Eli
Uusi Suunta osa II ½
Toukokuu
oli vaihtunut kesäkuuksi ja tuonut tullessaan jälleen itsenäistyneeseen Suomeen
helleaallon jonka seurauksena myös Kasperi Penttinen hikoili Helsingin Säätytalossa.
Pikkutakkinsa pois riisunut ja kauluspaidan hihat käärinyt Penttinen tuumaili,
että parempi ilmastointi olisi kovasti eetvarttia tällaiselle 67-vuotiaalle
eläkeläiselle joka oli yllättäen kutsuttu valtion palvelukseen tekemään pitkiä
päiviä tässä toimistossa. Alun perin Radanvarsikaupungista kotoisin oleva
Penttinen oli ammatiltaan lakimies ja joskus aikaisemmin hän oli toiminut sekä
syyttäjänä Turussa ja käräjäoikeuden tuomarina Radanvarsikaupungissa. Sen
jälkeen, 1990-luvun alussa hän oli siirtynyt erään suuryrityksen palvelukseen
ja toiminut sen kansainvälistä kauppaa käsittelevänä lakimiehenä. Tätä uraa hän
oli jatkanut eläkkeelle siirtymiseensä saakka ja asunut pääosan urastaan
Lontoossa seuraten kuitenkin jatkuvasti hänelle rakkaan kotimaansa tapahtumia.
Hän oli aina mieltänyt itsensä vain suomalaiseksi joka oli kaukana kotoa, ei
miksikään maailmankansalaiseksi.
Kotimaan
kehitys osana liittovaltioksi muodostuvaa hirviötä oli huolestuttanut Penttistä
ja saanut hänet pohtimaan uransa loppuvaiheessa vaihtoehtoja siitä, mihin
muuttaisi uransa jälkeen. EU:sta eronnut Iso-Britannia oli sinänsä
varteenotettava ja ennen kaikkea itsenäinen vaihtoehto mutta erityisesti hänen
vaimonsa kaipasi takaisin kotiin. He molemmat olivat aina pitäneet saaristoista
ja päättivät pitkän harkinnan jälkeen ostaa eläkepäiviään varten talon Turun
saariston Nauvosta. Asuinpaikan valintaan vaikutti nimenomaan se, että vanha pariskunta halusi olla rauhassa
sekä kaupungin hälinästä että ennen kaikkea siitä etnisestä ja väkivaltaisesta
värinästä jota Suomikin oli liittovaltiokehityksen myötä joutunut ottamaan aina
vain enemmän vastaan.
Nauvo
oli ollut onnistunut ja miellyttävä vaihtoehto. Kasperi ja hänen vaimonsa
osasivat puhua hyvää ruotsia ja sopeutuivat nopeasti tähän kauniiseen ja
rauhalliseen saaristopaikkakuntaan. Ainoan särön rauhaan toi sekä televisio
että internet ja ennen kaikkea niitten tarjonnan välillä vallitseva valtava
ristiriita. Virallinen televisio ylisti vallitsevaa etnistä harmoniaa ja samalla
varoitti äärioikeistolaisesta, tosin täysin piilossa olevasta ja missään
näkymättömästä uhasta jota vastaan piti kuitenkin kaikin keinoin taistella. Se sai
reporadion hyvin muistavan Penttisen puistelemaan ihmeissään päätään miettien
sitä, eikö ihminen milloinkaan opi. Niin sanotun etnisen harmonian aikaansaamaa
väkivaltaa ei valtamedia uutisoinut ollenkaan yrittäen häivyttää sen
olemattomiin, kieltäen sen olemassaolon tai ainakin yritti vierittää sen syyn
suomalaisten takapajuisten asenteiden kontolle. Mutta vapaa internet kertoi vallitsevasta
tilanteesta häpeilemättä sekä sensuroimatta ja sen seuraajamäärät olivat
jatkuvasti kasvaneet.
Luonnollisesti
hän oli seurannut myös oman ammattialansa kehitystä ja kauhistuneena huomasi
kuinka helppoa hänen politisoituneitten kollegoittensa oli tuomita selkeän
poliittisissa oikeudenkäynneissä toisinajattelijoita ehdottomiin
vankeustuomioihin. Totuuden ääneen puhumisesta. Ajatus, joka hänen
käräjätuomariaikoinaan olisi ollut täysin mahdoton. Hän muisti, kuinka se
Halla-aho oltiin aikanaan tuomittu täysin poliittisin perustein sakkoihin ja
oli ajatellut silloin, että nyt oikeuslaitos varmaan ottaa itseään tekemänsä
virheen jälkeen tukasta kiinni, tekee ryhtiliikkeen ja muuttuu jälleen
oikeuslaitokseksi puoluekoneiston käsikassaran sijasta.
Kauhukseen
hän huomasi olleensa totaalisen väärässä ja huomasi myös poliisilaitoksen
alkavan politisoitumaan ja sen käyttävän hatarin perustein pystyynkyhättyjä
esitutkintoja jo itsessään rangaistuksena. Siinä vaiheessa kun Penttiset
muuttivat takaisin Suomeen ja asettuivat Nauvoon oltiin langetettu ensimmäiset
ehdottomat poliittiset tuomiot. Kasperi ajatteli itsekin avautua tilanteesta
internetissä mutta jätti sen kuitenkin tekemättä. Lähinnä hän teki sen vaimonsa
takia sillä hän ei ollut varma kestäisikö hänen rakas ja pitkäaikainen
elämänkumppaninsa sitä, jos hänen miehensä joutuisi vankilaan. Mutta siitä
Kasperi oli varma, että tämä kehitys johtaa tuhoon. Jos joku tai jokin ei sitä
pysäytä. Viimeisen varmuuden hän sai silloin, kun edellisen vuoden marraskuussa
perussuomalaiset kiellettiin rasistisena, äärioikeistolaisena ja
separatistisena puolueena.
Siksi
se, mitä kuluvan vuoden helmikuun kahdeksantenatoista oli tapahtunut, ei tullut
Kasperille yllätyksenä. Eläkeläispariskunta heräsi aikaisin, hieman kuuden
jälkeen. Kasperi alkoi keitellä kahvia ja viritellä aamiaista kun hänen
vaimonsa huusi olohuoneesta:
-
Hei Kassu! Tules tänne!
Kasperi
kuuli huolen vaimonsa äänestä ja käveli ripein askelin olohuoneeseen. Vaimo ei
sanonut sanaakaan vaan osoitti sormella televisiota:
KANSALAISILLE.
PUOLUSTUSVOIMAT,
KANSALAISKAARTI JA VÄLIAIKAISHALLINTO OVAT SYRJÄYTTÄMÄSSÄ MAANPETOKSEEN JA
KANSALAISTEN IHMISOIKEUKSIEN LOUKKAAMISEEN SYYLLISTYNEEN PUNAVIHREÄN
HALLITUKSEN JA SITÄ PALVELEVAN HALLINTOKONEISTON.
KADUILLA
OLEVAT ASEISTETUT JOUKOT EIVÄT OLE TEILLE UHKANA, VAAN TURVANANNE JA NE
PALAUTTAVAT SUOMEN ITSENÄISYYDEN SEKÄ KARKOITTAVAT ULKOPUOLELTA POLIITTISISTA
SYISTÄ MAAHAN TUODUN ULKOISEN UHAN.
PYSYKÄÄ
RAUHALLISINA. UUSI AIKA ON ALKAMASSA.
Kasperi
aukaisi radion. Sama tilanne. Äänitetty lähetys toistui minuutin välein. Vaimo
kysyi huolissaan:
-
Mitä oikein tapahtuu?
Kasperi
hymyili aukaistessaan tietokonetta ja vastasi:
-
Minä vähän luulen, että pelkkää hyvää. Odotas… netti toimii… minä menen
Hommaforumille… ja sehän toimii myös… täällä on linjat kuumana… näyttää olevan
just niin kuin telkkarissa luki… jonkunlainen kansannousun ja
sotilasvallankaappauksen sekoitus… katos hei, tossa on livestriimi…
Lähetyksessä
näkyi sekä ajoneuvoissa olevia että jalkaisin kulkevia sotilaita. Osalla oli
normaali armeijan maastopuku ja osilla miehistä puolestaan oli sekalaisia
maastopukuja joissa oli hihassa sininen nauha. Huomattavaa oli että katujen
reunoilla oli aikaisesta ajankohdasta huolimatta paljon ihmisiä. Monilla oli
Suomen liput ja he vilkuttivat ja osoittivat suosiota ohikulkeville sotilaille.
