1. Rikkautta, jolla on afroa
Kirjoittelin jo aikaisemminkin tästä Afro-hankkeesta, mutta riipaisen siitä vielä muutaman rivin (kiitokset Roopelle lisämateriaalista). Tämän Afro hankkeen tavoitteenahan siis on ”lieventää syrjinnästä aiheutuvia haittoja näkyviin vähemmistöihin kuuluvien kolmansien maiden kansalaisten kotoutumisessa testaamalla ja mallintamalla heihin kohdistuvaa positiivista erityiskohtelua” (varsin loistavaa virastolatinaa muuten).
Ensimmäisen hankekauden aikana oli idea palkata oikeista ilmansuunnista ihmisiä suomalaiseen julkishallintoon. En osaa sanoa, kuinka tässä tavoitteessa on onnistuttu, mutta nähtävästi sisäministeriössä sitä on pidetty onnistumisena, päätellen siitä, että kun Afro 1-hankkeelle myönnettiin rahaa 48.611€, niin sitä seuraavalle Afro 2-hankkeelle rahaa on varattu jo 129.630€. Näillä rahoilla sitten ”jatketaan aliedustuksen purkamista ja laajennetaan toimintaa edistämällä kohderyhmän hakeutumista ja pääsyä turvallisuusalan ammatteihin”.
Nähtävästi sisäasiainministeriön maahanmuutto-osastolla on lopultakin hoksattu se, että yritykset eivät palkkaa ihmisiä ns. humanistisin perustein vaikka siitä kuinka nillittäisi, joten kohteena on nyt julkishallinto, jolla tietysti on muutenkin hallussaan suojatyöllistäminen. Sinänsä se ei kai muuta mitään, jos jonnekin julkishallinnon toimistoon palkataan paperinpyörittäjäksi joku oikeasta ilmansuunnasta tuleva, tokihan hän osaa tyhjän toimittaa siinä kuin suomalainenkin erityisasiantuntija, mutta ajatus ihmisten värväämisestä turvallisuusalan ammatteihin tämän positiivisen erityiskohtelun perusteella saa kyllä niskakarvat kohoamaan.
Katsotaanpas hieman tämän Afro 2-hankkeen toiselle hankekaudelle suunniteltuja toimintoja:
- Hallinnon koulutusta maahanmuuttajille -koulutuksen järjestäminen, mallintaminen ja jatkotestaaminen
- Turvallisuusalan pääsykokeisiin ohjaavan koulutusksen toteuttaminen
- Selvityksen toteuttaminen näkyviin vähemmistöihin kuuluvien syrjinnästä ja syrjintäkokemuksista
- Viranomaisten opas maahanmuuttajien rekrytoimisesta laatiminen
- Maahanmuuttajajärjestöjen edustajien neuvottelutaito koulutuksen järjestäminen
- Asennevaikuttamistoimintojen toteuttaminen nuorille alue- ja paikallistasolla
- Keskustelutilaisuudet ministeriöiden, yritysten, työmarkkinajärjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa
- Hankkeen arviointi
Erityisesti tossa pistää silmään toi kohta ”asennevaikuttamistoimintojen toteuttaminen nuorille”. Ja mitähän ne mahtavat olla nämä asennevaikuttamistoiminnot? Propagandahan on tietysti propagandaa, sanoi sen millä nimellä hyvänsä, mutta mielenkiintoista olis kyllä kuulla, kuinka nuorison asenteita muutetaan. Koulussahan tämä kai tapahtuu, ja mitenkä on jos nuoriso ei muuta asennettaan haluttuun suuntaan. Tuleeko jälki-istuntoa vai otetaanko yhteys lastensuojeluun?
No, joka tapauksessa hanke tullaan varmaankin toteamaan menestykseksi. Hankkeen taustatiedoissa nimittäin on seuraava evästys: hanke on suunniteltu kaksivuotiseksi ja jatkuu 31.6.2013 asti mikäli hanke saa jatkorahoitusta. Jos vilkaistaan noita yllä olevia suunniteltuja toimintoja, niissä on jo kaksi kohtaa millä lisärahoitus varmistetaan eli:
1. Selvityksen toteuttaminen näkyviin vähemmistöihin kuuluvien syrjinnästä ja syrjintäkokemuksista
Kun tätä selvitystä tehdään sopivalle kohderyhmälle evästyksellä että kertokaapa ihmeessä syrjintäkokemuksianne ja syrjinnän määrittelette te itse, niin kokemuksia varmasti tulee niin että printterissä ei yksi mustekasetti riitä.
2. Viranomaisten opas maahanmuuttajien rekrytoimisesta laatiminen
Ja tämä opashan ilmanmuuta laaditaan, tod. näk. päälaatijana on hankkeen projektikoordinaattori Said Aden. Tämä opas sitten levitetään julkishallintoon, jonka jälkeen opasta myös tullaan noudattamaan, koska kukaan ei halua tulla ennakkotapaukseksi julkishallinnollisesta syrjijästä. Näin ollen voidaan todeta projektin vaikuttaneen huomattavasti julkishallinnolliseen asenneilmapiiriin, ja rahoitusta pukkaa myös tuleville vuosille.
