Jopa valtamediakin on uutisoinut näistä tuoreista kouluterroritapauksista. Ehkä käytämme porukalla jatkossa sanaa kouluterrori sillä ”koulukiusaaminen” on naurettavan lievä. Uutisoinnissa voi huomata sen saman ilmiön mitä valtamedia on harrastanut suomalaisiin kohdistuvasta tuontiväkivallasta eli vasta kun se saa tarpeeksi härskejä mittasuhteita niin siitä on pakko uutisoida hetken verran mutta se tehdään joka kerta hämmästyneenä, aivan niin kuin asia olisi tapahtunut ensimmäisen kerran. Sitten asiasta vaietaan kunnes siitä uutisoidaan jälleen ensimmäisen kerran hämmästyneenä.
Mitä tulee kouluterroriin niin sen kohteelle on sinänsä se ja sama tekeekö sitä
suomalainen psykopaattinen sadisti vai tuontitavarana hankittu ulkomaalainen
psykopaattinen sadisti. Tietysti tuontitavarana kannattaa hankkia esim. autoja
eikä psykopaattista väkivaltaa sillä meillä riittää kusipäitä - niin kuin
jokaisessa valtiossa - ihan omasta takaa. Joka tapauksessa asiaan mukamas
puuttuvat Kiva Koulu-projektit ovat terrorin kohteille vain kulissia jolla
koulut pesevät kasvonsa ja väittävät tehneensä jotakin.
Postauksen aihe on oikeastaan toisto mutta välillä kannattaa toistaa. Asiaan
liittyvässä keskustelussa on tuotu useasti esille että eikö lastensuojelun
pitäisi reagoida? No, se ei reagoi, se ei pysty reagoimaan ja siihen on muutama
varsin hyvä syy.
1. Että lastensuojelu voisi reagoida, tarvitaan huostaanotto ja sen myötä
laitossijoitus. Ja ne taas maksavat sijoittavalle kunnalle ainakin 300 - 400
euroa per päivä. Eli niitä ei ihan herkkään tehdä. Joten asiassa tarjotaan
mielellään niitä avohuollon tukitoimia. Ts. puhetta.
2. Jos se sijoitus kuitenkin tapahtuu, niin maallikko saattaa kuvitella että
nyt siltä kouluterroristilta otetaan laitoksessa luulot pois ja saatetaan se
huomaamaan että teoilla on seuraamukset. Mutta näin ei tapahdu, sillä laitokset
ovat olleet jo pitkään käytännössä täysin hampaattomia häiriökäyttäytymiseen.
Eihän sitä termiä edes enää käytetä.
Mikä on syynä? Vastaus: Yleinen ylihumanismi ja ennen kaikkea lakimiehet jotka
ovat vieneet laitoksilta likimain kaikki mahdollisuudet puuttua tällaisiin
asioihin. Kyseiset lakimiehet ovat hyvä esimerkki asiasta jossa asiaa täysin
tuntemattomat ihmiset määrittelevät sen, kuinka asia pitäisi hoitaa. Tai siis
käytännössä jättää hoitamatta.
3. Jos joku laitos päättäisi päivittää toimintatapansa niin, että ongelmalle
voitaisiin todella tehdä jotain, niin ne samat lakimiehet ovat laitoksen
kimpussa ja se valtamedia joka pakon edessä taas kerran ensimmäistä kertaa
hämmästyneenä uutisoi kouluterrorista uutisoi puolestaan hyvin mielellään laitosten
”ihmisoikeusrikkomuksista”.
4. Lakia ja sen tulkintaa tulisi siis muuttaa. Mutta niin ei tule tapahtumaan
sillä se vaatisi sen asian tunnustamisen että jo vuosikymmeniä jatkunut
ylihumanistinen linja onkin järkyttävä virhe joka on muuttunut jatkuvaksi
itsestään ruokkivaksi hirviöksi.
Valitettavasti kouluterrorin uhreille ei löydy jatkossakaan apua. Ei ainakaan
virkakoneiston taholta. Sillä avun tarjoaminen vaatisi kulissien kaatamista
niin kouluissa kuin lastensuojelussa. Ja virkakoneiston kulissithan ovat aina
tärkeämpiä kuin reaalimaailma.
Joten jatkossakin kouluissa eletään psykopaatin paratiisissa.
42 kommenttia:
Nykypäivän "eettisyys" ja "humanismi" on sitä, että annetaan ihmisille "oikeuksia". Näihin oikeuksiin ei sisälly mitään velvollisuuksia vaan pelkästään "ihmisyys velvoittaa", kuten eräs tunnettu Keijo tykkää sanoa.
Itseään kaikkein suurimpina humanistina pitävät eivät koskaan ole kiinnostuneita humanisminsa seurauksista.
Tervehdys, Vasara. Juuri näin. Voidaan sanoa että ”ihmisyys velvoittaa” tavalliset ihmiset maksamaan ja hyväksymään heihin kohdistuvan kyykytyksen ja väkivallan mitään kyseenalaistamatta.
Kiitos kirjoituksesta Ykälle. On huolestuttavaa (lievästi sanoen) katsella, mihin Ei niinkään fiktiivisesti kuvatua menoa. Ei liene yllätys, että ihmiset alkavat saada päähänsä vihaisia ajatuksia, ja saattavat kirjoittaa vihaisia sanoja, ajatella vihaisia ajatuksia, tai peräti päästää suustaan vihaisia sanoja
On kivasti sanoen kurjaa, että lapseni joutuvat koululaitoksen mädättäneiden batiikkinoitien hellään huomaan. Vanhemmuus on (siltä tuntuu) nykyisin nuorallatanssia.