Kasperin hymy levisi entisestään:
-
Ne perhanat taitavat onnistua. No, meitä ei siellä tarvita. Kyllä ne siellä
itsekin pärjää. Eiköhän mennä juomaan aamukahvit. Kyllä se televisiolähetyskin
sieltä vielä palautuu. Kunhan löytävät joitain tolkullisia toimittajia. Jos
niitä on enää ollenkaan jäljellä. Joka tapauksessa minä luulen, että ne ovat
lyöneet koko helvetin Ylen tyrmään. Ja aiheesta, saatana, en paremmin sano.
Kului
kaksi päivää. Ylen televisiolähetykset palasivat, tosin siellä näytettiin alkuun
lähinnä elokuvia ja niitten välissä Ruotuväki-lehden toimittajien tekemiä
uutiskatsauksia. Niistä ja vaihtoehtoisen median puolelta kävi selville, että
kaappaus oli onnistunut ja väliaikaishallinto vakiinnuttamassa asemaansa.
Kaappauksen aikana oli kuollut onneksi vain muutama kymmenen ihmistä ja nekin
ensimmäisten tuntien aikana. Seuraavana päivänä sama tilanne oli alkanut myös
Tanskassa. Tanskan puolustusvoimat, hjemmeværnet ja vapaaehtoisista muodostettu
kansalaiskaarti olivat ottaneet vallan. Tanskassa tilanne oli toinen kuin
Suomessa, sillä siellä paljon suuremmat ja järjestäytyneemmät etnojoukot olivat
alkaneet panna hanttiin. Tanskalaiset olivat yksinkertaisesti katkaisseet no
go-zoneilta sähköt ja veden ja alkaneet puhdistaa aluetta kortteli kerrallaan.
Lippaissa oli kovat ja niitä myös käytettiin huomattavasti enemmän kuin Suomessa.
Mitta oli täynnä ja jälki sen mukaista.
Kasperi
oli ollut väärässä sanoessaan että heitä ei tarvita. Päivää myöhemmin hän
seurasi vaimonsa kanssa uutislähetystä jossa kerrottiin kansannousun alkaneen
myös Hollannissa. Tilanne oli vielä epäselvä. Silloin television kuvaruutuun
tuli ilmoitus: puhelu, tuntematon numero. Jaa… ihan kuvapuhelu. Katsotaanpas.
Kuvaruutuun
ilmestyi everstiluutnantin arvoinen sotilas. Hän tervehti Kasperia ja hänen
vaimoaan ja Kasperi vähän ihmetteli että mistäs upseeri hänet oikein tunsi. Sotilas
esittäytyi:
-
Olen everstiluutnantti Kauko Koskinen ja edustan väliaikaishallintoa. Oletan,
että olette perillä siitä, mitä Suomessa on viimeisten päivien aikana
tapahtunut.
-
Oletatte oikein.
-
Voin vahvistaa sen, että väliaikaishallinto on vakiinnuttanut asemansa. Maa
pysyy sen hallinnossa arviolta seuraavat pari vuotta ja sen jälkeen maassa voi
pitää uudet vaalit ja siirtyä jälleen siviilihallintoon.
-
Mutta ette kai te aio sitten päästää noita samoja husaareita valtaan mitkä
olettaakseni olette pidättäneet?
-
Tekin oletatte oikein. Sekä siinä, että heidät on pidätetty että siinä, ettei
heitä päästetä enää valtaan. Ja siinä tarvitsemme teidän apuanne.
-
Selittäkää.
Everstiluutnantti
piti pienen luovan tauon ja selitti:
-
Väliaikaishallinto ei jää sinänsä odottamaan uutta eduskuntaa, vaan se laittaa
pystyyn valtiorikosoikeuden. Syytettävinä tulevat olemaan niin poliittisen kuin
virkamieseliitin edustajat kuin myös tietyt median edustajat. Samoin kuin myös
tietyt oikeuslaitoksen edustajat. Ja tässä pääsemme ongelman ytimeen. Tämän
hetkinen oikeuslaitos on niin politisoitunut, että me emme kelpuuta
valtiorikosoikeuteen sen jäseniä ollenkaan.
-
Taidan ymmärtää mistä on kysymys.
-
Kyllä. Me tarvitsemme sellaisia lakimiehiä joilla on käräjäoikeuskokemusta,
mutta jotka ovat siirtyneet sittemmin yksityiselle sektorille nimenomaan ennen
kuin oikeuslaitos alkoi ryvettää itseään politiikan apuvälineenä. Teidän
tehtävänänne olisi muitten mukana valmistella oikeusprosessia ja sen sisältöä
sekä sitten itse oikeudessa toimia yhtenä syyttäjistä.
-
Mutta kuinka te löysitte minut? En ole ollut millään muotoa esillä. Ettehän te
edes tiedä, mitä mieltä minä olen tästä vallankaappauksesta.
Everstin
tähän astinen kivinaama kääntyi hymyksi:
-
Teillä on suosittelijoita jotka tuntevat teidät ja samoin mielipiteenne. Teitä
arvostetaan kovasti ja teidät tiedetään isänmaalliseksi mieheksi. Kuinka on?
Otatteko tehtävän vastaan? Isänmaa tarvitsee teitä. Se isänmaa, jota ollaan nyt
uudelleen synnyttämässä.
Kasperi
katsoi vaimoaan joka nyökkäsi. Ehkä vaimo ei tosiasiassa ollut asiasta kovin
innostunut ja olisi jättänyt urakan miehensä sijasta nuoremmille. Mutta hän oli
itsekin sitä mieltä että syyllisiä tuli rangaista. Ja hän tunsi myös miehensä.
Mies piti haasteista ja tämän suurempaa haastetta ja myös vastuuta tuskin
lakimiehelle saattaisi elämänsä aikana tulla. Tässähän oltiin pykäämässä
pystyyn Suomen Nürnbergiä. Ja aiheesta. Vaikka siinä tuomittavat natsit käyttivät
koppalakkien sijasta liituraitapukua tai muodikasta jakkupukua. Kasperi käänsi
katseensa kuvaruutuun päin ja vastasi everstiluutnantille:
-
Kai se on tultava kun isänmaa kutsuu. Minun varmaan pitää tulla sinne
Helsinkiin?
Everstiluutnantti
hymyili edelleen:
-
Kyllä. Mutta teidän ei tarvitse olla huolissanne kuljetuksesta.
Puolustusvoimien auto on siellä puolessa tunnissa.
-
Taisitte olla aika varma vastauksestani?
-
Niin olin. Kunnon miehet ovat valmiita kantamaan vastuun. Nilkit sysäävät sen
toisille. Ja ne nilkit te tulette laittamaan tuomiolle.
Kasperi
oli saapunut Säätytalolle johon oli kokoontunut muitakin hänen kaltaisiaan
lakimiehiä. Jokainen heistä näki, että Säätytalo oli oikea paikka pitää
valtiorikosoikeudenkäynti. Tavallaan se puhdistaisi talon
sotasyyllisyysoikeudenkäynnin ikävästä muistosta. Pääosa lakimiehistä oli
majoitettu Hotelli Torniin ja siinäkin valinnassa saattoi nähdä kytköksen
historiaan. Olihan juuri Tornissa aikanaan pitänyt majaansa Valvontakomissio. Nyt
sinne olisi majoittuneet isänmaalliset suomalaiset miehet.
Tutkiessaan
kuulustelujen materiaalia lakimiehet olivat huomanneet lähes kaikkien
pidätettyjen vedonneen siihen, että he olivat toimineet demokraattisen
järjestelmän pelisääntöjen mukaisesti, osana sitä ja sen vuoksi heitä ei voinut
tuomita rikoksista. Hyvin moni tosin tunnusti sen, että kohtalokkaita virheitä
oltiin tehty ja myös hyvin moni mielellään nimesi suurimpia syyllisiä
puolueittensa ja virastojensa
johtohahmoista toivoen itse pääsevänsä pälkähästä.
Lakimiehet
totesivat että maa oli tosiasiallisesti elänyt diktatuurissa vaikka varsinaista
diktaattoria ei voinut henkilönä osoittaa. Itse järjestelmä oltiin rakennettu sellaiseksi
ja ehkä juuri siksi että vastuu häivytettäisiin lukumäärään. Vallassa oli ollut
kyllä diktaattori, mutta ei yksittäinen henkilö vaan kaikkiin valtapuolueisiin
ulottunut uusrälssi joka oli vakiinnuttanut ehdottoman valtansa ja valinnut
itselleen ajan kuluessa sopivat valtansa perilliset. Koska sen valta ja sitä
myötä vastuu oli jakaantunut yhden ihmisen sijasta hyvin monelle se oli
kuvitellut että sen valtaa ei voinut kaataa. Muuten kuin kaatamalla koko sen
aikaansaaman poliittisen järjestelmän. Ja siinähän se oli ollut oikeassa.
