Ja näin alkuun otsikon mukaista
tuotesijoittelua:
Minähän olen jo aikaa sitten jättänyt
suosiolla noitten pesu- ja hygieniatuotteitten hankkimisen rouvalle. Enhän minä
itse osaa kaupassa kysyä kuin saiputta mutta eihän siellä enää semmosta ole vaan
jotain most refreshing skin massaging
ballwax hyperantiperspiration shower geeliä ja muita lähinnä
kvanttibotaniikkaan liittyviä termejä.
Kirjoitus ei koske kylläkään mäntysuopaa
ja sen nykyaikaisia korvaajia vaan pysytään viimekertaisen kirjoituksen
linjoilla ja laitetaan esille
kakkosrähinän tyylikkäimmät pommitus-, tiedustelu- ja kuljetuskoneet.
Aloitetaan hirviöllä joka tehtiin kyllä jo ennen kakkosrähinää ja sinne jäikin,
mutta joka kuvaa hyvin neuvostososialismin ei-niin-vaatimatonta ajattelutapaa.
Eli kyseessä on Kalinin K-7:
Tämä prototyyppiasteelle jäänyt
seitsenmoottorinen monsteri oltiin suunniteltu sekä siviili- että
sotilaskäyttöön. Siviilikäytössä se olisi kuljettanut 120 matkustajaa
(matkustamot olivat siivissä, ei rungossa) ja lisäksi 7.000 kiloa rahtia.
Sotilaskuljetuskoneena se olisi kuljettanut 112 täysin varustettua
laskuvarjomiestä ja pommikoneena puolestaan 9.600 kiloa pommeja. Kulkua olisi
turvannut kahdeksan 20 mm tykkiä ja kahdeksan 7,62 mm konekivääriä. Ainoa
prototyyppi tuhoutui lento-onnettomuudessa vuonna 1933.
Varsinaisen kakkosrähinän ensimmäinen
kone on samalla kyseisen sodan yksi tunnetuimmista symboleista eli tietysti Junkers Ju 87 Stuka:
Tämä sireeniään huudattanut ja kauhua
aiheuttanut syöksypommittaja oli tärkeimmässä roolissaan sodan alussa Puolan
valtauksessa ja Ranskan lyömisessä. Brittiläisille hävittäjille se osoittautui sitten
aivan liian helpoksi palaksi joten sodan edetessä siihen lisättiin 37-milliset
tykit ja se muutettiin maataistelukoneeksi jossa tehtävässä se toimi
menestyksekkäästi. Eversti Hans-Ulrich Rudel tuhosi itärintamalla pääosin
Stukalla 519 panssarivaunua. Stukat osallistuivat myös Osasto Kuhlmeyn mukana
kesän 1944 Kannaksen ratkaisutaisteluihin. Sodan alun versiossa oli
aseistuksena kaksi 7,92 mm konekivääriä ja 750 kiloa pommeja.
Saksan ensimmäinen hyökkäys kohdistui
Puolaan ja listalle pääsee myös puolalainen pommikone LWS-6 Żubr:
Tämä kömpelön koneen arkkityyppi
osallistui taisteluihin tosin vain yksipuolisesti ts. saksalaiset tuhosivat
näitä lentokentille. Varsinaisesti tätä vanhentunutta konemallia käytettiin
vain harjoituspommikoneena. Kohtuuden nimessä on sanottava että puolalaisilla
oli myös paljon parempi pommikone PZL.37 Łoś joka oli yksi sen ajan parhaita
keskiraskaita pommikoneita. Tässä pelkästään ottavana osapuolena toimineessa Żubrissa
oli nelihenkinen miehistö, nopeus 341 km/h ja aseistuksena viisi 7,7 mm
konekivääriä ja 660 kiloa pommeja.
Kuluvan vuoden 1939 marraskuussa alkoi
sitten Talvisota ja siitä listalle pääsee kolme suomalaisten puolella
taistellutta konetta. Ensimmäisenä Blackburn
Ripon:
Lukija voi – varsin perustellusti –
kysyä että mikäs hiton pommari se tuo ikivanha lousku oli mutta tämä aikaa
sitten vanhentunut kaksitaso toimi paremman puutteessa myös joissain
pommitustehtävissä talvisodassa. Jostain luin että välirauhan aikana suomessa
ollut brittiläinen ilmavoimien upseeri oli nähnyt Riponin, todennut että jaa,
teillä on tuossa museokone ja kuultuaan että suomalaiset olivat lentäneet sillä
oikeita sotalentoja juuri päättyneessä talvisodassa todennut vain että voi hyvä
Jumala.
