- Hyvää päivää, hyvät kuuntelijat!
Täällä Antero Lärvänen Huitsinnevadan paikallisradion ja Huitsinnevadan
Paikallisdemokraatin yhteislähetyksessä. Tällä kertaa uutisoitavana on breaking
news suomalaisessa yliopistomaailmassa. On tulossa huomattava uudistus ja
edistysaskel, ainakin näin meille on ilmoitettu. Emme halunneet kysyä asiasta
tarkemmin opetusviranomaisilta sillä tiedämme, että suurin osa
kuuntelijoistamme ei ymmärrä virallisena virastokielenä käytettävää sesmellellemkukkuuta.
Näin ollen turvaudumme jälleen suomalaisen selitteläätiön Grand Old Maniin
tohtori Adolf Butleriin. Tohtori Butler, tervetuloa taas kertaalleen
lähetykseemme.
-
Morjens, Antero, ja tervehdys kaikille pinnanmaalaisille kuuntelijoille. Tästähän
on tullut jo tapa, mutta kieltämättä mukava sellainen.
- Tohtori Butler. Mistä tässä suuressa
koulutusuudistuksessa on oikein kysymys?
-
Kysymys on siitä, että jo tämän lukuvuoden alusta akateemiseen koulutuskenttään
perustetaan uusi tekijä, eli tarkemmin sanottuna Maanhävityskorkeakoulu.
- Maanhävityskorkeakoulu? Onko kyseessä
joku Maanpuolustuskorkeakoulun osa, joka keskittyy pioneeritoimintaan?
Pioneereillehan perinteisesti kuuluu kaikenlainen maanhävitystoiminta,
suluttaminen, räjäyttäminen, murrostaminen ja hävittäminen noin yleensäkin.
-
No voi Antero, eihän nyt toki. Kyseessä on ihan puhtaasti yhteiskunnallinen
akateeminen koulutus sekä sen kehittäminen ja päivittäminen nykyaikaan. Niin
kuin itsekin tiedät, ovat selitteläätiö, sovellettu spedestetiikka,
yleishöpedäätiö, käsitehässiminen sekä luokkatietoinen alaleukaväpättävä
yleisnillitys maassamme varsin vahvoissa kantimissa. Mutta sen opetus on
kuitenkin varsin hajanaista, useisiin yliopistoihin ja erillisiin oppiaineisiin
pirstoutunutta ja sitä kautta se ei ole läheskään niin tehokasta ja kokonaisvaltaista
kuin se voisi olla. Tällä uudistuksella tämä puute korjataan ja koko
opetustoiminta keskitetään yhteisen hallinnon ja ideologiavalvontakoneiston
alaisuuteen.
- Uudistus kieltämättä vastaa nykyajan
muuttuvan ja tiedostavan maailman tarpeisiin, mutta kuinka se käytännössä
tapahtuu?
-
Maanhävityskorkeakoulu on hallinnollisesti täysin itsenäinen ja erillään muista
yliopistoista, se on opetus-, oikeus- ja
moraalivastuullinen vain itselleen, sillä on yksi johtaja ja koska sen
tarjoamien palvelujen kysyntä on jatkuvasti voimakkaassa kasvussa se jakautuu
fyysisesti kolmeen erilliseen toimipisteeseen eli Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun,
jossa opetus tapahtuu ruotsiksi. Edistyksellistä on se, että toisiaan varsin
paljon muistuttavat selitteläätiön, sovelletun spedestetiikan, yleishöpedäätiön,
käsitehässimisen sekä luokkatietoisen alaleukaväpättävän yleisnillityksen
maisterin tutkinnot yhdistetään jatkossa yhdeksi maanhävitystieteen maisterin
tutkinnoksi. Ja sitä myötä tuotetaan tietysti myös maanhävitystieteen
tohtoreita. Eikä muuten ihan vähän tuotetakaan.
-
Lisäksi opetus muuttuu entistä kokonaisvaltaisemmaksi pysyvään ja turvattuun urakehitykseen
tähtäväksi opetukseksi, sillä maanhävitystieteen opiskelu alkaa jatkossa jo
melko pian peruskoulun päätyttyä. Tällöin opiskelijat pystyvät jo alussa
keskittymään heille olennaisen tärkeisiin ainekokonaisuuksiin ja samalla myös
tietysti varmistetaan heidän henkilökohtainen opillinen soveltuvuutensa. Ja
tämänhän takaa viisivuotinen Maanhävityskorkeakouluun valmistava opetusjakso.
