Eli Suuren ja Mahtavan suuret ja mahtavat innovaatiot
Käydäänpä menneisyysmatkoilla vaihteeksi
Kekkoslovakian sijasta silloisessa itäisessä naapurissamme eli Rauhanvaltio
Neuvostoliitossa. Sanotaan, että Amerikoissa kaikki on suurempaa mutta kun kyse
on kaikenlaisista suurista ja suuruudenhulluistakin ideoista niin ei se
Neuvostoliitto kyllä pahemmin jälkeen jäänyt. Käydään niitä muutama läpi,
aloitetaan ajasta ennen kakkosrähinää ja esitellään Kalinin K-7:
Tämä prototyyppiasteelle jäänyt seitsenmoottorinen ja kooltaan
jenkkien B-52-pommaria vastaava monsteri oltiin suunniteltu sekä siviili- että
sotilaskäyttöön. Siviilikäytössä se olisi kuljettanut 120 matkustajaa
(matkustamot olivat siivissä, ei rungossa) ja lisäksi 7.000 kiloa rahtia.
Sotilaskuljetuskoneena se olisi kuljettanut 112 täysin varustettua
laskuvarjomiestä ja pommikoneena puolestaan 9.600 kiloa pommeja. Kulkua olisi
turvannut kahdeksan 20 mm tykkiä ja kahdeksan 7,62 mm konekivääriä. Ainoa
prototyyppi tuhoutui lento-onnettomuudessa vuonna 1933.
Innovaatioita kehitettiin myös kakkosrähinän eli
Suuren Isänmaallisen Sodan aikana. Ja yksi innovaatio oli lentävä panssarivaunu
Antonov A-40 Krylya Tanka:
Teknisesti ottaen kyseessä ei ollut lentävä, vaan
liitävä T-60 panssarivaunu jonka vetäjäksi suunniteltiin raskasta TB-3-pommikonetta.
Yksi puolittain onnistunut koelento suoritettiin. Vetokoneen oli pakko
irroittaa panssari ennen aikojaan koska sehän ei ole varsinaisen
aerodynaaminen. Panssarin laskeutuminen kuitenkin onnistui. Joka tapauksessa
projekti jäi prototyyppivaiheeseen.
Jonkinlaiselta ilmailusirkuksen numerolta taas
vaikutti ennen kakkosrähinää kehitetty Zveno-projekti:
Tässähän raskaaseen pommikoneeseen lastattiin kahdesta
jopa viiteen hävittäjää jotka sitten lensivät vapaamatkustajina varsinaiselle
taistelualueelle. Itse asiassa näitä jopa käytettiin sotatoimissa Saksan ja
Neuvostoliiton rähinän alkuvaiheessa ja eräässä tehtävässä kyytiin lastatut ja
pommeilla varustetut hävittäjät tuhosivat romanialaisen Tonavan yli johtavan
sillan. Projekti lopetettiin vuoden 1942 alussa mutta sillä ehdittiin
osallistua kolmeenkymmeneen taistelutehtävään.
Sodan jälkeen neuvostoinnovaatioita nähtiin myös
Antarktiksella ja sellainen oli Kharkovchanka-vaunu:
T-54-panssarivaunuun pohjautuvassa vaunussa oli pieni
keittiö, wc, uuni ja punkat kahdeksalle. Näitä kuljetettiin Antarktiksella
sijaitsevalle Neuvostoliiton Vostok-tutkimusasemalle ja toisin kuin moni muu
innovaatio nämä lienevät olleet ääriolosuhteissa hyvinkin käyttökelpoisia. Itse
asiassa tuostahan saisi tuunailtua mainion liikkuvan kesämökin.
Vostok-asema
Itänaapurihan on aina uskonut tykistön voimaan mutta
joskus sekin menee liioitteluksi josta yksi esimerkki oli 1950-luvun lopussa
kehitetty 2B1 Oka-telakanuuna:
Tämän 20-metrisellä putkella varustetun 420-millisen
kanuunan tarkoituksena oli ampua 750 kilon painoisia kranaatteja, nimenomaan
taktisia ydinlatauksia. Kovin suureen tuotantomäärään se ei päässyt, johtuen varsin
heikosta – ylipitkä putki – kenttäkelpoisuudesta sekä siitä, että itse vaunun
runko ja moottorin vaihteisto eivät kestäneet voimakasta rekyyliä
Lisäksi 1960-luvulla tämän tyyppiset aseet muuttuivat
muutenkin vanhentuneiksi ohjusten tullessa kuvaan mukaan. Ohjuksethan kasvoivat
aina suuremmiksi ja niinpä tarvittiin jälleen neuvostoinnovaatiota että niitä
saatiin kuljetettua jonnekin. Ja kyseinen innovaatiohan oli MAZ-luokan
kuormurit joista viimeisin ja suurin oli MAZ-7907:
Kevyt
ja helposti hallittava kauppakassi myös perheen äidille.