Koneessa oli kaksihenkinen miehistö, huippunopeus
220 km/h ja aseistuksena kaksi 7,7 mm konekivääriä sekä max 500 kg pommeja.
Hieman samanlaisena hätävarana toimi junkersilaisen tyylikäs pääosin
kuljetuskoneena käytetty Junkers K 43:
Riponin tavoin tämä konetyyppi joutui
paremman puuttuessa osallistumaan talvisodassa pommitustehtäviin. Molemmat
konetyypit palvelivat Lentolaivue 16:ssa ja jatkosodassa toimivat lähinnä
kuljetuskoneina. Junkersissa oli kahden hengen miehistö, huippunopeus oli 265
km/h ja aseistuksena kolme 7,92 mm konekivääriä sekä 300 kiloa pommeja.
Listalla on myös ainoa talvisodan aikaan moderniksi luokiteltava suomalaisten
pommikone eli Bristol Blenheim:
Ja nimenomaan tämä lyhytnokkainen
MK1-malli. Blenheim palveli pommitustehtävissä aina jatkosodan loppuun saakka
vaikka oli siinä vaiheessa jo pahasti vanhentunut. Koneessa oli kolmehenkinen
miehistö, huippunopeus 430 km/h ja aseistuksena kolme 7,7 mm konekivääriä sekä
526 - 972 kiloa pommeja, tosin tuossa MK1-mallissa oli käsittääkseni
brittiläiset pommiripustimet joihin saatiin kuormattua vain 454 kiloa pommeja.
Wikipedian mukaan ”Talvisodassa koneiden
pientä määrää ja pommikuormaa kompensoitiin joillain lennoilla lisäämällä
mukaan neljäs mies, joka tulitti metsäteille ahtautuneita vihollisrivistöjä
matalalennossa Suomi-konepistoolilla” mutta itse en ole kyllä koskaan
kuullut tuommoisesta.
Myös talvisodan vihollispommikoneet
olivat varsin tyylikkäitä. Venäläinen on aina osannut tehdä tyylikkään näköisiä
koneita. Tietysti tyylikkäimmillään nuo pommaritkin olivat hävittäjien tapaan
alas ammuttuina Suomen maaperällä. Ensimmäisenä esitellään Tupolev SB-2:
Ja nimenomaan tuo lättämoottoriversio
joka tässä kuvassa on Espanjan sisällissodan tasavaltalaisten väreissä. Tuon
kyseisen koneen silhuetti tuli suomalaisille heti talvisodan alussa inhottavan
tutuksi kun koneet ilmestyivät pommittamaan Helsinkiä. Talvisodassa kone oli
muutenkin ikävä yllätys suomalaisille sillä se oli suomalaisten Fokker
D.XXI-hävittäjiä nopeampi. Suomalaisilla oli käytössään jonkun verran sekä
sotasaaliina saatuja ja saksalaisilta ostettuja SB-2-koneita jotka palvelivat
Lentolaivue 6:ssa meritiedustelu- ja pommitustehtävissä.
Koneessa oli kolmihenkinen miehistö, sen
huippunopeus oli 450 km/h ja aseistuksena neljä 7,62 mm konekivääriä sekä 600
kiloa pommeja. Toinen ikävä vieras Suomen taivaalla oli Iljušin DB-3:
Koneessa oli kolmehenkinen miehistö,
huippunopeus 439 km/h ja aseistuksena kolme 7,62 mm konekivääriä ja 2.500 kiloa
pommeja. Suomalaisilla oli näitä koneita sotasaaliina neljä kappaletta. Myös
tällainen avo-ohjaamolla varustettu möhkäle lensi talvisodassa Suomen
taivaalla:
Kyseessä oli raskas pommittaja Tupolev TB-3. Koneessa oli neljän
hengen miehistö, huippunopeus 196 km/h ja aseistuksena 5 – 8 7,62 mm
konekivääriä sekä 2000 kiloa pommeja. Yhteensä neuvostoilmavoimat menettivät
talvisodassa 521 konetta joista suomalaisten koneiden alas ampumana 207 ja
ilmatorjunnan pudottamana 314.