- Ehkäpä keskitymme tässä alussa juuri
tuohon valmistavaan opetusjaksoon. Voitteko kertoa siitä hieman tarkemmin?
-
Kerron ensin niistä perusteista, joiden vuoksi tämä valmistava opetusjakso on
nähty välttämättömäksi. Niin kuin tiedät, on yliopistoissamme annettava
yhteiskunnallinen opetus poliittisesti kokonaisvaltaisen tiedostavaa, ja sen
puolesta pitäisi lopputuloksena olla sataprosenttinen määrä toisiaan toistavia
kloonimaistereita. Tämä on siis tavoite.
- Tämän minäkin ymmärrän.
-
Mutta tähän sataprosenttisuuteen ei olla kuitenkaan päästy. Vieläkin löytyy
valmistuneitten joukosta soraääniä, joitten mukaan yhteiskuntatieteellinen
opetus on alistettu puhtaasti poliittisiin tarkoitusperiin ja tutkimuksen
peruslähtökohtana on se, että ensin tehdään poliittiseen ideologiaan sopiva
johtopäätös ja sen jälkeen etsitään sitä tukeva aineisto.
- No mutta niinhän se meneekin.
-
No niin menee niin. Ei se ole ongelma. Siihenhän tässä on pyrittykin. Ongelmana
on se, että tämä poliittisilta tarkoitusperiltään hyvä ja tavoiteltava
lopputulos esitetään negatiivisessa valossa. Aivan kuin siinä olisi jotain
väärää. Ja koska näitä soraääniä edelleenkin on, voidaan opetuksen todeta siltä
kohdin epäonnistuneen. Ja yksi epäonnistumisen syy on siinä, että opiskelu on
aloitettu liian vanhana.
- Eli vähän niin kuin Tähtien
Sota-leffassa. Jedikoulutus on aloitettava tarpeeksi nuorella iällä. Muuten on
riski, että Jedioppilas voikin ajautua Voiman Pimeälle Puolelle?
-
Juuri niin, Antero. Juuri tuosta on kysymys. Voiman Pimeälle Puolelle. Ja se
saa aikaan aina uusia Darth Vadereita.
- Mutta koska tavoitteena on saada
aikaiseksi yhdenmukaista ja poliittisesti syväpuhdasta ajattelua, ei ikä
varmaankaan ole ainut kriteeri opiskelijoiden värväämisessä?
-
Ei suinkaan. Tietysti tarkkailun alaisena on yleinen soveltuvuus. Tämä mitataan
parhaiten erilaisissa ainekirjoitustehtävissä, jotka käsittelevät tiedostavia
aiheita. Opettajia on peruskoulussa ja lukion ensimmäisellä luokalla
ohjeistettu seuraamaan näitä ainekirjoituksia ja nostamaan esille
poikkeuksellisen lahjakkaita ja soveltuvia yksilöitä. Ja täytyy sanoa, että
materiaali näyttää tällä hetkellä erittäin lupaavalta. Varsinkin esille
nostetut lukion ekaluokkalaiset suoltavat järjestään aivan puhdasta
pääkirjoitustason materiaalia. Sopivat ja halukkaat yksilöt aloittavat sitten
Maanhävityskorkeakouluun valmistavat opinnot samaan aikaan kun muu ikäluokka
aloittaa lukion kakkosluokan.
- Tarkistetaanko opiskelijoiden taustat
ja vaikuttavatko ne mahdolliseen valintaan?
-
Kyllä ja kyllä. Ensinnäkin mikäli opiskelijoiden vanhemmissa tai lähisuvussa
ilmenee perussuomalaisuutta tai muutaman muun pienemmän puolueen kannatusta, ei
opiskelijaa valita. Kyllä sukurasituksen luoma epävarmuus on tässä aivan liian
suuri riskitekijä. Ei omena kauas puusta putoa, eikä meillä laariin laiteta
mätiä omenoita muita pilaamaan. Lisäksi jos opiskelijan vanhemmista edes toinen
on suorittavan tason töissä, ei opiskelijaa voida valita. Hänen maailmankuvansa
on silloin jo mitä todennäköisimmin perustavalla tavalla häiriintynyt. Sama
koskee sitä, jos opiskelija on ollut itse kesätöissä. Hän on törmännyt silloin
tiedostavaa maailmankuvaa peruttamattomalla tavalla vääristäviin
ympäristötekijöihin.