Tämä 24x24-masiina liikkui kahdella 1250 hevosvoiman
Klimov GTD-1250TFM-kaasuturbiinikoneella jollaiset oli alun perin suunniteltu
T-80-panssareille ja se kuskasi 104,5 tonnin kuorman.
1960-luvun alussa Rauhanvaltio kehitti kaikkien
aikojen suurimman sotilaallisen hirviön eli Tsar-bomban jossa oli
räjähdystehoa 50 – 60 megatonnia. Jos kyseinen pommi räjähtäisi Helsingin
yläpuolella niin Nukemap-sivuston mukaan tuho olisi seuraavanlainen:
Eli Helsinki, Espoo ja Vantaa muuttuisivat lähinnä
höyryksi ja lännessä Inkoo, pohjoisessa Hyvinkää ja idässä Porvoo syttyisivät vielä
palamaan. Noissa paikoissa suojattomille ihmisille tulisi kolmannen luokan
palovammoja. Lounaistuulella radioaktiivinen laskeuma yltäisi Etelä-Savon
Puumalaan saakka.
Itänaapurimme otti myös miinanraivauksen vakavasti ja
kehitti sitä varten Progrev-T:n:
Kyseessä on T-54-panssari jonka torni on korvattu
MiG-15-hävittäjän suihkumoottorilla jonka oli tarkoitus paineellaan räjäyttää
kaikki edessä olevat miinat. Jonkin tiedon mukaan näitä on käytetty jonkun
verran Afganistanissa mutta laajempaan tuotantoon se ei päässyt.
Siirrytään sitten maalta ilmaan. Tai veteen. Tai
jotakin. Eli esitellään Lun-luokan ekranoplan:
Tämä ns. maaefektiä hyväkseen käyttänyt möhkäle lensi
muutaman metrin vedenpinnan yläpuolella maksimissaan 550 kilometrin
tuntinopeudella. Siinä oli kahdeksan Kuznetsov NK-87-suihkumoottoria, sen
pituus oli 73,8 metriä, se kuljetti 100.000 kilon kuorman ja siinä oli
aseistuksena kuusi meritorjuntaohjusta sekä neljä 23-millistä kaksiputkista
ilmatorjuntatykkiä.
Alus rakennettiin 1987 ja sitä valmistui vain yksi
kappale. Näin äkkiseltään ajatellen se olisi ollut aika pirunmoinen torjuttava
maihinnousuoperaatioissa.
Vaan suunnittelihan Neuvostoliitto myös lentävän
lautasen eli EKIPin:
Siitä ei sinänsä tullut sen valmiimpaa mutta vielä
Venäjän aikaan sen tiimoilta tehtiin jonkinlaista tutkimustyötä. Hieman
pidemmälle päästiin helikopterin ja lentokoneen yhdistelmässä Kamov Ka-22:
Näitä masiinoita valmistettiin 1960-luvun alussa neljä
kappaletta ja niiden suoritusarvot olivat huomattavan hyvät. Huippunopeus oli
375 km/h, lakikorkeus 5.500 metriä ja se kuljetti sata matkustajaa tai 16 tonnin
kuorman. Koska koneita tuhoutui kaksi, niin niiden valmistus kuitenkin
lopetettiin.
Siirrytään sitten vakaasti maan pinnalle. Tämä UAZin
ja korkkiruuvin sekoitus eli ZVM-2901 kulki aivan missä tahansa maastossa,
hangessa tai vedessä ilman suuria ongelmia:
Laite ei kuitenkaan päässyt suureen tuotantoon ja tämä
johtui sen alhaisesta nopeudesta.
Se kaikkein hurjin innovaatiohan ei ollut tekniikkaa
vaan luonnon muokkaamista eli suunnitelma Siperian jokien uomien muuttamisesta
niin, etteivät ne olisi laskeneetkaan Jäämereen vaan uomat käännettäisiin
kuiviin Keski-Aasian neuvostotasavaltoihin.
Jonkunlaista suunnittelua tähän oli ollut jo tsaarin
aikaan mutta neuvostoaikaan sitä mietittiin hiukka vakavammin. Varsinaisilla
kaivinkoneilla homma olisi varmaankin jäänyt vaiheeseen joten uomia oltiin
suunniteltu tehtävän ydinpommeilla. Ehkä on hyvä, että kyseinen projekti jäi
tekemättä. En ole alan spesialisti mutta olettaisin että jonkin sortin
ympäristökatastrofihan siitä olisi saatu aikaiseksi. Neuvostoliittohan oli
muutenkin hyvä kehittämään ympäristökatastrofeja.
Neuvostoliitossahan oli myös maailman suurin vankila.
Sen pinta-ala oli 22 402 200 km² ja siinä oli vuonna 1991 noin 293 miljoonaa
vankia joista suurin osa kärsi elinkautista ilman mahdollisuutta vankilasta
poistumiseen.
Ja niin juu, Neuvostoliitossa tietysti kokeiltiin
kymmeniä vuosia innovaatiota nimeltä sosialismi:
Ja tässähän näitä innovaatioita taas tällä erää. Ensi
kerralla varmaan jotain ihan muuta.