Tässä
vaiheessa Vanha Vasemmistohumanisti ojensi tyhjää viskimukiaan Epäilyksen Pirua
kohti, piru ymmärsi yskän ja lennähti täyttämään sen pirullisen tarkasti
piripintaan. Halusi kumminkin varmaan muistuttaa Marskin Ryypystä. Ihan
piruuttaan. Mutta viinan kanssa läträtessä Vanha Humanisti ei ollut ensimmäistä
kertaa pappia kyydissä, joten jokainen pisara meni sinne, minne kuuluikin ja
ähkäyksen jälkeen hän jatkoi:
-
Uskoinhan minä. Se oli jotenkin yksinkertaista ja itsestäänselvää. Se oli sitä
kuvainraastamista. Kun se vanhempi sukupolvi oli ollut niin monta vuotta
pyssysillä Neuvostoliiton kanssa ja minä halusin käydä sukupolvikapinaa, niin
tottahan Neuvostoliitosta tehtiin kaikkien kansojen ystävä. Suomi on kotimaani,
Neuvostoliitto isänmaani. Kuka oot, mistä tuut, minnen menet sä? Osoitteeni on
Neuvostomaa. Ei tarvita tarkkoja karttoja. Moi adres Sovjetskij Sojuz… niin…
perhana… minä uskoin ihan tosissani… ja sitä myötähän minä varmistin itselleni
pohjan huomattavalle uralleni. Mikäs oli varmistellessa, kun oli valmiit
nuotit. Vaikka kyllähän senkin ajan Suomessa vähän toisenlaisiakin faktoja oli
tarjolla. En minä sitä kiistä. Minä vaan sivuutin ne. Nehän olisivat tukeneet
sitä väitettä, että minä itsekin olisin ollut väärässä.
-
Mutta kävithän sinä siellä Neuvostoliitossa rauhan-, ystävyyden-, levennyksen-
ja laajennuksen reissuilla vaikka kuinka monta kertaa? Eikö siellä silmät
auenneet?
-
Nääh, siellähän meitä pidettiin kuin kukkaa kämmenellä eikä me mitään
tavallisia kolhoosityöläisiä tavattu. Spesiaalireissujahan ne. Ruoka oli niin
ykköstä kuin kuvitella saattoi, viina ei taatusti loppunut kesken ja isäntäväki
piti huolen että vällyjenkin alla oli mukavasti kuhinaa. Itse asiassa minä
tossa 90-luvun loppupuolella tapasin erään eläkkeelle jääneen KGB:n everstin,
joka kertoi, että minunkin hässimisiäni paikallisten Tatjanoitten kanssa oli
salaa filmattu parin pornoleffan verran. Ne olivat ensiksi ajatelleet kiristää
minua niillä, mutta todenneet sitten, että miksi suotta kiristää, kun jätkä
lörpöttelee kaiken tietämänsä muutenkin. Höh, minusta ei ollut edes
vakoilijaksi. Kyllähän minä sitten 80-luvulla rupesin itse, viimeisten
joukossa, varmaan vasta venäläistenkin jälkeen tajuamaan, että homma on kussut
siellä koko ajan. Se kyllä pisti silloin hävettämään, kun me suomalaiset
vasemmistohumanistit niin ylistimme paikallisia oloja, haukuimme omaa maatamme
ja menimme vielä opettamaan niille neuvostokansalaisille, kuinka ollaan oikeita
tovereita.
Epäilyksen
Piru kopsautti uuden viskipullon kyynärpäätään vasten, nirskautti korkin auki,
täytti lasit ja kysyi:
-
Vaan sittenhän se meni koko rauhanvaltio köllälleen että pätkähti. Vuonna 1991.
Olisithan sinä silloin voinut todeta, edes hienon diplomaattisesti kiertäen
että ehkä hieman arviointivirheitä tuli tehtyä.