Kunnes kansannousussa tuo demokratiaksi nimetty uusrälssin diktatuuri sitten
kaadettiin.
Mutta
selvää oli, että uusrälssi niin poliittisine kuninkaineen ja kuningattareineen
sekä alemmalla tasolla toimineine herttuoineen ja paroneineen oli syyllistynyt suuriin
rikoksiin eikä rikosvastuusta päässyt vetoamalla tyhmyyteensä ja
ymmärtämättömyyteensä. Itse asiassa tuomioon riitti jo kaksi olemassaolevaa
lakia jota rälssi ei ollut ymmärtänyt mitätöidä. Tai ainakaan ensimmäistä se ei
ollut uskaltanut mitätöidä sillä sen myötä se olisi avoimesti paljastanut
toimintansa rikollisen luonteen. Ensimmäinen laki oli tietysti laki törkeästä
maanpetoksesta:
Törkeä maanpetos on maanpetoksen törkeä tekomuoto,
josta tuomitaan vankeutta vähintään neljä vuotta ja enintään elinkautinen
vankeusrangaistus. Maanpetoksen tekee törkeäksi se, että siinä
- aiheutetaan vaara valtakunnan tai sen osan
joutumisesta vieraan vallan alaiseksi taikka
- muutoin aiheutetaan Suomelle erityisen suurta
vahinkoa
ja rikos on kokonaisuutena arvostellen törkeä.
Tässä
syytekohdassa oli selvää että syytetyt eivät vain olleet aiheuttaneet vaaraa valtakunnan tai sen osan
joutumisesta vieraan vallan alaiseksi vaan he olivat aktiivisesti toimineet sen
eteen että valtakunta todellakin joutui
kokonaisuudessaan vieraan vallan alaiseksi ja he olivat vielä aktiivisesti
toimineet myös sen eteen että asiasta valittaneet ja sen esille tuoneet
henkilöt vaiennettaisiin. Joittenkin syytettyjen oli ollut vaikeaa ymmärtää
asiaa ja he olivat todenneet että eiväthän he suinkaan olleet Venäjän
kätyreitä. Eiväthän he silloin olleet voineet syyllistyä maanpetokseen. Heiltä
jäi ymmärtämättä että laki ei suinkaan koskenut vain Venäjää vaan mitä tahansa
vierasta valtaa. Käytti se sitten valtaansa Moskovasta tai Brysselistä käsin.
Rikoksen
törkeyden määrittelyssä oli neljä tarkasteltavaa aikajaksoa:
1.
Syytetyn toiminta ennen vuoden 1994 EU-kansanäänestystä.
2.
Syytetyn toiminta ennen Suomen sitomista euroon vuonna 1999.
3.
Syytetyn toiminta ennen Suomen perustuslaillista muuttamista EU:n maakunnaksi
vuonna 2011.
4.
Syytetyn toiminta sen jälkeen.
Jo
aktiivinen toiminta Suomen saattamisesta vieraan vallan eli tässä tapauksessa
Euroopan Liittovaltion alaiseksi sai automaattisesti aikaan tuomion törkeästä
maanpetoksesta. Raskauttavana asianhaarana tutkinnassa nähtiin aktiivinen
toiminta Suomen väestörakenteen muuttamiseksi Euroopan ulkopuolisella
haittamaahanmuutolla ja sen aikaansaama väkivalta suomalaisia kohtaan. Osa
syytetyistä oli syytettynä nimenomaan toisen asiaan liittyvän lain perusteella
eli avunanto rikokseen:
Mikäli henkilö ennen rikosta tai sen aikana
tahallaan avustaa omin neuvoin, toimin tai muilla tavoin toista henkilöä
tahallisen rikoksen tai sen rangaistavan yrityksen tekemisessä, tuomitaan
avunannosta samoin kuin rikoksen tekijä, nk. avunanto rikokseen. Yllytys
avunantoon rangaistaan avunantona.
Useat
syytetyt totesivat, etteivät he ole suoranaisesti avustaneet yhdessäkään niin
väkivalta- kuin seksuaalirikoksessa mikä tietysti oli tottakin. Mutta
Säätytalolla oikeudenkäyntiä valmistelevat lakimiehet ilmoittivat näkemyksenään
väliaikaishallinnolle että viimeistään vuoden 2010 jälkeen oli
haittamaahanmuuton aiheuttama riski suomalaisille tullut niin selkeäksi ja
kiistattomaksi että sen jälkeen harjoitettu haittamaahanmuuton nostaminen
kyseenalaistamattomaksi itseisarvoksi ja sen arvostelun kieltäminen tullaan
tulkitsemaan sekä avunannoksi sekä yllyttämiseksi suomalaisiin kohdistuneisiin
väkivalta- ja seksuaalirikoksiin. Mukaan luettuna murhat ja tapot.
Väliaikaishallinnon
edustajat olivat samaa mieltä ja totesivat että syytetyt saivat olla
tyytyväisiä säilyttäessään henkiriepunsa. Kasperin tehtäväänsä värvännyt
everstiluutnantti Koskinen oli todennut:
-
Kansannousun kiihkeimpinä hetkinä esiintyi hyvin voimakkaita vaatimuksia siitä
että asia hoidetaan saman tien kenttäoikeuksissa mahdollisimman tehokkaalla ja
samalla lopullisella tavalla mutta väliaikaishallinto on päätynyt
valtiorikosoikeudenkäynnin kannalle. Ymmärrän kyllä vaatimukset ja suuttumuksen.
Olinhan itsekin vapauttamassa toisinajattelijoita Sörnäisten vankilasta. Me
emme kuitenkaan halua mitään pikatuomioita jotka toteutetaan jossain
mäensyrjässä. Ajattelemme tulevia sukupolvia ja pyrimme välttämään sen, mitä
tapahtui vuonna 1918. Mutta oikeuden on silti toteuduttava. Ankarana. Aivan liian
paljon on tapahtunut, että asioita voitaisiin katsoa läpi sormien.
-
Ne ihmiset, joita syytetään ovat yksiselitteisesti rikollisia. On aivan
yhdentekevää vaikka he verhoavat rikoksensa demokratian kaapuun tai
yksinkertaisesti ymmärtämättömyyteen. Rikos on rikos, oli sen perusteena mikä
tahansa. Se millä on merkitystä on se, mitä he ovat toiminnallaan saaneet
aikaan toisille. Muu on merkityksetöntä. Jotkut heistä ovat toimineet
opportunisteina ja ajaneet omaa etuaan. Jotkut toiset ovat pelkkiä
seuraajia. Jotkut jopa vetoavat
maailmaahalaaviin ideologioihin ja väittävät että pyrkimys oli vain hyvään.
Nämä on nähty maailman sivu. Mitä suurempi rikos, sen ylevämmät perusteet sille
löytyvät. Ennen kaikkea teidän lakimiesten tulee muistaa, että mitä tämä rälssi
olisi tehnyt tulevaisuudessa jos sen valtaa ei olisi viety siltä pois.
Diktatuuri harvemmin pehmentää otteitaan. Varsinkin jos sen valta-asema
kyseenalaistetaan.
Säätytalossa
työskentelevät lakimiehet olivat samaa mieltä. Ne, jotka vapautettaisiin,
oltiin vapautettu jo alustavissa kuulusteluissa. Muut tuomittaisiin. Ankarasti.
Elinkautisia langetettaisiin useita kymmeniä. Elinkautisia, joihin oli turha
anoa armahdusta. Yli kymmenen vuoden tuomioita tulisi pitkälle toista sataa.
Minimituomio olisi neljä vuotta eli minimi törkeästä maanpetoksesta ja niitä
tuomittaisiin satoja. Jokainen tuomio istuttaisiin täysimääräisenä.
Penttinen
vilkaisi kelloaan, tuumasi että ihminen ei elä pelkästä hengestä ja käveli
Säätytalon ruokalaan. Siellä hän tapasi kaksi jo aikaisemmalta työuraltaan
tuttua lakimiestä eli Hannu Slöörin sekä Kaarlo Suopangin. Myös heidät oltiin
värvätty eläkkeeltä valtiorikosoikeudenkäyntiin mutta he olivat keskittyneet
eri asioihin kuin Penttinen ja heidän toimipaikkansa oli yleensä muualla
Helsingissä. Nyt he olivat saapuneet Säätytalolle kokoukseen. Slöör toimi
takavarikointityöryhmässä ja Suopanki puolestaan kansalaisuustyöryhmässä.
Miehet kävivät hakemassa aterian ja vaihtoivat tilannekatsauksen. Penttinen
kertoi ensin oman työryhmänsä tilanteesta sekä suunnitelmista ja sai hyväksyviä
nyökkäyksiä. Sitten Slöör puolestaan valaisi tilannetta:
-
Takavarikointityöryhmä on periaatteessa saanut työnsä aivan loppusuoralle.
