysyin kerran huvikseni että mitä hän itse asiassa tekee siellä
sahalla, niin pääasiallisin työ oli kuulemma erotella linjalta tulevat
erikokoiset lankut eri taapeleihin. Ja kyllä, työhönpääsyn ehdottomana
edellytyksenä oli juuri tuo kolmevuotinen ammattitutkinto - työhön, jonka kuka
tahansa oppisi yhden vuorokauden perehdyttämisen jälkeen.
Mutta mitä noihin kuvaamiisi
sosionomeihin tulee, niin hehän ovat tietysti kasvatustieteilyn johdonmukainen
tulos. Eikä mikään ihme että alalta valmistuvista suuri osa on lähes
työkyvyttömiä, kun tuon "tieteenmuodon" päämetodi on suunnilleen muotoa
"tämähän on itse asiassa ihan yksinkertaista, mutta odottakaapa kun
selitämme sen teille".
JULY 12, 2007 AT 9:19 PM
(Turhaa ylikoulutusta)
*
Anonymous said...
Veli Yrjö,
ajat ovat kovat. Kirjoituksessasi
mainituista syistä en ole aloittanut omaa blogia vaikka kerrottavaa olisi.
Satoja yksittäistapauksia vuosien varrelta, monikulttuurin ihanuudesta
suomalaisessa peruskoulussa. Jutut suorastaan kuplivat päässä, haluavat tulla
ulos. Mutta sinnehän jäävät pääluuhun jäytämään. Kertomatta jäävät vandalismi,
uhkailu, pahoinpitelyt, opettajiin kohdistunut töniminen ja niskurointi sekä
päin naamaa haistattelu ja nimittely, asenteet suomalaista yhteiskuntaa
kohtaan, asenteet naisia kohtaan, asenteet omia, ei kyllin puhdasoppisia
uskonveljiä kohtaan. Kertomatta jäävät poliisin käynnit, nyrkkiraudat,
joukkotappelut, hävitysvimma ja jatkuva älämölö; kertomatta jäävät kotona
imetyt idiotian siemenet kuten usko siihen että dinosaurukset ovat kusetusta ja
että naista ei tarvitse kunnioittaa; kertomatta jää sekin että omaa
islaminuskon opettajaa voi kivittää tai lyödä ovella päähän jos hän on
suomalainen nainen eikä käytä huivia.
En uskalla mainita myöskään kotiin
suljettuja, kielitaidottomia synnytyskoneita; lapsia joiden ikä voi olla ihan
mitä vain mutta ei sitä mitä papereissa lukee; lasten katoamista vaarallisiksi
uskottuihin kotimaihinsa, joko aivopestäviksi tai leikattaviksi, tai pois
syömästä perheen elantoa kun lapsilisät lakkaavat; tulkkaus- ja
asiointipalveluihin haaskattuja rahasummia; viranomaisten kouristuksenomaista
salailua ja hienotunteisuutta; ongelmien pitämistä visusti maton alla. Ettei
vaan pidettäisi suvaitsemattomana.
Viime aikoina veri on lentänyt ja laseja
särkynyt niin paljon etten uskalla kertoa enempää yksityiskohtia, tunnistamisen
pelosta. Haluan pitää työni, en siis bloggaa. Jos minulla olisi realistinen
mahdollisuus ansaita leipäni muuten kuin julkisella sektorilla, lähtisin heti
huomenna ja kertoisin kaiken. Tai ehkä en, ainakaan ennen kuin Ellilä &
Co:n kiihotusjutut on tutkittu loppuun asti.
Minun jutuillani myytäisiin Iltatunkiota
ja Paskalehteä monta viikkoa. Ei siksi että ne olisivat poikkeuksellisia tai
harvinaisia tapauksia, vaan siksi ettei niistä ikinä saa lukea missään.
Viimeaikaisten tapahtumien valossa
tiedämme nyt miksi ei.
Olen paskahousu pelkuri, mutta minulla
on kapea ammattitaito ja perhe ruokittavana. Siksi en uskalla edes mainita
ettei yhdessäkään tapauksessa ole ollut kyse kantaväestöstä. Sitä en
todellakaan halua mainita, ettei jouduttaisi kuseen, sinä tai minä, veli Yrjö.
Ajat ovat kovat.
(Kahden minuutin viha)
*
Lotta Roti said...
Sikäli kuin tiedän ei tuosta
monimuotoisuuden positiivisesta vaikutuksesta yrityksen tulokseen ole
minkäänlaista näyttöä. Nuo hypeprofessoritkin, joihin Tarjan puheessa
viitataan, ymmärtääkseni puhuvat enemmän työntekijöiden *ajatusten ja ideoiden*
diversiteetistä kuin heidän edustamiensa ryhmien.
Kansainvälisissä firmoissa on tietenkin
enemmän diversiteettiä, mutta se on luonnollinen seuraus toiminta- ja
rekrytointiympäristöstä eikä itsetarkoitus.
Arvatkaa olisiko näitä kiintiötoiseuksia
rekrytoitu ihan oma-alotteisesti jo vuosikausia, jos siitä oikeasti olisi
jotain hyötyä.
SEPTEMBER 4, 2008 AT 1:55 AM
(Henkilöstön monimuotoisuudesta)
*
Vasarahammer said...
Kyllä Winstonkin oppi rakastamaan Isoa
Veljeä. Ladakin muuttuu Mersuksi, kun oikein kovasti uskoo. Jos ei usko, niin
sitten itkee ja uskoo.
FEBRUARY 2, 2009 AT 10:49 AM
(Reilun Reiskan reilut autot)
*
Jaska Brown said...
