Lähitulevaisuuden
Radanvarsikaupunki, tarkemmin sanottuna Radanvarsikaupungin
julkishallintobyroon yleinen asioita säätävä, sähläävä ja säveltävä
subdiviisio.
Yleisen
asioita säätävän, sähläävän ja säveltävän subdiviision osastopäällikkö Annaluutia
Mähkiö-Flöffmann (FM, Tampereen Yliopisto) istui vakavailmeisenä kalliin ja
siistin toimistopöytänsä takana. Hänen edessään seisoi osaston atk-tukihenkilö
Jouko Jötikkä jonka ilme kuvasi lähinnä kyllästyneisyyttä ja halveksuntaa.
Mähkiö-Flöffmann suoritti virallisen kurkunrykimisseremonian ja sanoi sitten
hieman vaivaantuneena Jötikälle:
-
Niin, ole hyvä ja istu.
-
Eikös tämä ole kuulustelu? Niin minä ymmärsin. Kuulusteltavahan yleensä seisoo.
Mähkiö-Flöffman
yritti hieman kepeää naurahdusta mutta sai aikaan äänen, joka muistutti lähinnä
auton alle jäävän kissanpennun vingahdusta.
-
Niin tuota… heh… eihän tämä nyt sellainen… kumminkaan… jos sinä nyt istuisit
kumminkin…
Jötikkä
istui ja sanoi sitten:
-
Oletettavasti taas joku niistä ämmistä joilla on liipaisimessaan vain viiden
gramman laukaisuvastus on taas kertaalleen kehittänyt itselleen ankaran henkisen
pipin joka ei parane ilman paunaa veristä lihaa.
-
Kuule Jouko. Mehän olemme tavanneet näissä merkeissä jo ennenkin ja niin kuin
tiedät, niin minä olen joutunut antamaan sinulle sekä suullisen huomautuksen
että kirjallisen varoituksen. Toivoisin, että ottaisit tämän tilanteen
vakavasti.
-
No totta munassa minä potkujen uhan otan vakavasti. Ja nähtävästi vastaus
kysymykseeni on kyllä.
-
No… kyllä. Osastokollegasi Lisbeth Lättäpee on tullut ilmoittamaan minulle,
että sinä olet toistuvasti käyttänyt puolisostasi termiä ”emäntä”, vaikka se
termi on todettu yleisessä virkamieskielenkäyttöohjeistuksessa sopimattomaksi
ja hyvän tavan vastaiseksi. Lisäksi sinä olet käyttänyt tiettyjen
osastokollegoittesi puolisoista termejä ”mies” tai ”vaimo” vaikka heidän ei
tiedetä julkisesti kertoneen omaa seksuaalista suuntautumistaan. Tiedät myös
hyvin, että uusituissa virkahenkilöitten eettisessä ohjeistuksessa työpaikan lähtökohtainen
hetero-olettama on ehdottomasti kielletty. Sinä teet jo puhetapasi kautta sen
lähtöoletuksen että ei kai täällä työpaikalla mitään homoja sentään ole.
Tällaista ei missään nimessä voida hyväksyä, ei ainakaan mikäli se on toistuvaa
käytöstä.
-
Niin notta sopimattomia termejä olen viljellyt. Täytyy tähän väliin ensiksi
sanoa, että osastolla toimiva sottailumerkonomian pykälänsiirtoarkkiteppo
Sukkapekka Koivisto muuten on homo. Hän sanoi sen minulle jo aikaa sitten.
Heppu hoitaa työnsä hyvin ja hänen yksityiselämänsä ei kiinnosta minua hevon
vittuakaan, eiku siis anteeks ravikavioeläimen määrittelemätöntä sukupuolielintäkään.
Mutta sen kysyisin, että onko hän mahdollisesti tullut valittamaan minun
käytöksestäni? Meinaan, mielestäni minä tulen hänen kanssaan toimeen oikein
hyvin. Ei me mitään henkiystäviä olla, mutta täähän onkin työpaikka eikä mikään
kavereitten saunailta.
-
Ei ole valittanut. Kävin sen itse häneltä kysymässä. Ja jostain kumman syystä
hän ei tuntunut muutenkaan pitävän asiaa kovin merkittävänä. Voi olla, että hän
ei halua erottua seksuaalisuudellaan ja sen vuoksi vaikenee asiasta.
-
Ei hän haluakaan. Hän on täällä töissä eikä naimassa. Mutta sinä itse ja nuo
puolestaloukkaantujat nostatte sen seksuaalisuuden tapetille. Osastollamme on
muuten myös pari julkilesboa töissä. Oletkos käynyt kysymässä niiltä minun
edesottamuksistani?
-
Tuota noin… no, en. Kun he ovat sen varran epätasapainoisia yksilöitä muutenkin
niin ne eivät oikein tuppaa tulla toimeen kenenkään kanssa. Ja kun ne ovat sen
verran totaalisia miesvihaajia että ne syyttäisivät sinua vaikka Kennedyn
murhasta jos menisin kysymään. Tämä oli tietysti vain meidän kesken. Mutta sinä
et ole kyllä vastannut nyt niihin syytöksiin, mitä Lisbeth Lättäpee on minulle
sinusta esittänyt.
-
Voi Hyvä Jumala, kansojemme herra! Anna tään olla pahaa unta. Ihmisistä
kumminkin 95 prosenttia on heteroja joten tuntemattomasta henkilöstä saattaa melko
helposti olettaa, että hänkin on sellainen joten esmes jonkun miehen puolisosta
saattaa tulla käytettyä termiä vaimo. Ei siihen sisälly lähtöoletusta että
homot pitäis kärrätä keskitysleirille eikä minkäänlaista tarkoitusta muutenkaan
loukata. Jos mies sitten ilmoittaa olevansa homo, niin käytetään sitten toista
termiä. No problem. Ja tuskin se homo tuosta pikku virheestä elämänsä mittaista
traumaa saa. Eikös muuten heteroilla ole yhtä lailla oikeus loukkaantua, jos
häntä puhutellaan ajatellen, että hän olisi potentiaalinen homo? Ai niin juu,
mutta minähän olenkin valkoinen heteroseksuaalinen lihaa syövä keski-ikäinen
mies jonka uhriutumispääoma on miinus kaksi, joten asia ei koske minua. Minkä
ihmeen takia muuten nuo Lättäpeen nillitykset otetaan aina niin vakavasti?
Ämmähän on vielä itsekin ainakin pääosin hetero ja käy vähän väliä asiakseen loukkaantumassa
milloin homojen ja milloin minkäkin puolesta. Ja se keskittyy työnteon sijasta
lähinnä etsimään uusia loukkaantumisen aiheita eli toisin sanoen lisää toisten
työtaakkaa.
-
Lisbeth Lättäpee on kuitenkin arvostettu ja aktiivinen Social Justice
Wankers-aktivisti jolla on paljon sellaista, miten minä nyt sen kuvailisin,
näkymätöntä arvovaltaa.
-
Joka näkymätön arvovalta ilmenee niin, että eräs sen Social Justice
Wankers-kaveri sattuu olemaan Iltalehden toimittaja etkä sinä halua naamaasi
lehtiin ainakaan homofoobikoksi tulkittuna.
-
Juuri niin. Mitäs minä sitä kieltämään. Minulla on oma urani ja minun on pakko
mukautua ajanmukaisiin pillupoliittisiin realiteetteihin. Mutta tilanne on nyt
ajautunut siihen pisteeseen, että sinun on kyllä nyt esitettävä julkinen
anteeksipyyntö käytöksestäsi ja sitouduttava siihen että noudatat jatkossa
uusittua virkahenkilöitten eettistä ohjeistusta kirjaimellisesti.
-
Jaa sinä meinaat että revin ihokkaani, kaadan tuhkaa päälleni, pistän alaleuan
väpättämään ja suoritan niitten ämmien edessä kyynelehtivät
katumusharjoitukset.
-
Valitettavasti sinä et anna minulle mitään muuta mahdollisuutta kuin aloittaa
irtisanomismenettelyn.
-
Kysynpä tässä sitten näin pitkäaikaistyöttömäksi siirtyessäni, että onko sulla
ollut koskaan mitään valittamista minun varsinaisesta työnteosta?
-
Ei koskaan. Ei minkäänlaista.
No niin. Tässä vaiheessa lukija varmaankin
tuumailee, että olipa harvinaisen paska tarina ja nyt meni hotellin respassa
mielikuvitus jo kumminkin liian pitkälle. Ei tollaista koskaan tapahdu eikä
kukaan ole sentään ihan niin typerä että menis pokkana tollaista ehdottamaankaan.
Korkeintaan tuo olis mennyt hyvänä sketsinä aikanaan Pahkasika-lehdessä.
Vaan elekeepä hättäilkö, kansalaiset.
Sillä 230.000 jäsentä käsittävä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL tai
ainakin sen oma lehti Motiivi on toista mieltä. Sen tuoreimmassa numerossa
käsiteltiin seksuaalivähemmistöjen syrjintää työpaikoilla. Hotellin respassa
ollaan sinänsä sitä mieltä että niin työpaikkasyrjintä kuin
työpaikkakiusaaminen on syvältä ja poikittain ja siihen tulee totta kai puuttua.
Mutta samoin toisaalta on syvältä ja poikittain se, jos syrjinnäksi aletaan
määrittelemään asioita joitten vuoksi tavallinen työntekijä joutuu opettelemaan
newspeakia, ettei hänellä vain olisi edes teoreettista mahdollisuutta loukata
ketään ja sen newspeakin sisällön määrittelee pienen vähemmistön kovaäänisin osa.
Otetaan hieman otteita
lehtikirjoituksesta. SAK:n juristi Anu-Tuija Lehto ilmoitti että seksuaaliseen
syrjintään liittyviä tapauksia ei ole mennyt oikeuteen asti ensimmäistäkään.
Johon taas kommentoi Helsingin yliopiston tutkija Riikka Taavetti että seksuaalivähemmistöjen syrjintä työpaikoilla
ilmeneekin nimenomaan puheen kautta ja ilmapiirinä, joka korostaa
hetero-olettamaa ja tekee siksi ei-heteroseksuaalisen työntekijän avautumisen
yksityiselämästään riskialttiiksi.