Kaikki niin sanottuun maahanmuuttoteolliseen kompleksiin osallistuneitten sekä
julkisten että julkisrahoitteisten NGO-organisaatioitten toiminta on lakkautettu
ja niitten sekä kiinteä, irtain ja tiliomaisuus on asetettu myynti- ja
hukkauskieltoon. Ne tullaan kaikki takavarikoimaan ja siirtämään
väliaikaishallinnon käyttöön. Sama koskee myös niitä yksityisen sektorin
yrityksiä jotka ovat rikastuneet turvapaikanhakijatoiminnalla. Piru vie,
sanoisin että siitä ehti kehittyä ajan myötä gangsterismin uusi ja hyvin
tuottoisa muoto. Varmempaa rahaa kuin huumeraha. Ja turvallisempaa. Miksi ottaa
riskejä kun varmemmin saa tilinsä pullolleen verorahoja polaamalla? Tässä
tapauksessa voi sanoa, että rikollinen ja lainsäätäjä ovat kuuluneet samaan
jengiin. Ennen kansannousua tuosta rikollisuudesta sai kunniamerkkejä. Nyt
seuraa linnatuomioita. Niin kuin kuuluukin.
Penttinen
kysyi tähän väliin:
-
Kuuluuko muuten SPR tuohon lakkautettavien listaan?
-
Totta helvetissä kuuluu. Se oli ensimmäisten joukossa. Nyt SPR:stä on
irroitettu se toiminta jota varten se on alunperinkin perustettu. Niistä
muodostetaan erilliset Suomen veripalvelu ry sekä Suomen kriisi- ja
pelastuspalvelu ry. Muu SPR:n toiminta lakkautetaan ja sitä ovat tutkimassa
talousrikospuolen tutkijat. Osa SPR:n toiminnasta taitaa olla myös Kasperin
poikien tutkinnassa?
-
Pitää paikkansa. Erityisesti vuoden 1990 tapahtumat ja haittamaahanmuutolla
tienaaminen yleensäkin kiinnostavat meitä kovasti.
Kaarlo
Suopanki puolestaan kertoi tilanteesta kansalaisuustyöryhmässä:
-
Perusasetelma työssämme oli periaatteessa varsin yksinkertainen. Löimme
merkkitolpan vuoteen 1990 ja aloimme tarkastella sen jälkeen myönnettyjä
kansalaisuuksia. Jossain vaiheessa tilanne alkoi hirvittää sillä huomasimme,
että kansalaisuuksia oltiin jaettu suurinpiirtein kuin muoviämpäreitä jonkun
marketin avajaisissa. Mutta harvassa ovat ne virheet, joita ei voi korjata.
-
Kuinka olette menetelleet?
-
No, perusperiaate on myös yksinkertainen. Mikäli henkilö on kansalaisuuden
saadessaan elänyt sosiaaliavustuksella niin kansalaisuus perutaan
automaattisesti ellei jotain hyvin suurta muutosta ole myöhemmässä vaiheessa
tapahtunut. Ja ne ovat vähissä. Kansalaisuuden peruuntuminen koskee myös
jälkeläisiä. Selvää tietysti on, että joku YK joukkorääkyy ratkaisusta
varsinkin kun kansalaisuuden peruuntuminen tietää myös oleskeluluvan
peruuntumista ellei kyseessä satu olemaan kiintiöpakolainen. Mutta YK saa
rääkyä. Yhdysvallatkin on eroamassa siitä joten se on muutenkin muuttumassa
Tupperware-kutsuiksi. Mutta selvää on, että ei seuraavaa sukupolvea voi
velvoittaa kantamaan sitä ristiä mitä sen väestörakenteen etniseen muuttamiseen
ihastuneet edeltäjät langettivat.
-
Sinänsä kansannousun jälkeen tuon väestöosan muuttoliike muualle on alkanut.
Sillä kun sosiaaliapu muutettiin pelkästään maastapoistumiskeskuksissa
annettavaksi ruuaksi ja parakkimajoitukseksi on Suomen viehätys alkanut – eikä
niinkään yllättävästi – vähetä ja liikenne suuntautuu Ruotsiin joka ottaa
tulijat mielellään vastaan sillä sehän esittää vieläkin humanismin supervaltiota.
Siellä on vieläkin leveämpi toisten maksama leipä tarjolla. En vaan tiedä
kuinka kauan. Sillä Ruotsilla – huolimatta voimakkaasta taloudestaan – alkaa
perse aukeamaan. Varsinkin kun se on typeryyttään toiminut
loppusijoituspaikkana niin Suomesta, Tanskasta kuin Norjasta paenneille
turvapaikkahuilailijoille.
Penttinen
totesi tähän:
-
Te teette sen, mikä olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten. Ruotsissa, siinä
humanismin supervallassa se ei onnistu enää kuin laajamittaisella ampumisella
enkä ole varma, että onko Ruotsista yhteiskuntana enää siihen. Mutta mitenkäs,
eikös sinun tyttäresi Aino ole myös väliaikaishallinnon palveluksissa vähän
samoissa hommissa kuin me?
-
Kyllä joo. Hänhän on auditoija ja on selvittämässä työryhmänsä kanssa sitä,
kuinka paljon ilmaa Suomen julkisella sektorilla on. Tarkkoja lukuja hän ei ole
sanonut, mutta todennut että herra nähköön sitä on paljon. Hän kertoi
työryhmänsä käyttävän työstään termiä ”turhuuden markkinoitten tutkiminen” ja
totesi että hyvin, hyvin moni akateeminen suojatyöläinen pääsee
henkilökohtaisesti tutustumaan suomalaisen työttömän elämään. Totesi piruuttaan
vielä että kun hän on tarkastellut kaikennäköisten kehitysprojektipäälliköitten
aikaansaannoksia niin he ovat itse asiassa valtiolle paljon hyödyllisempiä
työttöminä. Tai ainakin vähemmän haitallisia.
Ruokasaliin
saapui tuttu mies ja huikkasi pöydässä istujille. Hän oli Mauno Vesanto joka
toimi myös Säätytalolla työskentelevässä perustuslakityöryhmässä. Penttinen
tiesi sen työn sisällön ja oli siitä mielissään. Siinä olisi juuri oikeat
askeleet taaksepäin ja samalla muutama eteenpäin. Vanha Ståhlbergin
perustuslaki palautettaisiin pääpiirteissään voimaan mutta siihen tehtäisiin
kaksi merkittävää lisäystä. Ensimmäinen oli se, että kohtaan ”ylin valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle,
jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta” lisättäisiin ”tätä ylintä valtiovaltaa ei saa luovuttaa
ulkopuoliselle niin valtiolliselle kuin yksityiselle toimijalle missään
olosuhteissa eikä minkään valtiollisen elimen toimesta”.
Toinen
lisäys oli se, että perustuslakiin kopioitaisiin lähes suoraan Yhdysvaltain
perustuslain toinen lisäys, eli: ”Koska
hyvin valvottu kansalliskaarti on tarpeellinen vapaan valtion turvallisuudelle,
kansalaisten oikeutta omistaa ja kantaa aseita älköön loukattako. Vapaan
aseenkanto-oikeuden mukana kansalaisille annetaan oikeus kaataa aseellisesti sellainen
hallinto, joka kääntyy kansalaisiaan vastaan”.
Vesanto
tervehti kollegoitaan ja kysyi:
-
Olettekos kuulleet ihan tuoreet uutiset Ruotsista?
Slöör
vastasi hymyillen hilpeästi:
-
Ei olla ehditty kun ollaan näitä kuulumisia vaihdettu. Mikäs Ruotsissa? Onko
ruotsalainen löytänyt lopultakin sen kadonneen viikinkikypäränsä ja julistanut
liikekannallepanon?
-
Oikeastaan päinvastoin. Ruotsin Hemvärnet on lakkautettu ja julistettu
laittomaksi. Siellä on vissiinkin ollut liikaa nationalistisia avautumisia.
Eikä se vielä riitä. Ruotsin hallitus on suostunut siihen, että etnisillä
erityishallintoalueilla voidaan perustaa erillisiä Ruotsin hallituksen
suojeluksessa olevia itsepuolustusjoukkoja nationalististen äärioikeistolaisten
uhkaa vastaan. Jo aikaisemmin Hemvärnetiltä takavarikoitu kalusto tullaan
luovuttamaan näille itsepuolustusjoukoille.
Penttinen
nojautui tuolissaan taaksepäin ja muisteli:
-
Hitto joo… Hemvärnetin vahvuuttahan pienennettiin mutta veikkaisin, että sen
varastoissa on ainakin kolmisenkymmentä tuhatta AK 4-rynnäkkökivääriä. Ja
olihan siellä raskasta aseistustakin jonkun verran. Sinkoja nyt ainakin.
