Jos ajatellaan sitä, kuinka
suvaitsevais-tiedostava aivopieru halutaan tuoda mahdollisimman turvallisesti
julkisuuteen, niin kieltämättä mainio tapa on käyttää siinä vihreitten
kansanedustajaa Jani Toivolaa. Onhan hepulla nimittäin päällään kaksinkertainen
arvostelusuojakerroin. Ensimmäinen kerros koostuu hänen orvasketensä väristä ja
toinen seksuaalisesta suuntautuneisuudestaan. Näin ollen on selvää, että mikäli
häntä arvostelee perustellustikin, syyllistyy automaattisesti vihapuheeseen
vaikka häiskä latelisikin sujuvaa horinmummoa.
Minua itseäni ei asia suuremmin
häiritse, sillä sertifikoituna viha-ajattelijana päädyn tsuhnan helvettiin joka
tapauksessa eikä sitä peru enää mikään, ei edes se että repisin ihokkaani ja
suorittaisin asiaankuuluvan katumusharjoituksen eli menisin Ylen haastatteluun
aiheesta ”kuinka vihakirjoittaja parantui realismin syövästä”. Näin ollen
saatan hieman kommentoida Toivolan tuoreinta pläjäystä, tai itse asiassa varsinaisesti
sen lateli kansainvälisenä homo- ja transfobian vastaisena päivänä
(sellainenkin siis on olemassa) Helsingin yliopiston seminaarissa Viikin
normaalikoulun opettaja Elina Särkelä ja Toivola vain fanitti ja sai ehkä
mielestään asialle lisää poliittista painoarvoa. Luetaanpa nämä seminaarissa
loihelausutut ”14 askelta tasa-arvoisempaan
kouluun” ja kommentoidaan askelten välillä.
1. Lopetetaan oppilaiden
kutsuminen tytöiksi ja pojiksi
Oletan, että tällaista ehdotetaan siksi,
että on olemassa transsukupuolisia ihmisiä, myös lapsia. Okke.
Transsukupuolisuus ei sinänsä ole mitään seta-tyylin pervoilua ja
transsukupuolinen ihminen on oikeutettu ihmisarvoiseen elämään. Mutta jos
katsellaan transsukupuolisuutta vaikkapa wikipediasta, huomataan, että näitten
ihmisten määrä per vuosiluokka on selkeästi promillen alapuolella. Kuuluuko
transsukupuolisen ihmisen ihmisarvoiseen elämään se, että niiltä kaikilta
muilta lapsilta jotka mieltävät itsensä tytöiksi ja pojiksi koska he ovat
tyttöjä ja poikia viedään oikeus tulla kutsutuksi termillä tyttö ja poika? Onko
koulun opetussuunnitelmaan tulossa kohta ”löydä piilevä transsukupuolisuutesi
oikean opetuksen avulla” vai mikä tämän ehdotuksen idea on?
2. Käytetään oppilaasta sitä
nimeä, mitä hän itse haluaa
Omaan itsekin tiettyä koiranleuan
luonnetta, ja tiedän että sellaisia löytyy kyllä koululaisissakin ja tämä
kakkosaskel mahdollistaa huomattavan määrän pirunkuria. Ajatellaanpa vaikka
Jannea, 12-vuotiasta peruskoulun kuudesluokkalaista joka haluaa tehdä jäynää
opettajalle. Janne oli eilen Janne, tänään hän on Napoleon XIV762 ja ½,
huomenna hän on Vajaasti Täytetty Veikkauskuponki, ylihuomenna ZNKT 55göö77Höl
ja niin edelleen. Koska luokassa on useampia kuin yksi koiranleukaa, on
opettaja kusessa päivittäisen nimilistansa kanssa ja on mahdollista, että
epäkorrektin käytöksen vuoksi päädytään rehtorin puhutteluun. Siis se on se opettaja,
joka päätyy. Times they are changin´.
3. Muodostetaan
istumajärjestykset, ryhmät ja jonot muun kuin sukupuolen perusteella
Itse aloitin opintieni jo vanhan
kansakoulun aikaan, eikä silloinkaan istumajärjestystä määritelty sukupuolen
mukaan. Välitunnin loppuessa tosin sisälle mentiin parijonossa mikä on tietysti
silkkaa fasismia, mutta parinkymmenen vuoden ahkeran terapiassa käynnin jälkeen
alan pikkuhiljaa toipua lapsena jonossa seisomisen traumasta vaikken tämän
nöyryytyksen jälkeen koskaan täysin ehjä ja kokonainen ihminen voi ollakaan.