–
On syrjivää kielenkäyttöä, jos puhetavan kautta tehdään ilmiselväksi
lähtö-oletus, että eihän täällä ketään homoa ole.
Tässä muuten kyseinen Riikka Taavetti
laittaa omasta puolestaan sanoja toisten ihmisten suuhun ja ajatuksia toisten
ihmisten päähän. ”Ei se noin sanonut, mutta niin se ajatteli. Tai ainakin minä
ajattelen että se ajatteli niin”. Joka tapauksessa tuossa äskeisessä tarinassa
älyttömältä kuulostanut ”Annaluutia Mähkiö-Flöffmannin” sananpläjäys oli
oikeasti sanottu ja sen esitti tämä Riikka Taavetti. Sen toisen pläjäyksen
puolestaan esitti kyseisessä lehtijutussa Seta ry:n puheenjohtaja Panu Mäenpää:
Panu
Mäenpää kehottaa esimiehiä parhaansa mukaan välttämään tekemään oletuksia
työntekijöiden seksuaalisesta suuntautumisesta. Jos ei tiedä, ei pidä
esimerkiksi mennä viittaamaan miestyöntekijän kumppaniin ”vaimona”. Sana
”puoliso” on Mäenpään mukaan varsin hyvä ja neutraali termi.
–
Se on tottumiskysymys, ja meidän täytyy kielellä yrittää muuttaa sitä
asenneilmastoa. Joillekin ihmisille se pitää tehdä varsin näkyvästi, jotta he
tiedostaisivat nykyään tekevänsä alaisistaan liikaa oletuksia.
– Ja jotkut tämmöiset ”paremmat
puoliskot”, ”emännät” ja ”isännät” ovat sellaisia, joita toivoisin ihan jo
hyvän maun vuoksi jätettävän käyttämättä.
Täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa
hotellin respassa törmätään väitteeseen, että ”parempi puolisko”, ”emäntä” ja
”isäntä” ovat hyvän maun vastaisia termejä, eikä niitä tulisi käyttää. Tuo
kyseinen Mäenpää on varmaankin mielestään ihan ihmisyyden asialla mutta siinä
samalla häiskä - ehkä tajuamattaan – kyllä
haastaa sujuvaa orwellia.
Sinänsähän tässä on kyse vain yli-innokkaista
ylimitoitetusta homohypetyksestä ehkä jo hieman juopuneista hörhöistä, jotka
etsivät ja keksivät asiakseen aina uusia asioita joista voisi loukkaantua.
Mutta kun kyseessä on sukupuolivähemmistöön liittyvät loukkaantumisasiat, niin
tässä maassa ne otetaan valitettavan todesta. Vaikka joku sinänsä aivan järkevä
kansanedustaja toteaisi keskenään ihan selkeästi että kyllä tää menee jo liian
pitkälle, niin hän pitää silti turpansa kiinni ja äänestää puoluekurin
mukaisesti aina vain uusien loukkaantumislainsäädäntöjen puolesta. Sillä
muutenhan hän olisi homofoobikko ja saisi vastaansa lehdistön tukeman
joukkorääkymisen. Tiedä vaikka Ultra Bra koottaisiin vielä kerran kasaan
osallistumaan ”heittäkää ajatteleva kansanedustaja pois eduskunnasta ja vittu
heti”-massahysteriatapahtumaan.
Tämän tyyppisiin asioihin liittyy
vahvasti se kuuluisa piru- ja pikkusormi-efekti. Eli jos joku asia on saatu todettua
ongelmaksi ja sille ruvetaan tekemään jotain ts. kieltämään se, niin sen
jälkeen täytyy tietysti alkaa etsiä sitä seuraavaa asiaa, josta loukkaannutaan.
Niinpä hotellin respassa jäädään odottamaan sitä päivää, jolloin työpaikalle
saapuu feminiiniset kasvonpiirteet ja muodot sekä selvästi erottuvat rinnat
omaava henkilö, jonka nimi on vaikkapa Tiina, Taina tai Riitta ja jonka
henkilötunnuksessa löytyy se merkitsevä parillinen numero mutta jonka ennakko-olettaminen
naiseksi henkilöltä itseltään kysymättä on loukkaavaa ja hyvän maun vastaista.
Ja jos toisaalta selkeästi naisen
oloiselta henkilöltä menee kysymään, että oletko nainen, mies vaiko ehkä
jotakin muuta niin epäkohteliasta ja loukkaavaa sekin on. Ehkä nykymaailmassa
helpointa VHM:lle olisi yksinkertaisesti viedä revollinpiippu ohimolle ja
painaa liipaisinta. Silloin ei loukkaisi kuin itseään eikä sekään kauaa
kestäisi. Toisaalta esmes meikäläinen varmaan loukkaa näitä ammattimaisia
alaleuan väpättäjiä jo pelkällä olemassaolollaan, niin taidanpa jatkaa
entisellä linjalla ja todeta että homojen hommaa koko touhu.
Kiitos MV-lehdelle joka julkaisi asiasta
aikaisemmin.
Tämän blogin lukijoista varmaan kenellekään
ei ole jäänyt epäselväksi että Forssassa on hieman rähinöity. Asiaa on
käsitelty laajalti hyvin monessa muussakin paikassa, mutta sanotaanpa täältä
hotellin respastakin muutama sana. Meinaan, kun uskoohan valtamediakin toiston
voimaan niin kai se sallitaan tänne Voiman Pimeällekin Puolelle. Valtamedian
mukaanhan asia meni niin, että rasistiset suomalaiset menivät porukalla
häiriköimään vastaanottokeskukseen.
Tosiasiassahan useampi kymmenen astaloilla
varustautunutta arabikarpaasia meni ja asiakseen hyökkäsi viereisen talon parkkipaikalla
olleitten suomalaisten teinien kimppuun. Koko rähinähän oli alkanut aikaisemmin
siitä, että turvapaikkahuilailijat olivat porukalla hakanneet suomalaisen
15-vuotiaan pojan.
Valtamedian uutisoinnissa ei sinänsä ole
ollut mitään uutta eikä mielenkiintoista. Näinhän se toimii yleensäkin. Juuri
ja juuri seitsemän sotaakäymättömän valtion läpi päässeet kuolemanvaarasta
aivan nippanappa pelastuneet viattomat pakolaiset joutuvat suomalaisen rasismin
vuoksi vapisemaan pelosta täälläkin. Mielenkiintoista oli asiaan liittyvä
selitteläätiö. Ylen edustajahan totesi uutisoinnista näin:
Toimittajamme
saapuessa paikalle illalla, siellä ei ollut enää kantaväkeä paikalla.
Toimittaja siis haastatteli turvapaikanhakijoita ja yhtä vapaaehtoistyöntekijää
turvapaikkakeskuksessa. Paikallinen poliisi kieltäytyi kommentoimasta
tilannetta tuolloin tiistai-iltana. Radioraporttien pohjalta tehtiin kaksi
verkkojuttua, jotka olivat em. syistä yksipuolisia.
Muistutetaanpa muutama kohta ns.
toimittajan huoneentaulusta:
-
Totuuden ja oikeudenmukaisuuden kunnioittaminen on tärkein velvollisuutesi.
-
Pysy tosiasioissa, epämieluisissakin.
-
Erota oma mielipiteesi tapahtumien kerronnasta.
-
Ajattele, harkitse, TARKISTA.
Kun halutaan tehdä poliittisesti
värittynyttä uutisointia, mihin Yle on erikoistunut, niin nämä sinänsä hyvät
ohjeet unohdetaan. Valtamedialle sattuu myös aika aika ajoin lievää suurempia
hupsiksia jutuissa valokuvattujen ihmisten ja heidän kauttaan esitettäväksi ja
omaksuttavaksi halutun viestin kanssa. Vaihtoehtomedia puolestaan pystyy ja
onnistuu kaivamaan näitä asioita hieman syvemmältä ja saa alkuperäisen
propagandan lievästi noloon valoon. Otetaan Forssan tapauksessa esiin tämä
Iltalehden kuva, jossa irakilaiset Muhammed, Rabi ja Zahra kertovat
pelkäävänsä:
Pankaapas merkille tuo Zahra.
Häneen palataan vielä.
Sattuneesta syystä on selvää, ettei
kyseisestä Rabista otettu toinen kuva ole esiintynyt valtamediassa. Kuva on
siis kaappaus tästä videosta:
Pitipäs sattua. No, joka tapauksessa
suomalaiset järjestivät sitten alueella mielenosoituksen koska olivat
kyllästyneet häiriköintiin, väkivaltaan ja yleiseen älämölöön. Iltalehti
luonnollisesti uutisoi mielenosoituksesta ja pysyi edelleen kannassaan mainiten
että ”kymmenien suomalaisten ryhmä oli
lähtenyt vastaanottokeskukselle, osalla mukanaan pesäpallomailoja ja
laudanpätkiä”. Eikä siinä mitään. Vaatimus siitä, että valtamedia alkaisi
yhtä-äkkiä tekemään varsinaisia uutisia on tietysti ajatuksena yhtä kohtuuton kuin se, että grönlantilainen eskimo alkaisi tosta vaan puhumaan sujuvaa
serbokroatiaa.
Mutta se, mikä kyseisessä uutisessa pisti
silmään ja kieltämättä myös ällöttää oli taas Iltalehden kuvavalinnat. Jopa
tiedostava toimittaja tietää tavallisen kansalaisenkin tietävän että
vastaanottokeskusten asujaimisto muodostuu pääosin näistä aikuisista
äijänkarpaaseista. Vaan kun toimittaja sitten laittoi juttunsa loppuun
valokuvan kuvatekstillä ”vastaanottokeskuksen asukkaita” niin mitäs sieltä
löytyykään?
No enpä olis arvannut. Zahrahan se
siellä ja toinen pikkutyttö. Ja muuten kuva onkin, no, hieman poliittistaiteellisesti
rajattu. Oliskos tiedostava toimittaja käyttänyt kuvavalinnassaan tiedostavaa
logiikkaa tyyliin ”tiedän kyllä, että
faktat eivät oikein tue missiotani eivätkä ole tukeneet sitä vuosikausiin,
mutta jos laitan tällaisen kuvan niin ehkä lukija ajattelee sitten kuitenkin
että mikäli emme tue rajoittamatonta haittamaahanmuuttoa niin silloin me
tosiasiassa haluamme hukuttaa suloisen Zahrankin Välimereen”.
