eli
sivujuonne kertomukselle 1918: Kertomaton Tarina
Aavasaksa, Ylitornio, kesäkuu
1919
Punaisten
joukot olivat saapumassa. Varsinaista järjestäytynyttä valkoista vastarintaa ei
ollut enää esiintynyt Oulun menetyksen jälkeen, mutta jalkaisin kulkevien ja
hevosvetoisten joukkojen eteneminen oli hidasta. Suurin osa valkoisista oli jo
paennut. Joko kauemmas pohjoiseen tai sitten Tornionjoen yli Ruotsin puolelle.
Ihmisten tietoon oli tullut, että punaisten joukkojen myötä pohjoiseen eteni
kuolema. Armoa ei annettaisi. Kaikki vähänkin kapitalististeiksi arvellut ja
hiemankin vastahankaan asettuneet ihmiset ammuttiin saman tien ja ilman
minkäänlaista oikeudenkäyntiä. Molemmin puolin sodan aikana harjoitettu terrori
oli kovettanut suuren osan ihmisistä ja vihollisen teloittaminen ei ollut enää
moraalikysymys, vaan itsestäänselvyys. Ja koska punaiset olivat saavuttamassa
lopullisen voittonsa, he kylvivät tätä itsestäänselvyyttä sen kummemmin
miettimättä. Näin ainakin oli huhu kertonut ja sodan aikana huhua voimakkaampaa
tietotoimistoa ei ollut olemassakaan. Huhuun luotettiin. Kun muutakaan ei
ollut.
Siksi
kyläläiset olivat päättäneet myydä sielunsa pirulle ja ottaneet kiinni kolme
talollista, jotka eivät olleet ehtineet paeta paikalta. Kyläläiset eivät ehkä tehneet
sitä vilpittömästä halustaan vaan osoittaakseen uskollisuutensa uudelle kuolemaa
kylvävälle hallinnolle ja sitä kautta säilyttääkseen oman henkensä. Talollisten
perheet olivat paenneet jo Ruotsin puolelle, itse asiassa kyläläisten sallimana
mutta tulossa oleville verikoirille oli tarjottava jotain. Että kyläläiset
saisivat itse jatkaa elämäänsä. Köyhää sellaista toki, mutta köyhäkin elämä
voitti kuoleman. Eihän heillä ollut edes käsitystä siitä, mitä vakavaraisuus
olisi. Ehkä nuo kylään etenevät punainen nauha käsivarsissaan kulkevat sotilaat
sen jollain ihmeellisellä tavalla toisivat. Edes joskus tulevaisuudessa. Juuri
nyt ei ollut muuta varmuutta kuin pelko. Pelolle täytyi antaa pauna lihaa, ja
nuo kolme talollista saisivat toimia verirahana.
Nuo
kolme kiinniotettua talollista näyttivät alistuvan kohtaloonsa. He tiesivät,
mikä heitä odottaisi. Ja – kuolemanpelostaan huolimatta – he pitivät tilannetta
jotenkin huvittavana. Eiväthän he olleet juurikaan paikallisia torppareita
rikkaampia, vaan leipä tuli kaikilla kovasta työstä pohjoisen Suomen ankarissa
oloissa. Mutta he olivat kuitenkin talollisia, ja Suomi oli siirtymässä aikaan,
jossa termit merkitsivät enemmän kuin varsinainen käytäntö. Siksi heidän tulisi
kuolla. He olivat kuitenkin onnellisia siitä, että heidän lähimmäisensä olivat
ehtineet karkuun Ruotsin puolelle. Siellä oli paljon suomalaisia. Heidän
sukulaisiaankin, itse asiassa. Se raja kun oltiin aikanaan vedetty suomalaisten
mielipidettä pahemmin kyselemättä. Suomea puhuttiin Tornionjoen molemmin
puolin. Ehkä Ruotsin puolella olisi heille tarjolla uusi tulevaisuus. Ainakin
siellä oli tarjolla elämä.
Punaiset
saapuivat. Kyläläiset huomasivat helpotuksekseen, että ne puhuivat suomea.
Punaisten puolella taistelevien venäläisten kerrottiin olevan vielä suomalaisia
punaisia paljon raaempia. Nämä saapuneet punaiset joukot näyttivät aivan
samanlaisilta maatyöläisiltä kuin kyläläisetkin. Ja sellaisiahan he olivatkin.
Omissa rähjäisissä vaatteissaan. Ainoastaan ase ja punainen käsivarsinauha
erotti heidät muista. Kun punaiset joukot saapuivat kylään, kyläläiset
luovuttivat heille kolme jäljelläolevaa ja kiinniotettua talollista. Osaksi
pelastaakseen oman nahkansa ja osaksi saadakseen hyvityksen köyhyytensä
katkeruudesta. Paikalle tulleitten punaisten plutoonanpäällikkö pidätti
talolliset ja kysyi, missä valkoisia joukkoja oli. Kyläläiset kertoivat, että
ne harvat, joita oli enää jäljellä olivat lähteneet kohti Kolaria edellisenä
päivänä. Plutoonanpäällikkö antoi määräyksensä kylän haltuunottamisesta ja otti
sen jälkeen mukaansa ryhmän verran miehiä ja alkoi kuljettaa talollisia kohti
Tornionjoen rantaa. Muutama kyläläinen pyrki mukaan, mutta plutoonanpäällikkö
esti tämän ja kivahti:
-
Perkele, tässä mitään yleisöä tarvita! Tämä on teloitus, eikä mikään työväen
teatteri!
Sitten
hän käski vielä kylään jääneitä miehiään varmistamaan, etteivät kyläläiset
tulisi perässä. Kun joukkio oli edennyt lähemmäs joen rantaa, kysyi
plutoonanpäällikkö talollisilta, että tiedättekö onko täällä lähellä venettä.
Yksi kuolemaansa odottavista talollisista totesi, että aivan lähellä on yksi.
Plutoonanpäällikkö käski hänen johdattaa porukan veneen luokse. Kun he olivat
saapuneet perille, hän sanoi:
-
Me olemme kyllästyneet tähän tappamiseen ja teurastamiseen. Emme me tätä
halunneet. Me halusimme työväen vallankumouksen ja jotain sellaista, johon
saatoimme uskoa ja sen turvin edetä kohti tulevaisuutta. Mutta olemme nyt vain
osa koneistoa joka tappaa, tuhoaa ja hävittää. Mutta teitä me emme tapa. Me
olemme saaneet tarpeeksemme. Emme me ole eläimiä. Ja eläinkin tappaa vain
nälkäänsä. Virallisesti teidät
teloitetaan tässä rannassa ja ruumiinne heitetään jokeen. Mutta tosiasiassa
haluan, että hyppäätte välittömästi tuohon veneeseen ja soudatte Ruotsin
puolelle turvaan. Selvää on, että teillä ei ole paikkaa punaisessa Suomessa.
Mutta teillä on kuitenkin oikeus elää. Menkää, menkää nyt. Nopeasti.
Yksi
talollisista kysyi vielä plutoonanpäälliköltä:
-
Mikä sinun nimesi on?
-
Kinnunen. Juhani.
-
Minä olen Unto Kääriä. Ehkä vielä joskus tapaamme ja voin maksaa sinulle
takaisin elämäni. Tai ehkä joku jälkeläiseni tekee sen sinun jälkeläisellesi,
jos minä en pysty.
Miehet
nousivat veneeseen ja soutivat Ruotsin puolelle. Tornionjoen itäpuolella kajahtivat
laukaukset, jotka ammuttiin mäkeen. Virallisesti heitä juuri teloitettiin.
Plutoonanpäällikkö
Juhani Kinnunen katsoi, että vene pääsi Tornionjoen yli. Sitten hän sanoi
miehilleen:
-
Ampukaa kolme kertaa yhteislaukaukset tuohon mäkeen. Sitten palataan kylään,
sanotaan että ruumiit heitettiin Tornionjokeen ja pidetään asiasta turvat
kiinni. Eiköhän tästä tappamisesta joka jätkä ole saanut jo tarpeekseen.
Miehet
nyökkäsivät. Jokaisen kasvoilta näki helpotuksen siitä, että teloitus olisi
sittenkin vain työväen teatteria. He olivat saaneet osansa raa´asta
väkivallasta, harjoittaneet sitä ja tottuneetkin siihen, mutta he olivat
kuitenkin kaikki perheellisiä miehiä. Miehiä, joitten käsissä leka, kuokka ja
lapio tuntui oikeammalta kuin kivääri. Miehiä, joiden sydän kuului kotiin, eikä
se halunnut kovettua sellaiseksi, ettei mies enää tuntisi peilikuvaansa. Yksi
miehistä toimi ”teloituksen” toimeenpanijana.