-
Ei minusta ollut siihen. Ajatteles, pirulainen. Se minua edeltävä sukupolvi
toimi oikein ja minä koko suomettumisen ajan tuomitsin sen toimineen väärin
vaikka itse toimin päin persettä ja sitä oikein toiminutta sukupolvea
haukkuessani samalla kumarsin aggressiivisen ja valloitushaluisen diktatuurin
edessä. Sen tunnustaminen olisi ollut tuplahäpeä. Minun egoni ei vaan kertakaikkiaan
olisi kestänyt sitä. Siksi olin hiljaa koko asiasta ja olen vieläkin. Pakkohan
minun on olla, muuten asettaisin koko urani kyseenalaiseksi. Mitä se tietysti
onkin, mutta tartteekos sitä kaikille kertoa? Minä vaan yksinkertaisesti
kieltäydyin puhumasta koko asiasta.
-
Niin, tiedänhän minä sen. Vasemmistohumanistin ego on kuin pikkunen
kissinpentu. Sitä pitää silittää ja varovaisesti sitäkin, ettei vaan ota
kipeetä. Mutta mennääs ajassa taaksepäin. Sinä sitten niinsanotusti uudistit
myös meidän oikeusjärjestelmän ja vankilatkin. Pistit ne humaaniin ja
inhimilliseen kuosiin. Eli juuri nurinpäin kuin aikaisemmin. Ja vituralleenhan
sekin sitten meni.
-
Mutta toinhan minä sentään humanismin suomalaiseen oikeuskäytäntöön.
-
Myöntää täytyy, myöntää täytyy. Ainakin sanana. Ja sen myötä sait aikaiseksi
sen, että väkivaltarikoksista ei tahdo päästä enää istumaan oikein millään,
tuomiot ovat säännöllisesti asteikon alapäästä ja ehdollisia tuomioita tulee
toisensa perään puoli tusinaa ja ylikin ennen kuin häkki heilahtaa. Joku
vähemmän humaani yksilö voisi miettiä, että oikeuslaitoksen tehtävänä on nykyisin
pitää rikolliset ja nimenomaan väkivaltarikolliset vapaana ja ihmisten kiusana
kaikin mahdollisin keinoin ja tavalliset ihmiset been spending most their lives,
living in the gangsta's paradise.
-
Vapauden riisto on kuitenkin ihmiselle niin radikaali keino, että sitä tulee
viimeiseen asti välttää. Sillä eihän humaanissa oikeuskäytännössä ole suinkaan
kyse rankaisusta, vaan ihmisen kasvattamisesta ja palauttamisesta takaisin
yhteiskunnan kannalta hyödylliseksi yksilöksi. Tämähän on luonnollista ja
oikeudenmukaistakin, sillä jos yhteiskunta on riistänyt yksilöltä onnistumisen
edellytykset ja näin ollen ajanut hänet rikoksen tielle on yhteiskunnalla myös
velvollisuus auttaa syrjäytynyttä yksilöä sen sijaan että rankaisisi häntä
yhteiskunnan omasta epäonnistumisesta.
-
Ja samalla sinä sitten veitkin ihmiseltä vastuun omista tekemisistään ja teit
hänestä joittenkin määrittelemiesi yhteiskunnallisten lainalaisuuksien mukaan
nytkivän marionetin. Ja mikäs sinulta muuten tässä yhtälössä unohtui? Tuleeko
mieleen?
-
Niin no… se rikoksen uhri… mutta kun se ei oikein mahtunut siihen yhtälöön…
siihen kysymykseen minä en oikein pystynyt vastaamaan, sillä vastaus ei olisi tukenut
luomaani teoriaa… niinpä minä sitten vaan jätin sen huomioimatta… onhan
jakolaskussakin jakojäännös…
Epäilyksen
Piru naukkasi viskinsä loppuun ja katseli Vanhaa Vasemmistohumanistia pää
hieman kallellaan ja ilkeästi hymyillen:
-
Onkos sulle Vanha Vasemmistohumanisti tullut koskaan mieleen se, että noin
henkilönä sinä olet aika paska jätkä? Mulkku miehekseen, jos näin
ilmaistaisiin.
-
En minä sitä kiistä. Itsekäs ja itseään täynnä oleva mulkkuhan minä. Mutta
vaikutusvaltainen sellainen. Ja ulkoinen kuvani on niin puhdas, että sen päältä
voisi vaikka syödä. Peiliin katsoessani minulla on kieltämättä hieman ongelmaa,
mutta se on minun ongelmani.