Toimittajalta taisi jäädä myös
hoksaamatta se seikka, että hän meni ja teki tuosta tytöstä poliittisen
propagandapaskanjauhannan symbolin ja mannekiinin. Vähän niin kuin Valtterista,
joka jätettiin pysäkille. Mikä on aika lailla vastenmielistä sillä syytönhän
tuo tyttö aikaihmisten riekkumisiin on.
2.
Tahatonta huumoria
Kiitos Ink Visitorin törmäsin erääseen
linkkiin, joka pisti väkisinkin vähän hymyilyttämään. Kysehän on siitä, että
A.P. Pietilä kirjoitti Helsingin Uutisiin kirjoituksen, jossa totesi, että
Suomea johdetaan varsin vähällä varsinaisella työkokemuksilla. Kirjoituksessa
mainittiin myös Li Andersson näin: ”Vasemmistoliittolaista
työväenliikettä johtaa marxilainen maisteri Li Andersson, jolla ei ole
työkokemusta.”
Olisiko sen jälkeen käynyt niin, että
työväenpuolueen johtajana toimiva Li Andersson oli kokenut työläiskunniansa
loukatuksi ja vetäissyt porot nenukkiin. Lehteen tuli nimittäin oikaisu:
Joku akateeminen vasemmistoaktiivi
saattaa tietysti tuumia, että mikä tässä mukamas niin hauskaa on, mutta
varsinaisella työllä itsensä jo kymmeniä vuosia elättäneet saattavat kuitenkin
tuntea lievää huvittuneisuutta. Jos joku vaatii selvittämään, että mistä
huvittuneisuus johtuu, niin voi olettaa että hänellä ei ole vielä kovin paljoa
sitä varsinaista työkokemusta.
Viime
aikoina mielessäni on usein pyörinyt ajatus siitä, että mitä on maanpetos
suhteessa siihen, miten poliittinen eliittimme on sanokaamme viimeisen
viidentoista vuoden ajan toiminut. Tällaisen tavallisen häiskän mielestä
kyseinen toiminta kattaa melko kirjaimellisesti kyseiset rikoslain pykälät.
Luonnollisesti – jo ennen kuin asiaa enemmän tuumailen – saattaisi kesken
tuumailuani tietysti paikalle saapua ainakin virallisesti minua huomattavasti
fiksumpi oikeusoppinut joka toteaisi hyvin perustellusti että hyppää jätkä
jortaniin ajatuksiesi kanssa ja kohteliaana ja toisten ihmisen mielipiteet
huomioon ottavana miehenä minä luonnollisesti sen tekisin.
Mutta
jorpakosta noustuani saattaisin kumminkin todeta että ehkä oikeusoppineen ei
kannata lällättää niin antaumuksellisesti. Onhan kumminkin niin, että
oikeuslaitoskaan ei ole koskaan täysin puolueeton, vaan se heijastaa vallitsevaa
poliittista todellisuutta ja niitä arvoja, jotka poliittisesti mielletään kyseisenä
hetkenä oikeiksi tai ainakin vallitsevan ideologian mukaiseksi. Kyse on siis
poliittisista arvoista, ei moraalisista arvoista sillä niillä ja politiikalla
ei ole mitään tekemistä keskenään. Ja onhan niin, että vallitseva poliittinen
todellisuus voi muuttua ja silloin oikeuslaitoskin joutuu päivittämään itsensä
sen mukaiseksi. Niin on tapahtunut historiamme aikana ennenkin.
Jos
ajatellaan vuotta 1918, voidaan todeta että silloin tapahtui suuri muutos ja häthätää
pystyyn perustetut kenttäoikeudet toimivat uuden todellisuuden mukaan ja
jakoivat tylyjä nappituomioita. Joku voi todeta, että nehän olivat laittomia
tuomioistuimia ja laittomia tuomioita mutta vaikka ne jälkeenpäin todettaisiin
kuinka laittomiksi niin yhtä kaikki ne olivat voittajan tuomioistuimia, eikä
yksikään silloin ammuttu herää enää henkiin. Yhtä lailla samanlainen
takinkäännös tapahtui jatkosodan jälkeen jolloin muuttuneet poliittiset
realiteetit pakottivat myös oikeuslaitoksen päivittämään itsensä, samoin kuin
joutui tekemään eduskunta, joka sääti taannehtivan poikkeuslain jonka
perusteella tuomittiin vankeuteen ne ihmiset joiden tiedettiin toimineen kaikin
voimin Suomen ja suomalaisten puolesta. Härskiä, epäoikeudenmukaista mutta vallitsevien
poliittisten realiteettien mukaista.
Mikä
on yhteistä poliittisen eliitin edustajille aikakaudesta riippumatta on se,
että se kuvittelee elävänsä ajassa jolloin historia on päättynyt ja eletään
poliittisen kehityksen päätepisteessä. Se ei ymmärrä sitä, että historia ei ole
vielä koskaan päättynyt ja sen myötä niin ajat kuin järjestelmät muuttuvat. Jos
niin tapahtuu Euroopassa ja sitä myötä myös Suomessa, ei täällä tarvittaisi
edes taannehtivaa poikkeuslakia sillä rikoslain kohdat maanpetoksen kohdalla
riittäisivät kyllä aivan hyvin. Se on taas eri asia, riittäisikö silloisen
vallitsevan poliittisen totuuden kohdalla lain mahdollistamat tuomiot vai
haluttaisiinko niihin lisäystä. Ankaraakin sellaista. Sitä en tässä mieti, enkä
tuomioita jaa.
Mutta
tarkastelen hieman näitä lakipykäliä. Apuna wikipedia. Erityisesti minua
kiinnostaa kohta törkeä maanpetos:
Törkeä maanpetos
on maanpetoksen törkeä tekomuoto, josta tuomitaan vankeutta vähintään neljä
vuotta ja enintään elinkautinen vankeusrangaistus. Maanpetoksen tekee törkeäksi
se, että siinä
1. aiheutetaan
vaara valtakunnan tai sen osan joutumisesta vieraan vallan alaiseksi taikka
2. muutoin
aiheutetaan Suomelle erityisen suurta vahinkoa
ja rikos on
kokonaisuutena arvostellen törkeä.
Tarkastellaanpa
näitä kohtia hieman ja mietitään kuinka poliittinen eliittimme on toiminut.
Sehän ei ole pelkästään aiheuttanut vaaraa, vaan se on tosiasiassa
oma-aloitteisesti saanut aikaan tilanteen, että Suomi kokonaisuudessaan on
joutunut vieraan vallan alaiseksi. Perustuslaissammehan on valtiosäännön aluksi
seuraava lause:
Valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Tämähän
ei pidä enää paikkaansa, sillä Suomi on epäitsenäinen osa ylikansallista
liittovaltiota jossa valta on demokraattisen prosessin ulkopuolelta valituilla
komissaareilla. Suomen asemaa voi aivan hyvin verrata Eestin Sosialistisen
Neuvostotasavallan asemaan Neuvostoliitossa. Poliittinen eliittimme on
aiheuttanut maan itsenäisyyden menetyksen, edistänyt sitä kaikin voimin ja
syyllistynyt siinä samassa törkeään maanpetokseen jota koskeva lakipykälä on
edelleenkin voimassa.
Luonnollisesti
vallitsevaa poliittista todellisuutta edustava oikeusoppinut voi todeta, että
itsenäisyydestä luopuminen on tapahtunut eduskunnassa demokraattisen prosessin
mukaan ja Suomihan on aikanaan pitänyt kansanäänestyksen Euroopan Unioniin
liittymisestä.
Jos
poliittiset realiteetit muuttuvat, niin silloin joku toinen oikeusoppinut
puolestaan voi todeta, että Suomi ei äänestänyt vuonna 1994 itsenäisyytensä
menettämisestä vaan siitä, että se liittyy itsenäisenä valtiona itsenäisten
valtioitten liittoutumaan. Ja toteaa, että sen jälkeinen poliittisen eliitin
toiminta kattaa kevyesti maanpetoksen tunnusmerkit. Ja sama oikeusoppinut
varmaankin tuumaisi, että silloin kun Suomen perustuslakia ja valtiosääntöä
ollaan määritelty, ei olla edes ajateltu sitä vaihtoehtoa, että maan
poliittinen eliitti luopuisi vapaaehtoisesti maan itsenäisyydestä. Asiasta
olisi pitänyt järjestää sitova kansanäänestys, jossa oltaisiin kysytty suoraan:
a)
Haluan, että Suomi pysyy itsenäisenä valtiona
tai
b)
Haluan, että Suomi luopuu itsenäisyydestään ja liittyy maakunnan asemalla
Euroopan Liittovaltioon.
Laitetaanpa
tähän väliin tyylipuhdas maanpetturin linjapuhe. Kyseessä on Alexander Stubb
vuonna 2008:
Hieman
otteita linjapuheesta:
- Valitettavasti
kansainvälinen järjestelmä perustuu edelleen valtioihin, eli
kansallisvaltioihin.
- Olen
todellinen Euroopan federalisti, yksi harvoista vielä olemassa olevista ja
haluaisin nähdä EU:n muuttuvan supervallaksi.
- Korkotasoamme
ei enää määritellä kotimaassa, se tehdään Frankfurtissa, ja ne onnettomat 12
maata jotka eivät edelleenkään ole eurossa, ne asettavat omat korkonsa sormen
napautuksen nopeudella kun EKP tekee omat korkopäätöksensä, halusivatpa he sitä
tai eivät.
- Joillakin
mailla on edelleen pakkomielle jota kutsun ”kansallisvaltionostalgiaksi”. He
uskovat, että valtio on järjestelmän ydin, ja jossain määrin, meillä tietenkin
on 27 pelaajaa. Mutta kansallisvaltio, minun mielestäni se ei ole enää EU:ssa
keskeisessä asemassa.