-
Ladatkaa… tähdätkää… huomio… tulta…
Miehet
palasivat kylään jossa heitä varten oli tarjolla majoitus yhden juuri
”teloitetun” isännän talosta. Miehille oli tarjolla keitettyä perunaa ja leipää
ilman voita. He söivät hyvällä ruokahalulla. He eivät olisi ymmärtäneet termiä
”huono ruoka”. Ruokaa joko oli tai sitten sitä ei ollut. Ja se tilanne, ettei
ruokaa ollut oli tullut heille hyvin tutuksi kohta puolitoista vuotta käydyn
luokkasodan aikana. Kinnusen kanssa koko sodan ajan yhdessä taistellut Matti
Kontkanen, perheellinen torppari niin kuin Kinnunenkin tuumaili toiveikkaana:
-
Vaan jokohan se jäisi meidän kohdalta tähän? Onhan tässä nyt saatana soikoon
tullut jo rähjättyä. Ei tätä touhua tällaiseksi oikein arvannut. Eikä tajunnut,
että tää näin pitkään kestäisi. Ja että se menisi semmoseksi kun se sitten
meni. Kun… on pakko tunnustaa… ajattelin… että mehän niitä lahtareita ollaan
oltu… vaikka nauha onkin ollut punainen… kai se väri sopii hyvin siihen
kaikkeen, mitä on jouduttu tekemään…
Kinnunen
vastasi:
-
Jaa-a… toivotaan nyt ainakin. Kolarissa niitä lahtareita kuulemma siis vielä
on, mutta toivotonhan niitten tilanne on sielläkin. Minä luulen, että ne vaan maksimissaan
viivyttävät siellä hetken, että saavat kaikki lahtarit Tornionjoen yli Ruotsin
puolelle. Eihän niillä siellä enää mitään tapeltavaakaan ole. Maa on kuitenkin
jo pääosin meidän hallussa ja sota tosiasiallisesti voitettu. Mutta täytyy kumminkin
odottaa määräyksiä komppaniasta. Kai ne siellä paremmin tietävät. Itselleni on
nyt pääasia se, ettei plutoonan miehistä enää yksikään kaatuisi. Se olisi turha
ja tarpeeton kuolema. Meitä tarvitaan kotona. Vaan nukutaan nyt pehmeällä
patjalla kun kerrankin mahdollisuus siihen on. Se nyt on kumminkin selvää, että
me ollaan rähjätty pitempään kuin mitä rähjäämistä on enää jäljellä. Ja tuo
mitä sanoit lahtareista… tottahan se on, perkele… mitä sitä selvässä asiassa
valehtelemaan… mutta nuo mölyt kannattaa pitää mahassaan. Usko huviksesi. Olet
kyllä itsekin huomannut, että se työväen valta jota me lähdettiin ajamaan on
koko lailla toisenlainen kuin mitä me kuviteltiin.
Torpparista
plutoonanpäälliköksi muuttunut 35-vuotias Kinnusen Juhani istahti sängylle. Helvetti
sentään, mukavuuksia. Suoranaista ylellisyyttä. Oli olkipatja. Huopa
peitteeksi. Ja tyynykin. Hän heittäytyi selälleen ja muisti käymäänsä armottoman
kovaa tietä ja monia niin kylmiä öitä. Hän oli ollut punaisten rivisotilas Keuruun
Jukojärven punakaartissa. Kun sota oli alkanut ja rintamalinjat alkaneet
muodostua, Jukojärven punakaartilaiset olivat tajunneet, että he jäisivät
lahtarien piirittämäksi. Vaikka omat pääsisivät läpi, niin ne eivät ehtisi
tarpeeksi nopeasti. Vaihtoehtoina oli joko varmaan kuolemaan johtava taistelu
tai pakeneminen metsiä pitkin punaisten puolelle. Komppanianpäällikkö oli
ymmärtänyt, että koska rintama ei ollut kaukana ja valkoiset toivat alueelle
jatkuvasti lisää joukkoja, ei saarroksissa olleilla punaisilla olisi ollut siinä
vaiheessa mitään mahdollisuutta.
Niinpä
punaiset sotilaat keräsivät kaiken mahdollisen ruokatavaran mitä saivat
reppuihinsa mahtumaan ja aloittivat pakomatkan metsiä pitkin kohti punaisten
linjoja. Jossain vaiheessa he törmäsivät lahtareitten joukkoihin. He pääsivät
irtaantumaan ja pakenemaan, mutta käydyssä taistelussa Juhanin veli Jaakko menetti
henkensä. Toinen veljistä Jouko selvisi. Väsyneet, likaiset, täiset ja
nälkiintyneet punaiset pääsivät livahtamaan rintamalinjan yli tammikuun
loppupuolella ja liittyivät punaisiin joukkoihin. Juhani ylennettiin
plutoonanpäälliköksi, sillä hän oli pakomatkan aikana osoittanut sekä
urhoollisuutta taistelussa sekä yleistä neuvokkuutta, ottaen lahtarien kanssa
käydyn taistelun aikana tosiasiallisen johtajuuden käsiinsä varsinaisen
plutoonanpäälikön hyydyttyä täysin neuvottomaksi. Entinen plutoonanpäällikkö
hyväksyi ratkaisun ja siirtyi mielellään rivisotilaaksi. Neuvokkuutta oltiin
tarvittukin, sillä tiedettiin samanlaista linjojen läpi yritystä tehneen
jyväskyläläisen punakaartin komppanian joutuneen lahtareitten väijyttämäksi ja
tuhoutuneen viimeiseen mieheen. Antoihan tieto kumminkin kannustusta.
Tiedettiin, mitä valkoisten puolelta oli odotettavissa. Se antoi väkisinkin
intoa taisteluun. Eikä lahtareille annettaisi armoa sen kummemmin kuin mitä hekään
meille.
Miehet
ehtivät olla asemasodassa melkein kuukauden. He olivat asemissa Vilppulan
rintamalla, jonne linjat olivat sodan alkuvaiheitten taistelujen jälkeen
jähmettyneet. Metsiä pitkin tehdyn pakomatkansa jälkeen asemasota tuntui heille
lähinnä levolta, mutta huoli valkoisten linjojen taakse jääneistä läheisistä
painoi jatkuvasti mieltä. Ensimmäinen päivä maaliskuuta komppanianpäällikkö
tuli kertomaan heille viestin:
-
Miehet. Me hyökkäämme huomenna. Ja olemme saaneet hyviä uutisia. Ensinnäkin
päälahtari Mannerheim on kuollut tykistömme iskussa. Ja toiseksi Saksasta lahtareitten
jääkäreitä tänne kuljettava laiva on upotettu Itämerellä. Vihollinen on
kärsinyt ankaran iskun. Lisäksi olemme saaneet tänne venäläistä tykistöä ja
hyökkäykseen osallistuu tukenamme ja veljinämme kaksi venäläistä bolshevikkipataljoonaa.
Lahtarien asemat tullaan murskaamaan ja se ajetaan maasta pois! Lopullisesti!
Eläköön vallankumous!
Ja
niinhän tapahtui. Ilman toimivaa johtoa oleva ja epätietoisuuden tilassa
taisteleva valkoinen armeija ei kestänyt juuri pahimpaan saumaan tullutta hyökkäystä,
vaan joutui perääntymään. Juhanin plutoona osallistui läpimurtoon ja sitä
seuranneeseen etenemiseen. Etenemiseen, joka oli tuskallisen hidasta. Jalkaisin
liikkuva torppareitten ja tehdastyöläisten armeija ei ollut varsinaisesti
mikään hyökkäyssotaan soveltuva öljytty kone. Ei sellainen ollut valkoistenkaan
armeija, mutta puolustustaisteluun se soveltui paremmin. Vihollinen viivytti,
teki väijytyksiä ja paikallisia vastahyökkäyksiä. Se joutui perääntymään
jatkuvasti, mutta maksatti etevillä punaisilla joukoilla raskaan hinnan.
Mutta
vielä raskaamman hinnan maksoivat valkoiset ja miehitetyn alueen asukkaat.
Juhani miehineen huomasi, että punaisten joukkojen myötä saapui laaja,
järjestelmällinen ja selvästi etukäteen suunniteltu terrori. Siihen eivät syyllistyneet
varsinaiset etenevät rintamajoukot, vaikkei vankien kohtelu heilläkään aina
mennyt kansainvälisten sopimusten mukaan. Sopimusten, joista he eivät olleet
koskaan kuulleetkaan.
Terrorin
toivat joukkojen perässä etenevät Kansanvaltuuskunnan Erityisosastot. Ne
etsivät miehitetylle alueelle jääneet talolliset, papit, yrittäjät, virkamiehet
ja yleensäkin jollain tavoin porvareiksi tulkittavat ja teloittivat ne
häikäilemättä. Heidän perheensä vangittiin ja kuljetettiin johonkin
tuntemattomaan päämäärään. Erään erityisosaston päällikkönä toimi muuan
Jaatinen, jonka Juhani oli tuntenut ohimennen jo ennen sotaa. Jaatinen oli
ollut silloin eräässä ruukissa varastomiehenä ja hänet oltiin tunnettu koko
lailla umpimielisenä ja väkivaltaisena miehenä. Juhani oli kysynyt Jaatiselta,
että tartteeko sitä ihan noin rankalla kädellä kuitenkaan. Jaatinen oli
vastannut rauhallisella äänellä:
-
Tiedätkös, Juhani, mitä tarkoittaa vallan varmistaminen? Se tarkoittaa sitä,
että estetään vanhan vallan edustajien vastarinta. Ja mikäs on varmempi tapa
siihen kuin ampua ne kaikki. Tämä ei ole mitään minun keksintöäni. Tämä on
kansanvaltuuskunnan määräys. Ja tällaisina aikoina vastavallankumoukselliseksi
saattaa päätyä myös harkitsemattomien kysymysten vuoksi, jos ymmärrät vinkin.