Länsirintamalla oltiin talvisodan aikana
harrastettu lähinnä joutenolon lopettelemista mutta keväällä alkoi rytinä ja
sitten pilattiin tapetit ja tunnelma. Yhdessä pääosista olivat saksalaiset
tehokkaat ja myös varsin tyylikkään näköiset pommikoneet. Ensimmäisenä Heinkel He 111:
Koneessa oli viisihenkinen miehistö,
huippunopeus oli 436 km/h ja aseistuksena 4 – 7 kpl 7,92 mm konekivääriä sekä
2.500 kiloa pommeja. Englannin kanaalin ylitti pahassa tarkoituksessa myös Dornier Do 17 eli ”lentävä lyijykynä”:
Koneessa oli nelihenkinen miehistö, sen
huippunopeus oli 424 km/h ja aseistuksena 6 – 8 kpl 7,92 mm konekivääriä sekä
1.500 kiloa pommeja. Suomen ilmavoimat saivat käyttöönsä Hermann Göringin
lahjoituksena viisitoista kappaletta kyseistä konetta ja ne palvelivat
Lentolaivue 46:ssa. Laadukkain näistä Englantia murjoneista
niksmannipommittajista oli Junkers Ju 88:
Konetta käytettiin sekä syöksy- että
vaakapommittajana ja myöhemmin vielä yöhävittäjänä sekä kaukotiedustelukoneena
ja se oli toisen maailmansodan yksi parhaimpia keskiraskaita pommikoneita. Koneessa
oli nelihenkinen miehistö, sen huippunopeus oli 472 km/h ja aseistuksena viisi
7,92 mm konekivääriä sekä 1.500 – 3.000 kiloa pommeja. Suomessa näitä koneita
palveli Lentolaivue 44:ssä 23 kappaletta.
Länsirintaman taisteluissa pahasti
alakynteen jääneitten ranskalaisten pommikoneet eivät – ymmärrettävistä syistä
– saavuttaneet yhtä eeppistä mainetta kuin saksalaiset vastapelurinsa. Otetaan
yhtenä esimerkkinä esille kuitenkin rumantyylikäs Bloch MB.210:
Tässä jo sodan alkaessa vanhentuneessa
koneessa oli viisihenkinen miehistö, sen huippunopeus oli 322 km/h ja
aseistuksena kolme 7,5 mm konekivääriä ja 1.600 kiloa pommeja. Sotaa käytiin
myös vesillä. Niin suurilla kuin pienillä. Jos liikutaan isoilla vesillä niin
aloitetaan Atlantilta ja siellähän saattueita sukellusveneiden saaliiksi
kyttäili Focke-Wulf Fw 200 Condor:
Sen lisäksi että tyyppi toimi
pitkänmatkana meritiedustelukoneena se pommitustehtävissä upotti kesäkuun 1940
ja helmikuun 1941 välillä 365.000 tonnia liittoutuneitten aluksia. Tiedustelu- ja
pommitustehtävien lisäksi se toimi kuljetus- ja matkustajakoneena ja kesäkuussa
1942 muuan Hiltusen Aatu kävi morjestamassa Marskia juuri tällä koneella.
Koneessa oli viisihenkinen miehistö,
huippunopeus oli 360 km/h ja aseistuksena kuusi 7,9 mm konekivääriä, yksi 13 mm
konekivääri sekä 5.400 kiloa pommeja. Koneita valmistettiin vain 276 mikä
saattoi olla englantilaisille hyvä tuuri. Jos koneita olisi ollut vaikka tuhat
enemmän ja ne olisi keskitetty säällisellä hävittäjäsuojalla noine
pommilasteineen terroripommituksiin niin jälki olisi ollut tuplasti
tuhoisempaa.
Vastapuolella Atlantilla lenteli myös
yksi merisodan symboleista eli lentovene Consolidated
PBY Catalina:
Kone toimi menestyksekkäästi
meritiedustelu- ja sukellusveneentorjuntatehtävissä ja se pystyi varatankeilla
lentämään yhtämittaa 24 tuntia. Koneessa oli kymmenhenkinen miehistö, sen
huippunopeus oli 314 km/h ja aseistuksena kolme 7,62 mm sekä kaksi 12,7 mm
konekivääriä ja 1.814 kiloa pommeja tai neljä syvyyspommia. Seuraavaksi siirrymme
Välimerelle ja nostamme hattua lentokonevanhukselle nimeltä Fairey Swordfish:
Tämä jo aikaa ennen sotia vanhentunut ja
kuin ykkösrähinästä väärään tappeluun karannut torpedopommittaja oli kuitenkin
oikea kone oikeassa paikassa ja nämä koneet rampauttivat huomattavan osan
Italian laivastosta hyökkäyksessä Taranton laivastotukikohtaan. Wikipedian
mukaan kone oli niin hidas että ilmatorjunnan oli vaikeaa osua siihen koska sen
tähtäimien ennakko oli säädetty paljon nopeampien koneitten mukaisesti.
