perjantai 1. maaliskuuta 2019

JOTAIN IHAN MUUTA LXII


Eli kun japsiautot Kekkoslovakian valtasivat

Koska ollaan siirrytty virallisesti kevääseen, niin aloitetaan kyseinen vuodenaika hieman kevyemmin. Kekkoslovakian autokannasta olen kirjoittanut ennenkin mutta juuri tähän kirjoitukseen tuli inspiraatio blogikollegani Kumitontun kommentista juttuuni Kekkoslovakian snagarien ruokatarjonnasta eli ”mainio paluu ihmiskunnan juurille, aikaan jolloin japanilaiset autot aloittivat Suomen valloituksen”. Ja nimenomaan sitä aikaahan silloin elettiin. Vielä vuoteen 1962 saakka autojen maahantuonti oli säännösteltyä ja Mosse, Volga sekä Popeda olivat tuttuja näkyjä ja hyvin monelle ainoa mahdollisuus hankkia itselleen nelipyöräinen.

1960-luvulla tulivat sitten länsiautot suuremmissa määrin ja kai japsiautot – joihin tässä kirjoituksessa keskitytään – voidaan lukea länsiautoiksi. Vaikka Japani sijaitseekin vielä idempänä kuin silloinen Rauhanvaltio. Tosin kun mennään tarpeeksi länteen niin saavutaan itään. Kirjoituksessa – joka toimii oman muistini varassa, joku autoilun harrastaja varmaankin tekisi laajemman –  keskitytään siihen aikaan kun Datsun oli vielä Datsun eikä Nissan. Muistini mukaan auton nimi muuttui siksi että Datsun meinaa japanin kielellä jonkunlaista persnettoa.

Mutta jo ennen Datsuneita Kekkoslovakian teille ilmestyi Isuzu Bellet:



Auto oli meillä varsin arvostettu vaikka sen hinta olikin Kuplaan verrattuna puolitoistakertainen. Vuonna 1969 kyseisiä Isuzuja oli Suomessa rekisteröity noin 5.500 kappaletta joten se oli pikku-Ykällekin tuttu näky pitkälle 1970-luvun lopulle. Mutta Isuzusta ei tullut maamme autoilun valtamerkkiä. Datsunista puolestaan tuli ja kun siirryttiin 1970-luvulle tuli maanteillemme uusi tulokas joka pudotti pajatsosta keskustan ts. Datsun 100A eli tuttavallisemmin amppeeri:



Ensimmäiset vuodethan kyseistä autoa myytiin nimellä Datsun 1000 ja noita mainioita ”riisimopoja” oli maa pullollaan. Erityisesti nuoret miehet hankkivat niitä suhteellisen halvan hintansa vuoksi. Jo ennen amppeeria oli maan valtauksen aloittanut ”Luupää” eli Datsun Bluebird. Tässä omasta mielestäni se Luupään legendaarisin malli:



Datsun 1200-mallia myytiin Suomessa 1970-luvulla nimellä Datsun Finn ja sekin oli varsin yleinen näky kekkoslovakialaisilla teillä:



Seuraava Datsunin jackpot Suomessa oli sitten Datsun Cherry jolla hyvin moni sen ajan kekkoslovakialainen nuori mies ajeli yleensä (toisin sanoen aina) tuloksetonta pillurallia jota harrastaessa kerättiin kimpparahat joilla ostettiin sekä tupakkia (aromasätki me kääritä, herra majuri) sekä bensaa, tosin tankki saatiin täyteen hyvin harvoin. Vaan sehän ei tahtia haitannut sillä olihan turvanamme suoran nelosen ja 988 kuution ruhjova voima:



1970-luvulla myyntiin tuli myös hieman urheilullisemman näköinen (siis vain näköinen, vakiokone oli 1,2 litraa) Datsun 120Y joka Perskeleilläkin jonkun aikaa oli:



Samoin kuin sitä seuraava Datsun 140Y jonka jälkeen auto muuttikin nimensä Nissaniksi ja maamme presidentilläkin olivat silloin jo hiukset:



Myös Datsunin pick-up saapui kekkoslovakialaiseen autokantaan.



Aikanaanhan tuosta mallista kehittyi se Ykän ja Lötjösen suosima Punainen Nissan. Mutta mitäpä olisi kekkoslovakialainen autokanta ilman Toyotaa? Ensimmäisenä Toyotan menestystarinassa oli Toyota Crown:



Crown oli silloiseksi japanilaiseksi varsin suurikokoinen ja sitä käytettiin paljon takseina. Varsinaisesti pöydän putsasi sitten pikkuauto Toyota Corolla eli pommi-Corolla. Sen ensimmäinen mallihan näytti tältä:



Mutta se malli joka varsinaisesti täytti Kekkoslovakian maantiet oli tämä:



Elintasoaan kohottavassa maassa tämä oli haluttu ja suosittu peli vaikka nykymittakaavassa auto olikin tietysti varsin ahdas, talvikeleillä kylmä ja kesäkeleillä keinonahkaverhoiluineen taas tolkuttoman kuuma. Mutta siihen aikaan pommi-Corolla oli peruskekkoslovakialaisen suosikki ja se oli monena vuonna maan myydyin automerkki. Ennen Corollaa myyntiin tuli jo 1960-luvun puolella hieman suurempi, suuremmalla koneella varustettu ja ehkä silloin hieman ”keskiluokkaisempi” Toyota Corona:



1970-luvun Toyotoja oli tietysti hieman isompi ja suuremmalla koneella varustettu Toyota Carina:


Carinasta voi mainita tietysti sen että Kummelin Matti Näsäkin aikanaan totesi että Toyota Mark kakkonen on autoista ehkä voittamaton:




Kaikki eivät välttämättä muista sitä että Näsää (ja hyvin monta muutakin hahmoa) esittänyt huumorimies Heikki Silvennoinen oli aikanaan hyvin tiukka sekä ryppyotsainen progemies ja Tabula Rasa-yhtyeen kitaristi. Laitetaan tähän väliin yhtyeen ehkä tunnetuin kappale Rakastatko Vielä Kun On Ilta:



Toyotoista tulee tietysti mainita urheilullisempi Toyota Celica joka kilpaili samoilla apajilla Ford Caprin ja Opel Mantan kanssa:



1970-luvun loppupuolella Kekkoslovakiassa tuli sitten myyntiin ensimmäinen Toyotan valmistama etuvetoinen malli eli Toyota Tercel:



Toki kekkoslovakialaiset ehtivät tutustua myös nelivetoiseen Toyota Hiluxiin joka on erittäin suosittu avolavapakettiauto vielä nykyisinkin:



Samoin tutustuttiin nuorisolle 1970-luvulla suunnattuun Toyota 1000-avolavapakettiautoon. Mainostettiin myös nimellä Timangi:



Timangi Toyota tonni,
se kulkee kuomun alla,
saat sen prätkää halvemmalla

Auton pisarapeili oli tv-mainoksessa se kovasti hypetetty juttu ja sehän onkin tietysti auton toimivuuden kannalta se olennaisin seikka. Jos pysytään vielä henkilöautoissa niin edellä mainitun kahden suuren lisäksi meille rynni muitakin merkkejä ihan kohtuullisella menestyksellä. Ensimmäisenä Mazda, josta esitellään ensiksi Mazda 1500 Deluxe:



Sekä pienempi Mazda 1200 jonka ajo-ominaisuuksia kehuttiin erinomaisen huonoiksi:



Mazdan 1500:sen korvasi sitten myöhemmässä vaiheessa Mazda 616 Capella:



1970-luvun loppupuolella markkinoille ilmestyi sitten Mazda 323 joka varsinkin seuraavalla vuosikymmenellä oli varsin yleinen näky teillä:



En tässä kirjoituksessani luettele juurikaan näitten autojen teknisiä tietoja sillä se menisi melkoiseksi numeroitten toistoksi eikä ehkä kiinnostaisi kuin kaikkein innokkaimpia autoharrastajia. Sen henkilökohtaisen seikan voin kertoa – lieneekö blogin lukijoissa samanlaisia tyyppejä – että en edelleenkään hahmota auton tehoja kilowatteina vaan ne pitää selittää minulle hevosvoimina.