Erittäin hyvä ja kohdalleen osuva kirjoitus Ykältä. Ainoa asia mikä tässä kirjoituksessa ottaa päähän on se, että se on totta!
Tervehdys, Pinlaarenille ja Anolle. Joo, valitettavasti tämä ei ollut millään muotoa fiktiota. Tulevat sukupolvet joutuvat maksamaan utopistien kehittämän laskun. Niin rahassa kuin väkivallassa. Ja se virkakoneisto jota itsekin edustan ei ole osa ratkaisua. Se on osa ongelmaa.
Puuttumisen keinoina lisätään koulukuraattoreja ja koulupsykologeja. Kuraattorit ja psykologit itse kannattavat tätä, sillä todennäköisyys joutua itse vastuuseen pienenee. Koska kuraattorien ja psykologien kuitenkin on tehtävä _jotain_, he tuplaavat rasisminvastaisen taistelun effortit. Ehkä Palliface tilataan koululle räppäämään "Rasisti on reppanaa".
Tämä on analogista sille, että poliisin "näkyvyyttä lisätään" nopeusvalvontaa ja sakotusta lisäämällä.
Tervehdys, Catilina. Juuri näin. Ongelmaan tarjotaan ratkaisuksi sitä, mikä omalta osaltaan on pahentanut ongelmaa. Ja voi muuten tosiaan olla, että opetusministeriö tarvitsee ja tulee käyttämään Palefacen laajaa asiantuntemusta jota me kaikki arvostamme taivaan korkealle. Sillähän se ongelma ratkeaa…
Niin. Tämä taitaa johtaa siihen, että yksityiskoulut lisääntyvät? Vai ollaanko sekin estämässä lailla?
Kummallista, kusipäisten vanhempien kusipäinen kakara ei usko puhetta!
Seurasin läheltä yhtä tapausta, kaikki mitä koulu tarjosi oli löperöä höpinää. Mitään seurausta mistään ei koitunut kusipäälle eikä kusipään kusipäisille vanhemmille. Ei niin mitään. Paitsi puhetta.
Vahingonkorvauskanne vasta herätti vanhemmat, ei se korvaus. Vaan oikeuskulut, kas kun asianajaja oli tunnettu ja KALLIS. Ja sen myötä korvattavaksi tullut summa oli huomattava. Se, että homma hoidettiin oikeasti* pro bono mutta näytettiin iso lasku on sitten oma juttunsa.
*Oli siis sovittu, että jos voitetaan kuspiät maksaa, jos hävitään menee virman piikkiin.
Sikäli oli tuuria, että tunnettu ja ikävä lakimies oli kummi. Muuten ei olisi ollut mitään tehtävissä, ei mitään ainakaan laillisesti.
Pyssymies
Olen ollut jo pitempään sitä mieltä, että jos jostain käsittämättömästä syystä joskus saan lapsia, he eivät käy koulujaan Suomessa tai muussakaan sellaisessa maassa jossa yksityiskouluja ei sallita ja/tai opettajien auktoriteetti on olematon. Kiusaamiseen ja häiriköintiin pitää kyetä puuttumaan. Poikkeus tästä tosin saattaa olla Steiner-koulu. Tuttavani lapset ovat tykänneet kovasti ja siellä myös tasapäistämisen sijaan on sallittu erilaisia persoonallisuuksia. Tämä on kuitenkin vain yhden perheen kokemus, eli tarvisin lisää tietoa ennenkuin vedän pitempiä johtopäätöksiä.
Suomalainen peruskoulujärjestelmä on ideologinen tasapäistämislaitos ja viimeistään inkluusion tultua muodikkaaksi peruskoulu on lähinnä keskitysleiri, johon vanhemmat laittavat lapsensa koska muuta eivät voi ja sitten vain on pidettävä sormia ristissä selviääkö pentu aikuiseksi ilman ruumiillisia tai varsinkaan psyykkisiä vammoja. Jos peruskoulusta selviää tappamatta itseään, se on jo onnittelujen arvoinen juttu.
Sen verran olen omien kokemusten pohjalta tuumannut, että jos minulle annettaisiin vähäksi aikaa diktaattorin valtuudet niin tuhoaisin samantien peruskoulujärjestelmän ja määräisin inkluusion rangaistavaksi teoksi. Etä/kotikoulumahdollisuutta tuettaisiin. Lähikoulut muutettaisiin yksilöoppimista tukevaksi, eli kiinteiden luokkien sijaan lahjakkaat saisivat edetä nopeammin, ja hitaammille annettaisiin tukiopetusta. Isojen kuntakeskuskoulujen sijaan jokaiseen kylään, niemeen ja notkoon pieni lähikoulu jossa ryhmäkoot pysyvät pieninä ja opettajilla on enemmän aikaa per oppilas. Lisäksi opettajien auktoriteetti ja kurituskeinot palautetaan ajalle ennen maailmansotia. Häiriköintiin on puututtava välittömästi ja ankarasti, ja häirikön kotiin ollaan yhteydessä, mikä saattaisi kiinnostaa myös lastensuojelua, sillä valtaosa ongelmista on peräisin häirikön kotoa. Ja kun nyt lastensuojelun mainitsin, niin heillä olisi työssään lähes poliisin valtuudet. Lastensuojelun koulutukseen täytyy sisältyä pakollinen voimankäyttökurssi. Siinä olisi Perskeleen Yrjöllä ihmettelemistä, kun yhtäkkiä hän saisikin tehdä työtään ilman että kädet sidotaan ja syömähampaat viedään. Laitoksien ikkunoihin voisi laittaa kalterit jottei sieltä karkailla.