Sinänsä tämmöselle rajoittuneelle ihmiselle tulee tästä hankkeesta helposti mieleen sambialaisen huussin haju. Mutta minähän olen rajoittunut ja hieman yksinkertainenkin.
2. Ammoin Eva, edelleen Eva
Meidän kaikkien suuresti kunnioittama vähemmistövaltuutettumme Eva Biaudet on taas vaihteeksi avautunut julkisuudessa. Avautuminen on varsin piristävä, sillä hän hyökkää vaihteeksi vihapuhetta kohtaan, ja siitähän hän ei ole jauhanut ainakaan kahteen vuorokauteen. Tiedoksi saatettakoon, että ”vähemmistövaltuutettu haluaisi nykyistä selvästi järeämpiä konsteja vihapuheen vähentämiseksi” sekä vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet katsoo, että tähän mennessä esitetyt muutosehdotukset eivät ole riittäviä, jotta nettirasismiin voitaisiin puuttua.
Luonnollisesti Biaudet ei tälläkään kertaa määrittele, että mitä se vihapuhe oikein on. Todennäköisesti vihapuhetta on mm. Eva Biaudetin toiminnan arvosteleminen. Toisaalta tämän hiukka hämärän linjan ymmärtää, tilannettahan voi verrata vaikkapa johonkin keskiaikaan, jolloin pappi varoitteli kansaa siellä täällä luuhaavista demoneista, ja jos maajussi totesi, että näinköhän siellä meidän liiterissä noita demoneita on, kun ei ole ensimmäinenkään sattunut silmään, niin kirkonkiroustahan se tiesi. Tämä menettelytapa antaa Evalle ja kumppaneille mahdollisuuden tuomita perustelematta ja sehän heille sopii, kun perusteluita ei oikein ole.
Erityisesti muutama kohta Biaudetin avautumisessa pistää pahasti silmään:
Vähemmistövaltuutettu katsoo, että syrjintää kannattaviin tai edistäviin lausumiin tulisi voida puuttua, vaikka kyseiset lausumat eivat täyttäisikään ehdotettujen kiihottamisrikossäännösten tunnusmerkistöjä ja vaikka niihin ei sisältyisikään vihan tai väkivallan puolustamista
Tämä avaisi kyllä ovet täydelle mielivallalle. Eli lailliset puheet ja kirjoitukset voitaisiin torpata, jos niiten sisältö ei miellytä esim. sopivia virkamiehiä.
Tällaisiin lausumiin tulisi voida puuttua joko rikosoikeudellisilla tai muilla tehokkailla keinoilla, koska yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto ovat keskeisiä yhteiskunnan perusarvoja
Ja mitähän helvettiä tarkoittavat ne muut tehokkaat keinot? Nähtävästi niitä tarvitaan, sillä jos teksti on laillista, niin eihän siihen voi rikosoikeudellisin keinoin puuttua. Varmasti yksi tehokas - ja Evaa kovasti miellyttävä - keino olisi ns. vihapuheesta kärähtäneen erottaminen työstään, jos hän sattumoisin työskentelisi julkishallinnossa. Henkilö voitaisiin todeta sopimattomaksi hoitamaan julkista virkaa. Tämä onnistuu kyllä, julkishallinnossa osataan vallan hyvin painostaa ihmiset pois työpaikaltaan, jos sikseen tulee.
Sehän ei sinänsä ole mikään uutinen, että vähemmistövaltuutettu Biaudet latoo tulta ja tulikiveä ihmisten päälle. Hänhän on jo totutusti ihminen, jolle ei todellakaan kannata antaa oikeutta allekirjoittaa kuolemantuomioita, enkä suosittelis hänelle ladatun aseenkaan antamista. Mutta se pistää ihmettelemään, että ainoa porukka joka tähän jotenkin reagoi ollaan me ns. vihakirjoittajat. Päivystävät dosentit ei tuumi televisiossa, että nyt virkamies tulkitsee tehtävänsä hiukka laajanlaisesti. Toimittajat eivät kirjoita, että nyt on mammalla lähtenyt mopo pikkasen lapasesta. Toiset virkamiehet eivät totea, että ei ole Evan tehtävä keksiä rangaistuksia laillisille teoille. Kansanedustajat eivät ole todenneet, että lait laatii eduskunta eikä yksittäinen virkamies.
Ovatko ne kaikki sitten samaa mieltä Biaudetin kanssa, vai onko pelko rasistiksi leimaantumisesta niin suuri? Joka tapauksessa Evalla on avoin valtakirja meuhkata ihan mitä lystää. Muuten, ollakseen vihan vastustaja enkelimme Eva tihkuu kyllä huomattavan paljon vihaa.
Kuka suojelisi tavallista kansalaista vihaa vastustavan virkamiehen vihalta?
3. Kuraa tankkiin
Ajattelin väsätä muutaman rivin tosta E10-kurasta, mutta Lakeudenmies kirjoitti siitä jo vallan hyvin, joten tuosta linkistä, olkaa hyvät.
Joulukalenteri 2024 Yhdeksastoista luukku
16 minuuttia sitten