- Minulla ei ole
yksinkertaista ratkaisua, mutta me Euroopan valtiot, mukaan luettuna Euroopan
ulkoministerit, meidän täytyy ymmärtää että vaihtoehtoja Euroopan
yhdentymiselle ei ole, ei ainoatakaan vaihtoehtoa jota ei voisi harkita
vakavasti.
Stubb
ei ole valitettavasti ainoa. Hänen kaltaisiaan on paljon. Ja kyseinen häiskä
pääsi jopa maan/maakunnan pääministeriksi. He eivät ehkä toimi, tai tajua
toimivansa tietoisesti kansaansa vastaan, mutta he toimivat tietoisesti oman
poliittisen uransa sekä omaksumansa ideologian puolesta, sillä he eivät
poliittisina broilereina muuta toimintaa ymmärrä. Mutta ymmärtämättömyys, ahneus ja typeryys ei ole selitys
eikä varsinkaan puolustus heidän rikoksilleen. Jos palataan rikoslain
maanpetturuuspykälään ”aiheutetaan vaara
valtakunnan tai sen osan joutumisesta vieraan vallan alaiseksi” niin Stubbia
ja hänen kaltaisia urapoliitikkoja voisi verrata vaikkapa neuvostolatvialaiseen
Arvīds Pelšeen joka toimi myös suuremman, ylikansallisen organisaation
johtavana jäsenenä asettaen sen organisaation oman maansa ja kansansa edelle.
Edelleen
muistutus. Suomen laissa on edelleenkin olemassa maanpetosta koskeva kohta:
Aiheutetaan
vaara valtakunnan tai sen osan joutumisesta vieraan vallan alaiseksi.
Ei
edes osa, vaan koko Suomi on joutunut vieraan vallan alaiseksi. Pääosa
eduskunnastamme on tämän lain mukaan syyllistynyt maanpetokseen ja heitä tulisi
luonnollisesti vallitsevien lakien mukaan rangaista.
Mennään
sitten lain kohtaan kaksi, eli:
”Muutoin
aiheutetaan Suomelle erityisen suurta vahinkoa.”
Suomalaisen
poliittisen eliitin maahanmuuttopolitiikka ts. kehitysmaalaisen maahanmuuton
nostaminen itseisarvoksi on viimeisten kahdenkymmenenviiden vuoden aikana
aiheuttanut suomalaisten ihmisten murhia ja tappoja, heihin kohdistuneita
ryöstöjä, pahoinpitelyitä sekä raiskauksia ja sen lisäksi tämä
maahanmuuttopolitiikka on aiheuttanut Suomelle erittäin suurta taloudellista
vahinkoa jonka maksajana toimivat seuraavat sukupolvet. Eliitillä on ollut
neljännesvuosisata aikaa oppia tämä fakta, se on sen aivan varmasti oppinut
mutta toimii edelleenkin siten että Suomelle aiheutetaan aivan
tarkoituksellisesti sekä inhimillistä että taloudellista erityisen suurta vahinkoa.
Nykyisen
vallitsevan poliittisen todellisuuden mukaan toimiva lakimies voi toki todeta,
että nämähän ovat vain Suomen sisäisiä väkivallantekoja ja jokainen tänne
tullut turvapaikanhakija on jo yhtä lailla suomalainen kuin me muutkin, joten
kyse on vain suomalaisten sisäisestä ongelmasta. Mutta mikäli poliittinen
todellisuus muuttuu ja oikeuslaitos päivittää toimintansa sen mukaiseksi, se
toteaa, että kaikki haittamaahanmuuttajien suomalaisiin kohdistamat sekä
väkivallanteot että niitten suomalaisiin aiheuttama kestämätön ja täysin turha
taloudellinen rasitus oltaisiin voitu estää aikanaan poliittisella päätöksellä.
Jota ei tehty. Ja koska sitä ei tehty, ovat siitä päätöksen tekemättömyydestä
vastuussa olevat ihmiset syyllistyneet törkeään maanpetokseen. He ovat
aiheuttaneet Suomelle erityisen suurta
vahinkoa.
Olen
blogissa usein miettinyt sitä, miksi poliittinen eliitti itsepintaisesti pitää
kiinni siitä suunnasta joka on maallemme ja kansalaisillemme tuhoisa. Olen
mieltänyt yhdeksi syyksi sen, että se itsekin ymmärtää saaneensa aikaiseksi
hirviön, mutta kieltäytyy menettämästä kasvojaan, pelkää asemansa puolesta ja jatkaa
siksi valitsemallaan linjalla. Väitän olevani tässä oikeassa. Mutta ehkä on
toinenkin syy. Ehkä fiksuimmat poliittisen eliitin edustajat tajuavat, että
Suomen lainsäädännössä on olemassa edelleenkin maanpetosta koskevat kohdat. Ja
he ymmärtävät, että heidän toimensa täyttävät ne.
Mitä
siis urapoliitikko tämän hoksattuaan tekee? No, luonnollisesti hän tukee
Euroopan liittovaltiokehitystä. Että se menisi niin pitkälle, että suomalaiset
lait lakkaisivat kokonaan olemasta. Että jäljellä olisivat vain Liittovaltion
lait. Joitten mukaan he eivät enää olisikaan maanpettureita, vaan uskollisia
liittovaltion patriootteja. Että he selviäisivät rikoksestaan kuin koira
veräjästä.
Mokomat
paskat.
Mutta
heidän tulee muistaa, että poliittiset realiteetit saattavat muuttua. Niin ne
ovat muuttuneet ennenkin. Historia ei ole loppunut. Ja tarvittava lakikin on jo
olemassa. Ei tarvita muuta kuin alkaa noudattaa sitä.
Kansalaiset. Medborgare. Hotelli
Yrjöperskeles esittää. Hotel Gävlagöran förevisar:
KEKKOSLOMAILUA KEKKOSLOVAKIASSA
Näitten yhteiskunnallisesti synkkien ja
seitsemän päivää kestävien masentavien maanantaitten välissä tekee taas mieli
naputella jotain kevyempää eli siirrymme jälleen retroilun pariin ja käymme
hieman läpi sitä, minkälaista oli tavallisten suomalaisten ihmisten
luksusluokan lomamatkailu 1970-luvun Suomessa. Tarkalleen sanoen kirjoituksessa
leikataan vuosi 1979 eli elettiin vielä niitä Kekkosen aikoja joitten
ajateltiin kestävän loputtomiin ja sitten ihmeteltiin, kun eiväthän ne
kestäneetkään. Kun Urkki vuonna 1981
ilmoitti että mä en viitti enää, se oli tietysti järkytys koko Suomelle. Mutta
vuonna 1979 Kekkosen testamentti alkoi vielä sanoilla jos minä kuolen ja siihen uskoi kekkoslovakialainen
hallintoalamainenkin ja sai siitä turvallisuuden ja pysyvyyden tunteen. ja
kävihän bilateraalinen kauppa Neuvostoliittoon silloin vielä täyttä häkää.
Onnistuneeseen lomamatkaan tarvitaan
tietysti tiettyjä oleellisia elementtejä. Ensimmäinen elementti on tietysti matkalle osallistujat. Kyseisessä
tapauksessa osallistujina oli Perskeleen ja Mälvälän perheet. Täysin tavallisia
suomalaisia ihmisiä. Neljä aikuista ja neljä pojanmölliä. Pojanmöllit olivat iältään
alkaen vaille kymmenvuotiaasta päättyen Ykään, joka oli neljäntoista. Kurissa
ja herran nuhteessa kasvatettuja nulikoita, tosin tietysti jo ikänsä vuoksi
alttiita kaikenlaisiin töllönpuuhailuihin. Isä-Perskeles oli pitänyt
aikaisemmin keväällä Ykälle ja Jykälle aiheesta lyhyen motivointikeskustelun.
-
Mitenkäs on, möllit? Lähetäänkös lomalla käymään Lapissa?
-
Joo!
Se oli hyvä keskustelu. Tietysti
oltaisiinhan sinne lähdetty vaikka pojat olisivat sanoneet ei, mutta mölleissä
heräsi kyllä aito mielenkiinto ja reissun odotus. Seuraava tarpeellinen
elementti onnistuneeseen lomaan on tietysti jonkun sortin matkasuunnitelma. Tässä tapauksessa ideana oli ajaa Itä-Lappia
pitkin aina Norjan puolelle Ruijaan ja sieltä sitten Suomi-neidon päänuppiin
Sevettijärvelle josta Isä-Perskeles ja Isä-Mälvälä olivat saaneet Oy Firma Ab:n
kautta hankittua tunturimökin viikoksi.
Siinähän sitä suunnitelmaa jo sitten
olikin. Jolloin kaivataan jälleen seuravaa elementtiä eli tarvitaan kulkuväline. Kyseisenä aikakautena
oltiin Suomessa jo saatu elintaso nousemaan mukavasti ja niinpä sekä
Perskeleillä että Mälvälöillä oli hankittuna matkaa varten mukavat ja erittäin
tilavat perheautot, ts. Perskeleillä oli vuoden 1972 Toyota Corolla jota
kutsuttiin myös nimellä riisimopo ja Mälvälöillä vuoden 1977 Saab 96 eli
tuttavallisemmin läskinpala. Tavaratila molemmissa toki riitti kun otti myös
kattotelineen käyttöön eikä pakannut mukaan mitään tyhjänjoutoa.
Nykyajan renkailla varustetulla
tietokoneella autoileva ihminen saattaisi nimittää noita autoja pienikokoisiksi
pommeiksi ja maksimissaan kauppakasseiksi, mutta toisin kuin nykyisissä
tila-autoissa ja suosituissa citymaastureissa (joilla ei itse asiassa pärjää
maastossa) näissä japanilaisen ja ruotsalaisen autotekniikan hienouksissa oli
mukana myös ns. matkaterapeuttinen
elementti sillä Perskeleilläkin loput tavaroista survottiin takapenkille Ykän
ja Jykän väliin ja tämä demilitarisoitu vyöhyke esti jo pelkällä massallaan
pahemman keskinäisen kinastelun. Mikäs siis perheillä oli aikaisin eräänä
vuoden 1979 heinäkuun aamuna päästää ilmoille sekä riisimopon suoran
nelosen että läskinpalan V-nelosen ruhjova, jylisevä, raastava ja pysäyttämätön
voima, lyödä ykköstä läpeen ja aloittaa matka Nyhtänköljästä kohti pohjoista.