Jäänpäs jännässä odottamaan tänne pohjoisen muuttotappiokaupunkiin suuntautuvaa white flightia. Tämä maaseutumainen "kaupunki" ei kiehdo tulijoita. Tai no yksi irakilaistyttö tänne on tullut pakoon omaa kulttuuriaan. Hän menikin suomalaismiehen kanssa naimisiin, ja on integroitunut aivan oivallisesti. Ei kuulemma ole mitään asiaa edes lomailemaan kotimaahansa, mutta ei tuntunut olevan mitään kaipuutakaan. Ehkä sopeutumista helpottaa kuitenkin, että perheensä oli kristittyjä eikä muslimeja.
Etätyön harppaus tuottaa valinnanvapautta asuinpaikkakunnallekin. Täällä on kuituyhteydet kaikkialla, joten tarjolla on turvaa, puhdasta ja lapsiystävällista elinympäristöä järkyttävän kohtuuhintaisesti. Tervetuloa katsomaan maailmaa kehä III ulkopuolelle!
Voisiko asioista puhua niiden oikeilla nimillä. "Ylihumanismi" tarkoittanee kommunismia.. Kyllä tämä ylihumanistinen marxismi on täysin saastuttanut Suomen koululaitoksen, oikeuslaitoksen ja tiedotusvälineet ym ym.. siksi yhteiskuntamme on tuomittu ja hyvää vauhtia matkalla jyrkänteeltä alas..
Sattumoisin olin vastikään tekemisissä yhden lastenkodin kanssa. Suhtautuminen esimerkiksi kännäilyyn jäi hiukan vaivaamaan, se nimittäin oli ihmettelevää tyyliin "etkö vieläkään ole ottanut känniä". Kännyköitä ei kuulemma saa ottaa pois (kuin korkeintaan yöksi, jos häiritsee nukkumista) eikä niiden säätöihin koskea. Ihmettelin, että eikö nyt sentään ikärajat pidä asettaa, etteivät pornoa tuijottelisi, mutta ei, laki kuulemma estää senkin. Jos oli totta, niin sellainen laki (todennäköisemmin lain tulkinta) tulisi tietysti heti kumota ja asettaa lastensuojelulliset näkökohdat edelle.
Komppaan veli Tuumailijaa koulu-uudistuksen suhteen. Itse en niinkään uudistaisi, vaan palauttaisin aiemman kansakoulu+kansalaiskoulu/oppikoulusysteemin.
Joka niemeen, notkoon ja saarelmaan kansakoulu ja kansalaiskoulu mahdollisuuksien mukaan. Neljännellä luokalla oppikoulun pääsykokeet.
Suurin osa terrorisoijistani ei vanhassa järjestelmässä olisi edes kuvitellut hakevansa oppikouluun, ja ne joille se olisi mieleen tullut eivät olisi päässeet.
Sen jälkeisiin opintoihin vanha kolmijako ammattikoulut-opistot-korkeakoulut;
ammattikorkeakoulu on jo käsitteenäkin niin kaheli.
Muina toimenpiteinä ehkä jo nytkin toteuttamisen rajoissa voisi olla tämä maakuntalehden yleisönosastokirjoituksen sisältämä idea:
https://www.hameensanomat.fi/mielipiteet/mielipide-tarvitaan-aitoja-keinoja-kiusaamista-vastaan-nollatoleranssi-on-tyhjaa-puhetta-1553031/
eli tämä:
"Oikeustieteen professorin Suvianna Hakalehdon mielestä Suomessa tarvitaan myös selkeä väylä, jonka kautta oppilaat voisivat kannella koulujen toiminnasta kiusaamistilanteissa. Kanteluiden määrä olisi myös tietynlainen mittari."
Eri asia, olisiko tuosta mitään hyötyä, mutta parempi kuin nykytilanne KiVaKoulu-haistapaskoineen, eli ei yhtään mitään. Tuossa olisi edes jotain.
Mjoo https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkopaunio/lapsiasiainvaltuutettu-elina-pekkarisen-vihapuhe-suomalaisia-vastaan-on-hyvin-vaarallista/
-jpt-
Tervehdys Unknownille, Pyssymiehelle, Tuumailijalle, Pohjan Akalle, Ano1:lle, Ano2:lle, Qroquius Kadille ja jpt:lle & kiitos kommenteistanne.
Unknown: Luulenpa että sen estämistä tullaan ainakin yrittämään.
Pyssymies: Tuossa tapauksessa on kyllä kieltämättä ollut tuuria kun on ollut se lakimies apuna. Suurimmalla osalla tällaista mahdollisuutta ei ole.