Kuten minulla on tapana sanoa, maailman vaarallisin
eläin on lyhyen matikan lukenut feministidemari. Nämä yleensä suorittavat
jonkun huuhaamaisterin tutkinnon ja päätyvät edellä kuvaamaasi
paperinpyörittäjän hommaan haittaamaan oikeaa työntekoa.
SEPTEMBER 16, 2009 AT 6:57 AM
(Julkishallintoa ja vapaahenkilöitä)
*
Jaska Brown said...
Tuttu opettajakaveri kertoi aikoinaan
hyvän tarinan yläasteen vanhempainillasta. Kukkahattutäti oli jankuttanut
hänelle (kemian opettajalle), miksi ihmeessä lapset saavat käyttää tunnilla
happoja, nehän ovat hirmu vaarallisia. No, oikeasti suola- rikki- ja
typpihappoja annetaan oppilastöihin vain niin laimeina liuoksina, että niiden
vaarallisuus on kotitalousetikan luokkaa. Lisäksi niiden käyttöä valvotaan
erittäin tarkasti. Tämä ei vain mennyt kukkahatulle jakeluun lukuisista
toistoista ja metritolkulla kulutetusta rautalangasta huolimatta. Lopulta
kaverini oli hermostunut ja kysynyt, että annatteko te lapsellenne lyijykynän?
Vastaus oli myöntävä, jolloin ope totesi tylysti, että ihminen voidaan tappaa
lyijykynällä, mutta ei millään hapolla, paitsi ehkä pakottamalla juomaan
väkevää sellaista. Oli mennyt äiti hiljaiseksi, mutta naama pahasti mutrulla.
DECEMBER 31, 2009 AT 3:10 PM
(Uuden vuoden paukauksia)
*
Vasarahammer said...
Internetin ongelmana on aina ollut se,
että paskanpuhujat saavat ansaitsemansa kohtelun. Valtamediassa tätä
periaatetta ei noudateta.
JANUARY 31, 2010 AT 10:37 PM
(Lausuntoja läävästä eli asema ja sana)
*
Vasarahammer said...
Ei se haittaa, vaikka näiden tutkijoiden
työstä on vähän tai ei lainkaan hyötyä. Minusta yliopistossa saa tutkia
kaikenlaisia asioita, vaikka niistä ei varsinaista rahassa mitattavaa hyötyä
olisikaan.
Ongelma on siinä, että näiden
uhritutkijoiden ja poliittisten aktivistien tutkimustuloksia käytetään poliittisessa
päätöksenteossa, jolloin niistä aiheutuu vahinkoa.
MARCH 16, 2010 AT 5:49 PM
(Demonit ja elinkeino)
*
Kumitonttu said...
Oliko se nyt tällä viikolla kun
uutisoitiin, että vuosittain yli 3.000 alle 35-vuotiasta saa eläkepaperit. On
ihmeellistä, että yhteiskunta ei tarjoa apuaan näille moniongelmaisille päänsä
hallinnan menettäneille, vaan heidät törkätään jonon jatkoksi kulkemaan käsi
ojossa almujen toivossa. Suurin osa noista eläteistä on surullisia tarinoita,
vaikka joukossa on joitakin tunnettujakin ihmisryhmiä, jotka kuulemma oikein
juhlistavat eläköitymistään. Minusta se on ihan hyväksyttävää jos ei halua
juosta oravanpyörässä vaan nautiskella kauniista poutapäivistä pihakuistilla
maaten. Mutta sitä en tajua, miksi minua vaaditaan maksamaan se.
MAY 16, 2010 AT 7:08 PM
(Ohjaten ja opastaen)
*
Jaska Brown said....
Huliganismin ja aktivismin välinen ero
on aika tarkkaan sama kuin natsismin ja kommunismin aikaansaamissa tuhoissa.
Komukat ilmoittivat olevansa hyvällä asialla, kun taas hakaristipoppoo ei näin
tehnyt. Siksi sirppiä ja vasaraa ei ole tuomittu, kun niillä oli aikoinaan hyvä
tarkoitus toimissaan, kuten anarkomarkoilla nykyään. Eli aktivistit ja
kommunistit sanovat tekevänsä munakkaan, mutta lopputulos on pelkkiä rikottuja munia.
Huligaanien ja natsien jäljiltä jää myös rikottuja munia, mutta ilman väitettä
munakkaantekoaikeista.
JUNE 3, 2010 AT 6:05 AM
(kaljupäisiä uutishavaintoja osa xiii)
*
Kullervo Kalervonpoika said...
Tosin onhan näitä demokratiaa
kalanmaksaöljynä pitäviä huppas-puppasia Suomessakin:
Toivoisin
että oikeusoppineet kertoisivat, löytyisikö jostain jokin kansainvälinen
sopimus tai vastaava, johon vedoten tämä SD-puolue voitaisiin Ruotsissa
julistaa laittomaksi ja siten erottaa heidät valtiopäiviltä? Esimerkiksi
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin voisi sen tehdä.
Tässä
ei muotoseikkoihin pitäisi takertua vaan nyt jos koskaan tarkoitus pyhittäköön
keinot. Tällaisesta väestä - ja mieluiten myös heidän äänestäjistään - on
päästävä eroon. He ovat moniarvoisen ja monikulttuurisen, eli siis hyvän
yhteiskunnan vihollisia.
Nimimerkki "Inhimillinen
asenne" Hyysärin keskustelussa.
(kiitos Erosen Helenalle, sinne muikkuloiden
ja verkkoloiden pohojoiskarjalaan)
SEPTEMBER
21, 2010 AT 2:49 AM
(ylpeänä
suden suuhun)
*
Kullervo Kalervonpoika said...
Se mikä jaksaa vieläkin hämmästyttää, on
kuinka varsin särmä varusmies paljastuu RUK:un lähtöä tehdessä
rikosrekisteriotteesta aikamoiseksi ammattikonnaksi (ja näin on jäänyt moni
kova reservin taistelija ilman reserviupseerikoulutusta).