Suopanki
komppasi:
-
Tämmösiä määriä muistelen minäkin. Svedut meinaa ihan tosissaan hankkia
itselleen oman Libanonin.
Penttinen
vilkaisi kelloaan. Oli aika palata työhön. Hän hyvästeli kollegansa ja käveli
toimistoonsa. Kävellessään hän mietti, ettei kestäisi kuin pari vuotta kun
Ruotsin valtakunnan rippeet joutuisivat pyytämään apua niin Suomelta, Norjalta
kuin Tanskalta. Historia toistaisi itseään ja suomalaisia miehiä kuolisi taas
kerran ruotsalaisten aloittamissa sodissa.
Siihen
hän ei pystyisi vaikuttamaan. Hän oli jo vanha mies. Mutta siihen hän
puolestaan pystyisi vaikuttamaan, että oikeus Suomessa tapahtuisi. Ja se tulisi
tapahtumaan.
Lämmin kiitos suuresti arvostamalleni
Kumitontulle inspiraatiosta. Kirjoitus on osa Uusi Suunta-kirjoituksia ja
tapahtuu kakkos- ja kolmososan välillä.
29 kommenttia:
Tervehdys, Ykä.
Toivoa ylläpitävä kirjoitus, kiitos tästä. Tuossa tilanteessa kelpoisista lakimiehistä tulee kyllä tiukka kysyntä. Niitä nimittäin tarvitaan sekä tuomareina että syyttäjinä, sillä nämä roolit on pidettävä tiukasti erillään. Puolustavia lakimiehiäkin pitää tarjota, olihan niitä Nürnbergin syytetyillekin tarjolla. Näiden laadulla nyt ei ehkä ole niin väliä, jos tuomarit ovat lukeneet kirjansa oikein.
Kuvaamassasi vaiheessa täytyy tietysti lakejakin säätää, vaikka 1919 Hallitusmuoto ja 1906 (vai mikäsenytoli) Valtiopäiväjärjestys otettaisiin perustuslakeina käyttöön. Väliaikaisen sotilashallituksen ei tietenkään sovi paljonkaan lainsäädäntöä sorkkia, tämä kuuluu kansanvaltaisesti valitun eduskunnan tehtäviin.
Yksi tärkeimmistä on kumminkin 1)uskonnonvapauslaki ja 2)laki uskonrauhan rikkomisesta. Nämä pitäisi, ellei aivan yhdistää, niin nivoa siten, että jälkimmäisen antama suoja koskisi vain edellisessä määriteltyjä uskontokuntia. Ja edellisessä olisi määriteltävä Suomessa laillinen uskontokunta, joka nauttii jälkimmäisen suojaa sekä esim. verolaeissa säädettyjä veroetuja.
Laillistettavan uskontokunnan olisi 1)sitouduttava YK:n 10. joulukuuta 1948 antamaan Ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen, ohi pyhien kirjoitustensa - mainitun julistuksen vastainen opetus pudottaa yhteisön ulos; 2)sitouduttava siihen, että Suomessa kansallinen laki on ylin maallista oikeutta säätävä auktoriteetti, sekä siihen, ettei pyri luomaan Suomen tai Suomessa soveltamaan lain kanssa kilpailevaa tai tätä syrjäyttämään pyrkivää lakijärjestelmää, eikä opettamaan tähän pyrkivää oppia; 3)saatava toimintarahoituksensa kokonaan Suomen rajojen sisältä - poikkeuksena kansalliskirkkokuntien osalla jatkosodan jälkeisen kaltaiset tilanteet, jolloin kirkkojen jälleenrakennukseen saatiin kansainvälistä apua sisarkirkoilta. Tällöinkin on tarkkaan tutkittava, ettei ulkomainen rahoitus epävirallisestikaan edellytä Suomelle epälojaalin politiikan ajamista.
Jos uskontokunta ei tätä litaniaa täytä, tulee siitä joko rekisteröimätön, johdon henkilökohtaisesti vero- ja rikosvastuussa oleva yhteisö, tai tapauksesta riippuen rikollinen terroristijärjestö.
Tämä muutos ei ehkä montaa uskontokuntaa koskisi. Mutta parikin, jopa yksi, riittäisi.
Terv. Achtung
Off-Topic: Ylen pyhä Eero palkintomatkalla: https://yle.fi/uutiset/3-10069849
Lisäys edelliseen kommenttiin:
laillisen uskonnollisen yhteisön on myös alistuttava ennalta ilmoittamattomaan viranomaiskontrolliin, jonka toteuttamisessa viranomaisen on tarvittaessa oikeutettua loukata yhteisön pyhiä normeja esim. siten, että tunkeutuu pyhiin rakennuksiin uskonnollista kunnioitusta osoittamatta, vaikkapa maastokengät jalassa, aseistettuna, ja kypärä päässä.
Terv. Achtung
Olipas hyvä kirjoitus taas. Valitettavasti en oikein usko, että suomalainen lullukkaväki miehistyisi kapinaan, vaikka EU nimittäisi Suomen läänin maaherraksi afgaanin. Toivottavasti asiat ei pääse menemään niin pitkälle, että kapina tulisi tarpeelliseksi. Ei tosin hyvältä näytä. Tämän tarinan luettuani tuli väkisinkin mieleen nimiä, ja ajatuksia siitä, mikä olisi sopiva rangaistus kenellekin. Mutta ehkä oikeiden nimien ja kuvitteellisten tuomioiden luettelemeinen olisi jo liikaa...?
MInä kuulun siihen ikäpolveen, jolle laillinen meno Suomessa oli selvä asia ja
sitä myös opetettiin ja opittiin noudattamaan. Ymmärrettiin että se koituu lopulta kaikkien parhaaksi. Samoin oli selvä asia, että "isien kirkossa" julistettiin jumalansanaa perinteisesti, ja vaikkei oltu niin uskovaisia, kunnioitettiin perinteitä luonnollisesti.
Nämä molemmat asiat on kuopattu nyky-suomessa. Laki on vempulointia,"oikeudenkäynti" jumalattoman kallista ja uhri kuitenkin syyllinen. Suomalaisilta on myös viety oikeus itsepuolustukseen, sekä "lain" lukemisessa että käytännössä. Ainiin ja valtakunnallisestikin puolustautumisaseet (maamiinat, kiitos haloskalle).
Kirkosta ei kannata puhua enää yhtään mitään. Tyhjiä varastosiiloja ja virastoja vailla mitään järkevää käyttöä.
Niinpä onkin täytynyt varustaa itsensä niin, että Turun torilla joskus poiketessaan
voi torjua murjaanihyökkäyksen ainakin omalta osaltaan ja auttaa myös muita kantasuomalaisia sellaisen tapahtuessa. Laki on otettava omaan käteen. Silloin on lainkuuliainen suomalainen! Tuo USA:n perustuslain toinen lisäys on sellaista oikeaa lainkäyttöä kansalaisten suojelemiseksi.
Lieneekö se ollut nuijasota vai pitkät vuosisadat ruotsin hallinnon alla ja vielä tsaarin alamaisuus vai kaikki yhdessä, että tämä hallittujen joukko nimeltä suomalaiset on saatu niin nynnyksi? Mistä sitten tulivat ne talvisodan pakkasta ja kuolemanmyrskyä kestäneet sankarit, jotka vielä jatkoivat samaa uhrautuvaa työtään isänmaan hyväksi, kunnes rauha saavutettiin? Keitä he olivat? SUOMALAISIA!
He ovat jo toki mullassa, mutta eikö vapauden perintö enää ole minkään arvoinen jälkipolville? Kysyn vain; saanenko vastausta...
Mutta kiitos Ykä - niinkauan kuin on elämää, on toivoa paremmasta!
Aloin kommenttini jälkeen tapailla Finlandiaa ja huomasin, että sanat meni vähän sekaisin. Anteeksi.
Rouva Ano
Tervehdys Achtungille, Vittuuntuneelle NettoVeronmaksajalle, Juha R:lle, Terho Hämeenkorvelle ja Rouva Anolle & kiitos kommenteistanne.
Achtung: Varmaan tuota mainitsemaasi lakia pitäisi sorvata niin kuin totesit. Sinänsä kirjoituksen pääpointti on se, että valtiovalta on oman näkemykseni mukaan toiminut viimeiset parikymmentä vuotta rikollisesti.
VNV: Hjuu… jutun pääidea on ”me tulemme taas, sinä tyttöni hoi” ja Eero komppaa. Kaikkien pitäisi päästä.