Koneessa oli kolmen hengen miehistö, sen
huippunopeus oli 230 km/h ja aseistuksena kaksi 7,7 mm konekivääriä sekä 760
kiloa pommeja tai yksi 700 kilon torpedo. Vaihdamme Välimerestä Tyynellemerelle
ja esittelemme vähälle huomiolle jääneen Martin
B-10-pommikoneen:
Tämä varsin omalaatuisen näköinen
amerikkalaiskone ei amerikkalaisilla itsellään ollut enää operatiivisessa
käytössä mutta sitä käyttivät sodan alussa kiinalaiset, thaimaalaiset,
filippiiniläiset sekä Hollannin Itä-intian armeija ja se oli mukana taistelutoiminnassa.
Koneessa oli kolmihenkinen miehistö, sen huippunopeus oli 343 km/h ja
aseistuksena kolme 7,62 mm konekivääriä sekä 1.030 kiloa pommeja.
Yksi Tyynenmeren taistelujen työjuhtia
oli sitten amerikkalainen syöksypommittaja Douglas
SBD Dauntless:
Vaikka kone olikin jo vanhentunut sitä
käytettiin silti menestyksellä ja Midwayn taistelussa juuri kyseiset
Dauntlessit upottivat neljä japanilaista tukialusta. Koneessa oli kaksihenkinen
miehistö, sen huippunopeus oli 410 km/h sekä aseistuksena kaksi 12,7 mm ja yksi
7,62 mm konekivääriä ja 1.020 kiloa pommeja.
Tyynenmeren taisteluissa amerikkalaiset
sitten päättivät näyttää mistä kana pissii ja tehtävän yksi tehokkaimpia
suorittajia oli raskas pommikone Boeing
B-29 Superfortress:
Tämä kyseinen konetyyppihän pudotti
Hiroshiman ja Nagasakin ydinpommit. Itse asiassa vielä tuhoisampaa jälkeä
konetyyppi teki Tokion palopommituksessa 9-10. maaliskuuta 1945. Kyseisessä
iskussa koneet pudottivat yhteensä 1665 tonnia palopommeja sytyttäen koko
kaupungin palamaan ja aikaansaaden noin 100.000 kuolonuhria. Koneessa oli 11
hengen miehistö, sen huippunopeus oli 574 km/h ja aseistuksena kaksitoista
kauko-ohjattavaa 12,7 mm konekivääriä, yksi 20 mm tykki sekä 9.000 kiloa
pommeja.
Siirrymme pienemmille vesille eli
Itämerelle jossa lenteli varsin omalaatuisen näköinen saksalainen
tiedustelukone eli Blohm & Voss BV
141:
Oletettavasti koneen epäsymmetrinen
muoto johtuu siitä että tähystäjillä on hyvä näkymä. En minä oikein muutakaan
syytä keksi. Koneessa oli kolmihenkinen miehistö, sen huippunopeus oli 370 km/h
ja aseistuksena neljä 7,9 mm konekivääriä. Siirrytään sitten vielä pienemmille
vesille eli Itä-Karjalan syrjäisille korpijärville joilla saattoi bongata
seuraavan koneen:
Eli kyseessä oli suomalaisten käytössä
ollut saksalainen Heinkel He 115
joka alun perin oli suunniteltu torpedopommittajaksi ja meritiedustelukoneeksi
mutta suomalaiset käyttivät näitä ”lentävinä sisseinä” eli niillä vietiin,
haettiin ja huollettiin kaukopartioita. Suomella oli käytössä näitä koneita
kolme kappaletta. Koneessa oli kolmen hengen miehistö, sen huippunopeus oli 327
km/h ja aseistuksena kaksi 7,92 mm konekivääriä. Kone saattoi kuljettaa 1.250
kiloa pommeja tai 900 kilon merimiinan tai 800 kilon torpedon. Kuljetustehtävissä
se saattoi kuljettaa 14 matkustajaa.