Minä en pysty näkemään mitään muuta
syytä tälle kuin sellaisen asian, että sotaväki on ensimmäinen paikka missä
näille kavereille on näytetty kaapin paikka ja vaadittu kuriin sopeutumista.
Liian myöhään monesti, ikävä kyllä.
NOVEMBER 8, 2010 AT 9:54 PM
(rikollista identiteettiä)
*
VonPee said...
Tänä aamuna sanoin kavereille, että
elämme ajassa, jolloin vanhat hyvät ajat olivat tänä aamuna.
Sen piti olla vitsi, mutta todellisuus
on nykyään liian nopealiikkeinen tällaiselle kankealle kalmolle.
NOVEMBER 14, 2010 AT 11:04 PM
(kannattaminen kielletty)
*
Anonymous said...
Kaksivuotias Siiri istui sylissäni kun
luin Tampereen Huumorintajuisesta Murhapoltosta koskevaa kirjoitusta. Siiri
tuijotti tiukasti UFO:lla varustettua kuvaa ja totesi syvällisesti:
"Siellä on hattu lentämässä!"
Hetken mietittyäni ymmärsin että
aikuinen ei koskaan voi päästä havaintokyvyn ja filosofisen ajattelun suhteen
niihin ulottuvuuksiin, joilla kaikenlaisiin hattuiluihin realistisesti
suhtautuva kaksivuotias kykenee.
NOVEMBER 28, 2010 AT 12:43 PM
(hahmottelua ja hajoilua)
*
Kyllästynyt said...
White flightin numeroista en osaa
yleisemmin kertoa, Malmön tienoiltahan olet jo kuullutkin että huonosti ovat
asiat, sama koskee tietty Södertäljeä. Esim. Borlängessä kuuluu olevan kamalaa,
ja monet Tukholman esikaupungit ovat takuulla multikultistuneet ihan liikaa,
joten sieltä varmaan ihmiset pyrkivät pois.
Meidän pikkuruisessa kylässä on tälläkin
hetkellä 7 omakotitaloa myynnissä (jotkut lähes kaksi vuotta) sekä entinen
kirkko ja yksi isompi vuokrajötikkä. Jonka talous on hieno, koska
Siirtolaisvirasto on vuokrannut lähes koko tönön. Jos meillä olisi varaa,
ostaisimme sen ja pitäisimme vaikka tyhjänä, jollei sinne saisi tavallisia
ihmisiä. Sitä ei voi purkaa koska se on K-märkt ("arvokasta
kulttuuriperintöä"). Pyh.
Täältä on vaikea päästä minnekään. Me
myisimme heti ja muuttaisimme muualle, mutta kuka hullu tämmöisestä paikasta
ostaa talon (kahden asylantian välissä)?
Sitä paitsi Serbian mustalaisiakin on
koko ajan tulvinut Ruotsiin niin paljon (yli 5000 jo ja jatkuvasti tulee lisää)
viisumivapauden takia, että tuskin mikään paikkakunta enää selviää ilman
jonkinlaista asuntolaa. Eli ihan sama missä päin Ruotsia asuu, kun joka
paikassa on pian samanlaista kuitenkin.
Tänään pannaan Ruotsin parisataavuotinen
sananvapaus pilkkeiksi ja poltetaan pilkkeet Brysselissä.
Niin pahaa tekee että sydän jyskyttää
ylitahtia, verenpaine on tietysti jotain Eiffelin tornin huippukorkeudella.
NOVEMBER 28, 2010 AT 2:45 PM
(hahmottelua ja hajoilua)
*
Jaska Brown said...
Yhteiskuntatieteiden ja valtiotieteiden
maisterin tutkinnot ovat kyllä jänniä: mitään ei opi, mutta saa kyllä
pätevyyden kaikkiin mahdollisiin tehtäviin. Aika usein näkee
työpaikkailmoituksen, jossa haetaan vaikka
aluehallintokehitysprojektisuunnittelijapäällikköä ja ainoana
pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Vaan jos joku erehtyy
hakemaan hommaa jollain ihan oikealla tutkinnolla, niin ei pääse edes
haastatteluun. Tai jos jostain syystä pääsee, niin siellä todetaan että
"haetaan kyllä jotain yhteiskunnalliselta alalta tutkinnon
suorittanutta." Miksi? "No kun tässä työssä ei tarvita mitään
erityistä ammattitaitoa ... ääh ... eikun siis kapea-alaista osaamista."
Huvittavaa on se, että jonkin asian osaaminen on siis miinusta.
JANUARY 2, 2011 AT 9:49 PM
(uusi vuosi ja uudet valuutat)
*
Keskiäkäinen mies said...
Vai kouluttaa Mielenterveysseura nykyään
julkishallinnon päättäjiä? Se selittääkin paljon asioita, joita olen mielessäni
hämmästellyt...
Yleisemmin ottaen tuo hanketoiminta on
sellainen tunkio ja kankkulan kaivo, jota pitäisi pöyhiä ISOOLLA talikolla.
Niin hulvattomaksi touhu on (läheltä sivusta seuranneena) mennyt. Erilaiset
yhdistykset ja NGO-yhteisöt rahoittavat hanketoiminnaksi naamioituna jo
merkittävän osan normaalia toimintaansa tai ainakin kasvuaan. Sama toistuu
toisilta momenteilta myös yrityspuolella. Mitään järkeä touhussa ei edes
tarvitse olla, mitä maailmojasyleilevämpi hankesuunnitelma, sitä varmempi
rahoitus ja vaikeampaa valvonta.