-
Niin että ei muusta väliä, kunhan saadaan aikanaan Helsingin Sanomiin kaunis
nekrologi. Mutta minua voit pitää nyt virkaatekevänä peilikuvanasi ja minulle
voitkin kertoa rehellisesti, että kuinkas tämä oikeusjärjestelmän uudistaminen
sitten onnistui?
Vanha
Vasemmistohumanisti katsoi hetken ajan tyhjin silmin eteensä, nosti sitten
katseensa kohti Epäilyksen Pirua ja sanoi:
-
Jaa kuinka onnistui? No päin persettähän se meni. Mitä tässä selvässä asiassa
valehtelemaan. Laki ja sen tulkinta suojelee niitä ihmisiä, jotka eivät sitä
noudata ja lähinnä kiusaa niitä, jotka sitä taas noudattavat. Mutta luuletko että
minä sen julkisesti tunnustan? Virallisesti oikeusjärjestelmämme on yksi
maailman edistyksellisimpiä. Sillä nythän valvontakoneistomme vahtii enemmän
sitä, että puhuiko Arska poliittisesti rumia kuin sitä, mahtoiko Arska ryöstää
jonkun. Ja edistyksellisissä yhteiskunnissahan on tunnetusti niin, että
poliittinen vanki on suurempi uhka kuin kriminaalivanki.
Ja
se edistyksellinen yhteiskuntahan tässä on se alfa ja omega, totesi Epäilyksen
Piru ja naurahti kuulostaen ovelta, jonka saranoita ei oltu öljytty sataan
vuoteen. Sitten se pisti palamaan nortin, puhalsi parikymmentä savurengasta ja
siirtyi sessiossa eteenpäin:
-
Pistit sitten pystyyn sen peruskoulunkin. Ja sitä myötä sitten romahdutit koko
opettajan auktoriteetin, niin että lopputuloksena oli anarkia ja toisiaan
heikompia rääkkäävien psykopaattien ikioma esiintymislava. Ja nyt rääkättävänä
ovat jo opettajatkin.
Vanha
Vasemmistohumanisti ryki hieman väsähtänyttä virkayskää ja huomautti:
-
Anarkiahan siitä tuli, mutta on otettava huomioon, että se on vain selvä ja välttämätön muutos siihen, että
minua edeltävän sukupolven opetusmalli oli autoritaarinen ja opettajan
ehdottomaan valtaan perustuva malli ja pääasiahan oli nimenomaan pyrkiä aivan
toisenlaiseen, humanistisempaan ratkaisuun.
-
Osana sukupolvikapinaa ja –kateutta? Ei siksi, että tehtäisiin jotain parempaa,
vaan siksi, että tehtäisiin asiat jotenkin toisin, kuin se aikaisempi sukupolvi
teki?
-
Niin, no joo. Oikeastaan se, mitä sinä sanoit oli synonyymi sille, mitä minä
sanoin, mutta oma sanomani näyttää paljon paremmalta lehdissä. Kysehän oli
muutoksesta ja muutos on siirtymä yhdestä asiasta tai käytännöstä toiseen.
Aikaansaamassani opetusjärjestelmän rukkauksessa pyrittiin muutokseen ja muutos
saatiin aikaiseksi. Se, että samalla hässittiin koko koulu vituralleen ei
sinänsä liity kyseiseen asiaan. Se on vain muutoksen sivujuonne ja alkuperäinen
projekti kuitenkin onnistui. Ja onhan tässä järjestelmässä kumminkin se etu,
että sillä mahdollistetaan mahdollisimman monen ihmisen kouluttautuminen
ylempään korkeakoulututkintoon.
-
Ja niitähän sitten kouluttautui. Olit mukana luomassa joutomaisterien armeijaa
joitten suojatyöllistäminen osaltaan räjäytti julkisen sektorin kulut niin
taivaisiin, että niitä maksaa vielä nykyisten mukuloitten lapsenlapsetkin. Ei
sulla juolahtanut mieleen, että jonkun pitää tehdä varsinaiset työtkin eikä
vain notkua yliopistolla?