- Eli tässä on tarkoitus siis rekrytoida
niin sanottuja ideologisia neitsyitä?
-
Juuri niin. Ja neitsyyttä suojellaan tarkasti. Ensimmäiset kaksi vuotta valmistavissa
opinnoissa suoritetaan suljetussa sisäoppilaitoksessa, jossa yhteydet ulkomaailmaan
ovat tiukasti rajoitetut. Tiedot ulkomaailmasta tulevat vain virallisen median
välityksellä ja yhteyksiä minkäänlaiseen valvomattomaan sosiaaliseen mediaan ei
sallita. En tosin usko, että opiskelijoilla on edes halua olla sellaisen kanssa
tekemisissä. Joka tapauksessa tässä suojellaan nuoren ihmisen haurasta, mutta
niin kauniin varmaa maailmankuvaa arki- ja työelämän unelmia vääristäviltä
kokemuksilta.
-
Tämän vuoksi ei opiskelijoilla ole myöskään kahden ensimmäisen opiskeluvuoden
aikana mahdollisuus lomailuun sisäoppilaitoksen ulkopuolella. Poikkeuksena ovat
mahdolliset ulkomaanmatkat vanhempien tai muiden luotettavaksi tarkistettujen
valvontahenkilöiden seurassa. Tämä tietysti estää myös kesätyöt, ja sen vuoksi
opiskelijoille maksetaan opiskelijapalkkaa, joka on lukuvuoden aikana
päivärahamuotoinen ja kesäkuukausina 1.285 € kuukaudessa. Miespuoliset
opiskelijat ovat luonnollisesti vapautettu asevelvollisuudesta, sillä
maksimissaan kokonaisen vuoden mittainen lykkäys heidän osaamisensa täyteen
käyttöön ottamisesta olisi yhteiskunnan taholta täysin järjenvastaista
tuhlausta.
-
Kahden ensimmäisen vuoden aikana opiskelijan maailmankatsomus katsotaan lopullisesti
betonoiduksi, ja sen jälkeen heille annetaan asteittain suurempia vapauksia
olla yhteydessä ulkomaailmaan. Opiskelijapalkka luonnollisesti maksetaan myös
tässä vaiheessa. Viiden vuoden koulutuksen jälkeen he siirtyvät sitten
lopullisesti opiskelemaan Maanhävityskorkeakouluun.
- Minkälaista opetusta tässä
valmistavassa koulutuksessa sitten annetaan? Miten se eroaa esimerkiksi
tavallisesta lukio-opetuksesta?
-
Se eroaa huomattavasti. Siinä on opiskelijoiden urakehityksen kannalta
tarpeettomat aiheet jätetty kokonaan pois ja korvattu ne opetusideologiaan
paremmin soveltuvilla ainekokonaisuuksilla.
- Mitä aineita jää pois?
-
Matematiikka nykymuodossaan jää pois ja se korvataan yhteiskuntavastuullisella
uskomustaloustieteellä. Fysiikka ja kemia jäävät tarpeettomina kokonaan pois.
Biologia korvataan kaupunkivihreällä ympäristöopilla. Liikunta jää kokonaan
pois. Maantiede jää pääosin pois, tosin tiettyä poliittista maantiedettä
opetetaan. Historia muuttuu sovelletuksi historiaksi. Uskonto muuttuu
suvainto-opiksi.
- Vaan minkälaista on tämä
yhteiskuntavastuullinen uskomustaloustiede?
-
Se perustuu bruttokansantuotteeseen. Elätettävälle sosiaaliperäiselle
maahanmuuttajalle maksettavat etuudet lisäävät bruttokansantuotetta. Häntä
kotiuttamaan pyrkivälle työntekijälle maksettu palkka lisää
bruttokansantuotetta. Kun hän on saanut hermoromahduksen, häntä burn-outista
ylös nosteleva terapeutti saa palkkaa ja tämä lisää bruttokansantuotetta. Tätä
systeemiä ylläpitävä virastopäällikkö saa palkkaa jne jne jne. Mahdollisuudet
ovat rajattomat. Mitä suurempi bruttokansantuote, sen suurempi hyvinvointi.