Kekkoslovakian loppuvuosina automarkkinoillemme kerkesi myös Mitsubishi jonka silloisesta valikoimasta esitellään Mitsubishi Lancer:



Harmi, ettei youtubesta löydy sen ajan Mitsu-mainosta jossa japanilainen kaveri mainosti autoa suomen kielellä ja päätti mainoksen sanomalla ”mweilla itsubitsilla olemme siita ulpeita”.

Vaan käydään hieman läpi japsi-invaasion mukanaan tuomia pakuja. Varmaankin se menestynein oli ”Haisu” eli Toyota Hiace:



Datsun taas toi teillemme Caravanin:



Ja Mazda puolestaan E 1600-mallin:



Jonkun verran noita tuon aikaisia pakuja ajaneena tiedän että niitä kun ajoi niin tiesi todella ajaneensa. Oikeastaan tämä japanilainen autoinvaasio oli nopeasti käsiteltynä tässä. Tietysti invaasion yksi osa-alue olisivat vielä moottoripyörät. Vielä 1960-luvullahan suomi-poika ajeli kiltisti joko IC:llä:



Tai Jawalla:


Mutta seuraavalla vuosikymmenellä tarjolle tuli Suzuki, Honda, Yamaha ja Kawasaki. Ehkä tästä japsi-invaasion osa-alueesta tekee katsauksen joku, joka tietää moottoripyöristä enemmän. Itse tyydyn lopettamaan katsauksen kaikkien aikojen mopobiisillä. Vuorossa Sleepy Sleepers ja Kesämopo:




*

Ja lopuksi vielä jotain aivan muuta ajasta joka haipuu ja katoaa muttei koskaan unohdu.

22.02.2019 siirtyi ajasta ikuisuuteen Suomen ilmavoimien viimeinen elossa oleva hävittäjä-ässä Jaakko Hillo:


Jaakko Hillo taisteli LeLv 32:n riveissä koko jatkosodan ajan lentäen sodan alussa Fokker D.XXI-hävittäjää ja sen jälkeen Curtiss Hawk 75-hävittäjää. Hän saavutti sodassa kaikkiaan kahdeksan ilmavoittoa.

Kunnia niille, joille kunnia kuuluu.

Kiitokset kommentoijalle Voi Aikoja Voi Tapoja vinkistä. Ja ehkä tähän voi laittaa myös hänen osuvan kommenttinsa:

Katse iltataivaalle ja käsi menee lippaan. Nämä miehet hankki sen mikä nyt valuu käsien välistä.

Hyvää alkanutta maaliskuuta kaikille lukijoille.



50 kommenttia:

QroquiusKad kirjoitti...

Kyllähän tuo Hillo oli Ässien Ässä:
"Kesän 1944 suurhyökkäyksen torjunnassa hän osallistui mm. U-2-tiedustelukoneen sekä IL-2-rynnäkkökoneiden pudotuksiin vanhentuneesta koneestaan huolimatta."

Mies pudotti siis Curtiss Hawkilla U-2:n! Neuvostoliitolta se onnistui vasta 16 vuotta myöhemmin ja silloinkin piti käyttää ohjusta:
https://en.wikipedia.org/wiki/1960_U-2_incident

Oli se hurja! Vai oliko tuo toinen uukakkonen sittenkin joku eri kone...?

Kumitonttu kirjoitti...

Hirvittävän rumia autoja. Jenkki lässähti tehtiin tuohon aikaan tilavia ja tehokkaita autoja kaikilla lisävarusteilla. Mutta meillä on aina tämä sosialismi riesanamme.

Vuosia sitten Rosmo Soininvaara muuten totesi, että yksityisautot rappeuttavat kaupungit. Kuulemma Chicagokin romahti, kun sinne tehtiin moottoritiet ja valkoiset pääsivät muuttamaan esikaupunkeihin.

KKi kirjoitti...

Heh, joo. Itselläni kun on hiukan puuteelliset kokemukset noista Japanin ihmeistä. Suzuki maasturi aikoinaan oli faijalla pilkkiautona. Näppärä vekotin.

Toiota Timangi taisi olla tapaus, joka oli suomen halvin auto. Myynti taisi tyssätä siihen kun joku virkakyösti hoksasi, että lava on liian lyhyt. Pitentäminen olisi ollut kallista. Laite jotui verolle, eikä kukaan osta niin kallista avolavaa, Suomessa.

"
altiovarainministeriö ryhtyi pikavauhdilla valmistelemaan autoverolain kiristämistä juuri Toyota Timangin ison myynnin vuoksi. Uusien määräysten mukaan autovero ulotettiin koskemaan avolava-autoja, joiden lavan pituus on alle 185 cm. Vain isokokoiset avolava-autot, joiden lava oli yli 185 cm pitkä, säilyivät autoverottomina. Autoverolain kiristys käytännössä lopetti Toyota Timangin maahantuonnin Suomeen. Timangeja ehdittiin maaliskuun 1976 ja lokakuun 1977 välissä tuoda Suomeen 2 104 kappaletta[2].

Toyota Timangi maksoi Suomessa vuonna 1976 12 850 markkaa (rahanarvokertoimella muunnettuna vuoden 2014 rahassa noin 9 200 euroa). Lisävarusteena maahantuoja tarjosi 1600 markan hintaista koristepakettia.
"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Timangi

Kekkosslovakialaista wanhaa kunnon kyösteilyä. Eihän se perkkule käy, että kakarat ajaa japsilla ja kyösti virkaladalla. :D

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Qroquius Kadille, Kumitontulle ja KKi:lle & kiitos kommenteistanne.

Qroquius Kad: Kyllähän se tällä kertaa oli ihan eri kone eli se kuuluisa ”hermosaha”:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_Po-2

Kumis: Minähän jostain syystä tykkään rumista autoista. Esmes pakettiautoista (mielestäni) ehdottomasti tyylikkäin on Citroen Camionette. Niin ruma että on jo kaunis:

https://i.imgur.com/rEcDJeH.jpg

Soininvaara varmaankin mielellään vapauttaisi ihmiset kaikesta omasta mielestään turhasta. Esimerkiksi niin yksityisautoista kuin asuinpaikan valinnan mahdollisuudesta.

KKi: Suzukithan ovat nykyisin varsin haluttuja vehkeitä ja niihin alkaa mahtua aikuinenkin mies. Tuo autoverohan on virkakyöstien pyhä lypsylehmä ja sehän lanseerattiin ihmisille näillä sanoilla:

”Eduskunta ilmoittaa edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

Termi ”tilapäinen” on Suomessa määritelty. 60 vuotta and counting.

Professori kirjoitti...

Tuo Datsun Finn oli muistikuvieni mukaisesti niin herkkä ruostumaan, etteivät sen pellit säilyneet ehjinä vuotta pidempään vaikka autoa olisi säilyttänyt makuuhuoneessa peiton alla. Sama koski myös jotain Mazdan 1970-luvun mallia.

Krypta kirjoitti...

Sata amppeeri oli pieni ja tarvitsi vanhemmiten lisävarusteen eli jäätelötikun, sillä ryyppy ei muutoin pysynyt päällä. Datsun Cherry taas oli tilava, mutta siinä oli yksi huono puoli eli yhdellä moottorilla ajoi kolme koria ja uusi hitsaussauma piti aloittaa kattotasolta.