Punaiset ovat päättäneet voittaa tämän sodan ja siinä ei keinoja kaihdeta.
Juhani ei ollut ensinkään tyhmä mies, ymmärsi
vinkin ja jatkoi sotaansa turhia kyselemättä. Valkoisten seuraava kiinteämpi
puolustuslinja oli Seinäjoella. Hidas ja tuskainen eteneminen sinne oli
kestänyt kaikkiaan neljä kuukautta. Kaikesta näki, että valkoiset eivät olleet
vielä valmiita luovuttamaan. Kiinni saadut vangit olivat kertoneet, että
valkoisten riveissä haaveiltiin vielä vastahyökkäyksestäkin ja heille oli tullut
jonkun verran vapaaehtoisia Ruotsista. Mutta siinä vaiheessa ylivoima alkoi
puhua. Punaiset olivat saaneet hyökkäykseensä tueksi kaikkiaan kymmenen
bolshevikkipataljoonaa Venäjältä ja ennen kaikkea lisää useita patteristoja
tykistöä joita käytettiin keskitetysti ennalta suunniteltuihin murtokohtiin.
Niin
punaiset kuin valkoiset joukotkin olivat taistelujen kuluessa alkaneet
karaistua ja muuttua aseistetuista siviileistä sotilaiksi. Sotatyö opetti
tekijäänsä ja ne, jotka olivat hitaita oppimaan korjasi sodan julma evoluutio
tylysti pois. Seinäjoella punaisia vastassa olevat valkoiset olivat
karaistuneet sitkeiksi ja kestäviksi vihollisiksi. Mutta keskitettyyn laajaan
tykkituleen he eivät olleet tottuneet ja se ratkaisi tilanteen. Kolmen päivän
ankarien taisteluitten jälkeen valkoisten vastarinta murtui ja vihollisen
perääntyminen alkoi saada pakokauhun merkkejä.
Viimeinen
merkittävä lahtareitten puolustuslinja oli Oulun eteläpuolella. Juhani muisti,
kuinka he olivat edenneet Oulun eteläpuolella talo talolta tappaen kaikki eteen
tulleet lahtarit. Hän muisti myös sen, kuinka hän oli pelännyt, kun he
ylittivät Oulujoen soutuveneillä tykistön jauhaessa vastarantaa. Siinä
ylityksessä hänen veljensä Jouko kaatui. Jostain vastarannalta tullut
kiväärinlaukaus oli osunut Joukoa päähän ja hän oli rojahtanut hengettömänä
veneen pohjalle. Vihansa vallassa Juhani oli vastarannalla, vihollisen
vastarinnan laantuessa ampunut neljä antautuvaa lahtaria kiväärillään. Joukon
puolesta, perkele…
Kun
Oulu oli marraskuussa 1918 lopullisesti murtunut, etenivät punaiset vielä
Kemiin ja sen jälkeen hyökkäys pysäytettiin useaksi kuukaudeksi. Vaikka
valkoiset olivat tosiasiassa jo hävinneet sodan, oli hyökkäävä osapuolikin
lopen uupunut ja talvi oli alkamassa, joten joukot päätettiin koota, huoltaa ja
varustaa uudestaan. Loput Suomesta ehtisi vallata seuraavana vuonna. Juhaninkin
plutoona oli talven levossa. Päätyäkseen lopulta Aavasaksalle kesäkuussa 1919.
Etenemistä ei voinut enää kuvailla taisteluksi vaan miehitykseksi.
Valkoisillakin olisi ollut aikaa kerätä voimiaan, mutta niitä ei enää ollut
tarpeeksi.
Leppoisa
lepo olkipatjalla loppui nopeaan. Seuraavana päivänä tuli käsky, että komppania
etenee vielä Kolariin saakka.
Voi
saatana.
Heinäkuu 1919, Kolari
-
Ei täällä kyllä enää lahtareita ole…
-
Joo, kyllä ne ovat kaikki häipyneet.
Juhanin
plutoona oli ollut miehittämässä Kolaria ja huomannut että paikalla ei ollut
enää kuin paikallista köyhälistöä. Ne olivat tervehtineet miehittäviä
punakaartilaisia, mutta Juhani oli huomannut, että riemun seassa näkyi myös
pelko. Hän oli muistuttanut miehiään, että täällä ei sitten olla miehittäjiä,
vaan vapauttajia. Miehet muistivat kyllä. Suurin osa Juhanin plutoonasta ja
yleensä koko komppaniasta oli perheellisiä miehiä. Ei heillä ollut halua ryhtyä
terrorisoimaan valtaamaansa aluetta. Paikalle tuli komppanian päällikkö joka
totesi:
-
No niin, pojat. Tää on sitten meidän kohdalla tässä. Komppania kotiutetaan.
Tilalle tulee Suomen Punaisen Armeijan varusmiehet, jotka jatkavat tästä
eteenpäin. Aloitamme huomenna marssin kohti Oulua, josta jatkamme junalla kohti
kotejamme.
Pitkä
matkahan siinä olisi marssia. Mutta sen marssin aikana ei kukaan sentään enää
ampuisi vastaan. Marssinsa aloitettuaan miehet näkivät, kuinka Kolaria päin
etenivät uunituoreen ja koulutetun Suomen Punaisen Armeijan nuoret ja innokkaat
varusmiehet. Niillä oli ihan yhtenäiset univormutkin päällä. Tai no, takit ja
lakit kumminkin. Housu- ja saapasvarustus oli vielä melkoisen kirjavaa. Ilmeistä
näki sen toiveen, että jos näissä sodan viimeisissä rippeissä pääsisi ampumaan
edes yhden lahtarin. Juhani taas puolestaan toivoi, että hän olisi ampunut
elämänsä viimeisen lahtarin eikä enää tarvitsisi ampua ketään. Hän jatkoi
marssimistaan etelään päin. Häntä ei kiinnostanut enää sotiminen. Näinköhän se
oli koskaan kiinostanutkaan. Hän ajatteli vain vaimoaan Aliisaa, lapsiaan
Marttaa, Jannea ja sitä vielä hänen sotaan lähtiessään syntymätöntä Elmaa, jota
Aliisa silloin odotti. Mielessä olivat myös omat vanhemmat, jotka asuivat
vaarinpirtissä heidän maillaan.
Heidän
maillaan.
Nythän
se toteutuisi. Niistä tulisi heidän maitaan. Ehkä tämä kaikki kannatti sittenkin
käydä läpi. Vaikka hän tiesi näkevänsä kokemuksistaan painajaisia koko
loppuikänsä.
Lasten
vuoksi. Kumminkin. Tulisihan hänestä sentään torpparin sijasta talollinen.
Jukojärvi, Keuruu, elokuu 1919
Sodasta
kotiutettu plutoonanpäällikkö Juhani Kinnunen asteli kotitorppansa pihalle ja
nykäisi auki oven, jonka suljettuaan hän oli lähtenyt sotaan puolitoista vuotta
aikaisemmin. Hänen vaimonsa Aliisa ryntäsi hänen syliinsä ja Martta sekä Janne
tulivat tervehtimään häntä. Vähän arastellen tietysti, mutta selvästi he
muistivat hänet. Taisivat olla ikävöineetkin. Juhani oli ollut hyvä isä. Hän
laittoi mukanaan tuomansa repun ja kiväärin tuvan nurkkaan, istui pirtin
pöytään ja kysyi:
-
Vaarinpirtissä näytti olevan pimeää. Missäs ne? Kun ei ole tiennyt. Ei se posti
sinne rintamalle oikein kulkenut.
Aliisa
oli hetken aikaa hiljaa ja vastasi sitten:
-
Kuolleet. Espanjantauti tappoi. Ja niin se tappoi Elmankin. Meillä oli vaikeaa.
Mutta onneksi Värtämön Ilkka auttoi.
Ilkka
tuli ja kätteli arasti Juhania. Lahtarit olivat ampuneet hänen vanhempansa
sodan alkuvaiheessa, silloin kun Juhani miehineen pakeni etelään. Aliisa oli
ottanut tuon 14-vuotiaan pojan Kinnusille asumaan. Pojan sisarukset olivat
menneet toisiin torppiin. Ilkka oli ollut kova työmies nuoresta iästään
huolimatta. Luonnollisesti hän oli ollut shokissa vanhempiensa murhasta johtuen
mutta ei ollut silti lamaantunut, vaan ymmärsi että syötäväkin olisi. Hän oli
itse hoitanut torpan peltotyöt Aliisan ollessa viimeisillään raskaana. Se
pelasti heidät nälkäkuolemalta. Suomessa oltiin nähty vuonna 1918 nälkää sodan
estettyä kevätkylvöt hyvin laajoilla alueilla. Ilkan oli ollut pakko muuttua
pojasta mieheksi. Ja sen hän oli tehnyt.