4. Puretaan sukupuolen
perusteella muodostetut opetusryhmät
Kuten esimerkiksi pääosin poikien
suosimat puu- ja metallikäsityöt? Ei näitä opetusryhmiä olla muodostettu
sukupuolen perusteella opettajien toimesta vaan siksi, että poikia tuppaa
kiinnostamaan nuo asiat enemmän. Liikunta on kyllä edelleenkin jaettu tyttö- ja
poikaryhmiin, mutta sekin on ymmärrettävää, sillä jos sekaryhmissä pelataan
vaikkapa jalkapalloa, tytöt tuppaavat jäämään pahasti jalkoihin ja sekin on
tietysti jonkunlainen seksuaalisen syrjinnän muoto. Ehkäpä pojille pannaan
kymmenen kilon hiekkasäkit molempiin jalkoihin ennen unisex-jalkapallomatsia.
Jaa, mutta hitto vie, sekin olisi asialle periksi antamista ja sen asian
tunnustamista että sukupuolia saattaa olla olemassa. Ehkä viisainta olis
korvata liikuntatunti kokonaan ja opettaa suomalaisen siirtomaahistorian
koottuja julmuuksia.
5. Tehdään koulun vessoista
yksittäisiä ja jätetään ne merkitsemättä tytöt/pojat
Vai kysyttäisiinkö tytöiltä ja pojilta itseltään
ensin, että kuinka paljon teitä ihan oikeasti häiritsee se, että on erikseen
tyttöjen ja poikien vessat? Ihan vaikka suljetulla lippuäänestyksellä jos ei
muuten.
6. Otetaan yhdenvertaisen ja
sukupuolisensitiivisen toimintakulttuurin rakentaminen vakavasti
Nyt on pakko kysyä, että saiskos tämän
suomennettuna? Vai oliko niin, että tämä kuuluu samaan kategoriaan kuin omassa
työssäni ”vuorovaikutukselliset menetelmät”, joita käytetään silloin, kun
halutaan antaa vaikutelma siitä, että ollaan jollain tavalla asiasta perillä ja
käytetään komeita termejä, vaikka tosiasiassa ollaan ihan kuutamolla.
7. Aloitetaan kokonaisvaltainen,
ihmisoikeuksiin perustuva, ikätason mukainen seksuaalikasvatus heti
ensimmäisellä luokalla
Peruskoulun ensimmäisen luokan ikätason
mukainen seksuaalikasvatus tarkoittaa sitä, että jätetään lapset rauhaan
seksuaalikasvatukselta ja annetaan heidän olla vielä lapsia.
8. Tarkastellaan yhteiskunnan
ylläpitämiä normeja eli oletuksia siitä, millaisia ihmiset ovat – ja puretaan
normia kahdesta sukupuolesta ja heteroseksuaalisuudesta
Tarkastelkaa vaan. Ja saatatte huomata,
että valtaosa ihmisiä joka tapauksessa on heteroseksuaalisia ja mieltävät
itsensä selkeästi mies- tai naissukupuoleen kuuluvaksi. Ei se valistamisella
(lue: propaganda) mihinkään muutu. Eikö heilläkin ole oikeus olla ja elää oman
seksuaalisuutensa ja sukupuolensa mukaan? Vai onko se joku vika, jonka
yhteiskunnan tulee korjata? Jos valtaosa kansalaisista määritellään viallisiksi
niin voisiko olla niin, että vika onkin määrittelijässä?
9. Kunnioitetaan jokaisen
oikeutta määritellä tai jättää määrittelemättä itse itsensä
Kun ottaa huomioon nuo aikaisemmat askeleet,
niin eikös tässä yhdeksännessä askeleessa ole hieman ristiriitaa niihin nähden?