Muistuu mieleen eräskin
naisyrittäjyyshanke joka vetäjä hankkeen päätyttyä kehuskeli kuinka
menestyksekäs hanke oli ollut. Olihan se poikinut jo kaksi jatkohanketta. Kun
raporttia tarkemmin tutki, muutaman ulkomaan opintomatkan ja parin hankevetäjän
työllistymisen lisäksi ei muuta konkreettista ollutkaan käteen jäänyt.
Hanketoimintaa puolustellaan osin sillä, että sehän on EU rahaa joka muuten
jäisi käyttämättä. Höpö höpö. Lähes kaikissa hankeissa täytyy olla valtion
rahaa ja kuntarahaa toiset puolet. No, valtiolla ja kunnillahan on tunnetusti
kyllä varaa...
JANUARY 8, 2011 AT 6:08 PM
(kurssitusta suureen tarpeeseen)
*
Keskiäkäinen mies said...
Voihan ne valtiot olla keinotekoisia
konstruktioita, jos asiaa siltä kantilta tahtoo ajatella. Mutta sitten näiden
älykköjen ihannoima EU onkin keinotekoinen kontruktio johonkin korkeampaan
potenssiin. Varsinainen keinotekoinen epäsikiö.
Kuin myös vaikkapa YK. Tämä nykyään
lähinnä kehitysmaiden hallinnoima korruptoitunut ja byrokratisoitunut
lehmänkauppatori. Jossa vielä hetki sitten vaikkapa Gaddafin tytär toimi
"hyvän tahdon"-lähettiläänä ja jonka Ihmisoikeusneuvostossa Libya
jakeli rasismituomioita vaikkapa Sveitsin kansanäänestyksille.
MARCH 16, 2011 AT 10:51 PM
(älykön tontilla on helpompaa)
*
Anonymous said...
Ykältä on nyt jäänyt tajuamatta, että
jokainen lapsi syntyy suomalaisena. Ne on ne vanhemmat jotka hänet kasvattaa
somaliksi taikka bangladesilaiseksi.
Onneksi ihminen voi sitten jälkeenpäin
palata suomalaiseksi helposti vain ilmoittautumalla rajalla.
MARCH 25, 2011 AT 10:13 AM
(onnen ja riemun kaupunki)
*
Keskiäkäinen mies said...
"Kaupungin työntekijät sitoutuvat
noudattamaan tiettyjä arvoja ja rasismi on niiden kanssa ristiriidassa"
Muistuupa mieleen eräs Vantaalainen
lastentarhatyöläinen, eli Abdillahi Farah Muhamed. Hänhän aikoinaan avautui
Hyysärin toimittajalle arvomaailmastaan mm seuravin sanoin:
”Suurin
ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja
voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa
kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille
opetetaan."
"profeetta
Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. Se on meidän pyhässä
kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan
vastuussa."
Nämä mielipiteet eivät lie olleet
Vantaan kaupungin arvojen vastaisia, vaan Abdillahi voi rauhassa jatkaa
arvokasta työtään varhaiskasvatuksen parissa.
MARCH 26, 2011 AT 11:52 PM
(onnen ja riemun kaupunki)
*
Anonyymi ja sen synonyymi said...
Mukava että palaat kirjoittamaan
sosiaalityöhön liittyvistä aiheista. On se kyllä hirveää että nykyään katsotaan
enemmän ihmisen muodollista pätevyyttä oikean työkokemuksen sijaan.
Itseäni on välillä hirvittänyt omissa
opinnoissani muodon korostaminen sisällön yli, pahimmillaan se on äitynyt
pisteeseen jossa muoto ON sisältöä. Onneksi kosketus ns. oikeaan elämään säilyy
opintojen ohessa portsarina toimiessa, pomonikin sanoi että on oppinut enemmän
ihmisistä järjestyksenvalvojana ollessaan kuin kasvatustieteiden maisterin
opinnoista.
MARCH 31, 2011 AT 11:45 PM
(väärin sammutettu)
*
Jaska Brown said...
Suvaitsevaiston logiikka tosiasioiden ja
teorian vastaavuuksien kanssa näkyy toimivan kuin armeijan suunnistussääntö:
jos kartta ja maasto eivät täsmää, kartta katsotaan päteväksi.
MAY 28, 2011 AT 10:18 PM
(ajatuksia uuninpankolta)
*
Lakeudenmies said...
Sehän on todellakin ikävää jos
vankilassa on ikävää.
DECEMBER
28, 2011 AT 11:01 PM
(lyhyesti
sortoperunasta)
*
Leiriorja said...
Olin tuolla Ruotsin jamboreella
"mahdollistajana" eli aikuisena työläisenä järjestämässä lapsille
mukavaa leiriä.
Seuraavalle partioleirille lähden vain
mikäli siellä ei ole:
1)Muslimeita
2)Ranskalaisia ja Italialaisia
3)Yleisiä sääntöjä noudattamattomia
4)Englanninkielen taidottomia
Perustelut:
1) Ramadanin aiheuttamat ongelmat, mitkä
voimallisesti näkyivät siinä, ettei pikku abubabu pystynyt tekemään mitään
päivällä tolkuttoman nälän takia. Partion arvomaailma kuitenkin on
länsimais-kristillinen, ja tämä pieni vähemmistö pompottaa enemmistöä.
2)3)4) Nämä kolme kietoutuvat yhteen
melko elimellisesti.
AUGUST 11, 2011 AT 12:01 AM
(oikeamielisyyden sietämätön keveys)
*
Anonyymi ja sen synonyymi said...
Suomeen on pesiytynyt sellainen
ihmeellinen usko korkeakoulutuksen autuaaksitekevään vaikutukseen jonka
johdosta mahdollisimman monen täytyy suorittaa akateeminen tutkinto, mikä
tietenkin aiheuttaa valtavan inflaation tutkintojen arvolle. Kyllä sitä
vähemmälläkin pärjäisi. Varsinkin kun opiskelijoita käytetään monesti ilmaisena
työvoimana työharjoittelun kautta.