Kätellessään
Ilkkaa Juhani totesi:
-
Sinä olet sitten minun poikani tästä eteenpäin. Yritetään porukalla. Eiköhän me
tästä tilasta leipä itsellemme revitä. Nyt kun meistä tulee torpparin sijasta
talollisia. Ei ole enää sitä helvetin taksvärkkiä.
Siihen
Aliisa vastasi:
-
Tiedäkkös kuule, se asia ei taida olla ihan niin yksinkertainen…
Syyskuu 1919, Jukojärven
työväentalolla
-
Mitä helvettiä tää oikein meinaa?Mikä helvetin kolhoosi? Eihän tämmöisestä
ollut mitään puhetta?
Juhani
oli esittänyt ääneen kysymyksen, jonka moni muukin torpparista talolliseksi
haluava olisi halunnut esittää. Kokouksessa oli paikalla torppareitten lisäksi
kansanvaltuuskunnan edustaja sekä neljä aseistettua punakaartilaista. Näyttivät
olevan muualta. Vieraita miehiä. Miesten olemus oli sellainen, että ne olivat
jostain kaupungista. Eivät vaikuttaneet maamiehiltä. Juhani jatkoi puhettaan:
-
Mehän lähdettiin sotimaan vain ja ainoastaan sen takia, että me saadaan nämä
tilat itsellemme, ja päästään sitä kautta vähän paremman leivän syrjään kiinni.
Ihan jo lapsiakin ajatellen. Mutta se, mikä tuossa teidän meille antamassa paperissa
joka kertoo kolhoosista lukee tarkoittaa sitä, että mehän tehtiin tuo koko
sotaurakka ihan turhan takia. Mehän ollaan jatkossakin torppareita. Kolhoosin
torppareita. Vielä surkeempia torppareita kuin ennen. Torppien omat maathan
pienenee murto-osaan. Tuossa paperissa lukee selvästi, että me saadaan pitää
itsellämme puoli hehtaaria maata ja sen päälle yhden lehmän ja kaksi sikaa tai
lammasta. Eihän siitä semmosesta elämisestä mitään tule.
Kansanvaltuuskunnan
edustaja kuunteli Juhanin avautumista ja vastasi sitten:
-
Kai Kinnunenkin ymmärtää, että tämä sota käytiin sen vuoksi, että maa tyhjennettäisiin
porvareista. Ei sitä suinkaan sen takia käyty, että niitä tehtäisiin lisää. Se
täytyy Kinnusenkin ymmärtää. Kolhoosi on se pääasiallinen muoto, millä
sosialistinen maatalous tulee toimimaan. Ainakin toistaiseksi. Myöhemmin täälläkin
siirrytään valtiontiloihin eli sovhooseihin. Jonka työläisiä te tulette olemaan
ja saatte sovhoosilta palkan. Ja tuleehan teille kuitenkin enemmän kuin sen
puolen hehtaarin tuotto. Paperissa lukee selvästi, että te saatte osuuden tilan
tuotosta tekemänne työmäärän mukaan. Kyllä se vaan on niin, että jatkossa asiat
tehdään toimivan teorian eikä minkään kapitalistien mielivallan mukaan.
-
Teorian? Toimivan? Miten helvetissä se toimiva on jos sitä ole edes koeteltu?
Ja tuon paperissa olevan teorian mukaan minun mukuloilleni tulee nälkä! Sillä
se kolhoosin tuotto jaetaan vasta sen jälkeen kun on tehty pakolliset
viljanluovutukset valtiolle. Ja ne ei ole ihan pieniä ne. Eikös meille luvattu
torpparivapautus silloin kun sotaan lähdettiin? Sen sijaan me ei olla enää edes
torppareita vaan valtion vuosimiehiä. Petostahan tämä on, helvetti soikoon! Ei
me tämän takia sotimaan lähdetty!
Kansanvaltuuskunnan
edustaja nyökkäsi vierellään seisovalle punakaartilaiselle. Hän veti
kivääristään patruunan piippuun ja osoitti sillä Juhania. Kansanvaltuuskunnan
edustaja totesi:
-
Nythän on näin, että sinä Juhani puhut porvarillisia puheita. Me
kansanvaltuuskunnassa emme sellaisia kerta kaikkiaan hyväksy. Muistan kyllä
urhoollisuutesi luokkasodassa ja siksi annan sinulle anteeksi nuo sanasi. Mutta
kunnostautumisesi sodassa ei anna sinulle mitään erivapauksia sosialistisessa
Suomessa. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko sinä liityt kolhoosiin. Tai sitten
alkavat toiset toimenpiteet.
Juhani
katsoi häntä kohti osoittavaa kiväärinpiippua ja älysi pitää suunsa kiinni.
Kokouksen jälkeen hän puhui sodassa mukanaan taistelleen Kontkasen kanssa:
-
No nythän me vasta taidettiin itsellemme isännät saada. Niitten entisten kanssa
sentään pystyi neuvottelemaan. Ei ne kumminkaan ruvenneet pyssyllä
osoittelemaan jos eri mieltä oltiin.
Kontkanen
vastasi:
-
Niin… minä jotenkin silloin sodan aikana panin merkille, kun ne iskulauseet
muuttuivat. Kun kuuntelin niitä akitaareja vai mitä perkeleitä ne olivat ja
luin niitä Kansan Lehden numeroita mitä rintamalle silloin tällöin saatiin.
Ennen kuin alkoi se rähinä, niin puhuttiin tehdastyöläisten ja torppareitten
vallasta. Sitten kun se rähinä alkoi, niin puhuttiin työväen vallasta. Sitten
puhuttiin sosialismista ja työväen vallasta. Ja sitten lopussa ei puhuttukaan
enää kuin sosialismista. Olishan tää pitänyt oikeastaan hoksata jo silloin.
Puhuessaan
hän oli suhrannut piippunsa kanssa, sytytti sen, puhalsi savut ja jatkoi
sitten:
-
Saattaa olla kumminkin, että tää on se parempi vaihtoehto. Mulla on sukulaisia
Varsinais-Suomessa. Siellä on isommat tilakoot. Siellä ollaan kolhoosien
sijasta perustamassa sovhooseja. Niitä valtiontiloja mistä tuo häiskä puhui.
Siellä ollaan ihmiset häätämässä pois kodeistaan ja laittamassa häthätää
pystyyn laitettuihin parakkiasuntoihin, mistä käsin niitten pitää tehdä töitä
valtiolle. Omilla maillaan. Me sentään saadaan pitää asuntomme. Ja maammekin.
No, tavallaan. Ainakin pieni osa niistä. Voi kuule olla, että sillä puolella
hehtaarilla yksityismaita tulee olemaan yllättävän suuri merkitys.
Juhani
mietti Kontkasen kertomaa hetken ja vastasi sitten:
-
Minkähän helvetin puolesta me se puolitoista vuotta oikein tapeltiin? Niitten
entisten isäntien kanssa sentään suht koht pärjäsi. Ne kumminkin tiesivät
olevansa tekemisissä elävien ihmisten kanssa. Mutta nyt meitä komentaa vain
joku paperille laitettu ajatus. Jonka taakse on helppo paeta ja panna
kiväärimies asialle. Saattaa olla vielä niin, että me muistellaan niitä
torppariaikoja vanhoina hyvinä aikoina.
Helmikuu 1923, Kinnusten kotona
Juhani
katsoi, kun hänen kotiaan kohti käveli viisi miestä. Univormupukuisia
sellaisia. Neljällä heistä oli kiväärit mukanaan. Viidennelläkin revolli
holsterissa. Mitähän helvettiä tämä tarkoitti? Olihan hän oppinut läksynsä eikä
ollut puhunut minkäänlaista vastavallankumouksellista propagandaa kenellekään.
Ainakaan julkisesti. Vaikka mieli usein tekikin. Kolhoosin jäsenenä ei käteen
jäänyt lähellekään sitä, mitä torpasta oli saanut. Kun sen kolhoosin pito oli
aina vähän sieltä tännepäin. Ne maat kun kuuluivat nyt kaikille eikä
kenellekään ja kolhoosin johdolta ei vaadittu osaamista viljelystä vaan
poliittista luotettavuutta. Yksityispalstan pito tuotti sentään vähän, mutta
hevosetkin oli kaikki kolhoosin takana ja niitä sai käyttöönsä milloin sai.
Kinnuset olivat pitäneet yksityispalstansa perunalla, että oli varmasti edes
jotain syötävää. No, kuunnellaan sitten, mitä niillä on asiaa. Juhani meni
ulko-ovelleen vastaanottamaan vieraita.
-
Päivää. Mitäs asiaa teittillä on?