Yhteiskuntavastuullinen uskomustaloustiede etsii aina vain uusia keinoja
kasvattaa bruttokansantuotetta. Se ei ole kova, vaan moraalinen tiede, ja
aikanaan sen kautta tullaan kehittämään uusia taloudellisia termejä kuten
”uskomushyvinvointi” sekä ”moraalinen euro”.
- No tämähän selvis. Mutta mitä aineita
jää, ja mitä tulee lisää?
-
Kielten- ja psykologian opetusta jatketaan entiseen malliin. Kaikenlaisten
taide- ja yleisten itseilmaisuaineitten osuutta lisätään. Ammatinvalinnan
ohjaus säilyy, mutta aiheeltaan rajoitetumpana. Siinä keskitytään median,
poliittisen koneiston ja virkamieskoneiston tarjoamiin työllistymis- ja uramahdollisuuksiin
Täysin uusi aine on yleinen ja yksityinen aseistariisumisoppi. Uutena aiheena
on myös seksuaalisen monimuotoisuuden ylistämisen avulla omaa julkiegoa
korostava julistusoppi. Samoin uutena aineena on rasismin ja vihapuheen
etsimis-, löytämis- ja tuomitsemisoppi. Tässä aineessa opiskelijat joutuvat
kohtaamaan sen verran vastenmielistä oppiaineistoa, että nämä tunnit päätetään
aina Kahden Minuutin Oikeutettuun Vihaan. Tärkein uusi oppiaine on yleinen
arvo-orientoituminen, jolle on varattu jokaisen koulupäivän iltapäivätunnit.
- Nuo muut minä kyllä jotenkuten
hahmotan, mutta mitä on ”yleinen arvo-orientoituminen”?
-
Yleinen arvo-orientoituminen on sopivassa seurassa ja opettajan tukemana
keskustellen tapahtuvaa oman itsensä ja oman viiteryhmän tärkeyden ja
välttämättömyyden hahmottamista suhteessa ympäröivään ja rajoittuneiseen
yhteiskuntaan.
- Eli jo valmiiksi itseään täynnä
olevien ihmisten keskinäistä paskanpuhumista, jolla kehitetään heidän päähänsä
lisää pissiä?
-
Sitäpä juuri.
- Mutta minusta tuntuu, että näillä
opetuksilla ja henkilökohtaisilla ominaisuuksilla varustetut ihmiset ovat kyllä
jo täysin valmiita maanhävitystieteen maistereita. Mitä siellä varsinaisessa
Maanhävityskorkeakoulussa sitten opetetaan?
-
Edellä mainittujen aineitten opetus tietysti jatkuu myös varsinaisen korkeakoulun
puolella, mutta mukaan tulee myös syventäviä opintoja. Esimerkiksi kansallinen
syyllistämisoppi, jolla etsitään jo olemassa olevien stetsonista keksittyjen perusteitten
lisäksi uusia stetsonista keksittäviä perusteita sille, että nimenomaan
suomalaiset ovat velvollisia maksamaan etnisesti edistyksellisiin ilmansuuntiin
keksittyjä entisiä, nykyisiä ja vielä keksimättömiä tulevia velkoja.
-
Valmistelevassa vaiheessa mainittu kaupunkivihreä ympäristöoppi laajenee
globaaliksi viherymmärrykseksi, joissa yhdistetään globaalin hiilijalanjäljen
pienentämiseen pyrkivät toimenpiteet sekä alikehittyneistä maista länsimaihin
tapahtuva massiivinen maahanmuutto yhdeksi loogiseksi ja perustelluksi
kokonaisuudeksi, joka saa aikaan ilmastonmuutoksen hidastumisen ja lopulta
pysähtymisen, tosin ehdottomasti sillä edellytyksellä ettei tätä maahanmuuttoa
millään muotoa lopeteta eikä edes vähennetä.
- Minulla itselläni ei ole asian vaatimaa
tarpeellista teoreettista osaamista, mutta jotenkin luulen, että globaalin
viherymmärryksen laskukaavoissa käytetään yhteiskuntavastuullista
uskomustaloustiedettä. Mutta tämä alkaa käydä mielenkiintoiseksi. Olisikos
muita esimerkkejä syventävistä oppiaineista?