Veijo Hoikka kirjoitti...

Hienoja autoja! Ja hyvän värisiä, paitsi tuo Mazdan paku, joka lienee tarkoitettu erikoiskuljetuksiin. Sitähän kutsuttiin Mazda Bongoksi, joka on antilooppilaji Afrikasta. Yhdennäköisyys hämmästyttävä, lieneekö myös yhtä sulavaliikkeinen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Bongo

RIP, Jaakko Hillo. Toivottavasti et seurannut Suomen tapahtumia tarkemmin viime vuosina. Sitä maata, jonka puolesta taistelit, ei enää ole ollut pitkään aikaan.

Tiukka-meno kirjoitti...

Legendaarinen Isuzu ballet, eka(KIMPPA)auto, jumalauta et oli kylmä ajaa talvella ku puhallin sano sopimuksen irti. Kone vei enempi öljyä ku pensaa. Sit laukes kansipahvi, eikä ollu ku parikyt raatii vihasella puolella ku vaidettiin sekin ulkona ja taas mentiin.
Saatiin sentään sama raha mikä maksettiin balletin seuraavilta uhreilta.
Mut hauskaa oli, vai oltiinko vaan nuoria ja tyhmiä. Nyt enää tyhmiä.
Talvi 87-88 just kortin saanu ja Ballet -66 vanha rouva.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Professorille, Kryptalle, Veijo Hoikalle ja Tiukka-Menolle & kiitos kommenteistanne.

Professori: Joo, ja eihän tuon ajan japsiautoilla yleensäkään ajettu sellaisia mailimäärejä kuin nykyisin. Ei oikein kestänyt pellit eikä koneet.

Krypta: Amppeerissa oli myös se että kovilla pakkasilla ei käynnistäessä tahtonut saada oikein mitään vaihdetta läpeen. Nuorempi polvi muuten olisi ihmetellyt kommenttiasi. Ryyppy? Mikä ihmeen ryyppy?

Veijo: Kun wikipediasta katselin tuota antilooppilajia niin kieltämättä hieman mielikuvaa tuli. Ja toivottavasti kyseinen ässä ei tosiaan seuraillut pahemmin uutisia viimeisinä vuosinaan.

Tiukka-meno: Joo, tuon ajan japsit eivät todellakaan olleet mitään varsinaisia talviautoja.

Anonyymi kirjoitti...

Olihan noita itsellänikin, japseja, lähinnä Datsuneita, eivät ehtineet nimeä Nissaniksi muuttaa. Tuo paku oli minulla nimellä Urvan, ihan soipa peli, hakkasi jopa tuo toyhaisun käytännössä(mun mielipide). Luupääkin, (se Yrjön kuvaama malli) käväisi tallissa ja leiman jälkeen uudenomistajan iloksi. 100 Amppeeria viihtyi perheessä useamman vuoden, rouva sillä ajeli työ- ym. matkat ja ajoinhan sillä minäkin. Paras lomalla ollessa ajettu päivätaival 1001 km. Ohhoh sanon nykyisin vaan enne oli ennen ja nyt on nyt. Nykyinen ajokki on sudeettisaksalainen. Loistavia autoja kaikki menneet, niitä pystyi itse korjaamaan toisin kuin nykyisiä. Ai mikä oli eka auto? Mosse tietenkin ja sit on ollut pari Volgaa ennen näitä kaukoidän ja lännen ihmeitä. Loppupelisää soivia yksilöitä kaikki omine vikoine ja puutteineen, mutta myös hyvine puolineen.
t. Huru-ukko

Vittuuntunut NettoVeronmaksaja kirjoitti...

"....vero on vain tilapäinen....valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva....verosta pyritään luopumaan....heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden."

Eipä tuo ole tainnu antaa mahdollisuutta.
Ei menneisyyessä. Eikä varmaan tulevaisuuessakkaan.

Sen verran läpsyttelijöitä virtaa maahan ja punavirhetilhiä heitä paapoo & palvoo. (Ynnä muita tienauksia.)
Vanhan Vihtahousun taijan tavata ennen kuin tuommoista tapahtuu.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Huru-ukolle ja Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle & kiitos kommenteistanne.

Huru-ukko: Keski-eurooppalaiset autot meilläkin on. Ja tosiaan, ei nykyisille autoille pysty tekemään oikein mitään.

VNV: Lisää veroja. Ympäristöveronkin nimellä esitetyn ryöstön nimissä Suomesta kadonnut teollisuus on siirtynyt valtioihin jotka eivät välitä ympäristöstä paljon paskaakaan. Mutta onhan asian tiimoilta tullut tiedostava hyvä mieli.

KKi kirjoitti...

Mainitsit tuolla Ford Caprin. Se se laitos on. Ruumisarkkuna tunnettu aikanaan koska oli melkoisen onnettomuusherkkä. Eikä ihme laitteessa on suunnilleen polkuauton ajo-ominaisuudet ja 3000 GT versiossa hevosvoimia monta ja vääntöä pikkasen enemmän.

Tarvii olla luovaa hulluutta luoda markkinoille laite johon otetaan valmistajan pienimpiä koreja ja ängetään sinne kuorma-autoon tarkoitettu voimanlähde.

On sillai kohtalaisen vaikuttava ajokokemus.

Tiukka-meno kirjoitti...

Kyllä sielläki ruvetaan tajuu ettei tää näin voi mennä...

Anonyymi kirjoitti...

Volga, volga, rakkaus tai kuolema...

Naapurin ajokortti-ikäisellä koltiaisella oli ammoin volga. P-ralli ei näyttänyt onnistuvan. Ei ainakaan näkynyt morsioehdokkaita. Sittemmin hurja karautti sillassta ohi, salmeen josta sisävesilaivakin ajoi - ja keppiveneet masto kaadettuna. Vaan eipä onnistunut, jäi henkiin.

Pikkukillin mieleen jäi jännä hirvielukka nokalla ja kääntyvä antenni katolla - sisällä oli hantaaki, josta kääntyi. Radiokin oli, siellä joku takkutukka mesosi "ohu ohu lää" ja "Wappaati sigiturai" ketä lienevät olleet. Hieno kaara kumminkin.

Taksivolgiin vaihdettiin diisseli - olisko ollu perkins - joka oli helppo äänestä tunnistaa kaukaa. Yks honkkeli kerran väitti, että tulee setori kun kuului volgan meteli. Pöh. Kyllä kakstahti ja nelitahti diiseli ääntää eri tavalla.

Kaikken paras ääni ikinä kuului tietysti 250 Jawasta, matala, kuiva, harva, voimaa uhkuva paukutus. HD.mopojen ääni on tän rinnalla ihan ripulia. Billybobin - 400 naulaa, gallona hernesoppaa & 6 naulaa ruisleipää - märkä pieru.

Kovin kone oli kumminkin Jawa six days 350 - kaks sylinteriä ja kaikkee. Tämmönen oli mulla kierroksessa 70-luvulla mutta omistaja muni ja museorekisteriin suoraan kelvannut kone päätyi kaatopaikalle. Saatanan perkele, en pahemmin sano. Myohemmin sitten hommasin aidon intialaisen 350 kuutioien RojuEnkelin - kiva rakkine mut aika laiha lohtu kumminkin.

Izuzu Bellet oli jonkun italiaanon muotoilema ja muutenkin etevä. Yks puolituttu kukkamekkomummo lahjoitti pojanpojalleen, kun kölvi sai kortin. Pari kuukautta, niin alkuperäiskuntoinen hieno auto oli romuna. Fiksu liike.

Muista jaappanialaisautoista jäi lähinnä mieleen kummalliset ajo-omituisuudet ja hillitön kylmyys talvella. Jopa Lada oli kovilla pakkasilla parempi p-ralliauto, kylillä kun kruisaili t-paitasillaan, palelevia mimmejä pyrki kyytiin. Kateellisille corolla- ja celicakuskeille paljastin suosioni salaisuuden: tyttöjä kiihottaa ja houkuttaa mahorkan tuoksu. Ja tetysti joku tollo uskoi...