Kansanvaltuuskunnan
edustaja vastasi:
-
Nythän on niin, että kun Suomi on kerran liittynyt osaksi Sosialististen
Neuvostotasavaltojen Liittoa niin sen myötä me luonnollisesti toimimme sen
linjan mukaan, mitä Moskova edustaa. Ja tällä hetkellä Moskovan linjana on tilapäisesti
novaja ekonomitšeskaja politika, minkä mukaan sinullekin annetaan tiettyjä uusia
vapauksia toimia itsenäisesti. Toveri Leninin määräysten mukaisesti.
-
Jaa. Vaan mitäs se käytännössä tarkoittaa?
-
Sitä, että maassa on elintarvikepula. Koko Neuvostoliitossa. Kas kun… no, on
pakko tunnustaa, että osuustoimintatilat ja varsinkin valtiontilat ovat
toimineet odotuksia huonommin. Sen myötä sinä saat toimia toimia osittain itsenäisenä
maanviljelijänä, ainakin toistaiseksi. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että
yksityinen peltoalasi nousee puolesta hehtaarista viiteen hehtaariin. Kunhan
vaan luovutat valtiolle tietyn osuuden yksityismaittesi viljasta. Muun viljan
voit myydä vapailla markkinoilla. Lisäksi kolhoosi luovuttaa käyttöösi lisää
lehmiä. Tärkeintä on nyt saada mahdollisimman paljon elintarvikkeita. Maa
kärsii puutteesta. Niin kuin suuri Lenin on sanonut, ”meidän on otettava kaksi
askelta taaksepäin, että voimme ottaa yhden askeleen eteenpäin”. Tämä on
tietysti vain väliaikaista. Kun pahin vaihe on voitettu, niin siirrymme
takaisin suunnitelmatalouteen.
-
No hemmetti. Tämähän helpottaa meidän elämäämme ihan urakalla. Mutta minkä
takia sulla on nuo pyssymiehet mukana?
-
Katsos… kun Neuvostoliitossa ei saa olla aseita kuin viranomaisilla. Ja me
tiedämme, että sinulla on sekä kivääri että haulikko. Niin että sinun täytyy
luovuttaa ne meille.
-
Häh? Minkä ihmeen takia? Minä olen käynyt niitten kanssa metsällä. Siitä on sentään
saatu vähän särvintä pöytään lisää. Joskus ihan mukavastikin. Muutaman teeren
ja metson olen saanut aika ajoin pudotettua ja jäniksen ammuttua. Niin minä
kuin tuo Ilkka. Se se vasta melkoinen metsämies on. Ei näillä pyssyillä mitään
vastavallankumouksellista toimintaa olla tehty. Kunhan vähän leivänjatketta
ollaan hankittu. Miksi ihmeessä ne vietäisiin meiltä pois? Enhän minä mikään kansanvihollinen
ole. Näkisin, että enempi päinvastoin. Minullehan myönnettiin sodassakin
Taistelevan Työläisen Punainen Tähti.
-
Niin no… en minä sinun ansioitasi vähättele ensinkään… mutta katsos kun
Neuvostoliitto määrittelee, että sivistyneessä maassa aseita on vain
viranomaisilla. Niin että sen takia sinunkin pitää ne aseet luovuttaa.
-
Tuo vanha yksipiippuinen haulikkokin?
-
Sekin. Nää on asioita, joista ei neuvotella. Kai sinä ymmärrät, että
neuvostohallinto ei neuvottele. Se käskee. Ja sinä tottelet.
Juhani
oli oppinut, että tässä uudessa komennossa, jonka puolesta hänkin oli
taistellut, oli paljon sellaisia asioita, joista ei todellakaan neuvoteltu.
Itse asiassa joka ainoa asia. Niinpä hän
ymmärsi välttämättömän ja luovutti aseensa ja patruunat kansanvaltuuskunnan
jäsenelle ja hänen mukanaan tulleille asemiehille. Kansanvaltuuskunnan jäsen
totesi vielä:
-
Ja niin muuten, kun me nyt ollaan osa Neuvostoliittoa, niin sitä ansiomerkkiäsi
sinun ei kannata pahemmin julkisesti enää esitellä. Se kun on myönnetty vanhan
Suomen valtion aikana, joten se on Neuvostoliitossa mitätön ja se, mikä on
mitätön on hyvin pian myös laiton. Neuvostoliitossa kun ei oikein haluta, että
Suomessa muisteltaisiin sitä lyhyttä itsenäisyyden aikaa. Sitä ei ole ollut
olemassakaan. Mutta sinulle voidaan tuon vanhan ansiomerkin tilalle myöntää
Punalipun kunniamerkki, jos sitä erikseen anot. Sotilaalliset ansiosi luokkasodassa
oikeuttavat sinut siihen kyllä oikein hyvin.
Miehet
poistuivat ja Juhani tuumasi:
-
Pyssytkin veivät. Perkeleet. Vaikka tekivät meistä näennäisesti talollisia.
Ilkka
totesi:
-
Vaan voidaanhan me laittaa sentään jäniksille ansalankoja. Ei sitä kumminkaan
kielletty.
Ei
kielletty niin, totesi Juhani ja katseli Kansanvaltuuskunnan edustajan antamaa
paperia.
-
Se on tietysti hyvä, että me voidaan nyt pyörittää tilaa ilman kolhoosin
johtajan käskyjä. Se kun ei tiedä viljelemisestä mitään. Mutta nää viljan
luovutusvaatimukset tään paperin mukaan ei kun pahenee vaan. En vaan millään
jaksa uskoa, että tää elämä muuttuisi tästä yhtään helpommaksi.
Ilkkakin
katseli paperia ja totesi:
-
Vaan ei kai meillä ole muuta konstia nälkää vastaan kuin tuo työn tekeminen.
Vaan meinaakkos sinä anoa sitä punalipun merkkiä?
-
Pakko kai minun on. Muutenhan ne voisivat tulkita, että minä en arvosta
neuvostokunniaa ja silloinhan minä en arvosta järjestelmää. Tiedätkös, Ilkka.
Ennen sotaa minä ajattelin, että me päästään eroon kuvien kumartelemisesta.
Mutta nyt kulissit ovat vielä tuplasti entistä suuremmat.
Keuruu,
Tšekan selli, syyskuu 1925
Torpparista
punakaartilaiseksi, siitä plutoonanpäälliköksi, siitä kolhoosilaiseksi, siitä
kolhoositalolliseksi, siitä pidätetyksi ja siitä kuolemaantuomituksi muuttunut
Juhani Kinnunen makasi sellin lattialla ja piteli leukaperiään jotka
tšekistivartijan kiväärinperä oli murjonut. Pari kulmahammasta oli katkennut ja
sykkivä kipu jyskytti päätä. Kipu jäi kuitenkin tunteena taka-alalle, sillä päällimmäisenä
Juhanin mielessä oli viha, pettymys ja petetyksi tulemisen tunne. Hänestä
tuntui siltä, että hänen elämänsä vallankumouksesta alkaen ja ehkä jo ennen
sitäkin oli jonkun valmiiksi tehdyn käsikirjoituksen mukaan edennyt näytelmä.
Shakkipeli, jossa hän oli ollut mukana sotilaana, tai paremminkin moukkana. Jonkun
sellaisen kirjoittamana, joka ei tuntenut moukan elämää ja joka ei häntä
myöskään kiinnostanut. Hänelle se käsikirjoitus oli tärkein. Nyt se
käsikirjoitus oli edennyt siihen lopulliseen pisteeseensä. Ainakin Juhanin ja
hänen perheensä osalta.
Sellissä
oli neljä muutakin miestä, yhtenä heistä Kontkasen Matti jonka hän oli tuntenut
jo lapsesta. Matti, jonka kanssa hän oli käynyt läpi ankaran vallankumoussodan
ja sen jälkeen elänyt samassa kolhoosissa kärsien puutteesta luvatun
hyvinvoinnin sijasta ja pelosta luvatun vapauden ja vakauden sijasta. Kolme
muuta miestä olivat puolituttuja ja sellin jokaista miestä oltiin syytetty ja
tuomittu samasta rikoksesta eli valtiolta varastamisesta. Toisin sanoen
sabotaasista neuvostojärjestelmää vastaan. Neuvostojärjestelmä oli monessa
suhteessa hidas ja toimimaton, mutta kun se halusi rangaista ja pitää kuria,
silloin se pystyi toimimaan hyvin nopeasti ja tehokkaasti. Sen oli Juhanikin
huomannut. Hänet oltiin pidätetty toissapäivänä. Tuomiolle hän päätyi
seuraavana päivänä ja se pantaisiin toimeen huomenna.
Ei
hänellä ollut mahdollisuutta muuhun kuin mitä hän oli tehnyt. Ei minkäänlaista.