10. Tehdään huolellisesti koulun
oma opetussuunnitelma ja suunnitelma oppilaiden suojelemiseksi väkivallalta,
kiusaamiselta ja häirinnältä
11. Puututaan tiukasti, mutta
ratkaisukeskeisesti kiusaamiseen ja ristiriitoihin
Nythän on valitettavasti näin, että
kyseiset suunnitelmat on kyllä tehty joka ristuksen koulussa ja ne löytyvät
opettajanhuoneen hyllystä kansiossa yleensä hieman pölyä keränneenä.
Tosiasiassa kiusaamiseen ei puututa kuin korkeintaan puhumalla mikä tahtoo
sanoa, että psykopaattikokelaat saavat rääkätä uhrejaan juuri niin paljon kuin
heitä huvittaa. Alallani ei ole mitenkään tavatonta, että huostaanotetuksi ja
laitokseen sijoitetuksi joutuu nimenomaan se kiusaamisen uhri. Joten toteaisin
kohtien 10 ja 11 esittäjälle että lopettakaa perkeleessä se tekemisestä
puhuminen ja vaihteeksi tehkää. Tai tunnustakaa sitten edes, että ei teistä
siihen ole.
12. Tarjotaan oppilaille
oikea-aikaista terveydenhuoltoa ja tukea kouluterveyshuollon kautta
Hämmästyttävä idea. Miksei tätä ole
kukaan ennen keksinyt? Jaa, hetkonen, keksittiinhän se jo 1970-luvulla jolloin
se jopa toimikin. Nykyisin tuppaa olemaan heikompaa. Mutta millä tavalla tämä
liittyy tähän heteronormatiivisuuden hävittämiseen?
13. Tuodaan esiin sukupuolen ja
seksuaalisuuden moninaisuus myös vanhempainilloissa
Odotettavissa varsin nuivaa
suhtautumista kun Pekan vanhemmille opetetaan, että Pekka saattaakin olla Pirjo
tai ainakin hänen tulisi tarkastella sitä mahdollisuutta, että voisiko hän olla
Pirjo. Hän ei ehkä sitä vaan vielä tiedä, mutta vanhempien ja opettajien
saumattomalla yhteistyöllä pyritään Pekankin kohdalla laajempaan ja
tiedostavampaan näkemykseen. Niin Pekan isä kuin äitikin saattaa kyllä tässä
vaiheessa sanoa Pahan Sanan.
14. Jos oppilaan hyvinvointi sitä
vaatii, turvaudutaan lastensuojelun apuun
Kun otetaan huomioon nuo aikaisemmat
askeleet, niin tarkoittaako tämä sitä, että Pekasta joka itsepintaisesti haluaa
olla Pekka ja joka haluaa että häntä kutsutaan pojaksi tehdään koulun toimesta
lastensuojeluilmoitus? Mikäli on näin, niin minun on aika lopettaa omat hommani
ja siirtyä elämäntapaintiaaniksi.
Noin yleensä voisin todeta, että vaikka
sitä kuinka yritetään inttämällä väittää todeksi, niin sukupuoli ei ole mikään
sosiaalinen konstruktio. Ja jos joku ei ole rikki, niin sitä ei tarvitse
korjata eikä ole mitään järkeä alkaa muokkaamaan enemmistöä vähemmistön
muottiin sillä eläminen miehenä ja naisena ei ole rikos, ei sairaus eikä
poikkeustila. Henkilökohtaisesti muuten veikkaan, että seuraavaksi on sitten
tulilinjalla ihmisten henkilötunnukset. Ne kun annetaan heti syntymän jälkeen
ja niissä on automaattisesti miehillä pariton ja naisilla parillinen toiseksi viimeinen
numero ja sekös jos mikä on ihmisen törkeää etukäteissukupuolimäärittelyä.
Vaan siirrytäänpäs sitten osioon Kake ja
Make jota olen joskus tuumaillut, joka liippaa aikaisemman asian vierestä ja
jonka voin tässä samalla tuoda esille. Niin kuin lukija oikein hyvin tietää, on
maassamme menossa aivan hillitön Tom of Finland-buumi. Yleistiedostavan
käsityksen mukaan Tom of Finlandin sarjakuvat ovat hienointa mitä suomalaiset
ovat saaneet aikaan koko historiansa aikana ja nythän on jo myynnissä niin Tom
of Finland-petivaatteita, Tom of Finland-pyjamia sekä Tom of Finland-kahvia.