-
Muistuttaisin, että minä en ole kansantaloustieteilijä. Minä en laske, vaan
luon suuntaviivoja. Toisten tehtävä on sitten hankkia niitä varten tarvittavat
resurssit. Kehittyneessä yhteiskunnassa vallitsee työnjako. Ja mitä tulee
työhön, niin yliopistolla notkuminen on nimenomaan ollut minun työtäni. Näenhän
minä toki kadulla kulkiessani niitä keltaisilla huomioliiveillä varustettuja
heppuja päivittäin. Aika ajoin mielessä on käynyt, että niitten hommia olisi
ollut ehkä kiva joskus kokeilla. Nimenomaan kokeilla, sillä olishan ne varmaan
melko tympeitä hommia tehdä noin niin kuin varsinaiseksi työkseen. Ei sovi
minun hipiälleni. Ja minua kuitenkin tarvittiin suurempiin tehtäviin. Ei ihan
mukavasti toimivaa valtakuntaa saada menemään perseelleen ilman korkeamman
koulutuksen omaavia akateemisia ammattilaisia. Ei siihen haalariväestä ole.
Epäilyksen
Piru nauraa kihersi pikkuhiljaa ja Vanha Vasemmistohumanisti mietti itsekseen,
että sanoinkohan minä just sen, mitä minun korvat kuuli minun sanoneen. Tää
rehellisyys alkaa pikku hiljaa käydä hermoille. Epäilyksen Piru huomasi, että
nyt on selvästi humanistillakin hermosavujen paikka ja se tarjosi ja sytytti hänelle
Nortin, minkä jälkeen se jatkoi:
-
Kyllähän se näin on. Maan rakentamiseen pystyvät insinöörit ja duunarit, mutta
sen pilaamiseen tarvitaan laaja-alaisempaa akateemista näkemystä. Vaan
jatketaanpa, kun on alkuun päästy ja meillä on niin lystiä että. Veit sitten
Suomen Euroopan Unioniin, vaikka oikein hyvin tiesit, mitä tuleman pitää. Suomi
on nyt muuttunut itsenäisestä valtiosta maakunnaksi jossain Takahikiän
Perähikiällä ja sen mainostettu poliittinen painoarvo niissä pöydissä joissa
asioissa päätetään vastaa satiaisen munissa elävää kutiaista.
-
Ehkä joo, mutta niissä pöydissä me kuitenkin istutaan. Ilman vaikutusvaltaa
ehkä. Mutta ei se ole olennaista. Omalta osaltani voin perustella syitäni
historialla. Kas kun se minua edeltävä sukupolvi ampumalla varmisti sen, ettei
meistä tullut osa suurempaa kansojen yhteisöä, niin tottahan minun piti hoitaa
se asia pois kuleksimasta ja tehdä juuri päinvastoin. Kun se aikaisempi
kansojen rauhanyhteisö sitten otti ja päätti hajottaa itse itsensä. Mutta ei
sekään tuottanut ongelmaa. Vaihdettiin vain ryssä bryssäksi. Mutta ei se ole
ainoa syy. On toinenkin.
-
Mikä sitten?
-
Minähän olen teoreetikko. Olen lukenut miljoona sivua hyvää sosialismin
teoriaa, ja enköhän parikymmentätuhatta sivua ole itsekin naputellut. Olen aina
ollut sitä mieltä, että jos käytäntö ei vastaa teoriaa, niin vika on
käytännössä. Ja mitäs minun teosteni kolmekymmentä viimeistä sivua aina ovat?
-
Hmm… joo… lähdeluettelo.