Ei niin hänellä, Kontkasella kuin tuhansilla muillakaan miehillä jotka
tasapainoilivat kolhoosin ja yksityispalstansa välissä. Sillä lapset oli pakko
ruokkia. Jo vuonna 1924 valtio oli vaatinut ”talollisilta” niin suuret
viljanluovutuskiintiöt, että ilman perunapalstaansa Kontkasetkin olisivat
nähneet nälkää. Käytännössä valtio vei kaiken viljan ja Juhani oli joutunut jo
silloin syksyllä piilottamaan viljaa että edes siemenviljaa jäisi jäljelle. Samalla
kolhoosi otti kaikki ylimääräiset karjaeläimet takaisin itselleen.
Ansalangoilla
saatiin sentään joitain jäniksiä ja järvestä kalaa. Sekin piti tehdä onkimalla.
Verkko tulkittiin tuotantovälineeksi ja sellaisia sai olla vain kolhoosilla.
Naapurikylässä eräs mies oli väsännyt omatekoisen verkon, jäänyt kiinni ja
teloitettu. Yhden onnettoman kalaverkon takia. Kaikesta yrityksestä huolimatta
kevättalvella lapset alkoivat laihtua. Ruokaa ei kertakaikkiaan ollut tarpeeksi
kasvavalle vartalolle. Oltiin kuultu, että ihmisiä oli muualla kuollut nälkään.
Paljonkin.
Seuraava
kesä oli säiltään hyvä ja satoa näytti tulevan yli odotusten. Mutta yli
odotusten olivat myös valtion uudet viljaluovutusvaatimukset. Niin Juhani,
Aliisa kuin Ilkkakin olivat lukeneet heille tuotua Kansanvaltuuskunnan
vahvistamaa paperia, jossa oltiin selvitetty hehtaaria kohden asetetut
vaatimukset. Se paperi oli ollut kuin nyrkinisku palleaan. Vaikka lukuja kuinka
ynnäili, niin lopputulos oli selvä. Heiltä vaadittaisiin niin paljon, että
perheeltä loppuisivat kaikki oman pellon tuotteet viimeistään seuraavana
kevättalvena. Ja koska he olivat kolhoosin alaisia yksityisviljelijöitä, he
eivät saisi kolhoosilta ruoka-apua. Tokihan tuollaisilla hehtaareilla pitäisi
pärjätä.
Juhani,
niin kuin moni muukin viljelijä oli ottanut yhteyttä kolhoosin johtoon ja
pyytänyt, että puoli-itsenäiset tilat palautettaisiin kokonaan kolhoosin
yhteyteen. Kolhoosissa itsessään luovutusvaatimukset olisivat kuitenkin pienemmät
ja kolhoosin jäseniä autettaisiin tarvittaessa ruoka-avulla. Laihalla
sellaisella, mutta se pitäisi perheen sentään hengissä. Vastaus oli ollut
byrokraattisen tyly. Näitä asioita käsittelisi kolhoosikomitea, jonka lähin
toimisto oli Jyväskylässä. Hakemuksia käsiteltäisiin vasta aina uuden
satokauden alkaessa joten komitea ottaisi kantaa anomuksiin vasta keväällä
1926. Siihen mennessä ei auttaisi muu kuin täyttää vaaditut viljakiintiöt niin
kuin kunnon neuvostokansalainen kuuluukin.
Tämä
ratkaisi asian. Viljaa oli pakko piilottaa. Samoin perunaa. Vaikka se oli
kuolemalla rangaistava rikos. Viljan pakkoluovutukset menivät kolhoosin varsin
sekavan kirjanpidon kautta ja se antoi mahdollisuuden koplata. Viljankorjuun
aikaan Juhani ja Ilkka rakensivat kätköjä, joissa vilja ja perunat saattoivat
säilyä. He tekivät myös improvisoidut myllynkivet, joilla saattoi tehdä jauhoa
yhden perheen tarpeeseen. Olisi niistä apua naapureillekin, jotka joutuivat
turvautumaan myös johonkin, jonka valtio tulkitsi sabotaasiksi itseään kohtaan.
Ja olihan sitä siemenviljaakin pakko säästää.
Siemenviljaa
ei saisi kolhoosiltakaan jos oli kulakki. Jostain kaukaa sellainenkin sana oli
etsiytynyt tänne kaukaiseen Jukojärveenkin. Hallinto oli alkanut nimittää
kulakeiksi niitä entisiä torppareita, joilla oli nyt kolhoosista yksityismaita.
Termi oli levinnyt myös joittenkin, itse asiassa ikävän monen kolhoosin
työntekijöitten käyttöön. He olivat olleet ennen vallankumousta vuosimiehiä ja
mäkitupalaisia. Alempana kuin torppari. Sanan ”kulakki” käytössä saattoi aistia
vahingonilon ja kateuden niitä kohtaan, joilla oli edes pieni mahdollisuus
yrittää jotain sen sijaan että olisi tuomittu aina pelkäksi rengiksi.
Riippumatta siitä, oliko isäntänä talollinen vai neuvostovaltio. Torpparit
kuvittelivat pääsevänsä talollisiksi. Vuosimiehillä ja mäkitupalaisilla ei
ollut siihen edes mahdollisuutta. Siksi entisten torppareitten ahdinko herätti
monissa niitä ihmisyyden inhottavimpia piirteitä. Ilon toisten tappiosta,
pettymyksestä ja kärsimyksestä.
Jossain
vaiheessa oli alkanut vaikuttaa siltä, että entiset torpparit haluttiin
tarkoituksella tappaa nälkään. Varsinaiset talollisethan oltiin tapettu jo
sodan aikana ja loput olivat paenneet maasta. Kontkanen oli kuullut
Varsinais-Suomessa asuvilta sukulaisiltaan, että Turun satamassa oltiin
lastattu viljalaivoja. Lastattu. Suomalaisesta viljasta. Myyntiin ulkomaille.
Samaan aikaan kun maassa nähtiin nälkää. Sukulaiset olivat myös osanneet
kertoa, että sovhooseissa, vaikka sielläkin viljanluovutusvaatimukset olivat
kovat, niin ne olivat kuitenkin selvästi inhimillisempiä kuin entisillä
torppareilla. Niin Juhanin kuin Kontkasenkin mielessä alkoi kyteä valkohehkuinen
viha uutta hallintoa kohtaan. Se oli pettänyt heidät täydellisesti. Mutta
mahdollisuutta uuteen kapinaan ei ollut. Maa oli totaalisesti neuvostohallinnon
alainen eikä pelkillä haloilla ja hangoilla paljon kapinoitu. Kaikki kättä
pidempi oltiin viety.
Ainoa
keino yrittää oli siis yrittää pimittää viljaa ja perunaa. Mitä muutakaan
vaihtoehtoa heillä olisi ollut? Ja nyt kun Juhani istui tässä pidätyssellistä
kuolemanselliksi muuttuneessa ahtaassa tilassa hän ajatteli jälleen, että hän
ja niin moni muu oli toiminut juuri niin kuin jossain julmassa
käsikirjoituksessa oltiin etukäteen päätetty.
Sillä
totta kai he jäivät kiinni.
Eilen…
vai oliko se jo toissapäivänä… Kinnusten pihalle tuli auto. Ensimmäistä kertaa.
Sitä ennen ei pihalla oltu autoa koskaan nähty. Autosta tuli aseistettuja
tsekalaisia jotka ottivat hänet kiinni. Ja raahasivat hänet kätköjen luo. Ne
olivat tienneet niistä. Joku oli kertonut. Siinä olikin sitten se tarvittava
todistusaineisto. Muuta ei tarvittukaan. Kuka hänet oli käräyttänyt? Oliko
sillä tässä vaiheessa enää oikeastaan merkitystä? Pidätyssellistä hänet vietiin
nopeaan kuulusteluun, sen jälkeen takaisin pidätysselliin ja sitten oikeuden
eteen. Kuulusteluissa hän oli sanonut, että päätös rikoksesta oli vain ja
ainoastaan hänen ja hän oli pakottanut niin perheensä kuin ottopoikansa Ilkan
hyväksymään sen.
Oikeudessa
tuomari katsoi väsyneellä ilmeellä lyhyttä kuulustelupöytäkirjaa, nosti sitten
katseensa ja totesi:
-
Sabotaasista neuvostovaltaa vastaan syytetty Juhani Laurinpoika Kinnunen
tuomitaan kärsimään kuolemanrangaistus.
Juhani
totesi vain:
-
Ampukaa sitten. Mutta jos jättäisitte perheeni rauhaan. Antaisitte heidän mennä
vaikka kolhoosiin.
Tuomari
katsoi Juhania niin kuin kansanoikeuden tuomari rikollista kansanvihollista
kuului katsoa ja vastasi:
-
Olette ottaneet tämän rikoksen täysin omalle vastuullenne. Oikeus hyväksyy sen.
Mutta on selvää, että perheenne jäsenet ovat kuitenkin olleet tietoisia
rikoksestanne. Eivätkä he ole ilmiantaneet teitä. Siksi he ovat myös osallisia
rikokseen. Heidän henkensä säilyy. Ja heidät tullaan siirtämään kolhoosiin.
Mutta se kolhoosi ei sijaitse Suomen Neuvostotasavallassa. Uusi paikka antaa
heille mahdollisuuden opetella olemaan kunniallinen ja lainkuuliainen
neuvostokansalainen.