Muuten, Kuvan hiace oli ketterä kapine. Kun ruorin kiersi tappiin ja nosti kytkintä, tuntui auto kääntyvän sisemmän takapyörän ympäri. Melki paikallaan. Seuraava malli olikin sitten ihan kurko, kulki ja kiihtyi sataankahteenkymppiin kuin henkilöauto ja oli väliseinä paikoillaan lämmin.

Noille Ilmavoimien veteraaneille olen nostanut barettia monestikin ja nostan taas. Miettikääs: Fokker 21 EI ollut hävittäjä vaan alkuasukaskapinoiden kukistamiseen suunniteltu COIN-kone. Sitten sitä kaupattiin tyhmille harjoitushävittäjäksi. Curtis, sussuna tunnettu, oli kelpo kone lentää mutta -44 kovin, kovin vanhentunut. Ja tämmosillä kahdeksan ilmavoittoa! Sopii miettiä mitä olisi saatu aikaan tarpeeksi monella, ajanmukaisella, oikealla hävittäjällä ja pommarilla.

Ennen oli puolikarkeat jauhotkin paljon puolikarkeampia muisteli Pyssymies

Joppos123 kirjoitti...

Itselläni noista japseista, siis tuon ajan härveleistä on pelkästään "sata-amppeerista, karvanoppakorollasta" ja Datsun 120Y:ta. Naapurilla oli Celica ja olihan se ihan helvetin läyhä verrattuna vanhempien säälittävään Opel Record farkkuun.
Sata-amppeerissa aikoinaan, kesken ajon hajosi yllättäen kuskin penkki. Aiheutti ihan monimaalitilanteita ohjaamossa kun kuski oli yhtäkkiä moottoritiellä vaaka-asennossa ja auto ajeli omiaan. Siitäkin selvittiin.
Itselläni oli vielä niinkin myöhään kuin -93 Datsun 120Y, ei paljon lutin palkoilla parempaa kyennyt ostamaan. Kyllä sillä koko perhe koluttiin useamman kerran väliä kaakonkulma-savo.
Se kun laukesi sain silloiselta appi-ukolta lahjaksi mitsun galantin turbodieselin ja olihan se jo ihan eri peli.
Nyt ajellaan Volvolla, vanhahan tuokin on mutta hyvässä hapessa.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, KKi:lle, Pyssymiehelle ja joppos 123:lle Tiukka-menolle & kiitos kommenteistanne.

KKi: Pakko tunnustaa että vaikka kyseisen masiinan kyydissä olen ollut (pikkupoikana) niin sen puikoissa en ole koskaan ollut.

Tiukka-meno: Hieman täsmennystä kommenttiin. Jäi vähän epäselväksi.

Pyssymies: Kiitos hienoista muistoista. Ja kai se on niin että ilmavoimat osti aikanaan sitä mitä sai ja mihin varaa oli. Olis aika hieno ajatus ajatella että niillä olisi ollut talvisodan alussa sata Spitfireä. Vaan piru vie, ei ollut.

joppos 123: Kiitos hyvistä muistoista myös. 120Y:llä on aikanaan käyty Norjassa saakka. Tosin kuskina en ollut minä vaan isä-Perskeles.

WhiteHunter kirjoitti...

Tuttuja on nuo Kekkoslovakian ajan autot. Monia on purettu ja osa saatu kokoonkin.
Aika kultaa muistot ja kädetkin on jo puhtaat.

Sen maailman aikaan ennen suurta suvaitsevaisuutta autoistakin tehtiin pilkkaa.
Oli lempi ja haukkuma nimiä.
Lada, vuoden auto, hyvin pidettynä kahden.
Esimerkkinä muutama lempinimi:
100 ampperi
Luupää
Se on sun ny
Hyvä on cor olla.
Toyta corroosio
Tercel = persel men.
Isä, poika ja Hiace (Suomen yleisin yritys muoto)

Mietin noita kuvia katsoessa, että millaistahan jälkeä oli ncap-testissä.
Mutta hengissä selvittiin, ainakin osa. Meni mullakin kavereita auto onnettomuuksissa, mutta useimmiten kuski oli humalassa.

Kannattaa katsoa tuo ja mietti millaisilla pommeilla liikuttiin. Linkki videoon youtube.

Joppos123 kirjoitti...

Noista lentävistä laitteista en juurikaan tiedä yhtään mitään tai no samanverran kuin sika satelliitista ja "jimmynä" sen verran, että kannattaa pysyä niiltä piilossa.
Aika huvittuneena tulee seurattua uutisointia ja varsinkin siitä pulppuavaa nettikeskustelua seuraavasta hävittäjävalinnasta. Tänään oli hyvä esimerkki taas kun Iltasanomat uutisoi F-35: saaneen taistelusertifikaatin.
"Viides kolonna ja naapurin trollitehdas (huomasi harvinaisen huonosta kielitaidosta) alkoivat yhdessä dissaamaan kaikkia jenkkikeksintöjä umpipaskaksi.
Onneksi ehdotuksen valinnasta tekevät ammattilaiset eikä mikään kilpaa rääkyvä "sotamiesneuvosto".
Hävittäjälentäjätkään eivät ole vielä varmoja suosikistaan, kaikilla nyt kilpailussa olevilla on puolensa. Ainoa selvästi ulkona oleva ehdokas on konseptivaiheessa oleva JAS Gripen E malli.
Ei kannata toistaa samaa virhettä kuin aikoinaan NH-90:n kanssa.

Anonyymi kirjoitti...

Terve,

hienoja muistoja. Mun eka auto oli (jos ei kloppivuosien mettässä/pellolla rälläykseen käyttämääni Kusiaista lueta) legendaarinen Saab96 vm -78. Kun tämän jakopää sanoi sopimuksen irti ykköstien motariosuudella Veikkolan tienoilla, sijalle hankin vm. -75 Toyota Coronan. Sehän oli joku juhlavuoden malli, 1,8 l Mark II-koneella. Tää oli rakennettu hiukan premium-tyylisemmäksi kuin ns. normaalit versiot. Ovet ym. kävivät loppuun asti hyvin - ainoa vika oli, että vaihdelootasta löytyi vain neljä lovea eteenpäin kulkua varten, ja nelosen välitys oli turhan tiheä, joten hyvästä äänieristyksestä huolimatta pitkällä matkalla masinaa piti huudattaa turhan lujaa. Vaan oli ärhäkkä ja mukava auto. Ruoste lopulta senkin kohtaloksi koitui.

Oli mulla tämän vuosisadan puolella vielä pari 80-luvun japsilaista nelivetoavolava-autoa: ensinnä jo ostaessani täysin ruosteen raiskaama Hilux, korotetulla alustalla. Se oli hiukka kankea, mutta meni kääntösäteensä puitteissa minne sen vain ilkesi käskeä. Kun katsastuskelpoisuus alkoi epäilyttää, ja pellitkin saaneet ruokottomia kuhmuja, möin Hiluxin paikalliselle monttööri/trokarijampalle. Kuulin jälkeenpäin, että sitä oli nähty, valkoiseksi maalattuna, ajettavan kohti Porin satamaa. Ajoneuvo päätyi siis Afrikan sarveen ns. "technical":ksi varustettavaksi. Tiedäthän, avolavan päälle rakennetaan korkea, pyörivä konekivääriasema. Semmoisellä on kai kiva käydä moikkaamassa naapuriklaania.