Samaan aikaan kun suomalaiset
kuljettivat kaukopartioitaan alkoivat länsiliittoutuneet murjoa urakalla
saksalaisia kaupunkeja. Pommitusten amerikkalaiseksi symboliksi on muodostunut Boeing B-17 Flying Fortress:
Vaikka kone suunniteltiin pommikoneeksi
niin jotenkin meikäläisen silmään se näyttää oikeastaan matkustajakoneelta.
Ainakin huomattavasti enemmän kuin suurin osa muista sen ajan pommikoneista.
Koneessa oli kymmenen hengen miehistö, sen huippunopeus oli 462 km/h ja
aseistuksena (viimeisissä malleissa) kolmetoista 12,7 mm konekivääriä sekä 2.000
– 3.600 kiloa pommeja.
Jos Lentävä Linnoitus näyttää
meikäläisen silmään hieman siviilimäiseltä niin sen brittiläinen vastakappale Avro Lancaster puolestaan ei:
Juuri tällä Ilmojen Korkeajännityksestä
niin tutulla raskaalla pommikoneella pudotettiin jopa 6.000 kiloa painavia
korttelipommeja Saksan kaupunkeihin. Koneessa oli seitsemän hengen miehistö,
sen huippunopeus oli 454 km/h ja aseistuksena kahdeksan 7,7 mm konekivääriä
sekä max 6.400 kiloa pommeja.
Sirompaa pommituskalustoa edusti
puolestaan lähes kokonaan vanerista tehty de
Havilland Mosquito:
Koneen pommittajaversio oli sen verran
nopea ettei siinä ollut omaa aseistusta. Kone oli menestys ja sitä käytettiin
alkuperäisen tehtävänsä lisänä hävittäjä-pommittajana, yöhävittäjänä,
tiedustelukoneena ja maalinosoituskoneena raskaille pommittajille. Koneessa oli
kaksihenkinen miehistö. Pommittajaversion suurin nopeus oli 668 km/h ja se kuskasi
1.800 kiloa pommeja. Hävittäjäversion nopeus oli 589 km/h ja aseistuksena oli
neljä 20 mm tykkiä ja neljä 7,7 mm konekivääriä.
Kuriositeettina mainittakoon että
suomalaisilla oli suunnitelmana kopioida Mosquito ja tehdä siitä saksalaisilla Daimler-Benz
DB 605-moottoreilla varustettu VL Vihuri-pommikone. Suunnitelma jäi alkuvaiheeseensa
mutta voihan hänestä kuitenkin väsäillä pienoismalleja.
Sotaa käytiin itärintamallakin ja
vanhojen tuttujen lisäksi veli venäläinen tutustutti niin saksalaiset kuin
valitettavasti suomalaisetkin pariin ikävään uuteen tuttavuuteen. Ensimmäinen
niistä oli se kuuluisa ”maatalouskone” eli Iljušin
Il-2 Šturmovik:
Kone on varsin tylyn ja tympeän näköinen
ja tympeä tuttavuus tuo vahvasti panssaroitu maataistelukone maajoukoille olikin.
”Tormoviikissa” oli alun perin yhden, myöhemmin kahden (taka-ampuja) hengen
miehistö. Sen huippunopeus oli 414 km/h ja aseistuksena kaksi 23 mm tykkiä,
kaksi 7,62 mm konekivääriä, yksi 12,7 mm konekivääri sekä 600 kiloa pommeja ja
neljä 132 mm tai kahdeksan 82 mm rakettia.
Toinen ikävä neuvostotuttavuus oli alun
perin korkealla lentäväksi raskaaksi hävittäjäksi suunniteltu mutta sittemmin
syöksypommittajaksi kehitetty Petljakov
Pe-2:
Suomalaisilla oli näitä koneita
käytössään kaikkiaan kahdeksan kappaletta mutta niitä käytettiin vain
tiedustelukoneina. Koneessa oli 2 – 4 hengen miehistö, sen huippunopeus oli 525
km/h ja aseistuksena yksi 12,7 mm konekivääri, neljä 7,62 mm konekivääria sekä
1.000 kiloa pommeja.