AUGUST
21, 2011 AT 1:31 AM
(nuo
uskossa väkevät)
*
Närpiön susi said...
Yrjöperskeles, olemme varmaan lukeneet
saman uutisen niistä afrikkalaisista tiedemiehistä, tai taisivat sittenkin olla
lähinnä ekonomeja.
Joka tapauksessa värikkäät veljemme
huomauttivat, että heidän kotimaissaan ei kannata enää viljellä viljaa, koska
kehitysapuna maahan tuotu vilja on markkinoilla halvempaa kuin itse tuotettu.
Viljelijät siis joutuvat pakon edessä lopettamaan tuotannon. Heillä kun ei ole
keinoja koneellistamisen tai kemikalioiden avulla halventaa
tuotantokustannuksia. Harvassa Afrikan maassa tunnetaan maataloustukia, joiden
avulla mm. Suomessa ylläpidetään kotimaista tuotantoa. Jos tukia ei olisi
kaikki elintarvikkeet tuotaisi ulkoa.
Värikkäät veljemme epäilivät myös, että
valtaosa kehitysavusta menee sellaisiin taskuihin, joissa on jo ennestään
dollareita nippukaupalla.
AUGUST 31, 2011 AT 1:59 PM
(marttyyripisteitä ja urakehitystä)
*
Keskiäkäinen mies said...
Julkishallinnon tuottavuusohjelma
(samoin kuin Paras-hankkeen kuntaliitokset ja muut yhteistyökuviot) ovat
tosiaankin kohdistuneet täysin sinne suorittavaan portaaseen. Hallintoa ei ole
tehostettu eikä herravirkoja lakkautettu. Sen sijaan ylätasolle perustetaan
kokoajan uusia suojatyöpaikkoja niiden ihqujen ihmisoikeuksien,
monikulttuurisuuden ja rasismin juurimisen nimissä. Todentuu se, että
ylitettyään kriittisen massan, byrokratia muuttuu täysin itseriitoiseksi ja
itsetarkoitukseksi. Meitä hallintoalamaisia ei tarvita enää kuin maksamaan
viulut.
SEPTEMBER 11, 2011 AT 12:11 PM
(elämääni sosialismissa)
*
Anonymous said...
Miksei perustuslaissa ole sellaista
määräystä, että kun sitä ollaan muuttamassa, pitää kuukautta aikaisemmin eduskuntatalon
kaiuttimista alkaa soittamaan (vaikka rockabillyä) tauotta, niin että tyhminkin
edustaja tajuaa, että nyt tapahtuu jotain kaffetaukoa merkittävämpää?
SEPTEMBER
15, 2011 AT 9:29 AM
(maakuntatason
joukkohysteriaa)
*
Närpes varg said...
Omasta kokemuksesta voin valistaa
mediaa, että jos se haluaa löytää tosi väkivaltaista äärioikeistoa, menköön
Kansallisten eläkeläisten tilaisuuksiin. Siellä kajahtaa "RYSSÄ" joka
toisessa lauseessa ja papat näyttävät käsillään, kuinka kookoo panee, että
papapapaaa, kun niitä piippalakkeja alkaa näkyä.
Eikä tässä kaikki. Kreikan hulttiot
tuomitaan yksimielisesti ja yhtä yksimielisesti ihmetellään, miksi lapset eivät
opiskele saksaa, tieteen, edistyksen ja ystävyyden kieltä vaan englantia,
polseviikkien sodanaikaisen auttajan kieltä.
Jouduin eläkeläisporukkaan oltuani
lähiomaisen kuskina ja kävelyapuna. Tämä virkeä 85-vuotias kertoo olevansa
vieläkin valmis tarttumaan aseisiin (no niin!) milloin tahansa, kun isänmaan
(kas,kas!) etu tai kunnia (kunniaväkivaltaa!) sitä vaatii.
Erikoisesti minua hirvitti
(vihapuhetta!), kun papat panivat halvalla eräitä maahanmuuttajaryhmiä. Mummot
yrittivät toppuutella, mutta miehet eivät olleet hiljennettävissä. Tuttu pappa
kuiskasi, ettei noi mummot voi enää kiristää seksillä...
SEPTEMBER 21, 2011 AT 6:54 PM
(lyhyesti suuresta innosta)
*
Poropoliisi said...
Minun mielestäni jokainen armeijan
käynyt normisiviili jolle valtio ei myönnä aseenkantolupaa, voi polttaa
sotilaspassinsa samoin tein.
Miten valtio voi luottaa aseistettuun
ihmiseen sodan aikana, jos se ei luota häneen rauhankaan aikana?
OCTOBER 15, 2011 AT 9:17 PM
(kaljupäisiä uutishavaintoja osa xxi)
*
Jaska Brown said...
Eppäillä sopii, että poliittisten
lausuntojen järkevyysaste kulkee seuraavassa marssijärjestyksessä:
1. Perussuomalaiset selvinpäin
2. Perussuomalaiset räkäkännissä
3. Vihervasurit räkäkännissä
4. Vihervasurit selvinpäin
OCTOBER 17, 2011 AT 8:18 PM
(vilpitöntä alkoholivalistusta)
*
Feb 8 2012
Tarhavahti said...
Tervepä teillekin, olen aikoinani käynyt
koulun hyvissä ajoin ennen peruskoulua, ja kyllähän sielläkin kiusattiin mutta
sai myös antaa takaisin. Nykyään ei kiusatulle jää muita vaihtoehtoja kuin
pakeneminen, loputon pakeneminen.
Tähänkö on nyt sitten tyytyminen?
FEBRUARY
17, 2012 AT 11:49 AM
(uusinta)
*
Anonymous
said...