Hiluxia korvaamaan ostin vm -89 Mitsu L200:n. Se oli hyvä ja nöyrä peli, eikä ruostekaan sitä vaivannut. Tuon ajan nelivedoissa oli semmoinen kiusallinen piirre, että niissä oli käsin käytettävät etunapalukot. Jotka maantiellä takavedolla ajettaessa kannatti kääntää irti-asentoon, ellei halunnut jauhaa etupään voimansiirtoa pelkällä työntövoimalla. No, tämä toki teki kuskille kivaa hyötyliikuntaa, sekä kannusti tarkkaan harkitsemaan neli/takavetovalintaa.

Enpä tiennytkään, että varsinaisella autoverolla on samankaltainen historia kuin vuosittaisella ajoneuvoverolla, alunperin käyttömaksulla. Esko Ahon superlamahallitus esitteli tämän veromuodon muodossa "tilapäinen käyttömaksu". Muistattehan ne tuulilasiin pakkomyytävät veromerkkitarrat? Ei mennyt montakaan vuotta, kun "tilapäisyydestä" muistuttaminen oli jo pelkkä vitsi. Myös käyttövoimavero (o.s. dieselvero) on loogisesti nykypäivänä jokseenkin absurdi. Tietenkin, dieselin osalta sillä yritetään kompensoida dieselpolttoaineen bensaan nähden alempaa verokohtelua. Absurditeetti kuitenkin saavuttaa huippunsa, kun mietitään kaasuautoja: valde tukee bensa-auton kaasulle muuttamista. Samalla autolle kuitenkin lankeaa käyttövoimaverovelvoite, siis sama kuin dieselautolle. Kuitenkaan sama velvoite ei kohdistu etanolille muutettuihin tai sähkökäyttöisiin autoihin. Olen koettanut analysoida ja löytää tästä jokin logiikka, ja logiikan alkupäätelmiä olenkin löytänyt. Mutta silti joku vaikuttaa kusevan.

Terv. Achtung

Joppos123 kirjoitti...

Kaikista "tilapäisistä" maksuista on aina tullut vakiintunut käytänne, sama koskee tilapäistä "kikyä". Ihan turha julkishallinnon työntekijöiden edes kuvitella, että lomarahat olisivat normaalit vuonna 2021.
Meidän firmassa luovuttiin tulospalkkiosta tilapäisesti vuonna 2004, aika hiljaista on sen jälkeen pidellyt.

Becker kirjoitti...

Mä ajoin autokoulussa kortin Datsun Bluebirdillä. Ei siis mikään raaseri, mutta oli mukava ajaa ja ulkonäöltään aika tasapainoinen. Pidän siitä vieläkin. Tyttöystävällä oli isotakalamppuinen sata amppeeria. Tummanvihreä koristeraidoilla ja alumiinivanteilla. Oli muuten pirun kiva ajaa. Pieni ja vikkelä auto ja sekin miellytti silmää. Tosin kolariin ei sen kanssa halunnut joutua. Oli meinaan aika ohkaiset pellit autossa.

Olem omistanut yhden japsin ja se oli juustohöylä -69 Corona. California - versio kaksivaihteisella Toyoglide automaattilaatikolla, 2-litrainen neloskone nokalla ja rumpujarrut. Puuttuneen pissapojan sain asentaa jälkikäteen paikalleen. Neloskone oli se sama ikiliikkuja jota taksit käyttivät Crowneissa Suomessa. Moottoritiellä joutui huudattamaan konetta kun oli vain kaksi pykälää, mutta mutkaisella maalaistiellä pirun hauska ajettava ison koneen (n.100 hp.) ansiosta. Nätti auto mielestäni. Vahinko kun piti luopua kun tilat eivä riittäneet. Asiantuntijoille tyyppi: RT43lkA69.

Sitten olen ajanut aikoinaan japsia jota harvempi täällä. Tuttavan Hino Contessa 1300 4-d. Niitä ei montaa Suomeen aikoinaan tuotu. Syytä en tiedä mutta kilpailu oli varmaan kovaa. Siinä tais olla joku Rellun kone, kun takatuuppari oli.

keski-ikäinen pikkupoika kirjoitti...

Ihan killinä istuin monet pitkät reissut punaisen Corollan takapenkillä tapellen tilasta pikkusiskon kanssa. Jälkeenpäin en voi muuta kuin kiitollisuutta ja ihmetystä tuntien arvailla miksei vanhemmat hukuttanut meitä saunaämpäriin ekan reissun jälkeen.

Sitten kun itse sain kortin oli kaverilla amppeeri. Aika nopeasti siitä sai kytkimen haisemaan kun hiukan sitimarketin umpijäätyneellä parkkipaikalla pyörittiin ympyrää.

Vaan se oli ensin Datson, joka vaihtui Datsuniin kun "son" on se tappio tai vahinko. Nissani osti firman pois kuleksimasta ja myöhemmin sitten yhdisti saman nimen alle.

Anonyymi kirjoitti...

Julkaisuvapaa heti.

"Ohjeita maahanmuuttajille ja heidän parissaan työskenteleville". Pää, peppu, olkapä... Mennään suoraan asiaan. Näin taivutat rasistia:

rasisti, rasistin, rasistia, rasistissa, rasistista, rasistian, rasistilla, rasistilta, rasistille, rasistina, rasistiksi, rasistitta, rasistineen, rasistin, rasistisi, rasistini, rasistinsa, rasistimme, rasistinne, rasistiani, rasistiasi, rasistiansa, rasistiamme, rasistianne, rasistissani, rasistissasi, rasistissansa, rasistissamme, rasistissanne, rasististani, rasististasi, rasististansa, rasististamme, rasististanne, rasistillani, rasistillasi, rasistillansa, rasistillamme, rasistillanne, rasistinani, rasistinasi, rasistinansa, rasistinamme, rasistinanne, rasistikseni, rasistiksesi, rasistiksensa, rasistiksemme, rasistiksenne, rasistittani, rasistittasi, rasistittansa, rasistittamme, rasistittanne, rasistineni, rasistinesi, rasistinensa, rasistinemme, rasistinenne, rasistikaan, rasistinkaan, rasistiakaan, rasistissakaan, rasististakaan, rasistiankaan, rasistillakaan, rasistiltakaan, rasistillekaan, rasistinakaan, rasistiksikaan, rasistittakaan, rasistineenkaan, rasistinkaan, rasistiko, rasistinko, rasistiako, rasistissako, rasististako, rasistianko, rasistillako, rasistiltako, rasistilleko, rasistinako, rasistiksiko, rasistittako, rasistineenko, rasistinko, rasistisikaan, rasistinikaan, rasistinsakaan, rasistimmekaan, rasistinnekaan, rasistianikaan, rasistiasikaan, rasistiansakaan, rasistiammekaan, rasistiannekaan, rasistissanikaan, rasistissasikaan, rasistissansakaan, rasistissammekaan, rasistissannekaan, rasististanikaan, rasististasikaan, rasististansakaan, rasististammekaan, rasististannekaan, rasistillanikaan, rasistillasikaan, rasistillansakaan, rasistillammekaan, rasistillannekaan, rasistinanikaan, rasistinasikaan, rasistinansakaan, rasistinammekaan, rasistinannekaan, rasistiksenikaan, rasistiksesikaan, rasistiksensakaan, rasistiksemmekaan, rasistiksennekaan, rasistittanikaan, rasistittasikaan, rasistittansakaan, rasistittammekaan, rasistittannekaan, rasistinenikaan, , rasistittansako, rasistittammeko, rasistittanneko, rasistineniko, rasistinesiko, rasistinensako, rasistinemmeko, rasistinenneko, rasistisikaanko, rasistinikaanko, rasistinsakaanko, rasistimmekaanko, rasistinnekaanko, rasistianikaanko, rasistiasikaanko, rasistiansakaanko, rasistiammekaanko, rasistiannekaanko, rasistissanikaanko, rasistissasikaanko, rasistissansakaanko, rasistissammekaanko, rasistissannekaanko, rasististanikaanko, rasististasikaanko, rasististansakaanko, rasististammekaanko, rasististannekaanko, rasistillanikaanko, rasistillasikaanko, rasistillansakaanko, rasistillammekaanko, rasistillannekaanko, rasistinanikaanko, rasistinasikaanko, rasistinansakaanko, rasistinammekaanko, rasistinannekaanko, rasistiksenikaanko, rasistiksesikaanko, rasistiksensakaanko, rasistiksemmekaanko, rasistiksennekaanko, rasistittanikaanko, rasistittasikaanko, rasistittansakaanko, rasistittammekaanko, rasistittannekaanko, rasistinenikaanko, rasistinesikaanko, rasistinensakaanko, rasistinemmekaanko, rasistinennekaanko, rasistisikokaan, rasistinikokaan, rasistinsakokaan, rasistimmekokaan, rasistinnekokaan, rasistianikokaan, rasistiasikokaan, rasistiansakokaan, rasistiammekokaan, rasistiannekokaan, rasistissanikokaan, rasistissasikokaan, rasistissansakokaan, rasistissammekokaan, rasistissannekokaan, rasististanikokaan, rasististasikokaan, rasististansakokaan, rasististammekokaan, rasististannekokaan, rasistillanikokaan, rasistillasikokaan, rasistillansakokaan, rasistillammekokaan, rasistillannekokaan, rasistinanikokaan, rasistinasikokaan, rasistinansakokaan, rasistinammekokaan, rasistinannekokaan, rasistiksenikokaan, rasistiksesikokaan, rasistiksensakokaan, rasistiksemmekokaan, rasistiksennekokaan, rasistittanikokaan, rasistittasikokaan, rasistittansakokaan, rasistittammekokaan, rasistittannekokaan, rasistinenikokaan, rasistinesikokaan, rasistinensakokaan, rasistinemmekokaan, rasistinennekokaan