Tuumailija: Hyviä huomioita, joskin siihen Steiner-kouluun suhtaudun aika lailla epäillen. Peruskoulua voi todellakin sanoa tasapäistämislaitokseksi. Mitä tulee kaltereihin laitoksissa niin ne laitokset pitäisi tietysti jaotella tehtäviensä ja tarpeittensa mukaisesti. Pehmeistä, perhekotityyppisistä aina suljettuihin nuorisovankiloihin. Kuri ei ole itsetarkoitus mutta tarpeellinen väline ja jos se puuttuu niin on turha odottaa mitään muutakaan.
Pohjan Akka: Joo, Suomi jakaantuu. Rikastus kerääntyy kaupunkeihin ja white flight pienempiin kuntiin on hyvin mahdollinen. Moni sitä jo varmasti miettii mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta.
Ano1: Totta, nykyinen ylihumanismi pohjautuu vasemmistolaiseen oikeuskäsitykseen.
Ano2: Valitettavasti tuo kaikki pitää paikkansa.
Qroquius Kad: Tuota vanhaa systeemiä kannatan minäkin. Plus tietysti sitä että haittamaahanmuutto lopetetaan ja haittamaahanmuuttajat karkoitetaan maasta. Tuo kantelumahdollisuus olisi tietysti tyhjää parempi. Siinäkin tietysti asetelma olisi yksinäinen kansalainen vs. koko järjestelmä joka kieltää aina olleensa väärässä.
jpt: Jep. Kyseinen Pekkarinen onnistuu kaatamaan vastuun tuontiväkivallasta suomalaisten omaksi viaksi. Haistakoon ämmä paskan.
Koulukiusaamiseen pitäisi tosiaan saada nollatoleranssi. Vaikkapa siten, että jos ajattelemme koulupihaa koira-aitauksena, jossa useampi dobermanni juoksentelee vapaana. Kiusaamiseen altis moniosaaja työnnetään sekaan ja saa valita kiusaako jotakuta dobermannia vai ei. Olen jokseenkin varma, että jos pottunokat käyttäytyisivät koulupihalla kuin aitauksen dobermannit, niin alun sotakautta lukuunottamatta kiusaaminen loppuisi kokonaan. Ja plussana tietysti, että pottunokatkin saisi sitä kaikissa piireissä tärkeää rispektiä. Raivokasta itkuahan tämä tietysti aiheuttaisi puna-viher-vasemmistossa, mutta uusin silmin pottunokkiakin katseltaisiin. Mahtaako noin muuten pienen puna-viher joukon käsittämätön valta johtua siitä, että meillä on niin paljon punavihersokeita?
Kun on seurannut jo vuosia keskustelua koulukiusaamisesta, niin ei voi muuta ajatella kuin sen kuuluvan asiaan. Kiusaamista siedetään, koska se on seurausta yhteiskunnan epätasa-arvosta.
Kun saavumme kommunismiin, niin kiusaaminenkin loppuu. Jännästi se jakamaton ihmisarvo ei kuulukaan sille kiusatulle.
Ehkäpä voisi myös ajatella, että tässä itse asiassa opetetaan lapsille, miten uusi uljas maailma oikeasti toimii. Jos haluat turvaa, sinun pitää muodostaa iso jengi, joka pystyy suojelemaan sinua.
Tuo vanhaan koulujärjestelmään paluu on pahinta, mitä voidaan tehdä. Torpata lapsilta jatko-opiskelumahdollisuudet jakamalla heidät kymmenvuotiaina "kasteihin". Eikä se kiusaaminen siihen lopu. Turha luulotella.
Se, että puhutaan koulukiusaamisesta, on vähättelyä, mutta kuuluu kuvioon. Pahoinpitely tai väkivalta on liian rankka sana humanisteille; siinähän menee yöunet, jos vastuunkantajia haetaan! Myös se kertoo tahallisesta peittelystä, että tapaukset tulevat julkisuuteen viiveellä tai sitten ei ollenkaan. Tänään tuli ilmi Maunulasta tapaus, joka oli sattunut jo elokuussa.
Ulla Appelsin pohti vähän aikaa sitten IS:n kolumnissa, mikä olisi yhteiskunnan reaktio, jos isommalla porukalla työpaikalla aikuiset alkaisivat mättämään ”työkaveria” turpaan. Nyt on kysymys sentään lapsista! Päättäjät ovat vaatimassa meitä suojelemaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia muukalaisia, mutta omat lapsemme he jättävät oman onnensa nojaan! Ei liene enää kaukana se päivä, jolloin jollakin isällä tulee mitta täyteen ja omankädenoikeus ottaa vallan.
Rouva Ano
Onhan tuo, kummasti tuolta Paunion kirjotuksesta loistavat poissaolollaan Usarin "suvaitsevaiset" ja ei ole hävinnyt kirjotus bittiavaruuteen, arvaapa jos tuon olisi kirjoittanut joku persu niin ..
-jpt-
Sokea, omahyväisyydessään kaikkivoipainen yltiöhumanismi tahtoo Barabbaansa.
Yhä kuuluu makea, viekoitteleva kysymys: "Onko Jumala todella sanonut?"
Ja niin hyvä käännetään pahaksi ja paha hyväksi.
Tervehdys muuanpenalle, Ukkelille, Anolle, Rouva Anolle, jpt:lle ja Lissulle vaan & kiitos kommenteistanne.
muuanpena: Nämä muualta tulleet ovat tottuneet kulttuuriin jossa vain voima merkitsee ja sitä totellaan jos ei itse pärjätä. Suomalainen sovitteleva ja hyväksyvä systeemi merkitsee niille alistumista ja antautumista. Ja sitähän se käytännössä heille on.