-
No, soveltava historia syvenee opintojen edetessä soveltavaksi peruste- ja
väitehistoriaksi, joka nykyistä historiantutkimusta syvemmin etsii historiasta
perusteita nykymaailmassa vaikuttaville syy-, seuraus ja ennen kaikkea
velanmaksuperusteille. Vaan mitäs minä sitä suotta selitän, tässä on asiaan
liittyvä valmisteleva opinnäyte, joita on tehty harjoittelu- ja oppiaineen
sisällön kehittämismielessä. Luepa vaikka tuo tiivistelmä tuosta.
- Jahah, no katotaas, khym… mjämjämjäm…
mm… juupaniinpähjuu… öö… öö… brrgele… ai… ai… mutta tässähän sanotaan, että
somalit ovat alun perin asuneet Suomessa, josta takapajuiset suomalaisheimot
heidät noin vuonna 200 jaa. karkoittivat diasporaan ja nyt heidän Suomeen
muuttonsa onkin paluumuuttoa ja somalit ovat palattuaan muuttamassa Suomea
hedelmälliseksi ja teollistuvaksi maaksi, jossa heidän maatilansa ja
yrityksensä ovat työllistäneet huomattavan määrän työttömiä suomalaisia, jotka
silti suhtautuvat somaleihin vihamielisesti. Ensinnäkin tässä nyt on tainnut
tulla sekoitettua pari kansakuntaa keskenään ja paskapuhettahan tää on
muutenkin.
-
Paskapuhettapa hyvinkin. Normaalilogiikalla. Mutta nyt sinä Antero menitkin
miinaan. Soveltavan peruste- ja väitehistorian yksi osa-alue on nimittäin
kumuloituvan vastatodistustaakan metodi. Ja sen mukaan sinä puhuit itsesi
pussiin. Tyrmäsit väitteen perustelematta.
- Hä?
-
No anskuma selitän. Oletko elänyt Suomessa noin vuonna 200 jaa?
- En muista eläneeni.
-
Oletko nähnyt ensimmäistäkään dokumenttia, joka täysin vakuuttavasti todistaa
sen, että somaleita ei ole siihen
aikaan karkoitettu Suomesta.
- Täytyy myöntää, että en ole nähnyt. En
ole toisaalta kyllä nähnyt dokumenttia, joka todistaisi päinvastaistakaan. Enkä
sellaista, että niitä olisi yleensäkään ollut täällä silloin.
-
Mutta et sellaistakaan, joka varmasti todistaisi, että ei ollut. Pelkkiä
todistamattomia epävarmuustekijöitä. Eli perusteesi jää roikkumaan ilmaan jo
vastaväitteesi alussa. Koko vastaväitteesi kulmakivi perustuu pelkkään
oletukseen, jonka epävarmuuden itsekin tunnustit, joten sen loppuosaakaan ei
voi pitää millään tavoin tieteellisesti uskottavana. Näin ollen somaleitten
diasporaväite ei ollutkaan paskapuhetta.
- Ei tuo kyllä minua vakuuta.
-
Sinua? Kuka sanoi, että sen tulisi vakuuttaa sinut? Se vakuuttaa jonkun
maanhävitystieteen opiskelijan, joka väsää aiheesta gradun, valmistuu
maisteriksi ja jatkaa tohtorinväitöskirjaansa, joka perustuu samaan aiheeseen
ja nimenomaan siihen, että sinä epäonnistuit omissa perusteissasi. Ja se myös
vakuuttaa huomattavan määrän muita maanhävitystieteen maistereita, jotka
toteavat, että jätkä meni jäynään ja joutaisi mennä nurkkaan häpeämään. Sillä
täytyyhän sinun ymmärtää, että ei tässä ole kyse mistään
historiantutkimuksesta, vaan ruokitusta yhteishysteriasta ja röyhkeästä
poliittisesta vaikuttamisesta. Ja röyhkeähän pärjää aina.
- Kieltämättä onhan tuo varsin loogista.
Ja onhan se sentään helpottava tieto, että jos nää toimittajan hommat joskus
loppuu, niin ainahan minä voin lähteä poimimaan appelsiineja somalikibbutsiin
Närpiöön. Mutta epäilemättä vaikka minä tuossa nenille sitten oikeaopillisesti
sainkin, niin sosiaalisessa mediassa tommosilla perusteilla tulee melko
ravakasti korvamakeaa, eikä ihan nättiä tulekaan.