-
Kyllä. Minä olen aina nojannut ajatuksissani johonkin. Toisiin sosialismin
teoreetikkoihin. Ei minulla oikeastaan ole ollut koskaan ensimmäistäkään
itsenäistä ajatusta. Koko elämäntyönikin on ollut – niin kuin totesitkin –
sitä, että olen katsonut isieni sukupolveni työtä vääristyneen peilin kautta,
laittanut voipaperin sen peilikuvan päälle ja sitten piirtänyt sen
tiekartakseni. Ja sitä kautta en oikein ymmärrä ajatusta itsenäisyydestä. En
henkilökohtaisesta enkä kansallisesta. Tavallista ihmistä pitää ohjeistaa
viisaampien taholta ja kyllä myös valtion pitää nojata johonkin suurempaan. Ja
jos se nojatessaan sulautuu, silloin niin kuuluukin tapahtua. Tärkeintä ovat
kuitenkin ideat. Minun esittämäni ideat. Jotka moni muu on esittänyt ennen
minua. Aivan samoilla tuloksilla. Se tuo maailmaan tiettyä jatkuvuutta. Asiat
hässitään vasemmistolaisesti vituralleen aina uudelleen ja uudelleen.
Vanha
Vasemmistohumanisti mietti paria viimeistä lausettaan ja ihmetteli, että
mikähän hemmetin rehellisyyskohtaus minulla nyt ihan oikeasti onkaan menossa.
Epäilyksen Piru nosti peukaloaan, totesi että way to go, näin toteaa Maakansa
ja jatkaa, ja jatkoi itsekin:
-
Mennäänpä vielä vuoteen 1990. Silloin piti sitten saada aikaiseksi suomalaisen
väestörakenteen muutos ja alkaa kuskata maahamme porukkaa, jotka ovat tässä
ajan kuluessa osoittautuneet kantaväestölle pelkäksi kulungiksi, joka ei ikinä
sopeudu yhteiskuntaamme ja vielä kaiken lisäksi varsin väkivaltaiseksi
sellaiseksi. Siitä huolimatta niitä pitäisi saada tänne koko ajan lisää ja sinä
olet aktiivisesti huseerannut mukana tässä hysteriassa. Kansainvälinen
solidaarisuus tovereitten keskenkö sinua tässä hurjuudessa eteenpäin on ajanut
vaiko ehkä mikä?
-
Kansainvälinen solidaarisuus my ass. Sillä mitään tekemistä tämän kanssa ole.
Niin kuin tässä on todettu, niin kaikki toimintani pohjautuu katkeraan
sukupolvikapinaani. Minua edeltänyt sukupolvi eli aikaa, jolloin ulkopuolinen
tekijä olisi hyvin mielellään muuttanut Suomen väestörakennetta, mutta se
kyseinen sukupolvi esti sen ampumalla. Minä taas toteutan sen antautumalla.
Tämä oli oikeastaan se viimeinen voittoni, jolla varmistin, että likimain
kaikki edellisen sukupolven perintö on saatu pilattua. Ja tämä on myös näkyvä
voitto, eräänlainen henkilökohtainen voittopokaalien sarja, jonka näen
päivittäin kun kuljen Helsingissä. Etnistä rikkautta ja säkkejä naisten päällä.
Ei se ehkä niin viisasta ole, mutta tiedän sen olevan jotain aivan muuta, kuin
mitä minua edeltävä sukupolvi olisi halunnut. Tämä voittopokaalien sarja oli
aika muutenkin saada meillekin, sillä hyvin monissa muissa Euroopan maissa se
jo oli, enkä olisi voinut levätä, ennen kuin se olisi täälläkin.
Epäilyksen
piru katseli Vanhaa Vasemmistohumanistia pää hieman kallellaan. Tällä kertaa se
ei hymyillyt, vaan oli pelkästään pohtivan, ehkä jopa surullisen näköinen. Jos
tapaamista olisi katsellut joku ulkopuolinen, hän olisi hätkähtänyt, sillä tuon
pikkupirun ilmeessä näytti olevan enemmän inhimillisyyttä kuin itseään täynnä
olevassa Vanhassa Vasemmistohumanistissa. Epäilyksen piru jatkoi:
-
Henkilökohtaisia voittopokaaleita siis? Vaikka hyvin tiesit, minkälaisen
yhteiskunnallisen aikapommin se aikanaan aiheuttaa? Kyse oli siis vain sinusta,
sinun egostasi ja sinun sukupolvikapinastasi?