Ja lopuksi vanhan ohjeen virkistys: pimppiin ei laiteta saksia.

Anonyymi kirjoitti...

Seitenkolmosella 160B Datsunilla tuli muutama vuosi ajeltua. Kevytperäinen oli, mutta talvellakin pääsi, kun heivasi takakonttiin 50 kilon apulantasäkin. Eihän sitä opintolainoilla pystynyt uusia talvirenkaita hankkimaan. Niillä mentiin, jotka ostaessa tulivat mukana. Vaikka nastanreikiä oli reilusti enemmän kuin nastoja. Kiivas oli sekin ruostumaan. Joka katsastukseen piti helmoja paikkailla. Tiikerimassa oli kova sana. Sillä ja teräsverkolla tulppasi isojakin reikiä katsastusmieheltä piiloon.

Kolmos- ja neloskopan Hiacellakin sitten myöhemmin tuli työkeikkoja tehtyä. Kevyellä kuormalla ei silläkään talvella ehtinyt Patrian kulmalta ylös noustessa vihreään aaltoon.

Pari Toyotan nelikkoa on myös ollut ajossa. Mutta tuoreempina eivät tähän muistelukseen kuulu.

Nesteen kurssi näyttää ponkaisseen yli yhdeksänkympin. Biohype rulettaa...

-.- thinker Dill

Juha R kirjoitti...

Terve Yrjö
Jätän autojen kommentoinnin niistä enemmän ymmärtäville, vaikka itselläkin on näin suht iäkkäänä kokemusta myös japanilaisista autoista. Itse asiassa minun mielestäni kunnollinen auto on joko japanilainen tai saksalainen, yli 30 vuotta olen noudattanut tätä periaatetta. Mutta haluan nostaa sinulle hattua siitä, että muistit tässä Jaakko Hilloa. Samalla ottaisin hatunn päästä, jos se päässä olisi. Kiitos.

Anonyymi kirjoitti...

Noista autoista, kyllä kai niistä riittäisi muisteltavaa jos muistaisi:) Monenlaisia kotteroita on ollut itsellänikin, kavereista puhumattakaan, kas kun ne niitä mulle toi kun osasin muka korjata. Paraskin oli kun kaverin kulpavolkkarin kone oli sanonut sopimuksen irti, no vietiin mun "korjaamolle" ja eikun purkamaan konetta. Aamulla kaverin emäntä herätteli ja kyseli et mikä siinä koneessa oli? Enhän minä sitä osannut sanoa eikä kaveri sitäkään vähää. Saatiin kyyti tutulta sinne pajalle ja siellä se oli volsun kone palasina, osat siististä järjestyksessä ja äkkiähän sen siitä näki mikä sitä viirasi, kolmospytyn mäntä oli poikki, siitä heti männänrenkaiden vierestä. Kaikkee se asennusöyljy teettää kuten muistikatkoja:) Ja osasinkin, niitä entisiä, nykyisten kanssa menee sormi suuhun tai ympäristöämpristö ym.määräykset kieltä mitään tekemästä. Tuskin saa enää renkaat vanteineen vaihtaa kotipihassa. ...kele sano. Vaan nämäkin Ykän jutut on ihan mukavia lukea ja herättävät muistoja ja muistumia siihen aikaan kun oltiin nuoria ja nättejä. Eli se oli silloin se ja nyt on nyt jne...
Huru-ukko

Tiukka-meno kirjoitti...

Nonjjooettänäin. Meni vähän vika katerogiaan kännissä.
Hiluxilla tuli eräskin maili vedettyä, joskus jopa selvinpäin ja ulkomailla matkailtiin, venäjällä. Sattuu oleen tossa metrin päässä. Konetta ei saanu rikki vaikka yritti, on se niin patarautaa. Onneks veljeni hyvä ystävä veti lyhtytolpan ympäri sen. Möin sitte koneen intiaoriontuneille, kiittelivät hyvää konetta.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys WhiteHunterille, joppos123:lle, Achtungille, Beckerille, keski-ikäiselle pikkupojalle, Anolle, thinker Dillille, Juha R:lle, Huru-ukolle ja Tiukka-menolle & kiitos kommenteistanne.

WhiteHunter: Juu, ”osta Volga, ota velka, kun Volga loppuu niin velka jää”, ”siihen sammui johtotähti, kävelemään jätkät lähti”. Tuo oli muuten varsin havainnollistava tuo pätkä. Ja tuohon volvoon verrattuna vanhat riisipussit olivat tietysti vielä hauraampia mällätessä.

joppos123: En ole asian ammattilainen minäkään mutta heitän villin arvauksen Suomen seuraavaksi hävittäjäksi ja se on Super Hornet. Perustena on (käsittääkseni) hyvin samanlainen huoltojärjestelmä vanhan Hornetin kanssa sekä bonuksena tulevat Growler-koneet.

Achtung: Kiitos mukavista muistoista sinullekin. Verologiikasta ei voi sanoa oikein muuta kuin että tilapäisellä on taipumus muuttua pysyväksi.

Becker: Toi Hino Contessa oli mulle uusi tuttavuus. Piti ihan googlata. Jotkut mallit muistuttavat vanhaa Rellua ja jotkut vanhaa Angliaa. Oppia ikä kaikki eli ei mennyt hukkaan tämäkään päivä.

keski-ikäinen pikkupoika: Kiitoksen Datsunin lisätiedosta. Tuokin oli minulle uutta.

Ano: Kyllä suomen kieli on muuten mainiota..

thinker Dill: Kiitos muistoista. Meillä kaikilla lienee jonkunlaisia japsimuistoja. Sillä bio- ja sähköhypellä vaan ei auto täällä syrjäseudulla pahemmin liikahda.

Juha R: Nuo miehet maalla, merellä ja ilmassa ansaitsevat kaiken kunnioituksen.