-
Mutta kun ei saa tulla. Siitä tulee nimittäin maanhävitystieteen maisterille
henkinen pipi. Joka on kumminkin monta astetta pahempi kuin tavalliseen
kansalaiseen kohdistunut fyysinen pipi. Ja sitä henkistä pipiä vastaan
taistelemaan on Maanhävityskorkeakoulussa oppiaineena myös
Verkostouhriutuminen. Verkostouhriutumisessa opetellaan nopeaa reagointia
sosiaalisessa mediassa.
- Kuinka tämä käytännössä, verkostouhriutumisen
toimintamenetelmien mukaan tapahtuu?
-
No se tapahtuu niin, että kun maanhävitystieteen maisteri A kirjoittaa vaikkapa
kolumnin, jossa hän puhuu täysin tunteisiin perustuvaa ja faktat unohtavaa
läpiä päähänsä, saaden aikaan voimakkaan sanallisen vastareaktion, jossa
osoitetaan että hän puhui tunteisiin perustuvaa ja faktat unohtavaa läpiä
päähänsä, kirjoittaa julkisuudessa maanhävitystieteen maisteri B, että maisteri
A:ta kohtaan on menty henkilökohtaisuuksiin, ja tämän voi mieltää henkiseksi
väkivallaksi.
-
Sen jälkeen maisterit C ja D kirjoittavat, että maisteri A:ta kohtaan on
kohdistettu huomattavaa henkistä väkivaltaa, ja henkisen väkivallan seuraava
aste, mikäli sitä ei viranomaistoimin pysäytetä, on tietenkin fyysinen
väkivalta.
-
Tämän jälkeen maisterit E, F, G ja H kirjoittavat, että maisteri A:ta kohtaan
on kohdistettu selkeä fyysisen väkivallan uhka.
-
Jonka jälkeen maisterit I – Å, Ä och Ö kirjoittavat porukalla maatamme
riivaavasta väkivallan aallosta, jonka kohteena ovat maanhävitystieteen
maisterit ja tohtorit. Ja sen mukana media seuraa, komppaa, kommentoi ja
liioittelee, niin kuin pitääkin.
- Ei paha, ei paha. Kun ottaa huomioon,
että ainoa, mitä tosiasiassa tapahtui oli se, että maisteri A kirjoitti
kolumnin, jossa hän puhui täysin tunteisiin perustuvaa ja faktat unohtavaa
läpiä päähänsä. Ja lopputulemana on suurinpiirtein se, että Utin
erikoisjääkärit on komennettava suojelemaan maisteri A:ta, ettei hän saisi
kirjaimellisesti läpiä päähänsä salamurhaajilta joita ei ole olemassakaan.
Kyllä tää koulutusohjelma on ammattimiesten, anteeksi ammattihenkilöiden
suunnittelema. Oletan, että koulutuksesta vastaavaksi professoriksi palkataan
Saska Saarikoski.
-
Oletat aivan oikein. Mistäs arvasit?
-
Ihan semmonen villi arvaus vaan. Mutta mitenkäs tämä maanhävitystieteellinen
koulutus suhtautuu maanpuolustukseen?
-
Niin no, tässä on kyllä hienoinen ongelma. Meinaten, kyllähän edistyksellisissä
piireissä koko maanpuolustus on so last millenium ja Suomen suurimpana turvana
ovat kumminkin suomalaiset yliopistolliset kansainvälisen politiikan
asiantuntijat sekä Erkki Tuomioja, joilta Venäjän niin sotilaallinen kuin
poliittinen johto käy ainakin oman mielipiteemme mukaan kysymässä, että mitähän
mieltä ne mahtavat olla. Mutta kun Suomessa nyt jonkunlaista mielenkiintoa
maanpuolustuksellisiin kysymyksiin jostain syystä on, niin
Maanhävityskorkeakoulussa käytetään Tulkittua Mielipiteellistä
Vastapallometodia.
- Ja mitähän tämä metodi noin niinkun
käytännössä tarkoittaa?