Ennen kuin lyötiin ykköstä läpeen
lyötiin vielä poikien persuuksiin piikit. Rouva Mälvälä, ammatiltaan
terveyssisar tuuppasi niin kahdelle Perskeleen pojalle kuin kahdelle Mälvälän
veljekselle tanakan b-vitamiiniruiskeen perskannikkaan. Se kuulemma auttoi
hyttysiä ja mäkäröitä vastaan. Kyseisellä reissulla oli turistin kannalta hyvin
helppo mäkärävuosi, mutta myöhemmin aikuinen Ykä hoksasi, että b-vitamiinin
syöminen ihan oikeasti auttaa. Se vissiin muuttaa hienhajun sellaiseksi, että
se ei miellytä Lapin muuten niin ylen vittumaista polttiaismäkärää.
Aikamies-Ykän
muistikuvia jälkeenpäin:
Siinä
reissun aikana vielä kovin nuorelle Ykälle vasta kunnolla valkeni eräs
oivallus. Nuoren pojan elämähän on täynnä oppimista ja oivalluksia. Tämän
kertainen oivallus oli se, että on olemassa asia nimeltä etäisyys.
Tähän
mennessä Ykälle matka Maakuntakaupunkiin eli 50 kilometriä oli ollut pitkä
matka. Ja erään toisen tuttavaperheen luo Naapurimaakuntakaupunkiin eli 100
kilometriä oli ollut ihan jumalattoman pitkä matka. Nyt kun edettiin pohjoiseen
ja alettiin ajaa Kainuun selkosia, niin termi ”etäisyys” alkoi ihan oikeasti hahmottua.
Asiat ja paikat ovat kaukana ja maailma on huomattavasti suurempi, kuin mitä
pikkupoikana tuli kuviteltua. Kun alle kymmenvuotiaana pienen pojan maailma
mahtui loppujen lopuksi noin kymmenen kilometrin melko turvalliseen harppiympyrään.
Etäisyyttä Kainuun ns.
Kekkosteillä.
Matkan edetessä ensimmäiseen etappi- eli
yöpymispisteeseensä ts. Kuusamoon kaivattiin tietysti seuraavaa olellista
elementtiä eli matkamajoitusta ja
sehän olikin aivan kunnossa. Asiassa ei tarvittu ennakkovarausta eikä
verkkopankkimaksuja (Nuori Ykä vuodelta
1979 kysyy tässä välissä että mikä on verkkopankkimaksu? Liittyykö se jotenkin
kalastukseen? Käytetäänkö vuonna 2016 valuuttana kuivattua kalaa? Mikä on
ahvenen kurssi särkeen verrattuna?) vaan pienen käteisellä suoritetun yöpymismaksun
jälkeen molemmat perheet levittivät leirintäalueelle kompaktit
matka-apartementosit eli kupoliteltat, johon oli vielä hankittu läpinäkyvä
muovipressu sateensuojaksi. Teltan pohjalle asetettiin puolen sentin paksuiset
kenttäpatjat ja sen päälle viriteltiin ruskeat bensa-asemalta ostetut
makuupussit. Siinä sitä olikin sitten mukava köllötellä. Sen verran niukkahan
se teltta kooltaan oli, että jos Isä-Perskeles käänsi kylkeään, niin samalla
sitä käänsivät väkisin kaikki muutkin, mutta pitäähän sitä kylkeään käännellä muutenkin.
Muuten paikat puutuu ja rupee ikävästi pisteleen.
Pelkkä yöpyminen luksusolosuhteissa ei
tietenkään riitä, sillä tarvitaan seuraava oleellinen elementti eli matkaravintola ja siinähän se sijaitsi
heti Perskeleitten ja Mälvälän telttojen välissä. Molemmilla porukoilla oli
huoltoasemalta hankitut kaasukeittimet sekä kattilat ja leirintäalueelta sai
vettä, joten gourmet-ateria lé cuisson de
canette au soupe pois valmistui ns. alta vällein ja sitähän äyskäröitiin
ääntä kohti antaumuksella.
Lé cuisson de canette au soupe pois. Ja pardón my french. Enhän minä sitä osaa.
Käännöskoneella tehty käännös ei välttämättä ole ihan kohdallaan.
Palanpainikkeeksi oli tarjolla tietysti
näkkileipää, jonka päällä oli suurena herkkuna metvurstia, joka oli säilynyt
mukavasti kylmälaukussa jota jäähdyttivät kylmä-kallet sekä luonnollisesti
Floraa. Mitäs me oikein syötiin, ennen kuin oli Floraa? Mitäs sä oikein
meinaat? Ettei
ollu Floraa?
Kuusamossahan vietettiin kaksikin päivää
ja seuraavana päivänä gourmet sen kuin parani, eli keitettyjen makaroonien
sekaan sotkettiin tölkkilihapullia ja siihen aikaanhan ne olivat vielä ihan oikeasti
hyviä.
Onnistuneen 1970-luvun suomalaisen
lomamatkailun kaikkia välttämättömiä elementtejä ei pysty hankkimaan ennen
matkaa, vaan osa on hankittava tien päältä. Yksi näitä välttämättömiä
elementtejä on turistirekvisiitta ja
tämän asian puute korjaantui Rukatunturilla jota kaikki möllit alkoivat
nimittää jonkun päähänpiston myötä välittömästi Huratunturiksi niin kuin se
olisi ollut paremmankin luokan vitsi. Yhtä kaikki, joka möllin päänuppiin
ostettiin karmean näköiset oranssivalkoiset Lappi-lierihatut vaikkei teknisesti
ottaen vielä oltu Lapissa vaan Koillismaalla. Lätsät pysyivätkin sitten
heppujen päässä kuin liimattuna. Syy siihen lätsään innostumiseen näin
jälkeenpäin on jäänyt vähän hämärän peittoon, mutta pakkokos sitä kaikkea on
persjuuria myöten analysoida, häh? Ikävä kyllä siitä lätsästä ei ole hallussa
valokuvaa. Ja netistähän nuo muutkin kuvat on tullut etsittyä, sillä silloin
kameran filmirullassa oli kumminkin vain 16 kuvaa, eikä filmiä jonkun lätsän
takia tullut poltettua. Jokainen kuva mietittiin tarkkaan. Kannattaako polttaa
filmiä vaiko ehkä ei?
Kun matka eteni kohti pohjoista tuli
jälleen tapetille onnistuneen kekkoslomamatkan yksi oleellisista elementeistä
eli viihde. Nykynuoriso pystyy
tietysti autossaan katsomaan tabletiltaan tai älyhärpäkkeeltään elokuvia,
surffailemaan netissä ja kuuntelemaan tiedostoissaan olevia noin kuuttatoista
miljoonaa kappaletta. Jaahah, tähän vuoden 1979 Ykä haluaa taas puheenvuoron:
-
Hei sinä vanha Ykä, sinä äijän räähkä joka minusta joskus tulee. Ookkonää vähän
tyhmä? Tabletit ovat pillereitä joita otetaan jos lääkäri määrää tai jos päätä
särkee. Ei niistä voi katsella elokuvia eikä kuunnella musiikkia. Sitten on kyllä
niitä tabletteja, jotka pistää ihmisen näkeen näkyjä. Milloinkas sinä olet
niitä ruvennut kiskomaan? Kerro heti, niin minä voin toimia toisin kuin sinä!
Minun elämästänihän tässä on kyse! Sinä nyt kumminkin olet jo kelan ja kuopan
puolessa välissä.
Ehkä tässä vaiheessa on turha yrittää
selittää nuorelle Ykälle tabletin ja tabletin eroa. Ehkä on viisainta vaan
todeta, että ei me
kekkoslovakialaisetkaan ihan tyhjin viihdekäsin tien päälle lähdetty sillä
riisimopossa oli autoradiokasettisoitin, semmoista vanhaa kunnon nänniradiomallia.
Viihdettä radion puolella tarjosi Yleisradion yleis- ja rinnakkaisohjelma,
tosin katvealueita oli aika paljon. Johtuneeko siitä, että radion vastaanotin
ei välttämättä ollut kovin tehokas vai oliko linkin lähetysteho huono? Mutta
katve ei ollut ongelma, sillä oltiinhan mukaan pakattu huomattava määrä
kasettiviihdettä eli Finnhits 6 sekä Lea Lavenin ”Chanson Laven”, joihin
ymmärrettävästi matkan aikana tuli hieman kyllästyttyä. Ykällä ja Jykällä olisi
ollut kyllä kotonaan kasetilla huomattava määrä rock´n´rollia, mutta se oli
selvä, että Corollassa ei sitä kuunneltaisi joten eipä tuota tullut
kysyttyäkään.
Aikamies-Ykän
muistikuvia jälkeenpäin:
Kun
sitä Lea Lavenin kasettia oli tullut kuunneltua montakytviis kertaa, niin siinä
heräsi nuoren miehen mielessä jo filosofisia kysymyksiä. Erityisesti
kappaleesta ”Näin Miestä Petkutan”. Siinähän Lea alussa laulaa ruikuttaen kun
hän on tansseissa pelkkä seinäruusu. Miehet eivät osoita kiinnostusta. Ja sekös
jurppii. Sitten hän näkee vaivaa ja skarppaa tyyliään. Nythän olisi tie onneen
valmis ja flaksi kävis niin, että rumempia sais harjalla huitoa sivummalle.
Mutta sitten kun miehet osoittavat kiinnostusta niin kappale jatkuu ”ja mies
kun valmistuu… en kuiskaakaan mä juu…”. Ja sehän pisti nuoren miehen miettimään
että miksi nähdä niin suuri vaiva päästäkseen samaan lopputulokseen kuin
ennenkin eli ei yhtään mihinkään? Jos kerran kutkutti, niin olis laskenut
herrasmiehen rapsuttamaan. Ykä tuumaili siinä autossa istuessaan, että
aikuisten maailma taitaa olla aika monimutkainen. Ja siinä nuori Ykä oli aivan
oikeassa vaikkei paljon muusta vielä loppujen lopuksi juuri mitään vielä
hahmottanutkaan.