Huru-ukko: Kiitos muistoista. Silloin joskus oltiin nuoria ja nättejä. Nyt ei olla kuin nättejä.

Tiukka-meno: Sattuu ja tapahtuu. Täysin hengenvaaratonta. Hilux on muuten niin yleinen työkalu että sitä voisi sanoa myöhempien aikojen suomenhevoseksi.

Joppos123 kirjoitti...

Kyllä itse luulen, että loppumetreillä on vastakkain EF ja F-35. Gripenin E malli on vielä kirjoituspöydällä, Superhornet on jo elinkaarensa päässä. Siihen ei tule yhtään uutta pöivitystä 10 vuoden jälkeen eli siinä mielessä turha kapine.
En ole ennustaja vaan solttu, joten vaikkaan kyllä aika vahvasti, että jos ei aleta liikaa politikoimaan niin F-35 on Suomen valinta.
1. Elinkaarensa ihan alussa
2. Päivityksiä tulee liukuhihnalta
3. Ehdottomasti paras häiveominaiksuultaan
4. Mahdollistaa operatiivisen toiminnan vaikuttamisen aseilla aina Pietariin asti ilman, että naapuri edes huomaa mikä niihin iski. Ja se on jo Putinin valtakunnalle riittävä pidäke.

Joppos123 kirjoitti...

Tuohon hävittäjäkuvioon vielä sellainen lisäys, että F-35 ei tarvitse kiitotietä. Nykyisin nousutiet ovat satavarmasti iskanderien ensimmäisiä kohteita. F-35:lle riittää hehtaarin peltotilkku ja jos ne hajautetaan niin ei naapurilla Iskanderit riitä.
Meinasi tulla pidempi viesti mutta siinä seassa oli luokiteltua tietoa, deletoin.

Juha R kirjoitti...

En viitsi sen kummemmin ruveta kiistelemään tuosta hävittäjähankinnasta, kun en siitä riittävästi ymmärrä. Sen verran pakko kuitenkin joppos 123:n kommennttia kommentoida, että Gripenin E-malli on lentänyt ensimmäisen kerran kesäkuussa 2017, että ei se nyt ihan kirjoituspöydällä ole. Suomeen tarjolla oleva F-35A-versio tarvitsee yhtälailla kiitotien kuin muutkin ehdokkaat. F-35B on pystysuoraan laskeutuva (ja kevyenä kai nousevakin) versio, mutta se lienee liian kallis Suomelle.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys joppos123:lle ja Juha R:lle & kiitos kommenteistanne. Kaikki mielipiteet tässä asiassa sallitaan koska en ole itse todellakaan asiantuntija. Jos me saataisiin se F-35B-versio VSTOL-ominaisuuksineen niin se olisi kieltämättä etu. Jos rähinä naapurin kanssa alkaa niin alkuunhan se pyrkii tuhoamaan kaikki kiitoradat. Mutta en tiedä, että kumpi versio on tarjolla. En oikein tiedä sitäkään että onko F-35 suunniteltu vain lentäväksi hyökkäyslavetiksi ja minkälaiset ovat sen torjuntahävittäjäominaisuudet. Toivotaan, että ilmavoimat päätyvät parhaaseen ratkaisuun oli se sitten mikä hyvänsä.

Ja juu, punaleimatietoa ei tietenkään tule julkaista täällä. Salaisen tiedon pääominaisuus on se, että se on, no, salaista.

Anonyymi kirjoitti...

Johan niitä nyt on hajautettuja kenttiä, ns. maantiekenttiä, ihan tuossa "kivenheiton" päässäkin muutama. Viime kesänä viimeksi harjoittelivat, kun lie tullut uusia kuskeja koneisiin, piti saada tuntumaa että miltä se tuntuu maantieltä taloon vai miten siinä laulussa meni:)
Huru-ukko

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Huru-ukko. Joo, onhan noita. Ensimmäisenä tulee mieleen Heinolan pohjoispuolella sijaitseva Lusin suora jossa moni nuori jätkä on koetellut että paljonkos siitä koneesta oikein saakaan irti. Ja jos suoran päässä onkin ollut tinanappien tutka niin sitten onkin korttia kuivateltu hyvän aikaa.

QroquiusKad kirjoitti...

Tuossa ylempänä kun mainittiin Hiluxin moottorin kestävyys, oli aiheesta viime vuoden puolella Appelsinin Aviisissa tällainen juttu:
https://www.is.fi/autot/art-2000005663216.html

Eli tiivistettynä: Hiacen ja Hiluxin moottorit ovat edelleen sellaista patarautaa, etteivät ne hajoa käytännöllisesti katsoen muuten kuin kolareissa.

Mistä herää kysymys, mikseivät muut valmistajat tee yhtä kestäviä? Haluavat saada omia, särkyviä moottoreitaan enemmän kaupaksi?

Mistä puolestaan herää kysymys, miksi Toyota sitten ei tee niin, vaan haluaa päinvastoin työjuhtiensa moottoreiden kestävän?

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Qroquius Kad. Eivät hajoa kolareissakaan. Top Gear-ohjelma testasi että saako kyseisen moottorin tapettua. Ja totesivat että ei saa:

https://www.youtube.com/watch?v=kFnVZXQD5_k

Nykyisinhän tehdään tavaraa joka ei kestä kuin pari vuotta. Niin kuin esmes televisiot. Meillä on vielä vanha – ehkä niitä viimeisiä – kuvaputkitelevisio ja se käy ja kukkuu aivan mainiosti.

Virkamies kirjoitti...

Pieni korjaus: Varsinaista Datsun Cherryä en muista myydyn 1000-kuutioisella moottorilla, meillä oli ensimmäisen laivauserän kirsikka jotka olivat kaikki 1200-kuutioisia (huimat 52 heppaa). Myöhemmin tuli myyntiin myös 1,4-litrainen malli, ja korimallin uudistuessa taas vähän isompaa mottia.


Mitä hävittäjiin tulee, niin alkuvuodesta oli tilaisuus keskustella US Army:n majurin kanssa, jonka poika taas palvelee AF:n puolella. F-35:sta mainitsi että järjettömän kalliit huoltokustannukset, jopa jenkeillä tekee tiukkaa pitää koneet lentokykyisinä. Eli kaikista hyvistä ominaisuuksista huolimatta, ei tämän kansanarmeijan kapine.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Virkamies. Voi toki olla että oma muistini pätkii. Ja mitä tulee F-35:een niin muistan Suomen Sotilaasta lukeneeni että sen lentotunnin hinta on 26.000 euroa eli ei mikään halpa masiina ole.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Ja kiitokset vieraalle sähköpostiviestistä & kissoista.

KKi kirjoitti...

Muuten.

Näsä lauloi käsittääkseni nimenomaan Mark kakkosesta. Eli Corona Mark 2. Ei Carina.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corona_Mark_II

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, KKi. No hemmetti. Kerrankos se pieleen menee. Ja minulla tunnetusti useammin kuin kerran. Tuo Tabula Rasan kappale kannattaa silti kuunnella.

Anonyymi kirjoitti...

Nuo KE20 Corollat tunnettiin minun nuoruudessa Rokki-Corollana, jotkut saattoivat kutsua myös Sätkä-Corollaksi.

Tuollahan nuita olis nostalgikolle, vähän ajettuja klassikko Tojotia.
http://japanesenostalgiccar.com/more-nostalgic-toyotas-from-cyprus-un-buffer-zone/

Volmari

QroquiusKad kirjoitti...