"Jälki-istunto
muistuttaa erehdyttävästi tekemättömyyteen pakottamista, jota pidetään muissa
yhteyksissä epäinhimillisenä ja kiellettynä rangaistusmuotona."
Näin siis Anna Kontula, tutkija ja
kansanedustaja.
Miten helvetissä tämä maa on saatu
raiskattua tämmöiseksi? Ihmiset, jotka mielestäni kuuluisivat hullulaan
esiintyvät kansakunnan johtavina älykköinä. Pitänee tästä ryhtyä hiomaan lukion
jäljiltä ruostunutta Ranskan kielen taitoa, jos sitä vaikka muuttaisi Canadaan!
FEBRUARY
17, 2012 AT 5:28 PM
(uusinta)
*
Jussi
said...
Tuossa lenkillä tänään tuli mieleen,
että nimimerkillä kommentoinnilla ja lehdistön lähdesuojallahan ei oikeastaan
ole paljoakaan eroa. Jälkimmäisessä tapauksessa tämä niin sanottu puskista
huutelu hoidetaan vain hieman kömpelömmin välimiehen kautta.
Tässä mielessä on sitten erikoista että
ainoastaan tähän ensimmäiseen tapaan haluttaisiin puuttua. Ymmärrän kyllä
toisaalta että kulttuurieliittiämme harmittaa kun tässä vaihtoehdossa ei pääse
tuohon väliin moderoimaan ja värittämään juttuja.
APRIL 2, 2012 AT 11:21 PM
(nimellä ja nimimerkillä)
*
Närpes
varg (grrrr...) said...
Jee, jee.
Kun ei-persu flmiohjaaja sanoi tosissaan, että
kaikki rikkaat pitäisi ampua, media hyrisi ja nomenklatura kiitteli.
Mutta kun pieni pohjoiskarjalainen
ämmänräähkänä heitti hyvän vitsin on koko valtakunta häntä hirttämässä.
APRIL 12, 2012 AT 11:35 PM
(niskalaukaus huumorille)
*
Anonymous said...
Erkki Raatikais-vainaa taisi joskus
todeta, että oikeat ihmiset saavat tehdä myös vääriä asioita, mutta väärät
ihmiset eivät edes niitä oikeitakaan. Taisi olla oikeassa.
APRIL 14, 2012 AT 3:00 PM
(niskalaukaus huumorille)
*
vieras said...
1960-luvulla sikavaakuna saattoi olla
vastakulttuuria mutta ei enää, koska ainakin vuodesta 1968 alkaen hallintoa on
koko ajan miehitetty 60-lukulaisilla. 60-lukulaiset kulttuurivasemmistolaiset
eivät ikinä olleet mitään toisinajattelijoita vaan oikeinajattelijoita koska ne
kuuluivat kulttuurieliittiin. Vasarahammer on käyttänyt nimitystä
valtioradikaali. Jos kuukkeloit hakusanan valtioradikaali niin löydät termin
selitykset.
MAY 7,
2012 AT 1:50 AM
*
Joukkoliikenne
said...
Aika uskomatonta kyllä, että aina kun
islamin todelliset kasvot paljastuvat, niin lopputulema on se, että valkoiset
ovat rasisteja ja musuille pitää kipata lisää rahaa.
MAY 17,
2012 AT 1:41 PM
(toinen
uusinta)
*
Anonymous
said...
Itsekin toistan vuosisatojen kehää kuin
sanon että ihmiset vain eivät opi virheistään, ja näyttää tosiaan siltä että
todennäköisesti väkivaltaisia mullistuksia on edessäpäin Euroopassakin, jos
tällä linjalla mennään, eli sallitaan eri ihmisille eri säännöt hallinnon
toimesta.
Toivottavasti näin ei tapahdu, mutta
tämä arvojen ristiriita on sen verran kova, että vaikea uskoa asioiden
kehittyvän kitkattomasti.
Jos toiminta ja silmien sulkeminen
jatkuu nykyisellään, niin se antaa polttoainetta persuja huomattavasti
pahempien ryhmien liekkeihin, koska vaikka asioista ei puhuta julkisuudessa,
yhä useampi kuitenkin näkee mitä tapahtuu. Se taas laskee peruspekan kynnystä
olla puuttumatta näkemiinsä ylilyönteihin.
Tapahtuu juuri se mitä pelkään. Kun
tarpeeksi monta kertaa kutsutaan rasistiksi, niin ajatellaan että ollaan sitten
kun leima on jo lyöty. Ja jos uutisoidaan rasismin lisääntyneen, niin kuka sen
huomaa, kun näin meille kerrotaan jo nyt. Niin ollaan vihamielisiä jo
valmiiksi, jos mediaa uskotaan.
Se ei todennäköisesti ilmene perusjampan
radikalisoitumisena, vaan niin että jos nähdään vaikka jotain oikeaa
muukalaisvihaa tms (ei mitään kännisten bussiörvellyksiä), niin kävellään vain
ohi, eikä tosiaan ilmoiteta minnekään. Ja tämä taas eristää eri ryhmiä toisistaan
entisestään.
Suuret massat toki ovat median
vietävissä, mutta se on juuri sitä massaa joka on aina katsonut vierestä kuin
muut mullistavat maat, mannut ja valtiojärjestyksen. Siinä on lähinnä se mille
puolelle lammaslaumat antavat sympatiansa, jos silläkään nyt on oikeasti väliä.
Pahinta tämä kehitys on itsenäisille (ja
itsepäisille) ajattelijoille, joita ei kiinnosta valita puoliaan, vaan jotka
kritisoivat molempia. Meidät yleensä ammutaan ensimmäisenä, tuli valtaan sitten
kumpi puoli tahansa.
MAY 17, 2012 AT 3:48 PM
(toinen uusinta)
*
Kumitonttu said...