-
No totta munassa oli! Pääasia, että tunsin voittaneeni ja saaneeni tahtoni
läpi. Ei minun tarvitse miettiä seurauksia. Eivät ne minua kosketa. Ne ovat
rahvaan ongelmaa. Sen rahvaan, joka elättää minut, ja mikä sen osa kuuluu olla
jatkossakin. Minulle elämä on teoriaa ja minun teoriani mukaan kuuluu elää
toistenkin. Koska minä olen saanut siihen mahdollisuuden. Tiedätkös, minä
osasin odottaa sinua. Olen jutellut Erään Vihreän kanssa. Olen myös jutellut
Erään Toimittajan ja Erään Virkamiehen kanssa. Ja he kaikki kertoivat, että et
toimi yksin. Sinulla on apunasi olento nimeltä Omatunto. Mutta sitä ei ole
näkynyt koko keskustelumme aikana. Et taida mahtaa minulle mitään.
-
Oletko muuten miettinyt, että miksi olet ollut minulle niin rehellinen?
-
Hä? No olen joo, mutta…
Samassa
Vanha Vasemmistohumanisti tunsi, että hänestä irtaantui jotain. Läpinäkyvä,
häilyvä olento. Se alkoi puhua:
-
Morjens, Vanha Vasemmistohumanisti. Minä olen Omatunto. Minä olen ollut sinussa
heti siitä hetkestä kun aloit puhua Epäilyksen Pirun kanssa. Sinä olet vain
niin täynnä itseäsi, ettet huomannut tuloani. Enkä minä ole mikä tahansa
omatunto. Minä olen sinun henkilökohtainen omatuntosi. Ja minä tulin
jäädäkseni. Sinulla ei ole enää paluuta entiseen. Ajatukseni ovat sinun
ajatuksiasi. Tunteeni ovat sinun tunteitasi. Minä en laita niitä päähäsi, vaan
kaivan ne syvältä sisimmästäsi. Sieltä, mihin sinä olet ne haudannut,
päätettyäsi ettet niitä tarvitse. Tulet löytämään uudelleen Häpeän. Tulet
löytämään Katumuksen. Ja ajan myötä tulet löytämään myös Halun Sovittaa.
Nyt
puhui puolestaan Epäilyksen Piru. Se hymyili jälleen. Mutta ei pirullisesti,
niin kuin tavallisesti, vaan jotenkin lämpimästi:
-
Niin. Halun Sovittaa. Ei kestä kauaakaan, kun mielessäsi alkaa pyöriä kolme
mahdollisuutta. Ensimmäinen mahdollisuus on, että avaudut julkisesti, ja
tunnustat kaiken, minkä olet tehnyt. Tunnustat kaiken, minkä olet saanut
aikaiseksi. Pyydät anteeksi, ja alat parhaasi mukaan korjata jälkiäsi. Tulevien
sukupolvien vuoksi. Saat vastaasi hirvittävän humanistisen joukkorääkymisen ja
sinut leimataan luopioksi. Mutta ne tulevat sukupolvet muistavat aikanaan sinut
suurena miehenä, joka aikanaan ensimmäisenä puhkaisi vuosikymmenien kuplan.
Miehenä, joka tunnusti virheensä ja kantoi vastuunsa.
Omatunto
jatkoi puolestaan:
-
Toinen vaihtoehto on se, että jatkat entisellä linjallasi. Kirjoitat varmaakin
jo huomenna taas tulikivenkatkuisen kolumnin suomalaisesta rasismista,
suvaitsemattomuudesta, älyllisestä kapea-alaisuudesta ja henkisestä
köyhyydestä. Sinua suitsutetaan niin kuin aina ennenkin. Mutta se ei enää riitä
sinulle. Pelkuruutesi syö sinua sisältä, ja koska minä olen nyt osa sinua, ei
epäilys ja häpeä lähde sisältäsi enää koskaan pois. Et tule saamaan rauhaa.
Kuollessasi tiedät, että Helsingin Sanomat kirjoittavat sinusta ylistävän
nekrologin, mutta tulevat sukupolvet sijoittavat sinut historian kirjoissa
samalle riville O.W.Kuusisen kanssa. Ennen vanhaan tuskin olisit siitä nakannut
paskaakaan, mutta huomaat, että arvosi saattavat muuttua vielä vanhana miehenä.
Kun alat tajuta, mitä olet tehnyt.