-
No sitä, että me muodostetaan Maanhävityskorkeakoulussa käsitys siitä, että
mitä tavallinen suomalainen raappahousujätkä on maanpuolustuksellisista
kysymyksistä mieltä, ja ollaan sitten automaattisesti juuri vastakkaista
mieltä.
- Jaa. Vaan kun äkkiä stetsontuntumalta
voisin sanoa, että tavallinen suomalainen raappahousujätkä on vahvasti sitä
mieltä, että meidän ei kannata aloittaa välitöntä hyökkäyssotaa Venäjää
vastaan. Olettekos te sitten Tulkitun Mielipiteellisen Vastapallometodin mukaan
automaattisesti vastakkaista mieltä?
-
Jaa… piru vie… niin… tuossa on kyllä vielä vähän laittamista… kiitos kun
huomautit.
- Aika mahtava oppirakennelma teillä
kyllä kieltämättä on. Mutta onko teillä vielä jonkunlaista diplomityötä?
Semmosta, joka menisi yli totutun ja ennen nähdyn?
-
Onhan meillä. Ja se diplomityö tehdään ideologisten vastustajien optimaalisesta
demonisoinnista.
- No mutta eikös tuo ole vähän laimeaa.
Kun onhan teillä tämä ideologisten vastustajien demonisointi ollut jo
aikaisemminkin aika hyvin hallussa.
-
Onhan se, en minä sitä kiellä. Mutta se on alkanut kiertää tylsää ympyrää ja se
on aivan liian ennalta-aavistettavaa. Rasismi. Äärioikeistolaisuus. Vihapuhe.
Niistähän heitellään ideologisella vastapuolella vaan vitsejä. Vaikka se oman
puolen vakuuttaisikin. Tarvitaan jotain uutta. Jotain sellaista, jossa faktat
unohdetaan lopullisesti. Jotain, missä omista, itse keksityistä demoneista
rakennetaan pohja, jonka päälle rakennetaan demonisoinnin talo. Sellainen
unelmien talo, jossa ei totuuden laastia tarvita, vaan joka pysyy pystyssä
omien harhojen voimalla. Ja jossa harhojen kivijalan päälle rakennetaan uusia,
harhoihin pohjautuvia kerroksia. Jotain, jossa demonisointi viedään beyond your
wildest dreams. Jotain, josta media saa uutta polttoainetta. Jotain enemmän. Ja
siihen me tarvitsemme äärimmäisen asiantuntevan opettajan, jonka olemme
professoriksi palkanneet.
- Tiedätkös, minulla on jo melko hyvä
mielikuva tästä professorista.
-
Kyllä. Optimaalisen demonisoinnin professoriksi on palkattu Panu Höglund.
- Ja hän on epäilemättä paras mies tähän
tehtävään. Mutta mieleni valtaa epäilys. Kun katsoo tätä
Maanhävityskorkeakoulun koulutusohjelmaa, ei voi välttyä ajatukselta, että
tämähän menisi noin kuukauden kurssituksella läpi. Kun tämä on niin
kertakaikkisen tuttua jo kaikille asiasta innostuneille, poislukien ehkä tuo
Panu Höglund-osio. Miksi näin pitkä opiskeluaika? Viisi vuotta valmistavaa
koulutusta ja, no mitä, seitsemän, kahdeksan vuotta opiskeluja
Maanhävityskorkeakoulussa. Eikö olisi halvempaa vain pitää puolen vuoden kurssi
ja sitten antaa maanhävityksellinen maisterin sertifikaatti?
-
No mutta Antero, sinähän unohdat tässä kaksi asiaa. Ensimmäinen on akateeminen
uskottavuus. Voiko puolen vuoden kurssilla saada itselleen akateemista
uskottavuutta? Vaikka koko roskan siinä ajassa saisi hoidettuakin? Tarvitaan
vuosia, vuosia ja lisää vuosia. Ja siks toiseks, nämä tyypit ovat ne vuodet
suunnitellusti opiskelijarahalla. Haluatko, että he siirtyvät 22-vuotisina
virka-asemiin tuplasti paremmalla palkalla?
- No jaa, kieltämättä en. Unohdin
verirahat Moolokille. Maksetaan niitä niin vähän kuin mahdollista. My bad.
Mutta entäs se toinen asia?