Juhanin
vatsaan ilmestyi jäinen pallo. Tuo tiesi Siperiaa. Olisiko sittenkin parempi,
jos heidät ammuttaisiin? Sen pidemmälle hän ei ehtinyt miettiä, sillä tuomari
nyökkäsi ja tšekistivartija löi häntä kiväärinperällä suuhun. Hän menetti
tajuntansa ja heräsi pidätyssellissä joka oli siis muuttunut kuolemanselliksi.
Kontkanen morjesti häntä alistuneena, osoitti sormella itseään ja kopautti
sitten samalla sormella otsaansa. Sama tuomio siis. No, eihän neuvostokoneisto
sabotaasista muuta tuomiota tuntenutkaan.
Sinä
yönä ei uni tullut. Ei Juhani sitä yrittänytkään. Hän tiesi, että hänen
elämänsä tunnit olivat vähissä. Hän pyrki muistelemaan niitä kauniita hetkiä
mitä hänellä oli ollut perheensä kanssa. Mutta jatkuvasti ajatuksiin nousi
päällimmäiseksi katkera ja ennen kaikkea voimaton viha siitä petoksesta, jonka
kohteeksi hän oli joutunut. Jos etiäinen olisi kertonut tammikuussa 1918
hänelle sen, mitä hän tiesi syyskuussa 1925, hän olisi riisunut käsivarrestaan
punaisen nauhan ja siirtynyt valkoisten puolelle. Mutta hyvät valinnat usein
tulevat ilmi vasta sitten, kun on liian myöhä. Liian myöhä väärien valintojen
johdosta.
Tuli
varhainen aamu. Ei Juhani sitä muuten pimeässä sellissä osannut tietää, mutta
koko ikänsä maalla asuneena hänen kehonsa oli jotenkin oppinut hahmottamaan
ajan kulun. Sellin ovi aukesi ja sisään tuli tšekistejä jotka tarjosivat
tšekalaisen aamiaisen eli kiväärinperää maustettuna potkuilla. Oli selvää, että
nyt oli tuomioon täytännönpanon aika ja tällä kevyehköllä aamuherätyksellä
otettiin tuomituilta liiat, tai viimeisetkin luulot pois. Sellin ulkopuolelta
kuului kylmä ääni:
-
Tulkaa ulos.
Tuomitut
tottelivat. Eihän heillä ollut vaihtoehtoa. Sellistä ulos tullessaan Juhani
näki, että käskyn oli antanut tuttu mies. Sama Jaatinen, joka oli kylvänyt
avuttomiin ja aseistamattomiin kohdistunutta kuolemaa sodan aikana
Kansanvaltuuskunnan Erityisosastossa. Hän oli näköjään saanut osaamistaan
vastaavaa työtä neuvostovaltiossa ja menestynytkin siinä, sillä hänen
olkapoleteissaan oli majurin merkit. Siinä kieltämättä vakka oli löytänyt
kantensa. Neuvostoliiton kaltainen totalitaristinen järjestelmä tarjosi
loistavan urakehitysmahdollisuuden sadistisille mulkuille. Jaatinen nyökkäsi
tšekisteille ja tuomitut raahattiin autoon. Matka ei kestänyt pitkään ja auto
pysähtyi erään mäen reunalle. Tuomitut komennettiin autosta ulos ja Jaatinen
antoi käskyn:
-
Riisuuntukaa alusvaatteisillenne.
Tietenkin.
Eihän neuvostovaltio hukkaisi käyttökelpoisia päällysvaatteita. Tuomitut
riisuuntuivat. Läksy oli jo opittu. Helpompi oli kuolla ammuttuna kuin
hakattuna. Jaatinen antoi seuraavan käskyn:
-
Menkää montun reunalle polvillenne.
Tuomitut
tottelivat. Syyskuinen aamu oli kylmä, mutta Juhani tuumi turtuneena että
pianhan se paleleminen lakkaa. Hän näki, että montussa oli jo aiemmin ammuttuja
vainajia. Niitten päälle oltiin vain heitetty vähän hiekkaa. Hiekka ei
peittänyt haudasta tulevaa kalman löyhkää. Juhani käänsi päätänsä ja näki, että
Jaatinen itse kaivoi tyytyväinen ilme kasvoillaan holsteristaan pistoolin. Jaa…
häiskä haluaa tehdä sen itse… se perkele nauttii tästä…
Juhani
käänsi katseensa takaisin tulevaa hautaansa kohti ja sulki silmänsä.
Ensimmäinen laukaus kajahti. Siinä meni Kontkanen. Toinen laukaus. Siinä meni
Salminen. Ironista kyllä, Juhanin viimeinen ajatus ei mennyt hänen perheensä
tykö. Hänelle vain tuli mieleen, että tuo Jaatinen se varmasti nousee
neuvostohierarkiassa joskus hyvin korkealle. Hänellä kun on juuri niitä
ominaisuuksia mitä neuvostojärjestelmä arvostaa ja tarvitsee.
Jaatinen
siirtyi Juhanin taakse ja kohotti pistoolinsa. Laukaus kajahti ja vallankumouksen
Juhani Kinnuseen kohdistama petos oli saavuttanut viimeisen vaiheensa.
16 kommenttia:
Sen mukaan mitä muualla Neuvosto-Venäjällä ja sittemmin -liitossa tapahtui, noudattaa tarina historiallista "käsikirjoitusta" pirullisen tarkasti eli noin siinä olisi käynyt, ja siksi minua vistoo & etoo kaikki kapinan tappiota surkeilevat tahot sekä henkilöt. Se prkl muumimamma ihan ensimmäisenä!
Vapaussota* se oli, ja sen on myöntänyt proletaarinenkin punasoturi todetessaan, että: "-tuiksi meni koko Vapaussota"
* Rauhahan solmittiin vasta 1920 Tartossa ja se tehtiin Neuvosto-Venäjän, ei punakapinallisten kanssa.
Sodan ainoa virallinen muistomitali (löytyy Suomen ritarikuntien kunniamerkkien kantojärjestysoppaasta) on nimeltään Vapaussodan muistomitali. Ei veljes-, sisällis-, luokka-, kansalaissodan tai punakapinan, vaan Vapaussodan.
Liittyen löyhästi tähän ja tiukemmin edelliseen blogikirjoitukseesi; lukaisepas muuten:
http://nra.fi/paasihteerin-ajatuksia/
kopioin kohdan
"Poliitikkojen kansalle hokema, pelolle ei tule antaa valtaa on äärettömän helppo tapa kuitata terroriteot, jotka koskevat vain kansalaisia. Päättäjät eivät itse ilmiselvästi kuulu terroristien kohderyhmiin. Tulisiko asiaan muutos, jos poliitikoilla olisi kyseessä oman hengen menettämisen pelko? Ei voine välttyä kysymykseltä, onko Eurooppaan kohdistunut terrorismin aalto todellisuudessa eliitin taholta johdettua ja hyväksyttyä toimintaa, jossa jo alusta lähtien on ollut selvää, että eliitti jää terrorihyökkäysten ulkopuolelle? Tavallisen kansan eli sivullisten uhrien syntyminen lienee ollut valitettava, mutta hyväksyttävä uhraus tavoitteena olevan päämäärän eteen."
ja painotan esitettyä kysymystä:
"Ei voine välttyä kysymykseltä, onko Eurooppaan kohdistunut terrorismin aalto todellisuudessa eliitin taholta johdettua ja hyväksyttyä toimintaa, jossa jo alusta lähtien on ollut selvää, että eliitti jää terrorihyökkäysten ulkopuolelle?"
Koska emme suostu oppimaan historiastamme niin olemme tuomittuja toistamaan sitä, ja niin, se 1918 juhlavuosikin lähenee, mitenhän tällä kertaa laitetaan joukot komennukseen?
Eurofederalisteille sopiva hihanauha lienee sateenkaaren väreissä ja niitä "omia" sotajoukkojaan he ovat tuottaneet eurooppaan miljoonia, joista Suomeenkin sen kolme divisioonaa...
-Tvälups-
Joopa joo, noinhan se meni NL:ssä.Noin se olisi mennyt täälläkin - ei siitä kahta kysymystä. Yhteistoimintamiehet eli hienosti sanottuna kollaboraattorit ovat sen
järjestelmän sielu ja henki.
Mitenkäs tämä termi tuntuukaan niin tutulta? Ai tietysti, niitähän kutsutaan nykyjään suvakeiksi...
Jaatisen voisi vaihtaa Kataiseksi ja mikään ei muuttuisi. Pistooli setelitukukuksi.
Mikään ei muutu.
Noinhan se olisi voinut kääntyä. Georgian ja Armenian tie oli tuollainen. Luin aikoinaan Vankileirien saariston, kun se vielä oli vähän paheksuntaa herättävä kirja. Leireille joutuivat ensin uuden vallan viholliset, mutta 1930-luvulla sinne pääsi myös uskossaan vahvoja kommunisteja, jotka eivät millään meinanneet uskoa, että he ovatkin kansanvihollisia uudessa neuvostomaassa. He lähettivät Stalinille ei kirjeitä, joissa vakuuttivat viattomuuttaan, tässä täytyy olla virhe.