Jatkamme matkaa ja törmäämme onnistuneen
luksusloman seuraavaan elementtiin eli täysin
uudet maisemat. Ja tämähän tapahtui kun oltiin edetty Saariselän kohdalle.
Pohjoisessa käyneet lukijat tietävät, että siellä mäkeä noustessa kaikki puut
lopulta katoavat ja jäljellä on vain kaljupäisiä tuntureita. Ensimmäinen kerta
on tietysti aina vaikuttavin ja tietysti harmittaa, että sitä ensimmäistä
kertaa ei voi koskaan kokea uudestaan. Matka jatkui siinä aina Kaunispään
huipulle, jonne meni jo silloin tie.
Aikamies-Ykän
muistikuvia jälkeenpäin:
Siellä
Saariselällä, maaston kohotessa ja viimeistenkin puitten kadotessa Ykä hoksasi
taas uuden oivalluksen. Etäisyyden lisäksi on olemassa toinenkin uusi asia.
Horisontti.
Suurin
osa suomalaisistahan asuu seuduilla joissa horisonttia ei oikeastaan ole. On
vain paljon metsää ja sen alla lepikkoa, vitelikköä, pöpelikköä, vesakkoa,
ryteikköä, häpelikköä ja muuta sen sellaista mikä saa aikaiseksi sen, että
horisonttia ei tosiasiassa havaitse. Maastotyypeistä voi muuten todeta
pitkäaikaisen metsästyskokemuksen myötä että kaikkein hankalin maasto
suunnistaa on suuri ojitettu suo, johon on istutettu parikymmentä vuotta
aikaisemmin mäntypuuta. Jos paikka on vieras eikä kompassisuuntaa ole, niin
suunta häviää kerta kaikkiaan. Kun ei ole mitään kiintopistettä.
Mutta
siellä Kaunispään huipulla näkyi horisontti. Maasto näkyi kymmenien kilometrien
päähän. Suunnistaminen tunturi-Lapissa on huomattavasti helpompaa kuin
metsä-Suomessa. Näkymästä räpsittiin
sitten tietysti kuviakin, jotka osoittautuvat sitten myöhemmin surkeaksi
pettymykseksi. Molempien perheitten käytössä oli siihen aikaan yleinen Agfan
Iso-Rapid kamera. Se sellainen pieni poppikamera, josta tuli kehitettynä
sellaisia neliskulmaisia kuvia muistaakseni kokoa 9 x 9 cm ja jossa
salamavalolaitteena oli erillinen kuutio mikä lyötiin kameraan kiinni ja johon
kuutioon laitettiin sitten erillinen kertakäyttöinen magnesiumsalama.
Kun
kyseisellä kameralla otti maisemakuvia tuntureista, niin lopputulos näytti lähinnä
silhuettikuvalta paistetusta kananmunasta. Nykyisillä digikameroilla on se etu,
että maisemakuvaa voi katsoa tietokoneen näytöltä varsin suurikokoisena ja
siinä maisema alkaa jo esiintyä edukseen. Mutta eihän siihen aikaan mitään
tietokoneita ollut. Eikä digitaalitekniikkaa muutenkaan. Digitaalikello oli
tullut markkinoille hiljattain, mikä siis tarkoitti että kellossa ei ollut
viisareita vaan numerot. Sehän oli sitä hienointa uutta. Tosin siinäkin
innostus aikanaan hiipui, kun huomattiin että viisarikello on huomattavasti
kätevämpi.
Kun tässä kekkoslomailussa on päästy
Kaunispään huipulle, niin otetaanpa esille seuraava onnistuneen loman elementti
eli tutustuminen vieraisiin
kulttuureihin. Sehän täällä Lapissa tavallaan onnistui, meinaan, niin Kaunispään
huipulla kuin Lapissa muutenkin ja muuallakin Suomessa silloin tuli nähtyä
paljon saksalaisia. Niin kuin maanteilläkin. Saksalaiset autoilevat turistit
olivat silloin Suomessa hyvin yleisiä. Saksalainen rekisterinumero oli yhtä
yleinen kuin venäläinen nykyisin. Jos sen ajan Kekkoslovakiassa olisi törmännyt
neuvostorekkariin, se olisi aiheuttanut suurta ihmetystä. Melkein niin kuin
saksalainen rekkari aiheuttaisi nyt. Saksalaisista kerrottiin urbaanilegendoja,
että ne pöllivät maidot maitolaitureilta, perunat pellosta ja kaiken
mahdollisen sapuskan ravintolan seisovasta pöydästä. Todennäköisesti jutut
olivat pääosin nimenomaan urbaanilegendoja. Ei Ykä ainakaan sellaiseen törmännyt,
vaikka niksmanneja kävi aika paljon Nyhtänköljässäkin siihen aikaan. Nuukaa
porukkaa ne epäilemättä olivat, mutteivät kumminkaan varkaita. Vaan mikä lie ne
saksalaiset karkoittanut? Silloin heitä oli Suomessa paljon turisteina, nyt ei
juuri ollenkaan. Oliko niin, niin kuin eräs kaverini tuumi, että vielä
1970-luvulla siellä kävi turistina niitä saksalaisia miehiä perheineen, jotka olivat
siellä aikanaan kypärä päässä, torrakko olalla ja halusivat käydä vielä
kertaalleen tutuissa maisemissa? Mistäs tuon tietää.
Tässä vaiheessa tietysti voisi helsinkiläinen
vihainen viheraktivisti Taalia-Tulitia Hevonpäpp-Triggerström todeta turpa
kuolassa että ette te ole mihinkään vieraisiin kulttuureihin tutustuneet. Te
vaan katselitte niitä ulkomaalaisia ja mutisitte keskenänne. Mihin voi todeta
että myöntää täytyy, mutta millä lailla tilanne eroaa omastasi? Sinä lennät
jonnekin Goalle viettämään lomaa, etkä sinä tutustu kuin hymyileviin
palvelijoihin, joille sinä olet maksava asiakas ja joilla hymy loppuu
täsmälleen siinä vaiheessa kun maksaminen lakkaa. Eivät ne välitä sinusta hevon
vittuakaan eivätkä ne sinua henkiystävänään pidä vaikka täällä Suomessa niin ehkä väitätkin ja jopa ehkä itse niin kuvitteletkin. Ei sinusta heitä kiinnosta muu kuin tuomasi
rahat. Et sinä ole sen enempää kosmopoliitti kuin mekään siellä Lapissa vuonna
1979. Me vaan ei edes väitetty olevamme sellaisia. Eli kumpi meistä valehtelee
itselleen?
Matkallahan on mukava taipumus jatkua ja
retkue eteni Nuorgamiin, jossa tuli tietysti tultiin luksusmatkailun seuraavaan
elementtiin eli siirtymiseen ulkomaille.
Ulkomaille siirtyminen eli rajaloikkaus Nuorgamista Pulmankiin ei sinänsä
välittömästi maisemia muuttanut, mutta mielenkiinto kiinnittyi rajalla olevaan
bensa-asemaan. Siinä oli kaksi isoa tynnyriä, toisessa luki PENSAA ja toisessa
PÖLJYÄ. Kun oikein tarkkaan katsoi, niin kirjainten p ja ö välissä oli kyllä
pieni viiva, mutta se oli kovasti haalistunut. Jotenkin tyylikäs se bensis karuudessaan
oli, kun olihan Nyhtänköljässäkin sentään silloin jo hienot ylikansalliset
Esso, Shell, Union ja BP logoineen ja kaikkineen. Sen Nuorgamin aseman
tankistahan tulee mieleen yksi suomen kielen hienoimmista sanoista eli ”löpö”
ja sehän on (ainakin oma sukupolveni muistaa) lyhenne sanoista lämmitysöljy /
polttoöljy.
Norjan puolelle siirryttyä tuli esille
tietenkin seuraava luksusloman olemmainen elementti eli puolimatkan krouvi eli luksusluokan väliresidenssi. Sehän löytyi Varangerinvuonon
pohjoisrannalla sijaitsevasta pienestä Jakobselvin kylästä, jossa mökkikylän
respassa isä-Perskeles, se ryökäle, esiintyi maailmanmiehen elkein ja kysyi
sujuvasti että god kväll, har ni lediga hytter, tack. Ja olihan heillä kun
latoi tarpeeksi norske kronor pöytään. Perskeleet ja Mälvälät majoittuivat
kaikilla luksusominaisuuksilla varustettuun väliresidenssiin eli mökistä löytyi
kerrossängyt neljälle ja loput pärjäsivät mukavasti lattialla kenttäpatjoilla.
Lisäksi mökissä oli jääkaappi ja keittolevy ja jos sillä varustuksella ei
kahdeksan ihmistä pärjää, niin millä sitten? Jääkaapissa oli vielä pakkaslokero
jossa saatiin tarpeelliset kylmäkallet uudestaan jäädytettyä.
Naiset jäivät mökille ja sekä miehet että
nyrkillätapettavat lähtivät tutustumaan taas yhteen luksusloman elementtiin eli
outdoors entertainment, jota edusti
kalastus vuonon rannalla.
Aikamies-Ykän
muistikuvia jälkeenpäin:
Jep,
se kalastus on mukava harrastus ja ne norjalaiset maastonmuodot siellä
Jakobselvissä olivat uskomattoman kauniita. Erityisesti ne maastonmuodot, joista vastasi isänsä kanssa kalassa ollut
suurinpiirtein Ykän ikäinen norjalainen erittäin hyvämuotoinen tyttö jonka
kireät farkut ja yhtä lailla tiukka villapaita saivat nuoren miehen miettimään
hyvinkin korkealentoisia ajatuksia. Muutamaa vuotta myöhemmin amerikkalainen Dr
Hook levytti kappaleen ”Baby Makes Her Blue Jeans Talk”ja kyseinen tyttö
todellakin muutti sen biisin ajatuksesta lihaksi. Mikään muu ei sitten
ajatuksesta lihaksi muuttunutkaan, vaikka olis ollu tuota sisuakin. Sekä Ykän
ujouden ja kielitaidottomuuden takia että myös siksi, että tytön isä vastasi
nimittäin kooltaan ja habitukseltaan viikinkiesi-isiään ja muutenkin mies
näytti siltä, että hän ei tarvinnut joskus paljon myöhemmin Suomessa myytyä
paitaa, jossa luki että ”minulle ei vittuilla”. Sen tajusi kyllä oikein hyvin
muutenkin. Yhtä kaikki, sekin episodi oli nuorelle Ykälle tärkeä oppitunti siinä
nuorelle miehelle tärkeän taidon kehittämisessä eli kuinka tuijottaa, mutta
tuijottaa siten että sen jälkikäteen saattoi aina kategorisesti kiistää. Se ei
oo meinaan voimalaji, se on tekniikkalaji.