Ukkeli: Toisiin ihmisiin kohdistuvaa sadismia ei tietysti koskaan saada poistettua. Mutta nykysysteemi pohjautuu juuri tuohon vasemmistolaiseen oikeuskäsitykseen joka ei taas pohjaudu reaalimaailmaan. Lopputulos on sitten se mitä uudesta uljaasta maailmasta tuumasit.
Ano. Ideanahan niin minulla kuin Qroquius Kadilla oli se että oppikoulu on maksuton. Mutta tuo mainitsemasi kastijärjestelmä on jo tulossa joka tapauksessa. Se johtuu työpaikkojen jatkuvasta vähenemisestä ja automaation lisääntymisestä. Aina kasvava osa ihmisistä syntyy pysyväistyöttömäksi. Joten on turha myös luulotella että se peruskoulu pelastaisi heidät siltä.
Rouva Ano: Kyllä. Ei ole mitään ”koulukiusaamista” vaan toiseen ihmiseen kohdistuvaa sadistista terroria. En ymmärrä miksi sitä naurettavaa termiä edelleenkin käytetään. Ja niin virka- kuin valtakoneistommehan pyrkii parhaansa mukaan peittelemään virheitään. Valtamedian avustuksella. Ja ne muukalaiset eivät ole millään muotoa haavoittuvassa asemassa vaan ne ovat valtakoneiston jalustalle nostamia suojelukohteita joitten perseilyyn tulee suhtautua, no, intersektionaalisesti.
jpt: Itse ihmettelen että kuinka demarit vielä pitävät Pauniota vielä riveissään. Meinaan, eihän se ole aito demari koska jätkä puhuu järkeä.
Lissu vaan: Ymmärsin Barabbas-vertauksen. Aika osuva, kun alkaa miettimään.
Ohimennen näettyä entisesä elämässä. Siis ajasta jolloin oli tarkkikset ja sen sellaiset. Mie olin yhellää kolululla pihamiehenä, eli keräilin roskia jos satuin löytämään moisia harvinaisuuksia. Tarkkiksen oppilaat menivät opettajansa kanssa ruokalaan syömään, siellä oli muu koulu jo käynyt aiemmin. patesaann sielät muuan metrinen hukkapätkä muksi sitä opettaja koko ajan, vaikka se ope kielsi, isoon ääneen, vaan ei, se homma jaatkui vaan. Viimein se ope, iso mies, tempaisi sen metriheikin rinnuksista siihen koulun seinään vasten ja tuumasi: Minua et muuten jätkä muksi, se loppuu nyt, kun puhe ei tehoa. Ja runttasi seinäävasten vielä pari kertaa. Sivusta seuranneena voin todeta, että tosiaan se tyyppi lopetti sen muksimisen. Ja palasi syksylää tavan koulun puolelle. Eikä sen koomin kuulemma kiusannut enää ketään. Huru-ukko
PS. Mistähän löytyis noita isoja MIESopettajia?
Ja lipeväkielinen viekoittelija tähtää juuri ihmisen ylpeyteen, halusta nousta jumalaksi Jumalan paikalle. Siinä unohtuu rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osio ja jälkimmäistä toteutetaan omin ehdoin. Siinä totuus naulataan ristille. Saman totuuden Sanan pohjalle kun on länsimainen demokratiakin rakennettu. Nyt se käännetään itseään vastaan.
"Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin."
Oppilaitokset kouluista yliopistoihin ovat mädäntymässä. Turvallisuus heikkenee, opetuksen taso laskee, arvosanainflaatio yleistyy, oppilasaines heikkenee.
Minnekään ei kuitenkaan katoa todellisen osaamisen kysyntä. Koska mädäntyvät oppilaitokset eivät pysty siihen vastaamaan, opetuspalvelujen kysyntä ohjautuu muualle. Osa siitä kohdistuu uusiin, oppilaiden fyysiseen läsnäoloon perustustumattomiin palveluihin. Siitä onkin lyhyt hyppäys teknisiin ratkaisuihin, jotka mahdollistavat henkilökohtaisen kykyihin ja kiinnostukseen optimoidun opetuksen kenelle tahansa.
Edellä kuvaamassani tilanteessa kuka tahansa, missä tahansa voi ryhtyä opiskelemaan mitä tahansa. Opettajina silloin lienevät väsymättömät tekoälyt.
Acc
Itsekin kannatan vanhantyyppistä systeemiä, sillä erolla entisaikaan että kaikilla riittävän kyvykkäillä on mahdollisuus suorittaa oppikoulu. Monta lahjakkuutta menetetty aikanaan sen takia ettei ole ollut perheellä varaa taikka halua jälkikasvua laittaa oppikouluun.
Peruskoulu on sinänsä toimiva mikäli oppilasaines riittävän homogeenista. Esimerkiksi Helsingin Kulosaaren alueella lienee oikein mainio systeemi, kun alakoulujen osalta jaettu saari kahtia, ja yläkoulu sitten yksi oppilaaksiottoalue. On oma lukiokin. Suomen viiden varakkaimman postinumeroalueen joukossa kyseinen diplomaattienkin suosima kaupunginosa. Riittävän homogeenisia peruskoulun oppilaaksiottoalueita vaan on kovin harvassa.