Juha & Terho: Varmaankin suomalaisten lullukkameininki johtuu siitä, että tilanne on täysin uusi ja käsittämätön. Maan johto toimii kansalaisiaan vastaan. Talvi- ja jatkosodassa niin kansa kuin johto olivat samalla puolella.
Rouva Ano: Mitäs näitä anteeksi pyytelemään.
Nytpä huomasin, että edellinen kommenttini, johon anteeksipyyntö kohdistui, oli kadonnut taivaan tuuliin. Yritänpä sitten uudestaan.
Sanotaan, että viimeisenä ihmiseltä kuolee toivo. Ykän tarina sitä toivoa herättää, joskin asiat etenevät niin hitaasti, etten taida itse enää olla tuota hartaasti toivottua muutosta näkemässä. Lohtua se kuitenkin tuo, sillä jo kypsään ikään ehtineenä sitä toivoo vahingollisen haittamaahanmuuton lopettamista nimenomaan lasten ja lastenlasten takia. Jonkunlainen peruuttamaton vahinkohan on jo tapahtunut, mutta jospa edes pystyisimme välttämään sen katastrofin, mihin Ruotsi on menossa kiihtyvällä vauhdilla.
Monikulttuurinen yhteiskuntakokeilu saisi tulla tiensä päähän aivan kuten kommunismi sortui omaan mahdottomuuteensa itänaapurissa. Uskomatonta on, että EU yrittää saada pystyyn lähes saman systeemin ryyditettynä vielä afrikkalaisilla ja lähi-itäläisillä heimoilla ja klaaneilla ja kuvittelee täysin järjenvastaisesti, että samanlaisella konseptilla päästään erilaiseen lopputulokseen. Winston Churchill on kuulemma sanonut, että jos et ole nuorena idealisti, olet vailla sydäntä ja jos et ole vanhana konservatiivi, olet vailla järkeä. Näin se on varmaan mennyt myös omalla kohdallani, enkä häpeä näillä kymmenillä tunnustautua konservatiiviksi.
Toivoaan ei siis koskaan saa heittää. Mieleeni tuli aikaisemmin tänään Finlandia ja sen sanoitus, jonka aikaisemmin olen liittänyt vapautumiseen Venäjästä. ”Oi, Suomi katso, sinun päiväs koittaa, yön uhka karkoitettu on jo pois, oi nouse Suomi, näytit maailmalle, sä että karkoitit orjuuden, ja ettet taipunut sa sorron alle, on aamus alkanut, synnyinmaa” voisikin nykyään tarkoittaa vapautumista siitä vihollisesta, joka on jo keskuudessamme. Uusi aamu, uusi toivo. Ehkä jonakin päivänä juuri niin kuin Ykä kirjoittaa...
Rouva Ano
Tervehdys, Rouva Ano. Toi bloggerin kommenttiosio on temppuillut viime päivinä ja sitä aikaisempaa kommenttiasi ei tänne koskaan tullut. Kommentoin itse tuonne Professorin blogiin pariinkin kertaan ja siinä luki että ”kommenttisi on julkaistu” mutta ei se koskaan tullut näkyville.
Mitä tulee itse kommenttiin, niin toivoa kannattaa aina herättää ja muistuttaa myös siitä kuinka äkkiä itäblokki sitten aikanaan romahti. Mutta on myös mahdollista – jopa todennäköistä – että EU betonoi liittovaltiovaltansa joka kestää kymmeniä vuosia romahtaakseen sitten aikanaan. Ja se romahtaa tämän etnisen väestökokeilun myötä kaaokseen, toisin kuin itäblokki. Voi olla, että me molemmat menemme tups´ahoon vielä silloin kuin liittovaltio on voimissaan.
Hyvä kirjoitus Ykä
Aihetta hieman sivuten, kannattaa lukaista tämä Iltapaskan juttu ja vansinkin sen viimeinne kappale. Milloinkahan näin kirjoitetaan kyseisessä aviisissa toisesta hyvinkin samantyyppisestä ongelmasta.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201802122200737418_u0.shtml
eli "- Koirien pelastaminen ei ratkaise ongelmaa, vaan tulisi puuttua kohdemaiden juurisyihin ja pyrkiä auttamaan koiria siellä, Haikka selittää tiedotteessa."
Joko olette lukeneet uusimmasta ruotsalaisten pöljyydestä? Aika uskomatonta....
"Poliisi kutsui joukkoraiskauksia ”kulttuuriseksi ilmiöksi” – Poliisijohto määräsi tutkinnan Ruotsissa"
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005563868.html?ref=rss
Jaa-a. Syyllisten rankaisu ei minusta saa olla varsinainen tavoite, välinearvoa sillä voi toki olla. Tärkein olisi varmistaa, että samat tolvanat tai heidän henkiset perillisensä eivät vähään aikaan pääse ns. puikkoihin kiinni.
Tässä rangaistukset, etenkin sotilasjuntan operoimat tuomiot, voivat tuoda tuomituille ansiotonta sädekehää. Vahvakaan kansan tuki ei välttämättä ole riittävä, kun mädätettäviäkin väestössä kuitenkin riittää.
Otetaanpa referenssit parista lähihistorian ilmeisen tarpeellisesta kansallisen pelastuksen operaatiosta, jotka sattuivat ihan muutaman vuoden sisään naapurivaltioissa. Toisessa hommat lähtivät heti alkuun kusemaan, toinen onnistui paremmin.
Argentiinassa Videlan johtama sotilasjuntta syrjäytti 1973 maahan palanneen ja uudelleen presidentiksi valitun Juan Perónin varapresidentin - ja lesken - Isabelita Perónin 1976. Ilmeisen syystä, sillä Perónit olivat maanpaossa ollessaan saaneet castrolais-guevaralaisia, jopa maolaisia vaikutteita. Ja sitäpaitsi pitkin maata riehui marxilaisten ja myös anticomunistojen kuolemanpartiot. Juntta ei kuitenkaan saanut taloutta nousuun - mukana oli myös epäonnea. Niinpä Videla alkoi rähjätä Chilelle jostain autioista saarista.
1981 Videla luopui vallasta, ja 1983 maa palasi demokraattisten elinten hallintoon. Videla joutui sitten toimistaan syytteeseen. Hänet tuomittiin menettämään sotilasarvonsa ja elinkautiseen vankilatuomioon. Ehti lusia viisi vuotta, kun silloinen pressa Carlos Menem armahti hänet 1990. Syyttäjä- ja tuomioistuinlaitos löysivät Menemin kauden jälkeen uusia syytekohtia mm. lasten kidnappauksista, mitä Menemin antama armahdus ei kattanut. Kirchnerien kausilla Menemin antama armahdus julistettiin perustuslain vastaiseksi, ja Videla sai vanhoilla päivillään elinkautisen tuomion kiitokseksi maan pelastamisesta.
Augusto Pnochet onnistui naapurissa Chilessä hiukan paremmin. Allenden nimittämä maavoimien komentaja joutui sotilaskaappaukseen hiukan puskista. Parlamentin alahuone oli Allenden sosialistihallintoon ja kansallistamisohjelmaan, ja tämän mukana tulleeseen talouskriisiin täysin kyllästynyt, ja pyysi hallituksen syrjäyttämistä. Itse kaappaus sujui suht. siististi, puolin ja toisin yhteensä satakunta vainajaa, mukaan lukien itsensä surmannut Allende. Tämän jälkeen juntta hajotti parlamentin ja otti poliittiset ohjat käsiinsä.
Poliittinen aktivismi, ja kommunismi erikseen, kiellettiin, marxilaista älymystöä ja journalistikuntaa pidätettiin suurin joukoin. Julmimmalta näyttävä operaatio oli sotilashallinnon ns. Caravana de la Muerte, jossa armeijan ryhmä lensi helikopterilla etelästä pohjoiseen laskeutuen vankiloihin teloittamaan yhteensä vajaat sata pidätettyä. Kaikkiaan Pinochetin hallinnon aikana lienee tapettu tai kadonnut kolmisentuhatta ihmistä - kymmenesosa Argentiinan La Guerra Sucian luvusta. Laaja karkotusohjelma lienee rajoittanut tappamisen tarvetta.
Talouspolitiikassa Pinochet onnistui oikeinkin hyvin, kiitos mm. Milton Friedmanin konsultoinnista aiheessa. Pinochet lieneekin ollut varsin suosittu aikanaan. 1980 juntta määräsi uuden perustuslain, joka pääpiirteissään lienee edelleen voimassa. 80-luvun puolivälissä talousihme alkoi yskiä, mikä heikensi suosiota. 1988 Pinochetin hallinto järjesti kansanäänestyksen siitä, jatketaanko kautta vielä kahdeksan vuotta; nyt uutta valtakirjaa ei tullut, ja uusi demokraattisesti valittu presidentti astui virkaansa 1990. Tämänkin jälkeen Pinochet pysyi jonkin aikaa armeijan komentajana, minkä jälkeen syytesuojaa nauttivana elinikäisenä senaattorina.