Tyyli on tietysti katsojan silmässä
mutta ehkäpä tässä ansaitsee maininnan myös Polikarpov R-5 jonka suomalaisjoukot tunsivat nimellä ”hermosaha”:
Varsinaiset suuremmat taistelutoimet
koneella jäivät ajalle ennen kakkosrähinää eli Espanjan sisällissotaan ja
Neuvostoliiton ja Japanin välisiin rajakahakoihin. Suomalaiset tunsivat tämän
hermosahan siitä että se illansuussa lenteli asemien yläpuolella, pudotti
pieniä pommeja, johti tykistön tulta ja lempinimestään päätellen aiheutti
yleistä vitutusta. Koneessa oli kahden hengen miehistö, sen huippunopeus oli
228 km/h ja aseistuksena yksi 7,62 mm sekä (wikin mukaan) yksi 7,62 mm
Degtarjev-pikakivääri.
Tähän väliin voi laittaa yhden
neuvostoliittolaisen innovaation joka pääsi kokeiluasteelle mutta ei
varsinaiseen operatiiviseen käyttöön. Suunnittelijat A.Nadashkevits ja S.
Saveljev keksivät sijoittaa Tupolev Tu 2-pommikoneen pommikuiluun kasetin jossa
oli kaikkiaan 88 kappaletta PPSh 41-konepistooleita:
Idea jäi sitten lopulta kokeiluasteelle.
Tietysti voi ajatella että olishan se ollut aika häijyä olla tuollaisen koneen
alapuolella. Kun se olisi muutamassa sekunnissa ruiskinut niskaan 6.336 luotia.
Länsirintamalla tuli sitten se D-Day
jonka huomattavasta lentokalustomäärästä esille nostetaan vain yksi, mutta
sitäkin suuremmasta ansiosta. Eli tämä tyylikäs työjuhta Douglas DC-3 jonka sotilasversioista käytettiin nimityksiä C-47 ja
C-53:
Kyseinen konetyyppihän oli yksi
historian menestyksekkäimmistä kuljetus- ja matkustajakoneista. Sodan jälkeen konetta
käytettiin Suomessa sekä matkustajaliikenteeseen että ilmavoimien
kuljetuskoneena ja laskuvarjojääkäreitten koulutuksessa. Sodan aikana kyseistä
konetta nähtiin myös Helsingin taivaalla. Neuvostoliitto valmisti konetta
lisenssillä nimellä Lisunov Li-2. Kone kuljetti 1.000 kiloa pommeja ja
osallistui Helsingin 1944 suurpommituksiin.
Kyseisistä pommituksista voi todeta että
suomalaisen ilmatorjunnan onnistunutta toimintaa voi kiistatta pitää yksinä
suurimmista suomalaisista torjuntavoitoista. Tarkoitushan oli pommittaa
Helsinki raunioiksi mutta yritys epäonnistui.
Sitten on aika esitellä yksimielisen ja
yksimiehisen raadin valinta kakkosrähinän tyylikkäimmäksi pommikoneeksi.
Ja sehän on italialainen Savoia-Marchetti
SM.79:
Tämä rumantyylikäs kolmimoottorinen
kyttyräselkä toimi sodassa sekä tavallisena että torpedopommittajana ja vaikka
italialaisten maine sotijoina onkin vähän sieltä tännepäin niin kone saavutti jonkun verran menestystä erityisesti
torpedopommittajana. Koneessa oli kuuden hengen miehistö, sen huippunopeus oli
460 km/h ja aseistuksena yksi 20 mm tykki, kaksi 12,7 mm konekivääriä, kaksi
7,62 mm konekivääriä sekä 1.200 kiloa pommeja tai kaksi torpedoa.
Tässä vaiheessa lukija saattaa tuumia
että, hei, jotain tästä puuttuu. Pitää paikkansa. Nyt on vasta nimetty
kakkosrähinän tyylikkäin pommikone. Mutta kakkosrähinän ylipäänsä
tyylikkäimmän koneen tittelin voittaa itseoikeutetusti Tante Ju eli Junkers Ju 52:
Tämä aaltopeltinen rumilus on selvä
osoitus siitä että tietyssä pisteessä rumuus ja kauneus kohtaavat toisensa. Konetta
valmistettiin aikanaan kaikkiaan 4.845 ja se palveli menestyksekkäästi sekä
siviili- että sotilastehtävissä. Aero Oy:llä oli aikanaan käytössään viisi
Tante Ju:ta.
Siinähän ne flygarit tuli sitten
niputettua. Kesä jatkuu, suulis skriinaa, fogelit sjungaa ja on aika ryhtyä
henkisesti valmistautumaan viikonloppuna Vihajoella järjestettäviin MC Tsuhnan
mopoontumisajoihin. Tsuhna forever – forever Tsuhna!