Tabula Rasan kappaleen eräistä lyriikoista tuli off-topicina mieleen tämän artikkelin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a3121272-c812-4b1e-aa93-4c9f012cdd44

tämä kommentti
24.2.2019 klo 23.16:
"Tulee mieleen lähinnä loppuunmyynti, Hakkereiden kaaosteoria ... Kuppaavat hukkuvaa laivaa tyhjäksi omaisuudesta ja viettää eläkepäiviä Urpilaisena Kreikassa,---"

Siitäkö meidän tuntemassamme Euroopassa on enää kyse?
Loppuunmyynnistä?
Johtajat kuppaavat kaatuvaksi tietämänsä firman kaikki irti lähtevät varat häipyäkseen niiden myötä jonnekin tavoittamattomiin.
Firman työntekijät ja asiakkaat jäävät suu auki taivastelemaan, mihin johtajat katosivat ja missä firman loput varat ovat...kunnes se selviää.

Me olemme sen firman, eli Suomen tasavalta ky. (eli kansalaisyhteiskunta!) työntekijöitä ja asiakkaita.
Näinkö tässä käy? Joudumme todistamaan lähitulevaisuudessa kaiken ympärillemme rakennetun ja rakentamamme romahtavan, ja romahduttamista vauhdittaneiden juoksua mukavampiin ympyröihin taskunsa seteleillä pehmustaneina?

Anonyymi kirjoitti...

Heh, autoista:
Skoda = kotaloota
Skoda, helppo koota, neljä pyörää ja loota.
Skoda on perheauto: isä ohjaa, äiti työntää, lapset pitää pohjaa, mummo kerää muttereita.
Volvo -Valitamme Ostostanne, Lähetämme Varaosia.
Ford = Fix Or Repair Daily.

Ja vakavampaa: Sata spittaria olisi ollut liian vähän, Lorenz tai Magusson laski -43, että kannaksen puolustaminen vaatii 180 mersua. Sekin olisi kyllä auttanut, että lentokoneaseisiin ollut valojuovia, sytytysluoteja, panssariluoteja, räjähtäviä luoteja, eipä ollut kuin teholtaan vaatimattomia tavallisia luoteja. Tykkijullitkin joutivat enimmäkseen odottelemaan ammustäydennyksiä, pari ammusta per tykki päivää kohden käytettävissä. Varastoissa/varikoissa olisi ollut, säästää piti - sittemmin -64 tismalleen samojen tsaariaikaisten 3" kanuunoiden loput shrapnellit ammuttiin Rovajärven leirillä loppuun - ja niitä oli paljon. Tästä on ollut jossain pyssylehdessäkin juttu. Ammussorvaamot tuottivat kranaatinkuoria - lataamoilta puuttui trotylia. Varikoilla ei sitten ollut toimivia sytyttimiä. Ammus-sytyttimen ja ranskalaist sytyttimet eivät oimineet pakkasessa, eikä niitäkään ollut tarpeeksi. Pinohiiriltä puuttui trotylia, dynamiittiakin oli liian vähän eikä edes kloraattia ollut tarpeeksi. Nurmiporilla oli kokonaista yksi (1) kappale 20mm lahti pst-kivääriä talvisodassa käytössä. Ym. naurettavia puutteita. Eikä ees ymmärretty laittaa puolustusministeri Niukkasta (kepu) teloitusryhmän eteen. Tai munineita kentsuja.

Pyssymies

Trilisser kirjoitti...

Pyssymies: Niitä erikoisluoteja olisi kyllä ollut, mutta ainakin joissain yksiköissä (talvisodan aikana) niitä "säästettiin". Aihetta on käsitelty mm. Apalin kirjassa Tehtävä Utissa.

Fokker D.XXI oli suunniteltu ihan normaaliksi hävittäjäksi, ei miksikään alkuasukaskapinointien kukistuskoneeksi. Jos jokin lähde väittää moista, niin kannattaa heittää saunan uuniin.

Muutenkin Fokkeria moititaan ihan liikaa. Käytännössä Fokker D. 21 oli talvisodan olosuhteisiin kelpo kone, mutta niitä oli liian vähän. Niillä voitiin toimia kenttäolosuhteissa, joissa esim. Spitfire olisi ollut kusessa. Se oli myös helppo huoltaa ja vankka. Ja alkuperäisellä Mercuryllä (vs. ns. Waspi-Fokkeri) se oli esimerkiksi nousukuvyltään parempi kuin Morane.

Suosittelen luettavaksi Suomen ilmailuhistoriallisen lehden erikoisnumeroa GX-hanke. 48-sivua asiaa, joka pitäisi määrätä pakolliseksi luettavaksi jokaiselle talvisodan kone kalustoa kommentoi alle.

Tulevasta HX-hankkeesta voisi sanoa, että pitää miettiä, onko tavoitteena sota-ajan maksimaalinen taistelukyky vai rauhanajan paraatihomma.

Kun huomioi tulevien koneiden käyttöönottoajankohdan, niin on hyvinkin mahdollista, jopa todennäköistä, että kehitys sensoritekniikassa tulee eliminoimaan "passiivisen" häive-edun. Joppoksen ajatus, että isketään Pietariin niin, ettei vastustaja näe, on hatara. Jos Suomen ja Venäjän välit kiristyisivät, että hyvin todennäköisesti venäläiset ohjaisivat Suomen lentotukikohtiib jatkuvan satelliittivalvonnan, joka auttamatta paljastaisi olennaiset tiedot suomalaiskoneiden liikkeistä. Ja kuten edellä mainittu, uusi sensoritekniikka tulee satavarmasti pienentämään häiveominaisuuksien hyötyä.

On myös varmaa, että miehittämättömien aseistettujen ilma-alusten massakäyttö tulee lisääntymään. Silloin onkin kysyttävä, miten hävittäjiin nojautuva ilmapuolustus kykenee torjumaan massakäytetyt lennokit. Ilmapuolustuksen todellinen asiantuntija Ahti Lappi on todennut myös sen seikan, että koska lennokki ei pelkää, ei riitä enää tietyn osan alasampuminen pelotteena kautta, vaan on pystyttävä tuhoamaan lähes kaikki hyökkäävät lennokit. Ja siihen ei Suomen resurssein varustettu valtio lentokonein pysty.

Suomessa kannattaisi oikeasti ruveta tutkimaan ja panostamaan parveiluun perustuvaan puolustukseen.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys Volmarille, Qroquius Kadille, Pyssymiehelle ja Trilisserille & kiitos kommenteistanne.

Volmari: Kiitos linkeistä.

Qroquius Kad: Termi loppuunmyynti on kyllä valitettavan osuva.

Pyssymies & Trilisser: Joka tapauksessa on selvää että talvisodassa kalustotilasto oli surkea. Puutteet maksettiin verellä. En lähde ennustamaan tulevaisuutta niin pitkälle kuin Trilisser koska en omista kristallipalloa. Kysymys kai lienee että kuinka paljon venäläiset pystyvät satsaamaan noihin drooneihin.

Terho Hämeenkorpi kirjoitti...


Minun piti mennä Jaakko Hillon muistoa kunnioittamaan paikan päälle helsinkiin, mutta henkilökohtaiset vastoinkäymiset (avon äkillinen sairastuminen) estivät matkani. Niinpä lähetän hautaustoimistolle ja pyydän lukemaan muistotilaisuudessa(kuolinilmoitus näkyy Hesarissa viime pyhältä)Tvälupsin mainion muistolauseen: "Katse iltataivaalle ja käsi menee lippaan. Nämä miehet hankki sen, mikä nyt valuu sormien välistä"!Terhomatti Turusta.

Ensi viikon keskiviikkona on Turun Ilmasilta. Jos ei siellä Hillon poistumista mainita millään tavalla, niin otan sen esille ja esitän minuutin hiljaista hetkeä. Hyväksytään?

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tervehdys, Terho. Hieno ele, mutta se muistolause on kommentoijan Voi Aikoja Voi Tapoja laatima.

Marko Huttunen kirjoitti...

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_Po-2