On oikeastaan se ja sama, ovatko nämä
allahin apostolit mielipiteineen yksin tahi eivät, koska ongelma on tuo
sharia-laki. Vaikka islam mitenkä luisuisi kohti nykyaikaa ja sopeutuisi
länsimaiseen elämänmenoon, se ei koskaan pääse irti siitä ominaisuudesta, että
Allah säätelee kaikkea ihmisten toimintaa taivaspaikoista käsien pesuun.
Sellainen ideologia voi hetkeksi vetäytyä taka-alalle vain odottaakseen uutta
esiintuloa jonkun fanaatikon johdolla.
Samalla tavalla voidaan sanoa, että
enemmistö vasemmistolaisista vastusti totalitarismia, mutta ei se tarvinnutkaan
kuin yhden gruusialaisen mielipuolen, niin jopas oli aate saatu sotkettua yltä
päältä vereen. Silläkin uhalla että toistan itseäni, sanon miljoonannen kerran:
Ongelma ei ole yksittäinen johtaja,
olkoon mullah tai politbyroon presidentti, vaan ideologia. Jos on ideologia,
joka antaa oikeutuksen toisten alistamiselle ja tuhoamiselle, jostain löytyy
mies (tai nainen), joka on valmis käyttämään juuri sitä ideologiaa perusteluna
toimilleen.
MAY 17,
2012 AT 4:02 PM
(toinen
uusinta)
*
Anonymous
said...
Lainsäätäjä säätää abstraktioista
kivalta kuulostavia, kaikkien oikeuksia kunnioittavia yrjötyksiä. Jos
lainsäätäjä esim. tyytyisi luottamaan suorittavan portaan ammattitaitoon ja
tilannetajuun, se saisi maan jokaisen sosiaalitantan ja pääkirjoitustoimittajan
niskaansa. Helpompaa onkin säätää maailmaahalailevia lakeja ja syyttää
populismista jokaista, joka on valmis myöntämään systeemin valuvian.
Itse opiskelen oikeustiedettä, ja
mieleeni tuli muuan oppikirjan esimerkki: Perustuslakivaliokunta piti
ongelmallisena sitä, että poliisikoulun sisäänottokäytäntö syrjii
totaalikieltäytyjiä (pitäisi olla siviilipalvelu tai armeija käytynä). Tämä on
mielestäni malliesimerkki ajan hengestä; mihinkään mitenkään vaikuttamatonta
näpertelyä, josta kukaan ei voi loukkaantua.
Laitan vielä loppuun vapaan lainauksen
Ilmari Salpakarilta, joka tosin on äitinsä jälkeen TPTA:n vastenmielisin
henkilö, mutta joka kuvaa hyvinvointi-Suomea erinomaisesti: Asiat pitäisi saada
kuntoon, mutta rusetti ei saa mennä vinoon.
MAY 30, 2012 AT 3:58 PM
(outoja kieltoja eli tehkää tekemättä)
*
Närpes varg said...
On kauheaa puhua mediaseksikkäästä
kuolemasta, mutta tottahan se on. Jos pari ukkoa putoaa rakennustyömaalla
telineiltä pää edellä murskeläjään ja kuolee, ei paikkakunnalla järjestetä
muistomessua, työmaalle ei tuoda kynttilöitä eivätkä psykologit perusta
päivystävää lohdutuspuhelinta. Iltalehdet eivät kerro, kuinka hyviä perheenisiä
vainajat olivat ja kuinka heidän perheensä nyt kaipaavat. Ministerit eivät
vaadi parempia kaiteita rakennustelineisiin eikä netissä käydä hurjaa
keskustelua rakennustyön vaaroista. "Mitäs ovat kirvesmiehiä. EVVK."
JUNE 2, 2012 AT 8:23 PM
(antero lärvänen ja pelokas naapurusto)
*
Masa said...
Heh, muistan ettei 70-luvulla
nappuloille myyty Britfixin lennokkiliimaa mutta Airfixin vastaavaa kylläkin.
Koulussa kuultiin sitten isoilta pojilta syynä ollen sen, että jotkut olivat
jossain impanneet sitä ja mehän nyökyttelimme mukana ikäänkuin asiantuntevasti.
Seuraavaksi piti vaivihkaa ottaa selvää mitä "imppaaminen" tarkoitti.
Asian tultua selville ihmettely vain kasvoi että mikä järki tuossa nyt on.
Ensimmäinen koottavani löytyi mummolasta
serkkupojan unohtamana talvella -74. Sain sen pitää ja ottaa mukaani koska
koneesta puuttui toinen korkeusperäsin ja ohjaamosta kuomu eikä serkku sitä
ollut kaivannut. Mallista eikä maasta ollut mitään tietoa tarrojenkin
puuttuessa tyystin mutta sillä tuli kurvattua raakoja ilmataisteluita
kokonaisen illan ajan. Suomi voitti kaikki.
Seuraavan päivänä oli sunnuntai ja isä
päätti liimata irvistävän siiven paremmin kohdalleen. Varsinaisia
lennokkiliimoja ei kotona ollut, mutta kontaktiliima sai ajaa asiaa. Paikkausoperaation
jälkeen lentokone parkkeerattiin sähköuunin ritilälle mietoon lämpöön liiman
kuivumisen nopeuttamiseksi ja luukun väliin lykättiin puinen paistolasta .
Sitten sohvalle katsomaan iltapäivälähetyksenä vanhaa Tarzan-elokuvaa.
Elokuvan jälkeen riensin keittiöön ja
eikös joku saatanan desantti ollut tempaissut paistolastan luukun välistä.
Suomen ilmavoimat roikkui siniharmaana räkänä ritilöistä. Syyllinenkin löytyi,
muttei äiti katumusta osoittanut vaan haukkui vastatoimenpiteenä kaikki muut.