Erinäisten vaiheiden jälkeen korkein oikeus sielläkin kusi maan pelastajan kengille, ja poistivat häneltä syytesuojaa, ja vanha kenraali joutui tekemisistään lopulta oikeuteen. Sai sentään sotilaalliset hautajaiset.
Terv. Achtung
Tervehdys Simolle, Thorvald Eskilinpojalle ja Achtungille & kiitos kommenteistanne.
Simo: Kiitokset. Ja tuosta jutusta voi todeta, että Iltalehti ymmärtää ehkä nelijalkaisten päälle mutta kaksijalkaisten kohdalla homma on vielä pahasti hakusessa.
Thorvald: No joo, kulttuurillinen ilmiöhän se on. Haittamaahanmuuttajille joukkoraiskaus on on tyypillistä. Näköjään jos sen sanoo ääneen, on Ruotsissa rikollinen.
Achtung: Kirjoituksen idea oli juuri se, että varmistetaan etteivät rikolliset pääse pyörittämään valtion toimintaa. Jos puhdasta kostoa haluttaisiin, niin sitten oltaisiin siellä montun syrjällä.
Argentiinan hommasta en juurikaan tiedä, mutta Pinochetin kohdalla voi todeta, että hän esti tekemällään pahalla vielä suuremman pahan. Sosialismin tuloksiahan on nähty maailman sivu. Viimeiseksi Venezuelassa. Kyseistä maata muuten Papillon-kirjan kirjoittaja Henri Charrière piti aikanaan liki paratiisina. No, tilanne on sosialistien toimesta korjattu.
Kun kirjoituksen topic pyörii juristien maailmassa, voinee vielä todeta, että ei Pinochetkaan suinkaan ollut autistinen sotilasdiktaattori. Hän huilaili nuorempana upseerinuraltaan ja opiskeli Santiagon yliopistossa oikeustieteitä, taisi jopa tutkinnonkin suorittaa. Ja kyllä, Chilen coup d'etatin aikaan Allenden politiikka oli ajanut Lat.Amerikan aikoinaan toiseksi vauraimman maan elintarvikekriisiin ja hyperinflaatioon - about samaan jamaan kuin Venezuela on nykyään.
Visioimasi oikeudenkäyntisarjan mielenkiintoisimmat ja vaikeimmat prosessit tulisivat kaiketi kohdistumaan korkeimpien oikeusviranomaisten toimintaan - miten käsitellä ylimpien syyttäjien ja tuomioistuinten poliittisia puuttumisia asioihin? Onko laillisia keinoja mitätöidä näihin alentuneiden juristien tutkintoja?
Entä miten varmistetaan, että tulevien juristien koulutus perustuu klassiseen oikeusfilosofiaan? Miten häpäistä ns. marxilaisen oikeustieteen elementtejä korostaneiden proffien ym. elämäntyö? Voidaanko Demlaan kuuluminen lukea maanpetokselliseksi toiminnaksi? Vastaava koskee tietysti muitakin ihmistieteitä, mutta juristisen oppiarvon suorittaneella on kumminkin muita enemmän ns. virallista asemaa. Tarvittaisiinko vielä joku tiedepoliittinen totuuskomissio?
terv. Achtung
Tervehdys, Achtung. Hyviä kysymyksiä. Jos näitä kommentteja lukee vakiokommentoija Castor joka on lakimies ( ja tietyllä tavalla esikuva Kasperi Penttiseen) niin kuulisin mielelläni hänen mielipiteensä.
Sen verran pitää korjata, että tuo "2nd amendment -well regulated militia-" ei varsinaisesti tarkoita kansalliskaartia, sillä Yhdysvalloissa (National Guard*) on kaikin puolin orgaaninen osa hallintoa (ja täten siis vallankäyttäjän väline).
Mikä sitten olisi sanalle militia sopiva käännös, onkin oma ongelmansa sillä sanakirjojen ehdottamalla miliiisillä on sangen huono maku itäisen naapurimme kokemusten muistona.
https://en.wikipedia.org/wiki/National_Guard_of_the_United_States
-Tvälups-
Tervehdys, Taisteluvälineupseeri. Käviskös sitten ”kansalaiskaarti” tai jo aikaa sitten kehittämäni ”suojelukaarti”. Ei suojeluskunnassakaan tietysti mitään vikaa olisi.
Siteeratakseni Enst Jüngerin teosta "Taistelu sisäisenä kokemuksena":
"Ja sitä paitsi:
mitä olisimme ilman tätä hurjaa ja häikäilemätöntä naapurussuhdetta, joka aina puolen vuosisadan välein hioo meiltä ruosteen miekanteristä? Eurooppa yhtenä tasaisena, vehreänä niittynä, jolla käyskentelee niin paljon säyseitä eläimiä kuin kukaan jaksaa pistää suihinsa:
niin kauan kuin germaaninen ja gallialainen veri kuohuu sydämissämme ja aivoissamme, säästymme tältä piinalta. Eikä pidä unohtaa, että tämän välttämättömyyden ymmärtävälle ja vihollisen arvon tunnustavalle taistoon käyminen merkitsee aivan omanlaistansa ritarillista nautintoa. Hienostuneen taistelun ajat ovat kuitenkin ollutta ja mennyttä, rahvas saa ottaa osaa myös tähän elämän ja kuoleman peliin, eikä se ole jättänyt vaistojaan kotiin. Miten se englantilainen yliluutnantti, jonka vastikään otimme vangiksi, tuli vielä ojentaneeksi minulle kellonsa ja tupakkarasiansa? Hän oli taistellut kuin gentlemanni ja kävi kauppaa kuin helppoheikki.
Ah, tämä kaikki käy yhä raskaammaksi, yhä ahnaammin sota hamuaa lonkeroillaan kaikkea selkeää tunnetta lihottaakseen itseään sillä pimeässä luolassaan. Ihmisten tappaminenhan ei ole sen kummempaa, kuolevathan he joskus kuitenkin, mutta heidän arvoaan ei saa kieltää. Ei, kieltää sitä ei saa."
Tuossa kuvattiin aika inhorealistisesti meitä pohjoismaalaisen hyvinvointiyhteiskunnan syntyperäisiä jäseniä:
vehreän niityn säyseitä eläimiä? Mälsä tosiasia lienee, että vaikka sotaa ei todellakaan kukaan täysijärkinen ihimnen halua, lienee vähintään joka toisen sukupolven silti olevan sen koettava kohdallaan.
Muuten kansakunta alkaa rappeutua ja veltostua. Jos kehitys jatkuu seuraavalle sukupolvelle, on peli menetetty, Kuten Ruotsissa.
Vakiokommentaattori Castorille, jonka vaikutuksen tämänkin bloggauksen taustalta saatoin toki tunnistaa, toivotan kaikkia mahdollisia voimia jatkaa elämää, vaikka sen eteen onkin jostain syystä lastattu paljon enemmän kuin monelle muulle.
Ei silti käynyt kuitenkaan kuin tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=hua3zrF4Kwo
Ykä, tunsinpa piston sydämessäni...Luin juttusi vasta äsken, kello on aika paljon, eli palailen lähiaikoina.
Tervehdys Qroquius Kadille ja Castorille & kiito kommenteistanne.
Qroquius Kad: Nyt vaan se suurin uhka ei tule idästä vaan keskuudestamme. Niistä ihmisistä jotka tuovat uhkan keskuuteemme ja pitävät sitä itseisarvona. Ja näkevät että sitä vastaan puolustautuminen on rikollista.
Castor: Älä suotta tunne pistoa. Arvostan sinua suuresti.
Tuohon USA:n perustuslain lisäystä koskevaan käännöskysymykseen:
Muistan useammankin kouluaikojeni kieltenopettajan painottaneen sitä, että lauseita/virkkeitä käännettäessä ei saa rakastua mihinkään tiettyyn käännettävään sanaan. Pitää katsoa asia, mitä tällä on tarkoitettu, ja sitten kertoa sama juttu mahdollisimman luontevaksi suomeksi. Muuten luodaan helposti suomen opettajan varoittamaa substantiivipöhöä, svetisismejä, anglismeja jne.
"Sotilaallista järjestäytymistä, milloin se on vapaan valtion turvaamiseksi välttämätöntä, tai kansan oikeutta pitää hallussa tai kantaa aseita, älköön loukattako" sanoisin minä.