Tervehdys Huru-ukolle, Lissulle vaan, Acc:lle ja Anolle & kiitos kommenteistanne.
Huru-ukko: Ja jatkokysymys: mistä löytyisi niille miesopettajille tarvittavat valtuudet?
Lissu vaan: En ole uskonnollinen mutta tuokin vertaus on ihan osuva,
Acc: Tilanne on niin kuin sanot. Tuon itseopiskelun suurin byrokraattinen ongelma on varmaan se, että niistä ei mielellään anneta mitään virallista todistusta. Eihän osaamisella ole väliä. Vain virallisella paperilla on.
Ano: Totta joo.
Kiusaamista, todellakin! Kiusaamista on se, että Sannaan pihkaantunut Jontte vetää edessä istuvaa Sannaa hellästi letistä saadakseen huomiota, ei se että hän vetää luokan heiveröisintä rillipäätä pihalla turpaan. Se olisi rikollista väkivaltaa. Koska hän on Jontte eikä Ahmed, hän ei potki uhria päähän eivätkä hänen vieressä räkättävät ja kannustavat kaverinsa jaa kuvia someen. Näin ainakin olettaisin ja toivoisin - en tosin tiedä minkämaalaisia nämä tämänkertaiset terroristit olivat mutta raakuus ja röyhkeys viittaavat tiettyyn suuntaan. Puistattavaa.
Täällä onkin ilmeisesti melko monta 60+-kommentoijaa jotka itseni tavoin kaipaavat tiettyjä entisaikojen juttuja kuten maltillista kuria ja opettajien auktoriteettia. Sana maltillinen koska kuri siihen aikaan meni usein aika överiksi koska useilla opettajilla oli hieman kärsivällisyyspuutteita ja toisaalta taas taipumusta sadistiseen nöyryyttämiseen. Tämä toki vähensi oppilaiden keskenäistä skismaa kun oli yhteiset viholliset joita tietenkin vielä vanhemmat tukivat. Jokainen muistanee, miten vanhemmat suhtautuivat kun meni himaan itkua tihrustaen ja yritti kertoa opettajan epäoikeudenmukaisesta käytöksestä. Niinpä.
muuanpena: sorry mutta logiikkasi ontuu. Vain miehet voivat olla fyysisesti punavihersokeita, naisille riittää se ideologia - kunnes huomaavat että tämänkin fyysisen homman miehet ovat heiltä patriarkaalisesti omineet. Me halutaan kans värisokeus! Se kuuluu meille, meillä on oikeus! Olisivat nyt vaan tyytyväisiä tuohon valkoinen-musta-beige-beigehkö-sokeuteensa.
Jos oppilaat haluavat koulussa olla jengin kingejä niin siitä vaan kivakoulua, mutta sittenpä poistetaan vokabulaarista sana oikeus ja jäljelle jää vain vastuu. Budjetoikoot, rekrytoikoot, olkoot oppimatta jos ei hotsita. Vähäksi aikaa anarkia kun nuo pikku innovaattorit hilluvat, sitten homman ottavat joko rauhanomaisesti tai väkivalloin haltuun oppimishaluiset joita kuitenkin suurin osa normikouluissa on.
usarin blogistina on Steiner-koulun opettaja Esa Mäkinen. Toivottavasti mielipiteensä eivät edusta koulun ideologiaa. Joka ei takuulla ole kopsattu Rautaristin Steineriltä.
En ymmärrä miten tuo nuorten laitoshoito/mamunuorten sijoitus voi olla noin kallista, 3-400 euroa per päivä eli yli sata donaa/v. Onko olemassa mitään julkista tilastoa siitä mikä on onnistumisaste eli nuoresta on tullut ns. yhteiskuntakelpoinen eli ihan vaan duunissakäyvä tai opiskeleva tavis joka ei enää rettelöi? Vai onko tässäkin taas vain kyse lepertelevien terapiatanttojen tulonmuodostuksesta?
tira+
Tervehdys, tira+ ja kiitos lisäyksistä. Itselläni on ollut se tuuri että en ole törmännyt noihin sadistisiin opettajiin. Sadistisiin oppilaisiin kylläkin. Nuo kovat laitosten hinnat koostuvat pitkälti palkkamenoista. Henkilökuntaa – ihan sitä suorittavaa – tarvitaan varsin paljon emmekä mekään sitä tee harrastukseksi vaan elääksemme. Mitä tulee laitosten onnistumisasteeseen niin se on rehellisesti sanottuna aivan järkyttävän huono.
Taisipa tuossa kastijärjestelmästä höpisevä henkilö päästää vasemmistolaisen valheen.
Peruskoulussa aikoinaan tasokurssia oli mahdollisuus vaihtaa menestyksen mukaan.
Jaa'a ja ne kymmenvuotiaat. Kyllä sen ikäisistä jo näkee kestä tulee kestä tulee arvostettu kansalainen ja kenestä taas nurkkakuppilasta tuttu arska. Ja tähän usein syynä kotitausta.