Ja
siihen salattuun tuijotukseenahan se koko
touhu sitten jäi. Näin ollen oli viisaampaa keskittyä ihan perinteiseen kalastukseen
jossa menestys olikin olennaisesti parempi, sillä nuorempi Mälvälän veljeksistä
nykäisi ensimmäisellä yrityksellään ylös turskan, joka tosin todettiin
alimittaiseksi ja heitettiin takaisin jortaniin. Sen jälkeen saalisrintamalla olikin
hiljaisempaa, mutta eipähän tarvinnut kalamiehen olla kateellinen, kun kukaan
ei saanut saalista ensinkään. Millään rintamalla.
Mutta luksusmatkahan etenee ja
luonnollisesti törmätään seuraavaan välttämättömään elementtiin eli paikallisväriin. Tosin siellä
Jakobselvissä tutustuttiin lähinnä paikallishajuun sillä siellä vaikutti siltä,
että täällä on joku kusta lorottanut nurkkiin eikä ihan vähäisiä litramääriä
olekaan. Kyse ei kumminkaan ollut norjalaisten epäsiisteydestä tai huonosta
pidätyskyvystä vaan hetken havainnoinnin jälkeen kävi ilmi, että voimakas haju
tulee joka puolella olevista turskankuivaustelineistä. Kun Ykä kymmeniä vuosia
myöhemmin ajoi Ylvan kanssa alueella uudestaan ei telineitä enää ollut.
Varmaankin ne kalat kuivattiin nyt koneellisesti tehtaassa. No, eihän toisaalta
Pohjanmaallakaan ole enää latoja ja heinäseipäitä.
Vaan niinhän se on että raha ei
haise. Jos sellutehtaan hajuun on tottunut niin miksei turskankin.
Aikamies-Ykän
muistelmia jälkeenpäin:
Kun
elettiin vuotta 1979 vallitsi maailmassa kahden blokin välinen kylmä sota.
Rauhallisessa Nyhtänköljässä se ei oikein realisoitunut, vaikka ajomatkan
varrella vastaan tulikin Lapin Jääkäripataljoonan (joka myöhemmin saman vuoden
aikana muuttui Jääkäriprikaatiksi) varusmiehiä jotka sotkivat kuuskekkosissaan
fillareillaan teräskypärä päässä ja rynkky selässä. Niistähän vain ajateltiin,
että siellähän ne omat sotapojat sotkevat. Mutta kun seurue siirtyi seuraavana
päivänä Varangerinvuonon eteläpuolelle ja läksi käymään Kirkkoniemessä niin
silloin tilanne hahmottui nuorelle Ykällekin vallan mainiosti. Yleisin
tienvarsikasvi oli kyltti, jossa luki ”Militärområde! Förbud (tai jotain
sinnepäin)”. Pysähtyminen kielletty. Kusella käynti kielletty. Valokuvaaminen
absluuttisesti kielletty. Liian aggressiivinen munien raapiminen kielletty. Justabout
everything kielletty. Tien vierellä näkyi joitain bunkkerien suuaukkoja sekä sen
viereen kasattuja panssariesteitä jotka tunnettiin nimellä ”tsekkiläinen siili”
sekä isoja kivenlohkareita joista silloin vielä inttiä käymätön Ykäkin ymmärsi,
että tiukan paikan tullen nuo räjäytetään tähän tielle tukkeeksi.
Eräällä
parkkipaikalla pysähtyminen oli sentään sallittua ja sieltä kerääntyikin
matkamuistoksi ammuttuja Norjan armeijan paukkupanoksia, pitkiä ja urakantaisia
7,62-millisiä. Ne olivat toisenlaisia kuin suomalaiset rynkyn räkäpäät joissa
oli oikea hylsy sekä sininen puupää. Nämä olivat kokonaan muovisia. Matkan
varrella ne ovat jonnekin hävinneet, mutta löytyihän netistä sentään kuva.
Norjalainen 7,62 x 51 räkäpää.
Suomalainen 7,62 x 39 räkäpää.
Joka
tapauksessa alueella aisti selkeästi sen, että sota ei ole vain jotain, josta
puhutaan ja josta kirjoitetaan, vaan tuolla – ammuttuja räkäpäitä keräillessään
– ymmärsi, että se saattaa olla jonain päivänä täyttä totta. Täällä oltiin
tosissaan ja katsottiin vastapuolelle kiväärinpiippua pitkin. Aavemaista
tunnelmaa lisäsi käynti Kirkkoniemessä. Oli sunnuntaipäivä ja taajama oli
täysin tyhjä. Ihmisiä ei näkynyt missään. Kaikki liikkeet olivat kiinni, ja
jopa kadulla ollut virvoitusjuoma-automaatti oli pois päältä. Seuraavan kerran
Kirkkoniemessä tuli käytyä 2000-luvun puolella ja taajama oli aivan
toisennäköinen. Silloin näytti siltä, että puolet kadulla kulkijoista oli
etnisesti ei-norjalaista alkuperää. Sillä reissulla tuli rupateltua myös suomen
kielen taitoisten heppujen kanssa (siellä päinhän asustaa nykyisin aika paljon
suomalaisia, erityisesti hoitoalan ihmiset ovat kysyttyjä) ja he osasivat
kertoa että paikkakunnan varakkaimmat tyypit ovat niitä, jotka olivat pistäneet
vastaanottokeskuksia pystyyn. 2000-luvun alussa – kertoman mukaan – norjalaiset
mielellään laittoivat tulijoita pussin pohjalle Ruijaan. Sittemminhän niitä on
riittänyt varsin mukavasti eteläänkin joskin asiantilan mukavuudesta saattaa
kantanorjalainen olla hyvinkin nuivaa mieltä.
Kirkkoniemi
Tyhjässä Kirkkoniemessä ei ollut paljoa
katsomista, joten seurue pisti ykköstä läpeen ja suunnisti kohti kotoista
Suomea. Näätämön raja-asemalla kävi selväksi, että Norja on rikas öljymaa ja
Suomi taas vähemmän varakas. Sen huomasi siitä, kun Norjan puolella oleva erittäin
hyväkuntoinen asfalttitie muuttui Suomen puolella lähinnä kärrytieksi. Sevettijärvellä
oli sitten vuorossa onnistuneen kekkosloman seuraava elementti eli transit to Gran Hotel. Nykyisinhän se
mielletään linja-autokuljetuksena lentokentältä hotelliin, mutta tarinamme
seurueella se tapahtui viidentoista kilometrin patikkamarssilla. Vaelluskenkiä
ei silloin ollut vielä suuremmin käytössä mutta toisaalta Nokian kumisaapas oli
siihen aikaan sellainen että se kesti kovempaakin käyttöä. Nykyisinhän ne on semmosia
kumiluttanoita että niistä saumat hajoaa vaikka niitä pitäisi pelkästään
kaapissa.
Mukana oli perinteisten reppujen lisäksi
jopa joitain rinkkoja, jotka olivat kuitenkin varsin uusi tuttavuus. Kyseiset
rinkat eivät olleet nykypäivän mittapuun mukaan mitään huippuja, ne olivat
mallia Reprinkka, jota ei enää valmisteta, eikä niissä ollut minkäänlaista
lantiovyötä, sen virkaa toimitti irtoremmi. Olivathan ne kuitenkin perinteistä
sipulisäkkiä tukevampia joka tapauksessa ja maasto sillä kohtaa Kaldoaivia
(jota ei vielä vuonna 1979 nimitetty Kaldoaiviksi) oli suhteellisen
helppokulkuinen, sillä korkeuserot eivät olleet valtavan suuria. Lisäksi retkueella
oli mahdollisuus kulkea polkua pitkin.
Patikkamatkan aikana Ykä törmäsi vielä
yhteen olennaiseen luksusloman elementtiin eli kulinaristiseen yllätykseen. Nykyisessä matkailusnobbailussa
sellaista edustaisi varmaankin joku borneolaisen uimahyppymustekalan
persreikähillossa marinoitu mongolialaisen aavikkohirviöhärpäkkeen
aivolisäkesalaatti mutta Ykälle ruoka oli jo nuorena vakava asia jolla ei
leikitä joten hänelle kulinaristisen yllätyksen sai aikaiseksi kunnon nötkötti.
Sitä ei nimittäin siihen maailmanaikaan vielä kauhean paljon syöty (tai no, ei
ainakaan oltu syöty Perskeleillä, mutta siellä syötiinkin varsin paljon
riistalihaa). Liekö nötkötti ollut silloin suhteellisesti kalliimpaa kuin
nykyisin?
Ainakin siinä oli niin suhteellisesti
kuin realistisesti enemmän syötävää kuin nykyisin. Eli kun isä-Mälvälä sitten maastossa
perstauolla kaivoi repustaan näkkileipää ja purkillisen lihasäilykettä, josta
sitten väännettiin niin Perskeleen kuin Mälvälän veljeksille tukevat annokset
niin nuori Ykä tarjottua evästä jäystäessään tuumaili että täähän lähentelee
taivasta. Sen ajan nötkötti oli kiinteää, lihaisaa ja erittäin maukasta.
Nuorena miehenä Ykä harrasti usein sellaista sapuskaa, että laittoi pellille
leivinpaperin päälle pussillisen ranskanperunoita, silpoi sekaan purkillisen
nötköttiä, käytti uunissa ja siinäpä oli tarjolla tukeva ja äärimmäisen maukas
eväs. Tämä tapa sitten häipyi 1990-luvulla, koska tavallinen nötkötti oli
pikkuhiljaa muuttunut sellaiseksi, että ranskanperunat pellillä lähinnä
uiskentelivat rasvavellissä.