Vanha
Vasemmistohumanisti otti pöydällä olevan viskipullon, kaatoi sen loput lasiin,
veti huikan yhdellä hörpyllä ja kysyi sitten:
-
Entäs se kolmas vaihtoehto?
Epäilyksen
Piru otti taas naamalleen pirullisimman hymynsä, iski silmää ja sanoi:
-
Kyllä sinä sen tiedät.
Tiesihän
hän. Jostain syystä hän oli ostanut viikko sitten kiepin tukevaa köyttä, vaikka
ei ollut sitä varsinaisesti tarvinnut. Ja välillä hän oli huomannut
unohtuneensa katselemaan pihakoivuaan, varsinkin sen alinta, sivulle sojottavaa
kolmen metrin korkeudessa olevaa paksua oksaa. Nyt hän ymmärsi miksi. Se olisi
pakokeino. Mutta häpeällinen. Oman käden kautta. Ihmiset alkaisivat ajatella. Lehdet
kirjoittaisivat. Toimittajat spekuloisivat. Mitä se tekisi hänen maineelleen?
Omatunto
sanoi vielä:
-
Tulen piinaamaan sinua koko loppuikäsi. Ja hyvin pian huomaat, että se olet
sinä itse, joka piinaat itseäsi. Et pysty enää valehtelemaan itsellesi. Sinua
on ajanut urallasi pelkkä itsekkyys. Itsekkyys, jonka hinnan sinä olet
maksattanut toisilla.
Sitten
Omatunto sujahti takaisin Vanhan Vasemmistohumanistin sisään ja hän tiesi, että
paluuta ei todellakaan olisi. Epäilyksen Piru leijaili hänen eteensä, laski
pöydälle avaamattoman viskipullon, askin norttia ja totesi:
-
Luulenpa, ettemme tapaa enää. Sinä et tarvitse minua enää. Mutta tuota viskiä
ja tupakkia saatat tarvita.
Sitten
se katosi. Vanha Vasemmistohumanisti jäi tuijottamaan tyhjin katsein eteensä.
Tunnit kuluivat. Ainoa liike, mitä hänellä oli, oli viskilasin täyttö ja
tupakin sytytys. Ilme oli ollut tyhjä, mutta päässä myllersi. Yhtä-äkkiä hän
tajusi, että huoneessa oli joku toinenkin. Synkkä, tummanpuhuva olento. Hän
tunnisti sen. Sehän on Kuolema. Hän tunsi riemua. Tämä olisi ratkaisu. Pako
valinnasta. Ennen kaikkea pako vastuusta.
-
Tulitko päästämään minut piinasta?
-
No enhän toki. Älä jätkä kuvittelekaan, että pääsisit niin helpolla.
Kuolema
ojensi aineettoman kätensä ja se upposi Vanhan Vasemmistohumanistin sisuksiin.
Hän tunsi kihelmöintiä. Sitten Kuolema otti kätensä pois.
-
Mitä… mitä sinä minulle teit?
-
Paransin sinut maksasyövästä. Sait juuri kymmenen vuotta lisää elinaikaa. Syöpä
oli vasta alussa, mutta hyvin ärhäkkää tyyppiä. Olisit ollut kolmessa
kuukaudessa kanttuvei. Ja sehän ei käy päinsä. Sinulle annettiin pähkinä
purtavaksi. Ja minä haluan, että sinä nakerrat sen loppuun asti. Tulen
säännöllisesti katsomaan sinua, ja nauttimaan siitä, että sinä kiehut niissä
liemissä mitkä olet itse keittänyt. Katsos, kyllä Kuolemallakin pitää olla
oikeus vapaa-ajan viihteeseen. Raskas työ vaatii raskaat huvit.
Kuolemakin
poistui paikalta. Vanha Vasemmistohumanisti jäi yksin ajatustensa kanssa. Ja
hän ajatteli, että jos ihminen laitettiin kohtaamaan kaikki se paha, mitä hän
oli saanut aikaiseksi muille ihmisille, eikä hänellä ollut mahdollisuutta paeta
sitä…
…niin
eikö hän silloin ollutkin Helvetissä?