Stalin noudatti vanhaa neuvoa, että pitää hankkiutua eroon niistä, jotka tietävät liikaa. Samalla kansalle voitiin näyttää, että kommunistejakin rangaistaan, kukaan ei ole koskematon paitsi Isä Aurinkoinen.
Stalin nosti valtaan uudet miehet, jotka sitten pysyivätkin vallassa Neuvostoliiton loppuun asti. He olivat nöyriä pyrkyreitä, kuten O W Kuusinen, Andrei Gromyko ja Leonid Breznev.
Tervehdys Taisteluvälineupseerille, Terho Hämeenkorvelle, Anolle ja Ukkelille & kiitos kommenteustanne. Siihenhän ei kovin suurta tietäjää tarvita että hoksaa, minkälaista elämä Suomessa punaisten voiton jälkeen olisi ollut. Minä vaan tykkään aika ajoin väsäillä näitä vaihtoehtohistorioita ja tämän tarinan paras puoli on kieltämättä se, että se ei ole totta.
Niin poliittinen kuin virkamieseliittimme sekä media tekee kyllä kovasti työtä että vuosi 1918 toistuisi jossain muodossa.
Tarinaa lukiessa tuli mieleen nämä Amerikkaan muuttaneeet suomalaiset jotka sitten siellä uskoivat politrukkien kaunopuheisiin uudesta työläisten "paratiisista", Neuvostoliitosta jonne hyväuskoisesti muuttivat perheineen ja omaisuuksineen. Ja heille kävi siten kuin kävi. Ja yleensä kävi huonosti.
Vapaussodasta on kulunut 100 vuotta ja nykymenolla seuraava odottaa vuoroaan.
Todella tummanpuhuvaa mutta sujuvasti etenevää kerrontaa. Osa II:ta odotellen.
Tervehdys, Becker. Joo, niitä amerikansuomalaisia muutti viljalti varsinkin sinne Itä-Karjalaan ja ne oppivat, että mitä se ”paratiisi” oli. Kuinkahan moni niistä säilyi hengissä? Vapaussodan versio 2.0 on tuloillaan ja valitettavasti valtakoneistomme edustaa tällä kertaa niitä punaisia.
Kakkososa tulee varmaankin kesäkuussa.
Suomen tilanne ei ole onneksi vielä sellainen, että ampumaan jouduttaisiin. Toivottavasti ei tulekaan. Ruotsi, Belgia, Alankomaat ja Ranska sen sijaan pelottavat. On vaikea keksiä, miten niissä tilannetta enää voitaisiin pelastaa. Etenkin kun Ranskan vaaleissa jo nähtiin, ettei kansa edes halua muutosta.
Tervehdys, Tuumailija. Kyllä noissa mainitsemissasi maissa pyssysille päädytään. Joko silloin, kun taikaseinä romahtaa tai silloin, kun islamilaisväestö ylittää kriittisen rajan malliin Libanon. Luulen muuten, että kyllä Ranskassa muutosta haluttaisiin, mutta noissa vaaleissa Le Penin vastainen mediamylly oli liian voimakas.
Euroopanlaajuinen vapaussota lienee tulossa. Poliittista islamia edustavia terrori- ja tyranniajärjestöjä on niin paljon ettei niiden nimiä enää jaksa edes opetella. Lisäksi ne vaihtavat nimeä, kokoonpanoa ja tavoitteita aika tiuhaan. Porukka ja erilliset osastot siirtyvät yhdestä organisaatiosta toiseen. Ne ovatkin enemmän ideologinen verkosto kuin toisistaan erillisiä organisaatioita. Niinpä on helpompi hahmottaa ne islamismina ja sillä selvä.
Osa noista järjestöistä on julistanut sodan lännelle. Osassa osa aktiiveista on mielestään sodassa meitä vastaan, osa käy intifadaa ja osa piittaa siitä, että mikä status tossa suhteessa on voimassa.
Aina toisinaan käy mielessä, että ne maallistuneet muhamettilaiset eivät usko islamiin, Allahiin tai Muhamediin. He ovat lähinnä kulttuuritaustaltaan muslimeita - eivät uskonnoltaan. Näin ollen kun puhutaan uskonnoltaan muslimeista, niin silloin ei viitata heihin sen enempää kuin kristityistä puhuttaessa agnostikkoihin tai ateisteihin.
Uskonnolliset ja Koraaninsa vakavasti ottavat muslimit taas ovat aika laidastaan islamisteja. Kun puhutaan islamista ja uskonnoltaan muslimeista, niin silloin puhutaan käytännössä islamisteista.
Ja kun islam on sekä uskonto, hallintorakenne, lakikokoelma että valtakulttuuri, niin islamilaisista puhuttaessa puhutaan käytännössä aina samalla tietyn poliittisen tyrannian kannattajista.
Tervehdys, Ano. Näkisin, että kyllä uskonto vaikuttaa ”maltillisiin islamilaisiin” huomattavasti enemmän kuin ”maltillisiin kristityihin”. Jonkun ns. maltillisen islamilaisen jätkän tai sellaiseksi tulkitun vaimo voi kulkea jatkuvasti säkki päällään ja kristityille sellainen käytös miellettäisiin aivan tavattomaksi. Kyse on myös kulttuurieroista ja jos todellista halua integroitua pohjoismaiseen yhteiskuntaan (esmes tyyliin Suomen tataarit) niin se olisi jo tapahtunut.
En viitannut maltillisiin vaan maallistuneisiin.
Pointtini on oikeastaan siinä, että jos maallistuneista muslimeista ei ole perusteltua puhua muslimeina tai islamilaisina, niin silloin kaikenlaiset rasismi-fasismi-basismi-syytökset menettävät ison osan käyttövoimastaan.
Jos aktiivisesti islamin uskoa harjoittavat ovat myös "poliittisesti muslimeita" niin silloin heihin liittyvä poliittinen puhe voidaan perustellusti katsoa nimenomaan siihen poliittiseen ulottuvuuteen kohdistuvaksi. Ja väkivaltaisista, kansanmurhiin pyrkivistä poliittisista ideologioista saa tähänastisen lain soveltamisen valossa puhua aika tylysti - samoin kuin niiden kannattajista.
Voisihan sitä leikkimielisesti korostaa asiaa vielä puhumalla erikseen pislamista, pislamisteista, poliittisesta muslimismista....
Tervehdys, Ano. Ymmärrän pointtisi. Mutta mieleen nousee kysymys, että kuinka paljon näitä maallistuneita muslimeja on (poislukien Suomen tataarit, jotka ovat sellaisia). Ja vielä tärkeämpi kysymys on se, että kuinka moni heistä on aukaissut aktiivisesti suunsa fundamentalistista islamia vastaan? Jono ei ole pitkä.
Facebook Suomi on nyt sitten epävirallisen virallisesti Suomen poliisin hallinnoima (admin-oikeudet). Näin se ge-stasi-po etenee sillä viime viikonlopun aikana zuckenbergin lafka oli nämä oikeudet Suomen polpoille luovuttanut. Ihmekös niiden nettipoliisien määrää on kasvatettu?!
-Tvälups-
Itselläni olisi sellainen vinkki mitä seuraamalla nykyinenkin valta voisi halutessaan lopettaa suuren osan islamistisesta terrorismista. Tehdään käytännössä sitä mitä SAS teki aikanaan Pohjois-Irlannissa. Eli otetaan ne turvallisuuspoliisin jihadistilistat ja hyödynnetään niitä. Alkaen listan kärkipäästä lähetetään tummiin pukeutuneita kommandopiposetiä kyläilemäJän listalla oleilijoiden luo, ja pistetään se porukka yksinkertaisesti kylmäksi. Ei mitään virallisia ilmoituksia, ja poliisitutkintakin päättyisi päätelmään, että on varmaan poikien keskinäisä riitoja. Joka kerta kun jossain paukahtaa kovasti tai rekka ajaa väkijoukkoon niin muutama tämmöinen tyyppi yksinkertaisesti katoaa, tai kuukahtaa "epäonnistuneessa murrossa" yms.
Toiminta olisi ennenkaikkea kohdistettava värvääjiin, saarnaajiin yms.
Aivan helvetin laitontahan se olisi, mutta toimivaa. Ja täysin toteutettavissa valtiovallan resursseilla.
Tervehdys Taisteluvälineupseerille ja Jani Alanderille & kiitos kommenteistanne.
Tvälups: Ja tuo ei taaskaan ikeniä naurata. Olisko sulla linkkiä tuohon, kun itseltä on mennyt asia ohi.
Jani: Eikös muuten ranskalaiset toimi tällä hetkellä omien ISIS-tyyppien kanssa Irakissa suurinpiirtein noin? Tosin ne hoitavat asian niin, että suorittavat jäljittämisen ja ulkoistavat sen varsinaisen tappotouhun irakilaisille.
Lähetä kommentti