Järkyttävän huono tulos ei yllätä ja ymmärrän kyllä että palkkatulot vievät suurimman osan. Mutta jos tilanne on se, että kaikesta tästä taloudellisesta ja ammattitaitoisesta satsauksesta huolimatta tulokset ovat vaatimattomia, niin mitä pitäisi tehdä toisin? Kysyykö/kuunteleeko teidän ammattilaisten parannusehdotuksia kukaan? Oletan että aika paljon noita ehdotuksia on kentällä ollut. Kuka/ketkä/mikä instanssi siellä on ollut tulppana? Kunta, työnantaja, vanhemmat? Vai ihanko kakaroiden mieltymykset määräävät? Ok, tämä oli vitsi. Toivottavasti. Luin nimittäin että joku koulukoti oli saanut nuhteita siitä on oli takavarikoinut kännykät joilla oli diilattu huumeita. Loukattiin yksilönvapautta.
tira+
Tervehdys KKi:lle ja tira+:lle & kiitos kommenteistanne.
KKi: Joo, tosin sittenhän tasokursseista luovuttiin kun nähtiin että ne ei ole tasa-arvoisia. Ja luovuttiin tarkkailuluokistakin eli laitettiin normaaliluokat elämään perseilijöiden ehdoilla. Kehitystä, you know.
tira+: Kirjoitit:
”Vai ihanko kakaroiden mieltymykset määräävät? Ok, tämä oli vitsi. Toivottavasti. Luin nimittäin että joku koulukoti oli saanut nuhteita siitä on oli takavarikoinut kännykät joilla oli diilattu huumeita. Loukattiin yksilönvapautta.”
Vastaan: Ei ollut vitsi. Eikä yksittäistapaus. Vaan koskee koko laitoskenttää. Tämä varmaankin vastasi myös muihin kysymyksiisi.
Wanhus muistelee:
Aikaan ennen peruskoulua, oppilaat jaettiin pääsykokeen perusteella neljänneltä luokalta oppikouluun ja kansalaiskouluun. Oppikoulu oli maksullinen, noin 10 - 10 kossupulloa* lukukausi oli maksu. Vapaaoppilaspaikkoja oli varattomille ja monilapsisille jaossa. Käytännössä lahjakkaita, maksuhaluttomien vanhempien oppilaita oli vain prosentin luokkaa. Suuri osa kansalaiskouluun jääneistä ei läpäissyt pääsykoetta eikä siis olisi ollut kyvykkäitä opiskelemaan. Suhde oli jotain yksi turhaan rannalle jäänyt / 20 tyhmää todennäköistä häirikkiöä. Toki oli aina muutama mahdollinen turhaan rannalle jäänyt - mutta jo silloin oli iltaoppikouluja ja muita jälkikoulutusmahdillisuuksia.
Luokalle jääminen ja jälki-istunto olivat toimivia konsteja ja saisivat olla edelleen käytössä. Samoin erottaminen, sen uhka laittoi kuriin kummasti. Ja se, että omat vanhemmat olivat taloudellisessa vastuussa - voivat ilmoittaa, että mene takaisin kasakouluun,kun et oppikoulussa tule toimeen.
Oppikouluissa oli häiriköihin konsteja: Luokalle jättö - jos opiskelu ei maistu, eikä tulosta tule sitten kerrataan. Jos häirikkö sikailee ihan tosissaan, voidaan erottaa määräajaksi tai kokonaan. siis ulos kuukaudeksi, viikoksi tai lukukaudeksi. Ihan ite saa valita opiskeleeko omin tavoin vai jääkö luokalle. Lisänä tietysti mahdollisuus vaihtaa koulua, joka onkin erottamisen kokonaan yhteydesä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa huomata, että vanhemmat eivät välttämättä halua maksaa häirikön lukukausimaksuja, paluu kansalaiskouluun edessä. Tai työnhaku, kun ikää oli taarpeeksi.
Häiriköille oli myös jälki-istuntoa tarjolla ja karsseria. Siitä vaan ikkunattomaan koppiin päiväksi miettimään käytöstä tai vaikka viikoksi - rauhoitti pelkkä uhka kummasti.
Niin ja kauheuksien kauheus: Karttakeppi, saatoi napsua näpeille tai persauksille. Ihan laillisesti. En muista, että olisi koskaan tarvittu - uhka riitti.
*Kossupullo = 19;- vuonna -72.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies ja kiitos lisäyksistä. Karsseria ei ollut kyllä enää 1970-luvulla. Liekö ollut 1960-luvullakaan.
Käytännössä ei Tuppukylän nörttikoulussa ei ollut karsseria, ei edes rakennettu koppia. 60-luvulla. Mutta säännöissä se oli muistaakseni vuoteen -72. Tuppukylän yhteiskouluun semmonen rakennettiin 30-luvulla. Koska viimeksi käytettiin, en tiijä. Uhka oli, koska olisi se saatu käyttöön haluttaessa. Erottaminen ja sen uhka olivat kovin riittäviä kovapäisimmellikin.
Ai niin, ja mainio ehtojen antaminen pitäisi palauttaa käyttöön. Jos ei opiskelu talvella nappaa, sopii sitten opiskella kesällä. Tai uusia luokka.
Pyssymies
Tervehdys, Pyssymies. Muistelenpa että ala-asteen käsityönopettajamme sanoi että käsityöluokan lautavarasto oli aikanaan ollut karsserina.