Jään odottamaan Tom of Finland-työkalusarjaa, Tom of Finland-teräketjuöljyä,
Tom of Finland-puutarhakalusteita, katolle sijoitettavia Tom of
Finland-aurinkokennoja sekä koko perheen Tom of Finland-teemapuistoa.
Pääosinhan tämä tolkuton hypetys on
lähtöisin suvaitsevais-tiedostavasta heteroväestöstä, jonka on pakko hypettää
Tom of Finlandia, sillä mikäli he eivät hypettäisi sitä, heidät saatettaisiin
rinnastaa tavalliseen kuhnuriväestöön ja sehän on tiedostavalle ihmiselle
sentään kuolemaa hirveämpi kohtalo. Itse kun olen juuri tämmönen kuhnuriväestöön
kuuluva raappahousujätkä, niin mietin sitä, että ketä tämä hypetys oikeastaan
palvelee?
Homoseksuaalejako?
Itse muistelen että ennen tätä hypetystä
painotettiin – aivan järkevästi – sitä, että niin homoilla kuin heteroillakin
seksuaalisuus on kuitenkin vain yksi osa elämää, eikä sitä tule ylikorostaa
asioista keskustellessa. Pääosa elämästä on tavallista arkea täysin
seksuaalisesta suuntautuneisuudesta riippumatta. Ja tämähän on aivan totta.
Mutta minkälaisen kuvan homoista Tom of
Finlandin kuolematon taide ja sen jatkuva hypetys antaa? Sehän on pelkkää
runkkumateriaalia jossa suoros jatkuvassa tämmissä heiluvat jätkät panevat jokaista
mahdollista tuhkaluukkua ilman minkäänlaista arkielämää. Kyseisten sarjakuvien
tunnetuin hahmohan oli se Kake. Usein näkyy myös semmonen blondimpi jätkä.
Käytetään hänestä vaikkapa nimeä Make. Ajatellaan, että kyseiset Kake ja Make elävät
parisuhteessa.
Kake ja Make
Jos Kake ja Make ottaisivat esille googlen
kuvahaun, laittaisivat sinne hakusanaksi Tom of Finland ja painaisivat enteriä,
niin he saattaisivat tuumia, että taiteilijalla on jäänyt heidän elämänsä
kuvaaminen varsin yksipuoliseksi ja siitä puuttuu oleellisia elementtejä. Missä
ovat kuvat mm. seuraavista asioista:
- Kake ja Make järven jäällä pilkillä
- Kake ja Make nuotiotulilla
metsästysreissulla
- Kake ja Make Lokomolla hitsaamassa
- Kake ja Make hakkaamassa halkoja
liiteriin
- Kake ja Make laittamassa maittavaa
muikkukukkoa
- Kake ja Make pelaamassa puolustavana
pakkina lätkäjoukkueessa ja runttaamassa vastapuolen pelaajia niin että tyrät
rytkyy
- Kake ja Make täyttämässä
veroilmoitusta ja noitumassa että hitto kun tää onkin hankalaa
- Kake ja Make kattelemassa
valokuva-albumin inttikuvia ja muistelemassa kun Kake oli
kranaatinheitinmiehenä ja Make ilmatorjunnassa
- Kake ja Make kuuntelemassa Irwinin
lp:tä ja tuumimassa mukana että kun ei rahat riitä jukolauta
- Ja ennen kaikkea Kake ja Make täysin
tavalliset vermeet päällään niitten naurettavien nahkavetimien sijasta
Luulisi tavallisten homoseksuaalisten
ihmisten tajuavan, että ei tuossa Tom of Finland-hypetyksessä edes ole kyse
mistään homofobian hävittämisestä vaan näitten suvaitsevien heteroitten
suvaitsevaisesta itsekorostamisesta joka aikanaan poistuu muodista ja sen
jälkeen tilalle tulee jotain muuta. Jonka jälkeen monet hypettäjätkin saattavat
tuumia, että aika perverssiä touhuahan tuo loppujen lopuksi oli. Vaan
oikeastaan mitäpä minä näistä. Minähän olen vaan umpimielinen ja umpihetero raappahousujätkä joka näkee pornon
pelkkänä pornona vaikka se olisi kuinka hyvin piirrettyä ja tiedostavissa
piireissä laajalti hypetettyä.