-
No tietenkin opiskelijaelämä. Ei kai ihmiseltä voi kieltää vuosien ihanaa
opiskelijaelämää? Ja niin kuin itsekin tiedät, niin maanhävitystieteitten
ammattilaisilla se opiskelijaelämä jatkuu eri nimikkeillä aina eläkkeelle
siirtymiseen saakka. Voisitko sinä riistää sen heiltä?
- No enhän minä. Se olisi kieltämättä
epäinhimillistä. Mutta sen minä vielä haluaisin tietää, että ketkä ovat tämän
Maanhävityskorkeakoulun tulevia rehtoreita.
-
Rehtorit on valittu. Valitsemisprosessissa mietittiin sitä, ettei varsin
rajoittunut kansalaismielipide pääse siihen vaikuttamaan, ja että tiedostavaa
ideologiaa ylläpitäville vaikuttajille pystyttäisiin antaa mahdollisuus
vaikuttaa myös jatkossakin huolimatta epävarmasta vaalikansasta. Nämä virathan
eivät sitten ole mitään viisivuotispelleilyjä, vaan ihan pysyviä virkoja.
- Olen pelkkänä korvana. Kuka on valittu
Helsingin yksikön yksikkörehtoriksi?
-
Helsingin yksikön yksikkörehtoriksi on valittu hänen kiistattomien näyttöjensä
perusteella Päivi Lipponen. On melko järkyttävä ajatus, että Päivi putoaisi
ensi vaaleissa tavalliseksi kansalaiseksi, niin kuin melko varmasti tulee
tapahtumaan, joten jonkunlaista turvaverkkoa Päiville ehdottomasti tarvitaan.
Ja mehän sen voimme antaa.
- No kieltämättä Päivin näytöt ovat
kiistattomat. Erinomainen valinta. Entäs Turun svenskatalande yksikkö?
-
Tämähän on niin vaativa tehtävä, että siihen vaadittiin sekä korkeinta
mahdollista koulutusta että kokemusta, joten valintana oli Eva Biaudet.
- Mitä parempaa valintaa tähän tehtävään
en oikeastaan olisi voinut kuvitellakaan. Mutta entäs Tampereen yksikkö?
-
Tässä mietittiin hyvin vahvasti Tampereen Yliopiston ylläpitämää opillista
perinnettä sekä Tampereen työläishistoriaa muutenkin, joten yksikkörehtoriksi
haluttiin henkilö, jolla on sekä asennetta että kokemusta tavallisen työläisen
elämästä. Siksi yksikkörehtoriksi valittiin Steen 1.
- Loistava valinta. Maamme proletaarit taputtaa.
Mutta kuka onkaan se kaikkia toimintoja koordinoiva ylirehtori, jolla on vastuu
näistä kaikista yksiköistä? Kuka on Maanhävityskorkeakoulun ylin rehtori?
Oletteko te se rehtori?
-
Jaa, enhän minä. Minä olen se mies, joka kilistelee samppanjaa kulisseissa.
Mutta oma, eikä aivan pieni osani minulla oli tämän ylirehtorin valintaan. Ja
niin minä, kuin asiassa mukana ollut työryhmä tulimme siihen johtopäätökseen,
että tähän tärkeään tehtävään ei käy etninen suomalainen, vaan Suomessa asunut
ja suomalaisuudesta pitkäaikaisen kokemuksen saanut ulkomaalaistaustainen
henkilö, joka pystyy omalla esimerkillään johdattamaan meitä kaikkia pois
suomalaisuuden epäilyttävistä ja vastenmielisistäkin piirteistä ja opettaa
meille kaikille aitoa, tasapuolista kansainvälisyyttä.
- Ja tämä henkilö on?
-
No tietenkin. Umayya Abu-Hanna.
- Ja mehän toivotamme Umayyan
tervetulleeksi takaisin Suomeen niihin vastuullisiin tehtäviin, joihin meistä
itsestämme ei oikein ole. Tohtori Adolf Butler, kiitän teitä haastattelusta.
Täällä Antero Lärvänen, Huitsinnevadan paikallisradio. Hei äänimiehet!
Lyödäänpä rojut ransittiin ja lähdetään Lällävedelle saunomaan. Vaan mitäs jätkät
tuumitte uudesta korkeakoulusta?
Hösse:
No,mitäs tässä. Lätsää päästä täydellisyyden edessä.