No juu. Tuosa alkoi ajatus itämään ja valmistakin syntyi. Silloin ennen, hyvää aikaan tosiaan kansakoulun neloselta pyrittiin oppikouluun. Opettajan, sen kansakoulun, mielestä mun olis pitänuýt pyrkiä, ja olisin kuulemma päässytkin. Mutta kotiväki (äiti) oli sitä mieltä että ei. Tää ope hommas vapaaoppilaspaikat ja mtä kaikkee, osan kirjoistakin saanut hänen entisiään, mutta kotoa tiukka ei.
Kun se perkeleen kolumatkan hinta olisi ollut liian kallis meidän perheelle. PERKELE. Noin mokoman asian takia kaatui mun "herran tie". Liekö se ollut mun tai isänmaan etu. Mistä sen enää näin vuosikymmenien takaa tietää. Mutta silti en ole jäänyt elämästä juurikaan paitsi. Enkä "herrojen muijistakaan". >Oon mie heitäkin saanut "palvella":)
Huru-ukko
PS. viis sormee ja vikkelä kieli...
Tervehdys, Huru-ukko. Minä ehdin käydä vanhaa kansakoulua kaksi vuotta. Ja monta asiaa olis mullakin voinut mennä toisin mutta ajattelen että jos olis mennyt niin en olisi se mies joka olen nyt. Herraksi en ole koskaan halunnut enkä onnekseni ole joutunut. Niitten kanssa kun on ollut aina vähän sukset ristissä.
Vanhalla äitimuorillani sekä kahdella vanhalla enomiehelläni oli ollut päinvastainen tilanne kuin veli Huru-ukolla:
tuleva mummuni oli ehdottomasti halunnut suoda tyttärelleen ja kahdelle pojalleen oppikoulun, mitä hänen äitinsä ei ollut hänelle suonut.
Tälä naishirviöllä kun oli kuulemani mukaan ollut valtava tarve yrittää tärvellä esikoistyttärensä elämä parhaansa mukaan. Niinpä hän oli kuulemma mielenosoituksellisesti kustantanut kaikkien poikiensa oppikoulun samalla kun katsoi kahden tyttärensä tulevaisuuden olevan hänen palvelijattarinaan.
Mummu antoi lapsilleen vähästään ja venytti penniä saadakseen lapsilleen mahdollisimman paljon aineellisia mahdollisuuksia päästä kansakoulun neloselta oppikouluun vapaaoppilaina. Hän onnistui, ja kaikki kirjoittivat ylioppilaiksi.
Äitimuoristani tuli erikoissairaanhoitaja, enomiehistäni opistoinsinöörejä.
Koko prosessin ajan äitini äidinäiti oli kuulemma rähissyt tyttärelleen:
"Mitä sinä noita puupäitä kakaroitasi muka johonkin kouluun yrität? Pistä ne nappikauppaan, sinne ne kuuluvat!"
Isänisäni puolestaan oli iloisella 1960-luvulla manannut herrrroja, ilmeisesti saadakseen hyväksyntää lappilaista kotipitäjäänsä hallitsevilta korpikommunisteilta;
olihan hän toiminut ennen sotaa Suojeluskunnassa ryhmänjohtajana sekä Talvi- ja Jatkosodassa kivääriryhmän johtajakersanttina ansaiten 1. ja 2. luokan Vapaudenristit.
Tyly vastaus oli ollut:
"Mitä se siekhän siinä herroja kirvaat ko ommaa poikaasti herraksi kasvatat?!"
Tuleva isäni oli tuohon aikaan opiskelemassa Turun yliopistossa, joten eipä tuleva ukkini voinut vastata korpikommunisteille mitään.
Tuliko heistä herroja (ja lady)?
Miten herra määritellään? Itsestäni ei ollut edes reservialiupseeriksi, eikä muuhunkaan herruuteen. Toisaalta omistan asuntoni, joka on pieni mutta maksettu ja minun, ei kenenkään muun.
Olen herra talossani. Olenko? Asunto kun on osake asunto-osakeyhtiössä.
Tervehdys, Qroquius Kad. Elämä on täynnä erilaisia tarinoita. Minä olen herra talossani koska omistan omakotitalon. Asunto-osakeyhtiössähän omistaja teknisesti ei omista asuntoaan vaan osakekirjat jotka takaavat asunnon hallintaoikeuden. Noin muutenhan minä en ole minkäänlainen herra mutta en sitä asemaa kaipaakaan. On mukavaa olla nobody Huitsinnevadassa.
Would you mind not being such an asshole, please, - kadulta kuultua, keskellä lontoota, yöllä klo 4.30.
Kohteliasta sakkia, minuakin nimittelivät "Sir". Ja Lady of the House sai nimensä. Treenasinne pihalla bokkeneilla, hikisinä ja karjuen kuin mieli½t. Roskakuski puhutteli hikistä ja puumiekka kädessä seisovaan naisenroikaletta* "Are you Lady of the House". Oli se, vaikka olikin rikkinäisiin verkkareihin pukeutunut, tukka sekasin, meikitön ja juuri maan pölyssä kompuroinut. Vuosi oli -91 tai -92, olin komennuksella koulutettavana kolme kuukautta, muijja mukana - ei ollut ihan A-luokan komennus.
Herraksi minua on puhuteltu teholla, kun olin taju aikalailla kankaalla takavuosina. Ja omistan todellakin talon ja huiman 1200 neliön maapalan.
*5´= 152 cm, reilut 100 lb = 045 kg - mutta asennetta piisaa.
Pyssymies
Lähetä kommentti