Isä osti sitten uuden Messerschmitin ja
sain seurata kokoamista ihan itse.
JUNE 6, 2012 AT 11:14 AM
(jotain ihan muuta vii)
*
Kumitonttu said...
Helpommalla selviäisi, kun lähtis
aamuyöstä soutelemaan vetskari auki, mutta eihän me periksi anneta!
(luonnonvoimia ja pyramideja)
*
Närpes varg said...
Käväiskääpä joskus huvin päiten lähimmän
ABC:n baarissa, varsinkin tupakkatiloissa ja kuunnelkaa ukkojen juttuja.
Ainakaan minä en ole koskaan ennen kuullut niin paljon rasistivitsejä kuin nyt.
Kansa vastaa vallanpitäjille samalla tavalla kuin muinaisessa neuvostolassa:
huumorilla. Asiat, joista ei saa julkisesti puhua siirtyvät sisätiloihin ja
vitseksi. Aina ne eivät ole erikoisen onistuneita, tietenkään.
Malliksi tähän juttu menneen ajan
Moskovasta.
Päiväkerhon täti kertoi lapsille
isänmaasta. "Neuvostoliitossa paistaa aina aurinko, on lämmintä ja
mukavaa. Kaikilla lapsilla on tarpeeksi ruokaa, kauniit vaatteet, mukavat kodit
ja hyvät vanhemmat. He saavat käydä koulua hyvien opettajien johdolla ja lukea
itsensä vaikka tohtoriksi."
Kesken luennon pikku Ivan puhkesi
katkeraan itkuun.
-No mikä sinuille nyt tuli, Ivan?
-Kun minä niin kovasti haluaisin muuttaa
sinne Neuvostoliittoon!
JULY 5, 2012 AT 9:25 PM
(sananvapauden saaristot osa ii)
*
Kumitonttu said..
.
Tuota mä oon itte ja ihmetelly, että kun
nää valittaa miten neekereitä ja homoja sorretaan, ja sitten niiden mielestä
pahin pilkka on leimata joku homoksi ja neekeriksi. Ja tietenkin kaiken päälle
kieltää se.
Aatteleppa, jos meillä ei ois tätä anonyymia
nettiä, niin täällähän me lauantaina luettais Ilta=Sanomia ja mietittäis, että
on se rasismi sitten varmaan tosiaan noussut kovasti, kun siitä noin paljon
kirjoitellaan. Että paras varmaan kunnallisvaaleissa mennä äänestämään sitä
Pirjo-Eemeliä, ettei ne natsin perskeleet vaan pääse valtuustoon.
AUGUST
25, 2012 AT 10:36 AM
(antero
lärväsen uni)
*
*
*
Tässä tällä erää. Jatkoa tuonnempana.
Laitan vielä yhden kommentin, joka kuvaa asioita monellakin alalla, samoin kuin
omallani. Kirjoitin vuonna 2007 kirjoituksen Monikulttuurisuus ja
lastensuojelu, jossa otin kantaa alani epäkohtiin. Kirjoitukseen tuli mm.
seuraava kommentti:
Anonymous
said...
Hyvää
tekstiä. Olen kaikessa hiljaisuudessa samaa mieltä.
t:
Lastensuojelun erääseen sidosryhmään lukeutuva akateeminen
APRIL
6, 2007 AT 1:52 AM
Kaikessa hiljaisuudessa samaa mieltä.
Mutta julkisuudessa eletään virallisen epistolan mukaan. Montakohan kokousta on
pidetty, joissa kaikki osallistujat ovat sitä mieltä, että tämä on silkkaa
tuubaa, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, tuumien, että mitähän nuo muut
ajattelisivat. Useallakin alalla. Varsinkin julkishallinnossa. Entäs jos kerran
tuleekin tilanne, että kaikki vahingossa aukaisevat suunsa yhtä aikaa?
Kiitokset kommentoijille ja kiitokset
lukijoille. Huitsinnevadassa aletaan valmistautua EU-vaalikamppailuun.
5 kommenttia:
Olipa mainio idea tämä kommenttikatsaus! En ole nähnyt muualla, mutta luulen, että saat seuraajia. Sitä paitsi tällä tempauksella tulet kiittäneeksi kommentoijiasi ja osoitat antavasi heille arvoa. Jatkakaamme kohti parempaa tulevaisuutta Ykän ja Ylvan viitoittamalla tiellä. Eläköön sananvapaus, eläköön vapaa ja vaihteleva kansalaismielipide!
Tervehdys, Närpes Varg. Kunnia heille, joille kunnia kuuluu. Minä en miellä tätä blogia pelkästään joksikin omaksi viritelmäkseni, vaan te kaikki olette tässä mukana. Kommentoijat ovat osa blogia.
Lisää…
Ja kiitos Ykälle siitä että on tämmöistä kulttuurityötä tehnyt. Suomi tarvitsee suunsa aukaisijoita.
Ykä poimi minun kommenteistani just tuon. En edes muistanut tuota kommenttia. Voi olla että olisin Ykän roolissa poiminut jonkin toisen, kun en itse pidä sitä kommenttia parhaanani.
Huomasitko sähköpostin?
Tervehdys Anolle ja Vieraalle & kiitos kommenteistanne.
Ano: Suuret kiitokset sinullekin. Jatketaan. Porukalla.
Vieras: Niin sinun kuin muutaman muun kohdalla ongelmana oli se, että parhaat kommentit olivat täyden blogikirjoituksen mittaisia itsessään, ja jos niitä olisi laittanut, niin tekstin määrä olisi muuttunut jo täysin älyttömäksi.
Huomasin posti, kiitos. Kysymykseen on vaikea vastata. Kun kyseessä on kuitenkin 1800-luvulla tapahtuneet asiat.
Lähetä kommentti