Ja sen jälkeenhän olikin sitten vuorossa
se seuraava kekkoslovakialaisen luksusloman välttämätön elementti eli Gran Hotel, jota edusti Opukasjärven
rannalla oleva sähkötön mökki jossa oli kerrossängyt kahdeksalle, kamiina,
kaasuliesi, ulkohuusi sekä erillinen loistava sauna, jonka nurkissa oli niin
suuret reiät että sieltä olisi riekko mahtunut lentämään sisään. Mutta sehän
vaan paransi ilmanvaihtoa ja takasi äärimmäisen upeat löylyt. Lisäksi mökillä
oli valopetroolilamppu jota ei tosin tarvinnut sillä eihän niillä selkosilla
heinäkuussa ole koskaan pimeä. Voisi todeta, että vuoden 1979
kekkoslovakialaiselle hallintoalamaiselle kyseinen Gran Hotel oli täydellinen
viiden tähden hotelli, eikä mieleenkään olisi tullut vaatia enempää.
Jos käydään läpi kyseisen Gran Hotelin
menua, niin siitä saattoi käyttää termiä Pystyssä Pysyvä Pöytä, joka sisälsi jo
aikaisemmin mainittua purkkihernekeittoa, makarylliä ja lihapullakastiketta
sekä perunasoppaa johon lisättiin jo aikaisemmin mainostettua jumalten
ambrosiaa eli nöttköttiä. Kalaa oli vähänlaisesti sillä joissa vesi oli
matalalla eikä Ahti oikein suonut antejaan. Viimeinen tarviketäydennys ennen
maastoon lähtöä oltiin tehty Sevettijärvellä pienessä kyläkaupassa. Kun sitten
vuosikymmeniä myöhemmin samoilla seuduilla tuli käytyä, niin saman tien
varrella rajan pinnassa oli uusi K-market Näätämö joka käsittääkseni voi edelleenkin
oikein hyvin, sillä norjalaiset käyvät siellä ”halvoilla” ostoksilla. Sama
ilmiöhän on myös toisella puolella Lappia Kilpisjärvellä, jossa Kilpishallin
liikevaihdosta noin 90 pinnaa tulee norjalaisilta ja meininki eikun kasvaa,
sillä sinnehän on nyt avattu Alko. Vaikka sitä ei äkkinäinen uskoisi, niin
Suomessa on todellakin olemassa muutama paikka, jonne ulkomailta tullaan
ostamaan halpaa viinaa ja halpaa tupakkaa (eli siis käytännössä norjalaisten
herkkua Petteröss Blandningia).
Onnistuneeseen luksusmatkaan kuuluu myös
elementti kulttuurillinen
ekstaasikokemus ja myös se tuossa syrjäisessä mökissä tuli koettua. Mukana
oli nimittäin hyvin pieni matkaradio ja sieltähän sitten kuultiin Sleepy
Sleepers-yhtyeen uunituore single ”Kesämopo” joka aiheutti mölliporukassa aivan
totaalisen repeämisen ja vanhemmissakin huvittunutta myhäilyä. Sen myötä Ykä
sai sitten syksyllä luvan hankkia kyseisen bändin The Mopott Show-albumin jossa
Kesämopokin oli. Tosin kun vanhemmat kuulivat albumin muun materiaalin, he
tuumivat että minkähän helvetin lämiskän se nulikka oikein tuli hankkineeksi?
Yhtä kaikki, kyseisellä matkalla kaksi
alempaa keskiluokkaa (johon suurin osa Suomea oli siinä vaiheessa pikku hiljaa
siirtymässä) edustavaa perhettä oli nauttinut täydellisen luksusloman johon
sisältyi kaikki ne elementit, joita luksuslomaan tarvitaan. Voi olla, että
nykyisin käsitys luksuksesta on muuttunut hieman toisenlaiseksi mutta uskon, että
nuoremmissakin sukupolvissa löytyy paljon ihmisiä, jotka arvostavat rauhaa,
hiljaisuutta ja tapahtumattomuuden hienoutta.
Voi olla myös, että monelle nykynuorison
edustajalle hiljaisuus, eristyneisyys ja tapahtumattomuus olisi aivan liikaa.
Samoin kuin luonnollisesti mökillä vallinnut sähköttömyys ja sitä myötä
tietysti somettomuus. Nykyinen riippuvuus sosiaalisesta mediasta ja mukana
jatkuvasti kannettavista älyhärpäkkeistä alkaa olla jo pelottavaa. Varsinkin
kun meillä on olemassa yksi sukupolvi joka on jo kasvanut siihen eikä osaa elää
ilman sitä. Me nulikat siellä mökillä vuonna 1979 taas emme osanneet kaivata
sellaista, mitä ei vielä vuosikymmeniin keksittäisikään. En osaa sanoa,
kiinnostaako nykynuorisoa sellainen, miten sen sanoisi, jatkuvasti muuttuva
tapahtumattomuus, minkä näki ja mitä saattoi tarkastella kiven päällä
istuessaan. Mutta kyseiset Perskeleen ja Mälvälän perheet viettivät vuoden 1979
kekkoslovakialaisesta näkövinkkelistä äärimmäisen onnistuneen loman.
Loppulitviikki:
eräs keskustelu
Opukasjärveen
laskevan Silisjoen rannalla isojen kivien päällä istui 14-vuotias poika sekä
noin viisikymppinen, kaljupäinen mies jolla oli harmaantuva parta. Mies ja
poika olivat hetken aikaa katsoneet hissukseen virtaavaa jokea hiljaisuuden
vallitessa. Vanhempi mies sytytti Voimasavuke Bostonin. Nuorempi ei vielä
tupakoinut. Sitten vanhempi mies alkoi puhua:
-
No, Ykä. Tää on ensimmäinen kerta kun sinä olet täällä Lapissa. Miltäs tää
touhu vaikuttaa?
Nuori
poika raapi hieman päätään, joka oli verhottuna oranssivalkoisella
Lappi-turistihatulla ja vastasi:
-
Tiedätkös, Ykä. Kun nyt asiaa mietin, niin oikeastaan mikään elämässäni ei ole
kolahtanut minuun niin kovasti kuin tämä. En minä osaa oikein löytää sanoja.
Mutta tää on jotenkin, no, täydellistä. Ainoa mikä vituttaa on se, että tämän
jälkeen on vielä vaikeampaa mennä takaisin kouluun rääkättäväksi. Mahdankohan
minä päästä tänne enää uudestaan?
-
Perheesi kanssa et. Vanhempasi kyllä tykkäävät tästä mutta se ei kolahda heille
sillä tavalla kuin sinulle. Mutta aikanaan sinä kyllä palaat tänne. Tosin
seuraavan kerran kun tulet, et välttämättä tykkää touhusta niin paljon. Mutta
kipinä sinuun kyllä jää.
-
Jaa… miksikäs en tykkää?
-
No kun se on kolmen viikon reissu ja siinä valtio tarjoaa sinulle sekä
kuljetuksen, vaatteet, varusteet, muonituksen ja päivärahat.
-
Jaa niin… se juttu… mulla kun on se intti käymättä vielä.
-
Mutta sen jälkeen sinä kyllä palaat pohjoiseen. Kerta toisensa jälkeen. Ensiksi
kavereittesi kanssa. Ja sitten myöhemmin vaimosi kanssa.
-
Onko mulla joskus vaimo? Kun tuntuu jotenkin epätoivoiselta sen kanssa. Minä
olen tyttöjen kanssa niin ujo.
-
Niin ne ovat ne muutkin jätkät. Kunhan puhuvat vaan. Aikanaan se muuttuu
sinunkin kohdallasi. Ja se kiusaaminenkin loppuu aikanaan. Vuoden verran kun
jaksat vielä.
Nuori
poika katseli hetken aikaa joen virtausta ja sen jälkeen taas vanhempaa miestä.
-
Muistanko minä tämän keskustelun?
Vanhempi
mies hymyili.
-
Totta kai muistat. Vuonna 2016. Katsos sinähän olet minä. Vuonna 2016 sinä
kirjoitat tästä keskustelusta blogiisi. Sinä olet silloin sellainen, jota
kutsutaan vihakirjoittajaksi.
-
Mikä on blogi? Ja mikä on vihakirjoittaja?
-
Saat sen kyllä aikanaan selville. Eihän sulla kiire sen asian kanssa ole.
-
Niin… ei kai… minun matkani on kumminkin vasta alussa.
Vanhempi
mies sammutti savukkeensa ja nousi.
-
Tarttee tästä pikku hiljaa lähteä.
-
Minne?
-
Takaisin tulevaisuuteesi. Minä odotan sinua siellä. Ja juu, jos vaan malttaisit
olla polttamatta sitä ensimmäistäkään Voimasavuke Bostonia, niin se olisi
kovasti hyvä. Som´moro.
-
Som´moro.
Vanha
mies katosi jonnekin kaukaisuuteen ja nuori Ykä jäi katsomaan joen virtausta.
Sivummalta isä-Perskeles huusi!
-
Ykä! Tuu saunaan!
Nuori
mies nousi ja läksi kävelemään kohti saunaa. Tuo keskustelu alkoi häipyä hänen
mielestään ja hetken päästä hän ei sitä enää muistaisi. Mutta hänellä oli hyvä
ja rauhallinen olo. Hänen matkansahan oli todellakin vasta alussa. Ja ehkä se
matka kannattaisi kumminkin kulkea. Katsoa mitä se toisi tullessaan.
Actually folks, that was not all. Eli hotellin respasta onnitellaan veljeskansaamme
Viroa siitä, että heidän uusi itsenäisyytensä on kestänyt kaksikymmentäviisi
vuotta. Silloin Kekkoslovakian aikana ajatus Viron uudesta itsenäisyydestä oli
lähinnä scifiä, mutta onneksi se toteutui. Lisäksi hotellin respassa nostetaan
hattua virolaisille siitä, että he ovat kulttuurin rikastuksen suhteen
huomattavasti fiksumpia kuin me suomalaiset. Ehkä viisikymmentä vuotta
ylikansallisen pakkoideologian alla opetti realismia, jota täällä Suomessakin
kovasti kaivattaisiin.