Terv. Achtung
Ruotsissa tilanne alkaa olla surkuhupaisa ja se lopullinen katastofi ei ole varmaankaan enää kovin kaukana. Ruotsalainen poliisi Peter Springare, joka aiemminkin on yrittänyt herätellä poliitikkoja ja ollut vaarassa joutua ulostuloistaan käräjille, on nyt jyrähtänyt joukkoraiskausten hirvittävästä määrästä ja uskaltanut sanoa syiden olevan kulttuurisia. Sen sijaan, että tutkittaisiin näitä joukkoraiskauksia ja etsittäisiin ratkaisua vakaviin ongelmiin, laitetaan nyt Springare taas tutkintaan eli ammutaan sanansaattaja!
Rouva Ano
Kun kansat (joilla ei ole kaikki renkaat liikkeessä) äänestävät edustajat (joilla ei kaikki hiilet aktivoidu) vallan kahvoihin, niin tottakai ollaan kohta pyssysillä Euroopassa. Esimerkkejä täyttä ymmärrystä vailla olevista herra johtajista Euroopassa on enemmän kuin esimerkkejä järkevistä herra johtajista. Kun järkeä käyttävät kansalaiset (sellaisiakin luonnonoikkuja näyttää olevan olemassa) esimerkiksi kysyvät että kuinka paljon Euroopan perse kestää Eurooppaan kasaantuvia, enimmäkseen turvapaikkaturistipakoloisia ja että ratkaistaanko turistien ongelmat turistien kotimaissa siten että heidät siirretään ongelmineen Eurooppaan, niin nämä kysyvät kansalaiset luokitellaan herra johtajien näkemyksien mukaan rasistinatsifasisteiksi ja yleensäkin rupuporukaksi. P-Koreassa on valta pienellä vähemmistöllä ja jälki sen mukaista. Euroopassa on valta pienellä vähemmistöllä (herra johtajilla) ja täyttä ymmärrystä vailla olevat kansat ovat äänestäneet ilomielin ja riemurinnoin täyttä ymmärrystä vailla olevat herrat johtajansa vallan palleille, joten on täysin loogista että kohta mahdollisesti ollaan pyssysillä.
Hieno kuvaus, näin juurikin EU-multikulti-rälssi pitäisi saada tuomiolle. Jännitystä ja lisämaustetta näihin utopioihin/dystopioihin voisi tuoda Isis-kalifaatti, joka ehtii ottaa vallan etnisesti rikastuneimmilla alueilla ennen kansallista ryhdistäytymistä. Kun se sitten alkaisi mestaamaan punapappeja ja muita idiootteja olisi Bidet-nuohoojapoika-osastolla kiire monokulttuurin helmaan!
Tervehdys Achtungille, Rouva Anolle, Lemminkäiselle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
Achtung: Ihan käypä käännös joo.
Rouva Ano: Hjuu… Ruotsissa meillä on aikakone josta voidaan nähdä mikä meidän tulevaisuutemme on. Eli totuuden puhuja onkin rikollinen.
Lemminkäinen: Noinhan se tuppaa olemaan.
Ano: Kiitokset. Noita kysymiäsi juttuja tai ainakin sinne päin löytyy noista parista:
http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2015/11/rauhanturvaajat.html
http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2017/11/kansankodin-evakot.html
Olet kaiketi kumminkin lähimpänä tuon amendmentin henkeä, kun katsot "well regulated militian" tarkoittavan kansalliskaartia. Tuon lisäyksen aikoihin liittovaltion lakeihin määrättiin myös "Militia Act", joka samana vuonna korvattiin toisella, hiukan muutetulla tekstillä. Tässä säädettiin pääpiirteissään sen instituution puitteet, josta sittemmin tuli National Guard.
Ensimmäinen versio oli noiden sotilaallisesti järjestäytyneiden yksiköiden suhteen vähän ylimalkaisempi, mutta sääti tavallaan aseellisille miehille velvollisuuden noudattaa militian järjestäytymiskutsua; olipa siinä vielä määrätty ammustarvikeluettelo, jonka kutsuntaan lähtevän miehen piti varata mukaansa: ainakin siinä oli sarvellinen ruutia, ja tätä vastaava määrä kuulia, välitulppia, sytytystarvikkeita jne. Nämä jätettiin evoluutioversiosta pois, kun vissiinkin huomasivat asetekniikan kehittyvän nopeammin kuin lainsäätäjän kuvittelukyky.
Alun perinkin organisaatio meni tietenkin valtioittain, mutta 2nd Militia Act jollain tasolla nivoi sen keskushallinnon väkivaltakoneiston osaksi. Federalistien hallitsemissa valtioissa taisi näiden järjestöjen nimi alun perinkin olla National Guard, monissa muissa kuitenkin State Guard tms. Valtiot muuttelivat järjestöjen nimiä "National Guard"-muotoon pitkin 1800-lukua. Teksasista kuitenkin kutsuttiin vielä 1916-17 Meksikon puolella toteutetun ns. Pancho Villa Expeditionin avuksi Texas State Guard. Tuossa operaatiossa muuten George S. Patton pääsi ensi kertaa kokeilemaan johtamistaitojaan - ja sovelsi ensimmäisen kerran moottoroidun operaation taktiikkaa. Suojeluskunta- ja Viron Kodukaitse- järjestöjen idea on liki suoraan lainattu tuolta Amerikan maalta.
Tuon lisäyksen ympärillä sitten Superior Court on pyöriskellyt ristiriitaisin tuomioin viimeisten puolentoistasadan vuoden ajan. Siellä on kai päätetty mm. että lisäys ei estä osavaltiota rajoittamasta aseiden hallussapitoa tai kantamista; että vapaa aseoikeus koskee vain sotilaskäyttöön soveliaita käsiaseita; näitä tuomioita vastaan, että vapaa oikeus on riippumaton tästä sotilaallisen järjestön tarpeista, ja vaikka mitä sköndää.
Jos muistan ja ymmärrän oikein, se "oikeus aseelliseen vastarintaan sortavaa hallintoa vastaan" sisältyy jo alkuperäisen, itsenäisyysjulistuksen yhteydessä/jälkimainingeissa annetun perustuslain kansalaisoikeuksiin. Ja "oikeus puolustaa itseään, perhettään ja omaisuuttaan asein, mikäli laillinen hallinto ei tähän pysty" on jo vanhempi, siirtomaa-ajan brittiläiseen Civil Rights Actiin perustuva oikeus, jota säädettäessä on varmaan ajateltu muun muassa inkkarien hyökkäyksiä kolonisteja vastaan.
On kyllä meillä jokseenkin kauas ajauduttu noista periaatteista. Ajattelen nyt jotain oletusarvoisesti lainkuuliaisesti toimivaa kanafarmaria, joka voi joutua itse syytteeseen, jos esittää poliisille valvontakameran kuvia animalia-salakuvaajista/vandalisteista - jos kameravalvonnasta varoittava kyltti ei ole ollut riittävän hyvin näkyvillä.
Terv. Achtung
No voi kehveli, kun muistiin ei enää pitäis luottaa lainkaan!
Eihän se ollut Civil Rights Act (joka annettiin vasta mustien kansalaisoikeusliikkeen noustua) vaan Bill of Rights! Ja en kyllä USA:n perustuslaista tai lisäyksistä löytänyt sitä kohtaa, joka oikeuttaisi aseellisen vastarinnan sortavaa hallintoa vastaan. Tiedän kyllä, että sellainen maininta taitaa löytyä perustuslain ensimmäisten lisäysten saateteksteistä/puheista eli ns. esitöistä.
terv. Achtung
Tervehdys, Achtung ja kiitos lisätiedosta. Tuon ”aseellisen vastarinnan sortavaa hallintoa vastaan” lisäilin kyllä omin päin, tosin asiasta on puhuttu aika ajoin siellä & täällä.
KANSALAISILLE.
PUOLUSTUSVOIMAT, KANSALAISKAARTI JA VÄLIAIKAISHALLINTO OVAT SYRJÄYTTÄMÄSSÄ MAANPETOKSEEN JA KANSALAISTEN IHMISOIKEUKSIEN LOUKKAAMISEEN SYYLLISTYNEEN PUNAVIHREÄN HALLITUKSEN JA SITÄ PALVELEVAN HALLINTOKONEISTON.
KADUILLA OLEVAT ASEISTETUT JOUKOT EIVÄT OLE TEILLE UHKANA, VAAN TURVANANNE JA NE PALAUTTAVAT SUOMEN ITSENÄISYYDEN SEKÄ KARKOITTAVAT ULKOPUOLELTA POLIITTISISTA SYISTÄ MAAHAN TUODUN ULKOISEN UHAN.
PYSYKÄÄ RAUHALLISINA. UUSI AIKA ON ALKAMASSA.
Tapahtuisipa tuo oikeasti.
Lähetä kommentti